[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 15 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.751 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relis
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 18:36
Niemand weet dat ooit 100% zeker.
Macrumors lijkt het meestal bij het juiste eind te hebben, wat daar nu op staat is eigenlijk:"We weten het nog niet wanneer de nieuwe uit komt, maar afgaande op gemiddelde dagen tussen releases zou het over een maand of 2 moeten zijn"

Maar ja gemiddeld is maar gemiddeld en voor hetzelfde geld zit je 6 maanden te wachten ofzo.
Als je 'm nodig hebt zou ik 'm gewoon kopen, op het moment is het enige wat er aan een 13" MBP vervangen zou worden de CPU voor een iX processor wat eerlijk gezegd niet eens zon supergrote upgrade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378457

Relis schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:10:
Niemand weet dat ooit 100% zeker.
Macrumors lijkt het meestal bij het juiste eind te hebben, wat daar nu op staat is eigenlijk:"We weten het nog niet wanneer de nieuwe uit komt, maar afgaande op gemiddelde dagen tussen releases zou het over een maand of 2 moeten zijn"

Maar ja gemiddeld is maar gemiddeld en voor hetzelfde geld zit je 6 maanden te wachten ofzo.
Als je 'm nodig hebt zou ik 'm gewoon kopen, op het moment is het enige wat er aan een 13" MBP vervangen zou worden de CPU voor een iX processor wat eerlijk gezegd niet eens zon supergrote upgrade is.
Ok, dan koop ik hem direct van het weekend! Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan hem nog goedkoper krijgen via de onderstaande link:

http://www.slim.nl/ws/default.aspx?contentid=414

Voor studenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tieske1988
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04 18:59
Een vraagje: Ik ben zo dom geweest om mijn account (home folder) name van mijn mac te veranderen. nou werd alles een rommel en zag ik mijn folders niet meer dus heb ik hem weer verandert in die oude naam en daar was alles weer.

alleen heb ik nu het probleem dat mijn macbook steeds om mijn code vraagt bij het inloggen terwijl die instelling gewoon uit staat. en hij opstarten gaat ook langzamer mss heeft iemand een goede oplossing anders wordt het denk ik een nieuwe account aanmaken en alles overzetten.

ik heb trouwens wel een time machine back-up, kan die iets voor me betekenen?

Edit: Al gevonden ik had een hoofdletter van een gewone letter gemaakt, nu werkt het weer gewoon. En die short name die laat ik maar lekker zoals die is

[ Voor 12% gewijzigd door tieske1988 op 07-10-2010 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

De nieuwe release is meestal rond november. Helemaal precies kun je dit nooit zeggen bij Apple, maar de nieuwe generatie komt er al wel aan binnenkort!

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 22:20
En wat zal die meer hebben? Ik verwacht eerlijk gezegd geen blu-ray of dat soort nieuwe features. Eerder een update in de CPU snelheden en energieconsumptie.. Niet echt de moeite om maanden te wachten als je hem nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-05 10:00
Ik heb vandaag zo'n siliconen beschermhoes voor het toetsenbord gekocht. Wat ik me nu afvraag, moet je die hoes weghalen voordat je de macbook dichtklapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catbread
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09-2022
Het ligt eraan hoe dik de hoes is. het toetsenbord zit iets lager in het aluminium en door de afsluitende rand om het scherm heen heb je ook nog wel wat milimeters over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Laatst online: 10-05 10:00
catbread schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 22:56:
Het ligt eraan hoe dik de hoes is. het toetsenbord zit iets lager in het aluminium en door de afsluitende rand om het scherm heen heb je ook nog wel wat milimeters over.
Bedankt voor je reactie. :)
Het is vrij dun. Heb de Macbook al een tijdje dicht gehad met het hoesje ertussen. Ik zie verder geen sporen op het scherm. Dus het kan wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 16:37
WoBaDijk schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 17:00:
De nieuwe release is meestal rond november. Helemaal precies kun je dit nooit zeggen bij Apple, maar de nieuwe generatie komt er al wel aan binnenkort!
dus misschien ook de moeite om nog even te wachten en een "oud" model macbook pro te kopen

wat vinden jullie mac kenners van de prijs van het oude model macbook (799 @ dixons bijvoorbeeld)
2 GB geheugen erbij en het lijkt me voor mij ruim voldoende :)

[ Voor 19% gewijzigd door Reloader op 08-10-2010 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het brengt me toch beetje aan het twijfelen maar ja om nou bijvoorbeeld 1-4 maanden te wachten is ook zoiets. Macbooks behouden toch altijd een groot deel van de waarde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Anoniem: 378457 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 15:04:
Het brengt me toch beetje aan het twijfelen maar ja om nou bijvoorbeeld 1-4 maanden te wachten is ook zoiets. Macbooks behouden toch altijd een groot deel van de waarde!
Als je hem nodig hebt, of als er een mooie actie is ('Back to School'-actie _/-\o_ ), gewoon kopen. Anders kan je wel blijven wachten. Er komt toch altijd weer wat beters uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24
Canaria schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 09:13:
[...]

Waar merk je vooral verschil in? Want ik wil op zich ook wel een SSD (als minimaal 300GB een beetje goed verkrijgbaar is) maar ik vraag me af of het wel de moeite waard is. Ik twijfel er niet aan dat de MBP sneller aanvoelt met een SSD, maar dat is een marginaal voordeel gezien het bedrag, want alles voelt nu al instant.
Ik zie nooit beachballs en applicaties zijn altijd met één of twee bounces opgestart. Dat applicaties met een SSD zonder bounce opstarten, tja leuk, maar dat vind ik niet 400 euro plus minimaal 200GB waard.

De grootste winst zit dan misschien in afsluiten en opstarten, maar dat doe ik nooit. Ook Windows 7 staat continu aan (VMWare), op m'n vorige MacBook had een SSD nog gescheeld bij resumen en suspenden.
Ik doe ook eigenlijk geen echt zware dingen op m'n MBP, maar voornamelijk veel tegelijk, dus ik zou nog meer RAM (als dat mogelijk zou zijn) anytime prefereren.
Ik heb recentelijk ook een SSD in mn macbook pro gestopt, en ik kan zeggen dat het de beste performance boost is die je kan kopen. Ik heb ook 8GB ram en gebruik veel applicaties tegelijk. De 8GB ram (upgrade van 4 naar 8 ) was leuk, maar het verschil tussen een HDD en een SSD is gewoon enorm en ik zou het iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

asaki schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 16:11:
[...]

Ik heb recentelijk ook een SSD in mn macbook pro gestopt, en ik kan zeggen dat het de beste performance boost is die je kan kopen. Ik heb ook 8GB ram en gebruik veel applicaties tegelijk. De 8GB ram (upgrade van 4 naar 8 ) was leuk, maar het verschil tussen een HDD en een SSD is gewoon enorm en ik zou het iedereen aanraden.
Leuk, maar "beste performance boost" zegt niet zo veel, het is interessant als je wat specifieker zou kunnen beschrijven waar je het aan merkt.

Van 4GB naar 8 GB scheelt bij normale handelingen seconden (spinning beachballs bij het opstarten van applicaties of openen van een file), terwijl een SSD fracties van seconden scheelt. Zeg maar het verschil tussen moeten wachten en een wat snappier interface. Voor mij is de prestatiewinst dus omgekeerd, in het voordeel van 4GB extra. Die 8GB is echt onmisbaar, terwijl ik een SSD nu niet mis. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, want in mijn ogen zorgt een SSD vooral voor een revolutionair verschil als je een laptop hebt die niet al supersnel is.

En als je me een SSD kunt aanraden van minimaal 280GB voor een redelijke prijs, zeg minder dan 500 euro dan hoor ik het ook graag :)

 Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340921

Ik heb in mijn late 2009 MBP ook 8GB een SSD en ik vond beide upgrades duidelijk merkbaar.

Ik ben SQL server datawarehouse developer en ik gebruik mijn MBP dag in dag uit daarvoor. Hierbij heb ik zeker profijt van het extra geheugen maar ook bij het laden van veel data (veel disk i/o) is hij een stuk sneller dan op mijn tweede schijf (7200 rpm Hitachi). Mijn local ontwikkelserver op de Mac is zelfs een factor 2 tot 3 sneller dan de productie server op mijn werk... Nu zegt dat ook wel iets over de server op mijn werk maar goed.

Moet wel zeggen dat ik het snelheidsverschil meer merk binnen Windows 7 dan binnen OSX. Maar binnen OSX doe ik dan ook niet zoveel spannends, dat gebruik ik alleen prive voor browsen, iTunes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Canaria schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 19:01:
[...]
Van 4GB naar 8 GB scheelt bij normale handelingen seconden (spinning beachballs bij het opstarten van applicaties of openen van een file), terwijl een SSD fracties van seconden scheelt.
Andersom. 4GB naar 8GB scheelt alleen seconden als je te weinig geheugen had. Dat wil zeggen, als je aan 't swappen bent. (Iets dat een SSD ook sneller maakt trouwens.) Maar het laden van de executable code en de data die een app nodig heeft is iets wat op een HDD erg traag is, omdat dat veel I/O kan behelsen. En laat dat nou zijn waar een SSD retesnel in is.

Ik heb ook sinds ik die SSD heb veel minder last van een langzame computer (en let wel, dit gaat om een 2.66GHz C2D macbook pro mid-2009 met 8GiB geheugen) tijdens 't wat serieuzere torrentwerk. Ook dat is namelijk veel random i/o.
Zeg maar het verschil tussen moeten wachten en een wat snappier interface. Voor mij is de prestatiewinst dus omgekeerd, in het voordeel van 4GB extra. Die 8GB is echt onmisbaar, terwijl ik een SSD nu niet mis. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, want in mijn ogen zorgt een SSD vooral voor een revolutionair verschil als je een laptop hebt die niet al supersnel is.
Weet je, ik was eerst ook niet echt overtuigd. De voornaamste reden dat ik er een nam was eigenlijk omwille van het gebrek aan bewegende onderdelen en de bijkomende mechanische failures. Maar nu mét SSD merk ik wat voor 'n wereld van verschil 't eigenlijk is.
En als je me een SSD kunt aanraden van minimaal 280GB voor een redelijke prijs, zeg minder dan 500 euro dan hoor ik het ook graag :)
Helaas is het flashgeheugen daar nog wat te duur voor, maar dat zit er aan te komen. Mijn 240GB was ex. btw 450 euro ofzo.

Heel simpel gezegd: de harde schijf is al lange tijd (altijd?) het absoluut langzaamste onderdeel in het dagelijkse gebruik van je computer. Met een SSD maak je die een flink stuk sneller.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 08-10-2010 20:28 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

CyBeR schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 20:23:
[...]

Andersom. 4GB naar 8GB scheelt alleen seconden als je te weinig geheugen had.
Klopt, maar dat was wel een van de belangrijkste redenen om een nieuwe MBP te kopen, 4GB in m'n vorige Mac was gewoon veel te weinig en een SSD had daarin weinig verbetering gebracht. Nu met 8GB heb ik nog steeds veel pages en een aanzienlijke swapfile, maar geen beachballs of zandlopers meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 16:38
Ik heb mijn macbook 13 2010 versie al sinds juni en het is een fijne apparaat. Nu heb ik al een maandje een probleem met de 'sleep' functie. Als ik mijn macbook sluit of handmatig sleep aanklik, dan werkt die perfect. Maar hij gaat niet meer automatisch in slaap... Dat is echt een gemis! Op de apple forums zijn er geen antwoorden te vinden...

Ik heb o.a. het volgende geprobeerd:

- fix permission
- please sleep geïnstalleerd
- onix geinstalleerd
- veilige modus opgestart, maar zelfs daar weigert die automatisch in slaap te vallen

Heeft iemand er ook last van?

[ Voor 16% gewijzigd door Appo op 10-10-2010 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:45
zit je voeding er in toevallig?

[ Voor 19% gewijzigd door The Fatal op 09-10-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appo
Soms wel en soms niet, maar dan doet die het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
is volgens mij normaal, als je voeding aangesloten is gaat hij niet automatisch in sleep.
je kan wel bij energie beheer:
systeemvoorkeuren => energiestand=> lichtnetadapter,
sluimerstand op een bepaalde tijd instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appo
Bij mij staat die ingesteld om bv na 15 min in sleep te gaan, zowel op lichtnetadapter als accu. Ik heb bv. ook ingesteld dat die na 2 min in sleep moet gaan, maar dat weigert die...

Dit heb ik dus getest met en zonder lichtnetadapter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155104

Anoniem: 378457 schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 10:49:
Als het allemaal mee zit schaf ik dit weekend een macbook pro 13 inch (€ 1080.52) bij applestore(student)aan! Alleen zou ik graag willen weten wanneer er weer een volgende lichting aan komt ?
Omdat ik misschien dan nog even wacht!
Ik hoop dat je het nog niet gedaan hebt, want hij is NU in de aanbieding bij de saturn (onderdeel Mediamarkt) 999,- en ja, het is echt de core2duo 2.4ghz met 320m videochip ;) geen oud model ofzo. (en uiteraard ook de MBP, bij de MM is de MB voor hetzelfde geld in de ''aanbieding'')

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 155104 op 10-10-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 08:14
Welke saturn & mediamarkt? In de MM in Heerlen geldt de actie volgens mij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
ik weet dat wij in alkmaar een macbook white CTO modelletje hebben, met 4GB geheugen / 320GB HDD voor 999,- inderdaad, 999 is wel netjes voor een MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het al gedaan! Maar die van mij is maar € 20 euro duurder dan die aanbieding door middel van studenten korting dus maakt niet zo veel uit! Ben benieuwd dinsdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Jongens,waarom,als je toch geen grote haast hebt,wacht je niet tot volgend jaar februari wanneer
de Media Markt opnieuw de BTW vrije dagen heeft en koop je dan een Mac?
De prijzen die je dan ziet (en dan met namen de Mac Pro) zijn echt gigantisch ivg met de orginele
vraagprijs nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
*snip* dit topic is bedoeld voor ervaringen met en discussie over de MacBook Pro, niet voor taxaties.

[ Voor 79% gewijzigd door Daedalus op 12-10-2010 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vraagje; Wat zijn er nog voor "major" issues op het moment als ik op een unibody macboek pro windows 7 ga draaien, het liefst zonder osx als dat kan. (kendat makkelijk? zonder osx er uberhaupt op?) ( wil bijv 3dmax kunnen draaien, en ben gewoon een windows persoon. Ik vind de hardware gewoon heel mooi.)

Ik ben een beetje aan het rondlezen en ik begrijp bijv dat

- de accuduur achteruit gaat? (ervaringen?)
- er minder multitouch mogelijkheden zijn.

Zijn hier mensen die vooral windows op hun macboek draaien?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een paar uurtjes en hij is er, ben erg benieuwd.
Heb al veel software binnen gehaald voor nieuwsgroepen hopelijk werkt het allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk

WoBaDijk

Aapje

maratropa schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 15:13:
Vraagje; Wat zijn er nog voor "major" issues op het moment als ik op een unibody macboek pro windows 7 ga draaien, het liefst zonder osx als dat kan. (kendat makkelijk? zonder osx er uberhaupt op?) ( wil bijv 3dmax kunnen draaien, en ben gewoon een windows persoon. Ik vind de hardware gewoon heel mooi.)

Windows draaien zonder dat OS X op de MBP staat is überhaupt niet mogelijk. Je kunt Windows wel als standaard boot OS instellen. Hierdoor draai je feitelijk een Windows bak. De accu zal inderdaad een stuk minder lang mee gaan dan onder OS X. De stroommanagment van Windows is gewoon een stuk minder goed. Verder is de hardware van een MBP echt voor OS X samengesteld zodat dit de snelste combinatie is.

Mocht je zo verslaaft zijn aan Windows dat je niet zonder kunt, dan moet je dat erop gaan draaien. Dit moet volgens mij ondertussen zonder veel problemen kunnen. Ik zou OS X eerst echter wel proberen. Je moet eerst weten wat het is voordat je het aan de kant zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Windows 7 draait gewoon prima. Ik zou wel een minimale installatie van Mac OS X laten staan, in verband met firmwareupdates. Ik ben geen issues tegengekomen met mijn MBP en Windows 7 64-bits. Over de accuduur en multitouchmogelijkheden kan ik niet veel zeggen, ik gebruik mijn MBP alleen aan de adapter en het touchpad gebruik ik alleen voor scrollen en klikken.

De driverondersteuning voor Windows 7 is uitstekend. Apple heeft dat beter voor elkaar dan veel andere laptopleveranciers, alles gaat gewoon via Windows Update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Thanx voor de info,

Ik ken OSX wel een beetje hoor, het heeft gewoon niet mijn voorkeur, maar vooral omdat ik af en toe toch echt Acad, Max of SW wil draaien.. En OS'en switchen is stom.

Maar hardwarematig komt qua metalen ontwerp niks in de buurt van de unibody mac.. Vandaar.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catbread
Ik had gezocht voor een fijne muis voor de lange sessies. Ik kreeg toch wat last van mijn hand. Heb twee gaming muizen getest maar die extra knoppen voor volgende/vorige pagina wilden niet werken. De Mighty mouse had wel werkende zij-knoppen maar die werken niet fijn. Ik was ook al gewend aan het trackpad dus die knoppen maakten niet zoveel meer uit.

Ik heb nu voor een tientje een Logitech USB muis gekocht. Werkt perfect met de betrouwbaarheid van het draadje. :D

Geweldig, maar dat past beter in een topic over muizen en niet zozeer over de MBP ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hoedje op 14-10-2010 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 08:51

Bartaz

Likes cookies!

[mbr]Dit is een technisch forum. We staan het ogenluikend toe als je de moeite neemt om een apart topic te openen. Maar je hoeft alleen maar even te bellen of mailen met Slim en je hebt je antwoord.[/]

Een antwoord hier is gratis en zorgt voor een lagere telefoonrekening.
Desalniettemin heb ik al gemaild met Slim
En waarom een apart topic? Vond het hier wel passen ;)

[ Voor 114% gewijzigd door Bartaz op 16-10-2010 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Anoniem: 378457 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:27:
Nog een paar uurtjes en hij is er, ben erg benieuwd.
Heb al veel software binnen gehaald voor nieuwsgroepen hopelijk werkt het allemaal!
En??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363301

Vandaag wou ik een bootcamp partitie maken voor de installatie van windows 7. Tijdens het partitioneren van mijn schijf, liep men mac vast. Na het opnieuw opstarten van mijn mac, is er 40 gig (dit was de grootte van de gekozen partitie) verdwenen van men harde schijf. Echter vind ik nergens een nieuwe partitie en bij de bootcamp hulpprogramma staat er dat ik geen extra partitie heb. Ook bij schijfhulp programma staat er dat ik maar 1 partitie heb. Hoe krijg ik die 40gig terug? Moet ik gans men schijf terug formatteren? Of wat moet ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 353274

Edit: deze vraag was overbodig. Ik zie zojuist dat apple een nieuw event gaat houden op 20 oktober genaamd Back to the Mac! :-) Linkje hier http://www.engadget.com/2...-20th-well-be-there-live/

[ Voor 124% gewijzigd door Anoniem: 353274 op 13-10-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk

WoBaDijk

Aapje

Anoniem: 363301 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:57:
Vandaag wou ik een bootcamp partitie maken voor de installatie van windows 7. Tijdens het partitioneren van mijn schijf, liep men mac vast. Na het opnieuw opstarten van mijn mac, is er 40 gig (dit was de grootte van de gekozen partitie) verdwenen van men harde schijf. Echter vind ik nergens een nieuwe partitie en bij de bootcamp hulpprogramma staat er dat ik geen extra partitie heb. Ook bij schijfhulp programma staat er dat ik maar 1 partitie heb. Hoe krijg ik die 40gig terug? Moet ik gans men schijf terug formatteren? Of wat moet ik doen?
Het kan inderdaad voorkomen dat je schijfruimte weg is, ook na het verkeerd 'weggooien' van je bootcamp partitie. Deze ruimte kun je weer terug laten zetten door je MBP op te starten vanaf de OS X DVD. Daarin kun je dan je schijfruimte herstellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik heb op mijn macbook pro Mid 2010 via bootcamp windows staan en vind het wel eens leuk om een vluchtje te doen met FsX vandaag de temperaturen eens gelogd en nu wordt mijn GPU max 82 °. Is dit normaal of is dit toch hoog en minder goed voor het systeem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Laatst online: 12-05 11:40
Ik heb een MBP mid 2010 I7 17" en wordt gek van de strandballen...
Zit 4gb en met een een paar programma's open begint de ellende al.
Is er iets van een tool die verteld waar de zwakke punten zittten?
Zit te denken aan een upgrade van 4gb naar 8gb omdat ik wel erg veel pagouts krijg.
of de 5400rpm hd te vervangen met een hybrid Hdd.
Maar eigenlijk heb ik er best de balen in, voor dat geld verwacht ik toch heel wat meer machine...
thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 19:55
Asprine schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 21:22:
Is er iets van een tool die verteld waar de zwakke punten zittten?
thanks
Dat kan met Activity monitor.
wouter.u schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:54:
Ik heb op mijn macbook pro Mid 2010 via bootcamp windows staan en vind het wel eens leuk om een vluchtje te doen met FsX vandaag de temperaturen eens gelogd en nu wordt mijn GPU max 82 °. Is dit normaal of is dit toch hoog en minder goed voor het systeem ?
Mijn mbp wordt ook behoorlijk warm als ik ga gamen. (makkelijk meer dan 70 graden) Ik deed dat onlangs nog met mijn mbp op schoot, toen vloog die in een of andere temperatuurbeveiliging. (ik heb overigens geen idee hoe warm die toen was) Zet je hem gewoon op een plat vlak neer dan kan de warmte in elk geval goed weg.

Overigens ben je niet de eerste met deze vraag: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=963809

[ Voor 65% gewijzigd door Jesse op 13-10-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340921

Ik draai 70% windows 7 64 bits op mij MBP. Dat gaat vrij probleemloos. Heb zelfs het idee dat W7 sneller boot dan OSX ;) De enige issues die ik na bijna een jaar zo werken ervaar zijn de volgende:

- bij het in slaap gaan van de MBP onder windows kan ik hem niet laten ontwaken met een bluetooth muis of toetsenbord. Dat werkt wel onder OSX. Soms moet ik de MBP dus uit de Bookarc halen om een toets aan te raken

- onder W7 raakt de bluetooth muis vaker zijn connectie kwijt. Als dat zo is duurt het aanzienlijk langer dan in OSX eer de connectie terug is. Een seconde of 15-20 versus een paar tellen.

- onder W7 werken niet alle functietoetsen. Bijvoorbeeld geluid harder en zachter werkt wel maar play/pause werkt niet.

- accuduur is circa 3,5 - 4 uur op W7 waarbij ik de hele tijd aan het werk ben in SQL server, office en internet met iTunes op de achtergrond. Niet dramatisch korter dan onder OSX volgens mij.

De touchpad gebruik ik amper onder W7. Als ik op schoot zit te browsen doe ik dat altijd onder OSX (gebruik W7 voor mijn werk en OSX prive). Ik merk wel dat ik bepaalde features van het touchpad mis op mijn andere windows laptop (Acer)...

Het kan natuurlijk zijn dat bovengenoemde bugs komen doordat ik een en ander niet goed ingesteld heb.

Verder werkt alles gewoon prima onder W7. W7 is gewoon ook een goed OS en doet niet onder voor OSX vind ik.

Groeten,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazakx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 09:12
Ik had eergisteren een raar probleem met de nieuwe mbp 13inch. Mijn batterij wilde niet opladen toen ik de adapter heb ingeplugt. Een paar stopcontacten geprobeerd, de contactpunten uitgeblazen e.d. maar werkte niet. Na 2x rebooten was het probleem verholpen.
Heeft hier meerdere mensen last van? Het is een macbook pro van 2 weken oud. Ik wil nl weten of dit een inicdenteel gevalletje was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

kazakx schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:23:
Ik had eergisteren een raar probleem met de nieuwe mbp 13inch. Mijn batterij wilde niet opladen toen ik de adapter heb ingeplugt. Een paar stopcontacten geprobeerd, de contactpunten uitgeblazen e.d. maar werkte niet. Na 2x rebooten was het probleem verholpen.
Heeft hier meerdere mensen last van? Het is een macbook pro van 2 weken oud. Ik wil nl weten of dit een inicdenteel gevalletje was.
Hoeveel zat er nog in de accu? Hij begint namelijk pas met laden als de batterij minder dan 95% vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akhtarm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-06-2023
Beste apple gebruikers,

ik heb mijn apple macbook pro binnen gekregen, ben een ex-window gebruiker..
waar kan je zien in je macbook welke procesor je hebt, en hoe groot je hd is en wat voor scherm je hebt.
dus kortom alle info over je macbook intern.

wie kan me vertellen waar ik naar toe moet .??

thanks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:39
Akhtarm schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 16:47:
Beste apple gebruikers,

ik heb mijn apple macbook pro binnen gekregen, ben een ex-window gebruiker..
waar kan je zien in je macbook welke procesor je hebt, en hoe groot je hd is en wat voor scherm je hebt.
dus kortom alle info over je macbook intern.

wie kan me vertellen waar ik naar toe moet .??

thanks..
Het appeltje linksboven, even linkermuisknop op klikken en dan Over deze Mac of About this Mac kiezen... Meer info voor meer info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akhtarm
vj_slof schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 16:50:
[...]

Het appeltje linksboven, even linkermuisknop op klikken en dan Over deze Mac of About this Mac kiezen... Meer info voor meer info...
thanks voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akhtarm
waar kan je zien of je echt een hi res scherm hebt en hoeveel rpm je hebt, en hoeveel gb je gebruikt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:50
Na 2 maanden eindelijk mn mbp voor niks gerepareerd !

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/34594508

Hulde voor de iCentre, voor het achteraf bieden van een prima oplossing

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269758

Akhtarm schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 17:06:
[...]

waar kan je zien of je echt een hi res scherm hebt en hoeveel rpm je hebt, en hoeveel gb je gebruikt??
High ress, neem een screenshot en kijk hoeveel pixels je hebt, rpm weet ik niet, en hoeveel gb je gebruikt? Als in op de hd => finder rechts op de hd en toon info, geheugen, appeltje + spatie activity monitor

Beetje opzoeken kan ook geen kwaad hoor.

Even voor de geïnteresseerden, AutoCad voor mac is er!
http://www.macrumors.com/...ad-for-mac-now-available/

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 269758 op 15-10-2010 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02
Akhtarm schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 17:06:
[...]

Je wordt hierboven al geholpen met het antwoord. Verder is het niet de bedoeling om te dubbelposten: je kunt je post met de edit-knop aanpassen. Overigens verwachten we op GoT wat eigen inzet. Dit is iets wat je gemakkelijk kunt vinden met bijvoorbeeld de GoT-search. Ik zou je willen aanraden om het beleid door te lezen, zodat je weet hoe het er hier aan toegaat: MS Beleid.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Misschien is het al eens naar voren gekomen:
Sinds kort heb ik het probleem dat mijn MBP mijn draadloze verbinding kwijt is nadat hij in de sluimerstand heeft gestaan. Ik moet 'm echt rebooten om weer verbinding te krijgen.
Dit probleem heb ik niet met m'n iPad.
Weet iemand hoe dit zo ineens kan?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazakx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 09:12
Anoniem: 83328 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:30:
[...]

Hoeveel zat er nog in de accu? Hij begint namelijk pas met laden als de batterij minder dan 95% vol is.
Nee. zo vol was het niet. Integendeel het was tussen de 10 en 20%, daarom wilde ik hem aan de adapter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:07
Zondagskindje schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:01:
Misschien is het al eens naar voren gekomen:
Sinds kort heb ik het probleem dat mijn MBP mijn draadloze verbinding kwijt is nadat hij in de sluimerstand heeft gestaan. Ik moet 'm echt rebooten om weer verbinding te krijgen.
Dit probleem heb ik niet met m'n iPad.
Weet iemand hoe dit zo ineens kan?
Wellicht helpt dit http://www.appletips.nl/s...herstellen-bij-problemen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 16:39
Ik heb een MBP 13" 2010 en ik heb last van veel swappen. Ik heb niks bijzonders openstaat. Ik vind dat mac osx toch vrij veel geheugen vraagt/nodig heeft en dat er maar weinig geheugen overblijft voor applicaties.

Ik heb hem bij in ontvangst nemen gewoon de installatie afgemaakt. Heeft het zin om de DVD erbij te pakken en een clean reinstall te doen?

Ik weet niet in hoeverre Apple voorgeinstalleerde troep mee geeft, wat je ook bij o.a. Acer ziet.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

peak schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:06:
Ik heb een MBP 13" 2010 en ik heb last van veel swappen. Ik heb niks bijzonders openstaat. Ik vind dat mac osx toch vrij veel geheugen vraagt/nodig heeft en dat er maar weinig geheugen overblijft voor applicaties.

Ik heb hem bij in ontvangst nemen gewoon de installatie afgemaakt. Heeft het zin om de DVD erbij te pakken en een clean reinstall te doen?

Ik weet niet in hoeverre Apple voorgeinstalleerde troep mee geeft, wat je ook bij o.a. Acer ziet.

Thanks
Alleen de extra talen, printerdrivers en eventueel Rosetta-ondersteuning vink ik zelf uit bij een reinstall.
Wat versta je onder voorgeinstalleerde troep? Sommige mensen halen dingen als iWeb, iMovie etc. direct weg.
Vroeger zaten er wel trials van applicaties zoals MS Office en Omnigraffle in een standaard installatie van een PowerBook en enkele games (onder andere Nanosaur) op een iBook. De laatste jaren niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Canaria schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:54:
[...]

Alleen de extra talen, printerdrivers en eventueel Rosetta-ondersteuning vink ik zelf uit bij een reinstall.
Wat versta je onder voorgeinstalleerde troep? Sommige mensen halen dingen als iWeb, iMovie etc. direct weg.
Vroeger zaten er wel trials van applicaties zoals MS Office en Omnigraffle in een standaard installatie van een PowerBook en enkele games (onder andere Nanosaur) op een iBook. De laatste jaren niet meer.
Nou ben tot nu toe nog niet veel tegen gekomen op mac osx, maar bij die acer laptops en waarschijnlijk nog tig anderen komen ongelovelijk veel applicaties voorgeinstalleerd met een trail van x dagen en games en dit en dat... gewoon reclame troep!

Maar goed, een reinstall zal weinig verschil maken dus als er alleen talen eruit gehaald worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Swapt ie en moet je wachten, of gebruikt ie gewoon vrij veel geheugen? Wat doe je als die idd gaat swappen, en hoe ziet je geheugengebruik er dan uit?

Edit: mogelijk vind je dit interessant: [Geheugen] Geheugen upgrade tips & weetjes

[ Voor 26% gewijzigd door Jesse op 18-10-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Jesse schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 11:21:
Swapt ie en moet je wachten, of gebruikt ie gewoon vrij veel geheugen? Wat doe je als die idd gaat swappen, en hoe ziet je geheugengebruik er dan uit?

Edit: mogelijk vind je dit interessant: [Geheugen] Geheugen upgrade tips & weetjes
Ik vind zowiezo dat mac osx veel geheugen gebruikt. heb 4gb.. Af en toe zie ik pas dat hij paar GB is wezen swappen als ik alleen maar filmpje heb gekeken en hele dag firefox heb gebruikt..
een VM windows xp met 512MB toegewezen vind ie ook niet leuk!

Om nou een laptop te gaan upgraden naar 8GB vind ik overkill, dan neem ik wel weer een desktop.

Maar ik had gehoopt dat de meeste van jullie bij het aanschaffen van een Mac* de DVD erin doen en een complete reinstall doen, omdat de performance beter wordt omdat er onnodige dingen niet geinstalleerd worden. Dit deed ik wel bij laptops zoals Acer, Toshiba etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

peak schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 12:10:
[...]

Ik vind zowiezo dat mac osx veel geheugen gebruikt. heb 4gb.. Af en toe zie ik pas dat hij paar GB is wezen swappen als ik alleen maar filmpje heb gekeken en hele dag firefox heb gebruikt..
een VM windows xp met 512MB toegewezen vind ie ook niet leuk!
Ben je echt aan het swappen of is er op een gegeven moment ergens in het verleden ooit een keer wat geheugen naar swap gemoved?
Om nou een laptop te gaan upgraden naar 8GB vind ik overkill, dan neem ik wel weer een desktop.
Waarom zou een desktop wel en een laptop niet 8GiB mogen hebben? Ik heb 8GiB in m'n mbpro zitten en dat is heerlijk.
Maar ik had gehoopt dat de meeste van jullie bij het aanschaffen van een Mac* de DVD erin doen en een complete reinstall doen, omdat de performance beter wordt omdat er onnodige dingen niet geinstalleerd worden. Dit deed ik wel bij laptops zoals Acer, Toshiba etc...
Dit is niet nodig. Macs worden niet geleverd met allerlei reklameprut die je niet wilt. Een schone (volledige) install vanaf de dvd's is exact gelijk aan de install zoals 'ie geleverd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
CyBeR schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 12:41:
[...]

Waarom zou een desktop wel en een laptop niet 8GiB mogen hebben? Ik heb 8GiB in m'n mbpro zitten en dat is heerlijk.
Nou, als ik me met zulke zware dingen bezig wil houden, dan neem ik wel een high end systeem met ook zoveel geheugen.

Goed, uiteindelijk heb je wel een punt, want laptops worden steeds krachtiger en zullen straks een volwaardige vervanging zijn voor een desktop.

Maar voor nu, vind ik 4 gb voor een laptop meer dan genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 03:25:
* CyBeR heeft net een OCZ Vertex 2 in z'n mbpro gestoken. Daaaaamn dat is een stuk sneller dan spinning rust, zeg. De 8GB geheugen die ik ook heb helpt ook niet trouwens :+
Hey Cyber!
Zit zelf ook te denken aan 8GB geheugen en een Vertex 2.
Zou je me kunnen vertellen welk geheugen je gebruikt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SMulTiE schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:37:
[...]

Hey Cyber!
Zit zelf ook te denken aan 8GB geheugen en een Vertex 2.
Zou je me kunnen vertellen welk geheugen je gebruikt hebt?
Euh, Kingston modelletje goedkoopst geloof ik. Setje van 2x4GiB uiteraard.
peak schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:35:
[...]

Nou, als ik me met zulke zware dingen bezig wil houden, dan neem ik wel een high end systeem met ook zoveel geheugen.
Mwoah, 't gaat niet alleen om 'zware dingen', maar ook gewoon om het serieuzere multitasken.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 18-10-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik ben Cyber niet, maar mijn geheugen is van Hynix. Wel iets duurder, maar betere kwaliteit dan de goedkopere OEM-modules of ValueRAM.

In m'n vorige Macs ben ik geheugen tegengekomen van A-Data, Hynix en Samsung.
CyBeR schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:39:
[...]
Mwoah, 't gaat niet alleen om 'zware dingen', maar ook gewoon om het serieuzere multitasken.
Same here, ik doe weinig zware dingen, maar heb wel veel tegelijk open, waaronder permanent een Windows 7 Boot Camp partitie in VMWare, die 4 GB toegewezen heeft gekregen en waar ik veel zware programma's en services (serverapplicaties) in draai. Verder Chrome/Safari met soms 20+ tabs (hoewel Instapaper een goed alternatief is voor alle links in nieuwe tabs openen om later terug te lezen), iTunes, Apple Mail en nog wat kleine dingen.

Ik zit nog wel een beetje te twijfelen over een 500GB Momentus XT, maar ik vraag me een beetje af of dat wel zin heeft. In de meeste positieve verhalen die ik lees worden telkens 2 dingen genoemd: de boottijd is van 50 seconden naar 20 seconden gegaan en het openen van applicaties gebeurt binnen 1 dock bounce. Typisch handelingen die ik zelden doe. Ik doe zo veel verschillende dingen met mijn MBP dat ik me afvraag wat er in het flashgeheugen moet komen.

Zijn hier mensen met een recente MBP die zijn overgestapt naar een Momentus XT?

Ik vind het bijna raar dat ik nog helemaal tevreden ben met m'n 7200rpm harddisk.
En dat terwijl ik vroeger wel twee 74GB WD Raptors met 10.000 rpm in m'n pc had, in de tijd dat ze nog beduidend sneller waren dan normale desktopdisks.

[ Voor 80% gewijzigd door Canaria op 18-10-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269758

CyBeR schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:39:
Daarvoor heb ik het ook gedaan, na een paar dagen zonder de je mbp af te sluiten staat er toch aardig wat open ^^ En als je dan nog eens VMWare gaat draaien is het nog erger.

Heb overigens deze set besteld, moet enkel nog wachten tot die in de bus valt: http://www.alternate.nl/h...RTAL&l1=Apple&l2=Geheugen

Wacht nu toch al een tweetal weken, hoop dat het rap aankomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Canaria schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:53:
Ik ben Cyber niet, maar mijn geheugen is van Hynix. Wel iets duurder, maar betere kwaliteit dan de goedkopere OEM-modules of ValueRAM.
Ik weet niet welke toko de daadwerkelijke chips gemaakt heeft (dan zou ik m'n mbpro weer even open moeten schroeven) maar bij nader onderzoek (dwz, de verpakking gevonden) had ik KTA-MB1066K2/8G. De 'Apple-variant' dus. (Ik geloof daar niet echt in, maar 't zal wel de enige optie geweest zijn toen ik 't kocht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 20:43

TDB

Ben momenteel nog een Windows gebruiker (Dell, HP) en ben mij aan het orienteren voor een nieuwe laptop. Ik heb mijn oog laten vallen op een Macbook Pro maar ben zoekende welke nu mogelijk het beste voor mij is. Veel spelletjes erop spelen zal ik niet doen, wel af te toe video's monteren. Daarnaast is grote harde schijf ook belangrijk. Kijk nu naar de 2.53GHz en de 2.66GHz (beide 15" en beide 500GB). Kan ik beter voor de 2.53 gaan (wel met 256MB Nvidia) en € 200 investeren in een snellere harde schijf en mooier beeldscherm of is de 2.66Ghz met 512MB Nvidia en snellere processor een betere optie?

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk

WoBaDijk

Aapje

TDB schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 08:44:
Ben momenteel nog een Windows gebruiker (Dell, HP) en ben mij aan het orienteren voor een nieuwe laptop. Ik heb mijn oog laten vallen op een Macbook Pro maar ben zoekende welke nu mogelijk het beste voor mij is. Veel spelletjes erop spelen zal ik niet doen, wel af te toe video's monteren. Daarnaast is grote harde schijf ook belangrijk. Kijk nu naar de 2.53GHz en de 2.66GHz (beide 15" en beide 500GB). Kan ik beter voor de 2.53 gaan (wel met 256MB Nvidia) en € 200 investeren in een snellere harde schijf en mooier beeldscherm of is de 2.66Ghz met 512MB Nvidia en snellere processor een betere optie?
Als je niet echt spelletjes gaat spelen zou ik voor de 2,53Ghz gaan en bij deze de hardeschijf en het beeldscherm upgraden. De extra snelheid van de videokaart zul je vooral merken in de snelheid waarmee je films gerenderd worden. Dit zal op de 2,53Ghz dus wat trager gaan, maar imho is dit dermate verwaarloosbaar dat je beter voor een grotere hardeschijf en beter scherm kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 20:43

TDB

WoBaDijk schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:00:
[...]

Als je niet echt spelletjes gaat spelen zou ik voor de 2,53Ghz gaan en bij deze de hardeschijf en het beeldscherm upgraden. De extra snelheid van de videokaart zul je vooral merken in de snelheid waarmee je films gerenderd worden. Dit zal op de 2,53Ghz dus wat trager gaan, maar imho is dit dermate verwaarloosbaar dat je beter voor een grotere hardeschijf en beter scherm kunt gaan.
Dank voor de (snelle) reply.

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

WoBaDijk schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:00:
[...]

Als je niet echt spelletjes gaat spelen zou ik voor de 2,53Ghz gaan en bij deze de hardeschijf en het beeldscherm upgraden. De extra snelheid van de videokaart zul je vooral merken in de snelheid waarmee je films gerenderd worden.
Kun je daar verder op ingaan? Zover mij bekend werkt alle videomontagesoftware volledig in software en heeft je videokaart er dus niet echt iets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Voor Final Cut Pro zijn er plug-ins die gebruik maken van een framework dat de GPU kan gebruiken.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catbread
Als ik zo nu een dan per ongeluk tegen mijn MBP aanstoot hoor ik een klik van de harde schijf (=rechtsvooraan). Even rondgekeken maar de een zegt dat je acuut de boel moet backuppen en dat dit geen goed teken is, en de ander zegt dat dit de beveiliging is. Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

catbread schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:52:
Als ik zo nu een dan per ongeluk tegen mijn MBP aanstoot hoor ik een klik van de harde schijf (=rechtsvooraan). Even rondgekeken maar de een zegt dat je acuut de boel moet backuppen en dat dit geen goed teken is, en de ander zegt dat dit de beveiliging is. Iemand raad?
Dat laatste. Als 'ie stil staat en hij begint te klikken is 't foute boel, maar als je een beweging veroorzaakt zorgt de Sudden Motion Sensor (die heet niet voor niets zo) dat de hdd heads geparkeerd worden, zodat er zo min mogelijk kans op beschadiging is door die beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Laatst online: 06:32
Op dit moment heb ik een MacBook Pro 4.1, werkt prima! Geen gelazer mee eigenlijk, en is ook gewoon lekker snel. Hij is nu ongeveer 2 en een half jaar oud. Het enige wat ik wel een beetje jammer is dat er zwarte puntjes komen waar mijn hand ligt. Dit komt waarschijnlijk doordat mijn hand boven de HDD zit. Wat ik ook jammer vind is het feit dat zelfs de toetsen aan het vervagen zijn. Voor de mensen die denken dat je dit er af kan poetsen, dit is niet mogelijk.

Toetsenbord:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/fnbfrb.jpg

Case:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2mcntl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Rednas_N op 19-10-2010 21:06 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rednas_N schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 21:05:
Op dit moment heb ik een MacBook Pro 4.1, werkt prima! Geen gelazer mee eigenlijk, en is ook gewoon lekker snel. Hij is nu ongeveer 2 en een half jaar oud. Het enige wat ik wel een beetje jammer is dat er zwarte puntjes komen waar mijn hand ligt. Dit komt waarschijnlijk doordat mijn hand boven de HDD zit. Wat ik ook jammer vind is het feit dat zelfs de toetsen aan het vervagen zijn. Voor de mensen die denken dat je dit er af kan poetsen, dit is niet mogelijk.

Toetsenbord:
[afbeelding]
Dit is slijtage aan de toets. Je bent door de zilverkleurige verflaag heen gesleten. De letter zelf is van ander materiaal dat beduidend slijtvaster is.
Case:
[afbeelding]
Dit is een soort chemische reactie van het aluminium met, wel, iets. Ik weet niet precies wat. Alleen dat sommige mensen hier meer last van hebben dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
Hmm, is dit trouwens ook het geval bij de MacBook Pro's van nu? Waarschijnlijk komt het door een beetje zweet gok ik zo. Mijn schijf wordt vaak erg warm als ik druk bezig bent. Dit in combinatie met mijn hand brengt natuurlijk niet veel positiefs mee.

[ Voor 59% gewijzigd door Rednas_N op 19-10-2010 21:20 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rednas_N schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 21:19:
Hmm, is dit trouwens ook het geval bij de MacBook Pro's van nu? Waarschijnlijk komt het door een beetje zweet gok ik zo. Mijn schijf wordt vaak erg warm als ik druk bezig bent. Dit in combinatie met mijn hand brengt natuurlijk niet veel positiefs mee.
Dat zal met alles gebeuren wat van aluminium is, gegeven genoeg tijd en de juiste omstandigheden. Vergeet niet: de mbpro's zijn gewoon van ongecoat aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:14
Hallo allemaal,

Ik volg deze topics nu een aantal weken/maanden omdat ik van plan ben een MBP aan te schaffen. Alleen ik zit nog erg te twijfelen. Over onder andere de prijs, kwaliteit en gebruikersgemak.
Ik heb ALTIJD op/met Windows XP gewerkt. Af en toe een keer Vista. XP vind ik het fijnst.
Alleen ik wil graag een laptop maar wel een goede die lang meegaat en die snel is. Ik heb nu gewoon een desktop van 3 jaar oud. Deze voldoet niet meer heel erg. Ik kan hier bijv. geen HD(1080p) films op kijken.

Mijn vraag is dan ook. Is het wel de moeite waard om een MBP te kopen?
Ik ga 'm gebruiken thuis en op school. Dus documenten, surfen, hyven, msn-en je kent het wel. Downloaden blijf ik doen met mijn desktop en films zet ik dan op de MBP en zet deze op de TV(HDMI)

Is mac goed qua gebruikersgemak? Ik weet niet of ik de overstap zo wel durf te maken van XP naar Leopard. Gaat mij dit bevallen? Hoe de interface eruit ziet ben ik al wel verliefd op, deze is ontzettend mooi.
En hoe zit het met de accuduur?
En hoelang gaat je mac mee? 3-4 jaar? En is deze dan ook nog snel?
Want 1600 euro is erg veel geld. Is dit het geld allemaal waard?

Allemaal vragen waar ik nog een beetje meezit. En hopelijk geven mij deze antwoorden de doorslag.

Ik hoor het graag.
Tips of opmerkingen ook.

Alvast bedankt!

Trezzahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
het eenige waar ik nog problemen mee heb is met die 1080P films afspelen.
Dan krijg ik veel artifacts met een MBP2010 15" 2.4.
O.a met plex en VLC.
Als dat je voornamelijkste doel is.. dan zou ik wat vaan lezen overal, zijn namelijk meer mensen die er wel eens last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
@Trezzahn: Als je een beetje handig bent, zul je geen problemen hebben met 'de overstap'. Alles is vrij voor de hand liggend, en er zijn genoeg helpvolle sites en communities mocht je ergens niet uitkomen. Bovendien kan je altijd nog XP of Vista/7 op je Macbook installeren. Zeker als je ervaring hebt met Linux, zal je een aantal dingen herkennen en met de terminal kan je een boel leuke dingen doen in OS X. Er zijn wat eigenaardigheden, zoals geen knop voor full screen en algemeen window management wat lastig is (niet beter imo) dan bij windows. En geen alt, Windows knop en control, maar command, option en alt geloof ik wat ff wennen is in verband met shortcuts. Verder een redelijk prettig OS vind ik.

Of het het waard is moet je natuurlijk zelf bepalen.

Even terzijde: je zegt dat je desktop geen 1080p afspeelt. Mijn 5 jaar oude Pentium D 3.00 Ghz had geen problemen met 1080p als ik de CoreAVC codec gebruikte in combinatie met KM Player. Ik neem aan dat jouw nieuwere CPU dat ook moet kunnen. Het is wel een proprietary codec, maar perfect om een oud systeem op deze manier nieuw leven in te blazen.

Een andere interessante optie die me te binnen schiet: een leuke midrange desktop in elkaar zetten voor ~600 euro en een MacBook erbij kopen?! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:52
Vreemd The Fetal... Ik kan prima full-hd films kijken op mijn Macbook pro 4.1 (2008).

Lijkt me toch niet helemaal te kloppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
@The Fatal
Met Plex valt prima 1080p af te spelen, tenminste op mijn MacBook Pro wel.

@Trezzahn
Heb je al op Google/Tweakers gezocht wat de ervaringen zijn van switchers? Toen ik van Windows naar Mac overstapte was het wel even wennen. Overigens weet ik niet of ik als volgende laptop weer een Mac neem. Maar zover is het nog lang niet, aangezien ik hier nog wel een aantal jaar mee vooruit kan.

Loop desnoods eens een APR in en ga eens een beetje spelen met een willekeurige Mac. Dan kan je zelf de keuze maken of je het fijn vindt of niet.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Morgen misschien updates dus zou even wachten tot donderdag mocht je er 1 willen aanschaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Laatst online: 18-09-2019
Is het veilig mijn 15" macbook pro (2010) op te laden met een 85W magsafe adapter die hoort bij een 17" Macbook Pro uit de vorige serie?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Weet iemand hier op 1333mhz geheugen gewoon in een 17" Unibody kan (eerste type nu jaartje oud)
Wilde er 8gb in omdat ik veel met grote photoshop bestanden werk (en dan vaak zeurt dat hij niet kan exporteren ivm geheugen gebrek) en zag bij de groothandel dat het nu niet duur meer is (50ex)
whitehouse schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 08:05:
Is het veilig mijn 15" macbook pro (2010) op te laden met een 85W magsafe adapter die hoort bij een 17" Macbook Pro uit de vorige serie?
Ja hoor kan . Gebruik de lader van me zusje haar non-unibody ook vaak genoeg op me Unibody

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
Heeft er iemand ervaring met gamen op je macbook pro terwijl de klep dicht zit? (extern scherm)

ik heb een anti-glare scherm en vraag me af of dit niet schadelijk is voor 't scherm als je macbook pro voor langere tijd dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Hoezo zou dit slecht zijn? Notebooks zijn ervoor gemaakt om lange tijd dicht te zitten.

Edit: Te snel geantwoord. Ik neem aan dat het om warmte productie gaat. Ik heb mijn MacBook niet bij me, dus ik kan het niet checken, maar er zit geen ventilatie aan de bovenkant, dus het lijkt me weinig kwaad te kunnen.

[ Voor 56% gewijzigd door tarlitz op 20-10-2010 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
tarlitz schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 15:06:
Hoezo zou dit slecht zijn? Notebooks zijn ervoor gemaakt om lange tijd dicht te zitten.

Edit: Te snel geantwoord. Ik neem aan dat het om warmte productie gaat. Ik heb mijn MacBook niet bij me, dus ik kan het niet checken, maar er zit geen ventilatie aan de bovenkant, dus het lijkt me weinig kwaad te kunnen.
wil het liever zeker weten :)

en er gaat wel degelijk lucht via het keyboard naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Laatst online: 18-09-2019
Donstil schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 14:13:
Weet iemand hier op 1333mhz geheugen gewoon in een 17" Unibody kan (eerste type nu jaartje oud)
Wilde er 8gb in omdat ik veel met grote photoshop bestanden werk (en dan vaak zeurt dat hij niet kan exporteren ivm geheugen gebrek) en zag bij de groothandel dat het nu niet duur meer is (50ex)

[...]

Ja hoor kan . Gebruik de lader van me zusje haar non-unibody ook vaak genoeg op me Unibody
kan ik 'dus' met de lader van mijn Macbook '2006 (65W?) ook mijn MB Pro 2010 laden?
(vraag het liever 1 keer te vaak dan 1 keer te weinig ;) )

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

whitehouse schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 15:51:
[...]

kan ik 'dus' met de lader van mijn Macbook '2006 (65W?) ook mijn MB Pro 2010 laden?
Ik doe dat gewoon. Opladen gaat wat minder snel, zeker als je de MBP ook nog gebruikt, maar het werkt wel.
Misschien is het uiteindelijk wat minder goed voor de batterij, dat zou ik eigenlijk niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Horizons schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 15:27:
[...]

wil het liever zeker weten :)

en er gaat wel degelijk lucht via het keyboard naar buiten.
Als je het kort probeert kan er niet zoveel mis gaan lijkt me, maar ik las laatst hier op GoT een verhaal van iemand waarbij het 10 graden scheelde of die zijn mbp op een kier had of helemaal dicht. (Voordeel was ook dat zijn draadloze internet dan werkte.)

De lucht gaat volgens mij overigens niet door het keyboard, maar het komt uit de sleuf achter het scharnier en kan dan zowel omhoog als omlaag, waardoor het ook tpv het keyboard/je beeldscherm komt als je hem dichtgeklapt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
whitehouse schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 15:51:
[...]

Ja kan wel maar is idd langzamer.

80W op 65W is dan weer minder goed ;)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Jesse schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 16:01:
[...]
een verhaal van iemand waarbij het 10 graden scheelde of die zijn mbp op een kier had of helemaal dicht. (Voordeel was ook dat zijn draadloze internet dan werkte.)
Op een kier scheelt wel ja :) Bij mij kan het niet, want mijn kat komt graag op mijn MBP zitten, lekker warm natuurlijk, en als hij dat doet als de MBP op een kier staat, krijg ik een zwart scherm.

Gelukkig lukt het m'n kat ook om de MBP vervolgens weer uit de slaapstand te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 20-10-2010 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Rednas_N schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:53:
@The Fatal
Met Plex valt prima 1080p af te spelen, tenminste op mijn MacBook Pro wel.
TomF schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:50:
Vreemd The Fetal... Ik kan prima full-hd films kijken op mijn Macbook pro 4.1 (2008).

Lijkt me toch niet helemaal te kloppen!
Ik krijg het maar niet voor elkaar.
Weet neit of het komt doordat het een High res scherm is.
Maar heb regelmatig dat hij stopt.
Of dat ik strand ballen krijg.
Kan niet tijdens een film bv nog safari openen want dan loopt hij helemaal vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corman
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 19:04
Ik kan op m'n 13" 2010 MBP vlot 1080p kijken, zowel via VLC als Plex (met 5 tabs geopend in Opera in de achtergrond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 08:51

Bartaz

Likes cookies!

Als je vanaf vandaag een Macbook Pro bestelt kan je tegen een meerwaarde van 180 euro een i7 2,8 gH processor kiezen!
Voor mij is dit te veel geld, maar voor anderen wellicht niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

RJ

Weet niet of dit het beste topic hiervoor is; maar op http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1034000 zijn er toch een aantal mensen stiekem nog hopen op iets van een update voor de feestdagen qua MBP, andere zeggen pas in feb 2011.

Nu weet ik dat er altijd updates komen en gaan, maar was benieuwd naar jullie ervaringen op gebied van refresh vanuit Apple; zijn ze goed te voorspellen en gebeurt er niks meer in de komende maand of zijn de feestdagen toch een reden om iets te doen?

Geniet maar tweak met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
RJ schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:47:
Weet niet of dit het beste topic hiervoor is; maar op http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1034000 zijn er toch een aantal mensen stiekem nog hopen op iets van een update voor de feestdagen qua MBP, andere zeggen pas in feb 2011.

Nu weet ik dat er altijd updates komen en gaan, maar was benieuwd naar jullie ervaringen op gebied van refresh vanuit Apple; zijn ze goed te voorspellen en gebeurt er niks meer in de komende maand of zijn de feestdagen toch een reden om iets te doen?
De nieuwste update was al voorspeld: http://www.macrumors.com/...sors-due-later-this-year/

Je hoeft eigenlijk altijd pas op updates te rekenen als er concrete geruchten zijn (dus foto's of spec's op nieuwssites, niet speculaties op forums) en de recommendation van macrumors op 'Don't buy, updates soon' staat.

Met dat in het achterhoofd lijken MBP updates eerder dan februari me sterk.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
In verband met deze blunder is het mogelijk dat je in dit topic posts terugziet die eigenlijk in Het grote Volvo topic - Deel 4 thuis horen. Mocht je zo'n post spotten, schroom dan niet om het even te melden via DM aan de schuldige of desnoods via topic report. :)