Beste Tweakers
Sinds deze week heb ik de X-Book 17CL48-GTX660. Hier volgt mijn review.
1 Reden aankoop
Ik diende een laptop aan te kopen aangezien ik dit academiejaar ga studeren in Gent (Hogent). Uiteraard heb je hiervoor een laptop nodig die aan bepaalde specificaties moet voldoen. Daarnaast wou ik de laptop ook aankopen om games te spelen. De laptop moest dus voor beide zaken geschikt zijn. Tevens had ik een voorkeur voor 17-inchschermen. Tot hiertoe maakte ik gebruik van een Desktop-pc met een 22,5-inchscherm. Vandaar dat ik niet naar een 15-inchscherm wou terugvallen, het verschil zou me te groot zijn. Bovendien is het budget van een student over het algemeen ook niet echt zeer groot. Na wat afspraken te maken met twee vrienden hebben we beslist om de laptop samen aan te kopen. We kozen voor deze BTO omdat hij aan al onze eisen voldeed, er goed uitzag en dat alles voor een zeer schappelijke prijs.
2 Pre-sale
Na beslist te hebben welke laptop ik ging kopen moest ik uiteraard nog beslissen waar ik hem ging kopen. Eerst wil ik duidelijk maken dat zowel Hiteco als BTO als Notebook Totaal uiterst snel en vooral vriendelijk zijn. Uiteindelijk viel de keuze op Notebook Totaal omwille van de uitzonderlijke vriendelijkheid van Roberto en de enorme hoeveelheid informatie hij voor u opzoekt. Daarnaast krijg je er één jaar extra garantie. Na wat gemaild te hebben, kwamen we uiteindelijk bij volgende samenstelling uit.
X-Book 17CL48-GTX660
- DVD of Blu-ray / extra harddisk DVD-+RW brander (te vervangen voor extra harddisk)
- Externe USB DVD drive Hieronder kunt u een externe DVD drive kiezen
- Garantie 2 Jaar Carry-in garantie (standaard) + 1 Jr NBT
- Geheugenslot (1) 4Gb BTO selected High Speed 1600Mhz
- Geheugenslot (2) 4Gb BTO selected High Speed 1600Mhz
- Harddisk 128Gb Samsung 830 serie S-ATA 3 SSD
- Harddisk (2e) 750Gb 7200rpm
- Keyboard AZERTY (Belgisch)
- Koelpasta Artic silver koelpasta (6 graden koeler)
- Microsoft Office Geen office licentie -- Kies hieronder
- Pixelgarantie Pixelgarantie optioneel -- Kies hieronder
- Processor Core i7-3610QM (2,3Ghz / 6Mb cache. Ivy Bridge)
- Windows Windows 7 Home Premium (Upgradeable naar Windows

- Wireless card Intel Centrino Advanced-N 6235 Dual band
3 Unboxing
De unboxing gebeurde met (opnieuw) deskundige uitleg van Dhr. Roberto. Zoals u op de site kunt lezen krijg je bij een dergelijke laptop een muismat, een muis, een schermafkuisdoekje, in-earoortjes en een laptoptas. De laptop zat degelijk verpakt en de extra’s zijn aangenaam. Hoewel ze zijn kwalitatief niet top (te verwachten aangezien je ze gratis krijgt). Het zijn leuke extra’s om meteen van start te kunnen gaan maar indien je budget over hebt raad ik aan om ze zelf te kopen.
4 Behuizing
De laptop ziet er gewoon zeer modern, degelijk en goed uit! Hij heeft een heerlijk moderne grijze kleur met een zeer degelijk mat patroon. Mede hierdoor heb je weinig last van vingerafdrukken op de behuizing. Ik heb hier al enkele video’s gezien waarop duidelijk een slechte behuizing van de BTO-laptops te zien is. Dit is echter totaal niet het geval bij dit model. De vorige laptop die ik had was een HP met een behuizing die werkelijk 10 keer minder degelijk aanvoelde en 10 keer meer flex had. Misschien dat de evolutie bij de modellen van HP wel verbeterd is maar ik kan enkel oordelen dat deze laptop heel degelijk aanvoelt. Er zijn voldoende aansluitingen/features voorzien. Ik zal ze hier nu niet allemaal uittypen maar daar ben ik zeker tevreden over. Er is onder andere een knop voorzien om te schakelen tussen de zwakke en sterke GPU (uiterst handig).
Toch is ook niet alles positief aan dit model. Zo is de onderste rand (waar je onderarmen soms op rusten) vrij scherp. Dit is behoorlijk irritant bij lang gebruik. Iets wat ik echter nog veel erger vond is dat bij 2 van de 3 laptops het BTO-logo erg scheef op de laptop geplakt werd. Dat komt bij de klant over alsof het er opgegooid is en het verstoort ook het verder mooie uiterlijk. Spijtig en eigenlijk een kleine moeite voor de fabrikant om correct te doen. Daarnaast maakt de DVD-drive ook uiterst veel lawaai. Het is precies of hij is je CD aan het verbrokkelen in plaats van aan het ronddraaien.
5 Toetsenbord en touchpad
Het toetsenbord typt gewoon heel goed. Het registreert de toetsaanslagen uiterst nauwkeurig en je moet de toetsen voldoende indrukken. Het is niet zo dat wanneer je je vingers op het toetsenbord houdt er meteen dertig letters getypt worden.
Wat voor mij persoonlijk wel wat moeilijker is, is dat het typen iets minder vlot verloopt dan op mijn desktop. Misschien is dit gewoon een kwestie van gewoon worden. In ieder geval voelt het toetsenbord goed en degelijk aan.
Het touchpad registreert werkt ook goed maar het scrollen kan wel eens moeilijk zijn. Bij de HP laptop had ik een soort van zone rechts speciaal voor het scrollen. Hier is dit enkel softwarmatig, er is dus geen fysiek gevoel dat je in het scrolgebied zit. Hierdoor zit je soms iets teveel naar links en scroll je niet. Vervelend maar ook dit zal ik waarschijnlijk gewoon worden. Het touchpad kan trouwens enkel softwarematig afgezet worden. Een knop net boven het touchpad had misschien een handige feauture geweest zijn. Zo kan het nu voorvallen dat je tijdens het gamen plots over je touchpad beweegt en dit je beweging ingame stoort. Normaal zou je dan gewoon de knop kunnen induwen, nu moet je uit het spel gaan.
Er zijn wel wat mindere punten aan beide zaken maar die zijn hoogstens mindere puntjes het gehele gevoel over zowel het toetsenbord als het touchpad (in iets mindere mate) is wel goed.
6 Scherm
Het scherm is FENOMENAAL. Ik twijfelde hier aanvankelijk over want het was geen 95% gamutscherm terwijl sommige andere BTO-laptops hier wel over beschikken. Het heeft een zalig helderheidsniveau en kan ook heerlijk zwart weergeven. Daarnaast is Full HD uiteraard nog scherper op een 17-inch model t.o.v. een 22-inch model. De kijkhoeken vind ik behoorlijk, niet uitzonderlijk goed of slecht.
7 Software
Hier kan ik vrij kort over zijn er is geen bloatware aanwezig op de PC’s. Dat maakt de laptop sneller t.o.v. een laptop met dezelfde specificaties van een merk. Alles was goed geinstalleerd van Windows en de drivers waren ook goed geïnstalleerd. Hoewel er wel van één laptop een probleem was met het Windows Framework 4.0. Uiteindelijk heb ik het zelf kunnen oplossen. Daarnaast is er ook een handig besturingsprogramma meegeleverd. Hiermee kun je de helderheid instellen, touchpad afleggen, verschillende profielen selecteren, enz.
8 Prestaties
Het allerbelangrijkste van een laptop zijn uiteraard de prestaties. En daar ben ik zeer tevreden over. De SSD doet de laptop in zo’n 15 seconden volledig opstarten. Ook de HDD presteert zeer goed, bij games laden de maps zeer snel. De Wireless Card zorgt voor een zeer goed bereik en snelheid. Zo heb ik qua bereik ongeveer 20% meer bereik in mijn kamer en qua snelheid ongeveer 15% meer.
In energysafemode kun je zeker HD-videos afspelen en de laptop gebruiken voor internet, word, …
Vandaar dat ik voorlopig de “veel eisende” mode momenteel enkel gebruik voor games. Hierbij kan ik zeggen dat de grafische kaart uiterst sterk is. Ik draai Guild Wars 2 op medium/high. In WvWvW raad ik aan om op medium te draaien zeker als je sieges doet. In PvE draait alles over het algemeen vlot op high. Battlefield 3 draai ik op high zonder enige probleem +- 35 fps. Ultra is net niet haalbaar +-22 fps. Thuis heb ik een HD6870 en die kan Battlefield 3 maar op medium/high draaien. Dit verbaasde mij enorm en toont de kracht van de laptop! Andere recente games liggen ook in lijn met mijn conclusie. De laptop is ook uiterst stil. Bij normaal gebruik hoor je hem helemaal niet, bij intensief gebruikt blazen de fans wel maar het blijft behoorlijk. De warmte is tevens totaal geen probleem. Hij blijft gewoon koel bij alles behalve gamen. En dan nog is het zeker te doen.
Het enige wat iets minder is, is de batterijduur. In “energiebesparende mode” houdt de batterij het zo’n 4h30 min uit op een volle lading. In “veeleisende mode” houdt hij het 2h30 a 3h00 uit. Voor mij mocht bij beide modi de batterijduur ongeveer 1 a 1h30 langer zijn.
9 Eindoordeel
Ik hou mijn slotconclusie kort.
De positieve punten van deze laptop zijn:
-het verzorgde uiterlijk
-de prachtige hardware en bijhorende prestaties
-het heerlijke scherm
-het algehele gevoel
-de schitterende service
De negatieve punten van deze laptop zijn:
-de batterijduur
-het touchpad
-sommige mindere punt(jes) aan de behuizing
Om er toch maar eens een cijfer op te plakken: 84/100
Mochten er nog zaken zijn die ik vergeten te vermelden ben in de review, meld het mij aub. Mochten jullie nog bijkomende vragen hebben, dan mogen jullie ze gerust stellen.
P.S. Ik lees hier vaak veel slechts over BTO wat ik nu erg vreemd vindt!
Mvg
Guillaume