Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 08:52
dtech schreef op zondag 10 april 2011 @ 16:51:
Stel je gaat als zerg met een roach army tegen een protoss met 2-3 collosi, 2-3 immortals en voor de rest stalkers. Moet je dan eerst de collosi focussen of de immortals?
Lijkt me eenvoudig beantwoord: als hij 2-3 colossi + 2-3 immortals heeft zou jij op zijn minst al wat corruptors moeten hebben. En kan je dus beide tegelijk focussen. Idealiter kan je zelfs z'n colossi snipen vooraleer het gevecht volledig losbarst.

Merk trouwens op dat je met je roaches beter NIET kan focussen althans niet met allemaal tegelijk, belangrijker is om zo dicht mogelijk tegen de p-ball te vechten zodat al je roaches damage doen. Dan met 4-5 roaches de immortals invididueel targetten is uiteraard wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sfinx- schreef op zondag 10 april 2011 @ 17:11:
[...]

Merk trouwens op dat je met je roaches beter NIET kan focussen althans niet met allemaal tegelijk, belangrijker is om zo dicht mogelijk tegen de p-ball te vechten zodat al je roaches damage doen. Dan met 4-5 roaches de immortals invididueel targetten is uiteraard wel goed.
Dit ligt er natuurlijk ook aan hoe groot de army's zijn en of de protoss speler blink heeft geresearched. Met blink kan je beter wel zoveel mogelijk focus fire doen (lijkt mij, ik speel altijd als protoss en heb er dan ook de meeste moeite mee als ze wel focus firen wanneer ik moet blinken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Heeft iemand mss nog een guest pass over? Altijd FPS games gespeeld, ben benieuwd of ik dit een vette game zou vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
ihre schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:32:
Heeft iemand mss nog een guest pass over? Altijd FPS games gespeeld, ben benieuwd of ik dit een vette game zou vinden...
aangezien ik die niet nog gebruikt heb bij mij, check je messages even dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 09:15
ihre schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:32:
je kunt de demo spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
SuX DeLuXe schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:37:
[...]

aangezien ik die niet nog gebruikt heb bij mij, check je messages even dan.
bedankt man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK ik wil eindelijk eens om wat feedback vragen. Ik heb een battle gisteren gehad waar ik niet direct kon zeggen het ging fout want X. Ik zou het heel erg waarderen als jullie mijn replay kunnen feedbacken. Ik speel al sinds beta, en qua potjes speel ik niet veel (gemiddeld 1-2 per avond ongeveer) ik speel het wel al lang. En ik blijf maar in bronze hangen. Wie kan er naar kijken? Ik ben overigens toss :)
http://www.sc2replayed.co...-protoss-shakuras-plateau

Wordt zeer gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
apNia schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:26:
OK ik wil eindelijk eens om wat feedback vragen. Ik heb een battle gisteren gehad waar ik niet direct kon zeggen het ging fout want X. Ik zou het heel erg waarderen als jullie mijn replay kunnen feedbacken. Ik speel al sinds beta, en qua potjes speel ik niet veel (gemiddeld 1-2 per avond ongeveer) ik speel het wel al lang. En ik blijf maar in bronze hangen. Wie kan er naar kijken? Ik ben overigens toss :)

Je zult het al wel vaker gehoord hebben maar ik denk dat het zeker ook hier weer geldt: beter macro-en en je wint dit, al maak je alleen maar Stalkers ofzo. Je float zoveel minerals en gas dat als dat allemaal probes en units zijn je simpelweg kan a-moven en winnen.

Gelukkig was de macro van je tegenstander ook niet perfect dus er spelen meer zaken dan alleen maar macro al is dat wel met afstand het belangrijkste punt. Andere puntjes die mij opvielen.

-4-Gate expand
Je opening snap ik niet helemaal. Je opent een soort van defensieve 4-gate en expand snel daarna. Het punt is dat je het aantal units wat je maakt ook best met 2-3 gates kan krijgen als je al je warp cycles effectief gebruikt.

-Reactie op harass
Je reactie op harass is langzaam en dat kost je veel. Ook maak je niet voldoende defensie tegen deze harass: geen cannons na keer op keer banshees in je base, pylons die in hun eentje te veel gebouwen poweren, te weinig pylons bij je expo om in te warpen (pylon kapot = geen warpins dus geen defensie meer). Ik zie Protoss spelers vaak meteen na het neergooien van een expo extra pylons en vaak een zooitje cannons bouwen. Ook herstel je de schade veel te langzaam na een harass terwijl je er wel geld voor hebt waardoor er een hoop gebouwen idle staan en je unit productie stopt.

-Mid / eind game economie.
Ik vond dat je in de early game lekker bezig was met je snelle expo en je probe productie. Op een gegeven moment stop je echter die probe productie ver voor wat in mijn ogen een ideaal aantal is (zo rond de 70-80 probes). Ook vind ik dat je na je eerste expo veel te weinig en veel te laat expand. Zorg er voor dat als een basis uitgemined raakt je al weer een nieuwe klaar heb staan. Dit was een game van een +/- een uur en er is in mijn ogen geen reden om de map niet al in tweeën gedeeld te hebben met alle expo's aan jouw kant in gebruik met het max aantal probes.

-Micro foutjes
Zealots die vast zitten achter je stalkers, geen goede FF's en gebrek aan guardian shields, siege lines in rennen, slechte posities en niet op tijd terug trekken. Allemaal geen game winnende punten maar het telt wel op.

-Passiviteit en gebrek aan scouting
Er waren een paar punten in de game waar je gewoon had kunnen winnen door aan te vallen en door meer pressie te zetten. Ook harass je eigenlijk helemaal niet en scout je te weing . Zo had je bijvoorbeeld zijn slecht verdedigde expo's veel meer lastig kunnen vallen. Ook mis je hierdoor zaken zoals zijn tech switch naar Thors waar meer Immortals wel hadden kunnen helpen als je dit op tijd had gescout. Speel niet blind, dit zorgt er ook voor dat je mogelijkheden om gewoon voor de kill te gaan niet mist. Daarnaast geeft harass ook gratis scouting info.

-Geen Forge tot zeer laat in de game
Dus geen upgrades, geen cannons en geen chronoboost sink. Je was volgens mij na een uur nog steeds 0/0! Das echt een grote fout. Weapon en Armour upgrades zijn zooooo goed.

-Gebrek aan unit producing structures
Je had veel meer gates, robo's en stargates kunnen neergooien. Zeker als je ziet dat je zoveel aan het floaten bent is dit eigenlijk iets wat je altijd moet doen. Versterkingen komen dan ook veel sneller (bouw ook forward pylons!) en je kan beter je resources opmaken.

-Te weinig tijd in je base.
Dit spreekt misschien het punt over scouting, passiviteit en micro een beetje tegen maar ik denk dat je veel zult verbeteren als je wat vaker een rondje langs je expo's maakt en al je gebouwen, je probes en saturatie, je pylons etc. checked en wat minder tijd besteedt aan micro en je leger. De helft van je probes die erg lang idle staan omdat een expo leeg gemined is, gebouwen die te lang unpowered zijn na harass. Units her en der verspreidt over je basis die staan te idlen, upgrades die niet gestart worden of veel te laat (terwijl er wel geld is). Maak er een gewoonte van om dit soort zaken voortdurend te checken en waar nodig te fixen.

Uiteindelijk ga je dood door het te laat expanden, harass die bijna al je probes sloopt omdat je niet reageert en starvation omdat de T voor het eerst in de game echt een army overwicht krijgt waardoor jij je eco ook niet meer kan herstellen. Dit is alleen in mijn ogen bijzaak aangezien de bovenstaande punten ervoor gezorgd hadden dat deze game een stuk sneller afgelopen zou zijn in jouw voordeel.

Misschien zou het ook een goede oefening zijn om eens een goede expand build te nemen van bijvoorbeeld liquipedia en deze tot zeg zo'n 30 supply helemaal uit te werken en te perfectioneren tegen de (eventueel easy) AI. Je doel zou hier moeten zijn om de opening helemaal in te slijten totdat je hem kunt dromen zonder resources te floaten. Probeer daarna zo snel mogelijk te maxen met een ideaal aantal probes en probeer deze tijd steeds te verbeteren.

Tenslotte speel ik geen Protoss dus zal een Protoss speler waarschijnlijk wat beter, meer specifiek advies kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:26:

Ik ben wel een protoss player en ik heb eventjes snel gekeken naar je replay. Ik wil je nog wel een keer uitgebreid hulp geven alleen daar heb ik nu geen tijd voor.
Wat hier boven gezegd is klopt helemaal.

Een paar punten nog waarmee je heel veel had mee kunnen voorkomen in deze game en waar je zeker nog op moet letten.
- Scouting
- Map control
- Micro managment
- Ability's
- Reactie
- Pressure / harassment
- Mineral / vespene slack
- Door techen

Zorg dat je in het begin goede scout informatie hebt. Ga niet onnodig vroeg weg maar ook zeker niet te laat.
Had je al een plan in je hoofd voordat je je enemy's base zag of niet?
Met scouten had je ook de barracks harass kunnen voorzien in je basis. Wanneer een scv in je basis komt zorg dan dat jij weet waar hij is of waar hij naartoe gaat.

Je map control mag ook iets gedurfder. Probeer die terran in zijn basis te houden en voorkom dat hij veel en makkelijk kan expanden. Probeer je army zoveel mogelijk te laten bewegen zodat je overal op de map bent.

Er waren een aantal micro managment foutjes te zien in je game. Probeer altijd een boog aan te houden wanneer je ranged gaat. Je moet zorgen dat je army in zo'n ( positie staat en je vijand zo - . Wanneer je protoss speelt moet je wel weten dat je kiest voor een army met ability's. Dit zorgt voor extra druk op je micro managment maar gebruik al de ability's van protoss tot het uiterste.

Voor reactie kom ik ook nog even terug op ability's zo. Uit hun eerste push kon je opmaken dat ze vooral marauder gingen in de MM ball. Zorg dat je een reactie geeft hierop door geen stalkers maar zealots te maken. Je had erg veel sentry's en in combinatie met chargelots zouden deze een goede counter kunnen vormen tegen de terran. Hier gaat het dus ook weer om ability's. Gebruik de sentry's voor guard shields vooral maar ook om de terran troepen op te splitsen.

Voor harass en pressure kom ik weer terug op ability's. Gebruik je observer om je stalkers in en uit te blinken uit situaties. Je kunt ze laten inblinken in hun basis snelle damage doen en weer weg. Zo krijg je map control en zorg je voor flink wat economische schade zonder zelf veel verliezen op te lopen.

Verder viel me nog op dat je erg veel minerals en vespene gas laat lopen. Zorg dat je alles spendeert aan units, tech of expande. Wanneer je dus voor een sterke economie gaat zorg dan dat je ook alles uitgeeft. Weet je van jezelf dat je niet goed hierin bent probeer dan eens wat meer pressure builds, misschien liggen deze beter.

Als laatste punt zie ik je tech. Ten eerste tech je pas veel te laat door aangezien je een hele sterke economie hebt. Ten tweede wanneer je door teched zorg dan dat je teched op één gebied. Wanneer je voor robotics gaat zorg dan dat je observers, immortals en colossuses gebruikt tot ze geen nut meer hebben. Dit komt ook weer terug op je reactie en scouting. Wanneer de vijand vikings maakt maak dan geen colossus meer maar immortals en ga absoluut geen air maken.

Dit is even een snelle groffe review op je game. Als je wilt kan ik hem nog een keer goed bekijken om meer gedetailleerde info te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanteb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 10:06
hier nog wat leesvoer, ben er zelf nog niet doorheen maar tis ook flinke lap tekst ;)
http://www.teamliquid.net...ssage.php?topic_id=208343

“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 20:56

Noq

Zo... In het weekend even de nieuwe mods gespeeld. Portrait binnen van StarJeweled en Aiur Chef.
Beide erg gemakkelijk te krijgen.

Vanavond beginnen met league play (denk ik :))
Ik win alles met Protoss tegen Random Mediums. Eerst nog even Silver halen bij Protoss challenges en dan proberen of ik Hard AI kan verslaan, dan ga ik league.

Heeft iemand nog goede guides? Ik heb van TL.net Ajek's Guide gevolgd, wat een erg goede guide is vind ik zelf. De Newbie Tuesday van Day9 zal ik ook eens gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er eigenlijk een tweakers channel op sc2? Zullen we er anders eentje aanmaken?
Als het kan wil ik ook wel in de GoT lijst staan =]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 20:56

Noq

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:18:
Is er eigenlijk een tweakers channel op sc2? Zullen we er anders eentje aanmaken?
Als het kan wil ik ook wel in de GoT lijst staan =]
Ja, genaamd got :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
hoop dat eens een keer meer mensen kritiek zullen uiten op Blizzard dat het zulke methodische potjes zijn vaak...Neem nou PvP, alleen maar 4gates de hele tijd. En PvT komt uit op een bioball + medivac +stimpack voor de Terran. Wordt tijd dat ze eens dingen gaan aanpassen en Starcraft 2 maken zoals Starcraft eigelijk hoort te zijn.. Als meer mensen dit zouden laten horen, zou het misschien gaan werken want ik ben tegenwoordig niet meer de enige die het roept.
Tijd voor een terugkeer van Carriers, Battlecruisers en maak de Broodlords ook ietsje wendbaarder.

[ Voor 9% gewijzigd door SuX DeLuXe op 11-04-2011 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whaha ok zit er nu op =p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuX DeLuXe schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:23:
hoop dat eens een keer meer mensen kritiek zullen uiten op Blizzard dat het zulke methodische potjes zijn vaak...Neem nou PvP, alleen maar 4gates de hele tijd. En PvT komt uit op een bioball + medivac +stimpack voor de Terran. Wordt tijd dat ze eens dingen gaan aanpassen en Starcraft 2 maken zoals Starcraft eigelijk hoort te zijn.. Als meer mensen dit zouden laten horen, zou het misschien gaan werken want ik ben tegenwoordig niet meer de enige die het roept.
Tijd voor een terugkeer van Carriers, Battlecruisers en maak de Broodlords ook ietsje wendbaarder.
wie houdt je tegen om voor een carrier, battlecruiser of broodlord te gaan? verzin een leuke build? Je moet het er wel een beetje zelf naar maken he =]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooof
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:15:
[...]

wie houdt je tegen om voor een carrier, battlecruiser of broodlord te gaan? verzin een leuke build? Je moet het er wel een beetje zelf naar maken he =]
Dat zou je kunnen doen, maar op een hoog niveau betekent dat gewoon dat je (veel) potjes gaat verliezen, tenzij de tegenstander fouten maakt.
Het grootste probleem in PvP is dat alleen een 4-gate een 4-gate kan counteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Spooof schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:59:
Nah, 3 Gate Robo met 3 Stalkers -- > Sentry Immortal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat zou je kunnen doen, maar op een hoog niveau betekent dat gewoon dat je (veel) potjes gaat verliezen, tenzij de tegenstander fouten maakt.
Nee hoor. Het enige probleem is dat je zelf een build moet verzinnen die net zo goed is als de gewone builds. Neem Spanishiwa (spel ik het goed? :P), die heeft een zvz waar ie hatch first gaat, daarna mass spines en queens en dan tech naar Ultralisks. Het is allemaal mogelijk, je moet t alleen wel op een goede manier doen.

YouTube: Broadcast Yourself.

4 gate is prima te counteren zonder zelf 4 gate te gaan, ik heb zelf ook nooit 4 gate gedaan in pvp en de meeste games tegen 4 gate won ik met 1 gate robo + nog 2 gates. Daarbij heb je natuurlijk wel enige micro nodig, aangezien je zo een 10/15 sec moet rekken voor je pas echt het gevecht aan kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Ooit van een 2gate rush gehoord, of een adel scott? perfect manier om PvP te winnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:49
djengizz schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:14:
[...]

gate->robo-> gate

immortals all the way!! :D

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
djengizz schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:14:
[...]

als iemand een 4gate slim uitvoert kan die jou toch overrompelen, denk aan pylon net buiten de base van de tegenstander en dan de ramp oplopen en hup gratis units inwarpen in z'n base!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
SuX DeLuXe schreef op maandag 11 april 2011 @ 18:28:
als iemand een 4gate slim uitvoert kan die jou toch overrompelen, denk aan pylon net buiten de base van de tegenstander en dan de ramp oplopen en hup gratis units inwarpen in z'n base!
Nee, volgens mij niet als je het goed doet. Zoals LoloftheRings zegt moet je de 4-gater iets vertragen.
Vandaar de 3 snelle Stalkers voor mapcontrol als de 4-gater nog op 1 Stalker 1 Zealot zit. Hiermee vertraag je precies genoeg voor je robo en je sentry.

Voorbeeldje:
YouTube: Expert Tutorial - Triple Stalker Rush PvP

En de build:
http://www.teamliquid.net...ssage.php?topic_id=192658

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fist
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 19:55
SuX DeLuXe schreef op maandag 11 april 2011 @ 18:28:
[...]

YouTube: Kanaal van teamliquidnet
Het bewijs van je ongelijk. 4 gate zie ik regelmatig falen op hoog niveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 14:33
Day9 is zeker 1 aflevering bezig geweest met het counteren van een 4gate met early immortal. Volgesnmij mij had hij het nog niet helemaal uitgewerkt, maar ik zie er wel potoentie in :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allereerst djengizz en SplitSecond- onwijs, onwijs, onwijs bedankt voor jullie super uitgebreide feedback. Niks anders dan lof :D
Nog wat korte vraagjes over jullie feedback:
Wat bedoel je trouwens met chronoboost sink?
Welke ability's had ik bijvoorbeeld moeten gebruiken? Ik had blink en charge geresearched en thermal lance van m'n colossus. Dat waren de voornaamste units die ik heb gebruikt eigenlijk.

Zealots met charge lijkt me dan btw verplicht in dat geval gezien ie concussive shells had toch? Dus earlygame wil je tegen een MM ball met marauder overwegend in de meerderheid veel sentries en zealots hebben, en marine heavy sentries en stalkers? Ik weet tbh niet echt een goeie early/midgame counter tegen Marauders.. Stalkers lijken weinig uit te houden, zealots houden ze op afstand, dus dan is charge researchen een must, sentries wel OK, maar ook als ondersteunend, en immortals slopen ze, maar die zijn vaak te traag om ze bij te houden als zij stim gebruiken of ik concussive krijg.

Ik ben het eens met alles wat jullie eigenlijk zeggen. Hoe veel je ook lees en streams kijkt, de meeste dingen leer je gewoonweg door te doen. Helaas kom ik daar de laatste weken pas een beetje achter (ik ben gek op informatie vergaren en me inlezen in dingen).

Ik heb jullie reacties beiden een paar keer doorgelezen, en voor mijzelf een samenvatting gemaakt van dingen waar ik de komende periode op ga letten. Ik denk in het bijzonder minder m'n income laten peaken, meer scouten en eerder exapnden. Natuurlijk is de lijst een stuk groter, maar ik denk dat dat echt de hoofdpunten zijn die ik in pakweg elke game fout doe.

Ik probeer ook zoals day9 zegt constant te focussen op rechtsboven en minimap. Maar zodra ik ingame zit verslapt dit, vooral rechtsboven (minimap check ik nog wel met enige regelmaat). Ik vrees dat dit gewoonweg stampen is, of zijn daar nog tips voor? :)

Ik wou al eeuwen een replay posten, maar nu was het ook echt tijd vond ik, omdat dit een replay was waar ik voor m'n gevoel wel redelijk goed speelde (voor mijn doen :P)

Hoe dan ook, onwijs bedankt voor jullie uitgebreide replies _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
apNia schreef op maandag 11 april 2011 @ 21:32:
Wat bedoel je trouwens met chronoboost sink?
Een Forge geeft de mogelijkheid om je chronoboosts te spenderen als de energie van je nexussen (nexi?) oploopt omdat je macro wat slipt of als er niets anders is om het aan te spenderen. Met natuurlijk als bonus versnelde upgrades.

In sommige stijlen (kijk maar eens naar Protoss zoals NonY of Adelscott) gaan ze zelfs heavy gateway met dubbel forge en chronoboosten dat razendsnel naar +3/+3 wat een ontzettende sterke, mobiele optie is voor toss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar is er eigenlijk iets verkeerd met wat ik deed, 4gate en expanden? Je hoeft toch niet per se te pushen als je 4gate gaat? Ik vind 't gewoon wel een goeie basis vaak :)
Ik houd ze af met forcefields, pak wat ik pakken kan er tussenin, en kan zo een goed leger opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
apNia schreef op maandag 11 april 2011 @ 21:54:
Maar is er eigenlijk iets verkeerd met wat ik deed, 4gate en expanden? Je hoeft toch niet per se te pushen als je 4gate gaat? Ik vind 't gewoon wel een goeie basis vaak :)
Ik houd ze af met forcefields, pak wat ik pakken kan er tussenin, en kan zo een goed leger opbouwen.
Maar wat is dan de reden voor 4 gates en niet bijvoorbeeld een 3 gate expo (expo dus sneller), een forge of een robo met een snelle observer (veiliger) i.p.v. die vierde gate?

Het punt is dat een 4 gate opening een opening is die je met 1 basis net kunt ondersteunen qua unit productie Vandaar ook dat een 4-gate vaak als all-in wordt gezien omdat er eigenlijk geen expo in het 4-gate plan past.

Aangezien jij een expand wilt doen en het een tijdje duurt voordat een expo zich terug gaat betalen is het zo vroeg in de game eigenlijk zonde om die investering in die extra gate te maken als je hem toch niet volledig kunt gebruiken (met goede macro). Met perfecte macro kun je namelijk uit een 3 gate expand makkelijk net zoveel units bouwen als je nu deed, je probe productie op gang houden en een snellere expo neergooien of het aan iets anders besteden (forge, robo, whatever).
Werk aan je opening en dan kan je hetzelfde sneller doen zonder die vierde gate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djengizz - ik ga nu oefenen op de 3gate expand dan :)
nog andere buildorders voor iemand van mijn niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
apNia schreef op maandag 11 april 2011 @ 22:33:
Mooi zo ;).

Pak gewoon liquipedia, neem één build die je bevalt per match-up en oefen die tot in het oneindige.
Ik denk serieus dat je op de wat lagere nivo's simpelweg moet winnen door het beter uitvoeren van een build order i.p.v. welke buildorder precies.
Hou het daarom voorlopig ook bij één BO per MU en ga er zoveel mogelijk mee spelen zodat je hem onder allerlei situaties test en je langzaam aan op alle situaties kunt reageren zonder dat je BO hieronder lijdt. Leer zaken als scout timings, gas timings, push timings en dingen zoals wanneer je je third neemt en wat goede momenten zijn om te techen (en naar wat precies). Probeer constant te verbeteren tot zelfs in de super kleine details zoals bijvoorbeeld perfecte distributie van je probes over je bases, timen van probe reistijd en building placement.
Houd ook al die zaken in je achterhoofd als je na afloop van een game de replay bekijkt.

Als je zo bekend raakt met een solide BO en hem door en door kent en soepel uit kunt voeren ga je op jouw nivo crushen, simpelweg omdat je precies weet wat je volgende stap is (hierdoor wordt je ook steeds sneller) en omdat je gewoon meer 'stuff' hebt.

Wel zou ik een macro georiënteerde BO kiezen aangezien dit in de regel tot wat langere games zal leiden wat het leerproces versnelt omdat je aan zoveel meer situaties wordt bloot gesteld en het een grotere skillset bevorderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorVus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 14:15

CorVus

Aka Thumbass

apNia schreef op maandag 11 april 2011 @ 22:33:
voor een bronze toss ( ik zelf namelijk ook ) vind ik het persoonlijk wel geinig om 3 gate DT te gaan.
zelf heb ik namelijk wel wat build orders (waaronder deze, maar dan 2x beter) gezien van very hard AI, is namelijk best leuk om te zien hoe zij zich aanpassen aan wat jij doet..

maar deze build order, en nee sorry heb geen timings en kon zo gauw geen youtube vinden..

maar is gewoon klein muurtje, zodat ze niet binnen komen, dus warpgate en forge/cybernetics en Bob the zealot..

snel assimilator(s) natuurlijk.

dan vooral wat zealots, en niet zoals mij meer stalkers, dan twilight, meteen dark shrine.
en uit eindelijk met 3-6 DT's in je army naar binnen lopen, meeste mensen (vooral bronze) hebben dan nog geen anti cloak (ik zelf ook niet O-) )

en tegen terran wordt het uiteraard iets lastiger, maar als nog goed mogelijk, ik zeg niet dat het goed is, maar wel geinig.. :)

maar replay zegt misschien iets meer, maar deze was eerlijk gezegd wel slecht, heb het toch echt wel eens beter gedaan..
maar goed kon er wel een goed vervolg opgooien daarna 8)
oh en feedback is natuurlijk ook bij mij welkom.

Replay Klik

I'm making a note here: "HUGE SUCCESS!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fist
Het zou heel goed kunnen dat je makkelijk wins haalt met DT rush, maar ik ben er geen fan van. Vooral als jij beter wilt worden, kan je beter een build kiezen die niet zo afhankelijk is van of het gescout wordt ofniet. Als platinum protos vind ik tegen zerg een phoenix opening wel leuk, pvp is helaas meestal 4gate, en pvt vind ik 3 gate robo wel aardig om te doen.
Als je een keer hulp wilt, ben ik vaak te vinden in de got channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorVus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 14:15

CorVus

Aka Thumbass

wat dat betreft vind ik het zelf ook leuker om te proberen, om langer door te gaan en dergelijk dus echt fan van DT rush ben ik ook niet, maar wel weer fan van DT totaal :)
maar eerlijk gezegd denk ik dat ik nu totaal max 20 potjes (s1 en s2 samen) 1 vs 1 heb gedaan, voor de rest speel ik eigenlijk alleen vs AI, maar ik zit de laatste tijd ook wat vaker in de got channel dus lijkt met wel een keer nuttig om het een en andere te leren..
nu :Z na een aflevering heroes natuurlijk

I'm making a note here: "HUGE SUCCESS!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk er over om vs T dan de 3 gate expand te oefenen, vs Z de 3 gate sentry expand (tenzij ik sixpool scout :P) en tegen Toss weet ik het niet zo. Aanraders in hetzelfde kaliber als de vorige twee?

Zoals boven mij gezegd wordt wil ook ik voor solid builds kiezen, die nagenoeg altijd werken. Niet dat ze in het water vallen als ik gescout wordt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
apNia schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:34:
Aanraders in hetzelfde kaliber als de vorige twee?
Nogmaals ik ben niet zo'n expert in protoss BO's omdat ik Zerg speel. Die andere twee lijken mij iig prima keuzes.

Wat ik weet van hoe de mirror nu gespeeld wordt ben je toch over het algemeen gebonden aan een 1 base opening totdat je scout dat je voor een expo kunt gaan of nadat je een push hebt verdedigt (al ligt dat misschien wat anders in brons). Verder zal hier toch echt een toss moeten inspringen voor een solide PvP build order.
Misschien is dat zelfs wel gewoon 4-gate of anders die no-gas PvP want die heeft volgens mij goede defense vs 4-gate en een expo plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:31

NoTimeRemains

I know

Ik vind de 3G Expo erg fijn spelen. Je kan er vrij veel kanten mee op. Je kan ervoor kiezen om alleen gateways te gaan en a la AdelScott mee upgraden. Transities in Colo, VRs of HT

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
LiquidHuks 3gate expand
9 / 10 Pylon
13/18 Gateway
15/18 Assim
18/18 Cybercore
18/26 Zealot
20/26 Assim
22/26 Pylon
23/26 Stalker (anti scout)
29/34 Gate
29/34 Gate
32/34 Pylon (bij ramp)
35/44 Nexus (ongeveer 6:00) 

Unit compositie is ongeveer: 
1-2 Zealot
1 Stalker
5-6 Sentries

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:37
PvP heb je verschillende mogelijkheden als je tegenstander een 4 gate doet:

[list]
• 3 stalker robo: hiermee zo snel mogelijk proxy pylons voorkomen tegen een 4 gate en zijn eerste zealot + stalker tegenhouden, zodat de de 4gate lang genoeg delayed om een sentry of twee en een immortal te krijgen. Zie [G] IMYongHwa Korean 3 Stalker Robo
• 3 gate robo: zorg dat je een sentry hebt om de 4 gate iets te delayen zodat je immortal op tijd is. Eventueel kun je de robo wat eerder doen (2 gate robo gate of 1 gate robo gate gate) zodat je immortal ook eerder is. Zodra de immortal er is en je die in leven kunt houden heb je gewonnen.
• zelf 4 gate gaan (iets economischer, meer probes dan je tegenstander, aangezien je het voordeel van je eigen ramp hebt)

Persoonlijk doe ik in PvT:
[list]
• 1 gate robo (als ik tech (banshees) verwacht, denk aan snelle 2 gas, bunker boven ramp). Goed voorbeeld hiervan zie mijn game hier. Let op mijn view wat ik zie bij het scouten zie en hoe ik er op reageer.
• 3 gate robo
• 1 of 2 gate expand

In PvZ:
[list]
3 gate sentry expand
3 gate agressive expo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:08
iBasch schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 00:01:

[list]
• 3 stalker robo: hiermee zo snel mogelijk proxy pylons voorkomen tegen een 4 gate en zijn eerste zealot + stalker tegenhouden, zodat de de 4gate lang genoeg delayed om een sentry of twee en een immortal te krijgen. Zie [G] IMYongHwa Korean 3 Stalker Robo

In PvZ:[list][/]
Mind is blown !! dit ga ik gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe

[list]
• 3 gate robo: zorg dat je een sentry hebt om de 4 gate iets te delayen zodat je immortal op tijd is. Eventueel kun je de robo wat eerder doen (2 gate robo gate of 1 gate robo gate gate) zodat je immortal ook eerder is. Zodra de immortal er is en je die in leven kunt houden heb je gewonnen.
• zelf 4 gate gaan (iets economischer, meer probes dan je tegenstander, aangezien je het voordeel van je eigen ramp hebt)

Persoonlijk doe ik in PvT:
[list]
• 1 gate robo (als ik tech (banshees) verwacht, denk aan snelle 2 gas, bunker boven ramp). Goed voorbeeld hiervan zie mijn game hier. Let op mijn view wat ik zie bij het scouten zie en hoe ik er op reageer.
• 3 gate robo
• 1 of 2 gate expand

In PvZ:
[list]
3 gate sentry expand
3 gate agressive expo
hmm ik heb het bewijs gezien wat jullie hier laten zien maar dat zijn pro gamers...
Een 4gate blijft altijd gevaarlijk, 1 foutje en je kan verliezen. Ik heb zelfs vaker Forcefield geprobeerd tot de Immortal klaar is, maar soms hadden ze vrijwel bijna direct Blink geresearched en konden ze zo in m'n base blinken :S
Dan kun je wel 1 of 2 Immortals hebben maar dan nog, als hij een overmacht aan Stalkers heeft..
Ik heb een tijdje terug tegen een jongen gespeeld die geloof ik 1gate-robo ging, en hij speelde Masterleague, ik was ook snel geownd met mijn 4gate. Hij had Zealots+Sentry+Immortal klaarstaan en terwijl ik aanviel ging hij met een Warp Prism naar m'n base, zealot @ minerals en het was over.

[ Voor 6% gewijzigd door SuX DeLuXe op 12-04-2011 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
9 Pylon
Scout
@100% Pylon Chrono Nexus
12 Gateway
Slight probe cut
Resume Probe production; Chrono Nexus
14 Assimilator
16 Pylon
@100% Gateway Cybernetics Core
@75% Cybernetics Core Gateway
Slight pause in probe production
@100% Cybernetics Core Stalker (Chronoboosted); Warpgate Technology
Resume Probe production
@75% Stalker Assimilator (Second Assim)
@100% Stalker Stalker (Chronoboosted)
Once second Gateway finishes chrono a stalker out of it**
After your third Stalker is ordered place a Pylon as fast as you can followed by a Robo and then a Gateway. Directly after this order a Sentry and spend one Chronoboost on it.
**In order to get this Stalker out in time you have to have exactly 24/26 supply. If you constantly make probes you'll end up with 25/26 unless your initial scout probe dies. If your first scout probe doesn't die you HAVE to stop probe production (until the next pylon finishes) to get your third stalker out as fast as possible!

Overigens belachelijk dat je dit helemaal moet uitvoeren om een goede 4gate uit te schakelen. Dat is toch belachelijk of niet soms? Ik zou zeggen 1gate-robo gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 12:26
gister in een random 3on3 waar 2 P tegenstanders wat canons geplaatst hebben bij ons in/naast de base.
Replay maar verzonden naar how cheese fails :)

Leuke hieraan was, dat bij het scouten er gewoon 2 GW stonden, maar blijkbaar daarna een forge :)
Natuurlijk gelijk de aanval in en ging redelijk makkelijk totdat bleek dat 1 P ook nog DTs had... maar ja SCAN erbij en game over.

https://d4armory.io/Player/803500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Laatst online: 01-10 11:25
SuX DeLuXe schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 07:47:
[...]

hmm ik heb het bewijs gezien wat jullie hier laten zien maar dat zijn pro gamers...
Een 4gate blijft altijd gevaarlijk, 1 foutje en je kan verliezen. Ik heb zelfs vaker Forcefield geprobeerd tot de Immortal klaar is, maar soms hadden ze vrijwel bijna direct Blink geresearched en konden ze zo in m'n base blinken :S
Dan kun je wel 1 of 2 Immortals hebben maar dan nog, als hij een overmacht aan Stalkers heeft..
Ik heb een tijdje terug tegen een jongen gespeeld die geloof ik 1gate-robo ging, en hij speelde Masterleague, ik was ook snel geownd met mijn 4gate. Hij had Zealots+Sentry+Immortal klaarstaan en terwijl ik aanviel ging hij met een Warp Prism naar m'n base, zealot @ minerals en het was over.
Om te voorkomen dat een tegenstander zo snel blink heeft kun je zijn gas stealen, no way dat ie dan snel blink heeft, en als hij wel snel blink heeft dan heeft hij maar zeer weinig stalkers :)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op maandag 11 april 2011 @ 21:32:

Welke ability's had ik bijvoorbeeld moeten gebruiken? Ik had blink en charge geresearched en thermal lance van m'n colossus. Dat waren de voornaamste units die ik heb gebruikt eigenlijk.
Ja ik zag dat je je sentrys niet altijd optimaal gebruikte. Tegen terran hoef je jezelf niet te forcefielden aangezien ze ranged zijn. Wat je echter wel kunt doen is force fields tussen ze in plaatsen of achter ze zodat je zealots flink wat schade aan kunnen brengen en de concussive minder erg is aangezien de terran je niet kan kiten. Guard shields heb ik ook vrij weinig gezien.

Zoals ik eerder had gezegd vindt ik dit ook met je blink ability. Om het te gebruiken wanneer je in een gevecht zit is één ding maar ik gebruik ze bijvoorbeeld ook om in de basis van de tegenstander te blinken, de min line kapot te maken en daarna meteen weer weg te blinken. Zo omzeil je de army van een terran bijvoorbeeld en heb je toch erg veel schade gedaan.

Als je wilt voeg me dan even toe op sc2 in de friends list dan kunnen we samen even oefenen voor bepaalde builds en counters.
SplitSecond / 845

edit: Ja tegen terran ga ik liever chargelots dan stalkers. Chargelots met colossus back up zorgt er meestal voor dat een MM bal totaal niks meer waard is en dat ze air gaan. Dan switch ik van zealot naar stalker en colossus naar immortal.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fist

[list]

Ben niet zo'n fan van de 3 stalker robo. Laatste tijd zie je regelmatig dat hij echt niet voldoende is tegen een 4gate. Denk dat hij op het begin alleen werkte omdat niemand de build kende, maar nu de meeste 4gaters de build kennen, faalt ie. MC tegen Whitera is een voorbeeld hiervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gropah schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:48:
[...]

Ooit van een 2gate rush gehoord, of een adel scott? perfect manier om PvP te winnen :)
adel scott? ken alleen die pro-gamer wat zo heet

wat houdt het in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online
lang leve liquidpedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is spannend :p
http://live.dreamhack.se

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BTW van 4 player maps van de 1v1 kan je welke locaties uitsluiten met scouten?
Zoals dat je bij Sharukas Plateau alleen onder/boven je en schuin van je hoeft te checken. Is dat ergens te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Fist schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 14:22:
MC tegen Whitera is een voorbeeld hiervan
Hoe dan precies?

Als ik het me goed herinner:
In de GSL World Championship (BO1) was het warp prism play voor Whitera vs 4-gate.

Game 1 van de TSL was een 3 Stalker rush van Whitera vs een snelle robo van MC.
Game 2 was een 4-gate van Whitera vs ik dacht defensieve 4-gate met Robo.
Game 3 was idd een 3 Stalker rush vs een 4-gate maar Whitera expand daar (!?) tijdens de push van MC waardoor hij verliest.

Dus welke game toont nu precies aan dat het niet werkt?

Ook denk ik trouwens dat MC wel een aardig stukje beter is dan Whitera dus een heel eerlijke vergelijking is het sowieso niet in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online
apNia schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 16:20:
BTW van 4 player maps van de 1v1 kan je welke locaties uitsluiten met scouten?
Zoals dat je bij Sharukas Plateau alleen onder/boven je en schuin van je hoeft te checken. Is dat ergens te vinden?
dat alleen onder of boven checken is dacht ik alleen bij de aangepast MLG versie, de standaard blizzard map heeft dat niet (dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik bedoel van de hele 1v1 pool Guussie :)
Ik wil weten welke scoutposities ik kan overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online
het is volgens mij dus zo dat bij geen 1 van de blizzard maps dat is, en die shakuras plateau waar je het over hebt de MLG variant is, maar ik weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
apNia schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 16:26:
Ik bedoel van de hele 1v1 pool Guussie :)
Ik wil weten welke scoutposities ik kan overslaan.
Alleen die close positie op Shakuras (Blizzard), op alle andere 4 player maps kun je gewoon close positie spawnen.

edit: en idd MLG maps kennen geen close posities op 4 player maps.

[ Voor 12% gewijzigd door djengizz op 12-04-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 16:29:
[...]

Alleen die close positie op Shakuras (Blizzard), op alle andere 4 player maps kun je gewoon close positie spawnen.

edit: en idd MLG maps kennen geen close posities op 4 player maps.
Dit is juist

Helaas kan je op delta en metalopolis ook close spawnen :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OMG die dreamhack invitational finale, ik schijt echt m'n broek vol van de spanning :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:22:
OMG die dreamhack invitational finale, ik schijt echt m'n broek vol van de spanning :D
Echt niet normaal, haha! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand bekend met een ingame bo mod? Heb er 1tje gevonden maar dat is nogal een dure en zelf aangeprezen mod die me niet echt de moeite waard lijkt. Mijn doel is build orders testen zonder steeds te alt-tabben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 09:15
zo balen voor white-ra ;(

[ Voor 10% gewijzigd door matty___ op 12-04-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalyxia
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 15:02
jna wat een kut final game zeg

spoiler:
cheesy zealot rush

[ Voor 15% gewijzigd door Dalyxia op 12-04-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
Ik dacht dat ook metalopolis was verandert zodat er geen close spawn was (teminste dat zei artosis bij Gsl januarie ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:37
Jasper 99 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:43:
Ik dacht dat ook metalopolis was verandert zodat er geen close spawn was (teminste dat zei artosis bij Gsl januarie ofzo)
Kan... Bij GSL dan, niet in de ladder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het probleem niet zo van cheese. Prachtige finale!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat sommige liever geen spoilers in deze thread zien. Er is n speciale Tourny thread voor discussies/chats als deze. Click Persoonlijk maakt het me niet uit maar sommige willen misschien nog VOD's kijken zonder spoilers en whatnot. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalyxia
Jasper 99 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:43:
misschien is dat de GSL versie van metalopolis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
Na dacht dat hij zei van de nieuwe versie van metalopolis door blizzard (Dus ook met de verandere smoke) Maar mischien dat zij het nog speciaal hebben aangepast, heb er zelf nog niet op gelet! Maar zou wel mooi zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalyxia
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:44:
[...]

Denk dat sommige liever geen spoilers in deze thread zien. Er is n speciale Tourny thread voor discussies/chats als deze. Click Persoonlijk maakt het me niet uit maar sommige willen misschien nog VOD's kijken zonder spoilers en whatnot. ;)
oeps, ik nam aan door de comment van matty_____ dat ik in dat topic zat :P heb ze beide open staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Ik ben momenteel aan het ladderen in 3v3 (Platinum) en 4v4 (Silver) Random teams. Ik vraag me echter af waarom de matchmaking elke keer voor de helft Bronze players erbij legt omdat ik Platinum ben?

Als je 3v3 of 4v4 speelt:
- Gelieve geen cannon rush.
- Gelieve niet alleen op jacht gaan
- Gelieve 3 rax gaan als je meer dan 1 Zerg player als opponent hebt
- Als je teveel minerals hebt omdat je niet erg goed bent, geef ze liever weg dan te verliezen.

Een vraagje:
Wat is een goede strategie in 3v3 en 4v4 tegen 2 of meer Zergs die poolen tussen 6 en 10 en direct 2 van je medewerkers eruit halen?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren nog een zvz gespeeld met close spawns, volgens mij is dit de MLG map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje over de 3 gateway expansion build in PvT:
Basic Build
9 Pylon
13 Gateway
15 Gas
16 Pylon
18 Optional: Gas Steal *[1]
18 Core
20 Gas
20 Zealot
Sentry or Stalker as soon as your Zealot finishes
Warp Gate research
Build 2 more Gateways without cutting probes
Nexus
Hoe moet ik dat laatste deel lezen na 20 Zealot? Moeten deze dingen in volgorde gebeuren, of tegelijk, of asap? Bijvoorbeeld, moet Nexus up zodra GW's gemaakt worden, zo snel mogelijk nadat de GW's gemaakt worden of zodra GW's klaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Vanavond een custom gespeeld tegen Bakkendepao, die een league hoger zit (diamond). Werd hard weggestampt door de deathball (ZvP). Toen ik de replay checkte zag ik dat vooral m'n macro onvoldoende was.

Zo zat toss op 14 minuten op 150 supply terwijl ik daar ver onder zat, onacceptabel voor zerg. Toen in m'n eentje even in een custom gekeken hoeveel supply ik zou kunnen krijgen met roaches op de 14 minuten. Uiteindelijk lukte het om iets voor de 14 minuten op 199 supply te komen. Zie daar, de macro is m'n verbeterpunt..

Ik ben ook recentelijk de F1-F3 toetsen gaan gebruiken voor screen locaties. Dat werkt echt goed voor je macro. Je kunt dan heel snel heen en weer tussen je main, nat en 3rd (drone transfers, injects, gebouwen/overlords plaatsen)..

Hoe meer ik sc speel, hoe leuker het blijft worden. En diamond blijft een mooi streven.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Guru Evi schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:55:
Ik ben momenteel aan het ladderen in 3v3 (Platinum) en 4v4 (Silver) Random teams. Ik vraag me echter af waarom de matchmaking elke keer voor de helft Bronze players erbij legt omdat ik Platinum ben?

Als je 3v3 of 4v4 speelt:
- Gelieve geen cannon rush.
- Gelieve niet alleen op jacht gaan
- Gelieve 3 rax gaan als je meer dan 1 Zerg player als opponent hebt
- Als je teveel minerals hebt omdat je niet erg goed bent, geef ze liever weg dan te verliezen.

Een vraagje:
Wat is een goede strategie in 3v3 en 4v4 tegen 2 of meer Zergs die poolen tussen 6 en 10 en direct 2 van je medewerkers eruit halen?
Ik speel ook veel 3v3 en 4v4 en eigk is het gewoon niet meer leuk. Toen SC2 net uitkwam was er veel macro en had je 8 * 200/200 battles maar nu is het allemaal rush of cheese... wordt er een beetje moe van...

Maar goed ik probeer meteen in de start van de game te zorgen dat men samenspeelt. Vragen naar het plan en zeggen dat we elkaar moeten helpen. Helaas werkt dat niet altijd maar goed.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJBanthum
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 17:55
apNia schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 23:25:
Vraagje over de 3 gateway expansion build in PvT:

[...]

Hoe moet ik dat laatste deel lezen na 20 Zealot? Moeten deze dingen in volgorde gebeuren, of tegelijk, of asap? Bijvoorbeeld, moet Nexus up zodra GW's gemaakt worden, zo snel mogelijk nadat de GW's gemaakt worden of zodra GW's klaar zijn?
De supply waarop dit gebeurt is moeilijk exact te meten (kan 1 of 2 verschillen). Zorg dat de sentry of stalker (eigen keus, uiteindelijk wil je 1 zealot 1 stalker en 1 sentry voordat je WarpTech klaar is) direct na je zealot begint! Wanneer je zealot EERDER klaar is dan je CyberCore, wacht dan even tot de core klaar is en bouw direct de sentry/stalker. Wanneer je je assimilators goed getimed hebt moet je, wanneer je CyberCore klaar is, DIRECT warpgate research en de eerdergenoemde sentry/stalker kunnen betalen. Without cutting probes betekent dat je constant probes (en dus pylons) moet maken. Je zult, wanneer de Warpgate Tech 40% geresearched is genoeg minerals hebben om 2 gates bij te zetten. Doe dit, ze zullen ongeveer gelijktijdig met je warpgate Tech klaar zijn.

In praktijk ziet het er ongeveer als volgt uit:
Blijf probes maken, niet verder dan plek 2 gequeued
~Zealot en Core in production
@ 100% Core: Stalker/Sentry + WarpTech
(pylon)
Voeg Sentry/Stalker toe aan wachtrij
@40% WarpTech: 2 Gateways
(pylon)
@100% WarpTech = 100% 2 Gateways : Morph 3 Gateways -> Warpgates
1x Warp Cycle (Geef al je gas uit -> Zorg dat je 400 minerals overhoudt)
Dan je Nexus plaatsen...

Oefen een paar keer en kijk waar je vastloopt, probeer dat door logisch na te denken op te lossen. Dan zou je uiteindelijk moeten eindigen met 3 warpgates, 1 expo under construction en ong. 6 units.

GLHF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Wat is er nog fascinerender dan een vrouwelijke SC2 speler? Precies, een zwarte SC2 speler :)
Check out debo, die een vette rant doet over z'n anti-baneling micro :D
YouTube: Debo baneling thuggin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 22:47
Morphs schreef op woensdag 13 april 2011 @ 10:00:
Wat is er nog fascinerender dan een vrouwelijke SC2 speler? Precies, een zwarte SC2 speler :)
Als je humor wilt hebben, kijk naar debo... best humor. Geen slechte speler iedergeval:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WHAHAHAHA :D

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mNcfP.png

[ Voor 4% gewijzigd door apNia op 13-04-2011 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 13:00

ShadowBumble

Professioneel Prutser

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fist
Morphs schreef op woensdag 13 april 2011 @ 10:00:
Volgens mij is dit gewoon een man?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fist schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:48:
[...]

Volgens mij is dit gewoon een man?
Dat zegt ie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fist
Ik heb egen idee hoe ik daarop kom. Laat maar:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 11:28

TheNephilim

Wtfuzzle

NoTimeRemains schreef op woensdag 13 april 2011 @ 01:08:
[...]

Ik speel ook veel 3v3 en 4v4 en eigk is het gewoon niet meer leuk. Toen SC2 net uitkwam was er veel macro en had je 8 * 200/200 battles maar nu is het allemaal rush of cheese... wordt er een beetje moe van...

Maar goed ik probeer meteen in de start van de game te zorgen dat men samenspeelt. Vragen naar het plan en zeggen dat we elkaar moeten helpen. Helaas werkt dat niet altijd maar goed.
Klopt, dat houd mij ook een beetje tegen om te gaan spelen. Altijd maar cheese en rush, cannons... zealots... 6-pool, 3-rax marine. Oef en juist als protoss is dat soms te moeilijk af te houden. Zeker als je geen pro-micro hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://sc2ranks.com/

Sommigen hebben echt zieke winratios :|
160-21 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rank 1 2v2R <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online
En dan kom ik aankakken met mijn 3-5... Moet echt meer gaan spelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Laatst online: 30-09 14:33
Volgesnmij haal je dat alleen door pro te zijn, en voor de ladder reset alles te verliezen. Tenzei je de allerbeste van de wereld bent zorgt het mmr er wel voor dat je redelijk gelijk uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

Nou, ik ben toch maar eens begonnen met 1 vs 1 te gaan doen na een jaar lang 4 vs 4. Na 2 van de 3 qualifies te hebben gewonnen begon ik met mijn eerste echte match (gold league niveau). TvP

De protoss stuurt zijn probe die ik vakkundig na het hiernamaals stuur. Wel weet hij een refinery op 1 van mijn geysers te zetten, die mol ik aangezien ik toch al marines aan het pompen bent. Daarna komt er in het scherm 'O no, I messed up my build order' gevolgt door GG...einde potje. Vaag...

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online
sowiezo vaag, maar dan ga je toch gewoon door? Het is niet van, oeh mijn BO ging niet goed.... nu kan ik niet meer winnen. Ik heb zo vaak mijn BO vern**kt en toch nog gewonnen

Bronze league BTW O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Gropah op 14-04-2011 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Vooral in gold!

Zelfs in laag diamond vergat ik nog eens een spawning pool te bouwen en won ik later alsnog :P

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik heb ook wel eens mijn BO niet goed gedaan. Te laat begonnen met de eerste supply, of juist te vroeg. Maar meestal weet ik eht nog wel recht te trekken.

Misschien een kleine review van de qualify matches wat ik had bij 1v1.

Match 1: Tegenstander geeft direct op.
Match 2: TvP, de protoss cheesed onder mijn ramp maar ik heb dan al (zonder zijn weten) een tweede command in aanbouw ver wag van mijn eigen base. Gelijktijdig pomp ik marines, zijn cannons kunnen mijn marines niet schieten want ze staan verhoogt (en dus uit zicht). Ik schiet vervolgens zijn probe kapot en nog voordat zijn tweede probe er is heb ikd e pylons gemolt. GG en in the pocket.
Match 3: TvT Ik besluit early expo te doen bij een gold area met Planetary fortress. helaas besloot mijn tegenstander geen expo te doen maar door te techen. Resultaat? Mijn 20 marines tegen zijn 10 + 2 bc's. GG ik verloren.

Tja, match 3 had ik gewoon beter moeten scouten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Auredium schreef op donderdag 14 april 2011 @ 10:28:
Ik heb ook wel eens mijn BO niet goed gedaan. Te laat begonnen met de eerste supply, of juist te vroeg. Maar meestal weet ik eht nog wel recht te trekken.

Misschien een kleine review van de qualify matches wat ik had bij 1v1.

Match 1: Tegenstander geeft direct op.
Match 2: TvP, de protoss cheesed onder mijn ramp maar ik heb dan al (zonder zijn weten) een tweede command in aanbouw ver wag van mijn eigen base. Gelijktijdig pomp ik marines, zijn cannons kunnen mijn marines niet schieten want ze staan verhoogt (en dus uit zicht). Ik schiet vervolgens zijn probe kapot en nog voordat zijn tweede probe er is heb ikd e pylons gemolt. GG en in the pocket.
Match 3: TvT Ik besluit early expo te doen bij een gold area met Planetary fortress. helaas besloot mijn tegenstander geen expo te doen maar door te techen. Resultaat? Mijn 20 marines tegen zijn 10 + 2 bc's. GG ik verloren.

Tja, match 3 had ik gewoon beter moeten scouten.
tegen de tijd dat hij BCs hebt moet je toch wel meer marines hebben. En iig geupgrade. Zeker met een expo

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vannacht day9 thursday friendsday met..

SPANISHIWA!

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmiewimie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2022
Ik ben ook sinds kort sc2 gaan spelen omdat het uiterlijk van de game me wel aansprak en gewoon van wegen het feit dat het gewoon super awsome spel is :'].

Hebben jullie nog tips voor een beginnend speler? Ik ben zelf al een beetje up to date met de build orders (Bij terran dan). Alleen het macro'en en het in de gaten van al je buildings moet ik even toch wat op 'trainen' want dat gaat nog dramatisch mis. En niet alle counters uit je hoofd kunnen is ook nogal vervelend ):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-08 15:17
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:11:
Vannacht day9 thursday friendsday met..

SPANISHIWA!

\o/
wo0t. Die is de reden dat ik net geswitched ben van Terran naar Zerg. Kijken hoe me dat bevalt :) Nou ja, met dat ene potje per dag (gemiddeld) dat ik kan spelen zal het allemaal wel niet zo hard gaan, maar goed. :)
Kan geen kwaad alvast wat Zerg oefening te hebben voor de expansion. (100 tegen 1 dat de Lurker terugkomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmiewimie schreef op donderdag 14 april 2011 @ 15:19:
Ik ben ook sinds kort sc2 gaan spelen omdat het uiterlijk van de game me wel aansprak en gewoon van wegen het feit dat het gewoon super awsome spel is :'].

Hebben jullie nog tips voor een beginnend speler? Ik ben zelf al een beetje up to date met de build orders (Bij terran dan). Alleen het macro'en en het in de gaten van al je buildings moet ik even toch wat op 'trainen' want dat gaat nog dramatisch mis. En niet alle counters uit je hoofd kunnen is ook nogal vervelend ):
zoek in dit topic op beginner, vraag om tips voor beginners is al paar x voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Timmiewimie schreef op donderdag 14 april 2011 @ 15:19:

Zoals Day9 zegt: Probes and pylons (supply depots en scv's bij terran dus :9), ofwel: zorg dat je nooit gesupplyblocked raakt en dat je altijd in macrogames minimaal 70 scv's hebt. Verder veel spelen om de cheeses/allins te herkennen (en counteren). Als je dit kan zit je zo in gold/platinum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Ben wel even trots op het moment:

Afbeeldingslocatie: http://bisu.pandemic.nl/~greyfox/sc2-rank1.png

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik had gisteravond de meest coole wacky 3vs3 gold leageau match ooi. Wij waren 2 Protoss en 1 Terran (ik natuurlijk :P ) De tegenstander was precies het omgekeerde; 2 Terran en 1 Protoss.

Een protoss medespeler deed scouten en het werd duidelijk dat de tegenstanders voor Rush hadden gekozen. Ik bouwde 3 rax met een 4e erbij wat later. We vingen de rush op met lichte schade en counter rushde. Vervolgens bewaakten we de uitgang van de tegenstanders en deden wat field control.

We namen de expos in van de map. We voelden ons redelijk sterk en vielen aan met veel stalkers en collossos samen met mijn Marines en Thors (allemaal bijna volledig geupgrade) Helaas zorgde een bal Thors, Siegetanks en Battlecruisers ervoor dat we verloren.
De tegenstander viel aan en VERNIETIGDE onze drie hoofdbasissen. We zagen eht somber in.

Echter, omdat wij field control hadden hadden we genoeg resources en basissen om ter nauwenood te kunnen volhouden. We hadden geen leger maar de tegenstander had twee fouten gemaakt:

1) Ze hadden geen resources om nog units te maken
2) Terwijl zij al dachten te hebbeng ewonnen waren ze laks in het aanpakken van een 10 tal dark templars die ALLE productiegebouwen sloopten voordat ze werden tegen gehouden.

Dus nadat wij de tegenstanders uiteindelijk nog net wisten te slopen had de tegenstander geen resources meer om de overwinning te kunnen claimen. Maar ik moet zeggen dat het er somber uit zag voor een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardmeester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10 13:09
Hahaha, net een potje 4v4 voor de lol. Als random word ik Terran. Dus ik ga ghosts om een beetje met emps en nukes te klooien. Op het laatst is alleen een terran van de tegenstanders over die met zijn leger vlak achter zijn wall staat dus ik richt een nuke op zijn leger.

Afbeeldingslocatie: http://img812.imageshack.us/img812/9220/screenshot2011041511513.jpg
Hij rent natuurlijk weg.

Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/7106/screenshot2011041511525.jpg
Dus ik gooi een nuke ongeveer waar hij heen rent.

Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/214/screenshot2011041511542.jpg
Maar omdat daar boven een aantal dts van een geallieerde protoss zijn rent hij terug.

Afbeeldingslocatie: http://img841.imageshack.us/img841/6599/screenshot2011041511544.jpg
Precies op die eerste nuke.

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/6599/screenshot2011041511544.jpg
Echt er vol op >:) .

Afbeeldingslocatie: http://img717.imageshack.us/img717/2295/screenshot2011041511550.jpg
De Replay voor de liefhebbers.

Sorry, als de post een beetje groot is door de directe link van de plaatjes, maar de thumbnails werken niet omdat de host popups zou bevatten en GoT er een link van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hahaahahahhahahahahahaha baardmeester.. heerlijk!
zit hier met een dikke smile :D
Pagina: 1 ... 27 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zie voor pro-gaming en toernooien ook: Starcraft 2 Pro-gaming & Toernooien.