For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Morgen helaas niet naar Zercom, die presteren het om op zaterdag standaard gesloten te zijn?? Hmmm, wat een pech weer..
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Verwijderd
Maar goed, ik heb begrepen dat je 'm niet boven de 75 zou moeten laten komen... Nu is het natuurlijk wel zo dat ik in FSX (wat ik het meest speel) nooit echt de pc stress... dus dan blijven de temps lager. Of moet je altijd uitgaan van Prim95?
Temps gaan nu naar 85 trouwens: dat wordt echt te veel, denk ik. Ik stop Prime95 maar ff..
EDIT
BTW Op default snelheid (mp 33) geeft Prime95 dik 60 graden aan. Is dat normaal voor default? Sowieso wel goed om ff te kijken of alles op default wel ok is...
EDIT 2
Hehehe, die AI Suite is toch wel erg handig!!! Ik heb Prime95 lopen en de MP op 45. Ik zag dat de auto oc de cpu op 1.38 volt of zo had gezet...! Dus die heb ik op 1.25 gezet. Als ik nu prime is de temp 78/79 tops. Maar ik kan dan via de AI Suite 'live' het voltage van de cpu verhogen: als ik 'm zet op 1.30 hoor ik meteen de fans harder draaien en de temp gaat hopla naar 83! Maakt nogal een verschil, dat voltage.
Eh... ik neem aan dat het geen kwaad kan in real time via AI Suite een en ander te veranderen terwijl Prime95 loopt? Ik vind het ideaal: zo zie je meteen wat voor effect je handelingen hebben!
Momenteel is ratio 45, blck 103.0, cpu 1.25 een ddr 1.5. IO is 1.05, PLL 1.8 en pch 1.05. Temps blijven op 79 maximaal. En dat dus wel op een nogal warme zolder. Is dit een beetje ok...?
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 18:45 ]
Ja je kan gewoon "on the fly" tweaken, maar soms krijg je daar ook BSOD's van... Eigenlijk is on the fly dus niet de beste manier.
[ Voor 18% gewijzigd door millman op 13-08-2011 18:46 ]
Verwijderd
Hehehe, dat had ik al door (zie m'n edit). Ik ben nu handmatig bezig. Ik wilde gewoon ff kijken wat de auto oc opleverde als een soort van basis. Het werkt inderdaad niet echt lekker want hij had de cpu op 1.38 gezet terwijl ik 'm nu op 1,25 heb en alles loopt nog net zo goed.millman schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:45:
Stop met automatisch OC, dat voltage wat ie zelf er op zet is veel te hoog in verhouding met wat je zelf kan instellen. Daarnaast is 1155 zo ontzettend eenvoudig met oc'en dat auto OC bijna een belediging voor je eigen intelligentie is 85c is wel teveel van het goede ja, dat is zeker..
On the fly is mss niet optimaal maar wel erg makkelijk... Als ik weet wat m'n pc kan, ga ik alles via het BIOS instellen en dan voor de zekerheid een stapje lager.
EDIT
Zit nu op cpu 1.20, temps 75 (warme zolder). Lijkt me wel ok. MP alsnog op 45 (4635 Mhz). Zelfs de stap van 1.25 naar 1.2 was meteen en erg duidelijk hoorbaar...! Dat auto oc'en moet je inderdaad nooit gebruiken om vast te oc'en...!
(Hoop niet dat iemand bezwaar heeft dat ik hier 'live' zit te oc'en...? Mss heeft een andere newbie er ook wat aan...
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 18:52 ]
daar klopt helemaal niks van! Dat heeft te maken met de GB andere controllers gebruikt dan bijv. Asus, MSI, Asrock etc. deze hebben allemaal de laatse 3jaar digitale vrm design's meegekregen. Ofwel het hele socket design is bij alle UD7's analoog.millman schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:13:
[...]
Krijg ik net een PB van ook 2 UD 7 gebruikers dat ze met het zelfde probleem zitten?? Wel erg opvallend dat Gigabyte het enige merk is dat Vcore niet goed uitleest met CPU-z en dat dat ook het enige merk is met een Vdroop van minimaal 0,04v! Ruik ik een complot of "cover up?" Ik vind het allemaal wel iets te toevallig..
En ja, voor dit soort ongein ga ik zeker wel naar Eindhoven.. Ik wil meteen actie zien, meteen een ander bord of chip en niet weken wachten op TNT bijvoorbeeld, die is weer eens een pakje van mij kwijt is..
Ik moet zeggen dat Gigabyte op t 1366 platform ook al zon hoge vdrop had met de GA-EX58 Extreme, en dat de ASUS rex 3 ook daar een stuk beter presteerde! Jammer van die rode kleur, maarje, je kan niet alles hebben in t leven..
Dat CPU-Z de VTT uitleest was eerst ook met P67 UD7''s, maar daar komt vanzelf een update van wanneer de maker er zin in heeft.
Als je wilt bashen dan lust ik er ook nog wel een paar. Dus houd daar bij voorbaad al mee op.
Want ik ruil mijn UD7 voor geen goud.
Enigste waar ik en meerdere P67 gebruikers meeens zijn is dat het Bios support zuigt de laatste tijd.
Verwijderd
ik vind dat hij alle reden heeft om te bashen.. hij heeft nu 2 exemplaren van een ruim 300 euro kostend moederbord in huis die niet eens normaal vcore kunnen voorzien.. als jij op stock settigns al een Vdroop krijgt van 0,05/0,06V is dat gewoon echt niet normaal. LLC die dit moet voorkomen laat het voltage tussen idle en load binnen die marges fluctueren.. krijg dan maar iets stabiel.jbkappirossi schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:00:
[...]
Als je wilt bashen dan lust ik er ook nog wel een paar. Dus houd daar bij voorbaad al mee op.
Want ik ruil mijn UD7 voor geen goud.
Enigste waar ik en meerdere P67 gebruikers meeens zijn is dat het Bios support zuigt de laatste tijd.
kortom onacceptabel. zeker als GB zelf er nogal laconiek over reageert en zelfs de term 'dat is normaal' is gevallen ..
@ J van E
kan niet alleso nthouden, wat voor koler gebruik je? je temps zijn echt heel erg hoog.. en waarom met de baseclock overklokken, laat die leker op 100 staan en verhoog de multiplier..
en we praten hier over een Z68 moederbord en niet de P67
[ Voor 9% gewijzigd door nedernakker op 13-08-2011 19:29 ]
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Had al een beetje zitten googlen, maar op het eerste gezicht kon ik het antwoord op mn vraag niet vinden..
Lig denk ik meer aan de user dan het bord als er 2 hetzelfde problemen geven. Ik zei net al dat de biosen nogal te wensen overlaten. Ik draai ook nog op een ouder bios welke voor mij het beste is.nedernakker schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:28:
[...]
ik vind dat hij alle reden heeft om te bashen.. hij heeft nu 2 exemplaren van een ruim 300 euro kostend moederbord in huis die niet eens normaal vcore kunnen voorzien.. als jij op stock settigns al een Vdroop krijgt van 0,05/0,06V is dat gewoon echt niet normaal. LLC die dit moet voorkomen laat het voltage tussen idle en load binnen die marges fluctueren.. krijg dan maar iets stabiel.
kortom onacceptabel. zeker als GB zelf er nogal laconiek over reageert en zelfs de term 'dat is normaal' is gevallen ..
en we praten hier over een Z68 moederbord en niet de P67
Maar het valt allemaal nogwel mee. vdroop onder load hiero maximaal 0.012 via Intel VID. Ik kan je zo een filmpje maken als bewijs. Dus ik ga 0.05/0.06 nooit niet geloven!
Nee, dat is te verwachten dat GB dat zegt. het is geen overclock service voor wie er niet uit komt of te hoge vdroop heeft.
edit;
Via Svid/ secundére PWM van het moederbord is een Intersill...... huppelupup. Die fluctueerd wel heel erg Ja, maar dit is een slimme manier om Zowel de Vcore als het LLC level aan te passen. Voordeel hiervan is op auto veel hogere clocks kunt halen. Vid met maar 0.012 vdroop houd het al bij 46/47x op, op auto met Offset. via de intersil/ PWM op het moederbord red ik 5000mhz op AUTO!!. dit had ik al wel vaker gezegt, want dit red geen bord.
Zal weinig verschelen met je huidige biostar. Bij sandy ligt het niet zoveel aan het socket design.faust2016 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:33:
Heey mannen.. Wat zijn de ervaringen met de Asus P67 Sabertooth? En dan bedoel ik vooral voor flinke overkloks aka 5.0GHz+ op 1.5v+, want dat is vooral waar mijn huidige bord tekort schiet (in stabiele stroomtoevoer/LLC opties).
Had al een beetje zitten googlen, maar op het eerste gezicht kon ik het antwoord op mn vraag niet vinden..
Die van me broertje doet ook 56x op een MSI gd65
[ Voor 31% gewijzigd door jbkappirossi op 13-08-2011 21:20 ]
ik heb het over een stock cpu.. met auto settings in de bios.. lame statement om dan te zeggen dat het aan de user ligt en een overclock service er in te betrecken johan...jbkappirossi schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:05:
[...]
Lig denk ik meer aan de user dan het bord als er 2 hetzelfde problemen geven. Ik zei net al dat de biosen nogal te wensen overlaten. Ik draai ook nog op een ouder bios welke voor mij het beste is.
Maar het valt allemaal nogwel mee. vdroop onder load hiero maximaal 0.012 via Intel VID. Ik kan je zo een filmpje maken als bewijs. Dus ik ga 0.05/0.06 nooit niet geloven!
Nee, dat is te verwachten dat GB dat zegt. het is geen overclock service voor wie er niet uit komt of te hoge vdroop heeft.
[...]
als millman zin heeft post hij misschien zijn link naar het GB forum. het is gedocumenteerd en zonder hard bewijs zou ik het niet hier roepen. jouw beredenering is iig onjuist, of wil je nu beweren dat ik ook geen verstand heb van SB?
Ja ik ook! stock met alles aan. Dan heb ik 0.012 vdroop max onder load.nedernakker schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:17:
[...]
ik heb het over een stock cpu.. met auto settings in de bios.. lame statement om dan te zeggen dat het aan de user ligt en een overclock service er in te betrecken johan...
als millman zin heeft post hij misschien zijn link naar het GB forum. het is gedocumenteerd en zonder hard bewijs zou ik het niet hier roepen. jouw beredenering is iig onjuist, of wil je nu beweren dat ik ook geen verstand heb van SB?
Nee niks lame. lame is bashen en dan doen alsof het niet zo is.
Is zeer verstandig om dat te doen misschien dat het weldegelijk reproduceerbaar is.
Nee, dat maak jij er weer van omdat je niet kan hebben dat ik jou tegenspreek...pfffffff
Als je echt wil weten wat er aan de hand is kijk je even in het volgende topic, maar verder moet je je een keer inhouden.. Je doet net alsof je alles weet, maar je blaast vaak veeeeel te hard van de toren en je maakt je praatjes niet waar... Dag rossi
BTW wat de FOK boeid jouw het dat ik een slechte ervaring heb met een van mijn favo merken? Don't awnser, ignore!
http://forum.giga-byte.nl/index.php/topic,3540.0.html
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Het gaat dan ook totaal niet om kloksnelheid, maar over stabiele spanning bij hoge voltages. Lees mijn post 1 of 2 paginas terug nog maar eensjbkappirossi schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:05:
Zal weinig verschelen met je huidige biostar. Bij sandy ligt het niet zoveel aan het socket design.
Die van me broertje doet ook 56x op een MSI gd65
Ja, ik ben deze week druk geweest. halve gevel uit het huis gesloopt. onderdorpels van de kozijnen waren verrot en aan vervanging toe.faust2016 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:57:
[...]
Het gaat dan ook totaal niet om kloksnelheid, maar over stabiele spanning bij hoge voltages. Lees mijn post 1 of 2 paginas terug nog maar eens.
Dan zou ik gewoon een Maximus gene doen. schijnt aardig goed te zijn voor de prijs.
Dat was ik in eerste instantie ook van plan, maar er staat nu een Sabertooth op V&A, dus vandaar dat ik ernaar vroegjbkappirossi schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:12:
[...]
Ja, ik ben deze week druk geweest. halve gevel uit het huis gesloopt. onderdorpels van de kozijnen waren verrot en aan vervanging toe.
Dan zou ik gewoon een Maximus gene doen. schijnt aardig goed te zijn voor de prijs.
vraag in bios zegt hij dat mijn cpu op 4ghz loopt maar in cpu-z en window zelf staat er weer 3.3ghz
heb intel i5 2500k
Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)
Sabertooth is meer main stream. Denk toch wel dat de Gene-z meer high end is.faust2016 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:56:
[...]
Dat was ik in eerste instantie ook van plan, maar er staat nu een Sabertooth op V&A, dus vandaar dat ik ernaar vroeg
Verwijderd
De hoge oc-snelheid haalt 'ie alleen in turbo mode. Tenminste, dat is mijn eigen ervaring met m'n Asus P8Z68. Zodra ik ga oc'en zet het BIOS automatisch Turbo Mode weer aan en die optie is niet te veranderen.Motaro schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:24:
hoi
vraag in bios zegt hij dat mijn cpu op 4ghz loopt maar in cpu-z en window zelf staat er weer 3.3ghz
heb intel i5 2500k
Windows ziet alleen de default snelheid en CPU-Z ziet (bij mij althans) bij idle gebruik zelfs een snelheid van 1650 of zo (de helft van de default snelheid). Maar als ik Prime95 start of een game, dan geeft CPU-Z meteen de volle oc-snelheid weer. Het is dus niet zo dat de cpu constant op de oc-snelheid draait.
EDIT
Hm... ik heb nu via het BIOS overklokt met behulp van settings van iemand van een ander (FSX-)forum.
Hier worden diverse settings genoemd die ik niet eerder voorbij heb zien komen. Zit hier iets bij wat absoluut fout is...?AI overclock tuner: manual
blck @ 100. never change this or let the system do that
turbo ratio: Enable all cores
by all cores 45
internal PLL overvolt: enabled
Mem Freq: As per your ram
EPU power save: disable
Load line: high
VRM freq: manual set to 350
Phase control: extreme
duty cont: extreme
CPU capability: 100%
CPU overvolt: offset mode
CPU offset: =0.060 (this will not exceed 1.375v)
Met deze settings lukt het me dus WEL om via de BIOS te oc'en en in Windows te komen. Alleen... CPU-Z geeft na het opstarten een Core Voltage van 1.4 aan en dat lijkt me veel te hoog! (Toch...?) Ik heb die offset toen maar op auto gezet, maar dan nog komt 'ie zo hoog. Moet ik de offset op 0.00 zetten...? Ik vind het eigenlijk apart dat je (voor zover ik kan zien) niet rechtstreeks een voltage voor de cpu kan intypen... of mis ik iets? (Never mind... ik moet i.p.v. offset kiezen voor manual... ) Die hoge voltage zorgt er ook voor dat het systeem bij Prime95 meteen naar de 75 schiet om vervolgens nog weer warmer te worden...
EDIT 2
En o ja, wat ik steeds vergeet te vragen: de Memory tab van CPU-Z geeft bij DRAM Frequency 800 Mhz aan... Moet dat geen 1600 zijn? Of is 800 een soort van basis en wordt dat dan verdubbeld?
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2011 13:11 ]
Hoi Motaro,Motaro schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:24:
hoi
heb intel i5 2500k
Probeer anders eens in de bios alle 'enery besparingen' uit te zetten, EIST, C3/C6 etc. Als het goed is klokt hij dan niet meer terug (in ieder geval niet naar 1600 Mhz)
@ J van E: 1.4 volt is wat hier op het forum in ieder geval wel als max wordt gezien. Al weet ik ook mensen die 1.44 draaien zonder problemen (maar voor hoe lang, is dan de vraag). Verder is 800Mhz de frequentie van de usb reepjes die in Dual Channel draaien dus 2x 800 = 1600.Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 09:09:
[...]
EDIT
Hm... ik heb nu via het BIOS overklokt met behulp van settings van iemand van een ander (FSX-)forum.
[...]
Hier worden diverse settings genoemd die ik niet eerder voorbij heb zien komen. Zit hier iets bij wat absoluut fout is...?
Met deze settings lukt het me dus WEL om via de BIOS te oc'en en in Windows te komen. Alleen... CPU-Z geeft na het opstarten een Core Voltage van 1.4 aan en dat lijkt me veel te hoog! (Toch...?) Ik heb die offset toen maar op auto gezet, maar dan nog komt 'ie zo hoog. Moet ik de offset op 0.00 zetten...? Ik vind het eigenlijk apart dat je (voor zover ik kan zien) niet rechtstreeks een voltage voor de cpu kan intypen... of mis ik iets? (Never mind... ik moet i.p.v. offset kiezen voor manual... ) Die hoge voltage zorgt er ook voor dat het systeem bij Prime95 meteen naar de 75 schiet om vervolgens nog weer warmer te worden...
EDIT 2
En o ja, wat ik steeds vergeet te vragen: de Memory tab van CPU-Z geeft bij DRAM Frequency 800 Mhz aan... Moet dat geen 1600 zijn? Of is 800 een soort van basis en wordt dat dan verdubbeld?
Verwijderd
Ok, duidelijk. Maar eh... ik ben weer van voren af aan begonnen.Bertram459 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 13:41:
[...]
@ J van E: 1.4 volt is wat hier op het forum in ieder geval wel als max wordt gezien. Al weet ik ook mensen die 1.44 draaien zonder problemen (maar voor hoe lang, is dan de vraag). Verder is 800Mhz de frequentie van de usb reepjes die in Dual Channel draaien dus 2x 800 = 1600.
1. via de Advanced Tab Speedstep, Turbo, C1E, C3 en C6 op Disable gezet;
2. via de AI Tweaker de AI Overclock Tuner op Manual gezet;
3. Memory frequency op 1600;
4. DRAM Timings op 8-8-8-24-2;
5. via CPU Powermanagement dee CPU Ratio op 44 (waardoor Turbo natuurlijk weer Enabled is);
6. en terug in de AI Tweaker CPU Voltage op Manual en daarna op 1.250
De rest heb ik niet aangeraakt (en staat dus op Auto of Disabled of whatever). Dit zijn tenminste instellingen die ik kan onthouden en die niet teveel tijd kosten om in te stellen. CPU op 4400 MHz, Core Voltage is maximaal 1.240 volgens CPU-Z en Prime95 loopt nu al een tijdje te spinnen wat resulteert in een temp van maximaal 69 graden volgens RealTemp.
Ik vind het prima zo. 4500 was nog leuker geweest, maar dan krijg ik dat Worker 2 in Prime95 stopt met een error. Voorlopig laat ik het even zo!
P.S. Welke Torture test in Prime95 kan ik eigenlijk het beste laten lopen? Small FFT's, In-place karge FFT's of Blend? Of gewoon alledrie een tijdje?
EDIT
Ik was vergeten dat ik bij mijn eerdere test met 45 C1E etc. nog aan had... Dus ik heb toch maar even (het is nogal moeilijk om te stoppen hiermee hahaha!) in het BIOS de mp op 45 gezet: temps halen nu soms de 70, maar op zich lijkt alles prima te lopen. 75 graden is het maximum, toch?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2011 14:10 ]
Met offset kun je vdroop controleren/bijsturen ofwel als je vcore op 1.3 staat op AUTO en je geeft hem 0.05+ Offset. Dan word het 1.35 op Auto.Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 09:09:
[...]
De hoge oc-snelheid haalt 'ie alleen in turbo mode. Tenminste, dat is mijn eigen ervaring met m'n Asus P8Z68. Zodra ik ga oc'en zet het BIOS automatisch Turbo Mode weer aan en die optie is niet te veranderen.
Windows ziet alleen de default snelheid en CPU-Z ziet (bij mij althans) bij idle gebruik zelfs een snelheid van 1650 of zo (de helft van de default snelheid). Maar als ik Prime95 start of een game, dan geeft CPU-Z meteen de volle oc-snelheid weer. Het is dus niet zo dat de cpu constant op de oc-snelheid draait.
EDIT
[...]
Hier worden diverse settings genoemd die ik niet eerder voorbij heb zien komen. Zit hier iets bij wat absoluut fout is...?
EDIT 2
800mhz klopt. DDR modules kunnen namelijk 2 operaties per clock tik uitvoeren. 1 aan het begin en 1 aan het eind van elke clockcycle over een bandbreedte van 800 slagen.
Je hebt wel erg veel vragen. Dat doet vermoeden dat je er zelf baarweinig moeite voor gedaan hebt.Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 14:02:
[...]
Ok, duidelijk. Maar eh... ik ben weer van voren af aan begonnen.Ik vond dat er ondertussen teveel instellingen van diverse lui door elkaar liepen. Dus ik heb de BIOS defaults weer hersteld (F5) en vervolgens heb ik:
1. via de Advanced Tab Speedstep, Turbo, C1E, C3 en C6 op Disable gezet;
2. via de AI Tweaker de AI Overclock Tuner op Manual gezet;
3. Memory frequency op 1600;
4. DRAM Timings op 8-8-8-24-2;
5. via CPU Powermanagement dee CPU Ratio op 44 (waardoor Turbo natuurlijk weer Enabled is);
6. en terug in de AI Tweaker CPU Voltage op Manual en daarna op 1.250
De rest heb ik niet aangeraakt (en staat dus op Auto of Disabled of whatever). Dit zijn tenminste instellingen die ik kan onthouden en die niet teveel tijd kosten om in te stellen. CPU op 4400 MHz, Core Voltage is maximaal 1.240 volgens CPU-Z en Prime95 loopt nu al een tijdje te spinnen wat resulteert in een temp van maximaal 69 graden volgens RealTemp.
Ik vind het prima zo. 4500 was nog leuker geweest, maar dan krijg ik dat Worker 2 in Prime95 stopt met een error. Voorlopig laat ik het even zo!
P.S. Welke Torture test in Prime95 kan ik eigenlijk het beste laten lopen? Small FFT's, In-place karge FFT's of Blend? Of gewoon alledrie een tijdje?
EDIT
Ik was vergeten dat ik bij mijn eerdere test met 45 C1E etc. nog aan had... Dus ik heb toch maar even (het is nogal moeilijk om te stoppen hiermee hahaha!) in het BIOS de mp op 45 gezet: temps halen nu soms de 70, maar op zich lijkt alles prima te lopen. 75 graden is het maximum, toch?
De vragen die je hebt kun je zelf al heel makkelijk vinden met google. Als er 1 of 2 dingen niet duidelijk zijn dan is het geen probleem, maar je kunt niet verwachten dat iemand anders op afstand jou systeem kan/wil overclocken.
ik zal je iets opweg helpen.
-vcore voor 24/7 1.35 aanhouden 1.4 is de absolute max.
-PLL maximaal 1.89v is een kwestie van proberen! bij de 1 helpt het en bij de ander niet.
-VTT 1.05v is genoeg om 5ghz + mee tehalen.
-C1E is een energie besparende funtie. Op 4500mhz heb je daar geen last van!
- geheugen niet boven de 1.65volt stressen. intels max is namelijk 1.575v dus dat gaat de IMC niet fijn vinden onder langdurig gebruik.
-EIST/speedstep kun je het beste aanlaten als je 24/7 draait. scheeld stroom. temps blijven idle laag en spaard je cpu.
-geheugen zowel de bandbreedte/MHZ als timings eerst op auto laten staan. Je weet namelijk niet wat er dan stabiel is en wat niet. Eerst de cpu overclocken totdat hij 10uur prime95 blend stabiel is. En daarna pas je geheugen frequentie en timings tweaken.
-Om een snelle indicatie van je OC te krijgen kun je beter LinX pakken. Die laat je in 1uur vaak wel weten of prime 10uur kan gaan halen of niet.
-TDP zo hoog mogelijk zetten 300wat is bij de meeste borden het max, want anders gaat de bevieliging de boel tegen houden als hij het maximum ingestelde voltage overschreid.
- gebruik Asus turboV om voltage's onder load te controleren.
- post bij een vraag een screenshot zodat wij kunnen zien wat je gedaan hebt.
[ Voor 44% gewijzigd door jbkappirossi op 14-08-2011 14:42 ]
Verwijderd
Ik heb trouwens her en der al aardig wat doorgelezen en zie in mijn door jou gequote posts maar 4 vragen, waarvan sommige meer een 'bevestigingsvraag' zijn dan een compleet open vraag die een lang antwoord behoeft...
Ik heb de pc nu een tijd gebruikt op 4500 Mhz en het loopt prima: nog nooit zo'n stabiel systeem gehad, lijkt het wel. Temps komen bij voor mij gebruikelijk gebruik (en op een best wel warme zolder) nauwelijks boven de 60. Ik ben er blij mee.
Verwijderd
Ik heb er eenfaust2016 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:33:
Heey mannen.. Wat zijn de ervaringen met de Asus P67 Sabertooth? En dan bedoel ik vooral voor flinke overkloks aka 5.0GHz+ op 1.5v+, want dat is vooral waar mijn huidige bord tekort schiet (in stabiele stroomtoevoer/LLC opties).
Ik heb en 2500K trouwens.
- Zijn de gebruikte LinX settings normaal.
- Zijn de resultaten normaal?
- Is een hogere Problem size beter?
- Maakt 32 of 64 bit nog wat uit
- Maakt de Data Alignment nog wat uit.
- Maakt Memory for OS (MB) nog wat uit.
[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 14-08-2011 19:46 ]
For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.
Het verschil tussen de v_DRAM en VCC IO mag maximaal 0.50v zijn toch? Dus neem ik aan dat jullie allemaal 1.15v VCC IO draaien? Zo ja is dat veilig voor 24/7?
1.65 kan niet direct kwaad. Die 0.5 is niet echt relevant. Dat is meer als je constant linX of Prime draai wanneer dat erg is. gewoon op 1.05 laten, want dan word de PCH bij mij ook al 50C +.
Want waar komt die '0.5-regel' dan vandaan?
Eigenlijk is dit meer iets wat op langere termijn valt te zeggen. Maar ik maak me er in ienigeval niet druk om.
Over een jaar heb ik waarschijnlijk toch weer een andere Cpu en ik denk jij ook wel. anders enkel retourtje Intel. Maar ik denk niet dat het een probleem zal zijn. er zijn zat mensen die 1.65 draaien.
[ Voor 11% gewijzigd door jbkappirossi op 16-08-2011 20:14 ]
Na wat onderzoek lees ik ook dit:
Je zal dus geen verschil merken. Op mijn huidige systeem merk ik het verschil tussen 8x en 16x met 1 single kaart eigenlijk ook niet. iig niet in FPS... Er is nog hoop?the Z68 boards will have PCIe V3 lanes, which are twice as fast as the PCIe V2 on the P67 boards i believe. so x8/x8 on Z68 boards will be the equivalent of x16/x16 on the P67 boards
[ Voor 29% gewijzigd door DAMAGE op 17-08-2011 02:10 ]
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
dus ja, op p67/z68 draai je met de huidige cpu's gewoon x8/x8
het geeft iets performanceverlies.. zo'n 3 a 4 provent, op resoluties hoger dan 1920x1200 en eyefinity setups zal dit wat meer zijn
Op deze pagina kun je een aantal tests terugvinden: http://hardocp.com/reviews/gpu_video_cards/6//60DAMAGE schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 01:24:
Mensen ik hoop dat ik hier even mag inbreken wat dit betreft, ik kon geen echte plek vinden -een topic that is- waar ik deze vraag kon stellen en ik dacht dat onder jullie vast wel een aantal mensen moesten zijn die een dergelijke setup draaien. Ik lees hier dat een Z68 chipset niet 2x 16x ondersteund in Crossfire. Dit lijkt mij heel raar... Kan iemand dit ontkrachten of wellicht (hopelijk niet) bevestigen?
[...]
Je zal dus geen verschil merken. Op mijn huidige systeem merk ik het verschil tussen 8x en 16x met 1 single kaart eigenlijk ook niet. iig niet in FPS... Er is nog hoop?
Hop,hop,hop!
Update ging volgens scherm goed, vroeg zelf om reboot maar nu krijg ik alleen 6x beeps.
Asus website geeft geen uitkomst en CrashFree Bios recovery werkt ook niet....
Weet iemand wat 6 beeps betekenen ?
Edit: het gaat om een Asus P8P67-M pro
[ Voor 7% gewijzigd door Reveltoorn op 17-08-2011 13:26 ]
Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp
hangt ook van mobo af he. Mijn mobo heeft 2x 16 + 1x8;Help!!!! schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:46:
[...]
Op deze pagina kun je een aantal tests terugvinden: http://hardocp.com/reviews/gpu_video_cards/6//60
bij 1 videokaart draait die 1x16
bij 2 1x16 en 1x8 (schjijnt sneller te werken dan 2x16)
bij 3 2x16 1x8.
er zit een extrac chip bij om dat mogelijk te maken. Snelheidswinsten zijn inderdaad wel marginaal. Zoalng je 2x8 aankan is het prima volgens mij.
mixing a drink and music
Doorgaans duiden zes piepjes op een kapotte keyboard controller. Koppel het toetsenbord even los en weer aan (terwijl het systeem uitstaat), of gebruik tijdelijk een andere om te kijken of dat werkt.Reveltoorn schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:08:
Vanmorgen geprobeerd mijn bios te upgraden van 0709 naar 0713.
Update ging volgens scherm goed, vroeg zelf om reboot maar nu krijg ik alleen 6x beeps.
[...]
Weet iemand wat 6 beeps betekenen ?
Anderzijds zou dat wel toevallig zijn direct na een bios-flash. Het kopiëren van failsafe bios-files naar een floppy en daarmee booten werkt ook niet? Controleer de handleiding van het moederbord en zie voor meer informatie verder PMG FAQ » Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Maar ik heb een USB en PS/2 keyboard geprobeerd.
GTX er uit
1 bakje geheugen
Het mag niet helpen.
Leverancier zei ook 'breng hem maar langs'
Maar als ik toch mijn waterkoeling moet uitbouwen, dan ga ik misschien voor een ander bord.
Denk dat de 4700Mhz waarschijk ook max was voor de m-PRO.
Misschien een Maximus IV Gene-Z halen
Set ombouwen en oude bord RMA
Edit: PC boot weer met de max aan boord
Nu verder spelen
Edit2: 2600k op de Gene-Z doet simpel 4800 @1.448 (wel al 76graden
V-core kan omlaag of muli omhoog
[ Voor 74% gewijzigd door Reveltoorn op 17-08-2011 18:47 ]
Verwijderd
Vanmiddag alle instellingen van Bullus overgenomen:
Bullus in "LinX Stable Club"
Maar me pc boot niet eens op.
Hij gaat wel aan maar boot niet verder.
Ik denk dat ik iets qua beveiliging uit moet zetten.Ben druk aan het zoeken.
nogmaals ,wat geeft ie voor code aan en of branden er rode ledjes? cpu ratio al lager gezet?
|2600k|Asus 290|
Verwijderd
CPU heb ik al lager gezet.
Voltages minimaal verhoogd en verlaagd.
Maar niks wil helpen.We hebben idd niet geheel dezelfde bios maar komt wel een heel stuk in de buurt.
Mijn Gene starte ook niet meer door toen ik de BCLK op 100.5 had staan en mijn GTX weer terug plaatste. (draaide even met een ATI2400 om het bord te testen)
@peerke
Heb je bij cpu-level up ook 4.6G gekozen?

Dan zet ie de meeste instellingen al goed, dan ff nachecken wat ik anders heb gezet.
[ Voor 7% gewijzigd door Bullus op 17-08-2011 21:41 ]
|2600k|Asus 290|
Verwijderd
Als ik alles op stock zet start ie wel door idd.
Ik zal eens kijken Bullus
*Edit:
Als ik alle instellingen naloop en reboot loopt ie niet door.
Een keer is ie wel doorgelopen en hoor het Windows geluid maar heb ik totaal geen beeld.
Voor vandaag stop ik er ff mee.De getallen schieten voor me ogen rond en maak steeds meer fouten.Straks gaat er iets fout en ben ik verder van huis.
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 22:55 ]
probeer dit eens:
cpu vcore op 1,35
pll op 1,8
vccsai/o op 1,05
geheugen goed instellen
c1e en EIST uitzetten
multi op 45 en gaan
PCIe 3.0 werkt op 8Ghz/ giga transfers P/s. 800MB/s par lane wel te verstaan. waar dat 500MB/s is bij 2.0 Bidirectioneel/ heen en terug.DAMAGE schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 01:24:
Mensen ik hoop dat ik hier even mag inbreken wat dit betreft, ik kon geen echte plek vinden -een topic that is- waar ik deze vraag kon stellen en ik dacht dat onder jullie vast wel een aantal mensen moesten zijn die een dergelijke setup draaien. Ik lees hier dat een Z68 chipset niet 2x 16x ondersteund in Crossfire. Dit lijkt mij heel raar... Kan iemand dit ontkrachten of wellicht (hopelijk niet) bevestigen?
[...]
Je zal dus geen verschil merken. Op mijn huidige systeem merk ik het verschil tussen 8x en 16x met 1 single kaart eigenlijk ook niet. iig niet in FPS... Er is nog hoop?
Dit is met de oog op Ivy-bridge welke compatible is met zo'n beetje elk 1155 bord. Omdat ivy-bridge wel een PCIe 3.0 controller krijg naar alle waarschijnlijkheid.
kom op Peerke, niet verzwakken! Gewoon nog een paar getallen schieten totdat de rook eruit krult.Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:38:
Ja heb ik ook op 4.6 gezet.
Als ik alles op stock zet start ie wel door idd.
Ik zal eens kijken Bullus
*Edit:
Als ik alle instellingen naloop en reboot loopt ie niet door.
Een keer is ie wel doorgelopen en hoor het Windows geluid maar heb ik totaal geen beeld.
Voor vandaag stop ik er ff mee.De getallen schieten voor me ogen rond en maak steeds meer fouten.Straks gaat er iets fout en ben ik verder van huis.
[ Voor 25% gewijzigd door jbkappirossi op 17-08-2011 23:16 ]
Hehe, dat is precies wat ik had gedaan toen ik daar was, alleen voor de zekerheid 1.375v gegeven omdat ik nog niet bekend was met de vdroop/LLC settings op het bord, die ik voor de gelegenheid maar op 50% had gezet.nedernakker schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:09:
gewoon niet gelijk op 4,6 aimen
probeer dit eens:
cpu vcore op 1,35
pll op 1,8
vccsai/o op 1,05
geheugen goed instellen
c1e en EIST uitzetten
multi op 45 en gaan
Bootte gewoon en deed 5 runs linX zonder problemen
Edit: Oh en voor de zekerheid misschien nog Internal PLL Overvoltage Enablen.
[ Voor 6% gewijzigd door faust2016 op 17-08-2011 23:46 ]
Verwijderd
Kun je me ook uitleggen hoe ik het zou kunnen verhogen.
Wil voor me benchmarks toch tijdelijk op 5,0 kunnen draaien.Misschien iets sneller.
Echter schijnt het (dacht ik?) dat t bij de meeste chips vanaf 4.7~4.8 nodig is, maargoed, vandaar dat ik t er nog ff bijzette
[ Voor 12% gewijzigd door DAMAGE op 18-08-2011 00:22 ]
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
een unlockte cpu heeft een hoop voordelen, vooral voor mensen die niet zo veel van overklokken snappen
Nu schijnt het dat je de Ivy Bridge ook op je Z68 plank kan prikken, en dus een 22nm processor met nieuwe features hebt dan. Dan vraag ik me af of die LGA2011 wel zo'n toegevoegde waarde is. De info word me allemaal een beetje teveel momenteel.
zo nee, voldoet een SB prima voor alles..
HT uit gezet, 4.4GHz erop geklapt, 1.4 vcore en stressen maar. Momenteel 2 uurtjes stabiel, toen vond ik 't wel weer best met het primen. Mijn 24/7 setup is dit met max temp rond de 79 graden:
[IMG=http://img806.imageshack.us/img806/1859/98361975.th.jpg][/IMG]
Uploaded with ImageShack.us
ik zou wel iets langer stressen dan 2 uur.. prime.....
[ Voor 7% gewijzigd door pottink op 18-08-2011 12:23 ]
Op veel forums (en door Intel) wordt dit ook afgeraden.
Voor die turbo overclock trouwens, volstaat het enkel de multipliers omhoog te schroeven van de CPU? Ik lees hier dat sommige hun vcore "standaard" (<1.35) laten bij een oc?
Mijn SB draait nu @1.40 v met een multi van 48x
Wel goed je temp in de gaten houden
Jep, ook al door middel van de jumper te resetten, maar helpt niks.. Bord zonet RMA gedaan, kreeg er niks meer uit.Reveltoorn schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:44:
Heb je al geprobeerd om je bios te resetten (clear cmos/batt er uit) ?
Mijn SB draait nu @1.40 v met een multi van 48x
Wel goed je temp in de gaten houden
Temps waren ok tijdens het benchen, CPU wordt gekoeld met een Corsair Hydro H80.
Als je niet wil wachten op de RMA en een ander bord gaat halen, dan kan ik de Asus maximus IV Gene-Z aanbevelen.
Dit bord heeft een hele stabiele vcore, wat weer het OC'n ten goede komt.
Maar Asus maximus 4 Gene is ook zeker aan te raden.
Load line calibration doet alleen de Vdroop regelen het verschil van de Vcore tussen idle en load.pottink schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:59:
Ik had de Load Line Calibration op Level 2 gezet volgens een handleiding van GigaByte, ik neem aan dat dit niet super veel kwaad kon?
Dus dit kan geen kwaad wanneer je deze verandert.
Je kunt het is proberen om wat te spelen met je LLC, probeer de verschillende levels is.
En kijk of het wat oplevert.
Hoe en waarop draait je Gene ?Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:52:
Doen we morgen nog wel een keer.Dan kijk ik ff mee.
Kun je me ook uitleggen hoe ik het zou kunnen verhogen.
Wil voor me benchmarks toch tijdelijk op 5,0 kunnen draaien.Misschien iets sneller.
Ben toch wel nieuwsgierig
[ Voor 6% gewijzigd door Reveltoorn op 18-08-2011 14:45 ]
doet qua clocks helemaal niets onder voor mijn extreme, wel qua ruimte natuurlijk..
Wie heeft er dan nog meer een ?
[ Voor 3% gewijzigd door Reveltoorn op 18-08-2011 14:56 ]
Bullus was ik dus vergeten...
hoe durf je
4500 of 4600 scheeld niet veelnedernakker schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:09:
gewoon niet gelijk op 4,6 aimen
probeer dit eens:
cpu vcore op 1,35
pll op 1,8
vccsai/o op 1,05
geheugen goed instellen
c1e en EIST uitzetten
multi op 45 en gaan
Shame on uReveltoorn schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 15:24:
En Viss, nice 5857 Mhz
Bullus was ik dus vergeten...
Ligt eraan hoe goed zijn koeling is, het weer zit ook niet echt meeReveltoorn schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 15:45:
peerke wil 5000 gaan draaien, dus we zakken toch...
[ Voor 27% gewijzigd door Bullus op 18-08-2011 16:19 ]
|2600k|Asus 290|
maar icm de handmatige settings boot hij waarschijnlijk wel, mijn eerste SB had 1,35 nodig voor 4,5 stabiel..
ik dacht gebruik de cpu level up, dan is het wat makkelijker maar niet dus, maar goed Faust is erbij dan komt het wel goed.
|2600k|Asus 290|
Neem aan dat hij het niet met zijn stock cooler gaat proberen en met de hulp van jullie zal die ook best ver komenBullus schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 16:12:
[...]
Ligt eraan hoe goed zijn koeling is, het weer zit ook niet echt mee
Edit: moet die wel booten dan
[ Voor 5% gewijzigd door Reveltoorn op 18-08-2011 17:11 ]
Verwijderd
Voor benchmarks draait ie 5000mhz stabiel.
Dus ben al heel wat opgeschoten.
Had je op de Tones oc academy de x58 mee gebenched ipv 2600k?
Ik had trouwens nog de igp getest met mijn z68.
hdmi aangesloten op mobo en monitor, voor de rest niks op de videokaart.
Virtu geinstalleerd en gereboot.
Op zich werkt het wel. Zodra je een exe opent wat ondersteunt (men kan trouwens ook een exe toevoegen)
gebruikt ie de dedicated gpu. Had trouwens een hogere 3dm03 score gekregen met virtu dan zonder
Nadeel is wel dat je je gpu (6970) niet kan overklokken en bepaalde instellingen niet kan aanpassen (bv tesselation,AA) omdat ie de gpu niet herkent als je CCC opent. In 2d modus maak je nl gebruik van de igp.
Misschien een keer testen met furmark aan, zodat ie de 6970 wel herkent en dan evt overklokken ofzo.
[ Voor 144% gewijzigd door Bullus op 18-08-2011 17:52 ]
|2600k|Asus 290|
Nice, blij dat die weer bootVerwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 17:29:
Met dank aan Faust draait mijn pc nu stabiel op 4500Mhz 24/7 (is de bedoeling,stresstest komt nog) maar momenteel draait ie stabiel.
Voor benchmarks draait ie 5000mhz stabiel.
Dus ben al heel wat opgeschoten.
Verwijderd
Booten deed ie zo ie zo wel.Had hem gewoon op default gezet.
Ben alleen erg blij dat Faust tijd vrijmaakte om mij te helpen en wat uit te leggen.
The beginning is done.
Learning from the OCdocter will come later
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 17:58 ]
Verwijderd
Die komt later dus kan nog niet gaan bouwen.
Moet ook nieuwe slangen en vloeistof bestellen.
Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 4 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh
Nope, die was te snel verkocht
Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 4 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh
Verwijderd
@ gamer dat is de 57x air cpu van utrecht zeker 58x ln2
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 05:42 ]
mixing a drink and music
Nope, Leeghoofd heeft die getest op LN² en lucht, 5600 is blijkbaar de max.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 05:40:
had ik ook een bod op gedaan die van viss ,maar die is voor dik geld weg gegaan
@ gamer dat is de 57x air cpu van utrecht zeker 58x ln2
Geen idee hoe het komt dat ze op 5700 konden booten.
Heb er ééntje gekocht uit the USA
[ Voor 5% gewijzigd door Gamer op 19-08-2011 10:08 ]