You are not a beautiful and unique snowflake.
Komende zaterdag een proefrit gepland, ben erg benieuwd
Ik heb idd een witte maar weet eigenlijk niet meer waar ik precies heb getanktZartos schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 15:40:
[...]
Heb je toevallig een witte?
Er reed namelijk afgelopen zondag vlak voor me bij het eerste tankstation op de Péage een witte CT200h weg. Kon ik hem voor het eerst in het wild aanwijzen aan mijn vrouw. Ze vond hem mooi (op de kleur na).
En over de kleur, over smaak valt niet te twisten
[ Voor 5% gewijzigd door thewizard2006 op 08-06-2011 08:08 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Nee, was ook maar een bijdehante opmerking. Ik hou zelf ook niet zo van wit, maar is nog altijd beter dan zo'n felle blauwe kleur, of geel... Ik heb hem in ieder geval in Dark Opal besteld. Wel metallic, want de gloed die er dan overheen komt te liggen is echt apart. Volgens de dealer ook echt een populaire kleur, maar ik heb die in het wild nog niet gezien.thewizard2006 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 08:06:
[...]
Ik heb idd een witte maar weet eigenlijk niet meer waar ik precies heb getanktZou best kunnen dat ik het was. hahah zou wel heel toevallig zijn.
En over de kleur, over smaak valt niet te twistenZelf vind ik hem in het wit het mooiste dus ja..
Het leek mij ook toevallig dat net jij het was, maar als je echt in een witte rijdt zou het natuurlijk prima kunnen. LED-verlichting, geen navigatie, drie of vier personen in de auto, nummerbord dat begint met een P?
De CVT is echt even wennen. Rustig gas geven is echt de clou. Voor het betere racewerk moet je toch een echt een andere auto kiezen.
Verbruikt ligt bij mij ook tussen de 1:15 en 1:17 afhankelijk waar en hoe je rijdt.
Kofferbak is inderdaad wat aan de kleine klant. Ik heb een kinderwagen die er net in past als ik er één wiel vanaf haal. (maxi cosi mura 4) De bakken eronder geven nog wat extra ruimte voor spullen. Kwam er net achter dat er ook nog bakken links en rechts van de midden bak zitten.
Met kinderzitjes is het wel even opletten. Ik ben vrij lang (1:95) en mijn bestelde kinderzitje zat te dicht op mijn stoel. Ik moest em dus achter de passagiersstoel zetten.
De stoelen zitten lekker. Het is de eerste auto waarbij ik geen extra rugkussentje nodig had. Je ligt ook iets meer in de stoelen.
Iemand eerder meldde al de armsteun die net even te ver naar achteren zit. Ook daar heb ik last van.
Ben al met al zeer tevreden over de auto ondanks dat je opnieuw moet leren gasgeven.
Geen tijd om te wassen maar dat moet de pret niet derven

issie vies danthewizard2006 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:10:
Een paar foto's
Geen tijd om te wassen maar dat moet de pret niet derven
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
15" MBP i7 (mid 2010) HR
Nadeel van wit is dat je alle vliegjes op de voorkant goed ziet zitten. Die is niet echt vlieg proof hehehe
Het is trouwens de business line pro. Van de buitenkant betekend dat dus andere velgen en geblindeerde ramen aan de achterkant. Verder nog LED lampen genomen maar dat zie je denk ik niet zo.
Wel één puntje (wat me nu pas opvalt); Wat een zielig achterruit-wissertje zit er eigenlijk op
Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen. Zeker aangezien mijn huidige auto (Alfa 147 Q2, een diesel die bij mij gemiddeld 1 op 12 loopt...) een gooi en smijt kar is en ik eigenlijk ook altijd zo rij. Ik heb uiteraard wel proefgereden, dat beviel uitstekend, met name door de aanwezige luxe. Maar hoe het op termijn gaat bevallen...
Wat je bedoeld met gooi en smijt kar is mij niet helemaal duidelijk. ALs je bedoeld dat je snel wil inhalen etc dan kan dat ook prima met de lexus.
[ Voor 23% gewijzigd door thewizard2006 op 01-07-2011 10:18 ]
Doe je dat met de EV-knop? Dan heb je een prima methode gevonden om het verbruik omhoog te jagen!thewizard2006 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 10:17:
[...] Als het kan probeer ik electrisch te rijden [...]
De lading van je accu komt uiteindelijk allemaal uit de benzine. Als je maximaal zuinig wil rijden, moet je ervoor zorgen dat die benzine direct in beweging wordt omgezet zonder oplaad- en ontlaad-verliezen. De lading in je accu is eigenlijk rest-energie die anders weggegooid was. Je moet daar een beetje zuinig op zijn en het motormanagement laten besluiten of het voordelig is even wat electrisch te rijden of toch liever op benzine.
Als jij het systeem gaat overrulen met de EV-knop, trek je de accu behoorlijk leeg (< 45%). Het systeem streeft echter naar een bepaalde lading (55 a 65%) en zal bij een lagere lading de motor laten draaien om weer een buffertje op te bouwen. Uiteindelijk verbruik je op de lange duur dus meer. Okay, je hebt een flink stuk met een 0-verbruik gereden, maar dat moet weer aangevuld worden vanuit de benzinetank en dan heb je twee keer omzetverliezen. Laat je de boel gewoon gaan, dan wordt de accu voornamelijk gevuld door enerzijds rem-energie en anderzijds door de motor bij lage (onrendabele) belasting wat hoger te belasten voor een betere efficiency.
Vuistregel: als je zuinig wil rijden, blijf dan van die EV-knop af. Tenzij je weet wat je doet. Als je bijvoorbeeld een afdaling voor de boeg hebt waarbij je de accu weer vol krijgt, kan het juist wel lonen. Of als je in een situatie aan ziet komen waarbij je verwacht dat de motor even heel kort zal aanslaan, kun je dat wel even voorkomen met de EV-knop. Voor de rest is die knop vooral leuk voor demonstratie-doeleinden of korte verplaatsingen bij koude motor.
[J|O|R] <- .signature.gz
Ik ook sinds vorige week, alleen dan de Business Line versie. Dark Granite, met navigatie en fietsendrager (voor wielrennensopsop schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:31:
Sinds vorige week ben ik ook in blijde verwachting van een Lexus CT200h Business Line Pro, Sienna Brown, Panther Black bekleding en navigatie.
Helaas niet de Pro-versie aangezien die per maand 25 euro duurder was in de lease, vond ik een beetje belachelijk voor de 17" inch velgen en privacy glass. Blijkbaar berekent de lease-maatschappij een enorme opslag voor grotere velgen omdat het verbruik hoger is en het "verwachte rijgedrag" ook minder zuinig is...
Maar hoe zit dat dan bijvoorbeeld als je 'sochtends vroeg weg rijd op de accu? De EV werkt tot maximaal 50 km/h en ik zit binnen 2 minuten al buiten de 50 km-zone. Dan lijkt het me prima om wat te besparen toch?TwOkkie schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 10:54:
[...]
Doe je dat met de EV-knop? Dan heb je een prima methode gevonden om het verbruik omhoog te jagen!
... heel verhaal...
Die Alfa van mij heeft heel veel koppel en vermogen en een limited slip differential op de vooras. Daar kun je behoorlijk 'sportief' mee rijden, met name de bocht uit gaat belachelijk goed. Fabrieksopgave voor verbruik is geloof ik 1:16 ik rij over 4 jaar gemiddeld 1:12, om mijn rijstijl te duiden.thewizard2006 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 10:17:
[..]
Wat je bedoeld met gooi en smijt kar is mij niet helemaal duidelijk. ALs je bedoeld dat je snel wil inhalen etc dan kan dat ook prima met de lexus.
Hoewel ik zeer positief verbaasd ben over de wegligging van de Lexus, is het toch een hele andere insteek voor een auto. Ik vraag me af of ik mijn Alfa op dat gebied niet erg ga missen, maar ik denk dat de luxe wel het een en ander gaat compenseren.
Nu heb ik mijn CT nog niet dus moet ik het voorlopig met de herinnering aan de proefrit doen, maar: Heeft de automaat in de CT geen 'B'-stand voor die afdaling?TwOkkie schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 10:54:
Vuistregel: als je zuinig wil rijden, blijf dan van die EV-knop af. Tenzij je weet wat je doet. Als je bijvoorbeeld een afdaling voor de boeg hebt waarbij je de accu weer vol krijgt, kan het juist wel lonen.
ik kan het me wel herinneren, ik vroeg me tijdens de proefrit af waar die B-stand voor was en heb mijn vriendin het tijdens het rijden op laten zoekenBeF-Bacchus schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 13:27:
[...]
Nu heb ik mijn CT nog niet dus moet ik het voorlopig met de herinnering aan de proefrit doen, maar: Heeft de automaat in de CT geen 'B'-stand voor die afdaling?
Wat bespaar je dan? Je put je accu uit (nou ja, tot 45% dan toch) en die wil de auto zo snel mogelijk weer op niveau krijgen. Dit is een tactiek om enerzijds altijd een buffer achter de hand te hebben voor het geval je er volgas vandoor wil, anderzijds om de levensduur van de accu te verlengen. De absolute onder- en bovengrens van de lading is 40% (dat noemt je dashboard dan "leeg") en 80% ("helemaal vol") maar het grootste deel van de tijd zal de accu ergens tussen de 55 en 65% zweven. Zit je erboven, dan zal het motormanagement de voorkeur geven aan electrisch rijden, daar onder gaat ie gas bijgeven om de accu weer op peil te brengen. Bij normaal gebruik kom je er echter vrijwel nooit onder, behalve na langdurige snelle acceleratie of bij het gebruik van de EV-knop. Beide zijn niet gunstig voor je verbruik, ook niet 's morgens vroeg.Blik1984 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:00:
Maar hoe zit dat dan bijvoorbeeld als je 'sochtends vroeg weg rijd op de accu? De EV werkt tot maximaal 50 km/h en ik zit binnen 2 minuten al buiten de 50 km-zone. Dan lijkt het me prima om wat te besparen toch?
Wat je in jouw geval bereikt door 's morgens die EV-knop te gebruiken is dat je met een koude motor en een "lege" accu de snelweg op gaat. Zelfs de katalysator is dan koud, en die zal die als eerste willen opwarmen.
De eerste 10 tot 60 seconden na een koude start merk je misschien wel ie erg de voorkeur geeft aan electrisch rijden en hoor je dat het motorgeluid iets anders klinkt dan na die tijd. In deze modus is ie bezig de katalysator heet te stoken door het ontstekingstijdstip extreem laat te zetten. Pas na het dode punt gaat de bougie af zodat het mengsel nog zeer heet is, als het de cylinder verlaat. In deze stand levert de motor maar weinig vermogen, zodat er meer van de accu gevraagd wordt. Voordeel is wel dat de katalysator veel eerder op bedrijfstemperatuur is.
Bij jou moet dit nog gebeuren tegen de tijd dat je de snelweg op gaat. Mogelijk slaat ie deze stap zelfs over omdat jij altijd de baas blijft. Geef jij veel gas, dan gaat deze taktiek overboord en zal de motor normaal reageren. En na een paar honderd meter snelweg zal de kat ook wel op temperatuur zijn. Maar of je dan uiteindelijk bespaard hebt? Je hebt in ieder geval een koude motor een beetje op z'n donder gegeven.
[J|O|R] <- .signature.gz
Waar ik het vooral merk is als ik de snelweg op ga. Met mijn alfaatje zat ik in een paar seconden al gauw op de 140. Dat kun met de lexus echt wel vergeten. (tenzij je gaat planken en naar een blerende motor wilt luisteren) Na de 100 kilometer is de fut er echt wel uit met optrekken.
Toch moet ik wel zeggen dat ik erg relaxed rij in de lexus. Voor mijn gevoel is het ook meer een auto om te cruisen. Voordeel daarbij is dat ik ook niet zo hard meer rij. Scheelt ook weer hoge bekeuringen. Normaal op de snelweg naar mijn werk reed ik altijd 160. Nu 130/140.
De luxe in de auto is natuurlijk niet te vergelijken met de alfa. Alles is veel beter afgewerkt. Nog het meest prettige aan de auto vind ik de smart entry. Dat is echt heerlijke luxe.
sopsop schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:09:
[...]
Die Alfa van mij heeft heel veel koppel en vermogen en een limited slip differential op de vooras. Daar kun je behoorlijk 'sportief' mee rijden, met name de bocht uit gaat belachelijk goed. Fabrieksopgave voor verbruik is geloof ik 1:16 ik rij over 4 jaar gemiddeld 1:12, om mijn rijstijl te duiden.
Hoewel ik zeer positief verbaasd ben over de wegligging van de Lexus, is het toch een hele andere insteek voor een auto. Ik vraag me af of ik mijn Alfa op dat gebied niet erg ga missen, maar ik denk dat de luxe wel het een en ander gaat compenseren.
In een Alfa trap je het gas toch ook tot op de bodem om vooruit te willen, dat kan in een CT200h ook.Akemi schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:53:
Waar ik het vooral merk is als ik de snelweg op ga. Met mijn alfaatje zat ik in een paar seconden al gauw op de 140. Dat kun met de lexus echt wel vergeten. (tenzij je gaat planken en naar een blerende motor wilt luisteren) Na de 100 kilometer is de fut er echt wel uit met optrekken.
ik heb een Auris met dezelfde aandrijving maar als je het gaspedaal vloert dan gaat het nog behoorlijk vlot vooruit ook boven de 100. Het gaat allemaal sneller dan de 95 - 100 pk autootjes die ik ervoor had.
Dan loeit het maar een beetje, eenmaal op tempo keert de rust wel weer terug.
Ik doe het niet vaak het is slecht voor het gemiddelde verbruik
[J|O|R] <- .signature.gz
Niet zo irritant (ook de benzine's niet) als de Toyota/Lexus aandrijflijnen met een CVT... Loeikanonnen..TwOkkie schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 20:13:
Zo'n Alfa loeit toch ook als je op vol vermogen optrekt?
Daarnaast gooi je doordat je vrijwel altijd turbo motoren pakt bij Alfa (en veel andere merken) zodra je in toeren klimt, hem een versnelling hoger (muv snelweg), omdat de motoren toch al vroeg oppakken met hun koppel ( < 2000 toeren).. Die keuze heb je domweg niet, en dus is planken janken
Verder prachtige wagen overigens, zit goed, rijdt best scherp. Mooie verschijning, maar niet aan mij besteed, aandrijflijn moet gewoon passen bij mijn manier van rijden, dat doet hij niet. Dus wordt gewoon een zuinige diesel, maar toch met vermogen zat (mijn 90pk/204nm in de fiesta voldoet)
"Mekker, blaat"
Of waren we weer appels met peren aan het vergelijken? Dus een handbak op half vermogen (vanwege laag en dus ongunstig toerental) tegenover een CVT op vol vermogen (vanwege het gaspedaal op de plank).
Okay, de 147 diesel piekt op 4000 toeren met 120 pk, maar meer toeren dan dat haal je daar ook niet mee. En die 120 pk heb je weer alleen aan het eind van je versnelling vlak voordat je moet schakelen. Diesel draait sowieso maar op 2/3 van het toerental van een benzine-auto, wat weer gekompenseerd wordt door een hoger koppel en een langere versnellingsbak. Uiteindelijk is het dus lood om oud ijzer qua vermogen, maar men is blijkbaar nogal dol op die lagere toerentallen. Maar klinkt een diesel op 2000 toeren nou echt zoveel prettiger dan een benzine op 3000 toeren?
[ Voor 48% gewijzigd door TwOkkie op 02-07-2011 04:02 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Is/komt er niet een CT250h of CT300h? Dat zou miscchien beter bij je passen.Akemi schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:53:
[...]
Ik kan gedeeltelijk meegaan in bovenstaand verhaal, maar het ligt imho wel wat genuanceerder. Zelf rijd ik een Auris Hybrid (zelfde aandrijflijn, dus mag hopelijk wel meepraten). Dat 'loeien' is echt enorm te reduceren door te wennen aan de hele aandrijflijn. Tuurlijk, als je het gas vol intrapt gaat ie lawaai staan maken, maar dat is echt zelden nodig. Ik heb er nu bijna 40K km op zitten, en heb pas na de 1e 30K het idee dat ik het hele systeem een beetje aan het snappen ben.... Dat ligt wellicht aan mij, maar voor mijn gevoel rijd ik nu beduidend soepeler, en staat de motor beduidend minder volle bak te loeien. Rijd nu tevens wat zuiniger dan aan het begin (maar dat heeft ook te maken met het feit dat het nu zomer is). Nog niet heeeel zuinig, maar goed, deze wagens blinken niet uit qua verbruik op de snelweg.djidee schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 00:17:
[...]
Niet zo irritant (ook de benzine's niet) als de Toyota/Lexus aandrijflijnen met een CVT... Loeikanonnen..
Daarnaast gooi je doordat je vrijwel altijd turbo motoren pakt bij Alfa (en veel andere merken) zodra je in toeren klimt, hem een versnelling hoger (muv snelweg), omdat de motoren toch al vroeg oppakken met hun koppel ( < 2000 toeren).. Die keuze heb je domweg niet, en dus is planken janken
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Voor een auto op benzine doet ie het anders zeer goed. Of weet jij er eentje die wel uitblinkt op de snelweg?BM schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 10:51:
Nog niet heeeel zuinig, maar goed, deze wagens blinken niet uit qua verbruik op de snelweg.
Raar toch dat een vooruitgang van 1 op 11 naar 1 op 17 als "niet spectaculair" wordt gezien. Ik heb niet eerder in de geschiedenis van de automobiel gezien dat een dergelijke sprong in verbuik werd gerealiseerd. En als je wat rustiger rijdt, is 1 op 22 gewoon haalbaar. Met welke andere auto van dit formaat kom je zelfs maar in de buurt van dat soort cijfers?
Mocht je willen vergelijken met diesel, tel er dan even 35% bij op, das eerlijker want dan reken je het normale verschil tussen diesel en benzine weg, zodat je een beter idee krijgt van de gewonnen efficiency. 1 op 17 wordt dan 1 op 23 en 1 op 22 met benzine komt overeen met 1 op 30 op diesel.
Maar inderdaad, de THSD-aangedreven auto's zijn op de snelweg (in tegenstelling tot de rest van het wagenpark) minder zuinig dan in de stad en in de file, maar nog steeds erg zuinig.
[J|O|R] <- .signature.gz
Het loeien is subjectief. Ik heb er geen last van. Als ik met elke andere auto van 100 naar 140 trek maakt dat gewoon net zoveel geluid. het geluid is wel iets anders. Dus dat zou je als vervelend kunnen beschouwen. Daarnaast is dat loeien van de lexus maar eventjes in het tussensprintje (als je het rustig doet gaat hij ook niet eens loeien) en daarna is hij vrij stil. Terwijl een andere auto die inmiddels de 5k toeren aan blijft tikken gewoon lawaai blijft maken. Heb 160 ermee gereden op de cruise control en dat rijdt heerlijk rustig.
Probleem is imo idd die vergelijk met diesels etc waarbij de verhoudingen compleet scheef liggen of de vergelijkingen met auto's waarvoor je het dubbele lease bedrag kwijt bent etc.
@TwOkkie Ik gebruik idd in de file bijv de EV knop. Heb je toevallig ergens een bron waarin staat dat dit af te raden is? Enig idee wat dan de reden kan zijn dat dit wordt ingebouwd? Sochtends kan ik deze optie trouwens niet aanzetten. Denk omdat de moter koud is of dat de accu leeg is oid. EV currently not available.
Hoe was het ook alweer? There is no such thing as a free lunch?thewizard2006 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 13:53:
@TwOkkie Ik gebruik idd in de file bijv de EV knop. Heb je toevallig ergens een bron waarin staat dat dit af te raden is? Enig idee wat dan de reden kan zijn dat dit wordt ingebouwd? Sochtends kan ik deze optie trouwens niet aanzetten. Denk omdat de moter koud is of dat de accu leeg is oid. EV currently not available.
Het omzetten van energie kost energie. Hoe minder energie dat kost, hoe beter. Echter zal van benzineverbrandingsmotor naar elektra voor elektramotor tbv aandrijving, niet gunstiger zijn dan rechtstreeks de verbrandingsmotor gebruiken voor de aandrijving. Ook niet veel ongunstiger trouwens, vanwege het zeer hoge rendement van de elektramotor, en het gefocusseerde langzame rijden op de elektromotor zal je langzamer optrekken, dat is ten slotte altijd gunstig.
De EV knop is meer een leuke gimmick om de buren te laten zien dat je ook helemaal elektrisch kan rijden, maar bijvoorbeeld in een parkeergarage waar de uitlaatgassen blijven hangen is het natuurlijk ook niet gek.
edit:
hier staan wat tips:
http://en.wikibooks.org/wiki/Toyota_Prius/Driving_tricks
[ Voor 3% gewijzigd door knakworst op 05-07-2011 14:42 ]
Als je EV knop niet gebruikt in de file blijft de motor ook uit, alleen springt hij vlotter bij als je iets te hard optrekt om een gaatje dicht te rijden om daarna meteen weer uit te gaan als je het gas los laat.thewizard2006 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 13:53:
Ik gebruik idd in de file bijv de EV knop. Heb je toevallig ergens een bron waarin staat dat dit af te raden is? Enig idee wat dan de reden kan zijn dat dit wordt ingebouwd? Sochtends kan ik deze optie trouwens niet aanzetten. Denk omdat de moter koud is of dat de accu leeg is oid. EV currently not available.
Dus dat zou je ook volledig elektrisch kunnen doen. Dan draait hij later weer wat langer door.
Ik laat het de Auris meestal zelf uitzoeken en rij op het moment wat meer in de normale stand,
dat voelt net wat fijner dan de eco stand (en de airco doet wat beter zijn best tegen de zon)
Parkeergarages bevatten ook lekker veel voetgangers die je op deze manier de pleuris kan laten schrikken (op dat gladde beton hoor je je banden nl ook vrijwel niet)knakworst schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:39:
De EV knop is meer een leuke gimmick om de buren te laten zien dat je ook helemaal elektrisch kan rijden, maar bijvoorbeeld in een parkeergarage waar de uitlaatgassen blijven hangen is het natuurlijk ook niet gek.
Dat lukt, in eco modus en zorgen dat je niet in het power gedeelte komt. Op de snelweg is dat eigenlijk niet te doen omdat je dan ONTZETTEND langzaam naar de 120 kruipt. Verder netjes aan de snelheid gehouden.
Je rijdt dan wel als een ouwe trut maar het kan dus wel. Iemand die nog zuiniger weet te rijden ?
Ik denk persoonlijk dat 1:21 haalbaar moet zijn. Hoger lijkt me onmogelijk tenzij je echt zo extreem traag optrekt en 80 op de snelweg rijdt.
Wel grappig om te zien dat mijn verbruik bij stadverkeer minder was dan snelweg. Terwijl dit eigenlijk altijd andersom is.
Mijn verbruik is ook altijd lager op de binnenwegen en in de stad. Op de snelweg met 120-130 is het verbruik hoger.
Verder probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van de EV mogelijkheden door op te trekken, daarna even gas los te laten zodat hij in de EV stand komt (onder de 70km/u, maar dus niet met de EV knop ingedrukt) en dan op EV proberen door te rijden. En het is natuurlijk niet zo dat de verbrandingsmotor de enige manier is om de accu op te laten. Ook bij het gas los laten en remmen wordt de accu weer opgeladen, waardoor je wel degelijk heel zuinig kan rijden met de elektromotor.
Ook merk ik er niks van dat de accu altijd halfvol moet blijven. Als ik de accu gebruik gaat de motor pas aan als de accu echt bijna leeg is, en dan heb ik vaak meer dan 2 km gereden. Meestel wordt de accu al eerder opgeladen door het remmen en gas los laten.
Dat heeft ook niemand gezegd. Maar ook de bewegingsenergie, die je hier in electrische lading omzet door te remmen op de electromotor, was ooit energie die in de benzinetank zat. Hoe anders ben je op die snelheid gekomen?bassio schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:18:
En het is natuurlijk niet zo dat de verbrandingsmotor de enige manier is om de accu op te laten.
Dus nog steeds: alle energie in de accu komt uiteindelijk toch uit de benzine. De accu is een energiebuffertje, niks meer en niks minder. Je kan er een leuk stukje met een 0-verbruik me rijden, maar zodra je serieus wat vermogen nodig hebt, kun je dat beter rechtstreeks uit de benzine halen. De accu hou je dan achter de hand voor de constante snelheden als er niet zoveel vermogen nodig is.
Google anders eens op termen als "hypermilen" en "pulse & glide" als je wat meer en beter onderbouwde theorie hiervover wil lezen. Met mijn Prius van het vorige (minder zuinige) model haal ik als ik echt mijn best doe met dat soort technieken over langere afstanden een verbruik tussen de 3.2 en 3.7 l/100 km. Met een warme motor gestart heb ik zelfs al eens de 3.0 gehaald op een afstand van 20 kilometer.
Echt leeg op het display is in werkelijkheid ongeveer 45% vol. Veel dieper krijg jij de accu niet ontladen, tenzij je hem echt bewust gaat saboteren. Maar merk je ook niet dat het zonder EV-knop en zonder lange afdalingen erg lastig is om "leeg" en "vol" op het display te bereiken? Dat komt omdat het motormanagement streeft naar die 55% tot 65% lading.Als ik de accu gebruik gaat de motor pas aan als de accu echt bijna leeg is,
[J|O|R] <- .signature.gz
1:50 is zelfs haalbaar, moet je alleen géén snelweg rijden. Het voordeel van hybride zie je in de stad en op buitenwegen. Op de snelweg vreet de constante luchtweerstand je benzine alsnog op.Akemi schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 17:41:
Ik denk persoonlijk dat 1:21 haalbaar moet zijn. Hoger lijkt me onmogelijk tenzij je echt zo extreem traag optrekt en 80 op de snelweg rijdt.
Ik zou juist bij het optrekken gebruik maken van de elektromotor en bij constante snelheden de brandstofmotor gebruiken, daar is die het meest efficiëntbassio schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:18:
Verder probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van de EV mogelijkheden door op te trekken, daarna even gas los te laten zodat hij in de EV stand komt (onder de 70km/u, maar dus niet met de EV knop ingedrukt) en dan op EV proberen door te rijden.
En dit weer om de levensduur van de accu zo lang mogelijk te maken, met succes: Zelfs de eerste Priussen uit '97 ofzo rijden nog altijd op hun originele accupakket rond. (en 300dkm+ en 10j+ zijn geen uizondering)TwOkkie schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 00:49:
Echt leeg op het display is in werkelijkheid ongeveer 45% vol. ... Dat komt omdat het motormanagement streeft naar die 55% tot 65% lading.
Klopt. Als je echt zuinig wilt rijden, beperk dan je maximum snelheid. Dus niet langzaam optrekken naar 120 (en uiteindelijk gemiddeld maar 105 rijden) maar gewoon stoppen met optrekken bij 105 of zo. Tijdverlies op de korte afstanden is minimaal, maar je bespaart er flink mee. Vuistregel: 90 i.p.v. 120 gemiddeld, kost je 1 minuut per 6 kilometer. Van 120 naar 150 gemiddeld, levert je 1 minuut per 10 kilometer op. Op de langere afstanden kan het dus wel lonend zijn om wat door te rijden, maar je betaalt de prijs aan de pomp.BeF-Bacchus schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 07:56:
Op de snelweg vreet de constante luchtweerstand je benzine alsnog op.
Soms rijd ik met een "strikte rechterbaan policy", d.w.z: 100 à 110 totdat ik een langzamere voorganger tegenkom. Meestal een vrachtwagen die 85 à 88 rijdt. Die ga ik dan niet inhalen. Op korte afstanden maakt dat in tijd amper uit en op die manier hinder ik niemand. Verbruik is dan 4.1 tot 4.4 l/100km.
Soms rijdt ik (op langere afstanden) op de maximumsnelheid. Dus ongeveer 120 tot 127 op de GPS waar je 120 mag, etc. Verbruik bij die rijstijl: 5.2 tot 5.6 l/100km.
Laatst had ik een keer flink haast. Van Amersfoort tot Zwolle waar mogelijk 155 à 165 op de GPS gereden, veel afremmen en weer vol optrekken, uiteindelijk 5 minuten gewonnen. Verbruik over dat stuk: 6.9 l/100km.
Vorig jaar naar Keulen op en neer geweest. Mooi die snelheidsbegrenzer eens uit kunnen testen. Bij 170 op de GPS zakte het toerental in tot 3400 toeren en trok ie gewoon niet meer door. Bij een afdaling zag ik hem zelfs even 40A regenereren bij het bereiken van de 170. Verbruik over het duitse deel snelweg: ongeveer 7.5 l/100km.
NB: het betreft hier een Prius 2 met 1.5L en een top van 170. De CT200 heeft zuinigere 1.8L en een top van 180 op de GPS.
Maar de brandstofmotor is juist niet zo efficiënt onder lage belasting. Voor de electromotor maakt het niet zoveel uit, maar die neemt tijdens het optrekken grote happen uit je accu. Daarom is het juist beter om te accelereren op de benzinemotor. Als je niet te snel optrekt en je accu minder dan 65% geladen is, zie je dat dat optrekken vaak gepaard gaat met het opladen van de accu. Door de motor nog iets zwaarder te belasten, wordt het rendement beter en de accu voller.Ik zou juist bij het optrekken gebruik maken van de elektromotor en bij constante snelheden de brandstofmotor gebruiken, daar is die het meest efficiënt
Edit, want ik vergeet nog iets: De benzinemotor draait op een constante snelheid tijdens (gelijkmatig) optrekken. Die motor heeft geen idee hoe het geleverde vermogen verder precies wordt ingezet. Of ie nou 20 kW levert om te versnellen van 30 naar 80 of om constant 100 mee te rijden, maakt voor z'n efficiëncy niet uit. Er is immers geen direct verband tussen de belasting en het toerental van de benzinemotor en de snelheid die je hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door TwOkkie op 06-07-2011 11:38 . Reden: schiet me wat te binnen... ]
[J|O|R] <- .signature.gz
@bassio. Heb jij ook een lexus? Bij mij gaat dat EV lampje namelijk na 45km uit en niet bij 70km
Die veronderstelling klopt. Bij gas los, simuleert ie "op de motor remmen" door een kleine laadstroom (10 a 15A bij ca. 200V) van de electromotor af te nemen. Ga je echt remmen met je rempedaal, dan wordt deze stroom groter gemaakt tot ongeveer 100A aan toe. Hoe hoger die stroom, hoe zwaarder de electromotor draait, dus effectief ben je gewoon aan het remmen. Pas als je harder remt dan de maximale stroom naar de accu, worden je remschijven gebruikt.thewizard2006 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 08:32:
Ok weer wat geleerd. Ik was in de veronderstelling dat de accu oplaad door bijv remmen.
Bij andere auto's wordt alle bewegingsenergie omgezet in warmte en afgestaan aan de lucht.En aangezien je dat toch doet wordt de energie niet versplit aan niets maar opgeslagen in de accu. Dus ja het komt van de benzine somehow maar anders wordt er helemaal niets mee gedaan. Dat is zoals ik het begrijp.
Als je dus de cyclus van energie uit zou schrijven, krijg je dit:
* benzine => verbranding => beweging => remmen => warmte => lucht
vs
* benzine => verbranding => beweging => remmen => electriciteit => accu => beweging
en alle variaties hierop, zoals:
* benzine => verbranding => electriciteit => accu
* accu => beweging
* (benzine => verbranding) + accu => beweging,
* benzine => beweging + (electriciteit => accu)
Maar de capaciteit van de accu is beperkt. De laadstroom die je erheen kan sturen heeft zijn grenzen. Alles wat in je accu zit, is inderdaad mooi meegenomen maar als je echt het uiterste uit je auto wil halen, moet je daar juist weer zuinig mee zijn en zoveel mogelijk energie zo direct mogelijk in kilometers omzetten. Een omweg via de accu is - hoe je het ook bekijkt - toch weer wat verlies van energie.
Er is een verschil tussen electrisch rijden en rijden in EV-mode. Dat lampje en knopje is slechts de geforceerde modus die toelaat dat je je accu veel zwaarder belast dan het systeem zelf zal doen. Die knop heeft inderdaad harde grenzen, maar dat wil niet zeggen dat je buiten die grenzen niet electrisch rijdt. Integendeel, je kan in theorie zelfs 180 electrisch rijden, alleen zal de benzinemotor boven de 70 (!) op zijn minst mee moeten draaien om te voorkomen dat MG1 (de kleine Motor/Generator) teveel toeren gaat maken. Bovendien heb je boven de 70 zoveel vermogen nodig dat het efficienter is om gewoon op benzine te rijden omdat de accu anders toch te gauw uitgeput is. Zie mijn eerdere betoog. Maar als je met 120 op de CC in een flauwe afdaling zit of iets gas lost, kan het zomaar gebeuren dat ie weer een stuk puur electrisch rijdt. De benzinemotor draait dan wel mee, maar met een zeer lage compressieverhouding en zonder brandstof.@bassio. Heb jij ook een lexus? Bij mij gaat dat EV lampje namelijk na 45km uit en niet bij 70km
Bij de Plug-in Prius hebben ze die grens van 70 op kunnen trekken tot iets over de 100 km/u met een oplaadbare accu die daar wel de stroom voor kan leveren en een MG1 die een hoger toerental toestaat.
[J|O|R] <- .signature.gz
Ik heb inderdaad ook een Lexus. Er is een verschil tussen het knopje om ev mode te forceren, of de ev mode te activeren door onder de 70 km het gas los te laten. Dan komt hij ook in de ev mode en daarmee kan je harder dan in de geforceerde ev mode.thewizard2006 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 08:32:
@bassio. Heb jij ook een lexus? Bij mij gaat dat EV lampje namelijk na 45km uit en niet bij 70km
Zelf heb ik een ScanGaugeII aangesloten waarmee ik allerlei parameters kan bekijken. Zo zie ik motortoerental, watertemperatuur, HV-laadstroom, HV-ladinsgstatus (State of Charge), ontstekingstijdstip en nog veel meer. Erg interessant als je wil weten wat er allemaal in het vooronder gebeurt.
[J|O|R] <- .signature.gz
Verder heb je een klein display waar je kan zien hoe de energie loopt tussen je motor, benzine toevoer en de accu.
Interessant! Anders dan een Prius dus, daar heb je alleen een indicatie van de EV-mode. Maar dat lampje zie je in de stad en file dus constant aan en uit floepen? Lijkt me erg onrustig.thewizard2006 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:47:
Nee, hij gaat automatisch op het groene autootje als je electrisch gaat rijden (of eigenlijk als hij daar naar toe schakelt). bij de EV modus zien je de letters EV op je scherm staan.
Daar moet je het ook op kunnen zien, hoewel er situaties zijn dat de motor wel brandstof verbruikt, maar het scherm aangeeft dat je electrisch rijdt. Als de motor draait om op te warmen, maar daarbij geen energie levert aan de wielen of de accu, zie je dat niet op dat scherm. (Of is dat ook al veranderd? Wordt tijd voor een uitgebreide proefrit. Ik heb de CT200h alleen nog maar van buiten gezien).Verder heb je een klein display waar je kan zien hoe de energie loopt tussen je motor, benzine toevoer en de accu.
[J|O|R] <- .signature.gz
Ik verbruik ongeveer tussen de 5.2 en 5.6 voordat ik moet tanken. Radius nog van ongeveer 680km. Maar dat zal vanzelf wel weer oplopen. (Prius 3 was dit ongeveer 780km).
Wel leuk dat hij bij iedere tankbeurt je gemiddelde verbruik reset.
Verder een top kar, wat ik wel jammer vond is dat Lexus bepaalt dat ik geen 'snelheidscontroles' mag ontvangen. Kunnen ze ook niets aan doen zeggen ze...
In het boekje staat dat tot 45km EV aan kan blijven staan, maar dat is bij mij 50km het geval. Nu zal het qua echte kilometers wel op 45 zitten, maar dat is bij de Prius 3 ook zo.
[J|O|R] <- .signature.gz
Verwijderd
Een hele rij microsoft certificeringen.
Maak een afspraak voor een flinke (!) proefrit om dit te ervaren.
Het is niet zo dat hij aangaat als je onder de 45km komt. Je moet wel een bepaald tempo rijden (eco) en je accu moet voldoende opgeladen zijn. Wat ik las uit het boekje is dat hij dus automatisch naar de electro modus schakelt als dat mogelijk is. Als je EV indrukt kan je wat meer gas geven voordat hij uit de electro modus gaat. Of het onrustig is... Ik heb er geen last van eigenlijk. Tis meer een leuk spelletje om te zorgen dat je zo lang mogelijk het groene autootjes kan zienTwOkkie schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:32:
[...]
Interessant! Anders dan een Prius dus, daar heb je alleen een indicatie van de EV-mode. Maar dat lampje zie je in de stad en file dus constant aan en uit floepen? Lijkt me erg onrustig.
[...]
Daar moet je het ook op kunnen zien, hoewel er situaties zijn dat de motor wel brandstof verbruikt, maar het scherm aangeeft dat je electrisch rijdt. Als de motor draait om op te warmen, maar daarbij geen energie levert aan de wielen of de accu, zie je dat niet op dat scherm. (Of is dat ook al veranderd? Wordt tijd voor een uitgebreide proefrit. Ik heb de CT200h alleen nog maar van buiten gezien).
Als ik stil sta in de file bijv laat dat schermpje zien dat er niets gebruikt wordt (brandstof of accu) in iedergval voor de aandrijving. Hoe dit op de airco/radio of weet ik veel wat van impact heeft weet ik niet. Warmdraaien weet ik ook niet. Nog niet echt koude dagen gehad zeg maar
@solidsnake: waarom wil je geen automaat? Ik ben van schakel naar automaat gegaan en wil niet meer terug. Geeft veel meer rust, rijdt makkelijker en je hebt tijd voor andere bezigheden (opletten op overige zaken in het verkeer die belangrijk zijn uiteraard).
Wat mij vooral bevalt is het gemak bij langzaam rijden door woonerven, drempels, files enzo.
Eenmaal op snelheid zakt het toerental weer.
Tussensprintjes zijn erg makkelijk gaspedaal naar beneden en het schiet vooruit.
Ook aanrijden bij verkeerslichten met daarna een bocht, mijn vorige auto rolde 80 in zijn zes
daarna moest je terug naar drie om weer wat trekkracht te hebben.
15" MBP i7 (mid 2010) HR
ga een keer filerijden in de snikkende hitte (dus met een brullende airco), dan zie je acculading achteruit hollen.thewizard2006 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:15:
[...]
Als ik stil sta in de file bijv laat dat schermpje zien dat er niets gebruikt wordt (brandstof of accu) in iedergval voor de aandrijving. Hoe dit op de airco/radio of weet ik veel wat van impact heeft weet ik niet.
(en kom je er bovendien achter hoeveel vermogen een airco dus eigenlijk trekt).
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dit snap ik niet. Wat is het nut van pseudo versnellingen in een auto zonder versnellingen? Het mooie van de Prius aandrijflijn is nu juist dat het idioot achterhaalde geklooi met een versnellingsbak, dat alleen dient om de tekortkomingen van verbrandingsmotoren met betrekking tot koppel te ondervangen, helemaal niet meer nodig is. Waarom zou je dan toch net willen doen of je nog zit te klooien?SkidShot schreef op maandag 11 juli 2011 @ 14:58:
... dat er een variant met pseudo versnellingen op komst is....
Dat ontken ik helemaal niet. Wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die in een auto zonder versnellingsbak willen 'schakelen', met peddeltjes achter het stuur nog wel. Dat is naar mijn idee net zo krankzinnig als een vuurdeur in een elektrisch treinstel, waar je kolen in kunt gooien.BeF-Bacchus schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:21:
Een benzinemotor werkt prima met CVT, Termin8r

Een Prius aandrijflijn heeft overigens niet eens een CVT in de klassieke zin van het woord. Hij werkt in elk geval compleet anders dan de Variomatic en de moderne variaties daarop, die gewoonlijk CVT worden genoemd. Wat dat betreft jokken de Toyota-marketeers behoorlijk, moet ik zeggen. Maar goed, dat is marketeers eigen.
[ Voor 17% gewijzigd door Termin8r op 11-07-2011 22:02 ]
Zelf snap ik het ook niet, maar er is blijkbaar een markt voor.Termin8r schreef op maandag 11 juli 2011 @ 17:33:
Dit snap ik niet. Wat is het nut van pseudo versnellingen in een auto zonder versnellingen? Het mooie van de Prius aandrijflijn is nu juist dat het idioot achterhaalde geklooi met een versnellingsbak, dat alleen dient om de tekortkomingen van verbrandingsmotoren met betrekking tot koppel te ondervangen, helemaal niet meer nodig is. Waarom zou je dan toch net willen doen of je nog zit te klooien?
De Honda CR-Z is zelfs al te krijgen met CVT en shift paddles (http://www.hybridcars.com/vehicle/honda-cr-z.html).
"Drivers who want a manual experience with the CVT can have it, courtesy of shift paddles on the steering wheel. There are seven fixed speed ratios that mimic a manual shifter, and up or down shifts are executed quite quickly. Of note, like a manual transmission, the CVT will stay in the selected gear, a nice sporty touch."
15" MBP i7 (mid 2010) HR
Aaargh. Er is helemaal niets 'sportief' aan auto's met een kenteken. Tenzij er trappers in zitten.SkidShot schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 08:51:
"...a nice sporty touch."

Best sportief toch?
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Een hele rij microsoft certificeringen.
De Prius/Auris/CT200h transmissie is wel degelijk gewoon een CVT in de klassieke zin van het woord: hij is Continu Variabel, ergo een CVT. Het Variomatic systeem van Hub van Doorne (met trekbanden) is simpelweg een andere implementatie van een CVT, zoals er nog meer zijn (die in Honda's hybrides, met ketting ipv banden zoals de Variomatic, en het systeem met rollers dat je bij veel kleine (scooter)motortjes terugvindt).Termin8r schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:57:
[...]
Een Prius aandrijflijn heeft overigens niet eens een CVT in de klassieke zin van het woord. Hij werkt in elk geval compleet anders dan de Variomatic en de moderne variaties daarop, die gewoonlijk CVT worden genoemd. Wat dat betreft jokken de Toyota-marketeers behoorlijk, moet ik zeggen. Maar goed, dat is marketeers eigen.
Overigens is de Toyota implementatie een van de slimste CVT systemen; het is volledig mechanisch (geen frictieonderdelen zoals trekbanden of kettingen, dus minder slijtage en minder vermogensverlies) met weinig bewegende onderdelen, en behalve dat het de transmissie doet, regelt het ook nog eens de 3-weg verdeling van verbrandingsmotor - elektromotor/dynamo - wielen. En het combineert die beide functies in 1 compacte behuizing.
[ Voor 7% gewijzigd door johnwoo op 12-07-2011 14:32 ]
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
http://www.reghardware.co...cars_lexus_ct200h_hybrid/
mja ze gaan dit vergelijken met BMW's en Audi's als je deze van je eigen geld gaat aanschaffen. Dit is juist een auto die het van de lease moet hebben doordat je geen wegenbelasting betaald, je leasebedrag lager is (mede door geen wegenbelasting), je minder benzine betaald en je fiscale bijtelling een stuk lager is.bouwfraude schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 00:11:
Review van the Register
http://www.reghardware.co...cars_lexus_ct200h_hybrid/
Als ik voor mezelf een auto van 38000 euro mocht uitzoeken/kopen weet ik niet of ik deze lexus zou nemen. Audi A4, BMW3, Opel Insignia, Volvo S40, WV Passat zijn ook leuke auto's. Maar tot nu toe nog steeds tevreden mbt de lexus> Alleen het navigatiesysteem mag wat uitgebreider van mij (snelheid via nav en flitspalen please)
Net zo goed als ze jokken dat de aandrijflijn 2 motoren heeft. Want hij heeft 1 verbrandingsmotor en 2 electro motoren (1+2=3) ,.die beide ook als generator kunnen dienen. De verhouding tussen de 2 electro motoren bepaald de (variable) versnelling. Belangrijkste verschil met een mechanische CVT is het onbreken van een koppeling.Termin8r schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:57:
[...]
CVT in de klassieke zin van het woord. Hij werkt in elk geval compleet anders dan de Variomatic en de moderne variaties daarop, die gewoonlijk CVT worden genoemd. Wat dat betreft jokken de Toyota-marketeers behoorlijk, moet ik zeggen. Maar goed, dat is marketeers eigen.
Eigenlijk ik het principe gewoon te complex om in een enkele term te bevatten. Het is net zo iets als begrijpen wanneer hij de batterij oplaad wanneer niet, dat is ook niet helemaal te volgen. Als je dat loslaat en ook het rijden op motorgeluid loslaat rijd het pretting.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
De vraag is natuurlijk wat je wilt vergelijken.thewizard2006 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:31:
[...]
mja ze gaan dit vergelijken met BMW's en Audi's als je deze van je eigen geld gaat aanschaffen. Dit is juist een auto die het van de lease moet hebben doordat je geen wegenbelasting betaald, je leasebedrag lager is (mede door geen wegenbelasting), je minder benzine betaald en je fiscale bijtelling een stuk lager is.
Als ik voor mezelf een auto van 38000 euro mocht uitzoeken/kopen weet ik niet of ik deze lexus zou nemen. Audi A4, BMW3, Opel Insignia, Volvo S40, WV Passat zijn ook leuke auto's. Maar tot nu toe nog steeds tevreden mbt de lexus> Alleen het navigatiesysteem mag wat uitgebreider van mij (snelheid via nav en flitspalen please)
Een mogelijke vergelijking is tussen de CT en andere auto's met vergelijkbare maandlasten in de lease. Dan zal de CT er geheid heel goed uitkomen. Hij stapelt voordeel (BPM) op voordeel (houderschapsbelasting) op voordeel (verlaagde bijtelling) op voordeel (milieuinvesteringsaftrek), waardoor hij in een veel lagere klasse uitkomt qua maandlasten. Je krijgt dus een vergelijking tussen een luxe CT en een eenvoudige Golf. Voor de individuele leaserijder zal dit waarschijnlijk de vergelijking zijn waarmee ze hun keuze bepalen. Het is echter een vergelijking waarbij je net zoveel de auto aan het vergelijken bent als het belastingsysteem.
Wil je een objectieve vergelijking tussen de kwaliteiten van twee auto's die voor een vergelijkbaar bedrag af fabriek komen, zonder de invloeden van het belastingstelsen meegeteld, dan is de aanschafwaarde exclusief belastingen een nuttige. Dit zal meer de insteek van een professionele journalist zijn dan die van een consument. Ook omdat deze vergelijking niet gebonden is aan een bepaald land.
In deze netto-prijs vergelijking zal de luxe CT van 38000 euro zich moeten standhouden t.o.v. bijvoorbeeld een BMW 325i Luxury line.
Daarom is het (samen met de Prius) ook vooral in Nederland populair, en is het in het buitenland gewoon een auto.thewizard2006 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:31:
[...]
mja ze gaan dit vergelijken met BMW's en Audi's als je deze van je eigen geld gaat aanschaffen. Dit is juist een auto die het van de lease moet hebben doordat je geen wegenbelasting betaald, je leasebedrag lager is (mede door geen wegenbelasting), je minder benzine betaald en je fiscale bijtelling een stuk lager is.
Alleen de BPM korting "red" deze auto's, en die kennen ze nu eenmaal niet in het buitenland
Je weet dat The Register een britse website is?thewizard2006 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:31:
De Prius is in de VS anders ook niet aan te slepen hoor, zeker omdat diesel daar niet gesubsidieerd wordt is een zuinige benzineauto die ook nog eens behoorlijk ruim van binnen is en met het verkeer mee kan komen, erg aantrekkelijk. Ook daar hebben ze last van stijgende benzineprijzen.PWM schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 12:09:
Daarom is het (samen met de Prius) ook vooral in Nederland populair, en is het in het buitenland gewoon een auto.
Ik noem het een electromechanische overbrenging met een accu als energiebuffer.leuk_he schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:46:
Eigenlijk ik het principe gewoon te complex om in een enkele term te bevatten.
[J|O|R] <- .signature.gz
Niet aan te slepen lijkt me overdrevenTwOkkie schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:09:
De Prius is in de VS anders ook niet aan te slepen hoor, zeker omdat diesel daar niet gesubsidieerd wordt is een zuinige benzineauto die ook nog eens behoorlijk ruim van binnen is en met het verkeer mee kan komen, erg aantrekkelijk. Ook daar hebben ze last van stijgende benzineprijzen.
De Prius vertoond ook zeker geen stijgende lijn in verkopen in de US. Hij staat voor dit jaar niet eens in de top-20 (en nee, dat heeft niks met de aardbeving te maken, de top-20 verkoopt sowieso meer dan de Prius in zijn beste jaar). Het gigantische succes van de Prius in de US word nogal overdreven.
[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 21-07-2011 13:25 ]
Had ik gezegd dat het de best verkopende auto was of iets in die richting? Ook daar is men huiverig door de vele onzinverhalen die er de ronde doen en voor de nieuwe techniek, dus koopt de grote massa liever iets bekends of iets waarmee ze een stoerder voorkomen hebben, zoals een F-150.PWM schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:24:
Niet aan te slepen lijkt me overdrevenAlleen al van de Ford F-150 werd in 2010 300% meer verkocht.
De Prius vertoond ook zeker geen stijgende lijn in verkopen in de US. Hij staat voor dit jaar niet eens in de top-20 (en nee, dat heeft niks met de aardbeving te maken, de top-20 verkoopt sowieso meer dan de Prius in zijn beste jaar).
Verder heb ik begrepen dat de Prius het vooral goed doet in staten waar smog een serieus probleem is. Een Prius stoot nou eenmaal minder smog-gerelateerde rommel uit (niet te verwarren met CO2) dan elke andere fossiel aangedreven auto. Ook meen ik me te herinneren gelezen te hebben dat de tweedehandsprijzen daar soms boven de nieuwprijzen liggen vanwege lange levertijden. Als ik tijd heb, kan ik wel wat opgooglen om deze vage herinneringen een beetje te onderbouwen en de bronnen te dubbelchecken.
Zou er veel verschil zijn in populariteit tussen staten als Californië en Texas? Ik denk het wel, maar weet niet waar ik dat zo gauw kan terugvinden. Jij bent duidelijk beter op de hoogte van de amerikaanse autoverkopen, dus misschien kan jij het voor me uitzoeken? ;-)
[ Voor 6% gewijzigd door TwOkkie op 21-07-2011 13:42 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
"Niet aan te slepen" impliceert wel wat meer dan een gevecht in de achterhoedeTwOkkie schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:40:
[...]
Had ik gezegd dat het de best verkopende auto was of iets in die richting?
Ja, maar dat komt meer door steden als LA en SF. De Prius doet het goed om de grote steden in de US heen, ook omdat hij zo compact is. Zeker in de US is het gewoon een kleine auto.Zou er veel verschil zijn in populariteit tussen staten als Californië en Texas? Ik denk het wel, maar weet niet waar ik dat zo gauw kan terugvinden. Jij bent duidelijk beter op de hoogte van de amerikaanse autoverkopen, dus misschien kan jij het voor me uitzoeken? ;-)
Buiten de steden zie je ze niet veel, onafhankelijk van de staat
Ja, maar dat kan alleen een monteur doen...Zartos schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 12:03:
Al iemand die een manier heeft gevonden om tijdens het rijden DVDs af te spelen?
Guilty as charged. In my defense, de suggestie dat de auto alleen in Nederland en dan ook nog alleen vanwege een belastingvoordeeltje (nieteens uniek voor Nederland) populair zou zijn, is ook erg overdreven. Vooral omdat die suggestie vaak in een denigrerende context gedaan wordt. Alsof de auto verder niet aantrekkelijk zou zijn...PWM schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:06:
"Niet aan te slepen" impliceert wel wat meer dan een gevecht in de achterhoede
Maar goed, we hebben het hier over de Prius in Maatpak, de CT200h, niet over Prius-vs-DeRest. Ik zal me proberen in te houden.

[J|O|R] <- .signature.gz
De BMW 3 is wel erg kaal voor die prijs (de A4 ook), daar heb je geen automaat voor. Maar ik ben met je eens dat de Lexus behoorlijk aan de dure kant is zeker de luxe uitvoering, het BPM voordeel komt niet alleen bij de koper terecht de importeur houdt er ook aardig wat aan over.thewizard2006 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:31:
[...]
Als ik voor mezelf een auto van 38000 euro mocht uitzoeken/kopen weet ik niet of ik deze lexus zou nemen. Audi A4, BMW3, Opel Insignia, Volvo S40, WV Passat zijn ook leuke auto's. Maar tot nu toe nog steeds
Mja, zulke vergelijkingen zie je vaker langskomen. Is een beetje zeggen dat je een zwerver een pak heb gegeven en door dat pak is de zwerver nu ineens een beter persoon.... Ik vind het nogal mank lopen. Er zijn een hoop verschillen tov de pruis, zowel exterieur als interieur als rij ervaring. Dat ze beide van de toyoto franchise zijn so be it. Dat maakt het nog geen toyota. Laat het een beetje negatief klinken vind je ook niet. Alsof toyota een slecht merk is dat ze op deze manier wat proberen op te poetsen.TwOkkie schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 16:13:
Maar goed, we hebben het hier over de Prius in Maatpak, de CT200h, niet over Prius-vs-DeRest. Ik zal me proberen in te houden.
[ Voor 9% gewijzigd door thewizard2006 op 22-07-2011 09:29 ]
Toch rijd de A1 wel anders en voelt wel zeker degelijker aan. Net als bij de Lexus.
Het hoeft dus geen negatieve klank te hebben
Dat bepaalde techniek wordt hergebruikt maakt het nog niet dezelfde auto. En dat lijkt soms wel eens te worden vergeten. Om de lexus nu af te doen met een prius in een ander jasje vind ik wat kort door de bocht
Een CT200h met een mooie set opties is zeker geen onaantrekkelijke auto en lijkt me geen straf om dagelijks mee te rijden.[...]
Guilty as charged. In my defense, de suggestie dat de auto alleen in Nederland en dan ook nog alleen vanwege een belastingvoordeeltje (nieteens uniek voor Nederland) populair zou zijn, is ook erg overdreven. Vooral omdat die suggestie vaak in een denigrerende context gedaan wordt. Alsof de auto verder niet aantrekkelijk zou zijn...
Maar als je de belastingvoordelen eruit filtert en vergelijkt op nettoprijs mag je een 325i Luxury Line (handbak) of een erg dik aangeklede 320i (automaat) tegenover de 38k Lexus zetten. Allebei rond de 31k excl BTW/BPM. Dat neig ik nog steeds naar de traditionele Duitser i.p.v. de high tech Japanner.
Al maakt de CT imho het verschil tussen de begeerlijkheid van een hybride en de gevestigde orde van dezelfde prijsklasse wel een stuk kleiner. Er zijn zowaar minder aantrekkelijke auto's te koop voor dat bedrag.
Een IS300h (wanneer komt die eindelijk?) zou me zomaar vanachter mijn Duitse stuurwiel kunnen verleiden.
Maar we leven in de echte wereld, hier in Nederland krijg je gewoon de belastingvoordelen, dus vergelijk ik gewoon de CT200h met een Alfa Mito, Citroen C3, Fiat Grande Punto, Ford Fiesta.... *)t_captain schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:59:
[...]
Maar als je de belastingvoordelen eruit filtert en vergelijkt op nettoprijs mag je een 325i Luxury Line (handbak) of een erg dik aangeklede 320i (automaat) tegenover de 38k Lexus zetten. Allebei rond de 31k excl BTW/BPM.
[...]
Drie keer raden wat ik liever rij?
*) ik heb de keuze: diesel of een hybride.. benzine leasen mag niet
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Jouw keuze is binnen ons belastingstelsel absoluut te begrijpen.Wirf schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:29:
[...]
Maar we leven in de echte wereld, hier in Nederland krijg je gewoon de belastingvoordelen, dus vergelijk ik gewoon de CT200h met een Alfa Mito, Citroen C3, Fiat Grande Punto, Ford Fiesta.... *)
Maar ik reageerde op een andere stelling, namelijk dat hybrides vooral door het belastingvoordeel populair zouden zijn. Om te kijken hoe waar of onwaar deze stelling is, maakte ik een vergelijking op nettoprijs.
In jouw post vergelijk je leaseprijs of maandlasten in de lease. Daarmee is bewezen dat een CT200h een aantrekkelijke keuze is, maar niet in hoeverre dat door de ficcus komt en in hoverre door de auto.
Volgens http://www.personeelsnet.nl/dossier.php?Id=5284&waar=9 zit je met bestaande auto's gewoon goed, en met nieuwe lexussen tot 2014 ook goed.PWM schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:50:
We zullen het vanzelf zienPer 1 juli volgend jaar valt de CT200h niet meer in de 14% bijtelling categorie.
Maar goed, de uiteindelijke regels moeten nog bepaald worden natuurlijk.
Dat is geen eerlijke vergelijking, mijns inziens. De auto's die jij noemt zijn een stuk goedkoper, zowel in de lease als privé.Wirf schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:29:
[...]
Maar we leven in de echte wereld, hier in Nederland krijg je gewoon de belastingvoordelen, dus vergelijk ik gewoon de CT200h met een Alfa Mito, Citroen C3, Fiat Grande Punto, Ford Fiesta.... *)
Ik rij zelf in een Citroen DS3 (na de Lexus overwogen te hebben), en die is (in mijn situatie) 150 euro netto goedkoper per maand dan een Lexus. Dat verschil was voor mij te groot om voor een Lexus te kiezen.
Je kan deze auto's dan ook niet vergelijken. De vergelijking van t_captain is ook een brug te ver, maar je moet er ergens tussenin gaan zitten..
Je hebt gelijk, mijn vergelijking was net iets te kort door de bocht; ik had even heel snel alleen de diesels met 14% bijtelling genomen.FreakNL schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:38:
[...]
Dat is geen eerlijke vergelijking, mijns inziens. De auto's die jij noemt zijn een stuk goedkoper, zowel in de lease als privé.
Ik rij zelf in een Citroen DS3 (na de Lexus overwogen te hebben), en die is (in mijn situatie) 150 euro netto goedkoper per maand dan een Lexus. Dat verschil was voor mij te groot om voor een Lexus te kiezen.
Je kan deze auto's dan ook niet vergelijken. De vergelijking van t_captain is ook een brug te ver, maar je moet er ergens tussenin gaan zitten..
Als je daarintegen ook de diesels met 20% bijtelling meeneemt, kun je auto's tot 23100 euro nemen voor hetzelfde geld. (33000*0.14)*(1/0.20)
Nog steeds is die Lexus dan erg interessant.
Maar goed, alles is afhankelijk van het leasebudget, de spelregels voor het leasen en je eigen voorkeur. In mijn geval is de Lexus echt een no-brainer.
Ik hoef niet het eerste weg te zijn bij elk stoplicht, ik hoef geen paardentrailer te trekken, ik hoef geen kinderwagens achterin te hebben.
Een luxe wagen die goedkoop is? Ja; doe mij die maar.
[ Voor 15% gewijzigd door Wirf op 22-07-2011 15:14 ]
Een vergelijking met een Prius is voor mij absoluut geen negatieve vergelijking. Integendeel. Het is - na de Citroen DS en de NSU Ro80 - de meest innovatieve auto van de afgelopen veertig jaar. Een extra luxe uitvoering daarvan, de CT200h, is dan toch gewoon een superprius? Of ietwat gekscherend maar zeker niet negatief bedoeld: een Prius in Maatpak.thewizard2006 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:28:
Laat het een beetje negatief klinken vind je ook niet.
Ik kan er toch ook niks aan doen dat er mensen zijn bij wie het woord "Prius" een allergische reactie veroorzaakt? Da's echt hun probleem hoor.
[ Voor 0% gewijzigd door TwOkkie op 22-07-2011 16:41 . Reden: mod_speling ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Onder de Lexus ligt anders wel een heel andere achteras (multilink) dan onder de Prius.PWM schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:20:
Toch klopt het wel? Dat ligt niet aan Toyota en Lexus, iedereen doet het. De Audi A1 is ook een VW Polo met maatpak. Het onderstel en de complete aandrijflijn zijn gedeeld. Ook veel technische zaken zijn 100% gelijk, eigenlijk is alleen het zichtbare anders, net als bij de Prius.
Maar voor de rest zijn er niet zoveel verschillen. Oh nee, toch wel: waar de Prius een standje 'Power' heeft, kun je in de Lexus kiezen voor 'Sport'!
Dat gaat anders prima met de lexus hoorWirf schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:11:
[...]
Ik hoef niet het eerste weg te zijn bij elk stoplicht, ik
@Twokkie. Is ook geen verwijt naar jou. Het wordt alleen vaak in een negatieve manier gebruikt (terwijl de prius idd gewoon een goede auto is... over smaak valt niet te twisten).
[ Voor 29% gewijzigd door thewizard2006 op 25-07-2011 15:22 ]
Hathewizard2006 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 15:21:
[...]
Dat gaat anders prima met de lexus hoor
Weet trouwens iemand of het navigatiesysteem een beetje hackbaar/modbaar is? Kun je bijvoorbeeld mp3's op die harde schijf zetten? Kaarten vervangen? POI's installeren?
Zou helemaal mooi zijn als er een SDK oid. beschikbaar zou zijn, maar dat zal wel niet
Op het Mark Levinson systeem in de luxury line kun je overigens wel mp3's op de HDD zetten. Op het standaard navi systeem op de andere uitvoeringen kan dit niet.
Wel kun je op alle uitvoeringen (ook zonder navigatie) je mp3 speler aansluiten via draadje / blue tooth of rechtstreeks een USB stick erin prikken. Zelf gebruik ik hiervoor een 16GB LaCie stickje die zo klein is dat het klepje over de USB / AUX aansluitingen dicht kan zodat je er niets van ziet.
15" MBP i7 (mid 2010) HR
Dat is dus deze.SkidShot schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 02:00:
Zelf gebruik ik hiervoor een 16GB LaCie stickje die zo klein is dat het klepje over de USB / AUX aansluitingen dicht kan zodat je er niets van ziet.
zelf zou ik ook wel de flitspalen er op hebben en de snelheid v/d wegen willen zien op de navigatie. Dat kan bij tomtom nl wel gewoon en is super handig. Zeker als je in het buitenland zit en ergens op een dubieuze weg rijdt waar niet duidelijk is of je nu 80, 100 of 130 mag
Er is een cloud dienst voor. Die dienst bevat iedere controle, en filtert netjes de reporting op twee factoren:thewizard2006 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 14:23:
zelf zou ik ook wel de flitspalen er op hebben en de snelheid v/d wegen willen zien op de navigatie. Dat kan bij tomtom nl wel gewoon en is super handig. Zeker als je in het buitenland zit en ergens op een dubieuze weg rijdt waar niet duidelijk is of je nu 80, 100 of 130 mag
(1) alleen report indien de controle actief is
(2) alleen report indien je te snel rijdt
Helaas heeft deze dienst ook twee nadelen:
(1) de reporting is traag! gaat per post en kan weken duren.
(2) per report betaal je een euro of 100
[ Voor 1% gewijzigd door TwOkkie op 03-08-2011 16:07 . Reden: crijg nou wat.. calibreren is met een k? ]
[J|O|R] <- .signature.gz