[Verzamel] Landschappen deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sjekster, ik vind vooral je eerste een lekker sfeertje hebben met die nevel en de zon die voor wat kleuren in de wolken zorgt. Voorgrond en compo ook mooi.
@Thomas, Sarek en Lapland, wat een prachtige gebieden. Ben er nog nooit geweest maar wel al veel van gezien. Een mooi gebied op je foto, ik zie wel kwa compositie en standpunt nog wat ruimte voor verbetering. Je ziet nu wel heel veel stenen door je wat hoge standpunt. Het stroompje links lijkt mij interessanter om de aandacht op te vestigen.
@ Mark, Prima plaat. Of de voorgrond hier heel veel toevoegd weet ik niet. De golven zelf zorgen al voor diepte en de rotsen zijn niet echt een VOORgrond meer. Compo vind ik prima in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Weer een mooie plaat markleeman! Maar niet één van je beste.
Op de één of andere manier vind ik het uiterste rechtse gedeelte van de foto een beetje afleiden.

Kinderdijk bij mist:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2854/10891694075_39167aa67f_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Mwha weet het niet.
Door de mist zie ik de molen niet en door de lijnen van het wandelpad kom ik na een saaie voorgrond (die de aandacht trekt omdat die al enige scherp is in de foto) bij die 2 mensen uit. En die zijn te ver weg om een goed onderwerp te zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Barrycade op 16-11-2013 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Als je de molen niet ziet, dan heb je een beter scherm nodig. Ik zie de molen prima, natuurlijk niet zo goed als zonder mist, maar dat maakt deze foto juist wel leuk. En die mensen in de verte maken het ook minder saai, ze lopen ook net de mist in. Ik vind 'm wel leuk juist zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 16-11-2013 22:59 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja ik zie de molen natuurlijk wel....(duh) maar het punt dat ik wilde maken is dat de scherpte op het gras vooraan ligt, dat je ogen daar naartoe getrokken worden als eerste. Dan realiseer je je dat niet het onderwerp is, dan schiet je door naar de mensen die door de lijnwerking van het voetpad en op de 1/3 zitten daarna de aandacht trekken en dat ga je pas naar de molen.

En je gaat naar kinderdijk voor de de molens toch?

Als er wellicht een uitsnede wordt gemaakt waardoor het gras verdwijnt zal dat de foto makkelijker te bekijken zijn en komt het "kinderdijk" wat meer naar voren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Eigenlijk vind ik em ook wel mooi zo. Molen is prima te zien. Ik snap je comment over het gras wel; het gras en het pad zijn veel prominenter aanwezig en de molen lijkt wat weg te vallen bedoel?
Misschien als een stuk van de onderkant weggecropt wordt, zodat het gras en de weg iets minder naar links komen, dat het dan beter is (panorama achtige uitsnede).

Mij stoort het in ieder geval niet zo.

Hier nog ene van mij uit Yosemite NP in 2010:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2822/10894021545_bcb762c70d_c.jpg

EDIT: hmmm tis net alsof flickr standaard sharpening op extra extra high zet op de 800px-versie...
iig hier de 1024-versie die wat aangenamer is.

[ Voor 17% gewijzigd door Deathchant op 17-11-2013 17:32 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:11
Mooie foto DC! Meestal is het advies om geen centrale compositie te gebruiken (en eigenlijk is alleen de rots vrij centraal, de rest net niet), maar hier vind ik het juist wel weer passen. Verder prima belichting, contrast, scherpte en kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dankje ;) Eigenlijk kon ik ook niet veel anders omdat de bosranden aan zowel de linker als rechterkant ook mooi in het midden bij elkaar komen. De rechter of linkerkant wegcroppen om het maar niet in het midden te hebben is ook zowat ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:51
Ja prima plaat. Ik schat wel een hoog gehalte clarity en lokale aanpassingen, maar de bijeffecten zijn niet al te duidelijk.

Het 'verbod' op centrale compositie is alleen om beginnende fotograferen te leren dat er ook andere composities mogelijk zijn. Er is helemaal niets mis met centrale compositie; het is in de meeste gevallen waarschijnlijk ook de beste keus. Ik ben zelfs licht allergisch voor platen waarbij er expres niet is gekozen voor een centrale compositie omdat dat niet zou mogen.

Enige opmerking is dat een wat hoger standpunt wellicht beter was geweest zodat het verder verloop van de rivier nog zichtbaar was geweest.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben het niet eens met inquestos. Het wordt beginnende fotografen niet zozeer afgeraden omdat ze ook eens wat anders moeten doen maar vooral omdat zij het onderwerp ook centraal zetten als de compositie zich er niet voor leent, en dat is vaker niet dan wel het geval. Het is nou net de kunst om te weten wanneer je het wel en niet kan doen. Dat een centrale compo in de meeste gevallen het beste is ben ik het ook niet mee eens. Een centrale compo werkt vooral als die symmetrisch is. Bij een niet centrale compo wil je vaak dat de onderwerpen in balans zijn, bijv, links(boven) en (rechts)onder (uiteraard heb je hier weer uitzonderingen op..) Het hangt dus maar net van de situatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2013 @ 22:01:
Ben het niet eens met inquestos. Het wordt beginnende fotografen niet zozeer afgeraden omdat ze ook eens wat anders moeten doen maar vooral omdat zij het onderwerp ook centraal zetten als de compositie zich er niet voor leent, en dat is vaker niet dan wel het geval. Het is nou net de kunst om te weten wanneer je het wel en niet kan doen. Dat een centrale compo in de meeste gevallen het beste is ben ik het ook niet mee eens. Een centrale compo werkt vooral als die symmetrisch is. Bij een niet centrale compo wil je vaak dat de onderwerpen in balans zijn, bijv, links(boven) en (rechts)onder (uiteraard heb je hier weer uitzonderingen op..) Het hangt dus maar net van de situatie af.
Vooral dat laatste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2013 @ 22:01:
Ben het niet eens met inquestos. Het wordt beginnende fotografen niet zozeer afgeraden omdat ze ook eens wat anders moeten doen maar vooral omdat zij het onderwerp ook centraal zetten als de compositie zich er niet voor leent,
Dat zeg ik. :)
Dat een centrale compo in de meeste gevallen het beste is ben ik het ook niet mee eens. Een centrale compo werkt vooral als die symmetrisch is.
Kijk naar de portfolio van bekende fotografen en je ziet dat de centrale compositie (en idd vaak symetrisch) veruit de meest gebruikte is. Alleen semi-professionele fotografen lijken zich geforceerd te voelen de centrale compositie niet te gebruiken. Landschappen zijn vaak wel uitzonderingen hoor, durf ik best toe te geven; dat zijn vaker kijkplaatjes, maar dan nog is dat geforceerde rule-of-thirds wat mijn betreft onnodig.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Het is niet eens echt een rule of thirds, het is de gulden snede wat op 0.618 of 0.382 ligt (en varianten daarop). Oftewel, de fibonacci reeks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zegt in je eerder post tocht echt wat anders ookal bedoel je het dan waarschijnlijk niet, laat ik het daar maar op houden. Uiteraard heb ik het over landschapsfotografie omdat het tenslotte een landschapsfoto was die aanleiding gaf tot deze discussie. Trouwens is en kan gulden snede ook vaak op een centrale compositie van toepassing zijn..

edit:

@ Deathchant, de centrale compo op het eerste gezicht een goed keuze, bergen leiden je naar het midden en daar heb je die grote steen ;) Twee dingen die ik hier ‘’jammer’’ vind: De boom rechtsboven die afgeknipt is. Hij trekt namelijk mijn aandacht (zit immers redelijk op de voorgrond) en daarom had ik hem liever helemaal gezien. De steen werkt dan wel goed dankzij de compo maar zorgt er wel voor dat je niet veel verder kan kijken. Ook als je een hoger standpunt in had genomen waardoor je wel de rivier had kunnen volgen zou je blik worden tegengehouden door de steen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Je bedoelt dat de steen het uitzicht "blokkeert" dus. Ben ik het an sich idd wel mee eens ja. De boom....ja is idd wat van te zeggen, maar omdat ietsje verder op de achtergrond ook dezelfde soort boom staat (en ook aan de linkerkant), dacht ik dat verder al info geeft over hoe de boom er op de voorgrond uit zou zien.

Maar ok. Ik zal dat zeker ff meenemen volgende keer. In my defence: dit is ook uit April 2010 he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:56

Polariteit

Fietsende fotografeur

Gave plaat DC. Heb er eigenlijk niet zo veel op aan te merken, behalve dan dat ik het een plaat vind waar veel te zien is en die ik eigenlijk in nog groter formaat dan 1024 wil zien ;)

Edit:

Nog eentje van mij van bij de Brouwersdam vorige week. Hopelijk is hij niet te veel hetzelfde als mijn vorige foto-post...

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7371/10885736085_fc8a88833e_c.jpg
Sunrise @bove Lake Grevelingen by Marcel Tuit, on Flickr

[ Voor 55% gewijzigd door Polariteit op 18-11-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dankje :) Jouw foto mag er ook zijn hoor. Mooi rustig beeld. Misschien het blauw en oranje wat meer punch geven?

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Heb je wel een punt DC. Ik moet er ook bijzeggen dat ik dat wel geprobeerd heb, maar dat het dan te snel onnatuurlijk werd. Op de originele foto waren de kleuren al een stuk minder aanwezig; dus ik denk dat ze nu al op hun max zitten.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:42
Wat landschappen uit Nieuw Zeeland. Geschoten met de Ricoh GR.

1 - Milford Sound bij zonsondergang
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5488/11232569903_9ceee429b9_z.jpg

2 - Milford Sound bij zonsopkomst, vanuit een kayak
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2877/11336062113_dc7c62e2b8_z.jpg

3 - Emerald Lakes in Tongariro National Park
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7341/11336016804_e9c50eca20_z.jpg

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Zeer herkenbare shots, ik heb zowat dezelfde foto's ;)
Ik vind echter wel dat er wat warmte ontbreekt aan de foto's. Vooral het laatste shot komt ijskoud over. Terwijl ik toch behoorlijk zeker weet dat er een stuk meer kleur te bekennen valt boven op de helling van de vulkaan. Tenslotte: de vignetting had voor mij niet gehoeven :)

Hier staat tekst

• rayparlour
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-05 13:30
Jasper, die eerste vind ik erg geslaagd, een heerlijk sfeertje! Ik vind dat donkere van de bergen wel passen in deze foto
Wellicht wordt de foto interessanter als die takken rechts in het water weg worden gehaald met PS. Nu trekken ze nogal de aandacht, verder voor mij in ieder geval een topplaat.

• ThomasKC
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-04-2022
Jasper: mooi duister sfeertje dat je met deze foto's creëert. De takken in de eerste foto storen me helemaal niet, het maakt deel uit van de realiteit die de natuur is, die weg photoshoppen zou afbreuk doen aan de natuur, vind ik persoonlijk. En on a 'lighter note', die takken doen me denken aan de foto's van Nessie :)

Maar zoals ik hier bovenaan de pagina beloofd heb, terug naar Zweden (ik heb even op me laten wachten, ik weet het).
Iedereen die al eens in Sarek is geweest, zal de kenmerkende vorm van de berg Niak wel herkennen, denk ik. Het 'probleem' dat ik met deze foto heb, is dat ik hem wat te blauw vind. Ik heb er al wat mee zitten prutsen, maar ik krijg hem niet 100%; ik moet zeggen dat ik wel een grote leek ben in fotobewerking. De foto is natuurlijk ook wel op het middaguur genomen...
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7448/9898528983_9697520092_c.jpg

En aangezien we toch bezig zijn over Niak, en foto van in de zomer (Niak op achtergrond). De zomer kan ook duister zijn, en vol met regenwolken!
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7323/9739946461_c993551960_c.jpg

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
leendertv: mooie plaat, ik had deze foto 16:9 had gesneden - probeer het eens zou ik zeggen
marcel: ik sluit me bij deathchant aan, mooie rustige plaat. wist niet dat we in nl zulke plekjes hadden :)
jasper: vooral bij die eerste twee, krijg ik echt een tombraider gevoel. vignetting vind ik wel iets te zwaar, vooral bij die laatste (of komt dat door de lens?)
thomas: mooi die sneeuwplaat, iets wat aan de blauwe kant maar dat kan je zo fixen. is dat een crop of kan je meer naar rechts?

Ik twijfelde of ik em in het draadje van zonsondergangen moest zetten, maar aangezien ik op een berg sta plaats ik em toch hier: dit is de Rooster Ridge (kai kung leng) in Hong Kong.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7307/11135220635_9d573f6f3b_c.jpg

Dit plekje stond al langer op m'n to-do list, een paar jaar terug heb ik de klim halverwege afgebroken omdat het niet te doen was hartje zomer. (in de brandende zon 36C + 90% humidity, hoezo zonnesteek?) het was nu een stuk aangenamer, maar in de winter heb je hier vrijwel altijd mist in de lucht. Eenmaal boven aangekomen stonden er al 20+ gasten. Normaliter word ik daar niet zo blij van, maar het voelde toch echt als een overwinning om daar te staan :)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Zo, dan is het weken stil hier en zo worden een heel stel mooie foto's geplaatst!

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• inquestos
Keurig heren, kan er ook weinig anders van maken :)
ThomasKC schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:57: Het 'probleem' dat ik met deze foto heb, is dat ik hem wat te blauw vind. Ik heb er al wat mee zitten prutsen, maar ik krijg hem niet 100%; ik moet zeggen dat ik wel een grote leek ben in fotobewerking. De foto is natuurlijk ook wel op het middaguur genomen...
[afbeelding]
Het is toch vrij eenvoudig om de witbalans bij te stellen. Hij mag inderdaad nog wel ietsje minder blauw en contrastrijker.

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Jasper: Mooie serie platen van dito landschappen. Moet wel zeggen dat ik in nummer 2 de kleur van de wolken een beetje weird vind. Nummer 3 is nice!

@ThomasKC: Vette landschapsplaat; al is de sneeuw wel te blauw. Volgende keer de belichting effe wat in de plus zetten, dan wordt het wat witter ;)

Tweede is ook nice, alleen zonde van dat uitgebeten stuk wolk. Lucht is wel veelbelovend verder!

@Terryb47: Coole foto met mooie kleuren! Heb in Nederland nog nooit zoveel land/stadschapsfotografen op een rijtje gezien ;)
marcel: ik sluit me bij deathchant aan, mooie rustige plaat. wist niet dat we in nl zulke plekjes hadden :)
Dit soort plekjes zijn er genoeg in NLD; vooral 's morgensvroeg in het weekend met zonsonderopgang als 99,9% van de rest van de Nederlanders nog in zijn nest ligt te meuren :P

Ik ook dan maar effe weer een aanvulling:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5547/11341790906_5bba5e0cd4_c.jpg
Vallee de la Hoegne @ Belgium by Marcel Tuit, on Flickr

Sommigen zullen de kleuren wat de fel vinden, maar dat heb ik bewust zo gelaten. Pola-filter en vochtige omstandigheden leveren nu eenmaal gewoon knallende kleurtjes op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Heerlijke foto Marcel.

Mocht je nog een leuke wandeling willen gaan maken:
Ninglispo
N633
4920 Aywaille
België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:05
@Jasper: De eerste foto springt er voor mij het meeste uit.
De kleuren in de lucht en de weerspiegeling in het water maken het een fijne foto om naar te kijken.
De tak in het water deden me ook gelijk aan "Nessie" denken, en zou deze ook niet proberen weg te shoppen.
Wel lijken de linker er rechterkant op de foto's wat donkerder, dat had van mij niet gehoeven.

@ThomasKC: De sneeuw is inderdaad aan de blauwe kant maar de lucht is wel mooi zo.
De loopsporen bij de eerste foto komen nu precies uit de rechter onderhoek, ik weet niet precies wat ik daar van moet vinden, misschien had dit iets meer naar het midden van de foto gekund.
Wel een mooi landschap daar, aan de foto's te zien!

@Terryb47: Gewilde plek zo te zien.
Dat zie je niet vaak hier in Nederland dat er 20 fotografen op dezelfde berg staan, maar dat zou ook kunnen komen doordat er hier geen bergen zijn...
Je hebt in Hong Kong aardig wat van die uitkijkpunten lijkt het, een tijd terug postte je ook een foto met uitzicht op Hong Kong (bij nacht).
marceltuit schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:49:

Dit soort plekjes zijn er genoeg in NLD; vooral 's morgensvroeg in het weekend met zonsondergang als 99,9% van de rest van de Nederlanders nog in zijn nest ligt te meuren :P
Op wat voor magische plekken kom jij waar 's ochtends de zon ondergaat?? :P

Over je foto: ik vind de kleuren wel goed zo, de bladeren springen er nu wat meer uit.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@guapper: Tnx voor de tip :)

@AdmiralSnipe: moet bekennen dat ik je post drie keer moest lezen voor het kwartje viel, maar heb het maar even aangepast. Scherp! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
AdmiralSnipe schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 01:19:
[...]
Op wat voor magische plekken kom jij waar 's ochtends de zon ondergaat?? :P
[...]
Ik dacht ook al dat die steiger precies de andere kant op keek, richting westen.

Fijn dat je dat nog even bevestigd. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@marceltuit, Ik begin jou stijl van fotografie wel steeds meer te herkennen. Ik zag het plaatje hierboven en dacht meteen 'da's vast eentje van marceltuit' (en ik had de naam van de poster nog niet gezien) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Jasper: 3 hele zorgvuldige composities; die eerste is heel krachtig, zelf iets te waardoor het wat abstract wordt, maar dat wordt gecompenseerd door het object in het water. Wel vind ik de bewerkingen wat hard.

Marcel: fraaie kleuren. Ik mis wel wat omgeving. Je hebt wat weinig in de voorgrond (rechtsonder), terwijl ik de rivier stroomopwaarts, en de bomen langs de oever, ook wel zou willen zien

Ook een stroomversnellingkje; in het Tatragebergte in het zuiden van Polen. 0,3 seconde belicht, uit het handje.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3714/11358196094_dc3cbbb07a_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@inquestos: (op het zicht) mooi scherp voor een 0.3s uit de hand. Wel jammer dat het rommelige bos om de beek heen nogal afleid.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Inquestos: Tnx. rechtsonder geen voorgrond was een bewuste keus; evenals de achtergrond zoals hij nu is. Ik had eigenlijk wel de linker voorgrond wat meer groothoek moeten geven, maar ja dat is achteraf gepraat :D

Jou plaat is best nice, alleen jammer dat er best veel felwitte vlekken in het water zitten.

Wel knap trouwens, 0.3 seconde uit de hand. Neem aan dat je de camera wel ergens op hebt laten steunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasKC
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-04-2022
Mooi, om zo uit de losse pols te schieten!
marceltuit: heel mooie herfstkleuren! Ook heel tof dat je de verschillen in stroming over de hele breedte kan volgen.

Hier nog eentje van Lapland (uiteraard...). Ook uit de losse pols geschoten, uit noodzaak door gebrek aan statief. Een beetje jammer van het verschil in belichting tussen de linker- en rechterkant van de foto, maar daar is niet veel aan te doen vrees ik, dit panorama bestaat namelij uit een 7-tal foto's, en beslaan een redelijk groot frame
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7441/9898372715_6b12a9c3ef_b.jpg

Voor zij die het willen weten, dit is de berg Ahkka, een imposant massief met 12 pieken en 10 gletsjers, en door menig Sami als heilige berg aanzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:44
Inquestos: Mooie scène! Ik vind het bos niet zo rommelig eerlijk gezegd. Wat ik nog wel voor verbetering vatbaar vind is het groen (nogal flets) en het water is lichtelijk overbelicht, maar er valt ook wat voor te zeggen om dat zo te laten.

Thomas: Niet slecht. Ik vind de keuze voor een panorama hier geschikt. Alleen wordt de voet van de berg er half afgehakt aan de linkerkant, dat is minder. Verder mist 'ie contrast en stoort de flare (rechts bovenin) me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:05
@Thomas, mooi landschap! De berg komt alleen zo klein over, de bewerking zou ook nog wel wat beter kunnen vind ik.

@Inquestot: mooi scherp voor uit de hand, lekkere kleur groen! Jammer van het takje wat net op de voorgrond staat.

Heeft er iemand tips voor landschap/natuur foto's in een dicht begroeid stuk. Ik heb altijd het idee dat het dan heel rommelig overkomt, ipv een clean rustig landschap.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2876/11432147936_c7dca37172_z.jpg

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Misschien niet helemaal specifiek een antwoord op je vraag, maar om de aandacht in de foto wat minder richting de begroeiing te trekken, zou ik het dus meer op het vlonderpad leggen. Diep door de knieën (of nog lager zelfs). Dat in combinatie met een horizon die minder in het midden ligt, maar er een stuk boven, zorgt ervoor dat nog meer door het pad de foto ingetrokken wordt. Dat haalt iig mijn ogen van het 'rommelige' struikgewas af.

Ik zie hier de laatste tijd wat meer contrastloze foto's voorbij komen. I like :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Zal wel eens wat dingen proberen. Misschien ook een wat langere lens gebruiken in dat soort situaties, ook al mis je dan wat beeld, je focust dan meer op de diepte. Thanks voor die tips iig.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
Wellicht is het niet 100% de goede plek om dit te vragen maar ik wil er eigenlijk geen nieuw topic voor openen. Ik ben vanaf dit weekend lekker even op wintersport en ik neem mijn camera natuurlijk mee. Ik ben nog een beginnende fotograaf en ik weet dat je bij het maken van foto's van besneeuwde gebieden op een aantal zaken moet letten. Ook heb ik gelezen dat de meningen wat betreft onder of overbelichten wat verschillen (en wat het beste is als je foto's maakt op RAW). Hebben jullie misschien wat korte tips? Waar ik qua belichting bijvoorbeeld het beste op kan letten? Ik wil niet dat mijn foto's straks allemaal blauw of grijs zijn natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Blauw of grijs ligt aan je witbalans en is makkelijk naderhand recht te trekken. Wat ik denk ik zou doen is gewoon bij elke foto bracketing gebruiken. Gebruik je filters?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij verse sneeuw en heldere hemel is het vaak zo dat overbelichten voorkomt dat de contrastrijke/donkere delen dichtlopen en de sneeuw grijs wordt, echter dan moet de sneeuw wel de overhand hebben op je foto. Tevens heb je dan wel kans dat de lichte delen echt overbelicht zijn ipv gewoon wit, dus let op de situatie en stand van de zon.

Bjj grijs weer of waar de verdeling sneeuw/donkere delen meer richting 50/50 gaat is bracketing verstandiger en heb je thuis de keus.
Witbalans is achteraf bij RAW natuurlijk te regelen, zodat blauwe foto's weer netjes worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 20-12-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Gdzr schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 16:06:
Blauw of grijs ligt aan je witbalans en is makkelijk naderhand recht te trekken. Wat ik denk ik zou doen is gewoon bij elke foto bracketing gebruiken. Gebruik je filters?
Ik gebruik geen flitser. Ik zal ook voornamelijk tijdens daglicht schieten. Ik moet sowieso inderdaad wat met de instellingen spelen en dat zal ik ook zeker doen. Ik als las echter dat sommige mensen van mening zijn dat je met sneeuw vaak beter kunt overbelichten omdat dat in de nabewerking dan makkelijker zou zijn? En ik weet ook niet of het nog verschil maakt dat ik in RAW fotografeer?
Get!em schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 16:15:
Bij verse sneeuw en heldere hemel is het vaak zo dat overbelichten voorkomt dat de contrastrijke/donkere delen dichtlopen en de sneeuw grijs wordt, echter dan moet de sneeuw wel de overhand hebben op je foto. Tevens heb je dan wel kans dat de lichte delen echt overbelicht zijn ipv gewoon wit, dus let op de situatie en stand van de zon.

Bjj grijs weer of waar de verdeling sneeuw/donkere delen meer richting 50/50 gaat is bracketing verstandiger en heb je thuis de keus.
Witbalans is achteraf bij RAW natuurlijk te regelen, zodat blauwe foto's weer netjes worden.
Bedankt voor deze info! Ik kan dan beter altijd bracketing gebruiken omdat ik nog niet zo ervaren ben. Ik kan wel gewoon op RAW blijven schieten neem ik aan? En maakt het nog heel veel uit of ik 12 of 14 RAW pak?

[ Voor 39% gewijzigd door Nipje op 20-12-2013 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Een flitser is niet hetzelfde als een filter. ;)

Wat betreft RAW, ik schiet eigenlijk altijd in 14 bit lossless compressed maar ik heb wel eens een vergelijking tussen 14 bit en 12 bit gezien en zo heel veel verschil zat er niet tussen.
Als je belichting, contrast etc. erg wilt pushen zal 14 bit ongetwijfeld beter zijn, maar de bestanden zijn dan ook groter.
Met 14 bit kun je waarschijnlijk meer detail uit schaduwen of overbelichte plekken halen.
Het hangt er dus een beetje vanaf in welke mate je de foto's bewerkt en of je het grotere bestandsformaat daarbij voor lief neemt.

[ Voor 5% gewijzigd door AdmiralSnipe op 20-12-2013 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
AdmiralSnipe schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 19:27:
[...]

[...]

Een flitser is niet hetzelfde als een filter. ;)

Wat betreft RAW, ik schiet eigenlijk altijd in 14 bit lossless compressed maar ik heb wel eens een vergelijking tussen 14 bit en 12 bit gezien en zo heel veel verschil zat er niet tussen.
Als je belichting, contrast etc. erg wilt pushen zal 14 bit ongetwijfeld beter zijn, maar de bestanden zijn dan ook groter.
Met 14 bit kun je waarschijnlijk meer detail uit schaduwen of overbelichte plekken halen.
Het hangt er dus een beetje vanaf in welke mate je de foto's bewerkt en of je het grotere bestandsformaat daarbij voor lief neemt.
Verkeerd gelezen! Ik las flitser haha. Ik heb wel een UV filter voor mijn lens zitten ja. Bedankt voor de verdere informatie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Gdzr schreef op woensdag 18 december 2013 @ 10:05:
@Thomas, mooi landschap! De berg komt alleen zo klein over, de bewerking zou ook nog wel wat beter kunnen vind ik.

@Inquestot: mooi scherp voor uit de hand, lekkere kleur groen! Jammer van het takje wat net op de voorgrond staat.

Heeft er iemand tips voor landschap/natuur foto's in een dicht begroeid stuk. Ik heb altijd het idee dat het dan heel rommelig overkomt, ipv een clean rustig landschap.

[afbeelding]
Ga er eens heen met (ochtend)mist... IMO de meest ideale situatie om saaie bosfoto's spannend en creepy te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tijd om het topic even af te stoffen, er worden te weinig landschapsplaatjes gepost hiero :)

Eentje van de vuurtoren van Hellevoetsluis.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2827/11782435403_635d35e178_c.jpg
Sunrise Lighthouse @ Hellevoetsluis by Marcel Tuit, on Flickr

[ Voor 1% gewijzigd door Polariteit op 07-01-2014 19:16 . Reden: Foto vervangen voor versie met rechtere horizon ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@marceltuit: heerlijke kleuren. Volgens mij staat de horizon een beetje scheef. Ik zou zelf ook het zand links onder hebben weggelaten/weggehaald. Dat vind ik er nu niet passen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dank je :)

Je hebt gelijk, de horizon is inderdaad niet recht 8)7 Vanavond maar even fixen :)

Het zand heb ik er juist bewust ingelaten; vond het er juist wel een toevoeging bij vanwege afwisseling met de stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou marcel dat is weer een puike foto!! Normaal zou ik niet zeuren over dat zand maar ik ben het stiekem een beetje met BlaTieBla eens. Zand zou ik erbij verwachten als er wat meer strandachtigs te zien was. Daarnaast doet het een klein beetje afbraak aan de eenvoud en de rust van de foto. Maar other than that is het gewoon een mooie foto met mooie kleuren en lekker sfeertje.

Ik heb er nog 2 van Noorwegen, de Naerofjord om precies te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3679/11860821365_98c0edeb47_c.jpg

En op de boot achteruitkijkend:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5482/11861649466_f4225464e6_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

2 erg mooie landschappen Deathchant! Ik vind het licht wel wat saai. Het is mij iets te hard, en vooral in de tweede foto is het contrast tussen de linker en rechter helling te groot naar mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

tja de zon stond links en het contrastverschil was ook gewoon groot, maar gelukkig niet helemaal dichtgelopen. Meestal torn ik daar niet aan omdat ik het wel mooi vindt ;) maar smaken verschillen uiteraard ;)
Het licht is idd hard, dit was dan ook in juli 2010, middenin de zomer, dus de zon stond erg hoog.

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 11-01-2014 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ja hartje zomer midden op de dag ontkom je er niet aan :)

Maar goed, het doet zeker geen afbreuk aan de compositie en het landschap an sich, dat is prachtig :D

Van mij ook weer een plaatje, nog eentje uit November toen ik naar de Hoegne in Belgie geweest ben. Heb de opmerkingen van eerdere posts van deze trip aangetrokken en de verzadiging geprobeerd wat minder extreem te maken :P

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3796/11905500463_6af569bba4_c.jpg
Vallee de la Hoegne @ Belgium by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:01

Bonbridge

35-85

@Deathchant, nummer 1 vind ik duidelijk de betere. Technisch zijn ze prima, maar het beeld vind ik ook weer niet zó bijzonder als ik eerlijk ben.

@ Marceltuit, Fijne kleuren! Hij lijkt wel iets te veel verscherpt rechts. Ik had graag ook iets meer met de rivier meegetrokken willen worden met mijn oog. Hij wordt nu op twee punten afgesneden, links door het kader, en in het midden door de stenen.

Hier eentje van mij. Ik weet niet of ik hem zo laat qua nabewerking, maar het lukte nog niet helemaal wat ik er van wilde maken.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5485/11980407644_9783ef9907_z.jpg
Asia by Like me! https://www.facebook.com/itook.nl, on Flickr

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 14-09 22:46

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Super!!

Waarschijnlijk valt er wel wat aan te merken op de compositie en nabewerking, maar boeie ... ik kan er met plezier naar kijken

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@bonbridge: je hebt een punt; ik heb de boom rechts namelijk selectief nog wat extra bij verscherpt. Denk dat ik daar een beetje in doorgeschoten ben. Zag het zelf niet meer haha.

Jou plaat is qua compo best nice. Gaaf zo met die framing door die boom en het uitzicht op die gebouwen en bootjes. Jammer dat er net niet een bootje ook wat meer naar links voer.

Het licht vind ik wel wat aan de harde kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:19
@ Bonbridge: De plaat kijkt lekker weg, maar de kleurtonen van de boten op de voorgrond en de lucht kloppen voor mij nog niet helemaal met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bonbridge schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:23:
[....]

Hier eentje van mij. Ik weet niet of ik hem zo laat qua nabewerking, maar het lukte nog niet helemaal wat ik er van wilde maken.

[afbeelding]
Mooi! Ik heb alleen het idee dat de horizon niet helemaal horizontaal loopt, maar dat zou door scheve gebouwen kunnen komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@ Marcel: Het is wel een zeer mooie locatie die je daar gevonden hebt. Je foto voelt mij een beetje uit balans: de boom met de paddestoelen trekt best veel aandacht terwijl de waterval qua ruimte het onderwerp is van de foto. Dus ik hop een beetje naar beide in je foto.

@Bonbride: leuke combi, je nick met het onderwerp.:) Ik vind de boom rechts wat te veel het beeld in komen. Neemt veel aandacht terwijl de brug en de bootjes juist zo interessanter zijn qua onderwerp.

Een strand fototje van mij.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7448/12031155084_747d8bfe6a_c.jpg
January Sunset by Barrycades, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 22:20
Qua laagjes op het water en in de lucht mooi, maar wel heel erg blauw/paars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Die laagjes is idd mooi. Ik vind em ook erg paars/blauw, maar het heeft ook wel wat. Duidelijk de shadows in het blauw gezet hehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:03
Ik ben het met mijn voorgangers eens. Mooie laagjes, maar de kleuren net wat over de top.

Ook een land(zee)schap van mijn kant.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3760/12075997603_bd1e33a24f_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Barrycades: toffe reflecties in het natte zand, en inderdaad mooie laagjes. het blauw vind ik persoonlijk ook iets TE, vooral dat op het zand...

@Herrick: Mooie verloop van licht naar donker en mooie structuren van het water. Dat 'ding' vind ik echter wat minder interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:19
@Herrick: ik vindt dat 'ding' juist wel wat toevoegen,. alleen vind ik dat ie iets te centraal in de compositie staat. Wel een mooie contrastrijke zwart-wit omzetting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad opzettelijk wat lopen schuiven met de kleurbalans.
Blijkbaar voor de algemene smaak wat té veel :)

@Herrick: leuk om jou ook weer eens te zien op het forum. Ik vind 'm sfeervol. De "raket" vorm, olieachtig water en fijne z/w omzetting maakt 'm lekker mysterieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:24:
Bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad opzettelijk wat lopen schuiven met de kleurbalans.
Blijkbaar voor de algemene smaak wat té veel :)
Laten we het zo zeggen: Als ik in dat water op de foto zou zwemmen, zou ik verwachten dat ik er licht gevend uit zou komen. Ziet er een beetje chemisch uit, zullen we zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Bonbridge schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:23:

[afbeelding]
HALLELUJA!!! Iemand die een leuke foto post in origineel formaat, zodat je ook nog een beetje kan "rondkijken" _O_ d:)b in plaats van alleen te kijken naar een postzegelformaat plaatje :|

Helaas kan je ook zien dat je ietsje teveel heb zitten nabewerken, want vooral op de randen van de daken kan je wat artifacts zien, doordat je teveel aan de slidertjes heb zitten schuiven.

Maar nogmaals : Blijf vooral lekkere grote plaatjes posten :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Van mij ook weer een plaatje, eentje van de Brouwersdam bij zonsopgang.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5487/12139514044_100d933f58_c.jpg
Cloudporn @ Lake Grevelingen by Marcel Tuit, on Flickr

Helaas voor Nero355 geen uberlarge formaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

marceltuit schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 21:35:
Helaas voor Nero355 geen uberlarge formaat :P
Gelukkig ben ik dat ondertussen gewend van jou dus geen " :'( momenten" meer als ik weer eens een mooie foto niet in groter formaat kan zien :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:01

Bonbridge

35-85

@ Herrick, Mooie overgang in tinten inderdaad. Ik hou zelf niet zo van vierkante kaders, en ik weet ook niet of ik de compositie verder wel zo geweldig vind.

@Marceltuit, Leuke locatie. Jammer van de afgesneden wolken.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7417/12252458733_4604312949_z.jpg
No Tourism yet by Merijn Geurts, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7360/12252278875_a6f883b4ab_z.jpg
Valley by Merijn Geurts, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5492/12252329555_ae52122d8d_z.jpg
Chinese Fisher by Merijn Geurts, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5488/12252767344_033d8713b6_z.jpg
Chinese Village by Merijn Geurts, on Flickr

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Barrycade: tsja die kleuren.. Verder vind ik landschappen in 'landscape' vaak toch mooier dan zo staand.
@Herrick: Ik vind het zeker wel wat hebben.
@marceltuit: mooi! Het is al eens gezegd, maar zonder naar je nick te kijken is te zien dat het een foto van jou is :P goed bezig!
@Bonbridge: allemaal mooie platen, alleen de tweede is voor mij echt een landschap en is wat mij betreft ook de mooiste. Ik zou zelf alleen de mensen hebben weggewerkt. De laatste 2 ogen overigens wat krap.

Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/GS-800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Bonbridge: Tnx, en zeker met je eens. K moest hem echter nogal rechtzetten en dat ging ten koste van de wolken :(

Mooie serie heb je geplaatst, vooral de 3e en 4e spreken me aan. De 2e vind ik er niet zo goed bijpassen, en de eerste vind ik qua compo gewoon wat minder dan de laatste 2.

Jammer van de felle luchten ;)

@HMJ: Tnx :)

Fijne compo, maar ik vind hem te fel belicht. Vooral de rotsen zijn in mijn ogen veels te fel; persoonlijk zou ik de hightlights een stuk omlaag gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Jep, ziet er in mijn ogen een stuk beter uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Bonbridge: Leuke serie. Vooral nummer 2 ziet er mooi uit. Alleen nummer 3 is jammer dat niet de hele brug erop staat.

@ HMJ: de tweede kijkt idd veel rustiger. De eerste versie heeft te weinig contrast imo.

Hier eentje van mij. Nog van de herfst:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3690/12273688503_e88cacf337.jpg
Hefst3-15 by ArvilaniD, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Werken in een van de hoogste gebouwen van Nederland heeft soms wel eens pluspunten...

Mordor aan de Maas (Rotterdam skyline vanaf Delftse Poort)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mD1Qig2TQAd8qV4vdzjE0EvN/medium.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

alt-92 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 23:00:
Werken in een van de hoogste gebouwen van Nederland heeft soms wel eens pluspunten...

Mordor aan de Maas (Rotterdam skyline vanaf Delftse Poort)

[afbeelding]
de voorgrond had van mij wel iets lichter gemogen, scherpte is nog niets eens zon punt

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het is een SooC plaat, ik heb er nog niks mee gedaan omdat juist de grimmige sfeer me aansprak naast de weerkaatsing op de waterweg.
Scherpte zal altijd een probleem zijn omdat ik nu eenmaal niet het dak op kan maar vanaf de 33e etage vanachter (dubbel)glas moet schieten ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

glas zorgt voor lager contrast , soort van flares dus. Maar het hoort de scherpte niet te beïnvloeden :)
ook achter glas kan je scherpe fotos maken.

Als je de foto dan zo wil laten kan je ook het middelste gedeelte pakken en als "super breedbeeld" ofozo gebruiken. ik denk dat de foto dan beter tot zn recht komt :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar zat ik inderdaad aan te denken (16x9).

Die ramen zijn trouwens behoorlijk dik & dubbel glas en dat merk je wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat merk je, maar ik ben het wel met mrc4nl eens. Een 550D zou beter moeten kunnen. Tenzij de ramen ook vies waren, dan is er weinig aan te doen.
Verder wel een gave plaat trouwens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Arlani: Mooie lichte plaat. Vind hem verder qua compositie echter niet zo heel spannend; hij houdt mijn aandacht niet zo lang vast.

@alt-92: Mooi uitzicht. Alleen imo iets te veel zwarte/donkere vlakken. Het belichtte deel is echter wel erg nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Dit topic weer even een beetje nieuw leven in blazen.

@HMJ, gevoelsmatig is de rechterkant voor mij te licht en kijkt voor mij niet prettig, maar hier ligt wel het element wat je de plaat in leidt. Daardoor ben ik sneller met de plaat klaar dan deze verdient.

@Arlani, lekker kleurtjes goede sfeer, de boom had voor mij een tikje verder naar rechts gemogen, waardoor er links ruimte overblijft om meer te zien.

@alt-92, erg donker, maar mits in Raw geschoten zou je misschien nog wat op kunnen trekken. Door iets meer detail in het geheel krijg je dan direct veel meer om te zien en een interessanter geheel.

Nu eentje van afgelopen weekend, ben lekker aan het stoeien geweest met een zwart-wit omzetting waar ik blij van wordt.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2808/12728826285_1b7342c604_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Mooie dieptewerking. Vind de z/w omzetting persoonlijk niet zo geslaagd. DOordat de foto qua compositie redelijk rechttoe-rechtaan is moet hij het hebben van mooi licht / sfeer of kleuren. De z/w omzetting vind ik echter nogal vlak; waardoor hij niks toevoegt om de foto spannender te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 20:53
Foto geschoten net buiten mijn dorp, en eigelijk ben ik er zeer tevreden mee 8)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5484/12249161706_1fcacf2af5_c.jpg

@y2kbug: Wat een moeilijk mooie foto ;)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:16

Don Quijote

El Magnifico

@downloader91 - Ik ben er in alle eerlijkheid niet zo kapot van. Maar misschien komt dat omdat ik het onderwerp gewoon niet ken/begrijp. Vanuit mijn referentiekader zie ik een boomgaard(?) met een daarin niet thuishorend object (wat is het? een schotel? een kunstmatig vogelnest?) en een extreme vignetting en toning die ik niet veel vind toevoegen. Ook is de compositie niet perse spannend en lijkt er niet echt een reden te zijn om de horizion en het onderwerp exact in het midden te plaatsen (er is geen vorm van symmetrie die op deze wijze wordt versterkt oid).

@y2kbug Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij Marceltuit. In potentie een mooi beeld, maar de z/w omzetting lijkt weinig toe te voegen. Vaak kan een z/w omzetting je de mogelijkheid geven om stevige rauwe contrasten toe te voegen, maar het blijft allemaal iets te mat in dit geval.

@alt-92 bij het zien van de thumbnail was ik verre van onder de indruk, maar toen ik door klikte en de high-res versie zag werd ik veel enthousiaster! Zoals je zelf al aangeeft heeft de hele foto een rauwe industriële sfeer. Noem het morder, noem het depressief beeld van de toekomst, maar het geeft inderdaad het gevoel van productie zover het oog kan reiken. Een erg sterk beeld, wat wellicht nog sterker had geworden wanneer er aan de boven en onderkant een klein stukje afgehaald was.

Hier een beeld wat ik zelf heb geschoten. Typisch een plaatje wat op alle bekende fora en websites met weinig enthousiasme wordt ontvangen (zeker in vergelijking met andere foto's die ik plaats) maar waar ik zelf ontzettend tevreden mee ben.

Afbeeldingslocatie: http://www.jacostruik.nl/wp-content/uploads/2014/01/DSC06267-1.jpg

In mijn optiek is de compositie mooi in evenwicht. Zowel links rechts, als boven beneden. Maar doordat er toch een verschil in de voorgrond zit tussen links en rechts, behoudt het enige spanning. Het kleine stukje bizar gekleurde meer in het midden geeft de foto net voldoende diepte om er voor te zorgen dat het niet te vlak blijft.

Bovenstaande is mijn mening, maar gezien de reacties die ik op andere plekken krijg ben ik de enige die het een geslaagde foto vindt ;). Toch wil ik hem jullie niet onthouden.

[ Voor 24% gewijzigd door Don Quijote op 02-03-2014 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik zou deze foto in portretstand geschoten hebben. De zijkanten in de voorgrond zijn wmb niet van hetzelfde 'niveau' als de achtergrond. Door deze plaat in portretstand te schieten creëer je meer ruimte voor de lucht boven de bergkam op de achtergrond, en tegelijkertijd meer weg op de voorgrond, die je de diepte in kan trekken. Bovendien vallen de zijkanten (die deze plaat niet sterker maken) ook nog eens van de plaat af.

(lees dit als positieve kritiek, ik zou een moord doen om weer eens in een dergelijke omgeving rond te cruisen, en zelf weer eens de kans te krijgen om een lekkere serie te schieten)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ravnoss: dat beeld wat jij schetst herken ik wel, vooral met vakantiefoto's en dergelijke. Jijzelf hebt de herinnering en de beleving er nog bij in je geheugen zitten, maar de kijkers niet :)

Ik vind het een aardige plaat; maar ben het met Sjaak eens dat de voorgrond niet zo relaxed is. Vooral het rechter stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Van mij eentje tijdens zonsondergang...

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7323/12798493555_d2969b13e0_c.jpg
Sunset @ Monschau by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
@ravnoss : ik vind deze echt PRACHTIG. Extreem mooie compositie en kleuren. Echt een top plaat. Enige waar ik mij eenbeetje aan kan storen is die berg rechts.

@marceltuit: niet slecht. Ik vind de kleur van de lucht hier niet heel mooi, kan je misschien in post iets aanpassen. Ik weet dat dit altijd erg lastig is met zonsondergangen. Heb hier zelf altijd moeite mee.

Ik was afgelopen dagen in Parijs en ging daar een kijkje nemen op Montparnasse. Wat ik aantrof was een bende smog wat net op China leek. Toch wel een apart effect dus toch maar wat kiekjes genomen. Nu zag ik vandaag en gister toevallig op het nieuws dat die smog in Parijs een erg hot issue is. Misschien zou ik hem kunnen insturen naar nieuws sites :D? Anyway, het gaat om deze:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7328/13105829464_b5e693cc1a_c.jpg
Foggy Paris by albert dros, on Flickr

[ Voor 13% gewijzigd door adros op 15-03-2014 15:40 ]

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat ziet er erg goed uit adros!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja! mooie foto :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 16:07
Ravnoss: Ik vind het een lekkere plaat, tijdens deze horizontale compositie komt vooral de grootte van de berg goed over.

Marcel: De kleuren komen er lekker uit, alleen een beetje krap gekaderd en verder niet echt een landschap-idee bij..

Adros: Dit is wel een topper zeg, niets op aan te merken!

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3764/13034095143_a74d19694e_z.jpg
Road Panorama by Dennis Sla, on Flickr

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

adros schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 15:37:
Misschien zou ik hem kunnen insturen naar nieuws sites :D? Anyway, het gaat om deze:

[afbeelding]
Foggy Paris by albert dros, on Flickr
toppertje :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:33
@Adros insturen ermee! :)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Mooie foto van Parijs idd.
Als er dan toch wat kritiek moet komen: misschien dat je de vignetting nog wat kunt verhelpen, het valt vooral in de rechterbovenhoek op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
AdmiralSnipe schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 20:05:
Mooie foto van Parijs idd.
Als er dan toch wat kritiek moet komen: misschien dat je de vignetting nog wat kunt verhelpen, het valt vooral in de rechterbovenhoek op.
viel mij ook op ja. En wat jou denk ik niet is opgevallen is dat hele kleine randje links onder op de foto. Nu ik weet dat het er is kan ik me daar dus kapot aan ergeren :)

en dank voor de (positieve) comments :)

[ Voor 4% gewijzigd door adros op 15-03-2014 21:44 ]

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennyd
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:41
@Dennis: Mooie foto, mooi die electriciteitmast die het beeld een beetje breekt.

@Adros: heerlijke foto!

Eentje van mijn kant.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2863/13224481953_0c8ba61de1_c.jpg
De Melanen, Halsteren by bennydor.nl, on Flickr

[ Voor 5% gewijzigd door bennyd op 17-03-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
Prachtige platen in dit topic! Vind het shot van Parijs prachtig! _/-\o_

Hier een panorama uit de USA van een prachtig landschap (Zabriskie Point):

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3781/13166028575_ea310d4f41_c.jpg
Zabriskie Point (USA) by bvansteijn, on Flickr

[ Voor 5% gewijzigd door bvsteyn op 17-03-2014 08:56 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 45 Laatste

Let op:
Ook hier mag je reageren op je voorganger :) Dat houdt het topic waardevol voor iedereen. Denk daarbij aan het verkleinen van je foto's!