Dakreal schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 14:58:
[...]
Ik weet prima waar ik over praat, een maat van me heeft me volledig ingelicht en uitgelegd hoe het zit, tevens heb ik zelf een paladin gespeeld op de beta.
Noem is de burst die je hebt? Crusaderstrike en een 1 charge Templars verdict? misschien dat je lucky proc heb, en dan kan je exorcism doen. Nee bursten zoals Wotlk zit er niet meer in!
Wat heeft die maat van jou dan precies uitgelegd? Sommige spells zijn ook nog veranderd aan het eind en na de beta.
Retribution is zeker wel gimped, de mechanic is anders ja. Leuk, vernieuwend, en in WotLK werkte het prima. Maar in Cataclysm zijn spells totaal omgegooid waardoor er weinig meer van klopt.
Exorcism is over het algemeen de top damage spell, gemiddeld gezien. Maar ja, het hangt af van een 20% proc op melee attacks. Totaal niet betrouwbaar en zeker niet 'sustainable' zoals jij het noemt. Daarbij is de damage vergeleken met andere classes veel te laag. Ik heb meerdere epic items, veel i346, professions maxxed en alle items enchanted en gemmed, maar toch zijn er genoeg classes die veel meer DPS doen en het ook nog eens veel makkelijker voor elkaar krijgen, met een knopje of 3.
Als retribution heb je tegenwoordig de prioriteiten op zich, maar ook nog eens zoveel procs om bij te moeten houden.. Inquisition om up te houden, holy power om in de gaten te houden (ook lekker random met 40% proc op je spells), exorcism procs, hand of light procs, en moet je ook nog even de raid in de gaten houden voor je lay on hands, hand of sacrifice, hand of protection, holy radiance, en als het nodig is word of glory. Oja, en of je dan effe de boss wilt interrupten als hij een spell cast met 1 seconde casttijd, en dan ook nog de tactieken van de bossfights zelf allemaal naleven.
Blizzard kwam met de holy power introductie met een verhaal dat ze retribution minder willen laten draaien om het continu naar je spells te moeten kijken (divine storm in T10), en dat je af en toe een seconde in de rotatie over zou hebben om meer op de raid te letten.. In plaats daarvan hebben ze een belabberde mechanic gemaakt waar bij de helft van de spells een proc/randomheid aanwezig is waardoor je alsnog alleen maar naar je spells en procs aan het kijken bent.
Zeker als je geen exorcism procs hebt is de DPS totaal niet te vertrouwen, ik vind niet dat een top damage ability zo erg random kan en mag zijn, en dat bijv. Templar's Verdict -een ability die 3 holy power kost (en daar draait het ten slotte allemaal om, die holy power)- ergens achteraan de priority list komt te staan. Ze hadden het beter kunnen laten zoals aan het einde van WotLK, Templar's Verdict de top damage aangezien hij 3 holy power kost, en dan filler spellers ertussen in.
Over de burst, deze was in WotLK nauwelijks aanwezig. Seal damage was een enorm percentage van het geheel en kostte 15-20 seconden om op te bouwen, daar kan ik weinig burst in vinden. De burst in Cataclysm is juist veel beter. Damage van seals is omlaag gegaan en de daadwerkelijke abilities zijn gebuffed. Hammer of Wrath is nu te gebruiken tijdens Avenging Wrath, dan is er nog Zealotry voor snelle holy power en dus Templar's Verdict spam, en een guardian die vijanden aanvalt en je 20% meer strenght zou moeten geven (als het eenmaal werkt), en dan inderdaad nog Exorcism/Hand of Light welke op een proc zijn gebaseerd.
En dan nog de mastery. Ook een van de meest waardeloze mastery-bonussen uit de hele game. De meeste classes krijgt er een mooie passieve bonus bij, en wat krijgt retribution? WEER een proc ability. Exorcism, Hand of Light, random holy power generation.. Sustainable is het allerminst, eerder random. Ook hier heeft Blizzard bij het toelichten van de nieuwe mechanic gezegd dat ze willen dat er een verschil is te zien tussen de goede en slechte paladins, omdat het in WotLK zo makkelijk was. Maar waar het nu alleen maar om draait is de paladin welke het meeste geluk heeft met zijn procs.
En dan is er nog de survival die totaal is verdwenen. Op mijn alts (Enhancement Shaman, Frost Death Knight) ram ik als een idioot door de zones heen, meerdere mobs tegelijk, chainpulls, aoe, geen enkel probleem en ik heb geen selfhealing nodig. Maar als paladin daarentegen moet ik wel snel Word of Glory uit de kast trekken en elke mogelijkheid gebruiken om in leven te blijven als ik 2 of meer mobs op me krijg. Zelfs een enkele mob doet al belachelijk veel damage vergeleken met de damage die ik krijg op mijn shaman en death knight. Dit is in PvE al heel erg vervelend maar in PvP is dit helemaal een ramp. Word of Glory die voor 12k crit heb je dan ook niet zo veel aan.. veelal betekent het SPLAT.