[Verzamel] Landschappen deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1ngfatiej
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08-2021
mijn eerste creatie, Sony A37 + Lightroom 4.0

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/931285_631456213549756_1616430676_n.jpg

brand maar los met de kritiek, kan ik er de volgende keer beter op letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 16:07
@deathchant: Ik heb deze foto gecropped, omdat hij is genomen vanuit een boot, en er linksonder heel veel beweging in het water te zien was, nog steeds een klein beetje, maar voor mij niet storend meer.

@Doupel: Je hebt daar inderdaad gelijk dat de foto uit een boot is genomen, dus ik was erg beperkt met de mogelijkheden.

@Sakete: Oké bedankt voor de uitleg, zal het eens proberen! En over het commentaar geven heb je misschien wel gelijk, ik wilde hier alleen niet als één of andere beginner zomaar wat negatieve kritiek geven, terwijl ik zelf nog niet eens weet wat ik doe, maar zoals je zelf ook al zegt, iedereen heeft recht op zijn mening, en die zal ik ook geven hier dan :)

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:49

Polariteit

Fietsende fotografeur

WhiskyPhreak schreef op maandag 03 juni 2013 @ 22:31:
Qua commentaar doen ze niet meer veel voor elkaar onder (al is dat een wat belabberde woordkeuze). Maar de gemiddelde kwaliteit van de platen ligt op 500px toch wel een stukje hoger vind ik.
Op Flickr is de kwaliteit ook best hoog vind ik. Probleem daarbij is dat de echt goede foto's daar minder makkelijk te vinden zijn, in tegenstelling tot 500px. Daar vind je de echt goede foto's makkelijk terug in die popular/upcoming overzichten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
http://hansjellema.nl/tweakers/molen.jpg
marceltuit schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 12:35:
[...]

Nee ligt niet aan jou; ik zat naar de verkeerde foto te kijken (was vergeten welke ik hier als laatste gepost had ) :')

Maar inderdaad je hebt gelijk; ik denk dat ik dat moet wijten aan het iets te fanatiek gebruik van pola-filter op de mijn UWA lens; en dan in de nabewerking nog wat donkerder maken van de lucht...
Vergeet ook de weerspiegeling van die vlek in het water niet ;) Onderaan is het namelijk ook (abnormaal) donker. Verder niets op aan te merken!

@k1ngfatiej: Ik vind het geel in het midden onnatuurlijk overkomen. Probeer dat eens helderder te maken (in lightroom de highlights slider bij de curve (en enkel de highlights slider) wat naar rechts schuiven kan soms veel betekenen. Mss zou ik zelfs de foto in zijn geheel wat lichter maken. Ik vind hem ook iets te nauw gecropped, bv die halve boom aan de linkerkant had er beter ofwel volledig ofwel niet op kunnen staan.
Maar als dat je eerste creatie is, hoegenaamd niet slecht hoor :)

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

[quote]Vergeet ook de weerspiegeling van die vlek in het water niet ;) Onderaan is het namelijk ook (abnormaal) donker. Verder niets op aan te merken![/quote[

Zal ook wel komen door de pola?

pikzwart water kan trouwens wel hoor, alleen dan zou het gelijkmatiger moeten zijn ipv zo'n half rondje :P

@kingfatiej: Prettige compo, maar de kleuren vind ik niet zo fris, vooral het geel in de lucht en de specifiek links van het midden.

@dennis_sla: dit is volgens mij een prachtige plek voor landschapsfotografie. Naar mijn idee haal je niet alles uit de mogelijkheden die er zijn. Jammer van het harde licht, en ook de voorgrond is wat aan de lege kant.

@Tosemime: Ik ga ook voor de eerste, en dan vooral vanwege de lucht. Die is in de andere 2 iets te vlak voor het mooie.

Van mij ook weer eens eentje, uit de Loonse/Drunense duinen...

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2878/8922190496_2d25663488_z.jpg
Pinecone & trees @ NP Loonse en Drunense Duinen by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
@marceltuit, leuke foto en compositie, lijkt een beetje op een afrikaanse savanne (behalve de denneappel dan). De kleuren springen erook uit. Waren de kleuren echt zo fel door het licht, of heb je de verzadiging een tikkie omhoog gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Enerzijds waren de kleuren al redelijk warm toen we er waren, aan de andere kant heb ik ook nog een polarisatiefilter gebruikt, en in Lightroom de Levendigheid +15 en de verzadiging +5 gedaan.

Niet zo heel schokkend dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1ngfatiej
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1429_632902436738467_1013758705_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/944106_632914940070550_1684811696_n.jpg

Sigma 10-20 mm Lens uittestende

feedback mensen 8)

alvast bedankt!

[ Voor 65% gewijzigd door k1ngfatiej op 06-06-2013 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
feedback k1ngfatiej 8)

alvast bedankt!

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48
marceltuit schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 20:33:
[...]
Zal ook wel komen door de pola?

pikzwart water kan trouwens wel hoor, alleen dan zou het gelijkmatiger moeten zijn ipv zo'n half rondje :P
[...]
Het zou misschien ook kunnen liggen aan de breking van het licht.
Ik weet niet of, en hoe er gecropped is, maar ligt die donkere vlek in het water toevallig onder het midden in het originele (niet gecropte) beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:39
@k1ngfatiej: De foto's lijken nogal onscherp. Verder mis ik in de eerste foto een beetje contrast. De tweede is stukken beter, al vindt ik het jammer van die afgekapte bomen.

@marceltuit: mooie locatie. Verder mooi licht. Al had ik de foto wel iets meer naar boven genomen (heb het gevoel dat er iets te weinig lucht op staat).

Ik wou me nieuwe 6D eens uit proberen en aangezien het mooi weer was wou ik eens kijken of ik een mooie foto kon vinden tijdens het 'golden hour'. wel leuke foto vind ik zelf (doe nooit landschappen).

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3749/8972230389_2d12a26d4c_z.jpg
Sunset by Wiebe Nieuwenhuis, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@kingfatiej: Waarom denk jij wij de moeite moeten nemen om te reageren op jou foto's terwijl je zelf ook geen enkele feedback geeft op de andere foto's?

Zo, dat was je feedback :)
guapper schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:21:
[...]

Het zou misschien ook kunnen liggen aan de breking van het licht.
Ik weet niet of, en hoe er gecropped is, maar ligt die donkere vlek in het water toevallig onder het midden in het originele (niet gecropte) beeld?
De foto is eigenlijk amper gecropt, hooguit een klein beetje bij het rechtzetten. Ik weet wel dat ik dit soort zwarte vlekken bijna altijd heb bij landschapsfoto's met water zo vlakbij en de combi 10-22 + polarisatie :)

@sweebee: tnx voor je opmerking, kan me er zeker wel in vinden. Ik had ook een foto genomen met meer lucht (verhouding lucht/land ongeveer 1/3 - 2/3); maar daarbij had ik heel erg last van een naar achteren vallende boom door de vervorming van de lens. Na corrigeren in LR bleef er uiteindelijk alsnog niet zo heel veel meer lucht over vergeleken met deze foto. En aangezien ik de dennenappel erop wilde hebben; was een hoger standpunt niet echt een optie :)

Wat ik bij jou foto mis is een soort van dieptewerking. Ik denk dat dat beter tot zijn recht was gekomen als je misschien meer naar rechts was gaan staan en dan met meer van dat veld op de foto had gestaan ofzo?

Kleuren en scherpte zijn wel nice. heb je een filter gebruikt oid? Ik zie namelijk een soort van paarsige waas in het stuk lucht rechtsboven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1ngfatiej
@sweebee probeer is een lichte kwast door het water links te trekken. Niet te licht maar iets lichter zodat het water een klein beetje opvalt. De kwast naar jezelf toe halen dus. Van boven naar beneden

@marceltuit was in slaap gedompeld :*) maar begrijp je punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:31

Royz

Kleurenblind!!

@marceltuit: ik ben het volledig eens met Sakete! Ik zou inderdaad denken dat het een foto uit een of ander mooi land is ;). Mooie foto!

@sweebee: probeer je foto te verdelen in een interessante voorgrond, onderwerp en mooie lucht. Nu heb je niet echt een overgang en oogt het een beetje door elkaar. Probeer gebruik te maken van dat watertje als voorgrond bijv (als dat lukt).

Mijn bijdrage:
Afbeeldingslocatie: http://pcdn.500px.net/36803748/ed9b55d0a9a5b63e3111d3a51a00e8b3976f0d9e/4.jpg
I love reflections by Roy Zz on 500px

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

volgens mij is het niet nodig om te raden waar dit is :)
Was er maar een like knop :) Lucht is wel erg donker op sommige plekken. Komt dat door je lee filters of is het een hdr?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Nee, dit is geen HDR. Uit mijn hoofd is dit een stack van een 0.6+0.9 en een pola. Het contrast was echt heel erg groot die dag. Misschien dat ik idd nog wat moet doen aan die donkere wolken :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zeer mooie foto Royz.

Om toch iets te noemen waar ik naar zou kijken bij het maken van de foto:
- verdwijnpunt aan de horizon boven het water wordt nu geblokkeerd door een struikje. Ik zou zelf 1 stap opzij gedaan hebben of hoger gaan staan om dit te voorkomen (indien mogelijk). Je oog wordt er wel mooi naar toe getrokken, dus diepte werking is lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@royz, keurige foto! mooi laag standpunt, voorgrond met de rotsen leidt m'n oog de foto in, mooie kleuren en lucht, veel verschillende dingen om naar te kijken. Keurig! Heb er geen kritiek op verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
Een zeer fraaie plaat Royz, zoals hiervoor al gezegd, helaas wel een klein beetje aan de donkere kant bovenin, maar verder zeer netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Een hele tijd niet gefotografeerd, nu sinds een maandje weer bezig.

Laat ik ook hier maar eens wat posten... Van het weekend in De Lutte.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2806/8979912244_f117f63693_o_d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8122/8979913788_7411900e31_o_d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7449/8978717785_722379857a_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8535/8979913316_e5aa0262a7.jpg

Ben benieuwd.... :)

[ Voor 47% gewijzigd door HeSitated op 07-06-2013 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Voor de liefhebbers van landschapsfotografie, hier een gaaf filmpje van twee fotografen op reis door Nieuw-Zeeland waarbij je vaak eerst een filmpje ziet van het gebied dat ze fotograferen en dan de foto die ze genomen hebben. Erg leuk om te zien en ook gewoon erg mooi!

YouTube: Aotearoa with Everlook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Damn wat een mooi filmpje! Ik ga er in januari/februari heen en kan echt niet wachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Nordlys schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 08:43:
Damn wat een mooi filmpje! Ik ga er in januari/februari heen en kan echt niet wachten.....
Ik ben er in 2009/2010 8 weken geweest en het is werkelijkwaar gewoon prachtig! Ik ga er zeker nog een keer naar toe. Je kijkt continu je ogen uit en het is alsof je in een droom bent. Het Zuid eiland is zeker mooier dan het Noord eiland (vooral ruiger, meer bergen e.d.), maar Noord heeft ook enkele pareltjes die je niet mag missen zoals bijv. Tongariro. En als je er tijd voor hebt raad ik je de Forgotten World Highway aan. Daar kwam ik per ongeluk terecht, maar het was meer een geluk bij een ongeluk want je komt dan in het meest bizarre landschap terecht. Maar goed, ik dwaal off-topic. Als je meer tips wil, DM me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat is zeker een mooi flimpje! Nieuw Zeeland staat voor mij ook nog hoog op het to-do lijstje en hier krijg ik zeker zin van.

Sakete, als je wat foto's van NZ bij je verhaaltje zet is het zeker niet off-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1ngfatiej
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/942578_635070943188283_427090802_n.jpg

beste mensen wat vinden jullie hiervan, beetje te overdreven of kan het nog net?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
k1ngfatiej schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 20:58:
[afbeelding]

beste mensen wat vinden jullie hiervan, beetje te overdreven of kan het nog net?

alvast bedankt!
Kleuren zijn heel erg aanwezig maar dat vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Lekkere plaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind het wel TE. Verzadiging mag echt een behoorlijk stuk minder. Daarnaast zie ik in de lucht toch wel behoorlijk lelijke artefacts....Photomatix?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:15

Spockz

Live and Let Live

Dit is voor mij ook een beetje teveel. Het lijkt nu net alsof de boom in een zee van saffraan staat!

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Ik vind het niet heel snel teveel maar dit is wel een beetje te verzadigd inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1ngfatiej
thx iedereen ! ga het wat aanpassen en kijken hoe het dan wordt, ik vond het namelijk ook een beetje TE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Vooral het zand is TE geel... lucht vind ik op zich nog wel nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Sakete schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 23:42:
[...] waarbij je vaak eerst een filmpje ziet van het gebied dat ze fotograferen en dan de foto die ze genomen hebben. [...]

YouTube: Aotearoa with Everlook
Ja, en dat is erg fijn om te zien. Geeft mij iig meer feeling hoe je dingen aan kunt pakken en wat je eruit kunt halen. Tnx voor de tip, erg mooi filmpje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
@ HeSitated: Ik vind de foto's zelf een beetje saai, en vooral de eerste lijkt me ook niet scherp.

@ K1ngfatiej: In de lucht zie ik behoorlijk wat ruis, tevens oogt het ook wel een beetje onnatuurlijk, de compositie vindt ik wel erg goed!

Hier eentje van mij.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3811/9053420174_f604c47b22_z.jpg
Gullfos LE by Dennis Sla, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1ngfatiej
@denis_sla mooie foto alleen kun je het gras niet iets feller maken zodat het wat meer naar de voorgrond komt of wat ook een optie is om wat vignetten toe te passen zodat de watervallen egt opvallen. Het draait namelijk vooral om de waterval op deze foto.
bedankt voor de tip. Het is alleen geen ruis maar korrel effect wilde het een keer proberen kijken hoe het eruit zou zien.

hier ook nog iets van mij

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1011137_640021782693199_1203752408_n.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door k1ngfatiej op 16-06-2013 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:36

the mod man

iets van beeldmaker

@ k1ngfatiej, Ik vind hem ook net wat te. Daarnaast staat de horizon praktisch op de helft wat niet een hele mooie vlakverdeling geeft.

@Dennis_sla, Ik denk dat deze met wat nabewerking veel meer kan worden. Ik vind hem nu wat grauw en plat qua contrast. Ik zou proberen wat drama toe te voegen.

@k1ngfatiej, erg jammer van die lantaarnpaal.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/weOI2BXsDn5N7yEHOJ6MsRoq/medium.jpg
@mezelf, misschien ook wat te qua saturatie maar het was helaas een erg grauwe dag en wilde er toch nog wat van proberen te maken.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Dennis_Sla: Misschien je foto even tussen img-tags zetten?

Wel een gave foto verder, moet een imposant zijn die watervallen. Ik vind de 'omgeving' een beetje flets aandoen, zelfde eigenlijk als wat mod-man zegt. Verder erg gave plaat. Die persoon in de verte geeft trouwens wel een erg goed idee van schaal...

@K1ngfatie: Die lantaarnpaal; die moet of eraf of er helemaal op. Lekkere kleurtjes verder. Compo in zijn geheel vind ik persoonlijk niet zo heel spannend op deze manier; maar denk dat je er wel meer uit kan halen afgaand op die paadjes...

@mod man: saturatie is wel ok wat mij betreft. Bomen zijn wel megascherp zeg, nice. Jammer van die halo vlak boven de bomen :P

Van mij ook een watervalletje, wel 'iets' bescheidener als die van Dennis :P

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5513/9058704315_f420340971_z.jpg
Schwaarz lernz @ Grand Duchy of Luxembourg by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1ngfatiej
@marceltuit, mooie foto joh ben benieuwd waar je de foto heb gemaakt. Ook mooi geen reflectie van het water, polorisatie filter gebruikt? Kan eerlijk gezegt niet gauw iets zeggen wat mij tegen valt.

@the mod man, enorm scherpe foto zeg alleen vind zelf de foto nogal leeg alleen kun jij daar nog vrij weinig aan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tnx :)

Heb inderdaad een polarisatiefilter gebruikt; en daar ben ik blij om. Resultaat was er ook naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Ook een grijsfilter gebruikt?

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Nope, gelukkig niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:31

Kju

Das net te hoog gegrepen voor mij... Jullie zijn wel fanatiek, mooie foto's allemaal. Ik heb, buiten woningfotografie, helaas geen tijd om echt ermee bezig te zijn, behalve op vakanties enzo. Laatste keer was toen ik net een nieuwe camera had (en das wel weer een tijdje geleden):

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7064/6798467406_0c6271905d_c.jpg

NEX-5 + Aperture

Nu weer een nieuwe camera gekocht, krijg er wel weer zin in...

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
@ iedereen: bedankt voor alle tips, maar ik heb serieus nog nooit zitten spelen met photoshop! Misschien dat ik dat toch maar eens moet gaan proberen...

@kju: Ik vind de compositie wat saai, maar de wolken met de zachte kleuren in de lucht zijn erg fraai om naar te kijken, als er nog een interessant onderwerp in had gestaan had het voor mij een topper kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@KJU, mooie zonsondergang, maar de compositie had beter gekunnen, wat minder voorgrond, of iets of iemand in de voorgrond had het geheel veel interessanter gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8364/8435655073_46e720fb0b_z.jpg

Van mijn kant een foto van een nationaal park een halfuurtje vanwaar ik nu woon. 'El Cajas' in Cuenca, Ecuador. Deze foto is genomen op 4000m hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 21:11

Karel V

Een simpele ziel

@Kevinneke

Je plaat op het moment dat je de foto maakt heeft veel potentie. Het lijkt me ook reuze lastig om dan nog van lens of in je instellingen wijzigingen aan te brengen. Beter wel een foto geschoten dan je kans missen. Je onderwerp, de lama, is heel duidelijk aanwezig.
Jammer genoeg, en dit is uiteraard mijn mening, valt de lama nu weg in de achtergrond van de berg. Het gaat om de lama en toch kijkt de foto niet lekker in combinatie met die berg. Hier had je kunnen spelen met scherptediepte. Ook is de lucht overheersend terwijl die in dit geval niets toevoegt.
Je had ook kunnen kiezen voor een ander standpunt.
Anders gezegd, je hebt een prachtig moment te pakken, alleen is je compositie of je instelling hem net niet.
Je kunt proberen de foto met dit bijzondere moment wat op te poetsen. Ik denk dat er met bewerking zeker meer uit te halen is!

[ Voor 8% gewijzigd door Karel V op 19-06-2013 22:00 ]

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is hier of het een landschapsfoto of een portret van een Lama is. Aangezien we in het landschappentopic zitten, lijkt dit me een geslaagde foto :)

Je 'watermerk' vind ik wel ontzettend storend trouwens.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dennis_sla schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:18:
@ iedereen: bedankt voor alle tips, maar ik heb serieus nog nooit zitten spelen met photoshop! Misschien dat ik dat toch maar eens moet gaan proberen...

@kju: Ik vind de compositie wat saai, maar de wolken met de zachte kleuren in de lucht zijn erg fraai om naar te kijken, als er nog een interessant onderwerp in had gestaan had het voor mij een topper kunnen zijn.
Begin gewoon met Lightroom; heeft een veel kleinere leercurve en werkt uitstekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:31

Kju

Dennis_sla schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:18:

Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:45:
@KJU, mooie zonsondergang, maar de compositie had beter gekunnen, wat minder voorgrond, of iets of iemand in de voorgrond had het geheel veel interessanter gemaakt.

[afbeelding]

Van mijn kant een foto van een nationaal park een halfuurtje vanwaar ik nu woon. 'El Cajas' in Cuenca, Ecuador. Deze foto is genomen op 4000m hoogte!
Tnx, commentaar is welkom, de foto is alleen met Apertures auto enhance bewerkt. Achteraf had ik de foto inderdaad ook liever ongeveer een derde hoger genomen. In de nabewerking toch maar zo gelaten i.p.v. te croppen. De kleuren zijn zoals ze op dat moment ook waren (zonsondergang op Texel bij 10 graden onder nul), en was nog niet gewend aan het toestel. Inmiddels heb ik hem wel iets beter onder de knie en ben net overgestapt op de NEX-5R, voornamelijk om de nieuwe pancake 16-50mm en de wifi. Omdat ik het toestel elke dag bij me heb moest het draagbaar zijn maar toch iets van kwaliteit hebben (en ik was het zat om eerst één keer met de 16 mm pancake door een huis te lopen en daarna een tweede keer met de 18-55mm).
marceltuit schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 06:56:
[...]

Begin gewoon met Lightroom; heeft een veel kleinere leercurve en werkt uitstekend :)
Ik gebruik zowel Lightoom als Aperture en, ongeduldig als ik ben, voldoen de standaard en downloadbare settings en filters van Aperture beter aan mijn hetmoetzosnelmogelijkworkflow. Qua opties doen ze allebei evenveel, maar lightroom vind ik toch wat vermoeiender, vooral als je achter elkaar veel foto's moet bewerken.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
@ Kevinneke: Ik vind het een gave plaat, maar aangezien er een lama in staat, had het denk ik beter geweest om daar wat meer de focus op te leggen, maar dan was het misschien weer niet echt een landschapsfoto geweest..

Aangezien ik weer wat overgekomen familie moet vermaken hier, zijn we deze keer even bij de 'Barnafoss' gaan kijken, en dit is het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3710/9103132070_c3c9c48706_z.jpg
Barnafoss LE by Dennis Sla, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Mooie foto!

Liever dat dan dat je ze molens en klompen moet laten zien Dennis! :)

Ben niet thuis in de IJslandse taal, maar vertaalt Barnafoss zich als kinder (als in kleine) waterval oid? Heeft heel wat weg van Noors / Zweeds als ik het zo zie.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
Sjekster schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:02:
Mooie foto!

Liever dat dan dat je ze molens en klompen moet laten zien Dennis! :)

Ben niet thuis in de IJslandse taal, maar vertaalt Barnafoss zich als kinder (als in kleine) waterval oid? Heeft heel wat weg van Noors / Zweeds als ik het zo zie.
Helemaal correct! het betekent kinderwaterval, spreek je wel Noors/Zweeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Spreken is een groot woord, haha. Ik ben zelf half Noors, kan ze goed verstaan over het algemeen, maar spreken gaat ietwat moeizamer :+. Thuis nooit echt Noors gesproken, maar alleen op vakantie of bij familie, vandaar.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegox
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 13:22
@Dennis_sla: volgens mij is dit de Hraunfossar. Barnafoss is de waterval iets hogerop de rivier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@kju: Mooie kleuren in de lucht; voorgrond mag iets lichter.

@Kevinneke: Mooi landschap en leuk met die lama erin. Ik vind hem alleen niet helemaal lekker gepositioneerd in de foto.

@KJU:
Ik gebruik zowel Lightoom als Aperture en, ongeduldig als ik ben, voldoen de standaard en downloadbare settings en filters van Aperture beter aan mijn hetmoetzosnelmogelijkworkflow. Qua opties doen ze allebei evenveel, maar lightroom vind ik toch wat vermoeiender, vooral als je achter elkaar veel foto's moet bewerken.
Ik geloof je gelijk, Aperture ken ik niet :)

@dennis_sla: Mooi al die versnellingen, mooie plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tijd voor nieuwe plaatjes :P

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3770/9158218289_961fbb274f_z.jpg
Schiessentumpel @ Grand Duchy of Luxembourg by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1ngfatiej
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/1000691_650740018288042_458881513_n.jpg

geen landschap foto maar kon het niet ergens anders plaatsen op het forum. Wat vinden jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@ k1ngfatiej: ik zou het onder 'Solo testcase foto's' plaatsen. Dat is een beetje een algemene foto thread. Hij past niet echt in deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:55
@Dennis
Mooie foto hoor! Weinig op aan te merken eigenlijk!

@Marcel
Altijd een mooi effect dat water zo, moet ook echt eens een ND Filter kopen. De tak met bladeren links boven in de hoek trekt wel mijn aandacht weg van de rest van de plaat.

@King
Het is een forumregel om te reageren op andersmans foto's zo blijft het interessant voor iedereen. Deze foto had wellicht beter gepast in het solo testcasefoto's topic.

De foto doet me eerlijk gezegd niet zoveel, wellicht een leuk vakantie kiekje met herinneringen aan de plek. Ik kan echter niet direct zeggen wat de reden ervan is dat het me niks doet, wellicht heeft iemand anders tips hier?

Bijdrage van mijzelf:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7286/9208900701_1dc1b10a1c_z.jpg
1 by donkersloot.n, on Flickr

Momenteel op vakantie in Noorwegen waar deze is gemaakt. Hoor graag wat er goed aan is en beter kan zodat ik dit wellicht kan gebruiken voor mijn verdere verblijf hier. Ik had de foto zelf liever wat wijder gezien aan de rechter kant, daar vind ik de plaat niet mooi stoppen. Vind zelf het beekje wel mooi passen zo :).

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tiwazz schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 19:39:
@Dennis
Mooie foto hoor! Weinig op aan te merken eigenlijk!

@Marcel
Altijd een mooi effect dat water zo, moet ook echt eens een ND Filter kopen. De tak met bladeren links boven in de hoek trekt wel mijn aandacht weg van de rest van de plaat.

@King
Het is een forumregel om te reageren op andersmans foto's zo blijft het interessant voor iedereen. Deze foto had wellicht beter gepast in het solo testcasefoto's topic.

De foto doet me eerlijk gezegd niet zoveel, wellicht een leuk vakantie kiekje met herinneringen aan de plek. Ik kan echter niet direct zeggen wat de reden ervan is dat het me niks doet, wellicht heeft iemand anders tips hier?

Bijdrage van mijzelf:

[afbeelding]
1 by donkersloot.n, on Flickr

Momenteel op vakantie in Noorwegen waar deze is gemaakt. Hoor graag wat er goed aan is en beter kan zodat ik dit wellicht kan gebruiken voor mijn verdere verblijf hier. Ik had de foto zelf liever wat wijder gezien aan de rechter kant, daar vind ik de plaat niet mooi stoppen. Vind zelf het beekje wel mooi passen zo :).
Tnx voor je reactie op mijn foto :)

Wat betreft de tak linksboven; ik heb ok geprobeerd het daat donkerder te maken; maar dan krijg je zowel links als rechts van de watervallen een zwart gat en dat vond ik zonde. Vandaar dat ik de takken links erop heb laten staan.

Wat betreft jou foto:

Qua compo is het op zich wel een nette landschapsplaat; maar doordat je de foto zo te zien zo'n beetje midden op de dag hebt gemaakt is het licht en de kleuren niet echt ideaal. Nadeel dat je nu ook namelijk hebt is dat de licht en het water overbelicht lijken.

Ik zou zeggen probeer ook wat landschapsfoto's te maken vlak voor zonsonder- of vlak na zonsopgang tijdens het gouden uurtje. Het licht is dan stukken mooie en je landschap wordt automatisch stukken mooier.

edit; zie nu dat je op dit moment in Noorwegen zit. Heb je dan geen 's nachts niet een non-stop gouden uurtje/zonsonder-/zosopgang omdat de zon niet ondergaat?

[ Voor 3% gewijzigd door Polariteit op 05-07-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Tiwazz: Mis wat extra's in je foto. Nu lijkt het net of je staand vanaf de parkeerplaats een kiekje hebt geschoten van een mooie omgeving.

Mis een beetje voorgrond of iets naast het beekje wat je de foto in trekt. Ook zijn de wolken uitgebeten. Wellicht te verhelpen met een grijsverloop en/of polarisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Marcel
Aha zodoende dan begrijp ik het wel en wat maakt het ook uit met of zonder die tak de plaat is prachtig ;)!

Bedankt voor je tips, kan me hier wel in vinden. Helaas is het enorm bewolkt en grauw weer, absoluut niet op het moment van bovenstaande foto. Daardoor is het goude uurtje niet echt goud en 's nachts is het ook maar grauw. Maar vanaf morgen wordt het beter dus wellicht kan ik nog wat kiekjes maken met betere belichting. Zal dan ook zeker 's nachts een kijkje nemen (Ben er tot de 13de).

@Barry
Bedankt voor je reactie, ik kan me hier zeker in vinden. Dit gevoel had ik ook een beetje toen ik de foto posten, het voelt "leeg". Beide filters heb ik helaas niet, misschien toch maar eens aanschaffen en experimenteren.

@Iedereen
Vind dit zelf een mooie maar niet de mooiste plaat. In het solo testcase topic staat een mooiere naar mijn mening.
Linkje: Tiwazz in "Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14"

En heb er nog een hoop op m'n iPad staan, maar om het topic vol te spammen :+. Zodra ik thuis ben eens een selectie maken en wie weet post ik in de tussen tijd nog wat. In ieders geval bedankt voor de reacties :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:00
@Marcel: Gaaf effect geeft zo'n filter, compositie vind ik ook geslaagd met de stenen nog in de voorgrond!

@Tiwazz: Compositie is prima, maar de kleuren zijn nogal hard. Het weer zal ook wel meegespeeld hebben daarin natuurlijk.

Van mij een aantal foto's van mijn vakantie in New York vorige maand :)

1
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7403/9216531209_a614587e47_z.jpg
Highline Park by Nick Hidding, on Flickr

2
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2830/9216543397_b79e6870f0_z.jpg
Central Park by Nick Hidding, on Flickr

3
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5340/9219281886_8747de86f2_z.jpg
City Field by Nick Hidding, on Flickr

4
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3732/9216511859_70b619e6e5_z.jpg
Times Square by Nick Hidding, on Flickr

5
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3672/9216519991_62ea0e58f0_z.jpg
Brooklyn Bridge by Nick Hidding, on Flickr

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tosemime schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 23:31:
@Marcel: Gaaf effect geeft zo'n filter, compositie vind ik ook geslaagd met de stenen nog in de voorgrond!

@Tiwazz: Compositie is prima, maar de kleuren zijn nogal hard. Het weer zal ook wel meegespeeld hebben daarin natuurlijk.

Van mij een aantal foto's van mijn vakantie in New York vorige maand :)

1
[afbeelding]
Highline Park by Nick Hidding, on Flickr

2
[afbeelding]
Central Park by Nick Hidding, on Flickr

3
[afbeelding]
City Field by Nick Hidding, on Flickr

4
[afbeelding]
Times Square by Nick Hidding, on Flickr

5
[afbeelding]
Brooklyn Bridge by Nick Hidding, on Flickr
Wat voor filter doel je op? Als je doelt op een ND-filter: Heb ik niet gebruikt hoor :) Was ook niet nodig; het was bewolkt en door het bos ook redeijk donker.

Heb alleen een polarisatiefilter gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:00
Ah oke, in eerste instantie leek het alsof het vrij zonnig was in het bos, vandaar dat ik dacht dat het wel met een soort grijsfilter gedaan was. Nu ik wat beter kijk is dat inderdaad niet het geval.

Het blijft verder een erg geslaagde foto :P

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Tosemine: Leuke serie!
1. Leuk standpunt. Verder
2. Misschien wat aan de donkere kant.
3. Herkenbaar, was 4 weken terug ook bij een baseball wedstrijd, maar dan niet in NY (Denver). Mooi overzicht en ook een fijne lucht er achter.
4. Geeft goed de drukte weer en fijne kleuren. Doordat je hem hebt recht gezet aan de rechterkant kijkt hij wel wat vreemd en lijkt (of is) behoorlijk schuin.
5. Mooi lijnenspel

@ Tiwazz: Eens met Marcel voor wat betreft de kleuren. Misschien is er nog wat aan te doen in de nabewerking. Verder wel prima qua compo.

@ k1ngfatiej: Plaat lijkt me technisch prima. Maar verder niet echt spannend, geeft denk ik gewoon goed weer hoe het er daar uit ziet.

@ marceltuit: Lekkere plaat. Misschien een beetje krap aan bovenkant en een klein beetje overbelicht in het water? Wel lekker contrast tussen de voorgrond, het water en de planten/bomen.

@ Dennis_sla: Mooi, die beweging in het water. Fijne foto. Zou misschien zelf het blauw in de lucht wat meer terug laten komen, maar dan leidt het misschien af van het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@tosemine

1. Zoals wsrdam aangeeft een leuk standpunt echter doet de foto me verder niet heel veel.
2. De foto straalt rust uit, gezinnen aan het relaxen. Ik vind aan de linkerkant wel een "gat" vallen waardoor mijn aandacht vooral naar rechts gaat.
3. Mooi standpunt, overzicht over het veld plus groot deel stadion, weinig aan toe te voegen :).
4. Dit vind ik samen met nummer 5 de sterkste uit deze serie. In deze plaat is zoveel te zien. De belichting is mooi en dat de foto wat schuin/scheef is genomen maakt het wat aantrekkelijker naar mijn mening.
5. Erg mooi lijnen spel, je wordt echt de plaat rond geleid door de lijnen.

Bedankt voor je reactie, kan me hier absoluut in vinden. Ik ga als ik terug ben van vakantie eens kijken wat ik hier aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@marceltuit: mooi! Het wit in het midden lijkt wel heel erg tegen het overbelicht aan (is het niet), maar dat is eigenlijk alleen maar omdat ik er verder niks op aan te merken heb :P
@Tosemime:
1. vind dit de minste van de 5. De zwarte draad door de foto vind ik jammer.
2. heb geen last van een 'gat' links. in het midden zie je de gebouwen en rechts zitten nog meer mensen van hun vrije tijd te genieten. prima foto :)
3. nette overzichtsfoto.
4. Ik vind het scheve niet zo geslaagd. ff goed rechttrekken en verder niks meer aan doen.
5. grappig lijnenspel inderdaad.

afgelopen week weer eens op Terschelling gekeken en een paar kiekjes gemaakt.

1.
Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/T1-640.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/T2-640.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/T3-640.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://www.hansjellema.nl/tweakers/T4-640.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Laatst online: 10-09 23:09
@HMJ: Die 1e vind ik echt prachtig ! Hulde !
Laatste foto heeft wel vette kleuren maar mis ik een beetje een punt van interesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
Pegox: Klopt, ik zal de naam meteen even aanpassen ;)

Marceltuit: Gave plaat en een mooie compositie, kijkt lekker weg!

Tiwaz: Een mooie locatie, en ook een nette foto, alleen met een mooie lucht erboven had hij denk ik meer tot zijn recht gekomen.

HMJ: 1 en 4 zijn erg gaaf! Bij de eerste hangt er een lekker grauw sfeertje over de foto, dat maakt hem voor mij erg interessant. En de laatste is gewoon een lekkere plaat om even lekker naar te kijken, en gewoon te genieten van de kleuren.

Deze heb ik zelf net geschoten.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5541/9241542369_5c7589c977_z.jpg
Reykjavik sunset by Dennis Sla, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@HMJ, Ik ben dan wel niet meer zo actief in dit forum maar ik moet toch even zeggen dat je mooie platen hebt geschoten! Vooral #1 spreekt mij erg aan!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:22
@Dennis_Sla: Mooie kleuren en fijne balans tussen zonlicht en schaduw/silhouetten. Wel vind ik hem net iets te centraal geschoten.

Onderstaande foto is gemaakt in Italië bij het como meer. Vanuit een klein haventje had ik uitzicht op het dorpje en de prachtige bergen.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3716/9245246759_edc86508f3_z.jpg

Origineel formaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HMJ, mooie platen. Mooi landschap bij 3. De compo van 1 vind ik het sterkste. Kleur lucht past ook mooi bij de stenen. N4 mooi moment maar vind ik de compo wat minder interessant.
@Dennis, leuk symmetrisch, jammer dan wel van de boot linksonder die het wat rommelig maakt.
@ mcsluis, Mooie omgeving. Het bootje vind ik jammer, het blokkeert het uitzicht richting de bergen en staat zo meer als apart onderwerp. Ik had hem ook liever aan de rechterkant gezien met de kont in de hoek, nu wijst die als het ware je foto uit. De wolken had ik liever wat donkerder gezien, volgens mij heb je best wel een aardige lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkkl91
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 14:21
Beste forumleden,

Ik vroeg mij of jullie een algemene- en op landschapsfotografie gerichte pdf kunnen aanraden waarmee ik kan beginnen met fotograferen. Ik heb een Nikon D3100 besteld en verder geen enkele ervaring. Een lekkere dikke pdf met veel achtergrondinformatie zou heel fijn zijn. Ik heb al het een en andere opgezocht op internet, maar ik kan niet echt beoordelen welke goed zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@mcsluis, leuk rustig plaatje. prima compositie zo.
@dennis_sla, prima foto zo. het centrale vind ik juist wel weer passen bij deze foto doordat de zon boven de twee kranen hangt.
@HMJ, #1 en #4 zijn prachtig. Goeie compositie en kleuren (en bij #1 juist het gebrek aan kleur). #2 is ook goed geslaagd, #3 vind ik niet bijzonder.
@tosemime, leuke foto's van NY, maar past dit wel in het Landschappen forum? In elk geval #5 van de Brooklyn Bridge spreekt me 't meest aan.
@Tiwazz, er is al het e.e.a. gezegd over je foto qua belichting. Je ziet idd duidelijk dat de zon hoog staat waardoor het enigszins flets oogt. Verder wel gewoon prima compositie.
@marceltuit, leuke long-exposure en goede compositie. Als puntje van kritiek, wellicht kan de kleurverzadiging (vooral het groen) een tikkie omlaag? Het oogt ietwat onnatuurlijk.
@dennis_sla, Wat mij betreft een geslaagde foto van de watervallen :) Geen kritiek verder.

Nou, heb een tijdje niks gepost hier, maar laatst weer een sloot foto's bewerkt. Commentaar/feedback is welkom.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5452/9280762277_31b6f2d8b0_c.jpg
Eldorado Canyon by Sakete Photography, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3682/9280856975_50c7044350_c.jpg
Gem Lake by Sakete Photography, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Mkkl91 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 11:54:
Beste forumleden,

Ik vroeg mij of jullie een algemene- en op landschapsfotografie gerichte pdf kunnen aanraden waarmee ik kan beginnen met fotograferen. Ik heb een Nikon D3100 besteld en verder geen enkele ervaring. Een lekkere dikke pdf met veel achtergrondinformatie zou heel fijn zijn. Ik heb al het een en andere opgezocht op internet, maar ik kan niet echt beoordelen welke goed zouden zijn.
Ik ken geen pdf's, maar ik kan je wel twee goede boeken aanbevelen:
'The Photographer's Eye' en 'The Photographer's Mind', beide van Michael Freeman.

Daarnaast kan je bijv. het Lonely Planet Landscape Photography boekje kopen, ben ik ook ooit mee begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 19:49

Don Quijote

El Magnifico

@sakate Eerste foto vind ik erg leuk, vooral omdat je in het midden dat "doorkijkje" hebt waarin in je nog steeds detail ziet. Tweede ben ik iets minder kapot van. De horizon precies in het midden werkt in principe, omdat je zo'n mooie spiegeling hebt, maar links onder in beeld zitten net iets teveel elementen die de symmetrie verstoren, waardoor ik word afgeleid.
Verder vind ik je waterwerk wel erg storend in beeld.

@mcsluis Volgens mij is je lucht nog niet helemaal dichtgelopen, waardoor je met Lightroom/Aperture/Photoshop van mij best wat extra contrast in de lucht had mogen brengen. Nu is het me allemaal iets te licht. Compositie vind ik verder prima. Ik zou alleen nog dat blauwe voetgangers bord rechts in beeld proberen weg te halen. Mijn oog blijft er op vallen :).

Gisteren gemaakt tijdens mijn vakantie. Wanneer je beseft hoe groot de bomen zijn aan de top, kan je je ongeveer voorstellen wat de schaal van dit alles is :).

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2819/9295674175_4f5c53f3f9_c.jpg
Wells Gray by Ravnoss, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@Ravnoss, erg mooie foto. Chapeau! Waar heb je die genomen? Zou ook tof zijn als je een variant met long-exposure had gedaan (maar wellicht had je niet de juiste tools bij je), maar zo is tie ook tof.

Wat betreft mijn watermerk, doe 'm bewust zo groot zodat niet zomaar m'n foto's gekopieërd worden :) Mijn eerste foto is overigens een HDR, samengesteld uit drie verschillende exposures, omdat het licht nogal slecht was en ik toch alles goed op de foto wilde krijgen. Heb bij de bewerking wel geprobeerd het zo natuurlijk mogelijk te laten ogen wat m.i. aardig gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb geen problemen met je watermerk. Ik vind het juist goed idd dat mensen hun werk willen beschermen. Ik speel zelf vaak met de opacity van het watermerk. Immers, hoe transperanter het is, hoe moeilijker weg te krijgen. Volledig wit kan eruit "gefilterd" worden. Een tip voor Sakete: om je werk nog beter te beschermen kun je ook een "onzichtbaar" watermerk erin zetten. Op youtube vind je tutorials erover. Ik gebruik het zelf ook :)

@Ravnoss, schitterende foto en is qua sluitertijd wat mij betreft perfect! Hij ziet er wel echt enorm scherp uit, of licht dat aan mij? Flinke bak scherpte toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@Ravnoss: ook ik vind de scherpte storend. En dat is jammer want het is een mooie foto qua compositie en locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Mooie foto Ravnoss! Ik vind hem juist mooi zo, een langere sluitertijd zou de kracht verminderen die de waterval uitstraalt denk ik. Misschien dat er meer uit te halen valt met de nabewerking, maar de foto zelf is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zoals de anderen al zeggen, erg mooie foto Ravnoss :) Ik denk dat flickr de boel verscherpt, het origineel ziet er op m'n (brakke) werk laptop oke uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nordlys schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:36:
Zoals de anderen al zeggen, erg mooie foto Ravnoss :) Ik denk dat flickr de boel verscherpt, het origineel ziet er op m'n (brakke) werk laptop oke uit.
Je hebt geheel gelijk geloof ik. Beter nog, het origineel waar je naar linkt mag een beetje verscherping best hebben :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Nomad schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 11:00:
[...]

Je hebt geheel gelijk geloof ik. Beter nog, het origineel waar je naar linkt mag een beetje verscherping best hebben :)
Helemaal mee eens. Het origineel mag best wat verscherping hebben.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ravnoss;
Erg mooie foto, mag ik vragen waar deze is gemaakt?
Vind het erg fijn dat je niet -zoals je vaak ziet- een lange sluitertijd hebt gebruikt. Op deze manier komt de kracht veel beter naar voren.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3685/9296385058_21343c43ed.jpg

(Oude versie http://farm4.staticflickr.com/3685/9296385058_9fccee2239.jpg)

Limburg Landscape by Marcel Sinteur

Shot na een dagje Limburg :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
Was het de bedoeling om het eruit te laten zien alsof het stormde? Daar doet het donkere in ieder geval wel aan denken ;)

En ik zie letterlijk tientallen vlekjes, misschien eens je sensor schoonmaken?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 14:13:
Was het de bedoeling om het eruit te laten zien alsof het stormde? Daar doet het donkere in ieder geval wel aan denken ;)

En ik zie letterlijk tientallen vlekjes, misschien eens je sensor schoonmaken?
Ja eigenlijk wel.

Klopt inderdaad, alleen in deze vond ik het niet storend. Ik vond het eigenlijk meer een 'authentiek' gevoel geven.
Overigens staat nu de versie er zonder de vlekjes (ter vergelijking)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Marcel: ik snap 'm niet, waarom minimaal 2 stops onderbelicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Bedankt voor de reacties. Ik zal thuis (op mijn grote scherm ;) ) nog eens kritisch naar de scherpte kijken. Op mijn laptop ben ik meestal wat terughoudend om te veel te verscherpen omdat ik slecht de nuances kan zien op dit scherm.

@sakete / marcel317 De foto is genomen in een van de wat minder bekende natuurparken in Canada; Wells Gray. Zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:07
@HMJ: Stuk voor stuk lekkere foto's. #4 springt er voor mij uit qua compositie en kleur.
@Dennis_sla: Mooie zonsondergang, iets minder mooi landschap (persoonlijke mening, doet mij teveel industrieel aan).
@Sakete: Cool! #2 spreekt mij het meest aan. Mooi rustig water. Had wellicht het stuk hout liever iets meer aanwezig op de foto gehad.
@Ravnos: Gaaf!! Mooie kleuren en zo'n waterval doet het natuurlijk altijd goed
@Marcel137: Mooie lucht, maar onderwerp doet mij niet heel veel, sorry :)

Net even naar Vlietland geweest:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5321/9311488394_4785ca279e_z.jpg
Dutch Jetty by Tom Roeleveld, on Flickr

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@tommyz: vette plaat met toffe kleurtjes. Ik vind alleen dat de steiger iets te veel naar rechts doorlopen. Denk dat ik de plaat qua compo prettiger had gevonden als er rechts iets meer ruimte van de steiger was geweest.

@marcel317: Sorry, deze foto vind ik toch echt te donker; vooral het onderste stuk. Dat zwart met die witte stippels (bloemen?) ziet er nogal gek uit.

@ravnoss: hele mooie plaat; precies goed. Ziet er uit als een prachtige plek :)

@sakete: Tnx voor je opmerking; ik zal eens kijken of ik de plaat nog een keer door de kleurspoeling ga halen :) Overigens hoeft een foto er wat mij betreft absoluut niet natuurlijk uit te zien :P

Jou foto's zijn 2 erg mooie landschappen; vooral de eerste vind ik qua compo erg nice doordat je zo doorkijkt. De tweede vind ik links wat rommelig; en ook het licht op vooral de rotsen wat aan de harde kant.

@mcsluis: Mooie plaat qua compo; die knalwitte lucht stoort mij wel. Grijsverloopfilter had hier prima werk kunnen doen :)

@Dennissla: Mooie kleurtjes, en leuk hoe de zon precies boven/tussen die 2 kranen hangt.

@HMJ: Mooie serie, vooral de eerste vind ik nice. De tweede is qua compo ook wel nice; alleen vind ik daar de groen/paarse kleuren in de lucht en het water wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Sakete: Mooi doorkijkje bij de eerste! Erg fraai landschap. De tweede doet me niet zoveel. Leuke
weerspielgeling, maar wat harde kleuren en niet al te spannend.

@ Ravnoss: Erg fraai! Lekkere compositie en contrast.

@ Marcel317: Iets te donker, inderdaad. Dat leidt al erg af.

@ tommyz: Mooie tinten. Erg fijn om naar te kijken.

Nog een keer Yellowstone. had hem ook in de testcase er bij kunnen plaatsen, maar hier past ie prima, volgens mij:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5322/9327537994_2c01dc36d6_z.jpg
Yellowstone Canyon by wsrdam, on Flickr

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2013 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
Alweer even geleden dat ik hier was..

Sakate: de 2e is erg fraai, thumbs up voor de compositie en de mooie weerspiegeling!

Ravnoss: Indrukwekkende waterval! Hij ziet er alleen een beetje kunstmatig uit door die scherpte, en het origineel lijkt weer wat aan de softe kant?

Marcel: Deze foto doet me eigenlijk heel weinig, en vind hem erg saai.. sorry

Tommyz: Dit is een lekkere plaat zeg, schitterende kleuren, maar kwa compositie had er denk ik iets meer in kunnen zitten.

Wsrdam: Gewoon een prachtig shot, heb er niets op aan te merken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:11
@Ravnoss: Ja, dat is een mooi park! Ben er twee keer geweest, want 's ochtends was er erg veel tegenlicht.
Met een wat langere sluitertijd, blijft het ook indrukwekkend:
Afbeeldingslocatie: http://www.rentier-online.com/GOT/Helmcken-Falls2.jpg

@Tommyz: Erg mooie plaat. Leuk dat je een keer een andere compositie hebt genomen dan recht over de steiger heen. Erg mooie kleuren ook, standaard uit de cam, of nabewerkt?

@Wisdam: Dubbel gevoel. De rechterkant van de fotro en de lucht zijn top, links zijn veel storende elementen aanwezig, zoals die dode boom. Maakt het een onrustige zoekplaat...

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

MasterMaceMichu schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 21:52:
@Ravnoss: Ja, dat is een mooi park! Ben er twee keer geweest, want 's ochtends was er erg veel tegenlicht.
Met een wat langere sluitertijd, blijft het ook indrukwekkend:
[afbeelding]

@Tommyz: Erg mooie plaat. Leuk dat je een keer een andere compositie hebt genomen dan recht over de steiger heen. Erg mooie kleuren ook, standaard uit de cam, of nabewerkt?

@Wisdam: Dubbel gevoel. De rechterkant van de fotro en de lucht zijn top, links zijn veel storende elementen aanwezig, zoals die dode boom. Maakt het een onrustige zoekplaat...
Grappig om te zien hoe we beide op dezelfde plek van hetzelfde een foto hebben gemaakt, en toch twee erg verschillende platen hebben gemaakt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Laatst online: 11-08 19:34
@tommyz jij hebt altijd van die gave waterfoto's zo sereen :)

@wsrdam mooi natuurgeweld, leuk hoe de rivier uit beeld stroomt, heb je de foto nog in lightroom aangepast om ook de wolken e.d. er zo uit te krijgen?

Ik heb gisteren voor het eerst een HDR foto gemaakt op de hei:

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2876/9365592999_e839f13f3a_c.jpg
Boom op de hei HDR by smtimmerman, on Flickr

Ik heb geen automatische bracketing, daardoor vind ik hem niet zo scherp, en er zit was ruis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@wrsdam: Prachtig landschap met toffe kleuren en mooie diagonaal van de rivier. Ben het eens met MMM wat betreft de boom links :)

@MasterMaceMichu: Erg gave plaat, met een huge contrastverschil. Mooi. Jammer dat de lucht zo saai is :P

@zanniebal: Mooie plaat met mooie compo, en ook mooie kleuren. Alleen het geel/oranje van het gras vind ik wat minder. Dit springt vooral links teveel in het oog. Waarschijnlijk ook doordat het zo'n groot vlak is...

Van mij ook weer een landschapje:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5447/9350471533_cb96496dc0_c.jpg
Stairs @ Petit suisse by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@zannibal; volgens mij is dit niet echt de toepassing voor HDR/tonemapping. Het oranje ziet er idd wat extreem uit, evenals de onnatuurlijke blauwtinten in de lucht. Verder oogt ie ietwat te zacht. Ik merk zelf ook vaker dat bij het tonemappen/exposure fusion dat de foto's minder contrastrijk zijn, maar extra contrast toevoegen helpt overall gezien dan niet zo.

@Marcel heb ik deze foto (wellicht in een andere setting) niet al eens gezien van je? Volgens mij heb je op het groene kanaal de HUE-slider iets teveel naar rechts geschoven ;)

Other than that, een mooie, rustige foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tnx voor je reactie. Kan heel goed dat je al eens eerder een foto van mij met een trapje voorbij hebt zien komen; ik gok 1 van deze 2:

Trapje 1 of Trapje 2

Ik ben in de afgelopen 1,5 jaar nu 2x in Luxemburg geweest; en ben er wel achter dat het een echt 'trapjesland' is :P Je kan er niet echt omheen; die dingen kom je zo'n beetje overal tegen. :D

Ik vind het overigens totaal niet erg; ik vind het altijd wel een leuk onderwerp in de foto's.

wat betreft het groen: dat heb ik inderdaad lekker fel geprobeerd te maken. Vind ik vaak wel mooi. Bij deze foto heb ik het overigens consistent proberen te houden met het groen in mijn andere foto's (zie eerder dit topic) met de watervalletjes.

Maar ja, kan me ook heel goed voorstellen dat je het 'too much' vindt; niet iedereen houdt van radioactieve kleurtjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Zanniebal: Ik had al een pola filter gebruikt, daarnaast nog wat extra verzadiging en contrast in lightroom toegepast op de lucht via een graduated filter.

Jouw foto heeft een mooie compositie, maar ik denk dat HDR je foto inderdaad niet echt helpt. Er zitten rare plekken in de lucht, ik denk dat je met de foto die op de 'normale' exposure genomen wat meer kunt doen. Wat extra contrast, wat verzadiging in de lucht.

@ Marceltuit: lekker rustige plaat idd. Mooi contrast tussen het bruin en groen. Ik vind het groen ook wel prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 22:20
@marceltuit, iets te verzadigd naar mijn smaak, verder wel een fijne compositie.
@zanniebal, ook hier is te ver doorgeschoten met de verzadiging voor mij.
@MMM: Lekker, goed te zien hoe groot het ding wel niet is.

Twee weken terug in Polen:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3812/9386070688_56d046c031_c.jpg
Cereal Mountains by Wave / Particle / Pixel, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

De voorgrond kijkt wel lekker; mooi scherp en fijn kleurtje. De achtergrond vind ik wat minder. Het grijs/grauwe pas niet zo goed bij de voorgrond en ook vind ik de verhouding bergen/lucht niet in balans. Iets te weinig berg en te veel lucht imo.
Pagina: 1 ... 11 ... 45 Laatste

Let op:
Ook hier mag je reageren op je voorganger :) Dat houdt het topic waardevol voor iedereen. Denk daarbij aan het verkleinen van je foto's!