koekiemonster schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:19:
Inmiddels bijna een jaar in het bezit van WP7 (inmiddels mango uiteraard) en begin steeds minder enthousiast te worden. Basic zaken lijken steeds meer problemen op te leveren.
- SMS-en naar een groep mensen, als er 1 fout telefoonnummer tussen staat krijg je gewoon massaal terug dat het sms-en mislukt is. Daarna lukt sms-en bij mij helemaal niet meer

Reboot lijkt dit dan weer te verhelpen.
Terecht punt, zelf nog niet tegengekomen, maar mijn nummers kloppen dan ook

-Whatsapp voor WP is een lachertje. Totale mislukking, welke tevens niet naar behoren werkt. Het werkt nog steeds traag (1.5), mist de opties die de concurrentie wel heeft; de lijst met bewaarde informatie is te kort; downloaden van (ontvangen) items werkt soms niet (zonder enige reden);
Heeft weinig met het OS van doen; als je overigens in een conversatie naar boven scrolt en bij het begin aankomt laadt hij gewoon de oudere berichten.
- Hoe snel het app switchen, de interface en opstarten ook is (props for that!!), hoe traag is alles wat een verbinding nodig heeft. De nu-app laadt bijvoorbeeld sneller in de browser, dan op de telefoon. De tweakers-app identiek. Tevens hebben veel apps dezelfde opbouw (veredelde RSS readers), die hoogst-irritant is. Je leest 200 tekens, waarna je verwezen wordt naar de webpagina. Fuck die shit, ik maak wel een favoriet aan in IE. Dit soort ellende geeft mij nog meer het idee dat het OS nog te jong is en dat men het nog niet serieus neemt. Dergelijke apps worden uitgekotst op andere platforms.
Wederom; hyeeft geen zak te maken met het OS. VNU vind WP7 te jong en besteedt geen geld aan een officiële Tweakers App. Hierdoor kan een derde slechts een RSS reader maken. Zelfde verhaal bij de NU.nl App, Sanoma heeft geen zin om er geld in te steken. Dus, zeuren bij VNU of Sanoma hiervoor.
- Eindelijk is de marketplace aangepakt, het ding was tot een aantal maanden geleden zo bagger traag, dat ik niet eens normaal kon browsen door de marketplace. Een kleine en broodnodige aanpassing, die veel te lang op zich heeft laten wachten. Dergelijke nodige aanpassingen behoor je snel door te voeren, zeker als het een bron van inkomsten is. Blijkbaar is MS nog altijd even traag als vroeger...
Wat bij mij traag was is als je op de 'Buy/try" knop (wilt) klik(ken). De rest van de Marketplace is snel. Zelfs via 3G (provider issue)?
- 3rd-party apps; het lijkt alsof ik mijn punt herhaal, maar de groei is er gewoonweg niet. De 3rd-party apps die er zijn, zijn 9 van de 10x niet-officiële versies van perfect draaiende apps op andere platforms. Het komt heel erg amateuristisch / goedkoop over.
Kijk, dit had je over Tweakers of Nu.nl moeten zeggen, want dat is wat het zijn. Wat dit te maken heeft met het OS snap ik niet, want het is de keuze van de uitgever van bepaalde Apps om wel of niet Apps te maken. Tuurlijk is het een Kip-Ei verhaal; geen (goede) Apps -> geen mensen die telefoons met het OS kopen, maar daar is MS zich van bewust. MS heeft niet voor niks meegeholpen aan de initiële versies van Apps voor Facebook en Whatsapp... Overigens is het een beetje krom om een market van een paar jaar oud te vergelijken met eentje van nog geen jaar oud.
De kwaliteit van veel Apps in iOS en Android is ook om te huilen, en het gros zijn zoals je het zelf noemt veredelde RSS readers. Echter zijn er voor die OS-en voldoende goede alternatieven voorhanden, dát is het verschil. Dat komt vanzelf, zodra het OS groot genoeg is zullen bedrijven ook voor WP7 Apps laten ontwikkelen. Overigens
gaat de groei van de Marketplace sneller dan bij Android, dus dat komt vast wel goed.
- Lijst met apps, leuk bedacht om het in alfa-volgorde te zetten, maar het is zoooooo onoverzichtelijk. Natuurlijk helpt de zoek-knop en de letters om te springen, maar dit kan beter (dat hebben iOS en Android allang bewezen);
iOS en Android hebben bewezen dat hun manier beter past bij jouw persoonlijke smaak. Okay, leuk, maar waarom is dat een 'fout' van het OS? Niet alles is voor iedereen prettig; ik vind het persoonlijk wel prettig, maar, zoals ik al zei, da's persoonlijk. iOS heeft overigens heel lang bewezen dat de volgorde van installeren de beste was? Handig? Imho not...
- Tenslotte begin ik mij meer en meer te irriteren aan vaste keuzes die MS voor mij heeft gemaakt. Spelletjes komen in een Xbox Live map, maar ik heb geen rechten of mogelijkheden om zelf mapjes te maken, eigen sorteringen toe te passen etc.
Ik wil m'n spelletjes graag in m'n mail App hebben. En als het kan graag in het rood.
Serieus; ja, MS maakt keuze's voor je, net als Jobs dat
doetdeed voor iOS. En die ook gemaakt worden voor Android (alleen kun je die weer makkelijk oplossen

) Ik vind het logisch dat Games in m'n Game hub komen te staan, daar horen ze imho ook.
Ow.. en metrotube gaat binnenkort verdwijnen. Is er eindelijk een goede app, verdwijnt hij..... zucht!
Bij Google gaan miepen; die hebben iets met hun API gedaan, niet alleen de MetroTube App is gerevoked...(oa HTC Youtube App ook) Jij mag geen vertrouwen in het OS hebben, Google heeft dat blijkbaar wel, ik kan me namelijk geen andere reden bedenken waarom ze dit beleid hanteren...
Ik gebruik zelf gewoon die van MS, zodat het gewoon in m'n browser werkt. Voldoet voor mij...
=============================================================
Hoewel ik het een geweldig OS vind, lijkt WP7 maar niet te gaan bloeien. Het is veel te laat met apps en de groei is te minimaal. Teleurgesteld? Ja, zo kan je het wel noemen.
Het aantal Nederlandse apps is gewoonweg zielig, waardoor ik steeds weer met een schuin oog terug kijk naar mijn iPhone / Android telefoon.
Ik zou graag willen dat WP7 / WP8 een succes gaat worden, maar zie nu echt niet in hoe dit gerealiseerd kan worden.
Kortom, over enkele maanden ga ik helaas weer terug naar iOS of Android. Ik heb het een kans gegeven, maar naast het geweldige OS / interface is er gewoonweg nog teveel mis.
Nederlandse Apps kunnen koud twee maanden officieel gemaakt worden, erg gek dat er nog nauwelijks iets van is... De groei is groter als Android?
Ik vraag me serieus af of je überhaupt enig onderzoek hebt gedaan voor je deze lijst neerpende, gezien je imho slechts één valide punt hebt, wat als een bug uit ziet. (SMS) Gezien je post kan ik veilig aannemen dat je niet de moeite hebt genomen om het als bug aan te kaarten...?
Maarja, veel plezier straks met je iOS/Android, alhoewel ik me kan voorstellen dat je daar net zoveel over te klagen hebt...