Ik ben sinds vier weken in het bezit van een BTO 15CL47. De reden voor aanschaf van deze notebook is dat ik een model wilde met zeer goede gamingprestaties, zonder daarbij af te stappen van het formaat 15,6" inch. Na 5 jaar was mijn oude notebook aan vervanging toe. Na veel reviews en gebruikerservaringen gelezen te hebben op o.a. notebookcheck.de, notebookreview.com en tweakers.net kwam uit bij een clevo, een barebone laptopbouwer waarvan de modellen onder andere namen verder worden geassembleerd en verkocht (o.a. Sager, XMG, Puget, XNotebooks en BTO).
Redenen dat ik voor deze notebook gekozen heb:
- Zeer goede gamingprestaties
- Sober uiterlijk, ik wilde vooral geen ruimteschip
- Zelf samenstellen, niet gebonden aan kant-en-klare configuraties andere fabrikanten
- Scherp geprijsd
De configuratie is als volgt geworden:
- Intel Core i7-3610QM (2.3GHz - 3.3GHz, 6MB Intel® Smart Cache, 45W Max TDP)
- Arctic Silver koelpasta
- 15.6” FHD 16:9 LED Backlit Wide screen (1920x1080) mat scherm
- 16GB Corsair First Class Vengeance DDR3-1600 ram geheugen
- 2GB AMD Radeon 7970m GDDR5 grafische kaart
- 256GB Samsung 830 SSD
- 500GB WD5000BEVT HDD in caddy (dvd-rw zelf vervangen)
- Bigfoot Killer Wireless-N 1103
Mijn ervaringen na vier weken:
Bouwkwaliteit:
Ik vind de bouwkwaliteit erg goed. De notebook voelt zeer solide aan. Behalve de bezel is alles mat afgewerkt en dat vind ik erg fijn, omdat er dan bijna geen vingerafdrukken te zien zijn. Er zijn tal van aansluitingen aan de zij- en achterkant. Vooral de plaatsing van de hdmi-poort en de stroomaansluiting aan de achterkant vind ik fijn.
Keyboard en touchpad:
Het keyboard heeft als gimmick dat het verlicht is en dat er middels een sneltoets verschillende patronen en kleuren gekozen kunnen worden. Los van dit is het een prettig toetsenbord dat zeer stevig aanvoelt. Een nadeel vind ik dat het geen chiclet toetsenbord is. Het touchpad vind ik niet tegenvallen, maar het is niet bijzonder. Behalve de huidige generatie MacBook Pro zijn er in mijn ogen nauwelijks goede touchpads op de markt. Bovendien is dit een gamenotebook en op een tafel of bureau houd ik het liever bij de Logitech g400.
Geluid:
De geluidskaart en de THX ProStudio Pro equalizer geven een mooi geluid. De onkyo speakers zijn ok, maar wil je echt van je films, muziek of games genieten investeer dan in een goede koptelefoon of speakerset. Zelf gebruik ik de Logitech Z623 en ik vind het allemaal net iets mooier klinken dan mijn vorige laptop.
Gebruik:
Ik heb het besturingssysteem en alle programma’s op de ssd geïnstalleerd en de gebruikersmappen via een register aanpassing naar de d: schijf overgezet. Vervolgens heb ik de ssd optimization guide van thessdreview.com doorlopen. Ik ben het meest onder de indruk van de snelheid. De radeon kan de meeste games van dit moment op de hoogste settings draaien. Ik lees wel dat veel gebruikers problemen ondervinden met de radeon en dat met name de enduro technologie (het wisselen tussen de intel hd 4000 en de radeon, afgeleid van nvidia optimus) niet prestatie bevorderend werkt. Het komt de temperatuur wel ten goede. Op volle toeren in de Furmark stresstest bereikt de gpu een maximale temperatuur van 84 graden Celsius. Sinds gisteren gebruik ik de volgende driverinstellingen:
http://forum.notebookrevi...feedback-appreciated.html
Ik heb de volgende gamebenchmarks gedaan (1920x1080, max aa en af):
- The Elder Scrolls V – Skyrim: ultra settings 59,82 fps gemiddeld
- F1 2011: ultra settings 30,72 fps gemiddeld (deze game ‘lijdt’ het meeste onder enduro)
- Battlefield 3: ultra settings 40,81 fps gemiddeld
Conclusie:
Pluspunten:
- Razendsnelle gpu
- Snelle ssd
- Mooi scherm
- Goede geluidskaart
- Fijn toetsenbord
Minpunten:
- Zware adapter en de notebook is ook niet de lichtste*
- Enduro technologie moet voor de clevo modellen nog verbeterd worden
- Touchpad is niet van bijzonder niveau
*Ik ervaar dit niet als een groot nadeel, dit weet je al als je een gamingnotebook koopt, dit is meer een desktopvervanging.
Tot slot wil ik nog melden dat de communicatie met BTO en het door hen geleverd werk van hoge kwaliteit is. Ze antwoorden snel op je vragen en ze leveren zeer goede kwaliteit producten af.