SVGPC schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:26:
[...]
Zou het ook nut hebben om regelmatig met CCleaner de functie :"wis vrije ruimte" uit te voeren? zal dit de SSD ook sneller houden, of is dit niet goed voor de levensduur?
Ik denk dat ik toch nog maar even wacht met de aanschaf van een SSD. ik zal eerst eens bij iemand kijken die zelf zo'n SSD heeft met XP erop, dan kan ik kijken of dat het ook echt de moeite waard is...
Nee, verdiep je eens in de werking van een SSD en hoe een file-system werkt

Als je iets verwijderd, wordt dat normaliter alleen in de MFT (Master File Table) verwerkt. Daarom gaat verwijderen erg snel.
Echter, de SSD heeft geen idee van het filesystem. Die krijgt gewoon opdracht om bitje X en Y te veranderen (de entry in de MFT), maar weet aan de hand daar van niet welke overige datablokjes daarmee corresponderen.
Het lullige daar aan is dat een SSD dus een hoop vol geschreven ruimte heeft die eigenlijk niet meer gebruikt wordt door je PC. Wanneer er dan opnieuw data in geplaatst word, moet de SSD eerst de inhoud verwijderen en dan pas gaan schrijven. Dit kost extra tijd/snelheid, plus dat de write snelheid altijd lager is dan read. Het kost dan oppeens 3 keer zo lang om je data weg te schrijven.
Garbage Collection is een methode om die ongebruikte ruimte daadwerkelijk leeg te vegen die nu geautomatiseerd in de laatste serie van de oude Vertex SSD's zit. Dat moest eerder met de OCZ Wiper tool.
TRIM is ook zo'n techniek, maar die werkt samen met het OS. Het OS moet dan aan de SSD vertellen welke data overbodig is, zodat de SSD dat in z'n vrije tijd kan gaan opruimen.
XP doet niet aan TRIM, dus ben je aangewezen op Garbage Collection, en de beste optie daar in is dus een SSD die dat automatisch doet.
btw, CCleaner is soms wat brak vertaald. "wis vrije ruimte" is namelijk een secure delete functie die verwijderde rommel overschrijft met random data.
En ja, een SSD is de moeite waard. Dat is het altijd. Er zijn geen uitzonderingen. Het is sneller, en dan wel in zo'n mate dat je kin op de vloer komt te liggen als je de load times hebt zien krimpen.
[
Voor 4% gewijzigd door
McKaamos op 08-02-2011 13:49
]