AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
Ah kijk, dat begrijp ik een stuk beter. Dan is lekker doorknallen een stuk leuker, als je het mij vraagt iig.Tsurany schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:58:
Kijk in de file/spits snap ik het maar 's avonds op een lege weg 90 rijden waar je 130 mag, dat vind je Alfa toch niet leuk? Daar koop je toch geen Alfa voor?
Als iemand het dan toch doet heb ik daar verder geen verdriet om, zelfs niet als ze een Alfa rijden.
Ik tor ze wel voorbij in mijn zwarte koekblik met wielen.
Alleen nu ff niet... want hij staat in de garage bij pa.
Had redelijk wat roest geconstateerd bij de achteras, dus die hebben we maar eens onder handen genomen. Helaas geen brug en ruimte+tijd om hem er helemaal af te halen en het echt grondig te doen. Dus afgelopen woensdag de handel te lijf gegaan. Beetje bikken, daarna met staalborstels en schuurlinnen en de Dremel met flexibele slurf voor de nasty hoekjes en kiertjes.
Ding staat inmiddels in de Caprotech RX5, vanavond en morgen de RX10 toplaag er over en dan kan hij maandagmorgen de weg weer op
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Zorgen dat de beste banden achter zitten dan sta je in iedergeval niet zo snel onverwachts achterstevoren. Maar de feedback die je bij de 90 beschrijft zal je bij een fwd auto nooit krijgen. Bij rechtuit rijden op een snelweg krijg je met fwd maar heel weinig aanwijzingen over de gladheid.ing._Buttje schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:07:
Ik denk wel eens dat die moderne technologieën juist uit nood geboren worden .. ik kan aan mijn 156 gewoon niet voelen of het glad is. Hooguit als ik volgas geef als ik ergens moet optrekken .. de 90 was veel pittiger op het gas, meer koppel, dat ging vanzelf. De 156 moet ik forceren. En als met een FWD de kont opzij gaat, dan sta je met dit weer ook al achterstevoren.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Neem een fatsoenlijke 4wd ... dikke pret. In de meeste gevallen bakken met grip (alles naar verhouding natuurlijk, maar veel meer dan RWD/FWD) en als je wel dwars door de bocht wilt, geef je ff iets meer gas.ing._Buttje schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:07:
Met de 90 ben ik in 2002 ofzo nog door de sneeuw op de linkerbaan een langzaam rijdende file op de rechterbaan voorbij geglibberd. Op zich wel vet.. weet niet of ik dat nu nog zou doen
/me oud wordt![]()
BMW 535D
XXXVI
.. en geen paaltjes tegenkomenHarry schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 22:49:
[...]
Neem een fatsoenlijke 4wd ... dikke pret. In de meeste gevallen bakken met grip (alles naar verhouding natuurlijk, maar veel meer dan RWD/FWD) en als je wel dwars door de bocht wilt, geef je ff iets meer gas.
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Wel gisteren bij mijn broer een set velgen met winterbanden en doppen opgehaald voor de 156. Hij d8 dat de banden wel even zouden gaan passen onder een 75
150 eurootjes
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Kun je lekker zelf wisselen en zo gaan je banden ook nog langer mee
Ja ik! Was wel gezellig daaro. Jammer dat het alleen regenachtig was, maar weer een hoop nieuwe gezichten gezien.Bertus schreef op maandag 17 december 2012 @ 18:38:
Nog mensen naar de Oliebollenmeet geweest gister?
Uit pure frustratie getracht een gecontroleerde sloop te doen van de wisselaar kabel, ging niet helemaal goed, dus nu een lelijk in elkaar geknoopte bundel van draden. Maar het werkt wel!
Jammere is dat ik de radio er net niet genoeg terug in krijg.. Nog ff oplossen dus.
Ga maar even op eBay kijken voor die pinnen van de mini ISO, kan ik het weer netjes knijpen.
Waiting on the world to change
precies! En een behoud voor mijn velgen. Ik was wezen kijken voor een mooie 2e hands set Vredestein Snowtrack 3, maar die gast vroeg 200 euro .. en er bleken 2 banden te zijn met een prop paraplu erin en de 4e was gecupt .. hij had nog een 5e maar die was schuin afgesleten-Sander- schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:52:
Goed bezig! Feli!
Kun je lekker zelf wisselen en zo gaan je banden ook nog langer mee
Nu voor 50 euro minder, dezelfde en bétere banden, 4 velgen én 4 Alfa doppen

We vonden beide dat onze auto's zo weinig licht gaven. Voor een 95'er Fiat Punto zou je het kunnen verwachten, maar van een 2001'er 156 met nieuwe koplampunits .. echt bizar. In het dorp en stad kon je de lichten gewoon uit doen en je zag het verschil niet eens. Als je een auto tegemoet reed buitenaf, dan op het moment van passeren wordt je 'verblind' door de koplampen en duik je met een schietgebedje een zwart gat in .. je zag gewoon zó verdomt weinig!
Dus mijzelf op een H7 Xenon set getrakteerd en de vrouw op een H4 Bi-Xenon set .. bizarre vinding btw!

.. maar het werkt wel
Cadeautjes komen binnen ..
de Bi-Xenon set ..
vóór

ná
.. en toen de Alfa:
* kleurverschil valt IRL wel mee. Was bij opwarmen. Merk er nu niks meer van.
** begin maar niet over het lichtbeeld. Daar kan ik geen touw aan vast knopen
.. maar de mensen seinen niet, en ik zie lekker veel, dus het zal wel loslopen
ik = blij
H4 setje € 79,99
H7 setje € 69,99
Bron: http://hidxenonverlichting.nl
geen geld !

Xenon moet je achter een lens zetten
* pinda powerrr
edit: ook vanochtend, nog niemand gehad die ging seinen.
.. dat duurde met mijn vorige set in me ouwe koplampunits niet zo lang
@ hieronder: hij had maar 1 setje .. maar ik denk dat het wel past.
[ Voor 69% gewijzigd door Alfa Novanta op 18-12-2012 08:26 ]
Das een nette prijs! Doe mij ook zo'n setje!!! Passen wel onder me GT toch?ing._Buttje schreef op maandag 17 december 2012 @ 21:59:
[...]
precies! En een behoud voor mijn velgen. Ik was wezen kijken voor een mooie 2e hands set Vredestein Snowtrack 3, maar die gast vroeg 200 euro .. en er bleken 2 banden te zijn met een prop paraplu erin en de 4e was gecupt .. hij had nog een 5e maar die was schuin afgesleten
Nu voor 50 euro minder, dezelfde en bétere banden, 4 velgen én 4 Alfa doppen
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Ik kom bijna dagelijks een GT tegen met stalen velgen en vind het een beetje jammer op zo'n mooie auto. Niet dat het nou wel mooi staat op een 156 of 147, maar een GT is net ff anders zeg maar.
Het kan dus wel, maar mooi is anders.
of boompje...
Mijn paaltje stond nog... mijn bumper stoorde 't ook niet
Btw, laat de lampen nog wel ff afstellen... dan weet je tenminste zeker dat je goed zit.
BMW 535D
Auto is te koop voor de vaste prijs van 2000 euro.
Meer info via pb. Of anders even de diverse alfa club/forums checken.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
Hopen dat het een sparkplug of zo is want die blijken vrij makkelijk en goedkoop te vervangen...(lang leve google:) )
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
^ met stom! Dit is wel dé kleur natuurlijk
ligt er een gaspot in?
Zegt die van mij elke keer als ik hem start, iets met EGR ofzolj_tree schreef op woensdag 19 december 2012 @ 09:49:
Vanmiddag om 13:30 met de gt even langs italian car service in ehv. Ik krijg de laatste tijd met enige regelmaat een melding op het display: Storing motormanagement systeem. Gt loopt dan iets minder lekker. Vaak na een paar seconden weer weg en dan gaat het lampje weer netjes uit maar wil niet ergens stil komen te staan. Ze gaan hem vanmiddag even uitlezen. Ik ben benieuwd:S
Hopen dat het een sparkplug of zo is want die blijken vrij makkelijk en goedkoop te vervangen...(lang leve google:) )
Edit die GTV is inderdaad prachtig, persoonlijk vind ik de fase 1 neus mooier maar wat een kleur hè, kan me alleen Alfa Romeo voor halen waar dit ooit standaard op heeft gezeten in een normale prijsklasse.
[ Voor 12% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 19-12-2012 14:21 . Reden: GTV opmerking, wat een bak ]
[ Voor 39% gewijzigd door __1337__ op 19-12-2012 14:56 ]
De fase 1 heeft zelfs ongespoten onderkanten, nee doe mij dan ook maar een fase 2.
Edit, weet je wat me opvalt ik heb* ergens nog een Alfa Romeo SZ met rood onder, zwart boven, dat zie je eigenlijk niet bij GTV's, terwijl dat volgens mij zo gek nou niet zou staan. En spuiten hoeft niet perse met het wrappen van tegenwoordig..
* als speelgoed auto 1:43
[ Voor 42% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 19-12-2012 15:33 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Op gas moet je koken!ing._Buttje schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:13:
[...]
^ met stom! Dit is wel dé kleur natuurlijk
ligt er een gaspot in?
Maar nee dus. Gewoon oldskool benzine stoken bij deze GTV.
GTV blijft te koop staan tot uiterlijk half februari volgend jaar. Als ie dan nog niet verkocht is ga ik er spullen vanaf trekken voor de verkoop. Krijg nu al zat mailtjes voor de 17" velgen, uitlaatsysteem en het blauwe interieur.

Hooguit ander blok er in en nog 250k plezier mee maken
Dat zei ik ook al, eeuwig zonde.. zal de komende maand eens kijken hoe de zaken er voor (gaan) staaning._Buttje schreef op woensdag 19 december 2012 @ 17:03:
dat is een Nuvola(!!) met blauw interieur(!!) .. die moet je niet uitelkaar gaan trekken![]()
Hooguit ander blok er in en nog 250k plezier mee maken
GewoonWatSpulle schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:07:
Hmm nu je dat zo zegt.. ik dacht dat de fase 1 dat ook had + dichte "onderlip" maar dat is niet zo..
De fase 1 heeft zelfs ongespoten onderkanten, nee doe mij dan ook maar een fase 2.
Edit, weet je wat me opvalt ik heb* ergens nog een Alfa Romeo SZ met rood onder, zwart boven, dat zie je eigenlijk niet bij GTV's, terwijl dat volgens mij zo gek nou niet zou staan. En spuiten hoeft niet perse met het wrappen van tegenwoordig..
* als speelgoed auto 1:43

Zoiets? Reed ooit een duotone GTV op het 916 register rond, vond het geen schoonheidsprijs.
de betaler vervuilt
Dat heeft een SZ ook ..

Verwijderd
Zilvergrijs metallic, 110dkm, zwart leer, bose audio en volledig ingevulde onderhoudsboekjes.
Ik denk dat het beter was geweest als de (onder) bumper nog silver was, nu lijkt hij bijna ongespoten aan de achter/onderzijde.
de betaler vervuilt

Valt me nog wel mee dat er geen knal oranje stalen velgen onder zitten, zoals ik laatst hier in de buurt een GTV zag rijden met een petje achter het stuur.
Gaan helaas steeds meer petjes in rijden denk ik... ze zijn zo spotgoedkoop tegenwoordig. Zelfs een V6 24v heb je al voor 5k of minder.. toen ik mijn zoektocht naar een goede GTV V6 had, waren de V6 24v's echt een stuk duurder, ruim 7 a 8k en dat was vorig jaar zomer..Specht schreef op donderdag 20 december 2012 @ 18:06:
Bah, die 2tone GTV is lelijk.![]()
Valt me nog wel mee dat er geen knal oranje stalen velgen onder zitten, zoals ik laatst hier in de buurt een GTV zag rijden met een petje achter het stuur.
BMW 535D
Als je er echt bij wil horen, dan moet je "trio tone" hebben op je Alfa.
Klik voor meer foto's.
Verwijderd
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Euhm...BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:00:
DTM doesn't ring a bell?
Voor een deel van de tweakers is dat voor hun tijd aan 't worden...
BMW 535D
Keke Rosberg en Bernd Schneider in de Benz, Klaus Ludwig in een Opel Calibra en natuurlijk Larini, Nannini, piepjonge Giancarlo Fisichella in de Alfa 155 Q4 V6 DTM ?
/me pakt bitterballen en pot bier erbij

was echt spectakel !
dergelijke shots was meer regel dan uitzondering!
@ 2:29 .. niet normaal !!

dat waren nog eens tijden!! Echte helden imho!

Regels waren toen nog niet zo scherp ..
wel *&@%#$(%@(*&$% FAIL!!!11 dat die anderen steeds die mooie uitlaten van de 155's dicht reden
[ Voor 17% gewijzigd door Alfa Novanta op 21-12-2012 22:36 ]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=IIh0--axBFI]
met een overwinning voor ...
Eerste dag van de vakantie en meteen samen met Sander aan de 90 begonnen
Een impressie ..

getsie

de olie ...

was veranderd ..

in een _hele_ vieze sludge

deze klep bleek _muuuuuur_vast te zitten!!

de 2e zuiger lijkt het probleem te zijn geweest ..

ieuw ..

brr .. bah

de koelvloeistof

de 2e lading olie .. met het minste koelvloeistof nog .

We hadden meer werk er aan dan we gedacht hadden. We zijn 13:30 begonnen en pas zo rond 23:00 ging Sander weer weg. Het demonteren ging hartstikke goed. Tot we de ketting wilden gaan losmaken om de kop er af te kunnen gaan lichten. Normaliter draai je de krukas totdat je het kettingsluitinkje boven hebt .. maar, ik kon de grote dop niet vinden om op de krukas te zetten. De auto heen en weer rollen in de versnelling is met 4 vastzittende remmen ook geen optie.
Gelukkig bleek mijn broer een nieuwe dop geregeld te hebben voor hemzelf, dus zijn we die gaan ophalen .. dus een uur verder, even gegeten en toen ratel erop en draaien .. *klonk* .. wtf

We konden kiezen, of met een nok de klep verder omlaag forceren .. of met de zuiger de klep omhoog forceren. Uiteindelijk bleek beide geen goede optie. Ja, wat dan om het kettingsluitinkje bovenaan te krijgen?
Jawel, carter er af ... man, wat een geklier .. 4 bouten en moeren op schier onbereikbare plaatsen! Maar na 1 uur toch gelukt en toen de rest van het carter in een kwartiertje eruit gedraait en het carter er af gehaald.
Sander gaf nu het ketting van bovenaf ruimte, en ik kon hem onderaf opzij schuiven, dan hij hem weer laten zakken en ik hem weer opschuiven .. net zolang tot de sluiting boven zat!
Toen sluiting los, installatiedraad door beide uiteinden en de kop gelicht .. kop op de tapeinden laten rusten, ketting er onderdoor leiden en met de installatiedraad verankeren en toen kon de kop er eindelijk af.
De klep zit echt moer vast !
Toen ik de 90 met Harry ging ophalen konden we hem steeds maar een heel klein eindje op de startmotor vooruit krijgen .. en dan sloeg hij als het ware vast. We dachten dat dit de vastzittende rem was en hetgeen wat ik vooruit ging, puur de speling op de aandrijfassen was .. maar als ik er nu over na denk, dan denk ik dat de klep al vast zat en hij op dat moment tegen de klep aan liep!!!

Anyway .. hoe nu verder?
Een paar opties heb ik zo eventjes bedacht..
#1 deze kop moet 1 nieuwe klep, mogelijk 8 nieuwe klepveren, 8 nieuwe klepzetels (want die zijn gaan roesten

Kosten: € 250-400 ?? En onzekerheid over het onderblok.
#2 dit blok laten voor wat het is en een goede TS motor gaan opzoeken.
Kosten: € 500 ? En onzekerheid over levensverwachting.
#3 gereviseerd blok zoeken
Kosten: € 1000-1500 ? Goede levensverwachting, maar is de auto dat waard?
De auto heeft vele plekken. Ik moet dit nog beter bekijken voordat ik geld er aan ga uitgeven. De motor is fixable en in feite kan ik zelf veel aan de auto doen tegen minimale kosten, maar kost veel tijd die ik eigenlijk niet heb. Ik zou mogelijk zonder werk komen te zitten, dus dan was het een ander verhaal geworden, maar ik heb er 1 jaar bij gekregen, dus voorlopig drukte zat.
De auto laten spuiten? Officiëel schier onbetaalbaar .. € 4000 ? .. zwart misschien do-able .. € 1500 ? maar dan is hij van de buitenkant mooi, maar zoals het schutboard is erg slecht! De onderkant kan ik wel zelf doen.
#4 .. of low-budget, voor € 500 een ander 2e hands blok halen en voor 500 euro zelf er aan klussen met spuitbussen op kleur en je kunt weer lekker sturen .. maar niet te pietluttig over onvolkomenheden. Op een paar meter ziet hij er strak uit.
Of meer investeren...
#5 deze 90 weg en andere 90 kopen.
Kosten 2500 - 5000 euro afhankelijk van de staat .. minus wat ik voor huidige 90 / spullen krijg.
Je weet niet hoe die 90 zich houdt .. en hij krijgt ook weer dingetjes. En qua kosten eigenlijk geen optie ..
#6 .. deze 90 weg
't Is ook maar net wat mijn plannen voor de langere termijn zijn. Restaureer je hem en doe je hem nooit meer weg .. dan kan het wat kosten. Maar je krijgt het er nooit weer voor. Een V6 zal nog wel een leuk bedrag waard zijn/worden onderhand, maar een 2 liter met TS blok?
pff .. maar even een paar nachtjes over slapen nog.

Blok erin en knallen met dat ding

ik heb best een déjà vu hierzo
de betaler vervuilt
Schutbord moet te vervangen zijn. Meeste werk zit 'm nog in 't echt strak maken van de rest van de carrosserie. Compressor en spuitpistool heb ik hier wel staan. Binnenkant motorruimte moet geen probleem zijn
BMW 535D
voel je je wel lekker?Harry schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:08:
Schutbord moet te vervangen zijn.

Andere motor erin lepelen, beetje oplapwerk waar het nodig is en technisch in orde maken .. dan kan ik er in 2013 nog mee rijden. Naar een spuiter brengen om de buitenzijde te doen is iets wat mij niet veel tijd/werk kost. Helaas hoogstwaarschijnlijk te duur.
Als ik eindeloos vrije tijd had, dan wist ik het wel, maar 'helaas' .. er moet ook nog gewerkt worden.
thanksGA!S schreef op zondag 23 december 2012 @ 12:43:
Ik heb nog een Alfetta GTV 2.0 blok staan.
.. maar vanwege alle ombouw en aangepaste LPG richt ik me hoe dan ook op een TS.
[ Voor 12% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-12-2012 14:39 ]
Tsjah, als je d'r wel een andere motor in wilt lepelen en er ook nog over denkt om de buitenkant te laten overspuiten is 't een domme zet om 't schutbord niet mee te nemen.ing._Buttje schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:37:
voel je je wel lekker?.. dan moet het hele interieur/dashboard eruit en je zit met alle kabeldoorvoeren, kachel, koppelingshuis, remmerij enzenz. Misschien moet het raam er ook nog wel uit. Los daarvan, er is toch niet aan te komen. Bovendien wordt het dan een meerjarenplan en daar heb ik ook geen trek in.
Het is zonde van 't geld als je er half werk van maakt, puike motor er in, mooi spuitwerk en op een drempel breekt 't ding in 2en omdat door 't rotte schutbord de rest daar ook is gaan doorroesten. (ik chargeer een beetje).
Het enige waar je nu naar moet kijken is hoe jij emotioneel tegenover deze 90 staat, of dat je meer met het model an sich hebt.
Heeft deze 90 veel waarde voor je, strip 'm dan volledig en geef de 90 een echte restauratie. Ze heeft je heel wat van A naar B gebracht en als jij de emotionele band ermee hebt, is ze dat zeer zeker waard.
Gaat 't je meer om de 90 in 't algemeen, haal hier dan de goede dingen vanaf. Gebruik de connecties in Turijn en ga op jacht naar een goede 90 met een lage kilometerstand.
Voor je beeldvorming, het herstellen van de schade aan auto kostte iets meer dan €1.200,-. En dat was dus het spuiten van een nieuwe deur, stukje dorpel recht trekken en een klein deukje eruit halen.
BMW 535D
Ik weet niet hoe erg je schutbord eraan toe is maar zolang je er veilig mee kan rijden zou ik er een ander blok inlepelen en gewoon lekker gaan rijden, roest behandelen en pekel vermijden trek je er misschien zo weer een paar jaar uit. Daarnaast sparen voor een goede 90 (met V6 natuurlijking._Buttje schreef op zondag 23 december 2012 @ 01:12:
*tromgeroffel*
Eerste dag van de vakantie en meteen samen met Sander aan de 90 begonnen
Verder nog even samen met mijn broer naar de motor gekeken. Cilinderbussen zijn niet zo fijn .. maar misschien gaat ie er wel om rijden .. maar je kunt ook compressie missen. Er zitten wat roestsporen op.
De vastzittende klep hebben we verwijderd, maar geen idee of hij nog bruikbaar is. Hij zou krom kunnen zijn, maar zie je dat op het oog? Op de zuiger geen sporen gezien dat ie tegen de klep heeft lopen beuken.
Op zich denk ik dat ik morgenmiddag met de kop naar Motorenrevisie bedrijf Leeuwarden ga, de kop laat zien en mijn verhaal eens doe. Dan eens horen wat ze te zeggen hebben. Steek er allicht wat van op
Wel k*t .. had toen bij AlfaNord deze TS gekocht, direct een andere koppakking in laten zetten en na 1000-2000km al een lekke kop. En nu is hij misschien wel te ver heen .. das mooi zonde
BMW 535D
Over de kromme klep, je kunt een andere klep eruit pakken en kijken of de schacht niet beschadigd is en de klep er nog goed inpast zonder speling. Dan weet je al wat meer over je huidige kop. Maar lang doorrijden met een lekke pakking is niet handig. Beste is nu na revisie (nieuwe kleppen zijn meestal niet nodig, schoonmaken is vaak al genoeg, behalve die beschadigde dan) de kop af te laten persen en controleren of vlakken nodig is, dat laatste is zeer waarschijnlijk wel nodig.
Maar succes!
[ Voor 55% gewijzigd door Joopieboy op 23-12-2012 21:46 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Kent iemand deze nog Sandro Nannini boos:
[edit]
jup, dat was 'm idd .. heethoofd Nannini
.. maar ik kan me erg goed in hem verplaatsen en je zou mij ook niet in die situatie neer moeten zetten

prachtige 4wd powerslide btw

[ Voor 60% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-12-2012 17:09 ]
de kop,
- 1 andere klep (deze is krom)
- klepgeleiderbus lichtjes honen
- kop afpersen
- kop vlakken
en dan het onderblok,
- 2 van 4 bussen honen
- 4 drijfstanglagers
- 4 sets zuigerveren
- 4 cilinderbus schims
- 4 cilinderbus rubbers
Er moeten 4 schims bij, onder iedere (natte) cilinderbus 1, om deze 0,05 mm op te hogen.

.. want je gelooft het niet, maar sterk overdreven stuiteren de lossen cilinderbussen op en neer in het blok en deze stalen bussen drukken dan iedere keer in het aluminium wat indeukt. Dus dat moet je opvullen om voldoende druk op de koppakking te krijgen. Ik heb al gezien dat mijn cilinderbussen namelijk niet boven het blok uitkomen en die moeten er juist 0,01 - 0,07 mm boven uit steken.
En verder, deze aluminium blokken zijn bijna niet warm te krijgen, dus je moet er zéér voorzichtig mee rijden. Misschien na 30 km pas eens op temperatuur, maar dan moet het ook nog niet vriezen, want dan krijg je ze gewoon niet op temperatuur. En als de motor loopt, dan wil je ook niet weten hoeveel het allemaal eigenlijk nog beweegt t.o.v. elkaar. Je denkt dat is een stom, dood metalen blok .. maar er zit vrij veel leven in eigenlijk! De bussen kunnen ook scheefzaken in het onderblok.
Afgesproken de bussen/zuigers van cilinder 3 en 4 te verwijderen om te kijken hoe die nu werkelijk zijn.
Pas dan weet je alles. De bussen kan hij los wel honen, daarvoor hoeft het onderblok niet los.
tjah ..
[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-12-2012 17:20 ]
En hiermee heb je ook gelijk de reden dat die civic'jes zoveel olie gaan vebruiken, alu onderblokken en dat met te snel ver doortrekken of niet eens goed warm rijden is een recept voor ellende...
Verbaasd me wel dat zo'n alu blok er lang over doet. Ik weet wel dat de kop van een Busso blok van aluminium is en snel heet wordt. Het onderblok daarentegen is van gietijzer (corrigeer me als ik het fout heb hoor) en doet er wel lang over om warm te worden. Daarom is warmrijden ook zo belangrijk bij die blokken. Wel erg vervelend voor je dat je zo'n pech hebt met die 90.ing._Buttje schreef op maandag 24 december 2012 @ 17:20:
.. net terug van het motoren revisie bedrijf. Kop viel hem eigenlijk nog wel mee. Maar desondanks,
de kop,er hoeven geen andere klepzittingen in, slechts opslijpen.
- 1 andere klep (deze is krom)
- klepgeleiderbus lichtjes honen
- kop afpersen
- kop vlakken
en dan het onderblok,550 ex BTW aka 665 incl. BTW en dan doe ik het werk grotendeels zelf.
- 2 van 4 bussen honen
- 4 drijfstanglagers
- 4 sets zuigerveren
- 4 cilinderbus schims
- 4 cilinderbus rubbers
Er moeten 4 schims bij, onder iedere (natte) cilinderbus 1, om deze 0,05 mm op te hogen.
[afbeelding]
.. want je gelooft het niet, maar sterk overdreven stuiteren de lossen cilinderbussen op en neer in het blok en deze stalen bussen drukken dan iedere keer in het aluminium wat indeukt. Dus dat moet je opvullen om voldoende druk op de koppakking te krijgen. Ik heb al gezien dat mijn cilinderbussen namelijk niet boven het blok uitkomen en die moeten er juist 0,01 - 0,07 mm boven uit steken.
En verder, deze aluminium blokken zijn bijna niet warm te krijgen, dus je moet er zéér voorzichtig mee rijden. Misschien na 30 km pas eens op temperatuur, maar dan moet het ook nog niet vriezen, want dan krijg je ze gewoon niet op temperatuur. En als de motor loopt, dan wil je ook niet weten hoeveel het allemaal eigenlijk nog beweegt t.o.v. elkaar. Je denkt dat is een stom, dood metalen blok .. maar er zit vrij veel leven in eigenlijk! De bussen kunnen ook scheefzaken in het onderblok.
Afgesproken de bussen/zuigers van cilinder 3 en 4 te verwijderen om te kijken hoe die nu werkelijk zijn.
Pas dan weet je alles. De bussen kan hij los wel honen, daarvoor hoeft het onderblok niet los.
tjah ..
Over het algemeen rijd ik zelf meestal zo'n 20 km warm, pas dan kom ik boven de 3.000 toeren, max 4.000. Pas na een km of 30 durf ik de GTA wel open te trekken. Sommige noemen me een oud wijf met dat soort dingen, maar ik vind dat gewoon belangrijk.
[ Voor 5% gewijzigd door __1337__ op 24-12-2012 21:35 ]
mooie Alfa 146 1.6ie boxer voor 650 euro!! .. dat is geen geld. 99k gelopen!
[ Voor 30% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-12-2012 22:13 ]
Diesel zeker? Als ik met mijn 156 op de snelweg ga en ik rij keurig 120 dan zit ik al richting 3800 rpm__1337__ schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:34:
Over het algemeen rijd ik zelf meestal zo'n 20 km warm, pas dan kom ik boven de 3.000 toeren, max 4.000.
tjah, het is helaas noodzakelijk.Sommige noemen me een oud wijf met dat soort dingen, maar ik vind dat gewoon belangrijk.
Wat hij trouwens ook zei, een motor geeft vrijwel altijd de geest zodra je, na het vragen van prestaties ineens gas los laat. Dan valt de koelende werking van de brandstof weg en lopen de temperaturen op. Vandaar is snelwegwerk en dan ineens stoppen aan de pomp en *klik* sleutel om funest.
En al helemaal voor turbo's maar dat is omdat de smering stopt.
GTA ... 6-baking._Buttje schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:03:
Diesel zeker? Als ik met mijn 156 op de snelweg ga en ik rij keurig 120 dan zit ik al richting 3800 rpm
BMW 535D
/me schopt Harry
GTAing._Buttje schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:03:
[...]
Diesel zeker? Als ik met mijn 156 op de snelweg ga en ik rij keurig 120 dan zit ik al richting 3800 rpm
[...]
tjah, het is helaas noodzakelijk.
Wat hij trouwens ook zei, een motor geeft vrijwel altijd de geest zodra je, na het vragen van prestaties ineens gas los laat. Dan valt de koelende werking van de brandstof weg en lopen de temperaturen op. Vandaar is snelwegwerk en dan ineens stoppen aan de pomp en *klik* sleutel om funest.
En al helemaal voor turbo's maar dat is omdat de smering stopt.
Maar zo had ik de verkoelende werking van brandstof nog niet bekeken eigenlijk.. ik wist wel dat het gelijk uitzetten van de motor erg slecht is (ongeacht je een turbo hebt of niet), omdat de motor zijn hitte niet kwijt kan.
In feite scheelt me dat misschien een set zuiger/schraapveren a 125 euro ex BTW
Verwijderd
Kopen..... http://suchen.mobile.de/a...e&negativeFeatures=EXPORTGewoonWatSpulle schreef op maandag 24 december 2012 @ 16:21:
Ziet er uit als veel werk maar altijd de moeite waard een oude Alfa restaureren, neem de tijd, het is neem ik aan niet je daily driver
Kent iemand deze nog Sandro Nannini boos:
[video]
eerste zuiger eruit ..

en schoonmaken ..

en lege bussen ..

de ellende nader bekeken ..

roest voor het schoonmaken ..

en na het schoonmaken ..

nog steeds niet best

de 3e bus .. ook niet 100 punten maar an sich niet erg

en de laatste bus eruit

een leeg blok

de 4e bus .. zoals het hoort

een stil leven ..

^ let op het slijtplek op de zuiger. Dat is de 'duw' zijde zodra je een verbranding hebt, dan duwt de zuiger tegen de cilinder terwijl het de drijfstang en dus krukas probeert weg te drukken en daarmee de 1160kg van de 90
Maar even kijken of ik er morgen mee naar het revisie bedrijf kan gaan om te horen of deze bussen nog te redden zijn..
ik vermoed dat ie wel even een hoontje er doorheen wil halen, zo zei ie het zelf ook. Het is best wel ernstig. Was geen probleem en je hoeft ook niet direct overmaats spul erin, maar er zijn natuurlijk grenzen.Joopieboy schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:30:
Op het eerste oog lijkt het op oppervlakkige roest, je ziet de hoonsporen nog zitten dus ik zou zeggen de kans dat de bussen weer goed worden na alleen opnieuw honen zonder dat je echt overmaatst gaat zitten boren. Want zulke dikke beschadigingen zitten er nu ook weer niet in dat ik 1,2,3 kan zien van de foto.
Misschien dat ik vanmiddag het antwoord weet Ze zijn al dicht
[ Voor 51% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-12-2012 13:55 ]

Sinds gister ben ik samen met Rostvertol-Mil mede-eigenaar van een Alfa Romeo 75 2.0 TS voor trackdays \o/ Zit al een Recaro-stoel in met 6-punts gordel, een racestuurtje, de bodykit van een V6

Meer foto's hier.
[ Voor 24% gewijzigd door _eXistenZ_ op 28-12-2012 15:28 ]
There is no replacement for displacement!

4 cilinder is heerlijk voor op het circuit
.. toch , als de carrosserie hard is, zou je ook kunnen overwegen hem netjes te maken/houden. Zonde om een harde 75 op het circuit te vern****** Hoe is hij van dichtbij?
[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-12-2012 17:27 ]
Lekker bezig geweest! Zuigers zien er verder nog wel oke uit? Bussen lijken me toch wel schoon te krijgen? Is allemaal oppervlakte roest, toch?ing._Buttje schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:50:
[...]
ik vermoed dat ie wel even een hoontje er doorheen wil halen, zo zei ie het zelf ook. Het is best wel ernstig. Was geen probleem en je hoeft ook niet direct overmaats spul erin, maar er zijn natuurlijk grenzen.
Misschien dat ik vanmiddag het antwoord weet Ze zijn al dicht
Idd hele bultje meenemen naar hun en hopen op een mooi prijsje zodat je weer kunt rijden. Kun je later wel verder kijken wat je doet.
---RAWE CEEK!!!---
op zich wel-Sander- schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:50:
Lekker bezig geweest!
Ben ik niet geheel van overtuigd .. vandaar. Als er nieuwe bussen in moeten wordt het toch nog weer een duur verhaal denk ik. Maar we zullen zien ..Zuigers zien er verder nog wel oke uit? Bussen lijken me toch wel schoon te krijgen? Is allemaal oppervlakte roest, toch?
ik probeer maandag voor 10 uur weer in Lwd te zijn. Dan was hij er waarschijnlijk ook.Idd hele bultje meenemen naar hun
ja, restaureren klinkt leuk, maar ik heb noch de tijd noch het geld.en hopen op een mooi prijsje zodat je weer kunt rijden. Kun je later wel verder kijken wat je doet.
Eerst maar weer rijden, dan zien we wel wat de tijd brengt..
[ Voor 94% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-12-2012 23:35 ]
Altijd binnen gestaan en netjes warm gereden
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
altijd binnen gestaan geloof ik direct, maar netjes warm gereden? Warm up lap misschien en vooraf de motor een paar minuten 'warm' laten draaien.
Wel de ultieme track day car
[ Voor 71% gewijzigd door FastFred op 28-12-2012 23:45 ]

Nou, ik ben maandag met de bussen en zuigers van de 90 naar het motoren revisie bedrijf geweest. De zuigers vertonen slijtage aan de duw-zijde wat hij liever niet zag, maargoed. De bussen, hoewel die ene erg lelijk was, viel hem nog mee nadat hij met een schuurpapiertje er eventjes overheen ging. Dus, eventjes honen, nieuwe zuigerveren en dan moet het kunnen.
Helaas bleek het plaatsen van schims onder de cilinderbussen nu ineens niet mogelijk waar ik na ons vorige gesprek in de veronderstelling was, dat het wel kon. Dus om de zuigers dan voldoende boven het blok uit te laten steken blijft er niks anders over dan het blok uit te bouwen en weg te brengen. Dan moeten ze de krukas verwijderen, tapeinden verwijderen en dan vlakken. Daarna met nieuwe lagers de krukas weer terugplaatsen. Kosten ca. nog 240 (ex BTW!!) extra.
Al met al zit je dan al op zo'n 1000 euro. Dus dat lijkt me niet de bedoeling ..
Nog even nadenken of ik het dan probeer met alleen honen, zuigerveren, drijfstanglagers, kop afpersen, kop vlakken, nieuwe klep ..
Dus bijvoorbeeld buitenuit waar het pikkedonker is, en je wilt de auto langs de kant parkeren en aan één zijde de verlichting laten branden.
Volgens een handleiding moet het als volgt ..
Ook met het stuur in het stuurslot en het indrukken van knop A krijg ik mijn sleutel niet in de PARK stand gedraait .. al staat het wel gegraveerd in het contactslotBron: http://autoverhoeven.nl/a...8ab9159f51fd0297e236d.pdf
START-/CONTACTSLOT
CONTACTSLOT (fig. 11)
De sleutel kan in één van de volgende vier standen worden gezet:
– STOP: motor uit, sleutel uitneembaar,
CODE ingeschakeld en stuurslot geblokkeerd.
Enkele elektrische installaties werken (bijv. waarschuwingsknipperlichten).
– MAR: contact aan. CODE uitgeschakeld
en alle elektrische systemen worden van voedingsspanning voorzien.
– AVV: starten van de motor.
– PARK: motor uit, sleutel uitneembaar,
CODE ingeschakeld, stuurslot geblokkeerd,
parkeerverlichting gaat automatisch branden.
BELANGRIJK Om de sleutel in stand
PARK te draaien, moet knop (A) op het
contactslot worden ingedrukt.

iemand?
Moet werken zo, je zet hem op contact en druk dan dat knopje bij het contactslot in en draai hem naar park. Ff wiebelen met het stuur en sleutel/slot wil ook nog wel eens helpen aangezien bijna nooit die park stand gebruikt wordt.ing._Buttje schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 17:45:
Ook met het stuur in het stuurslot en het indrukken van knop A krijg ik mijn sleutel niet in de PARK stand gedraait .. al staat het wel gegraveerd in het contactslot
iemand?
Dan zou ik er niet aan beginnen. Een blok kan je beter in een keer goed bouwen, laat je iets liggen kan je dat binnen notime alsnog aan gaan pakken en kost het je meer tijd en geld.ing._Buttje schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 17:38:
Nog even nadenken of ik het dan probeer met alleen honen, zuigerveren, drijfstanglagers, kop afpersen, kop vlakken, nieuwe klep ..
Je hebt de 90 nu als 'extra'. Neem er dan de tijd voor en doe het goed (helaas kost dat ook geld). Hij hoeft tenslotte niet morgen klaar te zijn omdat je d'r mee naar je werk moet.
BMW 535D
http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=97458.0
de betaler vervuilt
Die zou ik beter op reserve kunnen leggen voor de 156
ja ik ook maar het moet wel betaald kunnen worden. Gezien de fratsen die ons kabinet uit haalt is het niet slim denk ik nu zomaar eventjes 1000 euro erin te steken. Qua timing komt het allemaal niet zo slim uit nu.Harry schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 07:29:
Ben het wel met Clithopias eens Buttje.
Maargoed .. ik moet er nog wat meer over nadenken .. heb er nog niet veel kans toe gehad.
Is alsnog duur.GA!S schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 08:48:
Op het 156 forum staat nog een compleet door HS opgebouwd blok te koop voor 800 euro. Misschien een betere optie?
http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=97458.0
Zit een rotte klepstoter op, dus die _moet_ vervangen worden. Daarvoor moet de nokkenas en dus de hele distributie eraf. Kost je dus ook nog extra. Geeft sowieso al te denken dat een redelijk recent gereviseerd blok zo snel al een kapotte klepstoter heeft...
de betaler vervuilt
van een 155/164 worden de 2.0 TS blokken wel omgebouwd naar een transaxle, maar die blokken zijn dan ook nog helemaal van aluminium, verder identiek aan 75. De 145/146/156 generatie is met gietijzeren onderblok en compleet anders van opbouw (boring/slag/afmeting) denk ik.
[ Voor 78% gewijzigd door Alfa Novanta op 02-01-2013 13:41 ]
en dus is 't zinnig om wel 600,- uit te geven, maar dan eigenlijk nogsteeds een net niet goed blok, of 400 meer en klaar? Wat de regering al dan niet gaat doen is min of meer bijzaak.ing._Buttje schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 09:13:
[...]
ja ik ook maar het moet wel betaald kunnen worden. Gezien de fratsen die ons kabinet uit haalt is het niet slim denk ik nu zomaar eventjes 1000 euro erin te steken. Qua timing komt het allemaal niet zo slim uit nu.
Maargoed .. ik moet er nog wat meer over nadenken .. heb er nog niet veel kans toe gehad.
Het enige dat hierin leidend (of lijdend
BMW 535D
---RAWE CEEK!!!---
Ik ga alleen dit keer niet 'uit voorzorg, voor de fun' de koppakking vervangen. Don't fix it if it aint broken (yet)
Hij gaf aan dat TS blokken doorgaans onverwoestbaar zijn en ook prima 300k tot 400k kunnen doen. Toch vaag dat ik dan tot 2x toe de koppakking er vantussen heb

Owjah, die gast van het motoren revisie bedrijf gaf nog aan dat dit geen pingelen was geweest. Bij de 2.0 carbs was het dat duidelijk wel, daar was door pingelen en de piekdruk van wel tot 60 TON de koppakking ringen doorboord waardoor dan bij de inlaatslag koelwater naar binnen werd getrokken om bij verbranding als de bekende witte pluim door de uitlaat te verdwijnen. Bij de 2.0 TS was de pakking gaan lekken tussen de kop en de pakking door, waarschijnlijk door onvoldoende druk tussen de pakking bus en kop.
[ Voor 44% gewijzigd door Alfa Novanta op 03-01-2013 08:24 ]
Als ik jou was zou ik nu gaan voor de beste oplossing, niet 600 euro erin stoppen waar ze zelf ook niet achter staan..
Als hij bij wijze van een week later weer ploft sla je jezelf voor je hoofd dat je niet gewacht hebt, om de andere 400 ook te betalen zodat je een goede motor had/hebt.
Vergeet niet dat je de luxe hebt dat het nu niet je dagelijkse auto is, dus als het iets langer duurt maakt dat niks uit. Maar ga wel voor een oplossing, (ruilmotor van Alfanord/revisie oude motor) waar je lang plezier van gaat hebben.