Lexus heeft een prima filosofie, alleen sommige nostalgische Europeanen die vastzitten in het "premium" rijtje BMW/Mercedes/Audi snappen het nog niet helemaal.
Ik vind het bijvoorbeeld geweldig dat het cruise control hendeltje in een Lexus van een paar jaar geleden praktisch hetzelfde is als het hendeltje in mijn MR2 van 19 jaar oud. Iemand heeft daar destijds hard over nagedacht, een goed ontwerp neergezet dat aan alle eisen voldeed die eraan gesteld werden (en worden), en dus werkt het in "huidige" (ik meen dat het voorbeeld in kwestie inmiddels niet meer opgaat, maar de filosofie wel) modellen ook nog prima. Ik hou van dat luxe maar toch no-nonsense.
Idem voor bijvoorbeeld de raambediening, of neem het segmentdisplay klokje; het is zo'n beetje het meest robuuste ontwerp, doet het altijd, het is gewoon niet nodig dat te vervangen tot je echt met wat nieuws komt dat meerwaarde heeft (bv. wanneer het geintegreerd kan worden in een navisysteem waar je dan toch al een scherm voor nodig hebt). Hooguit stoppen ze het bij Lexus achter een wat mooiere/modernere fascia dan bij Toyota.
Dat no-nonsense is wat Lexus onderscheidt van bijvoorbeeld BMW. Luxe omdat erover nagedacht is en de beste, gerichtste oplossing ontwerpen die aansluit bij de eisen, en niet luxe om de luxe, de auto "anders" maken alleen maar om het imago van "premium" op te houden. En zo kan het gebeuren dat een cruise control hendeltje zomaar 20+ jaar meegaat over tientallen modellen. Dat is "pursuit of perfection", niet het ene model nog "premiumer" maken dan het andere, of dat nou van de concurrent of je eigen vorige model is.
Vergelijk het met deze reclamereeks die een paar jaar geleden gaande was en waar destijds flink om geLOLd werd op internet:
http://onlyfunnyjokes.com...inst-bmw-audi-and-subaru/
Lexus volgt meer de filosofie zoals in die Bentley plaat (of 'ie nu echt is of niet); ze staan een beetje boven de "premium"-patsfactor waar de Teutonen het van moeten hebben; hun techniek en kwaliteit spreekt voor zichzelf zonder de fratsen (tenzij je gevoelig bent voor het woordje "premium"

). Mensen die een Lexus kopen, doen dat ook voor zichzelf, terwijl ik sterk vermoed dat veel van de Teutoonse verkopen plaatsvinden om de buurman af te troeven.
Misschien dat Lexus ook nog wel eens naar dat niveau afglijdt, mocht het hier echt populair worden en een plaatsje in het standaard M-B-A-rijtje verkrijgen; misschien is dat wel onvermijdelijk als je (een van de) marktleider(s) in het wat luxere segment bent, maar ik hoop dat Lexus de komende 20 jaar nog bezig blijft op de manier waarop ze de afgelopen 20 jaar hebben gewerkt. Het is overigens goed achteraf te constateren: de modellen die het van de "pats-factor" of van hun "premiumness" moeten hebben zijn degenen die 10-15 jaar later door Sjonnies worden gekocht vanwege het imago en niet vanwege de auto an sich. Opvallend weinig sjonnies in 15 jaar oude Lexussen!
Ik wil hier niet de liefhebbers tegen de haren in strijken: er zijn zat mensen die een Teutoon hebben omdat dat echt hun ding is, en niet vanwege het imago, en die mensen hoeven zich niet aangesproken te voelen

Maar het feit dat je nauwelijks sjonnies ziet met oude Lexussen, en wel veel oude BMW's en Mercedessen omdat daar kennelijk mee te patsen is, geeft wel degelijk een verschil aan in filosofie tussen de bedrijven; dat pats-imago is een versterking van de manier waarop een bedrijf zich in de markt zet, en is zeker niet alleen prijs-gebaseerd (een Lexus is tenslotte net zo duur als een Teutoon, en in geval van een 15 jaar oude auto denk ik zelfs duurder). (Oude Audi's zie je niet zo vaak bij sjonnies als BMW's en Mercedessen, maar ik denk dat dit over 10-15 jaar wel het geval zal zijn; Audi gaat wel die kant op).
Overigens heeft Lexus (zoals al opgemerkt) een prima verleden via Toyota, alleen is dat verleden in Europa niet bekend, niet alleen omdat het merknaampje nog maar 20 jaar bestaat (eigenlijk alleen bedoeld om meer luxe Toyota's in Amerika te verkopen:
Luxury
Export to the the
US market) maar ook omdat Toyota hun luxere modellen hier nooit op de markt heeft gezet.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld VAG is de traditie bij Toyota altijd geweest: veel verschillende modellen onder weinig merknamen. Alles van heel goedkope boodschappenwagentjes tot de meest luxe presidential limousines kun je onder het merk "Toyota" tegenkomen. Ieder model heeft (had?) ook z'n eigen logo, "huisstijl" et cetera. Dus wat hier bij VAG hele aparte merken worden (bv: Skoda, VW, Audi) vind je bij Toyota allemaal als verschillende modellen van Toyota (op dit moment zijn er ongeveer 70!). Alleen voert Toyota lang niet alle modellen op alle afzetmarkten. En zelfs nu ze met Lexus en Scion meer de "Westerse" manier zijn gaan volgen (merkgebaseerd, ipv modelgebaseerd) is er nog steeds veel rebadging onderling (veel Lexussen en Scion's zijn ook als Toyota op de markt gezet, of vice versa). Om te zeggen dat Lexus geen geschiedenis heeft is dus wat kort door de bocht, want eigenlijk zijn het gewoon de luxe modellen van Toyota, dat op alle vlakken van autogeschiedenis en autosport een rijke geschiedenis heeft.
Dat Lexus nu een wat kleinere en betaalbaarder auto op de markt zet boeit toch niet; het had net zo goed een Toyota kunnen zijn (sterker, dat is het in feite ook!). De reden om het onder de naam Lexus te plaatsen is puur om de verkopen wat op te vijzelen met die "premium-merk" cultuur die hier heerst. En ongeacht of er nu Lexus of Toyota op staat, dit model schaart men kennelijk onder iets-luxer-dan-gemiddeld (ten opzichte van bv. de Auris), dus de kwaliteit, afwerking, features, en de gehele auto overall zullen dik in orde zijn. Met bovengenoemde no-nonsense filosofie en model- i.p.v. merkgebaseerde imago's, kan ik me ook niet voorstellen dat bijvoorbeeld een Lexus LS-rijder zich nu minder goed in z'n vel voelt zitten omdat er ook een betaalbaarder auto is waar een Lexus-sticker op zit. Het bestaan van de CT doet totaal niets af aan de kwaliteit van een LS, en een LS-rijder die z'n merk snapt zal dat ook zo zien (en zo niet, dan koopt 'ie toch lekker een 7-serie, S-klasse of A8

)
[Voor 12% gewijzigd door johnwoo op 13-12-2010 19:43. Reden: wat meer structuur aangebracht ivm lengte van post :P]