Thanks, zal de foto nog wat bijwerken. Die lichten op de voorgrond (veelal langsrijdende auto's), zijn inderdaad hinderlijk, heb foto's met complete sporen over de berg heen.
Parameters van de foto:
24mm op crop, lange sluitertijd (zal de exacte waarde even moeten nazoeken in de foto thuis), zal ergens tussen 15 en 30 seconden zijn), statief, polaroid (als grijsfilter..) om lange sluitertijden te halen, iso 100, Diafragma ergens rondom de 10 ( moet ik nog even nakijken bij origineel, ik wisselde vanwege de invallende duisternis door bui en ondergaande zon. Begon bij 13 en zakte af tot max 5.6, daarna polaroid eraf en weer opnieuw beginnen bij 13 ) , Diafragma voorkeuze stand (AV). Verder een bedrade afstandbediening gebruikt met vastzetknop om volcontinue foto's te maken van 30 seconden (zelfde als sluiterknop continue indrukken).
Standpunt was op een groot oostenrijks balkon van een huis met bliksemafleider, waar ik droog en veilig stond. Het was ten tijde van de bui niet echt veilig om op enig andere plek buiten te zijn. De bliksem is 2x op 100meter afstand ingeslagen en nog veel vaker binnen een radius van 500meter. Voor degene die Wagrain kennen als ski-oord: De G-Link lift was favoriet bij de bliksem.
Lightningtriggers werken voor 70% van de bliksem overigens niet, zeker niet in NL. Een lightningtrigger werkt op de eerste flits. De delay in veel SLR's is te groot om dan nog een fatsoenlijke bliksem op de foto te krijgen en je krijgt vaak alleen het restant van het bliksemkanaal op de foto. In landen waar veel/grote bliksem te zien zijn, of bij buien waarbij de spanningsverschillen groot zijn, gaan bliksems meerdere keren Cloud-Ground en terug. In zulke gevallen werkt een trigger wel. In betreffende bui in Wagrain heb ik 2x zulke bliksemschichten kunnen vastlegen.
@Lasteraar: tekst is helaas nodig. Anders ga ik mijn foto's op verschillende sites weer zien zonder referentie (of ze nu supermooi of eigenlijk gewoon kiekjes zijn). Spreek uit ervaring, waaronder een reisorganisatie die complete landenprofielen had samengesteld met mijn foto's. Zou het liever ook zonder doen, maar Google Images is tegenwoordig de gratis stockfoto voor veel mensen/bedrijven.
[
Voor 4% gewijzigd door
Get!em op 11-08-2014 09:21
]