Hoe counter je?
Je bent heus niet slechter omdat je silver speelt. doe ik zelf ook. Maar ik probeer het er nooit op aan te laten komen dat we beide maxed zijn zonder te harrassen.
@kx22 zorg dat je maxed out army ook upgrades heeft. Scout optijd. Zelf tegen thors zou ik Marauder medivac doen. Mss backup van seige tanks voor hun MMM
@kx22 zorg dat je maxed out army ook upgrades heeft. Scout optijd. Zelf tegen thors zou ik Marauder medivac doen. Mss backup van seige tanks voor hun MMM
Hoe warp je MMM in als Protoss Tim!?! Sorry lullige opmerking, vond het wel grappig 
Als je moeite hebt met een timed Stimpush, probeer dan eens een defensive-4-gate, stuur een zealot naar beneden, zodat je weet als ze er zijn, dan heb je ruim de tijd om je sentry te selecteren en je forcefield voor te bereiden, want het is best lastig om super snel units te selecter juiste hotkey in te drukken en dan je forcefield ook nog goed neer te planten, je offert 1 unit op voor early warning
. Terran Stimmed, jij trapped er een paar, houdt het forcefield lekker up en schiet lekker met je Stalkers vanaf the highground. Als ie slim is smeert ie em dan, zoniet free killz!
Als je moeite hebt met een timed Stimpush, probeer dan eens een defensive-4-gate, stuur een zealot naar beneden, zodat je weet als ze er zijn, dan heb je ruim de tijd om je sentry te selecteren en je forcefield voor te bereiden, want het is best lastig om super snel units te selecter juiste hotkey in te drukken en dan je forcefield ook nog goed neer te planten, je offert 1 unit op voor early warning
[ Voor 15% gewijzigd door GosuYuri op 15-06-2011 10:46 ]
Tip 1:kx22 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:13:
Echt WTF!
1 op 1 ben ik zoooo slecht. Kom gewoon niet verder in zilver!
Ben protoss en verlies altijd tegen Terran. Die gaan weer MM + Stim met wat thors. Daarvan verlies ik altijd. Wat ik ook probeer. Terwijl ik eigenlijk sterker ben bij 200/200.
Laat het niet tot 200/200 komen.
En zo wel zorg er voor dat je ground army +3/+3/+3 is en neem wat HT's mee.
Een protoss maxed army is zeker wel sterker tegen een bio maxed army head on, maar de mobiliteit van bio maakt het er niet gemakkelijk op.
ook een beetje afhankelijk van army composition. Als een Terran meer focussed op Mech/Armored (tanks, marauders & Thors) heb je als protoss een probleem. Over het algemeen maakt een Protoss ball gehakt van marine heavy compositions zonder siege backup.CoB schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:57:
Een protoss maxed army is zeker wel sterker tegen een bio maxed army head on, maar de mobiliteit van bio maakt het er niet gemakkelijk op.
Zeker op lager niveau is endgame voor de Protoss, Bio Ball werkt prima, als je maar wegstimmed van de collosi en ze wegsniped met Vikings, maar dat gebeurd in silver league toch amper.. of de vikings staan gewoon op attack command en dan hakken de collosi zo door die bal heen.
Oh haha ik las een beetje scheef. Ben gewoon gewend omdat ik zelf ook terran speel
. Protoss counter tegen terran heb ik geen verstand van :x.
Maar de manier om met pressure om te gaan is dus door zelf pressure te zetten? (bijv Zealots inwarpen in z'n base en naar mineral line sturen oid)Nuyi schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:57:
Ik ga niet zeggen dat ik en expert ben in Starcraft, want dat ben ik absoluut niet, ben wel vrij handige gamer. Wat ik merk bij SC II is op het moment dat je het initiatief bij de tegenstander laat en zelf defensief blijft dat je dat ten alle tijden opbreekt. Als ik met m'n protosspartner speel zorg ik altijd dat ik ofwel helions heb die een beetje irritant lopen te doen, ofwel constant drops doe (speel terran meestal)
Wanneer ik en m'n partner in een 2v2 geen map control kunnen krijgen op een map zoals Scorched Heaven expanden we gewoon naar de natural en doen we een push vanaf 2 base.
Gisteren gingen we even klieren though, double Terran TLO 6-Rax... Dat is eigenlijk niet te stoppen in een 2v2 maar na 5 potjes werd het wel wat saai
Ik probeer zeker wel altijd een beetje druk te zetten, hangt ook een beetje van de league af waarin je speelt, lager niveau zul je veel vaker rushes tegen krijgen, terwijl je op iets hoger niveau iets meer doordachte strategy's hebt.
Denk even wat er gebeurd met jou als je onder druk staat, meestal is de reactie defend. Bunkers, Cannons Mass Warpin in je basis, paniekerig Siege Tanks eruit gooie, vervolgens hebben zij de ruimte om te expanden en dan ben je verloren.
Ik stuur m'n eerste marine vaak al even naar voren, pak een watchtower, met 5/6 marines en een helion ga ik een beetje klieren bij hun ramp tot z'n maatje komt helpen, retreat ik gewoon. (vergeet ondertussen niet door te bouwen ;p)
Zolang jij de controle over de map hebt en licht druk blijft zetten zul je dezelfde reactie veroorzaken bij hen als nu bij jou gebeurd
Reversed Psychology!
Denk even wat er gebeurd met jou als je onder druk staat, meestal is de reactie defend. Bunkers, Cannons Mass Warpin in je basis, paniekerig Siege Tanks eruit gooie, vervolgens hebben zij de ruimte om te expanden en dan ben je verloren.
Ik stuur m'n eerste marine vaak al even naar voren, pak een watchtower, met 5/6 marines en een helion ga ik een beetje klieren bij hun ramp tot z'n maatje komt helpen, retreat ik gewoon. (vergeet ondertussen niet door te bouwen ;p)
Zolang jij de controle over de map hebt en licht druk blijft zetten zul je dezelfde reactie veroorzaken bij hen als nu bij jou gebeurd
Marauder + medivacs met ghosts en vikings werkt vaak ook prima tegen veel toss balletjes. Wanneer je eenmaal hun HP met een paar klikken hebt gehalveerd zijn die death balls niet zo dodelijk meer.DeX schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 11:05:
[...]
ook een beetje afhankelijk van army composition. Als een Terran meer focussed op Mech/Armored (tanks, marauders & Thors) heb je als protoss een probleem.
Verwijderd
Welk probleem? Dat je meer cost effective bent dan terran mech EN sneller kan resupplyen?DeX schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 11:05:
[...]
ook een beetje afhankelijk van army composition. Als een Terran meer focussed op Mech/Armored (tanks, marauders & Thors) heb je als protoss een probleem. Over het algemeen maakt een Protoss ball gehakt van marine heavy compositions zonder siege backup.
Ik wil ook zo'n probleem.
Verwijderd
ik ben de afgelopen paar dagen weer even begonnen met het oefenen, als ik vakantie heb ga ik maar weer eens ranked spelen. misschien ook wel 2v2 want samen met een vriend gaat 2v2 tegen hard ons redelijk makkelijk af.
Ik vind het wel jammer dat 2v2 zo voorspelbaar is tegen de pc, rond de 7 minuten komt altijd een aanval van een groot leger en daarna blijven ze gewoon hetzelfde doen in waves. Het is bijna onmogelijk om een early expansion of early tech oid te doen omdat je dan niet genoeg verdediging hebt.
Ik vind het wel jammer dat 2v2 zo voorspelbaar is tegen de pc, rond de 7 minuten komt altijd een aanval van een groot leger en daarna blijven ze gewoon hetzelfde doen in waves. Het is bijna onmogelijk om een early expansion of early tech oid te doen omdat je dan niet genoeg verdediging hebt.
We hadden het over silver niveau Endorsed. Ik kan niet spreken namens Master leaguers.
Heeft iemand tips voor de missie waarbij het lava om de paar minuten omhoog komt? Ik word op brutal geowned door de guerrilla warfare van de zerg.
zet gewoon een paar bunkers neer in je basis, kan je ook weer salvagen aan het eind. verder gewoon je vliegende cc beschermen met een groepje infantry. De mercs zijn vaak het meest kosteneffecief.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Alleen maar reapers maken en alle basissen slopen + bonus minerals/gas pakken. Dacht dat alleen de basis rechtsboven lastig was om af te maken, maar als dat de enige die over is wordt je ook niet zo vaak meer aangevallen en kun je rustig minen + koffie drinkenGame Error schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 16:04:
Heeft iemand tips voor de missie waarbij het lava om de paar minuten omhoog komt? Ik word op brutal geowned door de guerrilla warfare van de zerg.
“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”
Eerst zoveel mogelijk andere missies doen op easy. Daarmee verdien je veel geld en hoef je vrijwel niks uit te geven. Even opslaan tussendoor. Zodra je niet verder komt kun je al je geld uitgeven aan dingen die je specifiek voor die missie nodig hebt. Dan wordt het al een stuk makkelijker
TEAMIKKE schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 19:40:
Eerst zoveel mogelijk andere missies doen op easy. Daarmee verdien je veel geld en hoef je vrijwel niks uit te geven. Even opslaan tussendoor. Zodra je niet verder komt kun je al je geld uitgeven aan dingen die je specifiek voor die missie nodig hebt. Dan wordt het al een stuk makkelijker

Warhammer en PC games en lego
SCOUT DAMMIT SCOUT!
Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=s_oJ1dvmhUk&feature=player_embedded]
Iets van oude koeien uit de sloot halen :-)
[ Voor 101% gewijzigd door Arnevld op 16-06-2011 16:43 ]
Knoepert...
Beste knoepert.... Waarom maak je op de low ground een Gateway? Ten eerste, is de walloff korter als je vanaf de punt bij de rook had gewalled naar de rechteronderkant van je ramp. Ten tweede, zo'n walloff doe je meestal met cannons. Ten derde, als je een forge had gehad, had je in je mineral line ene pylon + 1 cannon kunnen warpen en met een beetje knibbelen en heen en weer geschud van je probes tijd kunnen winnen. Dan had je deze match gewonnen
Beste knoepert.... Waarom maak je op de low ground een Gateway? Ten eerste, is de walloff korter als je vanaf de punt bij de rook had gewalled naar de rechteronderkant van je ramp. Ten tweede, zo'n walloff doe je meestal met cannons. Ten derde, als je een forge had gehad, had je in je mineral line ene pylon + 1 cannon kunnen warpen en met een beetje knibbelen en heen en weer geschud van je probes tijd kunnen winnen. Dan had je deze match gewonnen
Oude koeien zijn niet perse slecht!Arnevld schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 16:42:
[video]
offtopic:
maar hier miss wel een beetje... veel
maar hier miss wel een beetje... veel
Grats manVerwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:11:
Geslaagd voor VWO, TIjd voor Master league!
Heb vandaag veel blije gezichten gezien die hun cijferlijsten kwamen ophalen.
@ RJbanthum ik was toen noober dan nu,
Heb wel goed meekunnen lachen
en shinigami is me homeboy dus nps.
Heb wel goed meekunnen lachen
en shinigami is me homeboy dus nps.
Fjeliciteerd Loloftherings!
Voor mij geldt:
VWO diploma gehaald, tijd voor silver league!
Promo begint er nu wel aan te komen. Zit nu eigenlijk alleen maar tegen silver te spelen. Heb nog wel problemen tegen terran maar Toss en Zerg gaan mij nu wel redelijk af, op mijn niveau.
offtopic:
@apNia sorry man, ben dus geen eeuwige bronzeleaguer meer wss, ergens, in de toekomst, ooit, misschien, eens
@apNia sorry man, ben dus geen eeuwige bronzeleaguer meer wss, ergens, in de toekomst, ooit, misschien, eens
Promo begint er nu wel aan te komen. Zit nu eigenlijk alleen maar tegen silver te spelen. Heb nog wel problemen tegen terran maar Toss en Zerg gaan mij nu wel redelijk af, op mijn niveau.
Cool!Gropah schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 18:42:
Voor mij geldt:
offtopic:
Kwam er nou nog een ladder reset aan? Of moet je maar afwachten wanneer je gepromote word. Met andere woorden: Wanneer begint Season 3?
Nice, ik zag dat je ook tegen Sheth had gespeeld toen ie bezig was met zijn streammarathon.Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 16:54:
Rank 1 master leagueHopelijk lukt het om in grandmaster te komen volgend seizoen
me f@cking account is geblokt nadat ik 6 dagen er niet op was geweest, toen meteen 2 maanden misschien langer niet meer gespeeld wat een onzin zeg.. het is nog steeds geblokt
Verwijderd
Heb nog steeds veel trouble als zerg versus protos, als een zerg even wil kijken naar wat beter kan graag!
http://dl.dropbox.com/u/32613297/Zerg_vs_Protos.SC2Replay Het potje wel gewonnen maar was niet echt soepel (wel wat BM op het eind van m'n opponent
).
http://dl.dropbox.com/u/32613297/Zerg_vs_Protos.SC2Replay Het potje wel gewonnen maar was niet echt soepel (wel wat BM op het eind van m'n opponent
Huw? Lijkt mij sterk, ik ben wel vaker niet online geweest, maar ben nooit geblokt geweest!Iconlast schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:30:
me f@cking account is geblokt nadat ik 6 dagen er niet op was geweest, toen meteen 2 maanden misschien langer niet meer gespeeld wat een onzin zeg.. het is nog steeds geblokt
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Hola,
kweet niet of ik het hier uberhoubt mag vragen
maar ik ben voor dit weekend op zoek naar een guest code voor een vriend van ons die het wil proberen (die van mij heb ik al weggegeven helaas) nog iemand die er een over heeft waar ie niets mee doet?
tnx
kweet niet of ik het hier uberhoubt mag vragen

tnx
Aanvallen met je roaches en rondje zerglings erachter rallyen was gg @ 12:00. Als je een aanval afslaat en je hebt genoeg over moet je op z'n minst kijken wat voor schade je aan kunt richten, anders geef je je tegenstander de kans om weer terug te komen in de game. Je was iets te passief.Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:36:
Heb nog steeds veel trouble als zerg versus protos, als een zerg even wil kijken naar wat beter kan graag!
http://dl.dropbox.com/u/32613297/Zerg_vs_Protos.SC2Replay Het potje wel gewonnen maar was niet echt soepel (wel wat BM op het eind van m'n opponent).
-Post geen replays die je wint, de echte zwakheden komen hierin niet naar boven!Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:36:
http://dl.dropbox.com/u/32613297/Zerg_vs_Protos.SC2Replay Het potje wel gewonnen maar was niet echt soepel (wel wat BM op het eind van m'n opponent).
-Opening sloppy, probeer echt meteen die drones te bouwen als je larvae / minerals hebt.
-Scout mist de gas timings en checked niet wat zijn eerste gebouw is (gate of forge). Op Taldarim is Forge FE populair --> heeft scouting consequenties. Scout niet om te scouten maar leer ook echt te zien wat hij doet.
-Extreem greedy opening voor ZvP, zeker omdat je scout niks heeft gezien, pool op 16 na hatch en gas terwijl je timings al laat zijn door sloppy opening --> automatisch dood aan bv 2 gate of canon / zealot rush. Ook kun je aan zijn initiële building placement zien dat hij waarschijnlijk voor een 1 base opening gaat -- > niet te greedy.
-I.p.v. rally beide hatches naar je natural, doe een drone transfer. --> Minder snel je main uitgeminded en minder kwetsbaar voor early pressie en harass.
-Leer je early / mid game overlord timings uit je hoofd (en geef je zelf meer supply buffer). Over het algemeen ben je te vaak en te lang supply blocked.
-Hit je inject timings beter, je queens hebben al veel te vroeg veel te veel energie.
-Erg goede ovie suicide + timing daarvan.
-Macro, macro , macro. @ 8 min, 1000 minerals in de bank, achter in workers (ondanks je greedy opening) en 50 vs 34 supply zonder battles of harass. Op hoog niveau kun je nu al rustig gg-en.
Je haalt verder ook nooit je max aantal drones ondanks dat het toch een redelijke macro game is (en eindigt de game met 36 drones...).
-Midgame scouting is totaal afwezig, je speelt compleet blind. Scouting is sowieso veel te gebrekkig ook later in de game.
-Overreactie op zijn eerste push, die 3 spines met jouw leger (+ re-enforcements) zijn overkill. Gebruik verder ook transfuse op je spines of queens (en eventueel op je roaches), scheelt een hele berg.
Jouw counterpush is vervolgens gedoemd te mislukken met zo weinig units en de tijd die hij heeft om te re-enforcen.
-Je creep spread is goed.
-Timing van third is goed qua supply (drone count) maar absoluut veel te laat (game time). Saturatie van je third duurde veel te lang.
-Goede timing van je spire.
-Overschot aan gas late game, een eerdere vierde basis of macro hatch had je hierbij wel geholpen.
-Pas op dat je met re-enforcen niet steeds kleine groepjes units de vijand in rally-ed. Probeer te sparen, hoeveel paniek er ook is
-Goede overlord spread.
-Detectie, zelfs als de DT's komen is er niet (of zeer laat).
Ten slotte ben ik geen fan van je zware Ultra endgame vs een Robo toss (een paar Immortals counteren jouw Ultra's erg hard en ze zijn niet kost effectief vs een deathball stijl). Ik denk dat je met een Broodlord, Infestor + XXX (Roach / Hydra / Ling / Bane drops / Whatever) een veel sterke compo hebt vs zijn deathball stijl.
Ook zou ik late game vs toss standaard spores en crawlers bij al je expo's zetten.
Samengevat:
Scout beter, macro beter en misschien kan een iets betere unit compo je ook nog helpen.
Scout beter is denk ik één van de zwaardere punten omdat je nu geen idee hebt van zijn tech en hoe zijn leger eruit ziet. Hou constant in de gaten wat hij doet en het wordt veel makkelijker spelen omdat je weet wanneer je kunt dronen, techen en waarnaar je het beste kunt techen.
En los van dit allemaal zul je het meeste winnen met het oefenen van je macro omdat dit veruit de meeste verbetering in al je matchups zal brengen.
Verwijderd
Super thanks iBasch en Djengiz
, ik zal voor nu even focussen op inject timings, als die beter lopen dan heb ik minder op de bank (more larvae to spend it on), meer larvae voor ovis zodat ik niet blocked raak en mijn 3rd ook sneller up en saturated. Daarnaast detectie en een midgame overseer scout en ling pokes.
Vind zerg niet leuk om te spelen, maar het is wel leukste ras om mee te winnen
.
Vind zerg niet leuk om te spelen, maar het is wel leukste ras om mee te winnen
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2011 00:16 ]
Ik zit sinds 2 weken in silver ofzo, kom snel!Gropah schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 18:42:
offtopic:
Superblij was ik natuurlijk

Ik dus wel, omdat mijn systeem gehacked zou zijn -_-" 2 x virusscanner en andere progs gedraaid en gezegd dat mijn systeem in orde is terug gemaild met wil je me account unblocken... nog steeds geen reacties. na 7 uur -_- maar goed Battlefield 2 BC 2 houdt me zoet.DiedX schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:55:
[...]
Huw? Lijkt mij sterk, ik ben wel vaker niet online geweest, maar ben nooit geblokt geweest!
Nee joh, Zerg is het leukste om te spelenVerwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 00:08:
Super thanks iBasch en Djengiz, ik zal voor nu even focussen op inject timings, als die beter lopen dan heb ik minder op de bank (more larvae to spend it on), meer larvae voor ovis zodat ik niet blocked raak en mijn 3rd ook sneller up en saturated. Daarnaast detectie en een midgame overseer scout en ling pokes.
Vind zerg niet leuk om te spelen, maar het is wel leukste ras om mee te winnen.
Wat je zelf noemt is het idd wel zo'n beetje en het gaat je ontzettend helpen als je dat gefixed krijgt.
Probeer anders ook eens die 'Macro or Die' maps, die zijn erg goed om je macro te oefenen (en straft te veel energie op je Queens ook af).
Leuk dat je dat dan ook even deelt met je eeuwige bronsmaatjeapNia schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 01:07:
[...]
Ik zit sinds 2 weken in silver ofzo, kom snel!
Superblij was ik natuurlijk
[afbeelding]
But me is coming soon as I haz teh time now!
i hope
Snap zowiezo niet wat jij nog in bronze doet, in de 2v2's de we deden speelde je toch wel aardig strak.Gropah schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:06:
[...]
Leuk dat je dat dan ook even deelt met je eeuwige bronsmaatje![]()
But me is coming soon as I haz teh time now!![]()
i hope
Voor mij is het vooral gekomen doordat ik veel ben gaan 2v2en (voorheen wou ik daar weinig van weten), en daardoor er een soort feedback ontstond. Verder hielp ook raargenoeg voor mij tegen de AI spelen, dan voel ik 0,0 stress en leer je (imo) beter. Maar idd volgens mij speel je ook boven bronze niveau
Heb idd vaker gehoord dat ik boven bronze niveau speel, maar ach. Heb er vrede mee. Verlies ook nog wel eens, al hoewel mijn win/lose ration wel een stuk hoger ligt dan 50%...
Misschien maar weer wat meer 2v2 doen dan. Was altijd wel grappig
Misschien maar weer wat meer 2v2 doen dan. Was altijd wel grappig
Het is denk bizar moeilijk uit die leagues te komen met al die cheese, maarja je kunt erna gelijk naar Korea.
Oeeeh. Korea here i come.
Het heeft natuurlijk ook te maken met de "steams" binnen een league. Bronze heeft er 7, terwijl silver en gold er maar 2 hebben. Je moet je omhoog werken, dus stel ik ben onder in bronze begonnen (wat aannemelijk is als ik de replays zie van mijzelf van toen ik begon) dan moet ik mij dus eerst door al die 7 streams omhoog boksen voor ik tegen de mensen uit de onderste stream van silver mag => promo
Het heeft natuurlijk ook te maken met de "steams" binnen een league. Bronze heeft er 7, terwijl silver en gold er maar 2 hebben. Je moet je omhoog werken, dus stel ik ben onder in bronze begonnen (wat aannemelijk is als ik de replays zie van mijzelf van toen ik begon) dan moet ik mij dus eerst door al die 7 streams omhoog boksen voor ik tegen de mensen uit de onderste stream van silver mag => promo
Key to succes : veel spelen, en blijven spelen je eigen niveau ophalen.
Toen ik de tijd had om hard te spelen ging het beter dan nu, merk ik zelf
Moet maar is veel gaan spelen
Toen ik de tijd had om hard te spelen ging het beter dan nu, merk ik zelf
Moet maar is veel gaan spelen
Zelf het ik last van het 12 minuten syndroom... na 12 minuten weet ik niet goed meer hoe ik verder moet.
En verlies ik het vaak door niet een 3rde base te pakken(toss/terran) of niet snel genoeg door te techen.
Tot aan 12 minuten gaat het goed, en moet ik eigenlijk al agressief genoeg zijn geweest om het daarna te kunnen afmaken.
Zeker met zerg moet ik het meer hebben van macro en "swarmen" ipv tech... en dat is niet effectief genoeg meer na 12minuten.
Zoals Day9 zei: als je teveel opties hebt, kiezen sommige er dan maar voor niets te doen.
Dat is mijn 12minuten syndroom.
Random4life
En verlies ik het vaak door niet een 3rde base te pakken(toss/terran) of niet snel genoeg door te techen.
Tot aan 12 minuten gaat het goed, en moet ik eigenlijk al agressief genoeg zijn geweest om het daarna te kunnen afmaken.
Zeker met zerg moet ik het meer hebben van macro en "swarmen" ipv tech... en dat is niet effectief genoeg meer na 12minuten.
Zoals Day9 zei: als je teveel opties hebt, kiezen sommige er dan maar voor niets te doen.
Dat is mijn 12minuten syndroom.
Random4life
Guussie > Heuh wat is dat streams verhaal dan? Nog nooit gehoord van streams.
[ Voor 6% gewijzigd door apNia op 17-06-2011 11:45 ]
Arg! Ik kan niet kiezen tussen Protoss of Zerg!
Pro con lijstje maar vanuit mijn ervaringen:
Zerg
Pro's
• Niet zwaar BO georienteerd (in silver/gold)
• Kan heel reactief zijn (veel larvea + resources + food = insta-army)
• Veel unit composition keuzes en combinaties
Cons
• Vereist veel aandacht aan short term timing (tumors/injects/natural larva)
• Gevoelig voor early-mid harassment (Banshits/DT's vooral)
• Mini-map oriented (veel verspreiden/opletten)
• Veel management (Rallypoints, micro, controlgroups)
Protoss
Pro's
• Balance tussen Micro en Macro
• Forcefields
• Mapcontrol/scouting is vrij makkelijk
Cons
• BO georienteerd (4 gate/3gaterobo/2gateexpand)
• Static matchups: PvP = 4gate bijv
• Gevoelig voor mid-late game harassment (mobility)
Ik weet niet welke ras ik moet kiezen. Iemand advies?
Zerg
Pro's
• Niet zwaar BO georienteerd (in silver/gold)
• Kan heel reactief zijn (veel larvea + resources + food = insta-army)
• Veel unit composition keuzes en combinaties
Cons
• Vereist veel aandacht aan short term timing (tumors/injects/natural larva)
• Gevoelig voor early-mid harassment (Banshits/DT's vooral)
• Mini-map oriented (veel verspreiden/opletten)
• Veel management (Rallypoints, micro, controlgroups)
Protoss
Pro's
• Balance tussen Micro en Macro
• Forcefields
• Mapcontrol/scouting is vrij makkelijk
Cons
• BO georienteerd (4 gate/3gaterobo/2gateexpand)
• Static matchups: PvP = 4gate bijv
• Gevoelig voor mid-late game harassment (mobility)
Het ligt er erg aan hoe je zelf nu al speelt. Kijk je veel naar main screen en nauwelijks naar minimap, dan zou je volgens jouw lijst meer naar Toss moeten neigen. Gebruik je geen/weinig FF speel meer naar zerg. Zelf zou ik mij afvragen, heb ik genoeg aandacht en APM om zerg bij te kunnen houden, lukt dat dan zou ik zelf zerg kiezen.
Verwijderd
Misschien een misconceptie, maar ik zou niet aan zerg beginnen totdat je plat/diamond bent. Heb het idee dat zerg veel moeilijker te spelen is uit de losse pols / je bent veel sneller dood als je niet weet waar je mee bezig bent.
Als je met Toss pylons, probes en gateway units strak bouwt, dan maak je een zilveren zerg player zo dood lijkt me.
Als je met Toss pylons, probes en gateway units strak bouwt, dan maak je een zilveren zerg player zo dood lijkt me.
Tja, Zerg is erg Micro/Macro intensief waar protos (over het algemeen) meer micro intensief is.DeX schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:59:
Arg! Ik kan niet kiezen tussen Protoss of Zerg!
Zerg
Protoss
Pro's
Zoals je zelf ook al zegt is het heel belangrijk voor zerg om non stop op de minimap te kijken.
Tevens is het voor zerg heel belangrijk om early game te scouten i.v.m. (Zoals je zelf ook al zei) banshees etc.
Protos is over het algemeen in de meeste games gebalanceerd. Sterk earlygame, midgame, end game...
Zerg domineert over het algemeen iets meer mid-game en soms zelfs late game door de vele extra bases.
Naar mijn mening zou je gewoon met beide races moeten spelen en kijken welke je meer bevalt/waarmee je meer wint...
http://www.arnevanleeuwen.nl/youtube.html
Ik heb alle TWSL games er op gezet, onderaan staan ze
Ik hoop stiekem dat er binnekort weer zo'n weekend toernooitje georganiseerd kan worden.
Ik hoop stiekem dat er binnekort weer zo'n weekend toernooitje georganiseerd kan worden.
Ik speel al 2 maanden intensief Random. Terran laat ik links liggen omdat het me niet bevalt. Ik kan het wel, maar vind het niet zo leuk als zerg en toss. Ik denk dat ik een maandje ga ladderen met zerg en dan een maandje met toss. Ik vrees dan wel voor een ladder-drop als ik overschakel.
Awesome, ik voel mij vereerdArnevld schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:11:
http://www.arnevanleeuwen.nl/youtube.html
Valt me btw nu wel op dat ik wel erg veel filmpjes heb gemaakt met jouw erin
Verwijderd
Zerg. Amen.
Je moet doen wat je leuk vind, niet wat je makkelijk vind. Ik vind toss & terran ook makkelijker dan zerg maar toch speel ik zerg (met 500 z wins ga ik weer offracen though). Ranking moet je niet over in zitten, niemand maakt het toch geen ene reet uit of je nou in silver of gold zit.
Je kan altijd nog toss en zerg afwisselend spelen
Je moet doen wat je leuk vind, niet wat je makkelijk vind. Ik vind toss & terran ook makkelijker dan zerg maar toch speel ik zerg (met 500 z wins ga ik weer offracen though). Ranking moet je niet over in zitten, niemand maakt het toch geen ene reet uit of je nou in silver of gold zit.
Je kan altijd nog toss en zerg afwisselend spelen
Zijn btw niet alle mirrormatches gewoon boring? Niet alleen PvP?
PvP vind ik juist niet boring en ben er ook nog redelijk goed in
PvP is de enige matchup dat ik echt early agression kan doen, bij andere matchups is Toss redelijk laat voor early harass
Verwijderd
ZvZ is alles behalve boring.. soms wel een coinflip tough.. maar dat is met PvP erger lijkt me omdat het erg BO georienteerd is.apNia schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:45:
Zijn btw niet alle mirrormatches gewoon boring? Niet alleen PvP?
Ja maar ik bedoelde eigenlijk dat punt van DeX dat PvP een beetje 'voorspelbaar' kan voelen, of dat niet zo is bij elke mirror matchup.
Verwijderd
voorspelbaar als in dat ze waarschijnlijk dezelfde units gebruiken als jijzelf.
Jah dan wel.
Jah dan wel.
Daarom, dus daar verander je niks mee door naar Zerg te switchen. Ook daar zal je same shit, different race krijgen.
Is toch lieffffffGropah schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:15:
[...]
Awesome, ik voel mij vereerd
Valt me btw nu wel op dat ik wel erg veel filmpjes heb gemaakt met jouw erin

Eigenlijk is welk ras je kiest niet heel belangrijk. Je moet zorgen dat je het ras leuk vind. Voor elk ras geldt toch dat je hem eerst eigen moet maken voordat je er goed mee bent. Het is niet zo dat dat bij het ene ras makkelijker gaat dan het andere. Het probleem zit hem namelijk in de gewenning. Als je een bepaald mechanisme gewend bent is het lastig om opeens een ander mechanisme te gebruiken. Kies 1 ras en stick to it. Leer eerst de basics en als je die onder de knie hebt ben je easy platinum. Als je dan toch liever een ander ras wil gebruiken lijkt me dat een moment om te switchen, eerder niet (tenzij je je plezier verliest ofc!).
Het enige wat je verandert met race switchen is dat je opnieuw moet wennen aan het nieuwe mechanisme en je dus waarschijnlijk slechter bent
. En uiteraard kan je plezierbeleving veranderen
Het enige wat je verandert met race switchen is dat je opnieuw moet wennen aan het nieuwe mechanisme en je dus waarschijnlijk slechter bent
ZvZ early game bestaat vaak niet (op very early unscouted pools na). TvT is wel vaak Viking/tank/marine. PvP is 4gaten, of de 4gate van je tegenstander tegen houden (fast Immortals).
TvT is heel erg aan het wegdriften van Tank/Marine/Viking. Mensen kiezen voor Hellion/Tank waar de Hellions de Marines van de tegenstander counteren, waarna de T/M/V speler z'n Marines inwisselt voor Marauders om de Hellions te stoppen en Stim-charges op de Tank-line kan uitvoeren. Vervolgens reageert de andere speler door Banshees in te zetten (mits Viking-overwicht natuurlijk) omdat zowel Tanks als Marauders erg slecht zijn tegen air. En zo evolueert het door. Uiteindelijk zie je zelfs steeds meer Battlecruisers.DeX schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 14:23:
ZvZ early game bestaat vaak niet (op very early unscouted pools na). TvT is wel vaak Viking/tank/marine. PvP is 4gaten, of de 4gate van je tegenstander tegen houden (fast Immortals).
|| Vierkant voor Wiskunde ||
PvP is het echt niet meer alleen 4gaten. Was het nooit trouwens. Je hebt genoeg alternatieven zoals Adel Scott build, 3 gate robo... Zelf hou ik van adelscottbuilds. Op bronze niveau win je daar bijna standaard mee en anders heeft hij zo'n achterstand dat hij het niet meer kan winnen.DeX schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 14:23:
In PvP doe ik eigenlijk 100% van de tijd een blink stalker rush van liquipedia, met gas steal, (wil geen dark templars), je moet wel zorgen dat je micro goed genoeg is hiervoor. Dit is natuurlijk een all in, maar in platinum heb ik hier nog altijd easy wins mee.
Verwijderd
Ermm... TvT was altijd marine tank medivac. Sinds kort zijn vikings weer een beetje in doordat mensen mech gaan. Maar imo is mech niet geweldig, marauder medivac is er kk goed tegen. Mech is echt ongelofelijk lastig spelen daartegen.Species5618 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 14:34:
[...]
TvT is heel erg aan het wegdriften van Tank/Marine/Viking. Mensen kiezen voor Hellion/Tank waar de Hellions de Marines van de tegenstander counteren, waarna de T/M/V speler z'n Marines inwisselt voor Marauders om de Hellions te stoppen en Stim-charges op de Tank-line kan uitvoeren. Vervolgens reageert de andere speler door Banshees in te zetten (mits Viking-overwicht natuurlijk) omdat zowel Tanks als Marauders erg slecht zijn tegen air. En zo evolueert het door. Uiteindelijk zie je zelfs steeds meer Battlecruisers.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2011 16:31 ]
Marine/Tank/Medivac is nog niet zo oud. In de beta was het vooral Tank/Viking, waar de nadruk lag op Vikings om maar vooral air-superiority te hebben om zo jouw tanks het vision-voordeel te geven.Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:30:
[...]
Ermm... TvT was altijd marine tank medivac. Sinds kort zijn vikings weer een beetje in doordat mensen mech gaan. Maar imo is mech niet geweldig, marauder medivac is er kk goed tegen. Mech is echt ongelofelijk lastig spelen daartegen.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
OMG Tank vikings. NEEEEEEEEeee. Wat was dat saai zeg.
[ Voor 26% gewijzigd door MrVegeta op 17-06-2011 16:59 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Verwijderd
puur tank viking werkt echt niet meer hoor dus wees gerustMrVegeta schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:59:
OMG Tank vikings. NEEEEEEEEeee. Wat was dat saai zeg.
TvT kan bijna alles wel eigenlijk. Maar tank marine medivac is verreweg het meest effectief.
Volgens mij eindigt het altijd wel ergens dat je twee tank siege lines hebt waarvan er eentje kapot moetVerwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 17:09:
[...]
puur tank viking werkt echt niet meer hoor dus wees gerust
TvT kan bijna alles wel eigenlijk. Maar tank marine medivac is verreweg het meest effectief.
In de lange games dan iig
Oh noes.. No more TreinTijden :(
Verwijderd
Dat komt echt maar zelden voor en hangt sterk van de posities en map af. Probleem met een tank linie is dat je teveel uitgespreid bent en er altijd wel ergens een zwakke plek heb. Tenzei je 20+ tanks hebt ofzo, maar dat is echt lastig om aan te komen.
Marines ownen tanks eigenlijk best hard lol.
Select vs Thorzain(temple)@MLG is wel een prachtig voorbeeld van hoe je een tank linie kapot moet maken. Thorzain valt bijna de gehele game zwakke punten in de tank linie van select aan totdat die een goeie positie weet te krijgen.
Marines ownen tanks eigenlijk best hard lol.
Select vs Thorzain(temple)@MLG is wel een prachtig voorbeeld van hoe je een tank linie kapot moet maken. Thorzain valt bijna de gehele game zwakke punten in de tank linie van select aan totdat die een goeie positie weet te krijgen.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2011 17:42 ]
HAHAHAHAHAHAHAHA zit hier hardop te schateren
gratz!
Hey,
Ik wil jullie vragen naar deze replays van mij te kijken.
De eerste tactic heb ik zelf bedacht en werkte goed tegen een hard AI:
http://dl.dropbox.com/u/1...d%20quike%20win.SC2Replay
Die zelfde tactic wilde ik in bronze proberen tegen een Zerg, maar het liep anders dan verwacht.......
http://dl.dropbox.com/u/1...se%20-%20huh%21.SC2Replay
Ik denk zelf dat het ligt aan dat ik:
1. te lang wacht met aanval.
2. Mijn basis te weinig uitbreid scv's, marines..
Ik heb het spel al een aantal maanden, maar nooit echt actief gespeeld dus mijn skills zijn niet de beste
Ik zou graag van jullie wat tips horen.
Die zelfde tactic wilde ik in bronze proberen tegen een Zerg, maar het liep anders dan verwacht.......
Ik heb het spel al een aantal maanden, maar nooit echt actief gespeeld dus mijn skills zijn niet de beste
Ik heb alleen de 2e replay gekeken:MuVo schreef op zondag 19 juni 2011 @ 01:30:
Hey,
• Je opening (0-2 mintuten)
Je scout gelijk na start van de game, naar een Maplocatie (Shakuras) die niet mogelijk meer is (close spawn). Scouten is prima, maar zo vroeg in de game kun je niet veel leren van je tegenstander, en zal de SCV alleen rondhangen in de basis van je tegenstander. Je kan beter de eerste SCV een tijdje laten minen en na het bouwen van je eerste Supply Depot erop uit. Dan scout je meer van je tegenstander (gebouwen, gas etc) dan nu en heb je meer minerals verkregen.
• Je proxy rax + bunker (2 - 6 minuten)
Dit soort "truukjes" noemen we cheesy, omdat het volledig afhankelijk is van je tegenstander of hij het scout, en er dan juist op reageert of niet. Natuurlijk kun je op deze manieren potjes winnen, maar persoonlijk vind ik het limiterend voor je brede gameplay. Je gaat dan teveel focussen op 1 bepaalde tactiek en niet op de "match".
Dus je doet een prima 2 proxy rax met bunker, weet de queen te killen en gaat dan lekker drone hunten. Prima. Maar ondertussen doe je niets anders dan dat. 500 minerals op zak, maar 2 SCV's gemaakt sinds 2:00, en het allerbelangerijkste: geen supply depots gemaakt sinds 5:14! Je bent in totaal bijna anderhalf minuut op 19/19. Voor mij gaan er dan allerlei belletjes rinkelen: Deze jongen kan early druk zetten, maar hij maakt geen gebruik van de advantage!
• Je ondergang (6 - 10 minuten)
We zijn bij 6:55 als je supply depot eindelijk klaar is, waardoor je nu meer units kan maken. De queen + lings halen je bunker neer en de marines zijn zerglingvoer. En nu? Even kijken vanuit het perspectief van de zerg speler:
1. Ik word gebunkerrushed
2. Ik moet mijn economy op peil houden
3. Ik moet marines counteren
Je raakt je techlabs kwijt, maar je hebt nog 1k aan minerals. Geen probleem denk je dan, alleen je kunt het niet uitgeven. Je rax vliegen uit de zerg base terug naar huis, kunnen niets maken. In je basis ga je nu een CC maken, dat zou een prima stap zijn geweest als je dat 3 minuten eerder had gedaan terwijl je nog je tegenstander onder druk had. Nu is het een gevaarlijke uitgave van 400 minerals. Je maakt ook een Barracks, die tijdelijk de 2 vliegende barracks moet vervangen kwa productie. Je voelt hopelijk zelf al dat dat niet gaat lukken. Kort hierna word je gerolled door ene handje vol roaches en lings.
Samenvattend:
Je early pressure was prima, alleen je maakt er geen gebruik van om voordeel te halen. Je had beter 1 rax daar kunnen maken, en de rest in je basis om de uiteindelijke terugklap op te vangen. Marines houden niet zo van Roaches, en techlabs die je had gemaakt voor marauders zijn achtergebleven in de Zerg base. Je SCV / supply depot productie is slecht, en dit is de hoeksteen van elke SC2 match. Eenmaal afgeslagen reageer je slecht op de komst van roaches door marines te blijven maken, maar je had weinig tijd voor andere zaken.
Mijn advies:
• Speel niet meer tegen de AI. Om twee redenen niet:
1. AI is voorspelbaar (8 minuten = attack)
2. Echte spelers reageren anders
• Gooi die "special tectics" weg. Het is leuk voor easy wins, maar je komt er niet veel verder mee en het is erg afhankelijk van je tegenstander (zie deze game). Concentreer je op Terran play, juiste build orders, juiste counters, juiste macro management (SCV's en depots). Uiteraard gaat het voorkomen dat spelers deze cheesy strats tegen je gaan gebruiken. Sta hier niet te lang bij stil, probeer kalm te blijven en reageer op de situatie.
Onder het kopje custom games kun je zoeken op YABOT, een leuke tool om build orders en macro te testen/trainen. Ik raad je aan daarmee eerst te gaan spelen en als je een stabiele opening hebt (geen supply block, constant scv's maken, productie hoog houden) te gaan ladderen.
GL HF
Verwijderd
mijn advies:MuVo schreef op zondag 19 juni 2011 @ 01:30:
Hey,
macro en micro.
Hahahahahaha DeX, spot on. Zat er ook een beetje zo bij.
[ Voor 38% gewijzigd door apNia op 19-06-2011 12:45 ]
IMHO heeft mijn advies nog nut voor de beginnende speler. Ander kunnen we bijna elke verzoek om advies/tips hier afwijzen met de standaardreactie:
Macro en micro beter - Of zelfs: Learn2play.
Topicverziekend vind ik het.
Macro en micro beter - Of zelfs: Learn2play.
Topicverziekend vind ik het.
Verwijderd
DeX zijn advies is goed uitgewerkt en geeft aan wat hij beter zou kunnen doen, jij zegt gewoon 4 woorden. Daarbij komt het niet eens op hetzelfde neer. Als ik tegen een voetballer zeg: je moet meer overspelen en speler X meer op het doel laten schieten is dat toch ook niet hetzelfde als: speel beter. Als je niets nuttigs te melden hebt (zeker na het goede / complete advies van DeX) zeg dan gewoon niets.Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:09:
Jij geeft precies hetzelfde advies hoor. Ik vat het alleen even samen.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile
Verwijderd
Mijn advies was ook: Je moet meer overspelen en speler X meer op het doel laten schieten.Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:21:
[...]
DeX zijn advies is goed uitgewerkt en geeft aan wat hij beter zou kunnen doen, jij zegt gewoon 4 woorden. Daarbij komt het niet eens op hetzelfde neer. Als ik tegen een voetballer zeg: je moet meer overspelen en speler X meer op het doel laten schieten is dat toch ook niet hetzelfde als: speel beter. Als je niets nuttigs te melden hebt (zeker na het goede / complete advies van DeX) zeg dan gewoon niets.
Dex zegt; wanneer hij meer had moeten overspelen en Speler x meer op het doel moet laten schieten.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zie voor pro-gaming en toernooien ook: Starcraft 2 Pro-gaming & Toernooien.
Zie voor pro-gaming en toernooien ook: Starcraft 2 Pro-gaming & Toernooien.