• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04 14:16
Alhoewel ik weet dat hier al een nieuws artikel over is geweest op de frontpage, leek het me toch interessant om er nog wat verder over te discussiëren. Ik vond namelijk nog een tabel waarin de cijfers nog wat uitgebreider staan beschreven:

Afbeeldingslocatie: http://i707.photobucket.com/albums/ww75/elgefe02/00-23.jpg?t=1262185345

Dit zijn echter alleen nog maar de torrent downloads, dus werkelijke cijfers zullen nog hoger liggen. Veel belangrijker echter nog, is dat games vaak natuurlijk niet alleen voor 1 persoon worden gedownload, maar daarna vaak ook meerdere malen worden gekopieerd voor vrienden en familie. Daardoor komen de werkelijk cijfers nog veel hoger te liggen.

Hetgeen waar wij ons als tweakers vooral druk over zouden moeten maken zijn natuurlijk de PC cijfers, en die bevestigen een beeld waar ik al een tijdje bang voor was: game ontwikkelaars zouden waarschijnlijk beter af zijn om een PC versie achterwege te laten. Neem bijvoorbeeld Need for Speed: Shift, inclusief achteraf kopiëren is dit spel waarschijnlijk vaker gedownload voor de PC dan dat het gekocht is voor de Xbox 360 en Playstation 3 bij elkaar(verkopen daarvoor staan op nog geen 2.5 miljoen).

Nu weet ik ook wel dat lang niet ieder kopie dat nu gedownload is anders gekocht zou worden, maar met zulke cijfers is er geen ontkomen aan dat het wel degelijk verkopen kost. Mijn vrees is dan ook dat als game ontwikkelaars deze cijfers onder ogen krijgen, men wel twee keer gaat nadenken alvorens nog een spel naar de PC te brengen.

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-01-2024
Het zou interessant zijn als deze cijfers afgezet werden tegen de verkopen van de games per platform, het zegt zo namelijk weinig.

Als MW2 nl. ook veel vaker verkocht is voor de PC loont het wel degelijk voor de PC te ontwikkelen. Ik verkoop liever 1 miljoen exemplaren van mijn game voor de PC ook al wordt ie dan 4 miljoen keer gedownload zonder dat ervoor betaald is (laten we de beladen term illegaal downloaden maar vermijden, hoewel het downloaden van software zonder toestemming van de rechthebbende in NL wel degelijk illegaal is) dan 100.000 exemplaren van mijn game voor de XBOX of PS3 ook al wordt de game dan minder gedownload.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:37

Haan

dotnetter

Wat het belangrijkst is, is dat het maken van een PC game meer opbrengt dan dat het kost. Als een game ondanks miljoenen illegale downloads nog steeds winst oplevert, is er geen reden om te stoppen met PC games uitbrengen.

Het gevaar is inderdaad dat een game verlies gaat geven als deze te weinig gekocht wordt, en alleen maar gedownload wordt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:41

RvV

Weet je wat de totale ontwikkelingskosten per platvorm zijn geweest? Als je dat tegenover de verkoop zet, zegt het denk ik meer. Bijv:

PC Ontw. kosten: 10 miljoen USD
PC verkoop, 1 miljoen stuks a 50 USD.

Als er dan 5 miljoen downloads zijn...jammer dan, er is nog steeds genoeg winst?

Y'24

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Die cijfers geven niet altijd een realistisch beeld natuurlijk. Er zijn genoeg mensen die het spel eerst even willen testen en het vervolgens alsnog kopen, daarna zegt downloads niets over het aantal mensen dat het speelt, er zijn ook mensen die hebben het gewoon gedownload omdat ze alles via rss downloaden (En die zijn er een hoop).

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vizzie schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:06:
Het zou interessant zijn als deze cijfers afgezet werden tegen de verkopen van de games per platform, het zegt zo namelijk weinig.

Als MW2 nl. ook veel vaker verkocht is voor de PC loont het wel degelijk voor de PC te ontwikkelen. Ik verkoop liever 1 miljoen exemplaren van mijn game voor de PC ook al wordt ie dan 4 miljoen keer gedownload zonder dat ervoor betaald is (laten we de beladen term illegaal downloaden maar vermijden, hoewel het downloaden van software zonder toestemming van de rechthebbende in NL wel degelijk illegaal is) dan 100.000 exemplaren van mijn game voor de XBOX of PS3 ook al wordt de game dan minder gedownload.
De PC-versie van Modern Warfare 2 is 170.000 keer verkocht (@14 december)
Moet erbij gezegd woden dat het aantal Steam-verkopen er niet bijgeteld zijn
Of course the list is topped by Activision Blizzard's Call of Duty: Modern Warfare 2 for the Xbox 360. Not only will it top the software list for 2009, but it will likely hold its record of 4.2 million units on a single platform for the foreseeable future.

The release is made more impressive when one also considers the 1.87 million units on the PlayStation 3, thousands of copies bundled with Xbox 360 hardware, nearly 170,000 units at retail for Windows PC, and an untold number sold through Valve's Steam distribution service.

[ Voor 25% gewijzigd door anandus op 31-12-2009 14:14 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Anoniem: 123662

Ik heb ook naar deze cijfers gekeken, maar op torrentfreak staan bij de gegevens van vorig jaar (2008) alleen PC downloads. Ik ben namelijk wel benieuwd naar de relatieve groei in illegale downloads van console games. Dit omdat niet alleen winstgevendheid op de PC eerder te behalen is omdat voor de consoles ook een deel afgedragen moet worden aan de console leveranciers.

Zoiets als de huidige sales die door alle verschillende digitale distributie platformen worden aangeboden aantoond, is dat er nog steeds een grote interesse is om games te kopen maar dat prijsdifferentiatie weldegelijk helpt.

Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die geld weigeren uit te geven aan games.

• Vizzie
anandus schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:12:
[...]

[...]
Haha serieus? Ok dan zijn we als pc gamers nu officieel fucked.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

anandus schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:12:
[...]

[...]
170k geloof ik niks van, als je op Steam Stats kijkt en je telt het op zitten zo'n 140k mensen nu MW2 te spelen, ik geloof nooit dat zo veel mensen tegelijk spelen als je uit gaat van 170k.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
RvV schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:08:
Weet je wat de totale ontwikkelingskosten per platvorm zijn geweest? Als je dat tegenover de verkoop zet, zegt het denk ik meer. Bijv:

PC Ontw. kosten: 10 miljoen USD
PC verkoop, 1 miljoen stuks a 50 USD.

Als er dan 5 miljoen downloads zijn...jammer dan, er is nog steeds genoeg winst?
De verkoopprijs gaat alleen niet rechtstreeks in de zak van de ontwikkelaar...
Je hebt de detailhandel, distributeur en uitgever er nog tussen zitten. Die nemen elk een flinke hap uit de koek.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• anandus
  • Niet online
Phyxion schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:16:
[...]

170k geloof ik niks van, als je op Steam Stats kijkt en je telt het op zitten zo'n 140k mensen nu MW2 te spelen, ik geloof nooit dat zo veel mensen tegelijk spelen als je uit gaat van 170k.
Die 170k zijn dus zonder de Steam-verkopen ;)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-04 15:49

mace

Sapere Aude

Ook al is de PC in principe een beter platform voor shooters, merk je dat de PC steeds vaker overgeslagen wordt.

Meest recentelijk dus nog met MW2 waarbij ze dus geen dedicated server meer hebben gemaakt voor de PC.

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-05-2024
Vizzie schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:14:
[...]

Haha serieus? Ok dan zijn we als pc gamers nu officieel fucked.
Dat is PRECIES wat ik dacht :P

Macbook Pro 15" 

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Phyxion schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:16:
[...]

Zou best kunnen. Op 16-11 was het nog iets meer dan 50K

Overigens wist ik niet dat de verhoudingen zo scheef waren. Ik wist dat het erg was, maar zo erg :o
mace schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:18:
Ook al is de PC in principe een beter platform voor shooters, merk je dat de PC steeds vaker overgeslagen wordt.
Zoiets is altijd persoonlijk, en zeker geen feit.

[ Voor 57% gewijzigd door Gunner op 31-12-2009 14:21 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TheDukemaster
Zoals Anandus aangeeft, PC versies verkopen uit gewoonte verre van geweldig. Alhoewel de kosten van het poorten naar de pc er misschien uit worden gehaald, gaat het uiteindelijk wel ten koste van verkopen op andere platformen. Ander voorbeeld: Prototype. 1.8 miljoen keer verkocht op Playstation 3 en Xbox 360, bijna 2.5 miljoen keer gedownload voor de PC. Het ligt me voor de hand dat er best wel wat mensen zijn die een spel uiteindelijk zouden kopen voor een console als ze deze niet kunnen krijgen voor de PC.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:39
Maar als je echt de werkelijke cijfers wilt weten, moet je ook weten hoeveel van de mensen die het downloaden ook het spel daadwerkelijk gaan aanschaffen (al dan niet meteen) of dit al hebben gedaan. Er zijn ook veel mensen die eerst een spel downloaden om te zien of ze het wat vinden. (althans dat beweren ze zelf)

Daarbij worden games ws in minder grote oplages tegelijk uitgebracht dan vroeger toen er nog niet gekopieerd maar wel gegamed werd. Natuurlijk zullen bedrijven er wel last van hebben als er gedownload wordt, maar indien een game nog winstgevend is door een toch wel groot aantal verkopen, dan is het niet zo'n probleem. Vaak zorgen ze ervoor dat er een "special edition" of een mooie verpakking om de game heen zit, dit heeft ook voor veel mensen best wel meerwaarde. (ziet er wel mooier uit)
Op het moment dat ze games gewoon in een kaal doosje en zonder boekje bijv. zouden leveren, heeft het ook voor die mensen minder meerwaarde om een game in de winkel te halen (of online te bestellen). Het is voor developers en publishers steeds zoeken naar een manier om te zorgen dat de mensen die de games kopen ook blijven kopen. Tot nu toe gaat dit nog goed genoeg om games uit te blijven brengen voor de PC.

En als je wilt meten hoeveel illegale kopieën er in omloop zijn moet je ook weten hoeveel kopieën er zijn gemaakt van een origineel, maar die door iemand anders! (niet alle kopieën zijn illegaal!) worden gebruikt. Dit zijn getallen die niet meetbaar zijn en zelfs in de verste verte niet op een betrouwbare manier te berekenen zijn. Dit zullen altijd schattingen blijven. Daarbij geld ook nog eens: Op het moment dat ik iets zou willen downloaden via torrent, zou ik bijvoorbeeld 3 versies aanklikken, omdat je nooit zeker weet of de versie die jij wilt downloaden: 100% beschikbaar is, 100% werkt en helemaal de juiste versie is. De aantallen die hier worden genoemd trouwens vind ik (wereldwijd gezien) niet eens heel schokkend, denk maar eens aan hoeveel mensen een pc, internet en dergelijke hebben, wereldwijd.

• anandus
  • Niet online
mace schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:18:

Meest recentelijk dus nog met MW2 waarbij ze dus geen dedicated server meer hebben gemaakt voor de PC.
Tja, als je kijkt naar de verschillen in verkopen tussen consoles en PC's (ervanuitgaande dat er geen miljoenen via Steam verkocht zijn), dan is dat niet zo vreemd, natuurlijk.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

anandus schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:18:
[...]
Sowieso, in de UK zijn de eerste week al bijna 55k verkocht in retail, lijkt me nog niks van te kloppen dan.

With 8.14 million units sold on Xbox 360 and PS3, and over 8.6 million when including the PC release

Dat is al een hele hoop meer dan 170k, dan praat je al over een half miljoen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik download tegenwoordig heel weinig games, maar ik heb het afgeleerd om een game in een winkel te kopen.

Soms zitten er vervelende bugs in het spel waardoor het soms niet lekker speelt en dan zit je weken lang te wachten op een patch die dat oplost. Maar meestal zit het probleem gewoon in de compatibiliteit. Soms heb je een spel gekocht terwijl die niet wil draaien op je computer, ondanks dat hij aan alle specs voldoet die op het doosje staat. Vaak is er "nog geen" oplossing en mag je daarop zitten te wachten.
De games die ik download zit meestal een crack o.i.d. bij waardoor zo'n game meestal meteen te spelen is. En mocht je een probleem hebben, dan hebben gegarandeerd 1000 andere mensen het zelfde probleem gehad en is de oplossing ook snel op internet te vinden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Phyxion schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:23:
Dan staat het nog steeds in schril contrast met de illegale downloads en de console-verkopen.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-02 13:00
nvm

[ Voor 95% gewijzigd door Exphy op 31-12-2009 14:25 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• mace

mace

Sapere Aude

Gunner schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:20:
Zoiets is altijd persoonlijk, en zeker geen feit.
Feit is is dat de besturing met een muis inherent preciezer is dan met een controller. Dat is wel een feit. Dat je met oefening bekwamer kan worden in consoles dan op de PC kan ik me voorstellen, maar een muis is veel preciezer te besturen.
anadus schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:21:
[...]
Tja, als je kijkt naar de verschillen in verkopen tussen consoles en PC's (ervanuitgaande dat er geen miljoenen via Steam verkocht zijn), dan is dat niet zo vreemd, natuurlijk.
Nee ik vind het ook helemaal niet vreemd.

• anandus
  • Niet online
Phyxion schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:23:
[...]

Sowieso, in de UK zijn de eerste week al bijna 55k verkocht in retail, lijkt me nog niks van te kloppen dan.

With 8.14 million units sold on Xbox 360 and PS3, and over 8.6 million when including the PC release

Die cijfers die ik had waren van 14 december, misschien dat kerst nog effect heeft gehad?

Maar zelfs als het een half miljoen waren, dan is het dus maar 6 procent van alle verkopen?
(En als we uitgaan van die half miljoen, dan is er dus acht keer zoveel gedownload als verkocht).
Niet heel verrassend dat ze dan geen dedicated server willen bouwen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Phyxion schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:10:
Die cijfers geven niet altijd een realistisch beeld natuurlijk. Er zijn genoeg mensen die het spel eerst even willen testen en het vervolgens alsnog kopen, daarna zegt downloads niets over het aantal mensen dat het speelt, er zijn ook mensen die hebben het gewoon gedownload omdat ze alles via rss downloaden (En die zijn er een hoop).
Zo klinkt het alsof die er heel veel zijn, maar ik denk dat dit toch een minderheid is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mace schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:25:
[...]

Feit is is dat de besturing met een muis inherent preciezer is dan met een controller. Dat is wel een feit. Dat je met oefening bekwamer kan worden in consoles dan op de PC kan ik me voorstellen, maar een muis is veel preciezer te besturen.
Ja, daarin ga ik met je mee. Maar gezien het totaalplaatje (cheaters, glitchers en illegale downloaders) is het zeker discutabel om te roepen dat de pc een beter platform is voor shooters. De verkopen geven je geen gelijk in ieder geval. Niet in de laatste plaats gezien het feit dat bepaalde functionaliteit (dedicated servers) uit de pc-versie zijn gehaald.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 31-12-2009 14:29 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:09
Copies zijn ok zolang ze niet op multiplayer gaan...
Imho als 'test doeleind'.. Niet van alle games zijn demos..

En die harde cijfers zijn raar.. Kijk maar naar PS3 verkopen.. Elke euro kan maar 1x uit gegeven worden..

De kans is veel groter dat iemand een illegaal spel download het zo leuk vindt en het online wilt spelen dat hij het legaal koopt (imho zo doe ik het altijd.. COD2/CODMW, CODMW2 niet omdat ik geen eigen server voor op school kan draaien..)...

Deze harde cijfers zijn voor interpretatie vatbaar... Hoeveel van de mensen die een illegaal spel hebben gedownload kopen een legaal spel, en zouden anders nooit het spel gekocht hebben..?

Vergeet niet voor PC is er geen 'uitleen dienst'...

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Vizzie
jbdeiman schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:21:
En als je wilt meten hoeveel illegale kopieën er in omloop zijn moet je ook weten hoeveel kopieën er zijn gemaakt van een origineel, maar die door iemand anders! (niet alle kopieën zijn illegaal!) worden gebruikt.
Hoe is het niet illegaal (in elk geval in NL) als ik een game kopieer van een origineel? Iedere kopie is toch een kopie van EEN origineel?

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-04 20:57

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Ik heb mw2 eerst gedownload toen uitgespeeld en daarna gekocht. Ik koop alleen spellen die ik uitspeel of waar ik veel plezier aan beleef.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

anandus schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:26:
[...]
Die cijfers die ik had waren van 14 december, misschien dat kerst nog effect heeft gehad?

Maar zelfs als het een half miljoen waren, dan is het dus maar 6 procent van alle verkopen?
(En als we uitgaan van die half miljoen, dan is er dus acht keer zoveel gedownload als verkocht).
Niet heel verrassend dat ze dan geen dedicated server willen bouwen.
De cijfers die jij had was US alleen maar, gelukkig zijn er nog meer landen :)

• mace

mace

Sapere Aude

Gunner schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:27:
[...]

Ja, daarin ga ik met je mee. Maar gezien het totaalplaatje (cheaters, glitchers en illegale downloaders) is het zeker discutabel om te roepen dat de pc een beter platform is voor shooters. De verkopen geven je geen gelijk in ieder geval. Niet in de laatste plaats gezien het feit dat bepaalde functionaliteit (dedicated servers) uit de pc-versie zijn gehaald.
Daarom zeg ik ook; in principe. ;)

We zijn het feitelijk niet met elkaar oneens. :P

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 31-12-2009 14:30 ]

• anandus
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:27:
Deze harde cijfers zijn voor interpretatie vatbaar... Hoeveel van de mensen die een illegaal spel hebben gedownload kopen een legaal spel, en zouden anders nooit het spel gekocht hebben..?
Ik gok een behoorlijke minderheid.

Je kan het net zo makkelijk omdraaien (en dan is het waarschijnlijk er ook).
Hoeveel mensen zouden het spel gekocht hebben als ze het niet zouden kunnen downloaden?

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 31-12-2009 14:30 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mace schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:29:
We zijn het feitelijk niet met elkaar oneens. :P
d:)b

• Vizzie
anandus schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:30:
[...]
Ik gok een behoorlijke minderheid.

Je kan het net zo makkelijk omdraaien (en dan is het waarschijnlijk er ook).
Hoeveel mensen zouden het spel gekocht hebben als ze het niet zouden kunnen downloaden?
Deze argumenten worden altijd aangedragen en ik durf er heel wat onder te verwedden dat voor de de meeste game downloads geldt dat de downloader het spel vervolgens niet koopt. Tuurlijk misschien af en toe wel, en hier op tweakers waar de liefhebbers zitten misschien iets vaker dan elders, maar ik geloof nooit dat het geen verwaarloosbaar percentage van de kopers is dat de game koopt na download.

• anandus
  • Niet online
Vizzie schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:35:
[...]

Deze argumenten worden altijd aangedragen en ik durf er heel wat onder te verwedden dat voor de de meeste game downloads geldt dat de downloader het spel vervolgens niet koopt. Tuurlijk misschien af en toe wel, en hier op tweakers waar de liefhebbers zitten misschien iets vaker dan elders, maar ik geloof nooit dat het geen verwaarloosbaar percentage van de kopers is dat de game koopt na download.
Tja het is een beetje in het wilde weg raden, natuurlijk, zonder cijfers kunnen we er niets mee :)

Maar als je kijkt naar het aantal downloads (alleen in november!) en het vermoedelijk aantal PC-verkopen kan je in ieder geval stellen dat minder dan 1 op de 8 (12,5%) een spel koopt na het downloaden.
(Even uit de losse pols uitgaande van 4 miljoen downloads en een half miljoen verkopen)

[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 31-12-2009 14:39 ]

• TheDukemaster
Ik denk dat het belangrijkste punt hier is: zijn er meer mensen van die hele groot groep downloaders die een spel zouden kopen als ze het niet kunnen downloaden, dan de kleine groep mensen die daadwerkelijk een PC game kopen. Ik denk namelijk van wel. Dit betekent dus dat ontwikkelaars meer geld zouden verdienen door het niet op de PC uit te brengen. Het zou wel een vervelende ontwikkeling zijn als er, op uitzondering van games als World of Warcraft, niet veel meer zou uitkomen voor de PC. Dit zou namelijk ook een halt kunnen roepen op de interesse voor alsmaar krachtigere videokaarten voor de PC, terwijl deze ontwikkelingen ook heel belangrijk zijn voor elke nieuwe generatie consoles.

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 17:14
En volgens mij zijn de gegevens nog exclusief Usenet!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 22:00
TheDukemaster schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:42:
Ik denk dat het belangrijkste punt hier is: zijn er meer mensen van die hele groot groep downloaders die een spel zouden kopen als ze het niet kunnen downloaden, dan de kleine groep mensen die daadwerkelijk een PC game kopen. Ik denk namelijk van wel. Dit betekent dus dat ontwikkelaars meer geld zouden verdienen door het niet op de PC uit te brengen. Het zou wel een vervelende ontwikkeling zijn als er, op uitzondering van games als World of Warcraft, niet veel meer zou uitkomen voor de PC. Dit zou namelijk ook een halt kunnen roepen op de interesse voor alsmaar krachtigere videokaarten voor de PC, terwijl deze ontwikkelingen ook heel belangrijk zijn voor elke nieuwe generatie consoles.
Pc game koop ik alleen als ik online zou willen, de andere games zoals assasins creed etc download ik gewoon simpel weg omdat die geen 55euro waard zijn en je na 1 week al klaar mee bent..
Gamen op de pc blijft zoiezo wel bestaan, ookal is er gigantisch veel gedownload er komt altijd wel weer iets uit en er zijn altijd mensen die het standaard kopen of juist niet.

Ik ben echt niet bang dat die markt verzadigd, de gaming wereld heeft de pc nodig en als ze nog steeds games zoals Red alert / WoW / en andere games op de markt brengen is de PC nog altijd de Favoriet voor zulke games.
Denk ze alleen meer op de manier zoals steam gaan werken om online te kunnen zoals je al vaak ziet nu.

Maar zodra fabrikanten die games zoals Operation Flashpoint 2 het spel uitbrengen ZONDER serial, dan vraag je er om om gedownload te worden

• anandus
  • Niet online
Mektheb schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:51:
[...]

Pc game koop ik alleen als ik online zou willen, de andere games zoals assasins creed etc download ik gewoon simpel weg omdat die geen 55euro waard zijn en je na 1 week al klaar mee bent..
Dat is toch geen argument?
Speel je het spel (ook al is het maar voor een week), dan beleef je er blijkbaar genoeg plezier aan om je bezig te houden, waarom zou je er dan niet voor betalen?
Overigens is AC1 12 euro en AC2 39 euro, dus geen '55 euro'

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 31-12-2009 14:53 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

anandus schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:53:
[...]
Speel je het spel (ook al is het maar voor een week), dan beleef je er blijkbaar genoeg plezier aan om je bezig te houden, waarom zou je er dan niet voor betalen?
Het is ook geen argument, maar wel een goedpratertje zodat ze 's nachts beter slapen. Alsof de ontwikkelaar daarom geen recht heeft om betaald te krijgen voor zijn werk :z

• Mektheb
anandus schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:53:
[...]
Overigens is AC1 12 euro en AC2 39 euro, dus geen '55 euro'
Ja toen die uit kwam was Ac1 ook 12 euro, tuurlijk :)

En nee ik ben pas tevreden als ik een game zoals Red alert of Starcraft of Counterstrike en Total war games 3 a 4 maanden kan spelen zonder ook maar het zat te zijn. voor een goeie prijs
En niet na 3 dagen zoals met Ac1 al bijna done zijn met de game en er toen die uit kwam meer dan 30 euro voor betaald te hebben.
En ik niet elke week 30 / 40 euro voor een spel ga uitgeven, dan kost dat dus 52x 30 euro per jaar
Koop ik wel wat anders voor.
"Als we het zo zouden stellen als je het zegt "
Gunner schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:55:
[...]

Het is ook geen argument, maar wel een goedpratertje zodat ze 's nachts beter slapen. Alsof de ontwikkelaar daarom geen recht heeft om betaald te krijgen voor zijn werk :z
Ja inderdaad goedpraterij want ik schaam me zo erg dat ik games download :O
En ook zo erg dat ik voor de games waarbij je wel moet betalen pe rmaand netjes elke maand betaal :'(

Eigenlijk wil ik wel dat alles gratis is op de wereld ! :|

[ Voor 31% gewijzigd door Mektheb op 31-12-2009 15:06 ]

• Vizzie
Eh speel het dan gewoon niet meteen bij release, en koop ze pas als ze voor een tientje bij de mediamarkt liggen ofzo, kan je ze dan spelen voor een prijs die wel acceptabel is (of wil je er eigenlijk stiekem gewoon helemaal niet voor betalen?)

Dit is het hele probleem van de meeste software, muziek en films perfect samengevat:

Als ik een fysiek product het geld niet waard vind koop ik het niet en dan heb ik het niet, niemand boos.
Als ik een game het geld niet waard vind kan ik de game downloaden en heb ik 'm toch, uitgever boos want de game waar hij in geïnvesteerd heeft wordt niet verkocht maar wel gespeeld. Dit is naar mijn mening onrechtvaardig. Het is jammer dat er geen onbreekbare kopieerbeveiliging mogelijk is, dan waren we van dit hele gezeik af.

[ Voor 6% gewijzigd door Vizzie op 31-12-2009 15:11 ]

• anandus
  • Niet online
Mektheb schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:02:
[...]

Ja toen die uit kwam was Ac1 ook 12 euro, tuurlijk :)
Nee, maar moet je een spel meteen spelen als het uitkomt dan?
* anandus koopt z'n spellen legaal, maar verdomt het om nieuwprijs te betalen (simpelweg omdat ik daar het geld niet voor heb), met af en toe een uitzondering.
Maar een half of heel jaartje wachten en je kan een spel uit de budgetbak vissen :)

'Te duur' is geen steekhoudend argument.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 31-12-2009 15:12 ]

• Mektheb
anandus schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:09:
[...]
* anandus koopt z'n spellen legaal, maar verdomt het om nieuwprijs te betalen (simpelweg omdat ik daar het geld niet voor heb), met af en toe een uitzondering.
Maar een half of heel jaartje wachten en je kan een spel uit de budgetbak vissen :)

Ja ben ik wel met je eens, kan wel wachten maar waarom zou ik wachten totdat ze 12 euro zijn in de bak?, of dat ik ze de dag ze uitkomen ook GRATIS kan krijgen,?mag dan wel niet maar snap je de vergelijking
Vizzie schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:08:
[...]

Eh speel het dan gewoon niet meteen bij release, en koop ze pas als ze voor een tientje bij de mediamarkt liggen ofzo, kan je ze dan spelen voor een prijs die wel acceptabel is (of wil je er eigenlijk stiekem gewoon helemaal niet voor betalen?)

Dit is het hele probleem van de meeste software, muziek en films perfect samengevat:

Als ik een fysiek product het geld niet waard vind koop ik het niet en dan heb ik het niet, niemand boos.
Als ik een game het geld niet waard vind kan ik de game downloaden en heb ik 'm toch, uitgever boos want de game waar hij in geïnvesteerd heeft wordt niet verkocht maar wel gespeeld. Dit is naar mijn mening onrechtvaardig. Het is jammer dat er geen onbreekbare kopieerbeveiliging mogelijk is, dan waren we van dit hele gezeik af.
Klopt eigenlijk helemaal zoals je het zegt..
Ja dan komen ze weer met van die dingen zoals DRM, of dat nou de oplossing is weet ik niet maar tis wel een lastig vraagstuk..

[ Voor 43% gewijzigd door Mektheb op 31-12-2009 15:17 ]

• Vizzie
Ja ben ik wel met je eens, kan wel wachten maar waarom zou ik wachten totdat ze 12 euro zijn in de bak?, of dat ik ze de dag ze uitkomen ook GRATIS kan krijgen,?mag dan wel niet maar snap je de vergelijking
Omdat je wilt dat ze mooie games blijven maken?

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Icekiller2k6 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:27:
Copies zijn ok zolang ze niet op multiplayer gaan...
Imho als 'test doeleind'.. Niet van alle games zijn demos..
Dus op een singplayer spel moet geen geld verdiend worden dan? Jouw redenering slaat werkelijk alles 8)7.
Ik speel geen shooters en ik kan de toptitels die dit jaar op pc uitgekomen zijn (shooters uitgerekend dus) op 1 hand tellen, terwijl op console de ene kaskraker na de andere uitkomt. Mensen met een mentaliteit van "zolang het geen multiplayer heeft kunnen we probleemloos kopieren" zijn daar grotendeels verantwoordelijk voor.
Sta je er dan werkelijk NOOIT bij stil dat de makers van jouw game ook eten op tafel moeten krijgen? Dat wanneer hun game niet de verwachte winst maakt dat hun studio dan opgedoekt wordt omdat ze de schulden niet meer kunnen betalen en faillisement moeten aanvragen?
Men klaagt over het feit dat games niet origineel meer zijn, dat je tegenwoordig nog maar enkele grote studios hebt die de ene sequel na de andere uitpompen, maar zoiets werk je zelf in de hand! Enkel de zwaar gehypte en gemarkete games maken winst....tenzij je exclusief voor console gaat ontwikkelen, waar piraterij een veel kleiner probleem is.

[ Voor 38% gewijzigd door boe2 op 31-12-2009 15:20 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Mektheb
Vizzie schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:16:
[...]

Omdat je wilt dat ze mooie games blijven maken?
Ja maar mooie games maken ze zoiezo wel, alleen is de gameplay crappy en zit het vaak vol met bugs
en is de story line alles behalve interresant

Je hebt gelijk hoor en dat is ook zo, maar ik speel beetje beide kanten op ik ben VOOR het alles betalen en kopen maar ook TEGEN de dure prijzen voor "crappy" kwaliteit games waarbij alleen uiterlijk er toe doet

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Mektheb schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:15:
Nee, want het is geen vergelijking. Je wil alleen geld betalen voor een game als je de game anders niet kunt spelen. Dat is toch krom?
Ik zal niet zeggen dat ik nooit games gedownload heb (heck, MW2 heb ik ook gedownload om eens te kijken waar de hype over ging, nergens over dus, saai spel imho) maar games waar ik plezier aan beleef koop ik. Overigens net als Anandus, er zijn maar weinig games die ik full price koop maar PC games zijn meestal binnen 2 maanden al goedkoop te vinden (en sowieso, nieuwe games zijn voor pc zelden duurder dan 35 euro).

Ik heb geen probleem met downloaden, ik denk dat dat mensen kan helpen zich te orienteren op nieuwe games maar ik denk dat het wel belangrijk is om te beseffen dat het maken van pc-games echt minder zal worden als je 'niks' koopt.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

[...]

Misschien zou je dat eens moeten doen. Ik vind de meeste games ook gen €50 waard, maar dan koop ik ze ook niet en download ze niet. Ik ben jarenlang actief geweest in CoD clans, maar MW2 heb ik niet gekocht en niet gedownload. De kans dat ik dat spel ooit zal spelen is nihil en daar kan ik niet mee zitten. Ik koop alle spelen die ik speel, maar ik koop ze wel slim. Bestel je een game bij een webshop, dan kan je vaak behoorlijk netjes af zijn. Zo heb ik onlangs nog Dragon Age Origins gekocht voor €20! Netjes in een cellofaantje, volledig legaal. Daar kan je je toch geen buil aan vallen?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:03
Hoewel dit natuurlijk veel beter is dan schaamteloos illegaal kopiëren, vraag ik me af of dit voor de motivatie van spelontwikkelaars veel uitmaakt. Ik heb altijd gehoord dat spelontwikkelaars hun geld terug moeten verdienen in een korte periode van een paar maanden na release van het spel. Op het moment dat een spel in een budget bak ligt zullen er zeker geen nieuwe exemplaren bij de uitgever worden ingekocht, dus door die te kopen stimuleer je ontwikkeling van PC-spellen ook niet.

Ik denk dat de spelindustrie (net als de muziekindustrie, trouwens) het voor een groot deel moet hebben van mensen die het spel wél vlak na release voor de nieuwprijs kopen. (Voor online distributie wordt het een ander verhaal natuurlijk.)

• Vizzie
Ja maar mooie games maken ze zoiezo wel, alleen is de gameplay crappy en zit het vaak vol met bugs
en is de story line alles behalve interresant

Je hebt gelijk hoor en dat is ook zo, maar ik speel beetje beide kanten op ik ben VOOR het alles betalen en kopen maar ook TEGEN de dure prijzen voor "crappy" kwaliteit games waarbij alleen uiterlijk er toe doet
Mooi bedoelde ik in de zin van dat ze leuk zijn om te spelen natuurlijk. Wellicht niet de beste woordkeus.

En als er geen winst meer gemaakt kan worden doordat iedereen download maken ze dus op een gegeven moment geen leuke games meer.

Het is wel heel makkelijk voor betalen te zijn, maar alleen wanneer jij mag bedenken wat een eerlijke prijs is. Maar goed ik denk niet dat ik je ga overtuigen, we zien wel hoe het allemaal gaat lopen in de toekomst, ik zie de toekomst voor PC games in elk geval niet rooskleurig in....

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-12-2024
[...]

Ach hou op!
Ik koop ook games hoor, op steam en in de winkel.
Zelfs MW2 gekocht voor 50 euro (en die 170K voor de pc verkoop klopt niks van. Hij was overal uitverkocht, toen ik bij de FRS kwam zeiden ze dat het al de 3e levering was en dat ik een van de laatse had... en dat alleen al in het pittoreske Hilversum :+ ).

Maargoed, als je naar sites zoals G2Play kijkt, die verkopen keys voor 35 euro. Ga je naar steam; kost het 60 euro!?
Je krijgt alleen maar een key toegestuurd tegenwoordig, je gaat mij niet wijs maken dat dat daadwerkelijk 60 euro kost. Die prijzen zijn dinosaurussen uit de tijd dat er een kartonnen doos om zat die je bij de intertoys ging halen zonder reviews. De tijd dat men niet echt goed wist wat er gekocht moest worden (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Ik hoorden een jaar terug op de frontpage een bericht van valve dat de enorme kerst-korting zo goed verkocht en dat ze de spellen het liefst voor 30 euro (nieuw) wilde aanbieden. Echter een jaar later is hier nog niks van terecht gekomen.
Als ze MW2 nieuw voor 30 a 35 euro zouden aanbieden en alleen maar key's in de winkel zouden verkopen (met mooi klein aluminium kaarthoudersdoosje wat nog geen 30 cent kost incl bedrukking) zouden ze in een klap meer verkopen). Want hoeveel mensen kopen op dit moment COD5 nog? of COD4? Wachten tot het in de budgetbak ligt is geen optie want dan is voor vele de fun er af.

Prijzen omlaag en gaan!
L4D2 was gisteren nog maar 25 euro op play, dan koop ik het wel. Voor 50 euro zie je me er nog niet eens naar kijken.

/edit
nieuws: Valve vindt games te duur
:+ :o 1 jaar later: niks veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door ixl85 op 31-12-2009 15:30 ]

• anandus
  • Niet online
Soultaker schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:24:
[...]

Hoewel dit natuurlijk veel beter is dan schaamteloos illegaal kopiëren, vraag ik me af of dit voor de motivatie van spelontwikkelaars veel uitmaakt. Ik heb altijd gehoord dat spelontwikkelaars hun geld terug moeten verdienen in een korte periode van een paar maanden na release van het spel. Op het moment dat een spel in een budget bak ligt zullen er zeker geen nieuwe exemplaren bij de uitgever worden ingekocht, dus door die te kopen stimuleer je ontwikkeling van PC-spellen ook niet.
Waarom zouden er geen nieuwe exemplaren ingekocht worden? Een hoop spellen verkopen juist het beste in de budgetbak.
Neem bijv. Simcity 4, na 6 jaar nog steeds in de top tien van best verkochte spellen (in aantallen), maar voor een handvol euro te krijgen.

Overigens heb ik ook verschillende verhalen in die richting gehoord. Ook dingen als 'opbrengst van de budgetgames gaat alleen naar de uitgever, niet naar de ontwikkelaar'. Wat allemaal waar is weet ik niet.
Ik denk dat het van spel tot spel (of uitgever) verschilt en ook afhangt van het budget, etc.

Wat dat betreft kan je het wel met films vergelijken, de meeste films willen quitte draaien in de bios en DVD-verkopen is pure profit, waar andere films juist rekenen op de DVD-verkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 31-12-2009 15:31 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

@ixl85:
Je weet dat G2play geen zuivere koffie is? Da's ongeveer gelijk aan een hardcopy kopen bij het capuchonnetje op de hoek.

[ Voor 4% gewijzigd door Edmin op 31-12-2009 15:31 ]

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 11:01
anandus schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:18:
[...]
laten we zeggen dat maximaal 25% te gelijk speelt, dan zou steam veel meer verkocht hebben dan de andere bij elkaar? Een vreemd cijfer dus.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• ixl85
Edmin schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:30:
Je weet dat G2play geen zuivere koffie is. Da's ongeveer gelijk aan een hardcopy kopen bij het capuchonnetje op de hoek.
Alle games (vriend van mij koopt daar) werken tot nu toe. Gewoon legale keys.

Maargoed, kijk naar play, hoezo bieden zei wel nieuwe games aan tegen bodemprijzen waarvoor ze ook nog eens _zonder_ verzendkosten een hoesje met dvd versturen.
60 euro voor downloadbare content is achterlijk duur!
(sterker nog, het is nog eens 10 euro duurder dan als je je fiets pakt en naar de FRS rijd ahahahhah!!)

[ Voor 9% gewijzigd door ixl85 op 31-12-2009 15:33 ]

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Vizzie schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:08:
[...]
Het is jammer dat er geen onbreekbare kopieerbeveiliging mogelijk is, dan waren we van dit hele gezeik af.
Dat is waar. Op PC download ik bijna al mijn spelletjes zonder te betalen (Warcraft III en Starcraft heb ik gekocht, omdat ik deze via battlenet wil spelen). Waarom download ik? Omdat ik het kan en er niet voor bestraft word (let's face it: als je echt in de bak vliegt of een reuzeboete moet betalen, denk ik dat er niet veel meer illegaal gedownload zal worden).

Met deze kerst heb ik een PS3 Slim aangekocht. Hiervoor kan je nagenoeg geen warez krijgen. Bijgevolg koop ik braaf netjes al mijn spelletjes (heb er tot nu toe al 4 gekocht). Ik betaal hier wel niet de volle prijs voor, ik koop enkel de spelletjes die in de budgetbak zijn gekomen (bvb GTA IV platinum voor €20 bij play.com).

Dus het is waar, de pc-game-industrie loopt in mijn geval inkomsten mis: pc-games die ik zou willen kopen, koop ik niet omdat ik ze gratis kan downloaden.

De console-industrie loopt in mijn geval geen inkomsten mis: ps3-games die ik zou willen kopen, koop ik ook omdat ik geen alternatief heb (buiten het lenen van spelletjes bij vrienden).

sad but true :)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ixl85 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:32:
[...]

Alle games (vriend van mij koopt daar) werken tot nu toe. Gewoon legale keys.
Laat ik voorop stellen dat ik het met je initiele argument eens ben.

Maar G2Play is _niet_ legaal, daar is inmiddels voldoende bewijs voor. Dat de keys werken zegt natuurlijk helemaal niets. Toen ik ik Bosnie zat kocht ik ook lokaal mijn games en die werkten ook prima. Het waren echter wel allemaal kopietjes! Het www staat vol met de onzuivere praktijken van G2Play. en ja, ik heb daar ooit ook iets gekocht. Twee weken na de release kocht ik L4D voor €15. Naderhand heb ik daar gewoon spijt van, want het was gewoon niet legaal.
Legale gamekeys online kopen
[/offtopic]

[ Voor 16% gewijzigd door Edmin op 31-12-2009 15:38 ]

• LabsTipJr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-12-2023
Mektheb schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:51:
[...]

Gamen op de pc blijft zoiezo wel bestaan, ookal is er gigantisch veel gedownload er komt altijd wel weer iets uit en er zijn altijd mensen die het standaard kopen of juist niet.
Hoe kan je nu van te voren bepalen hoe lang je met een game bezig bent? Als je langer als een week een gedownloade game speelt, ga je hem dan alsnog kopen?

Gamen op de PC zal altijd wel blijven bestaan, alleen gaan de businesmodellen veranderen. Games zullen niet meer compleet worden aangeleverd en zal bijv. in delen via downloadable content uitgebracht worden of zal er meer gewerkt worden met abonnementsvormen (game gratis, spelen ervan kost geld) Eerlijk gezegd word ik daar niet vrolijk van.

Als de uitgever winst maakt, dan is het alsnog niet gerechtvaardigd om te downloaden. Extra inkomsten zorgen voor nieuwe investeringen, wat weer ten goede komt van speelervaring voor de consument. Ik zeg: gewoon netjes kopen......

• ixl85
Edmin schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:35:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik het met je initiele argument eens ben.

Maar G2Play is _niet_ legaal, daar is inmiddels voldoende bewijs voor. Dat de keys werken zegt natuurlijk helemaal niets. Het www staat vol met de onzuivere praktijken van G2Play. en ja, ik heb daar ooit ook iets gekocht. Twee weken na de release kocht ik L4D voor €15. Naderhand heb ik daar gewoon spijt van, want het was gewoon niet legaal.
Ik snap je punt... ik wil tegenwoordig ook alles zo legaal mogelijk hebben. Koop windows, gebruik free software (GOMplayer ipv de gecrackte BSplayer enz enz).. Maar ik vind 60 euro voor een game (digitaal) illegaler dan G2play :+.
De enige manier waarop de piraterij gaan oplossen is als alle jochies van 12 tot 65 hun game kunnen kopen. Arm of rijk, als het toch allemaal over het www gaat kan je gigantisch veel kosten drukken. Toen half life 2 steam nodig had stond de wereld op zn kop, tegenwoordig gebruikt de hele wereld het. Imo word het eens tijd dat we helemaal overstappen. Key verkopen in de winkel in kleine mooie doosjes voor de mensen die het niet via CC op steam of D2D kunnen kopen:
Afbeeldingslocatie: http://www.sz-wholesale.com/uploadFiles/upimg5/Aluminium-Card-Holder-805.jpg
met mooie COD bedrukking.
Zou wel werken denk ik.

• Mektheb
James Bond 007 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:38:
[...]

Hoe kan je nu van te voren bepalen hoe lang je met een game bezig bent? Als je langer als een week een gedownloade game speelt, ga je hem dan alsnog kopen?

Gamen op de PC zal altijd wel blijven bestaan, alleen gaan de businesmodellen veranderen. Games zullen niet meer compleet worden aangeleverd en zal bijv. in delen via downloadable content uitgebracht worden of zal er meer gewerkt worden met abonnementsvormen (game gratis, spelen ervan kost geld) Eerlijk gezegd word ik daar niet vrolijk van.

Als de uitgever winst maakt, dan is het alsnog niet gerechtvaardigd om te downloaden. Extra inkomsten zorgen voor nieuwe investeringen, wat weer ten goede komt van speelervaring voor de consument. Ik zeg: gewoon netjes kopen......
Kan je ook niet :) en dat is ook helemaal correct, maar ik voel me wel belazerd als ik een speel koop voor de Nintendo DS en er 40 euro voor betaald en na 1 week al helemaal klaar er mee ben, en ja ik speel te veel.....is dat dan niet zonde van je geld ? ( ik vind van wel en ja kan inderdaad wachten op de grabbel ton maar moet ik met alles dan de kat uit de boom kijken ?)
Het gros koop ik ook netjes. World of Warcraft ( 3 accounts reken uit je winst 3x 13,95 per maand ;) )
Cod 4 / Modern warfare 2 & Anno 1404 & Empire total War.

Ik weet het niet mag / goed is en er geen manier is om het goed te praten maar toch download ik wel is wat al is het alleen maar om te proberen.

Anoniem: 325840

Cijfers die hoog zijn maar me toch niet echt verbazen en die wat mij betreft ook nog maar weinig betekenen. Kijk ik naar mezelf, heb ik 3 games van dit lijstje gedownload:

1. codmw2: misschien kinderachtig, maar puur om iw dwars te zitten. Wist dat ik deze niet ging kopen (itt cod4) zodra ik hoorde dat er geen dedi's waren. Blijft voor de rest qua niveau ook erg achter bij cod4 wmb.
2. street fighter 4: deze speelde ik vroeger veel in de speelhallen dus erg benieuwd, op zich goede game maar voor mij onspeelbaar zonder pro joystick wat ik dan weer te veel gedoe/te duur vind voor achter de pc.
3. dirt2: ik hou erg van rallyspellen en voorloper dirt1 heb ik aangeschaft. Dirt2 eerst even gedownload om te kijken in hoeverre het echte rallyrijden naar de achtergrond is verdwenen. Nou, daar is vrijwel niets meer van over dus deze kon van mijn lijstje af.

Deze 3 spellen hebben een tijdje op m'n pc gestaan maar ik speelde ze nauwelijks. Het is meestal een vrij goeie indicator als je een spel zelfs niet speelt als het gratis is...

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:39
Vizzie schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:27:
[...]

Hoe is het niet illegaal (in elk geval in NL) als ik een game kopieer van een origineel? Iedere kopie is toch een kopie van EEN origineel?
Ik gaf toch duidelijk aan dat "een ander dan de koper" de kopie heeft? Voor eigen gebruik/ thuisgebruik mag je een kopie maken/ downloaden van je film. Je mag ook bijvoorbeeld roms downloaden/ installeren van allerlei games als je het origineel maar hebt. Dus het downloaden an sich is niet per definitie al illegaal. Echter zit er totaal geen controle op of het origineel wel in het bezit is, daar gaat het ergens mis.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

En ook zo erg dat ik voor de games waarbij je wel moet betalen pe rmaand netjes elke maand betaal :'(

Eigenlijk wil ik wel dat alles gratis is op de wereld ! :|
Dat je voor de ene game wel betaald, is geen goed argument om voor de andere dan maar niets te betalen.

Kom eens met goede argumenten, denk niet dat je die hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 31-12-2009 16:46 ]

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Gunner schreef op donderdag 31 december 2009 @ 16:46:
[...]

Dat je voor de ene game wel betaald, is geen goed argument om voor de andere dan maar niets te betalen.

Mensen beschikken niet over onbeperkt veel geld. Tot zover ik weet zijn staan meeste jongeren rood ( of hebben i.i.g. nog veel te weinig over) óf ze sparen voor later.
Het komt er gewoon op neer dat als de die games niet downloaden, ze deze ook niet direct zullen kopen.
Het aantal spelverkopen zal denk ik wel gelijk blijven. Er zijn weliswaar meer mensen die het spel echt kopen, maar er zijn minder mensen die op de hoogte zijn van het bestaan van het spel en dus zullen dat dus niet kopen.

