Zou je met jouw dmesg ergens kunnen posten? Als het goed is bevat het DMI informatie over de barebone waar jouw laptop op gebaseerd is.
Op mijn P.BOOK 17CL34 (eind 2010) werkten bijna alle Fn-keys out-of-the-box op de brightness keys na. Ondertussen werken die weer (
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/806032 https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=45452).
On-topic ervaring over mijn eerste laptop, de
BTO P.BOOK 17CL34 (gebaseerd op Clevo B7130).
Specs:
Scherm: 17.3" 1600x900 met non-glare folie
CPU: Intel i5-460M
GPU: nVidia GT425M
Storage: 60GB Vertex 2 SSD (na 5 maanden dood)
RAM: 4 GB (makkelijk te upgraden naar 8 GB)
Wireless: Intel Centrino Advanced-N 6200
OS: Windows 7 Starter was voorgeinstalleerd, direct vervangen door Kubuntu. Ondertussen draait Arch Linux.
Deze was in tweevoud besteld (een voor mij, een voor mijn broertje).
De hardware is degelijk en makkelijk open te maken. De originele OCZ Vertex 2 SSD was wel na 5 maanden dood, maar daarvoor heb ik een Intel 320 SSD gekregen die nog steeds prima werkt. De OCZ Vertex 2 van mijn broertje was na 10 maanden de weg kwijt (vervangen door een Kingston SSDNow V100 die nu nog steeds als backup schijf dient (upgraded vanwege capaciteit)).
De batterij is wel wat minder, in het begin ging deze iets van twee uur mee en na 11 maanden was deze al stuk (32% capaciteit over). Eigenlijk viel dat nog buiten de 6 maanden garantieperiode voor batterijen, maar N4ALL (BTO) was wel zo aardig om alsnog deze te vervangen (had meteen maar een upgrade gedaan naar een grotere capaciteit). Op het moment is die batterij weer 43% wat waarschijnlijk aan mijn gebruikspatroon ligt (grootste deel van de tijd op netstroom met accu erin).
Qua koeling heb ik ook niets te klagen, terwijl ik nu zit te typen is de i5-460M 42°C (de nVidia 425M is met bbswitch uitgeschakeld). Zelfs bij volledige belasting (software compilatie) blijft de temperatuur gemiddeld onder 70 graden (kritiek is 105°C!).
De behuizing lijkt misschien niet speciaal, maar het zit nog allemaal bij elkaar na drie jaar gebruik (als student). Wel is mijn scherm in juni 2013 eens stuk gegaan (toen ik deze uit mijn tas pakte zat er linksboven een zwarte vlek), deze was nog best makkelijk te vervangen door een scherm van eBay. In eerste instantie was ik niet zo blij met het toetsenbord omdat deze page up/down, home/end onder Fn+pijltjes had geplaatst, maar ondertussen ben ik daar aan gewend.
Het geluid via de speakers is volgens mij niet zo geweldig, maar ik ben niet zo'n audiofiel en kan er niet echt een oordeel aan geven.
Al met al ben ik zeer te spreken over de service, zelfs buiten de garantieperiode waren ze nog coulant.
Om maar eens af te sluiten met wat plus- en minpunten over de
BTO P-BOOK 17CL34:
+ Makkelijk open te maken, componenten makkelijk te vervangen (scherm, schijf, RAM, toetsenbord zijn allemaal eens vervangen/gereinigd

).
+ Werkt grotendeels out-of-the-box met Linux (behalve de Optimus GPU in het begin, opgelost met
Bumblebee en
bbswitch)
+ Bouwkwaliteit, na 3 jaar werkt alles nog steeds. Geen toetsen die eruit vallen (zoals bij een goedkope Toshiba bij dag één was gebeurd...), geen GPU die loslaat (HP laptop...), connectoren (USB, HDMI, eSATA, LAN) werken nog steeds evenals WLAN.
+ Touchpad reageert soepel (deze vertoont wel slijtagesporen na drie jaar gebruik, vandaar dat ik nu liever een muis of een Logitech T650 gebruik)
- BIOS is wat beperkt.
- OCZ Vertex 2 schijven waren na 5 en 11 maanden stuk.
- Rare locatie van Page up/page down, Home/end op het toetsenbord
[
Voor 5% gewijzigd door
.Peter. op 07-01-2014 11:28
. Reden: kleine correcties, info over toetsenbord/touchpad ]