I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Misschien word het tijd dat ze daar in boodschappenwagentjes geen 3 liter V8 leggen, maar gewoon een normale motor, en in overige modellen ook gewoon een normale motor
Virussen? Scan ze hier!
Ja wel dus. Ik heb geen zin om eeeelke keer als ik 's een keer bij de Mac kom weer die standaard vraag te krijgen. Ik wil wat ik bestel, verder niks! Anders bestel ik het er wel bij of niet dan.chim0 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 17:15:
[...]
En is het zo erg om "Nee, bedankt." te zeggen dat het het einde van de wereld is? Je krijgt hem toch niet door je strot gedouwd of wel?
Opdringerige verkoop is dat. Of dat nou bij de Mac, de Shell, de koffietent of waar dan ook is.
Als ik shag ga halen, wacht ik toch ook niet af tot de cassiere vraagt of ik er vloei bij wil
Gelukkig vragen ze bij de sigarettenboer nog niet of je er ook een aansteker bij wilt.

Maar als je het heel eerlijk wilt doen moet je het ook omrekenen naar verbruik, onze wagens zijn 3x zo zuinig als die van hen. Een verbruik van 1:15 is hier niets bijzonders, daar zal het eerder de uitzondering zijn.AlexanderB schreef op maandag 17 januari 2011 @ 17:54:
johklopt.. mja, als je ze dan verteld hoe de prijs hier is (sommige plaatsen ruim over de 1.60 de liter, daar is t alweer gezakt naar 40-45 cent de liter) dan snappen ze t niet, ze kunnen dr gewoon niet bij dat dat hier zo duur is..
Mede natuurlijk door die brakke brandstof van hun daar (RON85 tot RON91, afhankelijk van staat geloof ik, tegen RON95+ hier).
Als je dat bedrag dus per kilometer die je ermee kan rijden per liter zou berekenen zou het verschil dus al een stuk kleiner worden.
Virussen? Scan ze hier!
Ze gebruiken daar MON, en die werkt anders:wildhagen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 18:01:
[...]
Mede natuurlijk door die brakke brandstof van hun daar (RON85 tot RON91, afhankelijk van staat geloof ik, tegen RON95+ hier).
RON | MON |
91 | 82 |
95 | 86 |
98 | 90 |
Wikipedia: Octane rating
Bij de Total hier vragen ze het ook elke keer opnieuw: "Wilt u gebruik maken van de weekaanbieding?" Gelukkig vragen ze het maar één keer en de vaste medewerkers die me kennen vragen het niet meer omdat ik er nooit gebruik van maak. Bij de Mac loop ik tegen andere dingen aan, die IMHO veel vervelender zijn, zoals:AzzKickah schreef op maandag 17 januari 2011 @ 17:54:
[...]
Ja wel dus. Ik heb geen zin om eeeelke keer als ik 's een keer bij de Mac kom weer die standaard vraag te krijgen. Ik wil wat ik bestel, verder niks! Anders bestel ik het er wel bij of niet dan.
Opdringerige verkoop is dat. Of dat nou bij de Mac, de Shell, de koffietent of waar dan ook is.
Als ik shag ga halen, wacht ik toch ook niet af tot de cassiere vraagt of ik er vloei bij wilIk zeg: 'Mag ik een pakje Drum Original met Mascotte.'
Gelukkig vragen ze bij de sigarettenboer nog niet of je er ook een aansteker bij wilt.
Ik: Mag ik een hamburger-Happymeal, met cola, twee frietsaus, danoontje en een McKroket?
MacMedewerker: Wat voor Happymeal?
Ik: Hamburger.
MM: Wat voor drinken lust u erbij?
Ik: Cola....'zucht'
MM: Frietsaus erbij?
Ik: Twee....'hardere zucht'
MM: Wat voor toetje lust u erbij?
Ik: Danoontje....'pfffff'
MM: Was uw bestelling zo compleet?
Ik: Nee, nog een McKroket.
MM: Menu?
Ik: Nee, anders zeg ik dat wel.....'hele diepe harde zucht'
MM: Was uw bestelling zo compleet?
Ik: Ja.
MM: Dat is dan zoveel euro...
Bovenstaande gang van zaken vind ik veel irritanter, ik schaam me dan bijna dat ik tot dezelfde soort behoor als degene achter de kassa
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Niemand dwingt je er iets te kopen.Peenutzz schreef op maandag 17 januari 2011 @ 18:34:
[...]
Bovenstaande gang van zaken vind ik veel irritanter, ik schaam me dan bijna dat ik tot dezelfde soort behoor als degene achter de kassa
Serieus, jullie overdrijven echt erg en volgens mij probeer je meer interessant over te komen dan dat je het daadwerkelijk irritant vindt.
Klopt.
Dat vind jij.Serieus, jullie overdrijven echt erg
Tegen wie heb je het hier? Als het tegen mij is: Ja ik vind het vreselijk irritant als iemand iets simpels als een kleine bestelling opnemen niet kan zonder het standaard riedeltje te gebruiken. Ik kan het namelijk ook.en volgens mij probeer je meer interessant over te komen dan dat je het daadwerkelijk irritant vindt.
Opdringerige verkoop vind ik altijd irritant, of het nu gaat om aanbiedingen bij de pomp, of van die (o.a.)Veronica- of Telegraafaansmeerders in de stad, of mensen aan de deur, laat me alsjeblieft met rust, als ik iets wil, dan regel ik dat zelf wel.
Sorry hoor maar ik vind het echt super overdreven. Het is totaal niet opdringerig en hoort gewoon bij zijn werk. Als je er niet tegen kan, nogmaals niemand dwingt je erheen te gaan.

Het blijft meestal niet bij een keertje vragen, zeker niet bij de straataansmeerders. Die blijven aan de gang.chim0 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 19:00:
Ooooe, opdringerig hoor! Bijna levensbedreigend! Stel je voor zeg, dat iemand je iets vraagt en je moet nee zeggen.
Dit slaat compleet nergens op.Waarom sluit je jezelf niet op in een bunker als je bang bent voor mensen?
Als jij niet tegen mensen kan die sneller geïrriteerd zijn dan jij (door wat dan ook), lees dit topic dan gewoon niet. Je begint irritant te wordenSorry hoor maar ik vind het echt super overdreven. Het is totaal niet opdringerig en hoort gewoon bij zijn werk. Als je er niet tegen kan, nogmaals niemand dwingt je erheen te gaan.
In het voorbeeld van Peenutzz gaat het niet over 'nee' zeggen op vragen om extra te verkopen, maar om onnodige vragen, doordat iemand niet luistert. Dat zou mij ook mateloos irriteren en is geen teken van klantvriendelijkheid. Laat dat nu juist iets zijn waar de Mac stevig op inzet, maar kennelijk blijft dat hangen in een riedeltje opdreunen zonder te luisteren naar de klant.chim0 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 19:00:
Ooooe, opdringerig hoor! Bijna levensbedreigend! Stel je voor zeg, dat iemand je iets vraagt en je moet nee zeggen. Waarom sluit je jezelf niet op in een bunker als je bang bent voor mensen?
Sorry hoor maar ik vind het echt super overdreven. Het is totaal niet opdringerig en hoort gewoon bij zijn werk. Als je er niet tegen kan, nogmaals niemand dwingt je erheen te gaan.
Overigens zijn die vragen om extra te verkopen ook ergerlijk...maar dat is persoonlijk natuurlijk
Laatst 1 keer, min of meer voor nood, bij de snelwegpomp getankt. Na 10 euro ben ik gestopt met vullen. Medewerker vd shop: "Zit hij al vol voor 10 euro?" Mijn reactie: "Nee, alles behalve. Maar tegen de achterlijke tarieven die jullie hier hanteren gooi ik hem niet vol. Er zit nu genoeg in om een tankstation met enigsinds normale prijzen te halen." Bekijk het ff met je bijdehante opmerking..
Een heel enkele keer dat ik eens bij een benzinepomp stop voor een flesje Fanta en een gehaktbal, als ik tijdens een lange rit trek/dorst krijg
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Anoniem: 172410
Helaas heb je wel een beetje gelijk. Na een hele slechte ervaring met de MediaMarkt koop ik daar ook niet meer, maar ik merk dat ik met dit soort 'principes' vrij zeldzaam ben. Dat betekent inderdaad wel dat ik moet omlopen of een paar euro meer moet betalen, maar als ik daar iemand die me wel serieus neemt voor terugkrijg doe ik dat graag.Pooh schreef op maandag 17 januari 2011 @ 17:21:
In het algemeen zie je dat in Nederland maar 1 ding telt: prijs. En daarna gaat iedereen klagen over de belabberde service, zonder daadwerkelijk weg te lopen. Als je service wilt, selecteer dan op service! Laat alles links liggen waar het serviceniveau je niet bevalt, en betaal voor de kwaliteit die je elders krijgt.
Enige uitzondering die ik maak is als ik het niet kan vinden bij iemand anders, maar dan leveren ze ook een service die anderen blijkbaar niet kunnen leveren. Dat komt gelukkig eigenlijk niet voor.
Alhoewel dat wel irritant is, is dat makkelijk te omzeilen:Peenutzz schreef op maandag 17 januari 2011 @ 18:34:
[...]
Bij de Total hier vragen ze het ook elke keer opnieuw: "Wilt u gebruik maken van de weekaanbieding?" Gelukkig vragen ze het maar één keer en de vaste medewerkers die me kennen vragen het niet meer omdat ik er nooit gebruik van maak. Bij de Mac loop ik tegen andere dingen aan, die IMHO veel vervelender zijn, zoals:
*moet bestelling meerdere keren oplezen, verhaal ingekort om quote te verkleinen*
Zeg het niet zo snel en laat ze het opschrijven/verwerken. Niemand kan zoiets onthouden als je dat opeens opleest, zeker niet als je daar als een zoutzak staat voor paar euro per uur, bestellingen te ontvangen van zeurende klanten.
Bij friettenten heb ik ook altijd mijn bestelling klaar staan om op te lezen binnen 2 seconde, maar toch stop ik na ieder product zodat ze het kunnen opschrijven/verwerken. Het is irritant, maar niet bepaald vreemd. Zou jij het beter doen bij het zeer motiverende baantje om bestellingen aan te nemen van klanten?
verkeerde forum, je zocht waarschijnlijk deze: http://forum.fok.nl/chim0 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 19:00:
Ooooe, opdringerig hoor! Bijna levensbedreigend! Stel je voor zeg, dat iemand je iets vraagt en je moet nee zeggen. Waarom sluit je jezelf niet op in een bunker als je bang bent voor mensen?
[ Voor 42% gewijzigd door Gamebuster op 18-01-2011 01:12 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Ik was in '99 daar op vakantie, en sprak een Nederlands stel wat ook op vakantie was.AlexanderB schreef op maandag 17 januari 2011 @ 17:48:
ik amerika gingen ze huilen toen de benzine omgerekend zo'n 60 eurocent de liter kostte..
Hij: Nou, en dan zeggen ze dat het hier zo goedkoop is, maar het scheelt amper wat...
Ik: En je weet dat 1 galon gewoon 3,8 liter is?
Hij: Oh, da's inderdaad wel goedkoop dan ja
Ey!! Macarena \o/
Als ik bij de friettent op dezelfde manier een vergelijkbare bestelling opnoem gaat het altijd goed, zonder extra vragen, dus aan mijn eigen snelheid ligt het nietGamebuster schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 01:08:
[...]
Alhoewel dat wel irritant is, is dat makkelijk te omzeilen:
Zeg het niet zo snel en laat ze het opschrijven/verwerken. Niemand kan zoiets onthouden als je dat opeens opleest, zeker niet als je daar als een zoutzak staat voor paar euro per uur, bestellingen te ontvangen van zeurende klanten.
Bij friettenten heb ik ook altijd mijn bestelling klaar staan om op te lezen binnen 2 seconde, maar toch stop ik na ieder product zodat ze het kunnen opschrijven/verwerken. Het is irritant, maar niet bepaald vreemd. Zou jij het beter doen bij het zeer motiverende baantje om bestellingen aan te nemen van klanten?
Personeel is daar ook meestal wat anders; meestal zijn dat familiebedrijfjes waarbij het personeel iets meer gemotiveerd is en er ook wat minder klanten komen, waardoor het minder snel saai/vervelend wordt.Peenutzz schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 01:31:
[...]
Als ik bij de friettent op dezelfde manier een vergelijkbare bestelling opnoem gaat het altijd goed, zonder extra vragen, dus aan mijn eigen snelheid ligt het niet
There, fixed it I did. In de horeca heb je juist liever veel klanten, een rustige dag duurt heel erg lang. Natuurlijk zitten er wel grenzen aan, kerstdrukte is ook niet iedere dag leuk.Gamebuster schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 01:34:
en er ook wat minder meer klanten komen, waardoor het minder snel saai/vervelend wordt.
Je vraag klopt niet. Het is meer: Waarom is het hier zo idioot duur.Gamebuster schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 01:20:
Waarom is het daar zoveel goedkoper dan?
De accijns op brandstof is hier uitermate hoog, het meeste geld gaat rechtstreeks de staatskas in. Shell heeft in het verleden wel eens de prijzen gespecificeerd op de bon gezet, hoeveel er eigenlijk richting de kas ging, en daar was de regering niet zo happy mee.
Dat was in 1999 trouwens. Toen de benzine heel zo duur nog niet was vergeleken met nu:
Bron: NRCShell vermeldt accijns op bon
ROTTERDAM, 28 DEC. Shell wil zijn klanten er op wijzen dat de overheid de belangrijkste veroorzaker is van de stijgende brandstofprijzen. Het adviseert zijn 750 pompstationhouders de volgende tekst op de kassabon af te drukken: 'Als u voor ƒ60 benzine tankt, betaalt u ruim ƒ40 belasting.
Dat houd in dat de belasting toen al 200% was (en dat noemen ze dan accijns). 2/3 accijns, voor 1/3 aan product

Eigenlijk te schofterig voor woorden. 12 jaar verder zal de accijns nog wel hoger zijn dan 200%
Ey!! Macarena \o/
Ey!! Macarena \o/
Belastingen over heffingen, een populair trucje inderdaad. Dat zijn praktijken die ik dan wel weer vind rieken naar oplichting, want dan gaat het natuurlijk heel snel heel hard.RaZ schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 02:15:
Zo ging het in de horeca ook: De regering zei dat de horeca de euro niet mocht misbruiken om de prijzen te verhogen. En dat deed de horeca ook niet. Want de regering gooide toen de accijns voor alcohol omhoog. Dat is gewoon de schuld in andermans schoenen schuiven. De inkoopprijs steeg daardoor, waardoor automatisch de BTW ook meesteeg, een dubbele verhoging dus.
Dat er dikke accijnzen op brandstof zitten is mij bekend.Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 02:04:
Heeft LauPro ook gelijk z'n echte maffia te pakken
Het voorgestelde rekeningrijden zal duurder zijn dan een accijns op brandstof. Bovendien stimuleert het mensen niet om weinig brandstof te verbruiken - iets dat het huidige systeem het wel doet op wat leaserijders na. Je kan met 200 km/u van Utrecht naar Amsterdam gaan, maar dan rij je nog maar 1:2-1:3. Dan heb je voor 40km opeens 15-10 liter nodig ipv 3-4 liter.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Rekeningrijden is al lang weer exitLauPro schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 02:45:
Het voorgestelde rekeningrijden zal duurder zijn dan een accijns op brandstof. Bovendien stimuleert het mensen niet om weinig brandstof te verbruiken - iets dat het huidige systeem het wel doet op wat leaserijders na. Je kan met 200 km/u van Utrecht naar Amsterdam gaan, maar dan rij je nog maar 1:2-1:3. Dan heb je voor 40km opeens 15-10 liter nodig ipv 3-4 liter.
Maargoed, jij beweert dat van 2/3 van de totale brandstofomzet zo'n systeem niet gefinancierd kan worden? Dat lijkt me eerlijk gezegd wat sterk hoor, ondanks dat het een omvangrijk en prijzig systeem zal zijn.
Op zich ben ik het met je opmerking wat brandstofverbruik betreft eens, behalve dat een auto die stilstaat natuurlijk ook niets verbruikt. Ik geloof nooit dat mensen nu niet hard rijden omdat ze dan veel verbruiken, het is eerder de angst voor boetes en die zijn er dan nog steeds. Het rijgedrag zal dus niet erg veranderen (misschien iets). Sowieso zouden voor zover ik begrijp zuiniger auto's ook lagere kilometerkosten, dus enige stimulus is er dan zeker nog wel.
Er is zeker wel een verschil tussen sportief rijden en zuinig rijden. Mijn voorbeeld was even in het extreme.
Er zal toch ergens belasting moeten worden geheven, ik heb liever dat er een dubbeltje extra belasting op komt dan dat dat dubbeltje naar de pomphouder gaat.
Dus jij zegt nu dat je tweederde van de prijs per liter naar de overheid wel prima vindt en het zelfs nog wel meer mag zijn, maar dat 4 cent extra voor een snelwegpomp maffiapraktijken zijn volgens jou.LauPro schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 03:06:
Er zal toch ergens belasting moeten worden geheven, ik heb liever dat er een dubbeltje extra belasting op komt dan dat dat dubbeltje naar de pomphouder gaat.
Rare insteek heb jij
Dus als de accijns zou zakken, en de tankstations zouden niet zakken, gaat dat regelrecht de pomphouders broekzak in.
Ey!! Macarena \o/
Mooi verhaal en ook wel met een kern van waarheid, maar de concurrentie in de benzinewereld is veel te groot. Dat lukt niet zonder prijsafspraken en die zijn nou net weer verboten.RaZ schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 03:17:
Dus als de accijns zou zakken, en de tankstations zouden niet zakken, gaat dat regelrecht de pomphouders broekzak in.
True, maar dan krijg je na verloop van tijd weer monsterboetes en ligt het geld alsnog bij de overheid. De consument is hoe dan ook wel de lulBoudewijn schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 03:23:
Verboden != non-existent.
Technisch gezien heb je wel gelijk, natuurlijk komt het daar altijd op neer, maar op één of andere manier heb ik toch niet het idee dat dat in de praktijk zo werkt. Niet in de laatste plaats omdat de overheid een onbehouden grote overhead heeft waardoor ik het beter gelijk zelf in mijn zak kan houden dan er vier incompetente ambtenaren van te betalen.Boudewijn schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 03:29:
Hoezo dat? Geld dat bij de overheid ligt komt al dan niet via-via weer terug bij de burger?
Een belastingkorting levert niet meer ambtenaren op?
Nee, dat moest er nog eens bij komenBoudewijn schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 03:39:
Een belastingkorting levert niet meer ambtenaren op?
Goed hè, ik oefen 's avonds voor de spiegelWat een prachtig populistische opmerking.

Feit is wel dat de overhead van de overheid (
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-01-2011 03:46 ]
Ik las zoveel onzinnig commentaar dat ik gewoon moest kiezen waar ik op ging reageren. Gefeliciteerd, je bent de klos.AzzKickah schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:45:
Bij de Shell bij mij in de buurt doet die trut de persoon achter de kassa dat ook, elke keer weer.
Ik kom binnen om te betalen, dus ik zeg mijn pompnummer.
OK *bliepbliep op kassa*, wilt u misschien een pakje kauwgom/twix/flesje cola/whatever voor 1 euro?
Eh.. nee?
Dat is mij ook al zo vaak gevraagd dat ik nu op een arrogante manier die 'Nee' antwoord. Echt met zo'n onderliggende toon van 'Heb ik daar om gevraagd dan??'
Dan vraagt ze het echt niet nog een keer, want ze/de kassapersoon voelt zich meteen dom als je op die manier antwoord.
Zelfde bij bijv. de Mac. 'Mag ik 1 BigMac?'
'Wilt u daar een grote cola bij?'
wtf'Nee.'
Bij de Mac heb ik overigens wel eens letterlijk gezegd 'Als ik drinken wil dan bestel ik dat wel.'
Zo vermoeiend.
Allereerst is iemand achter de kassa geen trut dan wel een persoon maar een meisje of mevrouw. Van iemand die voor de kassa staat zeg je ook niet dat het een eikel dan wel een boerenlul is.
Dat er gevraagd wordt of je nog iets anders wilt kan een oorzaak hebben. Misschien dat jij er dom, verward of vergeetachtig uitziet.
Vraag de pompbediende eens wat zij denkt van jouw arrogante gedrag. Misschien denkt ze wel, kijk daar heb je die hufter weer die ondanks alles toch weer hier aan de pomp stond.
Overigens zijn figuren zoals jij heel eenvoudig door een pompbediende aan te pakken hoor. Mogelijkheden in overvloed om je langer op het station te laten verblijven als je wilt.
Behandel de mensen zoals jij graag behandelt wordt, daar bereik je veel meer mee ipv dat stupide gedrag dat je hier beschrijft.
ARME AOW’er
Ik was er zo zat van dat ik vroeg waarom ze dat toch telkens aan mij vroegen, toen zei de vrouw achter de balie dat dit verplicht was.
Bij andere pompen heb ik het nog nooit gehoord, alleen bij de shell en ik tank bij de GULF, BP, TINQ, TOTAL en de SHELL.
Heel toevallig heb ik vannavond nog bij de SHELL getankt, en voor het eerst sinds een jaar ofzo werd mij niet gevraagt naar de aanbieding, normaal gesproken zit er overdag zo'n dikke oudere dame, nu zat er een jonge student en ik zei meteen Goh wat goed je vraagt me niet eens naar de aanbieding ik zei dat ik dat altijd erg irritant vond, dat hoorde hij idd heel vaak zei hij en vond het zelf ook onzin.
Dat is het punt nu net, men moet mensen met respect behandelen. Dat is dus niet keer op keer naar de bekende weg vragen bij vaste klanten en ook niet vier keer dezelfde vraag stellenGuardian Angel schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 04:58:
Behandel de mensen zoals jij graag behandelt wordt, daar bereik je veel meer mee ipv dat stupide gedrag dat je hier beschrijft.
Dat er instructies zijn om te vragen of men van een aanbieding gebruik wil maken zal op sommige stations best kloppen en ik zie daar ook geen probleem in. Dat doen alle maatschappijen en is niet specifiek voor een Shellpomp.
Eens in de zoveel tijd is er een actie waarbij in veel gevallen het doel is de klantvriendelijkheid te verbeteren wat uiteraard ook weer de shopomzet zal moeten verhogen. Logisch, als kleine pomphouder is de winst op de brandstoffen erg laag en soms niet eens kostendekkend. De winst moet uit de shop komen. De laatste cijfers die ik ken zijn 25/75%.
.
ARME AOW’er
Daar hebben we weer zo'n 'mij overkomt het nooit dus het is overdreven'-reactie. Er zijn al meerdere mensen met dezelfde ervaring, dus dat zal wel meevallen. Jezelf als maatgevend voor de hele rest van de wereld achten is ook niet heul respectvol hoorGuardian Angel schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 08:50:
Nou en? Mij stellen ze nooit 4 x dezelfde vraag, zelfs geen drie of twee maal. Het verhaal van de TS is schromelijk overdreven.
Je geeft zelf aan dat de shop de grootste winstmarges heeft, dus het is zeer aannemelijk dat dat ook gepusht wordt.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-01-2011 08:57 ]
ARME AOW’er
Mij gebeurt het ook wel eens,sta je bij de kassa:
>Wilt u gebruik maken van de aanbieding
<Nee hoor, dank(u/je)wel
>Zeker weten
>Jaa zeker weten
Als ik dan naar mijn auto loop denk nog pfff wat een gezeur. Maar zodra ik zit kan ik me er al niet meer druk om maken eigenlijk
Wat, één pompbediende die het niet doet?Guardian Angel schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 09:15:
20 jaar ervaring met werken bij een station telt mee hoor. Niet ik maar Mw. GA. Buurvrouw 25 jaar Texaco en daar is het niet anders.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
[ Voor 95% gewijzigd door Guardian Angel op 18-01-2011 09:34 ]
ARME AOW’er
ARME AOW’er
Echter verkoopster 3 moet het altijd vragen en die heb ik al veel afkeurende blikken gegeven, iets wat ik zeer irritant vond was toen ze kika fond sleutelhangers verkochten, uit good wil heb ik wel gehapt. Maar die griet vroeg toen ik de volgende dag weer langs kwam gewoon hetzelfde! Toen heb ik zonder lach eruit gejakkerd: “je valt in herhaling, heb je zon slecht geheugen? die sleutelhanger heb je me al aangesmeerd ” me geld neer gepleurd en terwijl ik me hoofd al had omgedraaid gemeld “hou het wisselgeld” maarja dat was 20 cent. Zie je het al voor je dat zon pipo 2 langs je huis komt met een collectebus? Wordt je niet blij van want die creëren altijd weer zon sfeer van; mannetje gewoon betalen anders ben je de klootzak van de beurt en nu was ik die sjonnie van wachtrij.
En deze persoon vraagt elke keer weer of ik de dag aanbieding wil, het gaat wel op zon verplichte manier van “zucht ja ik moet even vragen”. Achja ik denk dan maar; mijn baan is minder kansloos.
http://www.twitch.tv/jannustitannus
[ Voor 3% gewijzigd door SithWarrior op 18-01-2011 09:48 ]
You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?
Guardian Angel schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 04:58:
Heel apart, van die mensen die een bepaalde ervaring niet hebben en dan vervolgens hun eigen ervaring als de waarheid gaan zien.Guardian Angel schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 08:50:
Nou en? Mij stellen ze nooit 4 x dezelfde vraag, zelfs geen drie of twee maal. Het verhaal van de TS is schromelijk overdreven.
Maar goed, in het kader van mensen behandelen zoals je zelf graag behandelt wordt :
Mijn vrouw heeft geen 20 jaar ervaring bij een tankstation en mijn buurvrouw geen 25 jaar bij de Texaco.
Met andere woorden, jouw verhaal is schromelijk overdreven.
Ik heb het overigens al redelijk wat keren IRL gehoord dat mensen zich ergeren aan deze vorm van upselling. Jouw opmerking dat Tweakers zich meer zouden ergeren is dan ook schromelijk overdreven.
Dat geldt natuurlijk ook voor de TS en voor jou, niet alleen voor mij.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:06:
Heel apart, van die mensen die een bepaalde ervaring niet hebben en dan vervolgens hun eigen ervaring als de waarheid gaan zien.
Dat JIJ dit al redelijk keren hebt meegemaakt wil niet zeggen dat dit een vast verschijnsel is bij elke benzinepomp, sterker nog, het kan bij dezelfde pomp verschillen.Maar goed, in het kader van mensen behandelen zoals je zelf graag behandelt wordt :
Mijn vrouw heeft geen 20 jaar ervaring bij een tankstation en mijn buurvrouw geen 25 jaar bij de Texaco.
Met andere woorden, jouw verhaal is schromelijk overdreven.
Ik heb het overigens al redelijk wat keren IRL gehoord dat mensen zich ergeren aan deze vorm van upselling. Jouw opmerking dat Tweakers zich meer zouden ergeren is dan ook schromelijk overdreven.
Als een webshop je niet bevalt dan ga je ergens anders, als je reisbureau niet bevalt dan ga je ergens anders, als een winkel....... enz.
M.a.w. bevalt de bediening bij een pomp niet dan ga je toch ook ergens anders? Je kunt ook naar de eigenaar cq. de stationmanager stappen als het je, zoals de TS, zo hoog zit dat zelfs een topic op GoT wordt geopend om de frustraties over een pompbediende kwijt te kunnen.
Guttegut wat een voorpaginanieuws.
ARME AOW’er
Afhankelijk van de orders van hogerhand, de ervaring van de persoon in kwestie, de marge op de core business, en de financiele situatie van de uitbater wordt het je op een bepaalde manier gevraagd.
Even in het algemeen, in plaats van je te irriteren en er op een forum er over te schrijven is het misschien een beter idee om het fenomeen bij de persoon neer te leggen die aan hinderlijke upselling doet. Dus in plaats van geirriteerd raken, zuchten of sarcastisch worden, aangeven dat je het niet prettig vind om vier keer dezelfde vraag te moeten beantwoorden en dat het bij jou averrechts werkt.
Edit: met betrekking tot het laatste is GA me voor
[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 18-01-2011 12:39 ]
Voor de TS en voor mij?Guardian Angel schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:34:
[...]
Dat geldt natuurlijk ook voor de TS en voor jou, niet alleen voor mij.
Best knap als ik de TS ben
Letterlijk uit het eerste bericht waarmee dit topic gestart is :Dat JIJ dit al redelijk keren hebt meegemaakt wil niet zeggen dat dit een vast verschijnsel is bij elke benzinepomp, sterker nog, het kan bij dezelfde pomp verschillen.
Normaal gesproken is één keer nee voldoende, kan er verder betaald worden en is het klaar.
Nergens in dat bericht staat dat dit een vast verschijnsel is, dat zijn jouw woorden en dan durf je ook nog te beweren dat ik schromelijk aan het overdrijven ben?
Ooit wel eens gehoord van een tankpas?Als een webshop je niet bevalt dan ga je ergens anders, als je reisbureau niet bevalt dan ga je ergens anders, als een winkel....... enz.
M.a.w. bevalt de bediening bij een pomp niet dan ga je toch ook ergens anders? Je kunt ook naar de eigenaar cq. de stationmanager stappen als het je, zoals de TS, zo hoog zit dat zelfs een topic op GoT wordt geopend om de frustraties over een pompbediende kwijt te kunnen.
Ook iets wat overigens al meerdere keren genoemd is in de hele discussie.
En zoals ik hierboven al aangaf zijn de TS en ik dezelfde persoon.
Voor wat betreft het openen van een topic, letterlijk uit het eerste bericht :
Ben gewoon nieuwsgierig, zijn er mensen met soortgelijke ervaringen en is het inderdaad alleen/voornamelijk Shell waar dit gebeurt?
Als jij dat wilt lezen/zien als een topic gestart om frustraties over een pompbediende kwijt te kunnen is dat jouw probleem.
Daarnaast als het puur over de bediende danwel een bepaald station was gegaan was het een kleinigheid om erbij te zetten wanneer het precies gebeurt was en bij welk station.
Guttegut wat een commenaar, beetje jammer alleen dat je niet leest waar je nu eigenlijk op reageert met als gevolg commentaar op zaken die TS/ondergetekende helemaal niet beweerd heeft.Guttegut wat een voorpaginanieuws.
Dan nog wat anders, voor wat betreft upselling bij uit eten gaan ben ik persoonlijk van mening dat dat echt appels en peren is en niet vergeleken kan worden met de upselling waar het hier over gaat.
Bij upselling in een restaurant / drivethrough keten is er een relatie tussen het produkt wat je koopt en datgene wat men via upselling wil verkopen.
De relatie eten en drinken, patat met mayonaise is wat mij betreft veel duidelijker aanwezig dan de relatie drinken/snoepgoed en benzine.
[ Voor 10% gewijzigd door ninjazx9r98 op 18-01-2011 13:58 . Reden: Aanvulling mbt upselling ]
Het hebben van een Shell-tankpas geeft je de gelegenheid om ook bij een ander Shellstation te tanken tenzij het en zgn localpas is die stationsgebonden is. Die vind je vnl bij kleinere stations waarvan Shell niet de eigenaar is. Overigens draaien deze stations logischerwijs graag mee met dit soort verkoopbevorende acties. Omdat jij ook elders tankt kun je de betreffende pomp wel degelijk 'straffen' voor hun gedrag.
Upselling is ontstaan uit een behoefte omdat automobilsten het niet prettig vonden van de snelweg af te moeten om in een dorpje of stad wat eten en drinken te kopen. De tankstations, in het verleden meestal al gelegen bij een rustplaats voorzagen in die behoefte.
Je kunt aan de neus van iemand niet zien of er wel of geen behoefte is aan een reep, fles water e.d. en daarom vraagt men het. Het lijkt mij overdreven dat iemand dat 4x vraagt. Maar misschien dacht de bediende in kwestie dat je het niet het verstaan. Ik was er niet bij dus weet ik dat niet.
Je zult trouwens versteld staan hoeveel mensen na het afrekenen op het idee komen een reep of wat dan ook te nemen. Je zou het dus ook nog kunnen zien als een service naar de klant toe. Het is onmogelijk bij een grote pomp alle vaste klanten te onthouden.
Dat jij iemand die daar werkt onthoudt is logisch, pomp=bediende. Andersom is veel moeilijker.
Nogmaals, het soort dingen op een servicestation waar jij een hekel aan hebt zul je bij elk merk vinden.
ARME AOW’er
Wat jij beschrijft is een service die uit de, ook voor mij begrijpelijke, behoefte van een automobilist bestaat. Tot daar volg ik je, maar het ook verkopen van etenswaren, autolampjes, kaarten en wc-faciliteiten is niet upselling.
Upselling is dus ongevraagd, actief een artikel willen verkopen. Dus niet alleen zo'n bordje vol in je neus, maar vervolgens ook nog een compleet irrelevante vraag waarbij ik denk; als ik nu
"ja zeg heb ik geen eigen mening". Hoeveel mensen voelen zich daadwerkelijk goed geholpen ipv wtf heb ik nou weer gekocht?
Daarnaast, wie denkt Shell (insert andere olieboer) te zijn dat ik zou vergeten dat ik wel eens honger zou kunnen hebben of wat ik lekker vind?
Ik heb zelfs al een paar keer gehad dat ik zelf uit eigen initiatief een pakje Sportlife uit het normale rek pak omdat ik die zelf lekker vind en zélf behoefte aan hebt; gaat die clown aan de counter vragen of ik niet liever freedent of stimorol (wat het dan ook was) wil die uitgestald naast de pin-automaat naast me ligt......en nog duurder is ook (dus money wise probeert ie me ook niet te helpen)
DONDER OP denk ik dan, maar ik zeg; nee bedankt ik weet wel wat ik zelf lekker vind....
Het hele idee van service verlenen; hij/zij probeert me iets aan te smeren waar ik duidelijk niet voor kom. Het is vaak nonsense troep artikelen waarvan ik het meestal al denk: "uit welke doelgroep haalt zo'n uitgevonden reep zijn bestaansrecht".
Maar ja, ik vind het ook reuze irritant; net zo irritant als jehova-getuigen, streetsellers (in winkelstraten) en telemarketeers. Ik weet zelf wel waar ik behoefte aan heb; laat me met rust en gewoon me ding doen.
Daar waar ik kan ga ik graag naar andere pompen, maar ik tank gas dus ik kan geen onbemande hebben en in regionen is het allemaal Shell.....
Of vind je het ook geen probleem dat je voordat je je rekening in een restaurant krijgt, eerst nog een heel aanbod van tandpasta's en tandenborstels krijgt, want men verwacht dat jij je tanden nog wel gaat poetsen? raakt kant noch wal niet?
Maar ik ben sowieso meer het type; ik weet wat ik wil en wat ik nodig heb en daar heb ik anderen niet voor nodig. Dus geef mij me ding en ga aub niet zo opdringerig staan doen.
Ow en dan nog deze discussie:
Zoals ik zelf al aan het begin van dit topic aangaf; het is een bedrijfsbeleid, althans voor Shell wee tikhet zeker omdat ik de regiomanager van Gelderland-Zuid ken. Ik heb hem hier wel eens over aangesproken, juist omdat ik dacht zo 'verschil' te kunnen maken, maar het is marketing policy, dus die 50 klachten per jaar zal ze er niet vanaf helpen. tegen vallende verkoop resultaten welDat JIJ dit al redelijk keren hebt meegemaakt wil niet zeggen dat dit een vast verschijnsel is bij elke benzinepomp, sterker nog, het kan bij dezelfde pomp verschillen.
Ik ken ook de motivatie van dit systeem. He tis dus niet toevallig alleen bij mij en de TS; het is een structureel toegepaste methode door Shell.
[ Voor 36% gewijzigd door Seesar op 18-01-2011 17:09 ]
T60P Widescreen
Bij de Mac vind ik het logisch dat men vraagt of je er frietsaus bij wil. Of iets te drinken. Als je McNuggets wil, krijg je daar zelfs gratis saus bij, en dan is die vraag dus totaal gerechtvaardigd.Guardian Angel schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:29:
[..]
Je kunt aan de neus van iemand niet zien of er wel of geen behoefte is aan een reep, fles water e.d. en daarom vraagt men het.
[..]
Maar bij een pomp... Volgensmij zijn de mensen die tanken niet echt blind ofzo, en kom je niet bij de kassa zonder al die snoep/koek/ijs/drinken te zien.
Het zou toch van de zotte zijn als ik een setje batterijen ga kopen bij de MediaMarkt dat de Cassierre vraagt: wilt u er geen 60" LED 3D TV bij?
Uh... Wat denk je zelf..
Zoals ook al verteld werd, bij de Kiosk op stations hebben ze daar ook een handje van. Haal ik een kaasbroodje, wilt u daar iets te drinken bij? Volgende keer zeg ik gewoon ja, en reken alleen dat kaasbroodje af. Het wordt me toch aangeboden? Denk dat ik toch wel weet wat ik kom kopen, of worden we tegenwordig maar per definitie als achterlijk beschouwd?
Opzich heb ik met 1 keer vragen echt geen probleem, maar van mij hoeft het niet, ik ga er dan ook nooit op in. Maar als ze gaan doordrammen, of dat nu moet of niet, dat boeit me dan niet, want dan kan je gewoon kutreacties terug verwachten, en is dat dus onderdeel van je baan.
Ey!! Macarena \o/
Het ging me ook meer om het moment. Voordat ik de kaart gezien heb al vragen wat ik wil drinken is niet handig en wanneer ik zelfs nog niet eens zit is het gewoon niet netjes vind ik. Ik zeg dan altijd dat ik daar op terugkom en daar wordt meestal niet op doorgezeurd. Kan je ook niet maken natuurlijk. wel krijg je dan rare blikken. Dat is dan weer jammer. Geen groot punt uiteraard, maar goed.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:48:
...Bij upselling in een restaurant / drivethrough keten is er een relatie tussen het produkt wat je koopt en datgene wat men via upselling wil verkopen.
De relatie eten en drinken, patat met mayonaise is wat mij betreft veel duidelijker aanwezig dan de relatie drinken/snoepgoed en benzine.
Anoniem: 392390
Ik zal jullie eens even alles bijbrengen over het fenomeen "APP" (Aktieve Produkt Promotie) zoals het op zijn Nederlands uitgesproken wordt, of op zijn Engels "Upselling".
Het is inderdaad zoals veel mensen zeggen overgewaaid uit de USA waar het al langer aan de gang is.
Met deze verkooptaktiek worden landelijk/internationaal héle grote bedragen binnengehaald waar iedereen van schrikt door simpelweg alleen een 'vrijblijvende' vraag te stellen of men intresse heeft in een bepaald produkt. Dus voor de mensen die twijfels hebben of deze manier van verkopen wel zin/nut heeft is het antwoord wel degelijk: Ja. Stel dat je een doos Marsen op de balie hebt staan waar mischien 40 cent marge op zit dan verkoop je liever 2 Marsen dan dat je 2 liter benzine verkoopt waar hooguit 2 cent marge op zit. Zelfde verhaal bij McDonnalds: Wilt U een supersized menu? Mischien voelt 1 op de 30 mensen zich geschoffeerd met deze vraag maar laat nou eens 20 mensen van deze 30 deze vraag met "ja" beantwoorden, dat is 20 x 0,50 cent extra verdiend door een simpel vraagje te stellen dat met Ja/ of nee dankjewel beantwoord kan worden. In deze crisistijd moet je steeds creatiever worden omdat het geld om goede service te leveren toch ergens vandaan moet komen, dus zodoende kwam upselling/APP tersprake.
Je kan simpelweg wel heel bot op andere dingen gaan bezuinigen door bijvoorbeeld minder personeel in te zetten, of de literprijs met 5 cent gaan verhogen, maar daar zit denk ik niemand op te wachten: Niemand wil 20 minuten op zijn Big mac gaan wachten, of aan een vies ranzig tafeltje zitten omdat er te weinig personeel rondloopt om er een doekje overheen te halen.
Medewerkers worden geacht "de weekaanbieding" te vragen aan elke klant en worden meestal door het desbetreffende bedrijf op cursus gestuurd om de fijne kneepjes van het "Aktief Produkt Promoten" bij te leren.
Elk kwartaal komt er een zogenaamde mystery-guest langs om te kijken of de medewerker zich aan het protocol houdt wat door de werkgever is opgegeven.
Oftewel de 7 basisstappen:(Shell)
1)Bedrijfskleding en naambadge op.
2)Begroet de klant vriendelijk.
3)Bied aanvullend produkt aan.
4)Bied Airmiles aan
5)Biedt toegevoegde waarde, maak het verschil. (voorb: Zal ik het voor U in een tasje doen?)
6)Betaling correct verwerken.
7)Bedank de klant en neem vriendelijk afscheid.
De mystery-guest controleert of hieraan voldaan is en faxt het desbetreffende rapport naar het hoofdkantoor die het weer vervolgens doorstuurd naar het desbetreffende filliaal. Per dag wordt er een lijst opgehangen met je naam + het aantal klanten van je dienst 'gedeeld' door het aantal eenheden wat je verkoopt, en de uitkomst daarvan is je verkoop ratio: Dus stel je hebt 500 klanten gehad gedeeld door 50 eenheden = ratio 1 : 10, dus 1 op de 10 klanten hebben de weekaanbieding gekocht. Shell streeft naar een Ratio van 1 : 15.
Ik kan best begrijpen dat het voor sommige groepen mensen best vervelend is om iedere keer aan de weekaanbieding herinnerd te worden, zoals mensen die veel op de weg zijn: Vertegenwoordigers, Chauffeurs etc. deze mensen komen zowat dagelijks tanken.
Maar een simpel: "Nee dankjewel" moet gewoon volstaan.
Het is voor medewerkers niet toegestaan om dóór te vragen als de klant met "nee" op de vraag geantwoordt heeft, in de trendt van: Ach toe, koop er alstubieft eentje, Weet u het zeker? Wilt u echt geen Mars/rol pepermunt?
De medewerker dient het antwoord van de klant te respecteren, doorvragen wordt als 'zeuren' beschouwd, en is door het bedrijf niet toegestaan. Als de klant nee zegt, dan betekend dit ook nee.
Anders is het niet meer "vrijblijvend", maar dwing je iemand iets op.
Je kan wel winkels gaan boycotten (wat hier eerder in dit topic genoemd is) waar aan APP gedaan wordt, maar dit zou er uiteindlijk tot leiden dat je nergens meer kan gaan eten/ drinken/ tanken/winkelen, en heb je d'r uiteindelijk alleen jezelf mee. Het aantal bedrijven wat hieraan meedoet is ó zo groot, en het worden er alleen maar meer. En dan denk ik niet alleen aan die Marsen/kaugom die op de balie bij de benzinepomp verkocht wordt. Sluit maar eens een autoverzekering bij de RVS af zonder dat de tussenpersoon je gevraagd heeft om een "uitvaartverzekering" of "inboedelverzekering" bij hem af te sluiten. Dit valt namelijk ook onder de dezelfde categorie.Maakt het dan uit of het een medewerker van McDonnalds met een poloshirt aan is, of een verzekeringsagent met een 3-delig pak? Ikzelf denk van niet.
Dus de gouden tip aan alle ergerende mensen is: Zeg op vriendelijke wijze "Nee dankjewel", het is echt geen schande om nee te zeggen.
De medewerker kan hier in feite ook niks aan doen.Die doet immers gewoon zijn werk en wat hem opgedragen is, dus wordt vooral niet boos of kwaad op deze persoon.
Iemand nog vragen over dit onderwerp, ik leg het je graag uit.
Groetjes Frans
ps: hoe ik dit allemaal weet? Ik ben zelf zo iemand die hier als kansloos persoon bestempeld wordt, omdat hij/zij bij een Shell-benzinepomp werkt.
Dus je probeert ons nu een schuldcomplex aan te praten? Als wij niet kopen dan krijgen we er van langs! De pomp zou zo maar eens failliet kunnen gaanAnoniem: 392390 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:08:
Je kan wel winkels gaan boycotten (wat hier eerder in dit topic genoemd is) waar aan APP gedaan wordt, maar dit zou er uiteindlijk tot leiden dat je nergens meer kan gaan eten/ drinken/ tanken/winkelen, en heb je d'r uiteindelijk alleen jezelf mee.
Nou Frans, fijn dat je een boekje open doet en ik begrijp het allemaal wel, maar aan mij is het niet besteed. En zolang het aan 80% van de mensen wel besteed is zal het wel zijn bestaansrecht behouden.
Mijn (onbemande) pomp ligt tussen mijn huis en de snelweg, 150 meter verderop zit een supermarkt. Voordat ik vertrek tank ik altijd, als het nodig is rij ik even naar de supermarkt waar ik voor 2 euro een liter drinkyoghurt haal met een aantal verse croissants en wat fruit.
Dat is genoeg voor een stevige maaltijd, en dan heb ik altijd nog wat voor op de terugweg.
Ik heb wel eens 2,25 betaald voor zo'n klef broodje met een zweterig stukje kaas, of 2 euro voor een halve liter drinkyoghurt bij zo'n pomp (opnieuw duurder dan een liter benzine). Gemak zal het zeker zijn, maar ik koop in het vervolg gewoon in de supermarkt. En als ik echt een maaltijd wil ga ik wel naar een restaurant waar je voor 10 euro veel meer waar voor je geld hebt.
Mijn stelling is: alle (gezonde) voedingswaren mogen niet duurder dan zijn de benzineprijs per liter.
Je hebt nog steeds het vreemde idee dat die pompstations dit soort dingen vragen omdat ze denken dat mensen dat waarderen?LauPro schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:22:
[...]
Dus je probeert ons nu een schuldcomplex aan te praten? Als wij niet kopen dan krijgen we er van langs! De pomp zou zo maar eens failliet kunnen gaan.
Nou Frans, fijn dat je een boekje open doet en ik begrijp het allemaal wel, maar aan mij is het niet besteed. En zolang het aan 80% van de mensen wel besteed is zal het wel zijn bestaansrecht behouden.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Maar zolang het voor hen extra geld oplevert zullen ze er niet mee stoppen.
De medewerker kan er prima iets aan doen: 'nee' zeggen. Of zou dat wel een schande zijn?Anoniem: 392390 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:08:
Dus de gouden tip aan alle ergerende mensen is: Zeg op vriendelijke wijze "Nee dankjewel", het is echt geen schande om nee te zeggen.
De medewerker kan hier in feite ook niks aan doen.Die doet immers gewoon zijn werk en wat hem opgedragen is, dus wordt vooral niet boos of kwaad op deze persoon.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Anoniem: 94989
Als alleen de BP nu extra zooi probeert te slijtten kan ik dat nog enigzins begrijpen. Als ze dan een zwart besmeurde knuffelvogel zouden verkopen zou ik het wellicht nog kopen voor de goeie grap.
Het is complete onzin dat die bedrijven gigantisch moeten bezuinigen, dan eerder de witte pompen. (maar juist daar word je niet lastig gevallen).
En welke goede service bedoel je eigenlijk? Vroeger toen ik met papa mee ging tanken in duitsland (toen was het al goedkoper daar) wisten ze wat service was.
Je kwam aanrijden en een pompbediende gooide je auto vol (of half vol als je dat wou). Weer een ander maakte je ruiten schoon en daarna betaalde je (en gaf je een fooitje). Als ik bij een tankstation kom verwacht ik een pomp die brandstof pompt en een betaal terminal al dan niet bemand.
Leuk dat je de mac donalds noemt en doet alsof die ook zulke karige winst maken dat een 20 cent extra verdienen per klant uitmaakt of je tafeltje schoon is of niet.
Een gemiddeld menu bij de mac donalds kost 6,50 euro dacht ik zo.
Mac donalds beheerst zo'n beetje de vleesproductie met haar collega's en dwingt overal de laagste prijzen af.
wat krijgen we nog in een mac menu.
-een beker oploscola met meer ijs dan cola. (25 cent)
-Een klein bakje patat (25 cent)
- klef broodje met een haast doorzichtig stukje vleess met een plakje tomaat, industriele kaas, en een saus. kostprijs 1 euro max.
dat hele menu kost 1,50. beetje vervoer erbij, wat personeel en een wat panden.
het word zo en masse geproduceerd dat 2 a 3 euro per menu niet onrealistisch is als winstmarge.
en dan moeten ze die troep upsellen omdat anders dat tuig mijn tafel niet meer komt schoon maken.
Of moeten ze tegenwoordig een gigantische bijdrage leveren aan de door hun veroorzaakte gezondheidszorgkosten?
Bovendien als ik bij een bank een inboedelverzekering afsluit en ze bieden me aan om ook de rest van de verzekeringen af te sluiten dan krijg ik een fikse korting. krijg ik korting bij de shell op mijn benzine als ik een pakje kauwgum koop dan graag...
Als ik een overpriced pakje kauwgum wil of een fabrieksbroodje waar wellicht een gefrustreerde komkommerlegger op heeft gespuugd dan pak ik het zelf wel.
Straks vraagt dat kassameisje van de AH aan mij of ik nog een jerrycan benzine wil mee nemen voor een hamsterprijs
En het is geen vriendelijke manier maar gewoon mensen iets opdringen. Heel veel mensen durven gewoon nee te zeggen maar ook een relatief groot deel die ja zegt omdat ze zich ongemakkelijk voelen anders.
en weet je wat trouwens service is...
Als een tankstation de beschikking heeft over een krik voor als je die niet hebt en wel een lekke band. Of je een kop koffie aan bied omdat je een uur mag gaan wachten op een krik.
(dat doen ze dan niet want dan kost de service hun weer geld, wel 15 hele centen voor een kop koffie)
trouwens fransmaster, als je baas een ander puik plan heeft.
elke dag moet er 1 medewerker in een dierenpak voor de ingang staan met vers fruit te koop zou je het dan ook doen?
zeg maar human advertising (das ook een trend in amerika)?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 94989 op 19-01-2011 01:02 ]
Dat is werkweigering vrees ik zo.8088 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:46:
[...]
De medewerker kan er prima iets aan doen: 'nee' zeggen. Of zou dat wel een schande zijn?
Zelfde gaat op voor een restaurant. Komt de bediening de kaart brengen, vraagt men ook altijd of je al iets te drinken wil. Ja duh. Ik kom niet om op een droogje te zitten natuurlijk. Tegen de tijd dat ze de bestelling komen opnemen, bestel ik ook direct weer het volgende glas.
Die upselling bij pompen, of de Kiosk op stations, vind ik het irritant, want ik ben echt niet blind ofzo. Ik bestel wat ik wil, en als ik iets niet wil, bestel ik dat ook niet. Anders had ik er wel om gevraagd.
Als het dus een onderdeel van de functie is, zijn de negatieve reacties daar dus ook onderdeel van. Vandaar dat ik de verdediging van fransmaster ook best wel een dooddoener vind. Maar wel geinig om het van een insider eens te horen.
Als ik een kutdag heb gehad met lastige klanten op mijn werk, kan zo'n vraag ook wel eens bij mij het verkeerde keelgat in schieten. Dan wordt de normale: "Nee, bedankt" vervangen door: "Nee, anders had ik het er wel bij gepakt".
Ey!! Macarena \o/
Als je bij MacDonalds gaat eten dan kan je in ieder geval veel waar voor je geld verwachten, niet zozeer wat betreft smaak maar calorieën.Anoniem: 94989 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:58:
en dan moeten ze die troep upsellen omdat anders dat tuig mijn tafel niet meer komt schoon maken.
Of moeten ze tegenwoordig een gigantische bijdrage leveren aan de door hun veroorzaakte gezondheidszorgkosten?
Ik zit zelf ook zelden in zo'n restaurant. Maar de vis-/groentenburgers zijn wel altijd vers
Dat zou service zijn idd, maar zeker bij de grotere kan je dat absoluut niet verwachten. Wat ik wel service vind is de gratis perslucht die men veelal heeft.en weet je wat trouwens service is...
Als een tankstation de beschikking heeft over een krik voor als je die niet hebt en wel een lekke band. Of je een kop koffie aan bied omdat je een uur mag gaan wachten op een krik.
tasty mc bacon 900 kcalLauPro schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:29:
[...]
Als je bij MacDonalds gaat eten dan kan je in ieder geval veel waar voor je geld verwachten, niet zozeer wat betreft smaak maar calorieën.
Ik zit zelf ook zelden in zo'n restaurant. Maar de vis-/groentenburgers zijn wel altijd vers.
[...]
Dat zou service zijn idd, maar zeker bij de grotere kan je dat absoluut niet verwachten. Wat ik wel service vind is de gratis perslucht die men veelal heeft.
gratis perslucht? hoe lang geleden heb je je banden opgepompt
tegenwoordig kost het 50 cent
En dan nog een cola erbij.
Bij de 'witte pomp' hier is het gratis. Dat is pas service. Met juiste ventiel kan je ook mtb/fietsbanden mee pompen.gratis perslucht? hoe lang geleden heb je je banden opgepompt
Behalve dat het werkweigering is, is het ook een keuze. 't Is niet zo dat je als werknemer blind hoeft mee te gaan in wat er van je verwacht wordt. Zo onschuldig als dat fransmaster 't doet voorkomen is 't allemaal niet.Boudewijn schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:03:
Dat is werkweigering vrees ik zo.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Bij mijn bijbaan moeten we klanten ook "asociaal" benaderen.8088 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 03:11:
[...]
Behalve dat het werkweigering is, is het ook een keuze. 't Is niet zo dat je als werknemer blind hoeft mee te gaan in wat er van je verwacht wordt. Zo onschuldig als dat fransmaster 't doet voorkomen is 't allemaal niet.
elk persoon die op mijn afdeling komt moet gepushed worden tot een aankoop als het kan.
Onze baas al ettelijke malen proberen te overtuigen dat een vriendelijke begroeting en oogcontact voldoende is om te constateren of de klant iets wil kopen, dan wel advies nodig heeft of zoals 90% van de gevallen gewoon een dagje uit ervan maakt.
Ben ook al 2 maal weg gestuurd omdat ik de klant eerlijk advies gaf
Die wouden een bepaald product kopen wat relatief gezien duur was.
Heb ik ze toch sterk afgeraden en ze een paar alternatieven (duurder en goedkoper) gegeven.
De klant was ontzettend blij en tevreden.
Helaas mijn baas minder zeker toen ik hem vertelde dat ik klanten geen ontzettende troep wou aansmeren
Trouwens de reden dat sommige bedrijven een Shell tankpas hanteren ipv een generieke is dacht ik dat bij een Shell pas de BTW ook bij getankte brandstof in het buitenland af te trekken is.
Zoals ik al zei in mijn relaas, Shell streeft ernaar dat elke werknemer een verkoop ratio van 1:15 haalt, dwz van elke 15 mensen die binnenkomt zien ze graag dat minimaal 1 persoon gebruik maakt van de aanbieding.Boudewijn schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:24:
Krijg jij als medewerker ook te maken met het quotum van je baas?
Ik probeer niemand een schuldcomplex aan te praten, waar het simpelweg op neer komt is dat een simpel: Nee dankjewel meneer, volstaat. Je bent tot niks verplicht. Je brengt alleen een produkt aan de man, dan is het aan de klant om ja of nee te zeggen.LauPro schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:22:
[...]
Dus je probeert ons nu een schuldcomplex aan te praten? Als wij niet kopen dan krijgen we er van langs! De pomp zou zo maar eens failliet kunnen gaan.
Mijn (onbemande) pomp ligt tussen mijn huis en de snelweg, 150 meter verderop zit een supermarkt. Voordat ik vertrek tank ik altijd, als het nodig is rij ik even naar de supermarkt waar ik voor 2 euro een liter drinkyoghurt haal met een aantal verse croissants en wat fruit.
Dat is genoeg voor een stevige maaltijd, en dan heb ik altijd nog wat voor op de terugweg.
Ik heb wel eens 2,25 betaald voor zo'n klef broodje met een zweterig stukje kaas, of 2 euro voor een halve liter drinkyoghurt bij zo'n pomp (opnieuw duurder dan een liter benzine). Gemak zal het zeker zijn, maar ik koop in het vervolg gewoon in de supermarkt. En als ik echt een maaltijd wil ga ik wel naar een restaurant waar je voor 10 euro veel meer waar voor je geld hebt.
Mijn stelling is: alle (gezonde) voedingswaren mogen niet duurder dan zijn de benzineprijs per liter.
Ik vind verder alles prima waar jij tankt of je boodschappen doet, of wat je eet of drinkt, niks op aan te merken.
Iedereen mag dat voor zichzelf bepalen.
Ja dat kan, maar dan denk ik dat je meteen door kan gaan naar het arbeidsbureau voor een nieuwe baan.8088 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:46:
[...]
De medewerker kan er prima iets aan doen: 'nee' zeggen. Of zou dat wel een schande zijn?
Want dan wordt je namelijk ontslagen wegens werkweigering, en dat is in het verleden al eens gebeurt.
Bij mijn pompje nog steeds gratisAnoniem: 94989 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:34:
[...]
tasty mc bacon 900 kcal
gratis perslucht? hoe lang geleden heb je je banden opgepompt
Negatieve reacties hoor ik elke dag, heb al heel wat scheldwoorden en bedreigingen gehad, maar het deerd me allemaal niet zo, ik ga daar vrij professioneel mee om. Ik laat gewoon mijn beste glimlach zien, en wens de mensen een prettige dag, wat ze meestal niet kunnen veelen, omdat ze liever zien dat ik uit mijn vel spring.RaZ schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:14:
Nu ik er wat meer over heb zitten nadenken zijn er wel degenlijk ook situaties waarin ik het echt op prijs stel. Als ik me meld bij een poolhal of bowling waar ik gereserveerd heb, ben ik altijd wel 30-15 minuten eerder ter plekke, omdat ik dan namelijk altijd eerst rustig nog even wat wil drinken, daarom kom ik ook iets eerder. Ze vragen dan ook altijd of je alvast iets wil drinken, en ja, tuurlijk. Daarom ben ik er ook eerder.
Zelfde gaat op voor een restaurant. Komt de bediening de kaart brengen, vraagt men ook altijd of je al iets te drinken wil. Ja duh. Ik kom niet om op een droogje te zitten natuurlijk. Tegen de tijd dat ze de bestelling komen opnemen, bestel ik ook direct weer het volgende glas.
Die upselling bij pompen, of de Kiosk op stations, vind ik het irritant, want ik ben echt niet blind ofzo. Ik bestel wat ik wil, en als ik iets niet wil, bestel ik dat ook niet. Anders had ik er wel om gevraagd.
Als het dus een onderdeel van de functie is, zijn de negatieve reacties daar dus ook onderdeel van. Vandaar dat ik de verdediging van fransmaster ook best wel een dooddoener vind. Maar wel geinig om het van een insider eens te horen.
Als ik een kutdag heb gehad met lastige klanten op mijn werk, kan zo'n vraag ook wel eens bij mij het verkeerde keelgat in schieten. Dan wordt de normale: "Nee, bedankt" vervangen door: "Nee, anders had ik het er wel bij gepakt".
Wie betaald die bepaald. En Shell is degene die mij betaald. Daar heb ik me aan te houden, wil ik dan niet heb ik inderdaad de keuze om een andere baan te gaan zoeken, maar ik denk dat elk werk wel zijn voor- en nadelen heeft, dus wat schiet je er dan in feite mee op?8088 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 03:11:
[...]
Behalve dat het werkweigering is, is het ook een keuze. 't Is niet zo dat je als werknemer blind hoeft mee te gaan in wat er van je verwacht wordt. Zo onschuldig als dat fransmaster 't doet voorkomen is 't allemaal niet.
@ Darkster
Wanneer ben je voor het laatst met je papa meegereden dan? 1969
Pompbediendes da's toch iets van vroeger, die je ruiten wassen, je oliepeil controleerden, en je wagen doorsmeerde.
Dit is tegenwoordig allang niet meer zo, stel je voor... we hebben 1000+ klanten op een dag.....
Al ben ik niet te beroerd om voor sommige bejaarde vaste klanten buiten het spitsuur om hun tank vol te gooien ivm reuma/of geen kracht in de vingers.
Wil je in het vervolg niet 8x onder elkaar posten, maar gewoon de edit-knop gebruiken als je nog wat toe wil voegen aan je bericht? Je kunt ook meerdere quotes in 1 bericht gebruiken door op de quote knop te klikken terwijl je een reactie edit (scroll dan ff naar beneden).
[ Voor 87% gewijzigd door Grrrrrene op 20-01-2011 13:48 ]
1990 ergens, en in Duitsland waar service wel is.Anoniem: 392390 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:16:
@ Darkster
Wanneer ben je voor het laatst met je papa meegereden dan? 1969![]()
Pompbediendes da's toch iets van vroeger, die je ruiten wassen, je oliepeil controleerden, en je wagen doorsmeerde.
Dit is tegenwoordig allang niet meer zo, stel je voor... we hebben 1000+ klanten op een dag.....
Al ben ik niet te beroerd om voor sommige bejaarde vaste klanten buiten het spitsuur om hun tank vol te gooien ivm reuma/of geen kracht in de vingers.
En tot een paar jaar terug kwam ik dat ook in ons vakantieplaatsje in spanje tegen.
Maar welke service krijg je nu bij een tankstation dan?
A4 - en in dorpen zijn er ook nog zat pompen waarbij je je auto niet uithoeft.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
franssie schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:28:
http://www.autoleasewerel...stelt_pompbediende_in_ere
Als die aanbieding zo scherp is moet dat geen probleem zijn.Anoniem: 392390 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:30:
[...]
Zoals ik al zei in mijn relaas, Shell streeft ernaar dat elke werknemer een verkoop ratio van 1:15 haalt, dwz van elke 15 mensen die binnenkomt zien ze graag dat minimaal 1 persoon gebruik maakt van de aanbieding.
Frans
Bij mijn tankstation hebben ze ook van die grabbelbakken, blikken drinken voor een euro, pakje kauwgom 50 cent.
dan wil ik het vaak zelf wel mee nemen.
Maar ik denk eerder dat die aanbiedingen van bijvoorbeel de shell niet zo scherp zijn.
Dat achterlijke spaarsysteem van de shell ook... bij 125 liter brandstof krijg je 1 euro terug, erg royaal als je dat afzet tegen hun jaarcijfers
kan me nog wel herinneren hoe je bij de shell vroeger bij de tankbeurt bonnetjes voor de mac donalds kreeg, dat waren leuke acties maar die zie je nauwelijks nog.
Ik heb absoluut geen medelijden met oliemaatschappijen, als er een product is wat behoorlijk inelastisch is en waar kartelvorming hoog is dan is het wel met olie/brandstof.
dan gaan janken dat als er te weinig overpriced ze verder moeten bezuinigen op al niet bestaande service word me een beetje te gortig.
Grote probleem lijkt me dat als men in de auto blijft zitten er ook veel minder in de shop wordt besteed. Hoe zal shell dit gaan oplossen? Anders zie ik niet snel in hoe dit 'meerwaarde' als in meer geld voor Shell gaat opleveren.franssie schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:28:
http://www.autoleasewerel...stelt_pompbediende_in_ere
Het is op dit forum NIET de bedoeling dat je weer reageert terwijl je zelf de laatste poster bent. In dat geval MOET je je reactie editten. (Policy).
Verder is het gebruikelijk dat je eerst de quote plaatst en daaronder je reactie.
Bedenk dat er erg veel, vaak lokale, pompen zijn die géén eigendom zijn van Shell maar van een zelfstandige ondernemer. .Anoniem: 94989 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:38:
[...]
Ik heb absoluut geen medelijden met oliemaatschappijen, als er een product is wat behoorlijk inelastisch is en waar kartelvorming hoog is dan is het wel met olie/brandstof.
dan gaan janken dat als er te weinig overpriced ze verder moeten bezuinigen op al niet bestaande service word me een beetje te gortig.
[ Voor 51% gewijzigd door Guardian Angel op 20-01-2011 00:46 ]
ARME AOW’er
tijdens het tanken maak je met je gsm verbinding met de snackautomaat. je maakt je keuzes uit het keuzemenu en je rijdt door naar een uitgiftepunt waar een robot je bestelling door het raampje naar binnen spuugtswtimmer schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:39:
[...]
Grote probleem lijkt me dat als men in de auto blijft zitten er ook veel minder in de shop wordt besteed. Hoe zal shell dit gaan oplossen? Anders zie ik niet snel in hoe dit 'meerwaarde' als in meer geld voor Shell gaat opleveren.
Gelukkig nooit met upsell te maken gehad (prive franchise), maar onze collega's van de shell naast ons moesten wel van alles en nog wat aansmeren en daar werden ze ook op afgerekend, verkochten ze te weinig kregen ze een waarschuwing, te veel waarschuwingen exit bye bye. Vandaar dat ze volhardend zijn in die stomme producten.
[ Voor 8% gewijzigd door Cardinal op 20-01-2011 01:20 ]
de benzineprijs is ook anders natuurlijk?swtimmer schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:39:
[...]
Grote probleem lijkt me dat als men in de auto blijft zitten er ook veel minder in de shop wordt besteed. Hoe zal shell dit gaan oplossen? Anders zie ik niet snel in hoe dit 'meerwaarde' als in meer geld voor Shell gaat opleveren.
tja, en in de dorpen doen ze het uit liefdadigheid? Ook een andere prijs overigens.Anoniem: 392390 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:35:
Dit is slechts een test op enkele geselecteerde stations,nog niks definitiefs.
[...]
[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 20-01-2011 01:49 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Minder tijd aan het tanken = meer tijd voor de winkelswtimmer schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:39:
Anoniem: 209360
Ik heb een tijdje in Singapore gewoond en daar wordt altijd voor je gepompt. Afrekenen gebeurt echter wel aan de kassa. Gevolg is dus dat vrijwel iedereen de pompbediende vertelt wat hij wil hebben en direct de shop in loopt. Dat werkt dus behoorlijk omzetverhogend want vrijwel iedereen koopt vervolgens iets uit de shop.swtimmer schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:39:
[...]
Ik denk meer dat het een kwestie is van normaal met elkaar omgaan, acceptatie, tolerantie en minder met jezelf bezig zijn. Je maakt het jezelf echt moeilijk als je je aan al dit soort dingen stoort.
Al dat gehaast is nergens goed voor. Wees eens vriendelijk voor elkaar. Zeg eens goeiemorgen tegen de buurman/-vrouw. Zat dingen die wij met en voor elkaar kunnen doen om er een leuke dag van te maken. Aan de grote groep chagerijnen die in NL rondrennen is best wel iets te doen, maar dan zul je zelf moeten beginnen.
ARME AOW’er
Ik lees hier een chagrijn, die maar niet wil accepteren dat mensen niet keer op keer lastig gevallen willen worden. Dat geldt ook in dit topic. Ksst!Guardian Angel schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 08:16:
Al dat gehaast is nergens goed voor. Wees eens vriendelijk voor elkaar. Zeg eens goeiemorgen tegen de buurman/-vrouw. Zat dingen die wij met en voor elkaar kunnen doen om er een leuke dag van te maken. Aan de grote groep chagerijnen die in NL rondrennen is best wel iets te doen, maar dan zul je zelf moeten beginnen.
Ik ben absoluut pro-vriendelijkheid, maar je lijkt maar niet te begrijpen dat dit geen vriendelijkheid is maar puur lastigvallen. Daar heb ik (en evident een hoop andere mensen) heel weinig geduld voor. Ik groet de buschauffeur, geef die straatmuziekant nog wat geld en zwaai naar de meneer die door het raam kijkt. Maar aan bedrijfskundig stalken heb ik een broertje dood. Jammer voor de werknemers die het moeten uitvoeren, maar voor mij zijn zij hun werkgever.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 20-01-2011 08:29 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Is het al stalken als iemand een keertje vraagt of die niet geïnteresseerd is in de aanbieding? Ok, meer dan drie keer vragen is onbeschoft, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit gebeurd.
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 209360 op 20-01-2011 08:32 ]
Persoonlijk vind ik het een enkele keer vragen al een onderschatting van mijn intellect, want ik weet vrij goed wat ik wil en zeg dat dan wel. Maargoed, dat kan en mag, fair game. Maar herhaaldelijk vragen is echt not done, dan neem je je klanten niet serieus. Dat is helaas wel het gevolg van targets stellen: mensen gaan harken en roeien, want ze worden aangekeken op hun cijfers.Anoniem: 209360 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 08:31:
@Camacha
Is het al stalken als iemand een keertje vraagt of die niet geïnteresseerd is in de aanbieding? Ok, meer dan drie keer vragen is onbeschoft, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit gebeurd.
Meer dan een keer vragen vind ik onbeschoft en, ja, dat is iets anders dan iemand die mij op straat iets (niet commercieels) vraagt.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 20-01-2011 08:36 ]
Ik snap ook wel waarom je met zo'n houding problemen hebt met winkelpersoneel.Anoniem: 172410 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 08:34:
[...]
Persoonlijk vind ik het een enkele keer vragen al een onderschatting van mijn intellect, want ik weet vrij goed wat ik wil en zeg dat dan wel. Maargoed, dat kan en mag, fair game. Maar herhaaldelijk vragen is echt not done, dan neem je je klanten niet serieus. Dat is helaas wel het gevolg van targets stellen: mensen gaan harken en roeien, want ze worden aangekeken op hun cijfers.
Meer dan een keer vragen vind ik onbeschoft en, ja, dat is iets anders dan iemand die mij op straat iets (niet commercieels) vraagt.
Je snapt het duidelijk niet. Ik heb geen problemen met het winkelpersoneel, ik heb problemen met de policy. Ik heb vaak genoeg aan die kant gestaan om begrip te hebben voor de situatie, maar net zoals bij de NS geldt: degene die achter de balie staat is meneer Shell, ook al hebben ze het zelf niet verzonnen. Een keer vragen is natuurlijk prima, doe maar en dan is dat het ook. Maar als ze dan (waarschijnlijk) op eigen houtje gaan doorzagen, tsja.Anoniem: 209360 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 08:36:
Ik snap ook wel waarom je met zo'n houding problemen hebt met winkelpersoneel.
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 20-01-2011 08:45 ]
Dit topic is gesloten.