Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-07 21:28
EQJim schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:52:
Vooral het feit dat harass met protoss echt heel lastig is vind ik een dikke tegenvaller. Warp prism is te zwak om leuk te gebruiken en phoenix is bijzonder duur voor wat harass. En voor je HT's hebt... Tevens vind ik het juiste gebruik van FF's erg lastig. Er hangt vaak zoveel vanaf. 1 misclick kan in early game gg betekenen.

Wat me wel opviel is dat mijn apm bij Zerg nu al hoger ligt dan bij Protoss in mijn 'hoogtijdagen'. Er lijkt wat meer 'te doen' dan bij protoss.

Gelukkig heeft sc2 3 rassen! Mogelijk bedenk ik me over een paar weken en kom ik terug naar m'n Brotoss, maar voor nu omarm ik the Swarm even.
Bij warcraft 3 was dat helemaal chill, daar heb je gewoon 4 rassen ! :D zorgde toch voor iets meer afwisseling imo.anyway, even over de harass mogelijkheden. Ik als terran speler vind juist dat protoss zeer veel harras mogelijkheden heeft:
- proxy pylon
- dat vliegende schip die ook als warpgate kan fungeren
- HT's, waarvan de Tech naar DT's IJZER sterk is
- blink in to base met stalkers

Maar ik ben benieuwd hoe zerg je gaat bevallen, ik speel al een tijdje diamond als terran, maar begrijp nog steeds niet alle tech structuren en larva shit van de zerg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:14
Zeer veel? In relatie met Z en T toch echt niet. Daarvoor zijn over het algemeen de units te duur en te micro intensief. Maar er valt zeker over te discussiëren. Over het algemeen vind ik protoss niet mobiel. Ik deed nog wel eens 2 immortal harass met een warp prism, maar dit is zooo kostbaar en nog steeds erg kwestbaar omdat prisms zo zwak zijn. Blink stalker is ook extreem micro intensief en voor probe harass niet echt geschikt. Het kost uit mn hoofd 4-5 schoten om een probe/scv/drone te killen, dat is teveel voor zo'n dure unit en tech path om alleen maar mee te harassen. Daarnaast blijft er nogal eens eentje ergens hangen door een foute blink en dan ben je voor je het weet je voordeel weer kwijt. Vergeet ook niet dat je sight nodig hebt voor blink. Dat kost ook geld in de vorm van een obs, hallucination of air.

Proxy pylon heb je gelijk in. Die vergeet ik vaak als mogelijkheid, waarschijnlijk omdat die mogelijkheid teveel voor de hand ligt. Goedkoop en altijd voorhanden.

En er is een reden dat je DT's amper ziet in high level play (ik gebruik ze nog relatief veel). Schofterig duur en zeker voor terran heel makkelijk te counteren. Early game kan het nog wel, maar dan ben je eigenlijk naar DT's aan het rushen en dit is nogal gimmicky en all-in.

Je hoort mij trouwens niet over underpowered hoor, maar harass is niet echt het veld van protoss, en dat vind ik jammer. Hun kracht ligt op andere fronten.

Mij fascineert momenteel de snelheid en de macro van Zerg. Machtig mooi vind ik het als een Idra of Nestea macro'en als ware het de Chinese economie en dan op het laatste moment net genoeg units te voorschijn te toveren om te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoB
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-08-2022

CoB

Dt's in high level play? Zie GSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DTs zijn juist het effectievste tegen terran omdat die de slechtste static en mobile observers heeft (als je puur naar de observer role kijkt) en daarom compleet op hun scan vaak vertrouwen. En hoe beter de speler is hoe minder energie hij in reserve heeft, als je je DTs dan netjes opsplitst krijgt hij er niet meer dan 1-2 dood per scan, en tenzij hij heel veel energie over heeft is dat gewoon niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoB

CoB

Precies. Al sparen goede spelers bij twijfel wel scans hoor.
Protoss moet scans uitlokken door de DT's 1 voor 1 naar binnen te laten lopen. Meer scans = minder mules. En het houdt de Terran in z'n basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EQJim
Reactie op CoB:

Replays? Ik ben erg benieuwd, ik leer graag bij. Vooral omdat het hier specifiek over harass gaat. Ik zeg niet dat het niet kan, je kan ook harassen met mass recall... Het is alleen niet echt praktisch en duur, net als DT's. Ik heb alleen de eerste ronde gezien van GSL3 en dan nog niet eens specifiek Protoss matches maar er zijn me niet veel DT's bijgebleven. Zijn ze gebruikt? Vast wel. Voor harass ook? Ook vast wel. Maar ik heb niet het idee dat het de volgende Protoss revelatie is hoor. Op Dreamhack heb ik ze ook gezien, en op Gstar All star ook nog wel, maar om nou te beweren dat het de meest solide builds zijn... Net als warp prism harass. Ik zie het af en toe met zeer veel succes, maar het is zeer lastig goed uit te voeren. Dat is alles wat ik zeg. Niet te vergelijken met dropship met stimmed marauders om een nexus aan te pakken of mutas om je probe line te killen. Baneling drop? Zelfs een zergling drop kan veel schade aan je economie veroorzaken.

DT's zijn goede units, maar niet perse voor harass. Een terran kan bijvoorbeeld terugvallen op harass als het minder gaat om bijvoorbeeld te expanden. Lage investering, hoge payoff. DT's zijn dit zeker niet.

@ Furby-killer. Ik ben het wel met je eens dat terran hele slechte mobiele detectie heeft. Maar een scan is er sneller dan een robo bouwen met een obs. Zeker op 2 bases. Op een base geldt dit niet, maar als er dan al DT's zijn heb je gerusht naar DT-tech en dit is redelijk all-in.

@ hieronder: ik heb/had het over harass he. Ik heb verder niks gezegd over de kracht/zwakte van DT's in het algemeen. Ik schrijf zelfs nog dat ik ze veel gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door EQJim op 22-12-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-07 21:53
@kdijkstra LOL! Dat wist ik nog niet... Banelings die air splash damage doen.

@EQJim euh... Dts kunnen mtf imba zijn, als je maar goed gebruik. Dt's moet je nooit clusteren. Het zijn one-man-army units. Als je goed gebruikt, kan je met 4 dts zeker iemand 15 min mee lastigvallen zodat zijn hele basis vol zet met cannons/turrets/spores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoB

CoB

Ze zijn genoeg gebruikt. Ik zal niet teveel verklappen maar in finale sowieso en zeker heb ik ze ook gezien in ro4 en ro8, maar weet niet precies welke matches dat waren.

Iemand zin in een game, ladder is lam? AllNight.831

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EQJim
Naja, jammer. Had het graag gezien.

Maar mensen die denken dat Protoss makkelijk(er) harasst, ik laat me graag zien hoe het moet. Het zijn namelijk vaak niet Protoss spelers die dit zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05-2023
zonglew00 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:27:
@kdijkstra LOL! Dat wist ik nog niet... Banelings die air splash damage doen.
Ook per toeval ontdekt. Een protoss tegenstander die dacht even mijn banelings te slopen met phoenixen. Boem alle phoenixen weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harassen gaat toch het beste vanuit air, en dan hebben terrans cloaked banshees en zerg retesnelle mutas. Protoss hebben wel snelle phoenixen, maar die zijn toch een stuk minder als harass unit en ook minder allround verder. Dus ik ben het met je eens dat over het algemeen protoss niet geweldig in de harass units zitten.

DTs zijn heerlijk, en als de situatie goed is zijn ze veel vernietigender dan banshees. Maar banshees kom je makkelijker en zijn voor algemene taken toch weer stuk beter, en het vliegende aspect is ook wel heel lekker.
Blink stalkers hebben gewoon te weinig damage, dus je moet er een hoop meenemen en als je dan gepakt wordt verlies je een hele hoop.
Voids zijn in specifieke situaties best leuk tegen gebouwen, maar net als DTs is het gewoon erg specifiek wanneer ze goed zijn als raid units.
Eigenlijk weer hetzelfde verhaal met warp prisms, ze kunnen enorm vernietigend zijn op meerdere manieren (in een ondersteunende taak uiteraard), maar ook weer in specifieke situaties omdat ze erg zwak zijn. Leuk is bijvoorbeeld om een HT naar een cliff naast zijn mineral line te brengen, gooi een stel storms erop, en ga ervandoor. Erg leuk, totdat hij wat scoutte dan ben je compleet kansloos, terwijl andere raid units dan vaak wel weg kunnen komen met minimale verliezen.

Maar vooral tegen zerg heb je ook wel weer beste counter tegen raid units. Primair is dat bij zerg de muta. Als terran kon ik dan 1 of 2 met vikings killen voordat ze ervandoor gingen. Laatste zerg die dat bij mij als protos deed kwam met 6-7 mutas ofzo, terwijl ik iets minder aan phoenixen had, eerst vocht hij, en hadden we beide verliezen, maar omdat ik vaak phoenix gewoon kon terugtrekken op tijd besloot hij toch ervandoor te gaan met zijn mutas, als terran was ik dan blij als ik er nog eentje killde. Echter als protos met mijn phoenixen haalde geen van zijn mutas het terug naar zijn basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:20

Valkyre

Kitesurf FTW!

zonglew00 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:58:
[...]

Dat heet korean-style n 4v4, dat heb ik ook een keer meegemaakt. Dan schrik je de pleuris als je geen wall hebt gemaakt.

@Shrimp O vis... wie doet dat nou :P HSM op je reaper. Dat is hetzelfde voidray laten chargen op je eigen gebouwen. Of EMP op de tegenstanders Orbital.

Vraag me altijd af, waarom mensen mij als cheater noemen, alleen omdat ik reapers gebruik op een orthodxe manier?
Misschien heel stom maar wat is HSM op je reaper?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05-2023
Gohan-san schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:10:
Misschien heel stom maar wat is HSM op je reaper?
HSM == Hunter Seeker Missile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:52:
[...]

HSM op je eigen reaper gooien, en deze reaper naar de mineral line van de tegenstander laten gaan :+
Hehehe ik vind 'm best brilliant. Soort van longe range missile maak je dr dan van :D. Kost je maximaal 50/50 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dubbel :(

[ Voor 94% gewijzigd door rodie83 op 22-12-2010 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fist
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:33
rodie83 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:17:
[...]

Hehehe ik vind 'm best brilliant. Soort van longe range missile maak je dr dan van :D. Kost je maximaal 50/50 :D
Dan reken je de research kosten voor een hsm niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-07 21:53
Fist schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:23:
[...]

Dan reken je de research kosten voor een hsm niet mee.
[mierenneukenmodus]
dan vergeet je nog reaper speedkosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Laatst online: 14:20

Valkyre

Kitesurf FTW!

kdijkstra schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:15:
[...]

HSM == Hunter Seeker Missile
ah nice, dat ding doet dan toch AOE splash dmg? das inderdaad wel een leuke gimmick :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 08:07

Elp

Hebben de terrans hier al eens de 4OC build geprobeerd? Wordt hier allemaal uitgelegd: http://www.teamliquid.net...ssage.php?topic_id=173703

Kort gezegd is het 4 OC's bouwen in 1 base en dan een berg productie gebouwen neerzetten. Door die mules wordt je inkomen echt gigantisch hoog zonder dat je veel bases nodig hebt. Hele leuke build om te proberen.

• CoB

CoB

Vet, ik ga het eens testen.

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Elp: Ja, richt me er zelf niet (meer) volledig op, maar weet wel dat ik naar extra OCs moet toewerken als ik een economisch voordeel nodig heb. Om nu het spel in te gaan met de economische gedachte trekt de aandacht weg van de rest. Ik start dus meestal met een stabiele BO en ga pas later voor extra economie, om te vermijden dat ik overrompeld word. En eens je aan 3OC zit is een OC bijplaatsen geen probleem, wat ook leuk is is daarna doorgaan naar 6OC en dan twee bases oversaturizen...

Verwijderd

Een HSM heeft geen oneindige flighttime toch?
En als de reaper sneller is kan hij de HSM eruit 'rennen'.

• Spooof
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-08-2024
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 08:05:
Een HSM heeft geen oneindige flighttime toch?
En als de reaper sneller is kan hij de HSM eruit 'rennen'.
Het idee is dat je misbruik maakt van de splash damage van de missile. Je cast hem dus op je eigen reaper, en je gebruikt je reaper om de missile op de juiste plek te laten ontploffen. De speed heb je nodig omdat de missile je reaper anders in haalt, en te vroeg ontploft.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij kun je hem ook van afstand casten op je eigen reaper en vervolgens je reaper suiciden in bv. zijn mineral line.
De HSM vliegt dan vervolgens naar de plek waar de reaper dood ging en ontploft daar. Dan heb je speed niet persé nodig.

• cyboria
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09-2021
djengizz schreef op donderdag 23 december 2010 @ 08:30:
Volgens mij kun je hem ook van afstand casten op je eigen reaper en vervolgens je reaper suiciden in bv. zijn mineral line.
De HSM vliegt dan vervolgens naar de plek waar de reaper dood ging en ontploft daar. Dan heb je speed niet persé nodig.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je vanuit je base een HSM kunt casten op je reaper die halverwege de map ergens zweeft :p. Hoelang heb je eigenlijk de tijd voordat die HSM auto-explode?

Verwijderd

cyboria schreef op donderdag 23 december 2010 @ 08:49:
[...]
Hoelang heb je eigenlijk de tijd voordat die HSM auto-explode?
volgens mij maximaal 15s http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Raven

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 23:59

Murk

Is this thing on?

En als die reaper nou snel wordt neergehaald?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:17

Verwijderd

Beste lui!

Mijn battle.net account is vd week gehacked, accountnaam was opeens veranderd in een ander. Dus ik heb Blizzard gemaild en beschreven hoe het is gegaan etc.

Nu is mijn vraag hoelang dit ongeveer duurt voordat ik m n account weer terug heb. (daar ga ik althans wel vanuit dat ik hem terug krijg)

Ik heb na 2 dagen ook nog geen antwoord gekregen op de mail.
Hebben jullie enig idee?

Gr.

• CoB

CoB

Ik heb geen idee hoe dat werkt. Laat weten hoe het afloopt!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:24:
Beste lui!

Mijn battle.net account is vd week gehacked, accountnaam was opeens veranderd in een ander. Dus ik heb Blizzard gemaild en beschreven hoe het is gegaan etc.

Nu is mijn vraag hoelang dit ongeveer duurt voordat ik m n account weer terug heb. (daar ga ik althans wel vanuit dat ik hem terug krijg)

Ik heb na 2 dagen ook nog geen antwoord gekregen op de mail.
Hebben jullie enig idee?

Gr.
Heb je geprobeerd je wachtwoord te resetten? (dmv wachtwoord vergeten)

Imho wel heel dom van de "hacker" om de accountnaam te veranderen: dat valt gelijk op. Check ook even je PC op trojans e.d. en kies een veilig wachtwoord/veiligheidsvraag de volgende keer.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20
Als je echt safe wilt zijn kun je aan de slag met Blizzard Authenticator. Een App voor je iPhone/iPod/Android waarmee je een login-sleutel kan genereren. Dit gebruikt men om ervoor te zorgen dat hun 10.000,- euro waard WOW-account niet gehijacked word. Het werkt ook met Starcraft 2.

Verwijderd

DeX schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:23:
Als je echt safe wilt zijn kun je aan de slag met Blizzard Authenticator. Een App voor je iPhone/iPod/Android waarmee je een login-sleutel kan genereren. Dit gebruikt men om ervoor te zorgen dat hun 10.000,- euro waard WOW-account niet gehijacked word. Het werkt ook met Starcraft 2.
Héél opmerkelijk, ik heb zojuist m n battle.net account terug dmv password retrievel en dan de secret question. Vervolgens kon ik toen m n huidige emailadres verifiëren.

Ben nu gelijk die battle.net Authenticater app aan het installen!

Bedankt voor de moeite:D

• Flix83
  • Laatst online: 24-07 13:10
Ik ben misschien een beetje een NOOB met dit spel en zit nog in de bronze league.

Wie wil er wat custom games tegen mij spelen om te oefenen???

Just @me Blackstar #146

Verwijderd

cyboria schreef op donderdag 23 december 2010 @ 08:49:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je vanuit je base een HSM kunt casten op je reaper die halverwege de map ergens zweeft :p. Hoelang heb je eigenlijk de tijd voordat die HSM auto-explode?
Nja, je cast de HSM terwijl je reaper naast je raven staat. De HSM ontploft op de locatie waar de reaper dood is gegaan, dus ookal gaat je reaper dood in de mineral line, de HSM gaat er zowieso ontploffen mits hij minder dan 15 of 20 sec onderweg is geloof ik

Verwijderd

een hsm ontploft als hij zijn target raakt, of als hij de plek raakt waar zijn target is doodgegaan.

als je blijft rennen ploft hij gewoon neer.

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 08:59

Iska

In case of fire, use stairs!

Zit alleen wel te denken dat voordat jij je een HSM kan lanceren je al zover ingame bent dat jij niet zomaar een base inloopt met een reaper

-- All science is either physics or stamp collecting

• TaraWij
Is een kwestie van controle te hebben over de map en te scouten, kan je zo uitdenken hoe je met de reaper binnen moet gaat lopen. En dan zijn er nog zo van die momenten waar je van kan profiteren, zoals bijvoorbeeld als je vijand aan een aanval begint of als jij langst voor aanvalt terwijl je reaper de mineral line gaat opblazen. Dan gaan er noch sterke units noch leger staan en loop je zo door naar de mineral line...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iska schreef op donderdag 23 december 2010 @ 18:14:
Zit alleen wel te denken dat voordat jij je een HSM kan lanceren je al zover ingame bent dat jij niet zomaar een base inloopt met een reaper
beetje map afhankelijk maar bij veel maps is er voor een reaper wel een gaatje waar ie tussendoor kan prikken, ook verder ingame :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TaraWij schreef op donderdag 23 december 2010 @ 18:20:
Is een kwestie van controle te hebben over de map en te scouten, kan je zo uitdenken hoe je met de reaper binnen moet gaat lopen. En dan zijn er nog zo van die momenten waar je van kan profiteren, zoals bijvoorbeeld als je vijand aan een aanval begint of als jij langst voor aanvalt terwijl je reaper de mineral line gaat opblazen. Dan gaan er noch sterke units noch leger staan en loop je zo door naar de mineral line...
Dat is altijd mijn favoriete gebruik van reapers geweest, maar dan kan je beter wat extra reapers sturen dan gaan zitten kloten met HSM.

Ooit als TvP had ik paar reapers en gewoon bio legertje, eerste gevecht ging redelijk, maar hij ging zijn voorsprong uitbouwen. Ik stuurde maar reapers naar zijn mineral line vanaf minimap en niet meer naar omgekeken toen het volgende gevecht begon. In dat gevecht compleet afgeslacht door forcefields, daarna nog iets weten te vertragen maar al snel moesten mijn gebouwen eraan geloven, en toen kreeg ik melding dat mijn reapers aangevallen werden. Ik kijken bij die reapers die toch al een tijdje bezig waren, hij had geen probes meer (nou ja twee die waren gevlucht nog ofzo) en zijn nexus ging net down toen hij met stalkers kwam, toen was het wel gewonnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Laatst online: 31-12-2023
Mja..heb die HSM even geprobeerd tegen Ai maar ik ben er niet weg van moet ik zeggen. Nu had de Ai niet superveel scv's bij zijn min.line maar er gingen er maar 3 dood dus de kosten er totaal niet uit gehaald en voordat je een HSM hebt ben je dacht ik zeker 10min verder en heb je geen leger dus kwetsbaar. Je moet dus minimaal mid en late game gaan denken maar het is vrij micro gevoelig lijkt mij om dat in dat stadium toe te gaan passen. Je kan beter 2 ravens maken of 3 en dan die turrets in zijn min line gooien ofzo. Dan is het gewoon aanvliegen dumpen en wegwezen.

Of heeft iemand een replay die het tegendeel bewijst en de complete min.field opblaast ?

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ooit in een vriendschappelijk potje dat ik toch al gewonnen had een HSM op een redelijk volle mineral line gegooid, not impressed was wel de mildste uitdrukking die ik ervoor kan verzinnen. Dan zullen er wel een hoop zwaar gewond zijn geweest en was het met twee HSMs misschien wel een slachtpartij, maar ja dan ben je wel weer een hele hoop energie kwijt, dan zijn er makkelijkere en veiligere manieren om een mineral line schoon te vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:14
Ja, met beachballs :)

Study everything, You'll find something you can use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol ik had wel eens wat hsm's in m'n marineballs gekregen (beetje lastig te zien welke marine nou getarget is -_- ) dat was wel pijnlijk :x
anyway nieuwe highscore met kerst: Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2vnqvyh.png :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-07 19:52
Ik kwam er laatst achter dat ik m'n 1337 games al voorbij was :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:47:
lol ik had wel eens wat hsm's in m'n marineballs gekregen (beetje lastig te zien welke marine nou getarget is -_- ) dat was wel pijnlijk :x
anyway nieuwe highscore met kerst: [afbeelding] :P
Wait wut, >1000 4vs4 games! Crisis..
Heb vandaag no random 2vs2. Ging echt super, dus later ff gekeken naar de stats van mijn partner: 2 * plat en 1 * gold league :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-07 15:15

Rem

Als je dan toch 3 ravens hebt en je wilt harrassen:

Gooi 1/2 turrets neer, als hij dan zijn probes weg rent clumpen ze bijna altijd omdat ze allemaal naar hetzelfde punt worden gestuurd. Dan is een HSM opeens veel effectiever!

Overigens vind ik een harrass met 3 ravens belachelijk, zelfs al clear je een halve of zelfs een hele mineral line. Het risico dat je 3 ravens verliest is aanzienlijk en dat was toch al een behoorlijke investering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanteb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 15:03
aangezien veel mensen volgende week vakantie hebben kunnen we misschien weer een fun toernooitje doen, ff oefenen voor het got open :) ik dacht zelf woensdag of donderdag middag. is daar interesse voor?

“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:47:
anyway nieuwe highscore met kerst: [afbeelding] :P
misschien beetje domme vraag, maar waarom wil je dat weten? kan je niet met je hele ball wegrennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
daanteb schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 20:13:
aangezien veel mensen volgende week vakantie hebben kunnen we misschien weer een fun toernooitje doen, ff oefenen voor het got open :) ik dacht zelf woensdag of donderdag middag. is daar interesse voor?
Sowieso d:)b

Voorstel:

Woensdag overdag (dus zeg van 11:00 t/m wanneer het klaar is). Slots afhankelijk van spelers natuurlijl. Minimaal een stuk of 4 anders vind ik het niet de moeite waard.

1vs1 BO3 normale matches, BO5 finale.

Alle officiële Blizzard maps. Eerste map voor elke ronde wordt (random) uitgekozen, verliezer kiest na elk potje volgende map.

DM maar als je interesse hebt, ook of een andere dag van de week (maandag t/m donderdag) jou beter uitkumt en/of je kunt.

Zondag post ik wel of het doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:15
dtech schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 21:36:
[...]

Sowieso d:)b

Voorstel:

Woensdag overdag (dus zeg van 11:00 t/m wanneer het klaar is). Slots afhankelijk van spelers natuurlijl. Minimaal een stuk of 4 anders vind ik het niet de moeite waard.

1vs1 BO3 normale matches, BO5 finale.

Alle officiële Blizzard maps. Eerste map voor elke ronde wordt (random) uitgekozen, verliezer kiest na elk potje volgende map.

DM maar als je interesse hebt, ook of een andere dag van de week (maandag t/m donderdag) jou beter uitkumt en/of je kunt.

Zondag post ik wel of het doorgaat.
Ehm, zit je nu niet een beetje er met het voorstel van daanteb vandoor te gaan? Hij komt met het idee, heeft het de vorige keer ook georganiseerd en jij regelt het nu ineens wel even?

Niet echt netjes eh! (tenzij ik gemist heb dat daanteb en jij het samen doen ofzo en dat onderling al geregeld hebben maar dat wordt hier natuurlijk niet duidelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanteb
IDD FOEI! :D

maar ik vind he tprima als je het wil regelen, al vind ik 11 uur wel vroeg. 's morgens + vakantie werkt nooit zo best :P

[ Voor 19% gewijzigd door daanteb op 24-12-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daanteb schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 20:13:
:( :( :( helaas moeten sommige mensen nog werken... had anders graag meegedaan, mooi initiatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey twiekers,

Op 17 december was mijn verjaardag. En iets wat ik al heeeel lang wou was Starcraft 2. Dus ik als een klein kind mijn kado open scheuren, jippie Starcraft 2. Ik was erg blij, omdat ik erg van rts'en hou en dit nou eenmaal de grootste RTS van het moment is.

De dag na mijn verjaardag (neen, ik ga niet op mijn verjaardag spelen :9) ben ik met campaign begonnen op normal. Het was afentoe moeilijk, maar ik heb hem diezelfde week nog gehaalt... en ben vandaag begonnen met multiplayer :D mijn eerste match was naar mijn mening tegen een beginneling die geen campaign had gespeelt, aangezien zijn opening. De tweede was echter wat moeilijker, omdat deze mijn tactiek (4gate rush) een beetje in het water gooide. Kortom: het tweede potje was een dikke lose.

Het 4de potje had ik ook gewonnen, maar de vierde was Protoss vs Protoss (protoss is nou eenmaal cool) en ik begon te rushen naar Colosi. Heb de demo bewaart, met de achterliggende gedachte of mischien, een van jullie hem een keertje kan bekijken en korte adviezen kan geven, dit hoeft niet maar ik zou het heel erg appriecieren en jullie helpen een noob in opleiding :D ! Hier een link naar de demo:

http://www.mediafire.com/?2mjsei92t6f00o5

Groeten
Jullie noob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
1e tip: Post een replay waarin je verliest als je advies wilt. Dan komen pas de belangrijkste punten naar boven waar je als eerste aan moet werken om niet dood te gaan.
2e tip: Geef geen gg als je nog niet helemaal gewonnen hebt of als je tegenstander het nog niet gedaan heeft ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 01:20:
1e tip: Post een replay waarin je verliest als je advies wilt. Dan komen pas de belangrijkste punten naar boven waar je als eerste aan moet werken om niet dood te gaan.
2e tip: Geef geen gg als je nog niet helemaal gewonnen hebt of als je tegenstander het nog niet gedaan heeft ;).
Achja was al een beetje zeker :P zal het niet meer doen. Waar ik graag advies in wil is of de build wel in het algemeen goed verliep, genoeg apm, builder order, niet teveel food cap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 01:25:
Waar ik graag advies in wil is of de build wel in het algemeen goed verliep, genoeg apm, builder order, niet teveel food cap..
Lastig.

APM is niet belangrijk, leer een build goed en leer goed te reageren, APM volgt vanzelf. Pas op een hoog nivo kan APM een beperking gaan vormen maar heeeel erg lang is dat niet zo. Weten wat je als volgende gaat doen is veel lastiger te leren maar dat is wat effectieve APM verbetert.

Build order is lastig omdat het practice league is en alle bases dichtgemetseld zitten. Hierdoor krijg je de situatie die je ook bij jou zag dat je heel lang geen units hoeft te bouwen. Dit verandert natuurlijk een hoop en 'bewezen builds' hoeven hierdoor helemaal niet optimaal te zijn op deze maps.
Verder speel ik geen Protoss dus op dat gebied kunnen Protoss spelers beter advies geven. Wat me wel opviel was dat de extended thermal lance laat was en die is echt essentieel in een colossus heavy build, die zou ik echt zo snel mogelijk proberen te starten en chronoboosten, duurt ook een eeuw. Ook Blink is misschien interessant met zoveel Stalkers en op deze map.

Ook slipt je macro wat, zeker als je countered. Als je macro wat verbetert heb je ook wat minder productie gebouwen nodig op twee bases. Maar voor iemand die zichzelf een noob noemt was je macro zeker niet slecht (saturated bases :)) al chronoboost je erg weinig en mis je warpcycles.

Tenslotte is Colossus, Stalker, Sentry en hun upgrades erg gas heavy en daarom zag je je minerals ook erg hoog oplopen. Misschien eerder je gas pakken in zo'n build en in de late game voor een derde basis gaan. Ook het inwarpen van wat zealots had de verhouding gas / minerals wat kunnen verbeteren, zeker omdat je pas op 120 / 200 zat ofzo (zoveel pylons neergooien is ook een vorm van mineral floating).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 01:47:
[...]

Lastig.

APM is niet belangrijk, leer een build goed en leer goed te reageren, APM volgt vanzelf. Pas op een hoog nivo kan APM een beperking gaan vormen maar heeeel erg lang is dat niet zo. Weten wat je als volgende gaat doen is veel lastiger te leren maar dat is wat effectieve APM verbetert.

Build order is lastig omdat het practice league is en alle bases dichtgemetseld zitten. Hierdoor krijg je de situatie die je ook bij jou zag dat je heel lang geen units hoeft te bouwen. Dit verandert natuurlijk een hoop en 'bewezen builds' hoeven hierdoor helemaal niet optimaal te zijn op deze maps.
Verder speel ik geen Protoss dus op dat gebied kunnen Protoss spelers beter advies geven. Wat me wel opviel was dat de extended thermal lance laat was en die is echt essentieel in een colossus heavy build, die zou ik echt zo snel mogelijk proberen te starten en chronoboosten, duurt ook een eeuw. Ook Blink is misschien interessant met zoveel Stalkers.

Ook slipt je macro wat, zeker als je countered. Als je macro wat verbetert heb je ook wat minder productie gebouwen nodig op twee bases. Maar voor iemand die zichzelf een noob noemt was je macro zeker niet slecht (saturated bases :)) al chronoboost je erg weinig en mis je warpcycles.

Tenslotte is Colossus, Stalker, Sentry erg gas heavy en daarom zag je je minerals ook erg hoog oplopen. Misschien eerder je gas pakken in zo'n build en in de late game voor een derde basis gaan. Ook het inwarpen van wat zealots had de verhouding gas / minerals wat kunnen verbeteren, zeker omdat je pas op 120 / 200 zat ofzo (zoveel pylons neergooien is ook een vorm van mineral floating).
Ja dat klopt, dus in het vervolg mid game iets meer zealots bouwen als ik te veel minerals heb en eventueel nog een derde base. Ik dank je heel erg voor deze informatie, maar het enige wat ik niet snapte was dat counter macro slippen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 01:56:
maar het enige wat ik niet snapte was dat counter macro slippen :9
Als je zijn aanval crushed en vervolgens hem aanvalt macro je bijna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 01:57:
[...]

Als je zijn aanval crushed en vervolgens hem aanvalt macro je bijna niet meer.
Ok, dus ik moet ik het vervolg wat meer units bouwen e.d. als ik aanval. Snap ik wel, maar is moeilijk in de praktijk omdat ik gefocused ben op de aanval :p

Nog een vraag:
- Als je aanvalt, richt je alles op 1 unit. Zitten hier ook nog prioreiten op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 10:43:
[...]

Ok, dus ik moet ik het vervolg wat meer units bouwen e.d. als ik aanval. Snap ik wel, maar is moeilijk in de praktijk omdat ik gefocused ben op de aanval :p

Nog een vraag:
Units als tanks, ravens of colossi (veelal support, casters en damage dealers) hebben een prioriteit boven de rest van de units. Indien mogelijk zonder zelf veel schade op te lopen moet je die zeker eerst aanvallen. Als dit resulteert in een totale vernietiging van je eigen leger omdat deze units te beschermd stonden is het natuurlijk een anders verhaal.
Als het kan, haal je zulke units neer. Als het niet zo 1 2 3 mogelijk is kan je beter even wachten tot je een betere positionering hebt.
Als je daarentegen met een leger zealots en stalkers tegen een redelijk gelijk leger marines en marauders vecht kan je beter gewoon attack move (a klik) doen. Alle units die een voor een vecht is niet erg efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 10:43:
Ik sluit me aan bij LoloftheRings maar voor focus fire geldt over het algemeen dat dit alleen zin heeft met kleine aantallen units.

Stel bijvoorbeeld even dat een Stalker een Marauder dood maakt in 4 schoten. Als je dan tot 4 Stalkers hebt dan geeft focus fire voordeel en zul je winnen met een gelijk leger vs. iemand die niet focus fired.
Worden het meer dan 4 Stalkers en schieten die tegelijkertijd op dezelfde Marauder dan doe je in feite meer schade dan nodig is om hem te doden. Die schade had op een andere unit kunnen gaan en dus kom je in de situatie dat focus fire nadelig wordt. Ideaal wil je dus alleen met weinig units focussen of tegen doelen die zo veel schade kunnen hebben dat je geen 'overkill schade' doet.
Maar zoals gezegd in grote battles met 'normale' units (gemiddelde health) is A-move vaak beter dan focus fire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

@Fishticks
The guide 1,2 & 3 achievements zijn wel handig om mee te beginnen. Kom je alles een keer tegen.
Verder is dit artikel wel ff handig om naar te kijken: Protoss builds. Paar standaard maar sterke openings. Als je daar lekker mee overweg kan komt de rest vanzelf

heeft er trouwens iemand ervaring met de Shokz guide?

[ Voor 7% gewijzigd door Iska op 25-12-2010 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:57

Dricus

ils sont fous, ces tweakers

Iska schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 13:51:
heeft er trouwens iemand ervaring met de Shokz guide?
Ik vind Shockz wel een geinige guide, maar vooral gericht op echte beginners (voor zover ik heb kunnen zien). Als je al veel op teamliquid leest en naar Day[9] kijkt ga je daar weinig nieuws lezen als het gaat om multiplayer zaken.

Er staat ook een campaign walkthrough op, maar daarvoor zijn op youtube talloze filmpjes te vinden en ook op liquipedia is daarover genoeg informatie gratis beschikbaar.

Eigenlijk heb ik er geen info kunnen vinden die niet ergens anders gratis te vinden is. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje geldverspilling als je een beetje handig met google bent...

edit:
Enneeh, merry christmas allemaal natuurlijk :).

[ Voor 3% gewijzigd door Dricus op 25-12-2010 14:35 ]

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 01:05:
Heb de demo bewaart, met de achterliggende gedachte of mischien, een van jullie hem een keertje kan bekijken en korte adviezen kan geven, dit hoeft niet maar ik zou het heel erg appriecieren en jullie helpen een noob in opleiding :D ! Hier een link naar de demo:

http://www.mediafire.com/?2mjsei92t6f00o5
0:37: Je Nexus produceert geen drones voor 24 seconden, in die tijd had je anderhalve drone kunnen maken. Een Drone verzamelt 40 minerals per minuut, door je drone een halve minuut later te maken verlies je dus 20 minerals. Door je Pylon pas te plaatsen waneer dit bijna niet in de weg zit van je productie kan je lekker doorproduceren en is je supply net vol op het moment dat de Pylon klaar is, dan kan je direct de volgende drone kan maken en een chrono boost doen...

YouTube - Protoss 9 Pylon 12 Gateway BO:
  • Als je 100 nadert bij 9 supply, neem dan een Drone die net de Nexus raakt en bouw daar een Pylon mee.
  • Stuur hem direct naar de mineral line.
  • Wanneer de Pylon klaar is doe je de eerste Chrono Boost.
  • Als resultaat kan je vrij snel daarna je eerste Gateway plaatsen.
1:32: Probeer je volgende Drone pas tegen het einde te queuen. Samen met de 20 minerals die je kan uitsparen had je 18 seconden eerder al een Gateway kunnen plaatsen en die zit niet in de weg met je productie.

Gaming.SE - What's so bad about queuing units in Starcraft II?

2:20: Je bent eerder een Chrono Boost vergeten (je hebt hier 50 energie), en je Chrono Boost twee keer.

Het verder opbouwen ziet er goed uit, kan zijn dat je nog kleine foutjes maakt maar die zijn minder belangrijk.

10:25: Je hebt te veel Minerals die je niet spendeert, je gooit wel wat Pylons neer om meer leger te kunnen maken maar verder doe je er niet veel mee en ga je tot 1000 en zelfs 2000 Minerals. Wat je hier zou kunnen doen is een nog een klein aantal Gateways en Pylons neergooien en wat Zealots produceren voor bij je leger. Past er zo bij en je bent eens zo sterk bij je volgende aanval, enerzijds doen ze mooie damage en anderzijds leiden ze de aandacht af van je sterkere Stalkers en Colossi. Tijdens die aanval zou je dan eventueel van de overige 400 minerals een expansion kunnen plaatsen voor meer gas te verdienen.

Je vijand had kunnen als hij een Fast Expand deed zodat hij naast meer Immortals ook Phoenixes kon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Iska schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 13:51:
@Fishticks
Verder is dit artikel wel ff handig om naar te kijken: Protoss builds. Paar standaard maar sterke openings. Als je daar lekker mee overweg kan komt de rest vanzelf.
Zijn maar rare builds, zo bijvoorbeeld die eerste: Je loopt economie mis om vroeger door te techen? :S

Ben je beter af met 9 Pylon 12 Gateway naar een FE. Die Chrono boost maakt het tijd verschil miniem en geeft je een betere economie waardoor je veel gemakkelijker doortecht en een beter leger kan maken.

Liquipedia II - Protoss Strategy - General Builds

[ Voor 14% gewijzigd door TaraWij op 25-12-2010 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
Mensen please review mijn replays ik verlies volgensmij echt onnodig. Ik heb het idee/gevoel dat ik tactisch gewoon iets gruwelijk verkeerd doe..

http://www.sc2replayed.co...1v1-terran-steppes-of-war
http://www.sc2replayed.co...-1v1-terran-scrap-station

Het lijkt ook alsof ik nu nog in bronze het alleen moeilijk heb tegen mijn eigen ras... Terran dus..
Voorlopig tegen protoss en zerg geen problemen meer.
Overigens waren het beide geen van mijn beste matches ook. Werd zo nu en dan thuis afgeleid door dingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeff[NL] op 25-12-2010 15:17 ]

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
iSuCk - Terran - Steppes of War

3:30: Je macro loopt totaal verkeerd rond dit moment.

Laat je scout in een vierkant lopen en let er verder niet op want te veel aandacht te spenderen aan een unit dat waarschijnlijk toch dood gaat (of je stuurt het terug) produceer je niet meer constant SCVs. Je bouwt vervolgens een Proxy Rax op een vrij slechte plaats terwijl er in jouw basis eigenlijk haast totaal niets meer geproduceerd of gebouwd word.

Met die 400 minerals zou je vrij nuttige dingen kunnen doen in jouw basis. Aangezien hij een Rax heeft en twee Gas gaat hij doortechen, dus jij moet of vroeg aanvallen of zelf ook doortechen. Maar in de plaats daarvan stop je jouw productie, bouw je een Rax op een plaats waar hij langst loopt (en mogelijk zijn Fast Expand zou plaatsen) en plaats je een Bunker op een plaats waar jij geen advantage heeft. Hij vernietigt die immers vanaf boven op de ramp waar jouw Bunker geen zicht op heeft...

Voor de rest van het spel: Scout, Spend & Stalk! (Kijk wat hij plant en doet, spendeer en harass hem)

Je zit vast met Supply Blocks, bijgevolg een kleiner leger, geen Map Control (XN Towers? Heeft vijand een expo?)

Tanks aan de rand? Doe wat drops langst de zijkant ter afleiding, is meestal geen AA aanwezig.
Terwijl kom je langst de voorkant met Cloaked Banshees of een Battle Cruiser met Yamato Cannon.
Kan je direct daarna met reinforcements binnen wandelen, maak je hem helemaal gek... :)

Moet je wel even voor het economische voordeel gaan, maar dat zou geen probleem moeten zijn als je vijand een defensief speelt. Kwestie van je exposities te verdedigen, vlieg eventueel jouw productie gebouwen naar daar...

iSuCk - Terran - Scrap Station

Je beslist om 4 Rax te gaan, niets mis mee. Maar dan moet je dit wel ondersteunen met voldoende Supply.

Je gaat voor Marauders en researcht Cons Shell, maar waarom? Deed je Marauders later dan had je direct Stim.

Met meer Marines en Stim Pack tesamen had je een veel beter effect gehad met je rush.

Waarom naar het eiland? Je Natural verdedig je veel gemakkelijker.

Probeer ook niet altijd langst de voorkant aan te vallen of richting zijn base.
Had je linksonder zijn expositie gedropt dan had je zijn economie zo onderuit genomen...

Dan leid je net zoals hierboven zijn leger af en kan je ongestraft de tanks onderuit halen.

[ Voor 24% gewijzigd door TaraWij op 25-12-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:13

Rival24

I'll Be Back

Kzyto schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 15:15:
Mensen please review mijn replays ik verlies volgensmij echt onnodig. Ik heb het idee/gevoel dat ik tactisch gewoon iets gruwelijk verkeerd doe..

http://www.sc2replayed.co...-1v1-terran-scrap-station

Het lijkt ook alsof ik nu nog in bronze het alleen moeilijk heb tegen mijn eigen ras... Terran dus..
Voorlopig tegen protoss en zerg geen problemen meer.
Overigens waren het beide geen van mijn beste matches ook. Werd zo nu en dan thuis afgeleid door dingen.
Eerste game op Steppes of War:
  • je doet een wall-off tegen terran, dat is niet echt nuttig
  • erg late orbital command
  • je float na een minuut of 4-5 al 500 minerals, doe daar iets mee. Alles wat jij niet uitgeeft, kan je tegenstander wel uitgeven aan units
  • een bunker onderaan de ramp bouwen... niet zo handig als terran normaliter bovenaan de ramp staat
  • je gold expansion wordt instant gezien omdat je tegenstander een mannetje bij een Xel'Naga tower heeft staan
  • je bouwt 2 starports maar doet er vervolgens een tijd lang niets mee
  • je dropships vliegen recht door de line of sight van de Xel'Naga tower, probeer dat te voorkomen
  • Je hebt geen stim tijdens je drop, dat is erg jammer want je had echt veel meer schade kunnen doen
  • bij je eerste grote push rond 18:00 verlies je echt enorm veel units, terwijl je army toch iets groter was. Je had hier beter kunnen blijven kamperen aangezien je tegenstander toch geen expansion had (niet dat je dat had gescout, maar dat had je bv kunnen doen ;))
  • Je drop rond 22:00 vlak bij de defense van je tegenstander is niet zo handig natuurlijk, beter had je dat in de mineral line gedaan
  • Je verliest je gold expansion weer en vervolgens bijna ook je natural expansion, dit had je deels kunnen voorkomen door je rallypoints op de ramp bij je natural expansion te zetten
  • rond de 40:00 was je tegenstander eigenlijk gewoon dood, omdat hij bijna geen minerals en scv's meer had, maar je geeft hem de kans om weer terug te komen
  • het laatste gevecht rond de 50:00 verlies je puur door positionering. je loopt een paar keer heen en weer over je ramp terwijl je tegenstander een mooie boog om je units heeft gevormd en ze heel effectief af kan schieten
Tweede game op Scrap Station:
  • wederom een wall-off tegen terran, dat is niet echt nodig
  • je scout dat hij dubbel gas gaat, meestal betekent dit iets van Banshee play, zeker op Scrap Station (kwestie van ervaring, dus als je dat nog niet wist, nu wel :P)
  • je expansion op dat eiland is meestal early game niet zo handig omdat het erg makkelijk weggehaald kan worden door een drop zoals je merkte. Je kunt beter je normale natural pakken
  • je schiet de destructable rocks weg bij je tegenstander, maar je loopt niet door om scv's te slopen
  • het gevecht rond de 22:00 pakt heel erg slecht uit, als je je tanks had gesieged had je hier gewonnen
  • je ziet zijn 3e expansion, die had je zonder problemen snel met een paar units kunnen slopen (dit gebeurt pas een stuk later)
Hierboven staan ook wat kleine dingetjes die je de games niet gekost zullen hebben, maar het is wellicht handig om te weten. Ik denk dat over het algemeen gezegd kan worden dat je te graag te snel wilt aanvallen en dit resulteert erin dat je onnodig veel units kwijtraakt. Ik het ook het idee dat je nooit attack move gebruikt. Als je gewoon zorgt dat je je geld opmaakt aan units, attack move gebruikt en je rallypoint in de base van de vijand zet daarna dan moet je echt vrij snel in Gold terecht kunnen komen.

Ik ben zelf een Terran speler (Diamond) maar ik ben verre van gosu, dus je hoeft niet alles van me aan te nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
1e game nooit meer dan 22 SCV's op 2-3 bases, 2e game iets van rond de 25 SCV's op 3 bases en je tegenstanders doen hetzelfde of hebben nog minder.

Serieus je kunt een hele hoop verbeteringen uit deze replays halen maar als jij simpelweg meer SCV's bouwt en units pompt (en niet zo veel supply blocked) crush je deze tegenstanders. Je macro (ja echt, weer die macro) kan een hele hoop verbeteren en dit zal meer voor je winrate doen dan elke andere tip.

Om toch nog wat over de replays te zeggen:
Je suicide veel te veel units, rent in tanklines, vecht in chokes en vanaf lowground vs high ground, dropped naast siege tanks, etc. Gebruik de Viking / Tank combo om een vision voordeel te krijgen (tanks hebben grotere range dan visie): dans je vikings in en uit range om zo visie voor je tanks te geven op bv. high grounds. Ren ook niet chokes in om vervolgens alleen je eerste rijtje troepen te laten schieten.

Verder overstim je als een gek, je killed steeds bijna je hele leger zelf. Neem ook wat medivacs als je zoveel stimmed of doe het wat rustiger aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
@Rival24: Mooie analyze, ik ga meestal niet tot in de punten omdat wat hij in het begin doet belangrijk is. Zijn games duren meer dan een half uur terwijl hij telkens na 10 minuten eigenlijk al had kunnen winnen. Maar al bij al wel handig (voor later) dat hij ook een volledige lijst van andere dingen krijgt die beter kunnen.. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door TaraWij op 25-12-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
Wow dat zijn nog eens uitgebreidde antwoorden :) Ik ga daar proberen mijn spel aan te verbeteren want dat is echt nodig..

Waar ik volgensmij beetje mee zit is dat hij siege tanks op de ramp heeft en ik maar al te graag naar boven wil maarja dat is suicide :S ik heb dan het idee dat ik geen andere mogelijkheden heb. Ja ik kan switchen naar banshees of medvacs gaan bouwen maar dan heb ik het idee dat ik te laat ermee ga zijn.

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:15
djengizz schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 16:00:
[...]

1e game nooit meer dan 22 SCV's op 2-3 bases, 2e game iets van rond de 25 SCV's op 3 bases en je tegenstanders doen hetzelfde of hebben nog minder.

Serieus je kunt een hele hoop verbeteringen uit deze replays halen maar als jij simpelweg meer SCV's bouwt en units pompt (en niet zo veel supply blocked) crush je deze tegenstanders. Je macro (ja echt, weer die macro) kan een hele hoop verbeteren en dit zal meer voor je winrate doen dan elke andere tip.
Wat hij zegt. Ik heb de replays niet gekeken maar zo te horen speel je in Bronze. Je kunt echt daar uit komen door je macro te verbeteren en af en toe 1A uit te voeren. Dat laatste betekent dat je al je units selecteert, attack move naar de tegenstander en er (eventueel letterlijk) niet meer naar om kijkt. Terwijl de veldslag plaatsvindt macro jij een nieuw leger op, expand je etc en mocht je de battle verliezen dan stuur je je nieuwe troepen zijn kant op. Gegarandeerd dat als je ja macro verbeterd dat je op die manier al wint.

YouTube: Terran Tutorial - Basic Opener - StarCraft 2 Dit is een vrij simpele buildorder (waarbij Husky wel een wall in doet, maar dat is behalve tegen Zerg niet bijzonder nodig) maar heel erg effectief. Krijg het een beetje door en Bronze is ineens een walk in the park. Bij ~ 50 food push je en expand je tegelijk en blijf je doorbouwen. Als de expansion up is bouw je 3 extra barracks.

Sure, dit is een simpele bo en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zeggen dat je dit niet constant moet doen. Je moet het juist wel constant blijven doen totdat je er vertrouwt mee bent. Waarom? Omdat het simpel is om uit te voeren maar het je tegelijk wel een gevoel voor timing en begrip van het spel oplevert. Als je daar wat kennis van hebt kun je gemakkelijker zelf branchen naar andere buildorders.

[ Voor 11% gewijzigd door Wmm op 25-12-2010 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Een tip waar ik het lange tijd moeilijk mee heb gehad was ...
Als je paar minuten bezig bent en bv als terran je eerste rax neergezet hebt, je ziet dat je + 200 food zit, je bent niet supply blocked en je hebt nog minstens 1 worker in productie ... raxes bijbouwen, ook al denk je "die 150 kan ik over 5 minuten gebruiken om 3 meer marines te bouwen", gewoon doen, je zal zien dat je 5 minuten later die 150 food toch nog hebt staan als je het niet doet.
Je kan natuurlijk ook andere dingen bouwen als je gas hebt, komt erop neer dat, tenzij je een soort van cheese wil doen, je meestal te weinig buildings hebt tegen midgame, beter 5 rax en geen food dan 2 rax en 500 food in the bank.
En dan nog een tip, probeer altijd met een worker aan te komen wanneer je net genoeg hebt om te bouwen wat je daar wilt zetten, dus bij een rax meestal wachten tot 100 in the bank (in het begin), dan vertrekken en van het moment dat je 150 hit gelijk bouwen, scheelt je telkens belangrijke seconden.
Op den duur zijn zo een dingen zonder nadenken en je zal zien dat je veel sneller de buildings hebt en meer troepen.

Dan nog een laatste (wat ik zelfs na 1500 games NOG NIET doe aargh zucht) is scouten, als je pas gaat switchen naar een goeie counter als ze eraan komen is het te laat.
Keer op keer heb ik het aan de hand dat bv void rays eraan komen terwijl ik zealot/immortals heavy ben of roaches ging als de tegenstander massaal immortals stuurt, dan kan je het gelijk opgeven of je micro moet echt heel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Kzyto schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 16:37:
Wow dat zijn nog eens uitgebreidde antwoorden :) Ik ga daar proberen mijn spel aan te verbeteren want dat is echt nodig..

Waar ik volgensmij beetje mee zit is dat hij siege tanks op de ramp heeft en ik maar al te graag naar boven wil maarja dat is suicide :S ik heb dan het idee dat ik geen andere mogelijkheden heb. Ja ik kan switchen naar banshees of medvacs gaan bouwen maar dan heb ik het idee dat ik te laat ermee ga zijn.
Als het niet via de grond kan, heb je geen andere optie dan air te gaan. Kwestie van het gewoon te doen en terwijl jouw basis verdedigen. Je overleeft het de volle 50 minuten en hebt de resources er voor, dus 50 seconden aan een Starport en 42 seconden aan een Medivac gaat er wel af.

Ook 25 seconden aan een Tech Lab gevolgd door 60 seconden voor een Banshee of 90 seconden voor een Battlecruiser is ook doenbaar. Binnen de twee minuten heb je dus het unit dat je nodig hebt, wil je er meer dan bouw je gewoon nog 1/2 Starports of als je even krap aan minerals zit is een Reactor mogelijk een betere optie.
Wmm schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 16:42:
YouTube: Terran Tutorial - Basic Opener - StarCraft 2
Sure, dit is een simpele bo en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zeggen dat je dit niet constant moet doen. Je moet het juist wel constant blijven doen totdat je er vertrouwt mee bent. Waarom? Omdat het simpel is om uit te voeren maar het je tegelijk wel een gevoel voor timing en begrip van het spel oplevert. Als je daar wat kennis van hebt kun je gemakkelijker zelf branchen naar andere buildorders.
Graviton12 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 17:26:
Dan nog een laatste (wat ik zelfs na 1500 games NOG NIET doe aargh zucht) is scouten, als je pas gaat switchen naar een goeie counter als ze eraan komen is het te laat.
Keer op keer heb ik het aan de hand dat bv void rays eraan komen terwijl ik zealot/immortals heavy ben of roaches ging als de tegenstander massaal immortals stuurt, dan kan je het gelijk opgeven of je micro moet echt heel goed zijn.
Inderdaad, leer eerst de belangrijkste BO's (3 Rax, 1:1:1) onder de knie te kirjgen.

Wanneer je die onder de knie hebt, kan je na je eerste Supply Depot gaan scouten en terwijl standaard je BO verder volgen. Dan kan je vervolgens als je weet wat je vijand doet direct je BO on-the-fly aanpassen om je vijand te counteren, paar minuten in het spel nog eens een unit binnenlopen of een scan gooien en nogmaals je BO on-the-fly aanpassen.

Plan ik 1:1:1 (Rax, Fact, Star) maar gaat hij 4 Rax dan kan ik in plaats van verder te gaan naar Star een tweede Rax neergooien en gaan voor M/M + Tank.

Plan ik 4 Rax maar zie ik na mijn 2 Rax dat hij nog maar 1 Rax heeft en dus richting Factory gaat dan heeft mijn 4 Rax niet meer zoveel zin en kies ik misschien beter voor een iets latere Timing Push met Medivacs, welke ik na twee minuten al kan produceren (60 seconden voor Factory, 40 seconden voor een Starport).

[ Voor 60% gewijzigd door TaraWij op 25-12-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
En expanden, als je replays ziet van pros, die expanden altijd, ook al heb je wat gevechten achter de rug waar je minder goed uitkomt, zonder expos verlies je uiteindelijk toch.
Met zerg moet je sowieso altijd 1 expo meer hebben dan je terran of protoss tegenstander.

Edit: Als het kan, altijd expanden net voor je aanvalt, op die manier moet je er niet naar omkijken en als je aanval misgaat kan je nog altijd cancelen of gewoon doordoen en proberen van de expo te behouden.
Als je het andersom doet ... je valt aan, het gaat mis en je moet dan nog een expo starten ...

[ Voor 36% gewijzigd door Graviton12 op 25-12-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
TaraWij schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 17:36:
Als het niet via de grond kan, heb je geen andere optie dan air te gaan.
Tuurlijk wel, je hebt hem contained en kunt hem gewoon uitsterven en zelf je economie opbouwen.

Ook een air attack kan hij counteren, hij kan alleen niet counteren dat jij een betere economie opbouwt. Je hebt mapcontrol en als hij je expo('s) tegen wil houden moet hij unsiegen en moet hij door een choke jouw tanklijn in. Betere economie en mapcontrol breekt uiteindelijk elke turtle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
djengizz schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 17:47:
[...]

Tuurlijk wel, je hebt hem contained en kunt hem gewoon uitsterven en zelf je economie opbouwen.

Ook een air attack kan hij counteren, hij kan alleen niet counteren dat jij een betere economie opbouwt. Je hebt mapcontrol en als hij je expo('s) tegen wil houden moet hij unsiegen en moet hij door een choke jouw tanklijn in. Betere economie en mapcontrol breekt uiteindelijk elke turtle.
Yep, turtlen kost ook veel meer resources omdat je je basis met fixed dingen zoals turrets tegen air moet verdedigen die je anders in mobiele eenheden had kunnen steken.
Als je een turtle aanvalt zonder een economisch voordeel ... dan ben je uiteindelijk het haasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
djengizz schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 17:47:
[...]

Uiteraard, maar er komt toch een punt waar je hem moet aanvallen en als hij geen AA heeft is het mooi meegenomen. Heb daarom in mijn advies vermeld dat hij best voor het economische voordeel gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
TaraWij schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 17:57:
Uiteraard, maar er komt toch een punt waar je hem moet aanvallen en als hij geen AA heeft is het mooi meegenomen.
Nee, niet echt. Er komt een punt dat hij moet aanvallen omdat hij geen minerals meer heeft.

Maar ik begrijp je punt wel, air kan natuurlijk helpen maar bij een contain wil je gewoon dat voordeel uitbuiten. Volgens mij is de veiligste manier om dat voordeel uit te buiten om voor eco te gaan i.p.v. van voor een tech switch. Beide is natuurlijk helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Ja, soms heb je zo het gevoel dat je moet aanvallen terwijl dat eigenlijk niet echt nodig is... Bedankt voor de tip.
daanteb schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 19:03:
als beide spelers geen resources meer krijgen en geen gebouwen aanvallen voor 3 min wordt het automatisch een draw, das wel ff wat anders :)
Oeps, inderdaad.

[ Voor 87% gewijzigd door TaraWij op 25-12-2010 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Hoe idioot kan je zijn &é"'"#{@| , ben net protoss tegen zerg, eerste wat ie bouwt en ook mass aanmaakt is roaches.
Wat doe ik, gewoon standaard gateway units blijven aanmaken, zealots, stalkers, pas helemaal op het laatste maak ik immortals aan, kan er nog net 2 uitkrijgen maar tegen die tijd komt ie met 20 roaches, zucht.
Af en toe zit ik toch zo hard te schelden tegen mezelf na zo een game, krijg er hoofdpijn van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanteb
TaraWij schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 18:09:
Ja, soms heb je zo het gevoel dat je moet aanvallen terwijl dat eigenlijk niet echt nodig is... Bedankt voor de tip.

De volgende patch komt er nog bij dat als je vijand 3 minuten niet aanvalt of resources verzamelt hij verliest. :)
als beide spelers geen resources meer krijgen en geen gebouwen aanvallen voor 3 min wordt het automatisch een draw, das wel ff wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp

Elp

Gisteren even gespeeld met SCBuildOrder en heb sinds die tijd een nieuwe TvP opening: 10 marine rush @4:20. Het komt er op neer dat je met 10 marines in de protoss base bent @ 5:00.

De build order:
9 Supply Depot (Vanaf hier geen SCV productie meer) (WALL)
9 Barracks (WALL)
9 Barracks (WALL)
-Start met marines bouwen
10 Barracks
-Vanaf hier marine productie tot 19/19.

Blijkt tot nu toe een redelijk goede opening. Protoss heeft rond de 5:00 18 probes en 1-3 combat units. Protoss MOET probes inzetten om dit uberhaupt te overleven, dus door probes te killen verdwijnt de economische achterstand die je opgelopen hebt. Ik zie gewoon geen nadelen:

- Protoss heeft nog geen sentry. Die dingen kosten 100 gas en P heeft gas nodig voor de warpgate upgrade en de stalker.
- De 3e barracks en het lage probe aantal is bijna niet te scouten. De wall off is heel erg snel.

Tijdens de rush bouw je je Orbital command. Dus na de rush heb je vrijwel zeker een economische voorsprong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Elp schreef op zondag 26 december 2010 @ 02:33:
Blijkt tot nu toe een redelijk goede opening.
Ja, elke 1 base all-in rush van T is redelijk sterk :P.
Protoss heeft rond de 5:00 18 probes en 1-3 combat units.
Als hij stug zijn build blijft volgen wel ja.
Ik zie gewoon geen nadelen:
Hmmm, het feit dat je all-in gaat en @5 min nog pas 9 scv's hebt?
- De 3e barracks en het lage probe aantal is bijna niet te scouten. De wall off is heel erg snel.
Die derde rax hoeft niet meer gescout te worden. Een goede Toss begrijpt echt wel wat er aan de hand is als hij zo vroeg een 2 rax (zonder add-on) wall-off en marines ziet en begrijpt dat jij SCV's cut. De enige reden om dat zo vroeg te doen is een marine of marine met SCV rush. Zeker met de huidige populariteit van Foxer type builds (2 Rax SCV / Marine all-ins) denk ik dat bij de meeste mensen de alarmbellen wel gaan rinkelen als ze de snelle 2 rax en jouw Marines zien.
Dus na de rush heb je vrijwel zeker een economische voorsprong.
Dus je zult een hoop schade moeten doen wil je hier nog ooit een economisch voordeel uit halen.
FYP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, ik speel protos en als ik een terran zie die twee barracks maakt direct na zijn supply depot, geen gas pakt, en geen OC, dan gaan bij mij alle alarm bellen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Bij mij is het meestal tegen die tijd al te laat :p
Net weer een game, roach tegen roach, ik val aan, kom er goed uit maar ik trek terug omdat hij zijn 2de base al op had en ik nog moest beginnen en er net reinforcements aankwamen, 5 minuten later zonder scouten ... 20 roaches met zerglings terwijl ik maar een 15 roaches had, gewoon 3-4 spines moeten neergooien, opgelost maar nee, wat doe ik, ik gooi mutalisk neer ipv te scouten, just another ragequit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379717

Elp schreef op zondag 26 december 2010 @ 02:33:
Gisteren even gespeeld met SCBuildOrder en heb sinds die tijd een nieuwe TvP opening: 10 marine rush @4:20. Het komt er op neer dat je met 10 marines in de protoss base bent @ 5:00.

De build order:
9 Supply Depot (Vanaf hier geen SCV productie meer) (WALL)
9 Barracks (WALL)
9 Barracks (WALL)
-Start met marines bouwen
10 Barracks
-Vanaf hier marine productie tot 19/19.

Blijkt tot nu toe een redelijk goede opening. Protoss heeft rond de 5:00 18 probes en 1-3 combat units. Protoss MOET probes inzetten om dit uberhaupt te overleven, dus door probes te killen verdwijnt de economische achterstand die je opgelopen hebt. Ik zie gewoon geen nadelen:

- Protoss heeft nog geen sentry. Die dingen kosten 100 gas en P heeft gas nodig voor de warpgate upgrade en de stalker.

Tijdens de rush bouw je je Orbital command. Dus na de rush heb je vrijwel zeker een economische voorsprong.
Ik heb het net geprobeerd tegen een terran. Ik stond iets voor de 5e minuut bij zijn basis hij had een wall, ik kill zijn paar marines en het is GG.
Gewonnen in 5min 4sec, het werkt dus wel maar als het mislukt is het ook gg want dan heb je al een te grote achterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp

Elp

djengizz schreef op zondag 26 december 2010 @ 10:13:
[...]

Ja, elke 1 base all-in rush van T is redelijk sterk :P.

[...]

Als hij stug zijn build blijft volgen wel ja.

[...]

Hmmm, het feit dat je all-in gaat en @5 min nog pas 9 scv's hebt?

[...]

Die derde rax hoeft niet meer gescout te worden. Een goede Toss begrijpt echt wel wat er aan de hand is als hij zo vroeg een 2 rax (zonder add-on) wall-off en marines ziet en begrijpt dat jij SCV's cut. De enige reden om dat zo vroeg te doen is een marine of marine met SCV rush. Zeker met de huidige populariteit van Foxer type builds (2 Rax SCV / Marine all-ins) denk ik dat bij de meeste mensen de alarmbellen wel gaan rinkelen als ze de snelle 2 rax en jouw Marines zien.

[...]

FYP
Mja..all-in, all-in. Het is alleen een all-in als protoss 10 marines kan verslaan @ 5:00 (het kan sneller), zonder zelf economisch in te leveren. Ik heb deze build geprobeerd en direct gewonnen, ik heb de 10 marines ook wel eens verloren maar wel genoeg probes gekilled om economisch voor te staan. Door de mules kan je snel terugkomen, terwijl protoss die chrono boost op z'n gateways heeft moeten gebruiken om het uberhaupt te overleven.

Het is natuurlijk niet de heilige build order die niet te verslaan is, maar voor mensen die moeite hebben met TvP in de mid-game kan ik het wel aanraden. Je verstoort sowieso die 4-gate die je bijna altijd ziet :P

Maar even serieus, hoe gaat protoss dit tegenhouden zonder probes te cutten of te verliezen? Ik denk niet dat Protoss een directe confrontatie kan overleven, 10 marines zijn gewoon te sterk. Dus dan moeten ze tegengehouden worden, daar heb je of meerdere sentries voor nodig (erg duur, dat moet gevolgen hebben voor de P economie) of een stevige wall-off (ook niet heel fijn voor P).
Anoniem: 379717 schreef op zondag 26 december 2010 @ 12:06:
[...]

Ik heb het net geprobeerd tegen een terran. Ik stond iets voor de 5e minuut bij zijn basis hij had een wall, ik kill zijn paar marines en het is GG.
Gewonnen in 5min 4sec, het werkt dus wel maar als het mislukt is het ook gg want dan heb je al een te grote achterstand.
Tegen terran is het erg riskant, als er een bunker bovenaan de ramp staat is het voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanteb
Elp schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:52:
[...]

Mja..all-in, all-in. Het is alleen een all-in als protoss 10 marines kan verslaan @ 5:00 (het kan sneller), zonder zelf economisch in te leveren. Ik heb deze build geprobeerd en direct gewonnen, ik heb de 10 marines ook wel eens verloren maar wel genoeg probes gekilled om economisch voor te staan. Door de mules kan je snel terugkomen, terwijl protoss die chrono boost op z'n gateways heeft moeten gebruiken om het uberhaupt te overleven.

Het is natuurlijk niet de heilige build order die niet te verslaan is, maar voor mensen die moeite hebben met TvP in de mid-game kan ik het wel aanraden. Je verstoort sowieso die 4-gate die je bijna altijd ziet :P

Maar even serieus, hoe gaat protoss dit tegenhouden zonder probes te cutten of te verliezen? Ik denk niet dat Protoss een directe confrontatie kan overleven, 10 marines zijn gewoon te sterk. Dus dan moeten ze tegengehouden worden, daar heb je of meerdere sentries voor nodig (erg duur, dat moet gevolgen hebben voor de P economie) of een stevige wall-off (ook niet heel fijn voor P).

[...]

Tegen terran is het erg riskant, als er een bunker bovenaan de ramp staat is het voorbij.
je kan net zo goed al je scv's meenemen dan, je ligt op dat moment zo achter dat je gewoon moet winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 17:18
als er een bunker bovenaan de ramp staat zou betekenen dat die meestal voor een tech build as banshees gaat,

dus dat is gelijk terug trekken engerybay techen en turrents plaatsen vervolgens fatory -> stargate en un paar vinkings uitbrengen

vervolgens fatort -> techlab en sienge tank + upgrade researching wanneer dit klaar is een push doen waarbij je de tanks nodig hebt om de bunker te verneitigen

ook niet belangrijk te vergeten is om gelijk natureeel expension (indien mogelijk) te blocken en zelf te expenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Elp schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:52:
Mja..all-in, all-in. Het is alleen een all-in als protoss 10 marines kan verslaan @ 5:00 (het kan sneller), zonder zelf economisch in te leveren.
Ik hoor dat argument wel vaker maar dat is een redenatie fout.
Het is altijd een all-in en soms is hij (deels) succesvol waardoor misschien een transition naar iets anders mogelijk wordt. Hetzelfde geldt voor een 6-pool of een worker rush, blijft een all-in en je bent afhankelijk van een tegenstander die het of niet goed scout of niet goed reageert. Veel meer all-in dan dit wordt het niet en ik denk zelfs dat een 2 rax all-in een betere economie heeft.
Maar even serieus, hoe gaat protoss dit tegenhouden zonder probes te cutten of te verliezen?
Ja, niet natuurlijk en hij zal probes moeten cutten. Het punt is dat jij eerder begint met probes te cutten en hij dit zou moeten kunnen houden door later probes te cutten en zijn defenders voordeel uit te spelen (jij moet naar zijn basis lopen, kan niet zo snel re-enforcen, moet een choke op, etc.). Speelt hij dit goed uit dan is het een automatische winst.

En het kan trouwens best zijn dat je er veel succes mee hebt of dat het ontzettend moeilijk te houden is (ook afhankelijk van je nivo). Maar er zijn legio voorbeelden van all-ins te bedenken waarbij dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]

Om even terug te komen op deze TvT loss van mij... Zojuist dezelfde map tegen een jawel Terran... Deze heb ik gewonnen dankzij de tips die jullie hebben gegeven. Ik bleef kamperen bij zijn voordeur omdat hij tanks in siege had incl een viking. Ik heb deze dus zelf ook geproduceerd en ben daar gaan kamperen en toen waren zijn resources op... Hij kon er niet uit komen. Dat zag hij waarschijnlijk in want hij had nog 1200 min op zijn bank staan :9

Verder is het wel lekker als je wint van iemand die favored is dan herstel je je verloren punten weer wat sneller.

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Maar even serieus, hoe gaat protoss dit tegenhouden zonder probes te cutten of te verliezen?
Terran moet zijn economisch voordeel terug proberen op te krikken en heeft bijgevolg geen leger na zijn rush.

Protoss heeft wel al extra mineralen verzameld tijdens het gevecht en kan dus direct een leger produceren wat hem een voordeel geeft. Terwijl hij dit doet bouwt hij weer Probes op, en hij komt op een bepaald punt in de tijd ook in een economisch voordeel te zitten mede door zijn chrono boosts.

Het is voor Protoss een soort van doorstart, terwijl je als Terran haast opnieuw begint.

[ Voor 12% gewijzigd door TaraWij op 26-12-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379258

Kan ik ook AA aanzetten in dit spel? Ik kan het niet in het menu vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 379258 schreef op zondag 26 december 2010 @ 22:54:
offtopic: Missile Turret/Spore Crawler/Photon Cannon
ontopic: geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
als er een bunker bovenaan de ramp staat zou betekenen dat die meestal voor een tech build as banshees gaat,
Die opmerking ging over de 10 marine rush, het heeft in principe dan weinig met banshees te maken, want als ik als terran dat zou scouten zou ook mijn eerste idee zijn om een bunker neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 379258 schreef op zondag 26 december 2010 @ 22:54:
nvidia-settings / catalyst config kan je wel verder helpen als je dit echt wilt. Ik heb het zelf geprobeerd, en de framerate daalde gruwelijk. Ik mis het eigenlijk ook niet echt. Je kan het proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-07 16:46
ik pas die marine rush ook vaak toe en moet zeggen dat als die rush afgeslagen word het erg moeilijk krijgt. Meestal ga ik dan voor of cloaked Ghost of cloaked Banshee en dan scv/probe/drone's killen. Een Nuke op zin miniral-line werkt ook altijd goed, krijg je mooie reacties van.

Had zelf een keer een zerg met 2 expo's. Dus ik bij alle 3 de miniral-lines een Ghost gezet (uit zijn zicht) bewapend met alle 3 een nuke. Toen ik zag dat hij met zijn troepen ten strijde trok heb ik door alle drie de ghosts een nuke op z'n minirals laten gooien! Hij was zo gefocust op zijn aanval dat hij er niks van merkte en plop, weg was z'n economy.
Laatst ook een keer 2 nukes op een protoss leger gegooid. Een gast was druk bezig een leger te bouwen en zette al zijn units tussen zijn expo en base in en bleef maar produceren. Toen ik met 2 nukes zijn leger afslachte en daarna een easy victory haalde was hij ook niet blij.

Heb die marine-rush tactiek nu een beetje aangepast waardoor mijn achterstand niet al te groot word maar wel ipv op de 5e minuut zijn basis binnenloop is het nu 5:30. ben je iets later maar je loopt dan qua economy niet zo ver achter!

Tegenwoordig stuur ik eerst 1 marine de ramp op en daarna pas de rest. Als ik met die marine een bunker spot of iik krijg gelijk een "Force Field" precies op de ramp zodat ik niet verder kan dan trek ik me terug en ga m'n leger verder opbouwen! Bij zerg trek ik me alleen terug als ik teveel rouches spot, anders push ik door!

[ Voor 12% gewijzigd door Astie op 27-12-2010 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp

Elp

djengizz schreef op zondag 26 december 2010 @ 16:37:
[...]

Ik hoor dat argument wel vaker maar dat is een redenatie fout.
Het is altijd een all-in en soms is hij (deels) succesvol waardoor misschien een transition naar iets anders mogelijk wordt. Hetzelfde geldt voor een 6-pool of een worker rush, blijft een all-in en je bent afhankelijk van een tegenstander die het of niet goed scout of niet goed reageert. Veel meer all-in dan dit wordt het niet en ik denk zelfs dat een 2 rax all-in een betere economie heeft.

[...]

Ja, niet natuurlijk en hij zal probes moeten cutten. Het punt is dat jij eerder begint met probes te cutten en hij dit zou moeten kunnen houden door later probes te cutten en zijn defenders voordeel uit te spelen (jij moet naar zijn basis lopen, kan niet zo snel re-enforcen, moet een choke op, etc.). Speelt hij dit goed uit dan is het een automatische winst.

En het kan trouwens best zijn dat je er veel succes mee hebt of dat het ontzettend moeilijk te houden is (ook afhankelijk van je nivo). Maar er zijn legio voorbeelden van all-ins te bedenken waarbij dit het geval is.
Voor mij persoonlijk werkt deze rush goed, beter dan een normale opening omdat TvP niet m'n beste matchup is. Het ligt ongetwijfeld ook aan het niveau, ik zit zelf in de middenmoot platinum en daar heb je gewoon nog heel veel tegenstanders die niet goed reageren. Net nog een game gespeeld waar P z'n scout laat was (4 player map) en voor fast expand ging, hehe :)

Overigens heb ik nu een build gevonden die 10 seconden langzamer is (10 marines in de P base @ 5:10), maar wel met 16 SCV's en een OC. Stukken beter.
Pagina: 1 ... 4 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zie voor pro-gaming en toernooien ook: Starcraft 2 Pro-gaming & Toernooien.