Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05-2023
djengizz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:18:
4x 6 Pool verslaan, is dat überhaupt mogelijk??

In ieder geval zal op een gemiddelde 4v4 map een 6 pool rond de 3 minuten aankomen in je base. Je zult dan moeten 8 poolen om op tijd een spine af te krijgen.

Maar ik betwijfel sterk of je dit kunt houden zonder hulp van je teammates...
In 4vs4 kom ik het af en toe tegen. Vier keer 6 pool tegen en de allies die besluiten om je niet te helpen. Uiteindelijk als de zergs lings blijven pompen en de allies komen niet verdedigen dan verlies je wel. Maar de eerste paar waves kun je wel degelijk overleven.

De zerg buildings zo plaatsen dat de spinecrawlers maar bereikbaar zijn door een paar zerglings. Wanneer je wordt aangevallen met je workers rondjes rennen rond de spincrawlers. (de de spines inklemmen tussen je hive en spawningpool, extractor en eventueel een evolution chamber). Gaan de lings de spinecrawlers aanvallen dan met je workers de lings omsingelen en aanvallen. Tegen slechte spelers sloop je al zijn lings. Tegen betere spelers blijf je een tijdje rondrennen en uiteindelijk trekken ze wel weer terug. Indien dat laatste gebeurt even wat lings produceren. In de meeste gevallen komen ze terug met een veelvoud van lings. In geen geval met je workers de lings frontaal aanvallen. Wanneer je een numeriek overwicht hebt EN kan omsingelen is het wel een optie. Anders rondjes rennen om je spines.

Dat je een tijdje geen productie hebt of niet teched is niet erg. Het is een 4vs4 en jij houdt in je eentje 4 spelers bezig. Als de allies over de eerste ling vrees heen zijn dan kunnen ze opeens wel aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En je teammates kunnen niet helpen want die hebben dan nog echt niet genoeg dat in de buurt komt van wat een 6-pool heeft tenzij ze hun workers erbij halen.

Terran kan het makkelijk overleven, je hebt gewoon bepertke hoeveelheid lings die de wall off aan kunnen vallen en daar kan je tegen repareren totdat je marines hebt, of desnoods kan je nog altijd wegvliegen. Als protoss zou ik ook complete wall off maken en voor photons gaan, volgens mij moet ook die wall wel langenoeg stand houden totdat photons klaar zijn. Vraag is wat zerg kan doen.

@dijkstra, met 4x 6 pool heb je het zo over 25 lings in je basis, die ga je niet met je workers omsingelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 01-02-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
djengizz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:18:
[...]

4x 6 Pool verslaan, is dat überhaupt mogelijk??

In ieder geval zal op een gemiddelde 4v4 map een 6 pool rond de 3 minuten aankomen in je base. Je zult dan moeten 8 poolen om op tijd een spine af te krijgen.

Je kunt een heel eind komen door :
Ramp dicht maken, een paar marines te hebben en je scv's gebruiken voor repair.
Hoe lang je dit kunt volhouden is de vraag, maar je team leden zullen je moeten helpen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
furby-killer schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:41:
@dijkstra, met 4x 6 pool heb je het zo over 25 lings in je basis, die ga je niet met je workers omsingelen.
Heb ik nooit gezegd. Workers tegen zoveel lings is zelfmoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
kdijkstra schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:40:
[...]

In 4vs4 kom ik het af en toe tegen. Vier keer 6 pool tegen en de allies die besluiten om je niet te helpen. Uiteindelijk als de zergs lings blijven pompen en de allies komen niet verdedigen dan verlies je wel. Maar de eerste paar waves kun je wel degelijk overleven.

De zerg buildings zo plaatsen dat de spinecrawlers maar bereikbaar zijn door een paar zerglings. Wanneer je wordt aangevallen met je workers rondjes rennen rond de spincrawlers. (de de spines inklemmen tussen je hive en spawningpool, extractor en eventueel een evolution chamber).
Sorry hoor, maar bij de eerste wave van 4x 6 lings heb je geen extractor, zeker geen hive en zeker geen evo chamber. Jij moet al zonder te scouten 8-pool of zo gaan wil je nog een beetje kans maken dat je spines op tijd af zijn. Either way, 24 lings op je dak in 1e wave en jij bent volledig kreupel
Gaan de lings de spinecrawlers aanvallen dan met je workers de lings omsingelen en aanvallen. Tegen slechte spelers sloop je al zijn lings. Tegen betere spelers blijf je een tijdje rondrennen en uiteindelijk trekken ze wel weer terug. Indien dat laatste gebeurt even wat lings produceren. In de meeste gevallen komen ze terug met een veelvoud van lings. In geen geval met je workers de lings frontaal aanvallen. Wanneer je een numeriek overwicht hebt EN kan omsingelen is het wel een optie. Anders rondjes rennen om je spines.

Dat je een tijdje geen productie hebt of niet teched is niet erg. Het is een 4vs4 en jij houdt in je eentje 4 spelers bezig. Als de allies over de eerste ling vrees heen zijn dan kunnen ze opeens wel aanvallen.
Yes, hopelijk zijn je allies slim genoeg om niet te komen helpen maar te counteren. Goede kans dat ze winnen maar serieus, jij overleeft als zerg geen 4x 6-pool rush

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
Chief-XL schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:50:
Sorry hoor, maar bij de eerste wave van 4x 6 lings heb je geen extractor, zeker geen hive en zeker geen evo chamber. Jij moet al zonder te scouten 8-pool of zo gaan wil je nog een beetje kans maken dat je spines op tijd af zijn. Either way, 24 lings op je dak in 1e wave en jij bent volledig kreupel
Extractor bouw ik nagenoeg gelijkertijd met spawningpool. Hive/hatchery is in dezen hetzelfde. Gewoon de spincrawlers inklemmen. Ik ga nagenoeg altijd 10pool als ik een 'exposede' positie heb in een 4vs4. Met een 10 pool ben je snel genoeg om je te verdedigen tegen 6 pools. Ik stuur vlak na het plaatsen van de pool een scout om te controleren of ik spines moet bouwen of verder kan dronen.

24 lings kun je prima overleven met meer workers over dan 1 van de aanvallende zergs. Vervelend wordt het wanneer de 4 zergs doordrukken en geen hulp van allies. Dan ga je uiteindelijk wel onderdoor. Echter vergeet niet dat de 4 zergs al hun minerals hebben ingezet om jou te slopen. Je 3 allies hebben niets verloren en zijn hopelijk zo slim om een tegenaanval uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Chief-XL schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:50:
Goede kans dat ze winnen maar serieus, jij overleeft als zerg geen 4x 6-pool rush
^^^ dat.

Ik kan het me echt niet voorstellen dat je dat houdt als je tegenstanders niet iets heel stoms doen.
Als het wel mogelijk is zie ik graag een replay.
kdijkstra schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:55:
Ik ga nagenoeg altijd 10pool als ik een 'exposede' positie heb in een 4vs4.
Dan heb je dus geen spine als de 6 pool je basis binnen komt.
Ik stuur vlak na het plaatsen van de pool een scout om te controleren of ik spines moet bouwen of verder kan dronen.
Die scout komt te laat als je die pas stuurt na een 10 pool.

[ Voor 38% gewijzigd door djengizz op 01-02-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20
In 4v4 kun je dit overleven. Alleen als je tegenstanders teveel tijd hebben genomen je 3 allies volledig af te slachten in plaats van alleen de workers killen. Good luck playing 4v1.

Een van de reden dat ik geen 4v4's speel heeft te maken dat een goede team-rush het 4v3 maakt of zelf 4v2.
3v2 kan ik nog proberen, 2v1 ook nog wel.

Ik heb het volgende voor mijnzelf besloten, maar ik weet niet hoe ik het ga anpakken: Ik wil random spelen. Waarom? OMdat ik ten eerste mijn huidige ras Protoss limiterend vind, en het straight switchen naar een andere ras de tegenstander een voordeel geeft MBT informatie.

Zijn er Random spelers die een bepaalde manier bewust begonnen zijn met Random? Hoe hebben jullie dit opgepakt? Wat zijn jullie adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
djengizz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:55:
Ik kan het me echt niet voorstellen dat je dat houdt als je tegenstanders niet iets heel stoms doen.
Als het wel mogelijk is zie ik graag een replay.
Ik zit nu op mijn werk. Ik wil vanavond wel eens kijken of er nog iets op de harde schijf staat. Ik sla ze niet specifiek op. Ik moet er wel bij zeggen dat de meeste ling rushende zergs n00bs zijn. Gaan blind op iets en gaan niet echt manoeuvreren. De betere zergs gaan meestal niet ling rushen en zeker niet mijn zijn 4en.

Verder zou ik zeggen: probeer het eens. Je spines zo inklemmen dat maximaal maar 2 lings het kunnen aanvallen. Default rennen alle lings gelijk naar de spines en niet op de workers. Als je iets verder bent kun je de buildings zo plaatsen dat de spines helemaal niet meer bereikbaar zijn.
Dan heb je dus geen spine als de 6 pool je basis binnen komt.
Hangt een beetje van de map af. Daarbij zijn de spines moeilijk bereikbaar en is het ook niet zo heel erg. Ze zijn vaak al voorbij halverwege wanner de lings je base inkomen. Met goede placement kunnen er max 2 lings op de spines hakken.
Die scout komt te laat als je die pas stuurt na een 10 pool.
Disagree. Zodra je je eigen pool bouwt en je stuurt je scout dan kom je al bij de base van de tegenstander voordat zijn pool af is of net aan af is (afhankelijk van map). Dan zie je gelijk of er lings aankomen.

[ Voor 31% gewijzigd door kdijkstra op 01-02-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij kunnen ze dan nog in no time je hatchery gewoon platgooien. Maar het is wel belangrijk om inderdaad je crawlers zoveel mogelijk in te klemmen. En waarschijnlijk ben je dan het beste af om te zorgen dat er een paar van je drones ontsnapt zijn zodat je ergens anders kan herbouwen.
Zijn er Random spelers die een bepaalde manier bewust begonnen zijn met Random? Hoe hebben jullie dit opgepakt? Wat zijn jullie adviezen?
Sinds een week ofzo speel ik nu random.

Vroegah speelde ik terran, toen ben ik naar protos geswitched omdat die veel meer variatie in unit mogelijkheden hebben, enkel pvp is nogal saai. Toen laatst bedacht als ik toch 2 van de 3 races kan spelen en het mij in team games weinig uitmaakt welke ik speel (doordat je ook nog allies hebt wordt het aantal verschillende nuttige unit combos zoveel groter) ook maar besloten zerg te gaan doen. Paar potjes unrated gespeeld, en verrassend genoeg toen bijna tegen iemand uit masters league gewonnen, daarna paar keer zerg in rated team games gedaan, en nu staat hij op random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
kdijkstra schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:02:
Disagree. Zodra je je eigen pool bouwt en je stuurt je scout dan kom je al bij de base van de tegenstander voordat zijn pool af is of net aan af is (afhankelijk van map). Dan zie je gelijk of er lings aankomen.
Ja, dat wel maar het geeft je nooit meer genoeg tijd om dan pas te bepalen of je spines gaat neergooien of niet. Die spines zijn dan nooit op tijd klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
djengizz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:25:
Ja, dat wel maar het geeft je nooit meer genoeg tijd om dan pas te bepalen of je spines gaat neergooien of niet. Die spines zijn dan nooit op tijd klaar.
hmmm. Zij moeten met de lings helemaal naar je base rennen. Die tijd heb je. Dan zijn de spines al voorbij halverwege. En dan hebben we het over de dichtbijzijnste zerg. Als ze met zijn allen tegelijkertijd willen aanvallen dan zijn de spines al klaar.
furby-killer schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:10:
Volgens mij kunnen ze dan nog in no time je hatchery gewoon platgooien.
Valt wel mee. Als zij besluiten om je hatchery aan te vallen dan hebben jouw units vrij spel en natuurlijk de spines. Uit ervaring weet ik dat ze de hatchery rond de 40% krijgen en jij hebt niets verloren. Vergeet niet dat door het inklemmen van de spines tegen je hatchery aan dat er dan ook minder ruimte is voor de lings.

[ Voor 33% gewijzigd door kdijkstra op 01-02-2011 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanteb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 15:03
teamgame heb je toch gewonnen als de laatste die overblijft van jou team is, iedereen hoeft toch niet te overleven? als je 4x 6pool op je dak krijgt moeten je 3 allies het toch makkelijk kunnen uitspelen, jammer voor jou natuurlijk maar het gaat om het winnen natuurlijk :D

“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
daanteb schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:43:
teamgame heb je toch gewonnen als de laatste die overblijft van jou team is, iedereen hoeft toch niet te overleven? als je 4x 6pool op je dak krijgt moeten je 3 allies het toch makkelijk kunnen uitspelen, jammer voor jou natuurlijk maar het gaat om het winnen natuurlijk :D
Dat is wat er ook vaak gebeurt. Dus 4 zergs tegen is het zaak om zo lang mogelijk te overleven. En hopen dat de allies zo slim zijn om een goede counter attack in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
kdijkstra schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:27:
hmmm. Zij moeten met de lings helemaal naar je base rennen. Die tijd heb je. Dan zijn de spines al voorbij halverwege. En dan hebben we het over de dichtbijzijnste zerg. Als ze met zijn allen tegelijkertijd willen aanvallen dan zijn de spines al klaar.
Ik heb het net getest op een 4v4 map en als ik 6 pool rennen er 6 lings om 2:50 de verst gelegen basis in.
Als ik 10 pool is mijn eerste spine pas 20 seconden later klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
djengizz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:52:
Ik heb het net getest op een 4v4 map en als ik 6 pool rennen er 6 lings om 2:50 de verst gelegen basis in.
Ja en? Die 20 seconde overbruggen door al je workers van mineral line af te halen en rond te lopen. Let op: NIET aanvallen. Enkel dreigen. Lings moeten kiezen. Achter je workers aanrennen of proberen je buildings te slopen. Gaan ze voor building dan val jij aan met de workers. Gaan ze achter de workers aan dan weg rennen.

Voor de rest is dit echt worse case scenario. Ik kan me niet herinneren dat ik voor de 3:00 een 4x6pool tegen heb gehad en ik heb best veel 4vs4 gespeeld. Meestal gaan er wel wat seconden kwijt met overleg bij de tegenstanders.

[ Voor 15% gewijzigd door kdijkstra op 01-02-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
kdijkstra schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:57:
[...]

Ja en? Die 20 seconde overbruggen door al je workers van mineral line af te halen en rond te lopen. Let op: NIET aanvallen. Enkel dreigen. Lings moeten kiezen. Achter je workers aanrennen of proberen je buildings te slopen. Gaan ze voor building dan val jij aan met de workers. Gaan ze achter de workers aan dan weg rennen.
Nogmaals 24 lings aanvallen met je workers is zelfmoord en 24 lings doen een hele hoop schade in 20 seconden.
Overleeft die spine in aanbouw die 20s (hij gaat overigens al dood in 20s vs 2 lings) dan gaat hij alsnog heel snel daarna dood en ben je waarschijnlijk of je pool of al je workers al kwijt (als je die gebruikt om te verdedigen).

[ Voor 3% gewijzigd door djengizz op 01-02-2011 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
djengizz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:00:
Nogmaals 24 lings aanvallen met je workers is zelfmoord en 24 lings doen een hele hoop schade in 20 seconden.
Overleeft die spine in aanbouw die 20s dan gaat hij alsnog heel snel daarna dood en ben je waarschijnlijk of je pool of al je workers al kwijt (als je die gebruikt om te verdedigen).
Lezen kun je niet he? Waar zeg ik dat je met je workers de lings frontaal moet aanvallen? De lings aanvallen wanneer ze bezig zijn op je hatchery kan prima. Als de lings auto-attack opdracht krijgen rennen ze naar de spines. Mochten de lings eerder zijn dan de spines dan moet je ze even bezig houden. Dit is in de praktijk hooguit 10 seconden.

In de 20s hebben de lings je echt niet dood. Daarbij is het allemaal erg theoretisch. In de praktijk vallen de zergs niet zo snel aan.

[ Voor 17% gewijzigd door kdijkstra op 01-02-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chief-XL schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:39:
1v4 6-pool is imho impossible to defend. Je redt het wel vs 1 of 2 maar in je eentje, neuh. Je allies moeten ook NIET komen helpen maar counteren. Jij stalt zoveel mogelijk (dood ga je toch) en dan moeten je allies counteren en op die manier toch winnen.
Compleet wallen met forge. Maak een cannon (ondertussen geen probes trainen). bb six pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
kdijkstra schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:13:
Lezen kun je niet he? Waar zeg ik dat je met je workers de lings frontaal moet aanvallen? De lings aanvallen wanneer ze bezig zijn op je hatchery kan prima. Als de lings auto-attack opdracht krijgen rennen ze naar de spines. Mochten de lings eerder zijn dan de spines dan moet je ze even bezig houden. Dit is in de praktijk hooguit 10 seconden.

In de 20s hebben de lings je echt niet dood. Daarbij is het allemaal erg theoretisch. In de praktijk vallen de zergs niet zo snel aan.
Ik kan prima lezen maar ik geloof je gewoon niet.

-Frontaal aanvallen of niet, als jij besluit terug te vechten met je workers omdat er 24 lings aan je buildings knabbelen verlies je al je workers, die lings kunnen zich omdraaien en terug vechten. Ook wegrennen met je workers werkt minder goed tegen zoveel lings omdat ze je dan in groepjes af kunnen snijden.
-Als de zerg zijn lings niet micro-ed (auto-attack) versta ik dat onder wat ik eerder noemde een stomme fout en is het geen goede 6 pool
-Hoe kun je in godsnaam 'langzamer' 6 poolen dan de snelst mogelijke 6 pool? Als je eerst overlegt dan is het geen 6 pool meer omdat je dan je eerste drone al gemaakt hebt.

Maar goed, ik wacht de replay af, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
djengizz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:27:
-Frontaal aanvallen of niet, als jij besluit terug te vechten met je workers omdat er 24 lings aan je buildings knabbelen verlies je al je workers, die lings kunnen zich omdraaien en terug vechten. Ook wegrennen met je workers werkt minder goed tegen zoveel lings omdat ze je dan in groepjes af kunnen snijden.
-Als de zerg zijn lings niet micro-ed (auto-attack) versta ik dat onder wat ik eerder noemde een stomme fout en is het geen goede 6 pool
-Hoe kun je in godsnaam 'langzamer' 6 poolen dan de snelst mogelijke 6 pool? Als je eerst overlegt dan is het geen 6 pool meer omdat je dan je eerste drone al gemaakt hebt.
Zoals ik al eerder zei. Meeste zergs in 4vs4 zijn niet zo slim en single targetten een building of gaan auto attacken. Voor de rest probeer eens met 4 zergs om zonder tijd verlies tegelijkertijd bij een vijandelijk base te komen. Theoretisch is leuk maar praktisch wat lastiger.

Zergs die lings gaat micro-en kom ik zelden tegen in 4vs4. In 2vs2 en 1vs1 zie ik dat veel meer. En hoe wil je aan het begin overleggen met 4x randoms? Tenzij je met een premade team gaat spelen. Maar van een premade team met een beetje normale spelers is zeer moeilijk van te winnen ongeacht de gekozen rassen. Dus je geeft het eigenlijk zelf al een beetje aan. 4vs4 met 4x 6pool tegen die ook zonder tijdverlies gezamenlijk in 1 base staan kom je zelden tot niet tegen. Om de simpele reden dat je dit niet in 2 seconden hebt afgesproken bij aanvang game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:22:
[...]

Compleet wallen met forge. Maak een cannon (ondertussen geen probes trainen). bb six pool.
leuke opmerking, maar eh we hadden het erover hoe ZERG een 4x6pool tegen kan houden in multiplayer. Allen andere rassen is dat inderdaad een formaliteit ja.
djengizz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:52:
[...]

Klopt maar met 4 personen heb je meetal het probleem dat ze even overleggen en wachten tot iedereen er is. Dus dan ben je meestal wel 10-20 seconden later ik geef toe het is krap en als ze doorpushen overleef je het niet maar je bent niet heel snel dood.

[ Voor 43% gewijzigd door Shadowhawk00 op 01-02-2011 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is volslagen onmogelijk dat je met hit and run aanvallen 24 lings bezig houdt met jouw 10 drones ofzo. Ze omsingelen en killen al je drones binnen de kortste keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
in een 2vs2 als 2 protoss beiden een mothership hebben kunnen de motherships elkaar dan wel onzichtbaar maken of is een mothership altijd visible? vroeg ik me eigelijk af ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
furby-killer schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:05:
Het is volslagen onmogelijk dat je met hit and run aanvallen 24 lings bezig houdt met jouw 10 drones ofzo. Ze omsingelen en killen al je drones binnen de kortste keren.
100% mee eens. Gaat de discussie niet over.
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:43:
Klopt maar met 4 personen heb je meetal het probleem dat ze even overleggen en wachten tot iedereen er is. Dus dan ben je meestal wel 10-20 seconden later ik geef toe het is krap en als ze doorpushen overleef je het niet maar je bent niet heel snel dood.
Als de zergs doorpushen en de allies komen nog steeds niet dan ben je dood. In 9 van de 10 gevallen zijn de spines op tijd af al zegt theorie iets anders. En zijn ze niet af dan is het een paar seconde wachten. Belangrijkste is om de spines de damage laten doen en de workers enkel gebruiken om de lings geen vrij spel te geven op de buildings.

[ Voor 51% gewijzigd door kdijkstra op 01-02-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kdijkstra schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:20:
[...]

100% mee eens. Gaat de discussie niet over.
Waarom zei je dan eerder:
Er valt gewoon simpelweg niet weg te rennen van 24 lings met je drones, binnen 5 seconde zijn ze compleet surround en is het verhaal over. Tegen 6 lings kan je dat nog een tijdje doen, 12 als je geluk hebt, 24 volslagen onmogelijk.

Je kan ook niet voorkomen dat de lings je hatchery aanvallen met je workers, het geeft je hooguit 10 seconde ofzo wat ze nodig hebben om om te draaien, je te omsingelen, en al je workers af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
kdijkstra schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:40:
Voor de rest probeer eens met 4 zergs om zonder tijd verlies tegelijkertijd bij een vijandelijk base te komen. Theoretisch is leuk maar praktisch wat lastiger.
Basis pingen en alle 4 je rally punt in die basis zetten? Ik zie het probleem niet.
Zergs die lings gaat micro-en kom ik zelden tegen in 4vs4.
Tja, wat moet ik daar nou op zeggen...
Het is niet alsof je veel anders te doen hebt als je 6-pooled.
En hoe wil je aan het begin overleggen met 4x randoms? Tenzij je met een premade team gaat spelen.
Niet, je gaat 6-pool of niet.
Je gaat niet eerst niks doen dan overleggen en kiezen of je wel of niet een 6 pool doet. Of je bouwt meteen een drone (geen 6 pool) of je doet dat niet (6 pool).
Ben dus wel met je eens dat het wel heel toevallig zou zijn als je vs 4 randoms ook nog eens 4 zergs treft die allemaal besluiten te 6 poolen. Als je dit tegen komt lijkt het mij dat je vaak tegen een arranged team zit die dit al afgesproken hebben. Op het moment dat je alle vier 6-pooled heb je vervolgens tijd zat om te overleggen totdat je pool klaar is.

Het punt was of je 4x 6-pool kan houden als zerg en ik denk van niet. Het punt was niet of je 4x een niet goed uitgevoerde build kunt houden.
Belangrijkste is om de spines de damage laten doen en de workers enkel gebruiken om de lings geen vrij spel te geven op de buildings.
En mijn punt is dus dat dat je niet lukt zonder al je workers te verliezen als ze een beetje micro-en.
En zijn ze niet af dan is het een paar seconde wachten.
2 lings slopen een spine in aanbouw binnen 20 seconden. Hoe jij ook simcitied (zoveel gebouwen kun je nog niet hebben) die spine kan altijd aangevallen worden door tenminste 2 lings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
furby-killer schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:37:
Er valt gewoon simpelweg niet weg te rennen van 24 lings met je drones, binnen 5 seconde zijn ze compleet surround en is het verhaal over. Tegen 6 lings kan je dat nog een tijdje doen, 12 als je geluk hebt, 24 volslagen onmogelijk.
Grappig... Bij mij weten de zerglings niet te surrounden. Zerglings (praat niet over speedlings) zijn niet zo heel veel sneller dan workers. Daarbij hoef je niet bovenop de zerglings te staan om dreiging uit te oefenen. Gaat er enkel om dat de zerglings geen vrij spel hebben op de buildings. Verder heb je het over 4 verschillende spelers die ieder 6 lings hebben. Die bewegen niet als 1 blok. Ik heb het nog niet meegemaakt dat alle 24 lings door 1 speler wordt bestuurd. De kans dat er minimaal 1 de andere kant op gaat is zeer groot en 2 ook nog wel. Staat overigens duidelijk: NIET frontaal aanvallen. Dat is suicidaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
djengizz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:43:
Basis pingen en alle 4 je rally punt in die basis zetten? Ik zie het probleem niet.
Nooit zien gebeuren in de vele 4vs4 potjes. Als het gebeurt dan heb je als zerg weinig kans. Met een grote ALS.
Niet, je gaat 6-pool of niet.
Je gaat niet eerst niks doen dan overleggen en kiezen of je wel of niet een 6 pool doet. Of je bouwt meteen een drone (geen 6 pool) of je doet dat niet (6 pool).
Ben dus wel met je eens dat het wel heel toevallig zou zijn als je vs 4 randoms ook nog eens 4 zergs treft die allemaal besluiten te 6 poolen. Als je dit tegen komt lijkt het mij dat je vaak tegen een arranged team zit die dit al afgesproken hebben. Op het moment dat je alle vier 6-pooled heb je vervolgens tijd zat om te overleggen totdat je pool klaar is.
4 random zergs kom je zeer zelden tegen. Bij een premade wordt er zelden voor zerg gekozen. Die extra tijd heb je djengiss. Als je het niet gelooft ga zelf wat 4vs4 spelen. Voor de 3 minuten mark zie je geen mass ling attack.

Voor de rest: pre-made teams kom ik vaak tegen. Ze komen nooit met 4x zerg. Als ling rush nou zo effectief is: waarom zie je het dan niet? Of misschien moet ik het anders formuleren: waarom zie ik ze niet?
Het punt was of je 4x 6-pool kan houden als zerg en ik denk van niet. Het punt was niet of je 4x een niet goed uitgevoerde build kunt houden.
Onzin argument. Praktijk >>>>>>>> theorie. Praktijk is dat je die tijd hebt. Theoretisch misschien niet maar dat boeit me echt niet. De spines doen hun werk prima.
2 lings slopen een spine in aanbouw ruim binnen 20 seconden. Hoe jij ook simcitied (zoveel gebouwen kun je nog niet hebben) die spine kan altijd aangevallen worden door tenminste 2 lings.
Je vergeet:
- lings moeten eerst naar de spine rennen (door plaatsing buildings geen directe route);
- spines zijn al veel verder dan de 20secs. Ze zijn in de praktijk hooguit 5-10 secs eerder [op de ramp] dan de spines. Die 20 secs hebben ze niet.

Nog nooit gebeurt. Wel dat ik even niet oplet en al mijn workers kwijt ben. Meer mijn slechte micro/misklik. Als je een spine open bloot stelt dan heeft het geen kans. Ingeklemd komt ie altijd ongeacht aantal lings. Daarbij bouw ik er altijd minimaal 2 (soms 3 als de minerals voor handen zijn). 2x Spines killen 1 ling elke 1.9 seconden.

Hoe vaak speel je zerg in 4vs4? Ik speel het vrij vaak en tot op heden enige taktiek met een redelijke overlevingskans. Wanneer de zergs doorpushen is het einde oefening maar 1e wave overleef je wel. De 2e met heel veel moeite en daarna is het slush. Ik ben geen pro master speler maar speel wel relatief veel 2vs2 en 4vs4. Deze vorm van base defense heb ik geregeld zo gedaan en gaat best aardig. En nee geen copper speler. Ben momenteel platinum (4vs4) in de 2500-2600 range. Kom niet echt verder meer en weiger om zelf in premade teams te spelen (volgens mij easy-mode naar daimond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:43:
[...]

leuke opmerking, maar eh we hadden het erover hoe ZERG een 4x6pool tegen kan houden in multiplayer. Allen andere rassen is dat inderdaad een formaliteit ja.
Dat bedoel ik ook ;) en anders met zijn alle gatheren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 22:47
4x6 pool, kan je haast niks tegen doen tenzij niet micro-en

het beste wat je kan doen is hard counteren. zo sta je ineens 1v4 en dan win je nog ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
zonglew00 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 14:34:
4x6 pool, kan je haast niks tegen doen tenzij niet micro-en

het beste wat je kan doen is hard counteren. zo sta je ineens 1v4 en dan win je nog ook :P
Met air counteren tegen ling rushende zergs. Vaak genoeg de zergs gelijk zien quitten bij het zien van de eerste air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Air als antwoord op een ling rush... dit is toch het SC2 topic?

Ik weet niet waar jij al deze "theorie" vandaan haalt maar ik stel voor dat we dit vanavond testen...

Jij vs 4 zerg en dan doe jij je 2 spines even maken... nadat je drone heeft gezien dat wij ling-rushen natuurlijk.
Ook je Air attack retaliation zou ik graag willen zien daarna... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
3xNix schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 15:17:

Ik weet niet waar jij al deze "theorie" vandaan haalt maar ik stel voor dat we dit vanavond testen...

Jij vs 4 zerg en dan doe jij je 2 spines even maken... nadat je drone heeft gezien dat wij ling-rushen natuurlijk.
Ook je Air attack retaliation zou ik graag willen zien daarna... :+
Wie zegt dat ik in staat ben een air attack uit te voeren bij een base defense? Mateloze fantasie of dingen lezen die er niet staan..... (grijze massa gebruiken is af en toe lastig).

[ Voor 4% gewijzigd door kdijkstra op 01-02-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3xNix schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 15:17:
Dat vind ik in een 4v4 met quad 6 pool niet zon vreemd idee hoor, sterker nog ik zou het de makkelijkste verdediging noemen, voor terrans en protos iig. Ramp wallen, photons voor protoss, wat marines voor terran. Daarna full speed naar air techen, terrans kunnen nog wel wat hellions maken om zergs te irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
kdijkstra schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 14:05:
Onzin argument. Praktijk >>>>>>>> theorie. Praktijk is dat je die tijd hebt. Theoretisch misschien niet maar dat boeit me echt niet. De spines doen hun werk prima.
Lol, wat is daar theoretisch aan?

Ik heb gewoon een 4v4 map gepakt, ge-6-pooled en kwam uit op onder de drie minuten lings in mijn tegenstander zijn base. Geloof me dat kan dus ook in een echte 4v4 game.

Dat jij dat niet tegenkomt fine, maar gebruik dan niet het argument dat jouw build werkt tegen 4x 6 pool. Jouw build werkt dan tegen iets wat lijkt op een 4x 6-pool.
Dat bewijs is er pas als de 6 pools ook goed uitgevoerd worden en het doel van een 6-pool is z.s.m. in je tegenstander zijn basis zijn. Ik kan anders bij wijze van spreken ook wel 5 minuten wachten voordat ik mijn pool bouw en dan zul jij best wel kunnen verdedigen.

Als jouw tegenstanders niet de snelste 6-pool mogelijk halen en niet hun lings micro-en zegt dat meer over je tegenstanders dan over jouw build vs 4x 6-pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
furby-killer schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 15:49:
Dat vind ik in een 4v4 met quad 6 pool niet zon vreemd idee hoor, sterker nog ik zou het de makkelijkste verdediging noemen, voor terrans en protos iig. Ramp wallen, photons voor protoss, wat marines voor terran. Daarna full speed naar air techen, terrans kunnen nog wel wat hellions maken om zergs te irriteren.
Dat is ook wat ik vaak zie gebeuren. Wanneer de allies (terrans/toss) niet bereid zijn om te komen verdedigen wallen ze zichzelf in en gaan gelijk naar air techen. De zerg is dan ten dode opgeschreven maar er is een heel verschil tussen gelijk opgeven of de zergs zo moeilijk mogelijk te maken. Door building placement en gebruik van workers kun je je eigen dood uitstellen en daardoor je allies meer tijd te geven om te techen en hun tegenaanval een succes te maken. Het doel in een 4vs4 is dat je als groep wint en of je dan individueel overleefd is secundair. Ik heb er totaal geen problemen mee om compleet afgerost te worden door 4 tegenspelers zolang ik voor mijn gevoel het zo lang mogelijk heb weten uit te stellen en daarmee de allies de gelegenheid heb gegeven om het spel te winnen.

Er zit een verschil tussen wat theoretisch kan en wat in de praktijk gebeurt. Daarbij is communiceren bij meerdere spelers (zeker bij randoms) een handicap waar je als speler mee moet omgaan en indien mogelijk moet uitbuiten. De 24 lings in de eerste wave lopen (zover ik het heb gezien) nooit als 1 blok en vaak komen ze ook nog eens in waves binnen.

Wat ik heb beschreven is niet moeilijk (kan iedereen) en het werkt in de praktijk best aardig. Het is niet waterdicht en er zijn vele factoren die mis kan gaan. Echter het is wel (door schade en schande geleerd) de methode om als zerg de eerste ling rush te overleven. Nogmaals wanneer de 4 zerg tegenstanders doordrukken dan overleef je het niet. Daar is uiteindelijk denk ik geen enkele strategie tegen opgewassen. Echter een verdediging waarbij tijd en resources in de vorm van units van de tegenpartij verloren gaat door jou te slopen is ook winst!! Helemaal als dat ervoor zorgt dat je allies eenvoudig de winst kunnen pakken bij een tegenaanval. Maar nogmaals dit is mijn methode en voor mij werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
djengizz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 15:54:
Lol, wat is daar theoretisch aan?

Ik heb gewoon een 4v4 map gepakt, ge-6-pooled en kwam uit op onder de drie minuten lings in mijn tegenstander zijn base. Geloof me dat kan dus ook in een echte 4v4 game.
Omdat dat in de praktijk niet gebeurt. Ik heb het nog nooit gezien. Theoretisch leuk praktisch gebeurt dit niet. Anders mag je mij eens replays sturen van 4vs4 waar dit wel gebeurt (en niet tegen premade teams).

Vijf minuten heb ik nooit gezegd. Wel dat de spinecrawlers meestal al af zijn of bijna af. Dus ga zelf maar rekenen hoeveel tijd dat is en of dat ongeloofwaardig is.

[ Voor 13% gewijzigd door kdijkstra op 01-02-2011 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronax
  • Laatst online: 04-06-2024
De suggestie is dat je de aloude techniek van het 'die slowly' toepast terwijl je medespelers naar Air techen en daarmee de tegenstanders met de grond gelijk maken. Werkt nog best goed ook :P

Ik zit er over te denken om random te gaan spelen, ik ben op dit moment Protoss only maar ik voel me erg beperkt omdat ik bepaalde dingen niet leuk vind (HT's bijvoorbeeld...)

[edit] Misschien eens eerder mijn reply aftikken en versturen...ondertussen was men me al voor XD

[ Voor 13% gewijzigd door Cronax op 01-02-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
Cronax schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:16:
De suggestie is dat je de aloude techniek van het 'die slowly' toepast terwijl je medespelers naar Air techen en daarmee de tegenstanders met de grond gelijk maken. Werkt nog best goed ook :P
[edit] Misschien eens eerder mijn reply aftikken en versturen...ondertussen was men me al voor XD
Helemaal juist. Day9 heeft het ook wel eens vaker geroepen in zijn daily's. Als 4vs1 te lang doorgaat verlies je maar ik denk wel dat het belangrijk is om je dood zo lang mogelijk uit te stellen en zoveel mogelijk tijd te rekken. Gelijk opgeven omdat het niet kan vind ik weinig zinvol: dan kun je beter gelijk stoppen met spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Woohoo, vanavond van Bronze all the way naar Platinum gepromote in 3v3 random :) Helaas te moe om daar nog diamond van te maken... zeker wel een leuke uitdaging om 4 diamantjes te verkrijgen voor elke league... hoewel dat voor 1v1 natuurlijk wel het lastigst is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
kdijkstra schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 15:23:
[...]

Wie zegt dat ik in staat ben een air attack uit te voeren bij een base defense? Mateloze fantasie of dingen lezen die er niet staan..... (grijze massa gebruiken is af en toe lastig).
Who died and made you the friggin' king?! Doe even normaal ja en houd aub op met dat geleuter over theorie vs praktijk. De kans dat je in een 4v4 random 4x zerg tegen krijgt is erg klein, very true. In 3v3 team en 4v4 team komt het gewoon vaker voor, zeker toen Husky even liet zien hoe je als team kan rushen, ik dacht 3v3 ZZZ.
Punt van discussie was: als je in een 4v4 als zerg 4x een 6-pool op je dak krijgt dat je dat gewoon niet overleeft. Dat is de discussie en niet of het wel of niet voorkomt, communicatieproblemen in een team en alles wat je er nog meer bijhaalt.
Het maakt niet uit of jij als een boy-wonder micro'ed, als zerg ga je dood tegen zo'n early 24 lings, zelfs als jij zonder te scouten early pool met 2 spines gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
Chief-XL schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 03:13:
Het maakt niet uit of jij als een boy-wonder micro'ed, als zerg ga je dood tegen zo'n early 24 lings, zelfs als jij zonder te scouten early pool met 2 spines gaat
Ik ga niet dood tegen 24 lings in 4vs4 random. Wel als ze doordrukken. Dat jij het niet kan is een ander verhaal.

Probeer het eens zou ik zeggen. De spines inklemmen tussen hive hatchery zodat maar 1 van de 2 spines maar kan worden aangevallen door 2 lings. Dan moeten de aanvallers ook nog eens via de mineral line ernaar toe rennen. De andere kant staan de refinery, pool en een evolution chamber in de weg.

Je doet met de building placement niet meer dan wat terrans en toss ook doen veel doen. De voordelen van de lings (surround) ontnemen.

Voor de rest mag je me mij eens vertellen hoe je met 4 randoms zover krijgt om allemaal 6 pool te gaan en allemaal tegelijkertijd de zerg aan te vallen (dit in een paar seconden). Simpel pingelen op de map is niet voldoende.

Ik speel veel 4vs4 en ik kom heel soms in een 4vs4 met 3 andere zerg allies. Ik ga nooit 6pool en ik weet ook uit ervaring te zeggen dat heel veel zergs er precies zo over denken. 6Pool is feitelijk een all in en als die mislukt is het eigenlijk einde spel. 6Pools kom ik steeds minder tegen in 4vs4 en ik heb het idee dat de zergs aan het leren zijn dat het niet zo effectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Volledig mee eens dat je in een 4v4 random een hele klus hebt om alle vier 6-pool te organiseren. Echter, ik 4v4team kom je het wel tegen en die spreken het vooraf ook af. Natuurlijk gaat er een belletje rinkelen als je 4x zerg ziet bij opponents.

Terug naar de discussie: ik snap helemaal wat je bedoelt met building placement. maar je hebt echter alleen een pool en een hatchery als building, heel misschien gas maar ik neem aan dat je geen extractor bouwt als zo'n snelle rush verwacht en ZEKER geen evo chamber?. Eerste 6 lings poppen in een 6-pool rond de 2:10 mark en staan zeg 10s later bij jou met z'n 24-en. Wat kan jij hebben bij de 2:30 mark, gegeven dat je de rush verwacht dus eigenlijk perfecte counter hebt? Heb je dan 12 drones + 2 spines? Je pool komt bij 8 denk ik, of anders 10 en dus kan je pas later aan spine beginnen. Spine heeft 50s nodig om te spawnen. Aangezien je 2 spines bouwt heb je ook geen queen (not enough $$$). Echt, zelfs als je perfect micro'd door je drones laat aanvallen, wegrennen, aanvallen etc dan red je het niet. Wat misschien helpt is door je spine te omsingelingen met je drones zodat lings niet direct bij spines kunnen? Ik wil dit testen maar mijn gevoel zegt dat het niet te houden is. Ik ga er trouwens niet van uit dat ze lings blijven sturen want dat is natuurlijk niet te houden in je eentje. Gaat dus puur om de eerste 24 lings die bij 2:30 in je base staan en jij een perfecte counter hiervoor maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
Chief-XL schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 08:53:
Terug naar de discussie: ik snap helemaal wat je bedoelt met building placement. maar je hebt echter alleen een pool en een hatchery als building, heel misschien gas maar ik neem aan dat je geen extractor bouwt als zo'n snelle rush verwacht en ZEKER geen evo chamber?. Eerste 6 lings poppen in een 6-pool rond de 2:10 mark en staan zeg 10s later bij jou met z'n 24-en. Wat kan jij hebben bij de 2:30 mark, gegeven dat je de rush verwacht dus eigenlijk perfecte counter hebt? Heb je dan 12 drones + 2 spines? Je pool komt bij 8 denk ik, of anders 10 en dus kan je pas later aan spine beginnen. Spine heeft 50s nodig om te spawnen. Aangezien je 2 spines bouwt heb je ook geen queen (not enough $$$). Echt, zelfs als je perfect micro'd door je drones laat aanvallen, wegrennen, aanvallen etc dan red je het niet. Wat misschien helpt is door je spine te omsingelingen met je drones zodat lings niet direct bij spines kunnen? Ik wil dit testen maar mijn gevoel zegt dat het niet te houden is. Ik ga er trouwens niet van uit dat ze lings blijven sturen want dat is natuurlijk niet te houden in je eentje. Gaat dus puur om de eerste 24 lings die bij 2:30 in je base staan en jij een perfecte counter hiervoor maakt
De 4vs4 random zergs vallen niet mass ling aan voor de 3:00 mark (wat ik gezien heb). Of ze komen eerder maar in waves en dan is het ook niet echt een probleem. Pool en evo chamber bouw ik al wel vrij snel. Juist om de spines te beschermen. Icm de gas veld kan de pool en evo chamber (evo chamber wel wat later en enkel als blokkade - goedkope building die space inneemt en met redelijk wat hitpoints) de directe route naar de spine volledig afsluiten. Ik gebruik de evo chamber als een blokkade net zoals toss en terrans dat doen. Alleen via de mineral line is er nog net genoeg ruimte om precies 1 van de 2 spines met 2 lings aan te vallen. De evo chamber hoeft niet af te zijn. Enige doel is om in de weg te staan en de lings de keuze te geven om op een nutteloze evo chamber te hakken (die je ook weer kan cancellen) of achter de spines te gaan (met 2 lings) of proberen je workers te pakken die vooral proberen weg te rennen. Indien de lings buildings gaan aanvallen dan met de workers dreigen en bij de minste poging van de lings weer wegrennen. Tussentijd de spines hun werk laten doen. Tussentijd misschien zelf wat ling maken om op dezelfde manier als de workers te harassen.

Het is wat gestuntel en gemicro maar daarmee zorg je dat de lings geen echte goede target hebben en moeilijk je als zerg te kunnen slopen. Compacte bouw en dreiging om met je workers een paar exposede lings te slopen zorgt voor verwarring en vooral tijd. Tijd is in voordeel van de verdediger en tussentijd zit de spine rustig er op los te happen. Hou je dit lang genoeg vol dan zijn alle aanvallende lings dood. Gaat de 24 lings massaal voor de hatchery dan win je het door simpel met je workers aan te vallen en de spines er op los te hakken. De hatchery komt ergens rond de 40%.

Een premade team die gecoördineerd vanaf 0:00 naar mass ling gaat hou je niet tegen. Maar een premade team die massling gaat moet ik in de 1000+ multi speler potjes tegenkomen. Ik zie wel andere premade team combinaties die veel effectiever zijn.

Gas (gebouw) wil ik nog wel eens vrij snel plaatsen om de optie tot roaches open te houden. Roaches in confined space kan erg handig zijn in de 2e wave. Die optie is wel afhankelijk van de eerste aanval. In de eerste wave heb je nog geen roaches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Laatst online: 10-09 14:34
Ik denk dat zo langzamerhand de enige manier om dit uit te testen is om een 4v4 te spelen, en dan met 4 zergs te 6 poolen en te kijken hoe hij het doet met zn spinecrawlers? :) Deze discussie loopt nu al een flinke tijd, er zijn flinke teksten getypt, en ik vind het zeker interessant, maar het probleem is dat we de beweringen en timings die van alle kanten geroepen worden niet kunnen controleren op feitelijke juistheid.

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
Airdack schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:20:
Ik denk dat zo langzamerhand de enige manier om dit uit te testen is om een 4v4 te spelen, en dan met 4 zergs te 6 poolen en te kijken hoe hij het doet met zn spinecrawlers? :) Deze discussie loopt nu al een flinke tijd, er zijn flinke teksten getypt, en ik vind het zeker interessant, maar het probleem is dat we de beweringen en timings die van alle kanten geroepen worden niet kunnen controleren op feitelijke juistheid.
Testen kan altijd. Alleen 4vs1 met 4x premade zergs hoef je niet te proberen. Dat is geen realistische weergave van een random 4vs4. Voor mij werkt dit en ik zal het ook zo blijven doen. Diegenen die twijfelen moeten zelf maar eens mee gaan testen. Ik zie trouwens weinig zergs op deze manier hun gebouwen plaatsen. Wel een pool achter mineral lines om reapers en hellions wat dwars te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
Iemand zin om met mij voor Funday Monday 2v2 op een 4 player map te doen? gewoon lekker expanden en verdedigen met de queens en de hele map vol creep poepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36

Valkyre

Kitesurf FTW!

okee ik lees dat Funday Monday vaker, maar wat is het in godsnaam?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:13
om terug te komen op jullie discussie m.b.t. lings en spinecrawlers

het is zo dat je spinecrawlers op tijd af kan hebben.
Echter houdt dit in dat je :

DIRECT moet gaan scouten zodra het potje begint (om de 6 pool te zien aankomen)
indien je een 6 pool ziet GELIJK ook een pool maken
en dan spine crawlers

Nadeel is wel van grote maps als je niet precies weet waar je tegenstander zit en je dus veel tijd moet steken in het scouten.

als een spinecrawler af is eet hij met gemak 5lings tegelijkertijd op. (met hulp van drones veel meer ofc)

als je het niet in deze volgorde doet en maar gewoon randomly spine crawlers insta gaat maken ga je je eigen economie slopen wat weinig nut heeft.

Laat staan, als je éénmaal tegen mensen moet spelen die wel weten hoe ze moeten spelen zul je overigens (vrijwel) geen 6 pools tegen je krijgen aangezien dit gewoon een zielige noob tactic is.

[ Voor 7% gewijzigd door Junia op 02-02-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
Gohan-san schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 10:11:
Day9 probeert elke maandag replays te bespreken die een bepaalde opdracht bezitten. Het is de bedoeling dat jij als spelere een bepaalde limitatie of doel moet gebruiken om creatiever om te gaan met je Starcraft strategy. Deze replays worden dan besproken en vaak hard om gelachen. Het is vooral leerzaam.

Bijvoorbeeld de limitatie: Als protoss mag je alleen aanvallen met warp prisms. Het resultaat:

Hilarisch én leerzaam als protoss speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Gohan-san schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 10:11:
Is van Day9 normaal gesproken geeft hij SC2 tips en analyses maar op maandag even niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Junia, Kom op, het ging over 4v4, niet 1v1. Dus je weet precies waar je tegenstanders zitten.

Ik weet ook niet hoe hij 5 lings tegelijk moet opeten gezien dat hij er maar 1 kan aanvallen tegelijk, maar sowieso heb je zon 24 lings in je basis bij de first wave, snel gevolgd bij nog een zooi.

En waarom is 6 pool een zielige noob taktiek? Je hebt er niet veel kans mee in 1v1, in team games is het wat effectiever vaak, maar nog steeds niet bijzonder effectief. Het is gewoon een taktiek die goed te counteren is als je scout. In het geval van quad 6 pool tegen een zerg die niet samen met een terran of protoss zit die ingang kan wallen is het waarschijnlijk het einde voor die zerg, maar daar schieten ze nog niet heel veel mee op als ze nog 3 tegenstanders hebben die voor air kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
dtech schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 10:35:
[...]

Is van Day9 normaal gesproken geeft hij SC2 tips en analyses maar op maandag even niet :P
Sorry hoor. Maar ik heb er aardig wat van geleerd! Collosi drop, sentry drop + ramp FF, hoe om te gaan met bepaalde unit combinations, etc... Je weet niet hoeveel je wel niet leert van beperkingen. Dat we nog eens flink kunnen lachen over het resultaat is een dikke bonus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdijkstra
Chief-XL schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 08:53:
Wat misschien helpt is door je spine te omsingelingen met je drones zodat lings niet direct bij spines kunnen?
Als je de discussie gevolgd hebt zou je weten dat de spines ingesloten zijn door buildings. Je kan met pool, evo en hatchery de toegang naar de spines dusdanig blokkeren dat enkel nog maar 2 lings 1 van de 2 spines kunnen aanvallen. De rest is geblokkeerd door de buildings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren een verrassende 2v2 gehad. Zerg + protos vs zerg + protoss. Net toen ik mijn pylon bij onze gezamelijke ingang dacht neer te zetten zie ik 6 drones voorbij komen van tegenstanders, en vlak ervoor bleken 6 probes van de protos te zijn.

Ik dacht eraan om snel met mijn probes mijn ally te helpen, maar realiseerde me dat die veel te laat zouden komen, dus dan maar proberen om photons up te krijgen, al was dat ook een redelijk hopeloze zaak. Dus dan maar zoveel mogelijk probes chrono boosten, en aan het einde had ik nog 4 probes over terwijl tegenstanders er nog eentje hadden (+ wat ze daarna gemaakt hadden, wat nooit veel kan zijn).

Vond ik een mooi moment voor payback, dus de protoss tegenstander een paar cannons in zijn basis geven (dat gaat niet zo heel snel met zo weinig overlevende probes + nieuwe probes had prioriteit). Dat lukte redelijk al ondanks dat mijn zerg ally met wat lings kwam wisten redelijk wat probes te ontsnappen, maar moesten wel weer herbouwen.

Daarna toch nog redelijk spannend gevochten, economie van alle partijen was bagger. Zerg tegenstander was er het beste vanaf gekomen, maar zijn ally was weinig meer (daarna nog een keer zijn nexus met voids weten te vernietigen). Dus konden we uiteindelijk winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben op zoek naar 1 a 2 protoss spelers die met mij beide een coaching sessie van een uur willen doen.

Zit nu in een "team" die bronze tot gold spelers tegen elkaar laat spelen en dan advies geeft op hun spel.
Dit bevalt me wel en wil nu 1 op 1 gaan proberen om te zien of dat wat is.

Ik zelf ben een 1.6k diamond, maar heb 1k bonus nog en speel bijna enkel tegen 2.6k
Dus schat me mmr daar op in.

Als je intresse hebt stuur dan een pm naar me met :
Naam.code
Nivo
Waar wil je hulp mee
En wanneer je dit weekend 1 uur kan, vrij avond t/m zondag avond

Ik zal 1 of 2 mensen uitkiezen en daarna beslissen of ik dit vaker wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
Op verzoek van The Butler: hier een ZvT replay waarbij ik verlies van een Terran die hele goede harrassment doet. Echt nonstop en uiteindelijk kwam het van alle kanten, werd echt helemaal overhoop geknald.

http://www.sc2replayed.co...rran-zerg-xelnaga-caverns

Ook een van de weinige games die ik met redelijk plezier heb verloren omdat deze gast me daadwerkelijk outplayde (dat gevoel krijg ik zelden bij Terran players). Hij was zelfs een league lager (ben plat).

Mijn fout was trouwens mijn standaardfout, niet goed scouten. Ik had aan de 3 factories kunnen zien dat hij voor blue flame hellions ging. M'n spines stonden tever van de expo af en ik was veel te laat met m'n roaches..

[ Voor 18% gewijzigd door Morphs op 03-02-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Niemand die met mij een 2v2 voor de funday monday wil doen? FooBar#820 i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Morphs schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:18:
Op verzoek van The Butler: hier een ZvT replay waarbij ik verlies van een Terran die hele goede harrassment doet. Echt nonstop en uiteindelijk kwam het van alle kanten, werd echt helemaal overhoop geknald.

http://www.sc2replayed.co...rran-zerg-xelnaga-caverns

Ook een van de weinige games die ik met redelijk plezier heb verloren omdat deze gast me daadwerkelijk outplayde (dat gevoel krijg ik zelden bij Terran players). Hij was zelfs een league lager (ben plat).

Mijn fout was trouwens mijn standaardfout, niet goed scouten. Ik had aan de 3 factories kunnen zien dat hij voor blue flame hellions ging. M'n spines stonden tever van de expo af en ik was veel te laat met m'n roaches..
  1. Maak je drones als je 50 minerals hebt, je gebruikt allerlei APM in het begin voor alles behalve productie.

Zo heb je bijvoorbeeld na je FE een tijdje 150 minerals en 3 larves...
  2. Hij scout dat je geen Pool hebt, dus weet dat jij FE gaat en gaat dus een Bunker plaatsen.

Belangrijkste hier is om te zorgen dat je die Marine weghoudt van de bunker en terwijl Zerglings maakt (pool is klaar!).
  3. Spend! Spend! Spend! Op 6:50 heb je wel minerals en larves, maar sta je zwaar achter in drones/queens.
  4. Je maakt een tweede gas in je base wanneer je al 400 gas hebt en eigenlijk meer minerals nodig hebt.
  5. Als je zware tech scout zoals 3 Fact moet je zelf ook mee door techen want jouw Zerglings halen het niet.
  6. De vorige stappen herhalen zich vervolgens weer met 800 minerals en 800 gas en Banshees.
  7. En laatste tip: Harass zelf ook, heb een plan als je een spel ingaat. (Burrowed/Nydus/Muta/... harass)
  8. Containen door hem niet te laten expanden, maar plaats ook onder zijn base een patrollende Zergling zodat je zijn banshees ziet buitenvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
Tnx voor de feedback. De meeste punten die je aanhaalt waren direct gevolg van de harrassment, ik had gewoon geen tijd om m'n eigen basis nog te managen... en ik was ook vergeten dat die stomme marines in bunker extra range hebben waardoor m'n eerste spine crawler kapot geschoten werd :\

Maar goed, dit soort games laten het belang van de fundamentals weer eens goed zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
dtech schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:28:
Funday monday thema is om constant queens te maken niet? Ik heb je iig ge'add in-game. Als ik je online zie wil ik het wel even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
dtech schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:28:
Als ik je online zie in het channel en ik voldoende tijd heb dan zal ik je wel aanspreken hierover mr Foo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VP.
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 18:53

VP.

Ziek zijn zuigt. Beetje om 3 uur wakker worden en niet meer kunnen slapen..

..maar ik heb wel voor het eerst een Day9 Daily LIVE kunnen meemaken :D

Oh, en om 05.30 twee potjes gespeeld. God, wat voelde ik me toch een nerd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig, gister bleef ik ook tot 3/4 uur op omdat ik iets voor school moest afmaken, toen ook voor het eerst een day9 daily live meegemaakt :D

lol kon je wel een match vinden om die tijd? :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Ik kon een keer niet slapen en wilde toen ook maar de daily volgen, ging ie niet door door technische problemen >:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
ik had gister avond een match waarin me expension 3 geblocked werd en dat ik door mutas en banglings niet in de buurt van mijn tegenstander base kon komen

kunnen jullie misschien fouten ontdekken

http://www.megaupload.com/?d=DUWX7RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo 1,5 uur met Dexy op skype gezeten, ff wat replay's bekeken samen en aan de hand daar van hoop ik de goeie adviezen kunnen geven :)

Bouwen jonguh ! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
badboyqxy schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 19:44:
ik had gister avond een match waarin me expension 3 geblocked werd en dat ik door mutas en banglings niet in de buurt van mijn tegenstander base kon komen

kunnen jullie misschien fouten ontdekken
Just my 2 bronze cents:

0. Je scout niet
1. Je blijft marines maken tegen banelings |:( (probeer eens hellions, of desnoods marauders om de klappen op te vangen)
2. Als je dan toch perse marines wil blijven bouwen, upgrade weapon/armor dan tenminste, gas in overvloed
3. In plaats van 8 barracks, zou je ook een kleiner aantal met reactor kunnen maken
4. Probeer ook eens de achter ingang van zijn basis, of een drop ipv frontale aanval op zijn banelings
5. Je scout niet

Ik denk dat je rond de 15 a 20 minuten eigenlijk al verloren hebt. Je doet tussen de 12 en 20 minuten 3x een aanval met marines, tanks en medivacs. 3x wordt je getrashed door banelings...

Wat wel goed ging: early-game stond jij dik voor (70 food, tov 40 voor Z), daar moet je beter gebruik van maken. Als jij scout dat hij (bijna) geen leger heeft, val dan frontaal aan met alles wat je hebt, of expand met alles wat je hebt. Probeer niet iets er tussenin. Oh, en vergeet niet te scouten ;)

[ Voor 13% gewijzigd door lammert op 05-02-2011 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
@badboy... je kan wel marines gaan, maar dan moet je marinekingprime.we heten :) tot die tijd hellions + mauders of tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
:X ik ben eigelijk altijd geneigt om veel marinse te gaan omdat ze goedkoop zijn en dat ze ook mooi air def hebebn , of hoe wil je anders makkelijk tegen ground en air bescheremn? bijv. mutas of voids

tegen collosies etc. heb ik bijv. altijd paar vikings bij me maar tegen grote groep mutas werkt dat niet , en bcs zijn ook niet een oplossingen dus

terran heeft dan eigelijka lleen nog marines om zich te beschermen

als je dan zoals ik tegen iemand komt die mass banglings en mass mutas gaat
... is dat moeilijk

en over scouten

als ik bijv. vs een terran speel

en ik heb mijn wall af en ik zie dat hij net een factory plaats, of 3 barrack marine gaat

dan weet ik van ow hij gaat dit doen, maar op dit moment ben ik vaak al te laat om een tech path te kiezen
hoe kun je je bijv. gaan verdedigen als je ziet dat hij tanks gaat(eerste gedachte) (scan 1min later bevestiging)

op het moment dat je een leger hebt dat gelijk waardig is of beter is kun je de strijd aan gaan
maar als je gaat scouten en je moet daarop gaan reageren kom je ik althans in een achterstand te recht kwa units

[ Voor 81% gewijzigd door badboyqxy op 05-02-2011 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryopes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-01-2014

Dryopes

You shall not pass!

lammert schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 01:57:
[...]

1. Je blijft marines maken tegen banelings |:( (probeer eens hellions, of desnoods marauders om de klappen op te vangen)
hellions zijn vrij slecht tegen banelings (banelings zijn niet light, dus hellions doen niet de extra damage). Persoonlijk zou ik eerder voor tank marines marauder gaan, of in die richting. Ik speel niet terran, maar tanks zijn goed tegen banelings (ze gaan dood voordat ze iets kunnen doen) en marines goed tegen muta's. Marauders zijn er dan om klappen op te vangen van de banelings als ze toch in de buurt komen, maar eigelijk wil je die niet erbij hebben, omdat ze nogal gas heavy zijn, en marines dps per kosten veel beter zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

badboyqxy schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 21:06:
:X ik ben eigelijk altijd geneigt om veel marinse te gaan omdat ze goedkoop zijn en dat ze ook mooi air def hebebn , of hoe wil je anders makkelijk tegen ground en air bescheremn? bijv. mutas of voids

<knip>

... is dat moeilijk

<knip>
Heb je wel eens aan Thors gedacht?

Die zijn goed tegen zowel banelings als muta's...

[ Voor 38% gewijzigd door Blaat op 06-02-2011 10:38 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marines blijken eigenlijk best goed tegen banelings te zijn.. als je goed kan splitten en ze ondersteund worden door een paar tanks.. veel tanks heb je niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
Stim en micro-intensive counter is dat. Werkt wel als je weet wat je aan het doen bent. Werkt niet als je 2 seconden bezig bent elders op de map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
badboyqxy schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 21:06:

tegen collosies etc. heb ik bijv. altijd paar vikings bij me maar tegen grote groep mutas werkt dat niet , en bcs zijn ook niet een oplossingen dus

... is dat moeilijk

en over scouten

als ik bijv. vs een terran speel

en ik heb mijn wall af en ik zie dat hij net een factory plaats, of 3 barrack marine gaat

dan weet ik van ow hij gaat dit doen, maar op dit moment ben ik vaak al te laat om een tech path te kiezen
hoe kun je je bijv. gaan verdedigen als je ziet dat hij tanks gaat(eerste gedachte) (scan 1min later bevestiging)

op het moment dat je een leger hebt dat gelijk waardig is of beter is kun je de strijd aan gaan
maar als je gaat scouten en je moet daarop gaan reageren kom je ik althans in een achterstand te recht kwa units
Een optie is cloaked banshee tegen de tanks maar dan moet je wel de middelen ervoor hebben. Als de map een beetje groot is en je de aanval van de tanks beetje delayed kan je een hoop doen met die banshees en als je er 3 hebt en hij heeft geen raven dan zijn die tanks binnen no-time pulp. Vergeet alleen niet te timen... bijv als hij geen scan meer over heeft of vlieg eerst met 1 banshee cloaked erheen zodat hij zijn scan op maakt aan die banshee. Daarna kun je met 2 (die over zijn omdat die ene waarschijnlijk door marines om zeep is geholpen) aanvallen. Maar belangrijk is wel dat je weet hoeveel energie de CC heeft.

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg vette game :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben weer zerguu, en t bevalt me prima! :*) Ik heb nog moeite tegen macro terrans en zvz cheeses, maar voor de rest heb ik een zeer snelle switch terug naar Zerg. Geweldig om weer Zerg te spelen na al die tijd protoss. Ik heb de map control, macro en Zerg mechanics echt gemist :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
kdijkstra schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 11:01:
[...]

Als je de discussie gevolgd hebt zou je weten dat de spines ingesloten zijn door buildings. Je kan met pool, evo en hatchery de toegang naar de spines dusdanig blokkeren dat enkel nog maar 2 lings 1 van de 2 spines kunnen aanvallen. De rest is geblokkeerd door de buildings.
En als je mijn posts gelezen zou hebben dan had je ook gelezen dat een evo niet mogelijk is. Jij discussieert of het voor KAN komen dat er in een 4v4 random uberhaubt 4x 6-pool georganiseerd kan worden. Dat is helemaal niet de discussie. Volg anders zelf even een cursus leren lezen voordat je dat anderen aanraadt.

Discussie is heel simpel: kan je als zerg zijnde een 4x 6-pool overleven, zelfs als je het verwacht en er dus perfect op anticipeert. Mijn mening is dat je als zerg onmogelijk 24 lings overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 22:54:
Ik ben weer zerguu, en t bevalt me prima! :*) Ik heb nog moeite tegen macro terrans en zvz cheeses, maar voor de rest heb ik een zeer snelle switch terug naar Zerg. Geweldig om weer Zerg te spelen na al die tijd protoss. Ik heb de map control, macro en Zerg mechanics echt gemist :S
Wij hebben je niet gemist als Zerg speler :> . Meneer ik pwn alles en iedereen even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb ik een haat-liefde relatie met deze game zeg!

Ben pas net door de 5 startmatches heen en bij echt nog slecht ingedeeld.
Zit ergens helemaal onderaan bronze ladder en al mijn tegenstanders zijn 'favored'.
Heb nu zo'n 15 matches gespeeld.

Ik heb echter ongeveer alle video's van de pro's gezien. (day9, husky, etc).
Als ik dat zie lijkt het allemaal zo makkelijk! Maar ik word door iedereen verkracht.

De ene keer denk ik van 'nu ga ik gewoon marines en marauders' maken en dan komt er na 2 min
een cloacked banshee.... Dan denk ik ok, volgende keer ga ik ook wat vlugger tech en dan komt de tegenstander met 10 marines alles verkrachten.
Natuurlijk kun je niet elke match uitgaan van de vorige match.

Maar ik vind het zo moeilijk in te schatten wat de tegenstander doet..

Dus gister.. ik denk meer scouten..
Netjes wall in, scv van barracks naar base, zelf 3 rax gedaan.
Geen supply cap, geen minirals over, en maar MM produceren.
Zie in zijn base 2 zerglings, pool en verder niets, ook geen gas.
Denk ook eindelijk een keer winnen! Heb een klein legeertje dus
aanvalluh! Keer scannen voor de zekerheid.. inmiddels alleen een roach fabriek erbij maar
nog geen roaches.. op het moment dat mijn leger halverwege de map is wordt mijn base
van achter aangevallen door 20+ mutalisks....... had hij dus een hatch gemaakt aan de andere
kant van de map.....

Dan vind ik het zo'n kutspel.. en sommige bronze spelers zijn echt zooo ontzettend goed.. die doen alles volgens het boekje.. waarom zitten ze dan in bronze?

Game erna was wel epic! Ook weer tegen een betere speler.
Ik weer 3 rax (die buildorder wil ik eerst onder de knie krijgen). Na een paar min komt hij met een leger aan eens zo groot als het mijne. Maar mijn leger kon vluchten.
Dus ik lift mijn command center en vlieg weg. Hij was nog bezig met mijn wall.
Mijn leger loopt met een omweg naar zijn base terwijl hij mijn base aan het opruimen is tot de laatste supply depot. Ondertussen kill ik doelgericht enkel zijn commandcenter en alles wat ik heb behalve mijn command center mag hij hebben. Ik land op een zwevend eilandje en begin rustig en veilig weer opnieuw.
Hij had alleen 20 marines en kon dus niks doen. (geen center om te minen/scannen, geen starport om air te maken). Hij gaat heel de map uitkammen. En ik maak scvs, 1 rax, 1 fac, 1 starport en maak 4 cloaked banshees. Net voor ik wil aanvallen vliegt 1 van zijn rax over me heen > hij surrendered GG :D

Dan hou ik weer van het spel! Zo leuk om echt te kunnen reageren.

Maar over het algemeen spuig ik op de tactics. Allemaal maar snel rushen en cheesy. Maarja als ik lekker een basisje wil bouwen moet ik maar tegen de pc gaan spelen, zo is het ook.

Nog een vraag over APM.
Elke tegenstander heeft minimaal het dubbele aan APM van mij. Bij de prio's zie je ze ook echt op 200+ staan. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Ik doe husky's 3 rax BO met 15APM?!
Dubbelclick scv, rechts op minirals, klik op cs > s, ctrl+5, etcs.
Dus ik link alles en dan door de game heb ik bijv alle rax op 4 staan.. dan is het af en toe 4 > a a a d en dan 5 s s keertje F1 > b + s .. ik kom gewoon niet hoger zonder te spammen. Op een gegeven moment kom ik op 20apm.. maar ik kan ook niet meer verzinnen om te doen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronax
  • Laatst online: 04-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:17:
Wat heb ik een haat-liefde relatie met deze game zeg!

Ben pas net door de 5 startmatches heen en bij echt nog slecht ingedeeld.
Zit ergens helemaal onderaan bronze ladder en al mijn tegenstanders zijn 'favored'.
Heb nu zo'n 15 matches gespeeld.

Ik heb echter ongeveer alle video's van de pro's gezien. (day9, husky, etc).
Als ik dat zie lijkt het allemaal zo makkelijk! Maar ik word door iedereen verkracht.

De ene keer denk ik van 'nu ga ik gewoon marines en marauders' maken en dan komt er na 2 min
een cloacked banshee.... Dan denk ik ok, volgende keer ga ik ook wat vlugger tech en dan komt de tegenstander met 10 marines alles verkrachten.
Natuurlijk kun je niet elke match uitgaan van de vorige match.

Maar ik vind het zo moeilijk in te schatten wat de tegenstander doet..

Dus gister.. ik denk meer scouten..
Netjes wall in, scv van barracks naar base, zelf 3 rax gedaan.
Geen supply cap, geen minirals over, en maar MM produceren.
aanvalluh! Keer scannen voor de zekerheid.. inmiddels alleen een roach fabriek erbij maar
nog geen roaches.. op het moment dat mijn leger halverwege de map is wordt mijn base
van achter aangevallen door 20+ mutalisks....... had hij dus een hatch gemaakt aan de andere
kant van de map.....

Dan vind ik het zo'n kutspel.. en sommige bronze spelers zijn echt zooo ontzettend goed.. die doen alles volgens het boekje.. waarom zitten ze dan in bronze?

Game erna was wel epic! Ook weer tegen een betere speler.
Ik weer 3 rax (die buildorder wil ik eerst onder de knie krijgen). Na een paar min komt hij met een leger aan eens zo groot als het mijne. Maar mijn leger kon vluchten.
Dus ik lift mijn command center en vlieg weg. Hij was nog bezig met mijn wall.
Mijn leger loopt met een omweg naar zijn base terwijl hij mijn base aan het opruimen is tot de laatste supply depot. Ondertussen kill ik doelgericht enkel zijn commandcenter en alles wat ik heb behalve mijn command center mag hij hebben. Ik land op een zwevend eilandje en begin rustig en veilig weer opnieuw.
Hij had alleen 20 marines en kon dus niks doen. (geen center om te minen/scannen, geen starport om air te maken). Hij gaat heel de map uitkammen. En ik maak scvs, 1 rax, 1 fac, 1 starport en maak 4 cloaked banshees. Net voor ik wil aanvallen vliegt 1 van zijn rax over me heen > hij surrendered GG :D

Dan hou ik weer van het spel! Zo leuk om echt te kunnen reageren.

Maar over het algemeen spuig ik op de tactics. Allemaal maar snel rushen en cheesy. Maarja als ik lekker een basisje wil bouwen moet ik maar tegen de pc gaan spelen, zo is het ook.

Nog een vraag over APM.
Elke tegenstander heeft minimaal het dubbele aan APM van mij. Bij de prio's zie je ze ook echt op 200+ staan. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Ik doe husky's 3 rax BO met 15APM?!
Dubbelclick scv, rechts op minirals, klik op cs > s, ctrl+5, etcs.
Dus ik link alles en dan door de game heb ik bijv alle rax op 4 staan.. dan is het af en toe 4 > a a a d en dan 5 s s keertje F1 > b + s .. ik kom gewoon niet hoger zonder te spammen. Op een gegeven moment kom ik op 20apm.. maar ik kan ook niet meer verzinnen om te doen :S
Die hoge APM-aantallen komen omdat ze constant dingen aan het checken zijn, hoever is research a, hoever b, hoe staat het met mijn leger, ondertussen scouten, gebouwen blijven bouwen, probes herschikken...niet alle APM is ook effectieve APM, Day[9] heeft daar in het begin ook een van zijn dailies aan gewijdt, zolang je een goede prioriteitenlijst in je hoofd hebt en die constant af kan werken heb je hoge APM niet nodig

Wat scouten betreft, dat komt met ervaring, als je meer build-orders van meer rassen kent dan weet je ongeveer wat het wil zeggen als iemand al snel een enkele of zelfs ook zijn tweede gas heeft genomen of een bepaald setje gebouwen heeft. Ikzelf betrap me er vaak op dat ik een keer of twee scout en het daarna vergeet...

Het probleem waar jij denk ik ook tegenaan loopt is dat je maar 1 build-order gebruikt. Ik snap je keuze hiervoor omdat je je eerst wil concentreren op 1 ding, maar je moet niet vergeten dat die verschillende build-orders er met een reden zijn: ze hebben hun sterke en zwakke punten.

[ Voor 7% gewijzigd door Cronax op 07-02-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorkey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-04 11:30
die APM ja in het begin spammen ze gewoon, om "in het ritme te komen" voor de lategame ofzo, waar ze wel die 100+ apm nodig hebben om alles te checken en te doen. http://day9tv.blip.tv/file/4712303/ een newbie tuesday over APM enzo, en mischien nuttige tips over hoe je kan spelen.

en ja, scouten scouten scouten :p
ja omg :p awesome game, die is ook te zien op Idra zn stream channel, in first person http://en.justin.tv/eg_idra/b/278892299 op minuut 47 ofzo, begint ie. hij heeft daar wel 10+ uur aan first person ladder games :p is awesome.

[ Voor 41% gewijzigd door Zorkey op 07-02-2011 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:17:

Ik denk dat je daar nog wel van terugkomt als je de wat sterkere AI gaat gebruiken als tegenstander.

Maar scouten is gewoon heel belangrijk en ook wat met die informatie doen natuurlijk, je ziet 2 zerglings in zijn basis en je scant daar ook niets dat moet een hint geven dat er iets mis is.
Bovendien kan je dat natuurlijk met een klein leger afmaken zonder grote probleme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Laatst online: 05-09 07:40
Ik vond daily nummer 252 (hotkeys enzo?) erg nuttig. Vooral te Tap, of tab.. Constant je gebouwen aflopen om te kijken of ze niet stil staan.. Sinds ik dat probeer toe te passen (tegen A.I.) is mijn apm van 25 naar 40 gegaan ongeveer. Zonder te spammen.
Ook kwam ik er in mijn games achter dat ik op een gegeven moment te veel probes heb. (70+ op 2 base).

Ik vind het moeilijk om dit allemaal te doen en dan toch op mijn minimap en supply te kijken.. Ik supply block mezelf nog regelmatig.

Heb al een tijd geen ladder matches meer gespeeld, wil eerst de machenics wat beter onder de knie krijgen.. Wat meer ritme in het aflopen van het rijtje.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
van achter aangevallen door 20+ mutalisks.......
Als hij 20 mutas had was hij al wel even bezig, en dan komt een oude wijsheid erbij: Als het te goed om waar te zijn lijkt, is het waarschijnlijk te goed om waar te zijn. Oftewel, dan is het tijd om meer te scouten.
Maar over het algemeen spuig ik op de tactics. Allemaal maar snel rushen en cheesy.
Als je hoger komt in de rankings wordt dat minder, dan kom je erachter dat de meeste daarvan met drie vingers in je neus te counteren zijn, vooral als terran als je weet dat er een echte rush aan komt is het redelijk makkelijk: ingang wallen (ik zou dat onafhankelijk van tegenstander doen), paar SCVs op autorepair erbij zetten als tegenstander komt en ze afschieten met marines. Als je tegenstander rushed met ranged units (vooral andere terrans dus), zorg dat je op tijd bunkers hebt. Het is wel altijd een kwestie van scouten.
Ik vind het moeilijk om dit allemaal te doen en dan toch op mijn minimap en supply te kijken.. Ik supply block mezelf nog regelmatig.

Heb al een tijd geen ladder matches meer gespeeld, wil eerst de machenics wat beter onder de knie krijgen.. Wat meer ritme in het aflopen van het rijtje.
Ach ik supply block mezelf continue en zit in diamond in alles behalve 2v2 (die ben ik nu naar diamond aan het opkrikken). Team games blijven soms wel vervelender omdat je vaak genoeg tegen premade teams komt als je met random allies speelt. Of gewoon allies die gestoord zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Sissors op 07-02-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cronax schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:30:
[...]

Die hoge APM-aantallen komen omdat ze constant dingen aan het checken zijn, hoever is research a, hoever b, hoe staat het met mijn leger, ondertussen scouten, gebouwen blijven bouwen, probes herschikken...niet alle APM is ook effectieve APM, Day\[9] heeft daar in het begin ook een van zijn dailies aan gewijdt, zolang je een goede prioriteitenlijst in je hoofd hebt en die constant af kan werken heb je hoge APM niet nodig

Wat scouten betreft, dat komt met ervaring, als je meer build-orders van meer rassen kent dan weet je ongeveer wat het wil zeggen als iemand al snel een enkele of zelfs ook zijn tweede gas heeft genomen of een bepaald setje gebouwen heeft. Ikzelf betrap me er vaak op dat ik een keer of twee scout en het daarna vergeet...

Het probleem waar jij denk ik ook tegenaan loopt is dat je maar 1 build-order gebruikt. Ik snap je keuze hiervoor omdat je je eerst wil concentreren op 1 ding, maar je moet niet vergeten dat die verschillende build-orders er met een reden zijn: ze hebben hun sterke en zwakke punten.
Klopt, eerst wou ik als random beginnen om het spel zo breed mogelijk te ervaren.
Maar het spel is zo complex dat ik daarvan terug ben gekomen en begin met terran, 3 rax en vanuit daar
echt specifiek nieuwe BO's ga leren.
Vind echt dat je alle races goed moet kunnen om beter te worden met je lieverlings race.
Zal nog eens kijken naar APM, maar ik heb ook echt het idee dat ik niet meer nodig heb.
Soms zie ik in replays dat ze bijv. de scv moven met 800 clicks. Ik klik maar 1 keer raak.
En als ik al mijn rax onder 4 heb zitten dan is dat 1 knop en daarna 10 sec kijken naar alles.
Daarnaast heb ik veel van de timing gewoon in mijn hoofd zitten. (jarenlang UT gespeeld en de shieldbelt timing heb ik nu nog last van :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:33:
[...]

Klopt, eerst wou ik als random beginnen om het spel zo breed mogelijk te ervaren.
Maar het spel is zo complex dat ik daarvan terug ben gekomen en begin met terran, 3 rax en vanuit daar
echt specifiek nieuwe BO's ga leren.
Vind echt dat je alle races goed moet kunnen om beter te worden met je lieverlings race.
Zal nog eens kijken naar APM, maar ik heb ook echt het idee dat ik niet meer nodig heb.
Soms zie ik in replays dat ze bijv. de scv moven met 800 clicks. Ik klik maar 1 keer raak.
En als ik al mijn rax onder 4 heb zitten dan is dat 1 knop en daarna 10 sec kijken naar alles.
Daarnaast heb ik veel van de timing gewoon in mijn hoofd zitten. (jarenlang UT gespeeld en de shieldbelt timing heb ik nu nog last van :P)
Ik speel op vergelijkbare wijze, niet klikken als het niet nodig is, timings van productie (zeker in het begin) uit het hoofd doen, enz... Dus ik win regelmatig van mensen die 2 keer zoveel APM hebben, maar gewoon slechte beslissingen maken.

Waar APM vooral belangrijk is, is als je gaat multitasken. Je moet kunnen macroen terwijl je aanvalt (erg belangrijk!), effectief kunnen microen (dus geen one-control-group syndrome) en eventueel op meerdere flanken tegelijk aanvallen. Tijdens dit soort dingen moet je veel sneller spelen dan wanneer er weinig actie op de map is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Species5618 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:40:
[...]

Ik speel op vergelijkbare wijze, niet klikken als het niet nodig is, timings van productie (zeker in het begin) uit het hoofd doen, enz... Dus ik win regelmatig van mensen die 2 keer zoveel APM hebben, maar gewoon slechte beslissingen maken.

Waar APM vooral belangrijk is, is als je gaat multitasken. Je moet kunnen macroen terwijl je aanvalt (erg belangrijk!), effectief kunnen microen (dus geen one-control-group syndrome) en eventueel op meerdere flanken tegelijk aanvallen. Tijdens dit soort dingen moet je veel sneller spelen dan wanneer er weinig actie op de map is.
Ja maar als ik bijv. aanval hoef ik niet steeds terug naar mijn basis.
Ik kan gewoon vanuit mijn assigned key naar mijn production buildings en weer wat units que'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12-2023
@PredatorNL (en alle andere starters)

Als beginneling is het soms ook raadzaam om team games te spelen ipv 1vs1

- voordelen je kan build order zien van de anderen en hiervan leren (copieren)
- tweede voordeel als je effectief nog niet zo goed bent en veel verliest wordt dit nu gecompenseerd door de andere teamplayer waardoor de kans op een win dichter naar de 50% komt te liggen. (niemand verliest graag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Laatst online: 05-09 07:40
Species5618 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:40:
[...]

Dit noemt day9 in daily nr 252 ook.
[day9]Clickspammen is slecht, want tijdens die tijd had je andere dingen kunnen doen. Het geeft je ook de illusie dat je snel speelt, terwijl veel dingen gewoon te lang duren. Het is belangrijk om altijd raak te klikken.[/day9] ;)
Ik denk dat dat met een UT verleden wel moet lukken :)

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
yasaka schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:44:
@PredatorNL (en alle andere starters)

Als beginneling is het soms ook raadzaam om team games te spelen ipv 1vs1

- voordelen je kan build order zien van de anderen en hiervan leren (copieren)
- tweede voordeel als je effectief nog niet zo goed bent en veel verliest wordt dit nu gecompenseerd door de andere teamplayer waardoor de kans op een win dichter naar de 50% komt te liggen. (niemand verliest graag)
Als je iets gaat doen ga dan gewoon tegen de AI oefenen, dan verlies je ook nog wel maar kan je langzaam beter worden. Iemand anders als slachtoffer gebruiken in de hoop dat je daarmee wint vind ik een beetje misbruik maken. Maar er zijn er genoeg die dit doen.
Gewoon niet beginnen met online spelen als je niet tegen een hard AI kan winnen met gemak, dat of accepteren dat je veel verliest in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
@predator:
Pro-tip! Vraag iemand om je even te coachen. Daarbij ga je met mic en al de game in en word je van buitenaf begeleid om bepaalde dingen te doen. Ook kun je samen met andere replays bekijken en analyseren.

Het is érg belangerijk dat je SC2 op de volgende volgorde aanpakt:
1: Leer "leren".
Ja je leest het goed. Leer eerst hoe je moet leren. Toen ik begon met Wc3 was ik een eeuwige draaimolen van dezelfde fouten. Speel -> Verlies -> Speel weer -> Verlies weer. Ik ging meer rusten op de fouten van de ander om te winnen, dan de krachten van mijnzelf. Vraag jezelf af: Hoe leer ik? Alleen films en tutorials kijken werkt bij jou niet (en bij mij ook niet). Nou dan weten we in ieder geval hoe we het niet gaan leren. Stel ten eerste haalbare doelen (vergeet deze twee woorden: winnen/verliezen). Bijvoorbeeld: Ik vind het leuk hoe HuK zo snel 8 stalkers kan hebben ---- Doel voor jezelf --> Ik wil een BO hebben waarmee ik op 6:45 8 stalkers wil hebben ---- oefenen / onderzoeken / oefenen / onderzoeken ----> Ik kan 8 stalkers hebben bij 6:45.

En dit is maar een voorbeeld. Leer leren. Leer hoe jij het best, kleine en haalbare doelen kan bereiken voordat je het gaat hebben over grote zaken als: Mijn macro is slecht.

2: Leer verliezen
Er is niets frustrerender dan weten dat je slecht speelt, en alleen daardoor verliezen. Heeft je tegenstander een betere strategie gebruikt? Good Game! Heeft hij jou army goed gecountered? Good Game! Ga niet lang stilstaan bij je eigen fouten, maar ook bij de krachten van je tegenstander. Negeer de "cheese" daarmee kom je niet in Master league.

Zeg ook dan: Well played. Good Job of in ieder geval Gee Gee. Ik speelde tegen terran, en hij wat mijn main aan het aanvallen. Van achteren kwam hij met Reapers mijn probes killen. Ik zeg: Wow. Nice move. Gee Gee.

Ik ga niet: Fucking Kutspel tering blizzard met zijn OP reaper rush OMG :( :( :(
Ja ik heb verloren. Nee het ligt niet aan het spel. Ja het ligt aan mijn ervaring en mijn tegenstander was duidelijk een betere speler. Leer verliezen.

3: Vraag hulp
Dit is geen wiskunde. Er is geen "manier" van spelen. Er zijn effectieve manieren. Er zijn minde effectieve manieren, maar er is geen 1 build order of tactic die gelijk staat aan Win. Dus vraag tips en alternatieven. Wat had ik hier kunnen doen? Wat is effectief tegen ..... ? Hoe kan mijn tegenstander .... ?

Dit forum is daar makkelijk voor, maar nog veel directer, de chat channel in SC2 zelf genaamd got .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeX schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:03:
@predator:
Pro-tip! Vraag iemand om je even te coachen. Daarbij ga je met mic en al de game in en word je van buitenaf begeleid om bepaalde dingen te doen. Ook kun je samen met andere replays bekijken en analyseren.

Het is érg belangerijk dat je SC2 op de volgende volgorde aanpakt:
1: Leer "leren".
Ja je leest het goed. Leer eerst hoe je moet leren. Toen ik begon met Wc3 was ik een eeuwige draaimolen van dezelfde fouten. Speel -> Verlies -> Speel weer -> Verlies weer. Ik ging meer rusten op de fouten van de ander om te winnen, dan de krachten van mijnzelf. Vraag jezelf af: Hoe leer ik? Alleen films en tutorials kijken werkt bij jou niet (en bij mij ook niet). Nou dan weten we in ieder geval hoe we het niet gaan leren. Stel ten eerste haalbare doelen (vergeet deze twee woorden: winnen/verliezen). Bijvoorbeeld: Ik vind het leuk hoe HuK zo snel 8 stalkers kan hebben ---- Doel voor jezelf --> Ik wil een BO hebben waarmee ik op 6:45 8 stalkers wil hebben ---- oefenen / onderzoeken / oefenen / onderzoeken ----> Ik kan 8 stalkers hebben bij 6:45.

En dit is maar een voorbeeld. Leer leren. Leer hoe jij het best, kleine en haalbare doelen kan bereiken voordat je het gaat hebben over grote zaken als: Mijn macro is slecht.

2: Leer verliezen
Er is niets frustrerender dan weten dat je slecht speelt, en alleen daardoor verliezen. Heeft je tegenstander een betere strategie gebruikt? Good Game! Heeft hij jou army goed gecountered? Good Game! Ga niet lang stilstaan bij je eigen fouten, maar ook bij de krachten van je tegenstander. Negeer de "cheese" daarmee kom je niet in Master league.

Zeg ook dan: Well played. Good Job of in ieder geval Gee Gee. Ik speelde tegen terran, en hij wat mijn main aan het aanvallen. Van achteren kwam hij met Reapers mijn probes killen. Ik zeg: Wow. Nice move. Gee Gee.

Ik ga niet: Fucking Kutspel tering blizzard met zijn OP reaper rush OMG :( :( :(
Ja ik heb verloren. Nee het ligt niet aan het spel. Ja het ligt aan mijn ervaring en mijn tegenstander was duidelijk een betere speler. Leer verliezen.

3: Vraag hulp
Dit is geen wiskunde. Er is geen "manier" van spelen. Er zijn effectieve manieren. Er zijn minde effectieve manieren, maar er is geen 1 build order of tactic die gelijk staat aan Win. Dus vraag tips en alternatieven. Wat had ik hier kunnen doen? Wat is effectief tegen ..... ? Hoe kan mijn tegenstander .... ?

Dit forum is daar makkelijk voor, maar nog veel directer, de chat channel in SC2 zelf genaamd got .
Over het leren van fouten, ga je eigen replays bekijken! Niet meteen na een game, maar een tijdje erna. Kijk of je timings kloppen, of je dingen vergeten bent te scouten die je wel had moeten zien. Of je constant op je supply let en of je je workers maakt. Kijk ook of je je Chronoboost/inject/MULE gebruikt. Heeft mij veel geholpen.

Als je een laag league persoon bent, is het heel goed om gewoon 1 goede build order te leren en die van binnen en buiten te leren. Dus voor toss 4gate, zerg bijvoorbeeld early speedling expand, terran 3rax. Deze zullen met goede macro makkelijk van bronze-gold spelers kunnen winnen. Leer wanneer je je pylon/overlord/depot moet starten om niet supply blocked te raken. Desnoods maak je hem te vroeg (ik vergeet mijn 50 pylon veel te vaak :X ). En ga vooral kijken naar wat hij aan het doen is en trek je conclusies. Als je een base scout met weinig erin, denk dan niet dat dat het enige is wat die persoon heeft. Als die persoon zerg is en bijvoorbeeld 2 gas aan het minen is, dan kan je ervan uitgaan dat er gasheavy units op je afkomen. M.a.w. Muta/baneling.

Het is wel zo dat in de lagere leagues er een heleboel spelers zijn die niet volgens de normale wegen spelen (IE 2 gas minen en alleen maar marines maken), maar met goede macro en goed scouten kan je aardig makkelijk hoger komen. Ben zelf van bronze nu naar mid plat geklommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0W1m9FT6dRxEcY7kCL3ZRydl/full.jpg

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorkey
Owned :p lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:33

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
Eigenlijk niet zo grappig. Het is mijn eigen screenshot :(
Nou ja.. Straks maar even een savegame laden en 2 seconden eerder aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
ROFL @ Dex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorkey
Eminem - Stan parody, over Idra, is echt geniaal.

YouTube: Dan (Stan Parody) ft. Smix and Suspense
Pagina: 1 ... 12 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zie voor pro-gaming en toernooien ook: Starcraft 2 Pro-gaming & Toernooien.