Over welke wereld heb jij het dat je dingen alleen aan mag raken als je het hebt gekocht?Marcks schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:33:
[...]
Ah, kijk eens aan. Weer iemand die op z'n zachts de feiten een beetje naar eigen goeddunken bijbuigt, of, voor wie de voorkeur aan scherpere taal geeft, glashard staat te liegen. Je betoog begint met een wildgroei aan onwaarheden.
Ten eerste, in welke wereld wordt het materiaal dat je aan mag raken beperkt tot hetgeen je gekocht hebt? Ten tweede, als je een game koopt, koop je een game. Een open deur van heb-ik-jou-daar, maar ingewikkelder is het gewoonweg niet. Termen als gebruikersrecht zijn leuk om je betoog te onderbouwen, maar niet van toepassing; dat recht heb je sowieso en is niet te koop. Je derde zin berust op een niet bestaand verband tussen piraterij en diefstal.
Met je slot ben ik het overigens volmondig eens, maar dat geldt voor tegenstanders net zo zeer. Deze discussie, waarin beide kampen best valide argumenten hebben, wordt volledig ondergesneeuwd door flinterdunne redenaties, beweringen die niet kloppen en gevolgtrekkingen waar geen touw aan vast te knopen is, waarop de tegenpartij vol overtuiging de aanval inzet met de insteek: zie je wel, hij praat onzin, dus ik heb gelijk, leidend tot een eindeloze spiraal van moddergooien en welles-nietes.

Ik zeg duidelijk dat je pas ergens gebruik van mag maken (in dit geval!) als je het hebt gekocht. Zo koop je namelijk ook geen buskaartje, maar een bewijs dat je plaats mag nemen in de bus. Zonder dat bewijs hoor je ook geen plaats te nemen in de bus. Of leef jij in een wereld waar je naar het belieft gewoon dingen kunt pakken zonder er een tegenprestatie tegenover te zetten?
Zo kun je het bij games ook zien, door de game te kopen koop je het recht om er mee te spelen.
Immers, de fabrikant zegt dat hij een tegenprestatie wil zien voor zijn gemaakte goed. In dit geval is dat geld. Kom je niet met geld over de brug, dan hoor je er gewoon vanaf te blijven. Helemaal als die fabrikant er alles aan gedaan heeft om er voor te zorgen dat mensen er niet zomaar gebruik van kunnen maken (lees: beveiligde games)
Dan kun je op je vingers natellen dat het niet de bedoeling is hetgeen zonder tegenprestatie te gebruiken.
Een eindeloze discussie lijkt me niet nodig. Iemand die een klein beetje eerlijk door het leven gaat koopt zijn spullen gewoon.