mooi, een paar opmerkingen:
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:46:
Touchpad is ruim wat ik een beetje overbodig vind. Druktoetsen zijn top, hoor je nauwelijks, maar drukken heerlijk in. Alleen de plaats van het touchpad is naar mijn smaak teveel naar links. Ze zullen wel dr vanuit gegaan zijn dat de meesten rechtshandig zijn en dat ie daarom zo naar links is geschoven.
het tochpad zit in het midden van het toetsenbord, zodat de kans dat je per ongeluk het touchpad aanraakt tijdens het typen word verkleind.
als linkshandige is het inderdaad minder.. maar ik ben rechts

Beeldscherm is trouwens aardig. Is veel ophef over geweest maar hij doet zn werk niet heel goed, maar wel net goed genoeg om alles prima dr uit te laten zien. Kijkhoeken zijn niet al te best, door het scherm 10 a 20 graden voor of achter te draaien verandert het kleurenspectrum gelijk een hele hoop. Van de zijkanten is dit een stuk minder.
het scherm is niet
slecht, maar standaard.
echter, bij de vorige lijnen was er altijd de mogelijkheid om te upgraden naar een 'topscherm', voor de liefhebbers onder ons is dat gewoon een dik minpunt t.o.v. de vorige series.
Ik heb nog even wat kleine testjes gedaan. Vooral naar de accuduur en die is helaas vrij bagger. Ik heb een allroundsessie gedaan met een 20min surfen, 1,5uur film en 10min gamen waardoor ik ong precies op 2uur uitkwam. Zonet nog een sessie gamen gedaan op de accu en toen kwam ik uit op 1uur gamen. En dat op een 9cell batterij. Dat is niet best.
film kijken is hartstikke zwaar, je kan net zogoed 1.5uur prime95 draaien...
Maar ik heb dus ook even een gamesessie gedaan. Anno1404 is mijn spel, ik heb em op Ultra gezet met 4x AA en ik kreeg FPS tussen de 23 en 30. Gemiddeld dus daar wat tussenin maar alles stond op zn hoogst en incl 4x AA en het spelen ging vloeiend, dus daar ben ik prima tevreden mee. Enigste puntje was wel dat de linkerkant van de laptop behoorlijk warm word, zo rond de 45graden gok ik. Je kan je hand dr nog wel op laten liggen, maar het is wel op het randje. Maargoed, je kan hierom werken en als je speelt met muis heb je dr weinig last van. En de winter komt eraan dus wss voelt het straks wel lekker.
tip: zet AA uit, daar heb je echt geen r33t aan op een laptop, AA is ook hartstikke zwaar vergeleken met wat je ervoor terugkrijgt (iets scherpere randjes.. wow!)
Ander testje wat ik had gedaan was het tellen van het opstarten wat aan de lange kant is. Het duurt ongeveer 2 minuten van aanklikken totdat de bovenste icoontjes zijn geladen waardoor die compleet opgestart is. Dat is wat mij betreft een minuut te lang. Mn vorige laptop startte nog sneller op dan dat. Dat wordt dus een SSD aanschaffen om een aanvaardbare snelheid te krijgen.
een SSD is altijd aan te raden
test het ook eens met de stopwatch, 2 minuten is wel *erg* lang, mn studio 15 doet het in de helft (met 320GB hdd, zo'n 1:05 voordat ik kan browsen)
Daarnaast is het ook wel handig dat er bovenin wat extra icoontjes of shortcuts zitten wat volges mij van Dell zelf is, al dan niet eerlijk gejat van apple, maar werkt wel handig iig.
dell dock, overbodig met de introductie van windows 7 imo.
alternatief:
http://rocketdock.com/Plus:
- Geluid
- Videokaart
- Design
- Prijs/kwaliteit
- Camera
- Toetsenbord/ touchpad
Min:
- Batterijduur
- Plaatsing speakers
- Warm worden palmrest