Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamper
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-07 17:00
Beste,

Na veel onderzoek gedaan te hebben ben ik er nog steeds niet uit welke notebook voor mij een goede keuze zou zijn. Daarom zou ik graag jullie advies willen hebben op het volgende:

Eisen
- Gamen (hoeft niet op het mooist, maar i.i.g. met een mooie framerate)
- 4-5 uur batterijduur voor tekstbewerking en andere simpele taken (voor die keren in de collegezaal)
- 3D modelleren
- Standaard zaken als programmeren, tekstbewerking, internet etc.
- De koeling van de hardware moet goed zijn
- Goed toetsenbord en mousepad
- Goede bouwkwaliteit

De notebook hoeft niet:
- Licht te zijn
- Een "fancy" en "futuristische" uitstraling te hebben
- Stil te zijn

Hieruit volgde voor mij al snel de volgende hardware lijst:
- Core i7 (3de generatie a.k.a. ivy bridge)
- Nvidia GT650m / GT660m met Optimus
- 6-8gb DDR3 geheugen
- Full HD scherm
- Plek voor een SSD en hardeschijf (hoeft niet standaard meegeleverd te zijn)

Er zijn een aantal notebooks die aan de meeste van deze eisen voldoen, maar veel van deze notebooks hebben een aantal, voor mij nare, minpunten:

Lenovo Y500
Hardware is er maar er is geen Optimus aanwezig. Hierdoor is de batterijduur zeer kort.
Ook is er sprake van aardig wat CPU throtteling en wordt deze warm onder 100% load van het
systeem. In veel reviews en forumposts klagen veel mensen over de bouwkwaliteit van deze laptop
en dat het servicepunt in Nederland door Medion wordt gerund. Heeft ook maar 1 plek voor een
hardeschijf of SSD. Wel is er een groot gebied van ventilatiegaatjes waar een notebookkoeler
van pas zou komen.
http://www.notebookcheck....500-Notebook.87585.0.html

Asus N56VZ
Hier zit een GT650m in maar de versie van deze kaart maakt gebruik van het tragere GDDR3 geheugen
i.p.v. van het GDDR5. Ook wordt de CPU zeer warm in deze notebook (97C onder full load). Hij heeft ook maar 1 plek voor een SSD of hardeschijf. Verder schijnt de laptop veel last te hebben van geluidsproblemen.
http://www.notebookcheck....44V-Notebook.78305.0.html

BTO 15cl48 / Clevo W350ETQ (zelfde prijs als 15cl45, maar betere videokaart bij notebooktotaal.nl)
Deze notebook heeft een mat scherm. Dit is een zeer grote pluspunt! Verder lijkt de hardware in orde.
Aan de andere kant heeft deze laptop ook helaas weer last van CPU throtteling onder 100% load
van het systeem en wordt de CPU weer aardig warm. De onderkant van deze laptop heeft maar weinig
ventilatiegaatjes waardoor het gebruik van een notebookkoeler nogal weinig invloed zal hebben.
http://www.notebookcheck....nes-Notebook.80018.0.html <- Zelfde koeling als W350ETQ

Nu heeft men mij overtuigd dat CPU throtteling een kuur is dat laptops gewoon hebben in dit prijssegment en dat de CPU's allemaal wel 90-95C worden onder volle load. Tijdens praktijk gebruik schijn je hier weinig tot geen last van te hebben bij een goede notebook.

Nu mijn vraag voor de lezers. Kloppen de punten die ik tot zover bij elkaar heb verzameld en zijn er nog alternatieven die nog beter bij mijn eisen voldoen? De BTO komt het dichtstbij van wat ik wil tot nu toe, maar deze heeft mij nog niet helemaal overtuigd. De enige gevonden review die echt de temperaturen goed bespreken is de review van notebookcheck.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-07 19:43

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De Dell XPS15 misschien nog een optie?

Verder ontkom je denk er niet aan dat ze heet worden bij het gamen. Maar je kan bijvoorbeeld een standaard met een fan kopen, dat scheelt iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamper
Daar heb ik ook nog even kort naar gekeken. Helaas zit er in die notebook standaard een GT630m met een core i5 van wat ik heb kunnen vinden. http://www.techzine.nl/re...are-en-specificaties.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
Misshien een domme opmerking, maar mijn alienware heeft geen last van cpu problemen, ook word hij niet gigantisch warm bij gamen (ook niet na 2 uur of langer)...

Waarschijnlijk valt die buiten je budget though. De XPS is wel een goede optie indd. De BTO denk ik niet. Kijk ook eens naar de andere topics en wat daar aangeraden word..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
De XPS 15 heeft wel koelingsproblemen en ook wifi problemen, dus die zou ik niet nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem niet de XPS 15. De XPS 15 heeft een nog slechtere koeling dan de clevo, en geloof me, dat is echt heel erg slecht. Daarnaast zijn er veel issues met wifi. (absoluut een schande, de voorganger is door anandtech de beste multimedia laptop aller tijden genoemd).

De XPS 15 is ook zo goed als end-of-life, en ik verwacht de opvolger eigenlijk zeer binnenkort. Of beter gezegd, ik had hem al verwacht.
djaan15 schreef op zondag 07 april 2013 @ 15:19:
Lenovo Y500
Hardware is er maar er is geen Optimus aanwezig. Hierdoor is de batterijduur zeer kort.
Ook is er sprake van aardig wat CPU throtteling en wordt deze warm onder 100% load van het
systeem. In veel reviews en forumposts klagen veel mensen over de bouwkwaliteit van deze laptop
en dat het servicepunt in Nederland door Medion wordt gerund. Heeft ook maar 1 plek voor een
hardeschijf of SSD. Wel is er een groot gebied van ventilatiegaatjes waar een notebookkoeler
van pas zou komen.
http://www.notebookcheck....500-Notebook.87585.0.html
De Y500 heeft wel optimus, je hebt de variant met SLI gelinkt, die heeft vanwege de dubbele grafische kaart een slechte accuduur.

Voor zover ik weet is de Y500 een Y580 met een andere naam grafische kaart ( GTX 660m = GT 650m ), deze bevat de langste accuduur van alle multimedianotebooks. En ook de grootste accu.
BTO 15cl48 / Clevo W350ETQ (zelfde prijs als 15cl45, maar betere videokaart bij notebooktotaal.nl)
Deze notebook heeft een mat scherm. Dit is een zeer grote pluspunt! Verder lijkt de hardware in orde.
Aan de andere kant heeft deze laptop ook helaas weer last van CPU throtteling onder 100% load
van het systeem en wordt de CPU weer aardig warm. De onderkant van deze laptop heeft maar weinig
ventilatiegaatjes waardoor het gebruik van een notebookkoeler nogal weinig invloed zal hebben.
http://www.notebookcheck....nes-Notebook.80018.0.html <- Zelfde koeling als W350ETQ
De koeling is niet de grootste reden om deze laptop niet aan te raden. De belangrijkste is dat de kwaliteit van de barebones gewoon ruk zijn. Alle reviewsite (met name: anandtech) vinden de behuizing, toetsenbord en touchpad consistent kut. Daarnaast zijn ze ook nog eens een stuk duurder dan de Y500 en N56 (van de Y500 zijn weinig reviews, maar van de N56 weten we zeker dat het kwaliteit is). Ik kan werkelijk geen zinnige reden bedenken waarom je deze notebook boven de N56 zou verkiezen, behalve misschien dat-ie in games mogelijk een paar procent sneller is. (iets wat ik persoonlijk betwijfel vanwege de 'we throttelen standaard tot 2.3ghz' issues. Maar daar zul je even wat bronnen voor na moeten slaan).
Nu heeft men mij overtuigd dat CPU throtteling een kuur is dat laptops gewoon hebben in dit prijssegment en dat de CPU's allemaal wel 90-95C worden onder volle load. Tijdens praktijk gebruik schijn je hier weinig tot geen last van te hebben bij een goede notebook.
M14x ;)

maar die heeft dan weer geen 1080p scherm, en maakt een takkenherrie. Met takkenherrie bedoel ik dat de grens van 50db wordt overschreden, iets wat de meeste clevo's ook doen. De N56 gaat niet hoger dan 37.1 db en de Y500 stopt bij 41.8 ondanks de SLI configuratie. Zeker voor een programmeur weegt de onmogelijkheid tot 1080p scherm bij de M14x zwaar.

Ik zie overigens geen 'gaming' tussen je eisen staan. Voor 3D modelleren heb je naar mijn mening geen goede graka nodig. In dat geval zou je zoiets kunnen nemen als de E6520 die ik ook heb: oerdegelijk, uitmuntend toetsenbord, dubbel zo lange accuduur als het gemiddelde consumenten aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamper
Eerste instantie dacht ik ook dat de Alienware m14x veel duurder zou uitvallen, maar het valt nog mee.
Zelf ben ik alleen niet zo'n fan van Dell door de kosten van de garantie en het feit dat je zelf eigenlijk niks mag veranderen aan de laptop. Maar goed, dat zou over het hoofd gezien kunnen worden. De prijzen om alleen 2gb meer geheugen erin te steken of de hardeschijf te veranderen zijn gewoon veel te hoog.

@Darkstone: Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
gaming staat als punt nummer 1 in mijn eisen haha.
De y500 SLI is gelinkt, maar ik doel eigenlijk op de enkele GPU versie.
Met GT660m doel ik op de GTX660m die niet hetzelfde is als de GT650m.
Het is alleen een typo waar veel mensen zich schuldig aanmaken. Het is
de eerste kaart in de GTX reeks van Nvidia: http://www.notebookcheck....rce-GTX-660M.71859.0.html

EDIT: @Darkstone, waar komt je negativiteit richting clevo eigenlijk vandaan? In het BTO ervaringen topic laat je ook goed merken dat je er zeer tegen bent. Je geeft Anandtech als review site die ook duidelijk laat merken dat de behuizing volgens hen aardig wat tekortkomingen heeft, maar er zijn aardig wat gebruikerservaringen die gewoon vertellen dat het allemaal top is volgens hen.

[ Voor 17% gewijzigd door Stamper op 07-04-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:30
Over het algemeen zijn mensen niet zo happig om de nadelen van hun aankoop te melden, zeker niet als het een product van 1000 euro of meer is. Vaak beperkt het zich toch tot "geweldig scherm, lekker snel, goed geluid" enz. Doe ik ook met mijn Dell. Waarvan de wifi best kut is, nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djaan15 schreef op zondag 07 april 2013 @ 16:00:
Eerste instantie dacht ik ook dat de Alienware m14x veel duurder zou uitvallen, maar het valt nog mee.
Zelf ben ik alleen niet zo'n fan van Dell door de kosten van de garantie en het feit dat je zelf eigenlijk niks mag veranderen aan de laptop. Maar goed, dat zou over het hoofd gezien kunnen worden. De prijzen om alleen 2gb meer geheugen erin te steken of de hardeschijf te veranderen zijn gewoon veel te hoog.
Gebruik aftermarket SSD en RAM. Voor de M14x met i7 en 900p scherm betaal je ongeveer €1014. Ik citeer even snel anandtech:

Edit: foutje, het is € 895.
http://www.anandtech.com/...e-m14x-too-much-by-half/7

When I say the Alienware M14x is too much by half, I'm not talking about the pricetag. Truth be told the price is actually remarkably reasonable given the excellent build quality, bling, and extra features. I'm talking about the configuration and cooling design, and these are things that significantly limit what you can do with the M14x.
Dat gezeggend hebbende, ik vind een 1080p scherm een absolute must voor een programmeur, en zou daarom alles wat dat niet kan bieden al bij voorbaat afschieten.
@Darkstone: Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
gaming staat als punt nummer 1 in mijn eisen haha.
De y500 SLI is gelinkt, maar ik doel eigenlijk op de enkele GPU versie.
Met GT660m doel ik op de GTX660m die niet hetzelfde is als de GT650m.
Het is alleen een typo waar veel mensen zich schuldig aanmaken. Het is
de eerste kaart in de GTX reeks van Nvidia: http://www.notebookcheck....rce-GTX-660M.71859.0.html
Dat zeg ik, de GT 650m is exact hetzelfde als de GTX 660m, behalve dat de kloksnelheid marginaal hoger is (en elke GTX 660m GDDR5 bevat).
EDIT: @Darkstone, waar komt je negativiteit richting clevo eigenlijk vandaan? In het BTO ervaringen topic laat je ook goed merken dat je er zeer tegen bent. Je geeft Anandtech als review site die ook duidelijk laat merken dat de behuizing volgens hen aardig wat tekortkomingen heeft, maar er zijn aardig wat gebruikerservaringen die gewoon vertellen dat het allemaal top is volgens hen.
Als 1 gebruikservaring voldoende was om een laptop 'goed' te bestempelen, dan zou je alles wel aan kunnen raden. Het type gebruiker wat zegt 'ik vind hem goed' kan nooit bijdragen aan een goed beeld van de kwaliteit van die laptop. Wat is goed? Wat vind die gebruiker goed?

Een reviewer die meerdere reviews heeft gemaakt over verschillende laptops kan dat echter wel, of een gebruiker met ervaring met meerdere laptops, of een gebruiker die juist negatieve punten aanstipt. Ik loop hier ongeveer 4 jaar rond en ik heb exact 4 keer mensen hun eigen laptop een miskoop lopen noemen. Waarvan 3 clevo's, en een iemand met een N53 met software issues.

Tel daarbij op dat clevo's consistent slecht worden beoordeeld op anandtech en andere reviewsites, en je moet wel met heel erg goede argumenten komen waarom je nog een clevo waar geen reviews van zijn aan te raden. Hoe kan ik iets aanraden waarvan niet te bewijzen is dat het goed is? Sterker nog, ik hoef het tegendeel niet eens te bewijzen. De N56 kort €870 en is sowieso goed (bron: anandtech, verschillende tweakers die melden dat de N76 beter is dan de XPS 17), de 15CL48 kost €1105 met Windows en er is op geen enkele manier te bewijzen dat het kwaliteit is. De conclusie lijkt mij vrij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamper
Ziet ernaar uit dat ik voor de Asus N56VZ ga en zelf er een SSD in zet na de koop. Een externe USB 3.0 hardeschijf lost the probleem van een HDD bay tekort ook op. Het geluidsprobleem lijkt een software probleem te zijn:
http://vip.asus.com/forum...DX&SLanguage=en-us&page=1

@Darkstone: Dat 1080p scherm heb je zeker gelijk in.
Over die gebruikersrecensies: Het was niet 1 gebruikersrecensies en het gaat me ook niet om het aantal. Het is alleen wanneer een laptop een bepaald terugkomend probleem heeft, zal dat bij een groot aantal gebruikersrecensies minstens een paar keer ergens tevoorschijn komen. En dat je hier 4 jaar rondloopt is een non-argument maar de reacties die je hebt geplaatst in die tijd spreken aardig voor zich ^^. Bedankt i.i.g. voor je hulp met het kiezen! M'n mening van BTO is in de tussentijd aardig veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook de optische drive vervangen door een SSD. In de Y500 en M14x kan je ook een mSATA SSD kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gaming en een laptop... Altijd lastig om er iets moois voor te vinden. Zeker als het zo algemeen blijft. Welke games speel je zoal? Je zegt ook een acceptabele framerate te willen. Leuk, maar wát vind jij dan een 'acceptabele framerate'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459694

djaan15 schreef op zondag 07 april 2013 @ 17:29:
Ziet ernaar uit dat ik voor de Asus N56VZ ga en zelf er een SSD in zet na de koop. Een externe USB 3.0 hardeschijf lost the probleem van een HDD bay tekort ook op. Het geluidsprobleem lijkt een software probleem te zijn:
http://vip.asus.com/forum...DX&SLanguage=en-us&page=1
http://hddcaddy.nl/winkel/ kun je een caddy halen. Heb ik met mijn n56vz ook gehad en in die caddy mijn hdd gezet. Het werkt prima, ik gebruik mijn optische drive toch nooit.
Over het geluidsprobleem: Ik heb dat in juli toen ik mijn laptop kocht ook gehad. Soundcard driver update hiervandaan en het was meteen weg.
Nog algemeen over de n56: Het scherm is prima, batterijduur is aardig maar met 4 uur niet geweldig. De oude y580 haalde dacht ik zo'n 5 uur. Touchpad vind ik vreselijk, maar ik werk toch meestal met muis. Toetsenbord is prima. Het voelt alsof hij zeer stevig in elkaar zit. Hitte van cpu/gpu is niet echt een probleem, alleen een strook van 1cm breed naast de tabtoets boven de uitlaat wordt echt warm, maar niet oncomfortabel. Throttling heb ik nooit last van gehad. Gameperformance is prima voor een laptop, en hij is heerlijk snel met een ssd. Hij is niet goedkoop, maar imo als je het geld hebt de meerprijs over een inspiron 15r se wel zeker waard, je gaat er denk ik geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja als je darkstone wilt geoven zijn alle clevo's kut kijk anders eens op notebookreview bij de sager clevo sectie misschien dat daar wat poitievere geluiden weg komen dan. ik heb mijn clevo w150 nu een jaar en heb er nog nooit ellende mee gehad. en met de clevo is er tenminste nog eens wat mogelijk mbt overclocken enzo door middel van custom bios versies die je tenminste de vrijheid geven om te doen met je laptop wat je wilt. Maar ja iedereen vind zijn/haar favoriete merk toch t best maar of dat nou objectief is hehe. Lees op notebookreview ook genoeg posts van mensen met andere merken dan clevo waar ook van alles mis gaat. Maar of dat nou altijd aan de laptop zelf ligt... Maar 1 ding is zeker met de aangepaste bios kan geen enkele andere laptop met dezelfde specs tippen aan de performance van de clevo :) dus er kan van alles gezegt worden maar die superslechte brakke kut clevo van mij haalt de nr1 score met 3dmark11 in vergelijking met mensen met dezelfde cpu/gpu als mij. mag je die kermis verlichting van je alienware houwe hahaha.

http://www.3dmark.com/sea...?minScore=0&cpuName=Intel Core i7-3610QM Processor&gpuName=NVIDIA GeForce GT 650M

kijk daar maar eens met systemen die 1 gt650m hebben en zoek je alienware daar in de lijst. moet je wel een heel eind naar beneden scrollen hahahaha. maar voor de w150er hoef je alleen de top 10 of misschien wel top20 te bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 14:15:
Sja als je darkstone wilt geoven zijn alle clevo's kut kijk anders eens op notebookreview bij de sager clevo sectie misschien dat daar wat poitievere geluiden weg komen dan.
Bij notebookreview worden negatieve mensen geband... Er is ooit iemand geband door een moderator met een elitebook ultraportable omdat-ie beargumenteerde dat de X220 beter was dan een bepaalde elitebook ultraportable.

Daarnaast kan ik je net zo goed verwijzen naar het acer gedeelte waar ook 100 positieve mensen zitten. Volgens jouw argumentatie is het dan prima spul.
ik heb mijn clevo w150 nu een jaar en heb er nog nooit ellende mee gehad. en met de clevo is er tenminste nog eens wat mogelijk mbt overclocken enzo door middel van custom bios versies die je tenminste de vrijheid geven om te doen met je laptop wat je wilt.
MSI afterburner...

De sneer richting alienware en 'favoriete merk' ontgaat mij overigens volledig. Ik raad de M14x juist af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok nou dan was ik abuis mbt de 14x sorry dan maar dan nog :) mijn clevo haalt toch echt de betere score en msi afterburner haalt standaard maar een bepaald aantal mhz overclock, is dat niet 125? weet ik niet zker hoor. ik kan die van mij op meer dan +400 zetten hehe en +1000 op de memory clock dan haal ik die hoge scores met 3dmark. met gamen zet ik m dan weer iets lager omdat ik de boel ook niet te veel wil stressen. Na je vele comments dacht ik dat je dus zwaar fan van alienware etc was hehe misschien had ik dat mis dan :) ach ben hier ook niet om mensen aan te vallen oid. maar ik bijf het toch onterecht vinden dat je clevo/bto zo bekritiseerd hehe maar dat zal wel komen dan omdat die van mij dan toevallig wel doet waar ik m voor heb gekocht.

dit zijn een beetje de features van de bios mod die ik gebruik:

Updated Clevo base to v16 BIOS & v07 EC (Win8 UEFI support)
- Combined EC & BIOS files into a single update
- Removed no longer functional RAM settings (THX @ Clevo)
- Sata/Raid oRom updated to v11.6.0.1702
- GT650M OC Edition updated to vBIOS v80.07.58.00.A2
- Intel GPU vBIOS updated to v2143
- Re-enabled “Intel Rapid Start” menu
- ME version Info now reported in BIOS
- Added “Long Duration Turbo Time Limit” option
- Additional HD bootlogo for BGRT/Win8 mode compatibility
(special version for HD/FHD screens)
- Added Acoustic Management for HDDs
- Enabled Configurable TDP for XM CPUs
- CPU Overclocking function unlocked for:
4x (400mhz) extra:
- 3720QM
- 3740QM
- 3820QM
- 3840QM
“Fully” unlocked:
- 2920XM
- 2960XM
- 3920XM
- 3940XM
- GT650M overvolted (950Mhz+ @ 1.112v) / OV EDITION
- Full Fan Speed Mode (Press FN+1)
- Intel iGPU (HDx000) Overclocking & Turbo on battery

dikke prima dus want die standaard bios is zo zwaar gelocked dat je er echt niks mee kan doen qua tweaken. Oh en had ik al sorry gezegt dat ik je onterecht bejegende over die AW14x? hehehehe. Heb een goeie dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste dingen die je daar opnoemt horen gewoon standaard te zijn... Het is toch bizar dat als je een XM-cpu koopt, deze niet met een unlocked multiplier komt... En je vergeet erbij te vermelden dat de overclock alleen werkt omdat je de behuizing hebt voorzien van extra koelgaten en notebook stand met 6 fans er in. Standaard heeft de koeling al moeite om de stock clocks vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat klopt idd standaard is het dikke drama. maar dat stopt mij niet om ermee te gaan klooien zodat er meer mogelijk is. deed ik ook altijd al met mn desktops met een betere cpu koeler en gpu koeler etc en dan kijken waar t schip strand :)
Pagina: 1