Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
zelfs als alle keys gekraakt zijn, kan sony zijn ps3 weer helemaal dichtgooien!
Zelfs sony had gerekend op het feit dat dit ging gebeuren!

kennen jullie het verhaal van de broncode nog? die man die films kon comprimeren tot enkele mb's
maar op mysterieuze wijze ineens dood gevonden werd?
Sony is groot, maar apple is ook groot, en er zijn meer bedrijven die belang hebben bij de dood van deze hacker! Dit klinkt misschien ver gezocht, maar Geohotz heeft ooit op zijn twitter laten doorschemeren dat hij bang was dat apple hem zou laten vermoorden!

Geloof me sony had achter de schermen allang rekening gehouden met dit gebeuren!
ze zullen het nu via de juridische weg proberen. maar werkt dat niet dan wordt Geohotz geen 40 ;w

Maar om even in te gaan op het beveiligen 3,56 is niet gekraakt, sony bleek toch nog wat andere tricks te hebben. uiteraard gaan ze deze wel hacken!

maar wat als sony heeft complete besturingssysteem veranderd, alle drivers keys etc.. en oude games via speciale bc compatibility laat draaien ;)

hardware zelf wordt aangestuurd via software, dus kunnen zij alle sleutels veranderen via een mega update!
en het hele systeem compleet veranderen!

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 16:54
Lol wtf is dit voor alu-hoedjes verhaal... prachtig :D

Sony kan hier helemaal niks meer aan doen, hooguit vertragen, dat hebben ze zelf al toegegeven in de juridische documenten en dat is ook al te zien met het cracken van 3.56.
Ook al veranderen ze alle keys dan kunnen ze nog niet de metldr keys veranderen, die liggen vast per device en zijn niet te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Ik heb ém gescreenshot en boven mijn bed gehangen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:22
Today Logic-Sunrise reports that several members of Spanish site Elotrolado are currently working on a PS3 Media Center with MKV and NTFS support.

To quote, roughly translated: Our friends on the other side of the Pyrenees from the forum Elotrolado we have a project that many expect. This is a media center with support MKV and NTFS.

Authors at the head of the project are: AdriHades: Colabor and Beta testing, Chaky: Creator of the GUI, The_marioga: Creator of the file system and analysis of XML for configuration. Some features:

•Audio playback
•Playing Videos
•Picture Playback
•Support NTFS and MKV

Current project:

•Ongoing: libntfs for NTFS support and libmatroska for playing MKV files.
•Progress 40% and no date of publication.

Here is a screenshot of the GUI at the moment (This is not the graphical interface of the final product, it is only there to show the existence of the project.)

Stay tuned for more PS3 Hacks news. Also be sure to drop by the PS3 Hacks Forum for updates!
:D

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een stomme vraag, maar je kan toch een willekeurige usb stick aansluiten op je ps3 of moet dat er 1 van sony zijn??
Er was laatst iets van een firmware update die aangaf dat je alleen nog maar sony appartuur aan kon sluiten (toch??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:42:
Misschien een stomme vraag, maar je kan toch een willekeurige usb stick aansluiten op je ps3 om moet dat er 1 van sony zijn??
Er was laatst iets van een firmware update die aangaf dat je alleen nog maar sony appartuur aan kon sluiten (toch??)
ik gebruik in ieder geval geen sony usb stick ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:42:
Dat ging over controllers, nog niet over usbmemory.

Overigens zie ik nog wel 1 model wat sony kan toepassen om het weer dicht te zetten, op stations waarop nog firmware updates op worden gedaan.
Stap 1: Vervang de keys en plug de holes.
Stap 2: Whitelist alle bestaande games &apps, home-signed applicaties en firmware zullen dus niet gewhitelist zijn. Nieuwe games moeten nieuwe keys gebruiken.

Dit is ongeveer wat nintendo voor de DSi gedaan heeft om toch nog compatible te zijn me de DS maar wel de homebrew uit te schakelen. (inderdaad, nieuwe hardware)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46
leuk_he schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:59:
[...]

Overigens zie ik nog wel 1 model wat sony kan toepassen om het weer dicht te zetten, op stations waarop nog firmware updates op worden gedaan.
Stap 2: Whitelist alle bestaande games &apps, home-signed applicaties en firmware zullen dus niet gewhitelist zijn. Nieuwe games moeten nieuwe keys gebruiken.

Dit is ongeveer wat nintendo voor de DSi gedaan heeft om toch nog compatible te zijn me de DS maar wel de homebrew uit te schakelen. (inderdaad, nieuwe hardware)
en waarop wil je de games dan gaan whitelisten? Omdat alles wat er nu is uitgebracht redelijk open ligt, moet het mogelijk zijn games aan te passen zodat ze als whitelisted gezien worden denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 21:16:
En 3.56 is binnen 24 uur gehackt. Sony gaat dit kat en muis spel verliezen en kan zich beter op de ps4 richten, denk ik.
Je bedoeld dat ze de firmware konden "lezen"? Ja dat was ook logisch aangezien ze dezelfde keys gebruiken... Vind je dat knap?

Daarnaast is het richten op de PS4 natuurlijk een beetje raar. de 360 is 4 jaar geleden gehacked. Moesten ook zij zich dan maar richten op de xbox 720? Met steeds een nieuwe firmware al die "tooltjes" onbruikbaar maken is voorlopig voldoende om het ze niet gemakkelijk te maken. Als je met steeds nieuwe firmware de jailbreaks kan tegengaan dan is het doel van de firmware al geslaagd. Ookal duurt het slechts "dagen" om de beoel tegen te gaan. Op een gegeven moment ontstaat er wildgroei en zullen er een hoop consoles gebricked raken, dure hobby wordt dat.

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:43
leuk_he schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:59:
[...]

Ik denk niet dat dat ook gaat werken.
Ze kunnen dan keys gebruiken van gewhiteliste spellen en deze plakken in de nieuwere spellen.

Klinkt supersimpel maar zal het vast niet wezen, maar dat zal 1 van de eerste dingen zijn die de community gaat proberen. Beetje hetzelfde als Wave 3 en 4 bij Xbox 360 spellen.

Het is nu trouwens mogelijk om CFW te spoofen. Gewoon het versie nummer veranderen van 3.55 naar 3.56 blijkt het te doen.

PSN: Leech1984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:07
swopdark schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:50:
Daarnaast is het richten op de PS4 natuurlijk een beetje raar. de 360 is 4 jaar geleden gehacked. Moesten ook zij zich dan maar richten op de xbox 720? Met steeds een nieuwe firmware al die "tooltjes" onbruikbaar maken is voorlopig voldoende om het ze niet gemakkelijk te maken. Als je met steeds nieuwe firmware de jailbreaks kan tegengaan dan is het doel van de firmware al geslaagd. Ookal duurt het slechts "dagen" om de beoel tegen te gaan. Op een gegeven moment ontstaat er wildgroei en zullen er een hoop consoles gebricked raken, dure hobby wordt dat.
Daarbij, steeds meer games gaan 'online registratie' verplichten, ze kunnen het gros van nieuwe games nog gewoon ombouwen tot een online activatie systeem, hoe gekraakt je PS3 dan ook mag zijn, zonder CD-key online invoeren.. kan je niets met je gekopieerde game. Discussie van 'internet verplichting', de PC heeft dit al erg lange tijd, kwestie van tijd tot het ook naar consoles komt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 21:33
Dutchzilla schreef op maandag 31 januari 2011 @ 00:27:
.... weggeknipt sterk verhaal....

maar wat als sony heeft complete besturingssysteem veranderd, alle drivers keys etc.. en oude games via speciale bc compatibility laat draaien ;)

hardware zelf wordt aangestuurd via software, dus kunnen zij alle sleutels veranderen via een mega update!
en het hele systeem compleet veranderen!
Gaat nog steeds niets opleveren. Want ook in die zogenaamde BC compatibility mode (zo noem jij het) moet volledige toegang hebben tot de hardware om het spel te kunnen draaien. Dus zolang jij je homebrew code doet voorkomen als een oude versie van het spel heb je volledige toegang en kan je dus gewoon homebrew draaien met volledige toegang tot de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Sony's meest recente middelvinger naar de consument:
nieuws: PS3-firmware v3.56 bevat rootkit

Grote grap, aangezien het helemaal niks meer met het PSN-verhaal (en bijborende overeenkomst) te maken heeft inmiddels. Nu willen ze code uit kunnen voeren ZODRA een PS3 op internet gaat met een rootkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Jup, goeie actie als je het mij vraagt :)

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
SinergyX schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 15:04:
Geweldig ja, weg met privacy! Sony bepaalt! ;(
Je kunt toch nooit voor rootkits zijn, zelfs al is het om cheaters tegen te gaan. De kwade werken eromheen en de goede geven vrijheid op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, ik ben het ook eens met deze actie van Sony :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Dat je tegen piraterij en cheaten bent vind ik goed te begrijpen, dat ben ik ook, maar ik snap echt met geen mogelijkheid dat jullie voor rootkits kunnen zijn.

Jullie vinden het ook niet erg als Microsoft of Apple een rootkit inbouwt in hun OS, waarmee ze je pc op afstand onklaar kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Microsoft WPA? Daarmee konden ze al jaren je Windows 'onklaar' maken. Enorm hoeveelheid gameguard/punkbuster games kunnen accounts blokkeren en IP bans uitdelen, je game is in principe 'onklaar' gemaakt. En dan natuurlijk nog WP7, die doodleuk programma's deinstalleert als je je jailbreak kwijt bent en er staat software van buiten de Market op (hoe 'legaal' die software ook is, youtube player bijvoorbeeld - in vergelijking met de homebrew Linux/OtherOS).

Ironisch eigelijk, waar Google/Gmail vrij mag scannen en advertenties mag plaatsen obv jouw gedrag en inhoud van email, is het eigelijk allemaal best, die gasten zijn wel te vertrouwen toch? Maar komt er een tool waarmee actief wordt gezocht naar 'foute software', oh oh oh, boe boe Sony en hoho privacy. Virusscanners kunnen sinds jaar en dag al door bestanden zoeken, tot zelfs het onklaar maken van Windows (AVG anyone?), foei AVG en we gaan weer vrolijk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopinfreak
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 14:38:
Ik als consument ervaar dit zeker niet als een middelvinger, integendeel.
SidewalkSuper schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:05:
Jullie vinden het ook niet erg als Microsoft of Apple een rootkit inbouwt in hun OS, waarmee ze je pc op afstand onklaar kunnen maken?
Je kunt een Playstation niet met een PC vergelijken. (en nu niet met dat Linux verhaal aankomen a.u.b. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
De WGA is geen rootkit he, die voert niets uit zolang je het niet update.
Dit is software die uitgevoerd kan worden op het moment dat er internetverbinding is en Sony er zin in heeft.
Dat er software is die abusievelijk je pc onklaar maakt is natuurlijk niet goed, maar daar is geen intentie aanwezig en gaat het nogmaals niet om een rootkit.
Chopinfreak schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:14:
Je kunt een Playstation niet met een PC vergelijken. (en nu niet met dat Linux verhaal aankomen a.u.b. )
Natuurlijk kan dat wel (waarom zou je niet met Linux aan mogen komen in deze discussie), maar maak er dan bijvoorbeeld een telefoon van ofzo. Je nieuwe iPhone of Android met een rootkit... zelfde verhaal

[ Voor 64% gewijzigd door SidewalkSuper op 01-02-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
SidewalkSuper schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:15:
De WPA is geen rootkit he, die voert niets uit zolang je het niet update.
Dit is software die uitgevoerd kan worden op het moment dat er internetverbinding is en Sony er zin in heeft.
Zolang jij je firmware niet opdate, doet de rootkit van Sony ook niets. WPA doet ook verder niets zolang je dat niet installeert, maar gaat gewoon zijn werk doen op het moment hij internet heeft (activatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Wel, die firmware (en dus ook rootkit) zoekt al contact met Sony zodra je je PS3 aanzet (mits je internetverbinding hebt). Dat doet WGA nooit, totdat je gaat proberen te updaten.

Sorry SinergyX, maar jij snapt duidelijk de parallel niet hier.
Dat een gamedeveloper je gepirate account blokkeert is hun goed recht. Dat Sony je bij het overtreden van de PSN voorwaarden van PSN banned is hun goed recht.

Dat er een rootkit is die een mogelijkheid biedt om de hardware onklaar te maken is niemands recht. Die PS3 is immers van jou.

[ Voor 69% gewijzigd door SidewalkSuper op 01-02-2011 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik volg het nieuws niet zo maar is er al zicht op een C64 of amiga emulator voor de PS3? Lijkt me leuk om weer eens een C64 spel op het grote scherm te spelen. Is het in de toekomst nu mogelijk om zelf een CD te branden met zo'n emu erop en die in je PS3 te stoppen of moet je hem echt jailbreaken?

Al ben ik niet echt van plan om m'n PS3 te gaan jailbreaken. Al heb ik hem al een hele poos maar op 2.42 draaien voor m'n mediaserver (PMS). Nooit de noodzaak gevoeld om verder de firmware te updaten (geen substantiele extra's of updates voor bijvoorbeeld de browser) en het PSN kan me nou ook niet echt boeien.

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 13:28

iNFiNiTY-

pro

LOL :+

Iemand al een een RSOD gehad? (red screen of death!) of dat de ps3 aan gaat.. even een zucht geeft en dan uit gaat? (groen...rood) geen beeld.

[ Voor 72% gewijzigd door psychoclown op 01-02-2011 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 23:00
haha brilliant

[ Voor 80% gewijzigd door psychoclown op 01-02-2011 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

CapTVK schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:23:
Is er al zicht op een C64 of amiga emulator voor de PS3? Lijkt me leuk om weer eens een C64 spel op het grote scherm te spelen.
Waarom wil je dit perse op de PS3 afspelen? Kan je dit niet gewoon op je pc of laptop, gekoppeld aan je (grote scherm ) monitor / tv doen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:22
Looks like junkie caught a virus, wat een geweldig verhaal!!! :D
Anyway, alleen al deze acties die Sony allemaal doet zouden me uit principe de machine laten jailbreaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Destianto schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:39:
[...]

Waarom wil je dit perse op de PS3 afspelen? Kan je dit niet gewoon op je pc of laptop, gekoppeld aan je (grote scherm ) monitor / tv doen.
Gewoon omdat het misschien kan? Heb hier ook nog een losse C64DTV staan dus dat is het niet (al zien de graphics er niet zo best uit op een groot scherm natuurlijk). Bovendien als die C64 emu gewoon met de ps3 controllers overweg kan heb je een mooie toegangkelijke 2 player mode ipv het toetsenbord. Op de bank IK+ spelen met je PS3 zou leuk zijn.

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 18:55
Modbreak:Zulk soort reacties lokken alleen maar en is niet het doel van dit topic.
We bespreken hier de hack zelf en niet waarom iemand het zou willen doen.

[ Voor 82% gewijzigd door psychoclown op 01-02-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki

Grote grap, aangezien het helemaal niks meer met het PSN-verhaal (en bijborende overeenkomst) te maken heeft inmiddels. Nu willen ze code uit kunnen voeren ZODRA een PS3 op internet gaat met een rootkit.
Mooi dat ze dan vervolgens mensen aanklagen voor 'unlawful acces' van hun eigen PS3 hardware. Maar vervolgens wel andermans gekochte hardware met dit soort zooi volgooien.
Tot die hackers ook de achteringang in kunnen via de rootkit en jouw PS3 gaan inlezen en aanpassen. Dat is een goede kans gezien dat ze nu bijna alles kunnen reversen. En dan gaat Sony dat proberen op de hackers te smijten terwijl ze zelf zo stom zijn om zo'n achterdeur in te bouwen en geld belangrijker te vinden dan de betalende consument.
SinergyX schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:18:
[...]

Zolang jij je firmware niet opdate, doet de rootkit van Sony ook niets. WPA doet ook verder niets zolang je dat niet installeert, maar gaat gewoon zijn werk doen op het moment hij internet heeft (activatie).
Ja, en zo lang je niet updatet doet je PS3 überhaupt niets als je je aan de officiële regels van Sony houdt: geen PSN, nieuwe games doen het niet etc etc. Dus dat is geen vergelijking.
Je mag toch ook gewoon films en muziek downloaden in Nederland?

[ Voor 7% gewijzigd door psychoclown op 01-02-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wow denk je nou echt niet verder dan je eigen kleine wereldje? Wat dacht je van het tegengaan van hacktools, de z.g trophie hacks etc die het voor ons consumenten een stuk minder leuk maken op het PSN. Ik en heel veel anderen zijn erg blij met deze feat en geeft eigenlijk een dikke middelvinger naar de mensen die hun software onrechtmatig aanpassen en daarbij ook op PSN willen. Dit is voor ons consumenten een van de beste moves van Sony tegen anti consumenten. Daarnaast zijn de hackertjes er ook nog niet in geslaagd code te laten draaien op 3.56. Hahah en die hackers maar roepen dat Sony niks meer kon om ze tegen te houden.

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dangerpaki schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:16:
Mooi dat ze dan vervolgens mensen aanklagen voor 'unlawful acces' van hun eigen PS3 hardware. Maar vervolgens wel andermans gekochte hardware met dit soort zooi volgooien.
Dat MS met haar 360 en windows 7 dit al jaren doet en er niemand naar kraait doet er zeker niet toe? Iedereen mag haar inkomsten beschermen behalve Sony?
Tot die hackers ook de achteringang in kunnen via de rootkit en jouw PS3 gaan inlezen en aanpassen. Dat is een goede kans gezien dat ze nu bijna alles kunnen reversen. En dan gaat Sony dat proberen op de hackers te smijten terwijl ze zelf zo stom zijn om zo'n achterdeur in te bouwen en geld belangrijker te vinden dan de betalende consument.
Misschien begrijp je het niet helemaal maar zonder de betalende consument is er ook geen geld, klinkt best logisch toch? |:( 8)7 :X Maargoed gelukkig scant Sony niet op de madia bestanden maar op de uitvboerende bestanden onder "game" en kunnen ze zonder firmware update de scanbare onderdelen wijzigen dus lopen de hackers altijd achter de feiten aan.
Ja, en zo lang je niet updatet doet je PS3 überhaupt niets als je je aan de officiële regels van Sony houdt: geen PSN, nieuwe games doen het niet etc etc. Dus dat is geen vergelijking.
je doet net alsof je dat allemaal niet wist terwijl je als je iets koopt allerlei teksten krijgt die jij niet leest, idem met de eerste keer dat je je PS3 opstart of dat je je aanmeld op het PSN. Als jij gebruik wilt maken van het PSN en al haar diensten dan vind ik het redelijk logisch dat Sony graag wilt dat je dat onder hun voorwaarden doet. Als jij een stoeprand op je PS3 wil metselen, prima daar zal sony niet wakker om liggen. Pas je "hun" software aan.. nee dat mag dus niet. Dat gaan ze hiermee dus tegen.
Je mag toch ook gewoon films en muziek downloaden in Nederland?
Volgens de wet mag alles maar jij weet net zo goed als ik dat je niet hebt betaald voor de film. Net als gestolen waar kopen van een heler is dat strafbaar maar het downloaden van games en films helaas nog niet.

[ Voor 7% gewijzigd door swopdark op 01-02-2011 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Ik zie nog steeds liever een CD-Key systeem oid waardoor games niet gekopieerd kunnen worden voor online gaming (oid) maar toch homebrew mogelijkheden zonder bans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]SidewalkSuper schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 14:38[/message]:

sony = evil :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
swopdark schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:17:
[...]
wow denk je nou echt niet verder dan je eigen kleine wereldje? Wat dacht je van het tegengaan van hacktools, de z.g trophie hacks etc die het voor ons consumenten een stuk minder leuk maken op het PSN. Ik en heel veel anderen zijn erg blij met deze feat en geeft eigenlijk een dikke middelvinger naar de mensen die hun software onrechtmatig aanpassen en daarbij ook op PSN willen. Dit is voor ons consumenten een van de beste moves van Sony tegen anti consumenten. Daarnaast zijn de hackertjes er ook nog niet in geslaagd code te laten draaien op 3.56. Hahah en die hackers maar roepen dat Sony niks meer kon om ze tegen te houden.
Blijkbaar denk jij niet verder dan jouw wereldje. Mijn wereld stopt niet bij een trophy of een cheatende gebruiker op PSN, die ik net zo irritant vind als jij.
Dit gaat over consumentenrechten, over multinationals die de juiste paden horen te bewandelen en een goed voorbeeld horen te geven in plaats van onrechtmatige! acties te doen (want anders is het niet, met functies verwijderen en na de koop willen aanpassen van software zónder toestemming van de gebruiker).
Code draaien op 3.56 is toch nooit de bedoeling geweest, maar is 5minuten werk. Homebrew kan op 3.55, en 3.56 kan je spoofen als je dat zou willen, dus alles wat er nodig zou kunnen zijn voor een gebruiker is er.

Buitengewoon kinderachtig hoe je je opstelt (met je denigrerende toon richting mij en het wegzetten van jailbreakers als onrechtmatig (wat het natuurlijk niet is zie onderstaande quote)), door het op de man proberen te spelen, in plaats van de discussie normaal aan te gaan
Een recht dat wij in Nederland kennen in artikel 45m Auteurswet. Het maken van een kopie van een stuk software en het “vertalen van de codevorm daarvan” (ik vermoed dat men compileren bedoelt) is toegestaan als

deze handelingen onmisbaar zijn om de informatie te verkrijgen die nodig is om de interoperabiliteit van een onafhankelijk vervaardigd computerprogramma met andere computerprogramma’s tot stand te brengen
In de Richtlijn waar dit wetsartikel uit komt, staat dat “deze uitzondering onder meer ten doel heeft het mogelijk te maken alle componenten van een computersysteem, ook die van verschillende fabrikanten, aan elkaar te koppelen, zodat die systemen samen kunnen functioneren”.

En laat dat nou precies het doel zijn van jailbreaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heerlijke middelvinger wat mij betreft. Nog liever heb ik dat het er altijd al zat ingebouwd zodat ze gewoon nu al kunnen beginnen met het bannen van ps3's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23
SidewalkSuper schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 23:29:
[...]

Blijkbaar denk jij niet verder dan jouw wereldje. Mijn wereld stopt niet bij een trophy of een cheatende gebruiker op PSN, die ik net zo irritant vind als jij.
Dit gaat over consumentenrechten, over multinationals die de juiste paden horen te bewandelen en een goed voorbeeld horen te geven in plaats van onrechtmatige! acties te doen (want anders is het niet, met functies verwijderen en na de koop willen aanpassen van software zónder toestemming van de gebruiker).
Code draaien op 3.56 is toch nooit de bedoeling geweest, maar is 5minuten werk. Homebrew kan op 3.55, en 3.56 kan je spoofen als je dat zou willen, dus alles wat er nodig zou kunnen zijn voor een gebruiker is er.

Buitengewoon kinderachtig hoe je je opstelt (met je denigrerende toon richting mij en het wegzetten van jailbreakers als onrechtmatig (wat het natuurlijk niet is zie onderstaande quote)), door het op de man proberen te spelen, in plaats van de discussie normaal aan te gaan

[...]
De andere discussies daargelaten, volgens mij is het gewoon ee foute woordkeuze van tweakers.net, waarom heet het nu ineens root kit? Apple heeft ook systemen die op jailbreak kunnen controleren en dat noemen we ook geen root kits... Sowieso lijkt de implementatie van Sony nog het meest op PunkBuster, ze controleren of je geen oneigenlijke processen en applicaties draait die de werking van het online gedeelte kunnen beïnvloeden, want als jij online wilt op een Sony netwerk moet jij je ook gewoon aan Sonys spelregels houden. En als jij niet online gaat controleert hij ook niks...

Sowieso gaat al dat gejank weer nergens over, Microsoft stuurt ook codes naar de 360 toe om te contoleren of de response van de DVD drive goed is en vervolgens te bannen. En dat gaat nog niet eens over cheaten, alleen over een (thuis)kopie die in NL behoorlijk legaal is, toch beschermt Microsoft ook graag zijn eigen netwerk...

En sowieso is volgens de hackers het enige doel van de jailbreak het mogelijk maken van Linux, dus niks met thuiskopieen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Jullie maken mijns inziens foute vergelijkingen. Dit systeem phoned home bij een connectie met internet (direct of indirect), niet pas bij een connectie met PSN. Als ie dan connectie heeft voert ie heimelijk code uit, want dit wordt stiekem ingebouwd en stiekem gebruikt. En als laatste kan ie van alles uitvoeren wat helemaal niks te maken heeft met de beveiliging.
Dat ik van PSN banned wordt op het moment dat ik met gekopieerde games zou connecten lijkt me logisch, maar dat je systeem al flagged is voordat je een account op PSN zou hebben is een heel ander verhaal en zelfs onrechtmatig (alle gebruikers van PS3's worden hiermee in 1e instantie in de illegaliteit geschoven... omgekeerde bewijslast zeg maar, je moet je onschuld bewijzen ipv dat ze ervan uitgaan dat je onschuldig bent).

Punkbuster is dan ook totaal anders (want te verwijderen/draait niet zonder toestemming), net als de Xbox 360 implementatie (flaggen bij connectie met Live). Apple is natuurlijk helemaal een vreemde eend in je verhaal, het enige wat die doen is op het moment van activeren van je telefoon een check met hun eigen server.

Enige doel voor hen is in feite het OPNIEUW toevoegen van Linux, niet om alleen maar Linux te draaien, maar daarnaast gewoon nog je normale dingen. Belangrijk nuanceverschil!

[ Voor 26% gewijzigd door SidewalkSuper op 02-02-2011 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Ik kan nu een hele discussie aangaan over hoe en wat en waarom wat Sony doet fout is, maar dat ga ik niet doen. Maar ik ga wel de volgende vraag stellen: Wat doen mensen die zo anti jailbreak zijn in de PS3 jailbreak topic? volgens mij kan je dan niet echt iets bijdragen aan de jailbreak en informatie erover maar wil je puur bashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je aan de regels houdt, doet Sony niks fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
dangerpaki schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 10:00:
Ik kan nu een hele discussie aangaan over hoe en wat en waarom wat Sony doet fout is, maar dat ga ik niet doen. Maar ik ga wel de volgende vraag stellen: Wat doen mensen die zo anti jailbreak zijn in de PS3 jailbreak topic? volgens mij kan je dan niet echt iets bijdragen aan de jailbreak en informatie erover maar wil je puur bashen.
Dat zijn veelal Sony fanboys en die pik je er zo tussen uit.

Lees trouwens op internet dat er alweer manieren zijn om terug te gaan van 3.56 naar 3.55, geen idee of het ook werkt maar het zou wel mooi zijn voor de mensen die terug willen naar CFW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SL65 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 10:24:
[...]

Dat zijn veelal Sony fanboys en die pik je er zo tussen uit.

Lees trouwens op internet dat er alweer manieren zijn om terug te gaan van 3.56 naar 3.55, geen idee of het ook werkt maar het zou wel mooi zijn voor de mensen die terug willen naar CFW.
Nee dat zijn mensen die een hekel aan cheaters hebben en geld betalen voor hun software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Topicstarter
Kunnen we het weer over de hack hebben aub?
Het gaat hier niet over of je de hack wel of niet leuk vindt.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Grappig, het heet toch het jailbreak discussie topic? Daar mag je als tegenhanger dan toch ook vrij reageren? Maargoed, had niet anders verwacht hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Topicstarter
Tuurlijk mag dat, maar reageer dan ontopic :)
Overigens is dat geen discussie die ik hier wil voeren, dat kan in het topic in LA of via DM.

