Balans is niet hetzelfde als homogeniteit en dus heeft het vergelijken van stats erg weinig zin in een balans discussie.
In mijn ogen zie je over het hoofd wat de rol van de verschillende units is of hoort te zijn en wat de nieuwe patch verandert voor die rol. Het lijkt me duidelijk dat de rol van ghosts, infestors en HT's totaal anders is al zijn het allemaal casters.
Wat Blizzard volgens mij probeert aan te pakken is de combo van instant warp-in en storm. De amulet change nu zorgt voor verminderde mobiliteit, minder defensieve opties en minder harass opties voor de HT. De vraag zou dan ook moeten zijn of deze veranderingen de basis rol van de HT veranderen tot een niveau dat hij onbruikbaar wordt (of ten minste een stuk minder bruikbaar). In mijn ogen kan dat alleen als er een tijd gespeeld is met de patch door de meest talentvolle, creatieve spelers met de hoogste skill level. Zij zijn namelijk in staat om de rol van de HT volledig te benutten en dit soort veranderingen op te vangen door andere builds, army compo's en nieuwe rolverdelingen toe te passen waardoor de basis rol behouden blijft of er nieuwe rollen gevonden worden voor de HT. Dan pas zal blijken of de nerf te groot is en of het het gewenste doel heeft.
Om maar een voorbeeld te geven: misschien verandert nu de rol van HT in PvZ wel meer naar support caster (feedback) afhankelijk van hoe de metagame in ZvP meer naar Infestor based builds gaat. Is dit goed, slecht, inbalanced, etc.? Dit is onmogelijk om te voorspellen voordat de beste spelers hier mee aan de gang gaan (en met alle respect, er is een super groot verschil tussen een low level master met weinig games of een top 200 speler die dit full-time doet).
Dat mensen hierdoor misschien hun speelstijl moeten aanpassen of wat anders moeten gaan nadenken over hun games en hun builds is een direct gevolg en onderdeel van de evolutie van deze game. Imba roepen zonder dit allemaal in overweging te nemen en vooral intensief te testen (wat pas mogelijk is sinds gisteren) is de makkelijkste uitweg en vaak een slechte. Ik heb iig nog geen argumentatie of theory crafting gezien die mij overtuigt dat deze nerf een stap te ver is.
Gorion3 schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 11:42:
Nieuwe mass ling/bling stijl werkt erg goed tegen de protos deathball

Tot nu toe heel veel succes gehad (hoog diamond), je moet wel infestors gebruiken om ze grouped te houden, maar dan lach je je helemaal kapot

Yup, leuke speelstijl is dat en ik ben er ook mee aan het experimenteren. Ik zie ook steeds meer top NA zergs hier mee experimenteren.
Nadeel voor mij persoonlijk is dat forcefields erg lastig kunnen zijn, voordeel is de mogelijkheid om expo's te voorkomen en de snelle counter mogelijkheden. Sowieso zijn baneling verrassend effectief tegen de deathball en lijkt de nieuwe fungal ook niet verkeerd in ZvP.