Na veel starten en voorgloeien komt te alfa heel langzaam tot leven,schokkerig en zeer slecht lopend, met een gigantische witte rookwolk uit de uitlaat. Bij het indrukken van het gaspedaal gebeurd er niets, of gaat hij alleen slechter lopen, niet meer toeren maar meer schokkend.
= KOPPAKKING !!
imho!

been there, done that (keer of 10 ofzo)
bij uitlezen geeft de auto GEEN storingen aan.
.. dat wordt inderdaad niet gemeten/weergegeven
hooguit dat de temperatuur te hoog oploopt als éénmaal de vloeistof op is.
paar dingen die je kunt controleren, afhankelijk HOE de kop is doorgeslagen ..
- kijken of er vieze olieschuimsludge in het koelvloeistoftankje zit (olie -> koelkanaal)
- kijken of er koelvloeistof met de olie uit het carter komt als je hem aftapt (olie <- koelkanaal)
(drijft bovenop)
.. maar als hij doorslaat zoals het bij mij ging, dan zuigt hij water uit het koelcircuit de cilinder in bij de uitlaatslag en gaat het linea recta de uitlaat in = witte rook! Dan blijft de olie schoon en het tankje ook.
Ik kan geen ander mankement bedenken waarbij dít gebeurt en er géén melding in je ECU komt.
Als er iets met de injectoren is, geeft hij een storing weer.
Je enige andere hoop, is dat er iets is met een gloeispiraal. Ook de moderne diesels, ondanks dat je ze niet uitgebreid meer hoeft voor te gloeien, hebben een gloeielement. Maar dit geeft volgens mij altijd wel een melding .. had onze FIAT Doblo 1.9 JTD namelijk ook. En die liep wel goed verder, wilde ook wel rijden. Had een fractie meer moeite met starten, verder niet spannend. We kwamen er achter omdat er een waarschuwingslampje brandde anders waren we er gewoon mee doorgereden.
zie verder ook eens:
http://www.carsdirect.com...es-of-white-exhaust-smoke
Even small amounts of coolant entering the combustion chamber will produce white exhaust smoke.
en onze auto's lopen nu éénmaal niet op water, dus nog een wonder dat je hem aan de praat krijgt .. ze lopen dan in de regel op 3 poten en zijn slechts met veel moeite aan de praat te houden.
[
Voor 172% gewijzigd door
Alfa Novanta op 26-02-2015 14:23
]