Regelmatig zie ik in [All] Vergeten klassiekers of in [Centraal] Het 'Ik zoek de naam van een spel' topic - Deel 5 spellen naar voren komen die ik helemaal niet ken. Als ik dat toen wel had geweten had ik ze wel gekocht of gedownload. (Die extra download maakt verder niets uit, maar die extra verkopen maken wel iets uit! )

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Onbekend schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:07:
[...]

Mensen beschikken niet over onbeperkt veel geld. Tot zover ik weet zijn staan meeste jongeren rood ( of hebben i.i.g. nog veel te weinig over) óf ze sparen voor later.
Ook geen goed argument. Ik kan ook geen Ferrari betalen, dat betekend niet dat ik die dan maar mag stelen. Wat is je punt precies?

En toen ik nog een tiener was stond ik nooit rood. Wel kocht ik games.

[ Voor 69% gewijzigd door Gunner op 31-12-2009 17:11 ]

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Lees je ook de rest van mijn post?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja, op het einde van je post zie ik nog meer goedpraterij om iets maar te downloaden (want die ene download maakt dan toch niet meer uit).....

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Laat maar dan. Als je uit mijn post toch niets begrijpt zal ik het topic verder links laten liggen.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Nee sorry, ik kan het niet eens zijn met je (Onbekend) standpunt. Je zegt dat er evenveel games worden verkocht als er niet gedownload zou worden en dat weiger ik te geloven. Downloaden is gewoon te makkelijk voor veel mensen. Het argument dat games dan niet 'bekend' worden is onzin in de huidige tijd wmb.

Ik ben het qua ondertoon wel met je eens overigens hoor, lang niet alle downloads staan voor een verkoop als downloaden niet zou kunnen maar de stelling als geheel gaat me wat ver.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Onbekend schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:17:
Laat maar dan. Als je uit mijn post toch niets begrijpt zal ik het topic verder links laten liggen.
Laat je niet door mijn posting wegjagen. Heb nog een poging gewaagd om je bijdrage te lezen, maar ik kan het gewoon niet met je eens zijn. Je ziet de cijfers toch in de topicstart? Het aantal verkopen wat in schril contrast staat met de illegale downloads? Dat is gewoon beschamend. Verder blijf ik erbij dat je de boel aardig aan het bagatalliseren bent.

Als ik uitgever van Modern Warfare 2 was, dan kwam er geen volgend deel op het pc-platform. Het is gewoon de moeite niet waard. Veel gezeik, en weinig verkoop. Ondankbaar noem ik dat. En ook altijd weer dezelfde argumenten, net zoals met GTA. "Jaaaaaaaa, GTA / CoD is op de PC groot geworden... daarom _moet_ het spel op de pc blijven uitkomen".

Erg goede argumentatie hoor. Chapeau!

[ Voor 34% gewijzigd door Gunner op 31-12-2009 17:28 ]

• Vizzie
Natuurlijk is niet elke download een gemiste verkoop, dat is onzin. Echter zoals aangegeven: mensen hebben geen onbeperkte hoeveelheid geld, zeker niet voor luxe zoals games. Als de optie gratis er echter niet was dan zou een groter deel van het geld dat ze WEL hebben naar de makers van de games waar wij met z'n allen van genieten gaan.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vizzie schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:32:
Echter zoals aangegeven: mensen hebben geen onbeperkte hoeveelheid geld, zeker niet voor luxe zoals games.
Dus als je ergens geen geld voor hebt, dan is het gerechtvaardigd om te downloaden? Ik vind dat zo krom he.

• Blorgg
  • Niet online
Ondankbaar? Wat vindt je er dan van dat ondanks dat er de afgelopen jaren steeds meer spellen verkocht worden, de prijzen omhoog gaan van nieuwe toptitels? En kom dan niet aan met een verhaal dat het ontwikkelen van spellen steeds meer kost, de winst per titel stijgt immers ook.

De vraag naar spellen voor de PC neemt af. Dit kan allerlei redenen hebben, maar feit is dat relatief gezien er vrij weinig gekocht wordt voor de PC i.v.m. consoles. In plaats dat de industrie hier op in speelt door de consument te geven waar zij om vragen, gaan ze over op andere middelen waardoor ze de prijzen op het veel te hoge niveau kunnen handhaven.

De afgelopen twee weken heb ik ~30 spellen in de Steam winkel gekocht. Maar dat is enkel omdat de prijzen hiervan op een schappelijk niveau lagen. Zolang nieuwe titels 50 euro of meer kosten laat ik ze lekker in de winkel liggen. De industrie heeft het aan zichzelf te danken dat mensen massaal aan het downloaden zijn geslagen. Ze komen met drakonische DRM, hoge prijzen, en je hebt meer gedoe met spellen die je koopt dan met spellen waar je een crack overheen haalt. Ik begrijp heel goed dat er zoveel illegaal gedownload wordt.

Deze verschuiving van PC naar consoles vindt ik erg jammer. Het gros van de spellen krijgt een teletubby behandeling. Rennen in first person shooters is er bv niet meer bij, joggen is het als je geluk hebt. Uitgebreide cover systemen moeten de gebrekkige joypad controls verbloemen. De graphics zijn om te huilen zo slecht, tenzij je 720p zonder AA en low-res textures tegenwoordig nog acceptabel vindt natuurlijk. Nee, het is een zeer droevige aangelegenheid dat de PC game markt zo aan het inkrimpen is. De PC als hardware platform is in alle opzichten superieur aan de consoles. Maar de industrie, en wij als consumenten, hebben er toch wel een behoorlijk zooitje van gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Blorgg op 31-12-2009 17:45 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Blorgg schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:44:
Ondankbaar? Wat vindt je er dan van dat ondanks dat er de afgelopen jaren steeds meer spellen verkocht worden, de prijzen omhoog gaan van nieuwe toptitels? En kom dan niet aan met een verhaal dat het ontwikkelen van spellen steeds meer kost, de winst per titel stijgt immers ook.
Ook geen goed argument. Prijzen van games zijn al jaren gelijk, en de pc-versie van MW2 is een stuk lager dan de console-versie, en toch wordt er maar een tiende van verkocht in vergelijking met de consoles. Ter vergelijking, een Nintendo-spel kostte 15 jaar geleden ook al 129 gulden. Inflatie even niet meegerekend is het dus alles behalve duurder geworden.

• Asteryz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-01-2024
Gunner schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:33:
[...]

Dus als je ergens geen geld voor hebt, dan is het gerechtvaardigd om te downloaden? Ik vind dat zo krom he.
Lees zijn post eens helemaal, hij zegt helemaal niet dat downloaden gerechtvaardigd is. Hij zegt de zin na je quote dat als we niet zouden downloaden er meer geld zou zijn om geweldige games van te maken.

• anandus
  • Niet online
Vizzie schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:32:
Echter zoals aangegeven: mensen hebben geen onbeperkte hoeveelheid geld, zeker niet voor luxe zoals games.
Een voetbal kost maar een paar euro?

Het lijkt wel alsof men iets enorm groots mist als-ie een spelletje niet kan betalen (of niet wil wachten tot het in de budgetbak terecht komt). Sinds wanneer zijn games een recht? Zoals je zelf aangeeft is het een luxe :)

Geen geld? Dan speel je maar iets anders. Simpel :)

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 31-12-2009 17:50 ]

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 16:51
Gunner schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:09:
[...]

Ook geen goed argument. Ik kan ook geen Ferrari betalen, dat betekend niet dat ik die dan maar mag stelen. Wat is je punt precies?

En toen ik nog een tiener was stond ik nooit rood. Wel kocht ik games.
Een Ferrari is lastig te downloaden

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Het heeft ook niets met geld te maken. Iedereen hier zou games kopen als het onmogelijk zou zijn ze te downloaden. Misschien spellen van een jaar oud voor 20,- (PC) of 30 (Console), of gewoon nieuwe games die je online koopt voor 30,- tot 50,-.

De Oom van mijn vriendin heeft een jaarinkomen van 300.000+ euro. Alle Nintendo DS games van zijn kinderen staan op een R4 kaart onder het motto "waarom betalen, als het ook gratis kan". Het is dom, associaal en redelijk kortzichtig, maar dat is en blijft zijn standpunt.

Hier zou hetzelfde gelden. Games zijn niet zo duur, zeker niet als je een beetje importeert. Al zouden alle games 10,- kosten, dan zouden veel mensen nog niks kopen, en melden dat als ze 5,- waren.....

• Blorgg
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:46:
[...]

Ook geen goed argument. Prijzen van games zijn al jaren gelijk
Dat is dus het hele punt. Prijzen zijn gelijk gebleven, terwijl de omzet en winsten explosief zijn gestegen. Een gezonde marktwerking zou tot gevolg hebben dat de prijzen in zo'n geval dalen als de vraag afneemt. Dit is echter niet gebeurd. De prijzen zijn dus te hoog. De industrie probeerd immers krampachtig vast te houden aan hun prijsmodel en verschuift hun aandacht naar consoles omdat ze het daar nog wel voor elkaar krijgen.

Daarnaast krijg je tegenwoordig minder waar voor je geld dan vroeger. Het is tegenwoordig een uitzondering als je 40 uur gameplay haalt uit een spel. De focus is verschoven naar multiplayer waarbij je met minder content te maken krijgt als bij een klassieke single-player ervaring. Wat hierbij nu gebeurd is dat ontwikkelaars extra content in de vorm van DLC gaan aanbieden, waar je dan uiteraard in veel gevallen extra voor dient te betalen. Sterker nog, Microsoft laat xbox gebruikers al jaren betalen voor online multiplayer, en Sony wil nu ook betaalde diensten aan gaan bieden. Spellen zijn dus wel degelijk duurder geworden, inflatie niet achterwege gelaten.
PWM schreef op donderdag 31 december 2009 @ 18:53:
Hier zou hetzelfde gelden. Games zijn niet zo duur, zeker niet als je een beetje importeert. Al zouden alle games 10,- kosten, dan zouden veel mensen nog niks kopen, en melden dat als ze 5,- waren.....
Dat is simpelweg niet waar. Als Steam de prijzen omlaag gooit, stijgen de verkopen enorm. Kijk maar eens naar de weekend deals, en de verkopen van de Steam Holiday Sale die momenteel gaande is.

[ Voor 16% gewijzigd door Blorgg op 31-12-2009 19:05 ]

• Mektheb
Gunner schreef op donderdag 31 december 2009 @ 16:46:
[...]

Het punt was dat de ene game het wel waard is en de andere niet, en inderdaad die heb ik niet.
en dat geeft inderdaad niet het recht, et te downloaden of die ferrari te stelen zoals je het al zo mooi zei
Maar het blijkt uit de "cijfers" dat een helehoop mensen dat toch vrij weinig boeit of het wel of niet mag.

Ging daar die discussie onder andere niet over ?, het waarom hoe wat en waar

[ Voor 28% gewijzigd door Mektheb op 31-12-2009 19:30 ]

• Vizzie
Daarnaast krijg je tegenwoordig minder waar voor je geld dan vroeger. Het is tegenwoordig een uitzondering als je 40 uur gameplay haalt uit een spel. De focus is verschoven naar multiplayer waarbij je met minder content te maken krijgt als bij een klassieke single-player ervaring.
Ten eerste denk ik dat er nog net zoveel geweldige games zijn als vroeger, er is echter misschien wel meer troep dan vroeger, maar er zijn nog steeds games waar je uren zoet mee kan zijn. Denk aan Fallout 3, Dragon Age, Civ 4, Oblivion zo even uit m'n hoofd wat ik de laatste jaren leuk vond, en zo is er nog wel meer.

Wat betreft de verschuiving naar multiplayer: aan wie hebben we dat te danken denk je? Misschien aan de mensen die games alleen kopen als ze een key nodig hebben voor multiplayer?

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:20

Twazerty

AVCHDCoder developer

Wellicht ben ik een van de weinige maar ik heb geen zin in een spel met een gameplay van 50 uur+. Ik heb geen zin om weken op te offeren aan 1 game. Gameplay van 12 uur vind ik perfect. Daarom heb ik nu Call Of Duty Modern Warfare 2 gekocht (35 euro maar eigenlijk iets te kort van speelduur) en via steam ook nog Call Of Duty World At War (25 euro). De laatste paar weken heb ik 18 titels gekocht via steam. De meeste voor minder als 10 euro. Ik besteed uit principe gewoon niet meer als 35 euro aan 1 titel. Ideale prijs vind ik 15 a 20 euro voor een titel die ik interessant vind. En max 5 euro voor die "mini" games zoals Trials of Braid. Voor oude titels (2 jaar of ouder) vind ik 10 euro het maximum. In het verleden heb ik enorm veel games gedownload. Maar ik heb er bijna geen van gespeeld. Die kun je dus ook niet zien als gemiste inkomsten. Ik speelde zelfs de gedownloadde titel niet. Op steam wil ik nog wel eens games kopen omdat: lekker makkelijk. Click, pay, download, play. Alle games bij elkaar. Geen installatie procedures. Mits goede deal dan koop ik er wel.

Ik heb wel een paar redenen waarom pc verkopen slecht gaan:
Het is voor mensen onduidelijk of een game op hun pc gaat werken. (Vaak worden laptops bv niet ondersteund) Niet iedereen heeft elk jaar een pc die alle games goed aankan. Om de nieuwste games te kunnen spelen heb je toch wel een hele stevige pc nodig. Niet iedereen kan een Core i7 en een HD5870 betalen. Installatie procedure is niet altijd even makkelijk. Console is stukken makkelijker. Game inwerpen en spelen maar. Steam komt een beetje in de buurt maar nog niet ideaal. Er zijn veel slechte titels beschikbaar dus 50 euro (of 20) riskeren doen veel mensen niet. Dan maar downloaden. Gebrek aan demo's. Indien mogelijk download ik een demo om te kijken of het iets is voor mij.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Anoniem: 26235

Die cijfers in de TS slaan nergens op. Je kunt er niks mee. Welke bronnen zijn gebruikt en hoe weet je of een download niet is afgebroken en hoe weet je of een voltooide download wel gespeeld is/wordt? Dit zijn nog maar een paar vragen waardoor de cijfers totaal waardeloos worden om ook maar met iets te kunnen vergelijken.

Beetje hetzelfde verhaal als de anti download organisaties gebruiken. Gebruiken ook altijd nietszeggende cijfers.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:53
Anoniem: 26235 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 20:41:
Die cijfers in de TS slaan nergens op. Je kunt er niks mee. Welke bronnen zijn gebruikt en hoe weet je of een download niet is afgebroken en hoe weet je of een voltooide download wel gespeeld is/wordt? Dit zijn nog maar een paar vragen waardoor de cijfers totaal waardeloos worden om ook maar met iets te kunnen vergelijken.

Beetje hetzelfde verhaal als de anti download organisaties gebruiken. Gebruiken ook altijd nietszeggende cijfers.
Je kunt de cijfers in de startpost nergens mee vergelijken. Niet met verkopen, niet ten opzichte van vorige jaren, eigenlijk kan je er vrij weinig mee.

Het downloaden van een game sluit niet per definitie uit dat de game later alsnog gekocht wordt (om maar een voorbeeldje te geven). Ik ben er behoorlijk van overtuigd dat net zoals games, ook films veel worden gedownload. Wat blijkt, bioscopen deden het in 2009 beter dan ooit.

Ook de gamesindustrie blijft gewoon groeien, althans dat lees je her en der. Boodschap van mijn berichtje is dat niet alles zo zwart/wit is als sommige personen/organisaties het graag voordoen :)

Anoniem: 241964

Ikzelf koop al mijn spellen, alleen de spellen die geen demo's hebben wil ik vaak wel graag proberen. En een voorbeeld daarvan is Modern Warfare 2, die heb ik zowel gedownload als gekocht. Eigenlijk heb ik nog nooit een spel gedownload zonder het daarna te kopen (uitzonderingen zijn natuurlijk abadonware).

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Als shooters op de PC gaan doodbloeden dan geen shooters meer voor mij. Want op de console een shooter spelen vind ik gewoon een lachertje, ga dan maar beter Fifa spelen. Ooit een strategy game gedaan op een console? PC is gemaakt voor bepaalde games en zal nooit vervangen kunnen worden wat sommige dingen betreft. Hoe veel men ook download en hoe beroerd het er ook voorstaat. Dan moeten ontwikkelaars maar eens hun verstand gaan gebruiken en een goede methode bedenken zodat alleen de legale versies online gespeeld kunnen worden. Makkelijker gezegd dan gedaan maargoed, met een soort van registratie van de game om online te spelen met alleen een geldige key moet dit toch mogelijk zijn?>

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zijn dit nu van die schrikbarende cijfers? De verkoopcijfers zijn ook niet mis. En hoeveel mensen zijn er niet die na de game eerst gedownload te hebben daarna alsnog te kopen? Heb ik tot nu toe met alle games die ik heb gedaan!

Mare, alvast de beste wensen en een gelukkig nieuwjaar!!!

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

jaaoie17 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 18:52:
[...]

Een Ferrari is lastig te downloaden
Neem je me nou in de maling dat je echt niet begrijpt wat ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Niet online
Nice, gewoon een halve pagina negeren en dan jaaoie17's reactie eruit pikken. Goed hoor, gaan we daar op verder :)

Hij heeft namelijk wel een heel interessant punt te pakken. Een Ferrari valt inderdaad vrij lastig te downloaden. De entertainment industrie en haar belangenbehartigers willen ons doen geloven dat downloaden en diefstal hetzelfde zijn. Dit is dus gewoon niet zo. Auteursrechtenschending is niet hetzelfde als moord, verkrachting, brandstichting of.... diefstal.

Het grootste verschil zit hem er in dat de benadeelde partij geen geld verliest als er iets gedownload wordt. Er wordt echter ook niets verdient, waardoor de eigenaar van het intellectueel eigendom begrijpelijk niet blij wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Blorgg schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 13:32:
Nice, gewoon een halve pagina negeren en dan jaaoie17's reactie eruit pikken. Goed hoor, gaan we daar op verder :)

Hij heeft namelijk wel een heel interessant punt te pakken. Een Ferrari valt inderdaad vrij lastig te downloaden. De entertainment industrie en haar belangenbehartigers willen ons doen geloven dat downloaden en diefstal hetzelfde zijn. Dit is dus gewoon niet zo. Auteursrechtenschending is niet hetzelfde als moord, verkrachting, brandstichting of.... diefstal.

Het grootste verschil zit hem er in dat de benadeelde partij geen geld verliest als er iets gedownload wordt. Er wordt echter ook niets verdient, waardoor de eigenaar van het intellectueel eigendom begrijpelijk niet blij wordt.
Sorry, maar sommige mensen roepen hier echt alleen maar wat populistische uitspraken. Jouw ferrari download argument is heel schattig, maar moet wel bij de juiste stelling gebruikt worden ("you wouldn't steal a car"). Het is TOTAAL niet relevant in een discussie over hoeveel invloed piraterij heeft op de verkoopcijfers van PC games.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 16:51
Vizzie schreef op donderdag 31 december 2009 @ 19:45:
[...]

Ten eerste denk ik dat er nog net zoveel geweldige games zijn als vroeger, er is echter misschien wel meer troep dan vroeger, maar er zijn nog steeds games waar je uren zoet mee kan zijn. Denk aan Fallout 3, Dragon Age, Civ 4, Oblivion zo even uit m'n hoofd wat ik de laatste jaren leuk vond, en zo is er nog wel meer.

Wat betreft de verschuiving naar multiplayer: aan wie hebben we dat te danken denk je? Misschien aan de mensen die games alleen kopen als ze een key nodig hebben voor multiplayer?
Een maat van mij jatte die boekjes met keys bij de free record shop. Ik weet niet of het nog steeds kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:50

MsG

Forumzwerver

warhamstr schreef op donderdag 31 december 2009 @ 23:33:
Zijn dit nu van die schrikbarende cijfers? De verkoopcijfers zijn ook niet mis. En hoeveel mensen zijn er niet die na de game eerst gedownload te hebben daarna alsnog te kopen? Heb ik tot nu toe met alle games die ik heb gedaan!

Mare, alvast de beste wensen en een gelukkig nieuwjaar!!!
Wel grappig dat de pro-downloadlobby zonder harde cijfers niks wil weten van ook maar 1 persoon die anders de game had gekocht als hij het niet kon downloaden, terwijl er andersom door diezelfde lobby heel makkelijk wordt gezegd dat er genoeg downloaders de game ook nog hebben gekocht. Nou als ik zo een beetje de mentaliteit zie van de hedendaagse gamertjes kan het ze allemaal niks schelen dat er iemand voor werkt. Dat hele "You wouldn't steal a car" gaat tegenwoordig niet meer op. Mensen zouden het tegenwoordig wél doen, als je er maar mee weg zou komen. En dat is met downloaden wel het geval, maar met stelen niet. Ik weet zeker dat als men ooit duizend jaar later ook objecten kan kopiëren hetzelfde probleem gaat spelen. De morele redenen om het niet te doen spelen bij nog maar weinig mensen helaas, heb ik het idee.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 11-04 11:01
Gunner schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:25:
[...]
Ondankbaar noem ik dat. En ook altijd weer dezelfde argumenten, net zoals met GTA. "Jaaaaaaaa, GTA / CoD is op de PC groot geworden... daarom _moet_ het spel op de pc blijven uitkomen".

Erg goede argumentatie hoor. Chapeau!
Ondankbaar is dat PC gamers het gamen mede groot hebben gemaakt en alle spellen die uitkomen a. of slechte ports van goede console games zijn (gta heeft hier vooral een handje van).
of niet op de pc uit komen. Of veel te laat.

Vooral de slechte ports vind ik erg slecht. Kijk bv ofp, gewoon een slecht spel op de pc, geen overview, niet meer springen, gewoon lopen en onmenselijke dingen moeten doen om bv over een hekje te springen. Stilstaan bij commando's etc etc etc. Gewoon een console game die geport is. Bijna elke fps is vooral door het gebrek aan overview wat sinds soldier of fortune 2 eigenlijk is te klein geworden.

Ook zijn games vele male trager geworden. Nee de ontwikkelaars vragen het een beetje zelf, door slechte ports van goede spellen downloaden mensen spellen omdat ze het gewoon niet meer vertrouwen. Wat ik ook regelmatig hoor is dat slechte reviews zeker door kleinere game sites niet geplaast moeten worden want dan krijgen ze geen games meer.

Ook het eindeloos uitbrengen van addons, op te korte spellen (vooral EA heeft/had hier een handje van) is gewoon slecht. Games worden te vaak positief gereviewd. Vooral spore vond ik daar een voorbeeld van. Een super spel las je bijna overal, maar de kritische nood dat het toch wel erg veel hetzelfde was werd niet genoemd. Ik heb hem gedownload 5 minuten gespeeld, en ik vond het niks. Zoals vele games van tegenwoordig. Ja ik ben misschien veeleisend, maar dat maakt niet uit. Ik ben ook huiverig om games te kopen omdat ik het zonde vind om 50 euro uit te geven voor een saai spel.

Kortom, maak eerst maar gewoon weer eens goede games, die ook op de pc je het gevoel geven dat ze voor de pc zijn gemaakt. Vele console hardware is vele male slechter als die van de pc, maar toch loopt een spel vaak op consoles beter. Dat gaat er bij mij niet in.

Wat ik verder wel eens zou willen weten is hoeveel mensen spel X voor de console kopen en hetzelfde spel voor de pc downloaden omdat ze ook wel eens op de pc willen spelen. Zou dat dan niet mogen? technisch gezien misschien niet maar ik zie daar niet zo het probleem van in.

verder als het downloaden moreel zo duidelijk bezwaarlijk is, waarom doen zoveel mensen dat dan? Heel de industrie die iets met internet te maken heft moet gewoon veranderen, voor zichzelf en hun klanten.

[ Voor 9% gewijzigd door Kevinp op 01-01-2010 14:45 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:03
Blorgg schreef op donderdag 31 december 2009 @ 19:03:
[..] Als Steam de prijzen omlaag gooit, stijgen de verkopen enorm. Kijk maar eens naar de weekend deals, en de verkopen van de Steam Holiday Sale die momenteel gaande is.
Dat is geen bewijs dat structureel lagere prijzen ook structureel meer inkomsten op zouden leveren. Die aanbiedingen hebben hun populariteit ten dele te danken aan het contrast met de normale prijzen, de beperkte geldigheid van het aanbod, en het beperkte aanbod van producten in dezelfde prijsklasse. Daardoor verkoop je in één week van één product opeens heel veel exemplaren. Die voordelen vallen echter weg wanneer álle prijzen dalen.

Tenslotte is het verkopen van een spel voor een hoge prijs en het later in de aanbieding doen, een klassiek voorbeeld van prijsdifferentiatie. Je kunt wel direct het product in de aanbieding gooien, maar dan verlies je in het segment van consumenten die bereid waren de volledige prijs te betalen.

Het is natuurlijk niet leuk om de spellenmarkt op zo'n door winst geobsedeerde manier te bekijken, maar als we het puur over de financiën hebben, ontkom je daar niet aan. Simpelweg stellen dat de problemen opgelost zijn als de prijzen omlaag gaan is wishful thinking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar als ik een game download en ik vind hem goed en ik blijf spelen, en ik zou deze game niet kopen dan ga ik me zwaar schuldig voelen. Zelfde heb ik met muziek, ik luister heel veel elektronische muziek en ik weet dat die producerende talenten echt niet zwemmen in het geld dan ga ik me gewoon schuldig voelen. Zo ben ik gewoon 8)
Als ik andere mensen vertel dat ik voor veel platen betaal en ook games koop, dan zeggen je kunt toch downloaden?! Tja die mensen begrijpen het gewoon niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:50

MsG

Forumzwerver

Dat hele schuldgevoel mist dus bij hele volksstammen, dat is een beetje het probleem. Het is een beetje zo'n, "als ik maar mijn $item gratis heb, dan maakt me de rest niks uit"-cultuur geworden. Overigens werken inderdaad sommige producenten het in de hand. Soms heb je van die filmgames die half werken en puur op de naam meeliften, dat is dan weer andersom een soort legale oplichterij. En ik heb ook wel es gehad dat mijn code in gebruik was bij een originele game of dat het niet werkte. Als je dan om support vraagt word je af gewimpeld en van de uitgever naar de developer gestuurd en weer terug. Toen had ik ook zoiets van, :w ik download jullie game wel voortaan ipv dat ik betaal voor spellen die niet eens normaal werken. Maar je hebt ook genoeg devvers die echt games met liefde maken bij wijze van, en dan wordt het net zo hard nooit gekocht maar alleen gedownload.

Heel veel mensen gebruiken Spore als voorbeeld dat DRM niet werkt, maar die troep installeer je met de illegale nog steeds. Ik denk dat Spore zonder enige beveiliging nog steeds zo vaak was gedownload, gewoon omdat het heel bekend was en iets vernieuwends zou brengen.

[ Voor 22% gewijzigd door MsG op 01-01-2010 16:14 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-01 17:40

SpaceK33z

Webdeveloper

He grappig, 3 van de 5 games in het eerste lijstje heb ik ook gedownload :P.
Ik vind het de eigen schuld van de ontwikkelaars, de prijzen voor games vind ik echt belachelijk hoog; er wordt dikke winst mee gemaakt.
Maarja, als downloaden niet mogelijk was dan had ik 'm toch niet gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:14
Kees Kluskens schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 16:15:
Ik vind het de eigen schuld van de ontwikkelaars, de prijzen voor games vind ik echt belachelijk hoog; er wordt dikke winst mee gemaakt.
Tegenwoordig kun je via steam of bijv. play.com vrij goedkoop leuke games kopen. De latest-and-greatest zijn wel een stukkie duurder..

[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 01-01-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264539

Piraterij?! Miljoenen spellen gestolen van schepen door mensen met ooglapjes? Dat dit kan in Nederland!

Even serieus, dit is een prima ontwikkeling :). Hopen dat het in 2010 nog meer is! ARRR!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Anoniem: 264539 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 16:33:
Even serieus, dit is een prima ontwikkeling :)
Waarom? :)
Dedicated servers zijn zó 2009? :P

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 01-01-2010 16:36 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste