Ik heb een slechte ervaring met de webshop Algebeld.nl overgehouden (en ben niet de enige schijnbaar), waar ik zeer waarschijnlijk nooit meer wat bestel en anderen ook afraad. Ik had mijn Defy besteld op 14 april, aangegeven met "direct leverbaar", heb ik hem uiteindelijk maar op 28 april maar in gebruik genomen, zonder eigenlijk een echte oplossing voor mijn problemen te hebben gekregen. (
Ik heb een zo duidelijk mogelijke Shopreviewp geschreven voor degene die het hele verhaal willen lezen.) Ik probeer dit maar te laten voor wat het is en zal hier vanaf nu uitsluitend over de Defy hebben.
De Defy vind ik tot nu toe een erg mooi toestel.

Ik was gelijk verkocht, nadat ik er een half uurtje mee aan het spelen was. Ook Android is een prettig besturingssysteem. Ik had wel nog kleine twijfels vooraf, zal het me wel bevallen is Android wel zo goed als ik denk? Maar alles gaat prima, of nog beter dan ik had verwacht. De mate waarin je kan aanpassen is echt groot, waarbij het aanbod van allerlei (gratis) apps echt veel toevoegt naar mijn mening. Ook maakte ik me eerst nog zorgen om de MotoBlur, en hoewel ik nog steeds liever geen skin eroverheen wil, valt dit zeker mee. Android 2.1 is dan wel jammer, maar 2.2 zou nog komen. Eigenlijk mis ik ook niet echt iets, maar zo'n fanatieke gebruiker ben ik ook weer niet. Ik zal hieronder in een mini review de punten even allemaal langs gaan.
Featureset - Zeer goed
Ik vind de featureset zeer goed, als je in verhouding kijkt met de prijs. Met o.a 3.7" met 854 x 480, beschaafde afmetingen 107 x 59 x 13mm (met wellicht uitzondering van de dikte), niet al te zwaar 118g, cpu van 800 MHz, 512 MB Ram, 2GB intern geheugen, gorrilla glass, Android helaas dan wel 2.1 i.p.v 2.2 of 2.3, iets meer robuust dan andere smartphones.
Wat ik zelf het meest belangrijk vond was een zo goedkoop mogelijke in Nederland verkrijgbare Android toestel met een scherm van ~ 3,5" en met een resolutie hoger dan 480 x 320. De Defy is dan eigenlijk de enige maar wel gelijk een goede optie.
Bereik - Zeer goed
Ik maak gebruik van het KPN netwerk en heb mijn netwerk op 2G gezet en eigenlijk nooit last van weinig bereik. Heb tot nu toe altijd wel minimaal 3 van de 5 en kan altijd bellen en gebeld worden.
Accuduur - Voldoende
Het licht hier eraan hoe je het bekijkt. Als je kijkt naar andere smartphones is het ongeveer gelijk of ietsjes beter zelfs. Maar kijk ik naar mijn 3 jaar oude "dumb phone", gaat de Defy korter mee. Hoewel ik nu duidelijk meer met mijn telefoon speel kan ik 1 dag kan ik in ieder geval wel halen en 2 dagen als ik er weinig mee doe. Ik hoop echter niet dat dit de standaard blijft en dat mijn volgende toestel (over een paar jaar) het wel langer kan uithouden.
Gebruiksgemak - Zeer goed
Android werkt zelfs beter dan ik had verwacht en dat komt door de grote mate waarin je het kan aanpassen. Ook werkt het snel, hoewel dat ook wel gedeeltelijk ligt aan de specs van het toestel. Eerst had ik overigens het idee dat je heel veel kennis hierover moest hebben om het een en andere aan te kunnen passen. Ik wilde namelijk niet mijn telefoon onbruikbaar maken door mijn gebrek aan kennis. Dat blijkt voor mij allemaal niet zo nodig. Er zijn allerlei (gratis) apps op de Android market waar je van alles kan aanpassen. Zo heb ik ADW Launcher geïnstalleerd en mijn homescreen meer naar eigen smaak kunnen aanpassen. Er zijn nog zoveel mogelijkheden dat ik hier nog wel even meer bezig ben.
Design - Goed
Ik ben erg blij dat het toestel vrij compact is gezien het 3,7" scherm, zo is de Desire S een minimeter breder en 8 mm hoger. Wel is hij wat dik met 13,4 mm terwijl bijvoorbeeld de Desire S 11,6 mm is. Er zitten ook nog wat glimmende delen op wat ik minder vind, maar vergelijken bij sommige andere toestellen valt het nog mee.
Bouwkwaliteit en afwerking - Goed
Er is een uitgebreide
reviews: Motorola Defy: bouwvakkerstelefoon met Android hoe robuust hij zou zijn, maar wat ik zelf merk is dat het volume knoppen aan de zijkant enigszins losjes zit. Ik weet dat ik niet de enige ben en dat is toch een minpuntje voor de bouwkwaliteit. Ook geven de rubberen klepjes niet echt de indruk jaren mee te kunnen gaan.
Stabiliteit & betrouwbaarheid - Zeer goed
Ik heb tot nu toe nog geen enkel probleem, vastloper of iets dergelijks gehad.
Prijs - Zeer goed
Voor het geboden is het momenteel de prijs van rond de 300 relatief zeer goed. Maar het kan altijd goedkoper.
Algemene beoordeling - Zeer goed
Kortom ik ben momenteel heel erg tevreden met het toestel en verwacht er nog veel plezier van te hebben.