Game piraterij: De harde cijfers.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-05 16:27

Armada

-Wat wil je weten?-

ssj3gohan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:13:
Er wordt hier een beetje voorbij gegaan aan hoe mensen werken. Er wordt de hele tijd vanuit recht en moraal gesproken, maar dat is totaal ondergeschikt aan hoe een mens werkt. Een mens is niet geprogrammeerd om iets te geven voor wat hij neemt, een mens is niet inherent moreel en bovendien: recht, gewoonte en moraal zijn volledig cultureel gedefinieerd. Door te zeggen dat stelen per definitie fout is ben je vreselijk moralistisch en dus arbitrair bezig.

'Slechte' dingen definieren moraal, en hebben dus een functie. De functie van stelen komt samen met de moraal (en een gevolg hiervan: de wet) dat je niet moet stelen. Voor alle wetten en moraal geldt dat die onderhevig is aan verandering. Zo ook hier.
Het klinkt erg loos. En ik denk dat je zeer overtrokken reageert met culturele programmering en bewegende wetgeving. Het gaat hier in essentie om inlevingsvermogen. Je investeert geld en moet dat kunnen terugverdienen over een aantal exemplaren. Wanneer het slot op de deur absoluut is en content niet kopieerbaar, en je zou het dan nog niet kopen, dan is er geen sprake van een verloren verkoop, maar die mensen gebruiken die content toch niet, waarom zouden deze dan kopiëren als het slot er niet zat?
We hebben niet te maken met iets dat geld kost om te maken.
Incorrect, de incrementele kosten zijn nagenoeg niets. De investeringen die reeds gedaan zijn dienen terugverdiend te worden op alle kopieën, niet alleen degene die door de maker in de winkel geplaatst zijn.
Dat strookt gewoon niet met het denken van mensen. Waarom wel betalen voor iets dat perfect kopieerbaar is zonder het origineel te schaden?
Incorrect, de huidige kopieercultuur komt voort uit twee factoren: gelegenheid en pakkans. Niet vanuit een filosofisch oogpunt.
Windows is volgens mij ook gewoon in de MS store online te koop in een downloadversie. Je hebt dan niet direct een aangepaste versie, maar daar zijn genoeg hulpsites voor te vinden als je dat echt wilt.
En dan als klap op de vuurpijl, zodra een versie te oud is kan ik windhoos niet eens meer kopen, en is de enige manier om eraan te komen via worrents!
Is dat niet met alle producten zo? Het is alleen dat er een mogelijkheid is om er nog aan te komen, maar jij zou nog graag een ongesupporte Windows ME willen kopen voor hetzelfde geld als een Windows 7 installatie? Ja, dat vind ik wel een hypothetische schande! :+

Kortom, er zijn veel redenen om voor illegaal te gaan, maar vooral gelegenheid en pakkans.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

We hebben niet te maken met iets dat geld kost om te maken. Ik kan nu zo goed als gratis (fracties van centen!) 1000 kopieën van een programma of spel maken, met exact dezelfde waarde, functie en nuttigheid als het origineel.
Wat dacht je van de DUIZENDEN manuren die aan de ontwikkeling van dat spel besteed zijn? Mensen die ook graag eten op tafel kunnen brengen aan het einde van de maand. Sommige mensen lijken er echt van overtuigd te zijn dat nieuwe games op magische wijze in deze wereld materialiseren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Er wordt hier een beetje voorbij gegaan aan hoe mensen werken. Er wordt de hele tijd vanuit recht en moraal gesproken, maar dat is totaal ondergeschikt aan hoe een mens werkt. Een mens is niet geprogrammeerd om iets te geven voor wat hij neemt, een mens is niet inherent moreel en bovendien: recht, gewoonte en moraal zijn volledig cultureel gedefinieerd. Door te zeggen dat stelen per definitie fout is ben je vreselijk moralistisch en dus arbitrair bezig.
Erg goed verhaal (laat de rest ff weg maar heb wel alles gelezen) maar ik geloof niet dat het erg relevant is voor de discussie. Ja, een kopie maken van iets is een stuk 'makkelijker' aan jezelf te verkopen dan iets 'stelen'. Tijdens mijn studie hebben we ook boeken gekopieerd terwijl we het niet in ons hoofd haalden dat boek te stelen. Maar dit doet niets af aan het feit dat er geld geinvesteerd is in de ontwikkeling van software en dat dat geld terugverdiend moet worden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:41

mux

99% efficient!

Boeboe schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:06:
[...]

Wat dacht je van de DUIZENDEN manuren die aan de ontwikkeling van dat spel besteed zijn? Mensen die ook graag eten op tafel kunnen brengen aan het einde van de maand. Sommige mensen lijken er echt van overtuigd te zijn dat nieuwe games op magische wijze in deze wereld materialiseren.
Ja, natuurlijk... Maar ik heb het over de manier van denken van mensen, niet de realiteit (en het businessmodel). Mensen zien het niet als stelen omdat het pijnloos gekopieerd kan worden. Het is technisch gezien ook niet eens stelen, omdat we het niet over een fysiek product maar een recht om te gebruiken hebben (immers, je bent nog geen eigenaar van het product als je ervoor betaalt). Dat is iets heel theoretisch dat je moet kopen, terwijl je the meat of the matter - zogezegd - gewoon kunt kopieren.

@hierboven: misschien voegt het inderdaad niet bijzonder veel toe, maar ik lees hier mensen die keihard blijven volhouden dat kopieren=stelen en de psychologie van het verhaal er gewoon niet bij halen. Verder wil ik niet zeggen dat ik dat nou zo perfect heb opgeschreven, maar een idee van wat ik bedoel moet je wel krijgen, toch?

[ Voor 15% gewijzigd door mux op 07-04-2010 10:22 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 99% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 19:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Fastman schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:39:
De enige vraag die relevant is voor heel dit gezeik, zou je eens aan duizend gamers moeten stellen.
"Stel dat je geen games meer kan downloaden, hoeveel zou je er dan effectief nog kopen per 10 die je zou gedownload hebben."
Als het antwoord richting de 0 gaat, maakt het niet uit wat de industrie doet nietwaar.
Nee? En waarom zou je dan desondanks toestaan dat ze toch gebruik maken van die software?Je betaalt, omdat je de software wil gebruiken. Betaal je niet, dan gebruik je het dus ook niet. Simpel.
De diamantairs uit Antwerpen morren toch ook niet omdat er zoveel mensen legale nep-diamanten gebruiken. Omdat ze hun geld niet aan het origineel willen uitgeven. Oké er is een verschil, maar het is ook een soort van kopie. En alles wat elektronisch te maken is, is gewoon makkelijker te kopiëren; de reproductiekosten zijn namelijk 0,00. Dat is de industrie hun probleem, maar ook hun sterkte: als je iets één keer maakt, kun je het 10 miljoen keer verkopen zonder meer moeite.
Inderdaad, er is een verschil. En dat verschil is zo groot, dat je vergelijking niet op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
Ik zou wel eens een gedegen onderzoek willen zien naar de invloed van gameprijzen op de verkoop van spellen, want volgens zou dát een aardig grote impact kunnen hebben.

Ik hoef er niet eens over na te denken of ik een spel wel wil kopen als ie €50 of €60 kost, want daar begin ik gewoon niet aan, maar als een nieuw (goed) spel €30 kost dan wil ik dat zeker overwegen. En een iets minder spel voor €10 of €20 zou ik ook best kopen, sterker nog, ik koop best geregeld spellen, maar het zijn vrijwel altijd spellen voor €10 á €20.
Meestal zijn het niet de nieuwste spellen meer, omdat die nog altijd dik boven de €30 zitten, maar dat moet dan maar, want ik vertik het om veel meer dan €30 uit te geven aan een spel, net zoals ik niet meer uit wil geven dan bijvoorbeeld €100 voor een jas. Dat is gewoon een psychologische grens en ik denk dat meer mensen zo'n grens hebben.

Paar dagen geleden Left 4 Dead 2 binnengekregen, heb ik ongeveer €20 voor betaald en dat vind ik een puike prijs voor een coole game :)

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 07-04-2010 10:52 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ssj3gohan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:20:
@hierboven: misschien voegt het inderdaad niet bijzonder veel toe, maar ik lees hier mensen die keihard blijven volhouden dat kopieren=stelen en de psychologie van het verhaal er gewoon niet bij halen. Verder wil ik niet zeggen dat ik dat nou zo perfect heb opgeschreven, maar een idee van wat ik bedoel moet je wel krijgen, toch?
Ik krijg zelf ook jeuk van die infostukje sop TV waar dat gesteld worden juist omdat iedereen wordt geacht de wet te kennen en het juist juridisch absoluut niet hetzelfde is. Ik snap ook je punt wel, maar ik vind het erg kort door de bocht te stellen dat software min of meer 'gratis' zou zijn. Als dat gevoel zo bij mensen leeft dan is er namelijk wel een groot probleem en is er juist heel veel te zeggen voor DRM.
Fastman schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:39:
De diamantairs uit Antwerpen morren toch ook niet omdat er zoveel mensen legale nep-diamanten gebruiken. Omdat ze hun geld niet aan het origineel willen uitgeven. Oké er is een verschil, maar het is ook een soort van kopie. En alles wat elektronisch te maken is, is gewoon makkelijker te kopiëren; de reproductiekosten zijn namelijk 0,00. Dat is de industrie hun probleem, maar ook hun sterkte: als je iets één keer maakt, kun je het 10 miljoen keer verkopen zonder meer moeite.
Slaat IMHO nergens op. De industrie verkoopt alles behalve 'zonder moeite'. Er gaat een enorme bak geld in development en marketing e.d. zitten, allemaal investeringen die vooraf gedaan worden en waarvan ze maar moeten hopen dat ze ze terugverdienen. Games verkopen niet onbeperkt. je vergelijking met echte / nepdiamanten slaat nergens op. Een nepdiamant is geen gratis kopie van een echte. Het zijn compleet andere producten.

De vraag is ook niet of software kopieren in plaats van kopen slecht is, als je een spel download waar je anders geld aan besteed had, dan kost je dat bedrijf gewoon inkomsten. Het issue is alleen dat bedrijven dat proberen te voorkomen met draconische maatregelen die mensen die de spellen wel kopen straffen, terwijl de mensen die toch niet van plan waren geld uit te geven gewoon een tijdje langer moeten wachten op een crack.

[ Voor 45% gewijzigd door Hydra op 07-04-2010 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hydra schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:52:
[...]

Ik krijg zelf ook jeuk van die infostukje sop TV waar dat gesteld worden juist omdat iedereen wordt geacht de wet te kennen en het juist juridisch absoluut niet hetzelfde is. Ik snap ook je punt wel, maar ik vind het erg kort door de bocht te stellen dat software min of meer 'gratis' zou zijn. Als dat gevoel zo bij mensen leeft dan is er namelijk wel een groot probleem en is er juist heel veel te zeggen voor DRM.
Denk jij dan dat DRM op enige manier helpt? Ik denk dat DRM één van de fundamentele problemen is. Het maakt het systeem moeilijker om te gebruiken, en zorgt voor een hoop negatieve publicitiet naar de houders van de auteursrechten.

Ik geloof helemaal niet in repressie, symptoombestrijding en symboolbeleid. Ik geloof in een systeem waar je de psychologie van mensen het werk voor je laat doen. Hoe dat moet... tsja, daar heb ik geen antwoord op, maar het systeem van software-verspreiding zoals dat nu bestaat is contra-intuitief en werkt piraterij in de hand. DRM en repressie zorgen alleen maar voor meer tegenwerking.

Mensen zijn niet fundamenteel slecht ofzo, ze willen niet stelen. Mensen zijn
- Lui
- Eisen autonomie
- Hebberig
- Eisen zekerheid
Daar moet je dus op inspelen. Een gevoel van autonomie en eigendom over spullen, en een gemakkelijke methode om spullen te krijgen is de hoeksteen van succesvolle zaken zoals linux (tijdens de installatie een onbekend apparaat gevonden? Even in de online repository kijken en jahoor, daar staat een compatible driver) en Steam.

Sommige games zijn cloud-based en hebben externe servers nodig om te werken - dat is vanuit een bedrijfsmatig oogpunt misschien nog te verantwoorden, maar de consument raakt de autonomie op die manier volledig kwijt (geen verbinding? geen game. Game verouderd? Werkt niet meer.). Dat is ook gedoemd om te mislukken. Hetzelfde geldt voor streaming muziekservices, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 105% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ssj3gohan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:05:
[...]

Denk jij dan dat DRM op enige manier helpt? Ik denk dat DRM één van de fundamentele problemen is. Het maakt het systeem moeilijker om te gebruiken, en zorgt voor een hoop negatieve publicitiet naar de houders van de auteursrechten.
Kip en ei-verhaal. Wat was er eerder, de kopie of de kopieerbeveiliging? Ik ben het met je eens dat het niet werkt, maar ik begrijp nogmaals de wens van een softwaremaker om de eigen belangen te verdedigen. Zeker als blijkt dat de wetgever niet bij machte is om dat te doen.
Ik geloof helemaal niet in repressie, symptoombestrijding en symboolbeleid. Ik geloof in een systeem waar je de psychologie van mensen het werk voor je laat doen. Hoe dat moet... tsja, daar heb ik geen antwoord op, maar het systeem van software-verspreiding zoals dat nu bestaat is contra-intuitief en werkt piraterij in de hand. DRM en repressie zorgen alleen maar voor meer tegenwerking.

Mensen zijn niet fundamenteel slecht ofzo, ze willen niet stelen. Mensen zijn
- Lui
- Eisen autonomie
- Hebberig
- Eisen zekerheid
Daar moet je dus op inspelen. Een gevoel van autonomie en eigendom over spullen, en een gemakkelijke methode om spullen te krijgen is de hoeksteen van succesvolle zaken zoals linux (tijdens de installatie een onbekend apparaat gevonden? Even in de online repository kijken en jahoor, daar staat een compatible driver) en Steam.

Sommige games zijn cloud-based en hebben externe servers nodig om te werken - dat is vanuit een bedrijfsmatig oogpunt misschien nog te verantwoorden, maar de consument raakt de autonomie op die manier volledig kwijt (geen verbinding? geen game. Game verouderd? Werkt niet meer.). Dat is ook gedoemd om te mislukken. Hetzelfde geldt voor streaming muziekservices, etc.
Prima uitgangspunt, maar wordt nu eens concreet? Hoe zie je de maatregelen dan zonder repressie?
Fastman schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:16:
[...]

Werk jij voor de game-industrie? :/
Waarom denk je dat?
Natuurlijk is het hetzelfde, een kopie van iets dat duur is en het er hetzelfde uitziet maar voor minder geld.
Als jij vindt dat een nepdiamant er hetzelfde uitziet als een echte, dan moet je beter kijken. Bovendien is het gewoon niet hetzelde.
En "zonder moeite" slaat op de reproductie van iets dat je één keer maakt. Daarna kan je het miljoenen keren verkopen zonder énige moeite.
Een fysiek goed (stoel bijvoorbeeld) moet telkens opnieuw gemaakt worden uit hout enz, bits en bytes niet.
Een game kost miljoenen om te ontwikkelen en is vervolgens relatief goedkoop te vermenigvuldigen. Een stoel is eenvoudig te ontwikkelen en vervolgens relatief duur om te produceren. So what? Het zijn beide kosten die uiteindelijk terugverdiend moeten worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Edmin op 07-04-2010 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 99% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 20-05 15:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mute schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:51:
omdat die nog altijd dik boven de €30 zitten
Da's gewoon een kwestie van creatiever leren shoppen en niet naar de lokale FRS lopen om daar je overpriced games te halen. De meeste nieuwe games zijn wel tussen de 30 en 40 euro te verkrijgen.
[...]

Oh please :Z. Je klinkt als een FOK'er die roept dat je zeker bij de politie zit als je tegen te hard rijden bent. En waarom die " :/ "?
Natuurlijk is het hetzelfde, een kopie van iets dat duur is en het er hetzelfde uitziet maar voor minder geld.
Onzin. Je vergelijking gaat compleet mank omdat je niets van diamanten snapt. Een nepdiamant is gewoon geen diamant - hij schijnt en blingt niet zo mooi, en hij is zo stuk. De nepdiamant is dus een compleet ander product. Je vergelijking zou stand houden als het ging om een nagemaakte game, en niet om een letterlijk gekopiëerde game.
En "zonder moeite" slaat op de reproductie van iets dat je één keer maakt. Daarna kan je het miljoenen keren verkopen zonder énige moeite. Een fysiek goed (stoel bijvoorbeeld) moet telkens opnieuw gemaakt worden uit hout enz, bits en bytes niet.
Leuk dat jij alleen maar naar variabele kosten kijkt, maar bij de productie van een product komen ook vaste kosten kijken. En dat zijn miljoenen. Leuk dat je ze met een druk op de knop vrijwel gratis kunt reproduceren, maar uiteindelijk moet het ontwikkelingsbudget er wel uitgehaald worden.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 07-04-2010 11:30 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Fastman schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:20:
[...]

Hier ben je al verkeerd. Als je het over de morele kwestie hebt: natuurlijk heb je gelijk, maar daar draait het niet om.

Het draait om: GELD

De industrie is boos dat er kopies worden gemaakt omdat zij geld mislopen. Zij geven niet om de morele kwestie dat het verkeerd is om iets te kopieren...

Nu zeg ik gewoon, als de consument er toch niets voor zou uitgeven mocht het niet mogelijk zijn, is die morele kwestie volledig irrelevant voor de industrie. Zij willen je geld, that's it.

Dus de énige vraag die belangrijk voor hen is, is de mijne.
Ook ik geloof niet in de stelling dat elke kopie een verloren verkoopexemplaar is, maar het is niet belangrijk wat de beweegreden van de industrie is. Het interesseert niets of een gameproducer het doet voor het geld, voor de eer of omdat ze zo van gamers houden. Het gaat erom dat ze iets maken dat jij mag gebruiken onder hun voorwaarden. En daar hebben ze het recht toe. Wil je niet aan die voorwaarden voldoen? Dan koop je het toch niet? Maar kom dan ook niet aan met een kopietje.

[ Voor 41% gewijzigd door Edmin op 07-04-2010 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Fastman schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:20:
[...]

Hier ben je al verkeerd. Als je het over de morele kwestie hebt: natuurlijk heb je gelijk, maar daar draait het niet om.

Het draait om: GELD
Duh, natuurlijk draait het om geld. Bedrijven zijn geen filantropische instellingen die de gamer graag een pleziertje aanbieden. Verdiep je eens in economie |:(. Maar goed, ik begrijp dat jij je werk voor je baas gratis doet / gaat doen?

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 07-04-2010 11:34 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
.oisyn schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:25:
[...]

Da's gewoon een kwestie van creatiever leren shoppen en niet naar de lokale FRS lopen om daar je overpriced games te halen. De meeste nieuwe games zijn wel tussen de 30 en 40 euro te verkrijgen.
Goh, echt? Waar denk je dat ik L4D2 voor €20 vandaan heb? ;)

Ik weet ook wel dat spellen goedkoper te vinden zijn dan €50+, maar ik bedoel dat de adviesprijs lager moet/kan en dat ze dus overal goedkoper zijn en niet dat ik allerlei webshops af moet om te kijken waar ie wat goedkoper is en ik het uit Taiwan moet laten overvliegen, waardoor het weer een week (of twee) duurt. Dat is voor nu leuk en aardig, omdat het wel geld bespaart, maar ik denk dat het de verkopen zeer ten goede zou komen als ook de lokale FRS de nieuwste spellen voor €30-40 zou hebben staan in plaats van €50-60, dat bedoelde ik dus.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Edmin schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:19:

Prima uitgangspunt, maar wordt nu eens concreet? Hoe zie je de maatregelen dan zonder repressie?
Geen fláuw idee. Zeker niet op de (imo ook onzinnige) schaal waarop populaire games worden gemaakt, en andere zaken waar auteursrecht op zit. Als het zo makkelijk was geweest om te bedenken zou het zeker al bestaan...

Op kleinere schaal is het vrij gemakkelijk, kijk naar de verdienmodellen van metal-labels en kleine gamesontwikkelaars zoals planet moon en 3d boy.

Of bedrijven als Valve die het summum van geweldigheid zijn, maar dat is een hele andere discussie waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Die grote schaal is niets anders dan het gevolg van marktwerking. Voor grote titels zijn nu eenmaal veel potenentiele kopers, waardoor het interessant wordt om te investeren in beter, mooier, groter. Dat is een waarheid waar je nu eenmaal niet omheen kunt.

Er zijn wel producenten die met andere mogelijkheden spelen, maar dat is niet altijd succesvol. In-game advertising is een optie, maar niet kostendekkend en stuit ook op weerstand. Het free-top-play model zie je ook steeds vaken, maar nog niet in echt grote titels (vanwege het risico dat het meebrengt). Het systeem van vrijwillige bijdrage is ook over de blommen, want niemand wil betalen als het niet strikt noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

ssj3gohan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:05:
[...]
Ik geloof helemaal niet in repressie, symptoombestrijding en symboolbeleid. Ik geloof in een systeem waar je de psychologie van mensen het werk voor je laat doen. Hoe dat moet... tsja, daar heb ik geen antwoord op,
En de industrie dus ook niet, dus is dit het enige middel dat ze hebben. En je ziet dat ze met carrot (gratis DLC) en stick (DRM) aan het proberen zijn, maar zodra je het gouden idee hebt, zouden ze dat met alle liefde omarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 158% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Nee ik ben pooier. Groeten aan je moeder. Nou goed? Ik geef eerder al aan dat ik tegen DRM ben knuppel.
Natuurlijk is het gelijkaardig, een kopie van iets dat duur is en het er hetzelfde uitziet maar voor minder geld.
Het zijn goederen. Een stuk glas is geen 'kopie' van een diamant. Het zijn beide aparte goederen met een apart productieproces. Dit kun je niet vergelijken met software, ook omdat er gewoon hele andere wetten op van toepassing zijn. Een (nep)diamant kun je stelen, software niet.
En "zonder moeite" slaat op de reproductie van iets dat je één keer maakt. Daarna kan je het miljoenen keren verkopen zonder énige moeite.
Een fysiek goed (stoel bijvoorbeeld) moet telkens opnieuw gemaakt worden uit hout enz, bits en bytes niet.
Doet er niet toe. Er moet nog steeds een investering terugverdiend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:08

Dreanor

Joene

We hebben het nu over het moraal van downloaden en piraterij. Maar de realiteit is dat er een "strijd" is tussen de "piraten" en de ontwikkelaars/multimedia industrie en daarbij staat de eerlijke consument in de vuurlinie tussen beide kampen.

Dat kopiëren fout is daar is (bijna) iedereen het mee eens maar dat diegene die besluit zijn portemonnee te trekken en wel de film/muziek/game te kopen wordt benadeeld. Daar wringt het bij mij vooral.

Door die strijd zijn er gewoon geen harde of eerlijke cijfers beschikbaar. De overheid laat zich enkel door de multimedia sector leiden net als vele andere instanties. Het is heel makkelijk om slechtere verkoop op piraterij af te schuiven.

En piraterij is van alle tijden en toch is de game industrie, zelfs in crises, de snelst groeiende sector. Hoe kan dit? Als piraterij echt zo veelvuldig is en er zoveel inkomsten mislopen, games slecht verkopen hoe kan de sector dan toch zo blijven groeien ... ?

Als dan toch een game niet verkoopt hoe kan dit? Let op, ik koop de games niet, maar ik speel (download) ze dan ook niet!!!

- Misschien slechte marketing, weinig reclame dus weinig bekendheid? Er zijn zat ontzettend goede games die maar nauwelijks verkochten terwijl crappy (bekende) sequels als een malle verkopen.
- Misschien heeft de game slechte review gekregen. Ik ga mijn geld niet uitgeven aan bijvoorbeeld Wii party games 10.000, een game vol bugs of rushgames.
- Misschien zit er beperkingen op, 2x installeren, DRM (ubisoft), slechte service.

Dan is er nog het tweedehands circuit. Games kan je bijna nergens terugbrengen en je geld terug krijgen. Dit kan wel bij verder alle andere dingen zoals auto's, TV's, fiets, etc. Ik wil niet 50 euro of meer uitgeven aan een spel waar ik niet zeker van ben (denk) dat het een goed spel is. Tweedehands doorverkopen kan zo langzamer hand ook niet, je game/key zit vast aan je Ubi account, Steam account, etc.

Ik zou wel eens willen weten wat er gebeurt of gezegd wordt als je een game tweedehands koopt, maar de key is al bezet op een ander account. Dat je dan belt dat je dit spel overgekocht hebt en of ze even de key naar jou account willen overzetten. Iemand hier ervaring mee?

Ik denk dat je piraterij niet tegen kan houden (net als andere vormen van criminaliteit) maar je kan wel je producten eerlijker op de markt brengen (wereldwijd tegelijkertijd uitgeven bijv.) en betere service geven (geen DRM restricties, bijv.). Als ontwikkelaar heb je dat wel in de hand dus investeer daar dan alstublieft in. _/-\o_

ps. ik spreek vanuit PC gamers perspectief, bij consoles kan je volgens mij nog zonder account/cd keys games doorverkopen tweedehands.

Edit: Sodeknetter wat een actie in dit topic, ik begin met typen als we halverwege pagina 17 zitten en post onderaan pagina 18. :P

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131162

ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken, maar sinds ik de itunes store gebruik heb ik meer muziek gekocht dan ooit: simpel omdat de drempel erg laag is.

Over downloaden van games: doe ik ook, maar als ik iets de moeite waard vind (lees niet binnen een dag of twee op uitgekeken dan koop ik het.) Helaas zijn de laatste paar "blinde" kopen een beetje een misser geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dreanor schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:57:
Dan is er nog het tweedehands circuit. Games kan je bijna nergens terugbrengen en je geld terug krijgen. Dit kan wel bij verder alle andere dingen zoals auto's, TV's, fiets, etc. Ik wil niet 50 euro of meer uitgeven aan een spel waar ik niet zeker van ben (denk) dat het een goed spel is. Tweedehands doorverkopen kan zo langzamer hand ook niet, je game/key zit vast aan je Ubi account, Steam account, etc.
Ik ben trouwens ook een tegenstander van het 'doorverkopen' van games. Ik vind het ook raar, want aan de ene kant is men van mening dat het geen 'goed' is en dus gekopieerd mag worden, maar aan de andere kant is het wel een 'goed' dat je daarna mag verkopen?

M.i. koop je een softwarelicentie. Deze geeft jou persoonlijk het recht de software te gebruiken. Dit recht is niet zondermeer door te verkopen. Volgens mij is dit wettelijk ook al afgedicht maar snapt de gemiddelde consument zo langzamerhand niks meer van het verschil tussen een game en een brood, ook door de "kopieren is stelen" infomercials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Fastman schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:54:
[...]

Maar jij werkt écht in de game industrie, dus maakt dat je toch wel een beetje bevooroordeeld. ;)
Net zo bevooroordeeld als het jou maakt omdat jij níet in de industrie werkt natuurlijk. Maar ik ben niet bevooroordeeld, en ik ben ook niet schijnheilig. Natuurlijk download ik soms weleens een game. Maar bottom line is dat ik me terdege realiseer hoe moeilijk het is voor studio's om hun hoofd boven water te houden, en dat medewerkers ook maar gewoon hun werk doen en een salaris verwachten aan het eind van de maand. En het is zeker niet iemands recht om een game te spelen als hij geen zin heeft om te betalen wegens te duur of DRM of whatever, terwijl veel mensen dat wel schijnen te denken. Ook ik ben anti DRM. En als je daaromtrent een punt wil maken: speel de game dan gewoon helemaal niet.

Jammer trouwens dat je verder niet op de gegeven argumenten ingaat.

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 07-04-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor

Dreanor

Joene

Hydra schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:01:
Ik ben trouwens ook een tegenstander van het 'doorverkopen' van games. Ik vind het ook raar, want aan de ene kant is men van mening dat het geen 'goed' is en dus gekopieerd mag worden, maar aan de andere kant is het wel een 'goed' dat je daarna mag verkopen?

M.i. koop je een softwarelicentie. Deze geeft jou persoonlijk het recht de software te gebruiken. Dit recht is niet zondermeer door te verkopen. Volgens mij is dit wettelijk ook al afgedicht maar snapt de gemiddelde consument zo langzamerhand niks meer van het verschil tussen een game en een brood, ook door de "kopieren is stelen" infomercials.
Ik weet niet goed of ik het tweede gedeelte van jou post begrijp maar tweedehands mag je alles doorverkopen (goederen), kijk maar naar rommelmarkt bijvoorbeeld. Stel dat het doorverkopen van je auto illegaal/onmogelijk zou zijn, dan zal bijna niemand een auto meer kopen.

Misschien geen juiste vergelijking, maar games zijn duur waarbij je onzeker bent over wat je precies koopt. De game kan naar verwachting helemaal geweldig zijn of het tegenovergestelde. Games kan/mag je niet tweedehands verkopen dus dan zit je toch met een dure aankoop waar je misschien helemaal niet tevreden over bent (Operation Flashpoint 2 of The Sims 2 voor mij).
Hierbij werkt de wet/copyright ofzo zichzelf toch wel tegen. Ik ben geen expert in wetgeving dus ik kan de plank misslaan, maar ik weet wel dat PC games tegenwoordig dankzij cd-keys niet door kan verkopen. Dit kan velen toch terughoudend maken tot aankopen.

Ook zijn er gigantische grijze gebieden.
- Mag ik een game downloaden (met crack e.d.) als ik hem gekocht heb, maar dankzij DRM (ubisoft) kan ik het spel anders niet op mijn laptop spelen zonder internet?
- Mag ik een game downloaden (met crack e.d.) om te proberen voordat ik tot aankoop ga? Ik heb het recht te weten waar ik aan toe ben, zo mag ik ook een proefrit maken in een auto.
- Mag ik, als ik een film gekocht heb, deze kijken samen met mijn familie/vrienden (grote groep, maar dan 10 man)?
- Mag ik, als ik Windows koop, deze op mijn PC thuis zetten en op mijn PC bij mijn ouders?

Dat sommige dan overgaan op piraterij is iets anders, maar wat ik hierboven zeg gaat op voor de betalende consument en hier kunnen ontwikkelaars WEL iets aan doen.

ps. Met doorverkopen van games bedoel ik natuurlijk het origineel en houdt ik geen kopie achter voor mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238498

Even vanuit mijn eigen ervaring:
Die berekeningen over misgelopen geld en inkomsten.
Super en dat dure bureau zal dat ongetwijfeld juist hebben, maar hoe worden personen als ik er in meegeteld?

Situatie:
50 euro voor een spel betaal ik niet omdat ik het veel te duur vind.
Door mijn concentratie span is 2 dagen al een toppertje.
Dus ik koop gewoon geen spellen.

Hiernaast download ik wel eens een spel om te kijken waar iedereen het over heeft.
Na hooguit een week is er een uninstall geweest en is het klaar.
Als ik welgeteld 2 uur in deze week gespeeld heb is het veel.

Voor het gemak wordt ik dus onder de groep gemiste inkomsten gezet.
Terwijl zonder de download mogelijkheid niet tot deze groep behoor.

Ik weet dat een heleboel mensen nu weer zullen beginnen over de mensen die het spel wel op de pc houden en blijven spelen.
Alleen haalt het niet weg dat dit een niet correcte weergave van cijfers is.

my 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Dreanor schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:19:
- Mag ik, als ik Windows koop, deze op mijn PC thuis zetten en op mijn PC bij mijn ouders?
Als de licentie dit toestaat wel. Ik zie ook niet in waarom dat een grijs gebied zou zijn?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor

Dreanor

Joene

_the_crow_ schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:25:
[...]
Als de licentie dit toestaat wel. Ik zie ook niet in waarom dat een grijs gebied zou zijn?
Omdat ik het toch in bezit heb, ik koop toch een licentie waar enkel ik gebruik van maak? Gezien ik 2 PC's en 1 laptop bezig is het toch achterlijk dat ik 3x 200 euro zou moeten uitgeven om 3x Win7 te moeten kopen, terwijl ik de enige gebruiker van die drie apparaten ben. Dat is net zo belachelijk als een auto koopt, maar die mag enkel binnen 10km van jou huis gebruikt worden.

Maar laat dan enkel 1 iets minder goed voorbeeld zijn. Ik gaf nog meer. 1 enkele zin quoten uit een behoorlijk bericht is nou niet echt bijleveren aan de discussie. Dat is als iemands een spreekbeurt heeft en als enige commentaar krijgt dat hij 1x de goedste zei (ipv de beste). Beetje nutteloos dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als iemand op 1 punt reageert wil dat niet meteen zeggen dat hij je hele post onderuit haalt, dus waarom mag hij niet 1 klein puntje toelichten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor

Dreanor

Joene

.oisyn schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:44:
Als iemand op 1 punt reageert wil dat niet meteen zeggen dat hij je hele post onderuit haalt, dus waarom mag hij niet 1 klein puntje toelichten :?
Dat geef ik toch aan met mijn spreekbeurt voorbeeld. Ik bedoel ik probeer mijn argumenten netjes te formuleren en op te stellen, net als iemand moeite voor een spreekbeurt doet. Dan komt een Jntje Iemandje die enkel zegt, jij zei goedste en dat moet beste zijn. Nou bedankt, misschien had ik ook iets goeds te vertellen de afgelopen 15 min?

Maar we gaan offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je kan ook gewoon niet zo moeilijk doen en ipv daarvan lering trekken uit _the_crow_'s opmerking en zeggen "thanks dat wist ik niet"

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 07-04-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dreanor schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:19:
Ik weet niet goed of ik het tweede gedeelte van jou post begrijp maar tweedehands mag je alles doorverkopen (goederen), kijk maar naar rommelmarkt bijvoorbeeld. Stel dat het doorverkopen van je auto illegaal/onmogelijk zou zijn, dan zal bijna niemand een auto meer kopen.
Duh.

Punt is dat er dus een verschil zit tussen software en goederen en dat de consument dat niet meer snapt. Staat er echt letterlijk.
Misschien geen juiste vergelijking, maar games zijn duur waarbij je onzeker bent over wat je precies koopt. De game kan naar verwachting helemaal geweldig zijn of het tegenovergestelde. Games kan/mag je niet tweedehands verkopen dus dan zit je toch met een dure aankoop waar je misschien helemaal niet tevreden over bent (Operation Flashpoint 2 of The Sims 2 voor mij).
Hierbij werkt de wet/copyright ofzo zichzelf toch wel tegen. Ik ben geen expert in wetgeving dus ik kan de plank misslaan, maar ik weet wel dat PC games tegenwoordig dankzij cd-keys niet door kan verkopen. Dit kan velen toch terughoudend maken tot aankopen.
Mijn punt was dat je m.i. uberhaupt het recht niet hebt een game door te verkopen en veel mensen vinden dat wel te hebben.
Ook zijn er gigantische grijze gebieden.
- Mag ik een game downloaden (met crack e.d.) als ik hem gekocht heb, maar dankzij DRM (ubisoft) kan ik het spel anders niet op mijn laptop spelen zonder internet?
Niks grijs gebied. Dat mag.
- Mag ik een game downloaden (met crack e.d.) om te proberen voordat ik tot aankoop ga? Ik heb het recht te weten waar ik aan toe ben, zo mag ik ook een proefrit maken in een auto.
Niks grijs gebied. Dat mag niet. En de vergelijking met een auto slaat nergens op. Goed voorbeeld van hoe mensen goederen met software verwarren.
- Mag ik, als ik een film gekocht heb, deze kijken samen met mijn familie/vrienden (grote groep, maar dan 10 man)?
Staat vrijwel perfect in de voorwaarden afgedicht. Weet de exacte aantallen niet maar een huurdvd mag je alleen kijken in huiselijke kring.
Als alleen jij die PC gebruikt wel.
Dat sommige dan overgaan op piraterij is iets anders, maar wat ik hierboven zeg gaat op voor de betalende consument en hier kunnen ontwikkelaars WEL iets aan doen.
Sorry hoor maar dit zijn simpele kwesties die iemand hoort te weten.
Dreanor schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:41:
Maar laat dan enkel 1 iets minder goed voorbeeld zijn. Ik gaf nog meer. 1 enkele zin quoten uit een behoorlijk bericht is nou niet echt bijleveren aan de discussie. Dat is als iemands een spreekbeurt heeft en als enige commentaar krijgt dat hij 1x de goedste zei (ipv de beste). Beetje nutteloos dus.
offtopic:
Dat iemand een deel van je bericht quote betekent niet dat hij de rest niet gelezen heeft. En als je niks hebt aan waar 'ie wel op reageert kun je z'n reactie gewoon links laten liggen. Ik zie het issue niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-05 17:10
Mute schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:31:
Goh, echt? Waar denk je dat ik L4D2 voor €20 vandaan heb? ;)

Ik weet ook wel dat spellen goedkoper te vinden zijn dan €50+, maar ik bedoel dat de adviesprijs lager moet/kan en dat ze dus overal goedkoper zijn en niet dat ik allerlei webshops af moet om te kijken waar ie wat goedkoper is en ik het uit Taiwan moet laten overvliegen, waardoor het weer een week (of twee) duurt. Dat is voor nu leuk en aardig, omdat het wel geld bespaart, maar ik denk dat het de verkopen zeer ten goede zou komen als ook de lokale FRS de nieuwste spellen voor €30-40 zou hebben staan in plaats van €50-60, dat bedoelde ik dus.
Het feit dat games aan de reguliere markt voor veel hogere prijzen worden verkocht dan als je ze met een omweg koopt geeft aan dat de industrie zich ook twijfelachtig gedraagt. Als de eerlijke consument niet goed oplet wordt hij gewoon afgezet. Dat kost de industrie reputatie, net als slechte demo's, duivelse DRM en partijdige reviews en werkt piraterij enorm in de hand.
Hydra schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:58:
Niks grijs gebied. Dat mag niet. En de vergelijking met een auto slaat nergens op. Goed voorbeeld van hoe mensen goederen met software verwarren.
Voor de wet is software een goed. Of het een zaak is staat vaak ter discussie, net als de vraag welk recht je als consument precies koopt.
Staat vrijwel perfect in de voorwaarden afgedicht. Weet de exacte aantallen niet maar een huurdvd mag je alleen kijken in huiselijke kring.
Ze kunnen alles wel in de voorwaarden zetten, dat wil niet per definitie zeggen dat het rechtsgeldig is. Net als dat een afhankelijkheid van een DRM server ongetwijfeld in de kleine lettertjes staat, maar toch echt afbreuk doet aan de rechten van de gamer.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Doet het werkelijk afbreuk aan je rechten, of voel je je beperkt in je vrijheid? Dat is een wezenlijk verschil. Als het afbreuk doet aan je rechten, dan is het onrechtmatig. Als je je alleen maar beperkt voelt, dan is het helaas pindakaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor

Dreanor

Joene

Maar waar vallen games dan onder? Dat zijn toch ook gewoon goederen? Waar kan ik dat vinden?

Waar staat dat je games niet tweedehands mag verkopen? Er zijn zat winkels (castlegames bijv.) die gewoon tweedehands games kopen/verkopen. Winkels worden (neem ik aan) gewoon op wetgeving gecontroleerd dus voor zover ik weet is dat gewoon legaal. Anders kunnen deze winkels een groot deel wel opdoeken, moeten rommelmarkten gecontroleerd en geinformeerd worden.

Waarom mag ik games niet eerst proberen? Er is een wet volgens mij (consumenten wet ofzo) die ons het recht geeft te weten waar we aan toe zijn. En de vergelijking met de auto gaat natuurlijk wel op. Je wilt namelijk zelf ervaren hoe hij rijdt, niet enkel review dat tie lekker rijdt. Hetzelfde met games, ik wil ervaren hoe de game is, niet enkel reviews dat de sfeer goed is.

Wie vallen er binnen de huiselijke kringen? Enkel mijn directe, inwonende familie? Dan ben ik illegaal bezig als ik regelmatig met vrienden een filmpje kijk.

En als ik nu win7 koop, op mijn PC zet en dus maar 1x installeer mogen er dan anderen gebruik van maken?

Zoals je ziet zijn er grijze gebieden zat.
quote:

Sorry hoor maar dit zijn simpele kwesties die iemand hoort te weten.
Euh, sorry wat zijn simpele kwesties? Dat ontwikkelaars wel iets kunnen doen aan service en kwaliteit? Of staat de qoute verkeerd? :)
En als het over piraterij gaat blijkt de kwestie zo simpel niet te zijn, anders was het de wereld al wel uit geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Edmin schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:21:
Doet het werkelijk afbreuk aan je rechten, of voel je je beperkt in je vrijheid? Dat is een wezenlijk verschil. Als het afbreuk doet aan je rechten, dan is het onrechtmatig. Als je je alleen maar beperkt voelt, dan is het helaas pindakaas.
Dat is natuurlijk aan een rechter, maar bijv een server die niet werkt waardoor ik mijn recht niet kan uitoefenen riekt naar onrechtmatigheid. Daarnaast zal een rechter zich ook afvragen of een dergelijk middel gerechtvaardigd is. Hoe effectief en noodzakelijk is het en zijn er minder beperkende maatregelen denkbaar? Ik kan me niet voorstellen dat een rechter hier iets van heel laat, ondanks dat het in de kleine lettertjes vast wel vermeld staat.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Anoniem: 238498 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:25:Voor het gemak wordt ik dus onder de groep gemiste inkomsten gezet.
Terwijl zonder de download mogelijkheid niet tot deze groep behoor.
Je speelt de spellen wel, maar je betaalt er niet voor. Ongeacht je nu van plan was om ervoor te betalen of niet: Je behoort absoluut WEL tot de groep gemiste inkomsten. Als je de aanschafprijs het niet waard vindt, speel het dan niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 05:52
Mjah moet zeggen dat sommige fabrikanten het ook een beetje in de hand werken, nu bijvoorbeeld ook met de PSP Go. Ik zou graag SSX, Tony Hawk en DBZ Tenkaichi maar deze zijn alleen uit op UMD. Nu zou ik dus eigenlijk mn apparaat moeten kraken en de iso's downloaden om die spellen te kunnen spelen omdat ze niet te koop zijn. Ook is er geen online concurentie dus Sony kan vragen voor spellen wat ze maar willen en wat je nu ziet is dus dat een heel aantal spellen duurder zijn als dat je ze op UMD zou kopen.

Ik heb nu een mailtje naar de uitgevers gestuurd van die spellen om te vragen of deze nog beschikbaar komen het playstation netwerk, maar anders ben ik bang dat als er een firmware hack gaat komen dat ik dit toch gaat doen. Om het simpele feit dat er geen andere mogelijkheid is op een PSP Go om aan deze spellen te komen. (Ik begrijp dat de keus ook is om de spellen gewoon niet te spelen of een oude PSP te kopen, maar dit kan toch niet de insteek zijn?)

Ik vind dat er goede online alternatieve moeten komen en fatsoenlijk geprijst. Ik heb ook nog steeds het idee dat spellen zo duur zijn omdat we vanaf vroeger al bereid waren om dit er voor te betalen. Vroeger voor de SNES waren spellen zo duur omdat de cardriges voor de SNES hardware bevatten die ook echt niet goedkoop was toen der tijd. Maar met de komst van CD's zijn de productie kosten van de opslag mediums gedaald maar de prijzen niet. Je betaald nog steeds ongeveerd dezelfde prijs als vroeger (ik begrijp dat er inflatie is maar dit verschil is te groot).

Wat ik ook raar vind is dat alle prijzen ongeveer het zelfde zijn voor gran turismo een spel waar ongelooflijk veel ontwikkel uren in zitten, zal ongeveer het zelfde kosten als een spel waar nog niet 1/5 van de tijd aan besteed is. Dit betekend dus dat aan die spelen waar minder aan ontwikkeld is meer verdiend word dan aan spellen die het ook echt waard zijn. Deze hadden dus eigenlijk ook goedkoper moeten zijn. Maar bijna iedereen hanteerd dezelfde prijs.. Ontwikkelaars zouden hier ook vanaf moeten stappen.

Als het goedkoper is word naar mijn idee het ook meer gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ph4ge schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:17:
Voor de wet is software een goed.
Volgens welke?
Dreanor schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:24:
Maar waar vallen games dan onder? Dat zijn toch ook gewoon goederen? Waar kan ik dat vinden?
8)7

Sorry hoor maar software valt in dezelfde categorie als de tekst van een boek. Auteurswetten dus. Goederen zijn tastbare zaken. De tekst van een boek, de inhoud van een huurfilm (dus niet het schijfje) en software zijn dat niet. Dat maatk de situatie ook zo complex.

[ Voor 60% gewijzigd door Hydra op 07-04-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46
Boeboe schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:36:
Je speelt de spellen wel, maar je betaalt er niet voor. Ongeacht je nu van plan was om ervoor te betalen of niet: Je behoort absoluut WEL tot de groep gemiste inkomsten. Als je de aanschafprijs het niet waard vindt, speel het dan niet.
Dat klinkt logisch totdat je bedenkt dat als ie het niet gratis kon downloaden/kopieren/bij een vriendje spelen hij het ook niet zou spelen/kopen. Dus downloaders horen in de meeste gevallen niet tot gemiste inkomsten.

[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 07-04-2010 13:44 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[over het cracken van een legaal aangeschafte game]
Niks grijs gebied. Dat mag.
Nee, dat mag niet. De crack (wat eigenlijk geen crack is maar een aangepaste executable) maakt inbreuk op de auteursrechten, en mag daarom niet verspreid worden. Goed, in de praktijk zal niemand er moeilijk over doen, maar toch mag het officieel niet. Wat wel zou mogen, is voor jezelf de relevante aanpassingen maken, en dat ook voor jezelf houden.

En games mag je vziw gewoon tweedehands doorverkopen hoor. De meeste software ook. Kan wel in de EULA staan dat het niet mag, maar zolang jou die EULA niet duidelijk is overhandigd vóór de koop is hij niet geldig.

[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 07-04-2010 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

-NRG- schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:38:
Mjah moet zeggen dat sommige fabrikanten het ook een beetje in de hand werken, nu bijvoorbeeld ook met de PSP Go.
Maar bij het kopen van je Go wist je al dat hij geen UMD drive had en je dus 95% van de psp games NIET ging kunnen spelen. Om het dan achteraf als excuus te gebruiken om games te pirateren is vrij hypocriet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 05:52
Boeboe schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:58:
[...]

Maar bij het kopen van je Go wist je al dat hij geen UMD drive had en je dus 95% van de psp games NIET ging kunnen spelen. Om het dan achteraf als excuus te gebruiken om games te pirateren is vrij hypocriet ;)
Dat begrijp ik, daarom heb ik ook in mijn tekst gezet:
(Ik begrijp dat de keus ook is om de spellen gewoon niet te spelen of een oude PSP te kopen, maar dit kan toch niet de insteek zijn?)
Maar het gaat mij er om dat door de keus/opties voor de consument te beperken dat er altijd mensen zijn die opzoek gaan naar alternatieven om het toch voorelkaar te krijgen. Deze zijn dan ook vaak illegaal.
Fabrikanten moeten dus eigenlijk zorgen dat dit niet nodig zou zijn.

(Zoals je ook kan lezen heb ik dus ook een mail gestuurd om te vragen of deze als nog uitkomen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hydra schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:42:

Sorry hoor maar software valt in dezelfde categorie als de tekst van een boek. Auteurswetten dus. Goederen zijn tastbare zaken. De tekst van een boek, de inhoud van een huurfilm (dus niet het schijfje) en software zijn dat niet. Dat maatk de situatie ook zo complex.
Je mist even het verschil tussen goederen en zaken.

Goederen zijn het geheel van vermogensrechten en zaken
Zaken zijn tastbare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:44:
Nee, dat mag niet. De crack (wat eigenlijk geen crack is maar een aangepaste executable) maakt inbreuk op de auteursrechten, en mag daarom niet verspreid worden.
Nou, volgens mij is dat minimaal een grijs gebied. Wat ik begreep (tijd terug, 10 jar geleden dat ik dat vak gevolgd heb) is dat zolang je het niet distribueerd alsof het van jou is nogal lastig. Het is in ieder geval niet praktisch om aan te pakken idd. Heeft een rechter daar ooit uitspraak over gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

MrAngry schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:44:
[...]

Dat klinkt logisch totdat je bedenkt dat als ie het niet gratis kon downloaden/kopieren/bij een vriendje spelen hij het ook niet zou spelen/kopen. Dus downloaders horen in de meeste gevallen niet tot gemiste inkomsten.
Toch opvallend hoe allemaal mensen (ook hier op GoT) die een DS, Xbox of Game PC hebben gekocht, nooit de spellen zouden kopen die ze kopieren.

Iedereen weet toch dat de Nvidia Turbo GeforceFXX 1TB alleen gekocht is om patience lekker te kunnen draaien?

Natuurlijk zou je niet ieder spel kopen, maar zeker een bepaald percentage. Ergo: gemiste inkomsten

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 07-04-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hydra schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:14:
[...]

Nou, volgens mij is dat minimaal een grijs gebied. Wat ik begreep (tijd terug, 10 jar geleden dat ik dat vak gevolgd heb) is dat zolang je het niet distribueerd alsof het van jou is nogal lastig.
Maar heb je het nu over een crack, of over een fixed exe? Want cracks zie je tegenwoordig nog maar weinig. Op een fixed exe berusten dezelfde auteursrechten als het origineel, alleen is hij (onrechtmatig) aangepast en verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 22:46
PWM schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:34:
Natuurlijk zou je niet ieder spel kopen, maar zeker een bepaald percentage. Ergo: gemiste inkomsten
Zeker, maar mensen (zeker hier op tweakers) kopen vaak al een deel legaal en dan is de koek op. Je kan dan niet zomaar zeggen dat ze ook nog een deel van wat ze downloaden legaal zouden kopen.
Het is overigens jammer dat er gezien dat dit nogal een belangrijk kruispunt in de discussie is (ik denk dat het netto verlies van piraterij nihil is, anderen niet) er zo weinig harde onafhankelijke data over beschikbaar is. Het blijft een beetje gissen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Hydra schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:42:
8)7

Zoals iemand anders al zei, een goed hoeft niet tastbaar te zijn, dat is een zaak. Of software een zaak kan zijn is overigens nog open voor debat. Dat iets onder het auteurswet valt sluit niet uit dat het goederenrecht ook van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boeboe schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:36:
[...]

Ok dat draaien zodat het in je straatje past is toch wel verheven tot kunst.
Dan speciaal voor jou even terug naar vroeger:
Ik loop de FRS in luister een cd aan de balie met koptelefoon.
Bagger muziek dus ik koop de cd niet.
Nu val ik volgens jou redenering onder hetzelfde kopje gemiste inkomsten.
Dus niks nieuws dit is altijd al geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverMane
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:41
Anoniem: 238498 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:05:
[...]

Ok dat draaien zodat het in je straatje past is toch wel verheven tot kunst.
Dan speciaal voor jou even terug naar vroeger:
Nu val ik volgens jou redenering onder hetzelfde kopje gemiste inkomsten.
Dus niks nieuws dit is altijd al geweest :)
Voor bijna elk spel is toch wel een demo verkrijgbaar?

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Anoniem: 238498 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:05:
[...]

Maak de vergelijking dan goed: ik denk dat als jij twee dagen lang aan die koptelefoon hangt met hetzelfde CD-tje en dan zegt: "ja, maar nou ben ik hem zat", dat het dan potentiële inkomsten waren ja. Om het dan na twee dagen lang hetzelfde CD-tje op repeat gehoord te hebben te roepen dat het bagger is, zou dan wat nep overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07-2024
Als ik een spel (of film of CD) echt goed vindt, dan koop ik die echt wel (ongeveer 100 euro per maand). Ik ga en kan echter geen honderden euro's per maand uitgeven aan spellen die ten eerste vol met bugs zitten, en ten tweede vaak tegenvallen.

Als er fatsoenlijke demo's zouden zijn(SilverMane: er zijn niet voor alle spellen demo's beschikbaar), dan zou ik die spellen legaal kunnen testen, en daarna, als ze goed bevallen, kunnen kopen. Nu download ik eerst een minder legale versie (downloaden van software is niet illegaal) en probeer deze.
Soms betrap ik me erop dat ik dan de''trial' blijf spelen omdat die al op mijn PC staat, of omdat de beveiliging in de legale uitgave mij iets te strikt is (dat zie ik dan weer op forums voorbij komen).

Met mijn uitgave patroon kan ik echt niet meer uitgeven als ik nu al doe, behalve dan als de prijzen wat gaan zakken (stop met miljoenen investeren in beveiligingen die toch snel gehacked worden en laat de prijzen zakken).

[ Voor 3% gewijzigd door LPEspecial op 07-04-2010 15:26 ]

LPEspecial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

LPEspecial schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:24:
(downloaden van software is niet illegaal)
Hoe kom je aan die onzin :?
Soms betrap ik me erop dat ik dan de''trial' blijf spelen omdat die al op mijn PC staat, of omdat de beveiliging in de legale uitgave mij iets te strikt is (dat zie ik dan weer op forums voorbij komen).
Uit nieuwschierigheid: wat doe je dan? :)

[ Voor 70% gewijzigd door .oisyn op 07-04-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

.oisyn schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:28:
[...]

Hoe kom je aan die onzin :?
Volgens mij is het downloaden op zich niet ilegaal, maar het gebruik wel (al betwijfel ik of hij dat bedoelt).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor

Dreanor

Joene

LPEspecial schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:24:
(downloaden van software is niet illegaal)
Sorry, het downloaden van software is in Nederland NIET legaal. Downloaden van muziek en films (nog) wel. Of beter gezegd nog niet illegaal, het wordt nu gedoogd al gaat daar zeker nog verandering in komen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het downloaden (zonder toestemming van de rechhebbenden) is weldegelijk strafbaar. Zelfs het inladen in het geheugen tijdens het opstarten zou al strafbaar geweest zijn als er niet speciaal daarvoor uitzonderingen voor werden gemaakt in de auteurswet (artikelen 45 i en j)
Artikel 45i
Onverminderd het bepaalde in artikel 13 wordt onder het verveelvoudigen van een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, mede verstaan het laden, het in beeld brengen, de uitvoering, de transmissie of de opslag, voor zover voor deze handelingen het verveelvoudigen van dat werk noodzakelijk is.

Artikel 45j
Tenzij anders is overeengekomen, wordt niet als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige verkrijger van een exemplaar van eerder genoemd werk, die noodzakelijk is voor het met dat werk beoogde gebruik. De verveelvoudiging, als bedoeld in de eerste zin, die geschiedt in het kader van het laden, het in beeld brengen of het verbeteren van fouten, kan niet bij overeenkomst worden verboden

[ Voor 62% gewijzigd door .oisyn op 07-04-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07-2024
Voor zover ik weet (zonder wetsartikelen op te gaan sommen) is downloaden op zich niet illegaal. Het gebruik van die software, het in bezit hebben van die software (in zowel vluchtig geheugen als op harddisk), of het uitvoeren van andere software welke beveiligingen omzeilt, of bedoelt is om bovenstaande te omzeilen is illegaal. Behalve dan als als software ook als trial te gebruiken is, en als zodanig bedoelt is, en zich nog in onaangestaste staat bevindt (wat in sommige gevallen het geval is bij software met serials).

Maar daar gaat mijn post niet primair over. Als je verder leest, dan kun je dat ook zien. Ik geef maandelijks veel uit, en een groot deel van dat geld wordt besteed aan het in stand houden van onzinnige beveiligingen, van opsporings instanties die buiten hun wettelijk kader opereren en meer van dat soort onzin. Als de prijzen van o.a. spellen zou dalen (mogelijk door genoemde zaken niet te doen als leverancier) dan zou ik evenredig meer kopen. Tevens zou dan het risico dat je hebt met legaal gekochte spellen verdwijnen (het risico op dingen die ineens niet meer werken door te strikte DRM, rootkits, of andere ongure zaken). Ook ben je dan niet meer afhankelijk van servers die meestal na enkele jaren verdwijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door LPEspecial op 07-04-2010 15:51 ]

LPEspecial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Armada schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:24:
[...]

Maak de vergelijking dan goed: ik denk dat als jij twee dagen lang aan die koptelefoon hangt met hetzelfde CD-tje en dan zegt: "ja, maar nou ben ik hem zat", dat het dan potentiële inkomsten waren ja. Om het dan na twee dagen lang hetzelfde CD-tje op repeat gehoord te hebben te roepen dat het bagger is, zou dan wat nep overkomen.
wat ik al zei over in je eigen straatje passen:
Waar staat dat ik 2 dagen lang het spel speel?
Als ik welgeteld 2 uur in deze week gespeeld heb is het veel.
Waar staat dat ik 2 dagen aan die cd hang in de winkel?

Dus als ik beide op een half uur zou zetten is het geen probleem?
Blijft een feit dat ik geen doelgroep ben, geen gemiste inkomen.

Alleen de mensen die het spel/cd/software daadwerkelijk zouden kopen om te gebruiken en deze wijze hanteren zijn gemiste inkomsten.
Niet de mensen die uit nieuwdgierigheid iets proberen.
Deze zouden nooit tot de inkomsten groep behoren.

Ook met creatief boekhouden zal je deze inkomsten nooit krijgen als je het voor elkaar krijgt downloaden te verbieden.
Deze groep zal dan nog niet tot aanschaf over gaan, dus dan heb je nog steeds je inkomsten verlies die er om te beginnen nooit geweest is.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 238498 op 07-04-2010 15:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

LPEspecial schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:49:
Voor zover ik weet (zonder wetsartikelen op te gaan sommen) is downloaden op zich niet illegaal.
Het verspreiden en verveelvuldigen van auteursrechtelijk materiaal zonder toestemming is illegaal. Voor media als muziek en film wordt hiervoor een uitzondering gemaakt, maar voor software niet. De uitzonderingen bij software liggen bij die handelingen die bij normaal gebruik van de software nodig zijn (zoals het inladen in het werkgeheugen - ook dát valt namelijk onder verveelvuldiging)

[ Voor 19% gewijzigd door .oisyn op 07-04-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Afgezien van eventuele strafbaarheid.

Wat mij opvalt aan de startpost is dat NFS Shift als extreemste voorbeeld eruit gehaald. Volgens mij geeft dat aan dat de kwaliteit van de game i.c.m. de prijs wat uitmaakt. Omarm deze ultieme marketingtool! Maar nee, zelfs geen demo's meer tegenwoordig (of geen online modus).

Ik vind het persoonlijke een slechte zaak, omdat het gratis games uit de markt drukt. Dit voorkomt weer de opkomst van open source of GNU en de ontwikkeling op entertainment gebied! Is alle software niet gewoon kunstmatig duur, omdat de uren van de softwaremakers (vaak) gebaseerd zijn op hogere inkomens?

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Cio schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:14:
Ik vind het persoonlijke een slechte zaak, omdat het gratis games uit de markt drukt. Dit voorkomt weer de opkomst van open source of GNU en de ontwikkeling op entertainment gebied!
Als er 1 hoofdreden is aan te voeren waarom er nauwelijks GNU/Open Source games zijn, waarom Linux een lachwekkende 1% marktaandeel heeft en waarom MS Office by far de grootste is, zijn het illegale downloaders.

Niemand maakt de markt meer kapot dan deze groep mensen. Ze vinden dit te duur, dat te duur, het niet waard, etc. etc. Wat doen ze vervolgens? Het niet kopen? Open Source dingen gebruiken? Bijdrages leveren aan projecten? Geld doneren aan bepaalde distro's?

Nee, men download de commerciele software gewoon, maar betaald niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Cio schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:14:
Is alle software niet gewoon kunstmatig duur, omdat de uren van de softwaremakers (vaak) gebaseerd zijn op hogere inkomens?
Wat een onzin. Zeker als je het hebt over gamedevelopers, die hebben helemaal niet zo'n fantastisch inkomen, hoor (daarnaast zijn de daadwerkelijke softwareontwikkelaars maar een relatief klein deel (< 10%) van het totale team). Áls je ergens de schuld in die hoek wil zoeken, dan moet je zijn bij de gamer zelf en zijn lust voor steeds meer grafische pracht en praal en detail. Een game maken kost vandaag de dag daardoor enorm veel manuren. Aan een personeelsbudget van een paar miljoen zit je al gauw.

[ Voor 36% gewijzigd door .oisyn op 07-04-2010 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Anoniem: 238498 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:51:
[...]

wat ik al zei over in je eigen straatje passen:
Waar staat dat ik 2 dagen lang het spel speel?
Jij reageerde op Boeboe en die had het daar wel over.
Blijft een feit dat ik geen doelgroep ben, geen gemiste inkomen.
Ach, er zijn genoeg impulsaankopers, die zijn soms ook geen doelgrope, maar pikken je product toch fijn mee. We weten het pas zeker als alles op slot gaat.
Alleen de mensen die het spel/cd/software daadwerkelijk zouden kopen om te gebruiken en deze wijze hanteren zijn gemiste inkomsten.
Niet de mensen die uit nieuwdgierigheid iets proberen.
Deze zouden nooit tot de inkomsten groep behoren.
Oneens, als je niet anders kon, dan had je toch echt weleens een spelletje gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Om het wat nieuw leven in te blazen:

http://arstechnica.com/te...y-estimates-are-bogus.ars

wel goed lezen alstublieft. Bijna alle piraterij onderzoeken waren semi onzin en semi wetenschappelijk maar nu geven ze het eindelijk toe.

Er kleven imo nog steeds meer positieve punten aan piraterij dan negatieve.(niet het jatten maar de nieuwe dingen die worden versneld en ingevoerd met oa dank an piraterij maar dat hoor je nooit).

[ Voor 13% gewijzigd door Postius op 15-04-2010 18:55 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
.oisyn schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:27:
[...]

Wat een onzin. Zeker als je het hebt over gamedevelopers, die hebben helemaal niet zo'n fantastisch inkomen, hoor (daarnaast zijn de daadwerkelijke softwareontwikkelaars maar een relatief klein deel (< 10%) van het totale team). Áls je ergens de schuld in die hoek wil zoeken, dan moet je zijn bij de gamer zelf en zijn lust voor steeds meer grafische pracht en praal en detail. Een game maken kost vandaag de dag daardoor enorm veel manuren. Aan een personeelsbudget van een paar miljoen zit je al gauw.
Daarentegen is de afzetmarkt wel veel groter dan pakembeet 10 jaar terug

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Postius schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:52:
Om het wat nieuw leven in te blazen:

http://arstechnica.com/te...y-estimates-are-bogus.ars

wel goed lezen alstublieft. Bijna alle piraterij onderzoeken waren semi onzin en semi wetenschappelijk maar nu geven ze het eindelijk toe.

Er kleven imo nog steeds meer positieve punten aan piraterij dan negatieve.(niet het jatten maar de nieuwe dingen die worden versneld en ingevoerd met oa dank an piraterij maar dat hoor je nooit).
You have lies, damn lies and statistics.
De DS is het meest schrijnende voorbeeld: Uitgevers trekken zich echt niet voor de lol terug uit de benelux als ze hier geld zouden kunnen verdienen. Piraterij is een zeer reel probleem. Hoe moeilijk kan het nu zijn om te begrijpen dat de makers van het spel ook betaald moeten worden voor de duizenden manuren die ze kloppen.

[ Voor 9% gewijzigd door boe2 op 15-04-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Magic schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:55:
[...]

Daarentegen is de afzetmarkt wel veel groter dan pakembeet 10 jaar terug
En zijn de prijzen van games nagenoeg gelijk gebleven, itt alle andere producten die gewoon met de inflatie zijn meegegaan.
Right back at ya.
Bijna alle piraterij onderzoeken waren semi onzin en semi wetenschappelijk maar nu geven ze het eindelijk toe.
Dat de onderzoeken door de grote entertainment maatschappijen nergens over gingen (well duh, hoe kun je in hemelsnaam nou bepalen hoeveel verlies je draait door niet verkochte exemplaren als je niet weet hoeveel je er anders verkocht had), staat er in het artikel heel duidelijk dat het niet vast te stellen is hoeveel verliezen er zijn. Er staat niet dat er geen verliezen zijn. Sowieso is 'economic loss' een gelul van jewelste. Het geld wat de mensen volgens de gewraakte onderzoeken aan entertainment zouden hebben besteed wordt nu in andere dingen gestoken. Het wordt dus nog steeds in de lokale economie gepompt, alleen in andere zaken.
Er kleven imo nog steeds meer positieve punten aan piraterij dan negatieve.
Meer positieve dan negatieve? Bewijs aub, anders is je argument net zoveel gezever als die onderzoeken waar je het over hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 15-04-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raventhorn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 20:57
.oisyn schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:55:
[...]

Het verspreiden en verveelvuldigen van auteursrechtelijk materiaal zonder toestemming is illegaal. Voor media als muziek en film wordt hiervoor een uitzondering gemaakt, maar voor software niet. De uitzonderingen bij software liggen bij die handelingen die bij normaal gebruik van de software nodig zijn (zoals het inladen in het werkgeheugen - ook dát valt namelijk onder verveelvuldiging)
Dit vind ik dus weer mooi, want dit is dus juist ook de verwarring die hier speelt.
Instanties als Brein en BAf (België) willen graag dat je gelooft dat downloaden van content illegaal is, niets is echter minder waar. Het downloaden is niet illegaal, maar het uploaden. Aan de hand van het wetsartikel wat je zelf eerder aanhaalt, kan je zien dat het verspreiden en kopiëren van content illegaal is.
Downloaden kan je echter net zo zien als het toegestuurd krijgen via de post, de kopie die jij krijgt (download) wordt op de uploader zijn/haar computer gemaakt, en dan in delen naar jou toegestuurd. Als downloader ben je dus (nog) niet illegaal bezig, als uploader wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Raventhorn schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 19:38:
Als downloader ben je dus (nog) niet illegaal bezig, als uploader wel.
Tenzij je P2P diensten als BitTorrent gebruikt, dan ben je namelijk in principe net zo schuldig aan het verspreiden van materiaal als iemand die een spel of watdanook via FTP upload. Al lijken nogal wat mensen dat niet door te hebben, gezien de populariteit van BitTorrent...

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:40

MsG

Forumzwerver

[...]

Dit vind ik dus weer mooi, want dit is dus juist ook de verwarring die hier speelt.
Instanties als Brein en BAf (België) willen graag dat je gelooft dat downloaden van content illegaal is, niets is echter minder waar. Het downloaden is niet illegaal, maar het uploaden. Aan de hand van het wetsartikel wat je zelf eerder aanhaalt, kan je zien dat het verspreiden en kopiëren van content illegaal is.
Downloaden kan je echter net zo zien als het toegestuurd krijgen via de post, de kopie die jij krijgt (download) wordt op de uploader zijn/haar computer gemaakt, en dan in delen naar jou toegestuurd. Als downloader ben je dus (nog) niet illegaal bezig, als uploader wel.
Jouw verhaal gaat enkel op voor muziek en films zoals gezegd. Een Windows XP iso binnentrekken van isohunt is 1000% illegaal, ja ook in dit kikkerlandje.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Dan moet je dat wetsartikel maar eens goed door gaan lezen. Het zonder toestemming verveelvuldigen is per definitie illegaal, maar voor muziek en film voor eigen gebruik wordt er een uitzondering gemaakt. Films en muziek downloaden mag dus wel, uploaden niet. Software mag je sowieso niet zonder toestemming downloaden.

Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen dit nog steeds niet snappen, het is echt al 100 miljoen miljard keer de revue gepasseerd.

In België zijn de regels overigens sowieso anders, dus de Baf hoef je er ook niet bij te halen omdat het simpelweg niet van toepassing is.

[ Voor 25% gewijzigd door .oisyn op 20-04-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
De regels in België zijn nagenoeg identiek:

Wet van 2005:
De auteur kan zich niet verzetten tegen de reproductie op papier of op een soortgelijke drager (microfiches of transparanten) van werken van beeldende kunst, of van korte fragmenten uit andere werken (met uitzondering van bladmuziek), met behulp van een fotografische techniek wanneer die reproductie uitsluitend bestemd is voor privé-gebruik (art. 22 § 1, 4°), of wanneer ze wordt verricht ter illustratie bij onderwijs of voor wetenschappelijk onderzoek (art. 22 § 1, 4° bis). Dit geldt ook voor databanken (art. 22 bis § 1, 1° en 2°).
De gedeeltelijke of integrale reproductie op eender welke drager andere dan papier, is ook toegestaan ter illustratie bij onderwijs of voor wetenschappelijk onderzoek (art. 22 § 1, 4° ter) of wanneer deze in de familiekring geschiedt en alleen daarvoor bestemd is (art. 22 § 1, 5°). Dit geldt ook voor databanken (art. 22 bis § 1, 3°).

Dus in België mag je in principe ook gewoon muziek en films downloaden zolang je dit enkel voor jezelf + huisgenoten doet.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314810

*knip* houd het nuttig en ontopic.

[ Voor 76% gewijzigd door TheZeroorez op 27-04-2010 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:02
Het mag in belgie sinds februari denk ik. Sinds die idiote taks op harde schijven enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Zooo, de servers van Settlers 7 zijn weer eens down. Voor de 7de keer. Ik moet maar eens gaan zoeken naar een manier hoe ik het kan spelen want dit loopt echt de spuigaten uit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16536

Heel even hoor, ik zit met een enorme tweestrijd en hoop raad te kunnen vinden in dit topic.

Ik speel Settlers 7 op een manier waardoor ik geen last heb van de servers die steeds down zijn zeg maar :+ Nu vind ik het alleen jammer dat ik de extra content niet kan gebruiken, dus ik wil wel graag de legale versie installeren. Alleen dan ben ik weer bang dat ik dus op de momenten dat ik graag wil spelen niet meer verder kan omdat de servers down zijn.

Wat moet ik nou. Ik ga het spel niet kopen, niet in deze onbetrouwbare vorm. Maar ik wil graag de DLC en ik wil ook héél graag betalen voor het spel, want god wat is dat het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:37
Je kunt het ook gewoon kopen toch? Dat je dan gebruik blijft maken van een crack doet er imo niet toe, je hebt immers het spel wel gekocht en daarmee de studio toch ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Jaguar645 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 22:41:
Je kunt het ook gewoon kopen toch? Dat je dan gebruik blijft maken van een crack doet er imo niet toe, je hebt immers het spel wel gekocht en daarmee de studio toch ondersteund.
En daarmee dus ook beloond voor hun idiote gedrag ;(

Ze zullen er geen nacht minder om slapen, maar deze laat ik uit principe aan mij voorbij gaan. Ik wil als klant wel serieus genomen worden, maar zo word ik alleen maar genomen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 08-07-2010 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 00:00:
[...]

En daarmee dus ook beloond voor hun idiote gedrag ;(

Ze zullen er geen nacht minder om slapen, maar deze laat ik uit principe aan mij voorbij gaan. Ik wil als klant wel serieus genomen worden, maar zo word ik alleen maar genomen.
Yep, niet kopen maar wel spelen. Dan geef je een serieus signaal af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
Gomez12 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 03:06:
[...]

Welk signaal kan je dan wel geven om te zeggen dat je deze vorm van DRM niet pikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

T-CM11 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 14:49:
[...]

Welk signaal kan je dan wel geven om te zeggen dat je deze vorm van DRM niet pikt?
Niet kopen en ook niet downloaden. Evt. een brief sturen naar de uitgever/ontwikkelaar dat je z'n spel graag wilt kopen, maar niet met de huidige DRM-implementatie waarbij het eerder lijkt alsof je het spel huurt/leaset.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
T-CM11 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 14:49:
[...]

Niet kopen en niet spelen, dan sterft het spel / de uitgever vanzelf uit.

Zolang je het speelt blijft het hoog in de aantallen zitten, waardoor het weer hoger in rankings etc naar voren komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

[...]

Dan geef je enkel het signaal af dat piraterij wel degelijk een bestaand probleem is |:(.

Boycot = niet kopen en niet spelen. Anders ben je net zo hypocriet als de uitgevers die onredelijke drm technieken implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:50
Lekker zodat de kleine uitgevers het niet meer trekken en over de kop gaan en de grote jongen op de markt blijven. Zoals we straks aan Sims 5, Spore 3 en FIFA 2040 kunnen beginnen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ook weer zo'n statement die nergens op is gebaseerd. Je ziet juist dat steeds meer kleinere studio's en publishers van DRM afstappen. Ten eerste omdat zij het veel harder voelen, en ten tweede omdat zij over het algemeen meer principes hebben en geen oogkleppen ophebben zoals de grote jongens in de industrie. Zij zien in dat de jongen die een kopie maakt van zijn gekochte exemplaar voor een neefje niet het probleem is, aangezien dat vandaag de dag nog nauwelijks voorkomt door het gemak waarvan het van internet te downloaden is. En als er een grotere groep is van mensen die niet kopen wegens DRM dan het aantal mensen die tegengehouden worden om te kopiëren die het anders gekocht hadden dan loont het om DRM achterwege te laten.

[ Voor 50% gewijzigd door .oisyn op 08-07-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
Zolang je het speelt blijft het hoog in de aantallen zitten, waardoor het weer hoger in rankings etc naar voren komt...
Aantallen? Rankings? Als je een single player spel gekraakt speelt (je zei ok 'niet kopen') dan zijn daar online geen gegevens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
pasta schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 15:08:
[...]

Niet kopen en ook niet downloaden. Evt. een brief sturen naar de uitgever/ontwikkelaar dat je z'n spel graag wilt kopen, maar niet met de huidige DRM-implementatie waarbij het eerder lijkt alsof je het spel huurt/leaset.
Je begrijpt het niet he?
Als ik het niet koop (en anderen ook niet), en ook niet pirateer; dan steken ze toch weer de schuld van hun lage verkoopscijfers op piraterij -> zie Prince Of Persia*

*Dat was hun "experiment": geen DRM om dan te zien wat voor invloed dat dat had op de verkoop/piraterij --- het verkocht slecht (OMDAT HET GEEN GOED SPEL WAS), en hun conclusie was: zware DRM invoeren in de toekomst 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
Weet je wat IK doe?

1) Ik wil Assassin's Creed 2
2) Vooral de inkomsten het eerste jaar zijn belangrijk voor ontwikkelaars/uitgevers
3) Ik wacht nog wel een jaartje vooraleer ik het koop (en nee, ondertussen speel ik het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoor je mij dat zeggen? Dat je gelijk die conclusie trekt zegt misschien meer over jou dan over mij :)

Ik zou het spel erg graag spelen, maar zoals ik al zei, ik laat deze aan mij voorbij gaan. Helemaal dus. Ik weiger mee te werken aan zulke invasive maatregelen. Vooral de trend om online te moeten voor offline software stuit me tegen de borst. Hetzelfde gebeurt ook met Steam, waarbij ik voor een lekker single player spelletje moeite moet doen om de off-line modus in te schakelen. Donder op, denk ik dan, als ik online wilde kocht ik wel een multiplayer spel/

Misschien dat ik er nog een mailtje of brief tegenaan gooi om ze dat mede te delen, maar mijn ervaringen met grote instanties zoals dit zijn daarbij niet positief.

Ik heb laatst ook al een netjes betaald spel moeten cracken om het überhaupt te kunnen spelen. Daarmee is het grote voordeel van virus/trojanvrije software ook verdwenen, als dat niet al verdwenen was met de komst van rootkitachtige beveiliging.

Het voordeel is wel dat de EULA van hun kant gebroken wordt door wanprestatie, dus ik voel me er verder ook geheel niet meer door gebonden.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 08-07-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
T-CM11 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 15:48:
Weet je wat IK doe?

2) Vooral de inkomsten het eerste jaar zijn belangrijk voor ontwikkelaars/uitgevers
3) Ik wacht nog wel een jaartje vooraleer ik het koop (en nee, ondertussen speel ik het niet)
Precies, ik wil Settlers 7 dolgraag spelen, maar ik wacht lekker tot ie in de budgetbak komt :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik game niet meer zo veel maar de laatste games zijn allemaal legaaal. Need For Speed (online gekocht), Race 07 (online gekocht via Steam). Nu speel ik wat Need for Speed World (gratis)

Het voordeel van online aankopen is dat je ze zo weer opnieuw kan downloaden bij een reinstall. CD'jes beschadigen altijd of raken kwijt (ik heb bijna geen cd's/dvd's, heb er dus ook geen kastje voor ofzo).

Voor mijn XBox heb ik trouwens wel ooit wat DVD'tjes gekocht. Maar die waren niet duurder dan 20 euro (10 en 12 euro waren er wat dacht ik). Dat zijn dus budgetspellen, maar ik doe er eigenlijk vrij weinig mee.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zitten ook een hoop nadelen aan online kopen momenteel. Bovengenoemde redenen sowieso, updates voor de Steamversie die (veel) later uitkomen en bovendien wordt je genomen wat prijs betreft, want je betaalt vaak meer voor een spel dan in de winkel, terwijl er daar zoveel mensen geld mee moeten verdienen.

Ik heb liever cdtjes, die kunnen tenminste niet offline gaan of failliet gaan. Als je zuinig bent met je cdtjes is er niets aan de hand.

Nog een argument tegen die belachelijke DRM trouwens: als de servers offline gaan kan je je spel wel vergeten. Dus als je in een nostalgische bui een keer een spelleke wil spelen, forget it. De uitgever bepaalt hoe lang en wanneer je wat speelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 172410 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 16:06:
[...]

Hoor je mij dat zeggen? Dat je gelijk die conclusie trekt zegt misschien meer over jou dan over mij :)
Euh nee. Het zegt meer over hoe de posts in de topic elkaar opvolgen. Het ging namelijk om iemand die het spel al gedownload had terwijl ie eigenlijk wel wil betalen maar geen last wil hebben van servers die down zijn, waarop iemand suggereerde om het alsnog te kopen en dan de crack blijven te gebruiken, waarop jij weer zegt dat je daarmee een verkeerd signaal afgeeft. Dan is het niet raar dat je de illusie wekt dat je voorstelt dat je niet moet kopen maar wel mag downloaden (hoewel je dat strikt gezien niet doet), en dat Gomez het ook zo interpreteert maakt hem alleen maar mens ;).

Maar tot zover deze metadiscussie :P

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 08-07-2010 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okay, ik had dat er niet van gemaakt, maar blijkbaar suggereert mijn post meer dan ik bedoelde :)

In ieder geval, ik snap het wel-spelen-niet-betalen standpunt ook wel, maar het lijkt mij toch niet de correcte handelswijze. Bovendien geef je ook geen enkel signaal af aan de uitgever en mochten ze het op één of andere manier toch kunnen meten, het verkeerde signaal.

Hoe vervelend ik het ook vind, ik zal dit spel moeten laten liggen.

Ik heb laatst wel Cities XL gecrackt omdat ik onmogelijk kon inloggen door een simpele maar bijzonder domme fout in het inlogsysteem. De studio is echter failliet, dus terugbrengen heeft geen enkele zin en bovendien wil ik spelen, de winkelier wil zijn omzet behouden en de failliete boel kan ieder bedrag waarschijnlijk goed gebruiken (of anders de nieuwe eigenaar, die een support gaat leveren), dus in dat geval was het een win-win-win(-win) situatie om dan maar een crack te gebruiken, zonder verliezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Cities XL is een mooi voorbeeld eigenlijk. Ze hadden ijzersterk spel in handen dat gewoon zeer goed in elkaar zat, vervolgens deden ze werkelijk ALLES om spelers terug weg te jagen (verplichte login, betalend abonnement (!) voor offline zaken die gratis zouden moeten zijn) met faillisement als gevolg. Het signaal dat spelers hier gegeven hebben was sterk genoeg denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-03-2024
Weet je wat IK doe?

Zo doe ik het nou ook. Bijna alle spelletjes die ik koop, betaal ik €20 of minder voor. Ik vind dat veel games gewoon veel te duur verkocht worden. Kijk bijvoorbeeld eens naar Left 4 Dead 2. Toen dat nog maar een klein tijdje uit was, werd besloten op Steam een gigantische korting te geven; $20 in plaats van $60. De verkopen stegen met een aantal duizenden procenten, al kan ik de echte cijfers niet meer vinden. Misschien dat games toch wel met een te hoge prijs in de winkel worden gelegd. 50 euro dokken voor een spelletje vind ik toch wel wat te veel. En ik kan me ook herinneren dat ik als klein joch pokémon blauw kocht, voor 60 gulden ofzo. Dat was toen een aantal maanden zakgeld; voor hetzelfde geld is die 50 euro nu nog een significant deel van mijn maandelijks inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:19
Mejust schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 17:20:
En ik kan me ook herinneren dat ik als klein joch pokémon blauw kocht, voor 60 gulden ofzo. Dat was toen een aantal maanden zakgeld; voor hetzelfde geld is die 50 euro nu nog een significant deel van mijn maandelijks inkomen.
Spellen vroeger voor m'n ColecoVision waren vaak genoeg 150 gulden. Zoveel is er dus niet veranderd IMHO :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adib
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
het lijkt misschien veel maar de meesten zijn "nep"
dan moet je eerst ene link klike en krijgt uploader geld :P
Weet je wat IK doe?

assassin creed is nu 30euro ofzo paar weke gelede gekocht

[ Voor 64% gewijzigd door Adib op 12-07-2010 16:35 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste