@
Croqy Inmiddels de metingen gedaan, eerste keer is het even uitzoeken, maar het is in de basis super simpel. Als je de juiste instellingen hebt is het echt kinderspel.
Denk wel dat de Umik-1 het een stuk makkelijk maakt, die omzeilt Windows gains e.d. en REW pikt hem meteen goed op.
Enige wat ik eerst lastig vond, was het interpreteren van de SWx.mlp metingen, REW gaf aan dat de metingen niet op niveau waren. Maar van OCA begrepen dat het prima is en ook waarom, begin REW beter en beter te leren kennen.
Ook dat is eigenlijk niet zo ingewikkeld, m.b.t. de zaken die je moet snappen voor Nexus, maar je moet er een keer een middagje de tijd voor nemen. Als je het dan een keer ervaren hebt, snap je het vrij snel en vergeet je het ook niet.
Geluid is wel echt stukken beter, vooral m.b.t. bas, dat is echt een verschil. De bas was niet boomy en klonk strak, als het er was, maar miste er teveel. Dat is er nu echt zoals ik het wil en zou verwachten.
De metingen zijn ook consistent, heb op een plek, meerdere metingen genomen. Allemaal nagenoeg hetzelfde resultaat. Ga binnenkort nog even meer metingen nemen, ook iets verder dan het midden van de MLP, want daar zitten mijn oren eigenlijk helemaal niet

.
Nu ik weet hoe het moet, zal het een stuk sneller gaan, alleen doet mijn versterker raar als ik een subwoofer uitzet en weer aan (ik heb twee subwoofers en je moet ze los van elkaar meten als je AVR twee of meer echt losse sub aansluitingen heeft). Ik moet voordat ik de subwoofer aanzet, eerste de versterker uitzetten. Dat maakt het wat lastiger, je moet dan aan wat extra dingen denken zoals volume en controleren en checken of hij het goed doet.
Ik gebruik remote desktop, zodat ik in een andere ruimte zit als ik het meet.
Al mijn speakers hebben overigens geen enkel probleem met het volume van de sweeps, en ik meet met Master Volume op -12, dit terwijl mijn Atmos speakers niet heel bijzonder zijn.
Als de sweeps dus wel te hard klinken, zijn of je speakers van barre kwaliteit, of je hebt iets niet goed ingesteld in VLC. Als je passthrough gebruikt, kan het niet fout gaan.
In EVO had ik dit niet goed, de metingen daar waren ook so inconsistent. Weet niet of het aan de microfoon, de sweeps, of de AVR zelf ligt, maar als ik met Audyssey metingen deed, verschilde de resultaten altijd flink. EVO zorgde er altijd voor dat het geluid fijn was om naar te luisteren, maar ik miste echt wat in het laag.
Dat heb ik niet met Nexus, wat ik zie, is het verschil met de Audyssey microfoon in principe een non factor (volgens verschillende metingen in het AVS forum), maar heb dat niet getest en kan natuurlijk een slecht exemplaar hebben. Teveel factoren om dat uit te sluiten of te bevestigen.
[
Voor 15% gewijzigd door
Koldur op 19-10-2024 10:56
]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm