Voor de mensen die overwegen een Clevo barebone te kopen bij deze mijn twee centjes na bijna drie jaar gebruik. Het betreft een BTO 17cl37 met een ATI 6970M 2gb, een 750gb 7200rpm hd en een intel 320 120gb ssd en een Intel i7 2720QM die ik juni 2011 heb gekocht via Notebooktotaal.
Ik kan wel zeggen dat de laptop zeer intensief is gebruikt: ik ben een fervent pc gamer, ik gebruik de laptop op mijn werk, voor de studie, thuis om films op te kijken, hij gaat altijd meer op vakantie, avondjes lannen bij vrienden thuis, enz.
De bottom line is: ja, ik zou weer een Clevo barebone nemen. Heel toevallig ga ik binnenkort als de belastingcentjes binnenkomen een nieuwe bestellen!
In de afgelopen jaren ben ik de volgende problemen tegengekomen:
- Oververhitting. Dit komt door stofopbouw op de radiatoren naast de fans. Gelukkig is de laptop zo gebouwd dat je deze onderdelen gemakkelijk kunt schoonmaken zonder het hele systeem uit elkaar te hoeven halen (kost +- 5 a 10 minuten). Ik moet dit iedere drie maanden doen om te voorkomen dat de fans teveel geluid gaan maken/dat de laptop uitvalt. Ik moet nog steeds eens onderzoeken of ik geen stoffilters bij de lucht intakes kan bevestigen...
- De fans zijn tijdens het gamen vrij lawaaiig, maar ik denk dat iedere gaming laptop in bepaalde mate last hiervan heeft. Gelukkig kun je als consument gemakkelijk bij de fans komen om de boel schoon te maken, dit in tegenstelling tot bijv. Alienware.
- Het 15 inch toetsenbord in een 17 inch laptop: onnodig. We zijn een paar jaar verder en de 17 inch Clevo's worden nog steeds met een 15 inch keyboard geleverd! Het is irritant dat bijvoorbeeld de 'Home' en 'End' knoppen alleen via de Fn toets kunnen worden aangeslagen.
- De gigantisch grote stroomadapter ben ik meer dan zat!!!!!!! Daar staat tegenover dat het ding volgens mij wel enorm degelijk is; hij is immers nooit stukgegaan! Dat was bij de twee Dell laptops die ik voor deze Clevo had wel anders.
- De laptop is vrij zwaar; als je hem iedere dag wilt meenemen doe je er goed aan een rugtas met laptopvak te kopen. Ik ben voor een Samsonite gegaan.
- Ik ben geen fan van de ingebouwde 5.1 speakers + woofertje. Als je de laptop op een tv aansluit of een koptelefoon wilt gebruiken moet je steeds schakelen tussen stereo en 5.1. Inmiddels worden de Clevo barebones volgens mij met een ander speaksysteem geleverd (hopelijk gewoon stereo?).
Voor de rest ben ik nog altijd helemaal tevreden. Ik heb veel waarde voor m'n geld gehad en ik heb goed kunnen gamen de afgelopen jaren. Een game als Battlefield 4 kan ik met AA aan en de meeste settings op high nog prima spelen. Daarnaast is geen enkel stukje hardware kapot gegaan, ondanks het feit dat ik het ding constant overal mee naartoe heb genomen. Tenslotte ben ik erg te spreken over de vlotte service van BTO, afgezien van het feit dat ik zelf erachter moest komen dat ik gemakkelijk bij de fans kon komen om ze schoon te maken. Voor een schoonmaakbeurt werd 25 euro gerekend; de eerste keer was het gratis.
[
Voor 4% gewijzigd door
Arrahant op 04-04-2014 12:13
]
Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant