Hoe kan een terran geen wall off hebben tegen 8 pool? Enkel tegen 6 pool moet je zodra je het scout onmiddelijk je tweede supply depot maken (aangenomen dat je 2 sup + barracks wall maakt), omdat je anders nog aan het bouwen kan zijn als lings aankomen en dat is een slecht idee.
Ik zie zelf ook niet echt probleem van wallen tegen protoss, als je wat verder bent in het spel en je wil die wall weg kan je altijd je barracks wegvliegen en heb je alleen twee supply depots er staan die beetje verdediging missen, maar dat valt wel mee.
Als bronze speler zou ik gewoon altijd wallen als terran:
Tegen zerg heb je geen last van alle ling rushes.
Tegen protoss heb je geen last van alle zealot rushes (en nee in diamond zie je die niet, maar in bronze heb ik zon vermoede dat er geen gebrek aan is).
Tegen terran zet je er een bunker achter en kunnen ze er niet langsheen lopen (maar is het het minst nuttig ja). Later is het redelijk om het niet te doen tegen protos en terran, maar aan het begin is het gewoon veel makkelijker het wel te doen, vooral bij protos. Bij zerg moet je het gewoon altijd doen.
Die Zerglings vernietigen jou niet in beide gevallen, dus wat maakt het uit?
Ze vernietigen je niet maar 6/8 pools kunnen wel bijzonder veel resources kosten aan verloren SCVs en mining tijd. Daarnaast heb je ook nog geintjes als zodra jij ergens anders ben met je leger gewoon met 30 suicide lings naarbinnen te rennen en de helft te vernietigen.
Banelings Banelings Banelings oooh... Opeens ben je Supply Blocked!
Als hij baneling bust doet (scan op zerg base -> baneling nest -> ooh grote kans op baneling bust) wil je juist wall off hebben. Ja je verliest een supply depot, oftewel zorg dat je voldoende supply hebt. Maar ik heb liever dat hij zooi banelings daarop suicide dan op mijn marines/SCVs. Sterker nog bij baneling bust -> maak meer wall. De standaard taktiek is dat banelings wall neerhalen en units er direct achter bij voorkeur ook, en dat je dan hele zwermen lings in je basis hebt rondrennen. Altijd grappig als hij erachter komt dat je meer buildings erachter hebt waardoor je wall off nog steeds intakt is en zijn semi-all in compleet mislukt is.
Wat jammer dat jouw leger bij je ramp staat... Mutalisks zijn daar blij om!
Ja dat duurt echt lang dat stukje lopen naar je mineral line, en je moet toch die mutas zien aankomen, dus als je wilt hou je gewoon je leger bij je mineral line. Tegen die tijd kan je sowieso besluiten om je barracks ergens anders heen te vliegen.
Ook relevant, tegen de tijd dat er mutas komen zou ik eens gaan denken aan expanden, hoe wil je dat gaan doen als je je leger altijd bij je mineral line van je main wilt houden?
Bunker, lopen ze er van weg dan kan je kiten.
(Andere zijn voor groot gedeelte niet beschikbaar tegen een rush, maar belangrijker we hebben het hier over een bronze speler, dat je een zealot rush kan verslaan zonder wall off geloof ik wel, dat een wall off voor bronze tegen protos niet handig is geloof ik niet).
Dat kiten is verrassend doelloos wanneer die zealots in je mineral line staan. Leuk dat je marines/stalkers de zealots kunnen kiten maar je probes/SCVs gaan nog steeds dood, of je moet ze allemaal terugtrekken en je verdient niks meer.