[WLAN] Groot verschil read write

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:24
Beste tweakers,

mijn bescheiden simpele setup is als volgt:

BTO 17CL37 met Intel(R) Centrino(R) Advanced-N 6230, draadloos verbonden met een TP-Link TL-WR1043ND, waar bedraad een Synology 209+ aan hangt.

Ik zit met mijn laptop ongeveer 15 meter van de router, er zitten 2 deuren tussen, eigenlijk geen muren want het is 2 mm gipsplaat (lees: goedkope crap maar dat is een ander verhaal :))

De router staat op de elektriciteitsmeter in de meterkast.

Nu is het me al vaker opgevallen dat de doorvoersnelheden dramatisch zijn. Ik heb hier al eens vragen over gesteld in het TP-Link topic maar niets mocht baten. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd.

Maar toch denk ik er zo af en toe nog eens over na en het viel me op dat bij speedtests die ik regelmatig doe de downloadspeed langzamer is dan de upload speed. Nu zijn dit tests naar internet toe dus heb ik er nooit veel waarde aan gehecht, maar vandaag in 5 vrije minuten maar eens een LAN test gedaan (ook over wifi) met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://88.159.207.130/readwrite.jpg

Dit komt overeen met wat ik in internet speedtests zie. Het ligt dus aan de wifi verbinding.

Mijn vraag is nu: Mag ik concluderen dat de router zwak zend en daardoor beroerde leessnelheid geeft, en de laptop sterk zend waardoor de router het signaal goed opvangt en de upload snelheden hoger zijn?

Ik heb destijds bij BTO expres voor deze wifi kaart gekozen vanwege zijn performance dus het zou me niks verbazen.

Iemand ideeën hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Normaal bump ik niet, maar ik zou toch graag weten of mijn aanname correct is. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 14:29
Heb je nog steeds problemen als je de afstand zo klein mogelijk maakt, oftewel in de meterkast gaan staan :P?
Misschien wil een firmware update van de router en driver update op je laptop nog wat uitmaken?

Als er niets geks in die 2 mm gipsplaat verwerkt is lijkt het mij ook niet dat daar een storingsbron tussen zit die de performance beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-09 20:22
Je zou eens met inSSIDer kunnen kijken hoe sterk je het signaal precies ontvangt. Op basis daarvan kan je aan aanname doen op de te verwachten snelheid.
Ook de andere netwerken in de buurt kunnen hier invloed op hebben.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

Ik heb hier dezelfde router, laptop en bijna dezelfde netwerkkaart (6235) en herken het probleem.
Het eerste wat ik gedaan heb is de firmware van de router vervangen door Openwrt. Nadien de setting van veranderd naar onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/tpex/router2nd.gif

Momenteel haal ik volgende snelheden:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/tpex/lanspeedtest.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Hmmmm ik ben altijd een beetje huiverig geweest voor andere firmware, maar als dit in jouw situatie mte zo'n identieke setup geholpen heeft moet ik er misschien ook maar aan.

Die 40 Mhz. setting heeft DoubleXL het ook al eens over gehad in het BTO topic, dus het kan goed zijn dat de laatste driver voor mijn Wlan kaart het aan BTO kant verholpen heeft en dat ik nu dus de router nog onder handen moet nemen...

Thanks!
Pagina: 1