Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 31] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:43:
Ik heb ook zo'n vermoeden dat je als VW-rijder anders geen tijd meer hebt voor andere dingen. Heb je wel eens opgelet hoeveel van die krengen er rondrijden? Dan zit je constant ;w
Valt wel mee hoor... D'r zijn er zoveel van, dat ze meestal niet eens opvallen.
Ik rijd immers in zo'n ding.

Maar moet wel toegeven dat ik tegenwoordig ook maar bar weinig 159's zie. Giulietta's dan weer wel. Voor de 166 heb ik een 6e zintuig :)

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Zucht, vanmiddag 90 op bokken gezet zodat ik er onder kon. Om een lang verhaal kort te maken, de tranen sprongen in mijn ogen toen ik de dorpels zag. Zitten stomweg nog gaten in omdat de vorige 'lasser' te lui was om een plaatje op maat te maken. Dichtgesmeerd met rommel maar daaronder rot het net zo hard verder. Kopse kanten zit een plaatje maar kan er zo twee vingers naar binnen steken |:( Blijkt wel weer dat je je neus in elk hoekje en gaatje moet stoppen, laswerk wat ik kon zien en voelen bij aankoop leek prima en degelijk.

En naast het laswerk mag er technisch ook een en ander gebeuren. Een draagarm die een oplawaai heeft gehad, ipv vervangen lassen we de scheur gewoon dicht. Tussenlager compleet uitgewoond, cardanas gezien de slangklem niet in balans. Uiteraard nodige nieuwe pakkingen, uitlaat, waarschijnlijk nog een baksteun, motorsteunen mogelijk, een en ander aan slangen en rubbers onder de kap, rubbers watt stangen achter, rubbers stabi achter, benzineleidingen, kabelboom opfrissen. Dat er wat dingen aankwamen wist ik en had ik voor de winter gepland, nu is het een hopeloos project geworden -O-

Not amused, denk je door wat meer neer te leggen een redelijk goede auto te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 18:18
.. had je toch maar die blue pill genomen! Welcome to the real world -O-

Idem als met mijn 156 destijds, binnen de kortste keren moest er een nieuw blok in en was ik nog 4k verder achterop.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Tja, van nieuwe(re) auto's wordt je ook niet altijd vrolijk. Gelukkig heb ik, ondanks de teleurstelling, wel zin om lekker te beunen.

[ Voor 9% gewijzigd door Clithopias op 06-11-2011 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Dat is wel balen inderdaad. Motorisch/technisch probleem en dan ook nog een slechte/matige koets is niet ideaal. :/ Scheeld natuurlijk wel weer als je veel zelf kan.

Mijn 156 projectje is wat dat betreft qua koets wel goed, amper roest en dus een prima basis om nog een paar jaar mee door de pekel te crossen.
Motorisch istie nu iniedergeval helemaal top dankzij een gewaardeerd 155/156clublid die voor mij de motor opgebouwd heeft. Maandag ga ik het blok ophalen, en dan komende weken weer inbouwen. :)

Gedaan:
Motor opgebouwd bestaande uit:
- Ander onderblok met krukas en zuigers: 180.000km
- Cilinderkop van kapotte motor met 190.000 km
- Andere nokkenassen met 47.000 km
Motor inwendig gespoeld, schoongemaakt en opnieuw opgebouwd met:
Nieuwe drijfstanglagers
Nieuwe krukaskeeringen
Nieuwe koppakking en kopbouten
Nieuwe distributieriem/spanner/looprol/waterpomp
Nieuwe nokkenaskeeringen.

Still to do:
Nieuwe multiriem + spanner monteren
Nieuw oliefilter erop.
Nieuwe 10W60 olie/kvs/bakolie/stuurolie erin.
Nieuwe druklager koppeling bestellen en monteren.
Vrijwel nieuwe koppelingsset monteren.
Dynamo/stuurpomp monteren, motor + bak inbouwen.

En toen was het budget ook wel praktisch op eigenlijk. Maar t motortje blijft z'n geld wel waard dus dat is geen slechte investering. ;) En verder moet ie gewoon low budget door de apk gejast worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/156-12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/156-14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/156-16.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/156-17.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/156-19.jpg

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
respect :)

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 13:42
Hier schrik ik toch wel van! Is dit de normale gang van zaken bij Alfa-rijders, complete blokken uit elkaar moeten halen om de boel rijdend te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Het Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:40:
Hier schrik ik toch wel van! Is dit de normale gang van zaken bij Alfa-rijders, complete blokken uit elkaar moeten halen om de boel rijdend te houden?
Ja, alleen bij Alfa moet het blok uit elkaar voor een revisie.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
c0ne schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:36:
[...]

Ja, alleen bij Alfa moet het blok uit elkaar voor een revisie.
Dat er überhaupt een nieuwe nokkenas in moet bij krap 50.000km is toch niet normaal, bij Alfa dus wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
Het Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:40:
Moah...

AR33 1.7IE 8v 180k verkocht
AR75 1.8IE 8v 210k verkocht
AR75 1.8IE 8v 290k (gesloopt om andere reden dan blok)
AR155 WB 1.8 8v Sport 265k verkocht aan een vriend van me, nu 340k origineel blok, geen revisie
AR164 2.0 8v km stand weet ik niet meer. verkocht
AR164 2.0 8v 380k gesloopt om andere reden dan 't blok
AR166 2.4 10v 320k verkocht

Heb nu een degelijke duitser. na 7k km in bezit kwam de versnellingbak er al achter weg om het 2massa vliegwiel te vervangen. Deze lag in 2. Staat nu op 210k en wordt gestoord van de electrische storingen die 't ding heeft.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
dat is beside the point ..
Het Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:44:
[...]

Dat er überhaupt een nieuwe nokkenas in moet bij krap 50.000km is toch niet normaal, bij Alfa dus wel?
Volgens mij lees jij zijn post niet helemaal goed. De motor hád al motorschade..

Specht in "Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 31]"

Hierom ligt hij uit elkaar, om hem op te frissen en ervoor te zorgen dat hij er weer 250k tegenaan kan zonder zich grote zorgen te hoeven maken. Die nokkenassen schijnen er 47k in te zitten, dus dat is wat anders dan dat het hele blok 47k oud is, of dat deze nokkenassen aan vervanging toe zijn. Sterker nog, ik denk dat deze zelfde stokken er zo weer in gaan! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-11-2011 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Het Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:44:
[...]

Bij elk willekeurig merk komen motorschade's voor.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

ing._Buttje schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:00:
dat is beside the point ..

[...]

Volgens mij lees jij zijn post niet helemaal goed. De motor hád al motorschade..

Specht in "Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 31]"

Hierom ligt hij uit elkaar, om hem op te frissen en ervoor te zorgen dat hij er weer 250k tegenaan kan zonder zich grote zorgen te hoeven maken. Die nokkenassen schijnen er 47k in te zitten, dus dat is wat anders dan dat het hele blok 47k oud is, of dat deze nokkenassen aan vervanging toe zijn. Sterker nog, ik denk dat deze zelfde stokken er zo weer in gaan! :)

Inderdaad, Fantoom leest niet helemaal goed. Ik zal het nog maar even verduidelijken (ook m'n bovenstaande post nog ff iets aangepast). ;)
De kapotte motor had 190.000 gelopen. Drijfstanglager van 2e cilinder aan gort, en dus ook einde krukas. Ook de inlaat nokkenas van dat blok had forse slijtage op de 1e cilinder. Dus onbruikbaar. En daarom zijn er nu 2 andere nokkenassen ingekomen die pas 47.000 gelopen hebben. :)
Reden van beide schade en slijtage is simpelweg te weinig olie, en niet altijd op tijd olie ververst. 2 zaken die dus door de eigenaar altijd bijgehouden dienen te worden.
Reden dat ik voor deze nokkenassen heb gekozen is ook omdat hiervan de nokkenasversteller nog goed was, dus 2 vliegen in 1 klap. :)

En verder zijn goede Alfa's met kapotte motor voor oud ijzerprijzen te koop, dus dan is het veel slimmer om zo'n auto motorisch opnieuw op te bouwen ipv voor 1000-1500 euro een afgetrapt nog rijdend hok te kopen met onbekende onderhouds historie waarvan je bijna zeker kunt zijn dat je binnen no time de motor aan gort rijd zo gauw je boven de 5000 rpm komt. :)
Alfa 4 cilinder 16v blokjes zijn mits goed behandeld en onderhouden prima motoren, al kun je vanuit technisch oogpunt zeker wel meerdere kritische kanttekeningen plaatsen als je ze gaat vergelijken met vergelijkbare japanse blokken.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
ok duidelijk, te weinig olie is inderdaad funest, maar te weinig ververst? Ik ken ook verhalen van Mercedes-rijders die al over de 2 ton tuffen en nooit olie verversen, alleen af en toe bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

Het Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 23:54:
ok duidelijk, te weinig olie is inderdaad funest, maar te weinig ververst? Ik ken ook verhalen van Mercedes-rijders die al over de 2 ton tuffen en nooit olie verversen, alleen af en toe bijvullen.
Tja dat zal wel. Ook een mercedes blok kan echt wel kapot.

Feit is dat ik bij het openmaken van deze motor bij de nokkenassen en in de kleppendeksel een hele hoop rotzooi aantrof. Aangekoekte olie resten wat haast wel op zand leek. Te weinig olie verversen in combinatie met rijstijl, niet goed warm rijden en weinig km's rijden kan inwendige vervuiling veroorzaken.
Kortom als die meuk fijn op je nokkenassen en klepstoters valt dan heb je automatisch minder goede oliesmering. En wellicht zelfs verstoppingen van olie kanalen, omdat je evt geen olie ververst, ga ik ervanuit dat je dus ook geen olie filter vervangt, met als gevolg dat het olie filter ook verstopt raakt, en automatisch een overdrukventiel opengooit zodat de vervuilde olie ongefilterd rond blijft stromen. Dus in de hele motor verminderde smering met alle gevolgen van dien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
n.a.v.
http://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php?p=751547#751547
Hoi Klaas.

Ik ijk de LMM altijd bij 6000RPM volgas. Daar heb je geloof ik één
meting van. Als ik 'm zo aflees kom ik aan ongeveer 280 kg/uur. Da's te
weinig. Dat moet rondom de 340-360 kg/uur zijn. Ontstekingverloop ziet
er behoorlijk strak uit. Dat de luchtmassa zo fluctueert zie ik vaker.
Blijkbaar veel pulsaties of een niet zo fijne LMM. Maar met 280 moet je
'm toch vervangen.... die lijkt echt stuk.

Gegroet.

---
Stephan Lenior
Squadra Tuning VOF
www.squadra-tuning.nl
info@squadra-tuning.nl
tel: 0341-250411
wtf .. ik heb er een nieuwe in gezet 8)7

of zou de gasklep niet helemaal open staan? 't Is een geregelde klep tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een 156TS met net over de 2ton op LPG, is dat een go of no-go? Ik weet verder waar ik bij die dingen op moet letten, alleen ik vraag me af of die motor nog betrouwbaar is vooral met LPG. Ik lees vaak problemen met die motoren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
Nah dat ligt meer aan het blok dan aan de LPG.
Je moet je afvragen welk risico je neemt met een TS met 2 ton op de klok.

Rookt ie? Is het particulier (heb je garantie)? Is het blok onderom vies van olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Moet hem nog bekijken, maar ik wil iets op LPG of een kleine diesel. We rijden nu te vaak naar onze oude woonplaats, wat elke keer 200km is en met die Lancia weer 30 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
tjah, 2 ton is best veel. Om te denken dat je er moeiteloos nog 1 ton bij rijdt is vrij naïef denk ik. Je moet financieel rekening houden met een motorwissel (andere 2e hands) of een ruilmotor. De eerste is 1000 euro en de 2e kan oplopen tot 3 a 4000 euro. Best een gok. Voor dat geld kun je ook een fris exemplaar zoeken en daar gas in laten bouwen. Maar ook dat is een gok ..

Je moet mazzel hebben of hem met garantie aanschaffen. Dan zit je het eerst jaar of X kilometers safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Duidelijk, niet doen dus :). Blijft toch jammer dat die TS motoren zo onbetrouwbaar zijn na wat kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
... het zijn vooral hun berijders ;)

Noujah, je kunt het er op gokken maar als je financiëel geen ruimte hebt, is het riskant..

[ Voor 18% gewijzigd door Alfa Novanta op 07-11-2011 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Met volledige onderhoudshistorie zou ik het wel durven. Genoeg TS'en ruim over de 2 ton gereden op LPG.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

Rev! schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:51:
Duidelijk, niet doen dus :). Blijft toch jammer dat die TS motoren zo onbetrouwbaar zijn na wat kilometers.
Onbetrouwbaar valt wel mee. Maar ze zijn gewoon gevoeliger voor te weinig olie. Hoe meer km's (en verschillende eigenaren) hoe groter de kans dat ie ooit een keer met te laag peil gereden heeft, en dat is funest voor de drijfstanglagers, zo gauw je dan een keer sportief gaat rijden dan rijd je ze gegarandeerd kapot.
Ik zou in alle gevallen er preventief nieuwe drijfstanglagers in laten zetten als je serieus km's wil gaan maken.
Ook een motorflush en oliewissel naar 10W60 is dan verstandig.
Tevens moet je geen Fase3 blok nemen want die zuipen olie als de zuigers geen modifcatie hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dat is geen fase 3, maar een JTS probleem. Heb hier een fase 3 TS die verbruikt nauwelijks olie. De JTS GT is wel een tempelier.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
GA!S schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:36:
Dat is geen fase 3, maar een JTS probleem. Heb hier een fase 3 TS die verbruikt nauwelijks olie. De JTS GT is wel een tempelier.
^met stom :)

[ Voor 90% gewijzigd door Alfa Novanta op 08-11-2011 23:52 . Reden: grmpf pagebreak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

Ik heb met eigen ogen het verschil tussen Fase 1/2 en Fase3 zuigers gezien. Fase 3 heeft andere en kleinere zuigers met minder gaatjes in de sleuven van de zuigerveren waardoor olie slechter afgevoerd wordt, met als uiteindelijk gevolg olie zuipen. :)
Mits een Fase3 heel goed en netjs ingereden is zul je daar in het begin relatief weinig last van hebben, maar zo gauw de km stand toeneemt gaat de handel wel slijten en als er troep tussen de zuigerveren komt neemt de olieafvoer terug naar het carter rap af, met als gevolg olie zuipen.
Kortom Fase 3 moet je niet hebben, tenzij de zuigers fatsoenlijk gemodificeerd zijn. En het is dus niet alleen het 2.0 JTS blok die dat probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
JTS heeft ook voornamelijk het probleem met vervuilende kleppen omdat de benzine direct ingespoten wordt.

Dat van die gaatjes in de zuiger was mij onbekend. Uiteindelijk heb je een schraapveer die het naar onderen trekt langs de cilinderwand. De smerende werking vind ik toch wat vaag. Het moet het hebben van opspattende olie? Het wordt er niet tegenaan gesproeid en er lopen ook geen olie kanaaltjes heen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

ing._Buttje schreef op woensdag 09 november 2011 @ 07:18:
JTS heeft ook voornamelijk het probleem met vervuilende kleppen omdat de benzine direct ingespoten wordt.

Dat van die gaatjes in de zuiger was mij onbekend. Uiteindelijk heb je een schraapveer die het naar onderen trekt langs de cilinderwand. De smerende werking vind ik toch wat vaag. Het moet het hebben van opspattende olie? Het wordt er niet tegenaan gesproeid en er lopen ook geen olie kanaaltjes heen o.i.d.
Hier een voorbeeld met verdere uitleg en foto's.
http://www.alfa147club.nl...wtopic.php?t=6957&start=0
Gaat over een Alfa 147 met 16v Fase3 blok. Geld dus ook voor de 156/166/GT.

Kortom, ik heb gelijk. :> :+

[ Voor 3% gewijzigd door Specht op 09-11-2011 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
:>

[ Voor 50% gewijzigd door Alfa Novanta op 09-11-2011 16:42 ]

• Clithopias
Gister blok eruit gekregen, nog knap lastig met staartstuk eraan omdat de rembekrachtiger in de weg zit. Uiteindelijk na veel geduld er voorbij kunnen wurmen. Eerst maar eens motorruimte schoonmaken en roest wegwerken, gelukkig alleen schoonmaken en weer behandelen. Mag wel een aantal nieuwe slangen bestellen aangezien er veel op leven na dood zijn. Ook gelijk de kabelboom en vooral massapunten weer netjes maken aangezien die voor problemen zorgden. Gelijk maar knopje monteren voor de fan, had hem al een tijdje doorgelust maar bleek uiteindelijk een massaprobleem te zijn.

Ben ook weer een beetje tot rust gekomen en heb nog eens goed gekeken maar ik denk dat het uiteindelijk nog te overzien is. Kriksteunen zijn weg en vervolgens op een tweekoloms brug gezet, daarom is aansluiting op de dorpel kromgedrukt en gaan roesten. Dat ga ik weer een beetje fatsoeneren maar de rest van de dorpels heb ik geen zin in en is nog lang niet nodig. De enige andere slechte plek is op het schutbord net onder de voorruit, onwijze ***plek en daarvoor moet het dashboard er ook uit.

Donuts zijn gelukkig nog heel goed, alleen nieuw tussenlagerblok. Overweeg wel een andere tussenas (als die van 75 past) aangezien deze is 'gebalanceerd' met een wiel loodje onder een slangenklem. Uitlaat heb ik een nieuwe middendemper voor (oude demper is open gaan staan door de drempels :P) Verder zijn alleen de uiteinden van de flexdelen stuk.

Verder nog dempers vervangen voorkant, had achter al gedaan. Onderste draagarm rechts, dikke stabi monteren die ik al een tijdje heb liggen, nieuwe rubbers in de watt stangen. Heel misschien turbo bak monteren als ik die kan vinden.

• Alfa Novanta
Clithopias schreef op donderdag 10 november 2011 @ 16:31:
De enige andere slechte plek is op het schutbord net onder de voorruit, onwijze ***plek en daarvoor moet het dashboard er ook uit.
Polyester matjes zijn gewillig en het heeft weinig te houden. En kan vanuit de motorruimte gedaan worden. Scheelt natte voeten bij dat herfstige rotweer ;)

Moet je btw ook de wisser en de parafan er even af halen. Daar zal het dan ook rot zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Alfa Novanta op 10-11-2011 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

Vandaag bezig geweest met het erin lepelen van de motor. Nog niet helemaal gelukt, had wat problemen om de aandrijfassen en motorsteunen in de goede positie te krijgen. Morgen verder dus. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/156-26.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/156-27.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/156-28.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
Je doet het ook verkeerd, die motor moet er in de lengte in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

ing._Buttje schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 23:29:
Vrees dat de uitlaat niet sterk genoeg is om als aandrijf as dienst te doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
ing._Buttje schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 23:29:
Vandaar dat jij zo klaagt over de prestaties van jouw 156 ...
Je blok zit er verkeerd in.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zal ik maar ook eventjes meedoen met dit topic....

hou je vast:

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_4iIbCR6r_Bc/TSirp8zlibI/AAAAAAAAAH4/FVhTfyiuwRQ/s1152/DSC_4576.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_4iIbCR6r_Bc/TSirqFeK_yI/AAAAAAAAAH8/iVPoUDtDdw8/s1152/DSC_4580.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_4iIbCR6r_Bc/TSirqVt_DoI/AAAAAAAAAIA/Dhf_QCKerho/s1152/DSC_4583.jpg

en toen kwam deze er nog bij:

Afbeeldingslocatie: http://img.mypicturetown.com/cache/zlyI.cNvY5Sn*BVj9CXb*9a5K-BFNajysEqFa5j%25n%3D6IcTYey5WldbU9J.e_TITy/item.JPG?rot=1

Afbeeldingslocatie: http://img.mypicturetown.com/cache/ViU*dur2LTJ-RgS-Z2_avhZz2Hq6gbrCXyVGrvsxsHUj6gmAAf0Awa9JgsuV2de*/item.JPG?rot=1

het plan to zover is om van beide rode 1 goeie te maken. ben al een redelijk eindje maar indien gewesnt kan ik wel ff een nieuw topic ervoor maken.... :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
tuurlijk niet, lekker hier doen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 22:14
Zijn meer auto's geweest die dit topic zijn naam eer aandeden zeg maar.... Zo'n zilvergrijze waarvan bijna alle moertjes en boutjes zo ongeveer zijn langsgekomen.

Wel fout trouwens dat er bij Squadra een R8 aan de muur hangt... leuke garage heeft ie wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ff teasen dan maar.... :9

Afbeeldingslocatie: http://img.mypicturetown.com/cache/ijLPXtHo7uUhfX%26e-_giE*zpHybEC-mVRKdzu5%26bkcR2zHgPi2Ol%3DWoH7SLF.fc/item.JPG?rot=1

Afbeeldingslocatie: http://img.mypicturetown.com/cache/NB3QIFBKq4uKTke*zzzOY9FVKdgRaZ%26IuEz7%3DJg%26.FeIUvkYiyZdaALC2N1*mFCE/item.JPG?rot=1

Afbeeldingslocatie: http://img.mypicturetown.com/cache/c8tfpQ.2F2P9kxJq5vNuE-jVwZSfvU3MhJsLn%25qK7%26a9_*JigUXUL4n-_e9c2G4K/item.JPG?rot=1
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 14 november 2011 @ 13:02:
Zijn meer auto's geweest die dit topic zijn naam eer aandeden zeg maar.... Zo'n zilvergrijze waarvan bijna alle moertjes en boutjes zo ongeveer zijn langsgekomen.
denk dat ik de eerst ben die het zo erg doet met een 156.... :X

[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 14-11-2011 13:08 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
ieder zijn meug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
Ik ben ook weer ietsje verder met mijn 156 ..

Dit weekend hebben mijn broer en ik de uitlaat er onderweg gehad en hebben we de voorste 2 katalysatoren bekeken .. maar we zagen het niet zitten om ze leeg te maken zonder de flex er in te zetten. We hebben de flow een beetje getest met wat perslucht maar dat leek wel in orde en hij had een mooie lichtbruine kleur. 't Zijn volgens mij ook katalysatoren van het type metaalkatalysator en dus geen keramische katalysatoren. Metaalkatalysatoren hebben van zichzelf al minder tegendruk .. dus we hebben hem er maar weer terug onder gezet. :z

Verder hebben we het plunjertje van de nokkenasversteller bekeken, maar deze bewoog gemakkelijk in en uit en de solenoid deed het ook goed, dus het lijkt ons ook onwaarschijnlijk dat deze blijft hangen. :z

Tenslotte hebben we de gasklep bekeken. Even de aanzuigbuis er voor weggehaald zodat je de klep zag zitten. De klep beweegt keurig synchroon met het gaspedaal en we zagen de ECU niet zelf er nog wat bij verzinnen, hij volgde heel slaafs .. dat viel mij erg mee. Ik had iets meer interactie verwacht en hij opende ook keurig naar 100% dus dit lijkt ons ook in orde. :z

De LMM had ik al eens vervangen en ik heb nog eens gekeken of ik nu inderdaad met de nieuwe rond rij, maar dat is wel zo dus ook dat is in orde. :z

Blijft de timing van de nokkenassen nog over denk ik .. of foute meetwaarden ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:52

pinda powerrr

Slow down...

Ga je nou ineens de stripper uithangen Mark? :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 14 november 2011 @ 13:02:
Wel meer dan één keer :)
Wel fout trouwens dat er bij Squadra een R8 aan de muur hangt... leuke garage heeft ie wel :p
Waarom niet?

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pinda powerrr schreef op maandag 14 november 2011 @ 18:42:
[...]
Ga je nou ineens de stripper uithangen Mark? :+
publiek beetje warmhouden he :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

@ Flippy.nl
Had je foto's ook al gezien in je topic op 156forum, restecp! _/-\o_ :+

Oh ja.... motortje ligt er nu wel goed in. :P
Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/156-30.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
dit vraagt eigenlijk om een fotosoep :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als we dan toch blokken aan het posten zijn :+

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VcyE7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GH2PK.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VZT01.jpg

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mijn beurt :9

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-j7iNqtRV5os/TnTbcMhkOGI/AAAAAAAAAnc/u0w55Mtnw64/s800/IMAG0148.jpg

en nog wat onderdelen die erop moeten:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-vK2cOq02zbU/Tlqc0Xz5y5I/AAAAAAAAAl4/imkvcF2-5MU/s800/DSC_5528.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-WviYjtq2T_s/Tlqc67cnEUI/AAAAAAAAAmE/uSH-AVtjLyw/s800/DSC_5531.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-buxFtzvRVQw/Tlqc8dDHt9I/AAAAAAAAAmI/cXFoBaJYkoA/s800/DSC_5532.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-QiQiA93bagM/TlqdAkK-plI/AAAAAAAAAmU/FNnVHdEDl80/s800/DSC_5536.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-0j-uN37w6ns/Tlqc_I2Gj0I/AAAAAAAAAmQ/_q7dSTu1rIs/s800/DSC_5534.jpg

en ja: het is ECHT rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
wow .. ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Op foto's lijkt het trouwens gauw oranje, maar in het echt is het vaak wel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Word goed aangepakt ja :) Laatst al het hele topic (!) doorgelezen :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:52

pinda powerrr

Slow down...

ing._Buttje schreef op woensdag 16 november 2011 @ 08:39:
..., maar in het echt is het vaak wel mooier.
In het echt is Flippy helemaal niet zo veel mooier hoor :P

8)7

Waiting on the world to change

• MorosMyrddin
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-08 20:23

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

net terug van de keuring met de 166, geen goed nieuws...

last van slepende remmen,
ophangingsgewrichten hebben speling
linker voor veer gebroken
en dan nog eens teveel CO uitstoot....

word weer een kostelijke eindejaar

• rlkz
  • Niet online
Het moge duidelijk zijn dat Alfa's niet gemaakt zijn voor temp's onder de 15graden. M'n 156 piept en kraakt erover :/

Week geleden nog last gehad van een vaag ?massa? probleem. Tijdens het remmen of het gebruik van de knipperlichten gingen mijn lampen dimmen. Tevens een leuke fluittoon bij het acceleren. Motor uit en opnieuw starten en het probleem is weg...
Garage heeft erook al naar gekeken, niks gevonden.

Leuk z'n onverklaarbaar probleem...althans, het is 3x voorgekomen tot nu toe, nog niet weer gehad tot op heden.

I browse with Vivaldi

• MorosMyrddin
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-08 20:23

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

iemand interesse in een 166 met onderstaande gebreken??
MorosMyrddin schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:59:
net terug van de keuring met de 166, geen goed nieuws...

last van slepende remmen,
ophangingsgewrichten hebben speling
linker voor veer gebroken
en dan nog eens teveel CO uitstoot....

Verwijderd

MorosMyrddin schreef op donderdag 17 november 2011 @ 17:32:
iemand interesse in een 166 met onderstaande gebreken??

[...]
Jazeker, mits de prijs er naar is. Zie DM

• Alfa Novanta
rlkz schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:06:
Tevens een leuke fluittoon bij het acceleren. Motor uit en opnieuw starten en het probleem is weg...
Garage heeft erook al naar gekeken, niks gevonden.

Leuk z'n onverklaarbaar probleem...althans, het is 3x voorgekomen tot nu toe, nog niet weer gehad tot op heden.
meedraaiende startmotor die is blijven 'plakken' ?

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/viva6.jpg

Na al dat 156 geweld maar weer even de 155 posten. ;)
Zaterdag 10 december gaat ie bij de Scarb meeting op de rollenbank bij Beek auto racing. Zou een keertje tijd worden na bijna 7 jaar bezit. Ben zeer benieuwd wat m'n "1.8" nu scoord qua pk's en koppel. :*) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Morgen de 156 ophalen *O*

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Leuk al die motor operaties :P Denk dat het bij andere merken gelijk enkeltje sloop zou zijn (of garantie :P)

Zelf nog geen vervangende V6, vorig weekend wel bij 75 gaan kijken maar daar hing gruis aan de pijlstok dus geen vertrouwen in. Nu wel weer een ander blok gevonden, zit alleen nog een 90 aan vast dus dat schiet ook niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:39
O jee.

Ik zit nu al veel rond te kijken naar wat voor auto ik eind volgend jaar wil aanschaffen als opvolger van mijn eerste auto (306'je uit 1996). Ben nu een beetje gek geworden van de Alfa GT :9~
Als de huidige het lang genoeg uit houdt om voor een fatsoenlijke GT te sparen heb ik een vermoeden dat het hart het van het verstand gaat winnen O-) Hoewel verstand....voor een GT ben ik best bereid meer te betalen. Wat een prachtige auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[b][message=37164012,noline]Nu wel weer een ander blok gevonden, zit alleen nog een 90 aan vast dus dat schiet ook niet op...
gewoon een weekje wachten, dan is die wel weggeroest :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Southern Sun schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 16:06:
O jee.

Ik zit nu al veel rond te kijken naar wat voor auto ik eind volgend jaar wil aanschaffen als opvolger van mijn eerste auto (306'je uit 1996). Ben nu een beetje gek geworden van de Alfa GT :9~
Als de huidige het lang genoeg uit houdt om voor een fatsoenlijke GT te sparen heb ik een vermoeden dat het hart het van het verstand gaat winnen O-) Hoewel verstand....voor een GT ben ik best bereid meer te betalen. Wat een prachtige auto!
En voor zover bij mij bekend ook geen idiote problemen mee. Prachtige wagens hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 22:14
Clithopias schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 13:49:
Leuk al die motor operaties :P Denk dat het bij andere merken gelijk enkeltje sloop zou zijn (of garantie :P)
Er verdwijnen ook zat alfa's op de sloop vanwege motorproblemen, zelfde als er bij andere merken gebeurt, maar het zijn vaak de liefhebbers en/of gekken die er nog wat van proberen te maken, die heb je bij andere merken ook wel.

Tis wel een merk met een 'historie', op een gemiddelde Alfa meeting zie je vaak verschillende types voorbij komen, van de nieuwste modellen tot hele oude.
Als je een Audi meeting gaat houden komen de leaserijders in hun nieuwe bakken een beetje patsen en wat petjes in oude A3tjes enzo. VW idem, maar dan is het vooral een golfjes meeting, zal weinig oud spul zijn.

Zag vorige week nog een Spider (duetto?) rijden, 's ochtends tussen 8 en half 9, met kapje open tussen Waalwijk en daarna richting Rotterdam op de A16... bikkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Blokken O+

Doe ik ook mee, alhoewel het eigenlijk een Fiat blok is:

Afbeeldingslocatie: http://www.lj-jp.nl/IMG_3287_2.jpg

Een paar duizend Euro en een complete blokrevisie verder snort mijn Delta HPE HF weer prima!
Tijdens de revisie werd wel duidelijk dat het niet opgelost had geweest met alleen de versleten nokkenassen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

Weet de details niet hoor, maar die 2.0 turbo's zijn Lampredi blokken, en volgens mij oorspronkelijk bij Lancia zelf ontwikkeld. Totdat ze er bij Fiat achterkwamen dat die dingen ook prima in Fiatjes en Alfa's pasten. :)

Maar als ik het fout heb, dan hoor ik het wel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Als ik dit moet geloven, had Fiat de grootste vinger in de pap:
Wikipedia: Fiat Twin Cam engine

De originele nokkenassen uit mijn blok waren ook voorzien van de naam Fiat. En zijn gemaakt van peperkoek ofzo.

Ik ben trouwens nog op zoek naar een blauwe slangenset op dit moment *hint*.
Volgende mods zullen in het voorjaar wel komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Paulus0013 op 22-11-2011 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

Paulus0013 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 07:52:

De originele nokkenassen uit mijn blok waren ook voorzien van de naam Fiat. En zijn gemaakt van peperkoek ofzo.
Ah ok, duidelijk. :P

Overigens mijn frankenstein projectje leeft!
Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/156-37.jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Paulus0013 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 07:52:

Ik ben trouwens nog op zoek naar een blauwe slangenset op dit moment *hint*.
Volgende mods zullen in het voorjaar wel komen.
Mja, uiteindelijk is het het 'Fiat Concern' geweest in samenwerking met Lampredi., niet zo zeer Fiat zelf. Er zijn ook een boel verschillende versies van gebouwd, dus om je blok direct een fiatblok te noemen, nee. Dit specifieke blok heeft gedebuteerd in de Delta en 155, daarna in de Fiat Coupe.

De ongeblazen versie heeft overigens ook in de Tipo ed. gezeten :)

^^ Congratz Specht! Loopt weer mooi? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bertus op 23-11-2011 15:45 ]

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Deze niet iets voor jou Buttje?

Binnenkort waarschijnlijk rondje in een 2.5 en 3 liter 90, kijken wat beter bevalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

Bertus schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:38:
[...]

^^ Congratz Specht! Loopt weer mooi? :)
Yup.

Morgen de motorkap erop, en dan tijd voor een proefritje. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.straetmans.demon.nl/156-40.jpg

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Gisteren is m'n vriendin met m'n 145 in de mist op een vluchtheuvel gereden, band kapoet, flinke buts in m'n velg en volgens mij is de draagarm krom, en er tikt iets bij het sturen in de bocht :X

Mooie reden om over te stappen op een andere wagen :+ Ga vanmiddag kijken naar een 147 1.9 JTD distinctive 2002. 2 ton op de klok. Auto schijnt uit de lease te komen met ingevuld onderhoudsboekje, ben benieuwd.
Is er nog iets waar ik op moet letten? Ik las dat de draagarmen van een 147 ook wel eens wat problemen kunnen geven, verder nog tips?

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 12:06

Denko

|{ing Øf ßlitz

Zo, maandag mijn 147 opgehaald, mijn benzine auto ging echt te ver kwa verbruik (zat ook al aan de 40-60K per jaar waarvan 30K ong met de auto)

Het was een beetje een impuls aankoop aangezien ik de golf wel weer gezien had en ik wilde electrische ramen en CC.

Het lijstje:
Alfa Romeo 147, 1.9JTD (120PK)
180.000KM
2003 (2004 voor het eerst op de weg, ik ben 3e eigenaar)
Dealeronderhouden, boekjes erbij etc.
Onderste en bovenste draagarmen vervangen een jaar geleden (blijkt een bekend probleem te zijn begrijp ik nu)
Zover ik weet (volgens de man) de meest complete editie (Leren stoelen, stoelverwarming, navconnect console, regensensor, etc etc)
8 nieuwe banden op 8 LM velgen (originele 16' velgen) (4 winter, 4 zomer runflat)
Al met al een super nette auto naar mijn mening, lak net nieuw, en geen geld voor wat je krijgt naar mijn mening (rijdt ook een stuk lekkerder)
Enige nadeel wat ik kon vinder is dat ik denk dat de thermostaat defect is, aangezien hij redelijk langzaam opwarmd en hij nooit echt 90 is, blijft bij 80-85 hangen (al kan dit ook een diesel iets zijn)

Mijn enige vraag is: aangezien ik eigenlijk geen vooronderzoek gedaan heb, is dit een beetje een leuke deal voor 4000 euro?

Afbeeldingslocatie: http://img607.imageshack.us/img607/50/mailvw.jpg

PSN & XBL: Denkoyugo

• Alfa Novanta
Denko schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:11:
Zo, maandag mijn 147 opgehaald,

[...]

Mijn enige vraag is, is dit een beetje een leuke deal voor 4000 euro?

[afbeelding]
Dus je hebt hem al gekocht en wilt nu nog weten of je het wel had moeten doen? :P
Enige nadeel wat ik kon vinder is dat ik denk dat de thermostaat defect is, aangezien hij redelijk langzaam opwarmd en hij nooit echt 90 is, blijft bij 80-85 hangen (al kan dit ook een diesel iets zijn)
pssst .. 80-85 is perfect ;)

btw .. het zal ook allemaal wel een paar graden afwijken, dus dikke prima.

En anders schroef je er een nieuwe in .. dat kun je eigenlijk geen nadeel noemen. :z

[ Voor 35% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-11-2011 15:18 ]

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

ing._Buttje schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:16:
[...]

Dus je hebt hem al gekocht en wilt nu nog weten of je het wel had moeten doen? :P
uuuuuhm....Ja, eigenlijk wel :p

Nee, meer voor het vervolg, want het was echt lullig, die verkoper had eigenlijk zelf afgedingd, ik wist echt niet wat ik met mijzelf moest doen hehe. Ben over het algemeen een hele goede "haggler" maar dit was gewoon weird.
ing._Buttje schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:16:

pssst .. 80-85 is perfect ;)

btw .. het zal ook allemaal wel een paar graden afwijken, dus dikke prima.
Aha, ok. Mijn bezine golf zat in 5 min op de 90 en bleef daar, deze gaat er veel trager heen en blijft rond de 80-85 zweven. In dat geval laat ik het wel meegaan met de volgende beurt ofzo.

[ Voor 31% gewijzigd door Denko op 24-11-2011 16:13 ]

• Rubenr3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 20:59
De temperatuur van onze 159 komt (zeker in de winter) ook niet aan de 90 graden hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

Rubenr3 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 18:09:
De temperatuur van onze 159 komt (zeker in de winter) ook niet aan de 90 graden hoor!
Alleen is het nog niet echt winter. ;)
Mijn 155 is binnen no time op 90 graden met huidige temperaturen. Maar volgens mij is voor een diesel 80-85 ook prima.

Als de thermostaat echt kapot zou zijn, blijft ie qua temperatuur vaak veel langer op 60-70 hangen en wordt ie pas 90 als je echt gaat trappen of een hele lange rit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Denko schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:11:

Mijn enige vraag is: aangezien ik eigenlijk geen vooronderzoek gedaan heb, is dit een beetje een leuke deal voor 4000 euro?

[afbeelding]
Mijn Alfa 147 JTDm blijft ook rond de 80-85 graden hangen. Lijkt mij normaal hoor. In mijn ogen ook een nette prijs voor de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
nice :)
Binnenkort waarschijnlijk rondje in een 2.5 en 3 liter 90, kijken wat beter bevalt...
wheu .. hoezo dan?

euhm .. ff wat anders, in het kader van mijn 156 ff een bombshell droppen ..

Afbeeldingslocatie: http://www.newlaunches.com/entry_images/1107/29/b2_dropping_bombs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.overlordsofchaos.com/assets/images/Nuclear_Explosion__Mushroom_Cloud.jpg

Stephan -Squadra- Lenoir had mijn meetgegevens bekeken en adviseerde in elk geval de nokkenastiming te gaan controleren omdat hij in de meetgegevens kon zien dat er te weinig lucht door heen ging (280 i.p.v. 340 lucht per dinges).

Vanmiddag de 156 bij Alfa Nord laten controleren met calibers ..

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/156/nokkenasfix/Camlock1.jpg

Normaal ziet dat er zo uit ..

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/156/nokkenasfix/Camlock2.jpg

.. echter, bij mij stond de inlaatnokkenas (bovenste nokkenas) behooorlijk verkeerd, je kon er een vinger tussen steken! Dus hij staat waarschijnlijk 1 tandje te laat !!!!!! beter dan te vroeg want dan heb je de kleppen krom

.. en dat pas sinds de inbouw in 11-1-2008 7(8)7 |:(

Denk dat dit gauw 40pk scheelt op 144 pk }:O

We hadden beide zoiets van 'eerst nog maar eens zien' .. dus hadden er niet op gerekend dat ie daadwerkelijk verkeerd stond, hij liep mooi verder immers .. dus geen tijd nu om het direct te fixen, dus aankomende vrijdag gaat hij hem waarschijnlijk goed zetten en dan rijdt ie E I N D E L I J K normaal ! O+

[ Voor 7% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-11-2011 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

-Sander-

///M Powerrrrrr

Dat zei ik toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
*O* :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
:o

dus dan toch, eindelijk! :D
Ik ben benieuwd volgende week..

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 23:28
Specht schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:41:
[...]

Onbetrouwbaar valt wel mee. Maar ze zijn gewoon gevoeliger voor te weinig olie. Hoe meer km's (en verschillende eigenaren) hoe groter de kans dat ie ooit een keer met te laag peil gereden heeft, en dat is funest voor de drijfstanglagers, zo gauw je dan een keer sportief gaat rijden dan rijd je ze gegarandeerd kapot.
Ik zou in alle gevallen er preventief nieuwe drijfstanglagers in laten zetten als je serieus km's wil gaan maken.
Ook een motorflush en oliewissel naar 10W60 is dan verstandig.
Tevens moet je geen Fase3 blok nemen want die zuipen olie als de zuigers geen modifcatie hebben gehad.
Ik heb zelf een 147 2 liter uit 2002, is als ik het goed heb ook een fase 3blok, verbuikt ongeveer 1 liter olie op 600km. Nu valt het bijvullen bij mij wel mee, ik rijd immers maar weinig.
Maar nu vraag ik mij af of zo'n motorflush veel nut heeft op het verbruik. Ik zoek geen oplossing om van het verbruik af te zijn maar om dichter bij de alfa "norm" van 1 op 1000 (geloof ik) te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

ZwartR schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 13:38:
[...]

Ik heb zelf een 147 2 liter uit 2002, is als ik het goed heb ook een fase 3blok, verbuikt ongeveer 1 liter olie op 600km. Nu valt het bijvullen bij mij wel mee, ik rijd immers maar weinig.
Maar nu vraag ik mij af of zo'n motorflush veel nut heeft op het verbruik. Ik zoek geen oplossing om van het verbruik af te zijn maar om dichter bij de alfa "norm" van 1 op 1000 (geloof ik) te komen.
Motorflush helpt wel iets, maar je moet er geen wonderen van verwachten bij fase3, zeker omdat het simpelweg een ontwerpfout in het motorblok zelf is, plus dat evt vervuiling tussen de zuigerveren aangekoekt zit en dus ook met flushen nooit echt mooi los komt...

Maar als je een poging wil wagen om je motor intern goed schoon te krijgen, dan moet bij warme motor, je 2 flesjes Forte motorflush bij je huidige olie in carter gooien (vullen via oliepeilstok). Motor 15-20 min (op de verpakking staat een beschrijving met tijden die je moet aanhouden) stationair laten draaien, NIET mee gaan rijden dus!
Oude meuk aftappen en oude oliefilter eraf.
Daarna gooi je er goedkope 10w40 olie in van de action ofzo, nieuw olie filter erop. Nog een keer 1 flesje Forte erbij. Weer 10 min. stationair draaien. Weer aftappen en oliefilter eraf.
En dan goede 10w60 (of 10w40) olie erin met wederom een nieuw filter, en dan gewoon elke keer bij elke nieuwe oliewissel eerst keer flushen met 1 flesje forte.

Al met al kost je dat toch wel een eurootje of 100 om bovenstaande te doen. Voordeel je motor loopt dan wel weer stuk stiller en mooier en je bent een hoop vervuiling kwijt.
Je zult verbaast zijn hoe vies en zwart die "nieuwe" olie er weer uitkomt na 2e keer flushen. ;)
Voor het flushen is ook nog een goedkopere beunhaas methode, met behulp van ATF olie, ben ik zelf niet zo'n fan van en heb ik zelf ook nooit getest... Meer info: Google is your friend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
Specht schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 15:40:
[...]

Motorflush helpt wel iets, maar je moet er geen wonderen van verwachten bij fase3, zeker omdat het simpelweg een ontwerpfout in het motorblok zelf is, plus dat evt vervuiling tussen de zuigerveren aangekoekt zit en dus ook met flushen nooit echt mooi los komt...

Maar als je een poging wil wagen om je motor intern goed schoon te krijgen, dan moet bij warme motor, je 2 flesjes Forte motorflush bij je huidige olie in carter gooien (vullen via oliepeilstok). Motor 15-20 min (op de verpakking staat een beschrijving met tijden die je moet aanhouden) stationair laten draaien, NIET mee gaan rijden dus!
Oude meuk aftappen en oude oliefilter eraf.
Daarna gooi je er goedkope 10w40 olie in van de action ofzo, nieuw olie filter erop. Nog een keer 1 flesje Forte erbij. Weer 10 min. stationair draaien. Weer aftappen en oliefilter eraf.
En dan goede 10w60 (of 10w40) olie erin met wederom een nieuw filter, en dan gewoon elke keer bij elke nieuwe oliewissel eerst keer flushen met 1 flesje forte.

Al met al kost je dat toch wel een eurootje of 100 om bovenstaande te doen. Voordeel je motor loopt dan wel weer stuk stiller en mooier en je bent een hoop vervuiling kwijt.
Je zult verbaast zijn hoe vies en zwart die "nieuwe" olie er weer uitkomt na 2e keer flushen. ;)
Voor het flushen is ook nog een goedkopere beunhaas methode, met behulp van ATF olie, ben ik zelf niet zo'n fan van en heb ik zelf ook nooit getest... Meer info: Google is your friend.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik heb deze auto (welke inmiddels 2 ton gelopen heeft) aangeschaft voor 3000 euro. Om nou meteen een dure revisie en modificatie te ondernemen is mij te duur (student). Gelukkig kan ik de 10w60 olie redelijk goedkoop uithalen via via.
Verder zag ik op de site van Forté dit product nog staan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Om meteen maar bij te dragen aan dit foto-topic :P

Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/2268/img1929i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/6690/img1606tn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/5330/img1597v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/5828/img1590od.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door ZwartR op 26-11-2011 18:37 . Reden: Toevoegen foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Laatst online: 11-09 15:04
En toch zou ik eens naar je onderblok laten kijken, kans is toch te groot dat er flinke slijtage is gezien het grote verbruik. Zeker die JTS blokken staan er om bekend dat je deze niet met te weinig olie moet laten rond rijden (wat misschien wel ooit is gebeurd). Als er een keer een drijfstang door je blok heen komt zetten moet je niet raar opkijken iig :P.

[ Voor 15% gewijzigd door __1337__ op 26-11-2011 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
^ met stom :/

Mijn 156 nam ook veel olie, ca. 1 op 1000km en later meer, richting 1 op 600 inderdaad, maar dat duurde niet lang. Kijk, je denkt, lekker makkelijk .. dan vul je toch gewoon wat vaker olie bij?? Maar vergeet niet, dat bij olie verbranden de boel zwart aanslaat van roet e.d. Er komt dikke vieze zwarte aanslag op de kleppen en deze tasten hierdoor zelfs aan. Zeker bij JTS slibben de inlaatpoorten dicht en verder gaat de olie/roet ook door je katalysatoren heen. Deze kunnen hierdoor verstoppen of van kapot gaan, dat ze leeg'branden'. Absoluut niet iets voor de lange termijn en imho zeker de reden voor de vorige eigenaar om er snel afstand van te doen.

Je hebt zeker geen garantie bij de garage? Net als ik particulier gekocht zeker? ;(

Je kunt het er op wagen, maar hou rekening met een kostenpost van 4000 euro als het blok in de soep loopt. Als je nu het onderblok laat reviseren met drijfstanglagers en krukaslagers ben je voor minder dan de helft klaar.

Eigenlijk is de enige wijze en financieel verstandige optie de auto snel weer van de hand te doen.

Sorry dat ik geen beter nieuws voor je heb .. maar 1 op 600 is echt veel te veel.

edit: wat je eens zou moeten doen, is alle 8 bougies er eens uitdraaien en hun kleur bekijken. Deze moet tussen licht beige tot koffiebruin zijn, en geen dikke koek erop, dan is het goed. Als ze zwart en olie-achtig zijn, kun je er vanuit gaan dat de zuigers en de kleppen ook zo vies zijn. Zolang de kleur van de bougies mooi is, hoef je, je misschien niet al te veel zorgen te maken.

Afbeeldingslocatie: http://fcapri.homelinux.com/off/pics/sparkplugs.jpg

Euhm, maar om je ook hier te waarschuwen, een twin spark heeft dus 8 bougies. En als ze er al jaren niet uit geweest zijn, gaat dat soms erg zwaar. Ze vreten soms als het ware vast in de kop. Je kunt proberen of je ze redelijk éénvoudig los krijgen kunt, maar als je echt bruut veel kracht moet zetten .. DIRECT STOPPEN en het door de garage laten doen. Er is namelijk grote kans dat je ze er uit draait met schroefdraad en al. Dan moet de draad opnieuw getapt worden en/of er moet een uni-coil in. http://www.uni-coil.com

^Afhankelijk van deze uitkomst zou ik besluiten wat met de auto te gaan doen. :/

[ Voor 30% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-11-2011 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
Gelijk heb je, ik zit zelf met de gedachte dat het aankoop bedrag van de auto toch al redelijk laag was. Met de kosten van een revisie daarbovenop blijft het eigenlijk nog binnen de perken. Voor een auto waar ik met veel plezier naar kijk en rijd.

Ik ga morgen naar de bougies kijken, dit was ik sowieso al van plan omdat ik geen concrete geschiedenis heb wanneer deze voor het laatst vervangen zijn. Door de km-stand (2 ton nu) kan ik er vanuit gaan dat ze vervangen moeten worden, aangezien de 2.0 de long-life bougies moet hebben.

Heb al een bedrijf op het oog voor het uitvoeren van een revisie/modificatie, prijs ligt daar rond de €1500. Daar zit dan ook een distributie-wissel bij. Hier ben je geloof ik ook al gauw zo'n €600 aan kwijt toch? Toch wel een beetje jammer dat er pas een jaar een nieuwe distri-riem op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Tot nu toe mag ik in mijn handjes knijpen met het olieverbruik (knock on wood). 1800 km. gereden en nog geen zichtbaar dalend oliepeil. Ook nog geen vlekjes op de parkeerplek. Er zit al wel 10w60 in, dus dat helpt ook iets.

Verder de 156 vandaag voorzien van een nieuwe voorpijp (eindelijk weer eens doortrekken zonder schaamrood op de wangen _/-\o_ ) en een nieuwe ABS sensor. Dus ik kan het doortrekken ook weer doorremmen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
ZwartR schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:12:
Gelijk heb je, ik zit zelf met de gedachte dat het aankoop bedrag van de auto toch al redelijk laag was. Met de kosten van een revisie daarbovenop blijft het eigenlijk nog binnen de perken. Voor een auto waar ik met veel plezier naar kijk en rijd.

Ik ga morgen naar de bougies kijken, dit was ik sowieso al van plan omdat ik geen concrete geschiedenis heb wanneer deze voor het laatst vervangen zijn. Door de km-stand (2 ton nu) kan ik er vanuit gaan dat ze vervangen moeten worden, aangezien de 2.0 de long-life bougies moet hebben.
ik ben heel benieuwd :)

Ik heb de mijne vrijdag toch ook maar meteen vervangen toen we met mijn blok bezig waren. We wilden compressie meten .. maar na het zien van de versprongen nokkenas hebben we dat verder niet meer gedaan, maar de 1ste bougie zag er toch erg beroerd uit! En aangezien ze er al 76k in zitten .. maar vervangen.

Links een set van cilinder 2, 3 of 4 .. en rechts de 2 van de eerste cilinder.
* clickable voor hi-res
Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/156/nokkenasfix/low/bougies1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/156/nokkenasfix/low/bougies2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/156/nokkenasfix/low/bougies3.jpg

Waarschijnlijk veroorzaakt door het knoeien met olie tijdens het bijvullen. De bougieschachten stonden redelijk vol. :')

[ Voor 25% gewijzigd door Alfa Novanta op 27-11-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Om te kijken wat beter bevalt aangezien het kwa karakter toch verschillende blokken zijn. Daarnaast begreep ik dat de 2.5 vanaf 4000rpm er vandoor moet gaan wat ik bij die van mij mistte. Al kwam ik er kort voordat die stuk liep achter dat ze er net even wat harder aan sleurde als ik het gaspedaal het laatste stukje met veel kracht doordrukte.
euhm .. ff wat anders, in het kader van mijn 156 ff een bombshell droppen ..
Betekent dit dat de nokkenas altijd al verkeerd heeft gezeten bij je nieuwe motor? Denk dat je niet weet wat je overkomt als alles weer goed staat :D

[ Voor 48% gewijzigd door Clithopias op 27-11-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
uhuh .. idd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Denko schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:18:
Aha, ok. Mijn bezine golf zat in 5 min op de 90 en bleef daar, deze gaat er veel trager heen en blijft rond de 80-85 zweven. In dat geval laat ik het wel meegaan met de volgende beurt ofzo.
komt omdat de meter van de golf liegt, ding geeft nog steeds 90 aan terwijl de fan aanslaat (bij 109 8)7 )
ding word kunstmatig op 90 gehouden door de ecu. bij de alfa zit er geen ecu tussen en krijg je de echte waarde te zien, ding hoort ook te bewegen op de motorbelasting/toerental/rijwindkoeling.

en hierboven word geadviseerd om engine flush te gebruiken, gebruik uitsluitend de forté en geen wyns van de brezan of zo. die doet niks.
en laat de motor 15 min op 2000rpm draaien ipv stationair. hogere oliedruk in de motor zorgt dat de reiniging veel beter plaatvind. al zou ik eerst voor je de flush erin doet de olie vervangen door nieuwe -goedkope- olie van de brezan/halfords/action en daar de flush bijgooien. dan kan je ook goed zien hoeveel meuk eruit komt (heldere olie) en is de olie die achterblijft in het blok na de flush ook een stuk beter dan die oude meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Ik wist niet dat dit topic zo levend was:) Ik ben sinds een aantal maanden de TROTSE bezitten van een alfa GT 2.0 JTS Selespeed uit 2004. Heerlijke auto! Van binnen en van buiten nog steeds een lust voor t oog en heerlijk om in te rijden. Ik heb de auto overgekocht van de eerste eigenaar en die had hem besteld met een Bose setje erin. helaas zijn die dingen destijds wel uitgeleverd met dezelfde radio als de standaard versie. Dat ding is gewoonweg niet gemaakt voor de heerlijke speakerset die erin zit. Ik heb daarom een nieuwe Pioneer 320BT in laten bouwen. MOet zeggen dat het er wat minder strak uitziet dat de originele radio maar wat klinkt het HEERLIJK!!! Echt een WERELD van verschil! Moest er wel een Bose Actief adapter tussen stoppen maar het was het allemaal meer dan waard! Ik zal deze week es wat foto's maken en posten want ben nog steeds erg trots op me gt:)

Afbeeldingslocatie: http://www.alfaforum.nl/forum/images/garage/attach/1/7/0/6/6/garage_vehicle-848-13224638941_thumb.jpg

*edit* even snel een picca van me foon toegevoegd:)

[ Voor 9% gewijzigd door boomr op 28-11-2011 08:05 ]

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
welkom d:)b

p.s. een open luchtfilter was ook een optie geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

flippy.nl schreef op maandag 28 november 2011 @ 00:51:
[...]

komt omdat de meter van de golf liegt, ding geeft nog steeds 90 aan terwijl de fan aanslaat (bij 109 8)7 )
ding word kunstmatig op 90 gehouden door de ecu. bij de alfa zit er geen ecu tussen en krijg je de echte waarde te zien, ding hoort ook te bewegen op de motorbelasting/toerental/rijwindkoeling.
Ok, ik vond hem al eng nauwkeurig :p
Bedankt voor alle snelle antwoorden. Ik zal er geen zorgen meer over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
Je kunt het bij mijn 156 inderdaad goed zien. Bij koud wegrijden zie je de wijzer langzaam klimmen tot 90 graden, dan gaat de thermostaat open en loopt de wijzer zichtbaar binnen 1 a 2 seconden terug tot 70 graden en dan loopt hij weer langzaam op tot 80 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:31
Denko schreef op maandag 28 november 2011 @ 10:06:
[...]

Ok, ik vond hem al eng nauwkeurig :p
Bedankt voor alle snelle antwoorden. Ik zal er geen zorgen meer over maken.
neem aan dat jullie de koelvloeistoftemp bedoelen (geen alfa hier)? mijn diesel heeft zowel olie als koelvloeistofmeters, en gisteren na een uur 110 km/u wordt de olie zo'n 95 graden, koelvloeistof 80-85, dus lijkt me niet abnormaal voor een diesel (hoewel alfa-diesels natuurlijk veel sneller rijden :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 19:30

Alfisti

So macht Reisen Spaß

[...]

ding word kunstmatig op 90 gehouden door de ecu.
Idem bij de Peugeot 406Coupe......... zelfde verhaal :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht

Specht

Il Cuore Sportivo

[...]

en hierboven word geadviseerd om engine flush te gebruiken, gebruik uitsluitend de forté en geen wyns van de brezan of zo. die doet niks.
en laat de motor 15 min op 2000rpm draaien ipv stationair. hogere oliedruk in de motor zorgt dat de reiniging veel beter plaatvind. al zou ik eerst voor je de flush erin doet de olie vervangen door nieuwe -goedkope- olie van de brezan/halfords/action en daar de flush bijgooien. dan kan je ook goed zien hoeveel meuk eruit komt (heldere olie) en is de olie die achterblijft in het blok na de flush ook een stuk beter dan die oude meuk.
Verschil in oliedruk tussen stationair en 2000rpm is minimaal. Bovendien is het spul bedoeld voor stationair draaien, je kunt beter een keer extra flushen dan gaan lopen gassen voor hogere oliedruk.
Bovendien wordt de olie door toevoegen verdunt, en smeert dus minder goed, bij de 16V TS wil je daar dus juist geen risico's mee gaan lopen vanwege de gevoelige drijfstanglagers.

Pagina: 1 ... 10 ... 118 Laatste