Het grote SSD topic ~ Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:
  • 94.672 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:47
Chadi schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:10:
Stond op het punt om een Vertex2 aan te schaffen maar weet nu niet zo goed of het wel aan te raden is.
Zou ik niet doen. 35 mb/s seq. write is echt bedroevend.

Er zijn genoeg andere merken met een Sandforce controller (sommige van corsair bijv) en met Intel is ook helemaal niks mis, evenals Crucial en Samsung eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 19:12
- J.W. - schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:28:
[...]

Zou ik niet doen. 35 mb/s seq. write is echt bedroevend.

Er zijn genoeg andere merken met een Sandforce controller (sommige van corsair bijv) en met Intel is ook helemaal niks mis, evenals Crucial en Samsung eigenlijk :)
Zat dan aan Corsair Force F120 120GB te denken of een Intel.

Ga hem voornamelijk gebruiken voor Windows 7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:45
Chadi schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:10:
Stond op het punt om een Vertex2 aan te schaffen maar weet nu niet zo goed of het wel aan te raden is.
Zou geen Vertex2 halen nu nog, en als je zegt tegen de winkel, ik weet ervan en mag ik hem terugbrengen als het niet goed is, zeggen ze denk ik nee helaas.
Alleen als je te goeder trouw uitging van een ouderwetse mag je hem lijkt mij retourneren, alhoewel dat ook maar af te wachten is. Haal een Corsair ofzo, die heeft ook de SF1200 controller.

edit: verkeerde quote gepakt net, nu verbetert.

[ Voor 29% gewijzigd door Sjah op 08-02-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Chadi schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:38:
[...]

Zat dan aan Corsair Force F120 120GB te denken of een Intel.

Ga hem voornamelijk gebruiken voor Windows 7 .
Beide perfect keuzes en qua prestaties in dezelfde categorie, sommige benchmarks wint de ene, andere de ander.

Weet je wat het is, het verschil met een normale HDD is gigantisch, niet syntetisch, maar qua beleving, en of je dan de ene (top) SSD of de andere neemt.. whatever (imo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Heb je net bij Ibood een 240Gb besteld wordt je zo gefistfucked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
Nou is mij afgelopen week het advies gegeven voor een Vertex 2 en lees ik het nieuwsbericht. Wat is dan nu een verstandige keuze? 80GB, ik had bijna de Vertex2 gekocht deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

- J.W. - schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:56:
[...]

Beide perfect keuzes en qua prestaties in dezelfde categorie, sommige benchmarks wint de ene, andere de ander.

Weet je wat het is, het verschil met een normale HDD is gigantisch, niet syntetisch, maar qua beleving, en of je dan de ene (top) SSD of de andere neemt.. whatever (imo).
Helemaal mee eens, zelfs ten opzichte van de "vorige generatie" top-SSD's.
SSD's zijn per toeval verschrikkelijk snel in de transfers, maar waar je het echt merkt zijn de accesstijden. Windows starten, apllicatie openen, spelletje spelen, etc vertrouwt voor snelheid voor het leeuwendeel op het verkorten van de tijd tussen het openen van losse files.

Ik heb pasgeleden voor iemand z'n 60GB Vertex 1 vervangen voor een 120GB Vertex 2 en wat snelheidsbeleving is er gewoon geen verschil.
ro3lie schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:13:
Nou is mij afgelopen week het advies gegeven voor een Vertex 2 en lees ik het nieuwsbericht. Wat is dan nu een verstandige keuze? 80GB, ik had bijna de Vertex2 gekocht deze week.
Wat ik je al eerder zei: het maakt niet uit welke je neemt. Zolang er een Sandforce chip in zit is het allemaal prima ;)
Corsair Force, OCZ Vertex 2, Crucial C300, MachXtreme MX-DS, etc is allemaal prima.
En als alternatief is er uiteraard Intel met z'n eigen controller die ook erg goed is.

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 08-02-2011 11:25 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
- J.W. - schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:56:
[...]

De intel is dus ook goed. Een winkel hier in de buurt levert die direct . Ga donderdagavond even neuzen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 23:59
Beste mede-tweakers. ik zit er over te denken om ook een SSD te nemen. Mijn systeemsamenstelling is als volgt: AMD Phenom II X6 1090T @ 4070MHz (zie mijn review) , 2x2GB Kingston KVR 1333Mhz, palit GTX460 768MB, CM storm Sniper BE, Corsair CX600. Momenteel draait windows op een 160GB WDC schijf. Ik wil dus overstappen naar een SSD, maar ik weet niet of dat dit nutr heeft, aangezien ik nog XP draai. ik ben niet van plan om over te stappen naar 7 in ieder geval. aangezien mijn windows-installatie maar 11 GB groot is (de rest staat op een 2TB schijf) lijkt mij een SSD van 16GB genoeg. mijn oog was gevallen op deze SSD pricewatch: Kingston SSDNow S100 SS100S2/16G 16GB Is dit een goede keus? mijn huidige windows-schijf haalt met HDTune 114MB/s (WD caviar Blue) sorry voor de onduidelijke opstelling van de vraag, dit is niet mijn sterkste punt ;)

huidige schijf-setup:
160GB WDC Blue voor windows (sata)
500GB Samsung SP voor games (sata)
2000GB WDC green voor opslag (sata)
80GB Seagate voor image Windows (sata)

[ Voor 8% gewijzigd door MineTurtle op 08-02-2011 11:55 . Reden: duidelijkheid proberen te creëren ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe P3 serie van Corsair? Ik heb namelijk interesse in een nieuwe SSD als bootschijf/gameschijf. De specs en controller van die nieuwe P3 serie zien er smakelijk uit, maar misschien zie ik nog iets over 't hoofd?

Edit: lijkt dezelfde controller te zijn als die in de Crucial C300 serie?

[ Voor 13% gewijzigd door rodie83 op 08-02-2011 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
SVGPC schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:47:
Beste mede-tweakers. ik zit er over te denken om ook een SSD te nemen. Mijn systeemsamenstelling is als volgt: AMD Phenom II X6 1090T @ 4070MHz, 2x2GB Kingston KVR 1333Mhz, palit GTX460 768MB, CM storm Sniper BE, Corsair CX600. Momenteel draait windows op een 160GB WDC schijf. Ik wil dus overstappen naar een SSD, maar ik weet niet of dat dit nutr heeft, aangezien ik nog XP draai. ik ben niet van plan om over te stappen naar 7 in ieder geval. aangezien mijn windows-installatie maar 11 GB groot is (de rest staat op een 2TB schijf) lijkt mij een SSD van 16GB genoeg. mijn oog was gevallen op deze SSD pricewatch: Kingston SSDNow S100 SS100S2/16G 16GB Is dit een goede keus? mijn huidige windows-schijf haalt met HDTune 114MB/s (WD caviar Blue) sorry voor de onduidelijke opstelling van de vraag, dit is niet mijn sterkste punt ;)

huidige schijf-setup:
Dan kun je beter voor een vertex 30gb gaan (vertex 1 of 2), de 4K score schijnt niet goed te zijn van deze drive.

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SVGPC schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:47:
Beste mede-tweakers. ik zit er over te denken om ook een SSD te nemen. Mijn systeemsamenstelling is als volgt: AMD Phenom II X6 1090T @ 4070MHz (zie mijn review) , 2x2GB Kingston KVR 1333Mhz, palit GTX460 768MB, CM storm Sniper BE, Corsair CX600. Momenteel draait windows op een 160GB WDC schijf. Ik wil dus overstappen naar een SSD, maar ik weet niet of dat dit nutr heeft, aangezien ik nog XP draai. ik ben niet van plan om over te stappen naar 7 in ieder geval. aangezien mijn windows-installatie maar 11 GB groot is (de rest staat op een 2TB schijf) lijkt mij een SSD van 16GB genoeg. mijn oog was gevallen op deze SSD pricewatch: Kingston SSDNow S100 SS100S2/16G 16GB Is dit een goede keus? mijn huidige windows-schijf haalt met HDTune 114MB/s (WD caviar Blue) sorry voor de onduidelijke opstelling van de vraag, dit is niet mijn sterkste punt ;)

huidige schijf-setup:
Nee, slechte keus. Neem iets met een Sandforce, Indilinx of Intel controller.
Verder is 16GB echt wel te krap. Ookal is je install 11GB, je moet ook rekening houden met het feit dat Windows langzaam groeit en dat er ruimte moet zijn voor je swapfile.
Daarbij is extra ruimte goed voor de performance

Ik zou zeggen: Koop een eerste serie OCZ Vertex van minstens 30GB. Update de firmware naar 1.6 ivm automatic Garbage Collection zodat performance degradatie binnen de perken wordt gehouden.
Onderpartitioneer (max 90%), align de partitie en format hem in 4K chunks

pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 30GB

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 08-02-2011 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Occy74 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:56:
[...]

Dan kun je beter voor een vertex 30gb gaan (vertex 1 of 2), de 4K score schijnt niet goed te zijn van deze drive.

[...]
OK dan... zal die 4K score veel invloed hebben op de prestaties van mijn computer? zal het sneller zijn dan met mijn huidige schijf? want ik vind die vertex eigenlijk toch wel te duur, en overdreven veel capaciteit hebben, aangezien mijn OS installatie maar op 11GB zit...

[ Voor 2% gewijzigd door MineTurtle op 08-02-2011 12:04 . Reden: typfout :P ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SVGPC schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:02:
[...]

OK dan... zal die 4K score veel invloed hebben op de prestaties van mijn computer? zal het sneller zijn dan met mijn huidige schijf? want ik vind die vertex eigenlijk toch wel te duur, en overdreven veel capaciteit hebben, aangezien mijn OS installatie maar op 11GB zit...
Ja, dat heeft veel invloed.
SSD's zijn altijd sneller dan een normale harddisk. Ookal zou de transfer snelheid gelijk zijn, dan halen ze de winst nog uit de extreem lage latency. Lees even een paar posts terug.

En lees ook mijn reactie even, zwemmen in ruimte is namelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
McKaamos schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:02:
[...]

Nee, slechte keus. Neem iets met een Sandforce, Indilinx of Intel controller.
Verder is 16GB echt wel te krap. Ookal is je install 11GB, je moet ook rekening houden met het feit dat Windows langzaam groeit en dat er ruimte moet zijn voor je swapfile.
Daarbij is extra ruimte goed voor de performance

Ik zou zeggen: Koop een eerste serie OCZ Vertex van minstens 30GB. Update de firmware naar 1.6 ivm automatic Garbage Collection zodat performance degradatie binnen de perken wordt gehouden.
Onderpartitioneer (max 90%), align de partitie en format hem in 4K chunks

pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 30GB
ja dat is ook wel weer zo ja... alhoewel ik nu al 7 maanden met mijn windows installatie doe, en de windows-installatie toch niet meer groeit... ik heb alle mogelijke updates ook al geïnstalleerd staan. De swap-file heb ik momenteel op 1,5GB staan op mijn bootschijf, op de 500GB schijf heb ik 8GB swapfile... ik snap inderdaad wel dat je voor de performance alleen al, je de swapfile op de SSD moet zetten... Als ik een SSD neem, dan maak ik gewoon een disk-to-disk copy met Norton Ghost (HBCD)

[ Voor 3% gewijzigd door MineTurtle op 08-02-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SVGPC schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:08:
[...]

ja dat is ook wel weer zo ja... alhoewel ik nu al 7 maanden met mijn windows installatie doe, en de windows-installatie toch niet meer groeit... ik heb alle mogelijke updates ook al geïnstalleerd staan. De swap-file heb ik momenteel op 1,5GB staan op mijn bootschijf, op de 500GB schijf heb ik 8GB swapfile... ik snap inderdaad wel dat je voor de performance alleen al, je de swapfile op de SSD moet zetten... Als ik een SSD neem, dan maak ik gewoon een disk-to-disk copy met Norton Ghost (HBCD)
Wauw, wel 7 maand... ;) Peanuts, seriously....
Mijn desktop krijgt op z'n snelst eens per twee jaar een re-install.
Je install groeit echt nog wel, trust me. Ik zit hier inmiddels op 18GB en volgende maand is m'n install 2 jaar oud.

Anyway, je hele swap op de SSD zetten. en 8GB Swap lijkt me overdreven veel eigenlijk.

Oh, en ga niet ghosten. Daarmee verlies je alignment.
Doe een nieuwe install, onderpartitioneer en align de boel. Dan haal je maximale snelheid uit een SSD.

Echt, geef gewoon twee tientjes extra uit en haal een Vertex. Zo duur zijn ze nou ook weer niet.
Je kan je ook een dikke PC veroorloven, ga er dan niet achteraf inferieure zooi in proppen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 08-02-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qurius
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 12:57
rodie83 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:51:
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe P3 serie van Corsair? Ik heb namelijk interesse in een nieuwe SSD als bootschijf/gameschijf. De specs en controller van die nieuwe P3 serie zien er smakelijk uit, maar misschien zie ik nog iets over 't hoofd?

Edit: lijkt dezelfde controller te zijn als die in de Crucial C300 serie?
Voor zover ik weet betreft het hier een gloednieuwe serie met nieuwe controllers. Ik betwijfel het dat het dezelfde controller als de C300 betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
McKaamos schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:11:
[...]

Wauw, wel 7 maand... ;) Peanuts, seriously....
Mijn desktop krijgt op z'n snelst eens per twee jaar een re-install.
Je install groeit echt nog wel, trust me. Ik zit hier inmiddels op 18GB en volgende maand is m'n install 2 jaar oud.

Anyway, je hele swap op de SSD zetten. en 8GB Swap lijkt me overdreven veel eigenlijk.

Oh, en ga niet ghosten. Daarmee verlies je alignment.
Doe een nieuwe install, onderpartitioneer en align de boel. Dan haal je maximale snelheid uit een SSD.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp...

Graag zou ik hier nog een duidelijk antwoord op hebben: Draait Windows XP goed op een SSD? ik heb gehoord dat een hele hoop functies zoals TRIM niet (goed) werken in XP... als het goed draait, denk ik wel dat ik die OCZ 30GB Vertex neem... ik heb een beetje rondgekeken, en dat lijkt me wel de beste qua prijs/kwaliteit/snelheid. wel klote van dat alignement gedoe... ik installeer windows liever niet overnieuw eerlijk gezegd...

[ Voor 8% gewijzigd door MineTurtle op 08-02-2011 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb zojuist onderstaande review gelezen en ook de frontpage van het topic:

productreview: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB review door Blaze85

Als ik het topic een beetje goed heb gevolgd zijn de SSD's met Intel controllers toch het populairst. Uit de review echter lees ik de volgende opmerking

" Relatief lage 'ruwe' schrijfsnelheid (daarom minder geschikt voor photoshoppen/videobewerken) " wat aansluit op de frontpage:

Intel biedt hogere lees- en schrijfsnelheden voor grote hoeveelheden kleine bestanden, maar de Indilinx controller kan beter met grote bestanden overweg en heeft dus een hogere sequentiële lees-performance

Aangezien ik wel veel met Photoshop CS5 werk lijkt het dus verstandiger om voor een SSD te kiezen met een Indilinx controller, maar als ik de crystalmark benches zo bekijk uit de review behaald deze SSD toch circa 255 MB aan seq read. Is dit nog niet snel genoeg dan? Ik werk met projecten varrierend van 500 mb tot ongeveer 1gb per file.

Zijn jullie van mening dat de seq read nog hoger dient te liggen of mis ik iets?

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 08-02-2011 12:17 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SVGPC schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:14:
[...]

Graag zou ik hier nog een duidelijk antwoord op hebben: Draait Windows XP goed op een SSD? (maakt nu even niet uit welke SSD)? als het goed draait, denk ik wel dat ik die OCZ 30GB Vertex neem ja... ik heb een beetje rondgekeken, en dat lijkt me wel de beste qua prijs/kwaliteit/snelheid
Ja, dat draait prima. Het maakt weinig uit welk OS je draait. De SSD doet z'n werk wel.
Zolang je maar iets neemt waar een degelijke controller in zit, en liefst eentje met Automatic Garbage Collection, zoals de Vertex. Daarmee blijft het snel (en niet alleen de eerste twee maand) en zit je niet elke keer met een apparte tool je SSD schoon te maken (Wiper tool, handmatige Garbage Collection).
XP doet namelijk niet aan TRIM om de snelheid hoog te houden.

Verder rekening houden met de alignment en zorg dat er wat ongepartitioneerde ruimte is (als soortment write buffer). Dan heb je heel lang plezier van je SSD.
Destianto schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:16:
Ik heb zojuist onderstaande review gelezen en ook de frontpage van het topic:

productreview: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB review door Blaze85

Als ik het topic een beetje goed heb gevolgd zijn de SSD's met Intel controllers toch het populairst. Uit de review echter lees ik de volgende opmerking

" Relatief lage 'ruwe' schrijfsnelheid (daarom minder geschikt voor photoshoppen/videobewerken) " wat aansluit op de frontpage:

Intel biedt hogere lees- en schrijfsnelheden voor grote hoeveelheden kleine bestanden, maar de Indilinx controller kan beter met grote bestanden overweg en heeft dus een hogere sequentiële lees-performance

Aangezien ik wel veel met Photoshop CS5 werk lijkt het dus verstandiger om voor een SSD te kiezen met een Indilinx controller, maar als ik de crystalmark benches zo bekijk uit de review behaald deze SSD toch circa 255 MB aan seq read. Is dit nog niet snel genoeg dan? Ik werk met projecten varrierend van 500 mb tot ongeveer 1gb per file.

Zijn jullie van mening dat de seq read nog hoger dient te liggen of mis ik iets?
Allemaal synthetische benches. In de "real world" merk je weinig van het verschil tussen een Intel, Indilinx en Sandforce.

