Kapotte Radeon HD 6990M kaart van Alienware M17xR3

Pagina: 1
Acties:
  • 1.315 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allen,

Afgelopen zondag is mijn iets langer dan twee jaar oude Alienware M17xR3 grafische kaart waarschijnlijk overleden. Het betreft hier een ATI Radeon HD 6990M. Wat er eigenlijk gebeurd is dat bij het opstarten er een blauwscherm met zwarte lijnen tevoorschijn komt. Daarbij is het volgende geprobeerd om het op te lossen
(Laptop werkt wel in veilige modus)

- Herinstallatie laatste drives van de ATI Radeon HD 6990M, vanaf de DELL site
- Factory reset, via Alienrespawn software bijgeleverd in de laptop

Dit bovenstaande werkte helaas allebei niet. Waarna ik met DELL customer support aan de lijn ben gaan gehangen, en daarbij is via de Diagnostic tool in het Boot-menu door de software geconstateerd dat er iets mis is met het geheugen van de videokaart. Hun oplossing is het vervangen van de kaart wat, omdat het buiten de garantie valt, een erg dure actie is (670 euro, (480 euro voor de kaart de rest voor het erin inzetten)).

Ik ben toen naar een lokale laptopreparatie bedrijfje gegaan, en die hebben er ook even nagekeken. Hieruit kwam naar voren dat de kaart onderdeel los bestellen heel lastig is, en levertijden kent van 4-6 weken.

Bovenstaande is dus mijn laatste mogelijke actie, en niet heel wenselijk gezien de kosten. Mijn vraag aan jullie is dan ook:
- Heeft het zin om een Reflow actie op touw te zetten? (opnieuw bakken van de videokaart) gezien de garantietermijn voorbij is wellicht een optie.
- Zijn er alternatieve kaarten beschikbaar, die wel in te kopen zijn? (alternatief van de Nvidea was de GTX 580M, echter heel lastig hiervoor los in te kopen.)
- Zijn er nog alternatieven om te proberen, voordat ik de kaart opgeef (drivers / software acties)?

Ik baal natuurlijk als een stekker, maar hoop dat jullie wellicht nog een paar goeie tips hebben. Alvast bedankt voor de moeite.

Verder wellicht relevante specs:
Alienware M17xR3 : Base Stealth Black
N02W7V03 1 SR
Processor : Intel Core i7 Processor 2760QM (2.40Ghz, 6MB, 4C)
Display : 17.3in WideFHD (1920 x 1080) WLED LCD
Camera : Integrated 3.0 Mega Pixel HD Camera
Ship Accessory : Western European Docs
Resource DVD : Alienware M17xR3
Memory : 8192MB (2x4096) 1333MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 256GB Dell Mobility Solid State Drive
Optical Drive : Blu-Ray Disc (DVD+/-RW + BD-ROM) Drive including software
Power Cord : Euro 250V
Power Supply : Alienware 240W AC Adapter
Battery : Primary 9-cell 93W/HR LI-ION

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 18:25

auto660

1991 240 GL Brick

Als ik jou was zou ik het volgende doen:

1. Ga je 6990M reflowen, meerdere mensen hebben last gehad van een kapotte 6990M (zelfs een collega bij vaders op het werk) waarbij een reflow 9 van de 10 keer werkt zodat je in ieder geval uitstel van executie hebt voor 1 tot 3 maanden.

2. Ga naar www.techinferno.com en kijk daar even in het alienware gedeelte. Er is een grote kans dat er daar al een of andere gozer is die er een 7970M werkend voor heeft gekregen zonder al te veel poespas, deze kaart kost 420 dollar met shipping maar zonder importkosten, met een beetje geluk weet de douane niet dat hij zo duur is en anders kun je het 1 op 1 omrekenen. Dan kom je nog altijd goedkoper uit dan dat je een nieuwe 6990M moet kopen die dit probleem weer heeft en ook nog eens slomer is dan een 7970M.

3. Koop die 7970M!

Ik heb al wat rond gezocht en kwam op dit uit:
http://forum.notebookrevi...r3-illustrated-guide.html

De rest van je laptop is nog altijd up to date, op cpu gebied is er sinds die tijd weinig gebeurt en je hebt ook nog zat ram.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt Auto660!, Ik ga je advies opvolgen, klinkt een stuk beter dan de oplossing die ik nu heb. Ik laat nog wel even weten of het allemaal gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 17:39

two

Kun je je niet beroepen op het feit dat je product degelijk moet blijven werken? Je kan van een gamelaptop niet verwachten dat die na 2 jaar de GPU het begeeft.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hier heb je te maken met een gevalletje Verwachte Levensduur, die dus langer is dan 2 jaar en 1 dag. Probeer het op die manier eens bij Dell Nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 20:49
Je kan idd nog dell Nederland proberen over te halen door idd te beginnen over de verwachte levensduur (keuze voor alienware, vanwege kwaliteit etc.).
Dat heeft best wel kans van slagen.

Je kan ook een 7970M of 8970m (eigenlijk dezelfde kaart, maar de biossen zijn niet uitwisselbaar). Erin zetten, zijn meer dan genoeg mensen die dit hebben gedaan en er zijn ook guids voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Ik heb zelf een 8970M maar ik raad hem toch echt een 7970M aan, de community rond die kaart is veel groter en er zijn veel meer mods voor en ik schat daarom ook dat de kans groter is dat een 7970M werkt dan een 8970M. De 8970M is namelijk niet zo heel veel verkocht en daarom is er ook bijna niks voor gemaakt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eigenlijk verwacht dat omdat de 2 jaar voorbij zijn, mijn kans op slagen om het op de nederlandse garantie te gooien nihil is. Misschien is het ook de verwachting al van te voren (misschien wellicht iets te pessimistisch) dat het per definitie een erg lang traject gaat worden, waarbij ik zelfs wellicht een advocaat moet gaan inschakelen.

Het kan iedergeval geen kwaad om het op de redelijkheid te gooien van de verwachte levensduur. Het kan in iedergeval geen kwaad dat nog even te proberen, voordat ik dat hele circus inga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 20:49
@auto660
Oh, wat voor mods?
Heb zelf een 7970M in mijn Alienware M17x R4 zitten :)
(overklokken met MSI AB was echter bij mij geen succes :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Ja, gewoon mods :p Nee, met mods bedoel ik de compatibiliteit van de kaart in oudere systemen (dat er aangepaste biosen voor zijn gemaakt zodat ze in die oudere systemen werken) en dat er verder nog overclock biossen voor zijn uitgebracht. Voor de 8970M (die ik heb) was/is er helemaal niks en is het net alsof je een of andere sis intergrated graphics hebt qua support. Dus heb ik alles zelf moeten doen om hem te "kietelen" wat best wel tijdrovend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 17:39

two

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Inderdaad, en omdat dell vaak voet bij stuk houdt kan je (dus als ze naar meerdere keren vragen op verschillende momenten) proberen te dreigen om juridische stappen te ondernemen/tros radar in te schakelen. Dan kiezen ze vaak eieren voor hun geld. Bovendien werkt communicatie via hun facebookpagina veel effectiever.

Een toplaptop zoals een van alienware hoort niet binnen 2 jaar stuk te gaan. Ik vind zelf dat elektronica 3 jaar mee gaat. Daarna upgrade je toch vaak weer.

[ Voor 21% gewijzigd door Frozen op 15-03-2014 23:04 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal, korte update:
Heb de kaart gereflowed, en hij doet het weer (voorlopig). Iedergeval uitstel van executie, terwijl ik a) vervanging eis van dell, of b) een nieuwe kaart koop. Iedergeval allemaal bedankt voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 20:57:
Iedergeval uitstel van executie, terwijl ik a) vervanging eis van dell, of b) een nieuwe kaart koop. Iedergeval allemaal bedankt voor het advies
Vervanging van Dell kan je vergeten, je hebt zitten kloten met de kaart - en bewijs maar eens dat dat niet de oorzaak is van het probleem. (Vanaf Dell's standpunt gezien).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tjah, daar heb je wel een punt. Daarbij wel dat Dell zelf de kaart al opgegeven heeft, en dat ze de reparatiekosten al in beeld hebben gebracht (lees vervanging voor 670 euro). Daarnaast heb ik op papier van een reparateur dat de het probleem zich aan de kaart bevindt, voordat er nog aan `gekloot` is.

Maar jah, je weet toch al niet van te voren of je de vergoeding gaat krijgen, omdat het ¨consumenten garantie¨ verhaal al zeker niet waterdicht meer is na 2 jaar gebruik. Nu maar hopen dat deze actie voorlopig mijn laptop werkende houdt, waarbij zelf een vervangende kaart aanschaffen waarschijnlijk de uiteindelijke oplossing gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkafghanistan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-08 09:40
pachito zou je me kunnen mailen

marcelenlaura2@ziggo.nl

mvg marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nu ben ik benieuwd naar de reden van de kick..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:48
Hier een BTO laptop met een 6990m die regelmatig *plop* uitvalt. Zou dat ook de videokaart kunnen zijn ? En wat kan ik het beste met die BTO doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

mesa57 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 20:53:
Hier een BTO laptop met een 6990m die regelmatig *plop* uitvalt. Zou dat ook de videokaart kunnen zijn ? En wat kan ik het beste met die BTO doen ?
Das Clevo (BTO), high-end hardware - low end koeling, body, toetsenbord, trackpad, scherm en accu.

Uitblazen en/of garantie aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

D4NG3R schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 21:04:
[...]

Das Clevo (BTO), high-end hardware - low end koeling, body, toetsenbord, trackpad, scherm en accu.

Uitblazen en/of garantie aanvragen.
... :F ;w

(als je écht wilt weten hoe het zit moet je maar even langskomen en een tijdje met mijn BTO spelen, heb al veel te vaak moeten uittypen hoe het echt zit)

[ Voor 7% gewijzigd door auto660 op 24-06-2014 21:49 . Reden: die grammatica dinges ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

auto660 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 21:46:
[...]

... :F ;w

(als je écht wilt weten hoe het zit moet je maar even langskomen en een tijdje met mijn BTO spelen, heb al veel te vaak moeten uittypen hoe het echt zit)
offtopic:
Geen zin om hier nu een complete discussie te starten, maar ik heb zelf een 15" model gehad (2009) en een kameraad van mij heeft nu met spijt een 17" model. Ik weet waar ik het over heb jammergenoeg |:( . Gebruikerservaring van anderen versterken dit alleen maar. Het is leuk spul dat zeker, maar de koeling laat het gewoon erg snel weten. De rest is gewoon matig van kwaliteit, maar dat mag je ook verwachten voor zo'n prijsje ;) .

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 24-06-2014 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Twee kicks die niet door TS zijn gedaan... tijd voor het hangslot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.