Daar zal ik ook even mee experimenteren. Al staat mij iets van bij dat de fan alsnog opspint terwijl de cooling policy op passive staat.
Door teveel warmte?mesa57 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:40:
Wat mindere ervaring : ATI 6990M van de 2 jaar en 10 maanden oude BTO 17CL35 heeft het begeven. Vervangingskosten rond de 470,-
Je zou kunnen proberen je kaart te 'reflowen'.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=0vf69vhsdt8]
http://forum.notebookrevi...m-in-an-oven-385f.687502/
Sowieso regelmatig! ventilatiesysteem stofvrij maken, dan blijft je koeling beter functioneren.
Reflowen is meestal geen definitieve oplossing, maar je bent er zo een half jaartje verder mee.
Is het mogelijk om op deze laptop (zie link) de processor te veranderen/verzwaren na verloop van tijd ? of is deze gesoldeerd op h moederbord ?µ
En wat als ik een nieuwere videokaart er in wil is dit dan ook mogelijk zonder het moederbord te moeten vervangen enzo.? bvb binnen een xaantal maanden wil ik er een GTX980M in...
http://www.laptopplus.nl/...8-gtx860-i7-quad/1026862/
En wat als ik een nieuwere videokaart er in wil is dit dan ook mogelijk zonder het moederbord te moeten vervangen enzo.? bvb binnen een xaantal maanden wil ik er een GTX980M in...
http://www.laptopplus.nl/...8-gtx860-i7-quad/1026862/
[ Voor 26% gewijzigd door ghostygod op 19-02-2015 13:56 ]
Beter doorsparen! vervangen kost erg veel geld en een losse 980M ook..
www.frees-it.com
Mij oude laptopvideokaart heb ik over de tijd van een jaar een keer of drie ge-reflowed. Werkt goed.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Maar dat is mijn vraag niet he ;-) het is maar als een vb die 980M en binnen xaantal maanden is die dan ook weer goedkoper... maar het was gewoon maar een vb ook hoor die 980M, er kan binnen een paar maanden een veel betere kaart uitkomen en mijn vraag is dan of ik deze zal kunnen vervangen, alsook met de processor.Bladeslayer schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 21:25:
Beter doorsparen! vervangen kost erg veel geld en een losse 980M ook..
de laptops met de 980M zijn nu nog veel te duur, +1500 euro voor een laptop zal ik nooit uitgeven, 1100 is al kantje boord voor mij, ik heb nu nog mijn "oude" laptop, in den tijd (en ik denk dat dit een 8 jaar geleden is nu) gekocht en zelf samengesteld bij tones in belgie, voor een deftig prijsje, update gedaan naar ssd en hij draait nu nog vlot farcy2 op bijna de allerhoogste setting, maar ik kan hem niet meer uitbreiden, te oud daarvoor...
maar das weer off topic :-)
Reball ipv Reflow is een betere optie. Dan worden de soldeerpuntjes van de GPU tenminste door normale soldeer vervangen. En ik zou dat bij een professioneel bedrijf laten doen dan. Kost ongeveer 100,- incl. montage.JurGor schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:23:
[...]
Door teveel warmte?
Je zou kunnen proberen je kaart te 'reflowen'.
http://forum.notebookrevi...m-in-an-oven-385f.687502/
Sowieso regelmatig! ventilatiesysteem stofvrij maken, dan blijft je koeling beter functioneren.
Reflowen is meestal geen definitieve oplossing, maar je bent er zo een half jaartje verder mee.
Momenteel proberen we BTO nog zover te krijgen dat ze bijdragen aan de kosten (ondeugdelijk product).
De laptop is bijna om het jaar schoongemaakt door BTO (ze bevelen zelf om de 2 jaar aan op hun site).
[ Voor 5% gewijzigd door mesa57 op 20-02-2015 11:33 ]
Waar kan je zo iets laten Re-ballen?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
YouTube: Reballing flip chip GPUs is BULLSHIT - the truth about dead laptop GPUs & repairing them.
Reballen heeft niet echt zin, het is puur de hitte die het probleem van de chip oplost. Daarom werkt de oven truc net zo goed (en is een stuk goedkoper)
Reballen heeft niet echt zin, het is puur de hitte die het probleem van de chip oplost. Daarom werkt de oven truc net zo goed (en is een stuk goedkoper)
Daarom geven ze op reflow 3 maanden garantie en reball 6 
Maar goed, we wijken van het topic af. Het ging over ervaringen met BTO laptops.
Maar goed, we wijken van het topic af. Het ging over ervaringen met BTO laptops.
[ Voor 41% gewijzigd door mesa57 op 21-02-2015 17:11 ]
Verwijderd
Hoi,
Ik zit te kijken naar een nieuwe laptop en mijn voorkeur gaat uit naar BTO.
Toch nog een vraagje aan de ervaren BTO'ers.
Hoe zit het met driver updates van de videokaart bij BTO ?
Kan je de drivers van de nvidia of ati zelf gebruiken of zit je bij BTO ook vast aan speciale drivers vanuit de laptop fabrikant ?
Kan je van een 3+ jaar oude laptop nog recente videokaart drivers krijgen?
(wel zo handig voor games
)
Kan je de drivers van de nvidia of ati zelf gebruiken of zit je bij BTO ook vast aan speciale drivers vanuit de laptop fabrikant ?
(wel zo handig voor games
BTO levert bij nvidia kaarten de drivers van nvidia zelf mee, daardoor kan je eigenlijk evengoed de driver van de nvidia site halen. Bij AMD kaarten weet ik het niet zeker, maar ik verwacht dat ze hierbij ook de drivers van AMD kopiëren naar de DVD/site. Eigenlijk kan je best alle drivers van de fabrikant downloaden. Bij mij werkte deze allemaal. En dan heb je sowieso de nieuwste drivers.Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:46:
Hoi,
(wel zo handig voor games)
Enkel de drivers voor de killerbit kaarten kan je best van BTO halen. Die fabrikant (Qualcomm) heeft de drivers een paar maanden geleden heel even online gezet, maar een paar weken later was de site weeral verdwenen.
[ Voor 3% gewijzigd door gangsta_playa op 28-02-2015 12:01 ]
Verwijderd
Kijk, dat is goed nieuws!
en goede tip voor de qualcomm drivers.. die houden we in t achterhoofd.
Deze week dan eindelijk eens de bestelling plaatsen bij bto
Dank gangsta_playa.
Dank gangsta_playa.
Oké nu ik toch bezig was heb ik eens wat zitten zoeken. Het lijkt alsof killer terug zijn eigen merknaam heeft. (ze werden eerst overgekocht door Qualcomm) Ze hebben nu dus zelf een site die je niet op de eerste pagina op Google vind. http://www.killernetworking.com/support/driver-downloads Met dank aan reddit.Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:12:
Kijk, dat is goed nieuws!
Dank gangsta_playa.
Je kunt zo ver ik weet de drivers van Nvidia, AMD of Intel zelf gebruiken.Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:46:
(wel zo handig voor games)
Ik heb zelf in 2011 een BTO laptop met de AMD 6970M 2gb GPU gekocht, en ik moest destijds na een format de driver van de meegeleverde dvd installeren om ervoor te zorgen dat deze GPU werd herkend. Vervolgens moest ik als ik de nieuwste drivers wilde hebben de zogenaamde 'embedded' driver van AMD hebben, wilde ik dat de installatie slaagde. Dit was soms vervelend, omdat de normale notebook drivers altijd eerder uitkwamen. Maar goed, mijn situatie gaat maar voor een paar modellen op (zie: http://support.amd.com/en...d?os=Windows%207%20-%2064)
Ik heb nooit echt begrepen waarom ik niet "gewoon" het notebook driverpakket van AMD kon pakken en wat er nu zo uniek/obscuur is aan mijn 6970M.
In ieder geval, ik dwaal af... Met de huidige Geforce 8XX of 9XX GPU's die je bij BTO kan krijgen bestaat de bovenstaande diversificatie niet. Zie: http://www.geforce.co.uk/drivers
Of ja na een formatteerbeurt bij deze GPU's wel of niet eerst de meegeleverde drivers van de BTO dvd moet installeren, of direct het laatste driverpakket van de GPU fabrikant kan pakken, weet ik echter niet.
Ik heb mijn BTO laptop sinds 2011 eerlijk gezegd niet meer geformatteerd!
Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant
Dit gaat inderdaad niet meer op, zoals je zegt.Je kunt zo ver ik weet de drivers van Nvidia, AMD of Intel zelf gebruiken.
Maar goed, mijn situatie gaat maar voor een paar modellen op.
Mijn AMD 7970m kon ook gewoon de standaard AMD drivers gebruiken.
Tegenwoordig maakt dat allemaal niks meer uit.
Nog een kleine waarschuwing: op de site van BTO staat het logo van ICT Waarborg, maar ze zijn nog niet gecertificeerd door ICT Waarborg. Dat betekent dat ICT Waarborg niet zal bemiddelen bij geschillen tussen de consument en BTO.
Wij staan regelmatig in contact met ICT waarborg. Bij een geschil nemen zij contact met ons op en deze hebben altijd tot een oplossing geleid. Ons doel is uiteraard om tussenkomst te vermijden en in alle redelijkheid tot een oplossing te komen met onze klant. Tot nu toe heeft dat goed gewerkt.
BTO Laptops&Desktop PC's - Nieuwsgierig? Bekijk onze producten op Pricewatch
Verwijderd
Ik heb onlangs een tweedehands notebook van Alternate gekocht,het gaat om het type 17 CL58-GTX 860.
Dit zou een BTO product zijn.
Ik wil graag weten hoe ik Bluethooth aan zet,driver staat erop.
Ik kan ook geen manual vinden voor dit model,de reden is wss omdat dit geen uniforme notebooks zijn maar zelf samengesteld moeten worden.
Iemand die me kan helpen ,
Dit zou een BTO product zijn.
Ik wil graag weten hoe ik Bluethooth aan zet,driver staat erop.
Ik kan ook geen manual vinden voor dit model,de reden is wss omdat dit geen uniforme notebooks zijn maar zelf samengesteld moeten worden.
Iemand die me kan helpen ,
Het zo zomaar een barebone Clevo W370st kunnen zijn.
Kijk hier eens :
http://clevo.com/clevo_down.asp?lang=en
voor een user manual of die overeenkomt met de 17CL58
Kijk hier eens :
De W350st bedoel je? De 370 bestaat nietmesa57 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:00:
Kijk hier eens :
Snap, de W370st is het 17 inch model. De W350st is het 15 inch model.
[ Voor 10% gewijzigd door gangsta_playa op 05-03-2015 13:46 ]
W35xST/W37xST wel. Maar ik weet het niet zeker hoor. Kijk op de kast of je een aanwijzing kunt vinden.
Verwijderd
Het is een Notebook,weinig kast aanmesa57 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:09:
W35xST/W37xST wel. Maar ik weet het niet zeker hoor. Kijk op de kast of je een aanwijzing kunt vinden.
Verwijderd
Bedankt voor de link,ik had al een manual gevonden maar die was voor W8mesa57 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:00:
Kijk hier eens :
Het juiste model nr is W35xSTQ370ST
Het is de W370SS als het een GTX860m GPU betreft.
. De W370ST is destijds geleverd met de GTX765m.
Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL
Verwijderd
Het is deze:laptopplus schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:08:
Het is de W370SS als het een GTX860m GPU betreft.. De W370ST is destijds geleverd met de GTX765m.
http://www.alternate.be/A...t/1135795?tk=5633&lk=5764
Een simpel vraagje, waar plakt BTO normaal gesproken de Windows licentie sticker?
Ik heb heel netjes de DVD van windows 8.1 mee gekregen in de doos, en daarop de sticker dat de code zich onder de laptop bevindt, maar deze zie ik niet.
Plakken ze die ergens binnen in ofzo?
Ik heb heel netjes de DVD van windows 8.1 mee gekregen in de doos, en daarop de sticker dat de code zich onder de laptop bevindt, maar deze zie ik niet.
Haal de accu er eens uit.antiheroic schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 09:48:
Ook geprobeerd, maar daar zitten alleen 2 garantie stickers met de datum van de accu
Dat is de W370SS inderdaad, aldaar deze een GTX860m heeft.
Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL
Heb je de originele installatie er nog op staan? Dan kan je de code nog wel uit het systeem halen...Ook geprobeerd, maar daar zitten alleen 2 garantie stickers met de datum van de accu
Ga er wel vanuit, ik heb windows niet opnieuw geinstalleerd, ga wel even zoeken op google naar een FAQTijgert schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 13:56:
[...]
Heb je de originele installatie er nog op staan? Dan kan je de code nog wel uit het systeem halen...
update:
Helaas, sleutel die ik vind lijkt een soort tijdelijke sleutel te zijn of zo iets dergelijks.
Dan maar afwachten tot BTO mijn mailtje leest
[ Voor 18% gewijzigd door antiheroic op 07-03-2015 20:19 ]
Zat er wel een heuse licentie bij? Ik had ook een Win8.1 install erop staan toen ik hem kreeg, maar die was niet geactiveerd (klopte ook).
Ja er zit een echte licentie op.Tijgert schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:45:
Zat er wel een heuse licentie bij? Ik had ook een Win8.1 install erop staan toen ik hem kreeg, maar die was niet geactiveerd (klopte ook).
Toevallig net mail terug gehad van BTO dat het bij hun intern fout is gegaan. Mijn code wordt bezorgd.
Bedankt voor de reacties/meedenken
At your service
Ik heb sinds 6 maanden een BTO 14CL17. Wat mij echter opviel is dat de verf van de laptop erg snel loslaat, zo ook de stiksels van de laptop tas die ik ook via de BTO website heb gekocht. Zijn er mensen met een vergelijkbaar probleem? Ik had dit namelijk helemaal niet op mijn vorige BTO laptop, dus het verbaasd mij dat dit model zo snel slijtage vertoont.

Dat verf probleempje heb ik ook op men 15cl56 die ik al meer dan een jaar heb. Had dit ook bij hp en dell laptops vroeger dus zo abnormaal is het niet bij veel gebruik. Als het maar niet zo erg is als bij men zus. (Geen bto) Daar zijn bijna alle letters afgesleten waardoor ze gewoon een stel toetsen heeft zonder letters. (Ik heb sinds kort een paar "glow in the dark " keyboard stickers gekocht voor haar
).
Over de rugzak. Ik heb niet dezelfde maar ik heb de schoudertas van bto die je er gratis bij kreeg. Die vind ik wel 150 euro waard want hij ziet er nog altijd zoals nieuw uit en hij is ook heel uitgebreid
Over de rugzak. Ik heb niet dezelfde maar ik heb de schoudertas van bto die je er gratis bij kreeg. Die vind ik wel 150 euro waard want hij ziet er nog altijd zoals nieuw uit en hij is ook heel uitgebreid
Bedankt voor je reactie! Zelf heb ik nog een oudere BTO laptop en een Dell (oude Inspiron serie), welke er beiden qua verf nog als nieuw uitzien, vandaar dat ik zo verbaasd was dat mijn gloednieuwe BTO laptop al zo snel de verf verliest (wat ik persoonlijk ook niet bij de prijs vind passen).gangsta_playa schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:02:
Dat verf probleempje heb ik ook op men 15cl56 die ik al meer dan een jaar heb. Had dit ook bij hp en dell laptops vroeger dus zo abnormaal is het niet bij veel gebruik. Als het maar niet zo erg is als bij men zus. (Geen bto) Daar zijn bijna alle letters afgesleten waardoor ze gewoon een stel toetsen heeft zonder letters. (Ik heb sinds kort een paar "glow in the dark " keyboard stickers gekocht voor haar).
Ik zie dat de rugtas die net als de laptop zo snel slijt niet meer verkocht wordt op de BTO website. Blijkbaar hebben ze zelf dus ook ingezien dat de kwaliteit van de witte stiksels erg slecht is.
Dat lijkt me inderdaad wel redelijk, ik heb ze gister een email gestuurd, dus even afwachten.mesa57 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 19:12:
Die tas kun je wel omruilen neem ik aan ?
Die te snel slijtende verf kan je wellicht opvoeren als een defect. Hoort niet zo te zijn denk ik, tenzij je echt zeer intensief gebruik maakt van je laptop en rigide eeltvingers hebt
Heeft iemand ook ervaring met het 3k IPS panel? En hoe de contrast verhouding is tot de FullHD IPS panel. En wat qua contrast verhouding beter is en black level. Of kan iemand mij zeggen welke panels gebruikt worden in de 15,6" 15CL62. En hoe de verhouding van het FullHD IPS panel van de 15,6" is ter vergelijking met de 17CL62 FullHD panel.
Zit nog te denken aan de 15CL62 en 17CL62, te gebruiken voor gaming en website design/programmeren. Iemand daar ervaring mee en of de 15,6" beter is voor meer beeld tot de 17,3"?
Merci!
Zit nog te denken aan de 15CL62 en 17CL62, te gebruiken voor gaming en website design/programmeren. Iemand daar ervaring mee en of de 15,6" beter is voor meer beeld tot de 17,3"?
Merci!
Verwijderd
[quote]Tijgert schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:48:
Die te snel slijtende verf kan je wellicht opvoeren als een defect. Hoort niet zo te zijn denk ik, tenzij je echt zeer intensief gebruik maakt van je laptop en rigide eeltvingers hebt
[/quote
Of zweethandjes met corrosieve bestanddelen?
[/quote
Of zweethandjes met corrosieve bestanddelen?
3K heb je niet nodig. Je kan het op 15.6" niet effectief gebruiken. Het is wel erg mooi, maar een groter scherm is veel handiger dan pixels die je niet ziet, zowel voor gamen als voor design.
Check de 17CL62 review hier op Tweakers eens.
Check de 17CL62 review hier op Tweakers eens.
Heeft er iemand toevallig al ervaring met de BTO 13CL21. Ik kan nog helemaal geen reviews online vinden..
http://www.bto.eu/bto-u-book-13cl21.html
http://www.bto.eu/bto-u-book-13cl21.html
Het is inmiddels 1 week geleden dat ik BTO heb gemaild, en tot op heden nog geen reactie gehad.... Dit is niet de service van BTO die ik gewend ben. Ik heb ze zojuist nog een mail gestuurd, hopen dat ze deze wel snel oppakken.Tijgert schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:48:
@Tijgert: De laptop gebruik ik gemiddeld zo'n 5 uur per dag, valt dit onder zeer intensief gebruik?
Zover ik kan zien staan er geen mails open van vorige week, contact kan je het best opnemen via ons contact formulier: http://www.bto.eu/contact-supportmoderato40 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:31:
[...]
Het is inmiddels 1 week geleden dat ik BTO heb gemaild, en tot op heden nog geen reactie gehad.... Dit is niet de service van BTO die ik gewend ben. Ik heb ze zojuist nog een mail gestuurd, hopen dat ze deze wel snel oppakken.
@Tijgert: De laptop gebruik ik gemiddeld zo'n 5 uur per dag, valt dit onder zeer intensief gebruik?
Dan zit hier het probleem inderdaad, ik heb de vraag via het normale contactformulier op de website verzonden en niet via het support contactformulier. Ik heb de vraag nogmaals verzonden, nu via het goede formulier.BTO_USER schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:38:
[...]
Zover ik kan zien staan er geen mails open van vorige week, contact kan je het best opnemen via ons contact formulier: http://www.bto.eu/contact-support
Bedankt voor de feedback!
Edit: Heb gelijk een reactie ontvangen en ik krijg nu een nieuwe laptop tas thuis gestuurd, top service!
[ Voor 10% gewijzigd door moderato40 op 17-03-2015 13:22 ]
Ter info: de reball van de ATI 6990M heeft geholpen, de BTO laptop (17CL37) doet het weer.
De kosten vielen mee : 65,- voor het reballen en 30,- verzendkosten (verzekerd retour).
Nu nog afwachten hoelang. Er zit in ieder geval 6 mnd. garantie op de reparatie.
De kosten vielen mee : 65,- voor het reballen en 30,- verzendkosten (verzekerd retour).
Nu nog afwachten hoelang. Er zit in ieder geval 6 mnd. garantie op de reparatie.
Verwijderd
Dat probleem met de verf is vrij normaal denk ik, Ik heb sinds oktober 2012 de Clevo W350ET (Ik weet niet hoe het model bij BTO heet) van xnotebooks, dit zijn gewoon dezelfde barebones maar dan door andere mensen in elkaar gezet. Ik ben niet bepaald tevreden over de service bij xnotebooks dus de volgende keer als ik een build to order notebook koop doe ik dat eerder bij BTO.
Ik heb echt een haat/liefde verhouding met de laptop, (toen) erg krachtig en gaat lang mee op de accu, maar vaak crashes en de afwerking is niet echt geweldig, krakent plastic en hij is erg lomp. Je kan natuurlijk voor een Asus gaan ofzo maar dan betaal je veel meer en heb je dezelfde specs, dus ik mag eigenlijk niet klagen.
Er zit helaas wel soort fout in die van mij, één van de hardeschijf bays word erg heet ook als je er niets in doet, Ik heb er op dit moment een Mushkin mSATA SSD in, met een mSATA -> SATA converter omdat er op de mSATA plek geen connector op het moederbord is gesoldeert (Wat ik dus wel had verwacht) door de hitte is de SSD gewoonlijk 75 graden gemeten met HWMonitor.

Na 2,5 jaar intensief gebruik doet de laptop het nog aardig goed, de accu is maar 36% versleten (gemeten met BatteryBar Pro dat ik heb gekocht omdat windows geen tijd aangaf, alleen een percentage van hoe vol de accu is)
Daarnaast is er nog een vreemd probleem, ik heb een digitale audio input/output, dat icoontje staat ernaast, de driver zegt het ook. Echter is het een gewone minijack met aan het einde koper, net zoals de rest, analoge signalen ziet hij niet dus ik heb er niets aan. Na bijna twee jaar gebruik kreeg ik een vreemd probleem dat sommige toetsen het niet meer deden. de 'I' heeft het een week niet gedaan en daarna weer wel. Op dit moment werkt de 5 en de g niet (ik heb de g onder plakken staan) Ik kreeg te horen dat er vuil in het toetsenbord zit en dat ik een nieuw toetsenbord moest kopen voor 55 euro en dat valt niet binnen de garantie. Heb ik niet gedaan. Ik weet natuurlijk niet hoe BTO dit zou regelen maar goed. Ik heb het idee dat beide bedrijven elkaar niet mogen, ik heb mijn laptop zonder logo's besteld omdat ik een custom logo er op wou plakken. Meneer xnotebooks kon het niet erg op prijs stellen toen ik voor de grap "BTO" zei toen hij vroeg wat ik zou zeggen als mensen mij vroegen waar de laptop vandaan komt (aangezien er geen sticker op zit)
Natuurlijk zijn de genoemde problemen vast verleden tijd aangezien dit alweer een oud model is, toch maar even mijn ervaring delen.
Voor het geld (toen waren ze een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een Asus) zijn ze geweldig maar je kan niet de beste kwaliteit verwachten, het blijft gammel aanvoelen, zeker als je het vergelijkt met een unibody macbook. Dit is geheel mijn onopgebouwde mening, dit is mijn eerste nieuwe notebook dus ik ben mij niet bewust van eventuele problemen van een HP of Asus. Daarnaast kan ik alleen spreken over dit model Clevo, en een beetje over Clevo in het algemeen. Ik weet dat XMG bijvoorbeeld ook een model van Gigabyte levert en ik weet dat BTO ook barebones van Pegatron heeft gehad.
En ik wou eigenlijk alleen maar laten zien dat ik liever een zwarte laptop had...
PS: de scherpe randen zijn onderhand ook rond geworden.
Ik heb echt een haat/liefde verhouding met de laptop, (toen) erg krachtig en gaat lang mee op de accu, maar vaak crashes en de afwerking is niet echt geweldig, krakent plastic en hij is erg lomp. Je kan natuurlijk voor een Asus gaan ofzo maar dan betaal je veel meer en heb je dezelfde specs, dus ik mag eigenlijk niet klagen.
Er zit helaas wel soort fout in die van mij, één van de hardeschijf bays word erg heet ook als je er niets in doet, Ik heb er op dit moment een Mushkin mSATA SSD in, met een mSATA -> SATA converter omdat er op de mSATA plek geen connector op het moederbord is gesoldeert (Wat ik dus wel had verwacht) door de hitte is de SSD gewoonlijk 75 graden gemeten met HWMonitor.

Na 2,5 jaar intensief gebruik doet de laptop het nog aardig goed, de accu is maar 36% versleten (gemeten met BatteryBar Pro dat ik heb gekocht omdat windows geen tijd aangaf, alleen een percentage van hoe vol de accu is)
Daarnaast is er nog een vreemd probleem, ik heb een digitale audio input/output, dat icoontje staat ernaast, de driver zegt het ook. Echter is het een gewone minijack met aan het einde koper, net zoals de rest, analoge signalen ziet hij niet dus ik heb er niets aan. Na bijna twee jaar gebruik kreeg ik een vreemd probleem dat sommige toetsen het niet meer deden. de 'I' heeft het een week niet gedaan en daarna weer wel. Op dit moment werkt de 5 en de g niet (ik heb de g onder plakken staan) Ik kreeg te horen dat er vuil in het toetsenbord zit en dat ik een nieuw toetsenbord moest kopen voor 55 euro en dat valt niet binnen de garantie. Heb ik niet gedaan. Ik weet natuurlijk niet hoe BTO dit zou regelen maar goed. Ik heb het idee dat beide bedrijven elkaar niet mogen, ik heb mijn laptop zonder logo's besteld omdat ik een custom logo er op wou plakken. Meneer xnotebooks kon het niet erg op prijs stellen toen ik voor de grap "BTO" zei toen hij vroeg wat ik zou zeggen als mensen mij vroegen waar de laptop vandaan komt (aangezien er geen sticker op zit)
Natuurlijk zijn de genoemde problemen vast verleden tijd aangezien dit alweer een oud model is, toch maar even mijn ervaring delen.
Voor het geld (toen waren ze een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een Asus) zijn ze geweldig maar je kan niet de beste kwaliteit verwachten, het blijft gammel aanvoelen, zeker als je het vergelijkt met een unibody macbook. Dit is geheel mijn onopgebouwde mening, dit is mijn eerste nieuwe notebook dus ik ben mij niet bewust van eventuele problemen van een HP of Asus. Daarnaast kan ik alleen spreken over dit model Clevo, en een beetje over Clevo in het algemeen. Ik weet dat XMG bijvoorbeeld ook een model van Gigabyte levert en ik weet dat BTO ook barebones van Pegatron heeft gehad.
En ik wou eigenlijk alleen maar laten zien dat ik liever een zwarte laptop had...
Clevo heeft tegenwoordig zijn zaakjes een stuk beter in orde dan vroeger.het blijft gammel aanvoelen
Check de 17CL62 eens, dat is een heel ander dier... zeg maar een raspaardje.
Verwijderd
Reply aan Serigala
Bij mijn 17CL58 word de tweede harde schijf ook veel te warm,1 keer 61° gemeten.
Heb nu een Master Cooler gekocht en ding blijft nu koel.
Reply aan Serigala
Bij mijn 17CL58 word de tweede harde schijf ook veel te warm,1 keer 61° gemeten.
Bedankt voor je uitgebreide post met foto's. Als ik in de toekomst nog een keer voor BTO ga, ga ik in ieder geval voor een zwarte hahaVerwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:01:
Dat probleem met de verf is vrij normaal denk ik, Ik heb sinds oktober 2012 de Clevo W350ET (Ik weet niet hoe het model bij BTO heet) van xnotebooks, dit zijn gewoon dezelfde barebones maar dan door andere mensen in elkaar gezet. Ik ben niet bepaald tevreden over de service bij xnotebooks dus de volgende keer als ik een build to order notebook koop doe ik dat eerder bij BTO.
[afbeelding]
Ik moet zeggen dat het nu wel erg snel begint te gaan.... In slechts 2 weken tijd toch wel een behoorlijk verschil, terwijl mijn vorige BTO bijna geen enkel spoortje van slijtage bevat op de touchpad (bijna 4 jaar oud).
Zou het dan toch aan alleen dit model (en die van Serigala) liggen, of aan een bepaald type verf/lak die in beide laptops wordt gebruikt? Het lijkt erop dat wij dezelfde verf hebben op de laptop, of in ieder geval dezelfde kleur.

Verwijderd
de 15CL58 heb ik dusVerwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:26:

Zou het kunnen dat het door de WiFi kaart komt? die wordt namelijk ook warm. Ik heb nu een Cooler Master NotePal U Stand, en de SSD is bij normaal gebruik 50 graden, werkt supergoed dus.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2015 12:35 ]
Beste Roberto,
Een vriend van mij heeft ooit bij Notebooktotaal het topmodel gekocht met de 6990. Nu heeft zijn videokaart het vanochtend begeven. Heb jij nog nieuwe videokaarten die erin kunnen of een adres waar je deze zou kunnen bestellen zonder invoerrechten ?
Een vriend van mij heeft ooit bij Notebooktotaal het topmodel gekocht met de 6990. Nu heeft zijn videokaart het vanochtend begeven. Heb jij nog nieuwe videokaarten die erin kunnen of een adres waar je deze zou kunnen bestellen zonder invoerrechten ?
BTC €94.837,08
Verwijderd
In principe kan uw vriend gewoon contact met ons opnemen, wij hebben nog een leverancier die aan alternatieven kan komen.
Gaan al die 6990m kaarten nu een voor een stuk ?
Omdat er wel twee heuse meldingen zijn van de vele vele 6990 videokaarten die er verkocht zijn al die jaren geleden? Beetje stemmingmakerij zoals je het brengt... en helemaal onbevooroordeeld ben je trouwens niet dus het riekt een beetje als naptrappen.mesa57 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:48:
Gaan al die 6990m kaarten nu een voor een stuk ?
Algemeen staat de hd6990m als een kaart bekend die vroegtijdig het leven laat. Dat is geen stemmingmakerij maar helaas een feit, paar voorbeelden:Tijgert schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 18:10:
[...]
Omdat er wel twee heuse meldingen zijn van de vele vele 6990 videokaarten die er verkocht zijn al die jaren geleden? Beetje stemmingmakerij zoals je het brengt... en helemaal onbevooroordeeld ben je trouwens niet dus het riekt een beetje als naptrappen.
Kapotte Radeon HD 6990M kaart van Alienware M17xR3
http://forum.notebookrevi...990m-clevo-p150hm.695928/
http://forum.notebookrevi...exoc-clevo-p150hm.722601/
http://forum.notebookrevi...-on-malibal-lotus.709964/
http://forum.techinferno....m-fail-without-cause.html
http://forum.notebookrevi...broke-ati-hd6990m.745673/
http://www.9lives.be/foru...de-6990m-het-begeven.html
En zo kan ik nog wel even verder gaan zoeken. Algemeen zou ik als replacement een HD7970m nemen maar ook die willen nog wel eens de geest geven,
[ Voor 17% gewijzigd door _Drake_ op 03-04-2015 18:21 ]
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
Mijn 15cl37 is sinds vorige 2 april toegekomen bij BTO voor een herstelling, maar na de bevestiging van ontvangst heb ik nog niks gehoord. Iemand die weet hoelang dit kan duren? Ben erg benieuwd naar wat het probleem nu eigenlijk is, en vooral hoe duur het zal zijn om te herstellen 
Kunnen de 6990m en de 6970m vervangen worden door bijvoorbeeld een 970m? Of is dat technisch niet mogelijk?
Hij gaat nu ongeveer een kwartier mee op een volle lading...
Kunnen de 6990m en de 6970m vervangen worden door bijvoorbeeld een 970m? Of is dat technisch niet mogelijk?
Mijn batterij was na een goed jaar al 70% versletenVerwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:01:

[ Voor 53% gewijzigd door ETzPliskin op 10-04-2015 12:16 ]
Accu's kunnen heel slecht tegen diepe ontlading. Aan de netsnoer laten zitten is wezenlijk beter voor een accu dan een paar keer helemaal leeg laten lopen. Ik heb er genoeg ervaring mee (helaas).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik heb de accu eigenlijk zelden diep ontladen. Nu gebeurt het vaker omdat hij gewoon te snel leeg isUniversal Creations schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:15:
Accu's kunnen heel slecht tegen diepe ontlading. Aan de netsnoer laten zitten is wezenlijk beter voor een accu dan een paar keer helemaal leeg laten lopen. Ik heb er genoeg ervaring mee (helaas).
Probeer eens een email te sturen naar onze support, ze zullen dan nakijken wat de status is.ETzPliskin schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:14:
Mijn 15cl37 is sinds vorige 2 april toegekomen bij BTO voor een herstelling, maar na de bevestiging van ontvangst heb ik nog niks gehoord. Iemand die weet hoelang dit kan duren? Ben erg benieuwd naar wat het probleem nu eigenlijk is, en vooral hoe duur het zal zijn om te herstellen
http://www.bto.eu/contact-support
Bij mij was het iets van 3 dagen. Ze frotten het in een paar uur in elkaar als ze er tijd voor hebben maar het testen duurt gewoon best lang. Beter lang testen dan heen en weer sturen voor fouten, blijft toch electronica...Hoe lang duurt het assembleren - levering van laptop,(besteld via Notebooktotaal?
2x kan genoeg zijn om flinke schade aan te brengen. Ik had een Dell Studio 17 en de accu daarvan was na 2,5jaar ongeveer nog voor 80% goed (bijna altijd aan het net gehangen). 2x diep ontladen zorgde ervoor dat de accu nog maar 50% van zijn oorspronkelijke capaciteit had.ETzPliskin schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:27:
[...]
Ik heb de accu eigenlijk zelden diep ontladen. Nu gebeurt het vaker omdat hij gewoon te snel leeg is
Ik heb dit tijdens het weekend gedaan en gisteren zeiden ze dat ik een update ging krijgen in de namiddag, maar nog steeds niks gehoord. Ben nu wel benieuwdBTO_USER schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 16:59:
[...]
Probeer eens een email te sturen naar onze support, ze zullen dan nakijken wat de status is.
http://www.bto.eu/contact-support
EDIT: Tijdens het posten van dit bericht krijg ik natuurlijk een email
LCD kabeltje was blijkbaar kapot, waardoor het beeld verstoord werd. Gelukkig niet de grafische kaart
[ Voor 16% gewijzigd door ETzPliskin op 14-04-2015 10:18 ]
Nadat mijn LCD kabel gerepareerd is, blijkt ook mijn videokaart stuk te zijn
Weet iemand of er naast de 6970m en de 6990m nog andere (snellere) videokaarten passen op een 15cl37? Ik lees op internet verhalen over de 680m, of eventueel een 7970m.

Weet iemand of er naast de 6970m en de 6990m nog andere (snellere) videokaarten passen op een 15cl37? Ik lees op internet verhalen over de 680m, of eventueel een 7970m.
Ik ken nog iemand die een BTO heeft met een doorgebrand moederbord (letterlijk, een chip op het moederbord ziet er uit alsof hij een meltdown na ging doen) maar wél met een werkende 6990M chip. De laptop ligt daar maar wat dus als je nog een videokaart zoekt dan kan ik wel contact met hem opnemen
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Verwijderd
Heeft iemand ervaring met het draaien van GTA 5 op de bto ?
Zelf ik heb een i7 2670QM
8 GB en een Nvdia GT555 2gb videokaart.
Ook heb ik de hdd vervangen voor een ssd.
wel fijn om te weten voor ik het spel aanschaf
Verwijderd
Niet op de bto maar wel soortgelijke specs.Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:54:
Heeft iemand ervaring met het draaien van GTA 5 op de bto ?
Je kunt GTA V net draaien op low settings. Je gpu is een bottleneck.
Verwijderd
Net op low ?
Dat klinkt niet veel belovend. Ik ga het proberen mocht het niet lukken breng ik t spel gewoon terug:P.
Dan stop ik die centen wel in een nieuwe laptop.
Dat klinkt niet veel belovend. Ik ga het proberen mocht het niet lukken breng ik t spel gewoon terug:P.
Verwijderd
Vanaf een 750M wordt een beetje lekker spelen op medium settings.Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:20:
Net op low ?
Maar een game als GTA V zou ik gewoon lekker in de kast zetten, die komt er snel genoeg weer uit
Verwijderd
Valt er wat aan te doen aan de fans van de dubbele M290X in een Clevo P375SM?
De fans draaien altijd minstens op 35% (heel duidelijk hoorbaar, gewoon luid zelfs) ook al zijn de GPU temps 33-35*C en GPU load 0%
Om over gerammel uit 1 van de fans maar te zwijgen....."kwalitijd"
Ik heb al andere vBIOS'en geprobeerd maar bij AMD zijn ze zo bugged als de pest en gaven allemaal een zwart scherm, uiteindelijk moest ik terug naar de 8970M bios.
De fans draaien altijd minstens op 35% (heel duidelijk hoorbaar, gewoon luid zelfs) ook al zijn de GPU temps 33-35*C en GPU load 0%
Om over gerammel uit 1 van de fans maar te zwijgen....."kwalitijd"

Ik heb al andere vBIOS'en geprobeerd maar bij AMD zijn ze zo bugged als de pest en gaven allemaal een zwart scherm, uiteindelijk moest ik terug naar de 8970M bios.
Wat is die 17CL62 (P670SG) toch een fijn dingetje....
Die GTX980m laat echt niks heel. Shadow of Mordor - alles maxed out en soepel als wat, CoD Advanced Warfare - alles maxed out en vloeide als water.
Nu eens gaan beginnen met Far Cry 4 (totdat Just Cause 3 er is, dan ga ik daar weer in op).
Granted, een GTX970m doet het ook vast niet gek, maar meer is beter
Die GTX980m laat echt niks heel. Shadow of Mordor - alles maxed out en soepel als wat, CoD Advanced Warfare - alles maxed out en vloeide als water.
Nu eens gaan beginnen met Far Cry 4 (totdat Just Cause 3 er is, dan ga ik daar weer in op).
Granted, een GTX970m doet het ook vast niet gek, maar meer is beter
phew ik heb de luxe positie om een nieuwe laptop aan te schaffen ...
maarja word het nu de 17cl62 of de 17cl63 ; ik neig meer naar de 62 op dit moment ( en zeker na de review van Tijgert ! )
Ik vind de 63 toch nog wel erg veel duurder als ik hem ga aankleden met de GTX980 en plextor ssd
maarja word het nu de 17cl62 of de 17cl63 ; ik neig meer naar de 62 op dit moment ( en zeker na de review van Tijgert ! )
Ik vind de 63 toch nog wel erg veel duurder als ik hem ga aankleden met de GTX980 en plextor ssd
Inmiddels heb ik mijn BTO 14CL17 nu 8 maanden. De hardware die erin zit is erg goed en daar heb ik nog geen problemen mee, echter ben ik wel zeer verbaasd over de kwaliteit van de behuizing. Ik heb eerder in dit topic al wat foto's hiervan geplaatst, en hierbij even een update van hoe het er nu voor staat. Je ziet duidelijk de 3 drukpunten van mijn hand die ik gebruik bij de laptop: mijn wijsvinger op de trackpad en mijn handpalm en de zijkant van mijn pink op de behuizing rechts naast de trackpad.
Ik vraag mij af of er garantie zit op de behuizing, denk dat ik daar binnenkort even een berichtje over ga sturen.

Ik vraag mij af of er garantie zit op de behuizing, denk dat ik daar binnenkort even een berichtje over ga sturen.

^ dat is echt heel slecht. Of je hand is van schuurpapier. Of het Is echt heel heel oude Lak. Zou snel contact opnemen
I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.
Iemand enig idee of ik de schroefjes van de onderkant nog ergens kan krijgen? Of zou ik een mailtje kunnen sturen? Ik ben er namelijk een paar kwijt, maar niet aan gedraaid. Ik denk door trillingen ofzo eruit gevallen, mij is het niet opgevallen.
En de 17cl62 besteld !
Nu maar hopen dat alles op voorraad is zodat ik er volgende week mee aan de slag kan
Nu maar hopen dat alles op voorraad is zodat ik er volgende week mee aan de slag kan
Ik zou wel even van me laten horen... Dat de slijtage sneller gaat is wel logisch, als er eennmaal een 'breach' is door de beschermende laag dan gaat het daarna eerder sneller dan langzamer.moderato40 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:52:
Inmiddels heb ik mijn BTO 14CL17 nu 8 maanden.
Toevallig ik heb exact hetzelfde probleem, eerder al eentje die los kwam, weer aangedraaid maar nu gewoon kwijt, mailtje gestuurd en ze willen hem dan retour. Ja dahaaag...Verstekbakker schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 23:59:
Iemand enig idee of ik de schroefjes van de onderkant nog ergens kan krijgen? Of zou ik een mailtje kunnen sturen? Ik ben er namelijk een paar kwijt, maar niet aan gedraaid. Ik denk door trillingen ofzo eruit gevallen, mij is het niet opgevallen.

Gevraagd of ze niet gewoon mij het juiste schroefje kunnen sturen, geen antwoord hierop gehad tot nu toe(3 dagen geleden die mail).
Al met al zou ik nu voor een andere laptop gaan en niet een BTO, zeker mooi en alles en customable maar gewoon te veel geouwehoer.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dus omdat ze je niet de moeite willen doen om eigen tijd en eigen geld te besteden om jou een schroefje te sturen en jij er verder ook niks aan wilt doen raadt je BTO dan maar af vanwege 'te veel geouwehoer'.Al met al zou ik nu voor een andere laptop gaan en niet een BTO, zeker mooi en alles en customable maar gewoon te veel geouwehoer.
Goed argument, wat een onderbouwing ook

Onbekende levertijd, variabel bij zelfde laptops(zie dit topic).Tijgert schreef op zondag 24 mei 2015 @ 00:10:
[...]
Dus omdat ze je niet de moeite willen doen om eigen tijd en eigen geld te besteden om jou een schroefje te sturen en jij er verder ook niks aan wilt doen raadt je BTO dan maar af vanwege 'te veel geouwehoer'.
Goed argument, wat een onderbouwing ook
Willekeurige spin-ups, door driver probleem met fan.
Accu vind ik persoonlijk wat kort meegaan, daarnaast is de verwachting ook onbetrouwbaar.
Wifi valt af en toe(eens in paar weken) helemaal weg, uit- en inschakelen wifi op laptop krijg ik daarna weer verbinding.
Bouwkwaliteit onder mate:
- Voelt niet sterk met draaien van scherm.
- Kraakt bij draaien van scherm.
- Losse schroefjes.
- Plek voor 1ste SSD/HDD is fragiel, in het midden geen weerstand je drukt de plek zo in, voelt niet helemaal lekker.
En nu mijn supportvraag waarbij ik duidelijk met foto's aangeef wat het probleem is en ik simpel om een schroefje vraag en ze willen hem dan retour krijgen

Terugsturen voor schroefjes vind ik ook wel belachelijk eigenlijk... Valt zeker ook niet onder garantie? Normaal zijn ze best schappelijk, maar als ze willen dat je hem terugstuurt vind ik ook dat ze ervoor moeten betalen.
Jouw teleurstelling dat BTO niet meteen in de houding springt omdat er iemand een schroefje kwijt is is wat overdreven, net als daarna de noodzaak om BTO dan maar in het geheel af te kraken. Nogal kinderachtig.True schreef op zondag 24 mei 2015 @ 00:32:
[...]
Onbekende levertijd, variabel bij zelfde laptops(zie dit topic).
Willekeurige spin-ups, door driver probleem met fan.
Accu vind ik persoonlijk wat kort meegaan, daarnaast is de verwachting ook onbetrouwbaar.
Wifi valt af en toe(eens in paar weken) helemaal weg, uit- en inschakelen wifi op laptop krijg ik daarna weer verbinding.
Bouwkwaliteit onder mate:
- Voelt niet sterk met draaien van scherm.
- Kraakt bij draaien van scherm.
- Losse schroefjes.
- Plek voor 1ste SSD/HDD is fragiel, in het midden geen weerstand je drukt de plek zo in, voelt niet helemaal lekker.
En nu mijn supportvraag waarbij ik duidelijk met foto's aangeef wat het probleem is en ik simpel om een schroefje vraag en ze willen hem dan retour krijgen
Je betoog tegen BTO specifiek ten spijt ga je volledig voorbij aan het feit dat BTO de laptops niet zelf maakt maar een reseller is van Clevo laptops en dat er tientallen winkels zijn die dezelfde laptops met dezelfde mogelijke 'mankemenenten' verkopen. Veel succes als je denkt dat die meteen krom gaan liggen voor een schroefje voor je.
Heb je wel eens gedacht dat BTO wellicht de laptop wil zien om te kijken waarom het schroefje los kwam? Of er wellicht meer schroefjes los zitten en te voorkomen dat je volgende week om nog een schroefje komt vragen? Dat ze gewoon zeker willen zijn dat er niks serieus mis is?
Vraag het gewoon opnieuw aan ze per mail of in dit topic, ga desnoods iets geks doen als zowaar de telefoon pakken en bellen en ga niet als een klein kind om je heen slaan en lopen bokken omdat ze na een enkele mail van je niet snel genoeg reageren.
Wellicht dat de BTO rep in dit topic wat licht kan schijnen.
Hier moet je me even helpen, want volgens mij is BTO inderdaad de reseller, natuurlijk, maar ze kopen zelf de barebones en zetten hier naar klant wens onderdelen in correct?Tijgert schreef op zondag 24 mei 2015 @ 11:57:
Jouw teleurstelling dat BTO niet meteen in de houding springt omdat er iemand een schroefje kwijt is is wat overdreven, net als daarna de noodzaak om BTO dan maar in het geheel af te kraken. Nogal kinderachtig.
Je betoog tegen BTO specifiek ten spijt ga je volledig voorbij aan het feit dat BTO de laptops niet zelf maakt maar een reseller is van Clevo laptops en dat er tientallen winkels zijn die dezelfde laptops met dezelfde mogelijke 'mankemenenten' verkopen. Veel succes als je denkt dat die meteen krom gaan liggen voor een schroefje voor je.
Dan zijn zij toch verantwoordelijk voor de afwerking van de laptop, en ook reparatie aan?
Ja hier heb ik over nagedacht, maar dan zou je dat toch ook gewoon vermelden in het mailtje? Nu voelt het als een standaard mailtje waarbij niet eens gekeken is naar mijn foto's. 0% denk aan de klant. Ook al doen ze hun uiterste best en alles zo snel mogelijk zal het toch zeker een week duren voordat ik de laptop terug heb. Ik heb mijn laptop specifiek zo laten bouwen voor school, die kan ik nu echt geen week missen en gezien de reacties in deze(dit?) thread zal ik niet vreemd moeten opkijken als het langer duurt dan een week.Tijgert schreef op zondag 24 mei 2015 @ 11:57:
Heb je wel eens gedacht dat BTO wellicht de laptop wil zien om te kijken waarom het schroefje los kwam? Of er wellicht meer schroefjes los zitten en te voorkomen dat je volgende week om nog een schroefje komt vragen? Dat ze gewoon zeker willen zijn dat er niks serieus mis is?
Vervelend te horen dat er iets mis is met de notebook, om te onderzoeken waar het probleem vandaan komt zal de notebook retour moeten komen naar ons repair center in IJsselstein.
Graag de notebook aanmelden via onze website www.bto.eu > helpdesk > hardware ondersteuning.
Na de aanmelding zullen wij een email sturen met verdere instructies.
Het is 2015, ik heb verwachtingen van bedrijven -en zeker eentje die zich weg zet als BETTER THAN OTHERS, dat je mij gelijk als klein kind weg zet vind ik dan enigszins dan wel weer komisch.Tijgert schreef op zondag 24 mei 2015 @ 11:57:
Vraag het gewoon opnieuw aan ze per mail of in dit topic, ga desnoods iets geks doen als zowaar de telefoon pakken en bellen en ga niet als een klein kind om je heen slaan en lopen bokken omdat ze na een enkele mail van je niet snel genoeg reageren.
Wellicht dat de BTO rep in dit topic wat licht kan schijnen.
Correct, dat staat hier ook niet ter discussie. Maar dat houdt ook in dat je dan consequent moet zijn en niet alleen BTO als bedrijf moet afkraken/afraden en insinueren dan maar andere resellers van Clevo laptops te prefereren. Je geeft hier af op de reseller als serviceverlener en niet op hun laptop als product terwijl BTO hier als zeer hulpvaardig te boek staat.Hier moet je me even helpen, want volgens mij is BTO inderdaad de reseller, natuurlijk, maar ze kopen zelf de barebones en zetten hier naar klant wens onderdelen in correct?
Dan zijn zij toch verantwoordelijk voor de afwerking van de laptop, en ook reparatie aan?
Als men stelt de laptop graag te ontvangen, juist om te zien waar het probleem vandaan komt (je eigen citaat), dan hebben ze dus duidelijk aangegeven wat de reden daarvan is -> om te zien waar het probleem vandaan komt. Als je nog een A4'tje vol met tekst en uitleg wilt hebben waarom en wat ze allemaal gaan doen dan ben je gewoon niet realistisch.Ja hier heb ik over nagedacht, maar dan zou je dat toch ook gewoon vermelden in het mailtje? Nu voelt het als een standaard mailtje waarbij niet eens gekeken is naar mijn foto's. 0% denk aan de klant. Ook al doen ze hun uiterste best en alles zo snel mogelijk zal het toch zeker een week duren voordat ik de laptop terug heb. Ik heb mijn laptop specifiek zo laten bouwen voor school, die kan ik nu echt geen week missen en gezien de reacties in deze(dit?) thread zal ik niet vreemd moeten opkijken als het langer duurt dan een week.
Als een standaard mailtje voldoende is om duidelijk te maken dat ze graag de laptop terug willen krijgen om te onderzoeken waarom zouden ze dan een hele mail opnieuw gaan fabriceren? Dat is bij de verste verte niet "0% denk aan de klant".
Hoe lang de laptop weg is weet je niet, ze zitten daar vast niet op hun handen op werk te wachten. Als je het dringend nodig hebt zou je dat kunnen aangeven of anders persoonlijk langsbrengen na een afspraak zodat je ter plekke geholpen kan worden. Heb je dat al geprobeerd? Ik denk van niet.
Helaas vind je het nodig om hier maar klachten van anderen te gebruiken als zijnde de standaard van BTO en ze daarop direct af te vinken, zonder enige eigen ervaring of ook maar iets zelf te proberen. Hier kan ik zelf geen respect of begrip voor opbrengen en dat is dus om je heen meppen als een vervelend kind dat aandacht wilt.
Het jaartal is hier geloof ik geen onderwerp en legt ook geen gewicht in de (bijzonder licht gevulde) schaal.Het is 2015, ik heb verwachtingen van bedrijven -en zeker eentje die zich weg zet als BETTER THAN OTHERS, dat je mij gelijk als klein kind weg zet vind ik dan enigszins dan wel weer komisch.
Gezien hier vaker gesproken wordt over de goede service van BTO en hoe en waarom men BTO prefereerd boven bijvoorbeeld XNotebooks en vaak genoeg zelfs de duurdere merken, lijkt mij die invulling van BTO best goed gekozen (al is dit natuurlijk een grappig toeval dat die afkorting daarvoor gebruikt kan worden).
Gezien jouw bovenstaande tekst kan ik ook niet anders dan concluderen dat je zelf nagenoeg niks geprobeerd of voorgesteld hebt, weinig over nagedacht hebt en enkel wilt afkatten met je minimale ervaring in dit onderwerp.
Ik bedoel; 1 mailtje waarin gezegd wordt dat ze de laptop graag willen onderzoeken en je gaat op deze manier bokken als ze niet snel genoeg reageren? Please... hier oogst je geen wil om te helpen mee, niet van mij tenminste en ik heb zat van die schroefjes voor je als je in de buurt van Amstelveen woont.
Maar nu naar de kern van de zaak, wat zijn het voor schroefjes en hoe kom ik eraan? Ik vind ze er niet standaard uitzien namelijk.
Klinkt heel raar. Maar de groothandel al geprobeerd?Verstekbakker schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:02:
Maar nu naar de kern van de zaak, wat zijn het voor schroefjes en hoe kom ik eraan? Ik vind ze er niet standaard uitzien namelijk.
Verder blijf ik sceptisch bij het merk na alles wat ik lees en zie bij mensen om me heen. Je betaald vaak iets minder dan andere merken, maar de downside zit hem dan vaak in afwerking. Persoonlijk betaal ik dan wat meer...Maar goed, bezit er zelf geen dus dit Is een mening gebaseerd op observatie
I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.
Ik vind de afwerking ook een stuk minder goed dan bijvoorbeeld de Dell Studio 17 die ik hiervoor had. En de luidsprekers zijn echt ruk. Maar ja.... ik kon wel hele nette hardware erin stoppen voor een redelijk bedrag.
Ze zijn standaard in de laptopperij. Het zijn overal exact dezelfde schroefjes; Lenovo, Dell, Clevo.Verstekbakker schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:02:
Of je ze ook bij je electronicaboer kan halen weet ik niet, maar elke keer als ik een stukke laptop vindt dan trek ik alle schroefjes er uit dus ik heb er gelukkig zat van alle soorten en maten.
De vorige generaties waren inderdaad niet zo mooi, oubollig zowaar (P170EM), maar de huidige P670SG is zowaar echt mooi en netjes afgewerkt. Ze leren het welweszz schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:01:
[...]
Klinkt heel raar. Maar de groothandel al geprobeerd?![]()
Verder blijf ik sceptisch bij het merk na alles wat ik lees en zie bij mensen om me heen. Je betaald vaak iets minder dan andere merken, maar de downside zit hem dan vaak in afwerking. Persoonlijk betaal ik dan wat meer...Maar goed, bezit er zelf geen dus dit Is een mening gebaseerd op observatie
Dell is idd meestal erg goed qua behuizing, maar dat was vroeger ook wel anders (C640, P8600). Ze liepen daar zeker voor maar de wet van de remmende voorsprong maakt dat het gat slinkt tot nagenoeg niks en als je dan voor hetzelfde geld veel leukere hardware kan krijgen dan is de keuze snel gemaakt lijkt me. Ik bedoel, je kijkt even naar de buitenkant voor de leuk en het trekt je aan, maar het is de binnenkant wat op de lange termijn belangrijk is en wat de waarde heeft want daar heb je het meest mee te maken en het meeste plezier van (goh, een laptop is bijna net een vrouwUniversal Creations schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:29:
Ik vind de afwerking ook een stuk minder goed dan bijvoorbeeld de Dell Studio 17 die ik hiervoor had. En de luidsprekers zijn echt ruk. Maar ja.... ik kon wel hele nette hardware erin stoppen voor een redelijk bedrag.
Ik heb een BTO 17cl37 (Clevo p170hm) uit juni 2011 en mijn ervaring is helemaal anders! Ik heb de laptop nu bijna 4 jaar dagelijks in gebruik voor plezier en werk en tot nu toe geen mankementen gehad.weszz schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:01:
[...]
Klinkt heel raar. Maar de groothandel al geprobeerd?![]()
Hopelijk blijft hetzelfde model in de verkoop zodat ik hierna dezelfde laptop met nieuwere specs kan kopen.
Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant
Als het goed is is er zojuist geantwoord, email was 2 werkdagen oudTrue schreef op zondag 24 mei 2015 @ 00:04:
[...]
Gevraagd of ze niet gewoon mij het juiste schroefje kunnen sturen, geen antwoord hierop gehad tot nu toe(3 dagen geleden die mail).
weszz schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:43:
^ dat is echt heel slecht. Of je hand is van schuurpapier. Of het Is echt heel heel oude Lak. Zou snel contact opnemen
Ja ik was zelf ook erg verbaasd, bij mijn vorige BTO laptops zit alle lak er nog keurig op en die heb ik zeker niet minder gebruikt dan deze, in tegendeel zelfs.Tijgert schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 15:21:
[...]
Ik zou wel even van me laten horen... Dat de slijtage sneller gaat is wel logisch, als er eennmaal een 'breach' is door de beschermende laag dan gaat het daarna eerder sneller dan langzamer.
Verder ben ik nog steeds heel tevreden met BTO, de producten zijn scherp geprijsd, veel keuze en ben tot nu toe ook goed geholpen door de klantenservice. Het probleem van de lak zit volgens mij ook meer in het type casing dat ze inkopen, en ik denk dat ze dan ook snel van deze casing zullen afstappen. (zelfde behuizing is bijvoorbeeld ook te koop via pcspecialist.co.uk)
Ik ga BTO zo maar eens even een mailtje sturen
Edit: Het viel mij zojuist op dat mijn BTO 14CL17 niet meer te krijgen is op bto.eu. Ben benieuwd wat de reden hiervan is, misschien toch meer klachten over de behuizing geweest?
Edit 2: zojuist reactie gehad van BTO, het valt onder gebruikersschade en kan niet kosteloos gerepareerd worden....
[ Voor 11% gewijzigd door moderato40 op 26-05-2015 17:33 ]
Prima opgelost zo naar mijn mening bedanktBTO_USER schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:27:
[...]
Als het goed is is er zojuist geantwoord, email was 2 werkdagen oudMocht je geen email gehad hebben, stuur de email nogmaals aub.

Overigens vanmiddag nog een V•BOOK aangeraden aan een medestudent -we doen ITSM, HBO- waar we laptop voor VM's nodig hebben.
Dan wil je minimaal, een goede processor, 8GB(uitbreidbaar) geheugen, 250GB SSD en 500GB+ HDD met een full HD scherm.
Dan kun je wel voor zo'n mooie pre-build Asus N551 gaan maar dan zit je wel met 2x4GB(aanname), caddy nog aan te schaffen en SSD nog aan te schaffen(gezien de prijzen zou je dit sowieso even goed bij BTO buiten beschouwing laten) en niet eens 5Ghz Wi-Fi.
Overigens voor de grap even mijn eigen U•BOOK weer samengesteld, maar blijkbaar zouden dezelfde specs nu 130€ duurder zijn?

Week geleden 17cl63 ontvangen . Wat een super monster. witcher 3 op ultra zonder probleem
MAAR.
Sinds begin ( zelfs op desktop zonder zware belasting ) op willekeurige momenten gaan de fans full power ... 3 lampjes knipperen ... Piepjes ... En schakeld in 20 seconde uit
Temperatuur perfect ( 40 idle 70 max in witcher 3 ) van alle 5 meetbare sensors ( MB / CPU / GPU / HD / SSD ). Fans lijken het goed te doen .... Windows compleet geupdate ... En alle software origineel
Ook in safemode ( dus geen driver issue ) in windows 7 gehad ... Ook in windows 8.1 na een paar uur .... Net nogmaals windows 8.1 erop. zonder updates ....zonder drivers ( alleen wifi en intel drivers ) wederom zelde issue terwijl ik gewoon in menu's aan het kijken was
Dus maar RMA gemaakt en hij gaat morgen weer terug
Ben benieuwd hoe ze dit gaan fixen. Het is random .... Heb 1 avond 6 uur witcher 3 gespeeld zonder probleem .... Volgende dag al ellende bij het opstarrten ... Dan weer paar uur goed ... Dan weer fans voluit en afsluiten. Hoe gaan ze dit reproduceren en testen. Nogmaals ben benieuwd.
Telfonisch wel netjes geholpen ... Maar ja ... Hij moet toch terug
Ooit mijn mac 3 maal naar icenter verzonden. Iedere keer data kwijt. 3 x kreeg ik te horen dat er nix aan de hand was ... Toen kwam ik er zelf achter dat de firware van de ssd moest worden geupdate. Mijn probleem kon je toen alleen testen door een week met mijn mac te spelen. Doen ze echt niet natuurlijk ( standaard testjes ... En test software ).
Dit is zo'n zelfde moeilijk geval ben ik bang ... Moeilijk te reproduceren probleem .... Random en zonder aanwijsbare fouten .... MAAR eerst zien natuurlijk ... Mischien liopt alles op rolletjes in is mijn angst niet terecht !
Tot nu toe gaat de afhandeling netjes en snel ... Dus top voor mij .... Nu nog ff mijn laptop fixen :-)
Ik hou julie op de hoogte van de ervaringen !
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Paar weken verder ( vakantie )
PRIMA opgelost ... Verzonden en 4 dagen later met nieuw moederbord weer terug.
PROBLEEM VERHOLPEN en loopt als een zonnetje !!!!!
MAAR.
Sinds begin ( zelfs op desktop zonder zware belasting ) op willekeurige momenten gaan de fans full power ... 3 lampjes knipperen ... Piepjes ... En schakeld in 20 seconde uit
Temperatuur perfect ( 40 idle 70 max in witcher 3 ) van alle 5 meetbare sensors ( MB / CPU / GPU / HD / SSD ). Fans lijken het goed te doen .... Windows compleet geupdate ... En alle software origineel
Ook in safemode ( dus geen driver issue ) in windows 7 gehad ... Ook in windows 8.1 na een paar uur .... Net nogmaals windows 8.1 erop. zonder updates ....zonder drivers ( alleen wifi en intel drivers ) wederom zelde issue terwijl ik gewoon in menu's aan het kijken was
Dus maar RMA gemaakt en hij gaat morgen weer terug
Ben benieuwd hoe ze dit gaan fixen. Het is random .... Heb 1 avond 6 uur witcher 3 gespeeld zonder probleem .... Volgende dag al ellende bij het opstarrten ... Dan weer paar uur goed ... Dan weer fans voluit en afsluiten. Hoe gaan ze dit reproduceren en testen. Nogmaals ben benieuwd.
Telfonisch wel netjes geholpen ... Maar ja ... Hij moet toch terug
Ooit mijn mac 3 maal naar icenter verzonden. Iedere keer data kwijt. 3 x kreeg ik te horen dat er nix aan de hand was ... Toen kwam ik er zelf achter dat de firware van de ssd moest worden geupdate. Mijn probleem kon je toen alleen testen door een week met mijn mac te spelen. Doen ze echt niet natuurlijk ( standaard testjes ... En test software ).
Dit is zo'n zelfde moeilijk geval ben ik bang ... Moeilijk te reproduceren probleem .... Random en zonder aanwijsbare fouten .... MAAR eerst zien natuurlijk ... Mischien liopt alles op rolletjes in is mijn angst niet terecht !
Tot nu toe gaat de afhandeling netjes en snel ... Dus top voor mij .... Nu nog ff mijn laptop fixen :-)
Ik hou julie op de hoogte van de ervaringen !
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Paar weken verder ( vakantie )
PRIMA opgelost ... Verzonden en 4 dagen later met nieuw moederbord weer terug.
PROBLEEM VERHOLPEN en loopt als een zonnetje !!!!!
[ Voor 16% gewijzigd door dgh op 29-06-2015 20:17 ]
Persoonlijk zou ik het wat meer chique vinden als je ook even terug kwam op je tirade.. maarja, dat ben ik dan.
Wat dat betreft vind ik het nog steeds niet super, ik zou garantie kwijt raken omdat ik het zelf zou oplossen?Tijgert schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:50:
[...]
Persoonlijk zou ik het wat meer chique vinden als je ook even terug kwam op je tirade.. maarja, dat ben ik dan.
Waar hebben we het over, je verkoopt laptops waar je de mogelijkheid hebt zelf wat in te schroeven, dan een schroefje aandraaien die er uitgevallen is omdat die nooit strak genoeg gezeten heeft? Doet mijn garantie op dat onderdeel vervallen?
De bouwkwaliteit van de Clevo is al met al nog steeds onder mate, maar ik ben wel tevreden met de oplossing die BTO me gegeven heeft, behalve dat ik dus mogelijk mijn garantie zou verliezen. Geloof overigens niet dat dat hard te maken is. Een leek zou immers niet eens doorhebben dat het schroefje zou missen bijvoorbeeld en er mee lopen tot er echt iets aan de hand is wat gemakkelijk te zien is.
Waar zou er überhaupt meer achter kunnen zitten, het feit dat er een schroefje loskomt?

Al met al is het in redelijke termijn opgelost, maar ik had het graag net nog iets sneller gezien.
[ Voor 4% gewijzigd door True op 29-05-2015 00:23 ]
Let op:
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.