Ik ben geen expert in de beveiliging van de PS3, maar wat ik er van weet: een update uitvoeren op een OFW vereist een correct gesigneerde LV0. Daarbij heb je dus de PRIV van LV0 nodig om je PUP te kunnen signen opdat de PS3 met OFW hem goedkeurt. PRIV verkrijgen is dus de heilige graal: als je de PRIV hebt van LV0 kan je op die firmware van OFW naar unsigned code gaan. PUB/ERK/RIV/CURVE_TYPE e.a. geven de mogelijkheid om de code te decrypten, waarna je er dus in kan werken. Als je hem echter wil flashen moet je hem weer ondertekenen met de private keys. Het berekenen van de private key is lastig, omdat er 2 onbekende factoren zijn in het rekensommetje: de random en de private key (nadat de functie sterk versimpeld is door vele algebraische regels). Aangezien je random nooit weet, kan je ook private niet vaststellen. Maar in 3.55 was er dus de zogenaamde random-fail, waardoor de random waarde altijd hetzelfde was. Dan is het even wat algebra en geavanceerde wiskunde om de private key vast te stellen (noot: het is wel iets complexer uiteraard, die hele berekeningen worden ook gedaan met HEX waarden, en er zijn veel meer factoren, maar die zijn wel bekend). Nadat PRIV dus bekend was op 3.55, kon er een LV0 gesigned worden om op 3.55 geaccepteerd te worden.
Nadat die LV0 er op staat kan je iedere update die je nu wil eroverheen gooien, omdat je van allemaal de keys van LV0 hebt (exclusief de PRIV, maar die is niet nodig voor het decrypten). Firmware decrypten, resignen met de PRIV die vastgesteld is bij 3.55, en eenmaal in 3.55 = altijd kwetsbaar, mits je dus niet gaat updaten naar een OFW die hoger is dan 3.55 waarbij die random wel zijn werk doet, en je LV0 die voldeed aan de PRIV van 3.55 dus niet langer werkt. Als er dus een PRIV zou zijn van LV0 op, zeg een 4.30, zou je iedereen die 4.30 of lager heeft een CFW kunnen geven.
Maar voor mensen boven de 3.55 die geen hardware flashers hebben ziet de toekomst er dus niet geweldig uit, want een PRIV vinden in een formule met 2 onbekende factoren (7200 = a x b, geef me de b maar, en de a weet je niet) is niet te doen. Enige manier zou dus iets zijn als een glitch oid. waarmee je random kan uitlezen wanneer hij wordt opgevraagd, en die gebruiken om een PRIV op te stellen. Maar die zou dan weer werken op DIE PS3 in DIE ene situatie, omdat je in je volgende try, en ook op iedere andere PS3 een andere random zou krijgen waardoor de PRIV alweer niet klopt (je kan dus ook alleen 1 PRIV gebruiken mits je random ook altijd hetzelfde is geloof ik). Dan zou je dus a la X360 een stukje hardware moeten hebben die de bus kan uitlezen om te kijken wat random was, de PRIV vaststelt, en vervolgens on-the-fly die PRIV injecteert in alles wat je draait. Vooralsnog zie ik dat somber in.