Btw, draai je Win7? Dan raad ik je aan om een Sandforce te nemen ivm TRIM support.
Indilinx is inmiddels wat ouder, maar wel goedkoper.

[ Voor 45% gewijzigd door McKaamos op 08-02-2011 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Qurius schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:12:
[...]

Voor zover ik weet betreft het hier een gloednieuwe serie met nieuwe controllers. Ik betwijfel het dat het dezelfde controller als de C300 betreft.
Tsja er staat her en der "gebaseerd op" en "met andere firmware". Enige wat ik er wel uit op kan maken is dat het een Marvell controller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
McKaamos schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:19:
[...]

Ja, dat draait prima. Het maakt weinig uit welk OS je draait. De SSD doet z'n werk wel.
Zolang je maar iets neemt waar een degelijke controller in zit, en liefst eentje met Automatic Garbage Collection, zoals de Vertex. Daarmee blijft het snel (en niet alleen de eerste twee maand) en zit je niet elke keer met een apparte tool je SSD schoon te maken (Wiper tool, handmatige Garbage Collection).
XP doet namelijk niet aan TRIM om de snelheid hoog te houden.

Verder rekening houden met de alignment en zorg dat er wat ongepartitioneerde ruimte is (als soortment write buffer). Dan heb je heel lang plezier van je SSD.

[...]
Zou het ook nut hebben om regelmatig met CCleaner de functie :"wis vrije ruimte" uit te voeren? zal dit de SSD ook sneller houden, of is dit niet goed voor de levensduur?

Ik denk dat ik toch nog maar even wacht met de aanschaf van een SSD. ik zal eerst eens bij iemand kijken die zelf zo'n SSD heeft met XP erop, dan kan ik kijken of dat het ook echt de moeite waard is...

[ Voor 9% gewijzigd door MineTurtle op 08-02-2011 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Beetje naaistreek van OCZ, het is dat ik mijn Vertex 2 120GB al 3 weken draaiende heb.. Anders zou ik lekker voor Intel gaan of wachten op de nieuwe generatie.

Veel te veel problemen en kinderziektes die je op de koop toe krijgt.. Dat voor gemiddeld 180 euro. Het is dat apps wat sneller opstarten enzo, maar voor de rest weinig verschil gemerkt. Op de computer in de woonkamer ( AM2 + Samsung 750gb hdd ) openen appz zich ook binnen een seconde, ja met mijn SSD een fractie sneller.

Als je krap bij kas zit, lekker niet doen. Doorsparen voor een hele computer upgrade indien nodig met een nieuwe generatie SSD. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
@VGPC, gewoon wel eerst je schijf gewoon ghosten en kijken of het jou bevalt.. Niet snel genoeg? Simpel, nieuwe installatie + partitie alignen kun je altijd nog doen..

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Laatst online: 20-12-2024
Chadi schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:19:
De intel is dus ook goed. Een winkel hier in de buurt levert die direct . Ga donderdagavond even neuzen daar.
Let op waar je hem koopt.

Intel heeft momenteel een actie waarbij ze 20 EUR op je rekening terugstorten: http://deskservices.net/intel/
Maar dat geldt dus alleen bij bepaalde winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Occy74 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:34:
@VGPC, gewoon wel eerst je schijf gewoon ghosten en kijken of het jou bevalt.. Niet snel genoeg? Simpel, nieuwe installatie + partitie alignen kun je altijd nog doen..
OK Thnx voor jullie hulp (y)
ik ga toch voor de Vertex II 60GB SSD, dan kan ik daar ook meteen FarCry2, Crysis en CoD Black ops op installeren. zal veel schelen in de snelheid denk ik :P

[ Voor 20% gewijzigd door MineTurtle op 08-02-2011 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SVGPC schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:14:
[...]

Graag zou ik hier nog een duidelijk antwoord op hebben: Draait Windows XP goed op een SSD? ik heb gehoord dat een hele hoop functies zoals TRIM niet (goed) werken in XP... als het goed draait, denk ik wel dat ik die OCZ 30GB Vertex neem... ik heb een beetje rondgekeken, en dat lijkt me wel de beste qua prijs/kwaliteit/snelheid. wel klote van dat alignement gedoe... ik installeer windows liever niet overnieuw eerlijk gezegd...
XP draait super op een ssd helaas wel zonder trim ,,probeer die ssd anders even in een W7 PC te formateren :)
Heb het nu al een paar keer gehad dat clone software de aligning in de war gooit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg mij af, in hoeverre heeft het zin om NTFS compressie in te schakelen op een -laten we zeggen- intel postvile 80GB met windows en een paar apps. Met atto (ik wee, die schrijft nulletjes) zijn de resultaten op zijn minst opmerkelijk te noemen: de leessnelheid gaat over de 1000MB/s met een vrij crappe 320 GB hdd en searchindexer draaiend op dit moment ( ;( )

Van Windows heb ik ook gehoord dat dit een paar GB scheelt op enkel de /windows folder. Al vraag ik mij wel af hoe het dan met de latency is gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SVGPC schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:26:
[...]

Zou het ook nut hebben om regelmatig met CCleaner de functie :"wis vrije ruimte" uit te voeren? zal dit de SSD ook sneller houden, of is dit niet goed voor de levensduur?

Ik denk dat ik toch nog maar even wacht met de aanschaf van een SSD. ik zal eerst eens bij iemand kijken die zelf zo'n SSD heeft met XP erop, dan kan ik kijken of dat het ook echt de moeite waard is...
Nee, verdiep je eens in de werking van een SSD en hoe een file-system werkt ;)
Als je iets verwijderd, wordt dat normaliter alleen in de MFT (Master File Table) verwerkt. Daarom gaat verwijderen erg snel.
Echter, de SSD heeft geen idee van het filesystem. Die krijgt gewoon opdracht om bitje X en Y te veranderen (de entry in de MFT), maar weet aan de hand daar van niet welke overige datablokjes daarmee corresponderen.
Het lullige daar aan is dat een SSD dus een hoop vol geschreven ruimte heeft die eigenlijk niet meer gebruikt wordt door je PC. Wanneer er dan opnieuw data in geplaatst word, moet de SSD eerst de inhoud verwijderen en dan pas gaan schrijven. Dit kost extra tijd/snelheid, plus dat de write snelheid altijd lager is dan read. Het kost dan oppeens 3 keer zo lang om je data weg te schrijven.
Garbage Collection is een methode om die ongebruikte ruimte daadwerkelijk leeg te vegen die nu geautomatiseerd in de laatste serie van de oude Vertex SSD's zit. Dat moest eerder met de OCZ Wiper tool.
TRIM is ook zo'n techniek, maar die werkt samen met het OS. Het OS moet dan aan de SSD vertellen welke data overbodig is, zodat de SSD dat in z'n vrije tijd kan gaan opruimen.
XP doet niet aan TRIM, dus ben je aangewezen op Garbage Collection, en de beste optie daar in is dus een SSD die dat automatisch doet.

btw, CCleaner is soms wat brak vertaald. "wis vrije ruimte" is namelijk een secure delete functie die verwijderde rommel overschrijft met random data.

En ja, een SSD is de moeite waard. Dat is het altijd. Er zijn geen uitzonderingen. Het is sneller, en dan wel in zo'n mate dat je kin op de vloer komt te liggen als je de load times hebt zien krimpen.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 08-02-2011 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
maxnl schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:43:
[...]

Let op waar je hem koopt.

Intel heeft momenteel een actie waarbij ze 20 EUR op je rekening terugstorten: http://deskservices.net/intel/
Maar dat geldt dus alleen bij bepaalde winkels.
Dankjewel. Winkel zat er tussen .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
SVGPC schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:45:
[...]

OK Thnx voor jullie hulp (y)
ik ga toch voor de Vertex II 60GB SSD, dan kan ik daar ook meteen FarCry2, Crysis en CoD Black ops op installeren. zal veel schelen in de snelheid denk ik :P
Goede keus, ik weet zeker dat je achterover zal slaan van het verschil als je nog nooit met een ssd hebt gewerkt..

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Occy74 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 13:57:
[...]

Goede keus, ik weet zeker dat je achterover zal slaan van het verschil als je nog nooit met een ssd hebt gewerkt..
Definately. I did, iig :)
Eerst verbazing en ongeloof, om daarna schaterlachend van je stoel te donderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Occy74 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 13:57:
Zie nog meer van deze positieve reacties. Ik snap het eigenlijk niet. De 40MB/s van de x25-v wordt -over het algemeen- flink bekritiseerd en over de potentiële 35MB/s van de vertex2 doet men niet moeilijk?

Ligt ook aan je gebruik natuurlijk, maar ik heb zelf wel een paar games op m'n SSDs staan. En de rest op HDD. Soms wissel ik ze uit. Dan wordt je echt niet blij van zo'n snelheid. Ik zou toch echt eerder een Crucial C300 of Corsair F60 adviseren. Of de Intel als je gaat motiveren dat het om de access times / random data gaat.

Je gaat toch niet hetzelfde betalen, voor minder ruimte, mindere prestaties? Al begrijp ik dat dit niet het aanschaf topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Je moet dan ook de X25-M G2 nemen.
Ow, ik lees je niet goed

Ik zou nu geen Vertex 2 kopen nee (ik val in herhaling.. :)).

Als je Sandforce 1200 wilt, neem de Corsair versie, anders een Intel X25-M G2, of anders een Crucial C300 en anders een Samsung 470.

Ik denk dat je van deze allemaal even gelukkig wordt.. (dit is allemaal top segment natuurlijk, je kunt ook euro's besparen en een wat 'mindere' kopen, waarvan je ook erg gelukkig wordt).

Wachten op de volgende generatie kan ook natuurlijk.

[ Voor 141% gewijzigd door - J.W. - op 08-02-2011 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Daar ben ik dan ook mooi klaar mee :(
(ik dacht dat het enkel om de 120GB ging)

Overigens, mijn acces time voor lezen is 0,2ms en voor schrijven 0,28ms

Verhaal halen op garantie kan denk ik wel.
OCZ geeft namelijk bepaalde spec op waar een drive (ongeveer) aan moet voldoen.
Gaan die significant verschillen, dan zou zoiets als een defect kunnen worden gezien.

[ Voor 22% gewijzigd door B_FORCE op 08-02-2011 16:33 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:29:
OCZ geeft namelijk bepaalde spec op waar een drive (ongeveer) aan moet voldoen.
Gaan die significant verschillen, dan zou zoiets als een defect kunnen worden gezien.
Daar zou ik maar niet op vertrouwen...
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 13:44:
Ik vroeg mij af, in hoeverre heeft het zin om NTFS compressie in te schakelen op een -laten we zeggen- intel postvile 80GB met windows en een paar apps. Met atto (ik wee, die schrijft nulletjes) zijn de resultaten op zijn minst opmerkelijk te noemen: de leessnelheid gaat over de 1000MB/s met een vrij crappe 320 GB hdd en searchindexer draaiend op dit moment ( ;( )

Van Windows heb ik ook gehoord dat dit een paar GB scheelt op enkel de /windows folder. Al vraag ik mij wel af hoe het dan met de latency is gesteld.
Ik heb het even getest en, het scheelt ongever 5GB aan ruimte, mooi meegenomen, met een harde schijf lijkt het weinig effect op de performance te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:55:
[...]

Daar zou ik maar niet op vertrouwen...
Why not?

Je koopt iets aan de hand van bepaalde specificaties.
Als daarnaast ook nog eens tientallen (honderden?) mensen een dezelfde HD hebben getest en ongeveer op dezelfde resultaten komen, dan kun je zo'n HD wel als defect bestempelen.

Daarnaast komt OCZ achteraf (voor mij) met een nieuwsbericht. (ik heb hem vorige week gekocht)
Ik had het dus nooit kunnen weten dat er problemen zouden zijn.
Had ik dat wel geweten, had ik hem nooit gekocht.

Trouwens nog een reden om te kopen op afstand.
Dat scheelt zoveel gezeur.......
Kun je de meeste dingen gewoon na een week terugsturen
(hoewel dat met HD's wel niet zou gelden)

[ Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 08-02-2011 17:02 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ze uberhaubt hart voor de consument hadden was deze weirde move nooit uitgevoerd.

Kijk nu eens op het ocz forum, ze proberen de prestatieverlies en verloren ruimte goed te praten met onzinpraatjes:
http://www.ocztechnologyf...ex-2-not-showing-capacity

Voor mij heeft OCZ het verpest, mijn SSD word er eentje van de concurrent die wel door heeft hoe je dit soort zaken moet aanpakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OCZ oplossing voor dit 'probleem': ze zetten de volgende text op het doosje waarop 80GB staat terwijl je 76GB krijgt:
Actual IDEMA capacities may vary slightly
:D

En ze verwijderen ook masaal reacties op dat forum heb ik het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Overigens wordt er gesproken over iets lagere snelheden
Mijn snelheden vind ik niet "iets" lager.
150 tov 285 (max) en 70 tov 275 (max) (die laatste is echt laag!!)

Waar kun je precies zien hoe groot je disk is?
Volgens windhoos zou die van mij 55,9GB zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door B_FORCE op 08-02-2011 17:42 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Uhm, Darkstone, wat je aanhaalt is doodnormaal...
Je hebt altijd minder dan de opgegeven capaciteit. Dat doen harddisk fabrikanten al sinds de steentijd.

Fabrikanten rekenen namelijk 1000Bytes voor 1 Megabyte (en 1000Megabyte voor 1 Gigabyte, etc). Je OS doet het echter anders, namelijk in factoren van 1024.

Heeft niks met OCZ te maken maar met wat als normaal wordt gezien.
Dat ze het eerder anders deden zegt niet dat het fout is om volgens de geaccepteerde standaard te gaan werken.

Maargoed, je bent uiteraard vrij om het niet eerlijk te vinden en er boos over te zijn. Ik maak me er niet druk om iig.

Wat prestatieverlies betreft begrijp ik je wel. Dat is gewoon buitensporig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is dat Windows zegt dat het MB is terwijl ze MiB bedoelen. Maar de Binary prefix is nog niet zo oud, maar toch redelijk geaccepteerd in bijvoorbeeld Linux systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Hier een bericht van OCZ, maar die snelheden, daar begrijp ik niets van:
http://www.ocztechnologyf...994&viewfull=1#post600994

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

McKaamos schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:41:
Je hebt altijd minder dan de opgegeven capaciteit. Dat doen harddisk fabrikanten al sinds de steentijd.

Fabrikanten rekenen namelijk 1000Bytes voor 1 Megabyte (en 1000Megabyte voor 1 Gigabyte, etc). Je OS doet het echter anders, namelijk in factoren van 1024.

Heeft niks met OCZ te maken maar met wat als normaal wordt gezien.
Dat ze het eerder anders deden zegt niet dat het fout is om volgens de geaccepteerde standaard te gaan werken.

Maargoed, je bent uiteraard vrij om het niet eerlijk te vinden en er boos over te zijn. Ik maak me er niet druk om iig.

Wat prestatieverlies betreft begrijp ik je wel. Dat is gewoon buitensporig.
Nou, mijn 80 GB Intel is 74,53 GB (80.024.170.496 bytes) en mijn 250 GB Hitachi is 232,88 GB (250.057.060.352 bytes), waarbij de bytes waardes toch overeenkomen met de melding op de doos.

Bij de OCZ is dat niet het geval volgens dat artikel op hun forum, dus liegen ze bij de Vertex 2 :p

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:41:
500GB Deskstar shows 500,104,687,616 bytes
Both 1TB show 1,000,202,039,128 bytes
2TB shows 2,000,290,832,384 bytes (+ the 100MB W7 partiton)
50GB Vertex LE shows 49,913,262,080 bytes (+ the 100MB W7 partiton)
80GB Vertex 2 shows 76,something bytes (its installed in a system I lent to a friend)
Juist ja, dit is niet het slim toepassen van de MiB/MB eenheid (of zelfs Mb, maar laten we het daar maar niet over hebben), maar iets wat het beste te omschrijven valt als oplichting

Ik voel een rechtzaak aankomen, dit soort misleiding vind niemand leuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik voel een rechtzaak aankomen, dit soort misleiding vind niemand leuk.
Als we het er toch over hebben.

Is er een stichting/bond waar je als consument/particulier kunt aanmelden om zo met meerdere mensen tegen zo'n bedrijf iets te betekenen?

Ik vind het het nogal debiel.
Als ik dit geweten had, had ik net zo goed een veel goedkopere Vertex 1 kunnen kopen.
Had ik er zelfs nog 4GB bij gehad.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er was ooit een rechtzaak geweest over het bekende 1000 vs 1024 debat, maar ik zou niet weten wie je daarvoor moet aanspreken.

Mocht je dat willen kan je beter een topic openen in het Shopping Forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

McKaamos schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 13:45:
.
Garbage Collection is een methode om die ongebruikte ruimte daadwerkelijk leeg te vegen die nu geautomatiseerd in de laatste serie van de oude Vertex SSD's zit. Dat moest eerder met de OCZ Wiper tool.
TRIM is ook zo'n techniek, maar die werkt samen met het OS. Het OS moet dan aan de SSD vertellen welke data overbodig is, zodat de SSD dat in z'n vrije tijd kan gaan opruimen.
XP doet niet aan TRIM, dus ben je aangewezen op Garbage Collection, en de beste optie daar in is dus een SSD die dat automatisch doet.
Ik heb de ontwikkelingen de afgelopen tijd niet zo goed gevolgd, maar is er nou enig bewijs dat garbage collection op een Indilinx-ssd de MFT leest en op basis daarvan lba's opzoekt die niet meer in gebruik is? Ik kan er namelijk niets over vinden. Voor zover ik weet doet garbage collection niets anders dan het defragmenteren van het flashgeheugen zodat de ongebruikte ruimte (dwz reservecapaciteit en lba's die nooit zijn beschreven) wordt samengevoegd in lege geheugenblokken die zonder read-erase-write-cyclus beschreven kunnen worden.

Garbage collection is geen vervanging voor trim. De garbage collector kan wel meer rommel opruimen als het besturingsysteem via het trim-commando vertelt welke blokadressen niet meer in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Femme schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 19:20:
[...]

Ik heb de ontwikkelingen de afgelopen tijd niet zo goed gevolgd, maar is er nou enig bewijs dat garbage collection op een Indilinx-ssd de MFT leest en op basis daarvan lba's opzoekt die niet meer in gebruik is? Ik kan er namelijk niets over vinden. Voor zover ik weet doet garbage collection niets anders dan het defragmenteren van het flashgeheugen zodat de ongebruikte ruimte (dwz reservecapaciteit en lba's die nooit zijn beschreven) wordt samengevoegd in lege geheugenblokken die zonder read-erase-write-cyclus beschreven kunnen worden.

Garbage collection is geen vervanging voor trim. De garbage collector kan wel meer rommel opruimen als het besturingsysteem via het trim-commando vertelt welke blokadressen niet meer in gebruik zijn.
Ik heb geen idee hoe het precies werkt, maar het is getest en schijnt te werken.
http://hothardware.com/Ne...arbage-Collection-Scheme/

en

http://www.pcper.com/arti...id=760&type=expert&pid=11

Tegenwoordig lijkt het dus wel een waardige vervanger te zijn.
Ik moet mijn SSD nog plaatsen (heb wat belangrijkere dingen eerst staan, zoals m'n server) maar zodra die geplaatst is zal ik hem goed in de gaten gaan houden.
Ik ga namelijk WinXP er op draaien, en ben dus afhankelijk van Garbage Collection of (indien nodig) de Wiper tool.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 08-02-2011 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GC is alleen het opschonen van de mapping table. In feite een soort defragmentatie van de mapping table. Althans zo heb ik het begrepen, de exacte details zullen verschillen per merk en firmware release. Dus ook niet filesystem-specific, anders zou het alleen met NTFS werken waarschijnlijk.

Het is duidelijk dat de NAND controller fabrikanten nog sleutelen aan SSDs, die toch erg veel 'probleempjes' lijken te hebben ondanks de potentie van ontzettend veel verbeteringen. Daarom dat ik erg veel potentie zie in Phase-Change Memory (PCM) - wat niet de beperking heeft dat je eerst een blok moet erasen voordat je een cell kunt herschrijven. Dus hoef je ook niet allemaal truucjes zoals het remappen van LBA te doen om te voorkomen dat NTFS naar plekken schrijft die voor de SSD heel traag zouden zijn, en dus daarom omgeleid worden.

GC kan al die 'omleidingen' weer opschonen, zodat de mapping table zelf leger wordt en dus schoner/netter. Hoe SSD controllers nu precies reageren op een volle mapping table is me niet helemaal duidelijk, maar in elk geval de Intel SSDs zijn hier best gevoelig voor, en hebben geen GC. Sandforce, Samsung en Indilinx zijn agressiever met GC, mogelijk omdat zonder GC de performance toch teveel afneemt wat misschien een beetje te wijten is aan de controller (firmware). Intel heeft een hele coole SRAM controller met 192KiB intern SRAM buffer. Alle andere NAND controllers gebruiken extern DRAM dus extra vertraging. Intel heeft denk ik aardig wat ervaring in SRAM (immers: CPU cache) design en daarom geef ik ze ook veel kudo's. :)

Maar toch blijft performance meten bij SSDs enorm moeilijk, juist omdat als je nu een meting neemt en die meting later herhaalt, het in feite een heel andere test is geworden doordat de SSD het die keer intern anders afhandelt. Dat maakt vergelijken van SSDs erg moeilijk, vooral als de ene compressie en de ander niet enzo. Lijkt erop dat de 'goedkopere' retailers als OCZ een beetje profiteren van alle verwarring en technische termen; het wordt wel heel ingewikkeld om SSD performance nu nog bij te houden. De laatste kreet is steady state performance na een warm-in periode van meerdere uren, zodat degradatie genormaliseerd wordt (b.v. 80% van de max performance). Maar of dat nou een realistische representatie is van user experience? Misschien zijn subjectieve tests met SSDs gewoon wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 19:34:
Misschien zijn subjectieve tests met SSDs gewoon wel beter.
Je bedoelt een lijst als deze alleen voor ssd http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-9672

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@ B-Force: wat je daar noemt zijn goeie toegangstijden, weet je wel zeker dat je een slechte nieuwe V2 versie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Sjah schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 20:20:
@ B-Force: wat je daar noemt zijn goeie toegangstijden, weet je wel zeker dat je een slechte nieuwe V2 versie hebt?
Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat de gemeten snelheden belachelijk laag zijn.
Daarvoor koop ik niet een duurdere Vertex 2 :(

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34
Als je 55,9GB schijfruimte hebt en access times sub 0,3 ms is het sowieso 34nm.
De lage snelheden zijn dus te wijten aan iets anders (drivers, partitie niet alligned, geen lege pages beschikbaar, trim werkt niet, bootschijf is net met iets anders bezig, ...)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik heb getest in een andere machine met die Gigabyte 880GMA
Zelfde resultaat.

Die machine is afgelopen weekend helemaal opnieuw geïnstalleerd.
(staat nog amper iets op)

[ Voor 52% gewijzigd door B_FORCE op 08-02-2011 20:41 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel bytes is 55,9GB? ;)

rechtsklik op C partitie en dan eigenschappen, staat er iets wat in de buurt komt van 59 900 000 000? dan heb je een 34nm, een 25nm heeft ongeveer 55 000 000 000 bytes capaciteit (5,12GB minder dan de "volledige" 60*10*9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 20:38:
Hoeveel bytes is 55,9GB? ;)

rechtsklik op C partitie en dan eigenschappen, staat er iets wat in de buurt komt van 59 900 000 000? dan heb je een 34nm, een 25nm heeft ongeveer 55 000 000 000 bytes capaciteit (5,12GB minder dan de "volledige" 60*10*9)
Ik heb twee partities + nog een beetje lege ruimte (zoals aangeraden).
Die methode gaat dus niet helemaal werken ;)

edit:
Gek genoeg doet de WIPER tool van OCZ het ook niet meer.
Die deed het gisteren nog wel?
Of is die wiper tool niet nodig bij vertex 2?

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 08-02-2011 20:44 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:10

Boedha

Niks

Zijn dit een beetje normale waardes snap er niks meer van namelijk. :|
OCZ vertex 2 120gb firmware 1.28 (stond er al op dus vermoedelijk eentje met 24nm chips)

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/a.ankersmit/as-ssd-bench%20OCZ-VERTEX2%20ATA%20%208-2-2011%2021-35-53.png

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja vergelijk met het origineel (120GB 34nm Vertex 2):

Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/SSD/OCZ/Vertex2/ASSSD.PNG

Dus voor de 120GB Vertex 2 is het van 130MB/s -> 75MB/s gegaan

Voor de 60GB Vertex 2 is het van 100MB/s -> 35MB/s gegaan. Ook de 4K threaded read is lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

De huidige Corsair F-series met SandForce controller zijn toch nog steeds 34nm?
Goed alternatief nu voor de mensen die een OCZ Vertex2 willen cq. wilden. :)

Wat een enorme bummer van OCZ, ik hoor ze nog zeggen:
"We droppen de OCZ DRAM-tak en we gaan ons meer focussen op onze OCZ SSD producten!" :X

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Da's een goeie vraag. Al het echt waar is dat ze bijna niet meer aan 34nm kunnen komen, dan zal Corsair er ook vast mee te maken hebben? Maar of die dezelfde strategie gaan gebruiken.. (verkopen onder hetzelfde produkt).

Gezien het verhaal wat OCZ houdt, over dat er altijd één nand ic nodig is voor reserved space en daarom de beschikbare grootte kleiner is geworden, lijkt het me dat ze minder channels gebruiken (nand 2x zo groot, helft aantal channels). Wat ook de lagere snelheid verklaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik heb trouwens firmware versie 1.27

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan ook de groote bekijken bij schijfbeheer, mits je de 60GB schijf hebt zou die in de buurt van de 55,8GiB uitkomen. Volgens mij is dat inderdaad het geval (ik hoorde 55,9?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:10:

Dus voor de 120GB Vertex 2 is het van 130MB/s -> 75MB/s gegaan

Voor de 60GB Vertex 2 is het van 100MB/s -> 35MB/s gegaan. Ook de 4K threaded read is lager.
Die "downgrades" zijn dan nog met nieuwe schijven ;) Ik merk met mn Vertex 2 60GB (34nm nog :) ) dat mijn performance van ~90MBps naar 60-65MBps is gegaan (dat zijn dan de write snelheden, read is nog steeds prima)
Oftewel ik hoop niet dat de "settled" state van de 25nm versies straks nog maar op 20MBps write snelheden zitten....

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Voor de mensen die nog XP of Vista gebuiken en een SSD hebben die TRIM ondersteunt:
O&O Defrag Professional v14 bied de mogelijkheid om alsnog TRIM te gebruiken.
Dit is niet realtime zoals in Windows 7, maar kan wel scheduled aangesproken worden.

http://www.oo-software.co...ducts/oodefrag/index.html <-- onder Details - "O&O Defrag and Solid Sate Drives" (PDF document)
quote: O&O SSD PDF
O&O Defrag supports SSDs under all current Windows Versions
The new O&O Defrag 14,4 implements the optimization of SSDs using the TRIM functionality according to the ATA standard5. For the first time, O&O Defrag 14 allows a user-friendly solution for optimizing all the drives on a computer - regardless of their manufacturer, or whether they are SSDs or mechanical hard disks.
quote: O&O SSD PDF
Requirements and restrictions:
In principle, the O&O Defrag 14 TRIM functionality works independently of the operating system. Unlike most manufacturers, all standard file systems of Windows are supported: not only NTFS, but also FAT/FAT32, and exFAT (available since Windows Vista). However, the following requirements for hardware and drivers must be met:

The SSD supports the TRIM command:
This should be given to all current drives with the latest firmware. At the time of publication of this white paper, the following SSDs or SSD controllers support the TRIM command:
Intel X25-M and X18-M G2 G2 (“Postville”)
SSDs with Indilinx Barefoot (e.g. OCZ Vertex)
SSDs with SandForce SF1200 or SF1500 Force (e.g. OCZ Vertex 2)
SSDs with Samsung RBB (e.g. OCZ Apex, Samsung PB22-J)
Samsung 470
SSDs with the latest controllers from Toshiba
SSDs with the latest controllers from Marvell (e.g. Crucial RealSSD C300)
And much more! If in doubt, please contact the manufacturer!

SSD is attached to a SATA controller which runs in AHCI mode:
Technically speaking, TRIM commands can also be run in the IDE mode, however, they will
block all the read and write commands of the system. Without AHCI, the system will literally
stop still during the implementation of TRIM for several seconds to minutes – and this is unac-
ceptable for our customers in our view.
Drives attached to RAID or SAS controllers are not supported
SSDs in RAID arrays are not supported

SATA drivers must be able to pass on TRIM commands to SSDs (ask the manufacturer if necessary)
Currently, only the latest drivers from Intel (iaStor) and the Windows native AHCI driver from
Microsoft (msahci) can pass on TRIM commands
Dus, een SSD met TRIM, SATA controller in AHCI mode en AHCI drivers die TRIM Command passthrough hebben (en dat hebben de meeste inmiddels wel).
Verder niet afhankelijk van je Windows versie of filesystem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:19

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
(jarig!)
McKaamos schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 01:22:
Voor de mensen die nog XP of Vista gebuiken en een SSD hebben die TRIM ondersteunt:
O&O Defrag Professional v14 bied de mogelijkheid om alsnog TRIM te gebruiken.
Dit is niet realtime zoals in Windows 7, maar kan wel scheduled aangesproken worden.

http://www.oo-software.co...ducts/oodefrag/index.html <-- onder Details - "O&O Defrag and Solid Sate Drives" (PDF document)

[...]

Dus, een SSD met TRIM, SATA controller in AHCI mode en AHCI drivers die TRIM Command passthrough hebben (en dat hebben de meeste inmiddels wel).
Verder niet afhankelijk van je Windows versie of filesystem :)
Heb je dit zelf getest?
Als het goed zou werken zouden we het in de TS op kunnen nemen.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

bverstee schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 07:03:
[...]

Heb je dit zelf getest?
Als het goed zou werken zouden we het in de TS op kunnen nemen.
Nog niet, maar komt binnenkort.
Heb wel ervaring met oudere versies en die hebben altijd gedaan wat ze claimden, dus ik verwacht dat ze niet zomaar een praatje de wereld in gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Ik heb eigenlijk nog 1 vraag die ik graag beantwoord wil hebben voor mezelf voor ik een beslissing maak.

Waar zit hem het verschil tussen de Intel en corsair ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Chadi schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 07:29:
Ik heb eigenlijk nog 1 vraag die ik graag beantwoord wil hebben voor mezelf voor ik een beslissing maak.

Waar zit hem het verschil tussen de Intel en corsair ?
Intel maakt z'n eigen controller en Corsair gebruikt de (veel gebruikte) Sandforce SF1200 controller. Ze hebben beide zo hun marginale voor- en nadelen. Intel staat bekend om de sterke performance op kleine transfers en Sandforce en Indilinx zijn iets sterker in de throughput.
Het zijn meetbare verschillen, maar in de praktijk merk je er niet zo veel van als de cijfertjes zeggen. Het doet er dus niet zo veel toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Net zoals je niet gek veel van het verschil tussen de sf1200 en straks de 2000 controller zal merken. Tuurlijk is de Vertex3 sneller, maar om nou te gaan huilen als je een V2 nog hebt gehaald, nou nee. :)\

ps. Intel 3rd generation si er nog steeds niet, right... Niemand hoor ik daarover, of gaat die sowieso veel minder zijn dan SF2000?

[ Voor 24% gewijzigd door Sjah op 09-02-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan er niet echt een touw aan vastknopen ,maar er komt waarschijnlijk een nieuwe Intel 510 met 34nm nands . Een van 120GB en een 250GB http://www.fudzilla.com/m...-ssd-have-450/300mb/s-r/w

Als ik de roadmap van intel bekijk dan bekijk , staan er helemaal geen 120 en 250GB op nieuws: Roadmap van Intel met 25nm-ssd's duikt op

En als al de 34nm nands niet meer leverbaar zijn voor ssd fabrikanten , hoe kan het dan dat intel ze nog wel heeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:16:
En als al de 34nm nands niet meer leverbaar zijn voor ssd fabrikanten , hoe kan het dan dat intel ze nog wel heeft :D
Intel is zelf leverancier van 34nm en 25nm IMFT NAND. Ze kunnen gemakkelijk al wat ze nog produceren voor zichzelf houden :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
@systeemherstel,

volgens mij heb je een nieuwsbericht van tweakers gemist: nieuws: 'Intel komt in februari met sata-600-ssd's'

Daarnaast zijn 34nm nands gewoon leverbaar naar mijn weten?, dat OCZ wat anders gaat gebruiken is hun eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:16:
Kan er niet echt een touw aan vastknopen ,maar er komt waarschijnlijk een nieuwe Intel 510 met 34nm nands . Een van 120GB en een 250GB http://www.fudzilla.com/m...-ssd-have-450/300mb/s-r/w

Als ik de roadmap van intel bekijk dan bekijk , staan er helemaal geen 120 en 250GB op nieuws: Roadmap van Intel met 25nm-ssd's duikt op

Intel is zelf chipbakker ;) Als ze flash geheugen nodig hebben, dan trekken ze weer een partijtje silicium door de oven ;)
Plus, ze hebben een joint venture met Micron, die voornamelijk geheugenchip-bakker is. Iets met contracten oid ;) Wel aan Intel leveren en aan bedrijven die vriendjes met Intel zijn, anderen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:19

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
(jarig!)
Ik heb nog nergens gelezen welke fabrikant het 25nm geheugen aan OCZ levert.
Iemand een idee?

Softpedia refereert naar Intel-Micron, maar in die referentie wordt helemaal niet aangegeven dat OCZ die 25nm chips van Intel-Micron gebruikt.

Daarnaast vindt ik het erg onwaarschijnlijk dat Micron 'minder robuust' flashgeheugen levert: die naam hebben ze niet.

Sommige artikelen die de Vertex 2 met 25nm NANC MLC previewden waren zelfs hoopvol dat de prestaties hoger zouden liggen.

Die aspecten geven me de indruk dat OCZ het 25nm geheugen van een andere (wellicht onbekendere) fabrikant hebben, waarmee ze zich volgens mij flink in de vingers gaan snijden.
Waarom hebben ze in hemelsnaam de Vertex 2 'gekozen' voor de introductie van dit inferieure geheugen?
Wat een enorme misstap... Ik vrees dat dit ze wel eens 30 tot 40% verkoop van de Vertex 2 serie kan gaan kosten, en misschien lopen ze ook verkopen mis van andere series door de klap die hun naam oploopt...

[ Voor 85% gewijzigd door ByteDelight op 09-02-2011 21:35 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 19:24
Je bedoelt dat het geheugen van de Vertex 2 gewoon an sich van slechte kwaliteit is en dat dit niet per se voor de rest van het 25 nm geheugen dat gaat verschijnen hoeft te gelden, dus dat andere schijven met 25 nm geheugen mogelijk wel beter zullen presteren dan hun 34-nm-versies?

Verwijderd

Ik ben een noob op ssd gebied maar heb me vorige week toch laten verleiden door iBood. Ik kocht er de OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 180GB.
Nu heb ik deze gisteren geïnstalleerd en ook een nieuwe installatie gedaan van Windows 7. Ik las overal over overweldigende prestatiewinsten maar ik vond dit redelijk hard tegenvallen. Ik heb dan ook een test uitgevoerd met CrystalDiskMark en dit zijn de resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://berrepoot.dyndns.org:8080/50.jpg
Afbeeldingslocatie: http://berrepoot.dyndns.org:8080/500.jpg
Afbeeldingslocatie: http://berrepoot.dyndns.org:8080/1000.jpg
Afbeeldingslocatie: http://berrepoot.dyndns.org:8080/4000.jpg

Nu had ik toch stiekem gehoopt dat die groene balkjes wat groter zouden zijn maar helaas...
Ik ben dan ook op onderzoek uitgegaan en kwam al dadelijk het woord AHCI tegen, één of andere bios instelling die ik blijkbaar moet wijzigen.

Nu vraag ik mij het volgende af:
- Als ik dit wijzig, blijft mijn Windows installatie dan werken of moet ik dit volledig opnieuw doen?
- Ik heb nog 2 andere (SATA) schijven in mijn pc, ik neem aan dat deze gewoon blijven werken?
- Het lijkt mij logisch maar toch voor alle zekerheid, mijn DVD brander (ook via SATA aangesloten) zal hier wsl geen problemen door krijgen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Berrepoot

Verwijderd

Je draait IDE legacy modus, dat wil je niet op een modern systeem, zeker niet met SSD. Dus zoek 10 seconden op google en je weet hoe je naar AHCI kunt overschakelen zonder opnieuw te installeren. Dan zie je je 4K QD32 read score omhoog schieten.

Wat vind je precies tegenvallen eigenlijk?

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:24:
Ik ben een noob op ssd gebied maar heb me vorige week toch laten verleiden door iBood. Ik kocht er de OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 180GB.
Nu heb ik deze gisteren geïnstalleerd en ook een nieuwe installatie gedaan van Windows 7. Ik las overal over overweldigende prestatiewinsten maar ik vond dit redelijk hard tegenvallen. Ik heb dan ook een test uitgevoerd met CrystalDiskMark en dit zijn de resultaten:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Nu had ik toch stiekem gehoopt dat die groene balkjes wat groter zouden zijn maar helaas...
Ik ben dan ook op onderzoek uitgegaan en kwam al dadelijk het woord AHCI tegen, één of andere bios instelling die ik blijkbaar moet wijzigen.

- Als ik dit wijzig, blijft mijn Windows installatie dan werken of moet ik dit volledig opnieuw doen?
- Ik heb nog 2 andere (SATA) schijven in mijn pc, ik neem aan dat deze gewoon blijven werken?
- Het lijkt mij logisch maar toch voor alle zekerheid, mijn DVD brander (ook via SATA aangesloten) zal hier wsl geen problemen door krijgen?

Berrepoot
Alles blijft werken mits je een bepaalde waarde in je register aanpast. Deze kan je hier vinden:
http://www.ithinkdiff.com...-7-rc-after-installation/

• _H_G_
En doe een beetje rustig aan met je benchmarks. Je bent je SSD langzaam aan het vermoorden met dergelijke 5x4000MB tests. Waarschijnlijk zal je ook een secure erase moeten doen om m weer uit 'throttled state' te halen.

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:24:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Berrepoot
Dat zijn de scores die ik dus ook had verwacht :(

One World Concepts

• Sjah
Dat het niet verstandig is om het niet te vaak te doen dat benchen, geloof ik wel. Maar vermoorden, de hardware gaat er toch niet stuk van....
Plus we hebben tegenwoordig , damn nu ben ik het woord kwijt, dat die ongeldige volgeschreven ruimte in idle time aan het wissen slaat.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sjah schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:50:
Dat het niet verstandig is om het niet te vaak te doen dat benchen, geloof ik wel. Maar vermoorden, de hardware gaat er toch niet stuk van....
Plus we hebben tegenwoordig , damn nu ben ik het woord kwijt, dat die ongeldige volgeschreven ruimte in idle time aan het wissen slaat.
Writecycles zijn er nog wel, maar drastisch verbeterd en gemanaged door wear levelling systemen. Effectief verslijt je wel wat flash cellen waardoor je SSD minder lang mee gaat. Maargoed, of het echt zo erg is...
En het woord wat je zoekt is waarschijnlijk TRIM, of anders Garbage Collection ;)

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 10-02-2011 13:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:28:
Je draait IDE legacy modus, dat wil je niet op een modern systeem, zeker niet met SSD. Dus zoek 10 seconden op google en je weet hoe je naar AHCI kunt overschakelen zonder opnieuw te installeren. Dan zie je je 4K QD32 read score omhoog schieten.

Wat vind je precies tegenvallen eigenlijk?
In de specs lees ik dit:
HDD leessnelheid: 285MB/s
HDD schrijfsnelheid: 275MB/s

Als ik het goed begrijp kom ik nog niet aan de helft...

Verwijderd

De specs slaan ook nergens op, intel is de enige die reallistische cijfers opgeeft die je met een transfer kan halen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:14:
[...]

In de specs lees ik dit:

Daarom heb je AHCI nodig. Nu blijft je SATA controller steken bij ATA133 snelheden.

• _H_G_
McKaamos schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:12:
Writecycles zijn er nog wel, maar drastisch verbeterd en gemanaged door wear levelling systemen. Effectief verslijt je wel wat flash cellen waardoor je SSD minder lang mee gaat. Maargoed, of het echt zo erg is...
Gelukkig wel ja, anders zou het nog veel erger zijn. Dus als de Sandforce z'n werk doet, is de max write amplification 1 haalt met dergelijke random data. Da's nog 80GB met zo'n test. Ik denk dat Berrepoot nog niet heel veel gelezen heeft, dus ik meld het maar even (voordat ie regelmatig zo'n grote test gaat draaien).

En ATA133? Het blijft SATA? Met AHCI gaat ie die snelheden ook bij lange na niet halen (Die getallen heeft OCZ van ATTO tests). Het is natuurlijk wel aan te raden. En de laatste RST driver (als het een intel controller betreft).

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Serieus? Een simpele 40GB wegschrijven van wat benchmarks crippled een Vertex2? Is de TRIM etc van sandforce zo slecht? Throttled state? Had nergens niks geen last van met mijn intel waar er gemiddeld 50GB per dag naar geschreven werd, NIKS geen slowdowns of settled states

Zit ik nu met een Vertex2 die 190 Read en 115 Write in crystal (24/60 bij 4k) en dan is dat omdat ik nog niet op mijn normale 50GB per dag zit? Dit gaat dus ook nog eens omlaag als ik mijn ssd weer als vanouds zoals de intel gebruik?

Is die Vertex2 voor mij een miskoop? Op mijn intel deed ik 260/111 sequential en 24/70 4k zonder last te hebben van throttled crap en 'mijn ssd moet ff paar dagen bijkomen omdat ik er 100GB naar geschreven heb gisteren, soort van hangover'

EDIT:

De Vertex2 aangesloten op zowel een intel sata2 poort als een marvel sata3 poort, dacht eerst dat het aan de sata3 poort lag maar op sata2 zelfde 'bedroevende' resultaten.

[ Voor 12% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 10-02-2011 14:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:14:
In de specs lees ik dit:

De specs gaan ervan uit dat je niets anders dan nulletjes opslaat. Deze kunnen dan door de compressie-engine van jouw SSD worden verhoogt tot SATA/300 limieten. Als je dus gaat testen met ATTO of CrystalDiskMark with 0fill-optie ingeschakeld, dan krijg je wel de opgegeven spec snelheden. Die zou je ook krijgen als je flash/NAND maar 1MB/s kan schrijven. En om dit te begrijpen heb ik het voorbeeld gebruikt van een ouderwetse 56K modem dus dus maar 6KB/s kan vervoeren, maar als je er een compressie-engine tussen zet en je verstuurt alleen maar nulletjes, kun je theoretisch 100 gigabit door een 56K modem pushen. Of dat niet gewoon misleiding is omdat fysiek er dan alsnog tegen <1MB/s wordt geschreven, moet je zelf maar bepalen.

Feit is wel dat de specs die OCZ/Sandforce opgeeft ontzettend rooskleurig zijn en in de praktijk niet gehaald worden. Toch is het geen slechte SSD, en je scores zijn verder goed behalve de 4K-32/64 read scores omdat je IDE legacy modus draait in plaats van AHCI, waardoor je geen toegang hebt tot NCQ en dus maar één kanaal van je SSD tegelijk kan gebruiken als je random reads doet.
McKaamos schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:15:
Daarom heb je AHCI nodig. Nu blijft je SATA controller steken bij ATA133 snelheden.
IDE of AHCI maakt in principe niets qua snelheid uit, ook kan TRIM prima onder IDE werken. Voor SSDs wil je wel AHCI omdat dit NCQ inschakelt en dat is goed voor je random read snelheden. In plaats van 20MB/s random read kun je dan 200MB/s halen; 10 keer zo hoog dus. Dit gaat vooral op bij Intel SSDs, die 10 kanalen hebben. Sandforce en Micron hebben er doorgaans 8, Indilinx slechts 4. Zonder NCQ kun je maar één kanaal tegelijk gebruiken voor random reads.

Dus AHCI geeft je de features NCQ (32 requests kunnen queuen) en hot-plug. Onder Windows zie je het verschil vooral omdat je HDDs/SSDs en zelfs optical in het lijstje 'hardware veilig verwijderen' staan. Dan is AHCI ingeschakeld. NCQ kan niet zonder AHCI werken, daarom dat je voor SSDs dus AHCI wilt draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 15:10 ]

• propheseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-03 22:49

propheseus

Doo mer heanig an

Ik zoek een SSD harde schijf voor een Dell XPS17. Ik ga hem gebruiken als bootschijf. Misschien dat ik er één of twee spelletjes bij op pleur. Welke raden jullie mij aan? Deze kan ik toch prima in een notebook inbouwen?
Intel Postville X25 80GB
Is het nog te doen om een 40Gig aan te schaffen of is dit tegenwoordig echt te weinig?

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
40 GB is erg weinig voor Vista / Windows 7. Ik heb jarenlang Windows XP op een 16GB MTron gedraaid; dat ging heel goed voor normale zaken.

2 spellen en een OS; Neem liever 80 GB. Ik gebruik ook een 80 GB Postville en dat is nog maar net te doen en dan heb ik spellen en grote programma's op een andere drive staan.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Sjah
40 is te weinig voor de meesten, als ik kijk wat mijn Win7 na 2 weken in beslag neemt, heb niks groots installt, ook geen Office: 20 GB.

Paar spellen erbij kan dan net. Nee denk dat 60GB dan de gouden weg is, bespaar je mooi tov die 80GB. Alleen, tja Vortex2 is nu even geen optie denk ik he... Maar deze is er ook nog pricewatch: Corsair F60 60GB

• 10goto10
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-12-2024
0rbit schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:33:
40 GB is erg weinig voor Vista / Windows 7. Ik heb jarenlang Windows XP op een 16GB MTron gedraaid; dat ging heel goed voor normale zaken.

2 spellen en een OS; Neem liever 80 GB. Ik gebruik ook een 80 GB Postville en dat is nog maar net te doen en dan heb ik spellen en grote programma's op een andere drive staan.
Hier ook een voorstander van 80GB. Daar zit je zo aan: OS, paar dikke softwarepakketten (Adobe CS5, Office), Steam en/of losse games, etc. Zeker als je een vriendin hebt die Zylom games installeert, ze een uur speelt, en dan alleen de shortcut weggooit 8)7

• _H_G_
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:36:
Serieus? Een simpele 40GB wegschrijven van wat benchmarks crippled een Vertex2? Is de TRIM etc van sandforce zo slecht? Throttled state? Had nergens niks geen last van met mijn intel waar er gemiddeld 50GB per dag naar geschreven werd, NIKS geen slowdowns of settled states
Een Intel heeft geen DuraWrite. Appels en Peren. Het heeft ook voordelen: bij normaal gebruik kan een Sandforce een veel betere write amplication krijgen dan een Intel. En bij normaal gebruik kan die throttled state ook niet optreden. Als je graag afwijkt van normaal gebruik (50GB/dag bijvoorbeeld), dan is het inderdaad de vraag of zo'n SSD wel geschikt voor je is.

Leeft je Intel SSD nog trouwens? Ben wel benieuwd hoeveel TBs je er intussen op hebt geschreven (uit te lezen via SMART). Misschien valt het in de praktijk allemaal wel mee, al heb je ook gebruikers die zich al zorgen maken bij normaal gebruik (en tweaken om levensduur te bevorderen).

Verwijderd

Hebben mensen nog ervaring met de beste en snelste prestaties voor SSD in raid-0?
Mijn Revodrive X2 is maar iets sneller dan de twee Vertex 2 SSD schijven in raid-0.
De Revodrive X2 zou veel sneller moeten zijn.

Nu staat de Revodrive X2 zoals standaard in raid-0 met een stripe size van 64KB.
Hierop staat Windows 7 Pro 64bit met de nodige programma's.

Voor films en dergelijke gebruik in de Vertex 2 in raid-0 met ook een stripe size van 64KB welke wel verdomd snel is. Nog de oude 34nm versie.

Voor de Revodrive X2 heb ik al de OCZ SSD tweaktool gebruikt maar geen verschil.
Moet ik de strip size misschien veranderen naar 128KB of juist 4KB?

• ChojinZ
  • Laatst online: 10-09 16:03
Ik wil ook een SSD aanschaffen maar ik weet niet waar ik goed aan doe.

Ik heb al een Intel Postville (80Gb) en twijfel nu tussen een 2e Postville of Corsair F80. De postville is iets goedkoper maar de Corsair is (op papier ;) ) sneller.

Nu betaal ik liever iets meer voor een snellere schijf, maar merk ik dat ook in de praktijk? Echt bijzondere dingen doe ik er niet mee. Wat standaard desktop werk en af en toe een spelletje.

Dus.... welke is het verstandigst om te halen? de Postville of toch de Corsair?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
_H_G_ schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:43:
[...]

Een Intel heeft geen DuraWrite. Appels en Peren. Het heeft ook voordelen: bij normaal gebruik kan een Sandforce een veel betere write amplication krijgen dan een Intel. En bij normaal gebruik kan die throttled state ook niet optreden. Als je graag afwijkt van normaal gebruik (50GB/dag bijvoorbeeld), dan is het inderdaad de vraag of zo'n SSD wel geschikt voor je is.

Leeft je Intel SSD nog trouwens? Ben wel benieuwd hoeveel TBs je er intussen op hebt geschreven (uit te lezen via SMART). Misschien valt het in de praktijk allemaal wel mee, al heb je ook gebruikers die zich al zorgen maken bij normaal gebruik (en tweaken om levensduur te bevorderen).
Intel is nog rock solid, helemaal niks mis mee, 8TB naar geschreven in periode van een jaar (waarvan de helft daadwerkelijke aan-tijd) wat neer komt op gemiddeld 44GB per 24 uur. Nergens last van m.b.t. slowdowns o.i.d. en health status zit op 98% volgens de drive zelf en volgens ssd life gaat ie nog 10 jaar mee met huidig gebruik. Dus ja, een SSD is prima geschikt voor mij. De vraag is of de Vertex2 die ik als upgrade heb aangeschaft niet gewoon minderwaardig is aan mijn Intel voor in mijn pc.

Want in de praktijk is het bij een intel ssd echt onnozel om al die vage 'bespaar mijn ssd
tweaks' uit te voeren, is de vertex2 dan wel een zorgenkindje waar een beetje tweaker gebruik de drive kreupel maakt? (50GB per dag aan writes is niet zo heel erg veel hoor)

Hoor graag over jullie gebruikerservaringen omtrend deze situatie, intel staat te koop maar als die vertex voor mij niks is behoud ik uiteraard mijn intel.

[ Voor 13% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 10-02-2011 15:58 ]

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:45:
Hebben mensen nog ervaring met de beste en snelste prestaties voor SSD in raid-0?
Mijn Revodrive X2 is maar iets sneller dan de twee Vertex 2 SSD schijven in raid-0.
De Revodrive X2 zou veel sneller moeten zijn.

Nu staat de Revodrive X2 zoals standaard in raid-0 met een stripe size van 64KB.
Hierop staat Windows 7 Pro 64bit met de nodige programma's.

Voor films en dergelijke gebruik in de Vertex 2 in raid-0 met ook een stripe size van 64KB welke wel verdomd snel is. Nog de oude 34nm versie.

Voor de Revodrive X2 heb ik al de OCZ SSD tweaktool gebruikt maar geen verschil.
Moet ik de strip size misschien veranderen naar 128KB of juist 4KB?
16KB stripesize voor SSD's in Raid0; 128KB stripesize voor HDD's in Raid0. ;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 00:33
Ik vraag me eigenlijk af wat nou echt de voordelen zijn van een SSD als bootschijf.
Ik zit eraan te denken om een Postville te gebruiken voor mijn games/ progs maar niet Windows 7.
Immers starten/laden games/progs dan alsnog super snel op, en dat scheelt me al snel 20GB en veel gedoe.

Dus wat zijn nou eigenlijk echt de voordelen van een SSD als bootschijf, afgezien van het sneller opstarten van de pc?

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aanschafadvies? Begeeft u allen naar [BBG aanschaf] SSD.