Het klinkt erg loos. En ik denk dat je zeer overtrokken reageert met culturele programmering en bewegende wetgeving. Het gaat hier in essentie om inlevingsvermogen. Je investeert geld en moet dat kunnen terugverdienen over een aantal exemplaren. Wanneer het slot op de deur absoluut is en content niet kopieerbaar, en je zou het dan nog niet kopen, dan is er geen sprake van een verloren verkoop, maar die mensen gebruiken die content toch niet, waarom zouden deze dan kopiëren als het slot er niet zat?ssj3gohan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:13:
Er wordt hier een beetje voorbij gegaan aan hoe mensen werken. Er wordt de hele tijd vanuit recht en moraal gesproken, maar dat is totaal ondergeschikt aan hoe een mens werkt. Een mens is niet geprogrammeerd om iets te geven voor wat hij neemt, een mens is niet inherent moreel en bovendien: recht, gewoonte en moraal zijn volledig cultureel gedefinieerd. Door te zeggen dat stelen per definitie fout is ben je vreselijk moralistisch en dus arbitrair bezig.
'Slechte' dingen definieren moraal, en hebben dus een functie. De functie van stelen komt samen met de moraal (en een gevolg hiervan: de wet) dat je niet moet stelen. Voor alle wetten en moraal geldt dat die onderhevig is aan verandering. Zo ook hier.
Incorrect, de incrementele kosten zijn nagenoeg niets. De investeringen die reeds gedaan zijn dienen terugverdiend te worden op alle kopieën, niet alleen degene die door de maker in de winkel geplaatst zijn.We hebben niet te maken met iets dat geld kost om te maken.
Incorrect, de huidige kopieercultuur komt voort uit twee factoren: gelegenheid en pakkans. Niet vanuit een filosofisch oogpunt.Dat strookt gewoon niet met het denken van mensen. Waarom wel betalen voor iets dat perfect kopieerbaar is zonder het origineel te schaden?
Windows is volgens mij ook gewoon in de MS store online te koop in een downloadversie. Je hebt dan niet direct een aangepaste versie, maar daar zijn genoeg hulpsites voor te vinden als je dat echt wilt.
Is dat niet met alle producten zo? Het is alleen dat er een mogelijkheid is om er nog aan te komen, maar jij zou nog graag een ongesupporte Windows ME willen kopen voor hetzelfde geld als een Windows 7 installatie? Ja, dat vind ik wel een hypothetische schande!En dan als klap op de vuurpijl, zodra een versie te oud is kan ik windhoos niet eens meer kopen, en is de enige manier om eraan te komen via worrents!
Kortom, er zijn veel redenen om voor illegaal te gaan, maar vooral gelegenheid en pakkans.
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id