apNia schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:26:
OK ik wil eindelijk eens om wat feedback vragen. Ik heb een battle gisteren gehad waar ik niet direct kon zeggen het ging fout want X. Ik zou het heel erg waarderen als jullie mijn replay kunnen feedbacken. Ik speel al sinds beta, en qua potjes speel ik niet veel (gemiddeld 1-2 per avond ongeveer) ik speel het wel al lang. En ik blijf maar in bronze hangen. Wie kan er naar kijken? Ik ben overigens toss
http://www.sc2replayed.co...-protoss-shakuras-plateau
Wordt zeer gewaardeerd

Je zult het al wel vaker gehoord hebben maar ik denk dat het zeker ook hier weer geldt: beter macro-en en je wint dit, al maak je alleen maar Stalkers ofzo. Je float zoveel minerals en gas dat als dat allemaal probes en units zijn je simpelweg kan a-moven en winnen.
Gelukkig was de macro van je tegenstander ook niet perfect dus er spelen meer zaken dan alleen maar macro al is dat wel met afstand het belangrijkste punt. Andere puntjes die mij opvielen.
-4-Gate expand
Je opening snap ik niet helemaal. Je opent een soort van defensieve 4-gate en expand snel daarna. Het punt is dat je het aantal units wat je maakt ook best met 2-3 gates kan krijgen als je al je warp cycles effectief gebruikt.
-Reactie op harass
Je reactie op harass is langzaam en dat kost je veel. Ook maak je niet voldoende defensie tegen deze harass: geen cannons na keer op keer banshees in je base, pylons die in hun eentje te veel gebouwen poweren, te weinig pylons bij je expo om in te warpen (pylon kapot = geen warpins dus geen defensie meer). Ik zie Protoss spelers vaak meteen na het neergooien van een expo extra pylons en vaak een zooitje cannons bouwen. Ook herstel je de schade veel te langzaam na een harass terwijl je er wel geld voor hebt waardoor er een hoop gebouwen idle staan en je unit productie stopt.
-Mid / eind game economie.
Ik vond dat je in de early game lekker bezig was met je snelle expo en je probe productie. Op een gegeven moment stop je echter die probe productie ver voor wat in mijn ogen een ideaal aantal is (zo rond de 70-80 probes). Ook vind ik dat je na je eerste expo veel te weinig en veel te laat expand. Zorg er voor dat als een basis uitgemined raakt je al weer een nieuwe klaar heb staan. Dit was een game van een +/- een uur en er is in mijn ogen geen reden om de map niet al in tweeën gedeeld te hebben met alle expo's aan jouw kant in gebruik met het max aantal probes.
-Micro foutjes
Zealots die vast zitten achter je stalkers, geen goede FF's en gebrek aan guardian shields, siege lines in rennen, slechte posities en niet op tijd terug trekken. Allemaal geen game winnende punten maar het telt wel op.
-Passiviteit en gebrek aan scouting
Er waren een paar punten in de game waar je gewoon had kunnen winnen door aan te vallen en door meer pressie te zetten. Ook harass je eigenlijk helemaal niet en scout je te weing . Zo had je bijvoorbeeld zijn slecht verdedigde expo's veel meer lastig kunnen vallen. Ook mis je hierdoor zaken zoals zijn tech switch naar Thors waar meer Immortals wel hadden kunnen helpen als je dit op tijd had gescout. Speel niet blind, dit zorgt er ook voor dat je mogelijkheden om gewoon voor de kill te gaan niet mist. Daarnaast geeft harass ook gratis scouting info.
-Geen Forge tot zeer laat in de game
Dus geen upgrades, geen cannons en geen chronoboost sink. Je was volgens mij na een uur nog steeds 0/0! Das echt een grote fout. Weapon en Armour upgrades zijn zooooo goed.
-Gebrek aan unit producing structures
Je had veel meer gates, robo's en stargates kunnen neergooien. Zeker als je ziet dat je zoveel aan het floaten bent is dit eigenlijk iets wat je altijd moet doen. Versterkingen komen dan ook veel sneller (bouw ook forward pylons!) en je kan beter je resources opmaken.
-Te weinig tijd in je base.
Dit spreekt misschien het punt over scouting, passiviteit en micro een beetje tegen maar ik denk dat je veel zult verbeteren als je wat vaker een rondje langs je expo's maakt en al je gebouwen, je probes en saturatie, je pylons etc. checked en wat minder tijd besteedt aan micro en je leger. De helft van je probes die erg lang idle staan omdat een expo leeg gemined is, gebouwen die te lang unpowered zijn na harass. Units her en der verspreidt over je basis die staan te idlen, upgrades die niet gestart worden of veel te laat (terwijl er wel geld is). Maak er een gewoonte van om dit soort zaken voortdurend te checken en waar nodig te fixen.
Uiteindelijk ga je dood door het te laat expanden, harass die bijna al je probes sloopt omdat je niet reageert en starvation omdat de T voor het eerst in de game echt een army overwicht krijgt waardoor jij je eco ook niet meer kan herstellen. Dit is alleen in mijn ogen bijzaak aangezien de bovenstaande punten ervoor gezorgd hadden dat deze game een stuk sneller afgelopen zou zijn in jouw voordeel.
Misschien zou het ook een goede oefening zijn om eens een goede expand build te nemen van bijvoorbeeld liquipedia en deze tot zeg zo'n 30 supply helemaal uit te werken en te perfectioneren tegen de (eventueel easy) AI. Je doel zou hier moeten zijn om de opening helemaal in te slijten totdat je hem kunt dromen zonder resources te floaten. Probeer daarna zo snel mogelijk te maxen met een ideaal aantal probes en probeer deze tijd steeds te verbeteren.
Tenslotte speel ik geen Protoss dus zal een Protoss speler waarschijnlijk wat beter, meer specifiek advies kunnen geven.