Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@Deathchant: Prachtige panorama, maar de lucht is te blauw. Wellicht kun je ook nog wat detail uit het wit halen? Dan zou hij nog sterker worden.
Ik twijfel nu een beetje over mijn panorama maar ik wil hem toch niet achterhouden. Afgelopen woensdagavond gemaakt op terschelling. Zonder statief maar met gebruik van een paaltje.

panorama by night at Terschelling by walletje-w, on Flickr

Jetty # 10 @ Alblasserdam by Marcel Tuit, on Flickr
Gelijk een vraag aan de filtergebruikers: hoe gaan jullie om met dit soort situatie dat de grijsverloopfilter de lucht goed afdekt, maar het water niet en dat het water eigenlijk nog veels te wit is?
Verwijderd
Kun je niet een tweede grad met de donkere kant onder inschuiven en dan je onderwerp inflitsen?
@walletje
Prachtig, ik ben dol op donkere foto's
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2013 20:42 ]
En flitsen, wat is dat
(ik zou niet eens weten hoe dat ding aangaat op mijn 7d
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Ik weet niet hoe de foto er zonder grad uit zou zien. Dus geen idee of je onder of boven (reverse) grads (en welke dichtheid) je toe zou kunnen passen. Ik kan me voorstellen dat je niet te veel grads wilt 'stapelen' want dat gaat de kwaliteit niet beter van worden.
De foto vind ik niet verkeerd. Mooi kleuren. Enige minpuntje vind ik de donkere linkerkant. Daar zou ik toch iets meer doortekening willen zien.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Royz, ik heb inderdaad een reversed grad. Moet zeggen dat ik er helemaal niet aan gedacht heb om die te gebruiken, aangezien ik bang was voor een duidelijke 'lijn' in beeld... Volgende keer toch maar eens proberen...
Stapelen van mijn filters doe ik liever niet; gaat inderdaad wel ten koste van de beeldkwaliteit.
@BlaTieBla: Exposure Blending is inderdaad een optie, maar dat gebruik ik liever als laatste redmiddel. Ik probeer het als het enigszins kan zoveel mogelijk in Ligtroom te houden
Wel met je eens wat betreft de donkere linkerkant. Denk dat als ik de reversed ND grad 'schuin' had gebruikt, dit een stuk minder was geweest.
@MasterMaceMichu: Ik gebruik Hi-tech filters. Is op zich prima spul, mits je niet gaat stapelen. Dan wordt de kleurzweem wel erg.
Ik heb overigens ook sinds een poosje een 1.2 stops verloopfilter. Ik heb het idee dat deze veel donkerder is dan 0.3 + 0.9???
@Nieuwe_nick: Het was nog erg donker, dus ik zag het nut er niet zo van in...
Verwijderd
vs

[ Voor 39% gewijzigd door Hahn op 03-04-2013 10:23 ]
The devil is in the details.
Marcel, als we het bekijken na het maken van de foto
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
@royz: yep, dat heb ik wel al gedaan inderdaad. Had alleen niet het gewenste effect :-)

Port of Peggys Cove by Barrycades, on Flickr
Van mij ook een landschapje. Helaas trok de lucht vlak voor zonsondergang een beetje dicht, maar ja je kan niet alles hebben

Sand, grass and trees @ Loonse en Drunense duinen by Marcel Tuit, on Flickr

_MG_0297 by Sakete Photography, on Flickr

_MG_0297-edited by Sakete Photography, on Flickr
Verwijderd
De laatste foto is een mooie plaat, aardige kleuren, maar een beetje chemisch groen gras. Heb je een beetje met de kleuren lopen spelen, of scheen er kunstlicht op het gras?
@Sakete, de tweede is een wat imposantere foto, maar de lucht is wel een beetje té donker naar mijn idee. En als de foto om de dreigende lucht gaat, zou ik misschien ietsjes anders croppen om daar wat meer van te laten zien. Is dit trouwens ergens bij Bryce canyon national park in de buurt? Ziet er vagelijk bekend uit, maar niet helemaal.
De lokatie is overigens Colorado National Monument. Prachtige omgeving
Van mijn kant een zonsopkomst bij Bandipur, Nepal:

@woutoud: mooie lucht en goede verhouding t.o.v. de grond. de horizon is goed recht. de kleuren zijn lekker
hier nog een plaatje van mij:

sakete-7090.jpg by Sakete Photography, on Flickr
1/160, f/8, ISO100, 10mm
@dipsausje, mooie foto. Ik zou alleen kijken wat voor effect het geeft als je de whites ietsje omhoog zou gooien en de shadows een klein beetje omlaag.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Van mij eentje van Zion vorig jaar tijdens mijn USA trip.

Virgin river #3 @ Zion NP by Marcel Tuit, on Flickr
[ Voor 38% gewijzigd door Polariteit op 04-05-2013 10:58 ]
De omgeving daar is al wat roodachtig, afhankelijk van het soort licht wordt het meer-minder.
Heb de verzadiging wel iets omhooggeschroeft, maar zeker niet veel. Vind het zelf persoonlijk erg mooi. Een foto hoeft in mijn ogen er niet natuurlijk uit te zien
( ik vind het overigens bij deze foto zeker nog wel meevallen vergeleken met enkele andere foto's uit die omgeving die ik het afgelopen jaar hier geplaatst heb
[ Voor 21% gewijzigd door Polariteit op 04-05-2013 11:19 ]
Reis naar Nepal was met een groep en zeer geslaagd, er zit een waarheid in het bord op Kathmandu airport "Nepal, once is not enough".
Woutoud: gaaf! Lijkt wel alsof de horizon een naderende zand storm is.
Sakete: mooi rustig beeld. Ik heb wel het idee dat er een tikje jpg-compressie in zit kan dat kloppen?
Deatchant: dan ga je terug richting origineel, een klein stukje kan misschien wel maar zoals die uit de camera kwam kon je de bergen op de achtergrond amper zien.

_MG_0085-Edit-2.jpg by Sakete Photography, on Flickr
[ Voor 4% gewijzigd door Sakete op 08-05-2013 13:05 . Reden: bijgewerkte versie van foto ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Wat de kleur van het water betreft, het was erg aqua blauw. Bijna onnatuurlijk
Edit: en wellicht zou deze foto beter tot z'n recht komen in zwart-wit. Zal ik nog proberen later.
[ Voor 8% gewijzigd door Sakete op 08-05-2013 13:34 ]
@marceltuit zeker gewerkt met een schuin ND filter?
@dipsausje prachtige omgeving zeg. Ik had ietsje meer voorgrond willen zien en iets minder lucht. Erg mooie lagen achterin de bergen ook!
@Woutoud moioe diepte in deze foto! De wolken helpen erg om je de diepte in te trekken en daar in het midden zit een mooie lichtspot die breekt
@Sakete mooi water, ik hou zelf ook erg van spiegels. Misschien is het bij deze foto wel mooier om er een panorama grootte van te maken, aangezien de voorgrond en lucht verder niet spannend zijn.
@marceltuit lekkere waterval. goed standpunt uitgekozen in het water
@Sakete ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens zag dat het water was (misschien omdat ik kleurenblind ben?) tot ik de comment van UC las
Mijn bijdrage (max 1 toch?) is vaker gefotografeerd, ook hier op GoT door Deathchant: Hotshots Q4 2012

Neist Point, Glendale, Isle of Skye by Roy Zz
Verwijderd
Het enige wat ik niet snap is het verschil in kleuren. Dat geldt namelijk ook voor de lucht.
[ Voor 19% gewijzigd door Royz op 17-05-2013 21:20 ]
@royz: Tnx. Heb inderdaad de filter schuin gehouden. Valt zeker een beetje op
Jou plaat vind ik erg geslaagd. Voorgrond vind ik juist wel wat toevoegen; het geeft wat extra diepte. De kleurbewerking vind ik wel iets minder; ik zie de lucht ook groene tinten en dat oogt wat raar (vooral rechts. Links is het vooral blauw maar dat stoort mij wat minder).
Ik ben benieuwd naar de rest van je!!
@deathchant ik hou je testcases in de gaten
Hier nog een landscape-achtige foto die ik opnieuw door de mangel heb gehaald:

Going to the beach by Sakete Photography, on Flickr
@Saketa: Je dieptewerking is wel nice, zeker met die licht/schaduw strepen op het zand. Ik vind echter wel dat je te frontaal tegen het hek aankijkt; en ook de lucht is wat 'saai grijs'

[ Voor 25% gewijzigd door ChrisLNFF op 30-05-2013 10:24 ]
Voorgrond is wel nice qua compo en kleur. Vind wel de rotsen in zee wat soft ogen qua scherpte.
[ Voor 13% gewijzigd door Polariteit op 30-05-2013 19:38 ]
Let op:
Ook hier mag je reageren op je voorgangerDat houdt het topic waardevol voor iedereen.
Ok, ik vond het zelf wel passen bij het spooky sfeertje, maar wellicht heb je gelijk.
@ Sakete: misschien een stapje naar links, het hek is vrij dominant. De schaduw is idd fraai. Jammer dat er niet wat meer zon aanwezig was.
[ Voor 3% gewijzigd door douPel op 31-05-2013 00:45 ]
Spooky sfeertje? Oke, de boom is apart maar dat zet nog niet de sfeer voor mij, de lucht is uitgebeten en verder qua kleur vrij flets. Met wat meer creativiteit en nabewerking zou je er wel een sfeervol plaatje van kunnen makenChrisLNFF schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 22:11:
[...]
Ok, ik vond het zelf wel passen bij het spooky sfeertje, maar wellicht heb je gelijk.
@ Sakete: misschien een stapje naar links, het hek is vrij dominant. De schaduw is idd fraai. Jammer dat er niet wat meer zon aanwezig was.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
@ChrisLNFF: Mooi! de vervorming zou ik inderdaad corrigeren. Verder lijkt het alsof de foto soft is gemaakt, Dit vind ik zelf bijna nooit echt mooi. Voegt hier in ieder geval weinig toe wat mij betreft.
@Sakete: Eens met Marcel, verder vind ik het een leuke plaat.
@marceltuit: Het enige wat mij opvalt is dat het lijkt alsof er links bovenin de kleur ontbreekt in de lucht. En daar aan de rand zit een sensorvlekje
@Royz: Prachtig! De kleur blauw (of hoe deze kleur ook maar heet
Niet de meest originele foto met een steiger, maar had het zelf nog nooit gedaan

13mm - f/9 - 61 sec. - ISO100
misschien dat mensen de kleur versie mooier vinden? Weet het zelf niet zo goed.
Verwijderd
QFT!Sakete schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:23:
@HMJ, ik vind persoonlijk de zwart-wit variant mooier. die geeft een heel ander gevoel dan de kleur variant.

[ Voor 36% gewijzigd door ChrisLNFF op 31-05-2013 23:53 ]
Tnx voor je reactie. Hoe bedoel je precies kleurloos in de linker bovenhoek? Als ik op mijn scherm kijk zie ik gewoon blauw, en dan langzaamaan verlopen naar roze...Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:32:
@ChrisLNFF: Sluit me aan bij de rest.
@ChrisLNFF: Mooi! de vervorming zou ik inderdaad corrigeren. Verder lijkt het alsof de foto soft is gemaakt, Dit vind ik zelf bijna nooit echt mooi. Voegt hier in ieder geval weinig toe wat mij betreft.
@Sakete: Eens met Marcel, verder vind ik het een leuke plaat.
@marceltuit: Het enige wat mij opvalt is dat het lijkt alsof er links bovenin de kleur ontbreekt in de lucht. En daar aan de rand zit een sensorvlekjeVerder echt top foto!
@Royz: Prachtig! De kleur blauw (of hoe deze kleur ook maar heet) in de lucht links oogt misschien wat te onnatuurlijk
Niet de meest originele foto met een steiger, maar had het zelf nog nooit gedaan
[afbeelding]
13mm - f/9 - 61 sec. - ISO100
misschien dat mensen de kleur versie mooier vinden? Weet het zelf niet zo goed.
Knap dat je die sensor-vlek gezien hebt... zal eens uitzoeken of het er echt een is of dat de filters ranzig zijn, die kans is ook aanwezig
Jou plaat vind ik qua compo best nice.Mooi strak water ook. Kleurenversie spreekt mij meer aan
@chrislnff: ook deze vind ik de lucht/horizon te licht/flets...
Verder wel mooie landschappen heb je gemaakt. Waar is dit als ik vragen mag?
[ Voor 4% gewijzigd door Polariteit op 01-06-2013 11:48 ]
Nee ligt niet aan jou; ik zat naar de verkeerde foto te kijken (was vergeten welke ik hier als laatste gepost had )Verwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 12:23:
[afbeelding]
Dat gebied lijkt grijs
maar kan aan mij liggen.
Maar inderdaad je hebt gelijk; ik denk dat ik dat moet wijten aan het iets te fanatiek gebruik van pola-filter op de mijn UWA lens; en dan in de nabewerking nog wat donkerder maken van de lucht...
[ Voor 5% gewijzigd door Polariteit op 01-06-2013 12:35 ]
Queenstown, Nieuw Zeeland. Zou de lucht nog wat kunnen invullen, vind het zelf alleen dan al snel wat onnatuurlijk overkomen.marceltuit schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 11:47:
[...]
Tnx voor je reactie. Hoe bedoel je precies kleurloos in de linker bovenhoek? Als ik op mijn scherm kijk zie ik gewoon blauw, en dan langzaamaan verlopen naar roze...
Knap dat je die sensor-vlek gezien hebt... zal eens uitzoeken of het er echt een is of dat de filters ranzig zijn, die kans is ook aanwezig
Jou plaat vind ik qua compo best nice.Mooi strak water ook. Kleurenversie spreekt mij meer aan
@chrislnff: ook deze vind ik de lucht/horizon te licht/flets...
Verder wel mooie landschappen heb je gemaakt. Waar is dit als ik vragen mag?
@Chris, ja ook prachtig. Ik vind alleen de lucht een beetje viezig, maar dat is je vergeven. Ik weet hoe het weer kan zijn en zie dit ook vaak in mijn eigen foto's terug. Moeilijk te corrigeren zodat het er natuurlijk en mooi uitziet.
Van mij een aantal van Kootwijkerzand, waar ik een workshop landschaps fotografie heb gevolgd.
Het weer was niet ideaal, maar de foto's zijn aardig gelukt vind ik zelf

Kootwijkerzand by Nick Hidding, on Flickr

https://www.flickr.com/photos/tosemime/
Verder ben ik nog niet zo goed in het geven van technisch commentaar aangezien ik nog niet zo lang bezig ben met fotografie

Jökulsárlón by Dennis Sla, on Flickr
D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |
Dat komt nogal bot over? Zoals je ziet geef ik iemand gewoon een compliment over zijn foto.Hahn schreef op maandag 03 juni 2013 @ 18:43:
Commentaar hoeft gelukkig niet positief te zijn, zolang het maar constructief is. Probeer het eens zou ik zeggen!
D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |
@dennis_sla: Commentaar is commentaar, gewoon je mening geven inderdaad, of het nou negatief is of positief, ieder heeft een mening als hij een plaatje ziet, schrijf op wat in je opkomt als je de foto ziet en klaar
Over die van jou, vind hem wel gaaf, maar horizon is scheef? ff rechttrekken dus
[ Voor 50% gewijzigd door hypz op 03-06-2013 19:16 ]
Als je dat bot vindt, dan ben je niet veel gewendDennis_sla schreef op maandag 03 juni 2013 @ 18:50:
[...]
Dat komt nogal bot over? Zoals je ziet geef ik iemand gewoon een compliment over zijn foto.
Oh en vaak juist het commentaar van een "beginneling" kan enorm goed werken aangezien zij vaak op dingen letten die wij door alle technische details over het hoofd kunnen zien
Over jouw foto: goeie foto, alleen de 1/3-2/3 verdeling vind ik ietsje minder goed uitpakken omdat je zo weinig van de ijsbergen ziet hier. Probeer ook die ijsbergen ietsje meer te belichten zodat ze nog beter uitkomen.
Godzijdank is het commentaar kritisch. Niemand die zit te wachten op 'O My God, wat een leeeeuuuukeee foootoooo!!' commentaar. Daar zijn je tantes en facebook voorDeathchant schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:17:
@dennis, het commentaar hier is vaak direct, maar wel opbouwend. Ik weet niet hoe lang je al op tweakers komt, maar in dit stukje wordt commentaar op deze manier gegeven. Kritisch vaak, maar opbouwend. Niks persoonlijks

Maar kritisch heeft een negatieve bijsmaak voor veel mensen. Kritisch is niet gelijk aan negatief, zeker niet als het opbouwende kritiek is. Negatief of positief: probeer er je voordeel mee te doen en ben je het er niet mee eens, dan leg je het gewoon naast je neer
edit: Overigens is je eigen interpretatie een belangrijk aspect van het commentaar van anderen. Ik lees Hahns opmerking als een neutrale opmerking die verduidelijking geeft over commentaar en die je simpelweg aanmoedigd commentaar te geven (lees: na te denken over andermans foto's). Jíj leest het negatief
@ Tosemime, je kunt weinig doen aan de weersomstandigheden, maar iets meer contrast in de lucht maakt het misschien wat minder egaal grijs. Verder ben ik het met Sakete eens.
@ Dennissla, een landschap dat we hier niet vaak tegen komen, leuk
[ Voor 16% gewijzigd door douPel op 03-06-2013 20:58 ]
Verder sluit ik me aan bij wat de rest hier zegt, de horizon had wellicht een tikkie hoger gekund (maar misschien wilde je per se de zon erop hebben en de horizon lijkt een tikkie scheef te staan
Overigens, als je echt een beginnende fotograaf bent ben je goed bezig als ik zie wat er van je voorbij komt. Keep up the good work!
En wat het commentaar betreft, ja, het is wat mij betreft idd beter dat iemand me verteld hoe m'n foto beter had gekund (ook al is het slechts hun mening). Daar leer ik zelf van en soms brengen anderen me zelfs op ideeën. Soms ook niet en denk ik 'wat loop jij nou voor onzin uit te kramen'
[ Voor 26% gewijzigd door Sakete op 04-06-2013 09:17 ]
Flickr much?Sakete schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:00:
En wat het commentaar betreft, ja, het is wat mij betreft idd beter dat iemand me verteld hoe m'n foto beter had gekund (ook al is het slechts hun mening). Daar leer ik zelf van en soms brengen anderen me zelfs op ideeën. Soms ook niet en denk ik 'wat loop jij nou voor onzin uit te kramen'Maar het is beter dan bijv. 500px.com waar iedereen zegt 'OMG, What a gorgeous picture. Please check out my pictures too and vote for me' of iets dergelijks
Jaja, ik zit op beide (zie mijn signature). Flickr bevalt me sowieso een stuk beter. 500px.com is meer een soort van Facebook achtig iets waar iedereen elkaar liked, dus een popi jopi wedstrijd
Ook hier mag je reageren op je voorganger