Ben nu ff tijdje met light tanks (tier 3) aan het spelen, maar dat is echt hit en mis met het huidige matching systeem. Games tegen andere spelers 1 tier hoger of lager zijn vaak echt leuk en uitdagend, echter ik kom vaker in games waar ik de laagste tier ben en dan tegen tier 5 of zelfs 6+ moet vechten. Nu dat is echt niet te doen, gewoon echt waardeloos. Niemand vind het leuk om als fragmeat in een game gestopt te worden. Met de tankdestroyer lijn had ik in elk geval nog een kans doordat ik de veel sterkere tanks ten minste nog kon damagen (ook al ben je zwaar in het nadeel HP wise).
Ze kunnen imo beter games locken op twee tiers ofzo. Dus alleen tier 1 en 2 in een game of 3 en 4. Stop je drie of meer tier in één game, dan is de laagste tier altijd de lul. Tegen één tier hoger vechten is nog wel te doen (al ben je wel iets in het nadeel). Eigenlijk zou er een soort punten systeem in de game moeten zitten dat de boel balanceerd. Bijvoorbeeld 1 medium tank is 2 light tanks waard. De 2 light tanks kunnen dan samenwerken om de medium tank te verslaan. Probleem momenteel is dat men in elke game de teams even groot maakt terwijl de tank balans dat niet altijd is. Hierdoor kun je de sterkere enemy tank dus nooit in aantallen overmeesteren. Dit buiten het feit dat dit sowieso al moeilijk is want er is over het algemeen erg weinig samewerking in de game. Games zijn vaak een campfest en het is gewoon wie is het meest ongeduldig en laat het eerste zijn kop zien. Valt me ook op dat de beste tanks van een team (dus vaak de heavies etc) gewoon blijven campen in je base oid terwijl zij juist de aanval zouden moeten leiden zodat de medium/light er iets achteraan kunnen rijden voor de cover. Ik vind dit campen erg jammer en dit maakt de game minder leuk en uitdagend. Het is alleen helaas dat campen men gewoon een voordeel oplevert. Camo >>> mobility.
Daarnaast mis ik ook een beetje de verschillende functies van de tanks. Waarom een light tank als een medium of heavy veel beter is. Nu is veelal de gedachte dat een light tank moet scouten voor zijn team vanwege zijn snelheid. Maar je hebt gewoon veel minder view range dan sterkere tanks dus dat is al niet te doen en vaak zit echt iedereen in de game te campen ergens in de bosjes zodat je ze al helemaal niet tijdig kan spotten. Dan blijft over de snelheid van de light tank. Als light tank scout kan ik nog zo hard rijden als ik wil maar ik heb vaak genoeg dat ze mn tracks er af knallen (als ik al niet direct dood ben) en dan ben ik gewoon de lul en krijg je alle arty en de rest van de enemy over je heen. Als je een beetje kan aimen is het namelijk echt niet moeilijk om iets voor een snel rijdende tank te aimen en ze alsnog te raken. Daarnaast zijn veel medium tanks vaak net zo snel (meer armor, dus kunnen meer hits incasseren, minder snel hun tracks kwijt, meer view range, beter kanon) en de eerste light tanks zijn zelfs erg traag en helemaal niet snel. Ook zit je op veel maps met choke points waar je sowieso al niet makkelijk lang kan racen zonder gedood te worden en over het algemeen zijn de maps gewoon erg klein. Ook weer Camo >>> mobility.
Wat dat aan gaat vind ik het systeem uit de game RUSE veel beter. Daar heb je gewoon scouts nodig om de vijand tijdig te spotten. Zonder scout kun je niet je max fire range benutten omdat je de vijand gewoon veel later kan zien. Dit zou de light (en medium) tanks in elk geval een rol kunnen geven in games met veel sterkere tanks. Ook vind ik het nogal dom/irritant dat je gewoon een vijand kan spotten terwijl je niet eens zijn kant op kijkt. Je kan dus nooit iemand met betere tactics van achteren besluipen zonder gezien te worden door hem en de rest van zijn team (arty etc). Alsof de tank kijkgaten naar alle kanten heeft (die luikjes/gaten zijn echt klein in het echt). Wat dat aan gaat zou je een soort functie voor de commander moeten hebben dat hij uit zijn tankluikje bovenop de tank komt en moet rondkijken met een verrekijker om de vijand te spotten op grotere range, zoals je in Companie of Heroes hebt. Maar dan zou je zelf moeten rondkijken om te spotten imo zodat je niet automatisch een 360 graden view hebt om te spotten. Door de commander uit je tank te sturen loop je dus ook risico dat hij geraakt wordt wat weer een leuk strategisch effect kan geven. Ook niet automatisch 360 iedereen kunnen spotten zou ook helpen tegen al die campers in de game.
Dus light tanks hebben nodig:
- Meer view range, zou hoogste van alle tanks moeten zijn
- Soort van camo bonus zodat ze minder snel gespot worden, ook tijdens het rijden
- Betere/snellere movement door ruig terrein
- Snellere repair, voor tracks etc (zijn ook lighter dus makkelijker te fixen)
- Hogere traverse speed zodat je makkelijk van richting kan veranderen zonder snelheid te verliezen
Problemen die je dan wel weer gaat krijgen is dat de arty met de betere scouts nog erger wordt. Dus ze moeten dan ook iets doen aan de power/accuracy ofzo van de arty. En de maps zijn gewoon veel te klein voor echte recon units.
Verder zou het handig zijn als je als spotter kon melden welk type tank waar op de map is zodat je team de priority weet inplaats van wat rode stipjes op hun map. Ook zou ik het prettig vinden om op de map te kunnen tekenen zoals je in vele andere games hebt. Zo kun je makkelijker een strategy doorgeven/nemen met je team. Makkelijk ff pijltje tekenen waar heen, of iets omcirclen etc.
De game mist nu gewoon een strategy/doel in het grotere plaatje naar mijn mening. Dit is hoe ik de game nu ervaar tot tier 3/4. Ik weet niet hoe het spel is in de veel hogere tiers, maar als ik naar de tanks stats en het game design kijk kan het niet veel anders zijn ben ik bang. Lijkt me voor clans dus ook niet echt boeiend als de game zo strategy loos is. Krijg bij de game het idee dat ze gewoon begonnen zijn met het maken van de game, maps en tanks zonder na te denken over hoe dit zou uitwerken als je ze tegen elkaar laat spelen en welke strategy daar bij komt kijken/mogelijk is. Imo hebben de devs nog heel wat aan te passen aan deze game voordat deze release waardig is. Ik snap dus ook niet dat de game na z'n lange beta nog steeds in deze staat is net voor de release!
Verder lijkt het vaker op "World of Russian Tanks" met de balance/fixes.

(niet geheel verwonderlijk gezien de achtergrond van de devs)