Het is soms wel grappig om zo´n topic in een keer van voor naar achter door te lezen. Wat een verwarring en onzekerheid. Zo zag ik iemand die het te gevaarlijk vond hoewel hij grote fan van de Adam was en dus maar een chinees kloontje bij de IT´s bestelde omdat hij dan tenminste goede garantie had.
MisterT2006 in "Notion Ink Adam - deel 2" Die staat nu ergens in de rij bij de curator te wachten met zijn service probleem.
Iemand anders wil een emotionele belevenis bij zijn aankoop. Die is verdwaald op tweakers en moet een Ipad kopen. Alleen maar plezierige ervaringen immers anders haalt Steve het gewoon weg van je pad.
De aankoopvoorwaarden zouden niet goed zijn. Die van Apple wel eens gelezen: staan nota bene vol van uitzondereringen voor EU leveringen omdat ze zo eenzijdig zijn dat ze in de EU niet gelden, maar nog steeds geef je je volledig over. Het punt is dat niemand ze leest anders had je wel een emotionele ervaring bij de aankoop, maar geen plezierige
De technische ´kritiek´ die rondzwalkt op het internet en steeds weer terugkeert is voor een deel op drie misverstanden gebaseerd;
- default staat het QI scherm niet op maximale helderheid maar op auto adjust. Zet dat uit, schuif hem naar max en er komt ontzettend veel licht uit en daarbij nog heel briljante kleuren wat geen gemakkelijke combinatie is.
- uit de doos zitten er laagjes plastic over de camera van de Adam. Resultaat: vage onscherpe fotos en filmpjes. Oplossing: er even af halen.
- draadjes zichtbaar op de FCC versie. Ik heb heel veel vroege modellen in mijn bezit van allerlei bekende bedrijven en dat is heel gebruikelijk. Printplaten hebben zo hun eigen versie nummers en ja, die verdwijnen na een tijdje als de serie lekker loopt en alle fixes geintegreerd zijn in een slimme print-layout.
Verder hebben mensen een mening over allerlei zaken en dat is prima. Ik geloof ook niet dat de Adam de wereld gaat redden. Ik geloof uberhaupt niet, dus als ik mijn adam zie krijg ik geen religieuze ervaring zoals blijkbaar bij Apple gebruikers wel gebeurd volgens hersen scans.
De bestelprocedures zijn knullig, er zit onvoldoende geld achter het bedrijf om wat zaken structureel op te lossen en Rohan danst wel erg graag voor de troepen uit. Afgezien van het geld is dat relatief makkelijk oplosbaar.
Ik bezit al lange tijd een QI, heb ook al lang geleden met Eden gespeeld wat ik zelf een alleraardigste en vooral productieve shell vind. Ik ken de andere eigenaren van het bedrijf dus weet dat Rohan net als Steve Jobs gewoon het gezicht is, maar dat Rohit bijvoorbeeld een hele aardige en serieuze CTO is en anderen die nooit bij name genoemd worden heel hard werken aan de commerciele en logistieke kant, (ik noem die twee andere partners niet omdat ze nimmer genoemd zijn door notionink en mensen recht hebben op hun privacy).
Onder deze mensen zitten heel serieuze ontwikkelaars en software engineers die echt niet zulke spring in het veldjes zijn, dus al met al heb ik wel fiducie in het bedrijf ALS ze wat extra investeerders vinden waarmee ze hun PR, sales en marketing kanaal net zo goed kunnen krijgen als hun hardware.
Voorlopig is het echt een apparaat voor Tweakers, maar die lijk je niet veel meer te vinden op deze site. Dacht je dat de eerste Apple´s door nederlandse webshops geleverd werden met consumenten bescherming door solide reuzen als It´s
Het is een avontuur waar je lol in moet hebben. Als je (schijn) veiligheid wil hebben moet je een plastic Xoom kopen zonder magnesium structuur of een Ipad met een heerlijke belevenis bij de aankoop maar geen enkele functionaliteit door het ontbreken van IO en tweak mogelijkheden. Of je gaat naar de Aldi en koop een chinees kloontje dat twee uur meegaat op zijn batterij en al kraakt voor je hem uitgepakt hebt.
De adam is voor mensen die het leuk vinden om een klein bedrijf te steunen dat zijn nek uit durft te steken met een mooi produkt en een knullige infrastructuur. Niet iets voor kieskeurig.nl, maar wel voor echte tweakers die early adaptors zijn en blij zijn dat er optimaal getweaked kan worden aan de adam. Vergeet dat maar met je Xoom, Playbook of de andere aangekondigde modellen.
Geen kritiek op mensen die onzeker zijn en failliet zouden gaan als ze de verkeerde tablet zouden kopen, hoewel ik denk dat je een tablet sowieso als een luxe aankoop moet zien en dat dan dus gewoon moet laten, maar dat is mijn oordeel en daar mag iedereen anders over denken.
Voor tweakers is het by far het leukste toestel dat in 2011 op de markt zal zijn.