Bedankt voor je advies! Ik let nu beter op mijn scv & Supply.. Ik kom nu zelf op bepaalde punten dat ik te veel Crystals heb maar weinig gas..DeX schreef op zondag 19 juni 2011 @ 08:03:
[...]
Ik heb alleen de 2e replay gekeken:
• Je opening (0-2 mintuten)
Je scout gelijk na start van de game, naar een Maplocatie (Shakuras) die niet mogelijk meer is (close spawn). Scouten is prima, maar zo vroeg in de game kun je niet veel leren van je tegenstander, en zal de SCV alleen rondhangen in de basis van je tegenstander. Je kan beter de eerste SCV een tijdje laten minen en na het bouwen van je eerste Supply Depot erop uit. Dan scout je meer van je tegenstander (gebouwen, gas etc) dan nu en heb je meer minerals verkregen.
• Je proxy rax + bunker (2 - 6 minuten)
Dit soort "truukjes" noemen we cheesy, omdat het volledig afhankelijk is van je tegenstander of hij het scout, en er dan juist op reageert of niet. Natuurlijk kun je op deze manieren potjes winnen, maar persoonlijk vind ik het limiterend voor je brede gameplay. Je gaat dan teveel focussen op 1 bepaalde tactiek en niet op de "match".
Dus je doet een prima 2 proxy rax met bunker, weet de queen te killen en gaat dan lekker drone hunten. Prima. Maar ondertussen doe je niets anders dan dat. 500 minerals op zak, maar 2 SCV's gemaakt sinds 2:00, en het allerbelangerijkste: geen supply depots gemaakt sinds 5:14! Je bent in totaal bijna anderhalf minuut op 19/19. Voor mij gaan er dan allerlei belletjes rinkelen: Deze jongen kan early druk zetten, maar hij maakt geen gebruik van de advantage!
• Je ondergang (6 - 10 minuten)
We zijn bij 6:55 als je supply depot eindelijk klaar is, waardoor je nu meer units kan maken. De queen + lings halen je bunker neer en de marines zijn zerglingvoer. En nu? Even kijken vanuit het perspectief van de zerg speler:
1. Ik word gebunkerrushed
2. Ik moet mijn economy op peil houden
3. Ik moet marines counteren
Je raakt je techlabs kwijt, maar je hebt nog 1k aan minerals. Geen probleem denk je dan, alleen je kunt het niet uitgeven. Je rax vliegen uit de zerg base terug naar huis, kunnen niets maken. In je basis ga je nu een CC maken, dat zou een prima stap zijn geweest als je dat 3 minuten eerder had gedaan terwijl je nog je tegenstander onder druk had. Nu is het een gevaarlijke uitgave van 400 minerals. Je maakt ook een Barracks, die tijdelijk de 2 vliegende barracks moet vervangen kwa productie. Je voelt hopelijk zelf al dat dat niet gaat lukken. Kort hierna word je gerolled door ene handje vol roaches en lings.
Samenvattend:
Je early pressure was prima, alleen je maakt er geen gebruik van om voordeel te halen. Je had beter 1 rax daar kunnen maken, en de rest in je basis om de uiteindelijke terugklap op te vangen. Marines houden niet zo van Roaches, en techlabs die je had gemaakt voor marauders zijn achtergebleven in de Zerg base. Je SCV / supply depot productie is slecht, en dit is de hoeksteen van elke SC2 match. Eenmaal afgeslagen reageer je slecht op de komst van roaches door marines te blijven maken, maar je had weinig tijd voor andere zaken.
Mijn advies:
• Speel niet meer tegen de AI. Om twee redenen niet:
1. AI is voorspelbaar (8 minuten = attack)
2. Echte spelers reageren anders
• Gooi die "special tectics" weg. Het is leuk voor easy wins, maar je komt er niet veel verder mee en het is erg afhankelijk van je tegenstander (zie deze game). Concentreer je op Terran play, juiste build orders, juiste counters, juiste macro management (SCV's en depots). Uiteraard gaat het voorkomen dat spelers deze cheesy strats tegen je gaan gebruiken. Sta hier niet te lang bij stil, probeer kalm te blijven en reageer op de situatie.
Onder het kopje custom games kun je zoeken op YABOT, een leuke tool om build orders en macro te testen/trainen. Ik raad je aan daarmee eerst te gaan spelen en als je een stabiele opening hebt (geen supply block, constant scv's maken, productie hoog houden) te gaan ladderen.
GL HF
Ik begin steeds meer games te winnen