Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Kwestie van de goede bracket gebruiken :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een 17CL45, met 2 USB 3.0 poorten en 1 gecombineerde USB 3.0 ESata poort.
Als ik op de gecombineerde poort een USB 3.0 HDD aansluit krijg ik de melding, dit apparaat kan sneller werken, en krijg ik het advies om de HDD op een USB 3.0 aan te sluiten.

Als ik de HDD op een andere USB 3.0 aansluit krijg ik de melding niet.

Is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Ik heb een 15cl38 Bios versie 1.01.11 en EC versie 1.00.11
Nu ik vaker in een rustige omgeving zit begint het hoge toerental van de fans me te irriteren.

Heet het nut om naar de nieuwere bios en firmware op onderstaande pagina te upgraden? Als in, wordt het toerental van de fans dan beter geregeld?

http://www.btodownloads.n...2015CL38%20(P150HM)/BIOS/

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EC 13 is ondertussen uit zoals te zien op de link.
Wij updaten af en toe EC voor klanten als de fans (ik dacht dat het was opgelost vanaf EC 1.00.9, iig bij een ander model) hoog blijven na belasting.

Dit lost het dus op in de meeste gevallen. (Bv. als de temps niet te hoog zijn, check dus ook even of je koelsysteem niet vol zit met stof)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Koelsysteem is schoon genoeg. Nu met EC13 is de laptop een stuk stiller, fans draaien minder en op lager toerental :) (temps idle ~45 graden celcius voor de CPU en 39 graden celcius voor de GPU)

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met het programma solidworks, Ik heb een bto 15cl46 met een Nvidia gtx 670m. Solid works word altijd geopend met de interne grafische kaart, en dat is vooral vervelend bij het renderen. Ik heb via het nvidea graphics center geprobeert solidworks en Photovier (het render programma) aan te vinken met de krachtige Nvidia processor, maar er verandert niets.

Ik heb het probleem gegoogleld en kon geen oplossing vinden. :'(

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwinta
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 08:04
Gesteren mijn nieuwe BTO binnen gekreegen (15cl44 gt640)
met intel i5 3210 m processoor.
ziet er goed uit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:20

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Begrijp ik correct dat men kan langskomen in een service center om de Bios/EC te laten updaten?
Kan dat op de bonnefooi? En waar is dat?

[ Voor 36% gewijzigd door Tijgert op 24-10-2012 16:56 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 14:11

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

https:// www.bto.eu/

Tijgert schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:21:
Begrijp ik correct dat men kan langskomen in een service center om de Bios/EC te laten updaten?
Kan dat op de bonnefooi? En waar is dat?
Ja, Dit kan op afspraak, dit is in IJsselstein (UT), een afspraak is te maken door te mailen met onze support, de gegevens staan op onze website.

BTO Laptops&Desktop PC's - Nieuwsgierig? Bekijk onze producten op Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, wanneer kunnen we de windows 8 drivers verwachten dan? vandaag is de release date en zie nog nergens (btodownloads, clevo download) 1 windows 8 driver staan. Als er dan toch een minpuntje te vinden is over BTO/Clevo dan is het toch wel driver support vind ik :) niet dat BTO daar wat aan kan doen misschien. maar toch sinds ik mijn w150er (15cl45) heb is er alleen een update voor de camera, card reader geweest, rest is al van mei 2012 volgens mij hehe. Nou heb ik windows 8 er al wel op gezet en alles werkt ook wel. maar een set "officiele" drivers zou helemaal top zijn natuurlijk

de lijst die ik op dit moment heb geinstalleerd:

Chipset: die van de driver DVD
Intel HD : 9.17.10.2867
Nvidia: 310.33 Beta, 306.97 is de laatste WHQL
Lan: Driver Version: 8.3.730.2012
cardreader: laatste geupdate versie van clevo
Elan mousepad: elantech_touchpad_11.13.0.2allos
hotkey: Hotkey 6.0044 is de laatste update van clevo
usb 3: zit al bij win8 in
MEI: ik heb de firmware geupdate naar versie: ME_8.1.10.1286 + de matching driver geinstalleerd dat is
intel_mei_8.1.10.1300_8.1.10.1286
Audio: VIA HD Audio Driver v10500d

weet niet of dit de allerbeste combinnatie is die er is maar t loopt allemaal prima tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Windows 8 drivers zijn wij op dit moment aan het uploaden naar onze download site, dit zal in de loop van het weekend klaar zijn.
Voor 15CL45 is ook een BIOS update voor Windows 8, ook deze zal online komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wow, dat is super goed nieuws! dank je wel. als de windows 8 upgrade beschikbaar is om te downloaden via de windows store ga ik die downloaden en installeren.
bedankt BTO! ben ook benieuwd naar de windows 8 bios update. is er misschien een changelog beschikbaar met de veranderingen? deze geek vind dat soort dingen wel interessant altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Het BIOS geeft de notebook support voor Windows 8, naar ons weten verder geen fixen.

[ Voor 1% gewijzigd door BTO_USER op 26-10-2012 14:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat stelts niets voor hoor, windows 8. Er zijn zat mensen die windows 8 op 5 jaar oude hardware draaien zonder enig issue. Ik doe het zelfs op 8 jaar oude hardware zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denk dat als er meer leuke apps komen dat t dan wel wat meer van je pc gaat vragen vooral van je geheugen, als je nu een app sluit dan blijft ie gewoon staan bij taakbeheer. maar er zal dan vast ook wel een soort app komen die alle draaiende apps met 1 click uitschakeld denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:09:
denk dat als er meer leuke apps komen dat t dan wel wat meer van je pc gaat vragen vooral van je geheugen, als je nu een app sluit dan blijft ie gewoon staan bij taakbeheer.
Je 'sluit' geen app. Hij blijft actief op de achtergrond totdat het geheugen volloopt. Dan pas sluit hij. Al levert dat regelmatige rare situaties op. Alt-tabben werkt niet meer echt fijn met een sloot apps op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:57:
Dat stelts niets voor hoor, windows 8. Er zijn zat mensen die windows 8 op 5 jaar oude hardware draaien zonder enig issue. Ik doe het zelfs op 8 jaar oude hardware zonder problemen.
Klopt, het werkt ook gewoon, maar als iets werkt betekent niet dat het op zijn beste kunnen werkt.
Clevo heeft waarschijnlijk iets gevonden wat niet helemaal lekker draait met een ouder BIOS, wat dit exact is weten we niet, nog geen log gekregen.

(zo heeft mijn desktop Asus moederbord al 3 a 4 BIOS updates gekregen ivm Windows 8 )

[ Voor 7% gewijzigd door BTO_USER op 26-10-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vertelhetaanrob
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06 15:34
Ik heb een 15p35 en ik krijg het niet voor elkaar om Windows 8 hierop te draaien. Eerst geprobeerd met een upgrade: uiteindelijk krijg ik alleen een zwart scherm als ie ongeveer klaar is met installeren. Er is dan geen activiteit meer. Als ik een extern scherm aansluit of de laptop laat slapen en weer wek, krijg ik een cursor, maar verder gewoon een zwart scherm.

Iemand anders dit probleem? Of beter nog: een oplossing? Ik heb al geprobeerd een verse installatie te doen of een upgrade vanuit windows 7 met de nieuwste drivers (van bto site).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Hier ook,
Vrijdag mijn 15cl13 binnen gekregen. Windows 8 installeren binnen 5 minuten, daarna de net upgeloade drivers geinstalleerd en alles lijkt te werken. Het enige dat niet werkt zijn de fn toetsen en de win key, waarmee het lastige win8 nog onhandelbaarder wordt. Verschillende keren de hotkey drivers opnieuw proberen te installeren, zonder resultaat. Windosw heeft lijkbaar een verkeerd toetsenbord geinstalleerd, maar ik zou niet weten hoe ik de juiste moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

vertelhetaanrob schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 13:00:
Ik heb een 15p35 en ik krijg het niet voor elkaar om Windows 8 hierop te draaien. Eerst geprobeerd met een upgrade: uiteindelijk krijg ik alleen een zwart scherm als ie ongeveer klaar is met installeren. Er is dan geen activiteit meer. Als ik een extern scherm aansluit of de laptop laat slapen en weer wek, krijg ik een cursor, maar verder gewoon een zwart scherm.

Iemand anders dit probleem? Of beter nog: een oplossing? Ik heb al geprobeerd een verse installatie te doen of een upgrade vanuit windows 7 met de nieuwste drivers (van bto site).
Stuur even een mailtje naar ons support, misschien kunnen we helpen.
woger schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:25:
Hier ook,
Vrijdag mijn 15cl13 binnen gekregen. Windows 8 installeren binnen 5 minuten, daarna de net upgeloade drivers geinstalleerd en alles lijkt te werken. Het enige dat niet werkt zijn de fn toetsen en de win key, waarmee het lastige win8 nog onhandelbaarder wordt. Verschillende keren de hotkey drivers opnieuw proberen te installeren, zonder resultaat. Windosw heeft lijkbaar een verkeerd toetsenbord geinstalleerd, maar ik zou niet weten hoe ik de juiste moet installeren.
Windows 8 drivers voor de 15CL13 zijn hier te vinden: http://www.btodownloads.n...%28W2x0EU%29/Windows%208/
Hotkey driver moet werken als hij goed geïnstalleerd is.
Mocht het probleem voor blijven doen, stuur even een mailtje naar onze support, kunnen we kijken of we je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De drivers + bios voor windows 8 voor de 15CL45 zijn nog onderweg? zag voor de meeste recente modellen nu de win8 drivers + bios updates staan behalve voor de laptop die ik heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Correct, de 15CL45 en 17CL45 laten nog even op zichzelf wachten, rond dinsdag/woensdag moet dit ook online staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, thanx voor de info! ik wacht nog even dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercover.
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-01-2022
De webcam van mijn 17cl47 werkt niet in msn.
Driver zou gewoon correct geïnstalleerd zijn volgens apparaatbeheer, mijn cam word word wel weergeven in het lijstje met beschikbare videoapparaaten, maar geeft gewoon geen beeld.

Als ik dan echter bv acer christal eye download en dat opstart zie ik mezelf wel in dat venstertje.
Iemand gelijkaardige problemen gehad, en hoe deze oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemsD
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 20:14
Ik heb al een half jaar m'n BTO en ben eigenlijk best tevreden.
Model is geloof ik de 15CL48, in elk geval met NVIDIA GTX670 en I7-2670M ...
Echter sinds het begin heb eigenlijk al problemen met Bluescreens.

Laptop start altijd goed op.
Bijna altijd kan ik ook gewoon goed werken.

Echter nu en dan krijg ik net na opstarten 1ste progamma een bluescreen.
Let : er zijn dus al meerdere programma's opgestart via startup, maar al ik een ander programma handmatig opstart krijg ik dus soms een Bluescreen.

Kan iemand helpen ???

Hier de info :
robleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Landinstelling-id: 2067

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 19
BCP1: 0000000000000003
BCP2: FFFFFA800CCFC280
BCP3: FFFFFA800CCFC280
BCP4: FFFFFA800CCF8280
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\102912-25396-01.dmp
C:\Users\Dim\AppData\Local\Temp\WER-36301-0.sysdata.xml

Lees de onlineprivacyverklaring:
http://go.microsoft.com/f...inkid=104288&clcid=0x0413

Als de onlineprivacyverklaring niet beschikbaar is, lees dan onze offlineprivacyverklaring:
C:\Windows\system32\nl-NL\erofflps.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat je een verse installatie al hebt geprobeerd?
Test je geheugen eens met bijvoorbeeld memtest86 en je cpu via prime95.

Mochten daar negatieve resultaten uitkomen kun je het beste direct contact opnemen met je verkooppunt. HDtune voor de harddisk testen raad ik overigens ook nog even aan.

Het is wel vreemd dat hij dus na een reboot (door de BSOD) blijkbaar wel goed blijft werken tot u hem weer uitzet?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2012 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoma666
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-07-2022
DaemsD schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:38:
Echter sinds het begin heb eigenlijk al problemen met Bluescreens.
Je hebt toevallig niet zo'n onbetrouwbare OCZ SSD in je laptop steken? Die kunnen immers dit soort BSOD's veroorzaken...

Typisch krijg je zo'n 0x19 BSOD als er iets mis is met het filesystem/disk of als er een driverprobleem is.
Je kan eens googelen naar windbg.
Downloaden, installeren, en vervolgens debug starten, browsen naar de laatste dumpfile (staat typisch in de windows map, in een map "minidump").
Met een beetje geluk ga je daar dan de naam krijgen van de driver die faalt. Heb dergelijke bluescreens ook al gezien bij dodgy WLAN netwerkkaart drivers... Laatste drivers zijn overigens niet altijd diegene die het best samenwerken met je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTO_USER schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:54:
Hallo BTO, zag dat de drivers nu op jullie site stonden, TOP! alleen er werd ook melding gemaakt van een nieuwe windows 8 bios . is die misschien al ergens beschikbaar dan ga ik hem proberen op mijn laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoma666
Ik ben aan't overwegen een BTO laptop aan te kopen en twijfel tussen de
X•BOOK 17CL47-7970 i7 QUAD
en de
X•BOOK 17CL46-GTX680 i7 QUAD
Hoofdreden voor de twijfel is de Amd Enduro driver issues die je overal op 't net terugvind (waarbij de GPU niet in alle games volledig belast wordt). In mijn huidige laptop zit een oude AMD 5650 GPU waar ik eigenlijk best tevreden over was. Ik hoef niet per sé de top van de top GPU hebben maar wel één die degelijk zijn ding doet. Op dat vlak lijkt de 7970 dus de betere koop.
Mijn bedoeling is om Win8 op de laptop te zetten en eigenlijk vond ik niemand op't net die die Enduro issues heeft in combinatie met Win8. Kan iemand bevestigen of de issues nog bestaan op Win7 en of ze niet bestaan op Win8?
Het prijsverschil (357€) zou anders kunnen opgevuld worden met extra schijf, meer geheugen en betere cpu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercover.
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-01-2022
Wel, enduro problemen kunnen bestaan, dat laat ik in het midden. Maar of je het merkt?
Ik speel gewoon elke game op de hoogste stettings, en heb het nog nooit gemerkt.
Kan heel goed zijn dat er veel mensen zijn wie het wel opvalt, maar mij doet het dat niet.. Ik kan elke game spelen en heb een gpu die in de toekomst mogelijk nog beter word door nieuwere drivers. Daarbij heb ik het geld wat de gtx680 kost nog mooi in m'n zakken zitten..

Ik ga wel eerlijk zijn, met de standaard driver kreeg ik blue screens als mijn gpu gedurende een lange tijd gebruikt werd, daarna, heb ik een moded driver geïnstalleerd en nu doet hij zijn werk voor mij meer dan prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik zelf heb dit nog niet getest onder Windows 8 (ben er niet zon fan van) maar wat undercover zegt, het wordt ook niet door iedereen ervaren.

Los hiervan is er een BETA driver uit die het probleem definitief oplost, het wachten is even tot de final (maargoed als er een beta is ...) maar dan is ook Windows 7 probleemloos.

Modded drivers (blijf toch tweaker) instelleer ik ook wel regelmatig, soms beter voor de stabiliteit, soms voor de performance. Maar in de basis is het al een goed systeem.

Prijsverschil zou ik dus echt mooi in je zak houden tenzij je ook nog eens professioneel met 3D bezig bent, dan is de nVidia wel de betere keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Wat (waar) zijn die modded drivers dan voor de 7970?
Wat is er aan gemod?

en:

Met wat voor programma kan je de webcam testen/bekijken?

[ Voor 31% gewijzigd door Tijgert op 01-11-2012 17:18 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoma666 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:15:
Mijn bedoeling is om Win8 op de laptop te zetten en eigenlijk vond ik niemand op't net die die Enduro issues heeft in combinatie met Win8. Kan iemand bevestigen of de issues nog bestaan op Win7 en of ze niet bestaan op Win8?
De issues heb je altijd. En echt, koop gewoon een laptop zonder die driver problemen. Die zijn heus niet duurder...

Verder hoort die vraag in Laptop Aankoopadvies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoma666
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 19:13:
[...]

De issues heb je altijd. En echt, koop gewoon een laptop zonder die driver problemen. Die zijn heus niet duurder...

Verder hoort die vraag in Laptop Aankoopadvies.
Lol Darkstone, ik weet dat je enorm geilt op Dell laptops, maar zo'n Alienware gedrocht daar kan ik echt niet mee naar 't werk gaan als ik nog vaag serieus genomen wil worden. Los daarvan zijn die, wat je ook wil zeggen, veel duurder.
Ik kom net bij BTO uit als ik prestaties, degelijke koelsysteem met exact erin wat ik wil. Even bij Dell kijken leert me dat ik voor een gelijkaardige Alienware bak al rap op 2400€ excl btw uitkom, met mindere wifi kaart, mindere cpu, geen laptopzak etc. Dat Dell kwalitatief beter zal zijn, daar twijfel ik niet aan (ben heel tevreden met mijn studio 1749). Zelfs al zwaai je met 10 % korting dan is ie nog minstens 10 % duurder dan de BTO.
Vanwaar je overduidelijke grudge tegen al wat BTO is? Los daarvan steun ik liever een kleine speler op de Nederlandse/Europese markt dan een Amerikaanse mega-reus.
Ik schreef mijn vraag hier omdat ik ervaringen wou horen van mensen die er al één hebben. Mijn ervaringen met AMD zijn dat ze na verloop van tijd hun drivers wel in orde krijgen. Wou gewoon wat feedback over de issues, geen verkooppraatje over andere merken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op donderdag 01 november 2012 @ 17:15:
Wat (waar) zijn die modded drivers dan voor de 7970?
Wat is er aan gemod?

en:

Met wat voor programma kan je de webcam testen/bekijken?
Voor de 17CL47 gebruikers heeft AMD een beta driver online gezet, deze is getest door BTO en zij zien een boost van ongeveer 10% in tests, het is nog een beta, kijk dus even uit, maar geïnteresseerde kunnen er alvast even mee spelen: AMD Catalyst

als je nog de originele AMD driver gebruikt kan je deze er gewoon overheen zetten, dit werkte bij ons.

PS. deze drivers niet installeren als je geen zin hebt in problemen (Lees; blauwe schermen en andere moeilijkheden), het is niets voor niets beta.

Changelog:
Performance Highlights of the AMD CATALYST 12.11 BETA Driver

10%-15% more performance in Battlefield 3 in most cases

More than 20% in certain missions and sequences (Comrades)

Up to 7% more performance in Metro 2033

Up to 10% more performance in DIRT Showdown

Up to 8% more performance in Sleeping Dogs

Up to 12% more performance in Civilization V

Up to 10% more performance in StarCraft II

Up to 8% more performance in Sniper Elite: V2

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoma666 schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:49:
[...]

Lol Darkstone, ik weet dat je enorm geilt op Dell laptops, maar zo'n Alienware gedrocht daar kan ik echt niet mee naar 't werk gaan als ik nog vaag serieus genomen wil worden. Los daarvan zijn die, wat je ook wil zeggen, veel duurder.
Ik kom net bij BTO uit als ik prestaties, degelijke koelsysteem met exact erin wat ik wil. Even bij Dell kijken leert me dat ik voor een gelijkaardige Alienware bak al rap op 2400€ excl btw uitkom, met mindere wifi kaart, mindere cpu, geen laptopzak etc. Dat Dell kwalitatief beter zal zijn, daar twijfel ik niet aan (ben heel tevreden met mijn studio 1749). Zelfs al zwaai je met 10 % korting dan is ie nog minstens 10 % duurder dan de BTO.
Vanwaar je overduidelijke grudge tegen al wat BTO is? Los daarvan steun ik liever een kleine speler op de Nederlandse/Europese markt dan een Amerikaanse mega-reus.
Ik schreef mijn vraag hier omdat ik ervaringen wou horen van mensen die er al één hebben. Mijn ervaringen met AMD zijn dat ze na verloop van tijd hun drivers wel in orde krijgen. Wou gewoon wat feedback over de issues, geen verkooppraatje over andere merken. ;)
Alienware is goedkoper. Tenzij je windows niet mee neemt. Dan bespaar je bijna 2 tientjes op de HD 7970m variant met driver issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streetdevil
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-04 02:26
Na me bto gaat voor de 3e keer voor reparatie en hij is pas 3 maanden oud .
Hopelijk kunnen ze nu vinden wat het probleem is hij blijft last houden van bsod maar niet uit welke drivers ik ook gebruik geheugen is al vervangen .

Btw welke programma gebruiken jullie om te kijken hoe warm de vid kaart word ?
Ik heb de 7970m hwmonitor ziet de vid kaart niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het me goed herinner werkt MSI afterburner. Maar de temperaturen zijn nooit de oorzaak van BSOD's. Te hoge temperatuur = throttelen of meteen uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Streetdevil schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 18:21:
Na me bto gaat voor de 3e keer voor reparatie en hij is pas 3 maanden oud .
Hopelijk kunnen ze nu vinden wat het probleem is hij blijft last houden van bsod maar niet uit welke drivers ik ook gebruik geheugen is al vervangen .

Btw welke programma gebruiken jullie om te kijken hoe warm de vid kaart word ?
Ik heb de 7970m hwmonitor ziet de vid kaart niet
Controleer via memtest84+ op fouten in het geheugen, je kan ook nog een scan naar bad sectors doen op de HDD als je een HDD hebt in je laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe geen moeite. Dat hebben ze ongetwijfeld al getest bij BTO. Gezien de grote hoeveelheden meldingen BSOD's met deze serie is de kans erg groot de de drivers de schuldige zijn. Dat speelt al sinds januari en aldus deze post doet clevo niet veel anders dan zijn kop in het zand steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Het niet detecteren van de 7970 (of elke andere discrete videokaart) komt omdat er gekeken wordt naar de werkende videokaart als de 7970 uit staat en dan ziet hij enkel de intel.

Om dit te verhelpen moet je een programma draaien wat gedefinieerd staat als gebruiker van High Performance (zodat de 7970 aan slaat) en DAN het detecterende programma gebruiken.

Voorbeeld: Afterburner ziet geen 7970 bij mij. Ik start Furmark, die activeert de 7970 en als ik dan Afterburner start, dan exit ik Furmark weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
maar het is toch te belachelijk voor woorden dat jij allerhande programma's moet openen om die gpu aan de praat te slingeren?

dat kreng moet werken! 1x instellen dat hij de amd moet gebruiken, en rammen met dat ding..

tevens vind ik dat je gewoon de keuze moet hebben als gebruiker om ALLEEN op de 7970 te draaien, een optie die clevo NIET aan bied..
daarbij als je ALLEEN de 7970m aanspreekt, zal de performance behoorlijk stijgen in veel game's.

daarbij zijn er gewoon teveel problemen met deze gpu in de besproken notebooks, en is een koop daarom ook zeker af te raden..

dit tik ik van een (weer werkende) 17cl35, zelfs deze heeft de optie: right click --> uitvoeren met grafische processor ----> krachtige nvidia videokaart, of interne videokaart, of een optie kiezen om altijd te starten met de keuze die je maakt..

dit werkt WEL.. nvidia heeft het op dit vlak gewoon veel beter voor elkaar

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

maar het is toch te belachelijk voor woorden dat jij allerhande programma's moet openen om die gpu aan de praat te slingeren
Belachelijk? Zo werkt het systeem nou eenmaal. Geen high performance nodig = 7970 staat uit.. uit dus = geen stroom verbruik (of erg weinig).
dat kreng moet werken! 1x instellen dat hij de amd moet gebruiken, en rammen met dat ding..
Dat 'kreng' werkt ook gewoon hoor, maar enkel wanneer het nodig is en het schakelen gaat automagisch en merk je niet.
tevens vind ik dat je gewoon de keuze moet hebben als gebruiker om ALLEEN op de 7970 te draaien, een optie die clevo NIET aan bied..
daarbij als je ALLEEN de 7970m aanspreekt, zal de performance behoorlijk stijgen in veel game's.
Dat heeft Clevo nou eenmaal zo bedacht en iedereen is het er wel over eens dat dat niet de beste manier is. Maar het is zoals het is.
daarbij zijn er gewoon teveel problemen met deze gpu in de besproken notebooks, en is een koop daarom ook zeker af te raden..
Bij mij werkt het anders vlekkeloos en bij velen anderen ook. Maar de mensen die geen problemen ondervinden hoor je niet en de mensen die wel ergens last van hebben gillen moord en brand.
Wel erg kort door de bocht hoor, koop 'afraden', helemaal gezien jij die kaart niet hebt en waarschijnlijk geen persoonlijke ervaring hebt maar enkel pappegaaid.
dit tik ik van een (weer werkende) 17cl35, zelfs deze heeft de optie: right click --> uitvoeren met grafische processor ----> krachtige nvidia videokaart, of interne videokaart, of een optie kiezen om altijd te starten met de keuze die je maakt..
Tja, good for you dan. Wie weet is het een software iets wat Clevo nog wil wijzigen, misschien ook niet.
Either way is mijn 7970 een stuk rapper dan jouw 675 dus ik klaag niet :) (al helemaal niet op 1050/1300).
dit werkt WEL.. nvidia heeft het op dit vlak gewoon veel beter voor elkaar
Op welk vlak bedoel je? Het niet of wel vast kunnen pinnen welke kaart je wilt gebruiken na de start is iets van het moederbord bios, niet van de grafische kaart. (denk ik).

(p.s. hint: interpunctie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:20:
Op welk vlak bedoel je? Het niet of wel vast kunnen pinnen welke kaart je wilt gebruiken na de start is iets van het moederbord bios, niet van de grafische kaart. (denk ik).
Zowel moederbord als drivers. Je hebt hardwarematige ondersteuning nodig voor bepaalde manieren van switchen. Alleen alienware en lenovo gebruiken dat nog. Het is immers duurder dan softwarematig switchen. Maar met een softwarematige oplossing heb je per definitie geen linux support. Tenminste totdat nvidia drivers voor linux gaat maken. (iets wat best kan gebeuren met de opkomst van steam onder linux. En dat is nodig ook: ke kan haast met geen enkele laptop met nvidia kaart van de afgelopen 2 jaar fatsoenlijk GPU acceleratie onder linux gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoma666
Alienware is goedkoper. Tenzij je windows niet mee neemt. Dan bespaar je bijna 2 tientjes op de HD 7970m variant met driver issues.
Ok DarkStone: toon mij een link waar deze configuratie Alienware met ALLES inbegrepen wat hier inzit aan dezelfde prijs mogelijk is.

X•BOOK 17CL47-7970 i7 QUAD BACKLIGHT KEYB - ATI/AMD 7970 + SSD € 2001

Beeldscherm: 17.3 inch FULL HD LED - Ontspiegeld (mat) / True NON-Glare, (res. 1920x1080)
Videokaart: Intel® HD Graphics 4000 (2e energiezuinige videokaart), wordt ingeschakeld als AMD/ATI wordt uitgeschakeld.
Videokaart: ATI / AMD Radeon™ HD 7970M 2GB GDDR5, Enduro dynamic switchable graphics, OpenGL 4.2 support
Chipset: Mobile Intel® HM77 Express Chipset
**Processor (max 55W): Intel® Core™ i7-3720QM Processor (Quad Core, 6MB Cache, 2.6 GHz, Turbo Mode 3.6GHz) - AKTIE
**Processor koeling: Artic Silver koelpasta (Systeem wordt beter gekoeld, tot 6 graden winst)
**RAM DDR3 1333/1600 (1): 8GB Corsair First Class Vengeance DDR3-1600MHz (slot 1)
**RAM DDR3 1333/1600 (2): 8GB Corsair First Class Vengeance DDR3-1600MHz (slot 2)
RAM DDR3 1333/1600 (3): 1 Lege geheugen uitbreidingslocatie (slot 3)
RAM DDR3 1333/1600 (4): 1 Lege geheugen uitbreidingslocatie (slot 4)
**Harddisk: 256GB SSD SATA-3 Samsung 830 series (Max 520 MB/s lezen / 400 schrijven)
**Harddisk (2e): 750GB HDD 7200 rpm 16Mb cache
RAID (bij 2 x HDD): Geen RAID set, extra harddisks worden als losse disks gezien
SSD Module (mSATA): SSD mSATA module optioneel
**Optische disk / Extra interne harddisk (Caddy): Blu-Ray (R)W Brander 6x + 8x DVD-(R)W
Optische disk USB: Externe optische disk optioneel
**DVD-Software: Nero V10 Essentials OEM + Power DVD 9 (incl Power DVD Suite) OEM
**Wireless / Bluetooth (Combo): Intel® Centrino® Advanced-N 6235, Dual Band AGN (2.4/5GHz), 300MB + Bluetooth 4.0 (Wireless Display)
Accu: 8-cell Primary Lithium-Ion Battery (76,96WH)
Bluetooth Draadloze Speakers: Bluetooth Speakers Optioneel
USB 3.0 - 2.0: 3 x USB 3.0 + 1 x USB 2.0 (USB 3.0 poorten ook te gebruiken voor USB 2.0 apparatuur)
Display Port: 1x Display Port 1.1a
HDMI Poort: HDMI 1.4a aansluiting voor extern LCD scherm / HD TV (1080P / met HDCP)
DVI poort: 1x DVI-I aansluiting (Single Link)
Webcam: Ingebouwde 2 MegaPixel WebCam + Microfoon
E-SATA: Externe SATA aansluiting voor snelle schijven (E-SATA)
Keyboard: Keyboard met programmeerbare achtergrondverlichting incl Numeriek keypad (Backlight Keyboard)
**Keyboard Layout: AZERTY Toetsenbord (BE-Internationaal voor Belgie/Fr.)
LAN: 10/100/1000 GigaBit Ethernet (RJ45)
Cardreader: 9-in-1 card Reader (MMC/RS-MMC/SD/Mini-SD/SDHC/SDXC/MS/MS-Pro/MS-Duo)
Audio: 7.1 Digitale audio uitgang, THX TruStudio Pro certificaat
Audio: Microfoon-ingang, Speaker-uitgang + Digitale-uitgang (SPDIF) + Line ingang
Speakers: Hoge kwaliteit Onkyo Speakers inclusief Sub-Woofer
Firewire: 1 x IEEE1394 FireWire poort
Beveiliging: Ingebouwde vinger-afdruk sensor voor wachtwoorden en login-namen
Microsoft Office (OEM): Microsoft Office Optioneel
**Besturingssysteem: Windows 8 Pro - 64bit Engels (UK)
Gewicht: 3,9 Kg
Adapter: 220 Watt adapter inclusief netsnoer
**Garantie >: 3 jaar Pick-up en Return garantie BENELUX
Externe Harddisk: Externe mini harddisk USB 3.0 / 2.0 optioneel
**PIXEL Garantie HD+ / FULL-HD: 30 dagen pixelgarantie. Bij oplichtende of zwarte pixels wordt uw scherm of laptop vervangen.
Reiniging TFT: BTO TFT Reinigingsdoek, Microvezel.
AKTIE: GRATIS BTO Draagtas + USB muis + muismat + stereo oordopjes twv 39 euro

Het toetsenbord interesseert me niks, het touchpad ook niet (die dingen gebruik ik nooit, altijd externe muis en extern keyboard).
Ik kom voor vaag gelijkaardige configs in Alienware (die ik per sé niet moet hebben want spuug maar danook spuug lelijk) op +-2400€. Het enige echte voordeel dat ik zie in de Alienware is de hardware mogelijkheid om Enduro uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak, again, gewoon een topic aan in Laptop Aankoopadvies. En ten derde: de vergelijking die jij schetst is onzin. Snel voorbeeld: i7-3720QM M17x > i7-3840QM andere laptop. En antwoord op je vraag: geen idee: mijn office 365 preview is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Belachelijk? Zo werkt het systeem nou eenmaal. Geen high performance nodig = 7970 staat uit.. uit dus = geen stroom verbruik (of erg weinig).
-----
die switching werkt in heel veel gevallen niet, en in sommige gevallen WEIGERT de 7970m het over te nemen, nvidia heeft optimus, dit werkt wel gewoon prima..

[...]

Dat 'kreng' werkt ook gewoon hoor, maar enkel wanneer het nodig is en het schakelen gaat automagisch en merk je niet.
-----
die schakeling werkt vaak niet, en als het werkt, zal de 7970m lang niet zo snel zijn als dedicated 7970m, dus met de hd4000 totaal uitgeschakelt (15% trager ongeveer)

[...]

Dat heeft Clevo nou eenmaal zo bedacht en iedereen is het er wel over eens dat dat niet de beste manier is. Maar het is zoals het is.
----
dit heeft clevo gekozen om dat andere gpu schakelingen meer geld kosten, er zijn fabrikanten die het wel netjes voor elkaar hebben, die hele switching is gewoon absoluut niet in orde, 1000den berichten zijn hierover op het net te vinden.... dat jij dit niet heb, good for you, de meeste hebben dit namelijk wel.. en heben geen zin om applicatie A op te starten, om in applicatie B de gpu te kunnen benutten (omdat direct applicatie B opstarten geen 7970m laat zien, schrijf je zelf)
[...]

Bij mij werkt het anders vlekkeloos en bij velen anderen ook. Maar de mensen die geen problemen ondervinden hoor je niet en de mensen die wel ergens last van hebben gillen moord en brand.
Wel erg kort door de bocht hoor, koop 'afraden', helemaal gezien jij die kaart niet hebt en waarschijnlijk geen persoonlijke ervaring hebt maar enkel pappegaaid.
-------
ik heb een collega met deze notebook, na papegaaien? mwah.. alle klachten zijn tevens theoretisch prima te weerleggen..
[...]

Tja, good for you dan. Wie weet is het een software iets wat Clevo nog wil wijzigen, misschien ook niet.
Either way is mijn 7970 een stuk rapper dan jouw 675 dus ik klaag niet :) (al helemaal niet op 1050/1300).
------
mwah.. jou 7970m draait een 15% trager door die geweldige enduro, dan een ander merk zijn 7970m.. die wel alleen los kan draaien... een stuk rapper? mwah.. mischien nu, daarbij heb ik een STUK beter: scherm (120hz samsung sec5044 panel) keyboard, touchpad, support.... klopt. jou gpu is (als hij het doet met alle kunst trucjes) inderdaad mischien een procent of 20 sneller (stock vs stock kloks) daarbij blijft mijn gpu doorgaans onder de 66 graden, dus heb zat ruimte om hem iets op te schroeven, maar die noodzaak voel ik nu niet...
[...]

----
zoiezo gpu wise is nvidia meester...
niet omdat ze altijd de snelste zijn, maar meer omdat hun producten tegenwoordig wel werken..
optimus is ook een drama geweest aan het begin.. maar daar hebben ze gewoon van geleerd, het verbeterd...

toen ik mijn AW kocht, had hij goedkoper geweest met 7970m... ik heb voor de 675 gekozen omdat deze gpu evengoed snel is, en ik cuda support mee krijg.. plus ik vind dat hij het prima doet voor een omgelabelde gpu van een generatie terug..

we kunnen lang of kort discusieren, maar zolang clevo/amd niets doet aan deze driver en switching problemen, zou het enigste logisch zijn, om een laptop te adviseren waarbij je WEL kan kiezen of je alleen de 7970m gebruikt.. of niet.... deze halve switching techniek werkt niet goed genoeg, zeker niet omdat laptops met deze chip een 1500+ euro kosten..

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

die switching werkt in heel veel gevallen niet, en in sommige gevallen WEIGERT de 7970m het over te nemen
Eh.. het niet werken en weigeren te werken is hetzelfde, je doet net alsof het twee aparte euvels zijn.
Wat noem je 'heel veel'? Ik ken zelf maar een enkel spel (Shogun geloof ik) waar de 7970 niet mee wilt werken. Heel veel zou ik zien als minimaal een kwart van alle titels en dat is dus niet zo.
Dat je een menig hebt is prima, maar probeer die dan wel feitelijk uit te dragen en er geen krachtige termen bij te gebruiken om ze meer waarde te laten lijken hebben.
die schakeling werkt vaak niet, en als het werkt, zal de 7970m lang niet zo snel zijn als dedicated 7970m, dus met de hd4000 totaal uitgeschakelt (15% trager ongeveer)
Over het 'vaak' had ik het net al. Niemand, in geen enkele review of persoonlijke ervaring, zegt dat het 'vaak' niet schakelt. Hang er een getal aan wat jij 'vaak' vindt (en noem wat titels er bij) en wellicht begrijp ik je beter en ben ik het misschien zelfs wel met je eens.

Ik heb idd gelezen dat het wel een % of 10 kan schelen tussen lafjes met software heen en weer schakelen of gewoon met harde hand, maar dat was dus met de oude drivers. Ik ben heel benieuwd hoe de performance verschilt met de officiele nieuwe 12.11 drivers op beide soorten oplossingen. Dat vergelijk komt nog wel en ik vermoed dat het verschil dan een stuk kleiner is.
dat jij dit niet heb, good for you, de meeste hebben dit namelijk wel
Je gekleurde mening is wel duidelijk, maar 'de meesten' moet jij toch ook wel overdreven vinden.
Waar blijkt dat uit dat 'de meesten' hier last van hebben? Trouwens, WAAR hebben ze dan last van? Je reageert op dat ik zeg dat Clevo het zo gedaan heeft (met dat softwarematige schakelen) en een ieder het er wel over eens is dat dit niet de beste oplossing is. Ik ben het notabene met je eens en je doet net alsof ik ergens tegen in ga.

Het starten van een andere aplicatie om de 7970 aan te forceren is enkel om detectie door een programma wat geen 7970 nodig heeft makkelijk/mogelijk te maken, het is geen standaard benodigdheid.
Je moet dus niet doen alsof je met elk spel rare handelingen moet doen om het werkende te krijgen want dat is niet waar en dat is bijna kiezersbedrog om dat te stellen en dat is oneerlijk (hoor je me meneer Rutte? boefje).

Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat het een fout van het spel is, en niet van de 7970, dat het niet normaal werkt omdat het een uitzondering is en niet met elk spel (of 'de meesten') gebeurt.
ik heb een collega met deze notebook, na papegaaien? mwah.. alle klachten zijn tevens theoretisch prima te weerleggen..
Funfunfun :) Eh ja, als het een collega betreft en niet jij zelf, dan pappegaai je na, dan zijn het niet je eigen ervaringen. Wel goed van je dat je het gewoon toegeeft. Velen anderen zouden zich in bochten wringen om maar niks te hoeven toegeven.
Klachten theoretisch weerleggen... ik begrijp niet goed wat je zegt. Je bedoelt dus klachten goedpraten/uitleggen gebasseerd op hoe dingen horen te werken?
Ik dacht dat jij juist beargumenteerde dat het de praktijk was dat het niet werkte en dat jij juist in het 'kamp' zat wat vond dat alles zo slecht was en dat juist jij niks van de klachten wilt weerleggen?
een stuk rapper? mwah.. mischien nu, daarbij heb ik een STUK beter: scherm (120hz samsung sec5044 panel) keyboard, touchpad, support
Het gaat ook om nu want nu speel ik spellen. Ik ben nu sneller, ik ben nu blij.
Ik begrijp dat je nu de kwaliteit van het scherm er bij haalt om toch op een manier 'lekker puh' te kunnen zeggen, maar het scherm is hier geen discussie punt en ook nooit geweest.
Ik moet wel zeggen dat ik 120Hz ook mooi had gevonden hoor. Werkt dat enkel op 120Hz met 3D of ook normaal? Wellicht dat ik het er later nog in zet, net als mijn SteelSeries chiclet keyboard. Clevo is uiterst upgrade en modbaar... fijn hoor!
jou gpu is (als hij het doet met alle kunst trucjes) inderdaad mischien een procent of 20 sneller (stock vs stock kloks) daarbij blijft mijn gpu doorgaans onder de 66 graden, dus heb zat ruimte om hem iets op te schroeven, maar die noodzaak voel ik nu niet...
Volgens BTO is mijn 7970 alvast 28% sneller dan jouW 675 (als we het toch over getallen gaan hebben).
Als ik daar wat op ga overclocken kom ik theoretisch (afgerond naar beneden) aan zo'n 158% van jouw performance op stock speeds. Dat maak je echt nooit meer goed, maar het was ook nooit een wedstrijdje tot dat jij er over begon. (ik zal eens gaan benchen, lijkt me wel leuk!).
zoiezo gpu wise is nvidia meester...
Dat je een groene fanboy was was al duidelijk voor deze discusie begon...
niet omdat ze altijd de snelste zijn, maar meer omdat hun producten tegenwoordig wel werken..
optimus is ook een drama geweest aan het begin.. maar daar hebben ze gewoon van geleerd, het verbeterd...
Enduro werkt ook hoor, maar Optimus werkt gewoon beter (heb ik gelezen op Anandtech, geen eigen ervaring).
toen ik mijn AW kocht, had hij goedkoper geweest met 7970m... ik heb voor de 675 gekozen omdat deze gpu evengoed snel is, en ik cuda support mee krijg.. plus ik vind dat hij het prima doet voor een omgelabelde gpu van een generatie terug..
Ik lees hierin dat je (1) wist dat het oude tech was, (2) wist dat het langzamer was EN (3) dat het duurder was en TOCH kocht... je bent wel loyaal.
we kunnen lang of kort discusieren, maar zolang clevo/amd niets doet aan deze driver en switching problemen, zou het enigste logisch zijn, om een laptop te adviseren waarbij je WEL kan kiezen of je alleen de 7970m gebruikt.. of niet.... deze halve switching techniek werkt niet goed genoeg, zeker niet omdat laptops met deze chip een 1500+ euro kosten..
Ik denk dat we al lang discusieren ;)
Als je een beetje de media volgde dan had je geweten dat de 12.11 drivers de fix zal moeten zijn die alles grotendeels oplost (hoop ik). Het geeft in ieder geval vele procenten betere performance en die mag je bij die 158% optellen van mij :)
Zolang ik met een goedkopere laptop sneller ben dan jij zie ik geen reden om het niet te adviseren aan anderen.

Klein vraagje: jij hebt 6GB? Sticks komen enkel in machten van 2 (2GB 4GB 8GB 16GB), draai jij dan wel Dual Channel?

Kleine toevoeging: Als ik de keus had dan had ik ook liever de AW oplossing gehad. Ik verdedig de keuze van Clevo niet, ik sabel hem enkel niet per definitie neer als waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:31:
Ik moet wel zeggen dat ik 120Hz ook mooi had gevonden hoor. Werkt dat enkel op 120Hz met 3D of ook normaal? Wellicht dat ik het er later nog in zet,
Dat kan niet. Alle 120hz panelen hebben een eDP aansluiting. Zit er geen 120hz scherm in, dan kan je hem ook niet vervangen door een 120hz paneel. (of je moet een precision of elitebook met RGBled IPS scherm hebben. Maar die zijn nog zeldzamer).
Ik lees hierin dat je (1) wist dat het oude tech was, (2) wist dat het langzamer was EN (3) dat het duurder was en TOCH kocht... je bent wel loyaal.
Toen hij hem kocht was de HD 7970m nog niet eens op de markt. Die kwam pas een week of 2 daarna. Toen kreeg je de i7-3820QM en HD 7970m voor ~€1490 iirc. Ik had hem nog geadviseerd even te wachten.
Klein vraagje: jij hebt 6GB? Sticks komen enkel in machten van 2 (2GB 4GB 8GB 16GB), draai jij dan wel Dual Channel?
Er bestaat zo iets als asynchroon dual channel. Sowieso maakt het over het algemeen geen zak uit of je nu wel of niet dual-channel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Dat kan niet. Alle 120hz panelen hebben een eDP aansluiting. Zit er geen 120hz scherm in, dan kan je hem ook niet vervangen door een 120hz paneel.
Jammerdebammer :) Maar werkt dat 120Hz dan wel als je geen 3D gebruikt?
Ik had hem nog geadviseerd even te wachten.
Ai... dat zal wel balen geweest zijn. Ik heb onlangs ook bijna een 680m gekocht als upgrade, maar die paar % sneller dan mijn 7970 (behalve in een paar games waar het echt vet veel scheelt) rechtvaardigd het niet en ik zou super zuur zijn als het performance verschil opeens nog veel kleiner wordt door de 12.11 drivers dan het nu is.
Sowieso maakt het over het algemeen geen zak uit of je nu wel of niet dual-channel draait.
Het verschil tussen 1600 en 1866 is inderdaad nul komma niks, maar single en dual channel zou toch wel uit moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:59:
Jammerdebammer :) Maar werkt dat 120Hz dan wel als je geen 3D gebruikt?
Ja
Het verschil tussen 1600 en 1866 is inderdaad nul komma niks, maar single en dual channel zou toch wel uit moeten maken?
Goede vraag eigenlijk. Ik heb het nog even gecheckt, ananadtech test geen single channel vs dual-channel. Alleen in de reviews van llano. Waar het flink veel uitmaakt omdat de GPU en CPU bandwidth gedeeld zijn (en de bandwidth van RAM stelt sowieso niets voor naast de hoeveelheid die je uit GDDR5 kan persen. 2133mhz dual channel = ~20GB/s. HD 7970m = 153.6 GB/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Volgens Aida64 scheelt het toch inderdaad de helft tussen Dual en Single channel (DUH! :) ), maar ik kan even niet verzinnen hoe je dat in real life moet merken als gamer zijnde... je kan best wel gelijk hebben denk ik (maar Dual channel voelt beter van binnen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
@darkstone..
dat is niet geheel waar...
ik kocht een van de eerste dagen de r4.. toen hij net uit was...
ook toen kon ik al de 7970m kiezen, levertijd geen idee, maar ik kon hem toen al bestellen (zoals jij gezegd had)

ja, ik wist dat het een re-label van een 580 was.. dat maakt mij niet uit.. ik ben ZEER tevrede, helemaal omdat ik GEEN optimus of enduro of andere ellende was..

mijn vorige notebook had een amd gpu, die het (eerlijk is eerlijk) altijd prima deed, netjes met driver updates kwam e.d. totaal geen problemen mee..

het komt er op neer.. dat de switching bij de clevo's slecht werkt...

ik vind het een kwalijke zaak dat hier geen actie op ondernomen word door clevo zelf...

er zijn zat redenen dat ik destijds voor de 675 ben gegaan..
1: het scherm.. dat ik gewoon MOEST hebben..
2: geen optimus of enduro ofzo.. gewoon full power. en nog steeds 3+ uur op accu
3: cuda.. de 680 kwam nog lang niet, en werd veel duurder
4: gtx660 vond ik niet snel genoeg
5: ik had een mooie aanbieding.
6: onbekend hoe de 7970 zou performen..

en in de praktijk.. vind ik het verschil tussen de 7970m en 675 best meevallen..
natuurlijk klinkt 150% heel indrukwekkend.. maar het verschil in praktijk valt best mee..
natuurlijk is de 7970 een stukje sneller.. maar de 675 kan mijn inziens gewoon nog prima mee tegenwoordig..
daarbij heb ik hem nu al een beste tijd, des te eerder kan ik upgraden naar een nieuwe notebook..

het gaat absoluut niet om lekker puh oid.. het is een keuze...
ik lever graag die paar fps in, en neem een beter scherm... ik ben geen hardcore gamer, dat wel gezegd..

wat voor scherm zit er eigenlijk in jou clevo tijgert?

[ Voor 40% gewijzigd door aron225 op 03-11-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:11:
Volgens Aida64 scheelt het toch inderdaad de helft tussen Dual en Single channel (DUH! :) ), maar ik kan even niet verzinnen hoe je dat in real life moet merken als gamer zijnde... je kan best wel gelijk hebben denk ik (maar Dual channel voelt beter van binnen ;) )
Het scheelt in theorie inderdaad veel meer dan in de praktijk, neemt niet weg dat het wenselijk is om een dualchannel opstelling te hebben.

Voor sommige toepassingen (praat dan niet over gamen alleen) kan het zeker meerwaarde bieden maar ik zou er niet een notebook om laten staan (gelukkig ondersteund ieder systeem het nu wel)

Sowieso merk je als gamer al zou het 5% schelen zoiets bijna niet, 24 of 25fps is dan sowieso te traag want je hebt soms drops en peaks en als je al op 50 fps zit maakt het verschil tussen 50 en 52 ook niet meer zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

De GTX675 is inderdaad geen slechte kaart, het is de ener snelste van nV.
Het verschil tussen de 675 en de 7970 is misschien niet altijd het verschil tussen speelbaar of niet, maar het is wel degelijk merkbaar -> http://www.anandtech.com/...00m-and-7900m-mobile-gpus
50% (gemiddeld) sneller merk je met modernere spellen dan die hier boven vermeld wel degelijk want als 20fps amper speelbaar is dan is 30fps dat zeker wel...

Maar genoeg hierover van mij, er zijn bergen reviews die dat beamen (Google maar eens "675m 7970m").
Het zijn beide goede kaarten en beide absoluut geen miskoop, ook niet in een Clevo.

Mijn scherm is een matte full HD. Ik weet niet welk merk (hoe zie ik dat?). Ik denk niet dat het high gamut is want mijn oude Dell XPS m1710 vond ik mooier en die was het ook niet (maar die was wel glanzend, wat toch wel mooier is, maar ook veel irritanter met lichtreflectie).
Ik zag trouwens dat Clevo ook 3D modellen maakt, maar die vond ik enkel in Duitsland.

Toevoeging: de volgende review is ook erg interessant om te lezen, met name de grafieken -> http://www.notebookcheck....eon-HD-7970M.77110.0.html

Hieruit blijkt dat de 7970 in de AW R4 zonder enduro in spellen vaak beter scoort (wat we al wisten).
Maar het opmerkelijke is dat uit de grafieken blijkt dat dit niet altijd zo is terwijl je dat wel zou verwachten als enduro een blok aan je grafische been zou zijn en enkel vertraging zou moeten opleveren.
Soms is de enduro variant zelfs sneller en de verschillen tussen met en zonder enduro schieten regelmatig alle kanten uit, zowel positief als negatief.

Ik ben geneigd te denken, mede door de non-spel grafieken waar de enduro variant zelfs vaak (75% van de gevallen) wint van de R4, dat enduro nu weliswaar niet helemaal fijn werkt, maar het niet noodzakelijk een vertraging hoeft te veroorzaken. Het 'probleem' zou zelfs puur software kunnen zijn en niet de hardwarematige beperking van de implementatie van enduro. Goede software schrijven is vaak moeilijker dan goede (en duurdere) hardware maken. Mogelijk dat men met betere biossen voor zowel het enduro deel van de kaart als de laptop en betere drivers de achterstand grotendeels kan inlopen. Alles staat of valt met de software... toegegeven, dat is niet AMD's sterke kant... eerst 12.11 zien...

[ Voor 63% gewijzigd door Tijgert op 03-11-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
3d word hier niet aangeboden..
ik ken ook maar 2 laptop panels die 120hz 3d zijn (1 van lg, en de samsung sec5044)
de samsung is er volgens mij nog niet zo lang, gezien de r3 aliens met het lg panel geleverd zijn..

welk panel je hebt kan je lezen met deze tool:
http://www.entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm

de hele thread die daarbij hoort: [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops

ben ERG benieuwd wat voor panel je hebt..

en natuurlijk is de 7970m sterker.. dat zal niemand ontkennen hoop ik..
het verschil is idd 21 of 30 fps.. of te wel... speelbaar met of zonder shadows..
naast een gtx 680 is het verschil: motion blur uit, shadows uit.
dan klinkt het een stuk minder dramatisch (shadows zie je doorgaans niet in racegames)
daarbij ben k geen hardcore gamer, dus dan boeit het iets minder, en vond ik een mooier scherm een betere upgrade, dit ligt geheel aan de gebruiker natuurlijk..

edit:
die link enzo is leuk, daar scoort de alienware inderdaad anders.. namelijk
-2% in 3dmark 2011
+1% in vantage
+4% in 3dmark 06
+9% in 3dmark 05
+33% in 3dmark 03
+4% in unigine heaven 2.1
tegenover het clevo model.. dus in bijna alle testen sneller zonder optimus..

daarbij zegt notebook check het volgende:

The problem is not limited to specific GPU benchmarks as it can also be experienced during games. The performance loss often amounts to double digit frame losses such as in Modern Warfare 3, StarCraft 2 and Fifa 12. It is very annoying to say the least that AMD has unnecessarily reduced performance with the inclusion of Enduro. We would appreciate if Clevo could follow the example of Alienware and implement an optional Non-Enduro model in the P150EM and P170EM.

het scheelt in game:
dirt 16%
risen 2 5%
mw3 17%
arkham city 4%
anno 2070 5%
fifa 12 18%
starcraft 2 17%

allemaal in het voordeel voor de notebook ZONDER enduro..
enigste waar de enduro versie sneller is, is metro 2033..
hoe dit komt? geen idee..

daarbij is de clevo voorzien van de i7-3720... en de alienware van de i7-3610..

ik denk dat ik veilig kan concluderen dat de enduro in-game vertraagd, en dus in slechts 1 geval sneller is..

daarbij, tijgert, jij zegt dat de klachten met clevo en 7970m meevallen?
lees voor de lol eens de posts onder het betreffende topic op notebookcheck..
daar staan toch zat ,, laten we zeggen, minder vrolijke reacties, en zat mensen die dit probleem hebben..
of het grote log topic: http://forum.notebookrevi...-no-questions-please.html

[ Voor 47% gewijzigd door aron225 op 04-11-2012 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTO_USER schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:54:
Is de nieuwe bios nu al ergens gesignaleerd of komt er toch geen nieuwe bios voor de 15cl45? zie nog steeds dat bios 07 en EC 04 de laatste is

Alvast bedankt

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aron225 schreef op zondag 04 november 2012 @ 06:04:
3d word hier niet aangeboden..
ik ken ook maar 2 laptop panels die 120hz 3d zijn (1 van lg, en de samsung sec5044)
de samsung is er volgens mij nog niet zo lang, gezien de r3 aliens met het lg panel geleverd zijn..
Dat is niet waar. Uit het hoofd, de volgende laptops komen met of zijn er ooit geweest met 3D paneel

XPS 17
M17x
inspiron 17R SE
precision M6600/m6700
Toshiba qosmio (passief paneel)
Clevo 17" model met GTX 580m
Asus G55 (768p)
Asus G75
Sony F22 (IPS)

Ik mis er vast nog een paar. Volgens mij heeft acer ook een notebook met 3D en ik weet vrij zeker dat samsung er ook ooit een heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij bedoeld welk soort 3d scherm er in zat dan. niet welke laptops dat hebben/ hadden volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik vind het wat slap vind dat je enkel de titels opsomt waar de AW sneller is en dan even buiten het staatje om enkel Metro 2033 vermeld.
Je stelt zelfs letterlijk in je conclusie dat slechts Metro 2033 als enkele game sneller is met Enduro en dat is gewoon niet waar, wat duidelijk in de review staat. Of je het opzettelijk verkeerd leest of een andere afwijking hebt weet ik niet, maar Battlefield 3 is in de review bijvoorbeeld ook langzamer op de AW, net zoals Skyrim. Hierdoor kleur je het beeld onterecht weer opzettelijk heel erg in het voordeel van de AW (en non Enduro) en ben je moeilijk serieus te nemen.

Als je geprobeerd had een beetje objectief te zijn dan zou had je nog gezegd dat een flink aantal titels weliswaar in het voordeel van de AW waren, maar dat van sommige titels de foutmarges groter zijn dan het prestatie verschil en dat het dus niet veel zegt, afgezien nog van het feit dat je een enkele fps niet eens kan merken. Helaas toonde je interpunctie skills al aan dat dat niet het niveau was wat ik hoefde te verwachten.

In plaats daarvan kies je er voor om een lijstje op te stellen dat niet correct is en dan te zeggen 'kijk eens, alles is sneller op de AW!'. Een beetje mens kijkt zo door dat subjectieve lijstje heen als je de review ook bekijkt, maar niet iedereen doet dat en het idee jeukt dat mensen jouw post wel eens als feit zouden kunnen zien. Ik wil dit er dus even uit lichten omdat het gewoon niet fair is.

Je herhaald wat ik in mijn vorige post ook al zei en zelfs met een link aantoonde en dat wisten we al. Het is dus niet zo interessant om alles nog eens op te sommen, al helemaal niet op jouw gekleurde manier. Wat wel interessant is, en ook de hoofdreden van deze post, is het verloop van de grafieken en staatjes uitgezet tegen de tijd. Je moet daarvoor even een stapje terug kunnen nemen om het geheel goed te bekijken. (dat is figuurlijk, ga dus maar weer zitten ;) ).

Naarmate de tijd en de grafische technologie vorderen geeft Enduro steeds minder vertraging, tot op het punt dat het zelfs eens sneller is. Zo is het achterlijk veel trager in 3Dmark03 (erg oud) maar wordt het lineair met elke vernieuwde 3Dmark sneller tot op het punt dat het werkelijk sneller is dan non Enduro in Vantage (vrij nieuw). Ook met spellen zie je dit. Oudere spellen 'lijden' er meer onder dan de nieuwe.

Dit zou je niet verwachten. Je zou eerder denken dat oude technologie (DX9) er juist geen last van zou hebben omdat het relatief zo simpel is en de 7970 zelfs met Enduro er rondjes omheen rent, terwijl de DX11 software er een grote hinder van ondervindt, omdat er zo veel meer data heen en weer gesluisd wordt met zo veel meer complexe berekeningen. Het tegengestelde is waar en dat is raar.

Mijn punt is dat de impact van Enduro blijkbaar zo erg software afhankelijk is dat het mogelijk meer aan komt op goed programmeren dan op een muxer toevoegen in het systeem. De technologie lijkt speciaal geënt op de huidige en de toekomstige grafische foefjes en niet zo zeer 3Dmarks van 9+ jaar geleden, wat duidelijk blijkt uit de oude benchmarks.

Wat we weten is dat Enduro nu in sommige gevallen (en lang niet zo vaak als jij probeert te doen denken) wat minder presteert, maar dat de technologie nog in ontwikkeling is en software updates (waarvan we al van een weten dat die er aan komt -> 12.11) het hele speelveld wel eens overhoop kunnen gooien.

Voor wat betreft de 'klagers' waar jij naar refereert; ik heb al eerder gezegd dat je nooit tevreden mensen maar enkel klagers hoort want die zijn boos en vaak ook zo gefrustreerd dat ze alles behalve objectief kunnen zijn en dat maar al te graag mee delen aan een ieder die het wil horen of lezen.
Denk maar aan een demonstratie, hoe vaak demonstreert men omdat men het ergens mee eens is? Het is menselijk om lekker te zeuren en te zeiken over wat er allemaal slecht is en dat doen ze ook.

Ik zou op mijn beurt ook posts kunnen laten zien van zeer tevreden mensen, maar gezien de hoeveelheid tijd die ik al stop in mijn posts en de feitelijke correctheid die ik keer op keer demonstreer zal je me deze keer maar moeten geloven op mijn blauwe ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op zondag 04 november 2012 @ 11:35:
Mijn punt is dat de impact van Enduro blijkbaar zo erg software afhankelijk is dat het mogelijk meer aan komt op goed programmeren dan op een muxer toevoegen in het systeem.
Het ontbreken van die muxer is het probeem. Bij alienware krijg je die muxer wel. En daarom hebben we ook erg goede bronnen over hoe veel dat enduro gedoe nu eigenlijk scheelt: http://www.notebookcheck....book.75292.0.html#c930986

In dirt scheelt het 33%, in battlefield 0%. Het ergste is F1: daar zie je bijna de helft van je framerate verdwijnen. Van de games die niet sowieso >60 fps halen op de max settings zou ik -zonder het na te rekenen- zeggen dat je gemiddeld 10 tot 15% verliest.

Ja ja, notebookcheck een goede bron.. maar vooruit.
(waarvan we al van een weten dat die er aan komt -> 12.11) het hele speelveld wel eens overhoop kunnen gooien.
1. We 'weten' niets. 2. daar wachten we nu al 10 maanden op. Over 2 maanden komt (gokje) GT 7xx en is je grafische kart alweer verouderd voordat de drivers uberhaubt gefixt zijn. De asus K55TA had precies hetzelfde probleem. Bagger performance met crossfire. Maar er komen echt betere drivers aan!! 2 jaar later zijn die er nog steeds niet.

Misschien ben ik iets te kritisch. Maar ik heb een vrij sterke 'eerst zien, dan geloven' houding in deze drivekwestie. Niet onterecht lijkt mij.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik denk dat een muxer toevoegen goed compenseert voor slecht programmeren, maar niet dat ontbreken daarvan het probleem heeft veroorzaakt. Het toevoegen werkt 100%, dat staat buiten kijf, maar het staat nog niet vast dat het softwarematig niet valt te verhelpen. Het is een dure quick fix, maar wel een effectieve. OF het wordt verholpen is idd de vraag want zoals je zegt zijn er voorbeelden genoeg dat men het laat voor wat het is.
Als er een 7xx uit komt kan dat wel nieuwer zijn, maar dat betekent dat enkel voor nV de focus verschuift naar die Tech. Voor AMD is de 7970 nog steeds het beste wat ze hebben en daar ligt hun focus.

Wellicht heb je de beta performance niet gelezen, maar we 'weten' wel degelijk dat de nieuwe drivers een aardige performance boost geven. Dat is al een feit (ik geloof Anandtech), voor de beta dan en die bestaat al in real life. The wait is dus bijna over (al duurde het wel lang hoor ik).
Wat we niet weten is of die boost accross the board is voor alle 7970's of enkel voor Enduro.
Het is wel bekend dat het iig voor Enduro geldt omdat daar GPU underusage een factor was, wat een flink deel (of zelfs het meeste) van de Enduro vertraging verklaart. Dat is ook waar de reviews van die beta driver op focussen, Enduro.

Ik denk dat speculeren leuk is, maar tot dat de software beter is en gereleased je er geen harde permanente conclusie aan kan verbinden (wel een tijdelijke en daar zijn we het wel over eens).

Review getallen blijven leuk. Zo veel reviews zo veel verschillende scores...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie inderdaad dat hier: http://www.anandtech.com/...ro-hotfix-mostly-included wat benches staan. Die moet ik gemist hebben.
Tijgert schreef op zondag 04 november 2012 @ 12:29:
Ik denk dat een muxer toevoegen goed compenseert voor slecht programmeren, maar niet dat ontbreken daarvan het probleem heeft veroorzaakt.
Een muxer zorgt altijd voor betere performance dan een software oplossing. Dat zien we ook bij nvidia. Het switchen slurpt een paar procent van de bandwitdh op vanwege de framebuffers die overgeplaatst moeten worden. in het begin had je bij nvidia ook last van microstuttering.

Daarnaast kan je alles wel afschuiven op slecht programmeerwerk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Ik vind het wat slap vind dat je enkel de titels opsomt waar de AW sneller is en dan even buiten het staatje om enkel Metro 2033 vermeld.
Je stelt zelfs letterlijk in je conclusie dat slechts Metro 2033 als enkele game sneller is met Enduro en dat is gewoon niet waar, wat duidelijk in de review staat. Of je het opzettelijk verkeerd leest of een andere afwijking hebt weet ik niet, maar Battlefield 3 is in de review bijvoorbeeld ook langzamer op de AW, net zoals Skyrim. Hierdoor kleur je het beeld onterecht weer opzettelijk heel erg in het voordeel van de AW (en non Enduro) en ben je moeilijk serieus te nemen.

Als je geprobeerd had een beetje objectief te zijn dan zou had je nog gezegd dat een flink aantal titels weliswaar in het voordeel van de AW waren, maar dat van sommige titels de foutmarges groter zijn dan het prestatie verschil en dat het dus niet veel zegt, afgezien nog van het feit dat je een enkele fps niet eens kan merken. Helaas toonde je interpunctie skills al aan dat dat niet het niveau was wat ik hoefde te verwachten.

In plaats daarvan kies je er voor om een lijstje op te stellen dat niet correct is en dan te zeggen 'kijk eens, alles is sneller op de AW!'. Een beetje mens kijkt zo door dat subjectieve lijstje heen als je de review ook bekijkt, maar niet iedereen doet dat en het idee jeukt dat mensen jouw post wel eens als feit zouden kunnen zien. Ik wil dit er dus even uit lichten omdat het gewoon niet fair is.

Je herhaald wat ik in mijn vorige post ook al zei en zelfs met een link aantoonde en dat wisten we al. Het is dus niet zo interessant om alles nog eens op te sommen, al helemaal niet op jouw gekleurde manier. Wat wel interessant is, en ook de hoofdreden van deze post, is het verloop van de grafieken en staatjes uitgezet tegen de tijd. Je moet daarvoor even een stapje terug kunnen nemen om het geheel goed te bekijken. (dat is figuurlijk, ga dus maar weer zitten ;) ).

Naarmate de tijd en de grafische technologie vorderen geeft Enduro steeds minder vertraging, tot op het punt dat het zelfs eens sneller is. Zo is het achterlijk veel trager in 3Dmark03 (erg oud) maar wordt het lineair met elke vernieuwde 3Dmark sneller tot op het punt dat het werkelijk sneller is dan non Enduro in Vantage (vrij nieuw). Ook met spellen zie je dit. Oudere spellen 'lijden' er meer onder dan de nieuwe.

Dit zou je niet verwachten. Je zou eerder denken dat oude technologie (DX9) er juist geen last van zou hebben omdat het relatief zo simpel is en de 7970 zelfs met Enduro er rondjes omheen rent, terwijl de DX11 software er een grote hinder van ondervindt, omdat er zo veel meer data heen en weer gesluisd wordt met zo veel meer complexe berekeningen. Het tegengestelde is waar en dat is raar.

Mijn punt is dat de impact van Enduro blijkbaar zo erg software afhankelijk is dat het mogelijk meer aan komt op goed programmeren dan op een muxer toevoegen in het systeem. De technologie lijkt speciaal geënt op de huidige en de toekomstige grafische foefjes en niet zo zeer 3Dmarks van 9+ jaar geleden, wat duidelijk blijkt uit de oude benchmarks.

Wat we weten is dat Enduro nu in sommige gevallen (en lang niet zo vaak als jij probeert te doen denken) wat minder presteert, maar dat de technologie nog in ontwikkeling is en software updates (waarvan we al van een weten dat die er aan komt -> 12.11) het hele speelveld wel eens overhoop kunnen gooien.

Voor wat betreft de 'klagers' waar jij naar refereert; ik heb al eerder gezegd dat je nooit tevreden mensen maar enkel klagers hoort want die zijn boos en vaak ook zo gefrustreerd dat ze alles behalve objectief kunnen zijn en dat maar al te graag mee delen aan een ieder die het wil horen of lezen.
Denk maar aan een demonstratie, hoe vaak demonstreert men omdat men het ergens mee eens is? Het is menselijk om lekker te zeuren en te zeiken over wat er allemaal slecht is en dat doen ze ook.

Ik zou op mijn beurt ook posts kunnen laten zien van zeer tevreden mensen, maar gezien de hoeveelheid tijd die ik al stop in mijn posts en de feitelijke correctheid die ik keer op keer demonstreer zal je me deze keer maar moeten geloven op mijn blauwe ogen.
je mist een aantal punten... dat probeer je te compenseren met een poging tot kleineren.. iets dat mij vrij weinig doet, maar dat daar gelaten.

ook de AW heeft gewoon enduro.. dus kan zowel ALLEEN op 7970 draaien, evenals de enduro modus gebruiken..

de alienware is NERGENS trager.. is de enduro optie sneller? dan druk je toch even op fn en f7 (uit me hoofd)... want ok de AW heeft enduro.. dus jou claim dat deze langzamer zou zijn is nergens op gebasseerd..

daarbij had je het over na papegaaien, jij heb een r4 met 7970m? ik neem aan van niet...
over na papegaaien gesproken (ik wou er niet over beginnen)

net wat darkstone schrijft.
heel simpel.. drivers die probleem oplossen wil ik eerst in de praktijk zien...

daarbij zijn er ook andere problemen met de clevo kaarten (check de link die ik toevoegde)
de gpu draait lang niet altijd 100% (neem grand theft auto als voorbeeld)

uiteindelijk komen we terug op het punt...... deze gpu in deze notebook is gewoon geen goede keuze..
gezien de concurentie alle nadelen wegneemt, en je die ongeveer voor dezelfde prijs in huis kan hebben, deze een factor anderhalf meer restwaarde zal hebben, en dan heb ik geen zin om over verdere onderdelen te beginnen, dat is niet meer nodig (anders word het zo een rant, dat is niet mijn opzet in deze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Drivers kunnen een hoop goed maken, maar alles zal idd niet lukken. Hardware blijft nou eenmaal meestal beter, maar zonder goede software is alle hardware nutteloos. Het is een samenspel.
Het wordt er iig enkel beter op als je de beta reviews mag geloven met het feit dat zelfs AMD dit een Enduro fix noemt.

@aron
Ik kleineer je niet, ik heb enkel commentaar op het gebrek aan moeite wat je verkiest te nemen om leestekens te gebruiken in combinatie met gebrek aan doordachte en goed geformuleerde reacties.
Ik spendeer zat tijd om het netjes, begrijpelijk en leesbaar te maken en jij kalkt gewoon maar wat neer waar de helft (opzettelijk?) niet van klopt waar ik weer op moet reageren want zo ben ik.
Gezien ik niks weet van je kan ik niks zeggen over je leeftijd, opleidingsniveau of gevoel voor humor en niks wat ik zeg heeft daar dan ook betrekking op.
Ik ben wel regelmatig overmatig sarcastisch en schijn soms een 'abrasive personality' te hebben. Naja, ben ik dus niet perfect :)

Terug naar wat feiten: lees de review nog maar eens goed, BF3 en Skyrim benches.
Als jij leest dat de AW R4 zonder Enduro daar beter scoort dan de Clevo met Enduro met BF3 dan mag je het me het laten zien met een screenshot want dan kijken we denk ik beide naar wat anders.
Mocht ik wel gelijk hebben dan zou het je sieren als je dat gewoon toegaf.

Voor de goede orde; dit is niet bedoeld om 'te vechten voor mijn clubje en aan te tonen dat wat ik heb beter is' waar jij dan weer tegenin gaat, want dat boeit me niet, het is enkel om aan te tonen dat als jij zegt dat AW zonder Enduro overal sneller is dan de Clevo met Enduro (nu vergeet je zelfs dat je zelf Metro 2033 aanhaalde) het gewoon niet klopt. Ik vraag me af waarom je dat doet...
Ik laat de CAD benches even buiten beschouwing, maar dat spreekt boekdelen over hoe 'slecht' Enduro is.

Officiële objectieve benchmarks aanhalen en naar verwijzen ipv citeren is een poepie anders dan een buurman napraten die boos is.

Van prijzen weet ik niet veel, maar ik hoor enkel dat AW duurder is. Restwaarde heb in geen kennis van maar als iets duurder is mag ik ook hopen dat je er meer voor terug krijgt.
Net doen alsof je boven de discussie staat door geen andere onderdelen van je laptop aan te halen is wat raar, het is geen Clevo vs AW gevecht, het is een 7970 Enduro discussie.

Ps mijn hele (veels te lange) post citeren is echt niet nodig. Heb je enig idee hoe vermoeiend het is te scrollen op een iPhone en dingen terug te lezen terwijl je aan het fietsen bent? Typen is al erg genoeg...

[ Voor 8% gewijzigd door Tijgert op 04-11-2012 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:22:
Van prijzen weet ik niet veel, maar ik hoor enkel dat AW duurder is. Restwaarde heb in geen kennis van maar als iets flink duurder is mag ik ook hopen dat je er meer voor terug krijgt.
Alienware is in praktisch elke configuratie goedkoper (met GTX 680m heel veel goedkoper zelfs) tenzij je windows niet hoeft. (en aftermarket RAM & SSD's toepast). Je moet alleen weten wat je doet. Wat betreft het kwaliteitsverschil: probeer anandtech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Dat AW betere kwaliteit is geloof ik best, maar dat een AW met 680m kaal en leeg goedkoper is dan een Clevo met 7970 niet.
Ik kan dat nu even niet opzoeken terwijl ik buikspieren doe, maar thuis ga ik dat wel opzoeken, al was het maar voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Darkstone

Komt de kwaliteitsreactie weer, lees je dan echt niets van wat ik post?

Hoeveel positieve reviews moet ik je tonen? Hoe normaal vind je het om allemaal moeilijke tabellen en codes te moeten gebruiken voor een eerlijke deal, dan nog maar een zeer beperkte garantie te krijgen en blijkbaar is hij toch duurder als je Windows niet hoeft (wat de meeste tweakers willen) en je mag met aftermarket spul gaan spelen.

Je haalt je hele argument onderuit. Wat is nou je winst hier? Ego?

BTO is gewoon een serieus alternatief en daar kan selectief reviews / reacties neerplempen als tegenargument niets aan veranderen, kijk eens hoe groot dit topic al is. Zou echt niet gebeuren als het troep is zoals jij zo zaak zegt. Verder omschrijft Tijgert precies hoe ik er over denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:35:
@Darkstone

Komt de kwaliteitsreactie weer, lees je dan echt niets van wat ik post?

Hoeveel positieve reviews moet ik je tonen? Hoe normaal vind je het om allemaal moeilijke tabellen en codes te moeten gebruiken voor een eerlijke deal, dan nog maar een zeer beperkte garantie te krijgen en blijkbaar is hij toch duurder als je Windows niet hoeft (wat de meeste tweakers willen) en je mag met aftermarket spul gaan spelen.

Je haalt je hele argument onderuit. Wat is nou je winst hier? Ego?

BTO is gewoon een serieus alternatief en daar kan selectief reviews / reacties neerplempen als tegenargument niets aan veranderen, kijk eens hoe groot dit topic al is. Zou echt niet gebeuren als het troep is zoals jij zo zaak zegt. Verder omschrijft Tijgert precies hoe ik er over denk.
Je kan z'n mening ook nuanceren, volg het nu al een tijdje en eigenlijk is de hele strekking van het verhaal:
Dat op een aantal punten je bij Alienware voor in sommige gevallen minder geld een kwalitatief hoogwaardigere machine krijgt..

Om Clevo direct als rommel te gaan bestempelen gaat wel wat ver. Wel is het zo dat als je ze 1 op 1 naast elkaar vergelijkt de Alienware een kwaliteitsklasse hoger zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:33:
Dat AW betere kwaliteit is geloof ik best, maar dat een AW met 680m kaal en leeg goedkoper is dan een Clevo met 7970 niet.
Ik kan dat nu even niet opzoeken terwijl ik buikspieren doe, maar thuis ga ik dat wel opzoeken, al was het maar voor mezelf.
Totaal oftopic, maar omdat je het zo aardig vraagt:

M17x in deze config met epp en shopkorting: €1611
clevo 680m zonder windows: € 1.829 bij BTO, €1815 bij NBT, €1655 bij XNB.

Ik bedoelde uiteraard beide laptops met GTX 680m.
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:35:
Hoeveel positieve reviews moet ik je tonen?
Geen een. Een positieve reactie is net zo waardevol als de mening van aron. Maar ik kan je wel 2 gebuikers opnoemen die zowel clevo als M17x 1:1 hebben vergeken, en tot een bepaalde conclusie zijn gekomen. En ik kan je ook doorverwijzen naar anandtech.waar ook hetzelfde staat. Dat er 100 positieve reacties zijn op notebook X zegt niets. Die kan ik je ook geven voor de sony E series of XPS 15z. En belive me, vergeleken daarmee is het aanbod van clevo geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is grappig want je quote Arron225 wel heel erg vaak terwijl ik je dat nooit bij de positieve reacties zie doen.

En nu noem je "clevo" (niet specifiek) en de "M17x" (wel specifiek).
Dat is toch niet eerlijk vergelijken? Een merk als geheel met een specifiek model?
Ik heb ook posts van jou gelezen dat je de nieuwe Dell's compleet afkraakt. Is dat de reden dat je geen Clevo versus Dell schrijft maar 1 bepaald model noemt?

Doorwijzen naar Anandtech heb je al vaak gedaan, verwijs ik je door naar tweakers:
https://tweakers.net/revi...l46-kleurig-keyboard.html

Dus nu neem je de website waar je nu zelf op reageert ook niet serieus? Want Tweakers.net zelf is er behoorlijk goed over te spreken.

Maar snap je nu mijn punt? Ik heb niets tegen je als persoon, maar wel wat tegen ongenuanceerd dingen afbreken. Want dat vroeg ik je al eerder, wat is nou het doel van hier posten in een topic dat duidelijk is gemaakt voor delen van ervaringen. Ervaringen die jij niet hebt en uit reviews haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 14:16:
En nu noem je "clevo" (niet specifiek) en de "M17x" (wel specifiek).
Dat is toch niet eerlijk vergelijken? Een merk als geheel met een specifiek model?
Ik heb ook posts van jou gelezen dat je de nieuwe Dell's compleet afkraakt. Is dat de reden dat je geen Clevo versus Dell schrijft maar 1 bepaald model noemt?
Die reden is dat alle clevo series slecht zijn. Of zo kort op de markt zijn dat de kwaliteit niet te beoordelen is.
Doorwijzen naar Anandtech heb je al vaak gedaan, verwijs ik je door naar tweakers:
https://tweakers.net/revi...l46-kleurig-keyboard.html

Dus nu neem je de website waar je nu zelf op reageert ook niet serieus? Want Tweakers.net zelf is er behoorlijk goed over te spreken.
reviews: Alienware M17x R3: spacelaptop met HD 6990M

Ik vraag me steeds af waarom mensen t.net als bron aanhalen dat clevo goede modellen verkoopt terwijl de directe concurrent beter wordt beoordeeld... Er zijn exact 3 punten waar de clevo volgens t.net beter is dan de alienware. De prijs, heb ik al onderbouwd, de accuduur. Ja, dat krijg je als je 2 generaties hardware vergelijkt... anand heeft de huidige score. En warmte & geluid. Wellicht wil je de cijfers van notebookcheck daarvoor raadplegen.

Je mag het van mij best oneens zijn met de bewoording troep. Ik kan ook het woord matig gebruiken. Maar dat verandert niets aan de betekenis van de zin.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoma666
M17x in deze config met epp en shopkorting: €1611
clevo 680m zonder windows: € 1.829 bij BTO, €1815 bij NBT, €1655 bij XNB.
Er is maar 1 klein probleem met je vergelijking: in die config zit in de alienware wel een 2GB GDDR5 NVIDIA® GeForce® GTX 675M en geen GTX 680M... (dit is toch wel een heel groot verschil?)
En er zit ook maar 6GB RAM in ipv 8GB... (verwaarloosbaar, maar bye bye dual channel?)
En er zit ook een HD van 500GB in ipv 750GB...(verwaarloosbaar maar voor sommige mensen wel van belang!)
En geen draagtas bij...(verwaarloosbaar maar kost al rap 50€)

Ik begrijp gewoon alsmaar beter dat je een grote Dell/Alienware fan bent, misschien ook een zakelijke link met dit bedrijf? (zoniet, sorry voor de suggestie maar je doet me er echt aan twijfelen!) Hoe legaal het manipuleren van Dell's shop links voor het verkrijgen van allerlei kortingen is weet ik niet. Ik weet ook niet of Dell zelf beseft dat dit gebeurt en hoe ze hierop zouden reageren, maar voor al wie er gebruik van kan maken hoop ik dat het probleemloos verloopt...
Waar ik wel van overtuigd ben is dat de 7970 oplossing van Clevo verre van ideaal is. Buiten deze problemen om hoor ik eigenlijk niet echt veel horror verhalen over de Clevo's al zeker niet als het met de 680M is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoma666 schreef op zondag 04 november 2012 @ 15:21:
Er is maar 1 klein probleem met je vergelijking: in die config zit in de alienware wel een 2GB GDDR5 NVIDIA® GeForce® GTX 675M en geen GTX 680M... (dit is toch wel een heel groot verschil?)
Als je het vinkje voor GTX 680m aanzet en de truuks toepast kom je op de door mij genoemde prijs uit.
En er zit ook maar 6GB RAM in ipv 8GB... (verwaarloosbaar, maar bye bye dual channel?)
Ik raad eigenlijk standaard aan meteen pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9 mee te bestellen.
En er zit ook een HD van 500GB in ipv 750GB...(verwaarloosbaar maar voor sommige mensen wel van belang!)
En geen draagtas bij...(verwaarloosbaar maar kost al rap 50€)
Klopt.
Ik begrijp gewoon alsmaar beter dat je een grote Dell/Alienware fan bent, misschien ook een zakelijke link met dit bedrijf?
Ik zit hier puur voor de lol. Of je moet een 1x gratis appelvlaai en 1x gratis defecte laptop zien als betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoma666
Hehe, kan je voor de lol een link maken met alle toegepaste truuks... Trouwens vanuit België en op zakelijke account gaat dat hier allemaal niet al te goed werken vrees ik :-)
Los daarvan vind ik dit niet echt een eerlijke vergelijking. Wie weet welke truuks je zou kunnen toepassen op de bestelpage van BTO :P
Wel leuk als het allemaal werkt natuurlijk :-)
Daarbuiten heb ik persoonlijk minstens de 3720QM nodig daar ik veel met VM's speel en die hiervoor betere ondersteuning heeft.
Vandaar dat mijn persoonlijke voorkeur momenteel naar de 17CL46 met GTX680 en 3720QM + 8GB RAM gaat. Storage is voor mij niet zo van belang (heb hier nog een 256GB SSD en 750GB HDD op overschot liggen)
Misschien moet ik bij BTO eens vragen wat hij zonder enige disk zou kosten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak dan gewoon een eigen topic aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoma666 schreef op zondag 04 november 2012 @ 15:57:
Hehe, kan je voor de lol een link maken met alle toegepaste truuks... Trouwens vanuit België en op zakelijke account gaat dat hier allemaal niet al te goed werken vrees ik :-)
Los daarvan vind ik dit niet echt een eerlijke vergelijking. Wie weet welke truuks je zou kunnen toepassen op de bestelpage van BTO :P
Wel leuk als het allemaal werkt natuurlijk :-)
Daarbuiten heb ik persoonlijk minstens de 3720QM nodig daar ik veel met VM's speel en die hiervoor betere ondersteuning heeft.
Vandaar dat mijn persoonlijke voorkeur momenteel naar de 17CL46 met GTX680 en 3720QM + 8GB RAM gaat. Storage is voor mij niet zo van belang (heb hier nog een 256GB SSD en 750GB HDD op overschot liggen)
Misschien moet ik bij BTO eens vragen wat hij zonder enige disk zou kosten :-)
Er kunnen op onze, maar ook die van BTO zijn, site geen truuks worden toegepast.
Daar is de prijs die je ziet.

Maar standaard komt een BTO niet zonder één hdd. Waarom? Omdat het dan als compleet werkend systeem afgeleverd kan worden en voor 99% van de users eerder lastig dan handig. BTO's worden namelijk standaard al compleet voorgeinstalleerd geleverd. Dan kun je beter die disk even ghosten en desnoods die 128Gb ssd zelf verkopen. Is zeker genoeg vraag naar.

W.b.t. 3720QM, niet liever een 3740QM? Als je dan toch al de stap maakt naar een GTX 680m zegmaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppliArt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-07 22:10
Of BTO al dan niet aansprakelijk is voor de kwaliteit van zijn laptops heb ik geen idee van, maar wat ik weet is dat mijn model het behoorlijk heeft laten afweten. 15CL35 zes maand geleden gekocht bij NBT, mr. Saveur hierboven weet wel over welke het gaat.

Om het licht te zeggen ben ik niet direct een fan geworden van de Clevo notebooks in het algemeen. Al moet ik er wel bij zeggen dat de service geleverd door NBT en BTO zelf echt wel goed is, dat valt niet te ontkennen.

Maar iedereen maakt in zijn leven wel eens een miskoop en dat heb ik dan ook gedaan met mijn notebook, eentje dat 1140 euro kostte en me dik tegensloeg:
  • Wordt veels te warm
  • Brakke bouwkwaliteit
  • Performance die tegenslaat
  • Magere batterijlevensduur
Nu kan je zeggen wat je wilt, maar voor zoveel geld verwacht je gewoon meer. Het ding wordt IDLE rond de 60-65°C, wat er dus voor zorgt dat telkemalen je nog maar iets doet op de notebook de fan lekker begint te draaien, en als linkshandige muisgebruiken betekent dit dus dat je na een paar uur een brandwonde aan je handpalm hebt. Dat is niet leuk, en je zou zo'n ding onder lichte load (Photoshop = GPU) bij 85°C ook niet als paninigrill kunnen gebruiken.

Batterijduur ligt rond de 1h30. Niets meer, niets minder. En wanneer je dan gaat controleren wat de wear-levels zijn (in dit geval 25%) en dat de verkoper zegt dat dat allemaal normaal is dan ga je toch wel beginnen denken wat voor rommel Clevo in zijn notebooks bouwt. En dan te vergeten dat dit zogezegd een "high-capacity 9Cell" batterij was, terwijl goedkopere en vergelijkbare notebooks makkelijk 4-5 uur op een lading halen, ook op de gebalanceerde Windows energiebeheerinstelling.

Bouwkwaliteit valt opzich nog wel mee. Je kan de achterkant van de monitor indrukken, de knoppen van de trackpad kan je redelijk diep indrukken maar daar moet je maar vrede mee nemen, want daar kan je niets meer aan doen. Chassis zelf voelt stevig aan, toetsenbord layout is vreemd maar het typt wel goed.

Hoe dat het zit met de nieuwe modellen weet ik niet, maar ik heb er allesinds geen leuke ervaring aan overgehouden. Ik had hoop in BTO, zeker omdat ze qua prijs goed meevielen voor de hardware (recente i7, GT555M, 128Gb SSD + HDD, ...) maar de bouwkwaliteit heeft eronder geleden.

En ik verwijt de twee partijen niets, maar je gaat me niet zeggen dat ze van bovenstaande problemen geen weet hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik ga even voorbij aan de anti-Clevo rants want de bekende mensen hier zijn zulke beschadigde zieltjes dat er geen dokter meer is die ze nog kan helpen. Ik kan enkel hopen dat potentiële kopers voor zich zelf nadenken en vragen stellen en niet enkel naar de schreeuwerds luisteren.

Als je een AW prijs gaat vergelijken die je hebt weten te krijgen door het Dell systeem te manipuleren dan is dat geen eerlijke vergelijking. Je wilt de truc blijkbaar niet delen dus ik kan dat niet gebruiken en krijg die prijs dus niet. Voor een faire vergelijking maak je een faire bestelling, of je deelt de truc zodat we dat zelf ook eens kunnen zien.

Je kan niet bij alle aanbieders dezelfde onderdelen weglaten in het keuzemenu, dus als ik dan gelijke (maar niet volledig uitgeklede) systemen samen stel met de minimale gelijke onderdelen dan kost het bij Dell 2004 euro (nu met 200 euro korting voor een of andere reden), bij BTO kost dat 2005 euro (ja, vond ik ook raar) en bij XNB 'slechts' 1843 euro (NBT zal iets onder BTO zitten denk ik).
Als je echt alles er uit laat wat maar kan en after market er in stopt kan je nog wel wat besparen denk ik, maar dan ben ik weer een uur of twee bezig om dat uit te rekenen en ik heb er al zat geïnvesteerd om mensen hier een beetje logica en redelijkheid bij te brengen (plus ik heb al een laptop).

Ik heb dan wel de gesouffleerde link van Dell gebruikt en mensen met Dell ervaring weten dat Dell er een spelletje van maakt om op de site een veelvoud van wegen naar dezelfde laptop te maken, elk met hun eigen prijsje.
Als ik de normale weg bewandel naar een 7970 laptop van alle aanbieders en dan vervolgens alles er in stop wat ik nu ook heb dan kom ik op het volgende:
BTO 2447 euro
NBT 2433 euro
XNB 2413 euro. Niet bijzonder veel verschil, dat moet dan komen van welke opties en service (reputatie) men aan biedt. Dell echter vraagt (niet geheel onverwacht) wel 3150 euro en dan heb ik nog geen 128GB mSata die ik nu wel heb. Zoveel is die (mogelijk) beter build me ook niet waard.
Ik zou echter oprecht graag willen zien (meneer darkstone) op welke manier ik anders op de Dell site een dergelijke laptop in elkaar kan schroeven (3720 of beter, 7970, FHD mat, 16GB, 750GB+8GB SSD, 256GB SSD, 128GB mSata, W7u).

Als laatste wil ik nog een kleine duit in het zakje doen van de Enduro discussie (die houdt toch niet op voorlopig).

Op Notebookcheck staat een Warfighter review http://www.notebookcheck....-Benchmarked.83592.0.html
Een zeer recente titel, zeker een van de nieuwste.
Daar is de 7970m met 12.11 beta drivers 12% sneller op 1080p dan de 680m.
Het is getest op een P150EM soort laptop dus goed representatief voor de performance op dergelijke en P170EM laptops van BTO, NBT en XNB. De 675m hapt helemaal stof en is dan net speelbaar want de 7970m is meer dan 64% sneller.
Ik had graag gezien hoe een non-Enduro systeem het zou doen, of dat dan NOG sneller is, maar dat kon ik nu nog niet vinden, daar is het misschien te nieuw voor.

Al met al een indrukwekkende comeback van een videokaart in een notebook waarvan sommigen heel hoog van de toren blazen wat voor troep het is, maar ondertussen wel de snelste laptop videokaart ter wereld is (voor dit spel alvast ;) ).

[ Voor 101% gewijzigd door Tijgert op 04-11-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 10:05:
[...]

Is de nieuwe bios nu al ergens gesignaleerd of komt er toch geen nieuwe bios voor de 15cl45? zie nog steeds dat bios 07 en EC 04 de laatste is

Alvast bedankt
Het BIOS en de firmware voor de 15CL45 en 17CL45 staan online: http://btodownloads.nl/No...70ER%29/BIOS/Windows%208/
Graag eerst even de tekst bestanden doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op zondag 04 november 2012 @ 20:46:
Als je een AW prijs gaat vergelijken die je hebt weten te krijgen door het Dell systeem te manipuleren dan is dat geen eerlijke vergelijking. Je wilt de truc blijkbaar niet delen dus ik kan dat niet gebruiken en krijg die prijs dus niet. Voor een faire vergelijking maak je een faire bestelling, of je deelt de truc zodat we dat zelf ook eens kunnen zien.
Die staan gewoon in Dell Waardebonnen Topic - Deel 2... en je kan het ook voor elkaar krijgen door wat op de site rond te klikken.
Ik heb dan wel de gesouffleerde link van Dell gebruikt en mensen met Dell ervaring weten dat Dell er een spelletje van maakt om op de site een veelvoud van wegen naar dezelfde laptop te maken, elk met hun eigen prijsje.
Ja want bto/xnb/nbt verkopen geen SSD's of RAM voor een veelvoud van de pricewatch. Voor een leek maakt het misschien uit. Maar iemand met verstand gaat echt niet kijken of hij nu €80 voor 16RB RAM (uit het hoofd bij een niet nader te noemen clevo dealer) of €800 (wederom uit het hoofd) bij dell. Vergeleken met de pricewatch zijn beiden een rip-off.
XNB 2413 euro. Niet bijzonder veel verschil, dat moet dan komen van welke opties en service (reputatie) men aan biedt. Dell echter vraagt (niet geheel onverwacht) wel 3150 euro en dan heb ik nog geen 128GB mSata die ik nu wel heb. Zoveel is die (mogelijk) beter build me ook niet waard.
zie hierboven.
Ik zou echter oprecht graag willen zien (meneer darkstone) op welke manier ik anders op de Dell site een dergelijke laptop in elkaar kan schroeven (3720 of beter, 7970, FHD mat, 16GB, 750GB+8GB SSD, 256GB SSD, 128GB mSata, W7u).
Die vergelijking is onzin. Want de M17x presteert met dezelfde hardware beter (en dan niet allen vanwege enduro). En als je een laptop koopt puur op basis van wat er in zit... sure.
En het antwoord: met aftermarket RAM & HDD, > €400 minder dan bij clevo zonder mat scherm en momentus XT (niet meer te krijgen in de PW). Ik moet daarbij vermelden dat ik het matte scherm pre definitie afraad vanwege Verwijderd in "[Ervaringen] Dell XPS 17 - Deel 2". Het 90% gamut scherm is wel erg goed.
Op Notebookcheck staat een Warfighter review http://www.notebookcheck....-Benchmarked.83592.0.html
Een zeer recente titel, zeker een van de nieuwste.
Daar is de 7970m met 12.11 beta drivers 12% sneller op 1080p dan de 680m.
Het is getest op een P150EM soort laptop dus goed representatief voor de performance op dergelijke en P170EM laptops van BTO, NBT en XNB. De 675m hapt helemaal stof en is dan net speelbaar want de 7970m is meer dan 64% sneller.
Ik had graag gezien hoe een non-Enduro systeem het zou doen, of dat dan NOG sneller is, maar dat kon ik nu nog niet vinden, daar is het misschien te nieuw voor.

Al met al een indrukwekkende comeback van een videokaart in een notebook waarvan sommigen heel hoog van de toren blazen wat voor troep het is, maar ondertussen wel de snelste laptop videokaart ter wereld is (voor dit spel alvast ;) ).
1. selectief quoten is ook een vak. 2. ik heb de pest aan nvidia vanwege wat ze uit hebben gehaald met de GT 8xxx serie, dus wat je hiermee wil bewijzen snap ik niet. 3. ik zeg volgens mij nergens dat het een trage kaart is. Alleen dat er veel driveproblemen mee zijn. (of zijn geweest. Net als jou geloof ik anandtech)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx BTO voor de nieuwe windows 8 Bios. zijn we weer helemaal up to date!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Die staan gewoon in Dell Waardebonnen Topic - Deel 2... en je kan het ook voor elkaar krijgen door wat op de site rond te klikken.
Ik heb het ondertussen gevonden en idd, met wat kunst en vliegwerk kan je wel een flinke duit er af krijgen.
Maar iemand met verstand gaat echt niet kijken of hij nu €80 voor 16RB RAM (uit het hoofd bij een niet nader te noemen clevo dealer) of €800 (wederom uit het hoofd) bij dell. Vergeleken met de pricewatch zijn beiden een rip-off.
Het had je gesierd als je het wat genuanceerder had gebracht. BTO is wellicht overpriced, maar dat is omdat je betaalt voor het gemak, zoals bij elke bundelaar. Dell echter is schandalig en niet reeel, die proberen misbruik te maken van de naiviteit van mensen, DAT is een onvervalste rip-off.
Die vergelijking is onzin. Want de M17x presteert met dezelfde hardware beter (en dan niet allen vanwege enduro).
Gaarne de benchmarks die laten zien dat de AW met dezelfde processor en dezelfde grafische kaart (wel met Enduro aan, voor de eerijkheid) een hogere score haalt dan de Clevo’s. En niet citeren maar verwijzen, noem je bronnen. En laat het dan wel significant zijn want een procent en dat soort geneuzel is marge en meetfouten, dat zet geen zoden aan de dijk.
Ik moet daarbij vermelden dat ik het matte scherm pre definitie afraad vanwege Darkstone in "[Ervaringen] Dell XPS 17 - Deel 2". Het 90% gamut scherm is wel erg goed.
Ik ben met je eens dat een glans scherm mooier is. Ik kom ook van een glossy Dell af en dat was gewoon beter. Maar het is een trade off. Je levert (afhankelijk van je smaak) wat beeldkwaliteit in voor het gemak van non-glare en als je van glossy af komt dan merk je het verschil als dag en nacht, maar je went er wel aan en dan ervaar je enkel het gemak.
In mijn kantoortje thuis heb ik ook een mat scherm (Samsung 27” ding dus ALTIJD licht er op) en glossy zou me horendol maken want het scherm is gericht op het raam. Met mijn Dell XPS van vroeger was dat niet te doen, dan zag ik enkel wat er achter me gebeurde.
Net zo op die manier kan ik nu mijn BTO er naast zetten en je ziet geen enkele reflectie, het is altijd even zichtbaar en werkbaar, iets wat glossy zeker niet is. Van dat ‘korrelige’ heb je na een tijdje echt geen last meer en ook ik spreek uit ervaring. (maar glossy blijft mooier en High Gamut al helemaal)
1. selectief quoten is ook een vak.
Ik ‘selecteer’ inderdaad de 1080p resolutie om te quoten want dat is waar deze hardware voor bedoeld is en niet de 768p resolutie die de enige is waar de 680m op wint.
Als ik het verkeerd lees ben je vrij om mij te corrigeren, maar doe dat dan wel in plaats van mij te beschuldigen alsof ik iets fout doe. Ik verwijs direct naar de review en als je dat en de inhoud daarvan wilt ontkennen dan is er geen hoop meer voor enige vorm van redelijkheid in deze discussie. Geef gewoon eens toe, dat is geen afgang.
2. ik heb de pest aan nvidia vanwege wat ze uit hebben gehaald met de GT 8xxx serie, dus wat je hiermee wil bewijzen snap ik niet
Je hebt wel aan meer merken de pest blijkt ondertussen wel. Ik heb zelf nergens ‘de pest aan’, hooguit een voorkeur vanwege dingen uit het verleden die me niet aan staan. Maar als er een goed product is dan sta ik er altijd voor open, ongeacht de fabrikant.
Wat ik hiermee wil ‘bewijzen’ is dat ten eerste dat het Enduro 'probleem' een flink stuk minder erg is dan door iedereen wordt beweerd, zo veel minder zelfs dan het bijna niet meer merkbaar is, en ten tweede dat het commentaar van je collega dat het een foute kaart in een foute laptop is gewoon uit de oude gekleurde duim komt want het preseert in de absolute top van mobiele grafische oplossingen. Het was dus niet enkel voor jou bedoeld.

Wel moet nog blijken hoe die Enduro fix van 12.11 in andere titels vertaalt want Warfighter kan ook een 'fluke' zijn geweest... daar sta ik voor open om dat meteen toe te geven.
3. ik zeg volgens mij nergens dat het een trage kaart is. Alleen dat er veel driveproblemen mee zijn. (of zijn geweest. Net als jou geloof ik anandtech)
Ik neig te denken dat je een beetje je keutel in trekt, maar ik heb vandaag geen tijd om dat allemaal terug te lezen en morgen heb ik er geen zin meer in. Ongeacht wie wat ook zei, het ging me enkel om aan te tonen dat de combinatie prima bestaansrecht heeft en voor niks (of niet veel) onder doet. (ik wil nog steeds zien wat voor effect de drivers hebben op non-Enduro systemen).
Thanx BTO voor de nieuwe windows 8 Bios. zijn we weer helemaal up to date!
Raar dat de P170EM's geen update krijgen...

[ Voor 7% gewijzigd door Tijgert op 05-11-2012 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bios update voor mn 15cl45 ging vlekkeloos, alleen heb ik de ME toch nog een keer geupdate naar de 1286 versie ipv de wat oudere 1248 versie die er bij zat en de matching driver erbij geinstalleerd ( voor de 1286 versie is dat ME_SW_8.1.10.1275)

HWINFO64 zegt nu: Intel ME Version: v8.1, Build 1286, Hotfix 10

nicee

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:48:
Het had je gesierd als je het wat genuanceerder had gebracht. BTO is wellicht overpriced, maar dat is omdat je betaalt voor het gemak, zoals bij elke bundelaar. Dell echter is schandalig en niet reeel, die proberen misbruik te maken van de naiviteit van mensen, DAT is een onvervalste rip-off.
Ja want BTO, NBT en XNB proberen geen misbruik te maken van mensen door schandalige prijzen te vragen voor koelpasta en pixelgarantie 8)7
Gaarne de benchmarks die laten zien dat de AW met dezelfde processor en dezelfde grafische kaart (wel met Enduro aan, voor de eerijkheid) een hogere score haalt dan de Clevo’s. En niet citeren maar verwijzen, noem je bronnen. En laat het dan wel significant zijn want een procent en dat soort geneuzel is marge en meetfouten, dat zet geen zoden aan de dijk.
De M17x is de enige laptop met multicore enhancement. Daarmee win je precies 400Mhz. Wat dus ruim 10% is. Werkt alleen >= i7-37xx. En dat de grafische kaart sneller is is juist omdat de M17x enduro kan uitschakelen.
Ik ‘selecteer’ inderdaad de 1080p resolutie om te quoten want dat is waar deze hardware voor bedoeld is en niet de 768p resolutie die de enige is waar de 680m op wint.
Als ik het verkeerd lees ben je vrij om mij te corrigeren, maar doe dat dan wel in plaats van mij te beschuldigen alsof ik iets fout doe. Ik verwijs direct naar de review en als je dat en de inhoud daarvan wilt ontkennen dan is er geen hoop meer voor enige vorm van redelijkheid in deze discussie. Geef gewoon eens toe, dat is geen afgang.
Ik bedoel dat er slechts 1 game langs komt. Als ik 1 game kies waar je met enduro 50% minder fps (en die game bestaat. Namelijk F1 2013), dan geeft die ene game ook geen repressatief beeld.
Wat ik hiermee wil ‘bewijzen’ is dat ten eerste dat het Enduro 'probleem' een flink stuk minder erg is dan door iedereen wordt beweerd,
Ja daarom worden er posts van de clevo forums verwijderd waar mensen klagen over de HD 7970m. En ik heb nog nooit een artikel gezien op anandtech waar zo veel kritiek op was als het enduro artikel.
Dat heb je ook helemaal niet nodig. Ik heb thuis een laptop die niet eens vista ondersteuning heeft en die doet het perfect met W8.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Tijgert schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:48:
De P170EM hebben wel degelijk updates gekregen....
Alles is te vinden via onze download site: http://btodownloads.nl/No...170EM%29%20BIOS%20+%20EC/
Lees eerst de tekst bestanden voordat je tot updates overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam vandaag op een andere reseller hun site tegen dat hun ook custom paint jobs doen oid zodat je zelf kan bepalen welke kleur ofzo je je notebook wil hebben. zijn er hier ook mensen die dat ook hebben gedaan en zo ja waar kan je daarvoor terecht dan? lijkt me wel wat om mn 15cl45 een of ander mooi kleurtje te geven. had wel even gezocht maar kon zo niks vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ja want BTO, NBT en XNB proberen geen misbruik te maken van mensen door schandalige prijzen te vragen voor koelpasta en pixelgarantie
Tja, opties kosten nou eenmaal altijd meer geld, dat is het bundelen spel wat met auto’s net zo werkt.
Het is enkel Dell die volkomen fantasie prijzen hanteert waar de managers van over de grond rollen van het lachen als ze zien dat er weer iemand is ingetrapt (en de koelpasta opties vij XNB zijn ook vrij zot).
Ik hoorde laatst van iemand die een Dell kocht met minimaal geheugen en er zelf niks bij kon stoppen omdat “Dell het andere geheugen slot gewoon had weggelaten”. Da’s ook boeferij..
De M17x is de enige laptop met multicore enhancement. Daarmee win je precies 400Mhz. Wat dus ruim 10% is. Werkt alleen >= i7-37xx. En dat de grafische kaart sneller is is juist omdat de M17x enduro kan uitschakelen.
Mijn Asus desktop moederbord doet dat ook en dat is idd heel fijn :)
Dat AW dat doet wist ik niet, of BTO dat doet weet ik niet. Daar heb je mij dan, als het klopt.
Enduro is niet echt meer een issue met de nieuwe drivers, dat is marginaal geworden (als de release 12.11 net zo goed is als de beta) en voor CAD programma’s is het juist beter om Enduro te hebben volgens Notebookcheck (maar je was onlangs nog wat kritisch over Notebookcheck dus daar zal je wel commentaar op hebben).
Ik bedoel dat er slechts 1 game langs komt. Als ik 1 game kies waar je met enduro 50% minder fps (en die game bestaat. Namelijk F1 2013), dan geeft die ene game ook geen repressatief beeld.
De nieuwste high-end game noem ik redelijk representatief. Als er hierna games komen waar Enduro machines kont geschopt wordt zal ik het ook zeker vervloeken, publiekelijk en al, mits getest met de ‘Enduro fix’ (en dan ga ik wel shoppen voor een AW ;) )
Ja daarom worden er posts van de clevo forums verwijderd waar mensen klagen over de HD 7970m. En ik heb nog nooit een artikel gezien op anandtech waar zo veel kritiek op was als het enduro artikel.
Ik heb het over dat het probleem een stuk minder (of zelfs weg) is met gebruik van de Enduro fix drivers, niet met de oude drivers. Moet ik je nou alles echt woord voor woord uitleggen? Je laat ook geen kans onbenut om iets in je voordeel uit te leggen als ik niet alles als een jurist dicht timmer he?
Wat er op Clevo forums gebeurt weet ik niet en dan heeft niks te maken met performance of gebrek daar aan. Probeer nou eens geen andere non-argumenten erbij te trekken die niks te maken hebben met performance op het moment dat je het qua logica en feiten af legt.
Met dat artikel op Anandtech sla je de plank ook al zo falend mis. Al het commentaar daar is op Enduro VOOR de fix en daar is de hele wereld het al over eens. Ik heb het duidelijk over Enduro performace NA de fix dus probeer nou eens feitelijk te blijven want mezelf elke keer herhalen en jou corrigeren is zonde van mijn tijd.
De P170EM hebben wel degelijk updates gekregen....
Kijk, dat is nog eens interessant. Ik zou vorige week bij BTO langs gaan voor een bios update en toen ik vroeg of ik misschien beter een andere keer langs kon komen omdat er wellicht een W8 bios aan kwam zeiden ze van niet. Niet sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Tijgert schreef op maandag 05 november 2012 @ 15:44:
[...]

De nieuwste high-end game noem ik redelijk representatief. Als er hierna games komen waar Enduro machines kont geschopt wordt zal ik het ook zeker vervloeken, publiekelijk en al, mits getest met de ‘Enduro fix’ (en dan ga ik wel shoppen voor een AW ;) )

[
1 game is nooit een goed vergelijk omdat AMD in de ene game beter is dan Nvidia en vise versa..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tja, opties kosten nou eenmaal altijd meer geld, dat is het bundelen spel wat met auto’s net zo werkt.
Het is enkel Dell die volkomen fantasie prijzen hanteert waar de managers van over de grond rollen van het lachen als ze zien dat er weer iemand is ingetrapt (en de koelpasta opties vij XNB zijn ook vrij zot).
Ik hoorde laatst van iemand die een Dell kocht met minimaal geheugen en er zelf niks bij kon stoppen omdat “Dell het andere geheugen slot gewoon had weggelaten”. Da’s ook boeferij..
Dell heeft maar 1 laptop met een variabel aantal geheugen slots. De XPS 17. Maar dat is nogal een non-argument omdat:
Het verschil gaat over het verschil tussen 2 en 4 slots
De eerstvolgende laptop met 4 slots dubbel zo duur is.
ik toch al altijd de versie met 4 slots aanraden puur vanwege dat matte scherm waar ik het over had.
Mijn Asus desktop moederbord doet dat ook en dat is idd heel fijn :)
Dat AW dat doet wist ik niet, of BTO dat doet weet ik niet. Daar heb je mij dan, als het klopt.
Enduro is niet echt meer een issue met de nieuwe drivers, dat is marginaal geworden (als de release 12.11 net zo goed is als de beta) en voor CAD programma’s is het juist beter om Enduro te hebben volgens Notebookcheck (maar je was onlangs nog wat kritisch over Notebookcheck dus daar zal je wel commentaar op hebben).
De M17x heeft ook enduro. Maar je kan het ook uitschakelen. Verder heeft enduro maar 2 voordelen: je hoeft niet te rebooten, en je kan quicksync en gamen tegelijk. Hoe veel mensen doen dat? Waarschijnlijk 0.01%
Een selectie van 1 game is nooit repressatief
Ik heb het over dat het probleem een stuk minder (of zelfs weg) is met gebruik van de Enduro fix drivers, niet met de oude drivers. Moet ik je nou alles echt woord voor woord uitleggen? Je laat ook geen kans onbenut om iets in je voordeel uit te leggen als ik niet alles als een jurist dicht timmer he?
Wat er op Clevo forums gebeurt weet ik niet en dan heeft niks te maken met performance of gebrek daar aan. Probeer nou eens geen andere non-argumenten erbij te trekken die niks te maken hebben met performance op het moment dat je het qua logica en feiten af legt.
Met dat artikel op Anandtech sla je de plank ook al zo falend mis. Al het commentaar daar is op Enduro VOOR de fix en daar is de hele wereld het al over eens. Ik heb het duidelijk over Enduro performace NA de fix dus probeer nou eens feitelijk te blijven want mezelf elke keer herhalen en jou corrigeren is zonde van mijn tijd.
Ik zei:
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:24:
3. ik zeg volgens mij nergens dat het een trage kaart is. Alleen dat er veel driveproblemen mee zijn. (of zijn geweest. Net als jou geloof ik anandtech)
jij zei:
Wat ik hiermee wil ‘bewijzen’ is dat ten eerste dat het Enduro 'probleem' een flink stuk minder erg is dan door iedereen wordt beweerd, zo veel minder zelfs dan het bijna niet meer merkbaar is,
waarmee wordt gesuggereerd dat enduro helemaal geen probleem is.

En nu sla ik de plank mis omdat ik een artikel aanhaal waaruit duidelijk wordt dat veel gebruikers het wel een groot probleem vinden. (of vonden, wat jij wilt). Juist ja.
Even ter indicatie. Ik ken precies 3 forums waar moedwillig cencuur wordt toegepast: de forums van OCZ, de forums van HWI, en de forums van clevo. Ik heb moeite te beslissen welke van die 3 hun gebruikers nu het hardst heeft laten vallen de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Kijk, dat is nog eens interessant. Ik zou vorige week bij BTO langs gaan voor een bios update en toen ik vroeg of ik misschien beter een andere keer langs kon komen omdat er wellicht een W8 bios aan kwam zeiden ze van niet. Niet sterk.
Update is vrijdag online gezet. er was inderdaad geen zicht hierop eerder.
Maar ben je al bij ons geweest voor een BIOS update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 17:09
Laat ik hier ook eens beginnen aangezien mijn 17CL48 onderweg is.

Mogen wij eigenlijk ook zelf de nieuwste Bios downloaden en erop zetten? Uiteraard op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Dountoun schreef op maandag 05 november 2012 @ 16:47:
Laat ik hier ook eens beginnen aangezien mijn 17CL48 onderweg is.

Mogen wij eigenlijk ook zelf de nieuwste Bios downloaden en erop zetten? Uiteraard op eigen risico.
Ja, dit is geen probleem, mocht je niet exact weten hoe dit werkt kan je altijd contact met ons opnemen.
Lees wel altijd eerst de tekst bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

1 game is nooit een goed vergelijk omdat AMD in de ene game beter is dan Nvidia en vise versa..
Precies, maar je kan nou eenmaal niet op een enkele dag ALLE games opnieuw benchen met de nieuwe driver, daar gaat tijd over heen. Dit is alvast de eerste.
Dell heeft maar 1 laptop met een variabel aantal geheugen slots. De XPS 17. Maar dat is nogal een non-argument omdat:
Het was meer een sneer naar Dell dat het belachelijk is om het hele slot maar weg te laten om klanten te pesten die denken met cheapie after market geheugen up te kunnen graden.
De M17x heeft ook enduro. Maar je kan het ook uitschakelen. Verder heeft enduro maar 2 voordelen: je hoeft niet te rebooten, en je kan quicksync en gamen tegelijk. Hoe veel mensen doen dat? Waarschijnlijk 0.01%
Dat AW ook Enduro heeft EN dat het is uit te schakelen is al lang en breed bekend denk ik en ik zeg ook niet anders. Wat je met Enduro allemaal tegelijk kan weet ik niet en boeit me niet en heeft niks te maken met de performance van Enduro, dat is waar ik het nog steeds over heb en waar jij steeds van probeert weg te sturen door ongerelateerde dingen aan te halen.
Als je de Notebookcheck review goed leest zie je heel duidelijk dat op Enduro systemen de CAD software het beter doet. Don’t shoot the messenger, ik haal het aan en verwijs er naar. Ik weet ook niet waarom dat zo is, maar there you have it en als je dat kan weerleggen zie ik dat heel graag want ik heb jet al zwart op wit bewezen dat het zo is.
Een selectie van 1 game is nooit repressatief
Er zijn helaas niet meer reviews van games met de 12.11 driver dus we moeten het doen met wat we hebben.
waarmee wordt gesuggereerd dat enduro helemaal geen probleem is.
Ik stel duidelijk dat het probleem significant minder erg is met de 12.11 drivers, je citeert me zelfs, en ik zeg nergens dat er geen probleem is, wel dat het op sommige punten zo goed als weg is... sommige punten, niet alle.
En nu sla ik de plank mis omdat ik een artikel aanhaal waaruit duidelijk wordt dat veel gebruikers het wel een groot probleem vinden. (of vonden, wat jij wilt). Juist ja.
Exact, heel goed. Je slaat de plank finaal mis omdat je resultaten uit het verleden aan haalt en die als recente resultaten probeert weg te zetten en net doet alsof de laatste enorme driver ontwikkeling nooit heeft plaatsgevonden. Je doet bijna aan geschiedsvervalsing op deze manier en manipulatie is je niet vreemd.
Even ter indicatie. Ik ken precies 3 forums waar moedwillig cencuur wordt toegepast: de forums van OCZ, de forums van HWI, en de forums van clevo. Ik heb moeite te beslissen welke van die 3 hun gebruikers nu het hardst heeft laten vallen de afgelopen jaren.
Probeer eens bij de les te blijven. De discussie ging nog steeds over de performance van Enduro en de nieuwe drivers en je haalt een paar posts geleden al awards en dan opeens censuur. Who gives a flying crap over censuur en awards, daar ging het helemaal niet over. Mij leid je niet af van het feit dat de discussie over het onderwerp waar het over ging niet in jouw voordeel liep.
Update is vrijdag online gezet. er was inderdaad geen zicht hierop eerder.
Maar ben je al bij ons geweest voor een BIOS update?
Nog niet, gelukkig. Ik maak een nieuwe afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:33:
[...]

Precies, maar je kan nou eenmaal niet op een enkele dag ALLE games opnieuw benchen met de nieuwe driver, daar gaat tijd over heen. Dit is alvast de eerste.
anand gemist??
Het was meer een sneer naar Dell dat het belachelijk is om het hele slot maar weg te laten om klanten te pesten die denken met cheapie after market geheugen up te kunnen graden.
Maar dat doen ze dus niet...
Dat AW ook Enduro heeft EN dat het is uit te schakelen is al lang en breed bekend denk ik en ik zeg ook niet anders. Wat je met Enduro allemaal tegelijk kan weet ik niet en boeit me niet en heeft niks te maken met de performance van Enduro, dat is waar ik het nog steeds over heb en waar jij steeds van probeert weg te sturen door ongerelateerde dingen aan te halen.
Als je de Notebookcheck review goed leest zie je heel duidelijk dat op Enduro systemen de CAD software het beter doet. Don’t shoot the messenger, ik haal het aan en verwijs er naar. Ik weet ook niet waarom dat zo is, maar there you have it en als je dat kan weerleggen zie ik dat heel graag want ik heb jet al zwart op wit bewezen dat het zo is.
Als je een review aanhaalt is het misschien wel zo prettig om een linkje erbij te vermelden ;)
Ik stel duidelijk dat het probleem significant minder erg is met de 12.11 drivers, je citeert me zelfs, en ik zeg nergens dat er geen probleem is, wel dat het op sommige punten zo goed als weg is... sommige punten, niet alle.
Zoals jij het zei wekte je naar mijn mening de indruk dat het allemaal wel mee valt en nooit een probleem is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom is een nieuwe Bios nodig om Windows 8 te gebruiken op een 17CL45?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik heb Anand al eerder grondig gelezen, maar op BF3 na is alles vrij oud. Portal 2? Tssk...
Games die nu nieuw zijn heeft de aandacht, te meer omdat de 3Dmarks uitwijzen (uitwezen? Dat moet nog blijken of dat zo blijft) dat nieuwere software beter draait.
Maar dat doen ze dus niet...
Hadden ze bij een verdubbeling dan een dubbele capaciteits reepje erin gedaan met nog steeds maar een enkel slot?
Als je een review aanhaalt is het misschien wel zo prettig om een linkje erbij te vermelden
Het is de review die ik al eerder aanhaalde met link en die je had moeten lezen om te weten waar je over praat al deze tijd. Dat heb je blijkbaar niet gedaan en daarom gaat zo veel van wat je zegt mank want je blijft geloven in jouw gelijk terwijl je enkel die link hoefde te volgen en te lezen.
Lees voor de link maar even het topic terug of kijk in je IE/Firefox/Chrome cache, als je ooit die link geopend hebt.
Zoals jij het zei wekte je naar mijn mening de indruk dat het allemaal wel mee valt en nooit een probleem is geweest.
Dat zou erg fout zijn geweest want het Enduro debacle had bijna mijn keuze beïnvloed. Gelukkig las ik van de aankomende fix en hoeveel dat wel niet oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op maandag 05 november 2012 @ 18:37:
Ik heb Anand al eerder grondig gelezen, maar op BF3 na is alles vrij oud. Portal 2? Tssk...
Games die nu nieuw zijn heeft de aandacht, te meer omdat de 3Dmarks uitwijzen (uitwezen? Dat moet nog blijken of dat zo blijft) dat nieuwere software beter draait.
nvidia en AMD optimaliseren hevig de software voor benchmarks. Niet repressaties.
Hadden ze bij een verdubbeling dan een dubbele capaciteits reepje erin gedaan met nog steeds maar een enkel slot?
Geen idee over welke notebook je het hebt. Maar waarschijnlijk is het er een waar het RAM op het moederbord zit gesoldeerd.
Het is de review die ik al eerder aanhaalde met link en die je had moeten lezen om te weten waar je over praat al deze tijd. Dat heb je blijkbaar niet gedaan en daarom gaat zo veel van wat je zegt mank want je blijft geloven in jouw gelijk terwijl je enkel die link hoefde te volgen en te lezen.
Lees voor de link maar even het topic terug of kijk in je IE/Firefox/Chrome cache, als je ooit die link geopend hebt.
Tijgert in "[Ervaringen] BTO notebook / laptops"
Ja, ga 35 posts verder nog nieuwe discussiepunten uit een bron halen en vervolgens verwachten dat ik direct weet over welke bron het gaat.

Verder raakt de bron, voor wat jij ermee wil, sowieso kant noch wal. De processor is anders en bij de M17x is het onduidelijk of ze met of zonder enduro hebben getest. Dat staat er bij het CAD gedeelte namelijk niet bij. Tevens ontbreekt de driverversie. Dat is bij CAD heel erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

nvidia en AMD optimaliseren hevig de software voor benchmarks. Niet repressaties.
Wat nou zo grappig is is dat als zowel nVidia als AMD de software optimaliseert het dan JUIST representatief is. Er even van uit gaande dat niemand trucs toepast om de frames omhoog te stuwen zoals een x aantal jaar geleden met nVidia. Boefjes...
Geen idee over welke notebook je het hebt. Maar waarschijnlijk is het er een waar het RAM op het moederbord zit gesoldeerd
Nee want die maat van me kon er geen reepje bij stoppen vanwege gebrek aan een leeg slot (op de plek zaten lege soldeerdraden maar geen slot), maar wel het oude reepje verwijderen en er een groter reepje in steken.
Ja, ga 35 posts verder nog nieuwe discussiepunten uit een bron halen en vervolgens verwachten dat ik direct weet over welke bron het gaat.
Het zijn geen nieuwe punten, ik al twee keer eerder aangehaald dat CAD software het zo goed doet en een keer eerder naar dezelfde link verwezen. Ik ging er een beetje van uit dat men leest wat ik aandraag, al was het maar uit interesse of ik poep praat, en er dan vervolgens ook wat van onthoud.
Maar ik kan wel begrijpen dat je geen interesse hebt om dingen te onthouden die je niet interesseren.
Verder raakt de bron, voor wat jij ermee wil, sowieso kant noch wal. De processor is anders en bij de M17x is het onduidelijk of ze met of zonder enduro hebben getest. Dat staat er bij het CAD gedeelte namelijk niet bij. Tevens ontbreekt de driverversie. Dat is bij CAD heel erg belangrijk.
De driverversie die wel gebruikt is staat er niet bij, maar wel dat het niet de 12.11 zijn, dus de performance van de Clevo's (die Enduro gebruiken) gaat hoe dan ook nog omhoog.
Ik geef toe dat als de AW is gebenched met Enduro aan dat de scores voor de AW nog wat hoger kunnen uitvallen met deze drivers.

Edit: de AW resultaten zijn met Enduro UIT. Dus met Enduro aan zijn de Clevo's in 6 van de 8 tests sneller in CAD dan de AW met Enduro uit. Wat ik al zei. (de CPU zal niet het grote verschil uit maken denk ik).

De vraag blijft nog steeds of de nieuwe Enduro drivers in Non-Enduro situaties dezelfde performance verbetering zal tonen. Zal je straks zien

[ Voor 7% gewijzigd door Tijgert op 05-11-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:43:
Wat nou zo grappig is is dat als zowel nVidia als AMD de software optimaliseert het dan JUIST representatief is. Er even van uit gaande dat niemand trucs toepast om de frames omhoog te stuwen zoals een x aantal jaar geleden met nVidia. Boefjes...
Nog een poing: 3Dmark11 is net zo relevant als F1 2011. Namelijk: helemaal niet. Tenzij je nog 10 benchmarks erbij pakt.
[/]
De driverversie die wel gebruikt is staat er niet bij, maar wel dat het niet de 12.11 zijn, dus de performance van de Clevo's (die Enduro gebruiken) gaat hoe dan ook nog omhoog.
Ik geef toe dat als de AW is gebenched met Enduro aan dat de scores voor de AW nog wat hoger kunnen uitvallen met deze drivers.
De vraag blijft nog steeds of de Enduro drivers in Non-Enduro situaties dezelfde performance verbetering zal tonen. Daar zullen we op moeten wachten voor we echt iets kunnen zeggen.
Het is irrelevant of het driverversie 12.11 is of niet.

Wat relevant is is of de driverversie op alle vergeleken notebooks hetzelfde is.

Zo niet, dan kan je weinig zeggen over de prestatieverschillen.
Het zijn geen nieuwe punten
Ik heb het even nageteld. Er zitten 21 van jouw posts tussen de keer dat je naar de bron linkte en je voor het eerste CAD aanhaalde als bewijs.
Edit: de AW resultaten zijn met Enduro UIT. Dus met Enduro aan zijn de Clevo's in 6 van de 8 tests sneller in CAD dan de AW met Enduro uit. Wat ik al zei. (de CPU zal niet het grote verschil uit maken denk ik).
Dat staat er bij de CAD benchmarks helemaal niet bij.
Pagina: 1 ... 52 ... 71 Laatste

Let op:
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.