[ Voor 51% gewijzigd door psychoclown op 02-02-2011 11:08 ]

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Zoals ik hierboven al zei, wil ik deze discussie niet in dit topic houden :)

[ Voor 86% gewijzigd door psychoclown op 02-02-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 23:29:

Nou dus we zijn het er over eens dat Sony het netwerk voor ons normale gebruikers wilt en moet beschermen tegen mensen die er dus minder nobele bedoelingen mee hebben, en de ervaring voor ons nobele gebruikers kan verpesten.
Onrechtmatig? Waar baseer je dat eigenlijk op? Op het "idee" dat Sony je foto en muziek collectie gaat zitten bekijken? Of erger nog in je netwerk gaat snuffelen? Sja dat zou onrechtmatig zijn en gelukkig is daar compleet, volledig en geheel geen sprake van. (Waar haalt iedereen het vandaan, dan kunnen we nu gelijk Microsoft en Google in de hoogste boom hangen) Gelukkig blijft tweakers .net bij zijn leest en geven ze in het nieuws item ook even aan wat Sony nu werkelijk controleerd [/sarcasm]. Bijgaand een stukje tekst van Mathieulh die aangeeft wát Sony nou wil bekijken, heus niet jouw porno collectie of foto's van je moeder. De goedkeuring of de verwachte reply van je PS3 zit nieteens verstopt in de firmware dus dit heeft niks met privacy te maken:
Upon connecting to PSN Sony can scan your PS3 for verifying correct system files to searching for homebrew.

To quote N.A:

For those who are curious about the new PS3 security, it seems Sony has implemented something in 3.56 I mentioned here a few weeks ago that is the same as Microsoft uses to detect and ban 360′s.

Mathieulh just posted about it on IRC.

Essentially Sony can now remotely execute code on the PS3 as soon as you connect. This can do whatever Sony wants it to do such as verifying system files or searching for homebrew. Sony can change the code and add new detection methods without any firmware updates and as the code executes remotely there is no reliable way to forge the replies.

Whilst it is possible to patch or remove this code from the firmware this will likely mean the end of playing CFW online (as PSN can just check before login that this is active) or at the very least mean it will be even easier for Sony to detect and ban users.

Judging from the fact that people can still connect using the proxy method it seems Sony hasn’t activated any of this yet but the functions are there in the new firmware.
Buitengewoon kinderachtig hoe je je opstelt (met je denigrerende toon richting mij en het wegzetten van jailbreakers als onrechtmatig (wat het natuurlijk niet is zie onderstaande quote), door het op de man proberen te spelen, in plaats van de discussie normaal aan te gaan
Ik ga de discussie heel normaal met je aan maar helaas weten de hackers of de mensen die zich met de hackscen bezighouden zich altijd beschermt te houden door mazen in de wet.

Het illegaal kopieren van games noemt men "backups" en alle tools die inmiddels op de bekende sites staan komen natuurlijk niet van de hackers en zijn ook helemaal niet een gevolg van de hackscene die zo graag hun "one legged linux" terug wilden.

Uiteindelijk pleiten de hackers zichzelf steeds vrij want het apparaat is toch van hun?! En ja daar zal Sony, Microsoft en Apple het met je eens zijn. Als jij een PS3 of 360 koopt en je gebruikt hem als koffieautomaat dan zullen de bedrijven je niet gaan tegenhouden. Als jij het voor elkaar krijgt op je hele eigen code te kunnen draaien op de PS3 dan zal Sony daar ook niks tegen doen. Wat er echter gebeurd is dat de hackers custom firmware hebben gemaakt. en dan niet van de grond af maar ze hebben de code van Sony verbouwd. En juist dat stukje is dus rechtelijk beschermt. Jij mag ook geen aanpassingen doen in windows etc. Het draaien van `backups` vereist een door hackers illegaal verbouwde firmware. Dat Sony dan automatisch niet wilt dat jij met die firmware op hun PSN gaat spelen lijkt me logisch en heel goed verdedigbaar. De rootkit, als je het zo mag noemen gaat ook pas aan de slag bij toegang tot PSN en niet eerder, dat geeft mattheulh zelf aan.

Telkens als jij een nieuwe firmware installeerd ga je akkoord met de gebruikersovereenkomst die stelt dat sony wijzigen mag aanbrengen zonder de gebruiker daarvan op de hoogte te stellen. Het is echter verplicht mee te doen als je op hun netwerk wilt gamen. Helaas willen de meeste low lifers allebei... gratis games (ohnee, backups... én PSN... dit gaat deze hash control dus tegen.

Je kan er op wachten dat straks alle ps3's die verbonden zijn met PSN via 3.55 niet proper kunnen replyen op de remote executed controle. Al deze mensen zullen een waarschuwing krijgen of direct gebanned van PSN. Dit heeft niks met privacy oid te maken maar met de gebruikersovereenkomst die je zelf hebt geaccepteerd.

Ook het weghalen van Other OS valt onder de algemene voorwaarden die bij de firmware zat. Daarnaast kan ik me nog heel goed herinneren dat toen 3.21 kwam je heel duidelijk te zien kreeg wat de voorwaarden waren van het installeren van deze patch. Er werd je de keuze gegeven nog even je spullen van je HDD af te halen voor de firmware te installeren of gewoon verder te gaan zonder toegang tot PSN en toekomstig games. Als jij je hier niet aan wilt conformeren dan heb je het recht het apparaat gewoon niet te gebruiken. Het geeft je niet het recht om gelicenceerde software te verbouwen of die software te gebruiken op je PS3 icm PSN.

Als je je PS3 offline houd en er dus niet mee op PSN gaat ben je dus vrij je games te backuppen tot je een ons weegt en hier kan Sony dus niks aan doen (ookal zouden ze het graag willen) naast de firmware updates die na uren weer gekraakt zijn. Wil je echter nieuwe games spelen dan staat er ook duidelijk op het doosje van de game dat je een geautoriseerde firmware nodig hebt. Een firmware die op disk staat meegeleverd. Wil je die game op je oude of custom firmware spelen dan zul je of illegaal trucs moeten doen of firmware moeten updaten of de game niet spelen. De keuze is aan jou. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
swopdark schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 11:42:
[...]

Nou dus we zijn het er over eens dat Sony het netwerk voor ons normale gebruikers wilt en moet beschermen tegen mensen die er dus minder nobele bedoelingen mee hebben, en de ervaring voor ons nobele gebruikers kan verpesten.

[...]

Onrechtmatig? Waar baseer je dat eigenlijk op? Op het "idee" dat Sony je foto en muziek collectie gaat zitten bekijken? Of erger nog in je netwerk gaat snuffelen? Sja dat zou onrechtmatig zijn en gelukkig is daar compleet, volledig en geheel geen sprake van. (Waar haalt iedereen het vandaan, dan kunnen we nu gelijk Microsoft en Google in de hoogste boom hangen) Gelukkig blijft tweakers .net bij zijn leest en geven ze in het nieuws item ook even aan wat Sony nu werkelijk controleerd [/sarcasm]. Bijgaand een stukje tekst van Mathieulh die aangeeft wát Sony nou wil bekijken, heus niet jouw porno collectie of foto's van je moeder. De goedkeuring of de verwachte reply van je PS3 zit nieteens verstopt in de firmware dus dit heeft niks met privacy te maken:

[...]

[...]

Ik ga de discussie heel normaal met je aan maar helaas weten de hackers of de mensen die zich met de hackscen bezighouden zich altijd beschermt te houden door mazen in de wet.

Het illegaal kopieren van games noemt men "backups" en alle tools die inmiddels op de bekende sites staan komen natuurlijk niet van de hackers en zijn ook helemaal niet een gevolg van de hackscene die zo graag hun "one legged linux" terug wilden.

Uiteindelijk pleiten de hackers zichzelf steeds vrij want het apparaat is toch van hun?! En ja daar zal Sony, Microsoft en Apple het met je eens zijn. Als jij een PS3 of 360 koopt en je gebruikt hem als koffieautomaat dan zullen de bedrijven je niet gaan tegenhouden. Als jij het voor elkaar krijgt op je hele eigen code te kunnen draaien op de PS3 dan zal Sony daar ook niks tegen doen. Wat er echter gebeurd is dat de hackers custom firmware hebben gemaakt. en dan niet van de grond af maar ze hebben de code van Sony verbouwd. En juist dat stukje is dus rechtelijk beschermt. Jij mag ook geen aanpassingen doen in windows etc. Het draaien van `backups` vereist een door hackers illegaal verbouwde firmware. Dat Sony dan automatisch niet wilt dat jij met die firmware op hun PSN gaat spelen lijkt me logisch en heel goed verdedigbaar. De rootkit, als je het zo mag noemen gaat ook pas aan de slag bij toegang tot PSN en niet eerder, dat geeft mattheulh zelf aan.

Telkens als jij een nieuwe firmware installeerd ga je akkoord met de gebruikersovereenkomst die stelt dat sony wijzigen mag aanbrengen zonder de gebruiker daarvan op de hoogte te stellen. Het is echter verplicht mee te doen als je op hun netwerk wilt gamen. Helaas willen de meeste low lifers allebei... gratis games (ohnee, backups... én PSN... dit gaat deze hash control dus tegen.

Je kan er op wachten dat straks alle ps3's die verbonden zijn met PSN via 3.55 niet proper kunnen replyen op de remote executed controle. Al deze mensen zullen een waarschuwing krijgen of direct gebanned van PSN. Dit heeft niks met privacy oid te maken maar met de gebruikersovereenkomst die je zelf hebt geaccepteerd.

Ook het weghalen van Other OS valt onder de algemene voorwaarden die bij de firmware zat. Daarnaast kan ik me nog heel goed herinneren dat toen 3.21 kwam je heel duidelijk te zien kreeg wat de voorwaarden waren van het installeren van deze patch. Er werd je de keuze gegeven nog even je spullen van je HDD af te halen voor de firmware te installeren of gewoon verder te gaan zonder toegang tot PSN en toekomstig games. Als jij je hier niet aan wilt conformeren dan heb je het recht het apparaat gewoon niet te gebruiken. Het geeft je niet het recht om gelicenceerde software te verbouwen of die software te gebruiken op je PS3 icm PSN.

Als je je PS3 offline houd en er dus niet mee op PSN gaat ben je dus vrij je games te backuppen tot je een ons weegt en hier kan Sony dus niks aan doen (ookal zouden ze het graag willen) naast de firmware updates die na uren weer gekraakt zijn. Wil je echter nieuwe games spelen dan staat er ook duidelijk op het doosje van de game dat je een geautoriseerde firmware nodig hebt. Een firmware die op disk staat meegeleverd. Wil je die game op je oude of custom firmware spelen dan zul je of illegaal trucs moeten doen of firmware moeten updaten of de game niet spelen. De keuze is aan jou. O-)
Heel verhaal. Het enige waarom het gaat is als volgt:
Essentially Sony can now remotely execute code on the PS3 as soon as you connect.
Dat is simpelweg ernstig. Je schijnt het stuk "remotely execute code" ook te missen: dat kán dus van alles zijn. Dan kan je nog met 100 slappe argumenten aankomen in de vorm van "voor het grotere doel", "om cheaters te weren" - feit blijft dat het een bizar middel is waarmee je apparaat simpelweg volkomen beheersbaar wordt door Sony. Dat ze dat wellicht niet zullen gebruiken is geen argument: het feit dat een bedrijf zichzelf een dergelijk middel toe-eigent is al erg genoeg.

Verder zijn bepaalde argumenten van je zo scheef als de neten. Allereerst: de algemene voorwaarden zijn waardeloos. Die krijg je sowieso hier pas te zien als je de PS3 al lang en breed hebt gekocht, uitgepakt en aangesloten. Niet conform hoe het hier moet. Zélfs al was dat wél het geval, da nog zijn algemene voorwaarden het laagste der laagste in de hierarchie van doucmenten die stellen of iets wel of niet mag.

Het weghalen van OtherOS is gewoon het weghalen van functionaliteit. Kan je opnieuw verwijzen naar algemene voorwaarden, maar zoals al eerder gesteld zijn die volkomen legitiem te betwisten. Ernstiger is de beperking die Sony mensen heeft opgelegd die - terecht - de functionaliteit wouden behouden (daar hebben zij immers voor betaald): deze mensen kunnen nieuwere games niet meer spelen. Daarmee bieden zij een bijzonder vreemde of/of constructie aan klanten die terecht vragen om en/en.

[ Voor 7% gewijzigd door rodie83 op 02-02-2011 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het allemaal erg overdreven, er is nog steeds niemand in staat om ook maar een 'backup' te spelen op de PS3. Zodra dat kan, is de discussie weer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trolls zijn niet de bedoeling, op heel tweakers niet.

[ Voor 85% gewijzigd door psychoclown op 02-02-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
swopdark schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 11:42:
[...]
Onrechtmatig baseer ik op het verwijderen van functies, na de verkoop van het product, waarmee geadverteerd is (dat je ervoor kan kiezen om te updaten is niet van toepassing, omdat je een apparaat aanschaft naar beoordeling van de functies die op dat moment worden aangeboden, zonder de update doen andere functies het niet meer, dat is dus een gedwongen keuze om functies te verliezen). Daarnaast is het onrechtmatig dat de code kan draaien ZONDER PSN login en zodoende remote updates kan pushen zodra men het internet opgaat, zonder dat een gebruiker er van op de hoogte wordt gesteld.
Ik heb het nog niet eens over de mogelijkheden die jij noemt die zo ook een flinke stap dichterbij zijn voor Sony of kwaadwillende derden die erin slagen deze code te exploiten.
Als jij het voor elkaar krijgt op je hele eigen code te kunnen draaien op de PS3 dan zal Sony daar ook niks tegen doen. Wat er echter gebeurd is dat de hackers custom firmware hebben gemaakt. en dan niet van de grond af maar ze hebben de code van Sony verbouwd. En juist dat stukje is dus rechtelijk beschermt. Jij mag ook geen aanpassingen doen in windows etc. Het draaien van `backups` vereist een door hackers illegaal verbouwde firmware. Dat Sony dan automatisch niet wilt dat jij met die firmware op hun PSN gaat spelen lijkt me logisch en heel goed verdedigbaar. De rootkit, als je het zo mag noemen gaat ook pas aan de slag bij toegang tot PSN en niet eerder, dat geeft mattheulh zelf aan.
Hier sla je de plank mis... In de 1e plaats wil Sony ook iets zeggen over en doen aan aan eigen code op de PS3, daarnaast patchen deze hackers de firmware, wat wel mag, zoals je uit onderstaande tekst kan lezen.
Er zijn ook hackers die complete firmware aanbieden (incl aanpassingen), waar inderdaad copyright op zit en de legaliteit dus meer richting jouw verhaal neigt.
Maar mag je voor jezelf de firmware uit apparaten aanpassen? De EFF vindt van wel, en kwam met dit briljante argument:
But the courts have long recognized that copying software while reverse engineering is a fair use when done for purposes of fostering interoperability with independently created software, a body of law that Apple conveniently fails to mention.

Een recht dat wij in Nederland kennen in artikel 45m Auteurswet. Het maken van een kopie van een stuk software en het “vertalen van de codevorm daarvan” (ik vermoed dat men compileren bedoelt) is toegestaan als
deze handelingen onmisbaar zijn om de informatie te verkrijgen die nodig is om de interoperabiliteit van een onafhankelijk vervaardigd computerprogramma met andere computerprogramma’s tot stand te brengen
In de Richtlijn waar dit wetsartikel uit komt, staat dat “deze uitzondering onder meer ten doel heeft het mogelijk te maken alle componenten van een computersysteem, ook die van verschillende fabrikanten, aan elkaar te koppelen, zodat die systemen samen kunnen functioneren”
.

http://blog.iusmentis.com...breaken-mag-dat-nou-toch/
Telkens als jij een nieuwe firmware installeerd ga je akkoord met de gebruikersovereenkomst die stelt dat Sony wijzigen mag aanbrengen zonder de gebruiker daarvan op de hoogte te stellen. Het is echter verplicht mee te doen als je op hun netwerk wilt gamen.
[...]
Je vergeet te melden dat je akkoord MOET gaan anders verlies je functionaliteit, wederom (zoals hierboven) zo'n gedwongen versie van een EULA maakt hem onrechtmatig (in Nederland althans) en dus niet toepasbaar.
Dat geeft het expliciet wel het recht om de software te verbouwen, zie hierboven quote over jailbreaken. Daarnaast is die EULA ook nog eens niet toepasbaar, omdat geen keuze, zoals hierboven ook aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
The Norwegian Consumer Council says Sony's removal of the "Other OS" option in the PlayStation 3 is a clear violation of the country's Marketing Control Act and plans to file an official complaint with the Consumer Ombudsman.

A lot of PS3 owners got a bit of a nasty surprise back in March 2010 when Sony decided to remove the console's "Other OS" option. Sony claimed that the removal of the option, which let users install alternate operating systems like Linux, was a necessary security measure, but that didn't fly with a lot of owners, some of whom very predictably launched lawsuits.

But the Norwegian Consumer Council is taking matters a step further. "Sony claims a universal right to change or remove functionality from the gaming console," said Thomas Nortvedt of the Norwegian Consumer Council. "In our opinion this is in clear violation of the Marketing Control Act, and not the least it's a breach of trust between the consumer and Sony."

The council received several complaints about the Other OS removal but Nortvedt said digital services aren't covered by Norway's current consumer laws. As a result, users are at the mercy of license agreements that deprive them of meaningful protection, demonstrating "just how little protection the consumer has in the digital age."

"There needs to be a limit to what constitutes a reasonable change to products we buy. Terms of service that grant the manufacturer full access to literally downgrade the product or limit the functionality are unreasonable and in clear violation of the Marketing Control Act," Nortvedt said. "When a company uses terms like updates or upgrades, it is reasonable to expect a significant improvement of the product and not the risk of being stuck with a lesser product."

This is a case that bears watching. The Norwegian market on its own may not have enough heft to make Sony tremble but it could set a rather unwelcome precedent and inspire other nations to follow in its footsteps. If nothing else, a successful complaint could trigger similar actions from aggrieved consumer groups around the world, causing a legal and PR headache that Sony would probably much rather avoid.

Yet while Norway spearheads this particular battle over digital consumer rights, it remains mired in irrelevance when it comes to lions and tigers. Norway? More like Snoreway.
Source: http://www.escapistmagazi...May-Violate-Norwegian-Law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Had hetzelfde verhaal vorige week op Ars Technica gelezen :)
http://arstechnica.com/ga...-sonys-ps3-downgrades.ars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 10:10:
Als je je aan de regels houdt, doet Sony niks fout.
Dat is kromme logica. Hoe kan het nou aan mij liggen of wat Sony doet wel of niet mag volgens de wet of wat ethisch gezien goed of fout is. Sony is verantwoordelijk voor z'n daden onafhankelijk van of ik me aan de regels houd of niet (even in het midden gelaten of die regels wel of niet wettelijk toegestaan zijn). Als ik iemand beroof is het niet opeens niet fout dat Sony iemand vermoordt.
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 10:33:
[...]

Nee dat zijn mensen die een hekel aan cheaters hebben en geld betalen voor hun software.
Ohh, dan ben je in het verkeerde topic aan het bashen. Dit is niet de cheaters topic, overigens heeft of jij voor je spel betaalt of niet, niets te maken met cheaters. De rootkit is overigens niet geactiveerd en COD:BO cheaters (die er al voor de jailbreak waren) worden al aangepakt zonder de rootkit. Dus die rootkit heeft vooralsnog niets met de cheaters te maken. Dus ik snap je punt niet.

[ Voor 10% gewijzigd door dangerpaki op 02-02-2011 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Jongens, een wezenlijk verschil is dat de XBox360 géén rootkit bevat maar alleen informatie verzend (als hashes). Het is onmogelijk om van buitenaf code te runnen op de Xbox360. Laat dit nou nét wél het geval zijn bij de PS3.

En laten hackers nou nét op de PS3 zo kundig zijn (in privates) dat de kans dat een 'foute' update uitsturen via dát netwerk niet onuitsluitbaar is. maw; theoretisch kan iemand nu álle PS3's bijvoorbeeld bricken door een foute update over dat protocol te sturen. Dat is het verschil tussen de X360 (die alleen hashes en informatie verstuurd) en de PS3. (Voor alsnog wat ik vernomen heb uit private channels).

Als dit zo is is dat niet alleen dom, maar als het gebeurt dan wordt niet zomaar je console gereplaced (Zoveel zijn er niet voor alle huidige PS3 owners).

Ik wacht lekker af en lees al het nieuws mee en houdt alles een beetje in de gaten. Maar feitelijk weten we nog niet 100% zeker wat die rootkit precies doet / laat doen. Verzend het alleen hashes/informatie of kan er daadwerkelijk code gepusht worden (Wat weer een veiligheidslek is als dat via push methode gaat ipv get zoals dat nu met firmware updates gaat).

Al met al denk ik overigens dat het allemaal via hashes gaat om te kijken of iets wél of niet klopt. Maar goed; las van de week ook al dat er een hoop consoles gebanned waren die een harde schijf hadden geïnstalleerd. Mja, met de 'features' van Sony weet je het nooit. Harde schijf installeren->ban,OtherOS?-.Weg :+

[ Voor 41% gewijzigd door RedHat op 02-02-2011 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 13:36:

Onrechtmatig baseer ik op het verwijderen van functies, na de verkoop van het product, waarmee geadverteerd is (dat je ervoor kan kiezen om te updaten is niet van toepassing, omdat je een apparaat aanschaft naar beoordeling van de functies die op dat moment worden aangeboden, zonder de update doen andere functies het niet meer, dat is dus een gedwongen keuze om functies te verliezen). Daarnaast is het onrechtmatig dat de code kan draaien ZONDER PSN login en zodoende remote updates kan pushen zodra men het internet opgaat, zonder dat een gebruiker er van op de hoogte wordt gesteld.
Ik heb het nog niet eens over de mogelijkheden die jij noemt die zo ook een flinke stap dichterbij zijn voor Sony of kwaadwillende derden die erin slagen deze code te exploiten.
Nog steeds sta ik achter de EULA die als je als normale gebruiker beschermt tegen zaken van buitenaf zoals de hack die geohots heeft geexploit in de other os.

Ondertussen hebben de firmwares nogal wat aan toevoegingen met zich meegebracht. Maargoed ik snap jullie oogpunt ook want het weghalen van de other OS is de grote reden voor de hackers om zichzelf als legitiem te zien.
Maar mag je voor jezelf de firmware uit apparaten aanpassen? De EFF vindt van wel, en kwam met dit briljante argument:
But the courts have long recognized that copying software while reverse engineering is a fair use when done for purposes of fostering interoperability with independently created software, a body of law that Apple conveniently fails to mention.

Dat mooie stukje wat daar staat over het laten draaien van "independently created software" Ik denk dat de makers van de volgende spellen:
Afbeeldingslocatie: http://www.ximplify.com/members/hoe215/blog/gaiamanager1.jpg

zichzelf niet als onafhankelijk created software beschouwen. (hihi) :P

Graag zou Sony zichzelf en haar devs beschermen dmv het tegengaan van dit soort praktijken want hoewel jij zulke programmatjes natuurlijk enkel en alleen voor backups van je duur gekochte game gebruikt (jij walgt van gratis software :*) ) en vind het opstaan van de bank voor diskswap bijna onoverkomelijk... :+

Ik lees enkel excuses en verwijzingen naar wetten en regels die misbruikt worden door 99 pct van de hackscene om iso's te kunnen draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door TheZeroorez op 02-02-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
swopdark: Je vergeet te melden dat er op dit moment nog een hoop homebrew in ontwikkeling is. De emulators zijn er allemaal al. Er is zelfs een groot project waarmee je je eigen games kan maken (3D zelfs).

Er zijn een hoop projecten, maar die zijn in tegenstelling tot jou níet in één dag gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door RedHat op 02-02-2011 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
swopdark schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:48:
[...]
Dat mooie stukje wat daar staat over het laten draaien van "independently created software" Ik denk dat de makers van de volgende spellen:
[...]
zichzelf niet als onafhankelijk created software beschouwen. (hihi) :P
:) Ik snap je punt, daar ben ik het ook niet mee eens, maar met independently created software wordt natuurlijk wel legale software bedoeld, dat snap jij ook ;)
Graag zou Sony zichzelf en haar devs beschermen dmv het tegengaan van dit soort praktijken want hoewel jij zulke programmatjes natuurlijk enkel en alleen voor backups van je duur gekochte game gebruikt (jij walgt van gratis software :*) ) en vind het opstaan van de bank voor diskswap bijna onoverkomelijk... :+
Ik walg wel van diskswaps ja :D (wil niet zeggen dat ik het niet gewoon doe)

[ Voor 97% gewijzigd door TheZeroorez op 02-02-2011 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb net het een en ander verwijderd. Nog even voor de duidelijkheid:

Dit topic gaat over de jailbreak op technisch niveau. Niet over de loaders/software/tools/mounts/whatever die daarmee mogelijk zijn. Dat je dit soort dingen uiteindelijk op je PlayStation kunt doen na het jailbreaken is niet aan de orde: ook dat wordt hier op het forum namelijk niet besproken. Wat iedereen met z'n PS3 doet moet 'ie lekker zelf weten, maar niet hier graag :)

[ Voor 92% gewijzigd door TheZeroorez op 02-02-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Ik vind het zo jammer dat als ik nu al 2 weken zit te zoeken of ik fw 3.55 kan downgraden (en hoe), dat ik dan zoveel 'tutorials' tegenkom die uitleggen hoe je 'backups' kan spelen. En dan ook nog nederlandse pagina's met uitspraken zoals "Jeej, m'n eerste gedownloade spel aan het spelen!" waarvan ik denk 8)7 Dus dat de PS3 is gehackt betekent dat (waarschijnlijk) een groot deel van de mensen de 'homebrew'-mogelijkheden gaan gebruiken om gedownloade spellen te spelen.

Maar dat betekent dus absoluut niet dat ik het met deze rootkitactie van Sony eens ben. Ik snap dat ze iets moeten doen, maar een rootkit is dus echt een no-go voor mij. Als het zoveel geld kost om OtherOS te supporten, waarom laat je dat niet over aan de hackercommunity die gewoon willen coden op de PS3? Er zijn zat projecten die door vrijwillegers worden onderhouden en hackers (dus niet crackers die illegaal willen gamen) blij, Sony blij, iedereen blij.

Aan de andere kant weet ik dat wat Sony ook doet, dat er altijd mensen blijven die gaan zeuren. Als Sony nu OtherOS weer terug zou brengen met volledige controle over de hardware, dan zou er in princiepe helemaal geen probleem meer zijn.
[list]
• Wil je gamen? Start GameOS! Maar ik wil niet constant met discs wisselen! En het laden duurt zo lang!
• Wil je een homebrew draaien? Start Linux, daar heb je zat software voor. Maar dat duurt zo lang om op te starten! Ik wil gewoon vanuit GameOS dingen starten!
[/list]

Ik wil zelf graag Linux draaien op mijn PS3 voor researchdoeleinden, dus ik moet of terug naar 3.15 voor OtherOS, of ik moet AsbestOS gebruiken, maar dat installeer je ook niet zomaar even. Gelukkig gaat Graf_Chokolo binnenkort een fw met OtherOS uitbrengen, dus daar ben ik wel blij mee. Wanneer dat gebeurt kunnen we zien hoeveel mensen die fw gaan installeren omdat ze zo graag OtherOS weer terugwillen (want dat is wel een veelgebruikte smoes heb ik zo het vermoeden).

Ik ben absoluut voor homebrew en Linux en dat Sony dat probeert te stoppen kan ik aan de ene kant begrijpen (illegaal gamen voorkomen) en aan de andere kant stom (OtherOS eruit slopen). Had liever gewild dat ze een oplossing hadden waarbij het mogelijk is om homebrew te draaien, maar geen 'backups' bijvoorbeeld. Maargoed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

EDIT: * Oguz286 leest net de post van TheZeroorez :X

Om maar iets toe te voegen aan de discussie die gevoerd hoort te worden: ik heb dus geprobeerd met een Arduino bordje te downgraden, maar dat heb ik met geen mogelijkheid aan de praat gekregen. Maar het kan ook zo zijn dat ik de Atmega controller naar de eeuwige chipvelden heb geholpen :$ Ik heb laatst de werking van de jailbreak gelezen en het is best interessant. Een usb hub nadoen en corrupte velden sturen naar de usbcontroller om vervolgens een stuk geheugen gealloceerd te krijgen die op HV niveau draait... tjah, dan kan je dus leuke dingen doen zoals we allemaal al weten :P (maar helaas ook minder leuke dingen :'( ).

[ Voor 12% gewijzigd door Oguz286 op 03-02-2011 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Er gaat deze week nog als het goed is iets gereleased worden. OtherOS! Nu is het al mogelijk om Linux te draaien maar binnenkort is de hele OtherOS functie terug met toegang tot de RSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ik las het... hoezee dual boot :D
Graf_Chokolo started posting comments again recently on XorLoser's blog, and they are in regard to his work on figuring out the PS3 UFS2 file/storage system, and also in how the VFLASH starts up to load things like the OtherOS or a possible another usage is a dual-boot lv2 (one original and one patched).

In regard to Linux on PS3 fans, Graf_Chokolo claims his way is better then the AsbestOS by Team FailOverfl0w and it would bring back OtherOS with full rights like the XMB GameOS, with programmer access to the RSX (graphics chip), Update Manager, HDD decryption, and the VFLASH.

"Yeah, it would be possible to redirect dev_flash to another HDD region, e.g. by patching Hypervisor’s storage subsystem. HDD has enough space for that.

And i figured out that the size of VFLASH region where 3.15 stored otheros.bld can be doubled and i will be able to store decompressed Linux bootloader otheros.bld on this VFLASH region It will simplify HV patching immensely, i do not need now to decompress Linux bootloader in HV. I will test it today and report back. There are 0×2000 extra unused sectors between the VFLASH region for otheros.bld and the next VFLASH region, so i can use those sectors and increase the size of VFLASH region for otheros.bld.

We could make a CFW by patching HV with dual boot option, either GameOS or Linux could be booted from HDD."

"My approach will enable OtherOS to have the same access rigths as GameOS, it means access to Dispatcher Manager, Update Manager, VFLASH, HDD encryption/decryption, isolated SPUs and RSX of course.

GameOS is only good for games, for PS3 development and hacking is Linux or FreeBSD with GameOS rights are a lot better. And i want a clean approach for booting Linux, not like AsbestOS, it’ not very clean.

I have my loader for OtherOS bootloader ready now, will patch HV today and try it out in the evening, after that will report back."

"I managed to boot an unencrpyted LV2 kernel from VFLASH. The decrypted LV2 kernel from Service JIG just made some strange sounds for several seconds and then did shutdown Normal unencrypted LV2 kernels boot normally. We could kick out lv2ldr from HV completely and boot enencrypted LV2 kernel always Working now on Linux bootloader.

Stay tuned."

News Source: http://xorloser.com/?p=297&cpage=22#comment-3259

Thanks to dozen users that submitted this news or start threads, with props to Hodge74 for being first on the hot seat of the latest happenings in the non-stop fast-growing PS3 Scene World!

UPDATE: Marcan from the fail0verflow team has commented via Twitter...

"Originally Posted by Marcan
Graf_chokolo doesn't seem to "get" AsbestOS. It isn't mutually exclusive with GameOS; AsbestOS built as otheros.bld is still a good idea.

In other words, there's absolutely no reason why you couldn't use AsbestOS with his "OtherOS++"; in fact, you should! (once it's done)

Don't confuse AsbestOS itself (a Linux bootloader) with the way you launch it: USB exploit, lv2 payload, lv2 replacement, or (now) OtherOS++"
http://psx-scene.com/foru...-otheros-back-soon-79641/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Haha, nog wat hilarisch nieuws :)
http://blog.gitorious.org...akedown-notice-from-sony/

Gitorious, wat een Noorse site is, heeft bij voorbaat de repositories offline gehaald, na een DMCA notice (Amerikaanse wet) zonder dat Sony bewijs levert dat die repo's de Noorse copyrightwetten overtreedt. Lekker makkelijk om zo een DMCA notice daarheen te sturen. Kan ieder bedrijf er een DMCA notice heensturen en bij voorbaat halen ze de repo offline. Schuldig until proven innocent zegmaar. Ze willen ook de userinformatie weten, maar die geeft Gitorious niet.

Enige juiste reply voor die DMCA notice heeft een user daar mooi opgeschreven:
Posted February 2, 2011 at 6:53 pm | Permalink
After reading the DMCA notice, I have this to say: Shame on you. They don’t include any specific information whatsoever! Here is a proper response for next time:

Hi,
We received your “DMCA notice.
Firstly, be advised that U.S laws do not apply here. We have no DMCA. As you have clearly not written this letter with any understanding of Norwegian law, it is impossible for us to tell in what way you feel Norwegian laws are violated.
We can not simply take down the repositories of our customers and users when you have not provided valid reasons for us to do so.
We have great respect for copyright as incorporated in Norwegian law. If genuinely feel that Norwegian law is being violated by files shared by one of our users, please:
Link directly to the file in question, and tell us which lines of code you feel violate your copyright after Norwegian law or other Norwegian law. Also tell us in what way the given lines of code are illegal to host.
If it is a request about removing a binary file, a picture music or other non-text file, it is sufficient to demonstrate, by comparison, that the file is identical to another file or copyright protected work that you hold the rights to.
I am sure you understand that we can not take any action against any users for no reason.
Best regards,
XXX

Seriously, I can’t believe what cowards you are in this matter. You had NO obligation to take down those repositories based on that letter! This is fact, not opinion
http://blog.gitorious.org...ce-from-sony/#comment-489

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ah Gitorious is er zelf ook achter dat het niet helemaal correct bezig was.
We have just sent an email to Sony’s legal attournes in reply to their DMCA takedown notice sent to us yesterday:

Re: Demand for removal of claimed copyright infringing content from Gitorious.org

This is in reply to your notification of United States Copyright Law Violations at Listed URLs, dated February 1st 2011. As we confirmed via email yesterday, the content was taken down from gitorious.org yesterday at 3.18PM CET.

Your claim made reference to US law, which is not applicable in Norway. When removing the content from our server placed in Norway, we did so to avoid being in violation with Norwegian law, to the degree that Norwegian and US copyright law is compatible.

However, it is unreasonable, and in conflict with basic legal principles, to assume someone as guilty until proven innocent. Allowing any third party to demand the removal of content on gitorious.org based on unproven claims of copyright infringement would assume any gitorious.org user would need to prove his innoncence under Norwegian law. This is unacceptable to us.

Our Infringement Notice Policy (http://en.gitorious.org/infringement_policy/) requires any Infringement Notice to include:

- An identification of the intellectual property right claimed to have been infringed

Since your letter of yesterday contained no reference to Norwegian law we kindly ask that you prove that the content is in fact in violation of Norwegian law. We will not act on further Infringement Notices related to this content until SCEA provides a Norwegian court order that deems the content in question as being in violation of Norwegian law.

Gitorious wants to make it absolutely clear that we have no agenda relating to the repositories in question. Our initial response to this notice was motivated by the fact that Gitorious could possibly be held accountable for not responding should this content be deemed illegal (with reference to “Ehandelsloven” §18). We object deeply to any violation of the basic legal principle of being innocent until proven guilty. This is why we have passed the ball back to Sony.

We hope you understand that it is not in Gitorious’, or the majority of its users’, best interest to pick this fight. We don’t have the resources nor necessary domain knowledge to assess the legality of all of our projects, which is why we have terms of service that state that users carry this responsibility.
http://blog.gitorious.org...e-on-the-sony-dmca-issue/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
SidewalkSuper schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 13:36:
[...]
Onrechtmatig baseer ik op het verwijderen van functies, na de verkoop van het product, waarmee geadverteerd is (dat je ervoor kan kiezen om te updaten is niet van toepassing, omdat je een apparaat aanschaft naar beoordeling van de functies die op dat moment worden aangeboden, zonder de update doen andere functies het niet meer, dat is dus een gedwongen keuze om functies te verliezen).
[...]
Toch knap dat er altijd maar geroepen wordt dat er "geadverteerd" is met de Linux optie, ik weet niet of jij een user van het eerste uur bent maar op de doos van mijn 60GB PS3 van 23 maart 2007 staat helemaal niks over de mogelijkheid tot Linux(OtherOS). Ook heb ik nog nooit in een reclame campagne het woord "OtherOS" horen vallen of op een billboard zien staan.

Daarnaast blijft het leuk om te zien dat mensen het gedrag van Sony "onrechtmatig" vinden en dan maar voor eigen rechter gaan spelen terwijl de rechtmatigheid van de CFW net zo goed te betwijfelen valt...

Ook vind ik het knap dat iedereen constant maar denkt te weten dat Sony alles controleert als je überhaupt alleen connectie hebt met internet en niet met het PSN, voorlopig heb ik nog weinig inhoudelijke details gezien van de zogenaamde 'rootkit' en de werking ervan dus dan vind ik het toch knap dat iedereen alweer moord en brand schreeuwt terwijl er überhaupt nog niemand gebant is 8)7

Sowieso vrij hypocriet, zeuren dat Sony het controleert zodra je een connectie hebt omdat je dan gebant zou kunnen worden omdat je CFW draait terwijl je helemaal niet op het PSN wilt op dat moment, maar als je dan later weer op het PSN zou willen met een OFW dan zou je ineens gebant zijn. En ik maar denken dat iedereen het voor Linux deed... Als jij voor de rest van je PS3 leven Linux en homebrew wilt blijven draaien dan verwacht ik ook niet dat jij ooit nog met OFW gaat werken, want als je speciaal voor een online game terug zou gaan naar OFW en daarvoor Linux en homebrew eraf gooit dan sta je ook niet achter je principes O-)

Nogmaals, ik begrijp heel goed dat CFW leuk is, en het meerendeel van de tweakers zal ook echt niet de boosdoener zijn. Maar wat wel een beetje apart is, is dat tweakers(die zich toch aardig verdiept zouden moeten hebben in de tech industrie) maar niet willen inzien dat het voor Sony wellicht wel handig is zijn eigen afzetmarkt te beschermen en natuurlijk ook best bereid is om daar redelijk ver voor te gaan. Sony moet uiteindelijk ook geld verdienen, anders komt er helemaal geen PS4 meer...

En dan nu de stelling van de dag, als Sony de OtherOS-functie weer toe zou voegen(wellicht zelfs zonder hardware beperkingen), zouden jullie dan allemaal weer netjes OFW gaan gebruiken en zouden de hackers dan stoppen? Ik betwijfel het O-)

Het gaat er eigenlijk niet echt om wiens fout het nou wel of niet is dat dit nu allemaal gebeurd en of het überhaupt fout is om CFW te draaien, ik hoop alleen wel dat mensen(in het algemeen, niet op de man) wat meer na gaan denken over de positie van anderen in dit soort verhalen in plaats van zich alsmaar te beroepen op zogenaamde "rechten" om hun eigen gedrag goed te praten.

[ Voor 6% gewijzigd door Rctworld op 04-02-2011 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Rctworld schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 04:58:
En dan nu de stelling van de dag, als Sony de OtherOS-functie weer toe zou voegen(wellicht zelfs zonder hardware beperkingen), zouden jullie dan allemaal weer netjes OFW gaan gebruiken en zouden de hackers dan stoppen? Ik betwijfel het O-)
Natuurlijk niet, men wil dan MKV support in mediaplayer, extra emulators voor PSX/PS2, andere browsers, meer features, andere opties, backup abilities, ver buiten wat ooit de PS3 is geweest toen hij uitkwam (MET OtherOS). Het is het doorgehamerde excuus om dit 'recht te praten', om daarna meteen alles te willen dan mogelijk zou zijn met de PS3 en homebrew.

typo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
SinergyX schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 10:52:
[...]

Natuurlijk niet, men wil dan KMV support in mediaplayer, extra emulators voor PSX/PS2, andere browsers, meer features, andere opties, backup abilities, ver buiten wat ooit de PS3 is geweest toen hij uitkwam (MET OtherOS). Het is het doorgehamerde excuus om dit 'recht te praten', om daarna meteen alles te willen dan mogelijk zou zijn met de PS3 en homebrew.
KMV support????
Masjoek-KMV Pjatigorsk is een Russische voetbalclub uit Pjatigorsk.

De club werd opgericht in de jaren 20 als Dynamo Pjatigorsk en bleef deze naam behouden tot 1965 toen het Masjinostroitel werd. Van 1968 tot 1993 en van 1998 tot 2002 heette de club Masjoek en van 1994 tot 1997 Energia. De huidige naam werd in 2003 aangenomen.

Ten tijde van de Sovjet-Unie speelde de club voornamelijk in de derde klasse. In 2005 promoveerde de club naar de Russische tweede klasse en speelde daar tot 2008.
Wtf moet ik met een russische voetbalclub op mijn ps3 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
@Rctworld: Daarom dual boot, beste oplossing. Wat de rootkit nu nog niet doet is helemaal niet belangrijk. Het gaat erom dat er een rootkit uberhaupt is! Security hole, privacyprobleem, grove misstap in consumentenvertrouwen (wat specifiek natuurlijk niet strafbaar is) en (mijns inziens) overtreding van het consumentenrecht (ethisch gezien zijn alle PS3-gebruikers in 1 klap ook als crimineel gebombardeerd maar dat terzijde).

Ik speel niet voor eigen rechter, ik volg gewoon de wet die er al voor ligt. Dat Sony zich niet aan de wet houdt in mijn interpretatie (het lijkt me vrij zeker dat ze dat niet doen, alleen individuen proberen/kunnen niet zo snel rechtszaken tegen zulke grote corporaties te starten) speelt hooguit mee in de rol waarom en hoe fel ik ageer tegen Sony. Daarom hoef ik ook niks goed te praten, dat zou impliceren dat het fout was om mee te beginnen.

Goed dat je nog nooit op je doos hebt gezien dat er OtherOS op je doos staat of dat je het nooit in een campagne hebt gehoord. Dat jij dit niet hebt gezien betekent niet dat wat ik zeg niet klopt, het is in de markt gezet als een computer, waardoor ze zelfs minder geld hoefden af te dragen aan de overheid dan bij een console. Daar zijn genoeg informatiebronnen online voor te vinden (en daarom klaagt de Noorse consumentenautoriteit Sony nu ook aan). Zelfs al zouden ze er niet mee hebben geadverteerd is het nog steeds een devaluatie van het product waar je al betaald voor hebt, niet als een auto die minder waard wordt mettertijd, maar gewoon puur het feit dat het product van Sony niet meer MAG doen, wat het deed toen het verkocht werd (en waar je dus voor betaalde) en je gedwongen wordt een keuze te maken tussen de ene functie en de andere.

Ik zal nog even een 3 duidelijke voorbeelden aanhalen voor je gemak die mijns inziens constitueren dat OtherOS marketed is:
http://manuals.playstatio...5/settings/osinstall.html
As Sony Computer Entertainment Inc. (SCE) does not develop or directly support a version of Linux for the PS3™ system, SCE is pleased to provide links for the following Linux distributions that support the PS3™ system:

Yellow Dog Linux
OpenSUSE
Fedora
Ubuntu
http://www.playstation.com/ps3-openplatform/index.html
According to the manual, when Sony Computer Entertainment designed the PS3, "it was fully intended that you, a PS3 owner, could play games, watch movies, view photos, listen to music, and run a full-featured Linux operating system that transforms your PS3 into a home computer."
http://www.gamespot.com/news/6162316.html?tag=result;title;0

Als Sony OtherOS toevoegt, dan zal dat zeker voor veel mensen genoegdoening geven, maar dat bepaalde hackers stoppen lijkt me ook niet. Dat zal denk ik toch ook niemand betwisten, maar heeft ook niks met de discussie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Leuk, maar de manual zegt dus:
As Sony Computer Entertainment Inc. (SCE) does not develop or directly support a version of Linux for the PS3™ system, SCE is pleased to provide links for the following Linux distributions that support the PS3™ system:
Waar staat dus dat de PS3 in staat is, of verplicht is Linux te draaien? Puur vanuit de tekst van dit stukje handleiding, staat er enkel dat Sony geen support geeft en er blijkbaar andere Linux bouwers zijn die wel support geven.

En natuurlijk heeft dit wel met de discussie te maken, moment dat OtherOS door Sony wordt toegelaten, is een jailbreak niets meer dan een gewoon een 'illegale' actie, dan heeft dit topic zo'n beetje 0,0 nut meer.

[ Voor 17% gewijzigd door SinergyX op 04-02-2011 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:34
Rctworld schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 04:58:
[...]

Dat is een vraag waar geen zinnig antwoord op te geven is aangezien dat toch nooit zal gebeuren. En dan zeggen "Ik betwijfel het" is maar een vage aanname gebaseerd op een hypothetische situatie.

Je probeert nu een bepaalde groep een kant op te drukken met die opmerking terwijl daar geen enkel bewijs tegenover staat. Ik mag hopen dat jij geen rechter bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
SinergyX schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:55:

[...]

Waar staat dus dat de PS3 in staat is, of verplicht is Linux te draaien? Puur vanuit de tekst van dit stukje handleiding, staat er enkel dat Sony geen support geeft en er blijkbaar andere Linux bouwers zijn die wel support geven.

En natuurlijk heeft dit wel met de discussie te maken, moment dat OtherOS door Sony wordt toegelaten, is een jailbreak niets meer dan een gewoon een 'illegale' actie, dan heeft dit topic zo'n beetje 0,0 nut meer.
Ik zeg DEZE uitingen constitueren mijns inziens dat OtherOS marketed is. Dat houdt in of een combinatie van uitingen of apart.
Dat Sony zegt dat ze geen support maken voor Linux, wil niet zeggen dat Linux als een functie dan ook niet marketed is. Het zegt puur wat het zegt, ze geven er geen support voor en ontwikkelen Linux niet zelf.

Die laatste quote laat je voor het gemak maar even weg?
There is more to the PLAYSTATION®3 (PS3™) computer entertainment system than you may have assumed. In addition to playing games, watching movies, listening to music, and viewing photos, you can use the PS3™ system to run the Linux operating system.

[ Voor 13% gewijzigd door SidewalkSuper op 04-02-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Kaasje123 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:59:
Dat is een vraag waar geen zinnig antwoord op te geven is aangezien dat toch nooit zal gebeuren. En dan zeggen "Ik betwijfel het" is maar een vage aanname gebaseerd op een hypothetische situatie.

Je probeert nu een bepaalde groep een kant op te drukken met die opmerking terwijl daar geen enkel bewijs tegenover staat. Ik mag hopen dat jij geen rechter bent.
Dat geld voor beide kanten, zo bijzonder is dat ook weer niet. Enige wat je niet kan ontkennen, dat elk soortgelijke situatie altijd de kant op ging van piraterij/illegaal handelen. Immers zijn er genoeg voorbeelden te geven waar piraterij doodleuk doorging ondanks tegemoetkomingen.

Jij neemt nu grappig ook een 'hypothetische' stelling door aan te geven dat dit nooit zal gebeuren, op welk 'bewijs' baseer je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 12:12:
Dat Sony zegt dat ze geen support maken voor Linux, wil niet zeggen dat Linux als een functie dan ook niet marketed is. Het zegt puur wat het zegt, ze geven er geen support voor en ontwikkelen Linux niet zelf.
En dat is het gerechtvaardigd? :N zwak excuus om piratery aan te moedigen, that's all

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ik moedig piraterij helemaal niet aan, ben ook niet gediend van zulke (uitlokkende) comments.

Daarnaast rechtvaardig ik niks, zoals je kan lezen, omdat dat niet nodig is. Sony rechtvaardigt het verwijderen van OtherOS met een drogreden (immers beveiliging integriteit PS3 hing niet op OtherOS), die ook nog eens tegen het recht in gedwongen wordt verwijderd na betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
[...]

Natuurlijk niet, men wil dan MKV support in mediaplayer, extra emulators voor PSX/PS2, andere browsers, meer features, andere opties, backup abilities, ver buiten wat ooit de PS3 is geweest toen hij uitkwam (MET OtherOS). Het is het doorgehamerde excuus om dit 'recht te praten', om daarna meteen alles te willen dan mogelijk zou zijn met de PS3 en homebrew.

typo..
En dat soort dingen kan je prima implementeren in Linux als je volledige toegang hebt tot de hardware. Het punt is dus dat als alle software die men wil zien op de PS3 in Linux zou bestaan dat mensen alsnog gaan zeuren dat ze niet Linux op willen starten maar dat ze alles vanuit GameOS willen (is een goed punt, daar niet van). Maar dat is een andere discussie.

Ik vind dat je alles met je eigen PS3 mag doen wat je wil, maar als Sony je niet toelaat op PSN dan is dat hun goed recht. Alleen vind ik opmerkingen zoals "homebrew = piraterij" echt nergens op slaan, want dan scheer je iedereen over een kam. Ik heb hier 14 orginele PS3 spellen liggen die allemaal weg mogen en als ik had gewild had ik ze allemaal kunnen 'backuppen', maar dat heb ik dus niet gedaan. Dus als ik nu een CFW installeer dan ben ik gelijk ook illegaal bezig zeker? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Oguz286 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 13:12:
Ik vind dat je alles met je eigen PS3 mag doen wat je wil, maar als Sony je niet toelaat op PSN dan is dat hun goed recht. Alleen vind ik opmerkingen zoals "homebrew = piraterij" echt nergens op slaan, want dan scheer je iedereen over een kam. Ik heb hier 14 orginele PS3 spellen liggen die allemaal weg mogen en als ik had gewild had ik ze allemaal kunnen 'backuppen', maar dat heb ik dus niet gedaan. Dus als ik nu een CFW installeer dan ben ik gelijk ook illegaal bezig zeker? :/
In principe, ja. Een OS, of stuk software, heeft een serie van features, daar zal je het mee moeten doen. Als je dus het zooitje allemaal gaat aanpassen om alsnog je 'wensen' door te voeren, ben je imho net zo fout bezig als iemand die al zijn blurays van usenet afplukt. Als je ze wil 'backuppen' en daarna alsnog gaat verkopen, ben je sowieso fout bezig :P Dat ik je onvrede daarin kan begrijpen, absoluut, met 30+ spellen hier, is het soms zwaar irritant om steeds de BR's te wisselen, echter is het niet veel anders met welke andere console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
SinergyX schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:55:

[...]

Daar staat dat Sony zelf geen versie ondersteunt of ontwikkelt VAN LINUX!!! Niet dat ze de de support voor de PS3 er niet voor hebben. Het feit dat je een apparaat koopt en deze een functie heeft geeft aan dat Sony het support. Anders zou het er namelijk niet op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oguz286 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 13:12:
[...]

En dat soort dingen kan je prima implementeren in Linux als je volledige toegang hebt tot de hardware. Het punt is dus dat als alle software die men wil zien op de PS3 in Linux zou bestaan dat mensen alsnog gaan zeuren dat ze niet Linux op willen starten maar dat ze alles vanuit GameOS willen (is een goed punt, daar niet van). Maar dat is een andere discussie.
dan had je toch ook neit kunnen update?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
SinergyX schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 13:18:
[...]

In principe, ja. Een OS, of stuk software, heeft een serie van features, daar zal je het mee moeten doen. Als je dus het zooitje allemaal gaat aanpassen om alsnog je 'wensen' door te voeren, ben je imho net zo fout bezig als iemand die al zijn blurays van usenet afplukt. Als je ze wil 'backuppen' en daarna alsnog gaat verkopen, ben je sowieso fout bezig :P Dat ik je onvrede daarin kan begrijpen, absoluut, met 30+ spellen hier, is het soms zwaar irritant om steeds de BR's te wisselen, echter is het niet veel anders met welke andere console.
Ik heb het niet duidelijk uitgelegd geloof ik, je begreep mij verkeerd ;) Ik bedoel dat ik wel legale spellen heb, dus ben ik legaal bezig. Maar ik speel geen spellen op de PS3, ik wil alleen Linux draaien omdat ik software wil onwikkelen met de CellBE. Totdat ik kan downgraden of OtherOS weer terugkomt, kan ik dus een CFW draaien en daarop met de ps3toolchain wat dingen voor schrijven. Dat is m.i. niet illegaal omdat het mijn PS3 is (dat ik niet op PSN mag, is een ander verhaal en ook begrijpelijk).

En eigenlijk snap ik het probleem met wisselen van BR's niet echt, maar dat komt misschien omdat ik maar 1 game speel :P

Die PS3 van mij heb ik laatst overgenomen van iemand en daar kreeg dus al die spellen erbij :P Heb die niet eens aangeraakt en heb MGS4 geleend van m'n buurjongen :P
himlims_ schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 13:30:
[...]
dan had je toch ook neit kunnen update?
Zie hierboven. Er stond al 3.55 op, dus daar kan ik weinig aan doen totdat mijn downgrader device binnenkomt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Oguz286 op 04-02-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
@Rctworld: Daarom dual boot, beste oplossing. Wat de rootkit nu nog niet doet is helemaal niet belangrijk. Het gaat erom dat er een rootkit uberhaupt is! Security hole, privacyprobleem, grove misstap in consumentenvertrouwen (wat specifiek natuurlijk niet strafbaar is) en (mijns inziens) overtreding van het consumentenrecht (ethisch gezien zijn alle PS3-gebruikers in 1 klap ook als crimineel gebombardeerd maar dat terzijde).
Het kan aan mij liggen, maar Sony zal toch ook niet zo dom zijn dat men zich twee keer aan dezelfde steen stoot(de beveiliging van BMG). Daarnaast is er een heel belangrijk verschil, de rootkit van de CD's van BMG werd automatisch geinstalleerd op een Windows PC en Windows opzich is natuurlijk al niet bepaald veilig, daarom bood de rootkit extra kansen om het systeem te hacken en dergelijke omdat de rootkit heel diep in Windows draaide. De PS3 daarentegen, is normaalgesproken(dus zonder CFW) een totaal gesloten systeem, dus er is niet bepaald een reden om aan te nemen dat er nu ineens een security hole is.

Ook privacy(en het daar aan verbonden schaden van het consumenten vertrouwen) vind ik niet direct aantoonbaar, voorlopig is hij nog niet eens actief en heb ik nog nergens een duidelijke uitleg gelezen over de werking. Er moet eerst maar bewezen worden dat Sony überhaupt echt naar bepaalde files kijkt, het kan ook zijn dat ze alleen de systeemfiles(en processen) checken omdat die af zouden moeten wijken bij het gebruik van CFW, sommige mensen gaan er voor het gemak echter maar vanuit dat Sony enige interesse heeft in jouw foto's en video's, dat betwijfel ik echter ten zeerste :P Sowieso, als een dusdanig groot bedrijf dat wel zou doen zouden de privacy organisaties(die soms sowieso nogal onredelijk zijn :P ) daar snel genoeg tegen in opstand komen. Dus maak je daarover voorlopig geen zorgen ;)

Sowieso is het voor de "oprechte" consument in principe alleen maar positief, het online netwerk wordt schoongehouden zodat de mensen die gegarandeerd niet cheaten en gegarandeerd voor hun games betaald hebben geen last hebben van de mensen die zich niet aan de spelregels kunnen houden...Toch niet onbelangrijk...
Ik speel niet voor eigen rechter, ik volg gewoon de wet die er al voor ligt. Dat Sony zich niet aan de wet houdt in mijn interpretatie (het lijkt me vrij zeker dat ze dat niet doen, alleen individuen proberen/kunnen niet zo snel rechtszaken tegen zulke grote corporaties te starten) speelt hooguit mee in de rol waarom en hoe fel ik ageer tegen Sony. Daarom hoef ik ook niks goed te praten, dat zou impliceren dat het fout was om mee te beginnen.
Niet om je te kleineren, maar ik zou dan toch graag die wet willen zien waarop je dit baseerd. En dat heeft ook weinig met rechtszaken te maken, als ze zich niet aan de wet houden met een apparaat wat miljoenen keren verkocht is dan zal er vanzelf iemand vanuit de Europese Comissie in actie gaan komen. Daar zijn geen individuen voor nodig...
Goed dat je nog nooit op je doos hebt gezien dat er OtherOS op je doos staat of dat je het nooit in een campagne hebt gehoord. Dat jij dit niet hebt gezien betekent niet dat wat ik zeg niet klopt, het is in de markt gezet als een computer, waardoor ze zelfs minder geld hoefden af te dragen aan de overheid dan bij een console. Daar zijn genoeg informatiebronnen online voor te vinden (en daarom klaagt de Noorse consumentenautoriteit Sony nu ook aan). Zelfs al zouden ze er niet mee hebben geadverteerd is het nog steeds een devaluatie van het product waar je al betaald voor hebt, niet als een auto die minder waard wordt mettertijd, maar gewoon puur het feit dat het product van Sony niet meer MAG doen, wat het deed toen het verkocht werd (en waar je dus voor betaalde) en je gedwongen wordt een keuze te maken tussen de ene functie en de andere.
Ik weet dondersgoed dat er weleens door Sony wat gesproken is over OtherOS, dat het mogelijk was dan, ze hebben het zelf echter nooit als groot selling-point neergezet, het was hoogstens een extratje. Uiteindelijk heeft Sony consumenten de kans gegeven om zelf Linux te installeren, het enige wat ze weg hebben gehaald is de kans. Standaard maakte Linux namelijk geen enkel deel uit van de PS3.

Uiteraard is het nooit geheel goed te praten, maar Sony heeft de PS3 in de markt gezet als game console en niemand zal ooit bij de rechter hard kunnen maken dat Sony dat niet heeft gedaan. De rechter zal je er altijd op wijzen dat het product niet voor niets PlayStation heet en dat Sony nooit enige belofte gedaan heeft over OtherOS. Het kon, het was gedeeltelijk gedocumenteerd, maar er stond volgens mij toch nooit ergens vastgelegd dat het een echte 'feature' van de PS3 was.

Overigens zou het mij ook niks verbazen als een aantal hackers(en pro-CFW activisten) die zogenaamd alleen voor het terugbrengen van de OtherOS-functie zijn pas sinds de PS3 Slim deel uit maken van de community, die hebben de PS3 dus gekocht terwijl ze al lang wisten dat er geen OtherOS in zat. De hoofdreden dat Sony de functie daarin niet had opgenomen had echter met een heel ander feit te maken, er waren simpelweg te veel instanties die honderden PS3's clusterden tot supercomputer en nooit enige software aanschaften en in het PS3 Fat tijdperk maakte Sony nog verlies op de hardware dus daar was men niet echt over te spreken.

Sowieso bewijzen de door jouw aangehaalde punten weinig, ze halen je standpunt eerder onderuit, omdat er toch duidelijk staat dat er geen support voor is.
Als Sony OtherOS toevoegt, dan zal dat zeker voor veel mensen genoegdoening geven, maar dat bepaalde hackers stoppen lijkt me ook niet. Dat zal denk ik toch ook niemand betwisten, maar heeft ook niks met de discussie te maken?
Nouja, niet om het één of ander, maar bijna alle pro-CFW posters hier hebben het erover dat het toch echt alleen maar te doen was om Linux. Dus dat zou hypotetisch betekenen dat als Sony OtherOS terug zet zonder strenge hypervisor dat ze allemaal weer gelukkig zijn en de hackers weer lekker kunnen gaan gamen in plaats van een OtherOS CFW maken(of waren het nou Backup Managers? 8)7 ). Je moet gewoon onthouden dat zelf als er al een paar goedwillende personen tussen zitten, dat het resultaat dat overheerst uiteindelijk toch piraterij zal zijn. En dat is een trieste constatering...

Het is niet alsof Sony nou echt wakker ligt van homebrew, wellicht een beetje van MKV(vanwege de eigen filmstudio's) maar verder zal het Sony echt worst wezen. Alleen als je kinderen(of in dit geval hackers) één vinger geeft pakken ze je hele hand, en het enablen van homebrew staat bijna gelijk aan het mogelijk maken van piraterij en cheating, dat is eigenlijk precies wat er met OtherOS gebeurd is, Sony gaf de mogelijkheid binnen de beperkingen Linux te draaien en toch vond men dat niet genoeg dus wilde men dat exploiten om zonder beperkingen alles te kunnen draaien. Linux draaien zonder beperkingen zal Sony niet erg vinden maar dat betekende ook haast zeker dat men ook het GameOS onder handen kon nemen en daarop kon Sony niet veel anders dan OtherOS verwijderen.
Kaasje123 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:59:
[...]

Tuurlijk is het hypotetisch, het moet je ook aan het denken zetten 8)7 Alleen alle pro-CFW mensen moeten gewoon eens stoppen met zeuren over het verwijderen van OtherOS en tegelijkertijd wel zeuren over de tegenmaatregelen die Sony tegen de mensen met CFW neemt omdat het nou eenmaal ook de hele piraterij en hack scène op gang heeft gebracht. Dat is iets wat GeoHotz ook echt wel wist toen die begon met masterkeys verspreiden, als die echt alleen OtherOS had willen toevoegen zonder beperkingen had hij alleen een CFW daarvoor uit moeten brengen en zich onthouden van verdere inmenging en opruiing tegen Sony. Iedereen die objectief kijkt zal begrijpen dat Sony het uiteindelijk nooit goed had kunnen doen, behalve dat het wellicht nooit OtherOS op had moeten nemen.

Het zou allemaal heel simpel zijn, als mensen die zich met CFW bezighouden offline zouden blijven en niet zoals sommige boosdoeners het hele online gebeuren verpesten met exploits(en/of illegale downloads). Want waar het eigenlijk op neer komt is dat mensen wel graag het hele systeem willen kraken maar vervolgens wel van Sony verwachten dat ze het PlayStation Network kunnen gebruiken. Twee dingen die ethisch gezien niet bepaald samen gaan.
[...]

Zelfs Sony zou bijvoorbeeld de ondersteuning van MKV en ontwikkelingen van de browser indirect best aan willen moedigen(omdat ze dan zonder eigen investeringen, en ook zonder de eigen filmstudio's op de tenen te trappen, consumenten extra functionaliteit kunnen bieden). Ook ik zie daar geen probleem mee. Het probleem blijft inderdaad dat dit hoe dan ook weer uitmond in piraterij, en een hoop ook... Want als je toch al CFW hebt draaien is de drempel om je games gratis te downloaden ook ineens een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:49:
Wat de rootkit nu nog niet doet is helemaal niet belangrijk. Het gaat erom dat er een rootkit uberhaupt is! Security hole, privacyprobleem, grove misstap in consumentenvertrouwen (wat specifiek natuurlijk niet strafbaar is) en (mijns inziens) overtreding van het consumentenrecht (ethisch gezien zijn alle PS3-gebruikers in 1 klap ook als crimineel gebombardeerd maar dat terzijde).
Toch wel raar hoor dus omdat Sony een netwerk heeft dat PSN heet en duidelijk afspraken maakt met de gebruikers over de voorwaarden. moet Sony maar blijven aannemen dat de gebruikers zich aan de voorwaarden houden? Klaarblijkelijk kunnen de hackers de vrijheid die ze hebben gekregen niet aan want ze breken duidelijk de afspraak door niet met de laatste firmware online te willen gaan. Sony kan die niet anders dan op de manier controleren als dat ze nu doen en dat is tijdens het inloggen op psn de bestanden checken en op basis van die info besluiten de gebruiker toe te staan of niet. Grappige is dat de query altijd anders kan zijn en aangezien de hackers hun creatie graag op internet zetten kan Sony altijd zien waar ze naar moeten zoeken om zelfs de laatste custom OS te blocken. Deze grap gaat de hackers een hoop PS3 gebande consoles kosten :P

Zoals jij het stelt kan je ook zeggen dat omdat er een flitser staat bij stoplichten alle langsrijdende auto's als crimineel worden bestempeld. Er wordt door de flitser namelijk bij iedere auto naar de snelheid gekeken maar alleen de auto's die te hard gaan worden bestraft. Ik vind het allemaal een heel mooi systeem en ook nog eens zeer vriendelijk richting de eindgebruikers, je merkt er immers niks van terwijl de cheatende en overeenkomst schendende lowlifers van PSN worden gebanned. En dat je als gebruiker beschermd wordt tegen kwaadwillenden. Daarnaast geef je (volledig ten onrechte) aan dat nu kwaadwillenden jou ervaring in de soep kunnen laten lopen, grappig, daar de hackers dat nu voor alle andere gamers en Sony aan het doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
@Swopdark (en deels ook @Rctworld) Mooie parallel van die flitskast, dat klopt idd wel een beetje. Haal je die opmerking van me enigszins mee onderuit, ware het niet dat een flitskast nummerplaten flitst, dat weet je van tevoren, terwijl je er langs rijdt. Deze rootkit kan in feite je nummerbord flitsen, maar ook foto's van je passagiers maken (en for all you know nog wel veel meer), je weet het niet, want het wordt buiten de weg (PSN) om op je eigen terrein gedraaid. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
Wat je op het eind zegt klopt niet mijns inziens. Het gaat niet om mijn ervaring specifiek met die rootkit, maar om iedereens ervaring... kwaadwillenden kunnen de code mogelijk exploiteren en dan is iedereen in de wereld met een PS3 een mogelijk doelwit, niet alleen die met een CFW.

@Rctworld
In de 1e plaats hebben we Sony natuurlijk leren kennen als een van de meest koppige bedrijven ter wereld (BMG verhaal is daar het bewijs ook wel van), dus ik sluit zeker niet uit dat ze zich niet 2x aan dezelfde steen stoten.
normaalgesproken een totaal gesloten systeem
Met een rootkit haal je je eigen opmerking gelijk onderuit... dat is juist met een rootkit dus niet meer zo normaal gesproken. Sterker nog in mijn optiek is het nu met zekerheid juist NIET een gesloten systeem.
Dat een groot bedrijf als Sony dat waarschijnlijk niet zal doen is voor mij geen reden om rustiger aan te doen over het feit dat het misschien toch wel mogelijk is. Grote bedrijven die zich gedragen als Sony genieten sowieso niet echt mijn volste vertrouwen.
Voor de "oprechte" consument is het dus helemaal niet alleen maar positief, zie ook punt dat iedereen doelwit kan worden, dat jij het gedoogd om de integriteit van online gamen te bewaren, wil niet zeggen dat anderen dat ook zo zien.
Sowieso bewijzen de door jouw aangehaalde punten weinig, ze halen je standpunt eerder onderuit, omdat er toch duidelijk staat dat er geen support voor is.
Zoals gezegd in mijn bovenstaande reply:
Ook jij vergeet de quote die daarbij hoort:
There is more to the PLAYSTATION®3 (PS3™) computer entertainment system than you may have assumed. In addition to playing games, watching movies, listening to music, and viewing photos, you can use the PS3™ system to run the Linux operating system.
Je moet gewoon onthouden dat zelf als er al een paar goedwillende personen tussen zitten, dat het resultaat dat overheerst uiteindelijk toch piraterij zal zijn. En dat is een trieste constatering...
Dat er overal rotte appels tussen zitten klopt helemaal, de rest is afwachten. Tegen piraterij zouden serials bijvoorbeeld goed kunnen werken in dit geval.
Sony gaf de mogelijkheid binnen de beperkingen Linux te draaien en toch vond men dat niet genoeg dus wilde men dat exploiten om zonder beperkingen alles te kunnen draaien. Linux draaien zonder beperkingen zal Sony niet erg vinden maar dat betekende ook haast zeker dat men ook het GameOS onder handen kon nemen en daarop kon Sony niet veel anders dan OtherOS verwijderen.
Je gelooft Sony maar op haar blauwe ogen als ze dat zeggen? Net zoals ze zeiden dat de Slim geen Linux kon draaien en de support om het mogelijk te maken teveel geld kostte (waarvan we nu weten dat het beide niet zo is).
De opbouw van het systeem is niet zo dat als je 1 deel hebt dat je dan overal bij kan. Met OtherOS kun je dus ook echt niet GameOS hacken, daar waren de juiste sleutels gewoonweg niet voor handen.
Achteraf heeft het proberen te ontsluiten van de RSX ook niks klaargespeeld mbt de huidige hack.
Alleen alle pro-CFW mensen moeten gewoon eens stoppen met zeuren over het verwijderen van OtherOS en tegelijkertijd wel zeuren over de tegenmaatregelen die Sony tegen de mensen met CFW neemt omdat het nou eenmaal ook de hele piraterij en hack scène op gang heeft gebracht.
Die mensen moeten stoppen met zeuren over iets wat negatief is voor ze en tegelijkertijd ook stoppen met zeuren omdat de tegenmaatregelen ook negatief voor ze zijn.
Je zet de zin op alsof er iets positiefs tegenover komt, maar dan kom je met 2 negatieve punten (2 negatieve maken een positieve haha ;)). Beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Alsjeblieft jongens, dit topic is er gekomen zodat er nog over de jailbreak gesproken kon worden. En dus niet over alle mogelijke gevolgen, beleid, beslissingen, en gedragingen van piraten en Sony.

Piracy discussie is echt voldoende ruimte voor elders op het forum, bijvoorbeeld hier: Game piraterij: De harde cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
Nou, zojuist is mijn PS3Key binnengekomen en heb ik succesvol mijn PS3 gedowngrade naar 3.15 :D Helaas krijg ik na de installatie van Fedora 12 geen inlogscherm, maar daar zijn we tweaker voor :P

Verder ziet het ernaar uit dat graf_chokolo weer een stap verder is met het terugbrengen van OtherOS:

Post liever het nieuwsbericht in plaats van de link, dit in verband met tools op de site.

[ Voor 19% gewijzigd door psychoclown op 06-02-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

Men is nu zelfs bezig met het unlocken van de 8ste SPE. :9

Zie mbr boven je post :)

[ Voor 48% gewijzigd door psychoclown op 06-02-2011 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
DCFreak schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 17:49:
Men is nu zelfs bezig met het unlocken van de 8ste SPE. :9
LOL. heb je straks dus nog meer SPUs dan onder de GameOS.

Nou dat gaat hard, want linux is dus terug

http://www.ps3news.com/PS...are-3-41-by-Graf-Chokolo/

Niets aan hoeven te passen aan de linux. Alleen de hypervisor heeft ie aangepast. De details staan er maar gaan boven mijn pet. Dus voor de liefhebbers... Maar met volledige toegang tot GameOS en als ik de screenshot mag geloven met GUI.

[ Voor 43% gewijzigd door psychoclown op 06-02-2011 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees de topicwaarschuwing eens..

[ Voor 82% gewijzigd door psychoclown op 06-02-2011 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

dangerpaki schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 18:19:
[...]

Yup, ik quote hier nog even het volledige bericht ivm verboden te linken op een internet forum.
If you are following Mathieulh’s Twitter, you will see he has been telling everyone that he has figured out the way to “unlock the extra spu which sony has disabled at factory” However, this has not been tested yet by Mathieulh as he mentioned that there are no more PS3 console left for him to test the “method” since there are high potential of brickness. Read more on Mathieulh’s tweets.

I just figured how to unlock the extra spu which sony has disabled at factory.
Upon startup, the syscon firmware will read the eeprom value located at 0x48C30 and will set the cell config ring accordingly.
That value is set to 0×06 on all consumer consoles which means 7 SPEs are actually enabled. Incrementing it should unlock the extra SPE.
I haven’t tested it yet though (I am not too keen on bricking) Also should you set some fancy value such as 0×00 or 0xFF you’d likely brick.
@mohnnad15 That means you can possibly unlock an extra SPE for your Linux fanciness (depends if your extra SPE is dead or not)
@mohnnad15 That, or brick, because i haven’t tested this yet. I don’t have another ps3 to kill here xD
btw by EEPROM I obviously mean Syscon’s EEPROM. You can read/write to that offset through the Update Manager.
@NewsInside I don’t think so, this extra SPE is defective on some (a lot of) ps3s. Mostly older ones.
@david_mattli Yes it was disabled for yield improvement.
@ajcast2007 It unlocks more processing power to your Playstation 3
@UberMook There are 8 SPEs, one of them (SPU7) is disabled to improve the yields, and finally another (SPU2) is dedicated to isolation.
@UberMook This means you can only use 6 SPEs in applications, unless you run code with lv2 privs (then you can get 7).
@UberMook The 8th SPE (SPE7) is disabled at startup through cell’s config ring which is sent by syscon (it travels through the SPI bus)
@UberMook In fact you can also enable/disable SPEs using hardware by hijacking the SPI bus and patching the config ring data on the fly.
@UberMook Once a SPE is disabled (through the config ring) it cannot be enabled again unless you reset the cell.
@UberMook Which means the extra SPE can only be enabled should the right config ring be sent by syscon at startup.
@UberMook Luckily syscon’s firmware will read the value at the 0x48C30 offset of the syscon’s eeprom and set the config ring accordingly.
@UberMook So by incrementing this value you can get Syscon to enable the extra SPE for us. (or disable existing ones)
@UberMook spi hijacking works but it needs extra hardware/soldering and it’s a mess to do. Only Geohot has done it so far.
@UberMook Not to mention hijacking the spi bus is pretty much the “hacky way”. Modifying that EEPROM offset is how Sony do it.
@UberMook Of course there is no point in unlocking the extra SPE if you have no code to take advantage of it. (Linux anyone ? )
@N0_25 You can be confident that the extra SPE is most likely not faulty on slim units.
@jevinskie lv1 disables that one for some reason, no idea why because isolation isnt’ even in use while otheros runs.

With Graf_Chokolo’s attempt to bring back full fledged OtherOS, this could turn to be very useful.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

dangerpaki schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 18:19:
[...]

Nou dat gaat hard, want linux is dus terug

http://www.ps3news.com/PS...are-3-41-by-Graf-Chokolo/

Niets aan hoeven te passen aan de linux. Alleen de hypervisor heeft ie aangepast. De details staan er maar gaan boven mijn pet. Dus voor de liefhebbers... Maar met volledige toegang tot GameOS en als ik de screenshot mag geloven met GUI.
Lol ze zeggen zelf dat het ook mogelijk is om andere OSen te installeren.
Lol ik zie het al helemaal voor me, XP met xbmc :+ (Hoewel Linux is ook leuk om mee te prutsen, heb alleen meer ervaring met xp).

Ik draai momenteel nog op 3.15 (ja ik heb nooit verder geupdate) en kan nu lekker ook al linux draaien (draai nu kubuntu) Maar niet met alle mogelijke kracht van de PS3, ben benieuwd hoeveel performance verschil je krijgt nu wel alles unlocked is...

Maar nu moeten er nog video drivers gemaakt worden zeker? en ik ga er vanuit dat dit wel een probleem gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 09:10
koekoek2003nl schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:33:
[...]

Lol ik zie het al helemaal voor me, XP met xbmc :+ (Hoewel Linux is ook leuk om mee te prutsen, heb alleen meer ervaring met xp).

Ik draai momenteel nog op 3.15 (ja ik heb nooit verder geupdate) en kan nu lekker ook al linux draaien (draai nu kubuntu) Maar niet met alle mogelijke kracht van de PS3, ben benieuwd hoeveel performance verschil je krijgt nu wel alles unlocked is...

Maar nu moeten er nog video drivers gemaakt worden zeker? en ik ga er vanuit dat dit wel een probleem gaat worden...
Uberhaupt gaat XP een probleem worden aangezien er geen versie van Windows beschikbaar is voor de PowerPC / Cell architectuur, welke gebruikt wordt door de Playstation 3. Theoretisch zou je wel Ubuntu kunnen installeren met daar bovenop een virtuele machine welke Windows XP draait. Alleen denk ik dat optimale snelheden halen een serieuze no-go area is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

alex3305 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:43:
[...]

Uberhaupt gaat XP een probleem worden aangezien er geen versie van Windows beschikbaar is voor de PowerPC / Cell architectuur, welke gebruikt wordt door de Playstation 3. Theoretisch zou je wel Ubuntu kunnen installeren met daar bovenop een virtuele machine welke Windows XP draait. Alleen denk ik dat optimale snelheden halen een serieuze no-go area is.
Daar heb je idd gelijk in.
Het maakt me eigelijk ook niet uit wat ik kan draaien (misschien zelfs wel osx?) zolang ik maar xbmc kan draaien, en films kan kijken. Heb het namelijk helemaal gehad met ps3 media server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:43
Oguz286 schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 17:04:
Nou, zojuist is mijn PS3Key binnengekomen en heb ik succesvol mijn PS3 gedowngrade naar 3.15 :D Helaas krijg ik na de installatie van Fedora 12 geen inlogscherm, maar daar zijn we tweaker voor :P

Verder ziet het ernaar uit dat graf_chokolo weer een stap verder is met het terugbrengen van OtherOS:

[mbr]Post liever het nieuwsbericht in plaats van de link, dit in verband met tools op de site.[/]
Vanaf welke firmware ben jij terug naar 3.15 gegaan?
Van 3.55? Of heb je je ps3 een tijd lang niet ge-update?

PSN: Leech1984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
leech1984 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 23:33:
[...]
Vanaf welke firmware ben jij terug naar 3.15 gegaan?
Van 3.55? Of heb je je ps3 een tijd lang niet ge-update?
Van 3.55 naar 3.41 en daarvan naar 3.15. Ik heb de bestanden gebruikt die op de site staan van het bedrijf waar ik mijn PS3Key vandaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Dit is een mooie post:
The only explanation for the fact that Sony hasn't gone broke a dozen times already is it must be one of the great engineering companies in the world. I say this only because the company seems to shoot itself in the foot constantly with bonehead moves, incredibly poor marketing, and classic missed opportunities.

This for me began in the early days of the Sony VAIO. When VAIO first appeared in the 1990s, I went to Sony's booth at CES to ask why it didn't bother showing the machines to the computer trade press. It left us completely out of the loop.

Back then, the computer press was pretty much dominating and directing the scene. Sony's boxes looked pretty nifty, so I was curious. "Oh, we aren't marketing the VAIO to people interested in computers," I was told. "There's no need to talk to you guys."

I thought this was incredibly peculiar, since the company had just come off a decade of dominance in the computer users' milieu with its superb PC monitors. Sony already had the reputation and brand name everyone in the industry liked, yet it wasn't going to leverage any of it on some whim. I thought it was idiotic.

Within a few years, Sony ended up with a struggling laptop business and faded from the monitor market. The company, by staying away from the computer geek milieu, also missed out on trends it could have easily benefited from, including the mp3 iPod revolution, which it managed to completely ignore.

Instead, the company moved into game console market, which was outside the scene. Again, through incredible engineering, it took its place at the top and managed to build a huge business with the PlayStation.

I could go on and on with the missteps, but the ones that keep cropping up for the PlayStation are arguably the funniest and the most indicative of the company's weird arrogance and the fact that it lives in a bubble. Within a year or two of the PlayStation achieving dominance, a small company came out with an incredible emulator that let a regular PC run the games. Sony sued the company out of business. I was stunned by this, since I would have bought the company for less money than the lawsuit cost and started a new PC gaming business. Controlling the emulator would have given Sony all sorts of leverage, but nobody at the company seems to have the ability to think this way. It also should be noted that game sales account for profits not the sales of the consoles. So, how would the emulator hurt anything?

Okay, now we come to chapter two of this history of suing, which happened last week. Bob Pegoraro described the situation on his Faster Forward blog in the Washington Post:
"A California court has approved Sony's restraining order against George Hotz, who distributed a way to allow Playstation 3 [sic] users to put any operating system on their consoles -- an action that Sony claims opened the door to game piracy. PSX-Scene, a Playstation [sic] community, had the pdf files of the documents first.

Hotz has been ordered to take down all links to the hack and turn over his computers. He maintains that he never intended the hack to aid game piracy and, in fact, told the G4 network show "Attack of the Show" that he took measures to keep the code from being used in that manner."

So let me get this straight: Instead of hiring this guy to work for Sony, it sues him? Engineers like this guy are rare. Is the company that dumb? Or does it not hire outside its little cult? To me, it's an eye-roller. As Pegoraro points out, the hack is all over the net on mirror sites, so who are they kidding?

Yet again, a golden opportunity turns into a heap of dirt as Hotz will probably end up working for Microsoft.

How does this company stay in business? It's baffling.
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2378965,00.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
koekoek2003nl schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:33:
[...]

Ik ben meer benieuwd of ze straks de oude versies van MacOS erop draaiende krijgen, dat zou mooi zijn :) Die zijn namelijk ook voor PPC gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dangerpaki schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:44:
Ik ben meer benieuwd of ze straks de oude versies van MacOS erop draaiende krijgen, dat zou mooi zijn :) Die zijn namelijk ook voor PPC gemaakt.
Valt me op dat ze niet echt meer bezig zijn met 3.56? De hackers kunnen immers nu voldoende met 3.55. Helaas voor de piraten is er voor de écht slimme gasten dus geen noodzaak om 3.56 te gaan exploiten.

Wat dat betreft is het wel ff mooi zo. Als straks Sony de rootkit methode gaat aanzetten komen vanzelf de 3.55 custom firmware consoles die op PSN zitten bovendrijven. voor een mooie ban.

Ik ben benieuwd of killzone 3 op 3.56 is compiled of "gewoon" 3.55. En wat dat voor egvolgen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sja mooi gezien van een kant en geheel geschreven vanuit een "what if" scenario. Om alle mooie argumentjes die deze meneer schrijft kun je wel 2 tegenargumenten geven waarom Sony heeft gedaan wat ze deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
swopdark schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:49:
sja mooi gezien van een kant en geheel geschreven vanuit een "what if" scenario. Om alle mooie argumentjes die deze meneer schrijft kun je wel 2 tegenargumenten geven waarom Sony heeft gedaan wat ze deden.
Tja, als je dit al zo leest:
So, how would the emulator hurt anything?
Snapt die schrijver er nog bijzonder weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ik ga er van uit dat Kill Zone nog op 3.55 gecompiled is..

@SinergyX Hij snapt het juist heel goed. Emulators gaan om games die al verkocht zijn, daar heeft hij gewoon gelijk in. Dus als ze dat als voordeel hadden gebruikt, hadden ze juist in die markt een heel stuk extra geld kunnen verdienen, door het voor een prikkie aan te bieden. Mensen die willen piraten hoef je niet tot de groep te rekenen, die betaalden toch al niet op het moment dat de emulator uit was, en dat zou zo blijven of Sony het nou had opgekocht of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Denk je nu echt zelf dat emulators er puur zijn om gekochte console games te spelen op de PC? :')

Jij hebt zeker het PSX-schoolplein ruilen nooit meegemaakt? De emulators waren juist de basis voor elke gekopieerde game, waar je bij de PSX nog aardige trucjes moest uithalen (pen, hotwire, 'swap' techniek), draaide de emulators alles 'out of the box'.

[ Voor 37% gewijzigd door SinergyX op 07-02-2011 12:04 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Let op:
Wat is er not done in dit topic:
- discussies over illegale kopieën van spellen
- discussies omtrent backups maken van spellen
- discussies om met een onofficiële manier, niet van Sony afkomstige systeemsoftware, te verbinden naar Playstation Network
- discussies omtrent aanpassingen die als enige doel hebben het werkend krijgen van backups
- Het vermelden van of verwijzen naar backup managers

Wat is toegestaan:
- Uitleg geven of links naar tutorials, zolang de sites geen spul bevat wat tegen de regels is