Je mag je afvragen hoeveel biampen of biwiring het geluid daadwerkelijk beïnvloed bij huis tuin en keuken gebruik. Biampen zou dan de meeste potentie moeten hebben, maar ik denk dat dat vooral is wanneer je op een zeer hoog volume speelt. Als je tegen de limiet van de versterker zit, kan deze de wisselende vermogensvraag niet zo goed meer opvangen. Door dan te biampen (waarbij je dus twee eindversterkers aan je speakers koppelt, 1 voor het laag, de andere voor het midden/hoog), heb je meer vermogen over en zou je ook op hogere volumes nog een goede weergave krijgen. We praten dan over volumes waarbij je beter geen aangrenzende buren kunt hebben.
Daarbij heb je een zeer capabele subwoofer die de lage frequenties voor zijn rekening neemt, het zijn juist deze frequenties die veel van een versterker vragen. Als de subwoofer meedoet, heb je dus niet zoveel aan biampen, doet de subwoofer niet mee, dan heb je er vooral wat aan op (zeer) hoge volumes.
Let er trouwens wel op dat de knoppen achterop de speakers in de goede stand staan. Volledig met de klok meegedraaid bij enkele draad, volledig tegen de klok in gedraaid bij dubbele draad (biamp/-wire).
Wat betreft geluidsmodi. Het beste verander je er niet teveel aan. Als je een film met dts HD afspeelt, zal de versterker dat automatisch weergeven. Als je dan gaat rommelen met de geluidsmodus, ga je altijd achteruit in kwaliteit.
Direct en pure direct zijn bedoelt voor de puurste muziekweergave. Let op dat deze modi de EQ van audyssey uitschakelen. Als je dat niet gewend bent, klinkt het geluid vooral mager en moet je flink aan de volumeknop draaien om er wat bruikbaars uit te halen. Deze modi komen het best tot hun recht wanneer de akoestiek in de kamer erg goed is. Dat betekent dus goede opstelling en waar nodig akoestische panelen. Wanneer daar geen aandacht aan besteed is, zal het in veel gevallen niet zo goed, of zelfs slechter klinken dan gewoon stereo (met audyssey instellingen).
In sommige gevallen is het prettig om een stereo signaal kunstmatig te upscalen naar een surround signaal. Ik weet zo niet welke opties die denon daar voor heeft, maar waarschijnlijk doet dts neural X iets soortgelijks. Bij mijn oudere denon heb ik dolby pro logic.
[
Voor 4% gewijzigd door
LA-384 op 27-01-2018 19:57
]