N.a.v. mijn recente BTO aankoop, mijn ervaringen rond de aankoop :
komende van een desktop uit 2007 en zoekende naar een 'echte' desktop vervanger, begon ik in juli van dit jaar m'n zoektocht naar een laptop / laptopleverancier. Het moest een 17" worden met 2 SSD schijven, verder v.v. één van de snelste Intel processortjes en de laatste Nvidia GTX780. Ik stond 'open' voor elk merk (m.u.v. Acer) zodat vele laptopmerken de revue passeerden alvorens er uiteindelijk 2 overbleven : MSI en BTO. Qua specs en reviews sneuvelden in augustus en september alle merken totdat er uiteindelijk 2 overbleven : MSI en BTO. Een bezoekje aan BTO leverde aanvullende info over v.w.b. de 'looks' van de machine. MSI deed het tot het laatste toe vrij goed (was samengevat een honderd of 2 a 3 goedkoper dan een vergelijkbare BTO) maar had als minpunten dat je niet 'even' de telefoon kunt pakken voor ondersteuning. Verder 'scoorde' MSI wat minder v.w.b. het ontbreken van info m.b.t. de in de machine zittende SSD schijven. Er was info over het feit dát er SSD schijven inzaten, maar over merk en type was geen tierelier te vinden. Verder miste ik bij MSI info over het al dan niet even simpel de onderkant van het laptopje los kunnen schroeven voor het (toekomstige) broodnodige stofonderhoud. Daarover was op het www goede info te vinden m.b.t. de BTO's.
Was mijn speurtocht naar BTO info dan alleen maar 'hallelujah'? Nee, op het www waren ook best wel wat kritiekpuntjes over de notebooks van BTO (Clevo's) Zo was er de grootst gemene deler over het niet al te fijn ervaren van het touchpad en las ik steeds maar weer terugkerende ervaringen van users en reviewers over het lawaai van de fans bij belasting van het systeem. (Beide aandachtspunten door mij tot op heden niet 'herkend'.) Daarnaast vonden velen het ontwerp van de Clevo's maar 'saaI' en gespeend van toeters en bellen. Welnu, dat laatste sprak mij dus wel aan. Ik was niet op zoek naar een bling-bling machine.
Alles op een rijtje zettende en wijs geworden door ervaringen uit het verleden v.w.b. service en serviceduur, viel de keuze uiteindelijk toch op bij BTO IJsselstein.
Op 3 oktober middels hun website de bestelling geplaatst. (Xbook 17CL56). Bijna onmiddellijk antwoord ontvangen hoe de betaling diende te geschiedden en na keuze van mij voor telebankieren (waarop eveneens onmiddellijk bevestiging van BTO dat de betaling was ontvangen) volgde één dag later een mail met daarin de verwachte leveringsdatum : zijnde 11 oktober.
Het wachten was begonnen.......
Op woensdag 9 oktober een mailtje ontvangen dat de machine gereed stond. (Dat was dus 2 dagen eerder dan de verwachte leverdatum). Plusje dus!
Dezelfde dag nog om 16.50 uur de machine opgehaald. Eerste indrukken van de machine waren positief.
Na het avondeten onmiddellijk begonnen met de eigen software te installeren en de machine in orde te maken. 2e indruk die avond : wat een zalig snelle machine!
Donderdag 10 oktober in de ochtenduren de machine verder voorzien van persoonlijke software. Bij een nieuwe opstart wilde ik gelijk eens even het bios bekijken en toen ontdekte ik iets vreemds:
bij de harddisks werd slechts 1 disk vermeld en geen, zoals fysiek in de machine aanwezig zijnde, 2 SSD's.
Na wat heen en weer wandelen door het bios stond de 2e hdd er opeens weer wel en even later weer niet. Alarmbellen gingen dus rinkelen!
Diezelfde dag nog telefonisch contact gezocht met BTO. Ik kon gelijk even langskomen. Idd. constateerde men daar met mij dat de aanwezigheid van een 2e hdd in het bios een soort van knipperlichteffect vertoonde : wel / niet, wel / niet etc. etc. (Ik vergeet nog te vermelden dat in Windows gewoon 2 hdd's benaderbaar waren, dus het probleem zat kennelijk -hoe vreemd ook- alleen in het bios)
Daar het die donderdagmiddag de 10e oktober al aardig tegen vijven liep, de machine helaas achter moeten laten. Ik had 'm nog geen 24 uur in mijn bezit!!!
Maandag de 14e oktober kreeg ik een telefoontje van BTO. De machine was gereed. Probleem / oorzaak : moederbord / bios defect. Er stond een nieuwe barebone voor mij klaar. Overgezet in de nieuwe machine: het geheugen, de processor en de 2 SSD hdd's. Verder een nieuwe machine dus.
Conclusie? Een top service van BTO om amper anderhalve (werk)dag na achterlating van mijn splinternieuwe machine, het probleem opgelost te zien worden.
Ik hoop dat potentiële kopers met dit bericht hun voordeel kunnen doen.
Heb ik dan helemaal geen aandachtspunten voor BTO? Jawel.
Toen ik mijn splinternieuwe (2e) BTO dus in gebruik nam, ontdekte ik bij het kijken in Windows dat er maar 1 hdd zichtbaar was en géén 2. Het bios vermeldde nu wél keurig netjes 2 hdd's (zoals het hoort). Daar ik niet uit een ei gekropen ben en wist dat mijn hdd's uit de defecte barebone in de nieuwe waren geplaatst, ben ik dus naar schijfbeheer gegaan en ontdekte ik dat de 2e hdd nog niet was geïnitieerd / toegewezen. Nadat ik dit had gedaan (kostte nog geen 2 minuten) werd ook de 2e hdd keurig netjes door Windows 'opgepikt'. Nu was / ben ik geen leek, maar iemand die dat wel zou zijn geweest, zou zich waarschijnlijk de krampen zijn geschrokken : eerst geen 2e hdd in het bios en na reparatie (lees : vervanging machine) geen 2e hdd in Windows. Dát had de techneut m.i. even dus nog even moeten regelen voordat de nieuwe machine aan mij werd uitgeleverd. Waarschijnlijk 'glad' vergeten, maar toch........
2e puntje van aandacht is het niet verstrekken van info over de vingerafdruk software. Bij het in gebruik nemen van de machine en het aanklikken van het desbetreffende icoontje op het buroblad, verscheen een foutmelding: de software kon niet worden gestart. Ook na herinstallatie middels de meegeleverde driverdisk van BTO bleef dit probleem(pje) aanwezig.
Bij toeval ontdekte ik dat wanneer ik bij het opstarten van de machine koos voor het plaatsen van een vingerafdruk en deze ook daadwerkelijk werd ingesteld, ik na de opstart van Windows en het aanklikken van het burobladicoontje van deze software, géén foutmelding meer kreeg. De meegeleverde Engelstalig manual verstrekte hieomtrent geen info. Dit had Clevo / BTO wellicht beter kunnen regelen : informeer de klant dat de vingerafdruk software vanaf het buroblad een error oplevert, totdat er feitelijk een vingerprint is gemaakt bij de opstart. Daarna werkt de software. Je zal het maar even weten / moeten ontdekken.
Derde aandachtspuntje : de meegeleverde webcamsoftware wilde eveneens niet opstarten vanaf het buroblad. Ik ontdekte middels apparaatbeheer dat een heel ander 'merk' hardware webcam in mijn machine zat dan softwarematig geïnstalleerd was door BTO. Op de meegeleverde driverdisk stond overigens ook de juiste software. Toen ik de 'foute' had verwijderd en de juiste had geïnstalleerd, werkte ook de webcam naar behoren.
De machine heb ik nu 6 dagen in gebruik. Eindconclusie : een supersnelle machine en een uitstekende service van BTO : je zal een machine nog geen dag in huis hebben en 'm dan al weer achter moeten laten bij de dealer omdat er een fabrieksfout in zit............. Ik kan daarom BTO bij een ieder van harte aanbevelen!
Tip voor de Clevoboys in China

: als je weer eens een machine ontwerpt, zorg er dan voor dat één van de ondersteuningspootjes van de machine niet op de accu wordt gemonteerd. Als je, net zoals ik, de machine als desktopvervanger gebruikt en de accu dus min of meer permanent verwijdert, anders dan 1x per maand even opladen en weer ontladen tot 40%, dan 'staat' de machine voor 99% van de gebruiksduur op 'slechts' 3 pootjes en dat levert 10 % instabiliteit op. (10% betekent relatief gezien onmerkbaar (maar toch) tenzij je redelijk wat druk uitoefent op de kast linksvoor, dan merk je dat het pootje van de accu ontbreekt).