Toon posts:

[Verzamel] Landschappen deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter

Landschappen

http://tweakimg.net/g/if/v3/framework/tweakers_logo_v2_x2.png

Inhoudsopgave

Landschapsfotografie is een populaire vorm van fotografie. Het is erg laagdrempelig omdat met vrij eenvoudige middelen al mooie plaatjes te krijgen zijn. Als je een foto neemt van een mooi stukje groen met een blauwe lucht heb je al snel een aantrekkelijk foto. De kunst is echter om hier boven het maaiveld uit te steken, en dat is nooit eenvoudig. Hulpmiddelen zijn ook hier weer het spelen met licht. Als je je foto overdag in de volle zon maakt geeft dat heel vaak erg vlak en daardoor niet aantrekkelijk licht. Tijdens de golden hours is het licht vaak interessanter en kan je landschap beter uit komen. Een ander hulpmiddel die vaak wordt gebruikt is een polarisatiefilter. Dit filter zorgt ervoor dat het contrast en kleur verzadiging van een foto toe neemt. Dit effect is niet na te bootsen via nabewerking. Voor meer informatie verwijs ik je graag naar Het grote filter topic. Een laatste hulpmiddel om een aantrekkelijke foto te maken is door gebruik te maken van de rule of thirds, of regel van derden, een stijlmiddel dat al eeuwen wordt gebruikt in allerlei visuele kunsten.

« · ^

Rule of thirds dus, voor het eerst vermeld in 1797. Van Wikipedia: De regel van derden deelt een afbeelding in negen gelijke vlakken door twee horizontale lijnen te trekken die de foto in drie gelijke stukken delen, evenals twee verticale lijnen. Een foto waarin een aandachtspunt, zoals het onderwerp van de foto, in het midden wordt geplaatst, is meestal niet erg spannend. Wanneer deze op of rond een van de vier kruispunten van deze lijnen valt, ook wel een sterke plaats genoemd, wordt een foto vaak sterker en dynamischer.

« · ^

1. Gebruik een grote DoF of scherptediepte. Let op je voorgrond en de lucht en werk eens met lijnen in je foto.
  2. Probeer niet midden op de dag te fotograferen, dit is over het algemeen zeer saai licht namelijk
  3. Zet je horizon recht!
  4. Schiet eens hyperfocaal, je weet welhttp://www.panoguide.com/howto/panoramas/pics/hyperfocal_equation.gif. Oftwel de dichtst bijzijnde focusafstand waarbij de verst staande objecten nog scherp zijn.
« · ^

Voorbeeld van een landschap foto van mijzelf

Voorbeeld waarin de meest van bovenstaande tips zijn toegepast.

« · ^

Dit topic is alleen bedoeld voor foto's, niet voor hoe en wat qua landschap fotografie.

[Voor 0% gewijzigd door PowerUp op 20-01-2016 17:23]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Nog even de laatste 2 fotografen uit het vorige topic

dvdgrs

PowerUp

1.

2.

Veel plezier!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:02
@ Moby, waar is die voorbeeld van je precies gemaakt in NZ?
@PowerUp: is de tweede een HDR? hij komt erg platgeslagen over hier, er lijkt bijna geen diepte in de zitten.

Dunedin, NZ

Hier staat tekst

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
In Picton, ongeveer hierzo op de Queen Charlotte drive

Over jouw foto, je moet even wat meer highlights erin gooien, je wolken zijn grijs ipv wit. Je DR wordt groter en daardoor je foto nog aansprekender. Niet overdrijven, gewoon even pielen.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:09

Polariteit

Testende fotografeur

@dvdgrs: Toffe plaat, vooral die plassen zijn van grote waarde voor deze foto. Ook de kleuren zijn erg mooi.

@Powerup: Lekkere landschapjes, vooral de eerste. Alleen het licht vind ik niet zo denderend. Het oogt redelijk flets.

@SjaakAfhaak: Nice, alleen heb ik het idee dat het eilandje rechts niet scherp is. en dat is jammer.

En namens mij ook een bijdrage:

Upcoming tide by Marcel Tuit, on Flickr

[Voor 33% gewijzigd door Polariteit op 09-11-2010 22:16]

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-03 10:32

Get!em

Oh die ja!

Heerlijke zonsondergang. Ik mis echter net wat reflectie van iets. Een wolkje, vogel of nog de zon in t water zou t voor mij afmaken. Verder technisch prima in orde!

Hierbij van mij nog een plaatje:

Behoort bij serie van edelherten:
http://gallery.getiem.nl/...van-de-bronst-deelerwoud/ :)

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

IJs by Martijn--g, on Flickr

[Voor 4% gewijzigd door Kapiteiniglo op 10-11-2010 10:44]

Scientia potentia est

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

@Get!em: Ik ben het helemaal met je eens. Zie zelf ook graag wel wat reflecteren in het water, maar ja er was niet zo heel veel. Lucht was redelijk strakblauw ;) Ik moet zeggen dat ik wel blij ben met de rode reflecties vlak bij de horizon.

Over jou foto: op zich fijne foto, maar ik vind hem vrij soft ogen. Ook komen de lichtstralen niet echt goed tot hun recht.

@martijn-g: mooie reflecties, lekkere lucht. Was het ijs echt zo blauwgroen?

Wat vind jij van de voorgaande foto's? :)

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:12
IJs dat ontzettend oud is, wordt idd blauwachtig. Dat komt doordat de kristallen ontzettend compact zijn geworden na honderden jaren. (geloof ik)

[Voor 5% gewijzigd door harmageddon op 10-11-2010 12:27]

DeepRadio The best in house&dance!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

@Marcel, het ijs was inderdaad blauw..

Scientia potentia est

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:11
Voor iedereen die het niet herkend, deze foto kan maar op 1 plek in de wereld zijn genomen. De Jökulsárlón in IJsland.

Leuk feitje: in dit meer zit het laagste punt van ijsland, de top van de Vatnajökull is het hooste punt (paar km van elkaar)

Toevallig stond er nog een leuke foto op de wikipedia, mocht je ooit op deze weg rijden lijkt het net of je in een oude videogame terecht bent gekomen, de voorgrond veranderd (paaltjes langs de weg) en de achtergrond lijkt statisch (heel grappig effect).

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

@Tim_Bots: hebben ze alleen daar oud ijs dan :P

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:11
offtopic:
@marceltuit inderdaad en het smaakt best lekker, is vanwege zijn leeftijd ook zeer geschikt voor in drankjes (smelt langzamer)

En nu maar weer verder met de landschapsfoto's.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

@Tim, klopt is inderdaad daar genomen. Je kan met een boot een rondtocht krijgen door het meer heen. (aan te raden!). Jammere dat je met 30 man in zo'n boot zit is dat je niet rustig de tijd hebt om foto's te nemen.
Wat ik begreep van de 'gids' in de boot was dat de kleur van het IJs ook afhankelijk is van het weer en het seizoen. Als het regent schijnt het nog blauwer te zijn.. In de lente schijnt het ook leuk te zijn om te bezoeken omdat er dan ook zeehonden in het meer zwemmen.

Scientia potentia est

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-03 14:16
Eerst even op het commentaar reageren:
@Sjaak_Afhaak: het is geen officiële HDR, maar ik heb wel met fill light de schaduwen wat opgetrokken. Maar het origineel heeft hetzelfde diepteprobleem ja.
@marceltuit: origineel waren de kleuren nog fletser. Nummer 1 heeft een voor mij doen extreme +20 bij saturation, bij meer dan dat wordt het nogal nep in mijn ogen.

Dan over de foto's:
@martijn--g: Duidelijk Jökulsárlón :). Ik vind de compositie best aardig, en het blauwige ijs blijft mooi om te zien.
@Get!em: ik vind de DoF een beetje vreemd lopen. Verder een sfeervol plaatje waarbij de weg mooi voor de diepte zorgt.
@marceltuit: er mist inderdaad iets op de voorgrond. Het is mij ook niet helemaal of het onderwerp de zon is of die voorgrond.
@Sjaak_Afhaak: de foto heeft iets grauws over zich heen zitten. Wel een mooi lanschap en genoeg wolken :P

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

PowerUp schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:58:
@Get!em: ik vind de DoF een beetje vreemd lopen. Verder een sfeervol plaatje waarbij de weg mooi voor de diepte zorgt.
De DoF is inderdaad wat vreemd. Lens stond ingesteld op herten fotograferen in de verte, en kwam toen toevallig dit tegen.

Zelfkritiek: ik zou hier inderdaad statief moeten gebruiken. Tevens had een andere lens hier meer opgeleverd kwa kleur. Lens: 70-300. Deze lens heeft onder deze lichtomstandigheden een soort van contrast dip. Verder had ik dan met een andere lens, en een grotere DoF, of juist de scherpte op de voorgrond een betere foto kunnen maken. Scherpte zit nu bij toeval op de tak, vlak bij het midden van de foto. Het moment bestond slechts kort (wolken voor de zon), vandaar dat je niet altijd tijd hebt om de hele rataplan goed te doen zoals je wilt.

@Martijn--g: Jammer van de redelijk saaie foto. Ik ben daar ook geweest dit jaar en je kunt echt super foto's maken! Uiteraard veel makkelijker de standaard plaatjes en ook veel saaie platen. Wat je wat mij betreft daar had kunnen toevoegen: achtergrond (gletjser/bergen). Zo te zien, had je net als ik last van een bewolkte hemel. Dat is zeker op die plek jammer. Het ijs gaat er echt van leven. Helaas zaten we dus met hetzelfde probleem en dat levert bij mij dus ook relatief saaie foto's op.

Als fotoreact op Martijn--g:

Ter illustratie van de weg met paaltjes en onbeweeglijke achtergrond. Het was mij ook al opgevallen :) _/-\o_ _/-\o_

Ter illustratie van blauw ijs:

Mijn serie staat hier: http://gallery.getiem.nl/2010/10/het-ijsmeer-jokulsarlon/

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50

Arm1n

Zeven over half twee

@Get1em: Lekkere diepte in de plaat, oogt op een of andere manier een beetje krap, alsof je maar nauwelijks alsof de bomen erg laag over de weg hangen
@martijn--g: Lekker rustige foto, straalt de stilte en doodsheid van de omgeving uit.

Een landschap van afgelopen zomer, het was vanwege heiigheid nogal een fletse foto (vooral in kleur), in lightroom even het contrast opgekrikt.

Landscape by Armin Palavra, on Flickr

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Arm1n schreef op woensdag 10 november 2010 @ 21:47:
@Get1em: Lekkere diepte in de plaat, oogt op een of andere manier een beetje krap, alsof je maar nauwelijks alsof de bomen erg laag over de weg hangen
De tele drukt het een beetje in elkaar, heuvelachtig terrein. Bovendien hangen de bomen echt zo laag.. (het is een bosweg, je kunt de takken met uitgestoken hand gewoon aanraken.
@martijn--g: Lekker rustige foto, straalt de stilte en doodsheid van de omgeving uit.

Een landschap van afgelopen zomer, het was vanwege heiigheid nogal een fletse foto (vooral in kleur), in lightroom even het contrast opgekrikt.

[afbeelding]
Landscape by Armin Palavra, on Flickr
Spooky.... door de elektriciteitsleiding doet hij me erg denken aan een film:
The langoliers... dit stukje, en dan vanaf 1minuut 26seconden
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=GBl6F6Xc0WE]

[Voor 9% gewijzigd door Get!em op 10-11-2010 22:13]

• KlusPrutser
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-09-2018
Knappe plaat Arm1n, het lijkt me lastig om al die lagen er goed op te krijgen, is dat waarom de voorste heuvel zo relatief donker is, omdat er anders voor de andere lagen te weinig contrast overblijft? Sfeervolle foto in ieder geval!

Mijn foto, gemaakt in Canada:

Overigens wel midden op de dag geschoten, maar een lucht met wat wolkjes doet wonderen met de lichtval :). De wolken zijn helaas wel wat overbelicht, maar als ik wat met de brightness speel wordt mijn voorgrond te donker...

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:02
Als je deze plaat in RAW geschoten hebt (vermoedelijk niet), kun je met bijvoorbeeld Lightroom nog een heleboel uit de schaduwpartij halen qua licht. Met alleen aan brightness zitten friemelen ga je het zeker niet mee redden.

Hier staat tekst

• KlusPrutser
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-09-2018
Je hebt gelijk. Ik moet mij zo langzamerhand echt maar eens bekend gaan maken met RAW files en alles wat daar om heen zit. Toch ben ik erg tevreden met deze plaat.

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50

Arm1n

Zeven over half twee

KlusPrutser schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 00:03:
Knappe plaat Arm1n, het lijkt me lastig om al die lagen er goed op te krijgen, is dat waarom de voorste heuvel zo relatief donker is, omdat er anders voor de andere lagen te weinig contrast overblijft? Sfeervolle foto in ieder geval!
De voorgrond kon misschien nog wel iets lichter, maar dat is ook wel een beetje nodig omdat anders de rest van de lagen minder zichtbaar worden.

Ik heb de foto even opgezocht in Lightroom en daar lijkt deze minder donker te zijn, schuld van flickr?

Jouw plaat ziet er trouwens lekker fris uit, en je hebt niet per se RAW nodig om schaduwen lichter te maken en de overbelichte delen donkerder, wel een programma die die twee dingen onafhankelijk kan.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

@Powerup: tnx, helder punt dat je geeft over mijn plaat.

@Get!em: qua compo en diepte een gave plaat. Alleen ik stoor me nogal aan de gekleurde mouwen van de bestuurder... die trekken iets te veel aandacht.

@Arm!n: Mooie plaat, lekkere dieptewerking. niks op aan te merken, behalve dat de voorste berg iets lichter had gemogen.

@klusprutser: Lekkere reflecties in het water. Compositie vind ik echter niet zo spectaculair, en ook de harde schaduwen en fletse kleuren vind ik zonde.

Anoniem: 289407

@ Armin, lekkere sfeer maar ik had hem wat lichter gemaakt. Nu is die te donker
@Klusprutser, mooie composite met die kale bomen en het reflecterende water. Jammer dat de belichting niet goed is maar het onderbelichte moet met de juiste PP nog wel te verbeteren zijn denk ik.

Klikbaar:

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

deze vind ik helaas wat minder apojapo. komt vooral door de afgesneden bomen links, onder en rechts.

Vind hem zelf wel lekker kijken in full view :) Boom rechts inderdaad net door midden maar wil ik de bomen er onderaan ook op krijgen wordt die wel heel verticaal

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

afknippen kan ook he ;)

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:01
@Moby.startpost: mooie startpost, en een ergggg mooie foto die je daar hebt staan. Alles is perfect in dat plaatje.
@Sjaak.Afhaak: Mooie foto. De wolken geven de foto echt wat extra's. Prachtig landschap ook. Je hebt mijn keuze of mijn trip in 2013 naar Australie of Nieuw-Zeeland gaat weer een stukje moeilijker gemaakt :)
@marceltuit, zie ik nou goed dat die horizon gigantisch bol staat? De kleuren zijn erg mooi, en de diepte die je creeërt ook, maar die horizon stoort best wel.
@Get!em, Prachtige foto. Ik vind het op elkaar gedrukte van de foto wel wat hebben moet ik zeggen. Hij had van mij nét iets meer kleur mogen hebben, want nu is hij erg flets. Geeft wel een lekker sfeer zo.
@martijn-G, ik vind het zo jammer dat dat ijs smerig is. De blauwe kleur is mooi, maar die donkere vlekken jammer. Zelf had ik ook graag de mogelijkheid gehad om naast de ijsblokken te kunnen kijken, nu zijn ze erg krap gekadert.
@Arm1n, Erg donkere foto, maar wel mooi te zien hoe al die lagen in de foto zitten. Ben benieuwd naar een kleurversie.
@Klusprutser, Mooie foto. Lekker helder met diep blauwe kleuren. Jammer dat de voorgrond zo donker is. Ik weet niet of hier nog meer uit te halen is?
@Apojapo1, de voorgrond is helaas minder, maar andere elementen in de foto zijn wel erg mooi, zoals de structuur van de wolken, de mist tussen de bergen en de rauwe natuur.

Zelf een tijd geleden een wandeling gemaakt naast de Maas in de late namiddag. Vind de lijnen in deze foto wel erg mooi.

IMG_46516 by Hans Woltering, on Flickr

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
@Apojo: Ik vind het gaaf waar ik naar kijk, de bergen en de wolken. Maar de compositie vind ik niet zo geslaagd...
@TranceSetter: Mooie foto, strakke lijnen, strakke kleuren en mooi ook het zonlicht op de boomstammen.

Vanmorgen in Belgie:

Beautiful Sky by Johannesvg, on Flickr

[Voor 20% gewijzigd door Bio op 15-11-2010 09:14]

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

@marceltuit, zie ik nou goed dat die horizon gigantisch bol staat? De kleuren zijn erg mooi, en de diepte die je creeërt ook, maar die horizon stoort best wel.
dat idee had ik ook in eerste instantie, maar ik denk dat het illusie is doordat het water voor dat stuk land een stuk dichterbij is (het loopt als het ware in een soort van curve naar je toe). Mocht het dit niet zijn dan is er iets mis met mijn lens denk ik ???

Over jou foto: mooie dieptewerking. Moet wel zeggen dat ik de schaduwen op het pad niet zo relaxed vind, vind het zo te donker.

@Jo-hannes: het pad geeft een mooie dieptewerking, maar de compositie an sich vind ik neit zo geweldig. Zo vind ik het erg jammer dat het gebouwtje er maar half op staat. Ook de uitgebeten lucht is niet zo prettig om te zien.

• Bio
Ik heb de lucht iets aangepast. Als je lang naar dezelfde foto staart bij het bewerken gaan er soms dingen mis, die inderdaad opvallen als je er nog een keer naar kijkt ;)

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

haha ja dat heb ik ook wel eens :P sommige dingen zie je dan gewoon niet meer :D

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

Hierbij een plaatje van mijn kant, genomen op de Kwade Hoek te Goeree-Overflakkee. Erg interessant gebied.

Sunset at Kwade Hoek by Marcel Tuit, on Flickr

[Voor 2% gewijzigd door Polariteit op 21-11-2010 17:54. Reden: link gerepareerd]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-03 16:02

Deathchant

Don't intend. Do!

lijkt alsof hij wat helt naar links.....zeker een mooi gebied! (blij met je 11-18?)

Hier ene van mij:

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

Jazeker, heb hem ook al een poosje trouwens hoor (plusminus 1,5 jaar dnek ik ;))

wat betreft het scheefzijn, ga ik vanavond eens naar kijken in lightroom. Ik twijfel een beetje, aangezien ik dacht dat ik hem al recht had gezet aan de hand van het kleine stukje zee in het midden.

Mooie kleuren heb je in jou foto te pakken zeg! Eigenlijk het enige minpunt vind ik de hoek die je genomen hebt ten opzichte van het gebouwtje. Persoonlijk zou ik het iets anders gedaan hebben, zodat het kleine 'tafeltje' voor het huisje los komt van het huisje. Nu loopt het naar mijn smaak te veel in elkaar over. Maar dat is echt muggenziften, verder mooie foto!

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

marceltuit schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 13:43:
Jazeker, heb hem ook al een poosje trouwens hoor (plusminus 1,5 jaar dnek ik ;))

wat betreft het scheefzijn, ga ik vanavond eens naar kijken in lightroom. Ik twijfel een beetje, aangezien ik dacht dat ik hem al recht had gezet aan de hand van het kleine stukje zee in het midden.
Ik twijfel ook of hij wel echt scheef is. Maar hij heeft er wel de schijn van. Kan het zijn dat je je lens voorover (dus midden niet op de horizon) had bij het maken van de foto? Dan kan het ook zijn dat de lens zo vervormt dat de horizon krom is en daarom juist de scheefheid trekt. Bij UWA heb je regelmatig het effect dat je beter je lens recht naar voren kunt houden en pas later kroppen, dat voorkomt dat de horizon krom trekt.

@Trancesetter: nice perspectief. Enige wat ik nog had aangepast is met de voetenzoom 2 stappen naar voren zodat het rode bordje rechts eraf valt. Die trekt mijn aandacht bij een quickscan. Daarna gaat mijn aandacht mooi met het pad mee naar de horizon.

@ johannes.

Gewoon even om te proberen: probeer de foto eens te croppen op dezelfde fotoverhouding, maar dan zo, dat de eerste verticale lijn rechts van het schuurtje, zowel je ondergrens als je rechter grens is. Ik heb het idee dat de verhouding van de lijnen dan beter wordt: links de schuine weglopende lijn van de weg, rechts de schuinweglopende lijn vanaf het schuurtje en de heg. Bovendien krijg je dan de schuinlopende lijn van de traktorbanden van rechts naar links. kan zijn dat ik het mis heb hoor...
Verder mooie foto.

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

Hey bedankt voor de tip Get!em! Daar had ik nooit echt rekening mee gehouden dat je dit effect krijgt als je de lens voorover kantelt; en dat is dus ook precies datgene wat ik ook gedaan heb in deze foto.

Ga ik volgende keer op letten.

@ Hans Woltering Photography, mooie lijnen, dieptewerking en kleuren. Blauw van het water zorgt voor de juiste balans in kleuren.
@ Jo-hannes, vind de gekozen compo wel aardig met de bocht in de weg, de boom en de hut. Ben het niet eens met Marcel dat die er geheel op moet anders trekt die teveel aandacht.
@ De horizon staat hier wel heel schuin?! Lekker (koel) avond sfeertje en aardige compo. Ziet er zeker uit als een mooi gebied
@ Deathchant, vind hem wel sfeervol maar de compo wat minder. Ik had gekozen om de hut meer in de hoek te zetten ipv precies centraal. Misschien ook een wat lager standpunt ipv precies op het niveau van het dak. Kleuren wel hel mooi, lucht helaas iets overbelicht.

Hier nog 2 van afgelopen winter. 2de komt beter tot zijn recht in full view dan in thumbnail

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-03 13:35
@apojapo1, Vind ze beide erg mooi. Bij de tweede zou je nog een crop kunnen proberen met minder voorgrond. De voorgrond zorgt wel voor veel diepte en de twee grote stenen zijn mooi, maar leiden ook erg af. Ik denk dat de wat mysterieuze bergen dan beter uitkomen. Of een wat meer panorama crop, aan de onderkant net onder de rechtse steen afsnijden en aan de bovenkant net onder de eerste donkere wolk linksboven (als je nog begript wat ik bedoel :) ). Waar heb je deze foto's genomen?

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-03 08:08

D-rez

dexels

@TranceSetter
Erg mooi lijnenspel!
(rood bordje was mij niet direct opgevallen, maar als je hem eenmaal ziet, stoort ie idd wel een beetje. waarschijnlijk vrij simpel weg te shoppen)

Thx Niels. Ik heb bij de 2de al wat andere crops geprobeerd ook zonder voorgrond. Ik heb ook nog een paar foto's ingezoomd op de bergen dus zal nog eens kijken of dat wat wordt. Deze zijn in de Oostelijke Pyreneeën genomen. Veel mooier dan de zee Alpen naar mijn mening :) Zal er later nog wat plaatsen.

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

@apojapo: Die eerste vind ik niet zo prettig kijken. De voorgrond vind ik niet zo spannen, en de achtergrond is niet zo heel veel te zien omdat het afloopt. Tweede is wel erg mooi met al die laagjes. Uitgebten lucht is jammer!

Hier een plaatje dat typisch Nederlands is: Zware industrie en Vrije natuur in 1 beeld:

Clay formations on the Kwade Hoek Beach by Marcel Tuit, on Flickr

Vind de voorgrond erg mooi en de industrie op de achtergrond zeker interessant maar had je niet wat meer industrie kunnen vastleggen? Het zit nu wel erg in een hoekje.

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

Bedoel je met 'meer' dat het groter/dichterbij moest zijn? Want dat ging niet. Zit een namelijk een flink stukkie Noordzee tussen ;)

Of bedoel je dat de industrie als het ware meer naar links had gemoeten zodat er meer op gestaan had? Ook wat dat betreft was het zo een bewuste keuze, aangezien ik ook een stukje van de gele lucht mee wilde pakken ;)

Klein stukje naar links bedoelde ik. Een pano was misschien handig hier? 1.2 of 1.5x de standaard res. bijv.

• PowerUp
@marceltuit: Het is inderdaad goed zoeken naar de industrie, op de achtergrond is er niet zo veel te zien. Op de voorgrond is er wel genoeg te zien.
@apojapo1: De eerste heeft wat veel voorgrond, maar voor de rest vind ik ze beiden erg lekker kijken, veel laagjes!
@Deathchant: Fijne kleuren, alleen de onscherpte van de wolken leiden mij een beetje af van het scherpe hutje.

Het was hier in het oosten nog erg mooi weer vandaag. Ik had helaas alleen mijn 50 mm prime mee, niet zo handig voor landschap, maar het ging nog best aardig. Eén van de resultaten:

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Topicstarter
Ik had deze liever iets breder gezien, heb je toevallig nog een panorama gemaakt die je kan stitchen? :p

• PowerUp
Ja, hier is een bredere versie. En het zal je misschien verrassen, maar een panorama is mij helaas niet gelukt O-)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
PowerUp schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 21:54:
Ja, hier is een bredere versie. En het zal je misschien verrassen, maar een panorama is mij helaas niet gelukt O-)
Heeft je camera geen Sweep Panorama dan :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

Mooie kleuren! Moet zeggen dat ik de liggende versie iets fijne vind kijken qua formaat, al vind ik de kleuren wel iets fletser.

Ook jammer van de wat onscherpe voorgrond.

• PowerUp
MewBie schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 22:51:
[...]

Heeft je camera geen Sweep Panorama dan :+
Nee, dat heeft ie nog niet :P
De paar keer dat ik dat geprobeerd heb kwam er ook niks fatsoenlijks uit zo'n SP trouwens.
marceltuit schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 09:43:
Mooie kleuren! Moet zeggen dat ik de liggende versie iets fijne vind kijken qua formaat, al vind ik de kleuren wel iets fletser.

Ook jammer van de wat onscherpe voorgrond.
Thanks. Die kleuren van de liggende versie kan ik nog wel wat aan doen, dat moet beter kunnen inderdaad. De onscherpe voorgrond bij de staande foto was ook de bedoeling (f/2).

• PowerUp
Eindelijk eens tijd gevonden om de liggende versie wat te verbeteren. Deze is f/8 dus geen onscherpe voorgrond meer :)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hmmmmz.....ik weet niet goed wat ik hiervan moet vinden.....warm EN koud......
Als ik de "laagjes" apart bekijk is het mooi, maar de combinatie van de zeer warme lucht en de zeer koude voorgrond voel ik helaas niet zo.

(volgens mij moet de foto nog iets meer naar links hellen, en dan is ie goed)

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

Kleuren zien er een stuk beter uit. De combinatie koude voorgrond / warme lucht vind ik juist wel geslaagd. Wel vind ik dat de sneeuw nog iets witter mag, hij oogt hier iig een beetje blauw.

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-03 10:25

M.E.Amrani

...heeft honger

@ Powerup: Helaas mee eens met Deathchant, het verschil tussen koude voorgrond en warme lucht is te extreem. Misschien ook beter als de horizon een stuk lager was geweest, er gebeurt namelijk weinig op de voorgrond terwijl de lucht erg mooi is!
@marceltuit: Industrie moet denk ik meer aanwezig in beeld wil je dat contrast laten zien. Natuur
@apojapo1: Erg mooi!!! De eerste misschien iets minder voorgrond? Verder prima!
@ Deathchant: fijne kleuren en mooie compositie!

instagram - amraniphoto.com - linkedin

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-03 20:25
@Deathchant
Prachtige plek en mooie kleuren en contrasten. Compositie is alleen niet spannend genoeg, daar had je meer uit kunnen halen.

@apojapo1
De tweede is erg mooi. Bij de eerste is de niet zo spannende voorgrond teveel aanwezig terwijl de achtergrond veel gaver is en ik daar dus meer van zou willen zien.

@marceltuit
De industrie zie je niet veel van maar is ook niet storend. De voorgrond is leuk en spannend in beeld gebracht. De horizon had wel een tikkie lager mogen liggen en dus net ietsje meer lucht in beeld. Verder vind ik hem nog net iets te geel/oranje.

@PowerUp
De liggende is een stuk beter als de staande. De lucht is erg mooi en spannend. Had wel graag meer lucht en minder voorgrond gezien, dat had de foto af gemaakt denk ik.

@M.E.Amrani
Mis toch teveel detail, erg donker allemaal. Als de lucht erg gaaf was geweest dan was het niet zo erg geweest maar die is ook niet erg spannend.

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-03 11:35
@Amrani: Mooie blauwe lucht, maar de horizon vind ik iets teveel in het midden. Het onderste zwarte deel voegt ook weinig toe dus je had de compo denk ik beter iets omhoog kunnen verschuiven.
@Amstel76: Dit is voor mij iets teveel HDR-achtig. Het paaltje stoort mij eigenlijk wel, hoewel je het waarschijnlijk expres in de compo hebt meegenomen.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Zonder paaltje was het voor mij een saaie foto geweest. En qua kleuren vind ik hem eigenlijk ook best nice!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

lucht is onnatuurlijk donker, maar als dit een HDR is, vind ik em vrij subtiel gedaan. @muthas,maar het paaltje staat er wel ;)

Ik vind em wel geslaagd!

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

@m.E. Amrani: volgens mij is je zin nog niet klaar? ;)

Jou plaat: mooie blauwe tonen, alleen de voorgrond is zwart en dat is jammer. Zou ik eraf gesneden hebben.

@Amstel76: tnx. Wat betreft de horizon: ik begrijp je punt, maar als ik de horizon lager had gelegd, dus meer lucht; dan had ik commentaar gehad dat de lucht te saai was geweest. Boven de lucht die er nu op staat zat voornamelijk grijze saai lucht namelijk. Wat betreft de kleuren: Hier was ik mezelf niet echt van bewust, ik ga eens kijken of ik iets met de verzadiging kan ebreiken.

Jou plaat: Lucht + water is wel gaaf. De voorgrond vind ik eigenlijk vooral storend, het is een te klein deel van de foto, en de hoek waarop het staat vind ik vrij ongelukkig.

Hierbij een winterkaartje van mijn kant:

White & Blue by Marcel Tuit, on Flickr

Kan me indenken dat niet iedereen mijn standpunt + centrale horizon kan waarderen, maar vond het zelf wel goed uitpakken hier :)

[Voor 5% gewijzigd door Polariteit op 20-12-2010 17:45]

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:53

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Panorama foto van Schiedam centrum in een wit dekentje. met een simpel cameratje geschoten vanaf 30m hoogte (Molen de Walvisch)
http://www.panoramio.com/photo/45315472
http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/medium/45315472.jpg

En nog eentje van beneden op straat :)
http://www.panoramio.com/photo/45322124
http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/medium/45322124.jpg

[Voor 26% gewijzigd door JoSchaap op 20-12-2010 18:38. Reden: 1 foto toegevoegd]

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

• Petfles
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-11-2022
@Amstel76 Hele mooie kleuren en leuke compo.
@JoSchaap Mooie panorama's, persoonlijk zou ik alleen de lucht misschien wat meer contrast geven.
@M.E.Amrani Prachtige kleuren!

WTC Panorama by Petfles, on Flickr

Misty WTC Panorama by Petfles, on Flickr

• LaurentS
  • Laatst online: 09-01 13:51
@ME Amrani: Ik vind de foto over het algemeen te donker, er is gwn nog te weinig detail te bespeuren.

@Amstel76: Mooie foto, prachtige lucht en het paaltje geeft de foto wat diepte. Goed gedaan!

@marceltuit: Ik heb de indruk dat de witbalans (veel) te warm staat. Dat is het soort foto's dat ik krijg als ik Lightroom op auto witbalans zet, laat me raden staat hij nu op 7500? :) Qua compositie vind ik hem wel goed.

@JoSchaap: De eerste vind ik goed geslaagd, er is een mooie skyline te zien. De tweede daarentegen is niet echt mijn smaak, er is te weinig te zien voor een panorama vind ik :)

@Petfles: Ik heb een voorkeur voor de eerste foto, die vind ik beter geslaagd dankzij de mooie hemel en het mooie licht.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

@Petfles: Ik sluit mij aan bij freddyronny, door de mooie lucht springt de eerste er bovenuit.

@freddyronny: klopt, ik stel mijn witbalans 9 van de 10x in met AUtomatisch. Geeft meestal een bevredigend resultaat, zo nu dus ook. Dat warme kleurtoontje vind ik persoonlijk juist wel mooi, een foto hoeft van mij niet perse net zo koud over t ekomen als de omgevingstemperatuur. Hij staat trouwens niet op 7500 maar op 6700 :P

Jou foto: de blauwe schaduwen vind ik te overheersend, de foto wordt te kil :P Compo is wel strak met die kranen, maar ik denk dat ze wel iets prominenter in beeld mogen komen.

• Amstel76
Mijn eerdere foto is geen HDR maar wel een raw waar wat extra detail uit terug is gehaald.

@marceltuit
De witbalans vind ik hier wel oke hoor, daar in tegen vind ik die van Freddy niet warm genoeg ;) Compositie is misschien is meer mee te doen maar dat kan ook nog wel. Het standpunt vind ik wel storend, zo'n foto heeft gewoon een laag standpunt nodig. Door de knietjes dus en de camera wat lager bij de grond.

@Petfles
De eerste is een fraaie plaat met die mooie warme lucht erboven, de tweede vind ik iets te grauw.

@freddyronny
Ik vind hier je witbalans toch niet helemaal lekker, veel te blauw. De compositie was ook wel wat spannender te maken, misschien naar de portret stand draaien en alleen de 2 middelste kranen in het beeld betrekken? Dan krijg je een mooie tweedeling in de foto, voorgrond en achtergrond met de kranen, en een wat mooier contrast denk ik. Less is more ;)

Ik heb er ook nog 2:

Winter wonder IJsselmeer by Peter Gol, on Flickr

Watch out sharp right turn! by Peter Gol, on Flickr

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Prachtig Amstel76! Vooral die eerste is super mooi!

• halu
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 23:42
@petfles: Vind de 1e ook het mooist, het lijkt alleen alsof ie een klein tikje naar rechts helt, zou dat kunnen?
@freddyronny: Ik vind dat kille hier juist wel wat hebben, brengt wel over hoe de omstandigheden op dat moment waren.
@amstel76: allebei erg fijne platen!

Ik ben na tijden niet zoveel met m'n foto's gedaan te hebben ook maar weer eens begonnen met uitmesten en nabewerken, afdrukken etc, dus hier ook eentje van moi. Foto's uit de hand geschoten afgelopen zomer op de grens van Frankrijk en Italië, gestitched met PS CS5 en daarna praktisch niks meer aan gedaan. Klik is groot :)

http://www.panoramio.com/photo/45412142

[Voor 2% gewijzigd door halu op 22-12-2010 14:55. Reden: extra reactie]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
halu schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:54:
@petfles: Vind de 1e ook het mooist, het lijkt alleen alsof ie een klein tikje naar rechts helt, zou dat kunnen?
@freddyronny: Ik vind dat kille hier juist wel wat hebben, brengt wel over hoe de omstandigheden op dat moment waren.
@amstel76: allebei erg fijne platen!

Ik ben na tijden niet zoveel met m'n foto's gedaan te hebben ook maar weer eens begonnen met uitmesten en nabewerken, afdrukken etc, dus hier ook eentje van moi. Foto's uit de hand geschoten afgelopen zomer op de grens van Frankrijk en Italië, gestitched met PS CS5 en daarna praktisch niks meer aan gedaan. Klik is groot :)

http://www.panoramio.com/photo/45412142
[afbeelding]
Je zegt dat je ze uit de hand hebt geschoten, en ik heb het idee dat dat te zien is in de foto.
Er lijkt een raar soort verdraaiing in het perspectief te zitten welke normaal niet in panorama's zit, alsof de camera aan de rechterkant meer omhoog is gericht.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Scirocco
@Freddyronny: Alleen al de verschillende kranen die haaks op elkaar staan zorgen voor een onrustig beeld. Verder vind ik het blauw iets te blauw en het onderwerp verder niet heel intressant.
@Amstel76: op flickr had k al gereageerd, maar nog maar eens: Ik vind het allebei hele mooie platen qua compositie en onderwerp, maar ik hou niet zo van de hdr-achtige luchten. Verder zijn ze heel goed.
@halu: Gelukkig is je grote versie wel scherp. Kleuren en compo zijn top, maar aan het water te zien lijkt hij een beetje scheef te staan. Ik zou ook graag wat meer beeld onderin hebben.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat jullie hier van vinden.
Ik vind het een zachte, serene plaat door de kleuren in de lucht van de zon die achter mij onder gaat en door het besneeuwde ijs, maar ook een sterk beeld door de boom die een bepaalde kracht uitstraalt ofso.
Wat denken jullie?

[Voor 5% gewijzigd door Scirocco op 03-01-2011 01:25]

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

@Amstel76: tnx voor je comment :) Jou 2 foto's vind ik erg gaaf, vooral de luchten vind ik erg mooi. Zien er een beetje surrealistisch uit, maar dat is wel mooi. Ik heb gewoon niks af te kraken op deze foto's :P

@halu: ik vind dit een hele mooie panorama. Mooi landschap, en een hoop te zien ook onder water. Eigenlijk zit er wat mij betreft 1 storend dingetje in je foto, en dat is daar waar je de ook reflecties op het water ziet EN waar je de bodem ziet. Dit stoort elkaar een beetje omdat ik het niet lekker vind kijken.

@scirocco: zo jij hebt de smaak goed te pakken zeg met landschappen :) Ook deze is weer erg mooi, ook lekker simpel. Enige minpuntje: de boom staat op/in een soort van heuveltje van sneeuw volgens mij. Dit heuveltje valt een beetje weg tegen de achtergrond, en ik zie eigenlijk alleen het 'kartelrandje' an de bovenkant. (snap je wat ik bedoel)

• Scirocco
@marceltuit: Thanks, ik zal zo ff op m'n laptop kijken naar dat heuveltje. Op m'n iPhone zie ik wel duidelijk verschil tussen achtergrond en heuvel.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
@scirocco: mooi!

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Scirocco
Een kleine aanpassing aan de foto gedaan. Het contrast bij het heuveltje wat verminderd en een bewerkingsfoutje weer rechtgezet.

• TranceSetter
@PowerUp, wat me opvalt is het 'kleurverschil' tussen lucht en grond. De sneeuw lijkt een totaal andere witbalans te hebben dan de lucht. Ook staat de horizon scheef. Voor de rest vind ik de plaat geslaagd.
@M.E.Amrani, De kleur blauw is erg tof, maar de foto in het algemeen is ook erg donker. Vind erg veel details wegvallen nu.
@Amstel76, Erg mooi. De paal stoort mij totaal niet, omdat je kan zien dat die extra zo gedaan is. Heerlijk gewoon.
@marceltuit, de dieptewerking is lekker. Het landschap ook erg mooi, maar ik heb een afkeer tegen die smerige sneeuw. Jammer dat die niet overal zo mooi wit is.
@JoSchaap, de eerste panorama doet me niet heel veel aangezien ik alleen maar witte daken zie. De tweede is beter, maar ik vind het zo zonde dat dat gebouw in het midden staat. Ik had die persoonlijk op een of andere manier aan de zijkant van de pano neergezet.
@Petfles, de eerste is mooi, de tweede minder. Ik had de gebouwen niet zo in het midden gezet denk ik, al vind ik het bij de eerste foto nog wel meevallen hoeveel het me stoort :)
@freddyronny, Dit blijft de mooiste combinatie kwa landschap met sneeuw. Witte sneeuw en knalblauwe lucht, maar niet overdone. De plaat staat wel scheef volgens mij.
@Amstel76, beide erg mooi. Ik vind de subtiele kleuren erg mooi, en het 'witte water' vind ik ook erg geslaagd. Mooi :)
@halu, het water lijkt krom te trekken. Rechts lijkt het namelijk de helling op te gaan. Verder wel een erg leuk plaatje zo. ZIe mezelf er al rondlopen :)
@Scirocco, Waauw! :D Zo subtiel met kleuren en zo strak. Gewoon prachtig :D

Nog een paar van mij. Zondag rondgelopen in natuurgebied de Hamert in Arcen. Blijft een leuk stukje natuur :)

Snow by Hans Woltering, on Flickr

_MG_1458 by Hans Woltering, on Flickr

Snow by Hans Woltering, on Flickr

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@amstel76: niks op aan te merken , heerlijk winters en prima qua kleur en compo
@halu: prima pano! prima kleuren ook en heerlijk scherp
@scirocco: heerlijk! sfeertje word mooi gemaakt door kleuren
@trancesetter: Lekker wit! mooie platen , alleen lijkt bij de 1e in het midden iets wat overbelichting voor te komen

Pano van valkenbergpark in Breda

Valkenberg Panoramic by digital_slice, on Flickr

En als je de andere kant op kijkt , krijg je deze view , van de singel

Singel by digital_slice, on Flickr

[Voor 18% gewijzigd door degroot op 26-12-2010 21:29]

www.degroot-it.nl

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

@trancesetter: De eerste 2 zijn erg leuk! De derde is te chaotisch door de takken
@scirocco: Apart (in positieve zin)! Ik dacht in eerste instantie dat de kleuren gebrushed zijn in photoshop.
@halu: Staat scheef, maar desondanks erg mooi!
@degroot: Ik vind de foto's qua compositie niet heel sterk. Kleuren zijn wel heel mooi

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

Zo, dat licht is heel erg mooi amrani! Compo vind ik niet zo heel spannend, maar die streep licht op de grond maakt een hoop goed...

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:00
De schaduw vind ik geweldig. Verder lekker zachte, rustige foto!

Hier nog een winter landschapje van mijn zijde:

Winter @ Canada park Doetinchem by Theo R., on Flickr

Anoniem: 381123

@M.E.Amrani, Ik vind de blauwe kleur erg mooi, maar de rest is wel wat aan de donkere kant.
@Marceltuit, Mooie landschapsfoto. Al had ik wel een iets lager standpunt genomen ;)
@Amstel76, Ik vind beide foto's erg mooi van kleur. En mooi die diepte in beide foto's.
@Halu, Ik vind het een mooie panorama. Al was het misschien ook mooi geweest als je iets meer van de lucht had laten zien ;).
@Scirocco, Wat een mooie foto zeg! Erg mooi van kleur.
@Trancsetter, Ik vind het stuk voor stuk mooie winterse platen :)
@Degroot, Ik vind de eerst foto niet zo bijzonder. Maar de tweede foto vind ik de kleuren en de reflectie in het water wel mooi.
@M.E.Amrani, Wat een mooi warm licht in het landschap.
@Linkin Ted, Lekker veel diepte in de foto, en ik vind het licht ook wel wat hebben.

Hier een foto van mij die ik gemaakt heb op oudjaarsdag.

Winter mist by Danny Keunen, on Flickr

• LaurentS
  • Laatst online: 09-01 13:51
Leuke foto M.E. Amrani! Mooi licht en leuke schaduwen! Op welk uur is deze genomen? Heel vroeg 's morgens of laat 's avonds? :)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-03 12:29

dalus

Firing Sparks

Eerste poging tot een redelijke landschapsfoto.

Meer foto's van die dag zijn hier te vinden.

High Powered Madness

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

@danny, goeie foto om te laten zien dat je bijna niets zag...
@dalus, net iets te donker naar mijn idee, compositie is wel prettig.

Scientia potentia est

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Bedankt allemaal!

@freddy: Gemaakt in de middag rond 15uur, 2 weken geleden. Was een mooie heldere dag.
@dalus: de foto is ok, maar niet meer dan dat. Lucht is mooi erg mooi, dus dat zou ik meer in beeld nemen.
@Danny: Ik zou dat grijze wat donkerder maken, nu moet ik dichterbij mijn scherm komen om te zien wat dat is
@LinkinTed: Het 1/4 gedeelte (links boven) vind ik erg mooi!

[Voor 6% gewijzigd door M.E.Amrani op 02-01-2011 20:35]

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-03 12:29

dalus

Firing Sparks

Iets lichter was wel mooier geweest. Zal binnenkort nog eens er heen gaan. Dit keer met statief en CP filter.

Lucht had er inderdaad een stuk meer op mogen staan. Helaas kon ik niet veel verder naar achter als zonder het riet aan de voorkant uit het beeld te verliezen.

High Powered Madness

• Bio
@Arami: Mooie kleuren! Ziet er goed uit.
@LinkinTed: Zelfde geld voor jouw foto. Ook een leuke compositie. Is dit vanaf een toren ofzo?
@Danny: Ik vind de boom(?) iets te veel aanwezig. Het idee is wel leuk.
@Dalus: Zoals al gezegd inderdaad wat te donker.

Hier mijn probeersel om een wat minimalistische winterse foto te maken.

Foggy Winter by Johannesvg, on Flickr

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@LinkinTED: Mooie foto, jammer dat de lucht niet spannender was! Je flare is wel zo'n beetje het eerste wat mij opviel, dus die zou ik weggehaald hebben.
@Danny: Eerst lijkt de foto nog mysterieus, maar vervolgens zie je dat er helemaal niks spannend is. Wat silhouetten waren bijvoorbeeld leuk geweest.
@dalus: Ten eerste, weg met Picasa… wat een compressie :X Daarnaast zou ik op zoek gaan naar iets spannendere composities, want er is niet zo veel te zien. Misschien dat een foto met 1/3 landschap en 2/3 lucht al mooier was geweest.
@Jo-hannes: Sorry, maar mij iets te minimalistisch met 80% grijs.

Ben zelf vandaag bij Strand Horst geweest voor wat landschapjes. Nog steeds een laag ijs :) Twee probeersels met hdr:

Most Useful Piece of Wood. Ever. by Marten!, on Flickr

Strand Horst by Marten!, on Flickr

• LinkinTED
Dank voor de reacties
@Jo-hannes: ja, ongeveer 30m hoogte.

• TranceSetter
@M.E.Amrani, Leuke plaat. Het licht is erg mooi. Het verloop van kleur in de lucht spreekt me ook aan. Ik heb wel het idee dat de horizon scheef staat, maar dat kan ook vertekening zijn.
@LinkinTED, De lucht is wel mooi, maar ik heb nu het gevoel dat je deze foto hebt gemaakt met een beperkte bewegingsruimte. Waarom niet wat meer naar links waar de lucht mooier is? En waarom niet wat meer naar onderen, want nu worden de huizen zo raar afgesneden.
@DannyKeunen, Het was erg mistig daar zo te zien. Is het misschien mogelijk om de silhouetten van de bomen + gebouwen ietsje duidelijker te maken? Zal wel lastig zijn, maargoed.
@dalus, Het water/ijs vind ik niet heel mooi door de rotzooi die erop ligt. Verder ook jammer dat je de mooie lucht op deze manier hebt afgesneden. Had denk ik liever 2/3 lucht en 1/3 grond gezien in deze foto.
@Jo-hannes, Goed geprobeerd, maar ik zou toch een flink stuk van de bovenkant afsnijden. Daar is nu niet veel te zien, en ik denk dat je wat meer diepte creëert als je dat doet.
@Muthas, Ik vind het beide erg subtiele HDR's. Ik heb wel een voorkeur voor de eerste, want daar vind ik de wolken en het zonlicht op het hek erg mooi.

Nog 1 van mij van afgelopen vrijdag. Het was héél mistig, helaas wel volledig, en niet alleen de eerste meter boven de grond.

Wintery Scene by Hans Woltering, on Flickr

• Amstel76
@M.E.Amrani
Prachtig warm tegenlicht! Ik had de camera nog iets naar beneden gedraaid en wat meer voorgrond meegenomen.
@LinkinTED
Van mij had je de camera nog wel iets meer naar beneden mogen draaien. Wel een leuk standpunt, erg mooi licht en diepte zit er in de foto.
@DannyKeunen
Ik hou wel van dit soort minimale foto's. Mis nog wel wat contrast, het mag wat meer afsteken allemaal.
@dalus
Ik vind hem vrij donker, er vallen veel details weg. Wel heerlijk warm licht valt er op het ijs!
@Jo-hannes
Dat is wel heel erg minimaal met een heel groot stuk grijze lucht. Veel minder lucht was mooier geweest en daarnaast had je deze wel een stop mogen overbelichten.
@Muthas
De eerste is een heerlijke plaat hoor, erg fijne compositie en licht! De tweede is wat saaier en valt een beetje weg tegenover de eerste foto.
@TranceSetter
Fijn winterlandschapje en prima belicht. Had wel graag iets meer groothoek gezien, wat meer in beeld dus, het witte deel rechts voegt niet zo heel veel toe aangezien daar zowat niet te zien is. De diepte is natuurlijk erg gaaf!

Wonderful World by Peter Gol, on Flickr

• LinkinTED
@Trancesetter en Amstel76: dat klopt inderdaad, er was geen bewegingsmogelijkheid. Dan zou het gebouw waar ik was erop staan. Huis rechtsonder wordt inderdaad beetje raar afgesneden. Heb al geprobeerd meer te croppen, maar dan verliest de foto zijn diepte.

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

Mooie plaat Amstel. Ik zou wel persoonlijk het visnet/hek (of wat het ook is) wat meer in beeld willen zien. Zoals het nu staat, vind ik het een beetje krap naar de rechter/bovenkant toe en ook niet lekker kijken.

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

Frozen beach by Marcel Tuit, on Flickr

• Amstel76
@marceltuit
Het visnet is een hek met schapenvacht eraan ;) Ben het overigens niet met je eens dat die meer in beeld had gemoeten. Dat zou je het zicht op de horizon belemmeren en dat gaat enorm storen.

Over jouw foto: Ik mis een echt onderwerp en rustpunt in de foto, ik dwaal over de hele foto heen zonder ergens echt te blijven hangen. Ik denk dat het te maken heeft met het standpunt en compositie. De voorgrond is niet nadrukkelijk genoeg aanwezig en de achtergrond niet spannend genoeg. Ik denk dat als je een lager standpunt had genomen en het ijs meer als onderwerp en een groter deel van je foto had laten innemen er een spannendere plaat was ontstaan. Wat meer groothoek en dichter op je voorgrond duiken samen met een lager standpunt dus.

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07-2022
@ Dalus: te donker wat mij betreft. Ik zou de volgende keer een lager standpunt hanteren.
@ Johannes: Het minimalisme is wel gelukt, alleen houdt hij mijn aandacht totaal niet vast. Er zit nauwelijks diepte in de foto.
@ Muthas: vooral de eerste foto spreekt me aan. Hij komt op mijn scherm wel erg donker over, had overall iets lichter gemogen wat mij betreft.
@ Trancesetter: leuke plaat, niet erg bijzonder. Ik heb mooier werk van je gezien.
@ Amstel: Fijne plaat, rooie dingetje op de voorgrond zou ik nog ff wegshoppen. Er zit lekker veel contrast in de foto, voor wat betreft de verschillende onderwerpen.
@ Marceltuit: ik deel de mening van Amstel76. Of je een nog lager standpunt aan had moeten nemen weet ik niet, wellicht iets meer zee erop. Het lijkt erop of je de gebogen lijn van het stand er per se op wilde hebben.

Mijn laatste natuurcreatie. Het strand bij Dishoek blijft een dankbaar onderwerp, zeker als je er op het juiste moment bent.

klikbaar voor groot formaat

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

Dank beiden voor de feedback. Plaat werkt dus niet, reden is duidelijk. Merk wel hoeveel invloed de mm heeft in landschap, dit is namelijk een van de landschapplaatjes waar ik dus wat meer inzoom (23mm) maar ach, weet ik het ook weer.

@Parle85: Enerzijds mooi licht en toffe lucht, anderzijds vind ik de combinatie van de dieptewerking door het pad afgescheiden met het hek en het daarbuiten staande torentje niet echt lekker kijken. Ze trekken namelijk allebei flink de aandacht, en blijven allebei om aandacht vragen zodat ik steeds heen en weer blijf springen met mijn ogen.

• Amstel76
@marceltuit
Ik hoop dat je dat dan ook een volgende keer in uitvoer weet te brengen. Achteraf praten is gemakkelijk maar van je gewoontes afwijken of ergens specifiek aan denken tijden het schieten wil bij mij ook nog wel eens mis gaan ;)

@Parle85
In tegenstelling tot Marcel vind ik de compositie wel helemaal oke. De dieptewerking werkt erg prettig en het soort van tweedeling in de foto vind ik leuk. Wel vind ik de voorgrond te onnatuurlijk warm geel.

Nog een foto van vanmorgen:

Arctic Holland by Peter Gol, on Flickr

Anoniem: 350960

@Amstel76: Mooie platen! Aan de ene kant ben ik blij dat koning winter even weg is, aan de andere kant zou ik er nu graag op uit gaan in een mooie witte wereld...

@Parle85: Mooie rustige plaat met dreigende lucht.

@Marceltuit: Ik vind de plaat niet echt spannend. Misschien zou een lager standpunt met een wat dreigende lucht erboven inderdaad wat mooier zijn.

Een plaat zonder winterlandschap:

Kakadu National Park by wsrdam, on Flickr

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

@Amstel76: Mooie plaat, vooral het ijs op de voorgrond. De lucht vind ik wat flauwtjes, een beetje flets. Ook heb ik het idee dat ik linksboven een groene streep zie, restantje van de nabewerking misschien?

@wsrdam: Fijne compositie, alleen jammer van het harde licht.

Flushed away by Marcel Tuit, on Flickr

Anoniem: 381123

@Jo-hannes: Op zich een aardige plaat, al zou ik wel wat meer van de lucht er af halen.
@Muthas: Twee mooie en rustige platen :)
@Trancesetter: Een mooi winterlandschap met veel diepte erin.
@Amstel76: Een mooie en goed belichte plaat :)
@Parle85: Een mooie warme plaat, mooi die dreigende lucht. En de diepte is ook super!
@Amstel76: Ik vind de kleuren in de foto erg mooi. En dat in combinatie met die ijsplaten maakt dat een mooie foto.
@wsrdam: De dieptewerking in je foto is erg mooi gedaan.

Hier 2 foto's van mij:

Venlo by Danny Keunen, on Flickr

The love boat by Danny Keunen, on Flickr

• Polariteit

Polariteit

Testende fotografeur

Zijn mijn platen nou zo slecht dat je bek er van dichtklapt of zijn ze zo supergoed dat je er stil van wordt :P

Jou eerste vind ik kleuren en het licht in de verte, maar voorgrond vind ik niet interessant. Ik snap je bedoeling van het bankje niet zo...

Je tweede is wel gaaf, ik zou hem alleen iets ruimtelijker willen zien. Dus bootje wat meer opgaand in het landschap. Kleuren en licht zijn ok.

Pagina: 1 2 3 ... 43 Laatste

Let op:
Ook hier mag je reageren op je voorganger :) Dat houdt het topic waardevol voor iedereen. Denk daarbij aan het verkleinen van je foto's!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee