dtech schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 00:16:
Zojuist verloren van een early-expandende Silver Protoss op Jungle Basin, net nu ik lekker op weg was van Golds te winnen en tegen Platinums geplaats te worden.
Enig idee wat ik beter kon doen?
Basis beschrijving:
Protoss early op 2-base. Pyloned mijn natural zodat die verder vertraagd wordt. Denied al mijn pogingen een 3rd te nemen en gaat zelf lekker op 3 bases zitten, dan is het voor mij als zerg natuurlijk afgelopen.
Ik heb je replay bekeken en een paar puntjes die me opvielen:
-Die pylon block was erg laat en je wist al lang van die probe in je base. Je drone stond maar wat naast die probe en zelfs je eerste lings gingen naar de towers i.p.v. die probe aan te pakken. Stuur eerder een drone op die probe af om hem weg te jagen. Gooit hij dan zijn pylon neer dan kun je de pylon alvast beginnen aan te vallen met een drone en het afmaken met je eerste lings. Laat die probe niet zo lang rustig in je base zitten.
-Goede scouting met je ovies, je zag letterlijk alles in het begin. Op het moment dat Protoss expand weet je eigenlijk dat je niet heel snel agressie hoeft te verwachten (ook andere tekens zoals laat jouw gassteal aanpakken, geen chrono op warp gate research). Mijn keus zou hier zijn om keihard te dronen. Jij kiest voor early agressie die jammer genoeg niet heel veel schade doet. Die early roaches hadden ook een hoop drones en een voorsprong in economie kunnen zijn.
-Ik ben geen fan van roach warren voor lair als het niet nodig is voor defense. Ook ben ik geen fan van double evo voordat je op zijn minst 4 gas aan de gang hebt (zelfs liever pas als ik mijn third neem, dus op 6 gas). Vertraag je tech een beetje en ga voor alleen de essentiële upgrades en leg de de nadruk op droning en eventueel wat meer units dan tech (upgrades nemen in waarde toe naarmate je meer units hebt).
-Als je tegenstander zo zwaar stalker / immortal gaat zijn hydra's (eventueel met spire tech) een betere keuze dan zoveel roaches, je mineral surplus kun je kwijt in lings die ook erg effectief zijn vs Immortal / Stalker. Roaches smelten echt vs Immortal en voor je Hydra's (die het weer erg goed doen vs Immortals vanwege hun hoge DPS) hoef je een hele tijd niet bang te zijn omdat al die Immortals zijn Colossi timing flink vertraagt. Je was nu erg Roach heavy voor zijn army compo.
-Waarom zoveel spores?
-Je manier van het nemen van een expo is een beetje een gok zo. Je stuurt een lonely drone om te expanden zonder enige support. Stuur je leger mee, loop richting zijn ramp, laat je leger zien aan de toss, val zijn backrocks aan, etc. Doe iets om de aandacht af te leiden zodat jij je expo op kan krijgen en maak dat vervolgens het punt om te verdedigen (rally punten naar je third, spines, creep, positie van je leger, etc.). Dat gezegd hebbende is Jungle Basin gewoon een hel voor Zerg om zijn third te krijgen en deed je tegenstander ook gewoon wat hij moest doen wat een third erg lastig maakt.
-Drone harder! Je hebt deze hele game eigenlijk nooit twee volledig gesatureerde bases terwijl je third steeds denied wordt (dus meer reden om je twee bases volledig te satureren). In mijn ogen had je de saturatie die je end game had al veeel eerder kunnen bereiken door in de early game keihard te dronen.
Al met al denk ik dat het belangrijkste is om veel vroeger veel meer te dronen en saturatie je prioriteit te maken.
Kijk anders ook eens
MrBitter zijn ZvP VOD's met Ret, Machine en iNcontroL. Deze hebben mijn ZvP ontzettend verbeterd en let vooral op hoeveel zij dronen early game en let op hun gas timings en tech pad. Je zult zien dat zij tech aardig lang uitstellen om zo eerst hun bases te satureren. In het kort: eerste 100 gas voor lingspeed (mapcontrol), tweede 100 voor lair. Roach warren als je lair al wat op weg is. Daarna snelle roach speed, burrow en +1 attack (als dit klaar is heb je een mooie timing om te pushen / poken met je roaches, zeker als Toss nog geen robo heeft en je burrow heal ontzettend effectief wordt en zijn Forcefields veel minder effectief) en techen naar hydra's met range. Vervolgens de Colossus timing proberen te scouten en reageren met Spire / Corruptor.
[
Voor 77% gewijzigd door
djengizz op 18-01-2011 11:13
]