Ik zou zeker voor de BTO gaan. Als je het leuk vind om bijv nog es een spelletje te spelen dan is de gt650m nog redelijk. ik speel de nieuwste spellen op mijn bto met de zelfde GT650M videokaart en dat gaat prima niet op de hoogste settings natuurlijk maar altijd stukken beter dan de intel hd4000 die in de hp zit
. Verder krijg je bij notebooktotaal 3 jaar garantie. BTO is tenminste waar voor je geld!
Verwijderd
en na hoe lang gebeurd dat dan?
mijnes is een jaar oud en heeft nergens last van, maar ik gebruik hem ook niet altijd. voor thuis heb ik een normale muis. En als je bijv op google W150ER +mouse-, track- of touchpad intikt dan krijg je nou niet direct een waslijst met problemen. Dus volgens mij valt dat wel mee dan toch? Denk dat als je je laptop een beetje normaal behandelt het allerzins meevalt. Maar misschien kan BTO zelf hier wat over zeggen of hun veel kapotte touchpads ter reparatie krijgen aangeboden
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2013 12:35 ]
Verwijderd
Enkele maanden. Vrijwel alle clevo's die op V&A worden aangeboden hebben last van een versleten touchpad. Aan de mening van BTO hebben we natuurlijk niet veel, iets met WC eend. In het verleden is er meermaals beweerd dat alle touchpads van elke laptop slijt, volgens mij niet hoor..
Alhoewel niet zo slecht als die van een W87CU welke ik ooit gratis had gekregen... Het touchpad daarvan was finaal afgesleten en daardoor enorm stroef. En nog kom je bijna elke maand wel een recente laptop op V&A of marktplaats met een identiek ogend touchpad met slijtage issues. Je zou denken dat clevo na 3 jaar wel geconstateerd heeft dat het touchpad van erbarmelijke kwaliteit is. Lezen ze daar geen reviews ofzo?
Volgens google kampen er nul mensen met versleten touchpads van de E6520 die ik ook in het bezit heb. Het touchpad op mijn exemplaar is toch echt voor een deel afgesleten en reageert vaak slecht.Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 12:31:
En als je bijv op google W150ER +mouse-, track- of touchpad intikt dan krijg je nou niet direct een waslijst met problemen.
Alhoewel niet zo slecht als die van een W87CU welke ik ooit gratis had gekregen... Het touchpad daarvan was finaal afgesleten en daardoor enorm stroef. En nog kom je bijna elke maand wel een recente laptop op V&A of marktplaats met een identiek ogend touchpad met slijtage issues. Je zou denken dat clevo na 3 jaar wel geconstateerd heeft dat het touchpad van erbarmelijke kwaliteit is. Lezen ze daar geen reviews ofzo?
Laptop binnen en volledig naar wens geinstalleerd en alles ingesteld.
Wat een machtige machine. Vandaag wel even langs IJsselstein geweest. Een compabiliteits probleem tussen internetkaartje en router. Nieuw kaartje erin en nu draait het als een tierelier!
Leuk om die jongens meteen even te ontmoeten, serieus bedrijf en lopen ook wel even een paar mensen rond.
Kortweg even;
-degelijke behuizing
-toetsenbord ok (typt ietwat zwaar ivm vorige hp laptop)
-razendsnel in mijn beleving
-mooi scherm
Tsja wat moet je er meer over zeggen? Levensduur zullen we ervaren en ik werk er pas 2 dagen mee.
Vooralsnog erg tevreden!!
Ik zou BTO dus aanraden en dat ook al bij 2 mensen weer gedaan.
Groet en fijne Paas
Wat een machtige machine. Vandaag wel even langs IJsselstein geweest. Een compabiliteits probleem tussen internetkaartje en router. Nieuw kaartje erin en nu draait het als een tierelier!
Leuk om die jongens meteen even te ontmoeten, serieus bedrijf en lopen ook wel even een paar mensen rond.
Kortweg even;
-degelijke behuizing
-toetsenbord ok (typt ietwat zwaar ivm vorige hp laptop)
-razendsnel in mijn beleving
-mooi scherm
Tsja wat moet je er meer over zeggen? Levensduur zullen we ervaren en ik werk er pas 2 dagen mee.
Vooralsnog erg tevreden!!
Ik zou BTO dus aanraden en dat ook al bij 2 mensen weer gedaan.
Groet en fijne Paas
Verwijderd
Hallo,
Ik vroeg me af of er ook een ander model toetsenbord te krijgen is voor een 15cl45 BTO laptop. Ik krijg continue "commentaar"hier dat ik zo hard op de toetsen zit te rammen alleen valt dat best mee maar is dat standaard toetsenbord behoorlijk luidruchtig. Nou las ik ergens dat er nu toetsenborden wprden verkocht die al t windows 8 logo hebben en dat dezen ook beter zijn qua tikken etc. Is dit waar of niet? en zo ja hoe kom ik dan aan 1tje en wat zou me dat ongeveer gaan kosten dan?
Ik vroeg me af of er ook een ander model toetsenbord te krijgen is voor een 15cl45 BTO laptop. Ik krijg continue "commentaar"hier dat ik zo hard op de toetsen zit te rammen alleen valt dat best mee maar is dat standaard toetsenbord behoorlijk luidruchtig. Nou las ik ergens dat er nu toetsenborden wprden verkocht die al t windows 8 logo hebben en dat dezen ook beter zijn qua tikken etc. Is dit waar of niet? en zo ja hoe kom ik dan aan 1tje en wat zou me dat ongeveer gaan kosten dan?
Beste,
Na aardig wat reviews en dergelijke gelezen te hebben over verscheidene (instap) gaming laptops van BTO, Lenovo, Asus, Schenker en XNotebook, valt mij op dat er geen enkele tussenzit die voor mij een normale processor temperatuur weet vast te houden onder 100% load. Praktisch allemaal hebben ze last van terugklok verschijnselen en temperaturen van rond de 90C wanneer Furmark en Prime95 of soortgelijke programma's tegelijk gedraaid worden. Nu vind ik het heel belangrijk dat de hardware in mijn apparatuur goed gekoeld wordt. Is deze 90C standaard onder de CPU's van tegenwoordig normaal? Ik vind het namelijk niet geheel logisch dat een laptop zichzelf moet terugklokken om zichzelf niet op te blazen als je een spelletje teveel speelt.
Misschien een vraag van iemand die de desktop te gewend is waar 70C al veel is
Alvast bedankt!
*EDIT: Oh, en reden dat ik het hier plaats is omdat ik geïnteresseerd ben in een BTO notebook
Na aardig wat reviews en dergelijke gelezen te hebben over verscheidene (instap) gaming laptops van BTO, Lenovo, Asus, Schenker en XNotebook, valt mij op dat er geen enkele tussenzit die voor mij een normale processor temperatuur weet vast te houden onder 100% load. Praktisch allemaal hebben ze last van terugklok verschijnselen en temperaturen van rond de 90C wanneer Furmark en Prime95 of soortgelijke programma's tegelijk gedraaid worden. Nu vind ik het heel belangrijk dat de hardware in mijn apparatuur goed gekoeld wordt. Is deze 90C standaard onder de CPU's van tegenwoordig normaal? Ik vind het namelijk niet geheel logisch dat een laptop zichzelf moet terugklokken om zichzelf niet op te blazen als je een spelletje teveel speelt.
Alvast bedankt!
*EDIT: Oh, en reden dat ik het hier plaats is omdat ik geïnteresseerd ben in een BTO notebook
[ Voor 5% gewijzigd door Stamper op 05-04-2013 00:40 ]
Verwijderd
Er zijn inderdaad niet veel notebooks die echt koel blijven onder load. Dat komt omdat 95° een perfect acceptabele temperatuur is. Dat er terug wordt geklokt onder prim95 en furmark vind ik eigenlijk niet acceptabel, maar komt nu eenmaal vaak voor.
Er zijn echter wel laptops die onder reallistische situaties niet tergklokken. Waaronder geen enkele notebook van clevo in jouw segment. Die zijn zo gemaakt dat ze al terugklokken als je er alleen maar een extern scherm aan hangt of een applicatie start die gebruik maakt van de GPU. En dan nog ontstaan er temperatuur problemen. De W150ER wordt warmer en klokt harder terug dan bijvoorbeeld de inspiron reeks, Y500 of sony S15. Ondanks de default veel lager geklokte CPU en het feit dat-ie 8-10db meer herrie maakt dan 3 van de de 4 genoemde laptops die het wel goed doen (en de 4e weegt letterlijk een kilo minder en is half zo dik)
....Daarnaast hoort aankoopadvies in Laptop Aankoopadvies.
Er zijn echter wel laptops die onder reallistische situaties niet tergklokken. Waaronder geen enkele notebook van clevo in jouw segment. Die zijn zo gemaakt dat ze al terugklokken als je er alleen maar een extern scherm aan hangt of een applicatie start die gebruik maakt van de GPU. En dan nog ontstaan er temperatuur problemen. De W150ER wordt warmer en klokt harder terug dan bijvoorbeeld de inspiron reeks, Y500 of sony S15. Ondanks de default veel lager geklokte CPU en het feit dat-ie 8-10db meer herrie maakt dan 3 van de de 4 genoemde laptops die het wel goed doen (en de 4e weegt letterlijk een kilo minder en is half zo dik)

....Daarnaast hoort aankoopadvies in Laptop Aankoopadvies.
Verwijderd
Tja, als iedereen een 90 graden laptop heeft dan is dat de norm toch?djaan15 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 00:38:
Beste,
Alvast bedankt!
Maar CPU's en GPU's kunnen aardig warm worden in laptops, zeker de quadcores in een dunne behuizing.
Hoe dan ook, maak je geen zorgen ik belast mijn 17CL48 dagelijks vrij zwaar en heb nooit problemen gehad of terugclocking. (jammer dan ook dat iemand dat weer moet beweren)
Maar in iedere cpu zit op een gegeven moment een termische beveiliging, Net zoals je GPU.
Ik weet nog wel dat in de tijd van de P4 versus de AMD Athlon er een filmpje van Toms Hardware was waar ze het verschil lieten zien.
De Intel CPU clockte direct down na het er vanaf halen van de koeler en sloot af.
De AMD gaf binnen paar sec een BSOD, ging roken en paar seconden later klapte de core van de base af
Toch handig
@Darkstone
Jammer maar je slaat de plank mis. het externe scherm wordt aangestuurd door de IGP van Intel dus je belast de GPU helemaal niet. Verder zet hij turbo mode (wat dus helemaal niet terugclocken is!) niet uit.ie zijn zo gemaakt dat ze al terugklokken als je er alleen maar een extern scherm aan hangt of een applicatie start die gebruik maakt van de GPU. En dan nog ontstaan er temperatuur problemen.
Ik spreek nu over mijn eigen ervaring met de 17CL48.
Maar ben verder niet geintresseerd in de zoveelste ja/nee dus take it from me of niet. Maar wel de correctie plaatsen.
Het is weer duidelijk. Wel met je eens dat 95 graden niet te gek is alhoewel mijn laptopje gelukkig zelden in die range komt. Mijn oude Dell kon na flink stampen overigens wel eens wat warmer worden, nadeel van gedeelde GPU en CPU koeling. Maar dat zie je nogsteeds bij veel notebooks (anders krijg je zon dik systeem)
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2013 14:40 ]
Verwijderd
Externe schermen worden in 95% van de gevallen (althans via HDMI) aangestuurd met de dedicated kaart.
Beledigen, noemen wij dat..
Verder, ivy bridge en GT 650m in 2011??
Valt best mee. Ik krijg mijn latitude met geen mogelijkheid aan het throttelen, zelfs al sluit in alle ventilatiegaten zo goed mogelijk af en klok ik mijn GPU maximaal over.Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 14:17:
Toch handigMaar iedere laptop kan te warm worden, zet je laptop maar eens in je bed op het deken. Al heb je een Core i3, dan nog krijg je hem te warm.
Verwijderd
95% van de gevallen is niet 100% en je doet het voor alsof dat wel zo is.Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 14:29:
Externe schermen worden in 95% van de gevallen (althans via HDMI) aangestuurd met de dedicated kaart.
[...]
Valt best mee. Ik krijg mijn latitude met geen mogelijkheid aan het throttelen, zelfs al sluit in alle ventilatiegaten zo goed mogelijk af en klok ik mijn GPU maximaal over.
Dus een correctie, dat is alles. Komt geen belediging bij kijken.
En ja ik krijg mijn laptop ook niet snel aan downclocken maar als ik alle koelingsgaten block (ook je I3) zal hij ooit toch eens te warm worden. Tenzij je een Sony Vaio X505 met Pentium-M hebt die via de behuizing gekoeld kon worden (dus geen externe vents heeft)
Maar laten we het SVP over BTO's hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2013 14:36 ]
Verwijderd
Daarbij moet ik nog vermelden dat de enige notebooks binnen die '5%', notebooks met hardwarematige switchable graphics zijn. Laptops met softwarematige switchable graphics en een HDMI port op de intel ken ik niet. Ik verwacht ook niet dat die bestaan. (Al zou ik het persoonlijk erg praktisch vinden. Met optimus kan je je scherm niet meer in duplicate-modus uitbreiden terwijl dat juist de modus is die ik altijd wil gebruiken).
Ik denk dat men hier vaker de plank mis slaat t.a.v. throttlen dan men realiseert.
In eerdere discussies met meneer Darkstone (die maar al te graag op de Clevo bashing bandwagon springt) werd al eens door hem ruim beargumenteerd hoe slecht het wel niet was dat sommige laptops op temperatuur throttlen, dus blijkbaar een heeeeele slechte koeling moeten hebben dan, en hoe zijn geliefde Alienware dat nooooit deed.
Maar er wordt niet gethrottled op temperatuur.
Er wordt gethrottled op stroomverbruik -> opgenomen vermogen.
Kijk, de laptop i7's zijn allemaal 45W chips (of minder voor de goedkopere modellen of low voltage modellen, maar ik praat nu over de mijne, de 3720QM). Zodra je meer dan 45W verstookt throttled hij terug na een x tijd. Die x kan je instellen, maar staat al op een standaard waarde van een aantal seconden (bij mij 28, ik weet niet of dit een intel standaard is of een Clevo).
Zodra je gaat benchen, primen, of wat dan ook waarbij (bijna) alle cores gebruikt worden (ook HT cores) gaat het opgenomen vermogen heel snel over de 45W heen. Enkele (bij mij 28) seconden later throttled hij terug tot hij aan exact 45W zit aan opgenomen vermogen (bij mij op een multiplier van ongeveer 33 of 34, hij schakelt heen en weer om op gemiddeld zo dicht mogelijk bij 45W te blijven).
Hij trekt zich dus helemaal niks van de temperatuur aan want die dingen mogen best heet worden, tot wel 105 graden alvorens de processor zegt dat het wel welletjes is.
Je kan dit zelf heel goed zien in het programma Throttlestop. Dat laat exact zien wat het opgenomen vermogen en de belasting is en hoe hij terug klokt als het opgenomen vermogen te lang boven de 45W blijft.
Is dit een harde limiet? / Trek je niet zomaar conclusies? Nee.
Je kan met datzelfde throttlestop de Power Limit aanpassen (TPL knop).
Wanneer ik hem op dezelfde 65W zet als zijn desktop broertje dan blijft hij vrolijk met alle 8 de (logische) cores stampen op 3,6GHz en throttled nooit terug.
Is dit slim?
Nee, hij is hier niet voor bedoeld en het kost je je garantie lijkt me, maar hij kan het wel. Het is in feite gewoon een soort overklokken. Hij wordt natuurlijk wel warmer dus het belang van goede koeling is groter en dat varieert van latop tot laptop en natuurlijk de omgeving.
Het kan dus zijn dat bijvoorbeeld Alienware/Dell dat standaard allemaal maar lekker uit zet en de gebruiker lekker zijn gang laat gaan, juist om klachten over throttlen te voorkomen. Maar daarmee lopen ze wel uit spec.
En Clevo? Die zijn dan mogelijk conservatief, die doen het zoals het moet, zoals intel het bedoeld heeft, zoals het veilig is. In mijn ogen is dat nooit fout (en gelukkig ook geen harde limiet
), maar blijkbaar klagen mensen wel eens over deze begrenser omdat ze niet begrijpen waarom dat gebeurt.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en we die koeling wel goed/niet goed en throttle onzin eens achter ons kunnen laten.
In eerdere discussies met meneer Darkstone (die maar al te graag op de Clevo bashing bandwagon springt) werd al eens door hem ruim beargumenteerd hoe slecht het wel niet was dat sommige laptops op temperatuur throttlen, dus blijkbaar een heeeeele slechte koeling moeten hebben dan, en hoe zijn geliefde Alienware dat nooooit deed.
Maar er wordt niet gethrottled op temperatuur.
Er wordt gethrottled op stroomverbruik -> opgenomen vermogen.
Kijk, de laptop i7's zijn allemaal 45W chips (of minder voor de goedkopere modellen of low voltage modellen, maar ik praat nu over de mijne, de 3720QM). Zodra je meer dan 45W verstookt throttled hij terug na een x tijd. Die x kan je instellen, maar staat al op een standaard waarde van een aantal seconden (bij mij 28, ik weet niet of dit een intel standaard is of een Clevo).
Zodra je gaat benchen, primen, of wat dan ook waarbij (bijna) alle cores gebruikt worden (ook HT cores) gaat het opgenomen vermogen heel snel over de 45W heen. Enkele (bij mij 28) seconden later throttled hij terug tot hij aan exact 45W zit aan opgenomen vermogen (bij mij op een multiplier van ongeveer 33 of 34, hij schakelt heen en weer om op gemiddeld zo dicht mogelijk bij 45W te blijven).
Hij trekt zich dus helemaal niks van de temperatuur aan want die dingen mogen best heet worden, tot wel 105 graden alvorens de processor zegt dat het wel welletjes is.
Je kan dit zelf heel goed zien in het programma Throttlestop. Dat laat exact zien wat het opgenomen vermogen en de belasting is en hoe hij terug klokt als het opgenomen vermogen te lang boven de 45W blijft.
Is dit een harde limiet? / Trek je niet zomaar conclusies? Nee.
Je kan met datzelfde throttlestop de Power Limit aanpassen (TPL knop).
Wanneer ik hem op dezelfde 65W zet als zijn desktop broertje dan blijft hij vrolijk met alle 8 de (logische) cores stampen op 3,6GHz en throttled nooit terug.
Is dit slim?
Nee, hij is hier niet voor bedoeld en het kost je je garantie lijkt me, maar hij kan het wel. Het is in feite gewoon een soort overklokken. Hij wordt natuurlijk wel warmer dus het belang van goede koeling is groter en dat varieert van latop tot laptop en natuurlijk de omgeving.
Het kan dus zijn dat bijvoorbeeld Alienware/Dell dat standaard allemaal maar lekker uit zet en de gebruiker lekker zijn gang laat gaan, juist om klachten over throttlen te voorkomen. Maar daarmee lopen ze wel uit spec.
En Clevo? Die zijn dan mogelijk conservatief, die doen het zoals het moet, zoals intel het bedoeld heeft, zoals het veilig is. In mijn ogen is dat nooit fout (en gelukkig ook geen harde limiet
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en we die koeling wel goed/niet goed en throttle onzin eens achter ons kunnen laten.
[ Voor 0% gewijzigd door Tijgert op 05-04-2013 21:02 . Reden: Allergie voor zpelvauten ]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Verwijderd
Zelfs een blog over geschreven:
Blog van Darkstone: TDP: verklaard
Bij notebookcheck staat het zelfs op het screenshot:

35.99w, onder de 45w, dus throtteling.
Intel heeft het bedoeld dat de TDP een long-time limiet is en dat de stock clocks de absolute minimumclocks zijn waarop je wil draaien onder load. turbo is er puur voor de thermal headroom. Wat doet clevo, de turbo headroom niet in de laptop inbouwen en het ding standaard laten draaien op de stock clocks, en vervolgens nog terugklokken onder die lagere clocks...Tijgert schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 21:00:
En Clevo? Die zijn dan mogelijk conservatief, die doen het zoals het moet, zoals intel het bedoeld heeft, zoals het veilig is. In mijn ogen is dat nooit fout (en gelukkig ook geen harde limiet), maar blijkbaar klagen mensen wel eens over deze begrenser omdat ze niet begrijpen waarom dat gebeurt.
Minder stroomverbruik onder load dan het TDP -> onvoldoende koeling. Onder de stock clocks -> zwaar mislukte koeling. Je betaalt voor een processor die op snelheid X loopt en tijdelijk op X + Y kan draaien. Waar X de stock clocks en Y de extra bins van turbo.
Verwijderd
Ok Ok, hoe heb je die testen gedaan dan? ik heb net even de heaven benchmark op 1920x1080 gedaan met tesselation enabled en op de ultra setting + prime95 tegelijk laten lopen en dan kom ik nog steeds niet boven die 45 watt uit dus klokt mijn cpu ook niet echt terug blijft hangen rond 2900-3100 MHZ temp van de gpu was maximaal 72 graden en dat was met een core clock van 1100 en een memoryclock van 2750MHZ. maximale cpu temp van rond de 90 ( 85-91) GPU = GT650M, CPU = 3610QM
Verwijderd
Prime95 25.11. Zoals je aan het einde van mijn blog kunt lezen levert de nieuwse variant van prime95 (27.8??) een stuk meer hitte op.
Je bencht bovendien op de IGP. De GT 650m heeft geen core clock van 1100, maar ergens tussen de 735 + 25% en 850 + 15%. Zodra je de nvidia GPU start komt de kloksnelheid van de CPU bij een W150ER niet meer boven de stock clocks uit.
Je bencht bovendien op de IGP. De GT 650m heeft geen core clock van 1100, maar ergens tussen de 735 + 25% en 850 + 15%. Zodra je de nvidia GPU start komt de kloksnelheid van de CPU bij een W150ER niet meer boven de stock clocks uit.
Verwijderd
hehe nee hoor bench niet op de intel gpu
ik gebruikte voor deze testen een andere bios die de nvidia GPU kan overclocken tot +405 MHZ en +1000 op de memoryclock
en ik gebruikte prime95 versie: 27.9 en heaven benchmark 4 + throttlestop 5
zie ook mijn 3dmark11 resultaat:
http://www.3dmark.com/3dm11/6282304
maar die is niet echt realistisch misschien omdat ik een spel echt niet met die settings kan spelen
maar t kan dus wel
heb hier ff een screenshot gemaakt zodat je kan zien dat ik mn gt650m gebruik:
http://img585.imageshack.us/img585/1513/tesje06042013.jpg
en ik gebruikte prime95 versie: 27.9 en heaven benchmark 4 + throttlestop 5
zie ook mijn 3dmark11 resultaat:
http://www.3dmark.com/3dm11/6282304
maar die is niet echt realistisch misschien omdat ik een spel echt niet met die settings kan spelen
heb hier ff een screenshot gemaakt zodat je kan zien dat ik mn gt650m gebruik:
http://img585.imageshack.us/img585/1513/tesje06042013.jpg
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2013 13:52 ]
Verwijderd
Beetje vreemd. Notebookcheck meet onder BF3 al hogere temperaturen dan jij, misschien is unigine heaven gewoon een te lichte benchmark?
Andere reviews van notebookcheck laten eenzelfde beeld zien:
http://www.notebookcheck....nes-Notebook.84092.0.html ( GT 645m, throtteling tot 1.2Ghz )
http://www.notebookcheck....nes-Notebook.80018.0.html ( GTX 660m, wederom throtteling tot 1.2Ghz ).
http://www.notebookcheck....nes-Notebook.84092.0.html ( GT 645m, throtteling tot 1.2Ghz )
http://www.notebookcheck....nes-Notebook.80018.0.html ( GTX 660m, wederom throtteling tot 1.2Ghz ).
Verwijderd
dat is idd misschien zo met de standaard clevo bios maar zoals ik al zei ik heb een andere bios gebruikt voor deze test en ik heb mijn bodemplaat ook wat aangepast dmv wat extra gaten langs de koelpijp en wat meer bij de fan intake. Verder heb ik mn laptop op een notepal U3 staan waar ik 3 extra fans voor heb besteld dus die heeft er nu 6 en ik heb de koelpasta ook vervangen door wat betere. vandaar de lagere temperaturen. Ik denk dat de heaven benchmark juist wel de goeie is omdat furmark de GPU laat throttlen en heaven niet
Verwijderd
Dus omdat hij met unigine niet terugklokt het hevig gemodificeerde koeling en een cooling stand, en bij furmark wel, is unigine heaven 'juist wel de goede' benchmark?

Verwijderd
haha nee zo bedoel ik dat toch niet hehehe. maakt niet uit met welke koeling oid je dat doet . furmark throttelt bijna elke gpu terug volgens mij.is meer iets in dat programma zelf. maar dat was ook niet de discussie toch? t ging er om dat de 3610 zo ver terug klokte als de nvidia gpu werd gebruikt
Ik ben in het bezit van de Clevo W350ETQ (XNB variant) en heb tijdens het gamen de cpu nog nooit terug zien klokken. Kan best zo zijn dat dat wel gebeurt wanneer Prime en Furmark simultaan actief zijn, maar wanneer belast je de laptop dusdanig in de praktijk?Verwijderd schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 16:54:
Beetje vreemd. Notebookcheck meet onder BF3 al hogere temperaturen dan jij, misschien is unigine heaven gewoon een te lichte benchmark?
Het klopt dat de Turbo functie wordt uitgeschakeld wanneer de GTX aan het werk gaat.Hier kun je natuurlijk van alles over vinden, maar heb ondertussen wel gemerkt dat op 1080P bij games de GTX660M de beperkende factor is en niet de i7-3630QM @2.4Ghz. Dan zit de GPU namelijk in de meeste gevallen al aan 100% load en zal de turbo niks toevoegen aan je framerate. Wanneer ik met Throttlestop de cpu op 2.8Ghz laat draaien ligt de temperatuur rond de 84-88c, GTX660M max 76c (+135Mhz / +200Mhz).
Al eerder over uitgelaten, Millert in "[Ervaringen] BTO notebook / laptops".
Ik ben nog steeds uitermate te spreken over deze XNB Vulcan / BTO 15CL48 / Clevo W350ETQ.
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Verwijderd
Dat zou ik niet te hard roepen. Als ik bijvoorbeeld de inspiron 17R SE (i7, GT 650m) vergelijk met de W150ER met dezelfde hardware.
Starcraft: 41 fps ultra vs 35.4 fps ultra, in het voordeel van de inspiron
skyrim: op high geen verschil op ultra licht (10%) voordeel voor de clevo
diablo: 158/105/85/49 fps voor de inspiron, 157/95/63/44 fps voor de clevo
dirt showdown: 91/67/47/19 fps voor de inspiron, 64/49/40/15.5 fps voor de clevo.
Ik gok, alhoewel lastig exact te onderbouwen vanwege het ontbreken van benchmarks waarbij identieke drivers worden gebruikt, dat een ander-merk laptop gemiddeld 10% sneller is in games dan een clevo met identieke configuratie. Om die reden zeg ik altijd dat je met een i7 en GT 650m non-clevo even goed kan gamen als met een i7, GTX 660m in een clevo. Natuurlijk bestaan er uitschieters naar beide kanten ( for instance, Guild wars 2 leunt relatief zwaar op de CPU, met praktisch geen verschil in framerate op medium tussen GTX 660m en HD 7970m ).
Voor wie hier wijzer van wordt: de clevo gebruikt ForceWare 295.93 volgens notebookcheck, de inspiron nvlddmkm 8.17.12.9637, whatever that means. Als je allergisch bent voor dell vergelijkingen zou je ook de samsung met dezelfde hardware kunnen vergelijken, die laat vergelijkbare (~10% gemiddeld) winst zien tov W150ER met ForceWare 295.55: in dirt 35-28% sneller, anno 2070 10% sneller, in de overige 3 games geen of verwaarloosbaar verschil.
Edit: kleine correctie, de samsung is geen goede vergelijking, waar er een andere GPU (GDDR3) wordt gebruikt. Notebookcheck heeft alleen reviews van GT 650m-GDDR5 van dell en clevo.
Starcraft: 41 fps ultra vs 35.4 fps ultra, in het voordeel van de inspiron
skyrim: op high geen verschil op ultra licht (10%) voordeel voor de clevo
diablo: 158/105/85/49 fps voor de inspiron, 157/95/63/44 fps voor de clevo
dirt showdown: 91/67/47/19 fps voor de inspiron, 64/49/40/15.5 fps voor de clevo.
Ik gok, alhoewel lastig exact te onderbouwen vanwege het ontbreken van benchmarks waarbij identieke drivers worden gebruikt, dat een ander-merk laptop gemiddeld 10% sneller is in games dan een clevo met identieke configuratie. Om die reden zeg ik altijd dat je met een i7 en GT 650m non-clevo even goed kan gamen als met een i7, GTX 660m in een clevo. Natuurlijk bestaan er uitschieters naar beide kanten ( for instance, Guild wars 2 leunt relatief zwaar op de CPU, met praktisch geen verschil in framerate op medium tussen GTX 660m en HD 7970m ).
Voor wie hier wijzer van wordt: de clevo gebruikt ForceWare 295.93 volgens notebookcheck, de inspiron nvlddmkm 8.17.12.9637, whatever that means. Als je allergisch bent voor dell vergelijkingen zou je ook de samsung met dezelfde hardware kunnen vergelijken, die laat vergelijkbare (~10% gemiddeld) winst zien tov W150ER met ForceWare 295.55: in dirt 35-28% sneller, anno 2070 10% sneller, in de overige 3 games geen of verwaarloosbaar verschil.
Edit: kleine correctie, de samsung is geen goede vergelijking, waar er een andere GPU (GDDR3) wordt gebruikt. Notebookcheck heeft alleen reviews van GT 650m-GDDR5 van dell en clevo.
Nee. Maar het terugklokken is wel een ernstige indicatie dat de koeling nul headroom heeft. Stof is een serieuze plaag voor laptops, en in dat opzicht raad ik liever iets aan wat onder prime95 en furmark netjes op de maximale turbo clocks blijkt draaien dan terugklokt naar 1.2Ghz. Het feit dat er wordt teruggeklokt onafhankelijk van de temperatuur, is nog erger.Millert schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 21:05:
Ik ben in het bezit van de Clevo W350ETQ (XNB variant) en heb tijdens het gamen de cpu nog nooit terug zien klokken. Kan best zo zijn dat dat wel gebeurt wanneer Prime en Furmark simultaan actief zijn, maar wanneer belast je de laptop dusdanig in de praktijk?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2013 22:34 ]
Eén voordeel is wel dat bij verschillende Clevo modellen de koeling gemakkelijk toegankelijk is om de boel stof vrij te maken. Daarnaast heb je meer speelruimte wat de specificaties betreft dan modellen van de andere merken, je kan ze immers naar wens samenstellen. En elk merk/model heeft zijn eigen voor en nadelen, fijn dat er fora zijn zoals GoT om ervaringen uit te wisselen.
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Wellicht voor de hele goedkope of oude modellen, dat kan, maar voor de mijne in ieder geval klink klare onzin. Ik kan gewoon met 4 cores op 3.6GHz werken op exact de manier zoals Intel het bedoeld heeft, schakelend tussen 1 en 4 cores met bijbehorende snelheid sprong. De manier om continu met alle cores op 3,6GHz te werken werkt ook gewoon bij mijn Clevo.Wat doet clevo, de turbo headroom niet in de laptop inbouwen en het ding standaard laten draaien op de stock clocks, en vervolgens nog terugklokken onder die lagere clocks...
Dit schijn je maar niet te willen accepteren en je blijft jezelf maar herhalen om Clevo negatief te belichten.
Man, scheer toch niet alle schapen over dezelfde kam, je verliest enkel meer van je geloofwaardigheid. Uiteraard gaat dit niet op voor alle Clevo's. Alsof Dell nooit fouten maakt... Mijn koeling in mijn 17CL47 werkt prima. 3,6GHz op alle cores met 100% load en 84c max met kamertemperatuur van 24c.Onder de stock clocks -> zwaar mislukte koeling.
(94c voor de mod)
Wat je blog betreft, het aantal grafieken bepaald niet of je overal gelijk hebt.
Je gokt het, zegt dus zelf dat je het eigenlijk niet weet maar toch weer een steek onder water naar Clevo. slap.Ik gok, alhoewel lastig exact te onderbouwen vanwege het ontbreken van benchmarks waarbij identieke drivers worden gebruikt, dat een ander-merk laptop gemiddeld 10% sneller is in games dan een clevo met identieke configuratie.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Dit grenst aan laster. Gaat misschien zelfs wel over die grens heen. Het gebeurt namelijk niet alleen in dit topic, Darkstone voert zijn kruistocht in vrijwel alle topics waarin het trefwoord BTO, Clevo of Notebooktotaal voorkomt. Triest als haat zo je leven beheerst. Ik heb vooral bewondering voor het geduld van een BTO, ik had zelf allang stappen ondernomen.
Verwijderd
Clevo was een wat ongelukkige term, want het geldt alleen voor de modellen zonder mxm slot.
Nee maar het bewijst wel dat ik goed op de hoogte ben van het verschil tussen temperature-based throtteling en de vorm waarbij wordt gethrottled omdat het TDP wordt overschreven. Verder boeit het geen zak of ik gelijk heb, maar of notebookcheck gelijk heeft. De resultaten komen 1:1 daar vandaan. Je kan ook zelf een rekensommetje loslaten op de data als je de 'ongeveer 10% verschil' zo brak vind. Zo op het oog klopt het vrij aardig.Tijgert schreef op zondag 07 april 2013 @ 01:41:
Wat je blog betreft, het aantal grafieken bepaald niet of je overal gelijk hebt.
Ja het is inderdaad best vervelend. Vooral omdat hij verder wel normaal doet en praat en soms heus kennis van (Dell) zaken heeft. Dit in tegenstelling tot een of twee mensen hier die echt niks weten, maar die pikt een mens er zo uit en zijn enkel onbedoeld grappig.
Het is enkel jammer als een goedbedoelende tweaker die objectieve info en meningen zoekt zich laat beinvloeden door een Pro-Dell activist doordat hij zo normaal lijkt.
Maarja, meneertje Samsom deed ook opeens heel normaal en zit nu in de tweede kamer terwijl hij voorheen een zware activist/bijna terrorist was.
Hoe dan ook, laat je niet door een enkele mening leiden, zoek zowel positieve als negatieve ervaringen en stel vragen aan mensen die de laptop die jij wilt ook echt hebben.
En verder:
1. Rekensommetjes zijn geen benches. Benches tellen want anders zou er veel meer gerekend worden dan benchmarkplaatjes worden gepost. En 3DMark zou het zwaar hebben dan.
2. Dat je verstand hebt van sommige zaken heb ik nooit in twijfel getrokken. Maar het is allemaal erg Dell gekleurd.
3. Best for last: was het niet jij die juist Notebookcheck zo afbrandde toen ze zowaar positief waren over de Clevo P170EM? (17CL47). Hoe ironisch dat je nu hun übergelijk erkent nu het je uit komt...
Het is enkel jammer als een goedbedoelende tweaker die objectieve info en meningen zoekt zich laat beinvloeden door een Pro-Dell activist doordat hij zo normaal lijkt.
Maarja, meneertje Samsom deed ook opeens heel normaal en zit nu in de tweede kamer terwijl hij voorheen een zware activist/bijna terrorist was.
Hoe dan ook, laat je niet door een enkele mening leiden, zoek zowel positieve als negatieve ervaringen en stel vragen aan mensen die de laptop die jij wilt ook echt hebben.
En verder:
1. Rekensommetjes zijn geen benches. Benches tellen want anders zou er veel meer gerekend worden dan benchmarkplaatjes worden gepost. En 3DMark zou het zwaar hebben dan.
2. Dat je verstand hebt van sommige zaken heb ik nooit in twijfel getrokken. Maar het is allemaal erg Dell gekleurd.
3. Best for last: was het niet jij die juist Notebookcheck zo afbrandde toen ze zowaar positief waren over de Clevo P170EM? (17CL47). Hoe ironisch dat je nu hun übergelijk erkent nu het je uit komt...
[ Voor 1% gewijzigd door Tijgert op 07-04-2013 20:05 . Reden: grammatica.. moeiluk... ]
Beste,
Bedankt voor alle reacties! Misschien dat het een wat "vurig" punt is voor sommigen, maar ik heb er veel van geleerd van hoe throtteling nu wel of niet werkt en dat alle laptops er gewoon last van hebben in dit prijssegment met dit soort hardware.
Verder heb ik nu mijn zoektocht verplaatst naar een apart topic: Mobiele desktopvervanger/workstation
Bedankt!
Bedankt voor alle reacties! Misschien dat het een wat "vurig" punt is voor sommigen, maar ik heb er veel van geleerd van hoe throtteling nu wel of niet werkt en dat alle laptops er gewoon last van hebben in dit prijssegment met dit soort hardware.
Verder heb ik nu mijn zoektocht verplaatst naar een apart topic: Mobiele desktopvervanger/workstation
Bedankt!
Graag gedaan, succes met de puzzel!
Een tijdje terug zei ik al eens iets over mijn mod, nu maar eens de foto's posten.
De koellichamen zijn niet altijd mooi opgelijnd met de ventilator.

Maar dat is te verhelpen. Als eerste moeten we de airflow een beetje omlijden.
Dit stukje zit wat in de weg, dus..

Halen we het weg.

Vervolgens een alu tapeje. En presto.

De rest ook even aftapen.

En klaar is Klara!

Met de CPU plak je hem ook af om geen lucht lekkage te hebben.
Dan de luchtsleuven.
Men pakke een Dremel en gaat alle gaatjes stuk voor stuk wat groter maken.
Let wel: een Dremel geeft geen mooie laser-cut strakke look, maar daar gaat het ook niet om.

De achterkant gaatjes ook natuurlijk.

Als laatste moeten we de druk van het koellichaam op de GPU wat verhogen omdat de standaard schroeven naar mijn idee niet sterk genoeg zijn. Met wat rubberen plakjes gaat dat perfect want de onderkant zit met een schoef vastgedrukt tegen de GPU.

Temperatuur verschillen: 10 graden voor de CPU en 15 graden voor de GPU.
Waarom? Omdat het kan

Halen we het weg.

En klaar is Klara!

Dan de luchtsleuven.
Let wel: een Dremel geeft geen mooie laser-cut strakke look, maar daar gaat het ook niet om.

Als laatste moeten we de druk van het koellichaam op de GPU wat verhogen omdat de standaard schroeven naar mijn idee niet sterk genoeg zijn. Met wat rubberen plakjes gaat dat perfect want de onderkant zit met een schoef vastgedrukt tegen de GPU.

Waarom? Omdat het kan
Verwijderd
Ik heb voor lichte werkzaamheden een Bto v-book 17cl12 gekocht. Weten jullie welke barebone dit is?
Onze 17CL35 heeft het na een jaartje begeven. Start niet meer op. Wel snel voor een notebook van 1700,-. Maar goed, er zit nog garantie op.
Ik vind de service van BTO een beetje teleurstellend.
Mijn 7970 werd vanaf het begin zo heet dat de laptop zichzelf uitschakelde, ik neem aan slecht aangebrachte koelpasta. Omdat ik eerst alleen League speelde en dit weinig GPU gebruikt, had ik er eerst geen last van. Maar met Bioshock Infinite wordt de 100 graden makkelijk bereikt. Dus ik contacteer BTO en mag mijn notebook RMA sturen. Op 17 april gedaan.
Na een week van laptop gemis nog geen update mailtje van hun gekregen, dus zelf eentje gestuurd.
Hun antwoord:
'"De notebook staat nog in onderzoek, de reparatie heeft vertraging opgelopen doordat wij sporen van vloeistof in de notebook ondervonden hebben.
Deze sporen hebben niet direct een gevolg voor de huidige reparatie, het kan echter wel gevolgen hebben voor toekomstige gevallen."
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit heb gemorst op mijn laptop of mee ben wezen zwemmen
. Beetje raar dus, maar goed.
''De vloeistof zit in de notebook, zulke zaken vallen niet onder de garantie voorwaarde, als je wil dat wij de notebook intern schoonmaken komen hier kosten bij kijken.''
Jammer dat dit niet bij de service hoort.
Nog gevraagd wat ze precies bedoelen met 'een vloeistof' en hoeveel geld de schoonmaak gaat kosten maar na 3 dagen nog geen reactie. Iemand een idee?
Mijn 7970 werd vanaf het begin zo heet dat de laptop zichzelf uitschakelde, ik neem aan slecht aangebrachte koelpasta. Omdat ik eerst alleen League speelde en dit weinig GPU gebruikt, had ik er eerst geen last van. Maar met Bioshock Infinite wordt de 100 graden makkelijk bereikt. Dus ik contacteer BTO en mag mijn notebook RMA sturen. Op 17 april gedaan.
Na een week van laptop gemis nog geen update mailtje van hun gekregen, dus zelf eentje gestuurd.
Hun antwoord:
'"De notebook staat nog in onderzoek, de reparatie heeft vertraging opgelopen doordat wij sporen van vloeistof in de notebook ondervonden hebben.
Deze sporen hebben niet direct een gevolg voor de huidige reparatie, het kan echter wel gevolgen hebben voor toekomstige gevallen."
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit heb gemorst op mijn laptop of mee ben wezen zwemmen
''De vloeistof zit in de notebook, zulke zaken vallen niet onder de garantie voorwaarde, als je wil dat wij de notebook intern schoonmaken komen hier kosten bij kijken.''
Jammer dat dit niet bij de service hoort.
Nog gevraagd wat ze precies bedoelen met 'een vloeistof' en hoeveel geld de schoonmaak gaat kosten maar na 3 dagen nog geen reactie. Iemand een idee?
[ Voor 7% gewijzigd door Smurf9852 op 27-04-2013 16:40 ]
Verwijderd
Lijkt mij vrij duidelijk.. Ze vervangen de koelpasta en laten de vloeistof zitten.
Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat ze de vloeistof willen schoonmaken. De kans is aanwezig dat er iets op je moederbord zit. Dat kan je niet schoonmaken. Suiker van cola of thee vreet gewoon door je moederbord heen als je ook maar een klein beetje laat zitten. Als ze het schoonmaken dienen ze er ook garantie op te geven.
Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat ze de vloeistof willen schoonmaken. De kans is aanwezig dat er iets op je moederbord zit. Dat kan je niet schoonmaken. Suiker van cola of thee vreet gewoon door je moederbord heen als je ook maar een klein beetje laat zitten. Als ze het schoonmaken dienen ze er ook garantie op te geven.
omg..Tijgert schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 14:29:
Een tijdje terug zei ik al eens iets over mijn mod, nu maar eens de foto's posten.
[afbeelding]
[afbeelding]
Halen we het weg.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En klaar is Klara!
[afbeelding]
Dan de luchtsleuven.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Waarom? Omdat het kan
waarom ben je hieraan begonnen? toch overhitting / hoge temps ?
let wel, dit kost uiteraard gewoon je garantie neem ik aan?
alu tape is niet het meest slimme matteriaal, dit spul geleid, en kan dus kortsluiting maken, alsmede kan de lijmlaag na verloop van tijd minder worden, het zou zomaar kunnen dat je kortsluiting maakt na een tijd.. dat lijkt me niet d ebedoeling..
het lijkt me ook niet echt reclame voor een merk als je:
je fan shroud zaagt
vervolgens vast kleeft met tape.
en daarna je hele koelsysteem aan elkaar vast tapet.
en rubber in je behuizing persen om de druk te verhogen..
ik heb dit ook met andere bto's gezien... te lage druk op heatsinks / shrouds die afwijken van de heatsinks..
ik zou dit niet zomaar thuis na gaan doen iig
M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm
Hallo
Ik heb een bto P-BOOK 15CL35-GT555 Notebook maar daar zou ik graag het irritante glimmende randje om het scherm mat maken. Omdat op het scherm folie zit tegen schittering en de rest van de laptop mat is die glimmende rand erg vervellend als je buiten zit.
Nu heb ik de achter cover van de laptop er afgekregen en de schroefjes onder de rubber dopjes in de glimmende rand er uit maar hoe krijg ik de rand rond het scherm los is dit een soort klik systeem?
Ben bang dat er wat breekt en de rand niet meer terug te plaatsen is.
Nu is het volgens mij geen glimmende folie op het plastic maar een soort coating dus ik moet het maar schuren om het mat te krijgen of iemand nog een ander idee?
alvast bedankt voor de hulp.
Ik heb een bto P-BOOK 15CL35-GT555 Notebook maar daar zou ik graag het irritante glimmende randje om het scherm mat maken. Omdat op het scherm folie zit tegen schittering en de rest van de laptop mat is die glimmende rand erg vervellend als je buiten zit.
Nu heb ik de achter cover van de laptop er afgekregen en de schroefjes onder de rubber dopjes in de glimmende rand er uit maar hoe krijg ik de rand rond het scherm los is dit een soort klik systeem?
Nu is het volgens mij geen glimmende folie op het plastic maar een soort coating dus ik moet het maar schuren om het mat te krijgen of iemand nog een ander idee?
Verwijderd
Bij alle laptops die ik tot nu toe heb gehad werkt dat zo:
rond 0:50.
Die glosy screen bezels zijn inderdaad gruwelijk irritant. Zeker als je een mat scherm hebt.. Ik snap niet waarom die dingen nog worden gebruikt.
rond 0:50.
Die glosy screen bezels zijn inderdaad gruwelijk irritant. Zeker als je een mat scherm hebt.. Ik snap niet waarom die dingen nog worden gebruikt.
Verwijderd
De 15P35 is niet helemaal mat maar de rest is meer matglanzend zilver.niels_vlaar schreef op zondag 28 april 2013 @ 09:49:
Hallo
De "bezel" (omhulsel scherm) zit inderdaad vast met een kliksysteem maar wees wel voorzichtig, het zijn kleine weerhaakjes, ruk je hier te hard aan dan kan het plastic breken, natuurlijk zijn ze dan nog gewoon vast te zetten met de schroefjes maar het is wel op eigen risico.
Je zou ook met, ik meen dat scotch of 3M dat maakt, "matingtape" de bezel kunnen afplakken.
Kan je niet lezen? "Waarom? Omdat het kanwaarom ben je hieraan begonnen? toch overhitting / hoge temps ?
Zucht.. we zitten hier wel op Tweakers.nl weet je nog?let wel, dit kost uiteraard gewoon je garantie neem ik aan?
Zou garantie me echt boeien denk je?
Als je een prutser bent dan is het niet slim om te gebruiken. Als je een Tweaker bent dan weet je hoe je hiermee om moet gaan. Was het je wel opgevallen dat het niet in de buurt komt van enig punt waar spanning op staat? vast niet...alu tape is niet het meest slimme matteriaal, dit spul geleid, en kan dus kortsluiting maken, alsmede kan de lijmlaag na verloop van tijd minder worden, het zou zomaar kunnen dat je kortsluiting maakt na een tijd.. dat lijkt me niet d ebedoeling..
Daar komt bij dat al zou de gehele lijmlaag spontaan verdwijnen de tape gewoon blijft zitten in de huidige vorm. Een eigenschap van (goed) alu tape...
En dan nog... een beetje ervaring als je dit soort dingen doet kan nooit kwaad.
(en dit ziet er nog redelijk beginnerig uit, maar de laatste paar goeie mods heb ik er geen tijd meer voor om dit op te schrijven).
Wat ik verkies te doen met mijn apparatuur heeft niks te maken met of het reclame is voor een merk of niet. Het feit dat het KAN spreekt alvast niet tegen het merk.het lijkt me ook niet echt reclame voor een merk als je:
je fan shroud zaagt vervolgens vast kleeft met tape.
en daarna je hele koelsysteem aan elkaar vast tapet.
en rubber in je behuizing persen om de druk te verhogen..
De shroud en elk ander deel is trouwens niet "vastgetaped", de tape geleid enkel de lucht op de manier zoals IK het wil, zoals IK het beter acht. Alle onderdelen ziten gewoon vastgeschroeft met de normale bevestigingen.
Een rubber gebruiken om de druk te verhogen is alleen maar slim, kom er maar eens op.
Om verder oeverloos geneuzel te voorkomen wil ik mezelf nog een enkele maal herhalen:
Ik deed dit omdat ik als Tweaker graag knutsel en het altijd leuk is om performance van je spulletjes te verbeteren. Ik deed dit NIET omdat dit nodig is voor normale werking.
Dan heb je geluk dat er hier mensen zijn die wel de know-how en durf hebben om dit te doen.ik zou dit niet zomaar thuis na gaan doen iig
[ Voor 8% gewijzigd door Tijgert op 28-04-2013 22:35 ]
Mijn 15p35 is toch echt zwart niet zilver of ik moet kleurenblind zijn gewordenVerwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 13:17:
[...]
De 15P35 is niet helemaal mat maar de rest is meer matglanzend zilver.
De "bezel" (omhulsel scherm) zit inderdaad vast met een kliksysteem maar wees wel voorzichtig, het zijn kleine weerhaakjes, ruk je hier te hard aan dan kan het plastic breken, natuurlijk zijn ze dan nog gewoon vast te zetten met de schroefjes maar het is wel op eigen risico.
Je zou ook met, ik meen dat scotch of 3M dat maakt, "matingtape" de bezel kunnen afplakken.
Je bezel afplakken met Scotch tape?? Serieus?Verwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 13:17:

Oh, oh, wist je al dat je met viltstiften je deksel kunt opleuken?
Hmmm... Lijkt mij een simpele en effectieve oplossing voor als je iets echt irriteerd..
Je kan dan ook de innerlijke Tweakers aanspreken en je bezel wat opschuren...
Verwijderd
Nee, maar er zijn speciale (schilder) tapes die je kunt gebruiken (bijv. wat ook op ramen wordt gebruikt in sommige huizen) om dat melk-effect te krijgenJME schreef op zondag 28 april 2013 @ 16:41:
[...]
Je bezel afplakken met Scotch tape?? Serieus?![]()
Oh, oh, wist je al dat je met viltstiften je deksel kunt opleuken?
Het materingsmateriaal op het scherm is bijna het zelfde qua structuur dus dan komt het 1:1 overeen.
Met viltstiften op plastic zou ik niet gaan werken
Weet je zeker dat het een 15P35 is dan? En geen 15CL35?niels_vlaar schreef op zondag 28 april 2013 @ 16:25:
[...]
Mijn 15p35 is toch echt zwart niet zilver of ik moet kleurenblind zijn geworden
Want de 15P35 ziet er zo uit.
Tenzij je een uitvoering hebt die ik nooit heb gezien ... maar dat lijkt mij sterk want ik heb het hele modelleven dat model geleverd.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2013 20:00 ]
Ik heb sinds bijna 2 jaar een 17CL35 / W170HR (i7 2720QM / GT555) en vroeg mij af of deze via HDMI ook schermen ondersteunt met een resolutie van 2560x1440. Op internet en in de handleiding kan ik niet eens vinden of de laptop HDMI 1.3 of 1.4 ondersteunt (en dus theoretisch de gewenste resolutie aan zou moeten kunnen).
Iemand ervaringen?
Iemand ervaringen?
Verwijderd
De M17x is de enige laptop die meer dan 1200p ondersteunt over HDMI (een totaal nutteloos kenmerk, want er zijn nauwelijks schermen die die resolutie ondersteunen onder HDMI).
Een HDMI 1.4 certificaat is GEEN garantie dat het gaat werken. Het gedeelte van de spec wat van belang is voor het aansturen van deze resolutie is optioneel....
Een HDMI 1.4 certificaat is GEEN garantie dat het gaat werken. Het gedeelte van de spec wat van belang is voor het aansturen van deze resolutie is optioneel....
Met HDMI zal dat misschien niet lukken, met DisplayPort daarentegen weer wel.
Gelukkig hebben schermen met die resoluties vaak geen HDMI en juist weer wel DP, dus dan is de keuze al geen keuze meer.
Gelukkig hebben schermen met die resoluties vaak geen HDMI en juist weer wel DP, dus dan is de keuze al geen keuze meer.
Het is een lees/schrijf foutje in mijn eerste post heb ik geschreven P-BOOK 15CL35-GT555.
Daarna schreef notebook totaal "De 15P35 is niet helemaal mat maar de rest is meer matglanzend zilver." en daarna heb ik 15p35 overgenomen maar ik heb een 15cl35 zoals in de eerste post staat.
Deze is wel zwart en waarschijnlijk is de verwarring ontstaan omdat er P-BOOK voor staat.
Daarna schreef notebook totaal "De 15P35 is niet helemaal mat maar de rest is meer matglanzend zilver." en daarna heb ik 15p35 overgenomen maar ik heb een 15cl35 zoals in de eerste post staat.
Deze is wel zwart en waarschijnlijk is de verwarring ontstaan omdat er P-BOOK voor staat.
Drie dagen geleden een mooie 17 inch laptop gevonden op de site van BTO. Echter is een 15 inch laptop wat praktischer voor mij en deze hebben ze via de mail na wat overleg ook aangeboden met dezelfde specificaties als de 17 inch laptop. Op de ochtend van 2 mei was het geld overgemaakt en binnen 8 uur (!) was de laptop al op maat gemaakt en overgedragen aan het bezorgbedrijf.
De website van het bezorgbedrijf (GLS) was wat verwarrend en de track and trace code werkte in eerste instantie niet. Gelukkig waren de heren van BTO zeer behulpzaam via de mail en werden vragen over de bezorging binnen enkele minuten beantwoord. Het heeft uiteindelijk dus maar een dag geduurd voordat de laptop was aangekomen. De doos van het bezorgbedrijf zag er wat verdacht uit. Er zat enkele lichte deuken in en de doos was op een amateuristische manier dicht getapet. De doos van BTO die de laptop bevatte was echter in prima staat en alles is heelhuids aangekomen.
Alles wat besteld was is ook geleverd, niets vergeten of kapot verstuurd. Er zat zelfs een gratis installatie van windows 7 home premium op de laptop waar ik niet voor betaald had. De laptop ziet er mooi en degelijk uit. Wel valt het BTO logo op de achterkant van het scherm wat op. Het is een sticker die er wat haastig opgezet oogt, want er zit wat lucht onder de sticker. Ook ontbrak de juiste driver voor de wireless lan kaart, maar die was via internet snel te vinden.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn aankoop. De laptop die BTO in elkaar gezet heeft is een paar honderd euro goedkoper dan een Alienware laptop met dezelfde specificaties. Of de laptop lang mee gaat en hoe de aftersale is moet nog blijken, maar tot dusver ben ik zeer tevreden. Ik raad wel aan om de laptop af te halen, want ik kan me voorstellen dat het mis kan gaan bij de bezorging.
De website van het bezorgbedrijf (GLS) was wat verwarrend en de track and trace code werkte in eerste instantie niet. Gelukkig waren de heren van BTO zeer behulpzaam via de mail en werden vragen over de bezorging binnen enkele minuten beantwoord. Het heeft uiteindelijk dus maar een dag geduurd voordat de laptop was aangekomen. De doos van het bezorgbedrijf zag er wat verdacht uit. Er zat enkele lichte deuken in en de doos was op een amateuristische manier dicht getapet. De doos van BTO die de laptop bevatte was echter in prima staat en alles is heelhuids aangekomen.
Alles wat besteld was is ook geleverd, niets vergeten of kapot verstuurd. Er zat zelfs een gratis installatie van windows 7 home premium op de laptop waar ik niet voor betaald had. De laptop ziet er mooi en degelijk uit. Wel valt het BTO logo op de achterkant van het scherm wat op. Het is een sticker die er wat haastig opgezet oogt, want er zit wat lucht onder de sticker. Ook ontbrak de juiste driver voor de wireless lan kaart, maar die was via internet snel te vinden.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn aankoop. De laptop die BTO in elkaar gezet heeft is een paar honderd euro goedkoper dan een Alienware laptop met dezelfde specificaties. Of de laptop lang mee gaat en hoe de aftersale is moet nog blijken, maar tot dusver ben ik zeer tevreden. Ik raad wel aan om de laptop af te halen, want ik kan me voorstellen dat het mis kan gaan bij de bezorging.
[ Voor 4% gewijzigd door Emielvr op 03-05-2013 23:04 ]
Zijt ge zeker dat het niet gewoon een plastiekske is dat over het eigenlijke logo is geplakt ter bescherming?Wel valt het BTO logo op de achterkant van het scherm wat op. Het is een sticker die er wat haastig opgezet oogt, want er zit wat lucht onder de sticker.
PS: Welk model is het eigenlijk?
Verwijderd
Er zit geen 'clevo' logo op, de reseller plakt er zelf een logo op. Enkele jaren geleden kwamen er nog wel eens verhalen langs over loslatende letters. Mijn gratis clevo had daar ook last van, enkel de letters M LIB L waren over. Bij deviltech kan je ze volgens mij ook bestellen zonder branding (of je trekt de sticker er zelf van af...)
Dat-ie enkele honderd euro goedkoper is dan een alienware mag je overigens wel even fact-checken, het scheelt net €100, wat het grootste verschil is wat ik de afgelopen jaren heb gezien.
Dat-ie enkele honderd euro goedkoper is dan een alienware mag je overigens wel even fact-checken, het scheelt net €100, wat het grootste verschil is wat ik de afgelopen jaren heb gezien.
Je hebt helemaal gelijk. Het was slechts een beschermend plastic laagje en na het verwijderen van dat laagje ziet alles er keurig uit. Het model is een 15CL47.dask schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:20:
[...]
Zijt ge zeker dat het niet gewoon een plastiekske is dat over het eigenlijke logo is geplakt ter bescherming?
PS: Welk model is het eigenlijk?
Ik heb 1280 euro betaald terwijl een laptop bij Alienware (wel 17 inch, 15 inch hebben ze niet) ruim 1800 euro kost.Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:27:
http://www.bto.eu/html/co...D=1&ProductID=566&lang=nl
http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1
Als je daar bij beide zelf je configuratie veranderd merk je het verschil. De verschillen van de default waren voor mij een 750GB HDD, 8GB intern geheugen (Alienware geeft standaard 6GB) en een 7970m. Wel geeft Dell standaard een kopie van Windows mee, al gaf BTO dat in mijn geval ook mee. Ook valt er vaak nog wat af te dingen bij Dell, maar 500 euro zal het niet schelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Emielvr op 03-05-2013 23:05 ]
Verwijderd
Het is ca. €1510 met hd 7970m, i7, 1080p. En ik vergeleek met de 15.6" waar jij het over had.
Ik vind het overigens altijd grappig dat er vaak wordt begonnen over het verschil in RAM. Er zijn wel meer punten waar de configuratie verschilt welke niet te upgraden zijn.
Ik vind het overigens altijd grappig dat er vaak wordt begonnen over het verschil in RAM. Er zijn wel meer punten waar de configuratie verschilt welke niet te upgraden zijn.
Ik snap niet helemaal hoe je op €1510,- uitkomt aangezien de startprijs van een mx17 al €1500,- is zonder 7970m, 750gb HDD en met minder RAM.Verwijderd schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 01:08:
Het is ca. €1510 met hd 7970m, i7, 1080p. En ik vergeleek met de 15.6" waar jij het over had.
Het is niet mijn bedoeling om een debat te starten of Alienware nou beter is of niet, ik geef enkel aan dat BTO goedkoper is. Als een Alienware met vergelijkbare specificaties €1510,- is, waar ik graag een link van zou willen zien, dan is die alsnog €230,- duurder.
Lees het Dell kortingsbonnen topic eventjes door, daar kun je er alles over terugvinden. De alienware is inderdaad een flink stuk goedkoper te krijgen...Emielvr schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 01:50:
[...]
Ik snap niet helemaal hoe je op €1510,- uitkomt aangezien de startprijs van een mx17 al €1500,- is zonder 7970m, 750gb HDD en met minder RAM.
Het is niet mijn bedoeling om een debat te starten of Alienware nou beter is of niet, ik geef enkel aan dat BTO goedkoper is. Als een Alienware met vergelijkbare specificaties €1510,- is, waar ik graag een link van zou willen zien, dan is die alsnog €230,- duurder.
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
Verwijderd
De mijne ook niet, maar je vermeld dat de BTO enkele honderd euro's goedkoper is dan de alienware, en dat is pertinent onwaar. Je moet alleen weten wat je doet.Emielvr schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 01:50:
Het is niet mijn bedoeling om een debat te starten of Alienware nou beter is of niet, ik geef enkel aan dat BTO goedkoper is.
Aw... got me al excited over nothingHet is niet mijn bedoeling om een debat te starten of Alienware nou beter is of niet
Als ik naar de sites ga dan klopt dat toch wel degelijk. De gemiddelde mens kent niet alle trucjes en hacks om bij Dell korting te krijgen.maar je vermeld dat de BTO enkele honderd euro's goedkoper is dan de alienware, en dat is pertinent onwaar. Je moet alleen weten wat je doet.
De rand is opgeschuurd en glimt niet meer nu lekker buiten zitten zonder glinstering in je ogen.Tijgert schreef op zondag 28 april 2013 @ 19:47:
Hmmm... Lijkt mij een simpele en effectieve oplossing voor als je iets echt irriteerd..
de gemiddelde mens koopt geen alienware / bto / whatever notebook..Tijgert schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:26:
[...]
Aw... got me al excited over nothing
[...]
Als ik naar de sites ga dan klopt dat toch wel degelijk. De gemiddelde mens kent niet alle trucjes en hacks om bij Dell korting te krijgen.
de mensen die op zoek zijn naar een powerhouse als we het hier over hebben, zullen deze website gerust kennen.
zelfs mijn noob oom wist destijds hoe hij zijn dell goedkoop kon krijgen..
verbaas me er nog steeds over hoeveel mensen hier hun laptop modden op ongebruikelijke manieren..
dingen als:
koeling tapen // randen opschuren // sticker tuning...
heb je een foto niels_vlaar? van het resultaat??
volgens mij heeft mijn bto ook zo een rand , als het mooi eruit ziet, doe ik het miss ook wel (lekker hobby-en)
[ Voor 22% gewijzigd door aron225 op 07-05-2013 11:36 ]
M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm
Oh? Lijkt me anders heel normaal hier op Tweakers om lekker te knutselen.verbaas me er nog steeds over hoeveel mensen hier hun laptop modden op ongebruikelijke manieren..
dingen als:
koeling tapen // randen opschuren // sticker tuning...
Ik moet eens de rest van mijn projectjes op papier (scherm) zetten, leuk leesvoer hoor.
Ik heb sinds augustus 2012 een p170em laptop en mijn ervaringen zijn niet bepaald super te noemen.
Sinds de eerste weken problemen gekregen met de dvd-rw, deze kon geen enkele dvd/cd branden, en na een tijdje zelfs geen enkele meer lezen. Niet bepaald een groot probleem aangezien ik deze toch zo goed als nooit gebruikte en ik hier nog een externe dvd-rw had liggen.
Maar na een kleine maand erop gewerkt te hebben, bleek dat in zogoed als iedere brief/mail die ik maakte letters ontbraken of dubbele letters zaten. Dus besloot ik maar om een extern keyboard eraan te hangen en deze laptop als desktop te gebruiken.
Enkele weken geleden wou ik deze laptop nog eens gebruiken waarvoor deze dient en deze mee naar huis nemen. Wat blijkt nu, ik kan niets meer typen, druk ik op de A krijg ik een ALT commando, druk ik op de E krijg ik een spatie, op de R krijg ik een 4, bij de Y een Z etc...
Nu zou ik graag deze problemen opgelost zien dus mail ik naar de verkoper van deze laptop en wat blijkt? Een toetsenbord is geen garantie, want men kan al op afstand zeggen dat deze problemen komen door vervuiling??? De prijs komt uit op 115 euro (inc montage die 3 minuten duurt...). Ik mail terug met de vraag of het dan een Steelseries toetsenbord zou zijn (mag wel voor die prijs), blijkt dat het een 'vernieuwde' uitvoering is (waarschijnlijk nog steeds Sunrex). In deze mail stond verder ook dat de Steelseries slecht zijn.
Sinds de eerste weken problemen gekregen met de dvd-rw, deze kon geen enkele dvd/cd branden, en na een tijdje zelfs geen enkele meer lezen. Niet bepaald een groot probleem aangezien ik deze toch zo goed als nooit gebruikte en ik hier nog een externe dvd-rw had liggen.
Maar na een kleine maand erop gewerkt te hebben, bleek dat in zogoed als iedere brief/mail die ik maakte letters ontbraken of dubbele letters zaten. Dus besloot ik maar om een extern keyboard eraan te hangen en deze laptop als desktop te gebruiken.
Enkele weken geleden wou ik deze laptop nog eens gebruiken waarvoor deze dient en deze mee naar huis nemen. Wat blijkt nu, ik kan niets meer typen, druk ik op de A krijg ik een ALT commando, druk ik op de E krijg ik een spatie, op de R krijg ik een 4, bij de Y een Z etc...
Nu zou ik graag deze problemen opgelost zien dus mail ik naar de verkoper van deze laptop en wat blijkt? Een toetsenbord is geen garantie, want men kan al op afstand zeggen dat deze problemen komen door vervuiling??? De prijs komt uit op 115 euro (inc montage die 3 minuten duurt...). Ik mail terug met de vraag of het dan een Steelseries toetsenbord zou zijn (mag wel voor die prijs), blijkt dat het een 'vernieuwde' uitvoering is (waarschijnlijk nog steeds Sunrex). In deze mail stond verder ook dat de Steelseries slecht zijn.
Verwijderd
Steelseries slecht
. Vergeleken met de clevo borden zeker?
Over welke seller gaat het eigenlijk? Er zijn of waren er een aantal welke de eerste 3 jaar geen uurloon in rekening zou brengen voor reparaties, zelfs buiten de garantie.
Een defect dus. Tenzij ze willen beargumenteren dat de kwaliteit van het toetsenbord zo laag is dat hij het al niet meer doet als er wat standaard vuil tussen zit.pcc schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:37:
Een toetsenbord is geen garantie, want men kan al op afstand zeggen dat deze problemen komen door vervuiling???
Over welke seller gaat het eigenlijk? Er zijn of waren er een aantal welke de eerste 3 jaar geen uurloon in rekening zou brengen voor reparaties, zelfs buiten de garantie.
ik heb zelf een BTO 17CL36 -> GTX460M..
als ik aan het gamen ben en ik trek de stekker eruit dan clockt hij, wat ik ook doe, terug naar 225Mhz en de CPU naar 8x800/1200Mhz..
voor de GPU
-MSi afterburner
-powermizer switch
voor de CPU heb ik ThrottleStop geprobeerd, heeft geen effect. kan de multiplier wel omlaag halen, maar terug naar 2,6 Ghz gaat niet.
dan zit er natuurlijk een limitatie qua stroom. de acu leverd maar 79Wh, terwijl hij op vol vermogen 220W+ verbruikt. Maar kan die 225 Mhz nou niet iets hoger..zo is een Intel HD4000 nog beter om op te gamen
als ik aan het gamen ben en ik trek de stekker eruit dan clockt hij, wat ik ook doe, terug naar 225Mhz en de CPU naar 8x800/1200Mhz..
voor de GPU
-MSi afterburner
-powermizer switch
voor de CPU heb ik ThrottleStop geprobeerd, heeft geen effect. kan de multiplier wel omlaag halen, maar terug naar 2,6 Ghz gaat niet.
dan zit er natuurlijk een limitatie qua stroom. de acu leverd maar 79Wh, terwijl hij op vol vermogen 220W+ verbruikt. Maar kan die 225 Mhz nou niet iets hoger..zo is een Intel HD4000 nog beter om op te gamen
when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions
Verwijderd
Watt-uur is wat anders dan Watt.
Verder trekt een i7 en GTX 460m maximaal 170w uit de muur ( bron, bron2. ). Het gemiddelde verbruik uit de muur is 120w, wat geen probleem zou moeten zijn voor de accu. Immers krijg je het met een precicion/alienware/asus G gewoon voor elkaar om de 80-90wh accu in één uur leeg te trekken onder load.
Verder trekt een i7 en GTX 460m maximaal 170w uit de muur ( bron, bron2. ). Het gemiddelde verbruik uit de muur is 120w, wat geen probleem zou moeten zijn voor de accu. Immers krijg je het met een precicion/alienware/asus G gewoon voor elkaar om de 80-90wh accu in één uur leeg te trekken onder load.
Verwijderd
Vreemd verhaal.pcc schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:37:
Ik heb sinds augustus 2012 een p170em laptop en mijn ervaringen zijn niet bepaald super te noemen.
Als ik een defect heb aan mijn DVD drive zou ik het laten oplossen, als mijn keyboard het dan (later begrijp ik uit je verhaal?) ook niet goed zou doen zou ik al helemaal vragen dit netjes op te lossen. Liefst dan tegelijk.
Wat was hun eerdere reactie toen je dit melde in 2012? Want je hebt dit wel direct gemeld neem ik aan?
Wel gek dat het opeens erger is, zekerweten dat er geen vloeistof overheen is gegaan? Mijn vrouw d'r laptop had namelijk cola over het keyboard gekregen (kwamen we ook later pas achter) en opeens bleven toetsen hangen waardoor alles bijv. in CAPS stond (shift hing)
Aan de andere kant, ook wel gek dat ze zekerweten dat het geen garantie is. Neem aan dat een winkel dit wel even in het echt wil bekijken voor ze zon oordeel vellen? Toetsenborden lijken mij gewoon garantie tenzij hij echt helemaal vol met vuil zit of cola ofzo
Wat A_D zegt... plus dat Steelseries toetsenborden zeker niet slecht zijn per definitie. Ik heb er een en dat is beter en vooral mooier...
Een keyboard valt gewoon onder de garantie, zolang er maar geen hele gekke dingen mee gebeurt zijn (lees; vloeistof en degelijke), zou je met ons contact kunnen opnemen? dan zoeken wij even uit wat hier mis gegaan is.pcc schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:37:
Ook de andere klachten kunnen wij prima behandelen, moet wij wel de kans krijgen natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door BTO_USER op 08-05-2013 09:38 ]
BTO Laptops&Desktop PC's - Nieuwsgierig? Bekijk onze producten op Pricewatch
hallo,
ben op dit moment een desktop gebruiker, maar voor mijn werk moet ik nu lange tijd naar een tropisch eiland
(Bonaire). Nu zit ik te kijken naar een laptop die niet te duur is, maar wel snel aanvoelt.
Gamen doe ik niet op de laptop, het is dus voor film, internet, mail. Nu kwam ik op de site van BTO en die laptops zien er erg nice uit.
Iemand ervaring met de 14" U•BOOK 14CL14 ?
ben op dit moment een desktop gebruiker, maar voor mijn werk moet ik nu lange tijd naar een tropisch eiland
Gamen doe ik niet op de laptop, het is dus voor film, internet, mail. Nu kwam ik op de site van BTO en die laptops zien er erg nice uit.
Iemand ervaring met de 14" U•BOOK 14CL14 ?
automation fanboy
Verwijderd
Qua behuizing lijkt hij heel erg op de 15CL14.
Is ook uit de zelfde range zegmaar.
Daar zijn wat meer gebruikers van, de 14CL14 is nog vrij nieuw.
Waarom specifiek trouwens de keuze voor een 14"? De 15CL14 15" heeft IPS scherm.
Is ook uit de zelfde range zegmaar.
Daar zijn wat meer gebruikers van, de 14CL14 is nog vrij nieuw.
Waarom specifiek trouwens de keuze voor een 14"? De 15CL14 15" heeft IPS scherm.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2013 12:33 ]
Ziezo,
Ik heb een hoop gelezen, gehoord, gevraagd.
Uiteindelijk via NotebookTotaal (Roberto) een 15CL14 aangeschaft.
Vandaag mogen ontvangen.
Ok, niet de goedkoopste met Intel's 3632QM, 120 Gb mSata en 16Gb intern geheugen.
Maar djeez, wat een mooi ding.
Lekker licht. SCHITTEREND BEELD en een fantastische begeleiding, advisering door Roberto.
Ik aarzel niet om mensen een positief oordeel tav NotebookTotaal mede te delen.
Dank je wel, Roberto.
Ik heb een hoop gelezen, gehoord, gevraagd.
Uiteindelijk via NotebookTotaal (Roberto) een 15CL14 aangeschaft.
Vandaag mogen ontvangen.
Ok, niet de goedkoopste met Intel's 3632QM, 120 Gb mSata en 16Gb intern geheugen.
Maar djeez, wat een mooi ding.
Lekker licht. SCHITTEREND BEELD en een fantastische begeleiding, advisering door Roberto.
Ik aarzel niet om mensen een positief oordeel tav NotebookTotaal mede te delen.
Dank je wel, Roberto.
heb inmiddels mijn bto laptop, de 15CL35 al bijna 2 jaar. sinds september 2011.
maar mijn accu heeft veel gesleten dat merk ik wel. kan denk maar 45 min op een accu doen terwijl dat eerst meer was. volgens batterybar wordt zelfs 60% slijtage weergegeven... beetje raar. zou eigenlijk toch niet mogen naar 1 jaar en 8 maanden.
ook wordt me laptop best warm, zal is meten hoeveel precies.
maar mijn accu heeft veel gesleten dat merk ik wel. kan denk maar 45 min op een accu doen terwijl dat eerst meer was. volgens batterybar wordt zelfs 60% slijtage weergegeven... beetje raar. zou eigenlijk toch niet mogen naar 1 jaar en 8 maanden.
[ Voor 18% gewijzigd door psyy138 op 15-05-2013 20:54 ]
O.R.C. Black Bulls Rugby
60% slijtage na bijna 2 jaar is niet heel gek. Laptop batterijen gaan over het algemeen vrij kort mee. Wel ben ik beniewed of je nog weet hoe lang de batterij mee ging toen je de laptop kocht, of is dat die -60% waar je het over hebt? En wat houdt je laptop slechts 45 minuten vol? Is dat idle, films games..?psyy138 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:05:
heb inmiddels mijn bto laptop, de 15CL35 al bijna 2 jaar. sinds september 2011.
60% is behoorlijk veel. Mijn M15X heeft maar zo een 20%/15% slijtage na 2,5 jaren.Emielvr schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 22:45:
[...]
60% slijtage na bijna 2 jaar is niet heel gek. Laptop batterijen gaan over het algemeen vrij kort mee. Wel ben ik beniewed of je nog weet hoe lang de batterij mee ging toen je de laptop kocht, of is dat die -60% waar je het over hebt? En wat houdt je laptop slechts 45 minuten vol? Is dat idle, films games..?
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
bij normaal school gebruik, heb zelfs de extended accu. maar 60% slijtage vind ik wel erg overdreven in iets meer als anderhalf jaar tijd.Emielvr schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 22:45:
[...]
60% slijtage na bijna 2 jaar is niet heel gek. Laptop batterijen gaan over het algemeen vrij kort mee. Wel ben ik beniewed of je nog weet hoe lang de batterij mee ging toen je de laptop kocht, of is dat die -60% waar je het over hebt? En wat houdt je laptop slechts 45 minuten vol? Is dat idle, films games..?
O.R.C. Black Bulls Rugby
Een accu gaat gemiddeld een paar jaar mee, twee of drie, voordat hij overmatige (opvallend en lastig) slijtage gaat vertonen. Afhankelijk van je gebruiksprofiel kan dat meer of minder zijn. Er zijn een aantal bekende factoren/handelingen die je accu geen goed doen maar die veel mensen wel gewoon dagelijks blijven doen.
Je accu dag en nacht onder stroom laten staan bijvoorbeeld. Heerlijk als een UPS en nooit gedonder van een accu die niet vol is, maar het is beter om hem er uit te halen. Zowel de stekker als de accu.
Tja, alles wat je gebruikt slijt en mooie spullen (en helemaal mooie game laptops) slijten nou eenmaal wat harder (bij mij dan) want die gebruik je vaak.
Daarmee zeg ik niet dat het voor jou normaal is, maar omdat ik niet je gebruikersgewoonten ken kan ik niet stellen dat het niet normaal is... maar dat kan dus wel.
Je accu dag en nacht onder stroom laten staan bijvoorbeeld. Heerlijk als een UPS en nooit gedonder van een accu die niet vol is, maar het is beter om hem er uit te halen. Zowel de stekker als de accu.
Tja, alles wat je gebruikt slijt en mooie spullen (en helemaal mooie game laptops) slijten nou eenmaal wat harder (bij mij dan) want die gebruik je vaak.
Daarmee zeg ik niet dat het voor jou normaal is, maar omdat ik niet je gebruikersgewoonten ken kan ik niet stellen dat het niet normaal is... maar dat kan dus wel.
ja dat snap ik opzich ook wel, laad nooit mijn laptop s''nachts op want gebruik het eigenlijk alleen op school en af en toe op lan party''s als die er zijn en dan haal ik altijd de accu eruit. daarom snap ik niet waarom ik zoveel slijtage heb en zoiets valt zeker niet onder de garantie ofwelTijgert schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 12:39:
Een accu gaat gemiddeld een paar jaar mee, twee of drie, voordat hij overmatige (opvallend en lastig) slijtage gaat vertonen.
Afhankelijk van je gebruiksprofiel kan dat meer of minder zijn. Er zijn een aantal bekende factoren/handelingen die je accu geen goed doen maar die veel mensen wel gewoon dagelijks blijven doen.
voor de rest is het ook een schitterende laptop met goeie specs, alleen de accu vind ik vervelend worden de laatste tijd.
O.R.C. Black Bulls Rugby
Verwijderd
Zoals reeds benoemd is een accu een gebruiksproduct, we kennen klanten die na 4 jaar nogsteeds een goede (uiteraard wel iets minder) capaciteit hebben maar ook klanten die in kortere termijnen de capaciteit zien verminderen.
Alles is gerelateerd aan het gebruik, nu ik daar geen inzage in heb en ook niet weet waar die 60% vandaan komt (er staat standaard geen tool hiervoor op) is een uitspraak doen over garantie lastig.
Maar typisch zit er één jaar op de accu bij een BTO. (wat al langer is dan sommigen merken die tot 3 of 6 maanden geven bijv.)
Wat u nog wel kunt proberen is de accu paar keer deepcyclen, het kan zijn dat de accu hiermee opfrist. Wij raden het in iedergeval wel aan om minimaal 1x in de maand hem helemaal leeg te trekken en weer op te laden overnacht. Probeer dit dus eens een keer of 3 achter elkaar. Het kan helpen.
Verder is het verstandig dat als u de accu verwijdert u dit doet tussen de 30 en 40% vol.
Dan is de accu het meest in rust en vindt er het minste verval plaats.
Succes!
Alles is gerelateerd aan het gebruik, nu ik daar geen inzage in heb en ook niet weet waar die 60% vandaan komt (er staat standaard geen tool hiervoor op) is een uitspraak doen over garantie lastig.
Maar typisch zit er één jaar op de accu bij een BTO. (wat al langer is dan sommigen merken die tot 3 of 6 maanden geven bijv.)
Wat u nog wel kunt proberen is de accu paar keer deepcyclen, het kan zijn dat de accu hiermee opfrist. Wij raden het in iedergeval wel aan om minimaal 1x in de maand hem helemaal leeg te trekken en weer op te laden overnacht. Probeer dit dus eens een keer of 3 achter elkaar. Het kan helpen.
Verder is het verstandig dat als u de accu verwijdert u dit doet tussen de 30 en 40% vol.
Succes!
zal het is proberen, maar kan me niet inleven dat ik slecht met mijn accu ben omgegaan daarom.Verwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 13:40:
Zoals reeds benoemd is een accu een gebruiksproduct, we kennen klanten die na 4 jaar nogsteeds een goede (uiteraard wel iets minder) capaciteit hebben maar ook klanten die in kortere termijnen de capaciteit zien verminderen.
Succes!
en met BatteryBar kan je o.a. slijtage zien enz.
O.R.C. Black Bulls Rugby
Dus als ik het goed begrijp kun je beter altijd wanneer je je laptop gebruikt en stroom in je directe omgeving hebt om de accu er maar uit te laten en alleen te gebruiken als je geen stroom in je directe omgeving hebt?
Verwijderd
Nee, het hoeft niet.
Maar stel je weet dat je bijv. een week lang de laptop (kantoorsituatie of thuis op een vaste plek) op één en de zelfde plek constant aan de oplader laat staan kan het om slijtage tegen te gaan verstandig zijn (ongeacht merk, model of type) de accu te ontlasten door hem tussen de 30 en 40% vol koel en droog op te slaan.
Doe je dit dus paar keer is het geen ramp, laat je hem echter maanden zo staan dan kan er (versnelde) slijtage onstaan.
Maar stel je weet dat je bijv. een week lang de laptop (kantoorsituatie of thuis op een vaste plek) op één en de zelfde plek constant aan de oplader laat staan kan het om slijtage tegen te gaan verstandig zijn (ongeacht merk, model of type) de accu te ontlasten door hem tussen de 30 en 40% vol koel en droog op te slaan.
Doe je dit dus paar keer is het geen ramp, laat je hem echter maanden zo staan dan kan er (versnelde) slijtage onstaan.
Bedankt voor je duidelijke info!Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 22:38:
Nee, het hoeft niet.
Oke, dit is echt vreemd. Mijn laptop zegt altijd rond de 10% dat accu bijna leeg is, stop de oplader erin.
dit heb ik nu volledig genegeerd en rond de 5% sloot mijn laptop af ( in slaapstand ). toen weer opnieuw opgestart, maar nu komt het leukste gedeelte. mijn laptop is nu 0% en kan het nog steeds gebruiken. hieronder een afbeelding, verschillende dingen bij elkaar gezet.

kan het zijn dat mijn accu niet goed gecalibreerd is ofzoiets?
dit heb ik nu volledig genegeerd en rond de 5% sloot mijn laptop af ( in slaapstand ). toen weer opnieuw opgestart, maar nu komt het leukste gedeelte. mijn laptop is nu 0% en kan het nog steeds gebruiken. hieronder een afbeelding, verschillende dingen bij elkaar gezet.

kan het zijn dat mijn accu niet goed gecalibreerd is ofzoiets?
[ Voor 3% gewijzigd door psyy138 op 22-05-2013 14:12 ]
O.R.C. Black Bulls Rugby
Verwijderd
Dat is precies het geval.
Bijvoorbeeld door de accu niet vaak genoeg volledig leeg trekken denkt de accu dat hij minder capaciteit heeft. Vandaar ook (en hier mooi het bewijs
) dat zon tooltje ook niet alles zegt.
Mijn iPhone had ook ooit zoiets, een week lang helemaal opgebruikt en nu (is 2.5 jaar oud) kan ik nogsteeds een hele dag op de accu werken.
Maar doe dit dus zon 3x en u zult waarschijnlijk zien dat de accu weer wat langer mee gaat.
Bijvoorbeeld door de accu niet vaak genoeg volledig leeg trekken denkt de accu dat hij minder capaciteit heeft. Vandaar ook (en hier mooi het bewijs
Mijn iPhone had ook ooit zoiets, een week lang helemaal opgebruikt en nu (is 2.5 jaar oud) kan ik nogsteeds een hele dag op de accu werken.
Maar doe dit dus zon 3x en u zult waarschijnlijk zien dat de accu weer wat langer mee gaat.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2013 16:50 ]
Het leukste is dat windows het zelf ook aangeeft, maar ik ben er mee bezig wat je me hebt aanbevolenVerwijderd schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 16:48:
Dat is precies het geval.
Bijvoorbeeld door de accu niet vaak genoeg volledig leeg trekken denkt de accu dat hij minder capaciteit heeft. Vandaar ook (en hier mooi het bewijs) dat zon tooltje ook niet alles zegt.
maar hoe weet ik nu zeker of mijn laptop ook volledig is opgeladen?
[ Voor 4% gewijzigd door psyy138 op 22-05-2013 19:02 ]
O.R.C. Black Bulls Rugby
Is voor de afhandeling van een garantieclaim de originele aankoopfactuur noodzakelijk?
Ik heb geprobeerd dit na te zoeken in de garantievoorwaarden maar daar kon ik geen verwijzingen naar de aankoopfactuur vinden.
En als de aankoopfactuur niet strikt noodzakelijk is, hoe wordt dan bepaald of een laptop nog binnen enige vorm van garantie valt?
Ik heb geprobeerd dit na te zoeken in de garantievoorwaarden maar daar kon ik geen verwijzingen naar de aankoopfactuur vinden.
En als de aankoopfactuur niet strikt noodzakelijk is, hoe wordt dan bepaald of een laptop nog binnen enige vorm van garantie valt?
Verwijderd
Je zou de datum van betaling kunnen overleggen. Jaren geleden waren daar spotjes van op TV..
Toevallig exact de zelfde vraag via de mail gehad, deze is beantwoord.Leader98 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 09:11:
Is voor de afhandeling van een garantieclaim de originele aankoopfactuur noodzakelijk?
Aan het serienummer kunnen wij het factuur terug zoeken, indien factuurnummer niet bekend is is het serienummer dus voldoende, echter adviseren wij wel om alles correct in te vullen indien bekend.
(indien serienummer niet leesbaar is hebben wij een 2de serienummer onder de batterij zitten, op onze RMA site staat een uitleg waar deze te vinden is)
Verwijderd
Eigenlijk door hem de hele nacht aan de oplader te laten staan.psyy138 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 17:45:
[...]
Het leukste is dat windows het zelf ook aangeeft, maar ik ben er mee bezig wat je me hebt aanbevolen![]()
maar hoe weet ik nu zeker of mijn laptop ook volledig is opgeladen?
Kan geen kwaad om dat dus ook paar keer te doen tijdens het deepcyclen.
Dat is snel antwoord (de vraag was van mijBTO_USER schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 09:43:
[...]
Toevallig exact de zelfde vraag via de mail gehad, deze is beantwoord.
Aan het serienummer kunnen wij het factuur terug zoeken, indien factuurnummer niet bekend is is het serienummer dus voldoende, echter adviseren wij wel om alles correct in te vullen indien bekend.
(indien serienummer niet leesbaar is hebben wij een 2de serienummer onder de batterij zitten, op onze RMA site staat een uitleg waar deze te vinden is)
Netjes dat er een tweede lokatie is waar het serienummer zit.
Is het dan ook mogelijk om bij jullie na te gaan hoe lang er nog garantie op een laptop zit aan de hand van het serienummer?
[ Voor 13% gewijzigd door Leader98 op 23-05-2013 10:55 ]
Verwijderd
Wel vreemd dat van die batterij weet niet hoe oud die laptop dan was maar mijnes is op een maand na 1 jaar oud en staat eigenlijk ook altijd met de stroomkabel erin en de batterij ook, heb net ff gekeken en volgens aida64 is er maar 4% wear level
Ja, dat kan, stuur dan even een mailtje naar onze support met je vraag en het serienummer van de notebook.Leader98 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 09:54:
[...]
Dat is snel antwoord (de vraag was van mij)!
Netjes dat er een tweede lokatie is waar het serienummer zit.
Is het dan ook mogelijk om bij jullie na te gaan hoe lang er nog garantie op een laptop zit aan de hand van het serienummer?
Edit: Wij kunnen dit enkel controleren bij BTO notebooks, kenbaar aan het BTO logo op de kap.
[ Voor 9% gewijzigd door BTO_USER op 24-05-2013 12:21 ]
Verwijderd
Dan zou mijn enige advies zijn; trek hem toch af en toe leeg.Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:41:
Wel vreemd dat van die batterij weet niet hoe oud die laptop dan was maar mijnes is op een maand na 1 jaar oud en staat eigenlijk ook altijd met de stroomkabel erin en de batterij ook, heb net ff gekeken en volgens aida64 is er maar 4% wear level
Het hoeft uiteraard niet. Maar, zoals bij de andere gebruiker te zien, kan dit de accu wel weer in goede conditie brengen. Of beter nogl verkomen is beter dan genezen. Wie weet dat u geluk heeft.
Overigens hier is dan weer het bewijs dat tooltjes (opnieuw, zie de andere gebruiker) niet heilig zijn. Want zelfs al ligt een accu een jaar op een plak is er een hoger verval dan 4%.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2013 23:30 ]
maar dat tooltje haalt toch gewoon de gegevens van windows af? want zelfs windows geeft bij mij aan dat die 0% is terwijl ik nog een klein halfuurtje op 0% kan door gaan.Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:29:
[...]
Dan zou mijn enige advies zijn; trek hem toch af en toe leeg.
Het hoeft uiteraard niet. Maar, zoals bij de andere gebruiker te zien, kan dit de accu wel weer in goede conditie brengen. Of beter nogl verkomen is beter dan genezen. Wie weet dat u geluk heeft.
Overigens hier is dan weer het bewijs dat tooltjes (opnieuw, zie de andere gebruiker) niet heilig zijn. Want zelfs al ligt een accu een jaar op een plak is er een hoger verval dan 4%.
Daarom vraag ik me af of er een manier is op dit te resetten, of een soort van calibratie te starten.
O.R.C. Black Bulls Rugby
Let op:
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.