Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i1237.photobucket.com/albums/ff465/agentsmith2011/title.png

IntroductieSpecificatiesFoto'sPrijzenReviewsRomsOverig

Afbeeldingslocatie: http://i1237.photobucket.com/albums/ff465/agentsmith2011/Defy2.gif

Introductie

De Motorola Defy is een van de weinige smartphones met Android die tegen een stootje en een plens water kan maar die qua specificaties tóch meekan met highend smartphones. De Defy is echter lang niet zo groots aangekondigd als vergelijkbare telefoons in het verleden en is eigenlijk vooral stilletjes in de markt gezet door Motorola. Onterecht want het toestel is snel en je ziet er niet aan af dat het een extra stevige telefoon is. En met zijn ingebouwde GPS-ontvanger, bewegingssensor en digitale kompas is de Defy perfect geschikt voor locatiebepaling en navigatie.

Specificaties

Merk en Type
MerkMotorola
TypeDefy
Eerste prijsvermeldingwoensdag 17 november 2010
Toestel
Telefoonmodelbar
Invoermethodetouchscreen
BesturingssysteemAndroid
Versie besturingssysteemGoogle Android 2.1
Beeldscherm
Schermresolutie480x854
Schermdiagonaal3,7"
Schermtypelcd
Multitouchja
Touchscreentechniekcapacitief
Secundair schermnee
Camera
Cameraresolutie5 megapixel
Autofocusja
Flitsertypeenkele led
Resolutie video-opname720x480
Functionaliteit
Berichtene-mail, mms, sms
TaalNederlands
Mp3-ringtonesja
Audioformatenaac, aac+, ac3, eaac, eaac+, mka, mp3, Mpeg 4, wav, wma
Videoformatenh.264, mpeg 4, wmv
Gpsja
FunctiesA2DP (Bluetooth stereo), bewegings-sensor, fm-radio (headset), handsfree, kompas, RDS, Swype-tekstinvoer, T9-tekstinvoer, tril, voicerecorder
Verbindingen
Mobiele netwerkenedge, gprs, hsdpa, hspa, umts
Frequentiebereik (gsm/umts)850MHz, 900MHz, 1800MHz, 1900MHz, 2100MHz
Wlan802.11b, 802.11g, 802.11n
Bluetooth-versie
Bluetooth 2.1 + EDR
Aansluitingen3,5mm headset, micro-usb
Technische kenmerken
ChipsetTexas Instruments OMAP3610
Processorsnelheid800MHz
Werkgeheugen512MB
Opslaggeheugen2GB
Extern geheugenSecure Digital Micro
Accu
Gesprekstijd6u
Stand-by-tijd240u
Accucapaciteit1540mAh
Accutypeli-polymer
Uiterlijk
Kleurenzwart
Gewicht
118g
Lengte107mm
Breedte59mm
Hoogte / Diepte13mm
Overige specificaties
Meegeleverde accessoiresdatakabel, geheugenkaart, headset bedraad, oplader
Bijzonderhedenstof- en spatwaterdicht

Foto's

Afbeeldingslocatie: http://i1237.photobucket.com/albums/ff465/agentsmith2011/front.gif

Afbeeldingslocatie: http://i1237.photobucket.com/albums/ff465/agentsmith2011/back.gif

Afbeeldingslocatie: http://i1237.photobucket.com/albums/ff465/agentsmith2011/side2.gif

Afbeeldingslocatie: http://i1237.photobucket.com/albums/ff465/agentsmith2011/side1.gif

Afbeeldingslocatie: http://i1237.photobucket.com/albums/ff465/agentsmith2011/screen.jpg

Prijzen

Check actuele prijzen van de Defy. Volg ook het prijsverloop van de telefoon:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=270308

Reviews

Op 2 februari 2011 is op de frontpage de review Motorola Defy: bouwvakkerstelefoon met Android gepubliceerd. Naast de gebruikelijke tests en benchmarks kwam ook het betere gooi- en smijtwerk in de review aan bod. De telefoon is compleet mishandeld met als doel om te kijken hoever men moest gaan om deze ruggedized telefoon stuk te krijgen. Uiteindelijk kwam er een auto aan te pas om de Defy voorgoed naar het hiernamaals te helpen!

Tweakers F0nz0 en interficiam hebben beiden een user review geschreven over hun Defy.

In het topic Motorola Defy (& earpiece-issues) staat ook al redelijk wat informatie van gebruikers. Gebruik het topic als informatiebron maar het is de bedoeling dat we voortaan hier verder gaan met de algemene discussie.

Op 18 november 2010 publiceerde Engadget hun review over de Defy. Met een 8 scoorde de Defy goed. Hun belangrijkste minpunten waren Motoblur en de oudere Android versie 2.1. Desondanks beoordeelden ze de snelheid als zeer behoorlijk: de Defy is "well ahead of both the Android 2.1-powered Nexus One and the original Droid."

Roms

Inleiding

Er zijn al verschillende roms van Motorola gelekt. Zowel Eclair- als Froyo-roms zijn beschikbaar. Daarnaast zijn er inmiddels verschillende custom roms beschikbaar. Hierbij is wel een waarschuwing op zijn plaats! Het is namelijk erg belangrijk dat je bij het flashen van custom roms goed oplet want al genoeg mensen hadden uiteindelijk een bricked smartphone in handen. Dit is makkelijk te voorkomen als je op de hoogte bent van de do's en don'ts. Er is een stappenplan en als je je daar aan houdt dan kan er niets mis gaan. In een notendop houdt dit het volgende in:
  • unbranded Motorola firmware flashen
  • root-access verkrijgen
  • recovery tool installeren
  • custom rom flashen
Mensen die het hele proces van rooten en een custom rom flashen niet zien zitten kunnen er voor kiezen om een gelekte Froyo-rom te flashen. Het voordeel is dat je kunt upgraden zonder de kans om je toestel te bricken; het nadeel is echter dat je niet meer terug kunt naar de stock Eclair-rom. Mogelijk levert dat garantieproblemen op.

Wil je wel rooten maar gaan custom roms je iets te ver dan is er nog een tussenstap in de vorm van Frozen Eclair. Op deze manier kun je de snelheid van Froyo ervaren met Eclair.

Motorola-firmware

Installeer om te beginnen de Motorola-drivers (x86 | x64) op de pc.

Officiële rom's van Motorola kunnen we onderverdelen in twee groepen: downgradable en non-downgradable. Dat wil zeggen dat je na het flashen van de ene rom wél terug kan naar de oudere versie waarmee je telefoon is geleverd en met de andere niet. De Android 2.1 (Eclair) roms komen in verschillende versies: 2.21, 2.34 en 2.51. Versies 2.21 en 2.34 zijn downgradable, 2.51 is dat niet. Deze informatie is later van belang. Check de versie in je telefoon via Menu > Settings > About phone, kopje System version. Daarnaast zijn er roms met en roms zonder Motoblur. Dit herken je aan de melding BLUR en DEBLUR in de lange bestandsnaam. Wil je per se een custom rom zonder Motoblur dan is het handig om eerst een DEBLUR-rom van Motorola te flashen.

Hier is een overzicht met alle bekende Motorola Eclair-roms:

2.21UKlinkdowngradable
2.21FRlinkdowngradable
2.21DE, AT, CHofflinedowngradable
2.34Central Europelinkdowngradable, geen Motoblur
2.51UKlinkNIET downgradable
2.51Central EuropelinkNIET downgradable, geen Motoblur
2.51PLofflineNIET downgradable, geen Motoblur
2.59- geen info -linkNIET downgradable

Heb je al versie 2.51 of nieuwer op je telefoon probeer dan niet te downgraden.
Je telefoon start niet meer op en wordt een dure baksteen!

Heeft je telefoon een 2.51 rom met Motoblur dan kun je die wel zonder problemen overschrijven met een 2.51 rom zonder Motoblur. Als je nog de stock rom draait dan kun je deze prima als basis gebruiken voor een custom rom. Check altijd eerst welke versie op de telefoon staat zodat je weet wat je wél en vooral wat je níet kunt flashen.

Kies je er voor om een andere rom van Motorola te flashen dan heb je RSD Lite nodig. Download en installeer het programma. Zodra het programma is opgestart, vink je via Config > DeviceID Options de optie First-Come-First-Serve-DeviceID Mode aan. Herstart het programma.

Zorg dat je een backup maakt van je gegevens (contacten, sms'jes e.d.) indien nodig. Zet je telefoon uit en zet deze weer aan terwijl je de VOLUME DOWN knop ingedrukt houdt. Dan start de telefoon op in Motorola's recovery-stand. Zodra het groene logo midden in een verder zwart scherm verschijnt dan tik je met je vinger in de hoek rechtsonder. Dan kom je in een menu terecht waarbij je kiest voor de wipe-optie. Bevestig je keuze en wacht geduldig tot alle persoonlijke data en de cache op de telefoon zijn verwijderd. Start hierna de telefoon opnieuw op en houd meteen de VOLUME UP knop ingedrukt. Laat de knop pas los als de bootloader in beeld verschijnt. Lukt dit niet en begint de telefoon Android te laden voer dan het proces opnieuw uit om zeker te weten dat alle user data is gewist.

Zodra de bootloader in beeld staat, sluit je de telefoon aan op de pc. RSD Lite zal de telefoon zonder vertraging herkennen en geeft dit ook aan. Open het gedownloade SBF-rombestand in RSD Lite en klik op Start. Volg in RSD Lite het verloop van het flashproces. Zodra dit is voltooid start de telefoon vanzelf opnieuw op. RSD Lite kun je vervolgens afsluiten. Hierbij geeft het programma een waarschuwing. Deze kun je negeren en bevestig dat je wilt afsluiten. Koppel de telefoon los en wacht tot Android is opgestart. Omdat dit de eerste boot is, zal het 1 tot 2 minuten duren voor Android de cache weer heeft samengesteld. Na het opstarten kun je het instellen van een Google-account en Motoblur (indien aanwezig) overslaan.

Root access

De volgende stap is het verkrijgen van root access zodat de systeembestanden kunnen worden aangepast en overschreven. Dit is dankzij ontwikkelaars op de steeds bekendere site xda-developers erg makkelijk. Op het xda-forum is namelijk de tool SuperOneClick vrijgegeven. Hiermee kun je de Defy letterlijk met 1 muisklik rooten. Behalve root access hebben we voor het flashen van een custom rom ook het programma ClockworkMOD Recovery nodig. In Android trigger je er een reboot mee naar een custom recovery mode waardoor je buiten Android om de systeembestanden kunt overschrijven. Dit is niet hetzelfde als de standaard Motorola recovery-functie die we eerder hebben gebruikt.

SuperOneClick en ClockworkMOD zijn in 1 pakket samengevoegd. Na uitpakken van het bestand start je SuperOneClick.exe op. Zet op de Defy USB debugging aan via Menu > Applications > Development > USB debugging en sluit de telefoon aan op de pc. Klik in SuperOneClick op Root en wacht geduldig tot het hele proces is afgerond. Aan het eind krijg je een bevestiging dat het rooten is gelukt. Sluit het programma af en dubbelklik vervolgens op Install Recovery.bat. Hiermee installeer je het recoveryprogramma als systeemtool op de Defy. Dit duurt hooguit een paar seconden waarna de telefoon automatisch opnieuw opstart. Zet na de reboot USB debugging weer uit.

Custom rom

Download van xda-developers een rom naar keuze. Custom roms worden in twee mogelijke vormen aangeboven. Meestal betreft het een zip- of rarbestand met tenminste de bestanden data.img en nandroid.md5. Zet in dat geval alle bestanden samen in de volgende map op de sd-kaart:

sd-kaart/clockworkmod/backup/naam-custom-rom

Zorg ervoor dat de map van de custom rom geen spaties bevat anders geeft de recovery tool een md5-error. Koppel de telefoon los van de pc. Start op de telefoon de System Recovery app en kies Install Recovery System. Er verschijnt een bevestiging in beeld. Kies vervolgens Recovery Boot waarna de telefoon herstart in de custom recovery mode. Flash vervolgens de custom rom via de optie Backup & Restore -> Restore > naam-custom-rom en herstart de telefoon.

Als een custom rom wordt aangeboden als een zip-bestand met daarin de mappen system en META-INF dan betreft het een update-zip. Plaats in dat geval het zip-bestand op de SD-kaart (in de root is het makkelijkst) en kies in de custom recovery mode voor de update-optie waarbij je het zip-bestand selecteert. Herstart na het hele proces de telefoon.

In de meeste gevallen start de telefoon meteen probleemloos op maar soms kun je in een zogenaamde bootloop terecht komen waarbij de telefoon zichzelf opnieuw blijft opstarten nog voordat Android in beeld komt. Dit is op te lossen door de bootloader van de Motorola-rom die je als basis gebruikt op de telefoon te flashen. Download hiervoor het bootloaderpakket met meerdere versies en flash het juiste sbf-bestand. Als je tijdens de bootloop de VOLUME UP knop ingedrukt houdt dan komt na verloop van tijd vanzelf de bootloader in beeld waarna je de bootloader met RSD Lite kunt flashen. Mocht je onverhoopt het probleem niet opgelost krijgen flash dan de Motorola-rom en begin opnieuw. Kies eventueel een andere custom rom.

Motorola Froyo-roms

Bij veel custom roms op xda wordt aangegeven dat je eerst een gelekte Android 2.2 ofwel Froyo rom van Motorola moet flashen. Dit zijn eveneens SBF-bestanden met buildnummer 3.4.2, verkrijgbaar bij verschillende downloadsites. De uitgelekte roms zijn voor devvers de basis voor het ontwikkelen van hun custom Froyo roms. Let op: ook deze roms zijn NIET downgradable! Dit betekent dat je niet meer terug kunt naar Eclair en dat is mogelijk een probleem voor je garantie. Deze situatie verandert over een paar maanden als Motorola officieel Froyo uitbrengt voor de Defy, maar je bent dus gewaarschuwd. Ze werken verder prima en zijn zelfs een makkelijke manier om Froyo te kunnen draaien zonder dat root access en een custom rom nodig zijn. Volg in dat geval alleen de instructies voor het flashen van een officiële rom met RSD Lite.

Hier is een overzicht met gelekte Android 2.2.x roms:

AndroidVersionBuildInfoDownloadXDA
2.2.13.4.311BlurLink15-03-2011
2.2.13.4.33BlurLink23-02-2011
2.2.23.4.2164DeblurLink15-03-2011
2.2.13.4.2155-002DeblurLink04-03-2011
2.2.13.4.2145-003Finland DeblurLink19-02-2011
2.2.13.4.2131-003Orange DeblurLink04-02-2011
2.2.13.4.2117UK BlurLink29-01-2011
2.2.13.4.2107BlurLink21-01-2011

Je kunt dus niet downgraden naar oudere versies zoals 2.51 maar ook niet naar 3.4.2 builds 91 en ouder!

Er is ook een Chinese rom (met 2.2 in de bestandsnaam) in omloop die wél downgradable is maar die NIET op telefoons met versie 2.51 geflasht kan worden (BRICK!). Op oudere versies kan dit wel. Wil je per se met een Froyo-SBF starten en een onomkeerbare upgrade maakt je niets uit kies dan een recentere 3.4.2-variant. Ik heb echter tot nu toe meerdere custom roms geflasht met 2.51 als basis en dat heeft mij nog geen problemen opgeleverd. Ik verwacht voor versies 2.21 en 2.34 eigenlijk hetzelfde maar indien nodig dan is een 3.4.2-rom technisch geen enkel probleem.

!!! WAARSCHUWING !!!

Er zijn aanwijzingen dat de Chinese roms de LED-flits kunnen beschadigen.
Dit komt door hardwareverschillen met de Chinese Defy.
Flashen van een Chinese rom is om deze reden sterk af te raden.

Frozen Eclair

Het grootste verschil tussen Android 2.1 (Eclair) en nieuwere versies is de zogenaamde JIT-compiler. Deze zet (delen van) de JAVA-code van programma's om naar eigenlijke, hardware-specifieke code (ARM6, ARM7, x86) die veel sneller uitgevoerd kan worden. Met name de zwaardere applicaties en ook spellen hebben hier baat bij. Het mooie is dat het niet per se noodzakelijk is om Android te upgraden alleen voor de JIT-compiler. Die kun je namelijk ook toevoegen aan Eclair. Op XDA hebben ontwikkelaars JIT-pakketten samengesteld voor de Defy die ze, heel toepasselijk, Frozen Eclair noemen. Er zijn op dit moment pakketten voor roms 2.21 en 2.34. De versie voor rom 2.51 laat nog even op zich wachten.

Voor het flashen van de zip-bestanden is root access nodig. Er is een speciale optie in Clockworkmod Recovery om zip-bestanden vanaf de SD-kaart te flashen. De eerste reboot na het flashen duurt wat langer omdat dan de Dalvik-cache wordt opgebouwd. Mogelijk moet je opnieuw root access regelen op de telefoon.

Overig

Volgens Motorola zit er een OMAP3610 processor in de Defy maar er zijn sterke aanwijzingen dat het stiekem gewoon een 3630 is. De Defy is namelijk in staat om op zeer lage kloksnelheid 720p-video af te spelen, iets dat alleen mogelijk is met een dedicated gpu. En die heeft de 3610 niet. Ook RSD Lite geeft duidelijk OMAP3630 aan. De reden is wellicht dat Motorola probeert te voorkomen dat de Defy gaat concurreren met duurdere highend modellen. Lees er meer over in een topic op XDA.

Deze topicstart is nog niet compleet. Ik sta dan ook open voor op- en aanmerkingen, tips, toevoegingen, you name it!

changelog

13-02-2011

start nieuw topic

17-02-2011

• laadtijd verkort door headerplaatjes te vervangen door platte tekst met achtergrondafbeelding
• menu vervangen door een fancy versie met knoppen
• info over reviews uitgebreid
• walk-through flashen custom rom toegevoegd

18-02-2011

links naar roms en drivers aangepast wegens aanpassingen door Motorola

20-02-2011

• links naar rom-versies 2.51 verwijzen nu naar gecomprimeerde bestanden (70% compressie)
• review Engadget toegevoegd

22-02-2011

overzicht gelekte Froyo-roms toegevoegd

23-02-2011

• Frozen Eclair pakketten toegevoegd
• download-link 2.34 deblurred rom opnieuw toegevoegd
• nieuwe rom 3.4.3-3 toegevoegd

25-02-2011

• meer bootloaders toegevoegd en informatie bootloaders aangepast
• waarschuwing Chinese roms toegevoegd

27-02-2011

Motorola-firmware 2.59 toegevoegd

04-03-2011

nieuwe rom 3.4.2-155 toegevoegd

24-03-2011

• nieuwe roms 3.4.3-11 en 3.4.2-164 toegevoegd
• layout titel aangepast

[ Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 24-03-2011 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Mooie TS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:32

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Mijn complimenten AgentSmith voor de nette topicstart. Deze telefoon verdient dat gewoon! Ik heb mijn bevindingen van de Defy even overgenomen uit een eerdere post van mezelf met een paar kleine toevoegingen.

Ik werk nu drie dagen met de Defy, dus een doorgewinterde conclusie heb ik nog niet. Ik zal daarom de belangrijkste zaken benoemen die mij opvallen op dit moment:

Plus-punten

-Telefoon heeft een prima scherm met een goede resolutie. Het is geen AMOLED-kwaliteit, maar voor mij meer dan helder en toereikend genoeg. Teksten lees ik met plezier en mails/smsjes tikken is geen probleem.

-Snelheid valt mij alleszins mee. Ik had wat haperingen verwacht, ik heb veel nieuws-apps draaien en ik laat zowat alles aanstaan, maar dat gaat allemaal zeer soepeltjes. Zeer tevreden over.

-Toestel voelt zeer degelijk aan, maar totaal niet 'lomp' wat je bij dergelijke ruggedized telefoons wel vaak hebt. Ik vind het design eigenlijk best prettig op deze manier, geeft een vertrouwd gevoel.

-Motoblur is voor iedereen weer anders, maar ik kom van HTC Sense af en moet zeggen dat ik geen negatief gevoel er aan over hou. Het lijkt iets minder visueel ingesteld (grafisch kariger), maar ik vind Motoblur daardoor juist weer zakelijker overkomen, wat ik prettig vind. Werkt soepel en snel, dus geen klagen

-ontvangst en bellen is top. Ik heb het geluid in lange tijd niet zo helder doorgekregen. Daar was mijn HTC een stuk minder bij. Kraakhelder en heb het gevoel dat ontvangst beter is.

-accuduur is dik in orde. Ik heb nu 4 nieuwsapps constant aanstaan met rond het half uur een update. Daarnaast staat WiFi altijd aan en bel ik rond de 2 a 3 uur per dag. Vanmorgen rond 8 uur begonnen en de hele dag een beetje gerommeld. Apps geïnstalleerd, bellen, sms'en, whatsapp, mail, twitter, nieuws gelezen. Zit nu op 40%, dus dat is voor mij zeer netjes. Scherm is daarbovenop zeer scherp.

Min-punten

Enige minpunt (heb het toestel nog maar net natuurlijk) is dat mijn eerste ontvangen exemplaar een groen oplichtende pixel had gekregen na een paar uur gebruik. Deze ging niet meer uit. Smartphoneshop deed daar niet moeilijk om en kon hem gelijk omruilen.

Klinkt gek, maar heb geen minpunten verder op dit moment. Toestel doet precies wat ik er van had verwacht en overstijgt mijn verwachtingen op de meeste gebieden. Als ik wel minpunten tegenkom, dan post ik ze hier.

Overall een heerlijk toestel met een prima formaat en een prima all-round player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks! En dat voor mijn allereerste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiZas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 15:53
Prima werk zeg!

*schrijft zich hier netjes in!*

Hopelijk gaat de Belgische post morgen weer aan de slag. Kan ik aan de slag met m'n eerste Android feun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284785

Goed bezig, ziet er mooi uit. Suggestie: linkje plaatsen naar AndrOINC misschien mag dit niet en wijzen op risico's van modden?

Edit: Hm, in 't wit is ie ook wel mooi, wat opvallender, maar heeft toch teveel weg van de chocolade van zo'n Kinder Überraschung ei zo van de zijkant bezien. En een echte bouwvakker koopt geen witte.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 284785 op 13-02-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dacht al aan het vermelden van het Androinc-project maar na het lezen van dit draadje begin ik toch wel serieuze twijfels te krijgen. De code schijnt niet helemaal goed te zijn waardoor mogelijk al het werk voor niets is. Het vervelende is dat de projectleiders totaal niet ingaan op de feedback van de leden. Jammer maar hopelijk vloeit hier een project uit dat wél werkt. Of beter, dat ze uiteindelijk de code aanpassen om het wél goed te laten werken. Ik laat m'n laptop voorlopig nog rekenen maar ik vermeld het nog maar even niet in de startpost tot er meer duidelijkheid is. Er is volgens mij niets illegaals aan dat project. Het is niet alsof we proberen om privédata bloot te leggen. :)

Ik heb al vermeld dat het modden een secuur werkje is. Ik ga dat onderdeel morgen verder uitbouwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montigny
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09-2024
Goede topic start

ppfff... nog maar even wachten met rooten en dergelijke
bang m'n defy te bricken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:40

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

* Tomba meldt zich ook :)
Mijn 2e (witte) Defy (1e wilde geen Simkaarten lezen...) is binnen en doet het buitengewoon :D
NB Dit is mijn 1e Android telefoon, maar niet mijn 1e Android apparaat. Heb namelijk ook een Toshiba Folio 100

1e indruk:
Plus:
- Scherm ziet er zeer goed uit, mooie resolutie, doet voor zover ik kan zien niet onder voor de Amoled Desire die een collega van me heeft. (Scherm van de Motorola doet scherper aan, de Desire wat 'sprankelender')
- Alle contact vantevoren vanuit mijn SonyEricsson Vivaz overgetankt naar gmail en perfect geimporteerd
- Snelheid tov mijn Vivaz is fors hoger :)
- Geluidsvolume uit de speaker
- Geluidskwaliteit bij bellen is beter dan op mijn Vivaz. Doet me denken aan mijn Nokia E65 :)

Min:
- Mijn '1e' Defy las geen Simkaarten, doet me toch twijfelen aan de QA bij Motorola
- Foto's, maar vooral de filmpjes. Die waren toch écht beter op mijn Vivaz
- Snelheid tov mijn Folio 100. Met name bijv. angry Birds doet stuk langer over laden
- De muziekapp, die ziet er toch wel heel basic uit (afgezet tegen iPhone, maar ook tov mijn Vivaz)
- Volumeknop lijkt beetje los te zitten (was ook bij 1e dus wellicht bij design ?)
- Ik krijg mijn emailaccount (die via Live domains op de Hotmail servers draait) niet met push (ActiveSync) aan de gang terwijl dit wél op mijn Vivaz werkte.

Ik zit ook nog steeds heel erg te dubben of ik een Custom ROM wil draaien. Ik zit al op 2.51, de niet downgradebare (?) versie van Eclair en ik lees toch vooral veel problemen met de verschillende niet officiele ROMs...

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mooie TS. :)

@ TS: er is overigens nog een productreview van interficiam, wellicht kan je die ook in de TS zetten. Was eigenlijk een beetje verbaast dat er over deze telefoon nog geen topic was, maar die is er nu in ieder geval wel.

Verder vind ik deze telefoon ook best interessant. Relatief goedkoop met best goede specs zoals 480 x 854 resolutie, 800 MHz cpu en 512 MB werkgeheugen. Verder vind ik hem een mooi formaat hebben, hoewel hij misschien ietsjes dik is met 13 mm, maar daar krijg je dan wel wat stevigheid voor terug. Wat ik echter erg jammer vind is de android versie 2.1. Aangezien 2.3 al een tijdje uit is, had 2.2 toch wel op z'n minst gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 15:06

MaDLiVe

.-Observer-.

Mooie TS! Ik vroeg me af of iemand toevallig al de haptic feedback fix uit dit topic heeft toegepast. Ik doe alles met rootexplorer (dus file kopieren, in de rarfile bestand vervangen, en vervolgens terug zetten) echter bij het terugzetten raakt mijn telefoon in een bootloop, hetgeen alleen gefixed kan worden met een reflash. Iemand enig idee hoe ik de fix alsnog kan applien?

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tomba schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:50:
- Volumeknop lijkt beetje los te zitten (was ook bij 1e dus wellicht bij design ?)
Ja klopt bij die van mij ook. Is wat wakkelig. Als je de Defy schudt rammelt de accu ook iets.

Er is weer een nieuwe rom uit op xda, er wordt nog gewerkt aan 720p rec/play op deze versie:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=952668

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Anoniem: 284785 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 14:31:
[...]

Ja klopt bij die van mij ook. Is wat wakkelig. Als je de Defy schudt rammelt de accu ook iets.

Er is weer een nieuwe rom uit op xda, er wordt nog gewerkt aan 720p rec/play op deze versie:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=952668
Heb inderdaad dat volumetoets en de aan/uit knop wat 'zwevend' zit. De accu daarentegen zit bij mij zwaar vast. Sterker nog, ik moest de accu echt met een klik vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik krijg de mijne morgen binnen. Stevige bouw, eindelijk een touchscreen telefoon waarin ik wel vertrouw dat ie heel blijft tijdens mijn werk en hobby's.

Zit alleen nog met de software. Is het echt interessant om te upgraden naar 2.2? En is dat ook verstandig om kort na aankoop te doen ivm met software die je opnieuw moet installeren, instellingen weer goedzetten etc.?
Android is nieuw voor mij, dus ik kan mij nog niet echt inbeelden wat ik ervan ga merken als ik 2.2 draai ipv 2.1 buiten dat het een klusje is waar je even goed voor moet gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:15
Froyo 2.2 staat gepland voor Q2 2011 dus kies maar, wachten of ...
https://supportforums.mot.../manager/softwareupgrades

Wel is er op dit moment een softwareupdate beschikbaar naar 2.51.1; daar worden ze nu ook mee uitgeleverd. Tot voor kort was dat JRDNEM_U3_2.21.0 (e.e.a. afhankelijk van waar je hem koopt).

[ Voor 2% gewijzigd door henkzelf op 14-02-2011 16:27 . Reden: typo ]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ _ferry_ 2.2 is absoluut een verbetering t.o.v. 2.1, dus een upgrade is zeker aan te raden. Ik zou eerst een paar dagen met 2.1 werken en daarna upgraden als je Android voldoende kent. De huidige custum roms bevatten nog wat kleine fouten, ik kan bijvoorbeeld mijn SIM contacten niet importeren, maar veel software is al in de rom inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag heb ik helaas niet veel tijd gehad om aan dit topic te knutselen. Uitbreiden van het gedeelte over custom roms heeft echter hoge prioriteit. Dat is alleen een secuur klusje waar ik even goed voor moet gaan zitten. :)

Overigens had mijn Defy out-of-the-box een 2.51 Eclair-rom en daarmee kun je prima met custom roms uit de voeten. Eigenlijk net zo goed als met oudere roms. Hier alvast een onofficieel linkje naar officiële roms op de server van Motorola:

http://and-developers.com/sbf:defy

Let wel op: als je upgradet naar 2.51 dan kun je niet meer downgraden naar 2.34 en ouder! Nogmaals, ik had al 2.51 en voor mij is dit geen enkele belemmering gebleken. Dit was nog niet zo lang geleden anders. Met name het rooten ging eerst niet zo makkelijk. Dergelijke informatie op GoT en andere forums is echter gedateerd en niet meer relevant zolang je maar de meest recente tools gebruikt. :)

Heb je al een 2.51 rom op je telefoon probeer dan niet te downgraden.
Je telefoon start niet meer op en wordt wellicht een dure baksteen!

Anders gezegd: als je nog de stock rom draait dan is het flashen van een 2.51 altijd mogelijk. Check voor de zekerheid de versie in je systeeminfo.

Voor het flashen van de Motorola-roms heb je dus RSD Lite nodig. Linkje staat in de TS. Dit zijn geen gemodde roms en kun je zonder meer flashen. Ik raad wel aan om na het flashen, voordat de telefoon opnieuw opstart, de volume-down knop ingedrukt te houden. Dan kom je in het Motorola recovery-scherm. Zodra het groene logo midden in beeld staat, tik je rechtsonder op het verder lege scherm. Vervolgens kies je voor "wipe all". Hiermee verwijder je alle user data. Je moet daarna dus wel je widgets en shortcuts opnieuw instellen en je bent je programma's kwijt. De SD-kaart blijft intact. Je begint zo in feite met een schone lei. :)

Er zijn roms mét en zonder Motoblur. Dit herken je aan de tekst BLUR en DEBLUR in de bestandsnaam. Wil je dus van Motoblur af, kies dan voor een DEBLUR-rom. Er zijn ook zgn. deblurred custom roms te vinden zodat je (bijna) geen blur-programma's meer op je telefoon hebt. Dan is het verstandig om met een officiële deblur-rom te beginnen. Heeft je Defy out-of-the-box Motoblur dan kun je zonder problemen een deblur hier overheen flashen. Ook een 2.51 blurred rom kan zonder meer overschreven worden als de nieuwe rom maar een 2.51 deblurred rom is.

Tot zover de officiële roms. Info over custom roms volgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiZas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 15:53
Ik blijk gewoon pech te hebben... Besteld op amazon.fr (net dat tikkie goedkoper), levering in een Kiala drop-point. Nu blijkt dat het niet de schuld was van de belgische post staking, maar de stumperds van Kiala die het pakketje kwijt zijn geraakt. Ze zijn inmiddels een investigation begonnen. Amazon zelf geeft ze een week.

Niet echt on-toppic, maar toch fair warning voor de belgen die hem op die manier willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-05 16:26
Hoe zie je eigenlijk als het scherm afstaat dat er een Sms binnenkwam of je een oproep gemist hebt? Ik zie geen notificatielampje op de productfoto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:48

Sorbo

Uw hulp in huis!

Koekoeksclocker schreef op maandag 14 februari 2011 @ 19:47:
Hoe zie je eigenlijk als het scherm afstaat dat er een Sms binnenkwam of je een oproep gemist hebt? Ik zie geen notificatielampje op de productfoto's?
Die zit er wel degelijk, links van de speaker. Ik zag m toevallig vandaag ook voor het eerst, omdat er een SMSje binnen was gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
SMS, Tweets en email geeft bij mij een groen knipperend lampje linksboven (is uit te schakelen net als een evt notificatie-geluid).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32446

Nette topicstart!

Net m'n autohouder van Motorola binnen en ben wel onder de indruk. Moet hem nog installeren maar ik zie al duidelijke pluspunten"
- Volledigheid, doos bevat: Houder, lader, audiojack kabel, plakstuk voor installatie op dash ipv aan raam
- Telefoon registreert dat hij in de houder zit en gaat automatisch over op Cardock
- Telefoon klikt er erg makkelijk in
- Lage prijs (27 euro bij Amazon.de inc verzendkosten)

Er zit zelfs een alcohol doekje bij om je dash schoen te maken voor de bevestiging, toch netjes :)

Ik wil alleen nog kijken of ik naast het starten van Cardock ook ervoor kan zorgen dat BT geactiveerd wordt. Kleinigheidje, maar wel zo handig. Morgen even installeren en kijken of het in de praktijk ook allemaal fijn werkt.

Met dank aan MaDLiVe overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik gebruik hem hier ook met veel plezier, de nieuwe motorola cardock (software) ziet er goed uit en werkt ook prima. Snelle toegang tot basic navigation en speed. Hij is inderdaad erg goedkoop bij amazon, vond alleen het verbindings stuk erg aan de korte kant.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Koekoeksclocker schreef op maandag 14 februari 2011 @ 19:47:
Yep, indicatielampje is er zeker. Ik moest het alleen wel aanvinken in de instellingen eerst. Groen voor email en gemiste oproepen. Voor whatsapp kon ik een kleur kiezen, dat is blauw geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-05 15:58
Supergoede TS!
Ik kijk uit naar het stukje over Custom roms.
Ik wil namelijk http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=952668 installeren maar snap nog niet helemaal goed hoe ik hier aan moet beginnen.
Ik heb een standaard 2.51 firmware en een telefoon van amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32446

MaDLiVe schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 01:47:
Ik gebruik hem hier ook met veel plezier, de nieuwe motorola cardock (software) ziet er goed uit en werkt ook prima. Snelle toegang tot basic navigation en speed. Hij is inderdaad erg goedkoop bij amazon, vond alleen het verbindings stuk erg aan de korte kant.
Zeker aan de korte kant, maar ik red het wel tot m'n raam. Dashboard bevestiging blijft helemaal niet plakken bij mij, kijk nog of ik daar wat aan kan doen (Tesa power strip oid?). Verder was het wel erg pielen met de microusb zo vroeg op de morgen :). Maar het klipje dat het kabeltje aan de achterkant vast houdt maakt dit wel al een stuk prettiger te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miklas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 22:17
Ik heb deze nog niet gekocht maar wel van plan om deze te kopen, ziet er goed uit en toch redelijk budget
(286,99 op Amazon.de)
http://www.amazon.de/Moto...TF8&qid=1297786772&sr=8-2

Wat ik wel in vele reviews niet echt mooi vind, is het hele 'motoblur' gedoe. En zeker met het feit dat ze 'maar' op android 2.1 zitten en elke fabrikant de beloofde updates natuurlijk veel te laat uitbrengt, en dat benchmarks (zoals quadrant) toch wel stukken hoger liggen op 2.2 en 2.3, zou ik graag een 'deblur' custom rom hebben.

Ik heb echter bijna geen ervaring met android, en geen zin in een dure baksteen. Is het mogelijk om relatief makkelijk deze telefoon naar stock 2.2 of 2.3 te krijgen? Want op vele forum's, zoals XDA lees ik dat bij de helft van de roms een hele hoop custom stuff bij zit en dat sommige onderdelen (zoals de led flitser bvb) plots niet meer werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
@miklas: de Defy is een prima vlot werkend apparaat op ECLAIR. Je hebt hem nog niet in handen maar je "weet" nu al dat er iets anders op moet?
Om te knutselen (ja, tweaken) zijn veel andere apparaten geschikter denk ik. Om te gebruiken waarvoor hij ontworpen is? Veel tevreden gebruikers op internet te vinden. En inderdaad, benchmarks zeggen niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb deze telefoon nu een week en hij bevalt uitstekend. Kom van een Nokia N79 dus dan weet je het wel...
Prima scherm, en de telefoon is ook behoorlijk snel. Wel even wennen dat je met je vingers van het scherm moet blijven als dat actief is en je niks wil opstarten.
De autonavigatie met de Motorola Cardock werkt heel gemakkelijk. Zodra je de telefoon in het dock stopt, wordt de app Cardock opgestart en kun je daarin je navigatieprogramma opstarten. Ik gebruik Sygic Mobile.
Mijn Nokia verloor altijd na een paar minuten het contact met de satelliet vanwege de warmtewerende voorruit zodat ik een gevoeliger Bluetooth GPS-muis moest gebruiken, maar de Defy doet het tot nu toe uitstekend op de eigen GPS.
Ik heb de Defy-koptelefoonuitgang met de aux van mijn autoradio verbonden, zodat ik via de autospeakers naar muziek kan luisteren en daarover ook de instructies van de Sygic-navigatie hoor. Werkt prima!
Het lijkt er alleen op dat ik in Cardock één lange lijst met muzieknummers zie en geen mappen met albums kan selecteren, maar dat heb ik nog niet goed uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-11-2022
ok,

ik heb die hele waslijst doorlopen op:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=940647

en nu dus een nieuwe custom rom maar er zitten wat rare bugs in, helaas mag ik deze issues als nieuwe xda member niet in het draadje van de developer zelf posten wegens een 10-post rule.

goed...
je kan inderdaad nog steeds blur gebruiken wat handig bleek omdat ik zo al mijn contacten niet opnieuw hoefte te importeren,
maarrr de volgende zaken zijn buggy:

- contacten vanaf je simcard importeren geeft een error en lukt dus niet meer

- na een tijdje waren alle blur instellingen opeens verdwenen zoals ook al mijn wigets
wist niet of ik zelf iets raars had gedaan dus toen weer een factory reset gedaan en weer alles ingesteld.
vervolgens install ik iets uit de appstore en weer alles opeens verdwenen.
ik vermoed dus dat stock android en blur elkaar onder water bijten.

- als ik nu een widget toevoeg en deze bv wil resizen krijg ik een melding dat dit niet kan tenzij ik 'launcherPro' koop?!?!
resizen kon wel voordat alle blur toestanden opeens waren verdwenen dus waar opeens deze 'launcherPro' vandaan komt mag joost weten, ik heb het iig niet geinstalleerd.

- kan iemand bevestigen of launcherPro standaard installed staat of dat deze handige harry het bewust dan per ongeluk in de rom heeft meegebakken?

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
ok,
blijkbaar heeft hij launcherPro er in meegebakken.

en hij heeft het ook onmogelijk gemaakt om te uninstallen via "manage apps" menu

je kan het wel uit zetten maar elke keer als je de markt opent start die troep weer op...

iemand enig idee hoe een 'gelockte' app te verwijderen?

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Ik wil graag een custom rom installeren maar ben nog een beetje huiverig.
Graag wil ik eerst alles mooi op een rijtje hebben staan voor ik er aan begin.
Hier is mijn versie tot nu toe: http://users.skynet.be/Pensacola/defy.pdf
Alleen het laatste stukje (de rom installeren via de clockwork recovery) heb ik nog niet helemaal duidelijk.
Kan iemand dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Via de recovery kun je o.a. nandroid backups terug zetten, maar daarmee kun je dus ook de backup van iemand anders terug zetten :) Ook kun je updates met apps makkelijk in batchen terug zetten dmv zipfiles. Verder is de recovery nog redelijk beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GiLuX schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:32:
ok,

en hij heeft het ook onmogelijk gemaakt om te uninstallen via "manage apps" menu

je kan het wel uit zetten maar elke keer als je de markt opent start die troep weer op...

Verwijderen zal niet gaan. Je kan een van de twee wel als default intstellen, dit kun je ook aangeven als je een keuze tussen een van de twee moet maken als je 'm opstart:
Home --> Settings --> Applications --> Manage applications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miklas
henkzelf schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 19:14:
@miklas: de Defy is een prima vlot werkend apparaat op ECLAIR. Je hebt hem nog niet in handen maar je "weet" nu al dat er iets anders op moet?
Om te knutselen (ja, tweaken) zijn veel andere apparaten geschikter denk ik. Om te gebruiken waarvoor hij ontworpen is? Veel tevreden gebruikers op internet te vinden. En inderdaad, benchmarks zeggen niet alles.
In de talloze reviews die ik tot nogtoe heb bekeken heb ik het niet zo direct voor 'blur', de schil die rond de defy zit.

Ook blijkt dat froyo toch wel serieuze voordelen bied tegenover eclair -- ook al draait het toestel hier goed op. Er zijn op youtube genoeg filmpjes te zien die aantonen dat de prestaties van hetzelfde toestel sterk omhoog gaan na een update.

Eventueel zou ik dus ook kunnen wachten tot motorola de officiële versie uitbrengt, maar alle fabrikanten zijn gekend om deze updates véél te laat te releasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:48

Sorbo

Uw hulp in huis!

miklas schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:05:
[...]

In de talloze reviews die ik tot nogtoe heb bekeken heb ik het niet zo direct voor 'blur', de schil die rond de defy zit.

Ook blijkt dat froyo toch wel serieuze voordelen bied tegenover eclair -- ook al draait het toestel hier goed op. Er zijn op youtube genoeg filmpjes te zien die aantonen dat de prestaties van hetzelfde toestel sterk omhoog gaan na een update.

Eventueel zou ik dus ook kunnen wachten tot motorola de officiële versie uitbrengt, maar alle fabrikanten zijn gekend om deze updates véél te laat te releasen.
Blur is niet zo'n groot probleem hoor, niets dat een beetje LauncherPro niet op kan lossen tenminste :) Waar ik me meer aan erger zijn de apps die door motorola meegeleverd worden, welke allemaal functies zijn waar ik geen behoefte aan heb, en dus ook niet wil zien. Nu kun je dat met LPro ook wel oplossen, maar het kost toch een hoop ruimte, die ik met Android 2.1 toch wil gebruiken voor mijn eigen apps, aangezien je pas op je SD kunt installeren vanaf 2.2

Neemt niet weg dat er waarschijnlijk binnenkort een 2.3 custom rom op komt te staan, mijn Legend werkt daar zo lekker mee dat ik niet meer terug zou willen naar 2.2 of lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorbo schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:10:
[...]

Neemt niet weg dat er waarschijnlijk binnenkort een 2.3 custom rom op komt te staan
Dat kan nog wel even duren. Zolang de bootloader nog is gelockt, is 2.3 niet mogelijk:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=955132

Via www.androinc.net kun je je aanmelden voor BOINC om de Milestone bootloader te kraken, wellicht kan deze ook worden gebruikt op de Defy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
Anoniem: 284785 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 12:28:
[...]

Verwijderen zal niet gaan. Je kan een van de twee wel als default intstellen, dit kun je ook aangeven als je een keuze tussen een van de twee moet maken als je 'm opstart:
Home --> Settings --> Applications --> Manage applications
had de dev inmiddels een pm gestuurd:
antwoord:
je kan ALLES verwijderen, namelijk met het meegebakken 'titanium backup' apje

simcard contacts konden opeens ook worden geinporteerd dus ben nu een gelukkig man.

ook max cpu freq. opgeschroeft naar 1200MHz en draait prima.

dit telefoontje is echt bang for the buck en iedereen die ik em laat zien wil em 'hebbe hebbe hebbe' (vooral na de 'oops.. liet ik em nu in een bak water vallen'-test)

ongelofelijk wat je krijgt voor nog geen 300 euri's.

wat ik zelf overigens de coolste feature vind is de dnla support maar dat zit geloof ik standaard in android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GiLuX schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:53:
[...]
simcard contacts konden opeens ook worden geinporteerd dus ben nu een gelukkig man.

wat ik zelf overigens de coolste feature vind is de dnla support maar dat zit geloof ik standaard in android.
Hoe heb je SIM import voor elkaar gekregen dan?

DLNA werkt goed ja. Welke data transfer snelheden haal je via WiFi? En werkt streaming vanaf server bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowiesjie
  • Laatst online: 20-03 12:06
heb sinds 2 dagen een defy als opvolger van een htc hero. bevalt op zich goed, maar heb wel 2 vragen.

- moet je voor elk sms bericht steeds instellen dat je een leveringsrapport wilt hebben of is dit standaard in te stellen?

- ik kan nergens de youtube app vinden. deze hoort er toch wel op te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

prijk schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 19:18:
Ik heb deze telefoon nu een week en hij bevalt uitstekend. Kom van een Nokia N79 dus dan weet je het wel...
Ja, want ik kom ook van een N79 :D
Ben er echt blij mee, al 1,5 dag mee aan het spelen, al vanalles geinstalleerd, homescreens als eerste zowat helemaal leeggehaald en daarna zelf de dingen er neergezet die ik wil.
Op zich heb ik geen last van 2.1 en blur, HWG (Het Werkt Gewoon) en heb ook nog geen vertraging gemerkt, wat bij mijn N79 zeker wel het geval was. Dus behoefte om er een eigen ROM op te zetten heb ik nu niet. Misschien later eens als ik mij verveel, voorlopig ben ik blij dat ik het meeste nu naar smaak heb ingesteld.
Taskkiller geeft meestal zo'n 65MB aan, na het killen richting 130.

Swype en qwerty zijn beide even wennen voor mij, maar swype gaat denk ik uiteindelijk wel sneller.
Verder ziet de carkit functionaliteit er ook goed uit, alleen mis ik 1ding: een aux-in op de OEM autoradio van mijn bedrijfswagen. Zou er bijna een losse radio in steken waar wel aux-in op zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
lowiesjie schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 18:38:
heb sinds 2 dagen een defy als opvolger van een htc hero. bevalt op zich goed, maar heb wel 2 vragen.

- moet je voor elk sms bericht steeds instellen dat je een leveringsrapport wilt hebben of is dit standaard in te stellen?

- ik kan nergens de youtube app vinden. deze hoort er toch wel op te zitten?
Youtube staat helemaal onderaan de appdrawer (die Cirkel boven de 4 Android toetsen). (of heb je hem via T-mobile? Dacht ooit gelezen te hebben dat ze hem daar uit gehaald hebben). Dan zal er vast wel iets in de Market te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowiesjie
henkzelf schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 21:11:
[...]

Youtube staat helemaal onderaan de appdrawer (die Cirkel boven de 4 Android toetsen). (of heb je hem via T-mobile? Dacht ooit gelezen te hebben dat ze hem daar uit gehaald hebben). Dan zal er vast wel iets in de Market te vinden zijn.
nee, heb gewoon een niet-branded toestel, los gekocht bij pdashop. ik kan geen youtube app vinden via de appdrawer. wel via het onderdeel media, kom ik bij een youtube overzicht, kan daar ook zoeken maar als ik wil afspelen krijg ik de melding dat youtube app niet op de telefoon is geinstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183665

Ik heb hetzelfde probleem met de Youtube-app. Heb de Defy trouwens via T-mobile.
De app staat er niet op, kan hem niet terugvinden in de market (wel gewoon op market.android.com/ maar dan vind 'hij' m'n toestel niet). Als ik in de browser naar youtube ga kan ik de filmpjes niet afspelen, krijg een foutmelding. Vreemd.
Verder vind ik het een heerlijk toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YouTube.apk. Installeren vanaf SDCard kan alleen vanaf 2.2. Ik heb de applicatie al dus heb het niet zelf getest, downloaden op eigen risico. :)

• henkzelf
Vreemd. Bij mij dus versie 1.6.20 (E) gewoon standaard aanwezig. En volledig geïntegreerd. Zoeken, delen en cam starten vanuit de app etc.

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 16:02
Mooie TS! Erg goed gedaan! Goed om te zien dat iemand deze telefoon een waardig topic heeft gegeven, zelf heb ik er nu te weinig tijd voor om te kunnen onderhouden.. :(

• GiLuX
Anoniem: 284785 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 15:07:
[...]

Hoe heb je SIM import voor elkaar gekregen dan?

DLNA werkt goed ja. Welke data transfer snelheden haal je via WiFi? En werkt streaming vanaf server bij jou?
ik had op een gegeven moment even snel een factory reset gedaan (je bhoud dan wel gewoon je nieuwe rom) en toen kon ik opeens importeren. maar ik kan je niet garanderen dat dat ook de oplossing is.. kan net zo goed iets anders zijn geweest.

overigens, op een of andere manier krijg ik niet meer de thumbs in mijn contact list te zien (bv van de facebook contacts) terwijl ik die voor de mod nog wel had.
kan zijn omdat hij de tweede keer niet uit facebook importeerde maar uit motorolablur account..

dlna transfer speed weet ik niet precies. een bestand kopiieren gaat zo op het oog rond de 1MB/s

wat bedoel je precies met "streaming vanaf server"?

heb nog niet uitgevonden om iets vanaf een pc te streamen naar phone.

verder werkt van phone naar pc streamen goed en ook vanuit phone streamen van ene pc naar andere goed.

heb overigens de volgende apps er nu op staan die wel vet zijn:

mediaplayer: VitalPlayer (veel meer codecs)
browser: xscope (o.a. useragent switcher)
tv shows (direct series kijken)
adobe flash player uit de market (was niet standaard installed)

[ Voor 23% gewijzigd door GiLuX op 17-02-2011 10:12 ]

GiLuX schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 10:05:
[...]
dlna transfer speed weet ik niet precies. een bestand kopiieren gaat zo op het oog rond de 1MB/s

wat bedoel je precies met "streaming vanaf server"?

heb nog niet uitgevonden om iets vanaf een pc te streamen naar phone.

verder werkt van phone naar pc streamen goed en ook vanuit phone streamen van ene pc naar andere goed.
Ja, ik heb ook iets van 1,5 MB/s via DLNA WiFi. Had gedacht dat dit sneller zou zijn, maar lijkt wel sneller dan bestandsoverdracht via een File Manager. USB haalt zoals gebruikelijk 2-2,5 MB/s. Audiobestanden afspelen vanaf de server gaat prima, video lukt nog niet maar dat kan een codec probleem zijn.

Mijn apps (o.a):
Navigon navigatie en Maverick
Star Chart, Google Sky, skEye
Droidwall firewall
Meridian, Rockplayer. Vitalplayer ga ik eens proberen.
Sipdroid, telefoneren via SIP wifi op m'n Telfort router thuis! _/-\o_
ES file explorer of Astro.

Topicstarter
Mensen die geen Motoblur willen moeten nog eens goed mijn vorige post lezen. Van versies 2.34 en 2.51 zijn namelijk officiële deblurred roms beschikbaar, beide Android 2.1. Links naar gelekte Android 2.2 roms, blurred en deblurred, volgen nog. Of zoek alvast op xda naar de verschillende varianten van versie 3.4.2 (Froyo). Let wel: eenmaal upgrade naar Froyo uitgevoerd betekent dat je niet meer terug kunt naar Eclair. Dat kan een probleem vormen wat garantie betreft, in ieder geval tot Motorola Froyo voor de Defy officieel lanceert.
GiLuX schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:32:
ok,

Veel devvers vervangen Motorola's launcher door LauncherPro. Zelf ben ik zeer tevreden over deze launcher en ik heb dus maar de plus-versie gekocht. :) Dat geeft inderdaad de mogelijkheid om widgets te resizen en het unlockt mooie widgets zoals voor facebook en twitter. Wil je liever Motorola's launcher gebruiken dan is het wellicht het makkelijkst om een andere rom te kiezen. Pays rom wordt nog flink aangesleuteld en er zijn dus al de nodige verbetering in doorgevoerd. In de startpost zie je wat er is toegevoegd en verwijderd, maar ook hoe je dit van tevoren kunt aanpassen. Als voorbeeld wordt uitgelegd hoe je de stock browser alsnog kunt meeflashen. Op dezelfde manier kun je Motorola's launcher weer toevoegen en wellicht kun je ook Launcher Pro er wel uithalen. En anders verwijder je die achteraf met een file explorer met root access.

[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 17-02-2011 12:33 ]

• Tomba

Tomba

Tomba schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:50:
* Tomba meldt zich ook :)
[...]
1e indruk:
Plus:
- Scherm ziet er zeer goed uit, mooie resolutie, doet voor zover ik kan zien niet onder voor de Amoled Desire die een collega van me heeft. (Scherm van de Motorola doet scherper aan, de Desire wat 'sprankelender')
- Alle contact vantevoren vanuit mijn SonyEricsson Vivaz overgetankt naar gmail en perfect geimporteerd
- Snelheid tov mijn Vivaz is fors hoger :)
- Geluidsvolume uit de speaker
- Geluidskwaliteit bij bellen is beter dan op mijn Vivaz. Doet me denken aan mijn Nokia E65 :)

Min:
- Mijn '1e' Defy las geen Simkaarten, doet me toch twijfelen aan de QA bij Motorola
- Foto's, maar vooral de filmpjes. Die waren toch écht beter op mijn Vivaz
- Snelheid tov mijn Folio 100. Met name bijv. angry Birds doet stuk langer over laden
- De muziekapp, die ziet er toch wel heel basic uit (afgezet tegen iPhone, maar ook tov mijn Vivaz)
- Ik krijg mijn emailaccount (die via Live domains op de Hotmail servers draait) niet met push (ActiveSync) aan de gang terwijl dit wél op mijn Vivaz werkte.

[...]
Inmiddels als aanvulling :)

Plus:
- Mijn SonyEricsson MBW-150 Classic werkt dankzij OpenWatch nog beter dan op mijn Vivaz :D
- Agenda sync met Google Calendar
- Push via http://market.android.com werkt geweldig :)

Min:
- Sync met hotmail met geen mogelijkheid werkend te krijgen (IMAP, POP3 noch ActiveSync)

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn Defy. Ik draai gewoon de meegeleverde Motorola ROM en ik vind Blur eerlijk gezegd totaal niet storend ?

Geinstalleerde apps:
- Astro File Manager
- Sygic Aura
- Beautiful Widgets
- Layar
- XBMC Remote
- Angry Birds
- Angry Birds Season Edition
- Google Goggles
- Fruit Ninja
- Beltegoed Vermiljoen
- Subsonic Music Streamer
- Advanced Task Killer
- Google Sky Map
- Jumpgate Free
- OpenWatch
- RingDroid
- vi.nl Nieuws (omdat mobiel.vi.nl op Android schijnbaar pay is ? Was gratis op Symbian en Blackberry !?)

Topicstarter
De informatie hoe je een custom rom kunt flashen is toegevoegd. :) Het is belangrijk dat je eerst alles goed doorleest voor je je in het avontuur stort. Vragen probeer ik z.s.m. te beantwoorden. Als je iets niet zeker weet dan kun je beter eerst hier uitsluitsel komen vragen. En zoals ik ook in de topicstart aangeef: alles geschiedt op eigen risico! Maar dat spreekt eigenlijk voor zich. :) Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@AgentSmith
Om de Motorola drivers te installeren moet je je eerst registreren. Verder werken de links naar de Motorola server met de roms niet meer in je TS.

Voor degenen die willen flashen op basis van de Chinese rom, zie dit bericht:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=954776

Op mijn huidige Adlxmod werkt de Home button niet meer (wel Haptic Feedback), naast dat ik m'n SIM contacten niet kan importeren. Factory Reset gedaan, eerst MotoBlur account opgezet, vervolgens contacten geimporteerd en geswitched naar LauncherPro. Dit werkt, evenals de Home button. Misschien installeer ik vanavond die van iaio72 of PaY87. Heeft iemand al ervaring met deze?

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 284785 op 18-02-2011 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ai, het lijkt erop dat Motorola e.e.a. offline heeft gehaald. De links had ik van http://and-developers.com/sbf:defy en ook daar doen ze het niet. Hoopte namelijk nog dat ik ergens een foutje had gemaakt. Ook vreemd van dat inloggen voor de drivers want dat was eerst niet het geval. Ik upload de drivers wel op een alternatieve server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowiesjie
vraag mbt netwerkinstellingen icm accugebruik: is het handiger deze op automatisch te zetten of op altijd 3G? welke modus heeft volgens jullie het meeste batterijverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowiesjie
[quote]Tomba schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 12:53:
[...]

Min:
- Sync met hotmail met geen mogelijkheid werkend te krijgen (IMAP, POP3 noch ActiveSync)

check deze thread eens:

https://supportforums.motorola.com/message/326315#326315

via deze methode kon ik hotmail wel handmatig syncen, push heb ik verder niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
Stom vraagje maar heb sinds vandaag mobiel internet van telfort maar krijg het niet aande gang
Heb zowel auto als handmatig gedaan
Nu las ik ergens dat je ook roaming moet aanzetten omdat telfort eigenlijk kpn netwerk gebruikt mar kan nergens roaming instelling vinden
iemand met een telfort abo die het wel werkend heeft op zijn defy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Heb je al bij Settings > Wireless & networks > Mobile networks gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
Daar heb ik een apn met gegevens telfort staan maar ik weet dus niet hoe deze apn te activeren
Kan dus alleen internetten nog via mijn wifi router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Roaming staat onder Settings > Data manager > Data Delivery.
lowiesjie schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:52:
vraag mbt netwerkinstellingen icm accugebruik: is het handiger deze op automatisch te zetten of op altijd 3G? welke modus heeft volgens jullie het meeste batterijverbruik?
3G vraagt meer van de accu dan 2G omdat het altijd een verbinding met de mast heeft. Bij 2G wordt er om de x minuten alleen even een soort van keep-alive verzonden. Wil je dus meer accutijd en is snel internet niet van belang dan is 2G de beste optie. Wil je altijd een snelle verbinding open hebben dan is 3G only het proberen waard omdat je ook dan toch nog een klein beetje energie bespaart. Houd er wel rekening mee dat het bereik met 3G vooral indoors sneller weg kan vallen en als de telefoon niet kan terugvallen op 2G ben je dus onbereikbaar of kan een gesprek afgebroken worden.

Nog een kleine sidenote: UMTS heeft een veel betere beveiliging dan GSM. Sinds GSM-pakketjes enige tijd makkelijk realtime gedecodeerd kunnen worden met goedkope apparatuur is het bijv voor internetbankieren een slim idee om UMTS te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@GiLuX
Toestel instellen voor mobiel internet, mms en e-mail --> Sms SPOT naar 1300 voor de instellingen van mobiel internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zijn inmiddels weer wat roms online. Helaas had ik zelf alleen twee 2.51-varianten. Omdat ik out-of-the-box al 2.51 op m'n Defy had, heb ik de oudere versies nooit gedownload. Mocht iemand ze hebben dan zou het fijn zijn als je die upload naar Multiupload. Als je dan de link met ons wilt delen dan plaats ik die in de TS. :)

De link naar de usb-drivers is nu 2 linkjes geworden: een voor de 32bit- en een voor de 64bit-versie (beide versie 4.9.0).

Verder heb ik de link naar de boot-devtree-sbf aangepast. Die verwijst nu naar een andere iets grotere versie waarmee de kans op een fix groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miklas
Aan alle mensen die de Defy gekocht hebben via Amazon.de (wat ik ook van plan ben) --

het enigste wat me een beetje tegenhoud is het feit dat hij niet in België wordt verkocht, dus hoe zit het met mijn garantie & hoe zit het met de verzending?

Die garantie, als er nu iets (zoals de speaker bij de 'oude' generatie) kapot gaat, hoe gaat dat dan? Op amazon.de staat er niets in de Engelse help pagina's en mijn Duits is nu eenmaal niet zo goed...

En dan nog de verzending. Wordt dit gewoon met de post naar België gestuurd of wordt er gebruik gemaakt van een koerierdienst zoals DHL & UPS?

oja, normaal gezien kan je deze defy toch wel gebruiken (oplader, taalinstellingen toestel,...)?

EDIT :oja, ik heb al enkele keren gezocht, maar meestal gaat het over compabilteits problemen (zoals laptop die querty-azerty is) en dus niets echt over de garantie ;)

[ Voor 10% gewijzigd door miklas op 18-02-2011 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekoeksclocker
In Belgie is de Defy te koop via smartphoneshop.be (winkel in Antwerpen) en GSMwijzer.be (afhaalpunt in Leuven). Beiden duurder dan Amazon maar wel 2 jaar garantie ipv 1. Als je via amazon.de koopt gebeurt verzending via taxipost - zo komt mijn toestel alleszins morgen of maandag toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
@miklas

heb em zelf bij t-mobile besteld (duitse kpn? wordt iig vanuit deutschland verstuurd):
http://www.t-online-shop....ij/?ref=tweakerstonlinenl

kreeg als bedankje een code voor gratis verzending dus die kan je waarschijnlijk ook invullen voor gratis verzending: "dpdgratis"

kreeg em precies na 3 dagen binnen zoals beloofd maar de ieniemienie handleiding was in het duits/frans

je kan wel gewoon nederlands als taal kiezen bij opstarten van de phone.

wat betreft garantie valt het gewoon onder de nederlandse wet denk ik

mijn vorige 3 phhones waren overigens motorola A780's en een daar van is ooit een keer gewoon gerepareerd bij een nederlands bedrijf met een motorola service contract op basis van 2 jarige garanie dus volgens mij zit dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Laatst online: 30-05 19:54
Zelf heb ik de telefoon ook bij amazon.de besteld op 25 januari (292,50). Alles keurig op 9 februari thuisbezorgd via TNT-post. Verzonden vanuit Amsterdam, overslag centrum van amazon denk ik, zie dat namelijk wel vaker. Wel leveren ze de duits-spaans-italiaanse versie, de boekjes zijn dus moeilijk leesbaar. Wel zijn alle talen waaronder nederlands gewoon selecteerbaar bij opstarten van de telefoon. Rom van de telefoon is 2.52.1 Werkt hier uitstekend. Draai nu de Pays-ROM Defy v2.2.
Over garantie , hier heb ik nog niet mee te maken gehad. Maar heb ik gehoord dat dat wel snor zit. Zeker als je bij Amazon, amazon als leverancier kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zojuist heb ik de 2.51-roms nogmaals geüpload, ditmaal gecomprimeerd met 7zip. Dat zijn bestanden van 111 MB i.p.v. 363 MB oftewel 70% compressie. :)

Op droidforums.net loopt al geruime tijd een draadje waarin ze proberen om een custom kernel te laden met een Droid X. De Droid X heeft net als de Defy een gelockte bootloader waardoor unsigned kernels niet functioneren. Een paar handige jongens steken nu de koppen bij elkaar om het tóch mogelijk te maken. Wellicht hebben wij als Defy-gebruikers daar straks ook wat aan. Verwacht niet op heel korte termijn al resultaat maar ze zijn er in ieder geval mee bezig. En mocht het ze uiteindelijk lukken dan kunnen we ook op de Defy straks Cyanogenmod en andere roms draaien. En Gingerbread en latere versies natuurlijk! :)

*edit*

Mogelijk zit er toch al meer schot in de zaak dan ik dacht. Iemand is al bezig om dit voor de Defy mogelijk te maken. En iemand anders wees erop dat ze op freemymoto.com zelfs al bezig zijn met het schrijven van een custom kernel voor de Droid X. Het probleem van het niet kunnen laden van een custom kernel hebben ze daar dus al opgelost.

Als iemand deze 2 zaken ook daadwerkelijk voor de Defy voor elkaar krijgt dan zitten we gebakken. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 20-02-2011 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekoeksclocker
Wat ik niet goed begrijp is waarom er zoveel nadruk wordt gelegd op ROMs. Kan je met root-rechten al niet veel aspecten van een Defy aanpassen? Een soort overzicht met wat je als root allemaal kan modifieren aan het bestaande OS vind ik helaas nergens op het web. Linkjes of tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Koekoeksclocker schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:17:
Wat ik niet goed begrijp is waarom er zoveel nadruk wordt gelegd op ROMs. Kan je met root-rechten al niet veel aspecten van een Defy aanpassen? Een soort overzicht met wat je als root allemaal kan modifieren aan het bestaande OS vind ik helaas nergens op het web. Linkjes of tips zijn welkom.
:?

http://www.google.co.uk/s...s+root+for+android+useful

Een beetje beter zoeken mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekoeksclocker
Die Google query levert een aantal artikels op over de voordelen van het rooten - maar daar gaat mijn vraag niet over. Van het nut van rooten ben ik wel overtuigd.

Er staan ook artikels in de Google results die verwijzen naar apps die je als root kan draaien. Dat gaat meer de goede richting uit maar is te generiek. Ik ben geinteresseerd in tips die meer Defy specifiek zijn.

Op de XDA-forums staan er bijvoorbeeld goede draadjes over onder/overklokken van de Defy. Wat betreft het verwijderen van Motoblur code vind je echter weinig: welke Motorola software vreet CPU/RAM capaciteit -wat doen die routines - hoe verwijder je ze en hoe kan je ze terug restoren? Zijn er nog andere ingrepen die de moeite lonen op een Defy? Zijn er patches die van Android 2.1 een halve 2.2 release maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De custom roms die je tot dusver voor de Defy vindt, zijn eigenlijk nand-backups. Met root access kun je die backup terugplaatsen waarbij de systeembestanden worden overschreven. Wil je van Motoblur af dan kan het simpeler door gewoon een officiële rom zonder Motoblur te flashen. Daarna kun je alsnog custom roms flashen d.m.v. de recovery-methode maar dat hoeft niet.

Wat bedoel je verder met Defy-specifiek? Er is al een overclocktool specifiek voor de Defy. Verder kun je verschillende programma's in de Market vinden die allemaal rootrechten nodig hebben. Mogelijkheden genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Commentaar op moderatie mag via mail of DM.
Koekoeksclocker schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:42:
Wat betreft het verwijderen van Motoblur code vind je echter weinig: welke Motorola software vreet CPU/RAM capaciteit -wat doen die routines - hoe verwijder je ze en hoe kan je ze terug restoren?
Klopt, dat is nog wat onderbelicht op de Defy fora. Het gaat nu met name om custom roms. Je kunt met Titanium Backup bepaalde applicaties verwijderen en met Open Advanced Task Killer bep. apps (tijdelijk) uitschakelen voor meer werkgeheugen Via Setting > Applications > Running Services, kun je zien wat er op de achtergrond draait en geheugengebruik. Momenteel nog te weinig kennis van Android om aan te geven welke.

[ Voor 20% gewijzigd door RoD op 20-02-2011 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Koekoeksclocker schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:42:
Die Google query levert een aantal artikels op over de voordelen van het rooten - maar daar gaat mijn vraag niet over. Van het nut van rooten ben ik wel overtuigd.

Er staan ook artikels in de Google results die verwijzen naar apps die je als root kan draaien. Dat gaat meer de goede richting uit maar is te generiek. Ik ben geinteresseerd in tips die meer Defy specifiek zijn.
Dan had je dat moeten specificeren natuurlijk ;)
Op de XDA-forums staan er bijvoorbeeld goede draadjes over onder/overklokken van de Defy. Wat betreft het verwijderen van Motoblur code vind je echter weinig: welke Motorola software vreet CPU/RAM capaciteit -wat doen die routines - hoe verwijder je ze en hoe kan je ze terug restoren? Zijn er nog andere ingrepen die de moeite lonen op een Defy? Zijn er patches die van Android 2.1 een halve 2.2 release maken?
Als je de software, het daadwerkelijk besturingssysteem, aan wil passen, dan heb je al gauw een custom ROM nodig. Root geeft je meer rechten en mogelijkheden, maar echt knutselen aan het OS wil nog steeds niet. Een kale Android-installatie geeft je waarschijnlijk sowieso meer vrij geheugen, maar of je echt performance-verbeteringen gaat merken hangt af van de implementatie van de software door de maker. Ik weet niet precies hoe effectief Motoblur omgaat met de system resources, maar een kale Android-versie zal het er in ieder geval niet trager op maken.

De "patches" waar jij over spreekt, daarvoor moet je een custom ROM hebben.

Persoonlijk is het flashen van een kale Android-versie het eerste wat ik met een nieuw toestel wil doen. Ik kan zelf wel beslissen welke launcher ik wil draaien, en dan heb ik het liefst zo weinig mogelijk ingebakken aanpassingen van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het blijft offtopic dus het is geen commentaar leveren of via DM.

[ Voor 97% gewijzigd door BastiaanN op 20-02-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09-2024
Over die deblurred roms: Wat raak je dan precies kwijt? De cardock software die op de Defy staat vind ik namelijk wel relaxed, maar onder andere de Motoblur launcher en die social networks app hoeven van mij niet zo nodig. Raak je ook al de apps kwijt of alleen de launcher?
Als je de software, het daadwerkelijk besturingssysteem, aan wil passen, dan heb je al gauw een custom ROM nodig. Root geeft je meer rechten en mogelijkheden, maar echt knutselen aan het OS wil nog steeds niet.
Wat kan ik dan concreet niet doen zonder custom ROM? Bepaalde apps verwijderen misschien? Ik dacht namelijk dat die custom roms werden gebouwd door een telefoon te rooten en er vervolgens een aantal apps op te zetten en anderen eraf te halen. Zit ik er ver naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Als je een custom ROM installeert raak je alles kwijt. Wel is het mogelijk om bijvoorbeeld apps te backuppen, maar je zal alles weer opnieuw moeten installeren. Motorola-specifieke zaken zullen waarschijnlijk niet werken, omdat ze gebruikmaken van het framework wat Motorola om het standaard Android-OS heeft gebouwd, wat je dus verwijdert met de custom ROM. Dit is overigens alleen in het geval dat je een AOSP-ROM kiest.

Je kan er ook voor kiezen om een aangepaste Motoblur-ROM te installeren. Dat is dus een ROM waarbij de Motorola-software als basis wordt genomen, en dan vervolgens wordt aangepast. Maar ik zie op XDA vooral dat er Froyo-ROMs worden aangeboden.

Custom ROMs zijn meer dan slechts wat appjes heen er weer schuiven. Maar wat de precieze veranderingen zijn, dat hangt van de ROM af, en kun je normaalgesproken terugvinden in het bijbehorende topic op XDA.

Edit: het is misschien handig als iemand even een apart topic start voor rooten en custom ROMs :)

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 21-02-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Even tussendoor :)
ScummVM werkt als een speer:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.googleusercontent.com/_OyZ9whNpZEY/TWJI3zDU6vI/AAAAAAAAAEI/cc8VhrIwSZM/s800/Indy4.jpg
Indiana Jones and the Fate of Atlantis _/-\o_ Jeugdsentiment :+
(wel deze installeren, die in de market is alleen voor 1.5-1.6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
ik draai dus de Adlxmod en begin me af te vragen of deze performance issues heeft.

heb de nogal vette game "airattack hd lite" installed en deze hapert als een gek... bijna niet te spelen door de hickups
ik draai ook nog eens op1200 Mhz ipv standaard 800 Mhz.

op een andere out of the box umodded Defy draait deze game echter vlekkeloos..

iemand ook dit soort problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mogelijk heb je nog een programma geïnstalleerd dat op de achtergrond flink beslag legt op de cpu. Ik gebruik sinds kort OS Monitor om te kijken welke processen er lopen. Die kun je ook aflopend op cpu percentage rangschikken waardoor de veelgebruiker automatisch bovenaan staat. Dat proces killen is doorgaans de oplossing voor lag. Reboot het toestel anders eens en kijk of de boel nog steeds zo traag reageert.

Ik overklok mijn Defy overigens met Setvsel, te vinden in de Market. Dit programma is speciaal voor de Defy geschreven en je kunt er 3 snelheden mee instellen. Mijn profiel is 300/18, 500/30, 1000/50 (MHz/vsel). Als het scherm uit staat, is de snelheid vastgezet op 300 MHz, lekker zuinig. Zodra het scherm aangaat kan de cpu naar 1 GHz oftewel lekker vlot. En dat laatste ook nog eens zuiniger dan de standaard klok van 800 MHz bij een vsel van 56. De tussensnelheid, 500/30, lijkt doorgaans overgeslagen te worden. Ik heb Setvsel echter zo ingesteld dat bij een accu onder de 10% de snelheid van de Defy dit als max snelheid krijgt om zo wat extra accutijd te hebben. Het profiel wordt na een boot vanzelf ingeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Letzlo schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:33:
Over die deblurred roms: Wat raak je dan precies kwijt? De cardock software die op de Defy staat vind ik namelijk wel relaxed, maar onder andere de Motoblur launcher en die social networks app hoeven van mij niet zo nodig. Raak je ook al de apps kwijt of alleen de launcher?
Ben ik ook wel benieuwd naar :) Dingen zoals amazon mp3, sociale netwerken etc. kunnen mij gestolen worden. Verder heb ik er niet echt last van ofzo.

Batterij gaat bij mij overigens redelijk lang mee, aan het einde van de dag nog 30-50% vol. met divers gebruik. En dan ga ik slapen en gaat ie toch weer aan het infuus. Is wel een verschil met andere telefoons die ik had die een week deden op 1 accu. Maarjah, dan hebben we het ook wel over andere soort toestellen. En het maakt toch niets uit of ie nu op je nachtkastje ligt met of zonder draadje er aan ;)

Ojah, 1 ding wat ik wel jammer vind, is dat het lampje het eigenlijk alleen doet bij het binnenkrijgen van een sms, bij de X10 van mijn GF gaat ie ook branden bij laden/laden voltooid, en bij whatsapp doet ie het ook niet.
Kwam wel een Led me know app tegen, maar die werkt maar op een paar toestellen.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 22-02-2011 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09-2024
Als je een custom ROM installeert raak je alles kwijt. Wel is het mogelijk om bijvoorbeeld apps te backuppen, maar je zal alles weer opnieuw moeten installeren. Motorola-specifieke zaken zullen waarschijnlijk niet werken, omdat ze gebruikmaken van het framework wat Motorola om het standaard Android-OS heeft gebouwd, wat je dus verwijdert met de custom ROM. Dit is overigens alleen in het geval dat je een AOSP-ROM kiest.
Ok, dat is duidelijk. En wat als ik een deblurred ROM van Motorola zelf installeer? Zijn de apps van Motorola er dan nog of ook niet?
Ik overklok mijn Defy overigens met Setvsel, te vinden in de Market. Dit programma is speciaal voor de Defy geschreven en je kunt er 3 snelheden mee instellen. Mijn profiel is 300/18, 500/30, 1000/50 (MHz/vsel).
Heeft setVsel nog iets van een voordeel over setCpu? En hoe lang gaat de batterij van jouw telefoon nu mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor de geïnteresseerden heb ik een overzicht met froyo-roms toegevoegd. Dit naar aanleiding van het uitkomen van een nieuwe build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 18:18
Letzlo schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:33:
Over die deblurred roms: Wat raak je dan precies kwijt?....
Ik heb een deblurred phone gehad (retour vanwege uitval telefoon luidspreker) en heb nu een deblurred Defy. Volgens mij heb je alle Moto apps, maar geen mogelijkheid om een Blur account aan de telefoon te koppelen.

Dit zijn zo'n beetje de gevolgen:
  • Contacten die gekoppeld zijn aan het Motorola profiel worden niet meer gesynchroniseerd met de Motoblur server
  • Via de Motoblur dienst kan je je telefoon niet meer lokaliseren en eventueel wissen op afstand
Eerste punt kan me gestolen worden, tweede punt vond ik wel een aardig gimmick. Maar ik kan zonder.

Verder heb ik gemerkt dat je op je telefoon geen contacten kan toevoegen aan groepen als die contacten en groepen zijn gekoppeld aan verschillende profielen. Door een backup van mijn oude telefoon via Motorola phone portal zijn er op mijn blurloze telefoon toch contacten met Motorola profile gekomen...afijn hoop verwarring en gezeur. Lijkt nu voorbij te zijn, gewoon alle Motorola contacten verwijderen.

En... als ik met telefoon laat controleren op systeemupdates dan krijg ik een melding dat dat niet is gelukt. Wellicht heeft dat te maken met het ontbreken van een Blur account, maar misschien ook wel niet.

Tekst aangepast n.a.v. reactie Agent Smith

[ Voor 27% gewijzigd door trouwkoets op 22-02-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
trouwkoets schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:18:
  • Contacten die gekoppeld zijn aan het Motorola profiel worden niet meer gesynchroniseerd met de Motoblur server
  • Via de Motoblur dienst kan je je telefoon niet meer lokaliseren en eventueel wissen op afstand
Heb je al overwogen om een blurred rom te flashen? Of was dit slechts voor de info? :)
trouwkoets schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:18:
Verder heb ik gemerkt dat je op je telefoon geen contacten kan toevoegen aan groepen als die contacten en groepen zijn gekoppeld aan het Google profiel. Stom vervelend, als work aroud kan je dit regelen bij Google zelf.

En... als ik met telefoon laat controleren op systeemupdates dan krijg ik een melding dat dat niet is gelukt. Welicht heeft dat te maken met het onbreken van een Blur account, maar misscghien ook wel niet
Vreemd ik kan gewoon Google-contacten aan een lokale groep toevoegen. Kwestie van een groep aanmaken, de groep openen en dan via het menu "edit group" en dan middels "add" de contacten aanvinken die ik erin wil hebben.
Systeemupdates geeft Motorola voor zover ik heb gelezen alleen bij grote upgrades. Dus pas bij Froyo zullen gebruikers met een Eclair stock rom een melding krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
lag werd blijkbaar gecreëerd door mijn mooie live wallpaper :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

De signaalsterkte bij de Defy is voor mij nog nooit zo goed geweest. Heb hiervoor de SE Xperia X10, Blackberry Curve, HTC Wildfire en Nokia N900 gehad, maar de Defy is verreweg het meest stabiel.

In het gebouw waar ik werk had ik vaak problemen met de ontvangst. Met de Defy geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Ik heb afgelopen zaterdag mijn Defy geupgrade naar de Finse Android 2.2.1 met de Pays Rom en het is een hele verbetering qua snelheid. De stabiliteit is iets minder maar nog prima werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Anoniem: 55563 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:44:
[...]......
Systeemupdates geeft Motorola voor zover ik heb gelezen alleen bij grote upgrades. Dus pas bij Froyo zullen gebruikers met een Eclair stock rom een melding krijgen.....
.....

De huidige firmware update van Motoblur 2.2.1 naar 2.5.1 voor de vrije Defy's is tot nu toe niet OTA aangeboden; alleen via de PC dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowiesjie
gebruikt iemand een battery app / widget die in % nauwkeurig aangeeft? ik heb er nu meerdere geprobeerd maar ze geven het alleen aan in stappen van 10% steeds, en onder de 20% pas in stappen van 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor de geïnteresseerden heb ik een gedeelte over Frozen Eclair toegevoegd, een mogelijkheid om een JIT-compiler toe te voegen aan Eclair.

De Central Europe 2.34 deblur rom is weer beschikbaar voor download. Dus de mensen die nog geen 2.51 of nieuwer hebben geflasht als basis-rom kunnen nu ook een deblurred rom flashen.
henkzelf schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:11:
De huidige firmware update van Motoblur 2.2.1 naar 2.5.1 voor de vrije Defy's is tot nu toe niet OTA aangeboden; alleen via de PC dus.
Dat klopt want dat zijn beide Eclair-roms. Pas als 3.4.2 (of mogelijk een latere versie) officieel wordt vrijgegeven krijgt iedereen met een stock rom de OTA-update aangeboden.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 23-02-2011 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397339

Iemand enig idee hoe je internet op de Motorola Defy krijgt?
Heb Tele2 abonnementje.

Al APN instellingen gekregen, maar niets noppes, krijg dat ding niet op internet. (uiteraard wel via wifi dat wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is een nieuwe Froyo-rom met Motoblur verschenen: 3.4.3-3. Verder is er nog geen info als mogelijkheid tot downgraden naar 3.4.2 beschikbaar. Voor de zekerheid dus aannemen van niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

^^ Interessant, het gaat snel nu. Ga vanavond de Pays-ROM Defy v3.2 maar eens uitproberen, gebaseerd op 3.4.2_145-003. Deze is grotendeels deblurred. De huidige Adxlmod werkt nog steeds prima, maar het is tijd voor iets 'nieuws'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miklas
Mijn defy besteld, en deze ligt nu ook thuis, maar ik zit op kot en zie hem dus maar zondagavond. Kan niet wachten!
[b][message=35571508,noline]...

Ik overklok mijn Defy overigens met Setvsel, te vinden in de Market. Dit programma is speciaal voor de Defy geschreven en je kunt er 3 snelheden mee instellen. Mijn profiel is 300/18, 500/30, 1000/50 (MHz/vsel). Als het scherm uit staat, is de snelheid vastgezet op 300 MHz, lekker zuinig. Zodra het scherm aangaat kan de cpu naar 1 GHz oftewel lekker vlot. En dat laatste ook nog eens zuiniger dan de standaard klok van 800 MHz bij een vsel van 56. De tussensnelheid, 500/30, lijkt doorgaans overgeslagen te worden. Ik heb Setvsel echter zo ingesteld dat bij een accu onder de 10% de snelheid van de Defy dit als max snelheid krijgt om zo wat extra accutijd te hebben. Het profiel wordt na een boot vanzelf ingeladen.
De betekenis van de hertz versta ik wel, maar ik versta het 'vsel' deeltje niet. Wat doet dit en wat is de inpact op je systeem? Hoe komt het dat een hogere kloksnelheid (die dus betere prestaties levert?) toch minder batterij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 284785 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:39:
^^ Interessant, het gaat snel nu. Ga vanavond de Pays-ROM Defy v3.2 maar eens uitproberen, gebaseerd op 3.4.2_145-003. Deze is grotendeels deblurred. De huidige Adxlmod werkt nog steeds prima, maar het is tijd voor iets 'nieuws'.
Pays-rom lijkt me ook wel wat. Ik vind het alleen zo jammer dat hij er zoveel programma's in stopt die ik allemaal niet gebruik. Ik begrijp ook niet zo goed waarom. Laat de gebruiker kiezen. :) Hoe dan ook, ik draai nog JBoogie's rom gebaseerd op de Orange-rom en die draait ook lekker. Misschien flash ik weer als hij een nieuwe rom uitbrengt. Kan ik tussendoor eens die net bijgewerkte rom met Sense proberen.
miklas schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:50:
De betekenis van de hertz versta ik wel, maar ik versta het 'vsel' deeltje niet. Wat doet dit en wat is de inpact op je systeem? Hoe komt het dat een hogere kloksnelheid (die dus betere prestaties levert?) toch minder batterij gebruikt?
De kloksnelheid van een processor is niet de bepalende factor voor het verbruik. Dat is de spanning waarop de processor zijn werk doet. Hoe lager de spanning des te lager het verbruik, en hoe lager de kloksnelheid des te lager je die spanning kunt instellen. Probeer uit te vinden op welke spanning bij een bepaalde kloksnelheid de processor nog stabiel loopt door 'm op die waarden te stressen met een programmaatje. Om je een idee te geven zijn dit de waarden van mijn cpu: 18/300, 30/500, 50/1000 (in vsel/MHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 18:03:
Ik vind het alleen zo jammer dat hij er zoveel programma's in stopt die ik allemaal niet gebruik. Ik begrijp ook niet zo goed waarom. Laat de gebruiker kiezen. :)
Dat kan door de file "tasks.sh" aan te passen:

PaY87 : "Look in the zip file, there is a script I called "tasks.sh". Open the zip and extract tasks.sh. Edit it with Notepad++ (or your favorite editor). Just add the apps like in this script to remove apps from the system folder. Also you can delete the lines you don't want to get removed! I let all the apks in the zip so everybody can customize it with just some lines. But never remove: rm /system/app/*.odex and rm /system/framework/*.odex
Put tasks.sh back to the zip and enjoy!"

Nog niet zelf geprobeerd, z'n downloadlink is dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan dat ook met de niet-system apps? Want volgens mij moet je die later handmatig uninstallen. Wat verder prima te doen is natuurlijk maar ik ben gewoon lui. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:54
Ik doe bij deze een gooi naar de meest nutteloze post:

Vanmiddag de Defy besteld, en met een beetje mazzel komt hij morgenmiddag. Ik kan nauwelijks wachten. Heb precies één jaar de HTC Tattoo gebruikt als eerste Android. Ook daar was ik al behoorlijk tevreden mee (was echt een instapmodel, maar: Alles Werkte Gewoon) hoewel ik soms wel eens wat rekenkracht en beeldschermresolutie tekort kwam.
Dat lijkt me met de Defy wel opgelost :)
Mooie topicstart AgentSmith, en nuttige info van velen hier!

Geen idee, volgens dit topic wel: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=965952. Het aantal voorgeinstalleerde apps valt reuze mee. De nieuwe Pays rom draait in ieder geval goed. Merk niet veel verschil met mijn voorgaande Adlx mod. SIM contacten kunnen zonder problemen worden geimporteerd. Verder nog geen bugs kunnen ontdekken.

Benchmarks op 1.2Ghz:
- Caffeinemark bench: 7232. 5845 in Adlx mod, 1447 in Tweakers review met Android 2.1.
- Quadrant 1578. 1430 in Adlx mod, 1074 in Tweakers review met Android 2.1.

Inmiddels is er al een rom uit op basis van 3.4.3-3:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=967295

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 284785 op 24-02-2011 15:59 ]

• GiLuX
setvsel is een leuk proggy maar begrijp alleen die slider niet helemaal.

verder heb ik een half uurtje op 2000/60 gedraait maar dat is niet helemaal stabiel.

kan nog eens kijken hoe hij gaat met iets hoger voltage aangezien je tot 80 kan met die voltages.

wat is het hoogtse wat tot nu toe stabiel draait bij jullie?

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste