Toon posts:

Het grote Canonmount-objectieven-topic v2011 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 34 Laatste
Acties:
  • 221.225 views

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:09

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nomad schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 17:20:
Ik heb de sigma 50 1.4, maar ik kan er niet van op aan dat hij goed focust. Soms is die lens geniaal en soms zit hij er naast qua focus.

Mijn sigma kan ik momenteel wel even in de hoek schoppen met een flinker aanloop. 2 Jaar geleden had ik hem ook gekocht en weg gedaan en was weer bezweken om zijn optics, maar hij gaat weer weg.....bah bah bah.

Maar goed, alternatieven zie ik niet echt behalve de canon 50 1.4? Budget is zeg 500 euro ofzo. Ik ga dus geen 50 1.2L kopen, tenzij die 2e hands voor 700 euro te koop is en wel echt betrouwbaar focust.
-O- Waar ik normaal gesproken nooit een Sigma zou kopen voornamelijk wegens focus issues zat ik er dus WEL aan te denken om de 50 1.4 te kopen JUIST omdat jij hem voor de tweede keer had gekocht :P

Doel :

- HD video bij low light omstandigheden.
- Zo nu en dan een foto'tje misschien.

Voorkeur boven de Canon variant wegens de afmetingen : Stukje langer dus stukje comfortabeler en iedereen vindt hem geweldig hier op de focus issues na ...

Wat moet ik nou doen ?! De 50 1.2 L zal ik nooit kopen in ieder geval en de 35 1.4 L is nou niet echt veel goedkoper :/ Zoveel geld geef ik liever uit aan een 70-200 of 100-400 dan aan een prime ... erg veel geld anders voor een kleine kut lens :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
In het donker vind ik m'n Canon 50/1.4 vies tegenvallen qua focus, volgens mij focust m'n 17-40/4 nog beter in het donker :P Maar scherpte vanaf f/2 is inderdaad wel heel fijn.

[Voor 4% gewijzigd door Hahn op 21-02-2011 12:48]

The devil is in the details.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:42

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik had de sigma tijdens het testen thuis ook expres in een beetje donkere woonkamer gedaan. Dat je echt iso1600 nodig hebt met F/2 om nog op 1/30e ofzo uit te komen. Dan merk je inderdaad als je rustig focust en 3x focuscheck doet, dat hij dan netjes schiet en als je even 1x focust en meteen afdrukt..dat hij er dan wel eens naast zit.

De sig50 blijft toch en gaat niet terug, optisch vind ik hem te mooi om te laten liggen. Maar ik heb geleerd dat je niet snel er mee kan fotograferen en dat je heel rustig moet staan en 3x focussen en dan afdrukken. Dan is die verder perfect en de DoF en bokeh is gewoon erg mooi. Op de bruiloft afgelopen zaterdag hem goed gebruikt en toch wel met wat shots die ik anders niet zou hebben thuis gekomen. Dus alles bij elkaar er wel blij mee, maar hij heeft iets van een handleiding als het ware.

Voor filmen zou ik hem zeker kopen, fijne MF ring en de onscherpte die deze lens produceert vind ik gewoon erg fijn. Samen met een erg goed contrast. Zeker zo contrastrijk als mijn 24-70L is, als je de sig50 op f/2 ofzo zet (op 1.4 is contrast wel wat lager)

Ik raad de sigma50 nog steeds wel aan, maar wees bewust dat je niet gehaast moet schieten maar echt even een paar keer focust dat hij het goed heeft.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-03 09:20
@Nero355: Als je die lens voornamelijk voor HD video gaat gebruiken zijn de AF prestaties toch niet zo heel belangrijk? Aangezien je waarschijnlijk toch altijd manueel zal focussen (en met autofocus in Liveview zal je waarschijnlijk nagenoeg geen missers hebben).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-01 14:04
Dan hebben we toch wat verschillende ervaringen over de canon 50 1.4 (ik kan hem niet vergelijken met een L). Bij mij gaf de focus pas problemen op een ijsbaan die alleen verlicht was met discolampen. Toen kon ik inderdaad soms helemaal niet focussen terwijl de focus in een restaurant of huiskamer altijd prima is geweest. Dat ie op 1.4 soft is ben ik wel achter gekomen, maar dat heb ik er soms wel voor over om toch in slecht te kunnen fotograferen.

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Alle <1000 euro 50mm's zijn soft wide-open, dat is niets nieuws. Ga je pixelpeepen dan is die scherper op 2.8, maar op een printje 20x30 is 1.4 wel bruikbaar.

Hij focust soms prima in de woonkamer, maar ik heb ook enkele die gewoon niet goed zijn en die wel vanaf statief genomen zijn met 1x focussen en dan meteen afdrukken en daar gaat het niet altijd goed.

Maar goed, ik zocht een 50mm vanwege het bereik op FF en dit is dan gewoon de beste keuze die ik heb.
De 50L vind ik te duur, dan upgrade ik liever van 5d2 naar 1ds3, als we toch geld uit gaan geven :P.

• nero355

nero355

Sjekster schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:58:
@Nero355: Als je die lens voornamelijk voor HD video gaat gebruiken zijn de AF prestaties toch niet zo heel belangrijk? Aangezien je waarschijnlijk toch altijd manueel zal focussen (en met autofocus in Liveview zal je waarschijnlijk nagenoeg geen missers hebben).
Mja... als ik hem dan toch al zou hebben moet wel alles ook gewoon 100% OK zijn en niet half ongeacht het gebruik/doel zeg maar.

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik heb vaker m'n ongenoegen geuit over de AF inconsistentie van m'n Sigma 50 1.4, zie ook mijn reactie in het D90 topic.

Tweakers 'Sallin' verwees mij naar een site waar de werking van AF wordt behandeld, zie hier. Sindsdien gebruik ik vrijwel uitsluitend mijn middelste focuspunt (cross sensitive). Focus en recompose levert in mijn geval over het algemeen een consistenter resultaat, dan m'n omringende focuspunten/voor de compositie nuttige focuspunten te gebruiken.

@Nomad: Ik schiet zelf niet met Canon, kan je aangeven welke focussettings je gebruikt in jouw workaround van '3 keer focussen'? Wat bedoel je overigens met 3 keer focussen? Focus, focus op eindeindig en refocus op je onderwerp*3? Of focus op onderwerp, opnieuw focussen en tenslotte nogmaals focussen?

Mocht je de tweede werkwijze toepassen, is het dan niet handig(er) om je AF op continious te laten?

Bij m'n D90 gebruik m'n AF-ON/AEL (duimknop) om te focussen. Als ik deze in AF-C (continious) mode ingedrukt houd, dan blijf ik deze ingedrukt houden totdat ik geen geluid meer hoor van de AF motor van m'n Sigma. Soms heb ik geluk en ligt de focus daar waar ik het wil hebben en regelmatig ook niet. Bij AF-S (single) is het nog meer prijsschieten...

Vandaar dat ik graag verneem van mede Tweakers wat hun workaround is (jammer dat dat nodig is in mijn ogen) om consistente resultaten te krijgen met de Sigma 50 1.4. Nomad, ik ben het met je eens dat het optische een schitterende lens is, des te meer ik teleurgesteld ben dat deze lens te weinig op m'n camera zit.

@Nero: Voor filmen is deze lens nagenoeg unbeatable (prijs/kwaliteitverhouding). Aangezien je toch veel handmatig zal focussen, kan je ook kijken naar de Carl Zeiss 50 1.4.

Laat ik een ding benadrukken: als de focus daar ligt waar je deze wilt hebben, dan zijn de resultaten wijdopen en al helemaal vanaf f2.0 spectaculair te noemen.

Flickr

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik focus op die tweede manier: dus aim, focus, nog een keer focus (je hoort de lens vaak met kleine tikjes toch nog bewegen) en ik heb het gevoel dat als ik even 2 of 3x focus dat hij er dan vaker op zit, dan wanneer ik 1x focus en afdruk. Misschien omdat het beeld al bijna scherp of scherp is, dat hij dan makkelijk dat laatste stukje fase-detectie kan fine-tunen. Ik heb geen idee. Misschien heeft het wel helemaal geen zin om 3x te focussen, maar ik voel en hoor dat de lens nog tikjes heen en weer gaat en dus de focus toch nog wat veranderd...

Ik gebruik alleen center puntje, die inderdaad cross. 2.8 is, om zo precies mogelijk te werken. Met de buitenste focuspuntjes ben je kansloos met de 5d. Die zijn bedoeld om binnen de dof van 5.6 te blijven en als je schiet op 1.4 tot 2 dan weet je zeker dat je dit shot verloren hebt :).
Ik recompose ook en op F/2 kan dat nog net heb ik het gevoel qua DoF verplaatsing.

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-03 12:10

mennovanw

Canon? You can!

nero355 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:44:
Wat moet ik nou doen ?! De 50 1.2 L zal ik nooit kopen in ieder geval en de 35 1.4 L is nou niet echt veel goedkoper :/ Zoveel geld geef ik liever uit aan een 70-200 of 100-400 dan aan een prime ... erg veel geld anders voor een kleine kutlens :+
Zo klein zijn beide niet trouwens met een gewicht van 580 gram per stuk (slechts 135 gram lichter dan een 70-200 F4L). Jij mag gerust vinden dat je je centen ergens anders aan kan uitgeven maar ik mag vinden dat ik behoefte heb aan de extra stops lichtsterkte, de kortere DoF en de veruit superieure fotokwaliteit :9

En dan het woord "kutlens".. Ik kan een hoop bijnamen verzinnen voor de L-primes (voor de 50L vind ik "de ui" een leuke) maar "kutlens"? Lees je eens fatsoenlijk in man..

en als het voorgaande grappig bedoeld is jouwerzijds: ik kan er niet om lachen

[Voor 5% gewijzigd door mennovanw op 21-02-2011 20:15]

EF: 17-TSE, 35LII, 50L F1.0, 50 Planar, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 16, 24-70L, 100L, 100-500L
Voigt: 15, 20, 28, 35, 40, 50, 75, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:01

sapphire

Die-hard pruts0r

dat ding is qua handeling echt heerlijk hoor (50L), ik heb hem een aardig tijdje gebruikt op de Emmen meet en ik vind het een heerlijk ding !

Gabriël ITX

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-02 15:47

JAMF

010 the number of the best

mennovanw schreef op maandag 21 februari 2011 @ 19:58:
[...]
[knip

En dan het woord "kutlens".. Ik kan een hoop bijnamen verzinnen voor de L-primes (voor de 50L vind ik "de ui" een leuke) maar "kutlens"? Lees je eens fatsoenlijk in man..

[knip]
Dat dan toch hopelijk wegens de afmetingen of de vorm ?
En niet omdat je ervan moet huilen ??

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

• mjtdevries
  • Laatst online: 10-02 18:20
hoogstens bij het afrekenen aan de kassa ;)

• nero355

nero355

mennovanw schreef op maandag 21 februari 2011 @ 19:58:
Zo klein zijn beide niet trouwens met een gewicht van 580 gram per stuk (slechts 135 gram lichter dan een 70-200 F4L). Jij mag gerust vinden dat je je centen ergens anders aan kan uitgeven maar ik mag vinden dat ik behoefte heb aan de extra stops lichtsterkte, de kortere DoF en de veruit superieure fotokwaliteit :9

en als het voorgaande grappig bedoeld is jouwerzijds: ik kan er niet om lachen
:D Volgens mij ben ik op iemands "prime teen" gaan staan >:)

;)
wilmundo schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:35:
@Nero: Voor filmen is deze lens nagenoeg unbeatable (prijs/kwaliteitverhouding). Aangezien je toch veel handmatig zal focussen, kan je ook kijken naar de Carl Zeiss 50 1.4.
Helemaal vergeten dat die er ook nog is ... ga ik effe naar kijken :)

@Nomad : Doe me een lol en laat weer effe weten over een tijdje hoe die Sigma bevalt. Ben daar toch wel een beetje nieuwsgierig naar !!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:47
Ik ga aanstaande vrijdag dan eindelijk de 17-55 f/2.8 IS bestellen. Bij de Saturn weliswaar.
Dit ivm de actie die ze nu hebben (voor iedere 100 euro van het totaal bedrag krijg je 15 euro korting, dus de lens is 799,99 euro en krijg dan 105 euro korting, uiteraard koop ik er wel iets kleins bij of UV filter wat ik toch nodig ga hebben waardoor ik alsnog aan de 120 euro korting kom).
Uiteindelijk de 17-55 voor 680 euro.

Best netjes. Ze moeten hem alleen wel bij Canon bestellen aangezien ze die niet op voorraad hebben (blijkbaar volgens de verkoper best een exotische lens >_< wat ik dus niet geloof). Maar goed.

Enige nadeel is dat ik tot nog toe die lens vast heb kunnen houden. Zit er aan te denken om nog even vrijdag overdag langs de Kamera-express te rijden om even te kijken.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-03 21:44
Nu we het hier toch over de 50mm f/1.4 hebben, hoe zit het met de MkII? Heeft iemand daar al details over? Ik heb hem besteld, schijn hem over een paar weken binnen te krijgen.

http://www.canonrumors.com/2010/03/ef-50-f1-4-ii-usm-cr2/

Enige wat ik over de mkII kan vinden is op canon rumours dat er betere USM in zit, optisch beter en betere bouw kwaliteit maar heeft iemand al wat meer concreets, tests of .. wat dan ook?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hij is nog niet uit, niet voorgesteld en komt dus ook binnenkort nog niet. Zelfs als die binnenkort voorgesteld wordt door canon (verwacht geen releases komende tijd, die is net geweest), dan nog is die pas maanden later leverbaar....kortom, gewoon de huidige kopen, op de nieuwe wachten kon nog wel eens heel lang duren.

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-03 19:13

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Erikz.nl schreef op maandag 21 februari 2011 @ 08:14:
Dankzij een mede-tweaker zal een mk1 morgen of overmorgen in mijn bezit zijn. :)

[afbeelding]
Hehe, mijn geliefde 50 Mk1 gaat mij inderdaad verlaten :')
Maarja, koop er wel iets leuks voor terug :D (canon F1 :D)

• Ventieldopje
Nomad schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:53:
Hij is nog niet uit, niet voorgesteld en komt dus ook binnenkort nog niet. Zelfs als die binnenkort voorgesteld wordt door canon (verwacht geen releases komende tijd, die is net geweest), dan nog is die pas maanden later leverbaar....kortom, gewoon de huidige kopen, op de nieuwe wachten kon nog wel eens heel lang duren.
Ik had de orginele besteld in de winkel maar toen kreeg ik een telefoontje dat die niet meer leverbaar was en dat er een MkII van komt en dat ik die krijg voor de zelfde prijs maar dat het wel een paar weken langer ging duren :)

Als ik hem heb zal ik het laten weten en desnoods wat tests (proberen) te doen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Phas0r schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:22:
[...]

Ik had de orginele besteld in de winkel maar toen kreeg ik een telefoontje dat die niet meer leverbaar was en dat er een MkII van komt en dat ik die krijg voor de zelfde prijs maar dat het wel een paar weken langer ging duren :)

Als ik hem heb zal ik het laten weten en desnoods wat tests (proberen) te doen ;)
dat klinkt vrij onwaarschijnlijk.
Als de mkII komt, is die zeker 100 euro duurder dan de huidige, en geen winkel op de wereld die geld weg geeft als die dingen verkoopt en er zit vast ook geen 100 euro marge op het ding. Dus dat kan ik me niet voorstellen.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 14:57

Gutteguttegut

CEO of TFD

Arunia schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:59:
Ik ga aanstaande vrijdag dan eindelijk de 17-55 f/2.8 IS bestellen. Bij de Saturn weliswaar.
Dit ivm de actie die ze nu hebben (voor iedere 100 euro van het totaal bedrag krijg je 15 euro korting, dus de lens is 799,99 euro en krijg dan 105 euro korting, uiteraard koop ik er wel iets kleins bij of UV filter wat ik toch nodig ga hebben waardoor ik alsnog aan de 120 euro korting kom).

Best netjes. Ze moeten hem alleen wel bij Canon bestellen aangezien ze die niet op voorraad hebben (blijkbaar volgens de verkoper best een exotische lens >_< wat ik dus niet geloof). Maar goed.

Enige nadeel is dat ik tot nog toe die lens vast heb kunnen houden. Zit er aan te denken om nog even vrijdag overdag langs de Kamera-express te rijden om even te kijken.
Dit is wel erg interessant aan het worden.

Heeft iemand ervaring met de overstap van een Tamron 17-50 (non-VC) naar een Canon 17-55?
En dat het liefst op een 40D :)
Is de 17-55 veel sneller met focussen? Daar begin ik me nu namelijk steeds vaker aan te irriteren, dat ik net te laat ben omdat de 'koffiemolen' nog draait.
Verder ben ik echt heel blij met mn Tamron.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nou als ik m'n tamron 17-50 2.8 vergelijk met m'n canon 15-85 dan is de canon sneller en beter met focussen, ik neem aan dat de canon 17-55 dezelfde verbetering geeft. Maar ik ben ook happy met m'n tamron hoor.

specs

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-12-2022

Erikz.nl

professioneel prutser

Leevmeister schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:11:
[...]

Hehe, mijn geliefde 50 Mk1 gaat mij inderdaad verlaten :')
Maarja, koop er wel iets leuks voor terug :D (canon F1 :D)
Waar isseh nou? Ik kan niet wachten ;)

Erikz.nl - EOS 500D / EF 70-200mm f/4L / EF-S 17-55mm f/2.8 / EF 50mm f/1.8 mkI / 2x SDHC 8GB / 2x SDHC 16GB / 4x HOYA UV/CIRCPOLA / 2x B+W HDUV

• Ventieldopje
Nomad schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:26:
[...]

dat klinkt vrij onwaarschijnlijk.
Als de mkII komt, is die zeker 100 euro duurder dan de huidige, en geen winkel op de wereld die geld weg geeft als die dingen verkoopt en er zit vast ook geen 100 euro marge op het ding. Dus dat kan ik me niet voorstellen.
Dat is mij verteld in ieder geval, zou ook een nieuwe zonnekap voor komen. Nouja ook al wordt ie wel duurder, *must have* haha (:

We wachten af, hoop binnenkort bericht te krijgen!

www.maartendeboer.net

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-03 19:13

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Erikz.nl schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:08:
[...]

Waar isseh nou? Ik kan niet wachten ;)
Hij gaat vandaag op de post ;)
School he ;)

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Leevmeister schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 13:33:
[...]

Hij gaat vandaag op de post ;)
School he ;)
Hehe, sorry, gewoon zin om er mee te spelen :D

Erikz.nl - EOS 500D / EF 70-200mm f/4L / EF-S 17-55mm f/2.8 / EF 50mm f/1.8 mkI / 2x SDHC 8GB / 2x SDHC 16GB / 4x HOYA UV/CIRCPOLA / 2x B+W HDUV

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Dat geloof ik eigenlijk wel, denk niet dat winkels als de Saturn dat soort lenzen (< 500 euro) heel vaak verkopen, de meeste foto enthousiastelingen gaan toch naar de echte camera winkels en webshops denk ik. Saturns en Mediamarkten zijn toch meer voor de doorsnee consumenten vind ik. Komt ook wel mede doordat winkels als MM/S het spul ook vrijwel nooit hebben liggen :)

• Valorian
  • Nu online
Wouter87 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:36:
[...]

Dat geloof ik eigenlijk wel, denk niet dat winkels als de Saturn dat soort lenzen (< 500 euro) heel vaak verkopen, de meeste foto enthousiastelingen gaan toch naar de echte camera winkels en webshops denk ik. Saturns en Mediamarkten zijn toch meer voor de doorsnee consumenten vind ik. Komt ook wel mede doordat winkels als MM/S het spul ook vrijwel nooit hebben liggen :)
Mierenneukmodus: je bedoelt denk ik > 500 euro ;)

• Wouter87
  • Laatst online: 16-09-2021
haha jup, waarom ik dan < heb weggezet is me een raadsel 8)7
maar je snapt gelukkig wel wat ik bedoelde :9

• Valorian
  • Nu online
Wouter87 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:25:
haha jup, waarom ik dan < heb weggezet is me een raadsel 8)7
maar je snapt gelukkig wel wat ik bedoelde :9
Ik verbaas me overigens wel vaker over de mediamarkt. Ze hebben daar ook al die demo-modellen aan zo'n kabeltje liggen met diverse lenzen erop. Laatst lag er een 500D met een Sigma telelens erop die vier keer zo duur was als die instapbody en de boel compleet uit verhouding trok 8)7

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Valorian schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:02:
[...]

Ik verbaas me overigens wel vaker over de mediamarkt. Ze hebben daar ook al die demo-modellen aan zo'n kabeltje liggen met diverse lenzen erop. Laatst lag er een 500D met een Sigma telelens erop die vier keer zo duur was als die instapbody en de boel compleet uit verhouding trok 8)7
Wat nog leuker is, is dat ze soms vergeten die lenzen zelf aan een lijntje te leggen. Daar kan je zo mee weglopen |:(

• Arunia
Normaal zou ik dan ook naar een echte fotowinkel gaan (zoals de Foka of Kamera-Express), maar het komt nu gewoon financieel beter uit om bij de Saturn te bestellen.
Ik verwacht na het lezen van de reviews dat de 17-55 de beste keuze is voor mij ongeacht of ik hem heb kunnen proberen of niet.
Het enige zou het gewicht kunnen zijn, maar optisch zal ik er zo snel toch niets aan zien in een winkel (daarbij krijg ik toch een besteld, dus daar valt dan niets aan te zien).

Hoop alleen dat de levertijd meer tegen een week aan ligt, dan tegen 1,5 maand.

Die verkoper had ook iemand daar gehad voor de 1Ds Mark 3 met nog wat spul erbij a 3000 euro. die moest ook wachten totdat alles geleverd was. :P

• Zwegertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11-2021
Iemand al iets gehoord over de Samyang 35mm 1.4? Hij zou nu te koop moeten zijn..

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Zwegertje schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:23:
Iemand al iets gehoord over de Samyang 35mm 1.4? Hij zou nu te koop moeten zijn..
http://www.dfpro.nl/artik...-vanaf-maart-verkrijgbaar

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Zwegertje schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:23:
samyang 35mm f/1.4 vanaf maart verkrijgbaar :)

wow, best wel dubbel!

[Voor 3% gewijzigd door abrakadaver op 23-02-2011 17:34]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Zwegertje
Op de site van samyang stond echt deze maand. :P Toch bedankt. ;) Komt goed uit dat ik in Maart jarig ben. >:)

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Hoe is die 8mm fisheye van Samyang eigenlijk?

• Zwegertje
Bevalt mij heel goed. Blokje beton, stevig gebouwd, scherp genoeg. Goed te doen voor het geld, helaas geen exif. Soms zit mijn camera er naast met de belichting (zeg één op de dertig foto's), ik weet alleen niet waar dat aan ligt, als ik hem nog een keer maak doet hij het meestal wel goed, waarschijnlijk ligt het gewoon aan mezelf. :P

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Zwegertje schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:00:
Bevalt mij heel goed. Blokje beton, stevig gebouwd, scherp genoeg. Goed te doen voor het geld, helaas geen exif. Soms zit mijn camera er naast met de belichting (zeg één op de dertig foto's), ik weet alleen niet waar dat aan ligt, als ik hem nog een keer maak doet hij het meestal wel goed, waarschijnlijk ligt het gewoon aan mezelf. :P
Ah ok. Op welke klasbak van Canon gebruik je hem?

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

• Zwegertje
Erikz.nl schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:16:
[...]

Ah ok. Op welke klasbak van Canon gebruik je hem?
Dat is inderdaad wel handig om er bij te zetten. :) De Canon 50D

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43
Erikz.nl schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 20:50:
Hoe is die 8mm fisheye van Samyang eigenlijk?
Echt super! Enige nadeel is even leren focussen op gevoel. Oja, en ik liep laatst van buiten naar binnen en toen duurde het 10 minuten voordat ik fotos kon maken. Nu snap ik waarom metaal uit is....

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Zwegertje schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 07:03:
[...]

Dat is inderdaad wel handig om er bij te zetten. :) De Canon 50D
Haha :) Ik heb zelf een 500D, maar altijd handig zo'n leuk speellensje. De prijs is redelijk competatief, helemaal als ik naar de andere fisheyes kijk van oa. Canon zelf.
Makkelijk schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 07:42:
[...]

Echt super! Enige nadeel is even leren focussen op gevoel. Oja, en ik liep laatst van buiten naar binnen en toen duurde het 10 minuten voordat ik fotos kon maken. Nu snap ik waarom metaal uit is....
Koud naar warm gaat het dan om? Ik dacht dat ze tegenwoordig wel een legering konden maken die daar niet echt last van zou hebben.

• Makkelijk
Erikz.nl schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 08:56:
[...]
Koud naar warm gaat het dan om? Ik dacht dat ze tegenwoordig wel een legering konden maken die daar niet echt last van zou hebben.
Mijn samyang is in dat geval zeker 10 minuten beslagen ;)
Hij doet het trouwens net zo goed op mijn 40D als op de 350D van mijn vriendin, maar een MF lens doet het natuurlijk op elke camera even goed. Focussen kun je toch het beste op basis van de schaal op de lens doen, met een fisheye zijn de scherpteverschillen zo klein dat ik in mijn zoeker niets zie gebeuren als ik van 0.3m naar infinity ga. Liveview is wel een uitkomst op zich.

[Voor 37% gewijzigd door Makkelijk op 24-02-2011 09:18]

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik schiet met mn Samyang zo goed als altijd op f/8.0 dus dan hoef ik nooit meer na te denken of ik moet scherpstellen :)

• AHBdV
  • Laatst online: 24-08-2018
Erikz.nl schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 08:56:
[...]
Ongeacht wat voor legering je maakt, het blijft gewoon metaal, met een hoge warmte geleiding, en een hoge warmte inhoud. Dus dat opzichzelf blijft altijd lastig wat betreft condens e.d.

Wat je in je lensontwerp wel kan compenseren, is de uitzetting van je materiaal. En daar hoef je niet eens speciale legeringen voor te gebruiken. Dat is vooral een kwestie van twee soorten metaal gebruiken, en de aanslag van de lens dusdanig construeren dat de uitzetting van de ene, die van de ander compenseert. Dergelijke methoden zitten ook gewoon in lens ontwerp programma's.

• anthonycd
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-01 19:35
Ik heb een vraag over de Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC Macro Canon. Ik heb nu de 18-55-IS Canon en de 50mm F1.8II. Zoek toch iets voor meer in de donkere situaties. Is deze lens dan een goede aanvulling? Kan hem voor een zacht prijsje overnemen namelijk. Of is het verstandiger om voor een losse flitser te gaan om zodoende in donkere situaties goede foto's te kunnen maken?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18

Fiber

Beaches are for storming.

Als je 50mm f/1.8 niet voldoet in donkere situaties wordt het tijd voor een flitser. Die Sigma 18-50mm f/2.8 is minder lichtsterk en gaat je dan dus niet redden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-03 12:32
Makkelijk schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 09:16:
[...]

Mijn samyang is in dat geval zeker 10 minuten beslagen ;)
Hij doet het trouwens net zo goed op mijn 40D als op de 350D van mijn vriendin, maar een MF lens doet het natuurlijk op elke camera even goed. Focussen kun je toch het beste op basis van de schaal op de lens doen, met een fisheye zijn de scherpteverschillen zo klein dat ik in mijn zoeker niets zie gebeuren als ik van 0.3m naar infinity ga. Liveview is wel een uitkomst op zich.
Beslagen?
Ongeacht van of je dan wel of geen foto's kan maken, is dat sowieso niet gezond voor je lens. Het wordt aangeraden om je lens dan in een zak te stoppen om dat overzetten van ruimte wat geleidelijker aan te laten lopen. Want als dit vaak gebeurt zal de schimmel alle vocht in je lens wel erg fijn vinden.

• Makkelijk
dangerpaki schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:35:
[...]

Beslagen?
Ongeacht van of je dan wel of geen foto's kan maken, is dat sowieso niet gezond voor je lens. Het wordt aangeraden om je lens dan in een zak te stoppen om dat overzetten van ruimte wat geleidelijker aan te laten lopen. Want als dit vaak gebeurt zal de schimmel alle vocht in je lens wel erg fijn vinden.
Ik denk eerlijk gezegd dat hij alleen aan de voorkant beslaat. Maar doordat de lens nogal koud wordt en blijft heeft een doekje niet langer dan 1 seconde zin.

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Makkelijk schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:40:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat hij alleen aan de voorkant beslaat. Maar doordat de lens nogal koud wordt en blijft heeft een doekje niet langer dan 1 seconde zin.
Normaal beslaat glas aan de warme kant... gaat hij van koud naar warm, beslaat hij aan de buitenkant. Andersom kan (als de lens niet voldoende geseald is) de lens aan de binnenkant beslaan. Dat wil je echt voorkomen...

• Makkelijk
Mijn samyang beslaat niet van binnen als hij van huiskamer naar 0 graden gaat iig, alleen andersom en op het frontelement idd. Niets aan de hand dus

• Zwegertje
Maar het is zeker een aanrader! ;) Ik ga nu vier dagen weg, en m'n fisheye gaat mee. >:) Zal wel wat foto's plaatsen wanneer ik terug ben. :)

• JT
  • Laatst online: 20-03 08:19

JT

VETAK y0

Bij welke Saturn is die 799,99?

17-55 is trouwens wel aardig duurder geworden, enkele weken terug was de goedkoopste in de PW 719 euro, is nu 805 :X

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:40:
Ik focus op die tweede manier: dus aim, focus, nog een keer focus (je hoort de lens vaak met kleine tikjes toch nog bewegen) en ik heb het gevoel dat als ik even 2 of 3x focus dat hij er dan vaker op zit, dan wanneer ik 1x focus en afdruk. Misschien omdat het beeld al bijna scherp of scherp is, dat hij dan makkelijk dat laatste stukje fase-detectie kan fine-tunen. Ik heb geen idee. Misschien heeft het wel helemaal geen zin om 3x te focussen, maar ik voel en hoor dat de lens nog tikjes heen en weer gaat en dus de focus toch nog wat veranderd...

Ik gebruik alleen center puntje, die inderdaad cross. 2.8 is, om zo precies mogelijk te werken. Met de buitenste focuspuntjes ben je kansloos met de 5d. Die zijn bedoeld om binnen de dof van 5.6 te blijven en als je schiet op 1.4 tot 2 dan weet je zeker dat je dit shot verloren hebt :).
Ik recompose ook en op F/2 kan dat nog net heb ik het gevoel qua DoF verplaatsing.
Dank voor je nadere toelichting, Nomad.

Ik kreeg onlangs een erg voor de hand liggende tip om om te gaan met situaties waarin DoF verplaatsing niet gewenst is/de DoF zeer klein is en er een grote kans bestaat op focus shift. Deze persoon heeft deze tips van professionals die het op de volgende manier aanpakken:

Focus op je onderwerp en schiet een reeks van (bijvoorbeeld) 5 foto's:
  1. foto waarbij je focust op het onderwerp en de focust lockt;
  2. foto waarbij je je hoofd circa 1 cm naar voren beweegt;
  3. idem, maar dan 2 cm;
  4. foto, waarbij je je hoofd circa 1 cm naar achteren beweegt;
  5. idem, maar dan 2 cm;
  6. aangevuld met eventuele eigen variaties.
Ik heb bovenstaande workaround nog niet toegepast, maar het resultaat moet zijn dat je sowieso een foto krijgt waarbij de ogen (in geval van portretfotografie) tack sharp zijn. Of dit de gewenste expressie is, dat laat ik in het midden. Hiervoor schiet je namelijk altijd wel meer dan 1 foto, toch?

Het is wellicht geen oplossing voor de one unique opportunity - one shot situaties. Mogelijk wel voor de situaties waarin je de tijd kan nemen om de foto's te maken.

Flickr

• Arunia
JT schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:00:
[...]

17-55 is trouwens wel aardig duurder geworden, enkele weken terug was de goedkoopste in de PW 719 euro, is nu 805 :X
Voor mij is dat bij de Saturn op Zuidplein (Rotterdam).
Ik ga vandaag nog even langs om hem te bestellen en hoop dat de prijs niet veranderd is.
Mocht je hem nog willen hebben, ga dan deze week nog. Die actie verloopt zondag (na sluitingstijd).
Hij is dan zelfs maar ongeveer (koop er iets kleins bij) 680 euro.

Ik heb zelf op dit moment een B+W filter op mijn kitlens zitten. Degene voor de 17-55 (77mm) kost rond de 50 euro. Welk filter raden jullie aan of is de B+W de beste die je kunt krijgen?

[Voor 13% gewijzigd door Arunia op 25-02-2011 07:02]

• anthonycd
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-01 19:35
Fiber schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:21:
Als je 50mm f/1.8 niet voldoet in donkere situaties wordt het tijd voor een flitser. Die Sigma 18-50mm f/2.8 is minder lichtsterk en gaat je dan dus niet redden.
True, dat weet ik ook, maar ik gebruik de 50mm niet zo heel veel omdat het soms niet zo wenselijk is om continu 50mm te hebben. Dus het is meer ter vervanging van de kitlens dan van de 50mm.

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:11

mvh

State Governor

Fiber schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:21:
Wel als hij die f/2.8 gebruikt ter vervanging van de 18-55 ;). Dat scheelt minstens 2/3 stops bij 18 mm en dat wordt alleen maar meer.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Arunia schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 06:51:
[...]

Voor mij is dat bij de Saturn op Zuidplein (Rotterdam).
Ik ga vandaag nog even langs om hem te bestellen en hoop dat de prijs niet veranderd is.
Mocht je hem nog willen hebben, ga dan deze week nog. Die actie verloopt zondag (na sluitingstijd).
Hij is dan zelfs maar ongeveer (koop er iets kleins bij) 680 euro.

Ik heb zelf op dit moment een B+W filter op mijn kitlens zitten. Degene voor de 17-55 (77mm) kost rond de 50 euro. Welk filter raden jullie aan of is de B+W de beste die je kunt krijgen?
Ik ben helemaal weg van Hoya. Gebruik Hoya cpola's en hduv's op al mijn lenzen... Voordeel aan veel Hoya filters is dat je lensdop er ook nog op past... bij B&W kan dit soms nog wel eens tegenvallen ;)

• ThomasW
  • Laatst online: 19-11-2022
wilmundo schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:21:
[...]

Ik kreeg onlangs een erg voor de hand liggende tip om om te gaan met situaties waarin DoF verplaatsing niet gewenst is/de DoF zeer klein is en er een grote kans bestaat op focus shift. Deze persoon heeft deze tips van professionals die het op de volgende manier aanpakken:

3. idem, maar dan 2 cm;
  5. idem, maar dan 2 cm;
Ik heb bovenstaande workaround nog niet toegepast, maar het resultaat moet zijn dat je sowieso een foto krijgt waarbij de ogen (in geval van portretfotografie) tack sharp zijn. Of dit de gewenste expressie is, dat laat ik in het midden. Hiervoor schiet je namelijk altijd wel meer dan 1 foto, toch?

Het is wellicht geen oplossing voor de one unique opportunity - one shot situaties. Mogelijk wel voor de situaties waarin je de tijd kan nemen om de foto's te maken.
Ik blijf het echt belachelijk vinden dat je een workaround nodig hebt. Het ding moet gewoon spot on zijn (in ieder geval na calibratie). Kan het nog zo'n optisch wondertje zijn, als het onbetrouwbaar is ga je toch met een vervelend gevoel je foto's bekijken...

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:11

mvh

State Governor

Erikz.nl schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:24:
[...]

Ik ben helemaal weg van Hoya. Gebruik Hoya cpola's en hduv's op al mijn lenzen... Voordeel aan veel Hoya filters is dat je lensdop er ook nog op past... bij B&W kan dit soms nog wel eens tegenvallen ;)
Zolang je een normaal filter hebt maakt het niets uit, want de filterdraad is dan even dik als bij je lens. Bij een slim filter is dat niet het geval.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Valorian
  • Nu online
[...]

3. idem, maar dan 2 cm;
  5. idem, maar dan 2 cm;
Als je dan toch zo bezig gaat, doe het dan iets professionelere en zet je camera op een statief welke je een of twee centimer verschuift, ipv 'je hoofd naar voren of achteren te bewegen'. Ik weet niet hoe accuraat die professionals zijn die dat doen, maar mij lijkt het nog knap lastig om een foto te maken, dan je hoofd exact een centimeter naar voren te bewegen, dan nog een centimeter, dan drie centimeter naar achter en dan nog exact een centimer. Dan weet je vervolgens dat foto 3 het scherpste is en zijn je vervolgfoto's alsnog onscherp omdat je toen op 2,5 cm zat ipv 2... :?

• Arunia
Erikz.nl schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:24:
[...]

Bij Hoya moet je dan weer de pro1's hebben.
Ik zit te kijken naar de B+W UV 77 E Filter welke goedkoper is (3 euro) dan de Hoya pro1.
Voor zover ik begrijp komen de high-end hoya's in de buurt van merken als B+W.

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

deblaauwn schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:18:
[...]

Zolang je een normaal filter hebt maakt het niets uit, want de filterdraad is dan even dik als bij je lens. Bij een slim filter is dat niet het geval.
Slimfilters voor mijn 10-22mm van Hoya zijn wel geschikt voor de Canon lensdop. Die van B&W zijn dat niet.

Verder idd altijd de Pro 1 series van Hoya kopen...

• Makkelijk
ThomasW schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:13:
[...]

Ik blijf het echt belachelijk vinden dat je een workaround nodig hebt. Het ding moet gewoon spot on zijn (in ieder geval na calibratie). Kan het nog zo'n optisch wondertje zijn, als het onbetrouwbaar is ga je toch met een vervelend gevoel je foto's bekijken...
Vergeet niet dat die 1 of 2 centimeter beweging ook in je onderwerp kan zitten. Het hoeft niet per se een walkaround voor de lens te zijn maar gewoon voor het werken met een kleine DOF in het algemeen.

• nero355

nero355

Een tijdje zelfs 650 € door een aanbieding bij BOL.com : Heb net niet op de bestel knop gedrukt ... scheelde niet veel :+

• ThomasW
  • Laatst online: 19-11-2022
Makkelijk schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:08:
[...]

Vergeet niet dat die 1 of 2 centimeter beweging ook in je onderwerp kan zitten. Het hoeft niet per se een walkaround voor de lens te zijn maar gewoon voor het werken met een kleine DOF in het algemeen.
Hoe gaat zo'n walkaround daar hepen dan? Als mijn onderwerp al niet voor 1 foto op dezelfde plaats kan zitten waarom zou het dan wel met 5 kunnen. Kan je beter 5 foto's maken op dezelfde afstand en dan hopen dat je raak zit... 8)7

• abrakadaver
Hiervoor schiet je namelijk altijd wel meer dan 1 foto, toch?
Nee hoor, gewoon 1 op 't goede moment.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

[...]

Ik heb hm net besteld in Heerhugowaard (geen voorraad).
Hier is hij standaard €889,- maar in Zaandam staat hij voor €788,- in de lijst (geen voorraad) dus laagste prijs garantie.
Meteen een 4GB Sandisk CF kaartje erbij om over de €800 te gaan en dus €120 korting.
Nu maar afwachten.

• sapphire
  • Laatst online: 07:01

sapphire

Die-hard pruts0r

Erikz.nl schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:49:
[...]

Slimfilters voor mijn 10-22mm van Hoya zijn wel geschikt voor de Canon lensdop. Die van B&W zijn dat niet.

Verder idd altijd de Pro 1 series van Hoya kopen...
Zal ik je dan eens een geheimpje vertellen....je hoeft op de 10-22 geen slim filters te gebruiken ;)

verdere discussie's over filters voeren we wel verder in het grote filter topic :)

edit: ik dacht even te schrikken toen ik las: Canon geeft focusbeperkingen 7d-40d-50d-60d toe

Maar na het lezen van het artikel valt het wel mee.
Die Canon objectieven zijn opzich vrij oud dus echt een drama lijkt het mij niet. En Tamron, ja dat is opzich wel jammer maar blijft het risico van het vak als je een AF algoritme reverse-engineered.

[Voor 42% gewijzigd door sapphire op 25-02-2011 16:11]

Gabriël ITX

• Arunia
Zo, de 17-55 f/2.8 IS staat in bestelling. De vraag is alleen wanneer ik hem krijg.
Hij was bij Zuidplein overigens 799 euro. Met korting dus uiteindelijk 680 voor betaald.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Arunia schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 19:16:
Zo, de 17-55 f/2.8 IS staat in bestelling. De vraag is alleen wanneer ik hem krijg.
Hij was bij Zuidplein overigens 799 euro. Met korting dus uiteindelijk 680 voor betaald.
Volgens mij hoeft dat niet lang te duren. In Heerhugowaard hadden ze er dze week 1 binnen gekregen voor in de winkel (zeiden ze...). Deze probeerden ze mij te verkopen maar ik vond er teveel vette vingers op zitten...

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-03 17:03

Milo.

klik

Precies, want de oplettende klanten daar willen dat ding dat bijna 10x zo duur is als een 18-55mm IS toch wel even van dichterbij bekijken.
Groot gelijk dat je hem gewoon nieuw uit doos wilt hebben daar.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Arunia
Het is trouwens wel apart dat ze in de computer 699 zien staan en even bij Foka en KameraExpress kijken en tot de conclusie komen dat dat niet kan. Nu had ik een aantal dagen geleden al gezien dat hij 799 in de computer stond bij Saturn, maar goed. :P
Zolang hij maar niet duurder dan 799 werd.

Maar, het is nog steeds heel erg hinderlijk dat ik nu moet wachten tot de lens er is.

Zodra ik hem heb, laat ik weten wat ik er van vind.
Anders gaat het weer zo offtopic dankzij mij. :D

• JT
  • Laatst online: 20-03 08:19

JT

VETAK y0

Ik hoop dat ik morgen mijn 15-85 kan verkopen, anders geen 17-55 voor mij :'(

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:47
Beste Tweakers,

Heb sinds paar dagen een 5D MII. Wat ik merk is dat de 100MM Macro lens niet echt goed zijn werk doet op de 5D MII. Nou hier komt de noobvraag!! Wat is er aan de hand en hoe kan ik het oplossen?

Alvast bedankt

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 16-35 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Hamed schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 16:26:
Beste Tweakers,

Heb sinds paar dagen een 5D MII. Wat ik merk is dat de 100MM Macro lens niet echt goed zijn werk doet op de 5D MII. Nou hier komt de noobvraag!! Wat is er aan de hand en hoe kan ik het oplossen?

Alvast bedankt
Dat is natuurlijk wel heel wazig omschreven wat er aan de hand is....nu weten we nog niets...

• Hamed
Hij focus niet van dichtbij. Niet zoals ik hem op de 550D heb en foto's hebben minder Scherptediepte. Op de 550D werkt hij perfect maar 5D niet.

[Voor 4% gewijzigd door Hamed op 26-02-2011 16:40]

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

Scherptediepte op een 5D is kleiner dan op een 550D, dus dat maakt ook een verschil. Je beeld is ook minder gevuld met hetzelfde onderwerp, omdat de beeldhoek groter is. Het blijft natuurlijk 1:1 bij minimale focusafstand, maar 1 cm werkelijkheid vult nog maar 30% van de hoogte van je beeld in portretstand vergeleken met bijna 50% op je 550D.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 14-03 12:04

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Focus limiter knop staat goed?

This footer is intentionally left blank

• Hamed
Jep staat goed. Thanks voor de uitleg Universal Creations.

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• pawek
  • Laatst online: 26-01 08:12
Arunia schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 19:16:
Ik wil ook graag de 17-55 gaan kopen. Laagste prijs die ik vond is €738. Mag ik eens vragen van welke aanbieding je nu gebruik maakt? Scheelt toch weer €58!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
pawek schreef op zondag 27 februari 2011 @ 12:19:
[...]

Ik wil ook graag de 17-55 gaan kopen. Laagste prijs die ik vond is €738. Mag ik eens vragen van welke aanbieding je nu gebruik maakt? Scheelt toch weer €58!
Dit is/was de Saturn actie van €15 korting per €100 besteed. Waar zie je 'm trouwens voor 735 staan? Ik vind 'm niet goedkoper dan 805.

• pawek
ATCO schreef op zondag 27 februari 2011 @ 12:39:
[...]

Dit is/was de Saturn actie van €15 korting per €100 besteed. Waar zie je 'm trouwens voor 735 staan? Ik vind 'm niet goedkoper dan 805.
Hmm, die actie lijkt afgelopen te zijn, dat is jammer! Bij digitalstreet staat hij nu nog voor €738, goedkoper kan ik hem nergens vinden...

• pawek
Net even gebeld met Saturn in Tilburg voor de zekerheid. Ze zijn vandaag open. Laagste prijsgaranatie doen ze alleen op basis van niet-internetwinkels in een straal van 15 km om hun vestiging in Tilburg. Listprijs is €949, dus dat heeft dan geen zin. Jammer....

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

pawek schreef op zondag 27 februari 2011 @ 13:30:
Net even gebeld met Saturn in Tilburg voor de zekerheid. Ze zijn vandaag open. Laagste prijsgaranatie doen ze alleen op basis van niet-internetwinkels in een straal van 15 km om hun vestiging in Tilburg. Listprijs is €949, dus dat heeft dan geen zin. Jammer....
Toch vind ik die verschillen wel heel groot, Tilburg dus 949 euro? ik heb hm in Heerhugowaard voor 788 euro (ipv 889 euro) omdat deze bij Saturn in Zaandam voor 788 euro in de lijst stond.

• Zoest
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-01 10:16
Dit is wel heeel grappig!!
Maak van de lens een verrekijker.
http://www.vogelbescherming.nl/nl/winkel__fun/themadagen

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Weer veel te veel geld in NL :|
Dit ding kost in the USA $149,- incl. shipping...

• AHBdV
Als je de BTW meerekent, zit je precies op de vogelbescherming leden prijs; €179,-

• Hahn
  • Laatst online: 20-03 21:00
Precies? Als het geen 149 dollar maar euro was geweest ja, maar 149 dollar is nog geen 108 euro omgerekend.

[Voor 3% gewijzigd door Hahn op 01-03-2011 16:52]

The devil is in the details.

• mjtdevries
  • Laatst online: 10-02 18:20
importheffing meegerekent?

• AHBdV
Oops... ja vergeten. Teveel met m'n werk bezig, teweinig concentratie op Tweakers. ;)
AHBdV schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 17:24:
Oops... ja vergeten. Teveel met m'n werk bezig, teweinig concentratie op Tweakers. ;)
Dat is een zeldzame "fout" die ik je dan nu zie maken. Maar ach, dat is menselijk.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 10:36

Huig

Merino Fanatic

Op sommige momenten wordt ik wel moedeloos van de fotografiewereld zeg!
Ik wil alweer iets nieuws, maar wat :?
ik heb nu een 450D, 50 1.8, Tamron 17-50 2.8 en 70-300 VC.
Budget is ongeveer 500 euro.
Eerst was mijn plan om een 15-85 te halen en de 17-50 inruilen zodat het mooi overlapt met de 70-300, om dr later nog een 430EXII bij te kopen.
Maar nu is mijn oog gevallen op een UWA, een sigma 10-20 f4-5.6 of de tokina 12-24. De canon is te duur, en is tweedehands niet te vinden.
De tokina lijkt me super, maar die 10 mm van de sigma blijft me aanspreken.
De tamron 10-24 vind ik te soft, en wil eigenlijk iets van een USM hebben, zoals ook op de 70-300.
Zijn er hier mensen die een 17-50 hebben ingeruild voor de 15-85? Nog andere alternatieven dan de 12-24/10-20?
Ik moet gewoon de pot met goud aan het eind van de regenboog vinden :P

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-03 12:03

G-Tus

Doe gewoon jij

Al gekeken naar de Tokina 11-16mm f/2.8? Is populair omdat ie lichtsterk is en voorderest erg goed.

Je hebt ook de Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 die erg goed is, en is dan ook nog de grootste/wijdste rechtlijnige groothoek verkrijgbaar voor Canon APS-C dSLR's.

EDIT: kosten wel meer dan je budget, maar zijn wel de moeite waard om wat langer door te sparen.

[Voor 36% gewijzigd door G-Tus op 02-03-2011 00:24]

Flickr | Instagram

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Huig schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 00:13:
Eerst was mijn plan om een 15-85 te halen en de 17-50 inruilen zodat het mooi overlapt met de 70-300, om dr later nog een 430EXII bij te kopen.
Maar nu is mijn oog gevallen op een UWA, een sigma 10-20 f4-5.6 of de tokina 12-24. De canon is te duur, en is tweedehands niet te vinden.
De tamron 10-24 vind ik te soft, en wil eigenlijk iets van een USM hebben, zoals ook op de 70-300.
Zijn er hier mensen die een 17-50 hebben ingeruild voor de 15-85? Nog andere alternatieven dan de 12-24/10-20?
Hoe herkenbaar :)
Maar idd, doorsparen is het slimste denk ik.
Of wachten op een actie van de Media Markt/Saturn zoals afgelopen week dat kan net het verschil zijn.

• Terryb47
  • Laatst online: 16-11-2022
@huig: met een 17-50, 50 1.8, 75-300 denk ik dat je reeds voorzien bent voor allerlei soorten fotografie.
Is een UWA lens echt wel nodig? Zoals ik je nu hoor verander je binnen 5 minuten weer van gedachten en wil je weer wat anders :+ Ik zou zeker ook naar gebruikte lenzen kijken. Hoef je niet volle pond te betalen en als het je niet bevalt kan je het zonder veel verlies weer doorverkopen.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

10-22 is zeker wel tweedehands te vinden, ze zijn echter zeer waardevast... Ik heb hem nieuw gekocht, 50 E korting was mij de 16 maanden niet waard :P

http://tweakers.net/aanbod/306951/canon-ef-s-10-22mm-f-35-45-usm-+-zonnekap-ew-83e-+-lenscase.html

Hij is wel de beste voor een crop camera, maar de Tokies (11-16 of 12-24) doen nauwelijks onder, voor een heel wat betere prijs.
Terryb47 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 08:48:
@huig: met een 17-50, 50 1.8, 75-300 denk ik dat je reeds voorzien bent voor allerlei soorten fotografie.
Is een UWA lens echt wel nodig? Zoals ik je nu hoor verander je binnen 5 minuten weer van gedachten en wil je weer wat anders :+ Ik zou zeker ook naar gebruikte lenzen kijken. Hoef je niet volle pond te betalen en als het je niet bevalt kan je het zonder veel verlies weer doorverkopen.
Verder zou ik als ik Terry was inderdaad eens goed te rade gaan bij mezelf wat ik nou precies zou willen. Portret, landschap, architectuur, sport, motorsport, natuur etc? Dan pas je oriënteren op bijhorende lenzen.

[Voor 19% gewijzigd door Erikz.nl op 02-03-2011 10:41]

• abrakadaver
G-Tus schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 00:16:
EDIT: kosten wel meer dan je budget, maar zijn wel de moeite waard om wat langer door te sparen.
Mwah, 't is misschien leuk in 't begin dat extreem wijde... maar zo vaak is 't nou ook niet zo nuttig. Ik zie hier maar erg weinig foto's tussen staan die niet ook met een 10-22 of 12-24 gemaakt kunnen worden. Ik vind die extreme groothoek vaker afdoen aan een foto dan iets toevoegen (maar dat is natuurlijk erg persoonlijk).

Mijn advies: kijk eens naar de tokina 12-24, optisch geweldig en ook al enorm wijd. Daarnaast is ie goed betaalbaar (zeker 2e hands). Waarschijnlijk hou je dan nog geld over voor een flitser.

• Valorian
  • Nu online
Het meeste is al gezegd, maar toch ook van mijn kant nog een reactie:
1. Een 17-50 2.8 inruilen tegen een minder lichtsterke 15-85mm? Ken de Tamron niet, maar lijkt me toch naar om zoveel snelheid te verliezen ten bate van het opvullen van het 50-70 gat. Zelf heb ik jarenlang met een 50mm en een 85mm gedaan en nooit het stuk ertussen gemist, maar zal toch afhangen van wat jouw persoonlijke voorkeur qua bereik is.
2. Als de Tokina je super lijkt, is de 1mm extra wijd van de Sigma dan echt de moeite? Ik zou voor Tokina gaan, áls je echt een UWA wilt, en dan kun je altijd nog een keer een SanYang goedkope fisheye kopen voor 'de leuk' .. Ik heb de Tokina en moet zeggen dat ik vaker aan de 13-16mm zit dan echt op die 11 of 12mm.

Tot slot: denk inderdaad goed na over wat je wilt en waarom. Waarom wil je de 17-50 mogelijk inruilen, vind je de kwaliteit te laag (en denk je dat dit beter wordt met die Canon lens) of erger je je echt aan het gebrek aan bereik? En in het laatste geval, ben je bereid je snelheid (2.8) op te offeren voor dat extra bereik? Of wil je gewoon weer eens iets nieuws proberen, dan lijkt deze ruil mij sowieso niet logisch, want zoveel nieuws bereik je er niet mee (een paar stappen naar voren op 50mm doet het net zo goed ;) ). Wat dat betreft is een UWA dan logischer, dat geeft wel veel nieuwe mogelijkheden wat fotografie. Maar verkijk je er niet op, ik heb zelf ook zat foto's verprutst omdat het me zo gaaf leek om die UWA te gebruiken terwijl ik achteraf wat compositie gewoon op mijn 17-40 4.0 had moeten vertrouwen (op APS-C).

EDIT: Ik kende die 17-50 2.8 overigens helemaal niet van Tamron. Had geen idee dat er voor zo weinig geld (onder de 300 euro) een 2.8 'standaardlens' te koop was.. Komt 'ie een beetje goed uit de verf?
Mijn Canon 17-40 4.0 kostte het dubbele en mist stabilisatie. Daarnaast heb ik nu ook nog een 17-85 IS die ik bij mijn tweedehands 60D kreeg, was van plan die te verkopen maar vond het toch wel een erg fijne vakantie-lens en ben nu in dubio. Gelukkig wel mijn 18-55 kitlens kunnen verkopen (icm mijn oude 400D), anders was het helemaal een overkill aan 17-xx bereik in mijn lenzen-verzameling ;)

[Voor 10% gewijzigd door Valorian op 02-03-2011 10:59]

Pagina: 1 2 3 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee