Alexji schreef op woensdag 06 april 2011 @ 11:38:
Meh, zit nu in plat als zerg maar vind het zo moeilijk scouten. Voordat ik m'n eerste overseer heb kan het zoveel zijn.
Net weer een pot waarbij ik een vroege stargate scout, daarop probeer te anticiperen, hij natuurlijk z'n stargate cancelled en overgaat in een 4gate en ik compleet ingemaakt word. Zodra die eerste stalker er uit is kan ik zo moeilijk scouten

Ik ken het principe wel van de nexus energy in de gaten houden en kijken of de cybernetics gechronoboost wordt, maar dat is met dit soort switches en in de platinum league niet echt betrouwbaar.
Afijn, we prutsen lekker verder

Ja lastig, zeker als hij cancelled.
Ik denk dat je hier het beste het feit kan uitspelen dat jij fast expand en hij niet (gelukkig doet hij niet een nexus cancel into 4 gate

). Een toss op één basis kan niet zo heel veel doen en het is mogelijk om je voor te bereiden op de meest voorkomende cheeses. Het is over het algemeen niet verstandig om je voor te bereiden voor verschillende dingen die je nog niet gescout hebt maar omdat je een eco voordeel hebt, heb je hier wat meer opties. Over-reageren kan hier wel dodelijk zijn, vooral tegen air.
Eigenlijk kunnen er maar drie dingen komen waaraan je snel dood kan gaan: air, timing push (4 gate) en DT's (ik zie in ieder geval nooit 1 base Colo vs Zerg).
Drone totdat je een eco voordeel hebt, dit is al snel aangezien 24 drones op minerals van één basis echt heel veel minder minen dan 24 drones verspreid over twee basissen. Als je vervolgens (zo rond de 26-28 supply) nog steeds niet gescout hebt wat hij van plan is zou ik sowieso de volgende stappen nemen om me voor te bereiden: stop volledig met dronen en maak een spine, een derde Queen, een evo chamber en 2 spore crawlers in je mineral lines (in die volgorde) en vervolgens alleen nog maar units maken. Ondertussen moet je zijn front scouten en blijven scouten voor een expo.
Gaat hij air dan zijn de derde queen en de spores voldoende om de eerste periode te overbruggen. Gaat hij echt heavy air dan zou je dit tegen de tijd dat hij een kritieke massa aan air units bereikt al gescout moeten hebben en verdere stappen genomen moeten hebben om het te counteren. Tot die tijd volstaan de queens en spores. De extra units kun je dan gebruiken om te counteren (verrassend effectief vs een toss die air rushed) of om zijn expo te denyen. Leg even geen tumors met je queens om wat energie op te bouwen voor transfuse.
Gaat hij DT's dan zijn de spores en crawler voldoende (icm met de units).
Om de 4 gate te counteren heb je de spine, de units en de queens. Probeer te voorkomen dat er een scout zijn basis uit gaat met de lings die je voor zijn ramp hebt en scout de map rondom je basis voor forward pylons. Als je weet te voorkomen dat die pylon neergaat zal hij moeten gaan lopen met zijn army en de probe en krijg je een hoop meer tijd om je voor te bereiden. Aangezien we op tijd gestopt zijn met dronen en units aan het maken zijn moet dit te houden zijn. Scout je dat het om een 4 gate gaat voeg dan eventueel nog meer spines en / of een roach warren toe.
Tegen de tijd dat hij vervolgens gaat expo-en of nog verder in de tech tree gaat / units massed in zijn basis zou jij ondertussen meer scouting info moeten hebben (ook gebrek aan 'stuff' is een tell) en de mogelijkheid tot ovie speed of een overseer. Zijn expo zou het signaal moeten zijn om weer te gaan dronen (of eerder als je scout dat het kan).
Overigens werkt een ovie suicide beter als je er twee van verschillende kanten naar binnen vliegt of tegelijkertijd zijn front harassed met wat lings.
En tenslotte van snel naar langzamer:
- 4 WG (Korean) = ~5 min, 5 Zealots = ~5:30 min
- 4 WG (1 gas) = ~5 min, 1 Zealot + 6 Stalkers = ~6 min
- 3 Gate Sentry expand = ~6 min (1 Zealot, 5 Sentries, Nexus gestart)
- DT rush = ~6:30 min (3 DT's)
- 4 WG Blink Stalkers = ~7 min, 8 Blink Stalkers (3 WG + 5 Blink Stalkers = ~6 min)
- 1 Gate, Stargate = ~7 min (2 phoenixes + 1 voidray + 5-6 Gateway units)
- 3 Gate, Stargate = ~7:30 min (2 voidrays en gemiddeld zo'n 10 Gateway units)
Na deze timings zou je zelf ook al je Lair af moeten hebben of iig gestart --> meer scouting opties.