Ik heb vandaag mijn nieuwe BTO 15CL54 ontvangen. Aangezien er weinig op internet te vinden is over deze notebook, zal ik een duit in het zakje doen en mijn ervaringen tot nu toe delen.
Ik heb de volgende configuratie gekozen:
CPU: i7 4700MQ
GPU: Geforce GT 750m
MEM: 16 GB @ 1600 mhz
HDD: 1TB 7200 rpm + Samsung Evo 120GB SSD
Ik was op zoek naar een laptop met een IPS scherm in de prijsklasse 1000-1500 euro waar ik HD / 4K beelden mee kan editen en color graden. Tot mijn verbazing zijn er eigenlijk maar een beperkt aantal opties. Bij BTO was de prijs goed en kon ik zelf bepalen wat er nou allemaal voor hardware in zou komen.
Op donderdagavond de laptop besteld, de dag erna (vrijdag) verzonden met DHL. Supersnel dus.
Verpakking enzo ook allemaal goed.
De laptop ziet er mooi uit, eenvoudig doch zakelijk. Wat we me wel direct opviel is dat het scherm eigenlijk kleiner is dan ik had verwacht. Dat komt door de 16:9 verhouding. Mijn oude laptop is 16:10 en hoewel die maar 5% meer schermoppervlakte heeft, lijkt hij een heel stuk groter. Dat komt vooral omdat je 'in de hoogte' wat mist.
Ik wen er wel aan.
Het IPS scherm is prima. Doet weinig onder voor mijn IPS stand-alone schermen van mijn PC zo op eerste blik.
De laptop is razendsnel. Ik heb al snel even mijn Premiere CS6 er op gezet en een testje gedaan om te kijken hoe de laptop het trekt, maar dat gaat allemaal prima. De GPU (GT 750m) is snel genoeg om de 'previews' te kunnen renderen en in realtime af te spelen op 1080p, zelfs met wat effecten erover heen. Het renderen + exporteren zelf gebeurt voornamelijk op de CPU en gaat zo op eerste oogopslag minstens net zo snel als mijn desktop i5 2500k.
Ook even de temperaturen in de gaten gehouden. Na een minuut of 3 exporteren zat de CPU op 75 graden C bij 90-100% gebruik. Daar leek de temperatuur te stagneren.
Niet slecht voor zo'n dunne laptop lijkt me. Die Haswells moeten dat toch wel afkunnen.
Ik heb er nog een 'cooling plate' bij besteld gisteren zodat die temperaturen niet nog veel hoger worden in de zomer dadelijk.
Ook is de laptop erg stil, tot dat de GPU wordt aangeslingerd. Dan maakt hij vrij veel lawaai. Geen probleem voor mij overigens, want dat gebeurt alleen als er 'gewerkt moet worden'.
Batterijduur leek me wel wat tegen te vallen. Na een uur of 1.5 - 2 is het wel gebeurd.
Wat wel echt belabberd is, zijn de ingebouwde speakers. Slechtste geluid wat ik ooit uit een laptop heb gehoord en ik verwacht heus geen wonderen van een laptop. Schel en blikkerig.
Wat me als laatste nog opviel is dat de behuizing van het scherm enorm dun is en gemaakt is van 'zacht' plastic. Als ik de 2 uiteinden van het scherm vastpak en een heeel klein beetje kracht zet, dan 'buigt' het scherm echt. Is dit normaal? Dit geeft me nu niet echt het vertrouwen dat dit heel lang goed zal gaan. Wellicht overdrijf ik, maar als je de laptop in je leven 1000 keer open en dicht doet dan is dit misschien toch wel van belang.
Mousepad en keyboard zijn neutraal. Niks bijzonders, maar voelen wel degelijk aan.
Nou, voorlopige conclusies over de 15cl54:
Positief:
+ IPS scherm is mooi
+ Ingebouwde hardware i.c.m. IPS nergens anders voor deze prijs in een laptop te krijgen
+ Razendsnel
+ Prijs / specs verhouding
Negatief:
- Dunne behuizing van het scherm, voelt fragiel aan
- Accuduur
- 16:9 beeldverhouding. 16:10 is toch echt beter
- Geluid van de speakers. Niet om aan te horen.
Al met al tot nu toe tevreden over de snelheid van BTO en de laptop zelf. Ik heb nu in principe een Macbook Pro van 15 inchh, maar dan zonder 16:10, een goedkopere behuizing en kutgeluid, maar wel voor de helft van de prijs...
Geen slechte deal dus dacht ik.
[
Voor 6% gewijzigd door
Stab op 18-03-2014 03:43
]